(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 8 تير 1391 - شماره 20243
 

چرا آمار پرتغالي هاي ليگ برتري به شكل عجيبي افزايش پيدا كرده است؟!
دلالي نو در فوتبال ايران!
طالبيان، قايقران كشورمان از دغدغه هايش براي المپيك لندن مي گويد:
مي خواهم هر جايي غير از آزادي تمرين كنم!
در حاشيه ...
افتخاراتم از رقيبانم بيشتر است
ساعي: عضويت در IOC از كسب مدال طلاي المپيك كمتر نيست
بهترين رنگ مدال براي من است
باقري معتمد: با فكر مدال المپيك زندگي مي كنم
گزارشي از نقل و انتقالات 18 تيم ليگ برتري
خيلي ها بي خيالند!
وقتي تماشاگرپاي تلويزيون ميخكوب مي شود
فناوري هاي نوين فيلمبرداري، جاذبه پنهان يورو 2012
آسيب ديدگي ماخوف دغدغه روس ها براي المپيك


چرا آمار پرتغالي هاي ليگ برتري به شكل عجيبي افزايش پيدا كرده است؟!

دلالي نو در فوتبال ايران!

محمود محمدي
اهالي فوتبال به خوبي متوجه اين موضوع شده اند كه اخيرا بسياري از تيم هاي ليگ برتري و ليگ يكي علاقه عجيبي به استفاده از مربيان و بازيكنان پرتغالي پيدا كرده اند؛ اگر تا چند ماه قبل تعداد پرتغالي هاي فوتبال ايران از انگشتان يك دست هم كمتر بود حالا خيلي ها از جذب مربيان و بازيكنان پرتغالي صحبت مي كنند!
دلالي در فوتبال ايران سر درازي دارد؛ درست از روزهايي كه پول به اين فوتبال تزريق گرديد سر و كله افرادي كه بعدها آنها را دلال ناميدند ، پيدا شد. اين افراد در ابتدا وظيفه جابجايي بازيكنان را برعهده داشتند و به واسطه انتقال بازيكنان طرف قرارداد خود به درصدي معين مي رسيدند اما بعدها دايره قدرت آنها وسيع تر شد تا جايي كه با نفوذ به برخي رسانه ها و استفاده از رانت هاي رسانه اي براي خودشان دم و دستگاهي تشكيل دادند تا جايي كه امروز از دلال ها به عنوان ميليونرهاي فوتبال ياد مي شود.
نخستين برخورد با دلالان
ماجراي برخورد با دلالان از اسفند ماه سال 87 استارت خورد جايي كه تعدادي از مديران فوتبال ايران به توصيه مسئولان بلند پايه كشور اقدام به تهيه ليستي از افراد شاغل در بازار نقل و انتقالات كردند كه سالانه از كنار فعاليت هاي ناسالم خود ميليون ها تومان به راحتي به جيب مي زنند و به اصطلاح بازيكنان و مربيان درجه دوم و سوم فوتبال ايران را سركيسه مي كنند. اين عده از مديران فوتبالي كشور كه با آگاهي كامل پا در اين مسير گذاشته بودند در نخستين حركت خود اسامي تعدادي از دلالان و واسطه هاي معروف فوتبال ايران را به مراجع امنيتي ارائه دادند تا آنها در بررسي هاي اوليه خود از طريق بازجويي از اين افراد به ديگر افراد زير مجموعه اين جريان دسترسي پيدا كنند. مراجع امنيتي در گام نخست تعداد زيادي از واسطه هاي سرشناس را بازداشت كرد و از آنها بازجويي هاي لازم را به عمل آورد تا مشخص شود زير پوست فوتبال چه اتفاقاتي در حال وقوع است، با روشن شدن زوايايي پنهان اين پرونده و اعترافات هولناك برخي دلال هاي فوتبال ايران اين واقعيت مشخص شد كه برخلاف تصور برخي مديران فوتبال ايران فضايي پاك و سالم بر روابط برخي بازيكنان و مربيان فوتبال ايران حاكم نيست چرا كه برخي مربيان كه بعداً پاي آنها نيز به محاكم امنيتي باز شد از طريق دلال هاي نامبرده اقدام به اخاذي از بازيكنان فوتبال مي كردند تا علاوه بر مبلغ قراردادي كه از باشگاه طرف قرارداد خود دريافت مي كردند منبع درآمد ديگري هم داشته باشند.
