(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 17 تیر 1391 - شماره 20249

يورش نيروهاي امنيتي اردن به تظاهرات ضد حكومتي مخالفان در امان
نوري مالكي از كشورهاي خارجي خواست در امور عراق دخالت نكنند
پروفسور شكسپير در مصاحبه اختصاصي با كيهان:
اوضاع اقتصادي غرب از اين هم بدتر مي شود
در مصاحبه با روزنامه جمهوريت بشار اسد : دولت تركيه حامي تروريست ها در سوريه است
يك سال حبس خانگي حكم دادگاه آل خليفه براي نوجوان 11ساله
جشن منتظران ظهور در كربلاي معلي
تظاهرات ضددولتي در شهرهاي پاكستان عليه بازگشايي مسير تداركاتي ناتو
درگيري پليس و مردم در پي تصويب يك لايحه جنجالي در مجلس اوكراين
پس از گذشت نيم قرن نخستين انتخابات آزاد پارلماني امروز در ليبي آغاز شد
در پي تعقيب قضايي به اتهام فساد مالي ساركوزي و همسرش به كانادا پناهنده شدند
اعتصاب در شهرهاي ايتاليا 3 ميليون مسافر را سرگردان كرد


يورش نيروهاي امنيتي اردن به تظاهرات ضد حكومتي مخالفان در امان

نيروهاي امنيتي اردن به تظاهركنندگاني كه در مسير عبور كاروان نخست وزير اردن تظاهرات كرده بودند يورش بردند و تعدادي را بازداشت كردند.
به گزارش خبرگزاري مهر، نيروهاي امنيتي اردن به تظاهرات كنندگاني كه در مسير عبور « فايز الطراونه» نخست وزير اردن تجمع كرده بودند حمله بردند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.در ميان مجروح شدگان تعدادي خبرنگار هم مشاهده مي شد كه آنها به سختي كتك خورده و دوربين هاي آنان توسط نيروهاي امنيتي مصادره شده است.تظاهرات كنندگان در مسير حركت نخست وزير اردن تجمع كرده بودند و با دادن شعارهايي عليه وي و حكومت اردن خواستار بركناري وي شدند.
معترضان با يورش نيروهاي امنيتي به مناطق اطراف فرار كردند اما نيروهاي امنيتي به تعقيب آنها پرداختند.
تعداد زيادي از تظاهرات كنندگان نيز بازداشت شدند و به نقاط نامعلومي انتقال يافتند.
 


نوري مالكي از كشورهاي خارجي خواست در امور عراق دخالت نكنند

نخست وزير عراق با اشاره به پايان يافتن درگيري هاي طايفه اي در اين كشور، از كشورهاي خارجي خواست به مداخله در عراق خاتمه دهند.
به گزارش خبرگزاري مهر، «نوري مالكي» گفت: عراق در امور داخلي ديگران دخالت نمي كند و اجازه دخالت در امور داخلي خود را نيز به ديگران نمي دهد.
او همچنين از پايان يافتن درگيري هاي طايفه اي در اين كشور خبر داد. مالكي از اعطاي اختيارات بيشتر به استان هاي عراق حمايت كرد اما اين را نيز گفت كه اختيارات استان ها نبايد مغايرتي با فعاليت حكومت مركزي داشته باشند. طي يك سال اخير برخي استان هاي عراق خواستار خودمختاري شده بودند، كه البته با مخالفت دولت مركزي مواجه شد. جريان هاي گريز از مركز طي هفته هاي گذشته در عراق كمرنگ تر شده و حملات تروريستي بيشتر متوجه شيعيان است و همين مسئله نقش مخرب عربستان در عراق را آشكار مي كند.


