(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 8 تير 1391 - شماره 20243
 

سوال رئيس اتحاديه باغداران از مسئولان: ضرورت واردات پرتقال در فصل تابستان چيست
بهمني: تحولات بازار ارز رواني است مردم به شايعات توجه نكنند
مديرعامل ايران خودرو ديزل: واردات كاميون دست دوم فقط به نفع دلالان است
كوتاه اقتصادي
رئيس سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي:
قانون استخدام 10 هزار فارغ التحصيل كشاورزي اجرا مي شود
دلايل افزايش قيمت سكه اعلام شد
شير دو نرخي مي شود
روزنامه اتريشي با تأكيد بر بي خاصيت بودن تحريم نفتي تهران: ايران جايگزين اروپا را يافته است
مديرعامل شركت آب و فاضلاب آذربايجان شرقي:
افزايش 4/8 درصدي بارش ها نيازمند صرفه جويي بيشتر مردم است
فرزين: در مرحله دوم اجراي قانون هدفمندي دهك هاي پردرآمد يارانه نمي گيرند
سازمان بهره برداري انرژي ارايه كرد الگوي خانه كم مصرف با 60 درصد صرفه جويي
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات: اپراتور سوم تلفن همراه از تعهداتش عقب است


سوال رئيس اتحاديه باغداران از مسئولان: ضرورت واردات پرتقال در فصل تابستان چيست

واردات بي رويه مركبات باعث شد محصول داخلي روي دست توليدكننده بماند و فاسد شود و از طرفي عامل انتشار بيماري مگس مديترانه اي در كشور شد.
مجتبي شادلو رئيس اتحاديه باغداران در گفت وگو با ايسنا، تصريح كرد: سال گذشته بسياري از مركباتي كه از محل توليد داخل براي تنظيم بازار ذخيره سازي شده بودند، به دليل واردات بلامصرف ماند و فاسد شد كه مسئولان آنها را به جاي معدوم سازي در بيابان ها و مكان هايي كه به ظاهر مشكل نداشت، رها كردند و در نهايت باعث ترويج بيماري مگس مديترانه به مناطق ديگر شد.
رئيس اتحاديه باغداران تاكيد كرد: مگس مديترانه در مناطق مركبات خيز كشور بود كه در اثر دور ريختن مركبات فاسد شده اين آفت به باغات سردسيري نيز رسيده است.
به گفته وي، اين بيماري با آفت كش هاي معمولي قابل كنترل نيست و تهديد جدي براي باغات به حساب مي آيد و همه علائم و نشانه هاي مگس مديترانه اي را دارد كه بخش تحقيقات در حال بررسي و كنترل اين آفت است.
شادلو يادآور شد: مركبات تا اسفندماه در انبارهاي منطقه خزر نگهداري مي شوند و اسفندماه كه هوا گرم مي شود، محصولات به مناطق سردتر از جمله دماوند انتقال داده شد و در همان جا دور ريخته شد كه باعث انتقال بيماري مگس مديترانه به باغات اين مناطق سردسيري شد.
رئيس اتحاديه باغداران تصريح كرد:بازرگاني بايد پاسخگو باشد كه چرا محصولات ذخيره سازي شده را نتوانسته به موقع به بازا عرضه كند و اين مشكلات را به بار آورده است.
وي خاطر نشان كرد: در منطقه دماوند اين آفت با استفاده از حشره كش و سم آلماني گران قيمت تقريبا كنترل شد، اما ماخذ ورود به زنجيره اين بيماري را بيابيم.
رئيس اتحاديه باغداران افزود: سال گذشته مسئولان احتمال كمبود محصول را دادند و مركبات وارد كردند كه باعث شد محصول داخلي روي دست توليدكننده بماند و فاسد شود و علاوه بر اين نيز عامل انتشار بيماري مگس مديترانه در نقاط ديگر شود.
عضو هيات مديره صندوق حمايت از سرمايه گذاري كشاورزي تصريح كرد: فصل تابستان چه ضرورتي دارد كه مركبات وارد شود. در حالي كه انواع محصولات تازه چين از قبيل انواع سيب گلاب و سيب دورنگ انواع هلو، انگور، آلو، شليل، انجير و... وجود دارد.
شادلو با انتقاد از اين كه واردات مركبات در فصل تابستان اصلا قابل قبول نيست، تصريح كرد: اين امر حركتي بسيار اشتباه بوده و به صلاح توليد و اقتصاد كشور نيست.
 


