(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 12 تير 1391 - شماره 20246 

استقرار 38 هزار نيروي انتظامي عراق براي تأمين امنيت زائران كربلا
اعتراض مردمي در رام الله عليه ديدار قريب الوقوع محمود عباس و موفاز
پاكستان؛ پيامدهاي جابه جايي قدرت
اعتراض روسيه به بيانيه مداخله گرانه اجلاس ژنو
نوري مالكي: با اسرائيل هرگز رابطه برقرار نمي كنيم
در پي گسترش اعتراض هاي مردمي دولت كويت استعفا كرد
گسترش اعتراض هاي ضد دولتي در شهرهاي تل آويو، بيت المقدس و حيفا
همزمان با روز استقلال آمريكا
تجمع بزرگ ضد سرمايه داري فردا در فيلادلفيا برگزار مي شود
اسحاق شاميرقاتل مردم فلسطين مرد
طي سخناني در دانشگاه قاهره
مرسي: اولويت من دفاع از ملت فلسطين است
واكنش اسرائيل به تحولات مصر
خارطوم : نمي گذاريم آشوبگران اوضاع سودان را بي ثبات كنند
تجمع اعتراض آميز كاركنان جنرال موتورز در شرق فرانسه
خشم مردم انگليس از استقرار موشك بر بام مجتمع هاي مسكوني


استقرار 38 هزار نيروي انتظامي عراق براي تأمين امنيت زائران كربلا

همزمان با آغاز حركت صدها هزار شيعه به سمت كربلاي معلي براي شركت در مراسم نيمه شعبان بيش از 38 هزار نيروي پليس و ارتش براي جلوگيري از حملات احتمالي تروريستي در اين شهر مستقر شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر، «عثمان الغانمي» يكي از فرماندهان ارتش عراق ديروز گفت كه با نزديك شدن روز نيمه شعبان (پنجشنبه) و حركت شيعيان عراق و خارجي به سمت كربلا، ارتش و پليس عراق 38 هزار نفر از نيروهاي خود را در مناطق مركزي و شهر كربلا مستقر مي كنند تا نيروهاي امنيتي را در جهت جلوگيري از بروز حملات احتمالي تروريستي ياري رسانند. علاوه بر آن مقررات ويژه اي براي كاهش ورود خودرو به مناطق مركزي استان كربلا به اجرا درمي آيد. تروريست هاي وهابي هر ساله عليه شيعيان دست به حملات تروريستي مي زنند.
 


اعتراض مردمي در رام الله عليه ديدار قريب الوقوع محمود عباس و موفاز

مردم فلسطين در اعتراض به ديدار قريب الوقوع رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين با معاون نخست وزير رژيم صهيونيستي در رام الله تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، مردم فلسطين عليه تصميم جديد محمود عباس كه قرار است با شائول موفاز معاون نخست وزير رژيم صهيونيستي ديدار كند تظاهرات كردند.
هر چند معاون سياسي محمود عباس اعلام كرد به علت برخي از مسائل اين ديدار به تأخير افتاده است ليكن مردم تأكيد كردند همچنان به تظاهرات خود تا انصراف كامل از اين تصميم ادامه خواهند داد.خبرگزاري الجزيره درباره به تأخير افتادن اين ديدار اظهار داشت، نگراني تشكيلات خودگردان خشم مردم بوده است.اين درحالي است كه نيروهاي امنيتي تشكيلات خودگردان به تظاهركنندگان فلسطيني حمله و تظاهرات را سركوب كردند.در جريان اين درگيري شش فلسطيني از جمله يك خبرنگار مجروح و شش نفر ديگر بازداشت شدند.
 


