(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 17 تیر 1391 - شماره 20249

طرح نفتي عربستان شكست خورد نفت ايران 100 دلاري شد
آغاز ساخت بزرگترين نيروگاه ذغال سنگي ايران با ظرفيت 650 مگاوات در طبس
كوتاه اقتصادي
ايران و چين 45 ميليارد دلار مبادلات تجاري با يكديگر دارند
درخواست تجار پاكستان براي گسترش مناسبات اقتصادي با ايران
وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي: اشتغال اتباع خارجي در كشور ممنوع است
بهمني: نرخ سود تسهيلات پايين نمي آيد
رئيس پژوهشگاه شيمي ايران: توليد كاتاليست در كشور بومي مي شود
اتحاديه بارفروشان خبر داد
قيمت ميوه 20 درصد كاهش يافت
تحريم ايران دامن غرب را گرفت 000/000/000/000/16 دلار بدهي فلج كننده آمريكا
هشدار نهاونديان نسبت به رواج ارز چند نرخي در بازار
كاهش غيرمجاز حجم برخي از محصولات غذايي
در مرحله دوم طرح هدفمندي يارانه ها تعرفه آب آشاميدني 20 درصد افزايش مي يابد
آمادگي شركت گاز براي تقسيط بدهي واحدهاي توليدي


طرح نفتي عربستان شكست خورد نفت ايران 100 دلاري شد

عليرغم تلاش هاي ضد ايراني عربستان و نيز شروع تحريمهاي نفتي غرب بر ضد كشورمان، قيمت نفت ايران در بازارهاي جهاني سه رقمي شد.
بنا به گزارش هاي دريافتي، با اينكه هنوز چند روزي از شروع تحريم هاي نفتي غرب ضد جمهوري اسلامي ايران نمي گذرد، قيمت نفت ايران در بازارهاي جهاني به بيش از 100 دلار در هر بشكه رسيد.
اين در حالي است كه غربي ها گمان مي كردند با آغاز دور جديد تحريمهاي نفتي ايران، قيمت طلاي سياه اين كشور به شدت كاهش مي يابد ولي اين خواب اروپائيها و آمريكائيها تاكنون كه برعكس تعبير شده است.
البته اين موضوع دلايلي دارد از جمله اينكه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي هفته پيش تدوين پيش نويس طرحي به منظور انسداد كامل تنگه هرمز را در دستور كار قرار دادند.
همزمان با تدوين اين پيش نويس كه با استقبال بيش از يكصد نماينده خانه ملت روبرو شد، جمهوري اسلامي ايران به منظور آمادگي نيروهاي نظامي رزمايشي موشكي را در منطقه خليج فارس و برخي از مناطق ايران انجام داد.
اين دو اقدام در مجموع منجر به افزايش قيمت نفت خام در بازارهاي بين المللي و به ويژه در چند روز اخير شد به طوري كه براي نخستين بار از ابتداي سال جاري ميلادي تاكنون بهاي جهاني طلاي سياه را يك روز بيش از چهار دلار افزايش داد.
به گزارش مهر، در كنار تأثير اين دو اقدام ژئوپوليتيكي، رستم قاسمي وزير نفت ايران به عنوان نخستين كشور عضو اوپك به طور رسمي خواستار برگزاري نشستي فوق العاده شد و تأكيد كرد: مطابق با اجماع اعضاي اوپك در نشست 161 در وين، مقرر شد در صورت كاهش بهاي نفت به كمتر از يكصد دلار نشستي فوق العاده برگزار شود.پس از ارائه اين پيشنهاد نفتي ايران به رئيس و دبير كل اوپك، چندين كشور عضو اوپك همچون ونزوئلا و الجزاير هم از پيشنهاد نفتي ايران استقبال كرده اند كه احتمال برگزاري اين نشست فوق العاده هم در افزايش قيمت جهاني نفت مؤثر واقع شده است.
در شرايط فعلي به نظر مي رسد فعلاً طرح نفتي عربستان و برخي از قدرت هاي غربي براي كاهش بهاي طلاي سياه شكست خورده است و قيمت نفت در بازارهاي مختلف آمريكا، اروپا و شرق آسيا با افزايش چندين دلاري همراه شده است.
اين در حالي است كه قيمت نفت خام برنت درياي شمال هفته گذشته بار ديگر سه رقمي شد و بيش از يكصد دلار در هر بشكه معامله شده است. از اين رو براي نخستين بار هفته گذشته بهاي نفت برنت درياي شمال به بالاي 100 دلار رسيد و در معاملات روز چهارشنبه هم با وجود كاهشي 35 سنتي باز هم بيش از يكصد دلار معامله شده است.
با سه رقمي شدن بهاي جهاني نفت، قيمت طلاي سياه سبك ايران هم در هفته گذشته بار ديگر با قيمت هاي بيش از 100 دلار به پالايشگرهاي آسيايي فروخته شده است.
يك مؤسسه غربي:
تحريم ايران
نفت را گران مي كند
از سوي ديگر مؤسسه تحقيقاتي ميرائه پيش بيني كرد تحت تأثير تحريم نفتي غرب عليه ايران روند صعودي قيمت جهاني نفت در سه ماه سوم 2012 ادامه يابد و قيمت نفت برنت به بالاي 100 دلار در هر بشكه برسد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه اينترنتي بلومبرگ، مؤسسه تحقيقات انرژي ميرائه در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد با توجه به افزايش واردات چين و كاهش صادرات عربستان، قيمت جهاني نفت در سه ماه سوم 2012 ميلادي به روند صعودي خود ادامه خواهد داد و قيمت نفت برنت درياي شمال به بيش از 100 دلار خواهد رسيد.
براساس اين گزارش تشديد تنش در روابط ايران و غرب و اعمال تحريم هاي جديد اروپا و آمريكا بر ضد نفت ايران نيز تأثير زيادي بر افزايش قيمت نفت خواهد داشت.
همچنين رويترز به نقل از وزارت اقتصاد سوئيس اعلام كرد كه اين كشور تحريمهاي نفتي بر ضد ايران را اعمال نمي كند.
در بيانيه دولت سوئيس آمده است: تحريم نفت ايران را به دليل مسائلي كه به سياست خارجي اش مربوط است اجرا نخواهد كرد.
 