پروفسور شكسپير در مصاحبه اختصاصي با كيهان:

اوضاع اقتصادي غرب از اين هم بدتر مي شود

اشاره:
پروفسور رودني شكسپير، فارغ التحصيل دانشگاه كمبريج انگليس، اقتصاددان، استاد دانشگاه، مؤلف كتاب ها و رساله هاي علمي- دانشگاهي در زمينه اقتصاد و... است. وي نخستين كتاب اقتصادي خود را در سال 1976منتشر كرد. رودني مؤلف چندين رساله دانشگاهي معتبر در زمينه تئوري اقتصادهاي دوگانه (binary economics1) و از منتقدين نظا م هاي كاپيتاليستي و سوسياليستي به شمار مي رود. وي همچنين رساله اي با عنوان «هفت قدم تا عدالت» دارد كه در سال 2003 منتشر شد.
رودني در حال حاضر در دانشگاه «تريساكتي» اندونزي (شهر جاكارتا) مشغول تدريس اقتصاد اسلامي و اقتصادهاي دوگانه و مباحث مربوط به امور مالي است. اين دانشگاه بزرگترين دانشگاه خصوصي و دومين دانشگاه مطرح اندونزي محسوب مي شود.
چهره علمي- دانشگاهي «رودني» مدت هاست به دليل مواضع انتقادي كه عليه سياست هاي اقتصادي ليبرال غرب به ويژه آمريكا گرفته، تبديل به چهره اي سياسي- رسانه اي شده است. وي از منتقدين پروپا قرص سياست هاي جنگ طلبانه آمريكاست و يكي از مهمترين دلايل بحران اقتصادي اين كشور را مربوط به همين سياست ها مي داند. سياست هاي ضدصهيونيستي و ضدامپرياليستي اين استاد انگليسي نيز زبانزد خاص و عام است.
«كيهان» براي شنيدن نظرات ايشان در خصوص آخرين تحولات منطقه، جنبش وال استريت، نقض حقوق بشر در جامعه آمريكا، حوادث سوريه و... گفت و گوي كوتاهي با وي ترتيب داده كه متن آن از نظرتان مي گذرد. تهيه و برگردان اين مصاحبه را جعفر بلوري انجام داده است.
¤ شما در مقاله اخيرتان كه به تازگي منتشر شده نوشته ايد: «اكنون زمان تغيير رژيم آمريكا فرا رسيده» و علت اين نتيجه گيري را نيز «سياست جنگ طلبانه آمريكا در مواجهه با كشورها» عنوان كرده ايد كه «به وقوع بحران اقتصادي» منجر شده است. به نظر شما با وجود سيطره لابي صهيونيسم، امكان تغيير رژيم در آمريكا چقدر است؟
ايالات متحده آمريكا و انگليس در مركز فساد قرار دارند، آنها با سياست هاي اقتصادي و سيستم هاي مالي مشترك باعث سقوط سيستم هاي اقتصادي مي شوند. هسته اين ايده بدين شكل است كه سيستم بانكي بدون داشتن هيچ پشتوانه اي، اقدام به چاپ و انتشار پول مي كند آن را براي رسيدن به هر هدفي در هر جايي وام مي دهد. اين امر يقيناً به دريافت سودهاي كلان براي بانكداران منجر مي شود اما آنها هيچ كاري براي گسترش اقتصاد حقيقي كه طي آن تمام اقشار جامعه بهره مند شوند انجام نمي دهند.
سيستم هاي بانكي بايد با يك رشد تدريجي و كنترل شده هدايت شوند تا اين كه در نهايت به ذخاير بانكي 100 درصدي برسند. اين امر جلوي انتشار پول هاي جديد از سوي بانك ها را مي گيرد؛ اما نبايد به آنها اجازه ايجاد پول هاي جديد داده شود چرا كه آنها به طور فاحش از قدرت سوءاستفاده مي كنند. پس از اين كار است كه بايد پول جديد تامين كرد (اين پول ها از بانك ملي يا بانك مركزي اروپا مي آيند) كه بدون بهره و فقط براي اقتصاد حقيقي است.
ايالات متحده با استفاده دو عامل قدرت نظامي و بهره وام، اقتصاد كشورهاي جهان را تحت كنترل خود درآورده است. البته رشوه و تهديد سياستمداران مستقل نيز در دستور كار اين كشور قرار دارد! دليل اصلي اين است كه آمريكا به تنهايي نيمي از هزينه هاي جنگي دنيا را به خود اختصاص داده است.
