(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


يکشنبه 18 تیر 1391 - شماره 20250

عوارض برداشتن چربي هاي بدن
كاهش قند خون با كشمش
باورهاي نادرست درباره چاي
چربي لباس خود را با الماس بشوئيد
توليد گوشت مصنوعي از رويا تا واقعيت
جادوي فلفل
احتمال ابتلا به سرطان پوست در فصل گرما
معضل بوي بد عرق
يك لباس هوشمند براي بيماران
داروهاي گياهي بي ضرر نيستند


عوارض برداشتن چربي هاي بدن

محققان سوئدي درباره عوارض احتمالي برداشتن چربي ها با استفاده از عمل جراحي از جمله بروز عفونت و سوءتغذيه در افراد بسيار چاق هشدار دادند.
به گزارش فارس به نقل از نشريه انجمن پزشكي آمريكا، محققان سوئدي در تحقيقات خود دريافتند كه برداشتن چربيها از طريق عمل جراحي مي تواند خطر ابتلاي افراد چاق به مشكلات قلبي را در طول 7 سال بعد از عمل جراحي كاهش دهد.
هرچند اين تحقيقات نشان داد كه برداشتن چربي موجب مي شود تا بيماران پس از هفت سال از نظر مشكلات قلبي وضعيت بهتري داشته باشند اما با اين وجود، تصديق نمي كند كه اين عمل بتواند خطر ابتلا به حملات قلبي و سكته را كاهش دهد.
برپايه اين گزارش، عمل جراحي برداشتن چربي كه شامل اقداماتي از جمله برداشتن چربي شكمي مي شود؛ خطرات خود را به همراه دارد و تنها براي بيماران بسيار چاق پيشنهاد مي شود.
عمل جراحي برداشتن چربي كه به جراحي چاقي مفرط نيز معروف است، اين هدف را دنبال مي كند كه به افراد بسيار چاق كمك كند تا با كاهش مقدار غذايي كه سيستم گوارشي آنها مي تواند از پس آن برآيد، لاغر شوند.
براساس شبكه اطلاعاتي كنترل وزن در انجمن سلامت ملي آمريكا، هزينه اين اقدامات از 20 تا 25 هزار دلار در نوسان است.
تحقيقات محققان سوئدي حاكيست: اين اقدامات خطر مرگ و مير در اثر حمله قلبي را كاهش مي دهند.
براساس اين تحقيقات، افراد چاقي كه از اين شيوه ها استفاده كرده اند در مقايسه با افرادي كه شرايط مشابه آنها را دارند، كمتر دچار حمله قلبي يا سكته مي شوند.
محققان اطلاعات 182بيمار را- كه بيشتر آنها زن و حدوداً 44 ساله بودند- بررسي كردند و به 78 نفر از آنها در طول هفت سال دارو دادند و بعد از گذشتت هفت سال، وزن متوسط بيماران از 286 پوند به 205 پوند كاهش يافت.
ميزان كلسترول بد (LDL) از 113 به 92 و ميزان تري گليسيريد از 151 به 87 رسيد.
محققان به اين نتيجه رسيدند كه با برداشتن چربي به طور متوسط ميزان پروتئين واكنش پذير در بيماران كاهش مي يابد. از اين رو افرادي كه سطح بالايي از اين پروتئين را دارند بيشتر در معرض حملات قلبي و سكته هستند.
به گفته استاديار تغذيه كلينيكي دانشگاه تگزاس در حالي كه جراحي براي كاهش وزن افرادي كه در معرض بيشترين خطر از جمله بيماري هاي قلبي و ديابت كنترل نشده هستند؛ مهم است اما اين عمل هاي جراحي مي توانند عوارضي مثل عفونت هم به همراه داشته باشند. همچنين اين عمل هاي جراحي علاوه بر اين مي توانند؛ موجب سوءتغذيه شوند زيرا مقدار غذاي مصرفي بسيار محدود مي شود و برخي از مواد مغذي جذب نمي شوند.
 


