(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 22 تیر 1391 - شماره 20254

شعر
قصه سربسته بگو...
يادكرد!
ارسال يك هزار و 127 اثربه كنگره شعر آئيني شفق
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي : دستگاه قضايي براي حفظ حقوق توليدكنندگان نرم افزار گام بردارد
خرد چون چشم جان است چون بنگري


شعر

قصه سربسته بگو...

كاظم رستمي
اشك امان نمي دهد گريه بغض سنگ را
سنگ گرفته از دلم روي ريا و رنگ را
مي جهد از گدازه دل ، آتشي از هبوط گل
صخره دوباره مي كشد گردن پالهنگ را
صالح مصلح از يمين ، مي چكد از عرق جبين
مي زند از صفوف طف نغمه صور جنگ را
مي رمد از رامش دف زخم سه تار رف به رف
پير به شعله مي كشد ، تمام رود گنگ را
تار ، كه ناي حنجر است ، زخمه صداي خنجر است
مي كشد و مي شنود صوت حزين چنگ را
چنگ خميده شد قدش ، آه ز سردي دمش
مي زند از ديده خون ، شور دم شرنگ را
لال شود غزل اگر دم بزند ز سلسله
قصه سربسته بگو ناحيه خوان ، خدنگ را
 


يادكرد!

شهيد سعيد جان بزرگي متولد سال 1344 پيش از بيست سالگي به جبهه رفت . در 20 سالگي به عكاسي روي آورد . در جبهه هاي جنوب و غرب دوربين به دست گرفت . بعد از جنگ به تحصيلات دانشگاهي در رشته عكاسي تا مقطع كارشناسي ارشد پرداخت . سا ل 75 دانشجوي نمونه شد . به جانشيني معاونت فرهنگي لشگر 27 محمد رسول الله ( ص ) رسيد ودر سالهاي 78و 79 به عنوان عكاس سازمان حج و زيارت به مكه اعزام شد . وي تلاش هاي موثري در تاسيس انجمن عكاسان انقلاب و دفاع مقدس داشت .
¤در دوران جنگ تحميلي سعيد جان بزرگي از افرادي بود كه كار هاي فرهنگي هنري شان هم پاي فعاليت هاي رزمي و عملياتي لشگر بود. زيرا اين رزمندگان نمي توانستند صحنه هاي ناب جنگ را ناديده بگيرند و درمراحل عمليات از شب حمله گرفته تا دفع دشمن از خاك عزيزمان حضور موثر داشتند . آنها در چنين شرايطي به عكاسي مي پرداختند و اين همان ويژگي عكس هاي جنگ تحميلي است كه به دست رزمندگاني چون شهيد بزرگوار جان بزرگي گرفته شد . آنها عكاسان عملياتي جنگ بودند و حضورشان در عرصه نبرد نه مقطعي بلكه دائمي بود . در عكس هاي اين عكاسان شور حماسي و روح عملياتي به خوبي مشهود است ، زيرا ما شاهد صحنه هايي هستيم كه از نگاه يك رزمنده خط مقدم جبهه به تصوير كشيده شده است . اغلب اين آثار علاوه بر اينكه بسيار دقيق و واقعي ثبت شده اند ، اصول و شاخص هاي
زيبايي شناسانه هنري را نيز رعايت كرده اند.
شخصي مي گفت كه از سعيد پرسيدم «حالا كه ديگر جنگ نيست از چه چيزي عكاسي مي كني ؟»
بي تكلف گفت :»ازآسمان ، از همين ديوار و نوشته اي كه جاي گلوله كنارش ثبت شده و يا از هر چيز ديگري كه زيباست .»
گفتم : «مگر اينها زيباست ؟ »
گفت :« اگر زيبا نگاه كني زيباست .»
گفتم : «مردم كه اين چيزها را نمي فهمند .»
گفت : «اتفاقاً خوب هم
مي فهمند . يك عكاس خوب بايد بداند هر چيز يك زمان قيمت پيدا مي كند . مردم چند سال بعد كه ديگر هيچ استخواني از لابلاي اين خاكها بيرون نيامد ، آن وقت قدر و قيمت اين عكس ها را مي فهمند .... » و عكسي را از داخل كيفش بيرون آورد . تصوير يك تكه پيراهن پوسيده بود شايد به اندازه دو وجب در يك وجب ، و دست شخصي كه آن را از زير خاك بيرون آورده بود و مقابل دوربين به ما نشان
مي داد از خود جنازه بيشتر نمود داشت . روي يكي از جيب هاي پيراهن ، عكسي از امام دوخته شده بود . با وجود گذر زمان وگرد و غبار ظاهري ، خاك نتوانسته بود تا لبخند درون عكس را محو يا غبار آلود كند ... آرام و آهسته پرسيد :« چند
مي ارزد ؟ » من در يك لحظه جا خورده و ساكت شدم ! گفت : همين كه دنيا بداند رزمنده ها به عشق اين عكس، سالهاست كه زير خاك ها مانده اند و ديگران نيز به آنان غبطه مي خورند براي من بس است . آيا تو چيز ديگري از زندگي مي خواهي ؟
شهيد جان بزرگي در نمايشگاه هاي مختلفي شركت كرد از جمله : نمايشگاه گروهي انسان از نگاه چهار در « خانه عكاسان ايران» ، نمايشگاه نگاه ايراني (تهران وپاريس).همچنين كتاب هاي حلبچه ، جلد ششم جنگ تحميلي ، حماسه مقاومت و نگاه ايراني ( چاپ پاريس) حاوي آثاري از اوست.
شهيد جان بزرگي 21 تير 81 بعد از تحمل يك دوره بيماري ناشي از عوارض مجروحيت، به شهادت رسيد.
 