پاكستان؛ پيامدهاي جابه جايي قدرت

سبحان محقق
پاكستان كه طي سال هاي اخير بيشتر از ناحيه حملات تروريستي تحت فشار بود، احتمالا وارد دور جديدي از جنگ ميان نهادهاي مسلط و دست به دست شدن قدرت نيز خواهد شد و يا بهتر است بگوئيم اين دور تازه از زمان بركناري «يوسف رضا گيلاني» با حكم ديوان عالي (اواخر خرداد) آغاز شده است.
ديوان عالي از همين الان هم براي «آصف علي زرداري» رئيس جمهور و هم براي نخست وزير جديد «راجا پرويز اشرف» خط و نشان مي كشد.
گيلاني كه بيشتر دوره نخست وزيري خود را بي دغدغه سپري كرده بود، طي ماه هاي اخير از جانب دستگاه قضايي تحت فشار قرار گرفته و به اتهام اهانت به دادگاه و خودداري از پيگيري پرونده فساد مالي زرداري بركنار شده است. اما هنوز چند روزي از صدارت اشرف نگذشته كه وي در ارتباط با همين پرونده تحت فشار قرار گرفته است؛ ديوان عالي چهارشنبه گذشته (7 تير) 15 روز (تا 22 تير) به نخست وزير مهلت داده تا اعلام كند آيا نامه فساد مالي زرداري را به دادگاه سوئيس ارسال مي كند يا خير. در واقع چيزي را كه دستگاه قضايي از نخست وزير مي خواهد اين است كه وي بايد طي مكاتبات رسمي از دولت سوئيس تقاضا كند كه اطلاعات مربوط به حساب هاي بانكي رئيس جمهور پاكستان را در اختيار اين كشور قرار دهد.
جنگ ميان قواي مسلط يا بهتر است بگوئيم ميان قوه قضائيه و ارتش با دولت در تاريخ كوتاه پاكستان قدمت ديرينه دارد و به نظر مي رسد پس از يك دوره چند ساله اخير اين جدال دوباره در حال تكرار شدن است.
اكنون نخست وزير پاكستان روزهاي حساسي را مي گذراند و با خود كلنجار مي رود كه يا بايد به ولي نعمت و ارباب خود مثل گيلاني وفادار بماند، هرچند كه اين وفاداري به بهاي ترك پست نخست وزيري بينجامد و يا اينكه به درخواست ديوان عالي تن دهد و با اقدام خود اجازه دهد كه پرونده زرداري به جريان بيفتد.
اما آيا بايد به جريان افتادن پرونده را با بركناري رئيس جمهور (و البته نخست وزير) برابر بدانيم؟
ملاحظه كاري و ترس زرداري از به جريان افتادن پرونده، از هم اكنون نشان مي دهد كه روند تحقيقات قضايي پايان خوشي براي وي ندارد، والا به گيلاني اجازه مي داد كه با دولت سوئيس نامه نگاري كند.
ديوان عالي علاوه بر پيگيري پرونده فساد مالي زرداري، وي را در مورد قضيه دو شغله بودن نيز تحت فشار قرار داده و از او خواسته است هرچه زودتر تكليف اين موضوع را مشخص كند. امتناع زرداري از پيگيري اين قضيه نيز اهانت به دستور قضايي قلمداد مي شود و شرايط را براي رئيس جمهور از چيزي كه هست سخت تر مي كند. زرداري علاوه بر پست رياست جمهوري، رهبري «حزب مردم پاكستان» (حزب حاكم) را نيز برعهده دارد، كه غيرقانوني است.
در اين ميان، مردم پاكستان كه طي دهه هاي اخير به خاطر دعواهاي بي پايان سران خود خسته شده اند و خصوصا در ده سال گذشته حملات تروريستي و مداخلات آمريكا هم به نوبه خود آنها را عاصي و آزرده خاطر كرده است، معلوم نيست كه تا چه اندازه بتوانند اين شرايط را تحمل كنند.
تجربه دموكراسي از نوع پاكستاني آن، واقعا براي همه عبرت آموز است. دموكراسي نه تنها هيچ تحفه و ارمغاني از توسعه و سازگاري براي ملت نداشته است، بلكه برعكس، جنگ قدرت، سياستمداران عوام فريب و فاسد، نظام سياسي وابسته و گوش به فرمان آمريكا و جامعه اي ناهمگون و تروريست پرور محصول دموكراسي از نوع پاكستاني آن بوده است.
اكنون در عرصه سياسي و اجتماعي پاكستان قدرت ها و دستگاه هاي جاسوسي خارجي فعال هستند و شيعه كشي و جنگ مذهبي تا حدود زيادي حاصل حضور همين عوامل خارجي است.
جامعه پاكستان طي شش دهه اخير و چارچوب نظام شبه دموكراتيك خود، همه جور رهبر را از نظامي و غيرنظامي تجربه كرده است، اما حاصلي جز افزايش ناامني، بيشتر شدن شكاف هاي اجتماعي و سياسي و مداخلات نفس گير خارجي نبرده است. اكنون عرصه سياسي پاكستان به زبان مردم اين كشور (اردو) كه ملغمه اي از زبان هاي فارسي، عربي، انگليسي، پشتو و هندو است، شبيه شده است.
جالب است كه دموكراسي در پاكستان يك كار ويژه خود را همچنان حفظ كرده و آن مهار اعتراضات عمومي و براندازانه عليه خود نظام است؛ در شرايطي كه قيام هاي مردمي عليه رژيم هاي ناكارآمد و فاسد و وابسته سراسر منطقه را فرا گرفته است، اعتراضات مردم پاكستان معمولا متوجه سياست هاي دولت است و تاكنون شنيده نشده است كه پاكستاني ها كل نظام را به چالش كشيده باشند. اين در شرايطي است كه ناكارآمدي، وابستگي و فساد حاكم بر اين كشور، همه مردم را آزار مي دهد.
با اين تفاصيل، سال جاري احتمالا سال بركناري زرداري و اشرف از گردونه قدرت در پاكستان خواهد بود، هرچند هيچ تحول مثبتي كه بر زندگي مردم تاثيرگذار باشد رخ نخواهد داد و اين ماراتن بي حاصل دست به دست شدن قدرت در دموكراسي نوع پاكستاني ادامه مي يابد.