رسانه هاي اصلي آمريكا در كنترل صهيونيست هاست. صهيونيست ها عامل به وجود آمدن وضعيت فعلي اقتصاد جهاني و تفكر مالي هستند كه نتيجه آن را كارايي و عدالت معرفي مي كنند در حالي كه عكس اين امر صادق است.
(يعني اين تفكر مالي نه كارايي دارد و نه با عدالت نسبتي دارد)
¤ به نظر شما جنبش تسخير وال استريت چگونه مي تواند به روند تغيير رژيم آمريكا كمك كند؟
جنبش تسخير وال استريت بايد روي مسئله كليدي تمركز كند، مسائلي كه منابع مالي را تحت كنترل خود دارد و البته روي اهداف مشخص شده خود نيز بايد متمركز شود.
¤ جنبش وال استريت به شدت از سوي پليس آمريكا سركوب مي شود. به نظر شما آمريكا مي تواند براي هميشه صداي معترضان را خفه كند؟
ايالات متحده آمريكا به سرعت در حال حركت به سمت فاشيستي شدن است و دليل اصلي آن سقوط اقتصاد غرب است كه اوضاع آن به زودي بدتر هم خواهد شد. مردم آمريكا بازهم اعتراض خواهند كرد و بازهم سركوب خواهند شد. موضوع كليدي اين است كه آيا در اين فضاي اعتراض و خشونت، اينترنت همچنان در دسترس معترضان قرار خواهد داشت يا خير؟ چرا كه در حال حاضر شبكه هاي اجتماعي و اينترنت تنها راه اعتراض براي رسيدن به موفقيت است.
¤ سؤال بعدي من در مورد تحولات خاورميانه است. ايالات متحده آمريكا در اين منطقه و به خصوص در سوريه به دنبال چيست؟ غرب در كنار كشورهايي مثل عربستان و قطر به دنبال كمك به گسترش دموكراسي در سوريه است؟
ايالات متحده و اسرائيل آرزوي تكه پاره كردن خاورميانه قدرتمند و مستقل را در سر مي پرورانند بنابراين براي تحت كنترل درآوردن منابع طبيعي منطقه به اسرائيل اين امكان را مي دهد كه براي اشغال نيل تا فرات اقدام كند. عربستان و قطر دو رژيم فاسد و قوم گرا هستند كه با كارت قوم گرايي بازي مي كنند.
¤ با توجه به بيانيه پاياني اجلاس ژنو، چرا غربي ها مخالف دولت سوريه هستند؟
آنها به دنبال تكه پاره كردن كشور سوريه هستند. دليل اين كار هماني است كه در پاسخ به سؤال قبلي گفتم. (اشغال نيل تا فرات). البته يكي از دلايل اصلي اين اقدام، نزديكي سوريه به ايران است.
¤ سؤال بعدي من در مورد موضوع هسته اي جمهوري اسلامي ايران است. علت دنباله روي اروپا از آمريكا در پيگيري تحريم ها چيست؟ آيا مردم و كارشناسان اروپايي از دنباله روي ها راضي اند؟
سياست هاي خارجي دولت هاي اروپايي مانند دولت آمريكا تحت كنترل صهيونيست ها قرار دارد. مردم اروپا نيز رفته رفته در حال بيداري و آگاهي از تجاوزات ظالمانه اسرائيل هستند.
¤ به نظر شما تحريم بانك و نفت جمهوري اسلامي ايران تأثيري بر اقتصاد لرزان غرب خواهد گذاشت؟
به نظر من آنچه مهم است اين است كه اكنون در سرتاسر دنيا كشورها در حال پيوند و اتحاد با يكديگرند زيرا آنها با قلدري و تجاوزات غرب مواجهند. هرچقدر ايران بيشتر تحريم مي شود، كشورهاي بيشتري بي سر و صدا در برابر غرب جبهه مقاومت تشكيل مي دهند. به عنوان مثال سازمان همكاري هاي شانگهاي؛ ژاپن و چين با پول ملي خودشان با يكديگر مراوده مي كنند نه با دلار؛ همچنين آمريكاي جنوبي.
ـــــــــــــــــــــــــــ
1-يك تئوري اقتصادي است كه هم مالكيت خصوصي و هم بازار آزاد را تاييد مي كند اما خواستار اجراي اصلاحات جدي در نظام بانكداري است. اين تئوري نخستين بار در مخالفت با مانفيست كمونيست و در دوران جنگ سرد مصطلح شد. اشاره به كشورهايي است كه الگوي مشخصي براي نظام اقتصادي خود ندارند.
 