آغاز ساخت بزرگترين نيروگاه ذغال سنگي ايران با ظرفيت 650 مگاوات در طبس

معاون وزير نيرو از آغاز عمليات اجرايي ساخت يكي از بزرگترين نيروگاه هاي ذغال سنگي خاورميانه در طبس خبر داد.
محمد بهزاد در گفتگو با مهر درباره آخرين وضعيت ساخت نيروگاه ذغال سنگي طبس، گفت: هدف از ساخت اين نيروگاه ذغال سنگي افزايش 650 مگاواتي توليد برق كشور است.
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با اعلام اينكه در حال حاضر عمليات اجرايي ساخت اين نيروگاه ذغال سنگي توسط پيمانكاران ايراني آغاز شده است، تصريح كرد: در مجموع هزينه سرمايه گذاري براي ساخت اين نيروگاه حدود 700 ميليارد تومان برآورد مي شود.
اين مقام مسئول با اشاره به تامين بخشي از فاينانس اين نيروگاه توسط يك شركت چيني، اظهار داشت: در مجموع پيش بيني مي شود حدود 500 ميليون دلار از اعتبارات ارزي ساخت اين نيروگاه توسط اين شركت آسيايي در قالب فاينانس تامين شود.
وي با تاكيد بر اينكه هم اكنون مراحل اداري تامين منابع فاينانس آن طرف چيني در حال انجام است، بيان كرد: با وجود عدم گشايش اين فاينانس خارجي هم اكنون عمليات ساخت و اجراي اين نيروگاه آغاز شده است.
بنابراين گزارش، نيروگاه ذغال سنگي طبس يكي از بزرگترين واحدهاي نيروگاهي در سطح منطقه خاورميانه است كه قرار است سوخت و انرژي مورد نياز اين نيروگاه از ذخاير غني ذغال سنگ طبس تامين شود.
براساس مطالعات انجام گرفته براي يك مدت 30 تا 35 ساله ذخاير ذغال سنگ استان يزد و به ويژه منطقه طبس از قابليت تامين سوخت و انرژي اين نيروگاه برخوردار است.
همزمان با ساخت اين نيروگاه ذغال سنگي، مسئولان وزارت نفت به طور رسمي از افزايش سهم ذغال سنگ در سبد انرژي ايران استقبال كرده اند.
با اين وجود سال گذشته با هزينه سرمايه گذاري چندين هزار ميليارد ريالي عمليات گازرساني به منطقه طبس انجام شده است. اين در حالي است كه تاكنون مطالعات اكتشاف ذخاير ذغال سنگ منطقه در 3 مرحله صورت گرفته كه نتايج اوليه تا عمق 150متري منطقه مورد بررسي حاكي از وجود 120ميليون تن ذغال حرارتي در منطقه طبس است.
 