اعتراض روسيه به بيانيه مداخله گرانه اجلاس ژنو

در حالي كه كشورهاي غربي و در راس آنها آمريكا مي كوشيدند وانمود كنند بر سر كنار رفتن بشار اسد در سوريه توافق حاصل شده است اعتراض روسيه به بيانيه مداخله گرانه اجلاس ژنو رسوايي ديگري براي واشنگتن به وجود آورد.
به گزارش خبرگزاري ها، در حالي كه اكثر رسانه هاي غربي و عربي وانمود كردند در بيانيه نهايي اجلاس ژنو درباره سوريه توافق حاصل شده و كليه شركت كنندگان بر انتقال قدرت سياسي در اين كشور توافق كرده اند پايگاه خبري الانتقاد لبنان به توطئه غرب براي كنار زدن بشار اسد پي برد و بخشي از آن را افشا كرد.
اين پايگاه خبري افزود: در اين اجلاس پنج عضو دائم شوراي امنيت، تركيه، قطر، عراق و كويت و دبير كل سازمان ملل حضور داشتند در حالي كه اختلافات بر سر سوريه همچنان لاينحل باقي مانده است.
الانتقاد تاكيد كرد، آمريكا و هم پيمانانش تلاش كردند بيانيه اي صادر كنند كه در آن بر انتقال قدرت سياسي و بركناري بشار اسد تاكيد شده بود و بدون اينكه روسيه نظري بدهد با جعل خبر اعلام كردند كه روسيه هم آن را پذيرفته است.
الانتقاد اعلام كرد اين كار را يك ديپلمات عرب وابسته به غرب و نزديك به كوفي عنان انجام داد اما پس از لو رفتن نيرنگ سياسي آمريكا سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه از جلسه خارج شد و تلفن همراه خود را خاموش كرد.
اين در حالي است كه پيش از برگزاري اجلاس نيز به هنگام كنفرانس خبري لاوروف و زماني كه وي انتقادهاي خود را نسبت به انعكاس خبر سوريه در بي بي سي عنوان مي كرد اين شبكه خبري سخنراني وي را قطع و اخبار هواشناسي را اعلام كرد.
از سوي ديگر، پس از انتشار بيانيه ژنو منابع عربي در پاريس با سفارت روسيه تماس گرفتند تا موضع روسيه را درباره بيانيه پاياني اين اجلاس جويا شوند كه بلافاصله لاوروف اعلام كرد كه اين بيانيه سند نهايي و بيانيه پاياني نشست ژنو نيست.
وي تاكيد كرد، هدف برخي از انتشار چنين بيانيه اي سوءاستفاده از برگزاري چنين اجلاسي بود تا نتيجه را به دلخواه خود تغيير دهند.
اين در حالي است كه معاون وزير خارجه روسيه نيز طي اظهاراتي اعلام كرد كه مردم سوريه بايد خود درباره سرنوشتشان تصميم گيري كنند و ديگران نبايد در امور داخلي اين كشور دخالت كنند.
وزير خارجه چين نيز بر لزوم يافتن راه حل مورد توافق تمامي سوري ها براي حل و فصل بحران در سوريه تاكيد كرد و يادآور شد بيگانگان نمي توانند براي مردم سوريه تصميم گيري كنند.
از سوي ديگر هيلاري كلينتون طي سخناني تاكيد كرد كه اسد بايد برود و آمريكا هيچ نقشي براي وي در دولت جديد قائل نيست. دولت هاي انگليس، فرانسه نيز خواستار انتقال قدرت سياسي در سوريه شدند.
داود اوغلو وزير خارجه تركيه نيز در اظهاراتي مداخله جويانه گفت، اجلاس ژنو اولين گام براي حل بحران سوريه است و ما منتظر اجراي اين تصميمات هستيم دولت سوريه هنوز در قبال اين بيانيه موضع گيري نكرده است.