بهمني: تحولات بازار ارز رواني است مردم به شايعات توجه نكنند

رئيس كل بانك مركزي گفت: ذخاير ارزي كشور تكافوي نيازهايمان را مي كند و هيچ مضيقه اي در تأمين ارز مورد نياز وجود ندارد و اين اطمينان را نيز مي دهم كه در آينده هم چنين كمبودي نخواهيم داشت.
محمود بهمني در گفت وگو با فارس افزود: طي ماه هاي اخير ارز مورد نياز توليد كنندگان و واردكنندگان را تأمين كرده ايم و از اين پس نيز هر اتفاقي بيفتد اين روند با قدرت ادامه خواهد يافت. بنابراين جاي هيچ نگراني از لحاظ كمبود ارز وجود ندارد.
رئيس كل بانك مركزي در پاسخ به علت نوسانات چند روز اخير در قيمت ارز گفت: پيش از اين هم گفته ام كه بخش عمده اي از اين نوسانات تحت تأثير عامل انتظارات متأثر از تحولات سياسي و رواني است و در عمل اتفاقي نمي افتد كه قيمت را دستخوش تغيير معناداري كند. از اين رو اثر اين تحولات كوتاه مدت و مقطعي بوده و با بروز انتظارات در جهت مخالف، به سرعت روند معكوس مي شود.
وي در واكنش به اينكه شايعاتي در مورد افزايش قيمت دلار در روزهاي آينده به گوش مي رسد، گفت: تغيير قيمت نشأت گرفته از عوامل واقعي تنها زماني اتفاق مي افتد كه در ميزان عرضه يا تقاضا تغييري رخ دهد؛ پس از آنجايي كه در حال حاضر و در آينده نيز تغيير تأثيرگذاري در مورد اين دو عامل يعني ميزان عرضه ارز به بازار و تقاضا براي آن بوجود نيامده و نخواهد آمد، علتي براي نوسان قيمتي وجود ندارد. از اين رو تأكيد مي كنم كه مردم عزيزمان به اين شايعات توجه نكنند و تحت تأثير جو رواني برخي سودجويان هم قرار نگيرند.
بهمني با اشاره به فروكش كردن تب رفتارهاي هيجاني ماه هاي اخير گفت: با مشاهده اتفاقات چند ماه اخير اين توقع از متقاضيان واقعي ارز و بازيگران بازار وجود دارد كه تحت تأثير عوامل سياسي و رواني بازار قرار نگيرند.
رئيس كل بانك مركزي به مردم توصيه كرد كه با توجه به بازدهي مناسب بازار رسمي پول در كشور با سپرده گذاري منابع مازاد خويش در بانك ها، نقدينگي خويش را درگير فعاليت هاي سفته بازي و مخاطره انگيز نكنند.
وي ادامه داد: نگاهي به تحولات اخير بازار طلا و ارز به خوبي گواه اين موضوع است كه عده قابل توجهي از مردم با ورود به اين بازارها از تلاطم و افت قيمت ها دچار ضرر و زيان شده و در اين ميان عملاً بدون اينكه تحول خاصي در بخش واقعي بازار اتفاق افتاده باشد، بخشي از سرمايه و اندوخته شان را از دست داده اند.
صلاح كشور جلوگيري از واردات كالاي غيرضروري است
صنعت غير از نقدينگي با مشكلات ديگري از جمله، ساختار، بهره وري، كيفيت و مسائلي از اين قبيل مواجه است.
رئيس كل بانك مركزي با اظهار تاسف از اينكه برخي افراد تمام مشكلات توليد را متوجه شبكه بانكي مي دانند گفت: بانكها بيش از توان خود تسهيلات پرداخت كرده اند.
جلسه هم انديشي رياست كل بانك مركزي با مديران عامل و اعضاي هيات مديره بانكهاي دولتي و خصوصي با محوريت تدوين راهبردهاي عملي و اجرايي منويات مقام معظم رهبري در راستاي حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني در بانك مركزي برگزار شد.
رئيس كل بانك مركزي با اشاره به اين كه همزمان با نامگذاري سال جاري از سوي مقام معظم رهبري به سال «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» كميته اجرايي حمايت از توليد در بانك مركزي تشكيل شد، خاطرنشان كرد: در اين كميته به بحث توليد ملي، الزامات توليد و سياست هاي راهبردي در جهت اجرايي كردن پيام مقام معظم رهبري پرداخته شده است. محمود بهمني، با ارزنده خواندن خدمات بانك ها در بخش توليد تاكيد كرد: بانكهاي دولتي و خصوصي با ارائه تسهيلات در اين بخش، نقش موثري ايفا كردند و بايد با اطلاع رساني صحيح از فشارها و انتقادها به شبكه بانكي جلوگيري شود.وي با اشاره به اينكه صلاح كشور در پيشگيري از واردات كالاهاي غير ضروري است، اظهار داشت: بر اين اساس، مصوبه هيات امناي صندوق توسعه ملي اين اجازه را به كليه واحدهاي بانكي داده است كه با اختصاص تسهيلات به واحدهاي توليدي ضمن حمايت از توليدات داخلي از واردات غير ضرور پيشگيري كنند.