ليست 101 نفره بيرون آمد
اين ماجرا ديگر به صورت جدي پيگيري نشد تا اينكه اخيرا ليستي از فدراسيون فوتبال بيرون آمده كه در آن از 101 نفر از افراد شاغل در فوتبال نام برده شده است كه هيچ باشگاه فوتبالي نمي تواند با آنها ارتباط داشته باشد. در ميان اين 101 نفر نام تعدادي از مديران، پيشكسوتان فوتبال، مربيان و خبرنگاران وجود دارد كه بعضا برخي از آنها با تعدادي از باشگاه هاي ليگ برتري نيز ارتباط دارند. خبرهاي دريافتي از فدراسيون فوتبال حكايت از آن دارد كه در آينده اي نزديك ليستي ديگر از فدراسيون به دست باشگاه ها و هيات هاي استان ها مي رسد كه نام دلالان ديگري در آن گنجانده شده است.
افزايش يك شبه
پرتغالي هاي ليگ
در ظاهر به نظر مي رسد كه عزم فدراسيون فوتبال براي مبارزه با دلالي جدي است اما هم اكنون موجي از شيوه جديد دلالي در فوتبال ايران به راه افتاده كه نه حواس كفاشيان به آن است و نه معاونان و نزديكان او! اهالي فوتبال به خوبي متوجه اين موضوع شده اند كه اخيرا بسياري از تيم هاي ليگ برتري و ليگ يكي علاقه عجيبي به استفاده از مربيان و بازيكنان پرتغالي پيدا كرده اند؛ اگر تا چند ماه قبل تعداد پرتغالي هاي فوتبال ايران از انگشتان يك دست هم كمتر بود حالا خيلي ها از جذب مربيان و بازيكنان پرتغالي صحبت مي كنند! فصل گذشته باشگاه نفت كاستاي پرتغالي را به استخدام درآورد و اين فصل نيز تراكتورسازي به سراغ توني رفته است. از سوي ديگر يك مربي سرشناس پرتغالي نيز در ليست مربيان مورد نظر پرسپوليس قرار مي گيرد تا مشخص شود پرتغالي ها در فوتبال ايران طرفداران بسياري را پيدا كرده اند. در كنار تمام اين موارد، فريده شجاعي نايب رئيس سوم كفاشيان و رئيس كميته بانوان هم از حضور هلنا مارگريتاي پرتغالي در تيم ملي بانوان خبر داد. در زمين چمن نيز علاقه به بازيكنان پرتغالي زياد شده است؛ اگر چندي قبل ذوب آهن يك بازيكن پرتغالي گرفت حالا نفت آبادان با يك پرتغالي ديگر قرارداد مي بندد و استقلال نيز به دنبال جذب هافبك دفاعي مورد نظر خود از پرتغال است. مگر چه اتفاقي در فوتبال ايران رخ داده كه پرتغالي ها به اين شكل محبوب شده اند؟! تجزيه و تحليل ساده اين موضوع آن است كه پس از حضور كي روش در فوتبال ايران دروازه فوتبال ايران به روي پرتغالي ها باز شده است؛ اما آيا اين توجيه منطقي است كه پس از حضور كي روش تا اين اندازه پرتغالي به فوتبال ايران تزريق شود؟! چرا تا به امروز يكي از مديران فوتبال كشورمان به اين موضوع توجه نكرده كه اين پرتغالي ها چگونه و از چه كانالي وارد فوتبال ما مي شوند؟!


