(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


يکشنبه 18 تیر 1391 - شماره 20250

آمريكا قتل عام غيرنظاميان پاكستاني را از سر گرفت
مردم يمن: به كاخ سفيد اجازه دخالت نمي دهيم
پس از ديدار با كرزاي كلينتون : ما هيچ گاه افغانستان را رها نخواهيم كرد
واكنش ها به اجلاس ضدسوري پاريس روسيه: با ايجاد منطقه پرواز ممنوع در سوريه مخالفيم
چها رسوي پنج قا ره
كميته حقيقت ياب مصر به پرونده نظاميان حاكم رسيدگي مي كند
درگيري با نيروهاي امنيتي آل خليفه در شهرهاي بحرين
بازداشت 50 جاسوس در ارتش تركيه
آغاز شمارش آرا در انتخابات ليبي اسلامگرايان پيشتازند
تظاهرات جوانان معترض درخيابان هاي رياض
به دليل موافقت با طرح رياضت اقتصادي پارلمان روماني رئيس جمهور را عزل كرد
رژيم سعودي از چين موشك هاي بالستيك خريداري مي كند
مديركل صندوق بين المللي پول دورنماي اقتصاد جهان را نگران كننده خواند


آمريكا قتل عام غيرنظاميان پاكستاني را از سر گرفت

آمريكا پس از بازگشايي مسير تداركاتي ناتو در پاكستان حملات هوايي به مناطق شمال غربي اين كشور را با هواپيماهاي بدون سرنشين از سر گرفت.
به گزارش خبرگزاري فارس، چند روز پس از بازگشايي مسير ناتو در خاك پاكستان، حملات هوايي هواپيماهاي بدون سرنشين از سرگرفته شد. جمعه گذشته يعني يك روز پس از بازگشايي اين مسير، سه هواپيماي بدون سرنشين منطقه «ميرانشاه» در وزيرستان شمالي را بمباران كردند. 24 غيرنظامي در اين حمله جان خود را از دست دادند. ماجرا از اين قرار بود كه ابتدا از يك هواپيما دو موشك به سمت يك منزل مسكوني پرتاب شد و به مرگ 11 نفر انجاميد. زماني كه مردم به كمك مجروحان شتافتند، حملات دوم و سوم نيز انجام شد و شمار قربانيان را به 24 تن رساند. در مورد تعداد زخمي هاي اين حادثه خبري مخابره نشده است.
 


مردم يمن: به كاخ سفيد اجازه دخالت نمي دهيم

مردم يمن در تظاهراتي گسترده دخالت هاي آمريكا را محكوم كردند و خواستار كوتاه شدن دست بيگانگان از كشورشان شدند.
به گزارش شبكه خبري العالم، ده ها هزار نفر از مردم صنعا و استان صعده در شمال يمن وابستگي دولت موقت به بيگانگان را محكوم كردند و خواستار استقلال كشورشان شدند.
تظاهركنندگان با سردادن شعارهايي تأكيد كردند مبارزه آنها تا دستيابي به آزادي ادامه خواهد داشت.
مردم يمن همچنين با صدور بيانيه اي دخالت هاي آمريكا و نقض حاكميت يمن را محكوم كردند.انقلابيون يمني معتقدند شوراي همكاري خليج فارس با ارائه طرح خود براي انتقال سياسي در يمن زمينه بركناري علي عبدالله صالح رئيس جمهور بركنار شده يمن را فراهم آورد و انتخاب عبدربه منصور هادي در راستاي خوش خدمتي به غربي ها و در رأس آنها آمريكا است.