نوري مالكي: با اسرائيل هرگز رابطه برقرار نمي كنيم

نخست وزير عراق اعلام كرد روابط اين كشور را با همه كشورهاي جهان ارتقا مي دهد ولي هرگز با رژيم اسرائيل روابط برقرار نمي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «نوري مالكي» گفت دولتش در برقراري رابطه با كشورهاي خارجي تحت تأثير مسايل فرقه اي و مذهبي نخواهد بود و به دنبال بهبود روابط با همه كشورها است، اما برقراري هرگونه رابطه با اسرائيل را رد مي كند. وي افزود، عراق با اين گشاده دستي در برقراري روابط با تمام كشورهاي جهان، از آنها نيز انتظار احترام متقابل را دارد.
در همين حال، يك مقام بلندپايه آمريكايي كه نامش ذكر نشده است اعلام كرد، سران اسرائيل به كاخ سفيد اعلام كرده اند، علي رغم تغيير حاكميت در عراق، موضع اين كشور در مقابل اسرائيل تغييري نكرده است.
خبر ديگر اينكه منابع رسمي عراق از انفجارهاي تروريستي در سه شهر موصل، كركوك و سامرا خبر دادند. بر اساس اين گزارشات، تعداد كل شهداي اين حملات، 11 نفر و مجروحان نيز ده ها تن است. عراق در هفته هاي اخير شاهد انفجارها و حملات خونيني بوده است. در بيشتر اين حملات شيعيان هدف قرار گرفته اند.
 


در پي گسترش اعتراض هاي مردمي دولت كويت استعفا كرد

در پي افزايش مخالفت ها و فشار افكار عمومي پادشاه كويت با استعفاي دولت موافقت كرد.
به گزارش خبرگزاري رسمي كويت (كونا)، «شيخ صباح الاحمد الجابر الصباح»، پادشاه كويت روز يكشنبه با استعفاي شيخ «جابر مبارك الصباح» از پست نخست وزيري موافقت كرد تا به بحران سياسي چند ماهه اين كشور پايان دهد.
از سوي ديگر، ميدان «الاراده» در مركز شهر كويت روز شنبه شاهد حضور ده ها تن از شهروندان معترض كويتي خواهان تشكيل پارلمان بودند.
در اين تجمع كه تعدادي از نمايندگان پارلمان منحله كويت حضور داشتند، معترضان خواستار تشكيل دولت جديد و آزادي فعاليت احزاب سياسي شدند.
معترضان طي هفته گذشته اعتراضات خود را شدت بخشيده و استعفاي نخست وزير وابسته به خاندان سلطنتي را خواستار شده بودند.