طالبيان، قايقران كشورمان از دغدغه هايش براي المپيك لندن مي گويد:

مي خواهم هر جايي غير از آزادي تمرين كنم!

نماينده قايقراني كشورمان در المپيك شرايط بدني اش را مناسب ارزيابي مي كند و معتقد است در روزهاي باقي مانده تا المپيك بايد از نظر رواني نيز آماده شود تا در لندن نتيجه اي راضي كننده بگيرد.
احمدرضا طالبيان اميدوار است شرايط اعزامش به اردوي بلاروس مهيا شود تا در آنجا و در كنار يكي از مدال آوران المپيكي به تمرين هايش ادامه دهد. احمدرضا طالبيان تمرين هايش را مناسب مي داند و مي گويد در المپيك به اوج آمادگي مي رسد. المپيك براي احمدرضا سكوي پرش خواهد بود.
¤ دوباره درياچه آزادي و تمرين هاي پرفشارت در تهران!
- بله. دوباره تمرين هاي خوب و البته دشوار آن هم در درياچه ورزشگاه آزادي ادامه دارد اما اين بار درياچه كمي شلوغ است با توجه به برنامه ريزي كه داشتيم قرار بود به اردوي خارج از كشور اعزام شويم اما هنوز چيزي مشخص نيست اما اميدوارم اين اردو هرچه زودتر برگزار شود.
¤ منظورت اردوي بلاروس است؟
- بله، هنوز دعوتنامه ما از بلاروس نيامده است. فكر مي كنم با شرايطي كه درياچه آزادي در اين روزها دارد، صددرصد بهتر است كه با اردو بروم، البته دليل تأكيدم براي رفتن به بلاروس حضور يكي از بهترين هاي قايقراني جهان در همان كمپ است. اين قايقران از شانس هاي كسب مدال المپيك لندن است كه مي توانم از تمرين در كنار او استفاده كنم. حضور در كنار چنين رقيبي هم از نظر رواني و هم از نظر بدني به سود من خواهد بود تا در اين يك ماه باقي مانده تا رقابت هاي المپيك بتوانم به بهترين سطح آمادگي برسم. هم اكنون در ايران حريفي ندارم تا با آن رقابت كنم. از طرف ديگر نيز امكانات اين كشور مي تواند در آماده سازي من موثر باشد.
¤ گفته مي شود اگر اعزامت به بلاروس مهيا نشود، در يكي از شهرستان هاي ايران تمرينت را ادامه مي دهد، آيا جايي را مدنظر داري؟
- بله، اگر بلاروس نشد بايد در يكي از شهرستان ها تمرين كنم. جايي را هم مدنظر ندارم، هر جا باشد غير از درياچه آزادي.
¤ در ماه هاي گذشته كاپ هاي جهاني را پشت سر گذاشتي. نتايجي كه گرفتي براي خودت راضي كننده نبود، آيا تغييري در برنامه هاي تمريني ات ايجاد كرده اي؟
- واقعا نتايج كاپ هاي جهاني نه من و نه آقاي اقليمي را راضي كرد. ما در اين رقابت ها اشكال هايي داشتيم كه در اين مدت آن ها را حل كرده ايم اما بيشتر نقاط ضعف من مسائل رواني بود. خوشبختانه آقاي اقليمي حواسش به همه چيز هست و از نظر فيزيكي برنامه هاي خوبي در اختيار من قرار داده و من تنها بايد در اين روزها تلاش كنم تا به اوج آمادگي رواني برسم تا در المپيك ديگر مشكلي پيش رويم نباشد.
¤ حضور روانشناس تخصصي در كنارت چقدر در آماده سازي تو تأثير خواهد داشت؟
- تأثيرش باور نكردني است. قول مي دهم تا رقابت هاي المپيك به بهترين شرايط برسم و نتيجه اي كسب كنم كه راضي كننده باشد. مطمئن باشيد نتيجه دو كاپ جهاني كه در آن شركت كردم تكرار نخواهد شد چرا كه آن ها اصلا راضي كننده نبودند. المپيك اوج آمادگي من است و براي بهترين نتيجه تلاش مي كنم.
¤ خيلي ها معتقدند اگر در فينال B رقابت ها حاضر شوي نتيجه راضي كننده اي است. آيا اين نيز انتظار خودت در المپيك است؟
- من فينال B را در رقابت هاي جهاني تجربه كردم و با شناختي كه از خودم دارم فكر مي كنم تكرار اين نتيجه سخت نخواهد بود، به همين دليل حضور در فينال A و مسابقه در بين 9 نفر نخست المپيك را به عنوان هدف خودم قرار داده ام. بايد براي اين نتيجه مبارزه كنم اما اگر در بين نفرات نخست فينال B يا 9 نفر دوم نيز باشم، نتيجه راضي كننده اي است و مي تواند گام بلندي براي آينده ام باشد. هدف هاي بزرگ من مدال المپيك و مدال جهاني است.
¤ 9 نفر نخست المپيك را بيشتر چه كساني تشكيل مي دهند؟
- اصلي ترين و قدرتمندترين قايقرانان آب هاي آرام اروپايي هستند. در بين آن ها يك پاروزن كانادايي نيز هست كه جزو مدعيان محسوب مي شود و البته در المپيك قبلي قهرمان شد.
¤ از آن ها شناخت هم داري؟
- در 8 سالي كه در رقابت هاي بين المللي شركت مي كنم با تمام اين حريفان مسابقه دادم و آن ها را مي شناسم. اين پاروزنان از نظر سني 10-12 يا 15 سال از من بزرگترند و بهترين هاي جهان محسوب مي شوند. رقابت با آن ها هميشه جذاب است و من مي خواهم در شرايطي به مصاف شان بروم كه رقيبي قدرتمند براي آن ها محسوب شوم.
¤ نزديك به 10 ماه پيش در همين درياچه آزادي سهميه المپيك كسب كردي. از آن روز تا هم اكنون شرايطت را چگونه مي بيني؟
- در اين مدت تمرين هاي من تعطيل نشد و من استراحتي طولاني مدت نداشتم. وقتي تمرين هايت را ادامه بدهي، پيشرفت مي كني. نسبت به سال گذشته من شرايطم را بهتر مي بينم. به طور مثال همان ركوردهايي كه در تابستان مي زدم را در بهار كه آب درياچه سردتر است، به راحتي تكرار كردم. بايد بگويم براي تكرار ركوردهايم حتي فشار هم نمي بينم و اين نشان مي دهد كه آمادگي من بهتر شده است. هر چه به رقابت هاي المپيك نزديك تر مي شوم تلاشم بيشتر و برنامه هايم سنگين تر مي شود. خوشبختانه با اين تمرين ها نيز ركوردهايم را ارتقا دادم تا امروز نسبت به پارسال سه ثانيه ارتقا ركورد داشتم و تا رقابت هاي المپيك نيز يك تا دو ثانيه ديگر ركوردم بهتر خواهد شد.
¤ المپيك لندن را چگونه تعريف مي كني؟
- المپيك لندن سكوي پرشي براي من است. همان طور كه گفتم هدف من مدال المپيك و جهاني است. اگر بتوانم در اين رقابت ها نتيجه خوبي بگيرم براي ادامه راه فرصت مناسبي پيدا كرده ام چرا كه نسبت به حريفان جهاني سن و سال كمتري دارم.
 