پس از ديدار با كرزاي كلينتون : ما هيچ گاه افغانستان را رها نخواهيم كرد

وزيرخارجه آمريكا در ديدارش از كابل، افغانستان را متحد بزرگ ايالات متحده در خارج از ناتو دانست و تأكيد كرد كه واشنگتن هيچ وقت افغانستان را رها نخواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «هيلاري كلينتون» كه در مسيرش به اجلاس ژاپن، جمعه وارد كابل شده بود، با «حامد كرزاي» رئيس جمهور افغانستان ديدار و گفت وگو كرد. كلينتون پس از اين ديدار، به خبرنگاران در كابل گفت كه افغانستان شريك بزرگ آمريكا در خارج از ناتو است و در اين صورت، كار براي كابل به منظور دريافت تجهيزات نظامي آسان تر مي شود.
وزيرخارجه آمريكا در كابل تأكيد كرد: ما حتي تصور هم نمي كنيم كه روزي بخواهيم افغانستان را رها كنيم و آمريكا دوست و همكار اين كشور باقي خواهد ماند. كلينتون پس از اين ديدار ديروز از كابل راهي ژاپن شد تا در كنفرانس امروز توكيو شركت كند. در اين كنفرانس در مورد كمك اقتصادي به افغانستان پس از سال 2014 تصميم گيري مي شود.
كرزاي نيز در ارتباط با سفر كلينتون به كابل گفت كه اين سفر از اهميت ويژه اي برخوردار است. رئيس جمهور افغانستان نيز ديروز راهي ژاپن شد تا در كنفرانس توكيو شركت كند. به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، كرزاي را در اين سفر وزيران خارجه، دارايي، مشاور امنيت ملي و رئيس شوراي عالي صلح افغانستان همراهي مي كنند.
مسموميت 130 دانش آموز دختر افغان در استان «جوزجان»، جراحت 19 تن در استان «فراه» بر اثر حمله راكتي طالبان، و هلاكت شش عضو طالبان در مناطق مركزي و جنوبي افغانستان از ديگر رويدادهاي اين كشور بودند.


واكنش ها به اجلاس ضدسوري پاريس روسيه: با ايجاد منطقه پرواز ممنوع در سوريه مخالفيم

روسيه اعلام كرد با ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه كه از سوي آمريكا و متحدانش در نشست پاريس مطرح شده شديداً مخالف است.
به گزارش پرس تي وي به نقل از خبرگزاري شين هوا، «گنادي گاتيلف» معاون وزير خارجه روسيه تأكيد كرد، ما بارها بي ثمري چنين اقدام هاي يك طرفه مانند ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه را متذكر شده ايم.
وي افزود، روسيه به شدت با چنين طرح هايي مخالف است و معتقد است كه نيازي به اين طرح ها نيست.
معاون وزير خارجه روسيه اين اظهارات را ساعاتي پس از نشست ضدسوري موسوم به «دوستان سوريه» در پاريس مطرح كرد.
شركت كنندگان در اين نشست خواستار ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه شدند.
در جريان اين نشست كه روسيه و چين آن را تحريم كردند هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا مسكو را به متوقف كردن تلاش ها براي حل و فصل بحران در سوريه متهم كرد.
«سرگئي ريابكوف» يكي ديگر از مقامات وزارت خارجه روسيه گفت: براي ديدگاه هاي غرب درباره سوريه متأسفيم و به نظر مي رسد كه غرب هنوز ديدگاه مربوط به دوران جنگ سرد را حفظ كرده است.
وي افزود، سياستمداران غربي نشان دادند كه به لحاظ فكري از زمان معاصر عقب مانده اند.
در نشست به اصطلاح دوستان سوريه در پاريس بيشتر كشورهاي غربي و عربي تجهيز و تسليح مخالفان حكومت دمشق و اعزام آنان براي انجام عمليات مسلحانه را در دستور كار خود قرار دادند.
به گزارش ايرنا، كشورهاي مخالف دولت سوريه در تلاش هستند تا روسيه و چين را با خود در موضوع سوريه همراه سازند.
نشست هاي كشورهاي موسوم به «دوستان سوريه» پيش از اين در تونس و اسلامبول بدون حصول نتيجه ملموسي برگزار شده بود.
مخالفان دولت سوريه همچنين نتوانستند در نشست اخير خود در قاهره پايتخت مصر به وحدت نظر دست پيدا كنند.
نشست موسوم به «دوستان سوريه» در شرايطي برگزار شد كه شمار زيادي از وزيران امور خارجه كشورهاي عرب منطقه، تركيه و نمايندگان مخالفان سوري شركت كننده در نشست در سخنان خود تلاش كردند اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد و مجامع بين المللي را براي اتخاذ تصميمات تأثيرگذار عليه دولت سوريه تهييج كنند.
هرچند در 16ماه گذشته كه از بحران سوريه مي گذرد، آمريكا، انگليس، فرانسه و آلمان با استفاده از ابزار شوراي امنيت سازمان ملل متحد مدام به دنبال سرنگوني بشار اسد بودند، اما مخالفت روسيه و چين مانع از صدور قطعنامه عليه دولت بشار اسد شده است.
در نشست ژنو نيز كه هفته گذشته برگزار شد؛ آمريكا و همپيمانان غربي اش تلاش كردند تا دولت سوريه را مجبور به استعفا كنند اما به دليل مخالفت هاي چين و روسيه اين تلاش ها با شكست مواجه شده است.
در همين رابطه كوفي عنان فرستاده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه گفت، تا زماني كه كشورهاي عربي و غربي به تلاش هاي مخرب خود در اين كشور پايان ندهند درگيري ها همچنان رو به گسترش خواهد گذاشت و خطر جنگ داخلي وجود دارد.
 