گسترش اعتراض هاي ضد دولتي در شهرهاي تل آويو، بيت المقدس و حيفا

هزاران اسرائيلي در اعتراض به گسترش بي عدالتي هاي اجتماعي و اقتصادي و افزايش هزينه هاي زندگي در تل آويو و بيت المقدس تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، در اين تظاهرات كه در شهرهاي تل آويو، قدس اشغالي و حيفا صورت گرفت معترضان شعار مي دادند: «تنها راه خصوصي سازي انقلاب است»، «ما عدالت اجتماعي مي خواهيم» به «وحشي گري پليس پايان دهيد» و «پول و قدرت در دست تبهكاران است.» اين تظاهرات يك هفته پس از آن صورت گرفت كه پليس اسرائيل بيش از 100 معترض را در جريان تظاهرات گسترده در شهرهاي مختلف دستگير كرد.
اين تظاهرات همچنين در ادامه تظاهرات سال گذشته در اعتراض به افزايش هزينه هاي زندگي در اسرائيل است.
تظاهركنندگان با حركت به سوي دفتر نخست وزيري از نتانياهو خواستند اصلاحات را آغاز كند در غير اين صورت حركت هاي اعتراضي همچنان ادامه خواهد داشت.
يكي از سازمان دهندگان تظاهرات گفت: ما خواستار نظام اقتصادي هستيم كه به اكثريت خدمت كند نه به يك اقليت.
از سوي ديگر سرهنگ فرمانده يگان 36 ارتش رژيم صهيونيستي در جولان اشغالي سوريه از احتمال فرار جمعي سربازان اسرائيلي در اين منطقه خبر داد.
اين سرهنگ صهيونيست تأكيد كرد ارتش اسرائيل خود را براي آغاز موج فرار سربازان اسرائيل در جولان آماده مي كند.


همزمان با روز استقلال آمريكا

تجمع بزرگ ضد سرمايه داري فردا در فيلادلفيا برگزار مي شود

ده ها هزار نفر از مردم سرتاسر آمريكا براي مشاركت در تجمع بزرگ ضدسرمايه داري به سمت «فيلادلفيا» سرازير شدند.
سايت شبكه تلويزيوني «اي بي سي نيوز» به نقل از خبرگزاري «آسوشيتدپرس» از آغاز حركت مخالفان نظام سرمايه داري آمريكا به سمت فيلادلفيا، براي مشاركت در تجمع بزرگ «وال استريت را اشغال كنيد» خبر داد.
براساس اين گزارش مردم از شنبه شب و از سرتاسر آمريكا براي برپايي اين تجمع همزمان با روز استقلال آمريكا(چهار ژوئيه) به سمت اين شهر در حركتند. انتشار اين خبر باعث شده مقامات دولتي و امنيتي فيلادلفيا به حال آماده باش كامل درآيند.
برخي گزارش ها حاكي است پليس آمريكا از همان نخستين ساعات آغاز اين حركت بزرگ اعتراضي سركوب و دستگيري معترضان را آغاز كرده است. در بخشي از گزارش آسوشيتدپرس آمده: مقامات آمريكايي نگران هستند كه معترضان پس از تجمع در ميادين و پارك ها دست به اقدامات خشونت آميز بزنند!
معترضان وال استريت همزمان با حركت خود به سمت فيلادلفيا نيز با برگزاري برنامه هاي متنوع اعتراض خود به «نظام ناعادلانه اقتصادي، تبعيض اجتماعي و شكاف طبقاتي» را اعلام مي كنند.
برخلاف رسانه هاي آمريكايي كه اعلام مي كنند در اين تجمع جمعيت بسيار زيادي مشاركت نخواهند كرد، معترضان تاكيد مي كنند در اين روز (چهارم ژوئيه) جمعيت زيادي عليه نظام حاكم بر كشورشان بسيج خواهند شد.
از سوي ديگر مقامات آمريكايي پيش بيني مي كنند روز استقلال آمريكا نزديك به يك ميليون نفر براي مشاركت در جشن حضور يابند. اين مسئله نگراني دولتمردان آمريكايي را دوچندان كرده است. يادآور مي شود جنبش ضد سرمايه داري «وال استريت را اشغال كنيد» كه از شهريور سال گذشته با شعار معروف «ما 99 درصديم» اعلام موجوديت كرد، تاكنون موفق به برگزاري صدها تجمع، تحصن و اعتصاب در سرتاسر آمريكا شده است. پليس آمريكا نيز با سركوب و دستگيري معترضان و زنداني كردند آنها به اين قشر از جامعه آمريكا پاسخ داده است.
سايت رسمي معترضان وال استريت در عين حال با صدور بيانيه اي اعلام كرد، معترضان وال استريت پس از برگزاري تظاهرات و راهپيمايي چهارم ژوئيه قصد دارند به اتفاق تمام معترضان اين بار به سمت نيويورك حركت كنند.
در بيانيه معترضان آمده: از پنجم ژوئيه تا يازدهم ژوئيه به اتفاق هم از فيلادلفيا به سمت نيويورك(حدود 150 كيلومتر) راهپيمايي خواهيم كرد. اعضاي جنبش تسخير وال استريت همچنين از جوانان و حقوقدانان شهرهاي پنسيلوانيا، نيوجرسي، نيويورك و همچنين فعالان اجتماعي، اعضاي اتحاديه هاي كارگري و تمام طرفداران جنبش تسخير دعوت كردند در اين راهپيمايي اعتراضي طولاني مشاركت كنند.
 