در حاشيه ...

148 هزار تومان حقوق يك ماه
استاد بزرگ شطرنج ايران
استاد بزرگ شطرنج ايران تنها 148 هزار تومان حقوق ماهيانه دريافت مي كند.
در حالي كه فوتباليست هاي ما در ابتداي هر فصل با قراردادهاي ميلياردي از باشگاهي به باشگاه ديگر مي روند احسان قائم مقامي گفت: به عنوان يك قهرمان ملي كه چندين مدال جهاني و آسيايي براي كشورم كسب كردم، ماهانه از سوي صندوق حمايت از قهرمانان كشور، 148 هز ار تومان حقوق دريافت مي كنم. نظام مالي حال حاضر ورزش عادلانه نيست كه يك فوتباليست در عرض يكي دو سال ميلياردر مي شود و يك شطرنج باز با 30 سال هم نمي تواند از پس هزينه هاي روزمره خود برآيد. وي از حضور شطرنج بازان و قهرمانان بسيار خوبي در كشور خبر داد و افزود: فرق ورزش شطرنج با ديگر رشته هاي ورزشي در چيست كه مديران ورزشي همچون فوتبال هزينه ميلياردي براي يك بازيكن خود مي كنند ولي بازيكنان شطرنج براي ادامه زندگي خود مشكل مالي دارند.
فرار مالياتي دو سرمربي سابق تيم ملي
رئيس اداره مالياتي استان تهران از باقي ماندن مطالبات مالياتي برانكو ايوانكوويچ و افشين قطبي سرمربيان سابق تيم ملي فوتبال ايران و فرار مالياتي آنها خبر داد و گفت : متاسفانه هنوز بعد از چندين سال نتوانسته ايم ماليات قراردادهاي اين دو مربي را اخذ كنيم.
رقم هاي ميلياردي قراردادهاي بازيكنان و مربيان فوتبال اين روزها بحث محافل ورزشي و حتي در اين هجوم گرانيها ، نقل مردم كوچه وبازار شده است. خوب است كه بدانيد طبق قانون هر شهروند ايراني موظف است قسمتي از در آمد يا ثروت خود را به منظور پرداخت بخشي از هزينه هاي عمومي و حفظ منافع اجتماعي و اقتصادي و سياسي كشور تحت عنوان ماليات به دولت پرداخت كند. اما جالب است بدانيد در اين ميان دو سرمربي سابق تيم ملي به نام هاي برانكو و قطبي هنوز ماليات قراردادهاي خود را پرداخت نكرده اند و فدراسيون پيگير گرفتن اين پول از قطبي و برانكو است.
ورود ستاد منشور به ماجراي بازيكن مس
پس از انتقال ميلاد جهاني، بازيكن تيم فوتبال صباي قم به مس كرمان، ستاد منشور اخلاقي براي بررسي نحوه انتقال عجيب اين بازيكن و در ميان بودن پاي دلال ها وارد ماجرا شده است.
گذشته بود كه ميلاد جهاني، بازيكن جديد تيم فوتبال صبا به يكباره اردوي اين تيم در سرعين را ترك كرد و از تيم فوتبال مس كرمان سر درآورد. جهاني در حالي صبا را ترك كرد كه با اين تيم قرارداد پنج برگه فدراسيون فوتبال را هم امضا كرده بود و حتي دو هفته در تمرينات قمي ها حضور داشت. همين مسئله باعث شد تا مربيان و مديران باشگاه صبا به شدت نسبت به اقدام اين بازيكن معترض شده و به سازمان ليگ و كميته منشور اخلاقي شكايت كنند. هنوز مشخص نيست ميلاد جهاني چطور و از چه كانالي به مس كرمان پيوسته است اما به گفته يحيي گل محمدي سرمربي تيم صبا حتما دلال ها در اين انتقال نقش داشته اند.
 