چها رسوي پنج قا ره

اعزام ناوگان ناتو به درياي مديترانه
كارواني از ناوهاي جنگي ناتو با ادعاي اجراي عمليات ضدتروريسم پس از ترك تركيه عازم درياي مديترانه شده اند.
تحركات نظامي ناتو پس از سقوط يك فروند جنگنده تركيه اي توسط پدافند هوايي سوريه در آب هاي ساحلي اين كشور صورت مي گيرد.
تشكيل كميته حقيقت ياب درباره مرگ عرفات
دولت منتخب فلسطين به نخست وزيري اسماعيل هنيه خواستار تشكيل كميته حقيقت ياب براي تحقيق درباره دلايل مرگ ياسر عرفات رئيس سابق تشكيلات خودگردان فلسطين و مجازات عاملان قتل وي شده است. طبق گزارش هاي منتشر شده ياسر عرفات با پلونيوم سمي مسموم شده بود.
انتقال اجساد خلبانان تركيه اي
اجساد خلبانان جنگنده سرنگون شده ارتش تركيه توسط سوريه پس از خارج شدن از اعماق درياي مديترانه به پايگاه هوايي مالاتيا منتقل شد.
اجساد خلبانان تركيه در سواحل سوريه پيدا شده اند.
ضرورت عذرخواهي از مردم يمن
جوانان انقلابي يمن با تحصن در مقابل منزل رئيس جمهور انتصابي اين كشور خواستار عذرخواهي از مردم جنوب يمن و توقف تمام انواع خشونت ها عليه آنان و نيز اعلام همبستگي با ساكنان عدن شدند.
تحصن كنندگان همچنين خواستار توقف تجاوز عليه مردم جنوب يمن شدند.
از سرگيري احداث ديوار حائل
ارتش رژيم صهيونيستي پس از 5 سال وقفه احداث ديوار نژادپرستانه حايل در كرانه باختري را از سر مي گيرد.
كار احداث ديوار حائل به دليل مشكلات در بودجه و افزايش شكايات فلسطيني ها متوقف شده بود.
 