در مصاحبه با روزنامه جمهوريت بشار اسد : دولت تركيه حامي تروريست ها در سوريه است

رئيس جمهور سوريه تاكيد كرد، تروريست هايي كه مردم سوريه را مي كشند از سوي تركيه حمايت مي شوند.
بشار اسد در مصاحبه با روزنامه جمهوريت چاپ تركيه گفت، تركيه حامي تروريست هايي است كه مردم سوريه را قتل عام مي كنند.
وي افزود، تمايل تركيه به مداخله در امور داخلي سوريه آنكارا را در موضعي قرار داده كه متاسفانه اين كشور را به يكي از حاميان فعاليت هاي خونين در سوريه بدل كرده است.
رئيس جمهور سوريه تاكيد كرد، من اگر حمايت مردمي را به دنبال خود نداشتم بايد سرنوشت مشابه شاه ايران را پيدا مي كردم كه ارتش قوي و حمايت بين المللي را به دنبال داشت اما در مقابل اراده مردمش نتوانست ايستادگي كند.
وي اظهار داشت، همه به خوبي مي دانند كه طرف هاي خارجي با حمايت از مخالفان به بحران سوريه دامن مي زنند.
بشار اسد با اشاره به كمك هاي تسليحاتي براي مخالفان گفت، تركيه عمليات در شمال عراق را تحت عنوان مبارزه با تروريسم توجيه مي كند اما به تروريست ها پول و سلاح مي دهد تا در سوريه مردم را بكشند.
وي تاكيد كرد، اين دوگانگي و نفاق سياسي است و ما آن را نمي پذيريم.
به گزارش خبرگزاري مهر، رئيس جمهور سوريه افزود: طبعا اشتباهاتي انجام شده است و اين طبيعي است زيرا بشر جايزالخطاست و ما بايد ميان اشتباهاتي كه در تركيه انجام شده است و عوامل خارجي تفاوت قائل شويم.
وي اظهار داشت: توطئه ضد سوريه در سه مرحله صورت گرفته است؛ نخست، تظاهرات، بخش بزرگي از اين تظاهرات به خاطر پول بود به طوري كه در ابتدا نرخ شركت در تظاهرات ده دلار بود اما هم اكنون به 50 يا صد دلار رسيده است.
رئيس جمهور سوريه تصريح كرد: آنها انتظار داشتند كه مشابه تونس و مصر تا رمضان گذشته كار تمام شود اما در اين مرحله شكست خوردند پس از آن كوشيدند كه سناريويي مانند بنغازي ليبي ايجاد كنند كه ارتش اين تلاش را نيز ناكام گذاشت و اين سناريو تا مارس گذشته ادامه داشت.
اسد گفت: در مرحله بعدي سناريوي ترور فردي و ايجاد كشتار عليه غيرنظاميان و نيز انفجار عليه نهادهاي دولتي اجرا شد. هم اكنون نيز تظاهراتي كه برگزار مي شود خيلي كم است و بيشتر براي پول است.
اين اظهارات در حالي عنوان مي شود كه روز گذشته شماري از كشورهاي غربي به همراه متحدان عرب و غيرعرب خود در منطقه براي چهارمين بار نشست ضد سوري تحت عنوان «اجلاس دوستان سوريه» را در پاريس برگزار كردند.
پس از بي نتيجه بودن مذاكرات ژنو اين نشست برگزار مي شود در حالي كه هيچ يك از اين نشست ها به تغيير موضع در سوريه يا حتي در روسيه و چين منجر نشده است.
يكي از اهداف برگزاري اين نشست به رخ كشيدن تعداد زياد شركت كنندگان است تا وانمود كنند عليه سوريه اجماع جهاني وجود دارد.
اين در حالي است كه روسيه و چين در اين اجلاس شركت نكردند و دبيركل اتحاديه عرب نيز از شركت در اين اجلاس خودداري و آن را بي نتيجه دانست.
هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا در اين نشست در اظهاراتي كه لحن دستوري داشت از اعضاي نشست دوستان سوريه در پاريس خواست روسيه و چين را براي عقب نشيني از مواضعشان ترغيب كرده و فشارهاي اقتصادي عليه دولت سوريه را تشديد كنند.
وي ضمن ابراز ناخشنودي از مواضع روسيه و چين در قبال بحران سوريه تاكيد كرد كه مسكو و پكن بايد هزينه حمايت از رژيم اسد را بپردازند.
در اين نشست مخالفان دولت سوريه از حمايت هاي مالي و تسليحاتي عربستان، قطر و امارات قدرداني كردند.
وزير خارجه آلمان نيز در ديدار با وزير خارجه روسيه تاكيد كرد، راه حل بحران سوريه سياسي است و بايد به راهكارهاي سياسي توسل جست.
همچنين هوشيار زيباري وزير خارجه عراق اعلام كرد نيروهاي القاعده براي كمك به شورشيان سوريه وارد خاك سوريه شده اند.
از سوي ديگر يك ديپلمات غربي با اشاره به بي نتيجه بودن اجلاس هاي دوستان سوريه گفت، تروريست هاي سوريه براي پول مي جنگند و بين مخالفان وحدتي وجود ندارد.
«ناوي پيلاي» كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل نيز با اشاره به اين كه انتقال تسليحات به سوريه به خشونت در اين كشور دامن مي زند پايان نظامي گري در مناقشه جاري در اين كشور را خواستار شد.
 