افتخاراتم از رقيبانم بيشتر است

ساعي: عضويت در IOC از كسب مدال طلاي المپيك كمتر نيست

قهرمان دو دوره بازيهاي المپيك 2004 آتن و 2008 پكن كه براي عضويت در كميته ورزشكاران كميته بين المللي المپيك كانديدا شده، معتقد است ارزش عضويت در اين كميته از مدال طلاي المپيك كمتر نيست.
هادي ساعي پرافتخارترين ورزشكار المپيكي كشورمان عزم خود را جزم كرده تا به عضويت كميته بين المللي المپيك درآيد. وي در تازه ترين مصاحبه خود به تشريح اين موضوع پرداخته كه گزيده اي از صحبت هايش در ادامه مي آيد:
¤ فكر نمي كنم عضويت در اين كميته و گرفتن چنين جايگاهي در IOC كمتر از كسب مدال طلاي المپيك باشد. معتقدم حتي اگر ارزشش بيشتر نباشد، كمتر نيست. عضويت در اين كميته هشت ساله است و مي تواند براي ورزش ايران تاثيرگذار باشد.
¤ برخي بروشور تبليغاتي تهيه شده و در مجامعي كه تكواندوكاران در آنجا حضور داشتند، پخش شده است كه خوشبختانه در بحث راي دادن تكواندوكاران به من هيچ مشكلي وجود ندارد و مطمئنم همه تكواندوكاران به من راي مي دهند. راي دادن راي تكواندوكاران به من هيچ مشكلي وجود ندارد. البته در ليستي كه وجود دارد هيچ كدام از رقباي من مدال هاي المپيكي شان در حد من نيست و نشان مي دهد كه شرايطم سخت نيست، اما همه كار اين نيست، ما بايد رايزني هاي بيشتري را انجام دهيم تا بتوانيم اين جايگاه مهم را كسب كنيم.
¤ مهم اين است كه رئيس فدراسيون جهاني تكواندو هم از من حمايت كرده و همچنين به من اعلام كرده كه تكواندوكار چين تايپه اي قرار است كنار برود. شايد در المپيك و قبل از راي گيري اين اتفاق بيفتد و او كنار برود. هرچند وزشكاران مي توانند به چهارنفر راي بدهند و اگر او هم باشد مشكلي وجود ندارد.
¤ شايد يكي از دلايلي كه من كنار ملي پوشان المپيكي تكواندو هستم، اين استكه تجربيات خودم را از المپيك در اختيار اين ملي پوشان قرار دهم. تمرينات، تجربه و عملكرد اين ملي پوشان نشان مي دهد كه آن ها مي دانند كه پا به چه ميدان بزرگي خواهند گذاشت. هم كادر فني و هم ملي پوشان به كار سختي كه پيش رويشان است، اعتقاد دارند.


بهترين رنگ مدال براي من است

باقري معتمد: با فكر مدال المپيك زندگي مي كنم

در فاصله كمتر از 30 روز مانده تا بازيهاي المپيك لندن 2012 تكواندوكار المپيكي وزن دوم مردان ايران گفت: با فكر مدال المپيك زندگي مي كنم و مي خواهم بهترين نتيجه را كسب كنم.
محمد باقري معتمد اظهار كرد: از بازيهاي المپيك 2008 پكن خودم را براي كسب مدال در المپيك لندن آماده كردم و تمرينات سخت و دشواري را هم پشت سر گذاشته ام. در اين چهار سال بيشتر وقت خود را در اردوها و با فكر مدال المپيك سپري كردم. در اين مدت با فراز و نشيب هاي فراواني روبرو شدم اما آنها را به خاطر رسيدن به هدفم تحمل كردم. وي افزود: در اين سالها به دفعات دچار آسيب ديدگي شدم اما نااميد نشدم و اكنون مصمم هستم تا نتيجه اين سختي ها را در بازيهاي لندن بگيرم. مي خواهم پاسخ اعتماد كادر فني و فدراسيون را با كسب بهترين مدال بدهم و براي رسيدن به اين هدف دشوار انگيزه زيادي دارم.
ملي پوش المپيكي ايران در وزن دوم ادامه داد: اردوي تمريني كره جنوبي بسيار مطلوب بود و تا حد زيادي نقاط ضعف خود را برطرف كردم و با حريفان قدرتمندي مبارزه كردم. سعي مي كنم با اين تجربه اي كه بدست آورده ام در ميدان المپيك بهترين عملكرد خود را ارائه كنم. باقري معتمد در مورد شرايط آمادگي اش مي گويد: تازه ابتداي مسير دشوار المپيك قرار گرفته ام و بايد تمرينات فشرده و دشواري را سپري كنم. قصد دارم تا در لندن مبارزه بدون اشتباهي را برگزار كنم و اميدوارم كه در اين ميدان بزرگ بتوانم نماينده شايسته اي براي كشور عزيزم باشم. قهرمان تكواندو جهان در مورد حريفانش در المپيك و شناخت از آنها يادآور شد: در بازيهاي المپيك بهترين هاي جهان حضور خواهند داشت كه همگي مدعي كسب مدال بوده و نبايد هيچكدام را دست كم گرفت، به همين دليل هر مسابقه برايم حكم فينالي سخت و نفسگير را خواهد داشت و نهايت تلاش خود را انجام مي دهم تا در المپيك لندن بهترين عنوان را بدست آورم.
 


