(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 22 تیر 1391 - شماره 20254

اوباما كنترل همه شبكه هاي ارتباطي خصوصي در آمريكا را قانوني كرد
نبيه بري : وجود مقاومت براي دفاع از لبنان ضروري است
فرياد انتقام 500 هزار نفر عليه آل سعود در تشييع پيكر شهيد
پيكر 520 قرباني نسل كشي صرب ها در سارايوو به خاك سپرده شد
راهپيمايي انقلابيون بحرين در حمايت از قيام مردم عربستان
كارگران اعتصابي در تونس با پليس درگير شدند
چها رسوي پنج قا ره
ديدار رئيس جمهور مصر با شاه عربستان در رياض
با برپايي تظاهرات در اوتاوا صورت گرفت
اعتراض دانشمندان كانادايي به شرايط معيشتي
ديدار فرستاده كاخ سفيد با رئيس جمهور يمن در صنعا
همراهي هزاران شهروند اسپانيايي با معدنچيان در تظاهرات ضد دولتي
افزايش تنش ها ميان چين و ژاپن در پي مداخلات موذيانه آمريكا
نشست شوراي امنيت براي بررسي گزارش عنان درباره سوريه


اوباما كنترل همه شبكه هاي ارتباطي خصوصي در آمريكا را قانوني كرد

رئيس جمهور آمريكا دستور كنترل امنيتي تمام شبكه هاي ارتباطي خصوصي اين كشور را صادر كرد.
به گزارش شبكه خبري «راشاتودي»، بارك اوباما، رئيس جمهور آمريكا با امضاي يك «فرمان اجرايي» به كاخ سفيد اجازه داد، تمامي ارتباطات خصوصي آمريكا رابه بهانه «مسائل امنيتي» كنترل كند. «فرمان اجرايي» به دستوري گفته مي شود كه در سه سطح مجريه، ايالتي و منطقه اي صادر مي شود و اجراي آن براي تمامي نهادهاي تابعه ضروري است.
اختياراتي كه اوباما طي صدور اين فرمان براي خود و دولت فدرال در نظر گرفته نسبت به تصميمات اجرايي ديگر وي قابل مقايسه نيست. در فرمان رئيس جمهور آمريكا آمده كه دولت وي مي تواند در موقعيت هايي كه ضروري تشخيص مي دهد به ارتباطات تمامي افراد دسترسي پيدا كند: «چنين ارتباطاتي بايد از تمامي شرايط امكان پذير شوند.»


نبيه بري : وجود مقاومت براي دفاع از لبنان ضروري است

رئيس مجلس لبنان تأكيد كرد، وجود مقاومت براي دفاع از كشور ضروري است.
به گزارش خبرگزاري ها، «نبيه بري» با تاكيد بر اين مسئله كه از يك وجب از خاك لبنان در برابر اشغالگران صهيونيستي چشم پوشي نخواهيم كرد اظهار داشت: تا زماني كه تجاوزگري هاي رژيم صهيونيستي وجود دارد مقاومت هم وجود دارد و از آن نمي توان چشم پوشي كرد.
وي افزود: رژيم صهيونيستي امروزه نيز همچنان حاكميت لبنان را نقض مي كند و بخش هاي ارزشمندي از سرزمين ما را اشغال كرده و منابع طبيعي كشورمان را به سرقت برده و حقوق فلسطيني ها را زير پا مي گذارد.رئيس مجلس لبنان همچنين گفت: ما از گذشته درس نمي گيريم و نمي بينيم كه زماني كه دشمن صهيونيستي به كشور ما حمله كرد مقاومت جانانه از سرزمين و حاكميت ما دفاع كرد. نبيه بري خاطرنشان كرد، هر كس خواهان مقاومت نيست بايد تلاش كند تا اشغالگري اسرائيل متوقف شود.