كوتاه اقتصادي

¤ رويترز ضمن اشاره به افزايش 42 درصدي صادرات نفت ايران به هند در ژوئن 2012 متوسط صادرات نفت ايران به هند در نيمه نخست امسال را نيز 367 هزار بشكه در روز اعلام كرد كه نسبت به سال قبل از آن 4 درصد رشد داشته است.
¤ مجري طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبي از آغاز حفاري 5 حلقه چاه در بخش C اين فاز ميدان مشترك گازي از سوي پيمانكاران ايراني خبر داد. «حميدرضا مسعودي» در گفت وگويي اظهار داشت: در اين فاز گازي حفاري 21 حلقه چاه توصيفي و توسعه اي پيش بيني شده كه با توجه به بالا بودن شاخص ضريب برداشت در موقعيت مرزي، معادل حجمي دو فاز استاندارد پارس جنوبي از فاز 19 توليد خواهد داشت.
¤ توليد سنگ آهن فرآوري شده در سه ماه نخست سال جاري از مرز 7 ميليون و 550 هزار تن گذشت اين در حالي است كه توليد اين محصول در مدت مشابه سال گذشته 6 ميليون و 945 هزار تن بود. به گزارش سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران، اين ميزان توليد بالاترين ميزان رشد در ميان محصولات معدني و صنايع معدني محسوب مي شود.
¤ مدير عامل شركت بورس و اوراق بهادار با بيان اينكه افزايش قيمت سهام در بازار سرمايه نشان دهنده توليد و بهبود وضعيت اقتصادي است، گفت: ريسك بازار سرمايه به واسطه تنوع سازي صنايع مديريت مي شود. حسن قاليباف اصل در گفتگو با مهر با بيان اينكه نوسان قيمت سهام شركتها در بورس در يك فضاي رواني اتفاق مي افتد، تصريح كرد: اين در حالي است كه در حال حاضر وضعيت شركتها نسبت به سال گذشته مناسب تر است.
¤ دبير انجمن برنج ايران گفت: در حالي هم اكنون مقداري برنج ايراني در انبارهاي شهرهاي شمالي كشور ذخيره شده است كه مسئولان اخيراً اعلام كرده اند كه برنج هندي به زودي در بازار توزيع خواهد شد. جميل عليزاده شايق در گفتگو با مهر در بيان چرايي واردات برنج همزمان با برداشت اين محصول از شاليزارهاي كشور اظهار داشت: در حال حاضر كه كشاورزان مشغول برداشت برنج از شاليزارهاي خود هستند، برنج خارجي به كشور وارد مي شود، چون واردات اين محصول منحصر به يك بازه زماني خاصي نيست.
¤ وزير جهاد كشاورزي گفت: با اجراي طرح كشاورزي حفاظتي در سطح 860 هزار هكتار در سال گذشته مصرف گازوئيل در اين اراضي بيش از 50 درصد كاهش يافت.صادق خليليان در نشستي با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بر توسعه زيرساخت هاي بخش كشاورزي تأكيد كرد و افزود: در سالهاي قبل طرح كشاورزي حفاظتي تنها در سطح 300 تا 350 هزار هكتار اجرا مي شد كه در اين راستا در سال گذشته جهش خوبي انجام شد.
 


ايران و چين 45 ميليارد دلار مبادلات تجاري با يكديگر دارند

عضو هيئت مديره اتاق بازرگاني و صنايع ايران و چين سطح مبادلات اقتصادي ايران و چين را بسيار عالي توصيف كرد و گفت: هم اكنون ارزش مبادلات تجاري دو كشور سالانه بيش از 45 ميليارد دلار است.
«يعقوب استيلاف» روز جمعه در گفت وگويي اختصاصي با خبرنگار ايرنا در رودسر افزود: چين يكي از بزرگترين شركاي تجاري ايران است و جمهوري اسلامي ايران با اين كشور روابط سياسي و اقتصادي گسترده اي دارد و چين همواره مي تواند يك شريك قابل اعتماد براي كشورمان باشد.
وي ادامه داد: در حال حاضر ما به دنبال اين هستيم در زمينه صنايع كوچك و صنايع مادر از تكنولوژي چيني ها استفاده كنيم و از آن ها دعوت شده كه از صنايع كوچك كشورمان بازديد و در كشور ما سرمايه گذاري كنند، اين در حاليست كه ايراني ها هم در كشور چين در حال سرمايه گذاري هستند.
«استيلاف» اظهار كرد: ما به دنبال اين هستيم كه روابط اقتصادي ايران و چين روز به روز بهتر شود كه مطمئنا به نفع هر دو كشور خواهد بود.
«استيلاف» تصريح كرد: ما به دنبال اين هستيم كه روابط تجاري بين دو كشور را به صورت زيربنايي ادامه دهيم يعني شركت هاي چيني در ايران و متقابلا شركت هاي ايراني نيز در چين سرمايه گذاري كنند.