كاهش قند خون با كشمش

محققان آمريكايي در تحقيقات خود كشف كردند كه خوردن كشمش به ميزان سه بار در روز بعد از وعده هاي غذايي مقدار قند خون را تا حد زيادي كاهش مي دهد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري خاورميانه، دكتر «هارولد بايز» تهيه كننده اصلي تحقيقات گفت: اين تحقيقات از 46 مرد و زن به عمل آمد كه تشخيص داده شده بود به بيماري ديابت نوع دوم مبتلا هستند اما افزايش اندكي در ميانگين گلوكز دارند.
اين شركت كنندگان در اين تحقيقات خواسته شد تا كشمش يا وعده هاي غذايي بسته بندي شده فاقد كشمش نظير ميوه يا سبزيجات به مدت 12 هفته مصرف كنند.
اين تحقيقات نشان داد: كشمش ميانگين گلوكز بعد از خوردن وعده هاي غذايي را به ميزان 16 درصد كاهش مي دهد و ميانگين قند را كه در طول مدت سه ماه اندازه گيري مي شود؛ به ميزان 12/0 درصد كاهش مي دهد.
باير گفت: گروه مصرف كننده كشمش شاهد كاهش قابل توجه ميانگين قند بعد از مصرف مواد غذايي آبكي بود.
گفتني است، ديابت يا بيماري قند وقتي ايجاد مي شود كه هورمون انسولين به عنوان تنظيم كننده قند خون يا به اندازه كافي در بدن توليد نمي شود يا اينكه بافت هاي بدن به درستي به آن پاسخ نمي دهند لذا سوخت و ساز قند در بدن مختل مي شود و قند خون از حد طبيعي خود بالاتر مي رود و در نهايت علائم شاخص ديابت به صورت پرخوري، پرنوشي و پرادراري ظاهر مي شود.
ديابت را برحسب علت ايجاد بيماري به دو گروه ديابت نوع اول و دوم تقسيم مي كنند. ديابت نوع اول يا ديابت نوجوانان در نتيجه تخريب نابجاي سلول هاي مولد انسولين به وسيله دستگاه ايمني بدن رخ مي دهد.
اين بيماران مجبورند از همان ابتدا با تزريق انسولين خارجي كمبود اين هورمون را در بدن رفع كنند و قند خود را در حالت عادي نگه دارند.
ديابت نوع دوم يا ديابت بزرگسالان معمولاً در ميانسالي بروز مي كند و زمينه ارثي در ايجاد آن دخيل است. اين نوع ديابت به علت مقاومت پيدا كردن سلول هاي بدن به انسولين رخ مي دهد و علاجي ندارد اما كارهاي مختلفي مي توان براي اداره درماني و نيز پيشگيري از آن انجام داد.
كنترل دقيق ديابت و طبيعي كردن قند خون در هر دو نوع اين بيماري مي تواند باعث جلوگيري از بروز عوارض دراز مدت تهديد كننده حيات ناشي از آن شود و عمر طبيعي بيماران را تضمين كند.
ديابت نوع دوم بسيار شايع تر از ديابت نوع اول است به طوري كه 90 تا 95 درصد بيماران به نوع دوم ديابت مبتلا هستند.
سازمان بهداشت جهاني در تازه ترين گزارش خود پيش بيني كرده است كه ميزان مرگ و مير افراد ديابتي تا سال 2030 ميلادي افزايش يابد.
اين سازمان تعداد افراد مبتلا به ديابت در جهان را بيش از 346 ميليون نفر اعلام كرده و گفته است: پيروي از رژيم غذايي سالم، ورزش منظم، وزن مناسب و خودداري از مصرف دخانيات به مبتلا نشدن به بيماري ديابت كمك مي كند.
 