بهمني با انتقاد از روند فزاينده مطالبات معوقه بيان كرد: برنامه ريزي ها بايد به سمتي پيش رود كه اين فرايند سير نزولي يابد و اين امر نيازمند تشكيل و تقويت كميته وصول مطالبات معوق در شبكه بانكي است.
در ادامه اين جلسه، مينو كياني راد معاون ارزي بانك مركزي با اشاره به اينكه روند نام گذاري سالهاي مختلف از سوي مقام معظم رهبري به خصوص از سال 87 تاكنون رنگ و بوي اقتصادي دارد، خاطرنشان كرد: همه اينها نشان دهنده تلاس در جهت دستيابي به اهداف سند 20 ساله چشم انداز توسعه اقتصادي و برنامه پنج ساله توسعه مي باشد كه بانك مركزي نيز به صورت منسجم تر به اين پيام رنگ و بوي عملياتي داده است.
وي با تاكيد بر اين نكته كه در شرايط خاص كشور و با توجه به تحريم هاي بين المللي بايد از واردات غير ضرور جلوگيري كرد، اظهار داشت: با توجه به تركيب كالاهاي وارداتي هرچه قدر كالاهاي واسطه اي را در كشور توليد كنيم، قطعا به افزايش رشد اقتصادي كمك خواهد شد و در دستيابي به هدف «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» موفق خواهيم بود.
وي با بيان اينكه در كنار كميته اجرايي توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني، كميته هاي تخصصي نيز در بانك مركزي تشكيل شده است، افزود: از جمله اين كميته ها مي توان به كميته هاي تخصصي در بخش هاي اعتباري، ارزي، اقتصادي، فناوري اطلاعات، قوانين و مقررات و آموزش اشاره نمود.
كياني راد ضمن اشاره به برنامه ريزي جهت ايجاد مركز دانش اقتصادي در بانك مركزي و توليد ملي براساس مديريت دانش بنيان اظهار داشت: اين مركز با برنامه ريزي و ساختار مدون در چارچوب برنامه ريزي استراتژيك عمل خواهد نمود.
معاون ارزي بانك مركزي موضوع فضاي كسب و كار و اعتبارسنجي مشتريان را در سال جاري حائز اهميت قابل توجه دانست و اظهار داشت: با توجه به اخذ نقطه نظرات همكاران شبكه بانكي و بانك مركزي، براساس مدل SWOT (تهديد، فرصت، نقاط قوت و ضعف) درخصوص توليد ملي، سياست هاي راهبردي، كوتاه مدت و بلند مدت تدوين گرديده است.
قرباني مدير اداره بررسي ها و سياست هاي اقتصادي بانك مركزي نيز با ارائه گزارشي از سياست هاي پولي در سال 1390 به تشريح آخرين تحولات اقتصادي كشور پرداخت.
وي تصريح كرد: بر اين اساس، نياز است يك برنامه عملياتي اقتصادي با توجه به شرايط نهادي و ساختاري جامع كه متضمن بهره برداري از كليه ظرفيت ها باشد، در مسير حمايت از توليد ملي و عوامل توليد اقتصاد به كار بسته شود و لازم است اين برنامه در راستاي اهداف اسناد فرادستي نظام از جمله قانون برنامه پنجم توسعه و سند چشم انداز بيست ساله تعريف و تنظيم شوند.
قرباني با اشاره به وضعيت بانك ها براساس نسبت تسهيلات به سپرده ها اظهار داشت: نسبت تسهيلات به سپرده ها در بانك هاي تخصصي با
4/5 واحد درصد كاهش از
9/214 درصد در پايان اسفند 1389 به 5/209 درصد در پايان اسفند 1390 رسيد.
وي بالا بودن نسبت مزبور در بانك هاي تخصصي را نشان دهنده عملكرد بالاي آنها در ارائه تسهيلات به بخش هاي اقتصادي در حدي فراتر از توان تجهيز سپرده اي خويش خواند و افزود: شكاف موجود در اين زمينه عمدتا از طريق منابع پرقدرت بانك مركزي به ويژه اضافه برداشت و خطوط اعتباري طرح مسكن مهر جبران گرديد.
 