يك سال حبس خانگي حكم دادگاه آل خليفه براي نوجوان 11ساله

دادگاه آل خليفه علي حسن نوجوان 11ساله بحريني را كه طي اعتراضات چند ماه اخير دستگير شده بود به يك سال حبس خانگي محكوم كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، علي حسن نوجوان بحريني كه به اتهام مسدود كردن خياباني در حومه شهر منامه پايتخت بحرين بازداشت شده بود پس از محاكمه به تحمل يك سال حبس خانگي محكوم شد.
علي حسن يكي از كوچكترين دستگيرشدگان توسط آل خليفه است و دادستان منامه اتهام اخلال در امنيت ملي را عليه وي مطرح كرده بود.
علي حسن ضمن رد اتهامات وارده به خود اظهار داشت، من و دوستانم در حال بازي بوديم كه توپ ما به داخل خياباني افتاد كه مسدود شده بود و زماني كه من براي آوردن توپ به داخل آن خيابان رفتم يك خودرو به طرف من آمد و يك نفر از آن پياده شد و مرا بازداشت كرد.
علي حسن بايد هر شش ماه يك بار خود را به يك مددكار اجتماعي معرفي كند.
سازمان هاي حقوق بشري بارها درباره زنداني كردن كودكان به رژيم آل خليفه هشدار داده اند.
همچنين گزارش هايي منتشر شده كه نيروهاي رژيم آل خليفه زندانيان نوجوان را شكنجه مي كند.
از سوي ديگر «نبيل رجب» فعال برجسته حقوق بشر بحرين از جامعه بين المللي خواست تا اقدامات بين المللي لازم براي توقف سركوب هاي آل خليفه نسبت به مردم بي گناه اين كشور صورت گيرد.
وي تاكيدكرد، روزانه افراد بيشتري بازداشت و زندانيان مرتب شكنجه مي شوند، خانه ها مورد حمله قرار مي گيرند و مساجد تخريب مي شوند اما اين سركوب ها نمي تواند معترضان بحريني را به سكوت وادارد.
اين در حالي است كه روز چهارشنبه هم يك تظاهرات گسترده در جنوب منامه پايتخت بحرين برگزار شد و تظاهرات كنندگان خواستار دخالت نكردن آمريكا و انگليس در امور داخلي كشورشان شدند.
معترضان با سر دادن شعارهايي عليه پادشاه بحرين تاكيد كردند كه پشتيباني بيگانگان از آل خليفه مردم بحرين را از تحقق اهدافشان منصرف نمي سازد. حزب الله لبنان نيز با صدور بيانيه اي از خواسته هاي برحق ملت اين كشور حمايت كرد.
در بيانيه حزب الله آمده است، حزب الله ضمن انكار هرگونه دخالت از انقلاب مردم بحرين حمايت مي كند.