باورهاي نادرست درباره چاي

بي ترديد چاي يكي از پرمصرف ترين و پرطرفدارترين نوشيدني ها در سراسر دنيا است اما در عين حال باورها و تصورات غلطي درباره اين نوشيدني و خواص آن وجود دارد.
به گزارش ايسنا، براي مثال بسياري از مردم تصور مي كنند كه نوشيدن مقادير زياد چاي باعث تيرگي پوست مي شود، در حالي كه اين تصور كاملا اشتباه است. گروهي از متخصصان تغذيه در هند مي گويند: چاي در واقع منبع غني از آنتي اكسيدان ها است و چاي سفيد به كاهش چين و چروك هاي پوست، كمك مي كند.
علاوه بر اين، طبق مطالعه اي كه اخيرا در دانشگاه آمريكايي توفتز انجام شده، مقدار آنتي اكسيدان موجود در چاي تقريبا 10 برابر بيشتر از هر نوع ميوه يا سبزي ديگر است.
به گزارش پايگاه اينترنتي تلوم راز اكتيويشن، چند نمونه از شايع ترين باورهاي اشتباه درباره اين نوشيدني پرخاصيت عبارتند از:
1- چاي سفيد و چاي سياه از دو گياه جداگانه به دست مي آيند. كارشناسان هندي مي گويند چاي سفيد و سياه هر دو از يك گياه تهيه مي شوند و فقط روند فرآوري آنها با يكديگر متفاوت است. به طور كلي انواع چاي از يك نوع گياه چاي موسوم به «كامليا سيننسيس» بدست مي آيند. هر نوشيدني يا دم كرده ديگري كه از گياه چاي تهيه نشود، ديگر جزو فرآورده هاي چاي محسوب نمي شود و در واقع جوشانده اي از يك ميوه يا گياه ديگر است.
2- چاي سفيد، سالم تر از چاي سبز است. در واقع تمام انواع چاي سالم هستند اما با اين حال از نظر مفيد بودن، چاي سفيد بيش از چاي سبز خاصيت دارد، چون ذخيره آنتي اكسيداني آن بيشتر است و حداقل مزان كافئين را داراست.
3- افزودن شير به چاي تاثيري بر خواص آن ندارد. براساس جديدترين گزارش منتشر شده در مجله اروپايي قلب، افزودن شير به چاي، خواص مفيد چاي را خنثي مي كند. در اين گزارش آمده است كه نوعي پروتئين موجود در شير موسوم به كاسئين به پلي فنول هاي موجود در چاي با عنوان كاتچين مي چسبد و از فعاليت و اثرگذاري اين پلي فنول ها جلوگيري مي كند. به اين ترتيب واقعيت اين است كه افزودن شير به يك فنجان چاي مي تواند توانايي پلي فنول كاتچين در پيشيگيري از بيماري قلبي را تخريب كند.
4- كافئين موجود در چاي بيشتر از قهوه است. يك فنجان چاي در واقع يك سوم يك فنجان قهوه، كافئين دارد. طبق آزمايشات سازمان غذا و داروي آمريكا كافئين موجود در چاي فقط زماني بيشتر از قهوه است كه مقدار كافئين در يك گرم قهوه خشك با يك گرم چاي خشك مقايسه شود. اما اگر به شكل دم كرده مصرف شوند مقدار كافئين در دم كرده چاي خيلي كمتر از قهوه است.
5- نوشيدن زياد چاي موجب كم شدن آب بدن يا به اصطلاح دي هيدراته شدن بدن مي شود. چاي يك نوشيدني ادرارآور است اما تاثير ادرارآور آن كه ناشي از كافئين است، پس از يك دوره مصرف، كاهش مي يابد. به علاوه از آنجا كه 99 درصد چاي را آب تشكيل مي دهد در حفظ مايعات موردنياز بدن موثر است و مي تواند آب بدن را در طول روز تامين كند. در بين تمام انواع چاي به نظر مي رسد كه چاي سفيد بيش از بقيه به تامين آب بدن كم مي كند.
6- چاي براي دندان ها مضر است. مطالعات نشان مي دهد كه چاي يك منبع طبيعي فلورايد است و فلورايد از مواد شناخته شده و موثر در تقويت ميناي دندان ها است كه مقاومت ميناي دندان را در برابر پوسيدگي افزايش مي دهد فلورايد همچنين به كاهش شكل گيري اسيدهاي ناشي از تعامل پلاك هاي دنداني با مواد قندي در دهان كه عامل مهم پوسيدگي دندان ها است، كمك مي كند.
7- چاي، معده را اسيدي مي كند. اين باور عمومي كه چاي موجب اسيديته معده و ترش كردن مي شود كاملا اشتباه است. در واقع چاي به دليل اين كه جاوي آب زياد است خاصيت مقابله با زخم هاي گوارشي را دارد.
8- چاي بايد براي داشتن طعم بهتر، جوشانده شود. در واقع چاي را هرگز نبايد بجوشانيد چون طعم آن تلخ مي شود و مصرف چاي جوشيده مي تواند باعث ايجاد زخم هاي گوارشي و ترش كردن معده شود. در عوض به جاي جوشاندن بايد چاي را در آب داغ خيسانده يا دم كنيد تا از تمام خواص مفيد آن بهره مند شويد.
9- چاي باعث بي خوابي مي شود. اين تصور اساسا صحت ندارد چون آزمايشات تاييد مي كند كه نوعي اسيد آمينه و ماده طبيعي موجود در چاي موسوم به ال- تيانين تاثير مثبت روي بهبود كيفيت خواب مي گذارد.
 