گزارشي از نقل و انتقالات 18 تيم ليگ برتري

خيلي ها بي خيالند!

فصل نقل و انتقالات دوازدهمين دوره ليگ برتر فوتبال در حالي 11 روز ديگر به پايان مي رسد كه تيم هاي مدعي تقريبا بار خود را در بازار خريد و فروش بازيكنان بسته اند و البته چند تيم همچنان در خط شروع نقل و انتقالات قرار دارند!
هر چند تب و تاب بازار نقل و انتقالات در هفته هاي گذشته به اوج خود رسيد و تعدادي از بازيكنان با پيوستن به تيم فوتبال پرسپوليس درصدر اخبار ورزشي قرار گرفتند، اما اين بازار هنوز از رونق نيفتاده است. ليگ دوازدهم فوتبال از روز 29 تير آغاز مي شود و تيم هايي كه هنوز در ليست خود جاي خالي دارند به تدريج به جذب بازيكنان موردنظر مي پردازند.
تيم هايي مانند پرسپوليس، استقلال، سپاهان، تراكتورسازي، پيكان، صباي قم و نفت آبادان تا اندازه زيادي بار خود را براي فصل بعد بسته اند و جذب يكي، دو بازيكن ديگر ليست آنها را كامل مي كند. از سوي ديگر راه آهن، گهر و داماش هم كمترين تحرك را در نقل و انتقالات داشته اند و وضعيت آنها تا حدودي نگران كننده است.
سپاهان
ورودي: باقر صادقي، محمد غلامي، محسن ايران نژاد، محمدعلي احمدي، فرشيد طالبي، ميلاد زنيدپور، عادل كلاه كج
خروجي: رحمان احمدي، محسن بنگر، جلال حسيني، سيدمهدي سيدصالحي، مهدي كريميان، هاشم بيك زاده
تراكتورسازي
ورودي: آنسلمو گنزالس، ژائو ويلا، محمد ايران پوريان، محمد نصرتي، سيدمهدي سيدصالحي، مهدي كريميان، قاسم دهنوي، مهدي قريشي، محمد عبادزاده
خروجي: قاسم حدادي فر، سياوش اكبرپور، اميرحسين صادقي، علي عليزاده، بهرام دباغ، مهرداد نوري و محسن دلواري
استقلال تهران
ورودي: سياوش اكبرپور، ميثم بائو، ميگل پدرو، امين منوچهري، هاشم بيك زاده، اميرحسين صادقي، ايمان مبعلي
خروجي: آندارنيك تيموريان، مهدي اميرآبادي، اسماعيل شريفات، جواد شيرزاد، هادي زرين ساعد، حميد عزيززاده، ساموئل، يركوويچ، الونگ الونگ، حسين علوي
صباي قم
ورودي: ميثم خداشناس، سعيد لطفي، محسن خليلي، فرشاد قديري، مهرداد طهماسبي، ابوالفضل ابراهيمي، بهمن طهماسبي، مسعود حق جو.
خروجي: احمد خرمالي، مسعود، غلامعلي زاد، سهراب بختياري زاده، مسعود كشوري، وحيد حمدي نژاد، مرتضي هاشم زاده، رضا عنايتي، حميد فرزانه، حجازي پور، حسين گرهري، ميثم مهاجر، علي مولايي و احمد داوودي
نفت تهران
ورودي: وريا غفوري، هادي شكوري، ابوالفضل قرباني، وحيد حمدي نژاد، مهدي خيري، مگنا باتيسيتا، سامان نريمان جهان، بهمن كاملي، حسين بابايي.
خروجي: مارسيو خوزه، سيامك كوروشي، فريرا، ماركو لوپز، حميد فتحي، مجتبي زارع، شاهين خيري، مهدي رفيعي، اميرخان محمدي.
پرسپوليس
ورودي: حسين ماهيني، شهاب گردان، محمد قاضي، سيدجلال حسيني، محسن بنگر، محمدرضا خانزاده، علي اسماعيل زاده، كريم انصاري فر.