مديرعامل ايران خودرو ديزل: واردات كاميون دست دوم فقط به نفع دلالان است

مديرعامل ايران خودرو ديزل از واردات كاميون هاي دست دوم به شدت انتقاد كرد.
هاشم يكه زارع در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: واردات كاميون هاي دسته دوم از هيچ منظري سودي نصيب كشور نمي كند؛ به جز دلالان و واسطه هاي واردات كه سود سرشماري به دست مي آورند.
وي با بيان اين كه هيچ دليل منطقي و كارشناسي براي واردات كاميون دست دوم از خارج از كشور وجود ندارد، خاطرنشان كرد: حتي اگر قرار باشد اين كاميون هاي دست دوم ارزان تر از كاميون هاي توليد داخل فروخته شود نيز هزينه هاي تعمير و نگهداري آن ها به قدري بالاست كه در نهايت هزينه هايي چندين برابر يك كاميون داخلي را به خريدار تحميل خواهند كرد.
مديرعامل ايران خودرو ديزل ادامه داد: يك كاميون دست دوم با سه سال كاركرد در خارج از كشور حداقل 900 هزار كيلومتر كاركرد داشته است، درحاليكه در ايران يك كاميون پس از 10 سال فعاليت به 900 هزار كيلومتر كاركرد مي رسد؛ بنابراين تعمير و نگهداري كاميون هاي دست دوم خارجي سه تا پنج برابر كاميون هاي توليد داخل است كه چنين هزينه اي خريداران ايراني را به شدت متضرر خواهد كرد.
وي با بيان اين كه بايد ديد به چه دليل و بر اساس كدام منافع كاميون دست دوم وارد كشور مي شود، تصريح كرد: كاميون هاي دست دوم علاوه بر آن كه استانداردهاي داخلي در حوزه خودروهاي تجاري را پاس نخواهند كرد، مصرف سوخت و آلايندگي بالايي داشته و هزينه هاي كشور در اين حوزه را نيز افزايش خواهند داد؛ بنابراين بايد از اين واردات كه سود آن تنها نصيب عده اي دلال و واسطه مي شود، جلوگيري كرد.
يكه زارع خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه تجاري سازان داخلي به طور ميانگين با 30 درصد ظرفيت فعال هستند و در شرايطي كه مقام معظم رهبري بر ضرورت حمايت از توليد و كار ايراني تأكيد كرده اند، واردات كاميون دست دوم برخلاف رهنمودهاي ايشان درخصوص تقويت توليد و گسترش اشتغال است.
گفتني است چندي پيش اعلام شد كه واردات كاميون هاي دست دوم خارجي با عمر تا سه سال كاركرد به كشور آغاز شده است.
 