فرياد انتقام 500 هزار نفر عليه آل سعود در تشييع پيكر شهيد

صدها هزار تن از مردم عربستان با شركت در مراسم تشييع پيكر يك شهيد، خواستار سرنگوني رژيم آل سعود شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، به نقل از شاهدان عيني، نزديك به نيم ميليون نفر در مراسم تشييع پيكر شهيد «سيدمحمد الفلفل» در القطيف در روز سه شنبه شركت كردند.
براساس اين گزارش، تظاهركنندگان با سر دادن شعار «القصاص»، «اين ملت اجازه نمي دهد فرزندانش كشته شوند» و «ما نمي گذاريم كرامت مان را زير پا بگذارند»، پيكر جوان شيعي را در خيابان اصلي الرياض در القطيف تشييع كردند.
گزارش شاهدان عيني حاكي است در اين مراسم كه بسياري از شيعيان و برادران اهل تسنن الاحساء، الدمام و نجران، العسير، ظهران و شهرهاي دور و نزديك حضور داشتند، نيروهاي امنيتي جرات نزديك شدن به تظاهركنندگان را نداشتند.
تظاهركنندگان عربستاني با سر دادن شعارهايي، آزادي آيت الله «نمرالنمر» را از بند دژخيمان سعودي خواستار شدند و به آنان تا روز جمعه مهلت دادند تا نسبت به آزادي اين روحاني شيعه اقدام كنند.
معترضان عربستاني در حالي كه با مشت هاي گره كرده فرياد مي زدند «لبيك يا فقيه»، «النمر آزاد بايد گردد»، «اينجا ملك آل سعود نيست» نسبت به حفظ جان روحاني مبارز شيعه هشدار دادند.برپايه گزارش هاي دريافتي، برخي از تظاهركنندگان با حمل پلاكاردهايي كه بر روي آنها نوشته شده بود «جمهوري الاحساء و القطيف» خواستار قيام مردمي براي سرنگوني حكام آل سعود شدند.
براساس اين گزارش ها، جوانان القطيف طي يك عمليات متهورانه شبانه با به آتش كشيدن يك خودروي نظامي امنيتي سعودي، انتقام خون شهداي اخير و بازداشت آيت الله نمر را از آل سعود تلافي كردند.
مردم خشمگين شرق عربستان اعلام كردند تا آخر هفته به تظاهرات و اعتراضات خود براي آزادي شيخ نمر ادامه خواهند داد و در صورتي كه اين روحاني آزاد نشود پس از نمازجمعه به خيابان ها خواهند ريخت.
اين در حالي است كه ناآرامي ها در شرق عربستان پس از آن آغاز شد كه نيروهاي امنيتي آل سعود در يك كمين ناجوانمردانه، آيت الله نمر را مورد اصابت گلوله قرار داده و در العواميه بازداشت كردند.
اين ماجراجويي آل سعود، خشم مردم منطقه را برانگيخته است و موجي از اعتراضات در شهرهاي شيعه نشين عربستان و كشور بحرين را موجب شده است. مردم بحرين نيز سه شنبه شب با برگزاري مراسم تشييع سمبليك شهيد و روشن كردن شمع ياد قربانيان حوادث اخير در العواميه را گرامي داشتند.
رايزني هاي سري رئيس سازمان سيا
«ديويد پترائوس» رئيس سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) كه در راس يك هيئت بلندپايه امنيتي به عربستان سفر كرده است با پادشاه و وليعهد عربستان ديدار و گفت وگو كرد. اين مقام امنيتي آمريكا كه در ظاهر براي تسليم پيام تبريك اوباما به وليعهد جديد به عربستان سفر كرده است، طي روزهاي اخير، ديدارهاي فشرده و محرمانه با مسئولان امنيتي عربستان داشته است.
سفر اين مقام آمريكايي به عربستان پس از آن صورت گرفت كه اعتراضات مردمي بر عليه حكام آل سعود، موجب وحشت و نگراني رياض و واشنگتن شد و اوباما براي اطمينان دادن به آنها در مورد حمايت آمريكا، بالاترين مقام امنيتي خود را به آن كشور گسيل كرد.
به گزارش خبرگزاري رسمي عربستان «واس»، ديويد پترائوس پس از ديدار با ملك عبدالله (پادشاه) و شاهزاده «سلمان بن عبدالعزيز» با «مقون بن عبدالعزيز» رئيس سازمان استخبارات عربستان ديدار و گفت وگو كرد.اگرچه رسانه هاي خبري عربستان در مورد محتواي ديدارهاي پترائوس خبري را منتشر نكرده اند اما آگاهان مسائل عربستان بر اين باورند كه محتواي اين گفت وگوها در مورد نحوه و چگونگي مهار ناآرامي ها و مقابله با اعتراضات گسترده مردمي در اين كشور است.