درخواست تجار پاكستان براي گسترش مناسبات اقتصادي با ايران

نايب رئيس اتاق بازرگاني پاكستان گفت: تجار پاكستاني خريدار خشكبار، خرما، مواد پتروشيمي و چاي از ايران هستند.
به گزارش خبرگزاري مهر «زبير علي» در نشست اقتصادي، اعضاي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي قزوين و هيئت تجاري اتحاديه هاي صنعت و تجارت پيشاور پاكستان كه در سالن باغستان جهاد كشاورزي قزوين برگزار شد گفت: در مدت اقامت در ايران، و در طي سفر به اصفهان، خراسان و قزوين با استقبال صميمانه ايراني ها روبه رو شديم.
وي افزود: روابط امروز ما نشان مي دهد كه تلاش هاي گذشته براي تقويت دوستي ها بي دليل نبوده و از اين پس نيز تقويت خواهد شد.زبير علي تصريح كرد: عليرغم مرز مشترك بسيار طولاني بين دو كشور متأسفانه حجم مراودات تجاري اصلاً شايسته دوستي هاي طرفين نيست و اميدواريم با اعزام بيشتر هيئت هاي اقتصادي و بازرگاني، با شناخت بيشتر از توان توليدي و صنعتي يكديگر بتوانيم اين جايگاه را ارتقاء بخشيم.رئيس اتحاديه اتاق هاي صنعت و معدن پيشاور بيان كرد: در شرايط كنوني بخش خصوصي مي تواند ظرفيت و تخصص خود را براي گسترش همكاري ها به كار گيرد و ثابت كند كه نيازمند افزايش روابط تجاري و تقويت آن هستيم.
وي يادآور شد: ظرفيت هاي تجاري و اقتصادي و حتي طبيعي و خدادادي دو طرف قوي و مطلوب است اما گاهي عليرغم امضاء تفاهم نامه و يا قرارداد برخي از آنها اجرايي نمي شود كه لازم است موانع اين كار برطرف شود.
اين فعال اقتصادي گفت: با بررسي هاي كارشناسي كه بر روي محصولات ايراني داشته ايم و نيز شناسايي نيازهاي خود اعلام مي كنيم كه براي تبادل كالا و خريد فرش ماشيني، ميوه، سيب، كنسانتره ميوه، خرما، خشكبار، ماءالشعير، چاي آمادگي كامل داريم كه در صورت معرفي توليدكنندگان ايراني نسبت به عقد قرارداد اقدام مي كنيم.نائب رئيس اتاق بازرگاني پاكستان يادآور شد: كشور ما نيز آمادگي دارد با صادرات كالاهايي مانند گوشت، پنبه، پارچه، سنگ مرمر، پرتقال، نارنگي و برنج نيازهاي ايران را تأمين كند.در نشست اقتصادي اعضاي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي، قزوين و هيئت بازرگاني پيشاور پاكستان «حسن درويش وند» سركنسول ايران در پيشاور، «عليرضا كشاورز» رئيس اتاق بازرگاني قزوين «حسن جمشيدي ها»، رئيس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان و جمعي از صنعتگران و توليدكنندگان حضور داشتند.
 


وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي: اشتغال اتباع خارجي در كشور ممنوع است

وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي تاكيد كرد كه اشتغال اتباع خارجي در كشو ر ممنوع است مگر اين كه ضوابط قانوني آن رعايت شده باشد.
«عبدالرضا شيخ الاسلامي» در پاسخ به اين سؤال كه آيا اين وزارتخانه برنامه اي براي خروج اتباع افغاني و جايگزيني آنها با كارگران ايراني دارد؟ اظهار داشت: اشتغال به كار اتباع خارجي از جمله افغانستاني ها به جز با تاييد مراجع ذيصلاح قانوني خلاف قانون است.
وي افزود: وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي با هر كارگاهي كه اتباع غيرمجاز خارجي را استخدام كند، برخورد قانوني مي كند.
عضو دولت دهم ادامه داد: وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي براي آن عده از اتباع خارجي از جمله افغانستاني ها كه اقدام به دريافت مجوز قانوني از مراجع ذيصلاح براي اشتغال به كار كرده اند، كارت اشتغال صادر مي كند.
شيخ الاسلامي در پاسخ به سؤال ايرنا در مورد حوادث كارگاهي گفت: حوادث كارگاهي در كشور كاهش يافته است.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا آماري از اشتغال زايي 3 ماهه اول سال جاري داريد، اظهار داشت: آمار اشتغال توسط مركز آمار ايران اعلام مي شود و هم اكنون آماري در اين مورد نداريم.


بهمني: نرخ سود تسهيلات پايين نمي آيد

رئيس كل بانك مركزي تصريح كرد: در شرايط فعلي نرخ سود تسهيلات بانكي پايين نمي آيد.
محمود بهمني در گفت وگو با ايسنا در مورد كاهش نرخ سود بانكي عنوان كرد: با توجه به شرايط فعلي كه اعلام مي كنند نرخ سود تسهيلات بانكي پايين بيايد، نه، اين طور نيست. اگر تورم را به سمت پايين ديديد مجدداً يك كار كارشناسي مي كنيم و در شوراي پول و اعتبار مي بريم و براساس مصوبه شوراي پول و اعتبار تصميم گيري مي كنيم.
همچنين وي در پاسخ به اين سؤال كه اگر تورم نيز افزايش يابد امكان بازنگري دوباره نرخ سود وجود دارد؟ گفت: اميدواريم تورمي كه منجر به تغيير نرخ سود شود، فعلاً بروز نكند. مگر اينكه مراحل بعدي هدفمندسازي صورت بگيرد. روند رشد تورم ما در ماه هاي اخير يك درصد و 5/1درصد بوده است. بعد رسيديم به عدد 3/0 درصد رشد تورم در فروردين ماه امسال نسبت به اسفندماه سال گذشته كه تورم از
5/21درصد به
8/21درصد رسيد. با اين حال اميدواريم اتفاقي نيفتد كه اين روند را شتاب دهد.
بهمني همچنين در گفت وگو با ايرنا درباره ادغام مؤسسات مالي و برخي انتقادات در اين زمينه گفت: اگر ادغام مؤسسات مالي و بانك ها صورت نگيرد بانك مركزي بايد آنها را منحل كند و اين به نفع سهامداران نيست.
وي ادامه داد: سهامداران پس از ادغام، سهامدار بانك بزرگتري مي شوند كه اين فرايند منافع آنها را در پي خواهد داشت.
رئيس كل بانك مركزي تصريح كرد به عنوان مثال سهامداران مؤسسه آتي يا صالحين، با توجه به اينكه اين دو مؤسسه مجوز فعاليت از بانك مركزي نداشتند، هم اكنون پس از ادغام سهامدار بانك مي شوند و ارزش سهام آن ها نيز رشد مي يابد.
 