كوتاه اقتصادي

¤ به منظور نوسازي و يكپارچه سازي شبكه همراه اول در استان تهران از ديروز عمليات فني اين پروژه آغاز شد. ديروز (چهارشنبه 7 تيرماه) به مدت دو هفته عمليات نوسازي و يكپارچه سازي شبكه همراه اول در استان تهران انجام مي شود. در نتيجه اجراي اين عمليات نوسازي ممكن است در مدت زمان مذكور براي مشتركين همراه اول در استان تهران مشكلاتي بروز كند كه همراه اول پيشاپيش بابت مشكلات احتمالي عذرخواهي كرده است. مشتركين اپراتور اول مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر از آخرين وضعيت شبكه منطقه خود با سامانه اطلاع رساني همراه اول (از طريق تلفن همراه با شماره 9990 و از طريق تلفن ثابت با شماره 09129990) تماس بگيرند.
¤ با ايجاد دبيرخانه شوراي عالي فضاي مجازي، اميدواريم پروژه هاي دبيرخانه شوراي عالي اطلاع رساني ذيل اين شوراي فراسازماني ساماندهي شود. به گزارش واحد ارتباطات دبيرخانه شوراي عالي اطلاع رساني، حجت الاسلام سعيد سالاريان قائم مقام دبير شوراي عالي اطلاع رساني، با اشاره به مطلب ذكر شده، بيان داشت: دبيرخانه شوراي عالي اطلاع رساني از بين متوليان امر فناوري اطلاعات در كشور، اولين نهادي است كه قائل به ايجاد اين نهاد فراسازماني و فراقوه اي تحت امر مقام معظم رهبري (مدظله العالي) بوده است. وي تصريح كرد: پيشنهاد اوليه براي شكل گيري چنين مرجعي، صرفاً از ناحيه اين دبيرخانه مطرح شده و به محض تشكيل اين شوراي مهم و تعيين دبير آن كه رئيس مركز فضاي مجازي كشور نيز محسوب مي شود، طي جلساتي حضوري، خواستار هماهنگي عملكرد با اين شورا شده ايم.
¤ انجمن حسابرسان داخلي ايران به عنوان نهادي مهم براي حوزه هاي مختلف اقتصاد و خصوصاً بازار سرمايه كشور تأسيس شد تا در جلوگيري از بروز سوءاستفاده هاي مالي شركت ها و سازمان هاي دولتي نقشي ويژه ايفا كند. بحث راه اندازي حسابرسي داخلي در بسياري از شركت ها و سازمان ها جدي گرفته نشده ولي اكثر كارشناسان حرفه حسابداري و حسابرسي معتقدند طبق آمارهاي موجود در دنيا، حسابرسان داخلي نقش بسيار مهمتر و كارآمدتري را نسبت به حسابرسان مستقل در كشف سوءاستفاده هاي مالي دارند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2217، 2218، 2240 الي 2243، 5560، 6650 الي 6656 از روز شنبه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ مؤسسه رتبه بندي مودي در تازه ترين گزارش خود رتبه اعتباري 28 بانك اسپانيايي را كاهش داد تا نگراني ها نسبت به بحران مالي منطقه يورو تشديد شود. به گزارش روزنامه واشنگتن پست، كاهش رتبه اعتباري بانكهاي اسپانيايي از سوي مؤسسه مودي موجب افزايش نگراني ها نسبت به وضعيت بحراني اسپانيا شده است.براساس اين گزارش: اسپانيا به تازگي كمك مالي 100ميليارد يورويي از اتحاديه اروپا دريافت كرده است تا به وضعيت سيستم بانكي سر و سامان دهد.
¤ بانك مركزي اعلام كرد: «بانك آينده » تعهدات «بانك تات» و مؤسسات «صالحين» و «آتي» را عهده دار شده است. بانك مركزي اعلام كرد: در راستاي مصوبات شوراي پول و اعتبار، در خصوص لغو مجوز بانك تات و تشكيل بانك جديد متشكل از سهامداران بانك لغو مجوز شده تات و مؤسسات صالحين و آتي، «بانك آينده» تأسيس گرديده و مجاز به فعاليت مي باشد. لذا به اطلاع سپرده گذاران و سهام داران سه مؤسسه ياد شده مي رساند هيچ گونه نگراني در خصوص سپرده هاي قبلي مشتريان و سهام اين سه مؤسسه وجود نخواهد داشت و كماكان ادامه فعاليت آنها در قالب شخصيت حقوقي جديد «بانك آينده» امكان پذير خواهد بود.
¤ مديرعامل صندوق تأمين اجتماعي طي احكام جداگانه اي، عليرضا رخشنده رو را به عنوان معاون اداري و مالي، حسن ضابطي را به عنوان مديركل روابط عمومي، حسن ابراهيمي را به عنوان مديركل حراست و سيد ابوالحسن پورحسيني را به عنوان مديركل راهبري سيستم هاي اين صندوق منصوب كرد.


رئيس سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي:

قانون استخدام 10 هزار فارغ التحصيل كشاورزي اجرا مي شود

رئيس سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي از اختصاص 100 ميليارد تومان اعتبار براي تجهيز شركت هاي خدماتي فني و مهندسي در كشور خبر داد.
محسن موحديان عطار در نشست خبري به مناسبت سالگرد تأسيس سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي با اعلام اين خبر اظهار داشت: طبق برنامه 5 ساله قرار است 6-5 هزار شركت خدمات فني و مهندسي با بكارگيري 50 هزار كارشناس كشاورزي مشغول به كار شوند.
رئيس سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي افزود: در سال جاري 100 ميليارد تومان براي تجهيز اين شركت ها در نظر گرفته شده است.
وي با بيان اينكه راه اندازي اين شركت ها مي تواند كمك قابل توجهي به بخش كشاورزي باشد، گفت: در حال حاضر با مطالعاتي كه انجام شده ظرفيت توليد بخش كشاورزي 300 ميليون تن است كه فاصله 200 ميليون تني نسبت به توليد حاضر تنها با بكارگيري مهندسان كشاورزي در قالب شركت هاي خدمات فني و مهندسي و سرمايه گذاري امكان پذير خواهد بود.
وي با انتقاد از عدم تخصيص 50 ميليارد تومان درنظر گرفته شده براي تجهيز شركت هاي خدمات فني و مهندسي در سال گذشته اظهار داشت: قرار بود اين اعتبار از محل هدفمندي يارانه ها براي تجهيز اين شركت ها تخصيص يابد كه اجرايي نشد و در بخش هاي ديگري استفاده شد.
موحديان همچنين اظهار داشت: به دولت پيشنهاد شده است 40 تا 70 درصد هزينه شركت هاي خدمات فني و مهندسي در قالب يارانه به كشاورزان داده شود همچنان كه در بسياري از كشورها نيز انجام مي شود.
وي با مقايسه سطح سواد شاغلان كشاورزي در ايران و كشوري مثل كانادا گفت: تنها 8 دهم درصد شاغلان بخش كشاورزي در كشور ما دانشگاهي هستند، در حالي كه در كشوري مثل كانادا 40 درصد شاغلان كارشناس اين رشته هستند.
موحديان گفت: در حال حاضر 106 هزار نفر از اعضاي 160 هزار نفري سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي (2/63 درصد) جوياي كار هستند و سالانه 32 هزار نفر هم به تعداد فارغ التحصيلان كشاورزي اضافه مي شود.
موحديان در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه طبق قانون قرار بود 10 هزار فارغ التحصيل كشاورزي استخدام شوند، گفت: آئين نامه و روش كار تهيه و تدوين شده و به تصويب وزارت جهاد كشاورزي نيز رسيده است، اما در مورد روش اجرا پيشنهاداتي وجود دارد مثلاً اينكه آزمون استخدامي 10 هزار فارغ التحصيل در يك نوبت برگزار شود و يا اينكه ظرفيت هر سال استخدام در نوبت هاي جداگانه آزمون برگزار شود.
وي تصريح كرد: اما به هر حال استخدام 10 هزار نفر فارغ التحصيل كشاورزي طبق قانون اجرايي خواهد شد.