اسحاق شاميرقاتل مردم فلسطين مرد

اسحاق شامير نخست وزير اسبق رژيم صهيونيستي در 97 سالگي مرد.
به گزارش خبرگزاري ها، اسحاق شامير در 97 سالگي پس از سال ها بيماري فوت كرد. وي در تاريخ رژيم صهيونيستي دوبار عهده دار سمت نخست وزيري اين رژيم بود و از فعالان سرويس جاسوسي اسرائيل (موساد) به حساب مي آمد. شامير در سال 1973 نيز به كنست (پارلمان رژيم صهيونيستي) راه يافت و در سال 1977 رياست كنست را بر عهده گرفت.وي از شخصيت هاي راستگراي افراطي رژيم صهيونيستي محسوب مي شد كه با امضاي معاهده كمپ ديويد با مصري ها و عقب نشيني اسرائيل از جنوب لبنان مخالف بود.
در جريان دومين دوره نخست وزيري خود، شامير براي برخورد با انتفاضه اول فلسطيني ها كه در سال 1987 آغاز شد، دستور برخورد نظامي داد.شامير به طور مستمر بر تشكيل اسرائيل بزرگ، شامل تمام سرزمين هاي بين درياي مديترانه و رودخانه اردن تأكيد مي كرد اما در سال 1991 علي رغم ميل باطني با همسايگان عرب اسرائيل وارد مذاكره شد كه سرآغاز مذاكرات صلح اعراب و اسرائيل محسوب مي شود.