جشن منتظران ظهور در كربلاي معلي

صدها هزار منتظر ظهور امام مهدي (عج) پنج شنبه مجاور بارگاه امام حسين(ع) جمع شدند و نيمه شعبان را در كربلا جشن گرفتند. اين عاشقان در حالي خود را پياده و سواره به كربلا رساندند كه خطر حملات تروريستي عوامل وهابي اعزامي از عربستان از همه وقت بيشتر بود.
اما دولت عراق با بكارگيري 33 هزار نيروي امنيتي و ارتش توانست جلوي اين حملات كور را طي روزهاي اخير بگيرد.
تروريست هاي سلفي اوايل ماه شعبان و همزمان با سالروز شهادت امام موسي كاظم(ع) بيش از 90 نفر را به شهادت رساندند و صدها تن ديگر را نيز زخمي كردند.


تظاهرات ضددولتي در شهرهاي پاكستان عليه بازگشايي مسير تداركاتي ناتو

مردم پاكستان با برگزاري تظاهرات در شهرهاي مختلف، اقدام اسلام آباد در بازگشايي مسير تداركاتي ناتو به افغانستان را محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري ها روز پنجشنبه شهرهاي مختلف پاكستان شاهد تظاهرات ضد دولتي بود. اين تظاهرات در اعتراض به بازگشايي مسير تداركاتي ناتو از كراچي تا منطقه خيبر در مرز افغانستان امتداد دارد، برگزار شد. طي دو هفته اخير فشارهاي مقامات آمريكايي بر سران اسلام آباد براي بازگشايي مسير ناتو افزايش يافته بود و اواخر هفته قبل نيز «هيلاري كلينتون» وزير خارجه آمريكا به خاطر كشتار 24 سرباز پاكستاني، دست نيروهاي آمريكايي و ناتو عذرخواهي كرده بود. اين نظاميان آذر گذشته در منطقه نوار قبايلي و در عمق پنج كيلومتري خاك پاكستان توسط هلي كوپترهاي ناتو هدف قرار گرفته بودند و در پي آن دولت اسلام آباد تحت فشار مردم، مسير تداركاتي مذكور را بست.
اما دولت پاكستان كه شديداً به دلارهاي آمريكايي نياز دارد، هفته گذشته در واقع خون 24 سرباز و صدها شهروند ديگر كه توسط هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي هدف قرار گرفته اند را با يك ميليارد دلار معامله كرد. اسلام آباد براي اينكه قضيه را موجه جلوه دهد، از كاخ سفيد خواست در ارتباط با قتل 24 نظامي پاكستاني رسماً عذرخواهي كند تا خشم مردم فروكش كند.
اما مردم پاكستان از پنجشنبه به خيابان ها آمدند و دولت را خائن و مزدور خطاب كردند.
به اعتقاد كارشناسان، پاكستان طي ماه هاي آينده ناآرام تر خواهد شد؛ از يك طرف حملات عليه كاروان هاي تداركاتي ناتو از سرگرفته مي شود و حملات شبه نظاميان طالبان عليه مردم نيز افزايش خواهد يافت.از طرف ديگر، جدال ميان مقامات بلندپايه دولت و دستگاه قضايي نيز احتمالاً ابعاد جديدي مي گيرد؛ چون پرونده فساد مالي «آصف علي زرداري» رئيس جمهور به زودي به جريان مي افتد.