چربي لباس خود را با الماس بشوئيد

شيميدانان دپارتمان شيمي دانشگاه وارويك با همكاري دانشمندان دانشگاه آستون در اقدامي جالب براي پاك كنندگي بهتر و مؤثرتر، دانه هاي ريز نانوالماس را به پودرهاي لباسشويي افزودند.
به گزارش ايسنا، اين تكه هاي كوچك كربن با قطر يك 10هزارم موي انسان مي توانند بطور مؤثرتري كثيفي را حتي در دماي 15درجه سانتيگراد پاك كنند.
دانشمندان در يكي از آزمايشات خود با استفاده از خاك الماس توانستند دو برابر چربي را در دماي 25درجه سانتيگراد از بين ببرند.
به عقيده اين محققان، سطح سخت الماس مي تواند در پاكسازي روغن و چربي از مواد كمك كند.
آنها اميدوارند اين كشف آنها بتواند شستن لباس ها را در دماهاي پايين تر امكان پذير كند.
به گفته دكتر اندرومارش، رهبر اين پژوهش، اين يافته ها مي تواند مشكل آن دسته از مصرف كنندگاني را كه مجبور به شستن برخي لباس هاي خود در دماي بين 60 تا 90 درجه بيش از 80 بار در سال هستند، حل كند.
مارش افزود: حتي با پودرهاي لباسشويي بيولوژيكي مدرن نيز برخي از چربي ها و كثيفي ها در دماي پايين كه بسياري براي شست وشوهاي هفتگي خود ترجيح مي دهند، از بين نمي روند.
با استفاده از اين نانو الماس ها حتي مي توان در دماهايي مانند 15درجه سانتيگراد نيز چربي ها را از بين برد. اين پژوهش در مجلهAmerican Chemical Society Applied Materials and Interfaces منتشر شده است.
نانو الماس ها از انفجار الماس هاي مصنوعي براي ساخت ذرات ريزي ايجاد شده كه از يك مولكول دي ان اي بزرگتر نيستند.محققان در آزمايشات خود مقدار بسيار كوچكي از اين نانوالماس ها را به پاك كننده هاي پودر لباسشويي افزودند.
به گفته مارش، پنج الماس نانومتري توانستند رفتار پاك كننده ها را در دماي 25درجه سانتيگراد تغيير داده و ميزان دو برابر چربي را از بين ببرند.
 


توليد گوشت مصنوعي از رويا تا واقعيت

دو دانشمند از دو مركز متفاوت در دنيا مدعي اند كه در آستانه توليد نخستين همبرگر توليد شده در آزمايشگاه قرار دارند.
به گزارش ايسنا، تجارت گوشت مصنوعي دهه هاست كه فعال بوده اما هيچ گونه اوج گيري را تجربه نكرده است. دليل اين امر شايد استفاده از سوياي آماده يا ماده قارچ در توليد اين محصول كه آن را به نوعي بدمزه كرده وهمچنين گران بودن آن باشد.
يكي از دلايل دشوار بودن عملي كردن ايده گوشت ساختگي، فرايند مصنوعي كردن آن است زيرا اين ماده و به ويژه بافت ماهيچه داراي ساختار پيچيده اي است. براي مثال، يك استيك حاوي ده ها هزار فيبر عضلاني، رگ خوني، عصب، لايه هاي چربي، بافت هاي اتصالي، غضروف و شايد استخوان است.
با اين حال دانشمندان ادعا كرده اند كه در آستانه يك موفقيت كلان هستند كه عرصه جديد استفاده از گوشت مصنوعي مغذي، ارزان و غيرقابل تمايز از نمونه واقعي آن را رقم مي زند. اين گوشت از بافت سنتز شده حيواني يا ماده گياهي تشكيل شده است.
پروفسور پاتريك براون متخصص علم ژنتيك سرطان به مدت دو سال در زمينه امكان توليد گوشت سنتز شده و فرآورده هاي لبني فعاليت داشته و موفقيت وي يك انقلاب در ارتباط انسان و حيوانات به شمار مي رود.
رويكرد وي، تغيير ماده گياهي براي توليد گوشت مصنوعي است كه در كنفرانسي در ونكوور جزئيات اندكي از اين فرايند را توضيح داد.
روش پيشگام ديگر به دكتر مارك پست هلندي تعلق دارد كه شامل پرورش دادن گوشت واقعي در لوله آزمايشگاهي است به طوري كه به جاي كشتن حيوان، رشد دادن كسر بسيار كوچكي از بافت آن براي توليد گوشت انبوه كفايت مي كند.
جامعه انساني در حال حاضر در هر ثانيه يك هزار و 600 پستاندار و پرنده را قصابي مي كند و اين به معناي قتل عام نيم تريليون موجود زنده در هر سال و تريليون ها عدد ماهي،، سخت پوست و نرم تن است.
هم اكنون جمعيت دنيا بالغ بر 7 ميليارد نفر است كه تا سال 2060 به 5/9 ميليارد نفر خواهد رسيد. در صورت تحقق توليد گوشت مصنوعي در سطح انبوه، تغذيه اين تعداد بزرگ امر ممكني خواهد بود. گفته مي شود، تقاضا براي گوشت تا سال 2050 دو برابر مي شود.
توليد گوشت انتشار 5 درصد مونوكسيد كربن، 40 درصد متان و 40درصد اكسيدهاي مختلف نيتروژن را به دنبال داشته و با دو برابر شدن توليد اين ماده غذايي، گاوها، مرغ ها و گوسفندان نيز مانند خودروها، كاميون ها و هواپيماها به گروه اصلي آلودگي كره زمين خواهند پيوست.
 