رئيس پژوهشگاه شيمي ايران: توليد كاتاليست در كشور بومي مي شود

رئيس پژوهشگاه شيمي ايران گفت: قابليت توليد كاتاليست هاي مورد نياز كشور در داخل وجود دارد و مي توان با بومي سازي، نيازهاي كاتاليستي كشور را برطرف كرد.
به گزارش شانا «منصور انبياء» با بيان اين كه با وجود دانش فني مطلوب متخصصان ايراني هم اكنون قابليت توليد كاتاليست هاي مورد نياز كشور در داخل وجود دارد، اظهار داشت: با همكاري تنگاتنگ ميان پژوهشگاه هاي نفت، شيمي و دانشگاه ها و انجام كارهاي علمي مي توان نيازهاي كاتاليستي كشور را برطرف كرد.
وي افزود: هم اكنون سالانه ميليون ها دلار براي واردات كاتاليست مورد نياز صنايع هزينه مي شود، در حالي كه با انجام كارهاي علمي مي توان تمام نيازها را در داخل كشور تامين كرد.
انبياء ادامه داد: امروزه ايران در زمينه علم و فناوري پيشرفت هاي خوبي داشته و به عنوان يك كشور در زمينه توليد علم در دنيا مطرح است، بنابراين مي توانيم با اقدام هاي اصولي و علمي تمام نيازهاي خود را در داخل كشور توليد كنيم.
وي تصريح كرد در 10 سال اخير رشد علم در آمريكا از 38درصد به 28درصد كاهش يافته است و در مقابل كشورهايي مانند ايران در فراز بالاتري قرار گرفته اند كه اين موضوع نشان از تغيير و جابه جايي توليد علم در ميان كشورهاي دنيا دارد.
رئيس پژوهشگاه شيمي و مهندسي شيمي ايران افزود: توسعه مسير علم و دانش يك ضرورت است و هم اكنون كمتر از 20درصد ظرفيت هاي دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراكز علمي در كشور استفاده مي شود.
وي اظهار داشت: 80 درصد ظرفيت مراكز علمي پژوهشي بدون استفاده و برنامه ريزي رها شده؛ از اين رو نياز است كه برنامه ريزي علمي و اصولي براي بهره وري از فضاهاي آموزشي دانشگاهي و توان علمي دانشجويان صورت گيرد.


اتحاديه بارفروشان خبر داد

قيمت ميوه 20 درصد كاهش يافت

دبير اتحاديه بارفروشان از سقوط قيمت موز، انبه و ميوه هاي داخلي در بازار خبر داد و گفت: قيمت انبه تا 50 درصد و محصولات داخلي هم بين 15 تا 20 درصد نسبت به دو هفته گذشته كاهش داشته است.
علي حاج فتحعلي در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اعلام اين خبر اظهار داشت: طي روزهاي گذشته انبه و موز به صورت انبوه وارد كشور شده و قيمت هاي قبلي را شكسته است.
دبير اتحاديه بارفروشان افزود: در حال حاضر در ميادين ميوه و تره بار هر كيلوگرم انبه بين 1500 تا 2000 تومان و موز نيز كيلويي 1300 تومان عرضه مي شود.
بنابراين گزارش: در حال حاضر يك كيلوگرم انبه در بازار خرده فروشي 2500 تومان عرضه مي شود كه هفته گذشته كيلوگرمي 5000 تومان عرضه مي شد و قيمت موز در بازار هم به كيلويي 1700 تومان رسيده است.هفته گذشته مقادير زيادي انبه از كشور پاكستان و از محل مصوبه سهميه تعاوني مرزنشينان وارد كشور شده است. اين واردات در حالي صورت گرفته كه واردات ميوه بعد از اينكه مدتي براي تأمين نياز شب عيد آزاد شد به غير از موز ممنوع اعلام شده بود.
حاج فتحعلي گفت: قانون منع واردات با مصوبات پراكنده اي كه از سال هاي گذشته باقي مانده است نظير سهميه تعاوني هاي مرزنشين نقض مي شود.
وي ادامه داد: تجربه نشان داده است همواره در كنار مصوبات اينچنيني كه دست وارد كننده را براي واردات باز مي كند بخشي هم به صورت غيرقانوني وارد مي شود.
دبير اتحاديه بارفروشان با انتقاد از اين نوع مصوبات كه راه گريز از قانون را نشان مي دهد، گفت: اگر قانون اين بوده كه واردات ممنوع شود بايد ممنوع مي شد وگرنه مصوبات پراكنده نبايد راهي براي نقض قوانين جاري باشد.
رئيس اتحاديه بارفروشان دليل كاهش قيمت ميوه هاي داخلي را نيز افزايش عرضه به دليل به ثمر آمدن ميوه هاي استانهاي مختلف عنوان كرد.
 