خروجي: حسين بادامكي، ابراهيم شكوري، ميثاق معمارزاده، حسين هوشيار، شيث رضايي، محمد نصرتي، عليرضا محمد، مهرداد اولادي، مازيار زارع، مجتبي شيري، آودوكيچ، وحيد هاشميان، ممدوتال
صنعت نفت آبادان
ورودي: ديگو ملو، ماركو شيميچ، مهدي دغاغله، ابوذر رحيمي، محمد مهدي الهايي.
خروجي: فونيكه سي، اميد شريفي نسب، لئون پاچاچيان، عباس محمدي، هدايت شهرياري، حسين سلامي، نبي ساكي، ميثم اميري، هادي رمضاني، مهرداد مير، عماد زعتره.
ذوب آهن
ورودي: مهدي رجب زاده، مسعود همامي، سپهر حيدري، قاسم حدادي فر، ابراهيم محمدي، محسن مسلمان، سعيد عبدالله پور، آرش باراني، احمد محمدپور، فرشاد بهادراني.
خروجي: فرشيد طالبي، علي احمدي، محمدباقر صادقي، شهاب گردان، حسين ماهيني، محمد قاضي، آلوز دسوزا، ايگور كاسترو، داوود حقي.
فولاد خوزستان
ورودي: عباس پورخسرواني، مهدي اميرآبادي، اسماعيل شريفات، مهدي نوري، ارشاد يوسفي، لئاندرو پادواني سلين، لوسيانو پريرامندز.
خروجي: جلال كاملي مفرد، كاوه رضايي، كريم شاهوردي، مهدي مؤمني، اميد خالدي، اميد خورج، خليل طالقاني، سامان صفا، عبدالله ممبيني.
مس كرمان
ورودي: ايوان پتروويچ، رضا عنايتي، مسعود نظرزاده، شهرام گودرزي، ميلاد جهاني، پويا سيف پناهي، حسين كاظمي، مهدي محمدي، آرش روشني پور، حميد كاظمي.
خروجي: عادل كلاه كج، سپهر حيدري، مصطفي سيفي، محسن خليلي، قاسم دهنوي، ارشاد يوسفي، فرشاد قديري، جورج موران
داماش گيلان
ورودي:
خروجي: ميلاد زنيدپور، محمد غلامي، ابوذر رحيمي
سايپا
ورودي: كاوه رضايي، ابراهيم شكوري، رحمان احمدي، منصور تنهايي، محسن ارزاني، حميد لطف الله نژاد، مارسيو خوزه، جونيور تورتا، وحيد براتي، سعيد دقيقي
خروجي: كريم انصاريفرد، امين منوچهري، پيروز قرباني، اميد روانخواه، بيرانوند، محمد رضايي، انصاري، جواد آشتياني، لطيفي
ملوان
ورودي: مازيار زارع، پژمان نوري، جواد شيرزاد، حسين بادامكي، حسين آشنا، سيامك كوروشي
خروجي: محمد همرنگ، محمد رستمي، سهيل رحماني، آرش سوسريان، زوران زلاتكوفسكي، رامين خسروي و مجتبي انصافي، مهدي دغاغله، محسن مسلمان
راه آهن
ورودي:
خروجي: حسين كاظمي، محمدرضا خانزاده
گهر زاگرس
ورودي: ابراهيم ميرزاپور، حميد فتحي
خروجي:
آلومينيوم هرمزگان
ورودي: رضا ناصحي، امجد شكوه مقام، محسن حميدي، بهنام داداشوند، مهدي محمدزاده
خروجي: بهمن طهماسبي، ابوالفضل ابراهيمي، كريمي
فجر سپاسي
ورودي: مجتبي ترشيز، عباس محمدرضايي، جابر انصاري، علي مولايي، محمد خزايي، بابك لطيفي، جلال علي محمدي
خروجي: مهدي رجب زاده، مهرداد كريميان
پيكان
ورودي: رضا طاهري، عيسي آل كثير، نادر احمدي، علي ميرشفيعيان، جلال كاملي مفرد، رضا طاهري، بهرام دباغ، مسعود ميكائيلي، صادق گشني، حسين شهبازي، مصطفي عامري، رضا يادگاري، ريكاردو كارواليو
خروجي: عليرضا واحدي نيكبخت، محمد پروين، داود سيدعباسي، بهشاد ياورزاده، ايمان حيدري، جونيور، محسن ارزاني، حسن اسلامي، محمدرضا خرسند.
 