ارسال يك هزار و 127 اثربه كنگره شعر آئيني شفق

دبير هنري كنگره شعر آئيني شفق آثار رسيده به نخستين كنگره را تا كنون يك هزار و 127 اثر عنوان كرد .محمد علي مجاهدي در جمع خبرنگاران افزود : قبل از انقلاب افراد بسياري در عرصه شعر انقلاب، قيام، بيداري، اعتراضي ورودي نداشتند اگر هم بود بسيار كمرنگ بود اما شاهد بودم مرحوم بهجتي در اين راستا بي پروا بود و به عنوان يك مسئوليت ديني اين كار را انجام مي داد و پشت هر اثر ايشان باور ديگري ديده مي شود.
محمد بهجتي اردكاني ،فرزند مرحوم شفق نيز بيان كرد : پيرو صحبت هاي ارزشمند رهبر انقلاب در جمع شعراي آئيني و يادكرد ايشان از مرحوم شفق در آن جمع، زمينه اي فراهم شد تا حوزه هنري اين انديشه را مد نظر قرار دهد تا به گونه اي اشعار آئيني را ترسيم كنيم كه طي سال هاي آتي نيز تداوم ارزنده اي داشته باشد. از اين رو اولين كنگره را به عنوان كنگره شعر آئيني شفق به ياد آن مجاهد روحاني برگزار مي كنيم تا ان شاءالله طي سالهاي آتي با عمق فراوان و همت حوزه هنري آن را ادامه دهيم. نخستين كنگره شعر آئيني شفق بيستم و بيست و يكم آذر برگزارمي شود. علاقه مندان مي توانند آثار خود را تا سي ام مهر به دبيرخانه ارسال كنند.
 


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي : دستگاه قضايي براي حفظ حقوق توليدكنندگان نرم افزار گام بردارد

نخستين همايش درج پارسي با حضور محمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مركز همايش هاي صدا و سيما دوشنبه، 19 تير برگزار شد .
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم گفت: از دستگاه قضايي مي خواهيم براي ايجاد دادگاه هاي ويژه اي براي حفظ حقوق توليدكنندگان نرم افزاري گامهاي اساسي بردارد.
وي افزود: ما بايد به جوانان روحيه اعتماد به نفس را اثبات كنيم تا بتوانند درباره گذشته خودبا اطمينان صحبت كنند. جايگاه شعر و ادب و فرهنگ ما بسيار والا است. همچنين ما در بخش اقتصادي توجه بيشتري به كارهاي فرهنگي داريم و زمينه سازي مي كنيم تا هنرمندان معيشت خود را تامين كنند.
حسيني در ادامه با تاكيد بر حمايت وزارت ارشاد از بخش خصوصي گفت: كار ما سياستگذاري، نظارت و حمايت است و بقيه كارها برعهده بخش خصوصي است ما به دنبال تصدي گري نيستيم. همچنين ما در بحث نرم افزارهاي فرهنگي بايد تا جايي پيش برويم كه پاسخگوي نياز كشور باشيم و از واردات بي نياز و صادرات را رونق دهيم.
وي افزود: حالا كه ارتجاع عرب و كشورهاي اروپايي با تحريم ها
مي خواهند عرصه را بر ما تنگ كنند فرصت خوبي است تا اتكا به نفس زياد شود و فناوري اطلاعات رشد بيشتري پيدا كند.
ما ايراني ها ابرقدرت فرهنگي جهان هستيم
در همايش درج پارسي اسماعيل آذر-پژوهشگر، اديب و استاد دانشگاه- به جايگاه شعر ادب فارسي اشاره كرد و با بيان روايتي از دبيران ساماني به شرح آشنايي عميق آن ها به متون ادبي و متون قراني پرداخت و گفت: اكنون اين آشنايي براي ما نيست و همه زندگي بشرشده كار و اشتغال.
اين اديب پيشكسوت همچنين خاطر نشان كرد: متاسفانه علم هاي جديد آمدند و راه ما را به آسمان بستند و اكنون بزرگ ترين مشكل بشر اين است كه علم، او را از درون دور مي كند و به بيرون ما مي برد.
وي افزود: ما ايراني ها ابرقدرت فرهنگي جهان هستيم و در اين شك نكنيد. هانري كربن- بزرگ ترين پديدارشناس جهان است كه با تمام فيلسوفان جهان آشنايي دارد و با همه ي اين آشنايي، او مي آيد و آرامش خود را در صدرالمتألهين و شيخ اشراق باز مي يابد.
از توليد محصولات فاخر حمايت مي كنيم
عليزاده ، رئيس مركز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال با اشاره به توانايي نرم افزارهاي فرهنگي در نفوذ فرهنگي در جهان از حمايت اين مركز از محصولات نرم افزاري فاخر خبر داد .
وي با اشاره به اين كه در حوزه اقتصاد از واژه مزيت نسبي استفاده مي شود؛اظهار داشت : اين حوزه داراي دو مزيت نسبي است كه زيرساخت هاي ابزاري يكي از آن هاست كه اين مورد در كشور ما به عنوان مزيت نسبي محسوب نمي شود بلكه آن چه به نظر مي رسد مزيت نسبي ما در اين زمينه مي باشد ميراث كهني است كه از پيشينيان ما به جاي مانده است و آن چيزي نيست جز شعر و ادب پارسي .زيرا از جهت سخت افزاري هر چه هم گام هاي بلندي برداريم باز هم رقباي بسياري در سطح دنيا داريم اما شعر و ادب پارسي اين گونه نيست.
وي در اين خصوص ادامه داد: وجود كشور هاي فارسي زبان در دنيا نشان از عمق نفوذ شعر و ادب فارسي دارد.
وي يكي از مشكلات موجود در اين زمينه را اقتصادي كردن فرهنگ بر شمرد و افزود: بايد بتوانيم اين هنر را به ثروت تبديل كنيم .
 