جادوي فلفل

فلفل گياهي است با بوته هاي يك ساله، محل اصلي و اوليه آن را سواحل آمريكا مي دانند. ساقه هاي اين گياه تا ارتفاع 70 سانتيمتر مي رسد. برگ هاي آن به رنگ سبز تيره، كشيده و نوك تيز بوده و گل ها به رنگ سفيد و بصورت تك تك و جدا از يكديگر در انتهاي ساقه نمايان مي شود.
ميوه اين گياه را كه همان فلفل باشد بنا به انواع آن (خوراكي- زينتي) به رنگ هاي: سرخ، سبز، زرد و بنفش و به اشكال مختلف نازك كشيده، ضخيم و گوشتي كشيده، ضخيم و گوشتي كوتاه، كروي شكل كوچك (مانند گيلاس) بيضوي شكل و كروي بزرگ (مانند گوجه فرنگي) مي توان مشاهده كرد.
طعم فلفل، در انواع آن مختلف و متفاوت است و از تند تا شيرين مي شود. مصرف فلفل، بصورت خام و تازه با غذا يا اضافه نمودن در سالاد مرسوم و معمول است. در ترشي ها نيز بصورت مخلوط يا به تنهايي به عنوان ترشي فلفل مورد استفاده قرار مي گيرد. همچنين مي شود فلفل را خشك كرده و آن را به صورت پودر درآورد و براي چاشني غذا استفاده كرد.
انواع فلفل:
مهمترين انواع فلفل عبارتند از:
1) فلفل قرمز تند.
2) فلفل پيش رس كوتاه (به شكل گوجه فرنگي).
3) فلفل سبز تند، فلفل دلمه (فلفل خيلي بزرگ شيرين).
4) فلفل شيرين.
5) فلفل زرد بزرگ ايتاليايي.
خواص درماني فلفل سبز:
فلفل سبز سيستم قلبي عروقي را از چندين راه پشتيباني و تحريك مي كند و كمك مي كند تا تصلب شرايين و فشار خون را به وسيله پايين آوردن كلسترول خون و سطوح تري گلسيريد كاهش دهد.
فلفل سبز يك عامل مسكن موضعي و با دوام است. فلفل سبز حاوي تركيباتي مانند ويتامين AC ، سولانين، كلسيم، آهن، فسفر و مواد چرب است و همچنين براي بهبود ميگرن هاي پردرد توصيه مي شود.
همچنين فلفل سبز مواد دفعي را از طريق آزاد كردن كلسترول افزايش مي دهد و به اين وسيله ميزان كلسترول خون را كاهش مي دهد. مطالعات انجام شده نشان مي دهد افرادي كه هر روز هنگام صرف غذا، فلفل سبز مصرف مي كنند خيلي كمتر نسبت به ديگران به بيماري هاي قلبي عروقي دچار مي شوند.
اين گياه به مقدار كم محرك اشتها و زيادكننده ترشحات بزاق و تسكين دهنده بواسيرهاي دردناك و التهاب دار است. به علت ضد باكتريايي بودن آن، مقاومت ناحيه ابتلا به عفونت معده اي و روده اي را افزايش مي دهد و مي تواند اسهال عفوني را درمان كند.
همچنين، به عنوان داروي ضد ريزش مو نيز بكار مي رود. البته كساني كه دچار آلرژي و خارش هستند بايد از مصرف فلفل سبز خودداري كنند.
طريقه كاشت فلفل:
در نقاط گرمسير فلفل را در اسفندماه و در نقاط معتدل در فروردين ماه در شاسي و يا زير نايلون خزانه مي كنند. زماني كه بوته ها 4 تا 6 برگه شدند آنها را به محل اصلي كه از قبل آماده شده منتقل مي شود. البته شما مي توانيد بوته هاي اين سبزي را اوايل تابستان تهيه كنيد و آن را در يك گلدان بزرگ يا باغچه كه فضا براي رشد ريشه باشد بكاريد و پس از چند هفته از ميوه هاي آن استفاده كنيد. بهترين روش براي كاشت فلفل طريقه خطي است. به اين منظور بوته هاي جواني را كه از خزانه خارج شده اند، روي خطوطي كه 50 سانتيمتر از يكديگر فاصله دارند به فواصل 30 سانتيمتر از هم مي كارند. در تابستان بنا به شدت و ضعف درجه حرارت هوا هر 3 تا 4 روز يكبار آبياري ضرورت دارد.
براي بذرگيري فلفل، بهتر است از ميان بوته هاي خوب و سالم به تعداد مورد نياز انتخاب شوند و ميوه (فلفل) آنها را برداشت نكنند تا كاملا برسند. آنگاه ميوه ها را چيده و در محلي سايه بگذارند تا خشك شود. سپس غلاف آنها را باز نموده دانه ها را از داخل غلاف ها خارج سازند و در ظروف مناسبي براي كشت بعدي نگهداري كنند.
 