وقتي تماشاگرپاي تلويزيون ميخكوب مي شود

فناوري هاي نوين فيلمبرداري، جاذبه پنهان يورو 2012

استفاده از فناوري هاي نوين فيلمبرداري در پوشش تلويزيوني مسابقات يورو 2012، تماشاگران را پاي تلويزيون ها ميخكوب كرده است.
در شرايطي كه تماشاگران تلويزيوني مسابقات جام ملت هاي اروپا - يورو 2012- توانسته ركورد بيشترين مخاطب تلويزيوني يك برنامه را در اروپا براي خود به ثبت برساند، اين سوال براي بسياري از علاقه مندان بوجود آمده كه اين مسابقات چگونه تماشاگران را پاي گيرنده هاي تلويزيوني ميخكوب مي كنند. علت اين امر را استفاده از فناوري هاي مدرن از جمله فيلمبرداري سه بعدي مي دانند كه در قالب آن مسابقات و مراسم افتتاحيه 12دقيقه اي با تجهيزات فيلمبرداري با كيفيت بسيار بالا به شكل سه بعدي فيلمبرداري شده و صداي مسابقات نيز به صورت دالبي پخش مي شود. دراين فناوري جديد تصويربرداري سه بعدي از دوربيني استفاده مي شود كه تنها يك تصوير مي گيرد، اما اين تصوير به وسيله آينه ها، به دو تصوير تفكيك مي شود و روي دو حسگر جداگانه ثبت مي شود كه اين امر كيفيت تصاوير پخش شده را به نحو چشمگيري بالا مي برد.
براي فيلمبرداري هر يك از مسابقات مرحله گروهي يورو 2012، از حداقل 25 دوربين متحرك و ده ها دوربين ثابت استفاده مي شود و امكان پخش مسابقات روي تلفن هاي همراه با سرعت و كيفيت مناسب و همچنين شبكه جهاني اينترنت براي كاربران فراهم شده است. براساس آمار به دست آمده، 237ميليون فوتبالدوست مسابقه فينال يورو 2008 بين تيم هاي فوتبال اسپانيا و آلمان را تماشا كردند. اما امسال در طول يك هفته تماشاچيان يورو 2012 اين رقم را پشت سرگذاشتند.
آمار به دست آمده نشان مي دهد، به طور ميانگين 13ميليون و 300 هزار تماشاچي هر يك از20 مسابقه مرحله گروهي يورو 2012 را به صورت زنده از طريق تلويزيون هاي آلماني به تماشا نشستند. اين رقم در آلمان درسال 2008حدود 13 ميليون و 680 هزار نفر بود. رقابت بين تيم هاي ايتاليا و ايرلند نيز به طور ميانگين هفت ميليون و 100هزار ايتاليايي را پاي تلويزيون نشاند. 12 ميليون و 200 هزار فرانسوي نيز بازي تيم ملي كشورشان را مقابل سوئد از طريق تلويزيون دنبال كردند. رقابت بين دو تيم هلند و پرتغال نيز توسط هفت ميليون و 990 هزار هلندي بالاي شش سال تماشا شد.برد انگليس مقابل اوكراين در روز پنجشنبه گذشته با 18 ميليون و 600 هزار مخاطب تلويزيوني بالاترين ميزان تماشاچي درسال دركل انگليس به خود اختصاص داد. تساوي دو تيم روسيه و لهستان نيز 12 ميليون و 800 هزار مخاطب تلويزيوني روس داشت.
پربيننده ترين بازي يورو 2012 درايرلند بازي تيم اين كشور مقابل كرواسي بود. يوفا هنوز آمار دقيقي از ميانگين تعداد تماشاچيان تلويزيوني مسابقات جام ملت هاي اروپا را در اين قاره منتشر نكرده است، اما پيش از شروع اين مسابقات پيش بيني شده بود بيش از 150ميليون مخاطب به صورت زنده مسابقات يورو 2012 را دنبال مي كنند.درآمد يوفا از مسابقات جام ملت هاي اروپا حدود 51 ميليون و 660 هزار دلار براي هر بازي از 31مسابقه تخمين زده شده، اين در حاليست كه فيفا در ازاي برگزاري هر بازي از 64 بازي جام جهاني در آفريقاي جنوبي،تنها 56 ميليون و 700 هزار دلار به دست آورد.
 


آسيب ديدگي ماخوف دغدغه روس ها براي المپيك

آسيب ديدگي بلال ماخوف، كشتي گير سنگين وزن روسيه به دغدغه اصلي روس ها براي حضور در المپيك تبديل شده است.
بلال ماخوف، دارنده 3 نشان طلا و يك نقره جهان كه با رفع مشكل كم كردن كيلوهاي اضافي زير نظر متخصص تغذيه در شرايط خوبي در مسابقات انتخابي روس ها در سن پترزبورگ شركت كرد، به تازگي در اردوي اين كشور دچار آسيب ديدگي شده است. روس ها به دنبال اين هستند تا با رفع مصدوميت اين سنگين وزن مطرح، او هر چه زودتر تمرينات جدي خود را براي حضور در المپيك 2012 لندن آغاز كند.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14