كميته حقيقت ياب مصر به پرونده نظاميان حاكم رسيدگي مي كند

رئيس جمهور منتخب مصر دستور تشكيل كميته حقيقت ياب درباره كشتار تظاهركنندگان در اين كشور را صادر كرد.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه الاهرام، «محمد مرسي» رئيس جمهور مصر دستور تشكيل كميته حقيقت ياب براي جمع آوري اطلاعات در خصوص كشتار تظاهركنندگان طي دوره حكومت 5/1 ساله نظاميان را صادر كرده است.
براساس اين گزارش، كميته حقيقت ياب موظف است تا اطلاعات مربوط به وقايع صورت گرفته از 25 ژانويه 2011 تا زمان تحويل قدرت به مرسي در 30 ژوئن 2012 را جمع آوري كند.
به نوشته «الاهرام» رياست كميته حقيقت ياب را «فريد فهمي» حقوقدان برجسته مصري به عهده دارد و از 6 تن از نمايندگان خانواده شهدا و مجروحان انقلاب مصر براي عضويت در آن دعوت شده است.
برپايه اين گزارش، بررسي تمام اقدامات دستگاه هاي اجرايي در دولت و همكاري هاي آنها با تشكيلات قضايي در اين خصوص و مشخص كردن كم كاري هاي صورت گرفته در 5/1 سال گذشته از اهم اهداف كميته حقيقت ياب به شمار مي رود.
همچنين بازجويي از نيروهاي امنيتي و شاهدان عيني و بررسي مكان هايي كه كشتار در 5/1 سال گذشته در آنها صورت گرفته وظيفه اصلي كميته حقيقت ياب است.
از سوي ديگر محمد مرسي دستور ايجاد دو دفتر براي بررسي شكايت هاي مردم در كاخ رياست جمهوري را صادر كرد تا در ارتباط مستقيم با شهروندان مصري به حل مشكلات آنها كمك كند.
اين اقدام در حالي صورت گرفت كه مردم مصر پيش از اين براي اعلام شكايت و اعتراض خود در مقابل محوطه كاخ رياست جمهوري تجمع مي كردند.
در همين حال محمد جادالله مشاور رئيس جمهور مصر اعلام كرد كه تمام زندانيان سياسي و انقلابيون بازداشتي توسط نظاميان طي دو هفته آينده، عفو و آزاد خواهند شد.
جادالله تصريح كرد: عفو بازداشت شدگان براساس دستور شماره 5 رياست جمهوري صورت خواهد گرفت و كميته اي در زندان هاي نظامي براي جدايي زندانيان از افراد مجرم مستقر شده است.
گزارش هاي دريافتي از برگزاري تظاهرات از سوي طرفداران احمد شفيق حكايت مي كند و در همين راستا نيز درگيري هاي پراكنده اي در «مدينه النصر» درحومه قاهره صورت گرفته است. معترضان با سردادن شعارهايي، ابطال نتايج انتخابات رياست جمهوري و انحلال جماعت اخوان المسلمين را از مقام قضايي مصر خواستار شدند.
در زمينه تحولات داخلي، روزنامه دولتي الاهرام، شروط آمريكا براي كمك نظامي به مصر را دخالت آشكار خواند و از آن انتقاد كرد. اين روزنامه در آخرين شماره خود نوشت: كارشناسان سياسي مصر، شرايط سردمداران كاخ سفيد براي ارائه گزارش شفاف در مورد نحوه هزينه كردن 5/1 ميليارد دلار كمك نظامي ساليانه را به عنوان دخالت آشكار در دستگاه حاكم قاهره ارزيابي كرده اند.
روزنامه الاهرام با اشاره به اين موضوع كه آمريكا هنوز وقوع انقلاب درمصر را به خوبي درك نكرده است متذكر شد: سناي آمريكا ارائه كمك هاي مالي به مصر را به متعهد شدن اين كشور به قراردادهاي صلح با رژيم اسرائيل و ادامه روند اجراي طرح هاي دموكراتيك در سياست خارجي و داخلي منوط كرده است كه دخالت آشكار در مسائل داخلي به شمار مي رود.
 