تحريم ايران دامن غرب را گرفت 000/000/000/000/16 دلار بدهي فلج كننده آمريكا

صندوق بين المللي پول در تازه ترين گزارش خود سقف بدهي هاي آمريكا را بيش از 16 تريليون دلار اعلام كرد.
براساس اين گزارش، در حالي كه دولت آمريكا طرح افزايش مالياتها را به كنگره ارائه كرده است، نمايندگان كنگره خواستار كاهش هزينه هاي بودجه دولت واشنگتن هستند.
صندوق بين المللي پول افزود: روشن نبودن سياستهاي كلان و استراتژي هاي بلند مدت آمريكا در زمينه سياستهاي مالي موجب نگراني بازارهاي مالي و سرمايه گذاران بين المللي شده است.
پيش بيني مي شود، آمريكا تا پايان سال 2012 ميلادي به سقف بدهي هاي 4/16 تريليون دلاري برسد و اگر دولت و كنگره بر سر افزايش سقف بدهي ها و كسري بودجه به توافق نرسند، ورشكستگي اقتصاد آمريكا قطعي خواهد بود.
صندوق بين المللي پول هشدار داد، اگر كنگره و دولت آمريكا بر سر كاهش هزينه هاي بودجه و افزايش مالياتها به توافق نرسند ورشكستگي دولت واشنگتن حتمي خواهد بود.
صندوق بين المللي پول در تازه ترين گزارش خود پيش بيني كرد رشد اقتصادي آمريكا امسال به كمتر از 2 درصد و سال آينده نيز به كمتر از 25/2 درصد خواهد رسيد.
براساس اين گزارش، بحران مالي و بدهي منطقه يورو تأثير منفي زيادي بر رشد اقتصادي آمريكا داشته و خواهد داشت.
براين اساس صندوق بين المللي پول اعلام كرد، اقتصاد آمريكا با ريسك و خطرات زيادي ناشي از بحران مالي و بدهي منطقه يورو و نا اطميناني نسبت به سياستهاي مالي داخلي روبرو است و اين مسأله تأثير منفي زيادي بر رشد اقتصادي اين كشور خواهد داشت.
همچنين به گزارش فارس، تازه ترين نظرسنجي آسوشيتدپرس نشان مي دهد، نرخ بيكاري آمريكا طي چهار سال آينده نيز بالاي شش درصد خواهد بود و رئيس جمهور بعدي اين كشور با نرخ بيكاري بالايي روبرو خواهد بود.
براساس اين گزارش، نرخ بيكاري آمريكا از فوريه 2009 ميلادي تاكنون بالاي 8 درصد بوده است كه اين مسأله از سال 1948 ميلادي بي سابقه بوده است.
براين اساس، نرخ بيكاري آمريكا در زمان رياست جمهور باراك اوباما بين 8/7 تا 10 درصد در نوسان بوده است.
براين اساس، نرخ بيكاري آمريكا طي ماه مي براي نخستين بار در يك سال گذشته افزايش يافت و به بيش از 2/8 درصد رسيده است.
براساس اين گزارش كارشناسان اقتصادي معتقدند، بازار كار آمريكا تا سال 2016 ميلادي يعني شش سال پس از پايان بحران مالي در ژوئن 2009 ميلادي هنوز وضعيت مناسب و عادي نخواهد داشت.
روند صعودي نرخ بيكاري آمريكا پس از پايان جنگ جهاني دوم تاكنون بي سابقه است.
خاطرنشان مي شود بحران فزاينده مالي و اقتصادي در آمريكا در حالي رخ داده كه سران كاخ سفيد با اعمال تحريم هاي جديد نفتي بر جمهوري اسلامي ايران به دنبال تشديد فشارهاي اقتصادي بر كشورمان بودند.
اما همان طور كه در بالا اشاره شد گزارش هاي صندوق بين المللي و بانك جهاني نشان مي دهد كه آمريكا و غرب متضرر اصلي تحريم ايران بوده اند.
اين واقعيتي است كه بارها اثبات شده و از مدت ها قبل نيز از سوي اغلب كارشناسان اقتصادي غربي از جمله مقامات آمريكا نيز وقوع آن پيش بيني شده بود.
از جمله «تيموتي گايتنر» وزير خزانه داري آمريكا چندي پيش در گفتگو با شبكه «فاكس بيزينس» گفت: امروز مسئله تنش آمريكا با ايران و افزايش قيمت نفت ناشي از اين تنش بزرگترين تهديد براي اقتصاد آمريكا محسوب مي شود.
وي با هشدار درباره تأثير افزايش بهاي نفت بر كشورهاي اروپايي نيز تأكيد كرد: با اين روند اتحاديه اروپا نيز با چالش هاي بسيار سختي مواجه خواهد شد زيرا اروپا اكنون در دوره ركود به سر مي برد و رشد اقتصادي آن نيز بسيار ضعيف است.
وزير خزانه داري آمريكا همچنين تصريح كرد: تنش با ايران و افزايش قيمت نفت اگر به اقتصاد ما هم آسيب نزند اما مردم مي توانند اثرات آن را احساس كنند.
همزمان با هشدار وزير خزانه داري آمريكا درباره افزايش بهاي جهاني نفت ناشي از ادامه تنش با ايران شبكه خبري آمريكايي سي ان ان هم به تأثير تحريم ايران بر بحران سوخت در غرب اذعان كرد.
شبكه سي ان ان در اين باره اذعان كرد اعمال تحريم هاي آمريكا بر ضد ايران تأثير زيادي بر رشد فزاينده قيمت بنزين در آمريكا داشته است و از اين رو برخي كارشناسان انرژي معتقدند زمان استفاده از ذخاير راهبردي انرژي اين كشور نزديك شده است.
كارشناسان و تحليل گران انرژي معتقدند استفاده از ذخاير راهبردي انرژي كشورهاي صنعتي نمي تواند تاثير زيادي بر قيمت جهاني نفت داشته باشد. ذخاير انرژي آمريكا بيش از 700 ميليون بشكه است و اين ذخاير در چهار منطقه ذخيره شده است دو منطقه در لوييزيانا و دو منطقه نيز در تگزاس و اين ذخاير انرژي نيز فقط براي مصرف 80 روز آمريكا كافي خواهد بود.
ساير كشورهاي صنعتي مثل انگليس، اتحاديه اروپا و ژاپن نيز ذخاير انرژي كمي در اختيار دارند.
همچنين بانك جهاني نيز در گزارش اخير خود با هشدار نسبت به تبعات تشديد تنش ها بر سر موضوع فعاليت هسته اي ايران نوشت: تشديد تنش هاي سياسي در خاورميانه و همچنين موضوع هسته اي ايران مي تواند عرضه جهاني نفت را به خطر بيندازد و باعث افزايش قيمت شود و در نتيجه، اين امر عواقبي جدي براي فعاليت هاي اقتصادي در جهان داشته باشد.
براساس اين گزارش اگرچه عربستان براي همراهي با تحريم ها توليد نفت خود را افزايش داده است اما ذخاير استراتژيك كشورهاي صنعتي در اثر تحريم ها و به رغم بروز بحران اقتصادي در منطقه يورو كاهش يافته است. كاهش ظرفيت مازاد توليد نفت نيز يكي از تبعات تحريم نفت ايران بوده است كه به آن اشاره شده است.
از سوي ديگر اتحاديه صنعت خودروسازان آمريكا هم در گزارشي از كاهش 3درصدي تقاضا در ماه مه به دنبال كاهش 5درصدي در ماه آوريل خبر داد و گفت: اين روند در ماه هاي آتي نيز ادامه خواهد داشت؛ به خصوص اينكه تحريم نفتي ايران مي تواند قيمت نفت را افزايش دهد و زمينه ساز رشد قيمت فرآورده هاي نفتي از جمله بنزين شود.
اين اتحاديه افزود: شايد به نظر برسد تحريم نفتي ارتباطي با بازار خودرو ندارد ولي واقعيت اين است كه حذف بخش بزرگي از نفت ايران از بازار نفت دنيا و تنش ايجاد شده در اثر اين مسئله مي تواند قيمت نفت را بيش از 60 دلار افزايش دهد و به دنبال آن قيمت بنزين و تمامي كالاهاي مصرفي در دنيا رشد كند. اين رشد سبب مي شود تا توان مردم در خريد خودرو مثل ديگر كالاهاي غيرضروري كمتر شود و بازار خودرو براي چندمين بار طي سال هاي اخير ركود را تجربه كند.
در همين حال يك مقام بلندپايه اتحاديه اروپا نيز در گفت وگو با رويترز با اشاره به شروع تحريم هاي جديد نفتي بر ضد ايران گفته بود كشورهاي يورو نگران ناتواني از يافتن منابع جايگزين براي نفت ايران هستند زيرا با اعمال تحريم ها هم نفت ايران را از دست داده اند و هم پالايشگاه هاي آنها با مشكل نفت مورد نظر مواجهند.