احتمال ابتلا به سرطان پوست در فصل گرما

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: در فصل تابستان، ميزان ابتلا به سرطان پوست در ميان نوجوان و بزرگسالان جوان كه بيشتر در معرض تابش اشعه خورشيدي هستند افزايش مي يابد.
به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب محافظت نشده و نيز تيره كردن پوست در داخل سالن هاي برنزه منجر به افزايش بروز سرطان هاي پوستي مي شود.
براساس اين گزارش، نتايج تحقيقات در 10سال گذشته از رشد فزاينده سرطان پوست در نوجوانان و جوانان خبر مي دهد و عامل اصلي سرطان پوست ملانوم و غيرملانوم را قرار گرفتن در نور مستقيم آفتاب محافظت نشده و نيز تخت هاي برنزه كننده اي كه تحت مقادير غليظي از اشعه UV هستند، است.
اين گزارش مي افزايد: مرگبارترين نوع سرطان پوست سرطان ملانوم بدخيم است كه در طول 40 سال گذشته در زنان، در حال افزايش 8 برابري و مردان با افزايش 4 برابري نسبت به گذشته بوده است و بيشترين گروه مبتلا به اين بيماري در سنين 18 تا 39 سال بوده اند.بنا بر اين گزارش، حد قرار گرفتن در معرض آفتاب، صبح ها و اواخر بعدازظهر هنگامي است كه آفتاب ضعيف تر شده و با اين حال بايد از كرم هاي ضدآفتاب با قدرت SPF30 و حتي بالاتر استفاده كرد.
 


معضل بوي بد عرق

بوي بد بدن يكي از مشكلات اساسي خانم ها و آقايان است. بسياري از ما به دنبال عطرها و اسپري هايي هستيم كه بتوانند بدن ما را خوش بو كنند اما اين نكته را بدانيد كه مي توانيد بسيار راحت تر از آنچه كه فكرش را مي كنيد بوي بدنتان را از بين ببريد. تنها كافي است به اين نكات توجه كنيد.
آيا بوي بدن طبيعي است؟
در اين مورد بايد بگوييم كه بوي بد بدن بيشتر به علت بلوغ ايجاد مي شود. زيرا در اين سن هورموني به نام آندروژن در بدن شما ترشح مي شود كه اين هورمون تا قبل از بلوغ فعال نيست و به همين علت است كه كودكان كمتر بوي ناخوشايند مي دهند.
در هنگامي كه شما ورزش مي كنيد يا زير نور خورشيد در حال قدم زدن هستيد بدن شما شروع به عرق كردن مي كند. اين يك عمل طبيعي براي كنترل دماي بدن است. عرق انسان به طور كلي از خود بويي ندارد. در اصل باكتري ها از اين قطرات عرق استفاده و بوي ناخوشايندي را ايجاد مي كنند.
چند راهكار ساده
¤ بعد از استحمام به طور كامل خود را خشك كنيد و سپس از ضد عرق ها استفاده كنيد. توجه داشته باشيد كه دئودرانت ها از عرق كردن شما جلوگيري نمي كنند و تنها ماسكي براي جلوگيري از بوي باكتري ها هستند. ضد عرق ها مي توانند از ميزان تعرق بكاهند و بايد بدانيد كه اين مواد خود داراي دئودرانت نيز هستند.
¤ همان طور كه مي دانيد يكي از مهمترين بخش هايي كه موجب ايجاد بو مي شود زيربغل است. سعي كنيد هميشه اين محل را خشك نگاه داريد زيرا باكتري ها به سختي در محل هاي خشك زندگي مي كنند.
¤ اگر عرق حاصل از ورزش كردن باشد، بايد حتماً بعد از ورزش لباس هاي خود را بشوييد. اگر اين كار را انجام ندهيد باكتري ها بار ديگر جذب بدن شما مي شوند.
¤ كم كردن مصرف كافئين از برنامه غذايي روزانه بسيار مفيد خواهد بود. قهوه، نوشابه، شكلات و ساير مواد غذايي كافئين دار، با تحريك غدد ترشح كننده آپوكرين، در ايجاد بوي بد بدن تأثيرگذارند. نوشيدن ميزان كافي آب و مايعات، غدد ترشح كننده اكرين را فعال مي كند كه باعث رقيق تر شدن عرق آپوكرين مي شود.
¤ مركبات يكي از بهترين ميوه هايي هستند كه مي توانيد از آنها براي از بين بردن بوي بدنتان استفاده كنيد. به گفته پزشكان پوست اسيدي كه در اين نوع از ميوه ها موجود است باعث مي شود تا ميزان آبي كه از سطح پوست شما خارج مي شود تراز شود. همچنين به خاطر وجود فيبر به آرامي در بدن شما حركت مي كنند و سمومي كه باعث ايجاد بو مي شوند را نيز از بين مي برد.
¤ پاها به ويژه كف آنها، مستعد تعرق و ايجاد بوي نامطبوعند. از اين رو بلافاصله پس از مراجعت به منزل پاها را شسته و جوراب ها را تعويض كنيد. اگر با شستشوي معمولي بوي بد پاها از بين نرفت، مي توانيد از مخلوط آب و نمك و يا آب گرم، صابون و مواد خوشبو كننده استفاده كنيد. در صورتي كه بوي پاها بسيار آزار دهنده بود و با اين شيوه از بين نرفت، حتماً به پزشك مراجعه كنيد.
¤ در تابستان هفته اي يكبار كفش هايتان را بشوييد. اين نكته درباره كفش هاي ورزشي بسيار حائز اهميت است. استفاده از خوشبو كننده به ويژه براي پسران در دوران بلوغ لازم است.
 