درگيري با نيروهاي امنيتي آل خليفه در شهرهاي بحرين

مردم بحرين با برگزاري تظاهرات و سردادن شعار «مرگ بر آل خليفه» بار ديگر خشم خود را نسبت به سياست هاي سركوبگرانه رژيم حاكم ابراز كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، مردم بحرين با برگزاري تظاهرات در منامه و شهرهاي ديگر اين كشور در حالي كه شعار «هيهات مناالذله» و «مرگ بر پادشاه» سر مي دادند با نيروهاي آل خليفه درگير شدند.
نيروهاي رژيم با به كارگيري سلاح هاي ساچمه اي و گازهاي اشك آور به تظاهركنندگان يورش بردند و تعدادي را مجروح كردند.
اين در حالي است كه هلي كوپترهاي رژيم آل خليفه نيز به پرواز درآمدند تا هرگونه تجمع و تظاهرات را به نيروها براي سركوب گزارش كنند. رژيم آل خليفه همچنين بسياري از نيروها و خودروهاي زرهي خود را در خيابان ها مستقر كرد و حالت فوق العاده به وجود آورد.
«يوسف المحافظه» عضو مركز حقوق بشر بحرين در اين باره گفت، قوانين وضعيت فوق العاده كه در بحرين لغو شده بود ظاهراً از سرگرفته شده است.
وي افزود، ملت بحرين به فعاليت هاي سياسي خود ادامه مي دهد و از مطالبات قانوني خود مثل حق برگزاري تظاهرات مسالمت آميز چشم پوشي نخواهد كرد.
وي همچنين تأكيد كرد، رژيم آل خليفه فشار امنيتي عليه مردم را به اوج رسانده است و اين موضوع نشان مي دهد كه اين رژيم روزهاي آخر خود را مي گذراند. يكي ديگر از فعالان سياسي بحرين گفت، اقدامات سركوبگرانه رژيم آل خليفه با پشتيباني آمريكا و انگليس صورت مي گيرد به گونه اي كه اين دو كشور اتاق عملياتي در بحرين تشكيل داده اند.
از سوي ديگر، شيخ عيسي قاسم روحاني برجسته بحرين تأكيد كرد، راه حل هاي امنيتي و سركوب هاي آل خليفه نه تنها انقلاب را متوقف نمي كند بلكه دامنه آن را گسترده تر نيز خواهد كرد.


بازداشت 50 جاسوس در ارتش تركيه

به دستور دادستاني تركيه 50 نظامي اين كشور به اتهام جاسوسي دستگير شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، دادستاني تركيه در شهر ازمير دستور بازداشت 50 نظامي شاغل و بازنشسته را صادر كرد و نيروهاي امنيتي نيز اين تعداد را بازداشت كردند. در حكم دادستاني هيچ اشاره اي به ارتباط جاسوسان با كشورهاي بيگانه نشده است. شيوه كار اين جاسوسان براي جمع آوري اطلاعات، استفاده از زنان معلوم الحال براي ايجاد ارتباط با فرماندهان و نفوذ در برخي مناطق بوده است.