هشدار نهاونديان نسبت به رواج ارز چند نرخي در بازار

عضو شوراي پول و اعتبار نسبت به رواج ارز چند نرخي در بازار هشدار داد.
محمد نهاونديان در گفت وگو با مهر با اشاره به نوسانات نرخ ارز در روزهاي گذشته گفت: به نظر مي رسد كه بانك مركزي بايد سياست هاي ارزي كشور را به گونه اي مديريت كند كه قانون در آن پياده سازي شود، به اين معنا كه قانون برنامه پنجم، تكليف كرده كه ارز بايد با سيستم شناور مديريت شده در بازار عرضه شود.
عضو شوراي پول و اعتبار افزود: هم اكنون كه مشكلات مالي گريبانگير كشور است، بايد شرايطي را فراهم كرد كه اين مشكلات كمترين آثار را در اقتصاد ايران داشته باشد، اين در حالي است كه دولت بايد برخي محدوديت ها را در برخورد بانكها با توليدكنندگان از ميان بردارد.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران تصريح كرد: اگر تنها 5 تا 10درصد در استفاده از تسهيلات بانكي سوء استفاده كرده اند، نبايد مابقي تجار و فعالان اقتصادي از دريافت خدمات بانكي محروم شوند، اين در حالي است كه هم اكنون واحدهاي توليدي و اقتصادي كشور نيازمند ياري دولت در تامين مالي هستند.
به گفته نهاونديان، نبايد اجازه داد عوارض تحريم در اقتصاد ايران نهادينه شده و توازن اقتصادي را به هم بزند. اين در شرايطي است كه سالهاي متمادي كشور تلاش كرده كه ارز تك نرخي را در كشور نهادينه كند، بنابراين نبايد به راحتي اجازه داد كه ارز چند نرخي در بازار رواج يابد.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران خاطرنشان كرد: قانون برنامه پنجم توسعه به صراحت، تكليف كرده كه بايد نرخ ارز در قالب نظام شناور، مديريت شود؛ بنابراين اين قانون از سوي همه لازم الاجرا است.
نهاونديان خاطرنشان كرد: ارز حاصل از صادرات بايد بدون واسطه بانك مركزي و در تعامل صادركننده و واردكننده به فروش رسد.