دلايل افزايش قيمت سكه اعلام شد

رئيس شوراي عالي هماهنگي مديران عامل بانك هاي دولتي دلايل افزايش قيمت سكه در روزهاي اخير را اعلام كرد.
فرشاد حيدري در گفتگو با مهر گفت: نوسانات قيمتها در بازار سكه مربوط به افزايش قيمت جهاني طلا است، البته نرخ ارز (دلار) در داخل كشور هم بر افزايش نرخ سكه تأثيرگذار است.
وي با تأكيد بر اينكه نوسانات بازار سكه تابع همين دو پارامتر است، تصريح كرد: پيش فروش سكه ها كه براي مدت زمان 3، 4، و 6 ماهه انجام شده بود، هم اكنون در مرحله تحويل قرار دارد.
مديرعامل بانك ملي گفت: تحويل سكه هاي پيش فروشي بر اساس برنامه ريزي هاي بانك مركزي در موعد مقرر در بانك ملي در حال انجام است و سكه ها در زمان مقرر به خريداران تحويل داده مي شود.
حيدري گفت: سياست گذاري در مورد سكه هاي پيش فروشي بر عهده بانك مركزي است و بانك ملي در اين زمينه فقط مجري برنامه ريزي ها است.
خاطرنشان مي شود: بازار سكه كه طي ماه هاي گذشته روزهاي آرامي را پشت سرگذاشته بود در روزهاي اخير شاهد نوسانات قيمت و افزايش نرخها است.همچنين بانك مركزي عرضه سكه هاي پيش فروشي با زمان تحويل 4 ماهه را انجام داده است و دور جديد عرضه سكه توسط بانك مركزي از سوم مردادماه آغاز مي شود.
 


شير دو نرخي مي شود

براساس تفاهمي كه از سوي انجمن صنايع لبني با وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت خواهد گرفت، شير از اين پس با دو نرخ در بازار عرضه مي شود.
باكري در گفتگو با مهر از تصميم جديد كارخانجات لبني براي عرضه شير به دو نرخ خبر داد و گفت: كارخانجات لبني تصميم گرفتند براي حل معضل قيمت شير در بازار تفاهمي را با وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت دهند كه براساس آن، كارخانجات 50 درصد توليد خود را در غالب سه كالاي شير، ماست 5/1 درصد چربي و پنير 400UF گرمي به بازار عرضه كنند.
دبير انجمن صنايع لبني افزود: نحوه توزيع اين دست از كالاها را سازمان صنعت، معدن و تجارت هر استان تعيين خواهد كرد كه بر اين اساس، شير زير بهاي تمام شده محصول قيمت گذاري مي شود.
وي تصريح كرد: نيمي ديگر از ظرفيت توليد كارخانجات به محصولاتي اختصاص خواهد يافت كه به بهاي تمام شده عرضه مي شو د كه همان قيمت فعلي بازار است.
باكري در پاسخ به اين سوال كه قيمت كالاهايي كه از سوي وزارت صنعت قيمت گذاري مي شود، چگونه خواهد بود، گفت: قيمت همان نقطه نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است كه احتمالا ملاك عمل اسفند 90 خواهد بود.
وي در پاسخ به اين سوال كه شير به قيمت آزاد در تدبير جديد چه قيمتي خواهد داشت؟ گفت: در حال حاضر يك بطري شير پرچرب در بازار يك هزار 600 تومان است كه بر اين اساس، اگر قرار باشد همين شير را با قيمت اسفند كه يك هزار و 200 تومان بوده، عرضه كنيم، بايد 400 تومان ارزان تر بفروشيم، بنابراين 400 تومان به بهاي فعلي همين شير كه هم اكنون يك هزار و 600 تومان است، افزوده خواهد شد. بنابراين ممكن است شير به 2 هزار تومان برسد.