پيكر 520 قرباني نسل كشي صرب ها در سارايوو به خاك سپرده شد

بقاياي اجساد 520 قرباني نسل كشي مسلمانان بوسني ديروز در شهر سارايوو به خاك سپرده شد.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، اين اجساد كه به تازگي شناسايي و كشف شده بودند بقاياي مسلماناني هستند كه در 11ژوئيه سال 1995 در سربنيتسا به دست صرب ها قتل عام شدند.
ازچند روز گذشته ده ها هزار نفر از مسلمانان و غيرمسلمانان بوسني با رساندن خود به اين شهر در اين مراسم شركت كردند. به گزارش خبرگزاري مهر بقاياي اجساد اين 520 قرباني، در گورهاي دسته جمعي در شرق بوسني پيدا شده و احتمال وجود گورهاي دسته جمعي ديگر نيز در اين شهر وجود دارد.
هويت اين اجساد از طريق آزمايش دي ان اي مشخص شده است.
تاكنون جسد 5 هزار قرباني مسلمان جنگ بوسني از طريق آزمايش دي ان اي شناسايي و در محل مخصوص قربانيان جنگ به خاك سپرده شده اند.
سربنيتسا در زمان جنگ بوسني شهري بود كه در محافظت سازمان ملل قرار داشت اما توسط صرب ها اشغال شد و نيروهاي صرب به فرماندهي «راتكو ملاديچ» كه بعدها به قصاب بوسني معروف شد، در ابتدا مردان و كودكان پسر را از زن ها جدا كرده و فقط در طول پنج روز در حدود 8000 مرد و پسر مسلمان را به شهادت رساندند.
در آن زمان نظاميان هلندي به عنوان نيروهاي سازمان ملل در شهر حضور داشتند، اما اقدامي براي جلوگيري از اين نسل كشي انجام ندادند.
ملاديچ در سال گذشته در صربستان بازداشت شد ومحاكمه وي در دادگاه بين المللي لاهه در حال جريان است. 11 اتهام به قصاب بوسني از جمله نسل كشي در جنگي كه 100 هزار قرباني در برداشته وارد شده است.


راهپيمايي انقلابيون بحرين در حمايت از قيام مردم عربستان

انقلابيون بحرين تظاهراتي با عنوان «از بحرين تا قطيف» برگزار كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، انقلابيون بحرين در منامه تظاهراتي با عنوان «از بحرين تا قطيف يكي هستند نه دو ملت» در حمايت از شيعيان شرق عربستان برگزار كردند و از مردم خواستند براي سرنگوني آل خليفه و آل سعود دست از تظاهرات برندارند.
گروه انقلابي موسوم به ائتلاف جوانان 14 فوريه از اصلي ترين گروه هاي انقلابي بحرين طي روزهاي گذشته اقدامات اعتراضاتي با عنوان «عمليه النمر» را با آتش زدن لاستيك در بيش از 06 خيابان منتهي به كاخ شاه، فرودگاه، قصر نخست وزير و ادارات امور خارجه و امور ماليه انجام دادند.
بحريني ها در روزهاي گذشته نيز در حمايت از آيت الله «نمر باقر النمر» كه توسط نيروهاي سعودي دستگير شده بود، تظاهرات كرده بودند.
برخي ناظران تأكيد دارند كه اقدام ناگهاني رژيم آل سعود در دستگيري روحاني شيعه تلاشي براي مخفي كردن اختلافات داخلي در خانواده آل سعود است كه همزمان با مرگ وليعهد اين كشور افزايش يافته است، رياض تلاش مي كند تا با بزرگنمايي تهديد شيعيان مانع از نافرماني شاهزاده ها از وليعهد جديد و پادشاه كهنسال شوند.
ناآرامي ها در شرق عربستان پس از آن آغاز شد كه نيروهاي آل سعود در اقدامي ناگهاني يكي از روحانيون برجسته را پس از اينكه با شليك گلوله زخمي و سپس دستگير كردند.اين ماجراجويي آل سعود خشم مردم را برانگيخت و منجر به موجي از اعتراضات در قطيف و العواميه شد مزدوران رژيم آل سعود با شليك گلوله به جمع تظاهرات كنندگان سه نفر را به شهادت رساندند و 02 تن ديگر را زخمي كرد.
 