خرد چون چشم جان است چون بنگري

مسلم دارايي
عقل، خرد، دانش و علم در شاهنامه حكيم توس بسيار ارجمند است. سخنور ايران زمين خرد را حد اعلاي آفرينش مي داند و سروده عظيم خود را با نام جان و خرد كزين برتر انديشه برنگذرد آغاز مي كند. انسان خردمند از ديدگاه فردوسي انديشه سازنده اي دارد كه به كمك آن مسير زندگي خويش را آغاز مي كند و سپس با انتخاب بهترين راه كمال را پيش مي گيرد.
پرهيز از شتاب، بردباري، ملاطفت، پرهيز از كبر و غرور، پرهيز از آز و طمع و شناخت قدر و منزلت ديگران و مشورت با دانشمندان از ويژگي هاي انسان خردمند است.
هر آنكس كه دارد روانش خرد
به چشم خرد كارها بنگرد
فردوسي براي تعريف خرد و اينكه خرد چيست و چگونه مي توان آن را دريافت و از آن بهره برد صفاتي چند براي خرد و خردمندي مي شمارد:
نخستين نشان خرد آن بود
كه از بد همه ساله ترسان بود
بداند تن خويش را در نهان
به چشم خرد جست راز جهان
خرد افسر شهرياران بود
همان زيور نامداران بود
خرد از ديدگاه حكيم توس يك نيروي ذاتي و معنوي است كه دارنده اش را به عالي ترين درجات و مرتبه هاي انسانيت مي رساند و در واقع خرد وجه تمايزو برتري انسان از ساير حيوانات است:
تو چيزي مدان كز خرد برتر است
خرد برهمه نيكويها سر است
از نظر حكيم فرزانه ما انسان فرزانه كسي است كه خرد را معيار انديشه ها و قضاوت قرار دهد. انسان خردمند هيچ گاه آلت دست اين و آن نمي شود و حاكمان ستمگر و (ديوان و ددان) را ياري نمي دهد.
حكيم توس خرد را وسيله شناختن (حق) از (باطل) و (نيكي) را از (بدي) مي داند. و ديوان و ددان، ظالمان وانسانهاي نادان و بي دانش را فاقد اين امتياز مي داند:
تو كردار خوب از توانا شناس
خرد نيز نزديك دانا شناس
دگر ديو بي دانش و ناسپاس
نباشد خردمند و نيكي شناس
حكيم توس مي گويد انسانهايي كه پيكار با ديوان و ددان و دشمنان مردم را در پيش گرفته اند بدانند كه درمبارزه با غارتگران ثروتهاي مردم راهي دراز درپيش دارند و بايد براي پيروزي در نبردي كه در پيش گرفته اند جوشني از خرد بر تن كنند تا از شمشير ديوان در امان بمانند:
چنين داد پاسخ كه دست خرد
زكردار اهريمنان بگذرد
خرد باد جان تو را رهنمون
كه راهي دراز است پيش اندرون
زشمشير ديوان خرد جوشن است
دل و جان داننده زو روشن است
منبع: شاهنامه فردوسي و كتاب در مدرسه حكيم توس

 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14