كاهش غيرمجاز حجم برخي از محصولات غذايي

مدير بازرسي و نظارت اصناف تهران بيشترين آمار تخلفات واحدهاي صنفي را عدم نصب برچسب و صدور فاكتور اعلام كرد.
اسكندري در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: اكثر اين تخلفات توسط واحدهاي صنفي بدون پروانه انجام مي شود و ميزان تخلفات كمتري در واحدهاي صنفي داراي پروانه صورت مي گيرد.
وي همچنين در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به افزايش قيمت بسياري از اقلام، مدتي است كه شاهد كاهش حجم برخي از محصولات غذايي و مواد مصرفي هستيم، گفت: با توجه به اينكه توليدكنندگان نمي توانند برخي از قيمت ها را آن چنان كه بايد و شايد افزايش دهند، از حجم آن ها مي كاهند كه اين موضوع را بسياري از مصرف كنندگان نيز متوجه نمي شوند.
اسكندري در ادامه اظهار داشت: برخورد با اين موضوع وظيفه ما نيست، بلكه بايد با توليدكننده محصولات برخورد شود و سازمان حمايت از مصرف كنندگان در اين رابطه بايد پاسخگو بوده و برخورد كند، ولي اگر مغازه داري مرتكب گرانفروشي شود، در آن زمان است كه ما بايد به آن ها رسيدگي كنيم.


در مرحله دوم طرح هدفمندي يارانه ها تعرفه آب آشاميدني 20 درصد افزايش مي يابد

مديرعامل شركت آب و فاضلاب كشور گفت: تعرفه آب آشاميدني در مرحله دوم قانون هدفمندي يارانه ها بيش از 20 درصد افزايش خواهد يافت.
به گزارش ايرنا، سيدمهدي ثمره هاشمي در حاشيه نشست با مديران و معاونان آب و فاضلاب شهري و روستايي هرمزگان با بيان اين كه در شرايط فعلي و با توجه به بودجه اي كه مجلس در سال جاري مصوب كرده امكان اجراي مرحله دوم اين قانون وجود ندارد. افزود: امسال در صورت اجرايي شدن اين قانون، براي افزايش تعرفه آب در استان هايي با شرايط اقليمي خاص نظير هرمزگان، آب و هوايي نيز ديده خواهد شد.
مشاور وزير نيرو به پروژه هاي طرح مهر ماندگار در بخش آب و فاضلاب اشاره كرد و گفت: تعداد 41 طرح آبرساني و 27 طرح فاضلاب از پروژه هاي مهر ماندگار هستند كه برآورد اعتبارات لازم براي اجراي اين طرح ها پيش بيني شده است.
وي تصريح كرد: همه طرح هاي مهر ماندگار در بخش آب و فاضلاب اجرايي شده يا با پيشرفت فيزيكي بالايي در حال اجرا هستند كه تا پايان دولت دهم به اتمام مي رسند.
 


آمادگي شركت گاز براي تقسيط بدهي واحدهاي توليدي

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از آمادگي شركت گاز براي تقسيط بدهي واحدهاي توليدي به اين شركت خبر داد.
رضا فاطمي امين در گفت وگو با ايسنا درباره قطع گاز صنايع بدهكار توضيح داد: 90 درصد از بدهي واحدهاي توليدي به شركت گاز مربوط به كمتر از 100 واحد مي شود كه واحدهاي بزرگ بدهكار نيز عمدتا واحدهاي پتروشيمي هستند.
وي افزود: شركت گاز آمادگي تقسيط بدهي اين واحدها را به مدت شش ماه دارد.
معاون برنامه ريزي، توسعه و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اين سؤال كه در فاز دوم اجراي قانون هدفمندي يارانه ها شرايطي خاص براي واحدهاي توليدي بدهكار به شركت گاز در نظر گرفته خواهد شد يا خير؟ گفت: سعي مي كنيم تا قبل از اجراي فاز دوم تكليف اين واحدها مشخص شود. عمدتا واحدهاي بزرگ بدهكار به شركت گاز، واحدهاي پتروشيمي هستند كه گردش مالي زيادي هم دارند و بهتر است اين واحدها هر چه زودتر بدهي خود را به شركت هاي گاز و برق پرداخت كنند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14