آغاز شمارش آرا در انتخابات ليبي اسلامگرايان پيشتازند

با پايان يافتن برگزاري انتخابات پارلماني ليبي، كار شمارش آراي راي دهندگان آغاز شد و تازه ترين نظرسنجي ها حاكي از پيشتازي اسلامگرايان است.
به گزارش خبرگزاري ها، انتخابات پارلماني ديروز ليبي با استقبال گسترده مردم اين كشور همراه بود و حدود 80درصد كل راي دهندگان به پاي صندوق هاي راي آمده بودند تا 200 نماينده خود را روانه پارلمان كنند. راي گيري تا ساعت 20ديشب ادامه داشت. مهمترين ماموريت پارلمان، تدوين قانون اساسي جديد است.
از جمعيت حدود شش تا هفت ميليوني ليبي سه ميليون و400 هزار نفر واجد شرايط شركت در انتخابات بودند.
طبق آخرين نظرسنجي، اسلامگرايان كه در چهار تشكل «جنبش اسلامي خواهان تغيير»، «جماعت اخوان المسلمين»، «جنبش تجمع اسلامي»، «جنبش گروه هاي صوفي» وارد رقابت انتخاباتي شده اند، پيشتاز هستند.
به اعتقاد كارشناسان، حداقل 30 كرسي پارلمان را در اختيار مي گيرند.
ديروز «عبدالرحيم الكيب» نخست وزير دولت موقت ليبي با مراجعه به يكي از مراكز راي گيري در طرابلس، راي خود را به صندوق انداخت.
در برخي مناطق نيز ناآرامي گزارش شد؛ يك هلي كوپتر حامل صندوق راي در اطراف شهر بنغازي هدف گلوله با سلاح هاي سبك قرار گرفت. در اين حمله يك سرنشين هلي كوپتر كشته شد، اما خود هلي كوپتر توانست سالم فرود بيايد. در برخي از مناطق شرق ليبي نيز شماري از مردم با برگزاري تظاهرات در روند راي گيري اختلال ايجاد كردند.
راي گيري در سه حوزه انتخابيه نيز به دلايلي متوقف شد.
خبر ديگر از ليبي حاكي است كه سناتور «جان مك كين»، نماينده مجلس سناي آمريكا جمعه وارد طرابلس شد. وي در اين سفر با مقامات ليبيايي ديدار و گفت وگو كرد. در مورد محتواي اين گفت وگو گزارشي نرسيده است.


تظاهرات جوانان معترض درخيابان هاي رياض

صدها تن از جوانان بيكار عربستاني در اعتراض به نبود فرصت هاي شغلي در پايتخت اين كشور دست به تظاهرات زدند.
به گزارش فارس به نقل از شاهدان عيني، نيروهاي امنيتي و نظامي رژيم سعودي با بستن خيابان «العروبه» در رياض، مانع از گسترش اعتراضات جوانان بيكار به ساير نقاط پايتخت شدند.
براساس اين گزارش معترضان عربستاني با سر دادن شعارهايي، خواستار فراهم كردن فرصت هاي شغلي و تضمين كار مناسب با رشته هاي تحصيلي خود از سوي مقامات مسئول شدند.
اين در حالي است كه منابع خبري سعودي اعلام كردند، شهرهاي مختلف عربستان طي دو روز گذشته شاهد اتخاذ تدابير امنيتي شديد براي مقابله با هرگونه اعتراض يا تحصن بوده است.
در اين راستا معارضان عربستاني پيشتر با دادن فراخوان هايي از مردم اين كشور خواستار حضور در تجمع هاي اعتراض آميز تحت عنوان «تجمع شعبان» شده بودند.
معارضان عربستاني هدف از برگزاري اين تجمع هاي اعتراض آميز را درخواست آزادي زندانيان عربستاني بيان كرده بودند.
عربستان از آغاز جنبش بيداري اسلامي در منطقه دستخوش تحولات سياسي و اعتراض هاي داخلي بوده است و با به كار بردن سياست مشت آهنين تلاش كرده تا مخالفت هاي مردمي را به شدت سركوب كند اما در اين كار ناموفق بوده است.
از سوي ديگر وزير خارجه اسبق آمريكا در مورد احتمال سرايت شعله هاي انقلاب بحرين به عربستان با اعلام مرگ ملك عبدالله در روزهاي آينده خبر داد.
به گزارش فارس، «هنري كسينجر» وزير خارجه اسبق آمريكا درباره احتمال انتقال انقلاب بحرين به عربستان به شدت هشدار داد و اذعان كرد كه اين انقلاب از انقلاب هايي است كه مي توان به طور جدي درباره آن بحث كرد.
اين نظريه پرداز آمريكايي در زماني كه اخبار ضد و نقيض از مرگ شاه عربستان وجود دارد، متذكر شد: زنده نگاه داشتن ملك عبدالله حتي به صورت باقي ماندن در حالت كما، مي تواند حكومت سعودي را از خطر سقوط و انقلاب نجات دهد.
كسينجر كه در مركز بروكينگز در دانشگاه مريلند سخن مي گفت خاطرنشان كرد: خطر انتقال انقلاب بحرين به عربستان با اعلام مرگ ملك عبدالله بسيار نزديك است.