روزنامه اتريشي با تأكيد بر بي خاصيت بودن تحريم نفتي تهران: ايران جايگزين اروپا را يافته است

يك روزنامه اتريشي تحريم نفتي اروپا عليه ايران را بي خاصيت دانست و نوشت: ايران جايگزين اروپا را يافته است.
به گزارش ايرنا، روزنامه اتريشي «وينرسايتونگ» در گزارشي نوشت: در ايران به منظور توسعه روابط اقتصادي با كشورهاي آسيايي و منطقه آمريكاي لاتين برنامه جايگزيني اتحاديه اروپا ايجاد شده است تا بتوان خلأ بازارهاي اروپايي را پر كرد.
اين روزنامه اتريشي بهترين نمونه در اين زمينه را سفر هيئتهاي عاليرتبه ايراني به مسكو، پكن و برخي از كشورهاي آمريكاي لاتين عنوان كرد و نوشت: در اين سفرها قراردادهاي ميلياردي بسياري به امضا رسيدند تا به اروپا هشدار داده شود.
اين روزنامه خاطرنشان كرد: رئيس جمهور احمدي نژاد در ديدار اخير خود از آمريكاي لاتين نشان داد كه ايران قدرتي در منطقه است و در آسيا و آمريكاي لاتين شركاي استراتژيك بسياري دارد.
به نوشته اين روزنامه اتريشي، يكي از كارمندان وزارت نفت ايران در زمينه بي خاصيتي تحريم هاي اروپا گفته است: اگر شما ما را نمي خواهيد، ما مي رويم شركاي تجاري ديگري پيدا مي كنيم. نفتمان را به كشورهاي آسيايي و ديگر مناطق عرضه مي كنيم. ما وابسته به اروپا نيستيم و با تحريمها مبارزه خواهيم كرد.
روزنامه اتريشي وينرسايتونگ تصريح كرد: در حقيقت اين مطلب صحت دارد كه ايرانيان در دورزدن تحريم ها بسيار خبره هستند.
اين روزنامه اتريشي همچنين يادآور شد: دو كشور داراي حق وتو يعني چين و روسيه سياست يك جانبه آمريكا در تحريم ايران را مورد انتقاد قرار داده و خواهان پايان دادن تحريم ها عليه ايران هستند.
روزنامه اتريشي با اشاره به گزارش صندوق بين المللي پول كه در آن اصلاحات مختلف اقتصادي دولت ايران و پيش بيني رشد اقتصادي مثبت ارزيابي شده است، نوشت: اين صندوق اصلاحات يارانه اي را كه موجب صرفه جويي بيش از 100 ميليارد دلار است، را مورد ستايش قرار داده است.
در اين گزارش آمده است: پيش بيني مي شود اصلاحات يارانه اي در توانايي رقابت اقتصادي تأثيرگذار باشند. دستمزدها و حقوقها نيز بهتر تقسيم شوند فقر كاهش پيدا كند و اين اصلاحات به تمامي قابليتهاي خود دست يابد.


مديرعامل شركت آب و فاضلاب آذربايجان شرقي:

افزايش 4/8 درصدي بارش ها نيازمند صرفه جويي بيشتر مردم است

تبريز -خبرنگار كيهان:
رضا پوررجب مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان آذربايجان شرقي، با بيان اينكه آذربايجان شرقي بعد از تهران و اصفهان بيشترين وسعت و تعداد انشعاب را داراست افزود: ميزان بارشها در سال جاري
4/8 درصد افزايش داشته است اما شايسته است به دليل يكسان نبودن محدوده بارشها مردم در مصرف آب شرب صرفه جوئي كنند.
پوررجب ادامه داد: 57 شهر استان دريافت كننده خدمات آب شرب مي باشند كه اين ميزان شامل 930 هزار فقره انشعاب آب و 478 هزار انشعاب فاضلاب مي باشد كه طول شبكه آب شهري در استان 9000 كيلومتر مي باشد و از اين ميزان 4000 كيلومتر آن در شهر تبريز اجرا شده است.
شايان ذكر است شركت آب و فاضلاب استان با اقدامات انجام شده هدر رفت آب استان را به 18/9 درصد كاهش داده است.
 