يك لباس هوشمند براي بيماران

به تازگي محققان 8 كشور اروپايي در قالب يك پروژه تحقيقاتي تي شرت هوشمند5/1 براي بيماراني كه نياز به مراقبت هاي طولاني مدت دارند توليد كردند.
به گزارش مهر، هيچكس دوست ندارد به پزشك مراجعه كند. افرادي نيز كه به مطب ها مراجعه مي كنند بايد مدتي را در اتاق انتظار معطل بمانند و پزشك نيز كه اغلب مجبور است كل روز را صرف گوش كردن به گلايه هاي بيماران از مشكلات سلامتي شان كند، به سرعت به معاينه مي پردازد و گاهي نيز متوجه برخي مشكلات بيمار نمي شود.
اما اكنون محققان تي شرت هوشمندي ساخته اند كه به انواع حسگرها مجهز و براي تشخيص بيماري ها ساخته شده است. اين تي شرت هوشمند توسط كنسرسيومي از 8 كشور اروپايي و در پروژه اي تحت عنوان Chronius توليد شده است. محققان براي مطالعات توليد اين تي شرت از كميسيون اروپايي حدود 9 ميليون دلار بودجه گرفتند.
اين تي شرت به ويژه براي بيماراني طراحي شده است كه از بيماري انسداد ريوي مزمن(COPD) و بيماري مزمن كليوي رنج مي برند.
با اين حال اين تي شرت مي تواند براي افرادي كه به دليل ابتلا به بيماري هاي مزمن مشابه و غيرقابل درمان كه مي بايست مراقبت هاي درماني طولاني مدت داشته باشند، قابل استفاده است.
اين تي شرت مانند ديگر پوشاكي كه براساس سيستم نظارت پزشكي توليد مي شوند، داراي حسگرهاي نظارت بر قلب، تنفس و فعاليت است.
با اين حال طراحي باز و انعطاف پذير آن حاكي از تركيب حسگرها به گونه اي است كه مي توان براي پاسخ به نيازهاي خاص بيمار از جمله داشتن چند بيماري همزمان، آنها را تغيير داد.
بخش پوشيدني اين سيستم براي كار با دستگاه هاي خارجي مانند ترازوي ديجيتالي، گلوكومتر، نمايشگرهاي فشارخون، اسپيرومتر، و حتي حسگرهاي كيفيت هوا در اتاق بيمار، طراحي شده است.
اين حسگرها به تلفن هوشمند متصل مي شوند كه اطلاعات وضعيت سلامت بيمار را به پزشك منتقل مي كند. در نهايت داده هاي بيمار به كمك يك نرم افزار هوشمند تجزيه و تحليل مي شود. در حال حاضر درمان چنين بيماري هايي نيازمند مراجعه دائم بيمار به پزشك است.
به گفته روبرتو روسو مدير تحقيق و توسعه مركز TeSAN مراجعه هاي حضوري بيماران به مراكز درماني موجب هدر رفت وقت و هزينه براي بيماران و سيستم درمان هر كشوري است.
وي افزود: اگر بتوان بيماران را از راه دور نظارت كرد تعداد مراجعات حضوري آنها به پزشك بسيار كاهش مي يابد و سيستم درمان مي تواند تمركز خود را بر بيماران ديگري كه نيازمند دريافت خدمات درماني مستقيم هستند افزايش دهد.
آزمايش سيستم بهداشت و درمان از راه دور توسط مركز TeSAN نشان مي دهد نظارت از راه دور مي تواند تا 30درصد مراجعه حضوري بيمار را كاهش دهد. همچنين مرتبط بودن به يك سيستم كنترل از راه دور به آن معناست كه در صورت بروز هرگونه بحراني براي سلامت بيمار، پزشك به ياري او خواهد آمد.
آزمايش اين سيستم در اسپانيا و ايتاليا بر روي بيماراني كه فقط به مشكلات كليوي يا ريوي مبتلا بودند با موفقيت انجام شده است.
اكنون محققان مي خواهند اين تي شرت را بر روي 300 بيمار در ديگر كشورهاي اروپايي از جمله اسپانيا، استوني، اسلووني، سوئد و انگليس با تمركز خاص بر روي بيماران مبتلا به دو يا چند بيماري مختلف مانند بيماري ريوي و ديابت، دوباره آزمايش كنند.
به گفته روسو اگر چه هزينه تي شرت ها بسيار زياد است اما چين و آمريكا نيز خواهان استفاده از آن شده اند. اين در حالي است كه سازمان هاي ورزشي نيز منتظر استفاده از اين سيستم براي ورزشكارانشان هستند.
 