به دليل موافقت با طرح رياضت اقتصادي پارلمان روماني رئيس جمهور را عزل كرد

پارلمان روماني با 256 رأي موافق در برابر 114 راي مخالف به عزل رئيس جمهور اين كشور رأي داد.
به گزارش فارس، نمايندگان پارلمان روماني روز جمعه با 256 راي موافق در برابر 114راي مخالف به عزل «ترايان باسكو» رئيس جمهور راستگراي اين كشور راي دادند.
رئيس جمهور عزل شده روماني به خاطر موافقت با اقدامات رياضتي در سال 2010 بخش عمده اي از محبوبيت مردمي اش را از دست داده بود و همچنين با ادعاهايي در مورد دخالت در حوزه اختيارات نخست وزير و نقض حقوق شهروندان مواجه بود.
«اويگن نيكولاسسكو»، رهبر حزب سوسيال ليبرال روماني هفته گذشته اعلام كرده بود كه اين حزب تصميم گرفته است طرح استيضاح رئيس جمهور روماني را به مجلس اين كشور تقديم كند.
اين حزب همچنين اعلام كرد طرح هايي براي جايگزين كردن «ترايان باسسكو» دارد.
اين گزارش حاكي است «ويكتوريا پونتا» نخست وزير روماني نيز تحت فشار است تا از سمتش به خاطر سرقت ادبي در پايان نامه دكتري خود استعفا دهد.


رژيم سعودي از چين موشك هاي بالستيك خريداري مي كند

منابع خبري صهيونيستي از تصميم مسئولان سعودي براي خريد ده ها فروند موشك بالستيك از چين خبر دادند.
به گزارش مهر، پايگاه اسرائيلي «دبكا» به نقل از منابع نظامي از تلاش سعودي ها براي خريد موشك هاي بالستيك با قابليت حمل كلاهك هسته اي از چين خبر داد.
براساس اين گزارش، عربستان موافقت اوليه پكن را در زمينه موشك هاي «دونگ فن 21» به دست آورده است و در اين راستا چين به زودي پايگاه بزرگي در نزديكي رياض احداث خواهد كرد.
دولت عربستان كه پيش از اين قراردادهاي كلان تسلحياتي با آمريكا داشته است اخيراً براي تقويت بنيه دفاعي خود، اقدام به انعقاد قراردادهاي خريد سلاح از چين و روسيه كرده است.
از سوي ديگر روزنامه قدس العربي اعلام كرد كه سه مقام اطلاعاتي امنيتي اردن چند روز پيش در سفري غير علني به رياض با وليعهد جديد عربستان ديدار و گفت وگو كردند.
به گزارش فارس به نقل از قدس العربي، شاهزاده «سلمان بن عبدالعزيز» وليعهد عربستان سه شنبه شب با «مشعل الذين»، رئيس ستاد مشترك، «فيصل الشويكي» رئيس دستگاه اطلاعات و «حسين المجالي» رئيس دستگاه امنيت عمومي اردن در رياض ديدار و رايزني كرده است.
به نوشته قدس العربي، سفر سه تن از سران رژيم اردن به عربستان در چارچوب روابط دوجانبه رياض به امان و نزديك كردن مواضع دو كشور در خصوص تحولات منطقه اي است.
اين در حالي است كه تبادل تجربيات سركوب قيام هاي مردمي در عربستان و اردن به عنوان محور اصلي اين گفت وگوها بوده است.