درگيري پليس و مردم در پي تصويب يك لايحه جنجالي در مجلس اوكراين

اينجا «كي يف» پايتخت اوكراين است كه مردم و پليس ضدشورش بر سر تصويب يك لايحه جنجالي در پارلمان با اسپري فلفل به جان هم افتاده اند.
پارلمان اوكراين نيز براي چندمين بار شاهد زد و خورد موافقان و مخالفان لايحه «استفاده رسمي از زبان روسي در مناطق شرقي و جنوبي» اين كشور بود و حتي رئيس پارلمان و چندين نماينده در اعتراض به تصويب آن استعفا كردند و چند نماينده ديگر نيز دست به اعتصاب غذا زدند.
درگيري و زد و خورد در پارلمان اوكراين موضوع تازه اي نيست و اكثر لوايح در مجلس با مشاجرات لفظي، پرتاب كفش و كتك كاري تصويب مي شود.
پيشتر نيز در زمان تصميم گيري درباره توافقنامه كي يف-مسكو موافقان و مخالفان تصويب اين توافقنامه به جان هم افتادند.
لايحه استفاده رسمي از زبان روسي براي تبديل شدن به قانون بايد از سوي رئيس جمهوري اوكراين امضا شود.
 


پس از گذشت نيم قرن نخستين انتخابات آزاد پارلماني امروز در ليبي آغاز شد

پس از گذشت نيم قرن نخستين انتخابات آزاد پارلماني ليبي امروز در اين كشور برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، امروز دو ميليون و800 هزار نفر ليبيايي كه در 13حوزه انتخاباتي اين كشور ثبت نام كرده اند پاي صندوق هاي راي مي روند تا با راي خود نمايندگان مورد نظرشان را به پارلمان بفرستند. شمار شركت كنندگان، 80 درصد كل واجدان شرايط كشور هفت ميليون نفري ليبي را شامل مي شوند. پارلمان ليبي 200كرسي دارد. 80كرسي به احزاب و 120كرسي ديگر به افراد مستقل تعلق دارد.
در همين حال، شوراي انتقالي ليبي اعلام كرد، شريعت اسلام منبع اصلي قانونگذاري در اين كشور خواهد بود، چرا كه جامعه ليبي به دين اسلام مفتخر است و از لحاظ عقيدتي و قانونگذاري به آن پايبند خواهد بود. در بيانيه اي كه شوراي انتقالي در اين رابطه منتشر كرد همچنين آمده است: تدوين قانون براساس اسلام نيازي به برگزاري رفراندوم ندارد، زيرا زيرساخت جامعه با دين اسلام بنا شده است. اين شورا از همه ليبيايي ها نيز خواست در هر جايگاهي كه هستند براي موفقيت در برگزاري انتخابات آزاد در ليبي، در صفي واحد قرار گيرند.
همزمان با آغاز انتخابات، يك طرح امنيتي ويژه اي نيز در ليبي به اجرا درآمده است و براساس آن 40 هزار نيروي امنيتي با حمايت 13هزار نظامي ارتش در مناطق مختلف مستقر شده اند.
پنجشنبه و جمعه گذشته نيز شرق ليبي شاهد ناآرامي و تظاهرات بود؛ صدها نفر در شهر «رأس لانوف» دو پايانه نفتي را از فعاليت انداختند. تظاهركنندگان به نحوه تقسيم كرسي هاي مجلس معترض هستند و مي گويند شمار نمايندگان شرق ليبي در مجلس از ميزان واقعي كمتر است.