طي سخناني در دانشگاه قاهره

مرسي: اولويت من دفاع از ملت فلسطين است

رئيس جمهور منتخب مصر قول داد كه در كنار ملت فلسطين در برابر زورگويي هاي اسرائيل خواهد ايستاد.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي»، «محمد مرسي» رئيس جمهور منتخب مصر طي سخناني در دانشگاه قاهره اظهار داشت: من از اينجا در مصر اعلام مي كنم تا زماني كه حقوق مردم فلسطين تحقق يابد، مردم و نهاد رياست جمهوري (مصر) در كنار مردم فلسطين خواهند ايستاد.
براساس اين گزارش، مرسي در اين مراسم كه با كف زدن هاي هزاران تن از حاضران همراه بود بر عزم و اراده ملت مصر در دستيابي به جايگاه واقعي اش در جهان اسلام تاكيد كرد.
رئيس جمهور منتخب مصر متذكر شد: ما حامل پيام صلح براي جهانيان هستيم و به هيچ كشوري اجازه مداخله در امور داخلي كشورمان را نخواهيم داد.
رئيس جمهور منتخب در سخنان خود بر جايگاه ارتش و نيروهاي مسلح در حفظ و حراست از مرزهاي مصر تاكيد كرد و خواستار كناره گيري نظاميان از صحنه سياست و بازگشت آنها به پادگان ها شد. محمد مرسي يادآور شد: ارتش مصر از قدرت كنار مي رود و بر حفاظت از امنيت كشور تمركز خواهد كرد.
بيعت نظاميان با مرسي
از سوي ديگر، نظاميان حاكم بر مصر روز شنبه با برگزاري مراسم رژه، با رئيس جمهور منتخب بيعت و قدرت را به وي واگذار كردند.
محمد مرسي در اين مراسم با اشاره به نقش و جايگاه نيروهاي مسلح مصر خاطر نشان كرد: امروز
ملت و نيروهاي مسلح مصر به سمت يك هدف در حركتند و جهان شاهد الگويي بي همتا از انتقال قدرت از نيروهاي مسلح به رئيس جمهور منتخب بر اساس اراده مردمي است و نسل هاي آينده اين روز را فراموش نخواهند كرد.
رئيس جمهور منتخب خطاب به نيروهاي مسلح گفت: من امروز با احترام و افتخار تمام مسئوليت، انتقال قدرت از «سپهبد حسين طنطاوي» و برادرانم در شوراي عالي نيروهاي مسلح را مي پذيرم، تا مسئوليت نيروهاي مسلح را به عهده بگيرم، همانطور كه مسئول همه ملت مصر هستم.
در اين مراسم، سپهبد طنطاوي رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر، نشان نيروهاي مسلح اين كشور را به محمد مرسي اهدا كرد و به صورت نمادين قدرت را به وي واگذار كرد.
رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر كه حكومت اين كشور را طي يكسال و نيم به عهده داشته است، در مراسم انتقال قدرت به محمد مرسي در سخناني انتخاب مرسي به عنوان رئيس جمهور مصر را به وي تبريك گفت و پيروزي در مراحل سخت پس از انقلاب را آرزو كرد.
اين مراسم در حالي برگزار شد كه هزاران تن از مردم مصر با تجمع در ميدان التحرير به انتقال قدرت از نظاميان به رئيس جمهور منتخب واكنش نشان داده و با تكبير و اهتزاز پرچم هاي رنگارنگ شادماني خود را از كناره گيري شوراي نظامي حاكم از قدرت ابراز كردند.


واكنش اسرائيل به تحولات مصر

رژيم صهيونيستي كه تحولات اخير مصر آن را غافلگير كرده است، همچنان به دنبال يافتن راهي براي برقراري ارتباط با رئيس جمهور منتخب مصر است و در اين راستا حتي دست به دامن آمريكا شده است. بر پايه گزارش هاي دريافتي، يكي از منابع آگاه رژيم صهيونيستي روز يكشنبه اعلام كرد كه نخست وزير اين رژيم در نامه اي به محمد مرسي رئيس جمهور جديد مصر از وي خواسته است از پيمان صلح دو جانبه حمايت كند. اين منبع صهيونيستي كه خواست نامش فاش نشود، اعلام كرد بنيامين نتانياهو در اين نامه بر عزم مقامات اسرائيلي براي ادامه همكاري ها و تحكيم صلح تاكيد كرده است.