فرزين: در مرحله دوم اجراي قانون هدفمندي دهك هاي پردرآمد يارانه نمي گيرند

دبير ستاد هدفمندي يارانه ها از حذف يارانه دهك هاي پردرآمدي در مرحله دوم اجراي قانون هدفمندي يارانه ها خبر داد.
«محمدرضا فرزين» در گفت وگو با ايرنا با بيان آن كه بر اساس قانون هيچ يك از مردم از دريافت يارانه نقدي در مرحله اول هدفمندي يارانه ها محروم نمي شوند، افزود: تمام دهك ها در مرحله اول مشمول دريافت يارانه نقدي هستند و اين روند ادامه دارد.
به گفته وي، موضوع حذف يارانه نقدي مربوط به دهك هاي پردرآمد است كه 10 درصد مجموع افراد جامعه را تشكيل مي دهند.
يادآور مي شود تاكنون در 16 مرحله يارانه نقدي به ازاي هر نفر 45 هزار و 500 تومان به حساب سرپرستان خانوار واريز شده است.
دبير ستاد هدفمندي يارانه درباره افزايش قيمت نان در ماه هاي اخير و اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها، گفت: افزايش قيمت نان به هيچ عنوان به معني اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها نيست. وي ادامه داد: البته همان طور كه قبلا هم گفته شد اين افزايش قيمت مربوط به افزايش قيمت گندم و در نهايت افزايش قيمت آرد است.
 


سازمان بهره برداري انرژي ارايه كرد الگوي خانه كم مصرف با 60 درصد صرفه جويي

مديرعامل سازمان بهره وري انرژي ايران (سابا) از ارايه الگوي خانه كم مصرف با 60 درصد صرفه جويي در مصرف انرژي توسط اين سازمان خبر داد.
سعيد مهذب ترابي در گفت وگو با ايرنا افزود: در الگوي خانه كم مصرف، پوسته ساختمان مركب از آسفالت، عايق هاي رطوبتي و حرارتي، شيب بندي، تورسيمي، بخاربند و لوازم انرژي بر مورد استفاده در آن مد نظر قرار دارد.
وي با اشاره به اهميت استفاده از لوازم و تجهيزات كم مصرف در اين الگو گفت: علاوه بر رعايت اصول مصرف بهينه انرژي در ديوارها، سقف و كف ساختمان، اصل مهم ديگري كه در اين الگو بايد رعايت شود، استفاده از لوازم كم مصرف است.وي اضافه كرد: هزينه اوليه احداث اين نوع ساختمان در مقايسه با ساير ساختمان ها ممكن است حدود 10 تا 15 درصد به ازاي هر مترمربع افزايش يابد اما در نهايت شاهد كاهش 60 درصدي هزينه ها در طول دوره بهره برداري خواهيم بود.
مهذب ترابي ادامه داد: با استفاده از اين خانه ها، هم رفاه خانوار افزايش مي يابد و هم در هزينه هاي مصرف آن ماهانه 50 درصد كاهش مي يابد.مديرعامل سازمان بهره وري انرژي ايران همچنين با اشاره به حمايت هاي وزارت نيرو از توليدكنندگان لوازم خانگي داراي رتبه هاي انرژي A و B اظهار داشت: در راستاي حمايت از توليدكنندگان اين محصولات تسهيلات بلندمدت با كارمزد 4 درصد داده مي شود.
وي با بيان اينكه تفاوت مصرف انرژي يخچال رتبهG با يك دستگاه يخچال داراي رتبهA دو برابر است، خاطرنشان كرد: ميزان تسهيلاتي كه به توليدكنندگان داراي رتبه انرژيA و B داده مي شود بين 35 تا 40 هزار تومان به ازاي هر دستگاه يخچال است.


وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات: اپراتور سوم تلفن همراه از تعهداتش عقب است

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در مورد وضعيت اپراتور سوم تلفن همراه (رايتل) گفت: اين اپراتور از تعهداتي كه ارائه داده عقب است.
به گزارش ايسنا رضا تقي پور در حاشيه جلسه هيات دولت با بيان اين موضوع اظهار كرد: البته طبق برنامه ارائه شده، قرار است كه شبكه اين اپراتور در همين ايام در استان خراسان راه اندازي شود و اميدواريم تا پايان شهريور ماه نيز در 8 مركز با احتساب استان خراسان، اين شبكه راه اندازي شود.
وي ادامه داد: اميدواريم كه با توجه به نوع خدمات و امكانات اين شبكه كه با اپراتورهاي ديگر متفاوت است هرچه زودتر اين اپراتور بتواند به تعهدات خود عمل كند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14