مديركل صندوق بين المللي پول دورنماي اقتصاد جهان را نگران كننده خواند

مديركل صندوق بين المللي پول تصريح كرد اقتصاد كشورهاي اروپا، آمريكا و كشورهاي در حال ظهور طي چند ماه اخير به شدت افت كرده است.
به گزارش فارس، به نقل از خبرگزاري «رويتر»، «كريستين لاگارد»، مديركل صندوق بيت المللي پول روز جمعه ضمن ابراز نگراني نسبت به بدتر شدن اوضاع اقتصادي جهان تصريح كرد: با نمايان شدن نشانه هاي كاهش رشد اقتصادي كشورهاي توسعه يافته و در حال ظهور، چشم انداز اقتصاد جهاني بسيار نگران كننده شده است.
وي كه در «توكيو» سخنراني مي كرد افزود: در چند ماه گذشته اوضاع اقتصادي بدتر شده به همين دليل صندوق بين المللي پول تصميم دارد پيش بيني هاي اقتصادي خود را كه در ماه آوريل منتشر كرده بود مورد بازبيني قرار داده و گزارش جديد اين ماه را مجددا در 16ژوئيه منتشر كند.
براساس گزارش منتشر شده صندوق بين المللي پول در ماه آوريل، ميزان رشد اقتصادي براي سال 2012، 5/3 درصد پيش بيني شده بود.
از يونان، بحران زده ترين كشور اروپايي نيز خبر مي رسد، دولتمردان اين كشور اعلام كرده اند قادر به اجراي رياضت هاي اقتصادي در چارچوب زماني مشخص شده از سوي اتحاديه اروپا نيستند.
خبرگزاري فرانسه ديروز به نقل از نخست وزير يونان نوشت، آتن قادر نيست رياضت هاي اقتصادي را كه مقرر شده طي دو سال انجام دهد، در اين مدت به انجام رساند و بدين ترتيب نمي تواند بدهي هاي خود را در موعد مقرر به اتحاديه اروپا پرداخت كند.
«آنتونيوس ساماراس»، نخست وزير يونان از اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي پول خواست به كشورش زمان بيشتري دهد تا بدين ترتيب شايد بتواند ضمن بازپرداخت بدهي هاي خود، جلوي خروج كشورش از منطقه يورو را بگيرد.
كشورهاي اروپايي طي ماه هاي گذشته به اشكال مختلف يونان را تهديد به اخراج از منطقه يورو و اتحاديه اروپا كرده اند.
فنلاند اما برخلاف يونان ظاهرا تمايلي به ادامه حضور در منطقه يورو ندارد. روزنامه آلماني «تسايت»، با انتشار اين مطلب نوشت، وزير دارايي فنلاند مي گويد در صورت ادامه وضعيت كنوني و تداوم بحران اقتصادي كشورش ديگر تمايلي به ماندن در منطقه پولي يورو نخواهد داشت.
« يوتا اورپيلينن» افزود: فنلاند عضو منطقه يورو است و ما معتقديم كه بايد از اين منطقه استفاده كند اما اين را هم مي گوييم كه فنلاند به هر بهايي در اين منطقه نخواهد ماند و براي پس از خروج از منطقه نيز طرح هايي را در دست اجرا دارد.
در همين حال خبر مي رسد، رهبران فرانسه و انگليس براي رايزني در خصوص چگونگي برون رفت از اين بحران، قرار است روز سه شنبه با يكديگر ديدار و گفت وگو كنند.
بي ثباتي در ارزش پول واحد اروپايي كه مدتي است گريبانگير حوزه يورو شده، شديدا تحت تاثير بحران سياسي و تنش هايي است كه ميان سران قاره سبز بر سر مسير آتي پول واحد اروپايي وجود دارد، كه اين تنش ها با روي كار آمدن دولت هاي چپگرا در كشورهاي مختلف اروپايي و مخالفت آنها با پيمان مالي به رهبري آلمان، هر روز بيشتر از قبل گسترش مي يابد.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14