خارطوم : نمي گذاريم آشوبگران اوضاع سودان را بي ثبات كنند

وزير اطلاع رساني سودان از بازداشت صدها تن در جريان تظاهرات ضد دولتي در كشورش خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ها، «قاضي الصديق» وزير اطلاع رساني سودان در يك كنفرانس خبري، مخالفان دولت را مشتي آشوبگر خواند كه قصد دارند دولت را سرنگون كنند.
وزير اطلاع رساني سودان با اشاره به اين موضوع كه سوداني ها حق اظهارنظر صلح آميز و بدون اعمال خشونت را دارند اظهار داشت: نبايد به آشوبگران اجازه داد تا ثبات و امنيت سودان را تضعيف كنند.
وي ضمن تائيد بازداشت صدها تن از مخالفان دولت در تظاهرات روزهاي اخير متذكر شد: برخي از تظاهركنندگان دستگير و سپس آزاد شده اند، اما تعدادي از آنها به خاطر اعمال خشونت آميز به زودي محاكمه و دادگاهي خواهند شد.سخنان وزير اطلاع رساني سودان در حالي عنوان شده است كه اين كشور طي دو هفته گذشته شاهد اعتراضات وسيع خياباني بر ضد سياست رياضت اقتصادي و افزايش بهاي سوخت بوده است.


تجمع اعتراض آميز كاركنان جنرال موتورز در شرق فرانسه

كاركنان شركت خودروسازي جنرال موتورز در فرانسه در اعتراض به بحران اقتصادي و «احتمال تعطيلي كارخانه» تظاهرات كردند.
روز شنبه خيابان هاي «استراسبورگ» واقع در شرق فرانسه شاهد برپايي تظاهرات كاركنان كارخانه «جنرال موتورز» آمريكا بود. مديران اين كارخانه اعلام كردند احتمالا در آينده اي نه چندان دور براي متوقف كردن ضرر و زيان حاصل از بحران عميق اقتصادي مجبور به فروش كارخانه و اخراج تمام 1000 كارمند و كارگران شوند.
نكته قابل توجه اين است كه اين كارخانه آمريكايي سال گذشته نزديك به 280 هزار خودرو در مدل هاي مختلف توليد و در خارج از اروپا به فروش رسانده بود! گفتني است، چند روز پيش كاركنان كارخانه خودروسازي پژو سيتروئن فرانسه نيز در اعتراض به تصميم مسئولان براي اخراج هزاران نفر از كاركنان تظاهرات كردند. مردم اروپا مدت هاست كه در آتش بحران پيچيده و عميق اقتصادي و سياست هاي اقتصادي دولتمردان خود مي سوزند!


خشم مردم انگليس از استقرار موشك بر بام مجتمع هاي مسكوني

انگليسي ها در اعتراض به استقرار موشك زمين به هوا بر بام منازلشان تظاهرات ضددولتي برگزار كردند.
به گزارش روزنامه «ساندي تايمز»، مردم شرق لندن، ديروز در اعتراض به استقرار ده ها موشك زمين به هوا روي پشت بام بيش از 100 واحد آپارتمان به خيابان ها ريخته و از دولت خواستند هرچه زودتر محل كار و زندگي آنها را از وجود سلاح هاي جنگي پاكسازي كنند.
وزارت دفاع انگليس اعلام كرد براي تامين امنيت بازي هاي المپيك 2012 لازم مي داند روي پشت بام هايي كه تشخيص مي دهد موشك مستقر كند. وزارت دفاع اين كشور «مقابله با حملات تروريستي احتمالي هوايي» را در دستور كار خود قرار داده است.
«با زندگي ما بازي نكنيد و موشك هاي المپيكي را جمع كنيد» از جمله شعارهاي معترضاني است كه استقرار چنين تجهيزات نظامي در محل زندگي و كارشان را غيرقانوني و غيرانساني قلمداد مي كنند. تعدادي از وكلاي انگليسي نيز از روز پنجشنبه با تهيه طوماري از اين اقدام وزارت دفاع كشورشان شكايت كردند. آپارتمان هايي كه روي آنها موشك مستقر شده اجاره اي و متعلق به دولت است. وكلاي معترض اعلام كردند اين اقدام دولت نقض حقوق مستاجران است.
وزارت دفاع انگليس شش منطقه در لندن را براي استقرار اين موشك ها در نظر گرفته است. به رغم مخالفت ساكنان با اين طرح، به نظر مي رسد دولت تصميم دارد اين طرح را عملياتي كند.وزارت دفاع انگليس اعلام كرد: اين موشك ها به عنوان اقداماتي پيشگيرانه و براي حفاظت از بازي هاي المپيك مورد استفاده قرار مي گيرند و توسط پليس محافظت خواهند شد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14