داروهاي گياهي بي ضرر نيستند

در سال هاي اخير رويكرد مردم به مصرف داروها و فرآورده هاي گياهي، بيشتر از پيش شده است كه مي تواند به دليل استاندارد شدن نحوه تهيه اين داروها و همچنين اطلاع رساني كامل تر درباره فوايد آنها باشد. از طرفي اين باور نيز وجود دارد كه اين فرآورده ها نسبت به داروهاي شيميايي سالم تر و كم خطرتر هستند.
به گزارش مشرق، توجه به نكاتي درباره باورهاي نادرست در زمينه داروهاي گياهي به شما ديدگاه صحيحي در اين باره خواهد داد:
1-داروهاي گياهي هيچ عارضه اي ندارند- واضح است كه داروهاي گياهي هم مانند داروهاي شيميايي، داراي عوارض خاص خودشان هستند و لازم است بيمار قبل از مصرف، نسبت به آنها آگاهي كافي پيدا كند. ضمن اين كه همه فرآورده هاي گياهي احتمال ايجاد حساسيت دارند و بايد به اين نكته توجه شود.
2-داروهاي گياهي در دوران بارداري و شيردهي بي ضرر هستند- بعضي فرآورده هاي گياهي (با مقادير دارويي) در دوران بارداري منع مصرف دارند و ممكن است باعث وارد آمدن صدمه به جنين يا حتي سقط جنين شوند؛ بنابراين حتما قبل از مصرف هر نوع داروي گياهي در دوران بارداري و حتي شيردهي، با پزشك يا متخصص داروهاي گياهي مشورت كنيد.
3- مصرف داروهاي گياهي براي كودكان هيچ مانعي ندارد- مصرف تركيبات گياهي به خصوص در كودكان زير 2سال، مي تواند باعث بروز واكنش هاي حساسيتي شديد يا مشكلات تنفسي شود؛ پس احتياط كنيد.
4-مصرف همزمان داروهاي گياهي با داروهاي شيميايي هيچ تداخلي ندارد- بسياري از داروهاي گياهي با داروهاي شيميايي تداخل دارند و باعث افزايش يا كاهش اثر آنها مي شوند؛ بنابراين اگر داروي شيميايي مصرف مي كنيد، قبل از مصرف هر نوع داروي گياهي، حتما با پزشك خود مشورت كنيد.
5-داروها و عصاره هاي گياهي به هر روشي كه تهيه شود، مفيد و قابل استفاده هستند- بسياري از گياهان اگر به روش درست فرآوري نشوند ممكن است مواد موثر و تركيبات مفيد خود را از دست بدهند. بعضي از اين تركيبات به حرارت حساس هستند و همچنين شرايط و حتي ظروف نگهداري آنها هم در حفظ تركيبات مفيد آنها موثر است.
6-داروهاي گياهي نياز به تنظيم دوز ندارند- در تمام موارد دوز عصاره يا اسانس گياهي مورد نظر، در ميزان تاثير و اثردرماني آنها مهم است. ضمن اين كه بسياري از گياهان داراي حداقل دوز سمي هستند و اگر بيشتر از اين مقدار مصرف شوند، مي توانند باعث بروز سميت هاي قلبي، كبدي و كليوي شوند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14