در پي تعقيب قضايي به اتهام فساد مالي ساركوزي و همسرش به كانادا پناهنده شدند

روزنامه انگليسي ديلي ميل از فرار «نيكلاساركوزي» و همسرش به كانادا به خاطر فساد مالي خبر مي دهد.
به گزارش «ديلي ميل»، دوستان نزديك رئيس جمهور سابق فرانسه اعلام كردند، سفر «نيكلا ساركوزي» و همسرش به كانادا به فساد مالي وي مربوط مي شود و اين دو براي پناهندگي به اين كشور گريخته اند.
اين گزارش مي افزايد، پليس ضدفساد فرانسه اقدام به تفتيش منزل وي كرده و ساركوزي تنها ساعاتي پيش از حضور پليس در منزلش از اين امر مطلع شده و به اتفاق همسرش به كانادا گريخته است.
د رحال حاضر «ساركوزي» در منزل يك ميلياردر 86ساله كانادايي است و به دنبال گرفتن پناهندگي از اين كشور است.
گفتني است، پيش از پيروزي «فرانسوا اولاند» رئيس جمهور جديد فرانسه در انتخابات رياست جمهوري بسياري از كارشناسان پيش بيني مي كردند شكست ساركوزي در اين انتخابات مصونيت قضائي وي را از بين خواهد برد و از آنجايي كه وي پرونده فساد مالي قطوري دارد، قطعاً باقي عمر خود را در دادگاه ها سپري خواهد كرد. انتشار اين خبر نشان مي دهد پيش بيني ها به حقيقت نزديك شده است.
هنوز ساركوزي يا هيچ مقام رسمي ديگر به اين خبر واكنشي نشان نداده اند.
ساركوزي در دوران رياست جمهوري اش يكي از متحدان نزديك اوباما رئيس جمهور آمريكا بود.


اعتصاب در شهرهاي ايتاليا 3 ميليون مسافر را سرگردان كرد

اعتصاب كاركنان حمل ونقل عمومي لاتزيو و رم در اعتراض به اوضاع اقتصادي 3 ميليون مسافر را سرگردان كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، دو روز پس از تأكيد «ماريو مونتي» نخست وزير ايتاليا مبني بر «ادامه رياضت هاي اقتصادي» روز گذشته چندين اتحاديه كارگري انگليس به نشانه اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت، كاركنان بخش حمل و نقل عمومي رم و لاتزيو را به اعتصاب فرا خواندند.
براساس اين گزارش، به دنبال آغاز اين اعتصاب 24 ساعته، دستكم 3 ميليون مسافر در خيابان ها و ايستگاه هاي اتوبوس و مترو سرگردان شدند. سرگرداني ميليون ها مسافر باعث ترافيك سنگين شد.
75 درصد از مسافران پايتخت ايتاليا با استفاده از 384 خط اتوبوس و تراموا جابه جا مي شوند.
از سوي ديگر، وزارت دفاع انگليس نيز اعلام كرد ارتش اين كشور به دليل بحران اقتصادي كوچك مي شود.
به گزارش خبرگزاري ها، وزارت دفاع انگليس اعلام كرد ارتش اين كشور به خاطر مشكل كسري بودجه ظرف چند سال آينده 17 يگان نظامي خود را حذف مي كند.
«فيليپ هموند»، وزير دفاع اين كشور خطاب به نمايندگان پارلمان گفت: 14 گردان پياده نظام و دو رسته لشكر زرهي ارتش در زمره يگان هايي خواهند بود كه تا سال 2020 حذف خواهند شد. در اين بين 20 هزار سرباز انگليسي اخراج مي شوند.
اين اقدام وزارت دفاع انگليس با انتقاد حزب كار مواجه شده است، مخالفان معتقدند قطع بودجه ارتش «كوته بيني» است و مي تواند انگليس را با «خطر» مواجه كند.
گفتني است، كاهش بودجه نظامي انگليس در چارچوب طرح رياضتي دولت براي جبران كسري بودجه و بدهي اين كشور صورت مي گيرد.
از سوي ديگر خبر مي رسد پليس لندن شش نفر از ساكنان اين شهر را به اتهام آنچه «برنامه ريزي براي انجام عمليات تروريستي» خوانده، دستگير كرده است. خبرگزاري «شين هوا» در اين باره نوشت: دستگيرشدگان 5 مرد و يك زن هستند كه توسط افسران پليس فرماندهي مقابله با عمليات تروريستي و در بخشي از عمليات تحت رهبري سازمان اطلاعات انگليس به دام افتادند.
بنا به گفته مقامات امنيتي انگليس، اين افراد بين 18 تا 30 سال سن دارند و مظنون به آماده سازي و انجام اقدامات تروريستي هستند.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14