كارگران اعتصابي در تونس با پليس درگير شدند

كاركنان بخش خدمات عمومي تونس در اعتراض به كمي دستمزد خود دست به تظاهرات زدند و با پليس درگير شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر، شهر «قصرين» تونس كه از يك هفته قبل شاهد اعتصاب كاركنان بخش خدمات عمومي است روز سه شنبه صحنه درگيري معترضان با نيروهاي امنيتي و پليس بود.
براساس اين گزارش، معترضان با آتش زدن لاستيك و پرتاب سنگ و بطري آتش زا با پليس درگير شدند و اقدام به غارت فروشگاه هاي دولتي كردند.
معترضان مسئولان حكومت مركزي را به بي توجهي به خواسته هاي خود متهم و علت اعتراضات خود را كمي دستمزد و حقوق عنوان كردند.
اين در حالي است كه دولت اسلامگراي تونس قول داد كه در اسرع وقت خواسته هاي معترضان را مورد بررسي قرار داده و نسبت به برآورده شدن آنها اقدام كند.
تونس از يك سال پيش تاكنون دستخوش ناآرامي به خاطر فشارهاي معيشتي و اقتصادي است.


چها رسوي پنج قا ره

توزيع داروهاي تقلبي در كشورهاي آفريقايي
نتايج تازه ترين تحقيق ها از فروش و توزيع گسترده داروهاي بي كيفيت مورد تاييد سازمان بهداشت جهاني در كشورهاي فقير و آفريقايي خبر داد.
براساس نتايج تازه ترين تحقيقات صورت گرفته بخش اعظمي از داروها شامل داروهاي ضدمالاريا و آنتي بيوتيك هايي كه در آفريقا به فروش مي رسد تاريخ مصرف گذشته اند.
فرو ش ماهواره جاسوسي به ايتاليا
رژيم صهيونيستي قرار است به زودي در برابر خريد 30 فروند هواپيماي آموزشي از ايتاليا به اين كشور ماهواره جاسوسي بفروشد.
اين معامله كه مقامات رسمي ارزش آن را بيش از 100 ميليون دلار تخمين زده اند برخلاف برنامه آژانس قضايي ايتاليا است.
پاكسازي ده ها ميليون بمب
وزير خارجه آمريكا در سفر به لائوس در زمينه پاكسازي ده ها ميليون بمب عمل نكرده كه آمريكا در طول جنگ ويتنام بر روي لائوس ريخت گفت وگو و مذاكره كرد.
جنگ آمريكا با ويتنام بيش از يك دهه طول كشيد و ارتش آمريكا براي شكست چريك هاي ويتنام ميليون ها تن بمب بر سر اين كشور فرو ريخت.
رسوا كردن رژيم صهيونيستي
نخست وزير دولت حماس خواستار پرده برداشتن از اشغالگري هاي رژيم صهيونيستي و جنايت هاي اين رژيم در سطح بين المللي شد.
اسماعيل هنيه گفت، جامعه جهاني بايد در مقابل تجاوزات رژيم صهيونيستي سكوت نكند و مقامات اين رژيم را محاكمه و مجازات كند.
بحران امنيت سايبري در آمريكا
مدير آژانس امنيت ملي آمريكا و مسئول فرماندهي سايبري پنتاگون تصريح كرد آمريكا در آستانه حملات گسترده رايانه اي قرار دارد كه اين امر مي تواند خسارات جبران ناپذيري بر كل كشور وارد كند.
«كيث الكساندر» افزود: «تنش رو به فزوني گذاشته و احتمال وقوع بحران بالاست.»


ديدار رئيس جمهور مصر با شاه عربستان در رياض

رئيس جمهور منتخب مصر در راس يك هيئت بلندپايه سياسي و تجاري به عربستان سفر و با «ملك عبدالله بن عبدالعزيز» ديدار كرد.
به گزارش پايگاه خبري «اليوم السابع»، «محمد مرسي» رئيس جمهور مصر در نخستين سفر رسمي خود روز چهارشنبه در راس يك هيئت از تجار و بازرگانان مصري وارد رياض شد.
براساس اين گزارش، در مراسم استقبال از رئيس جمهور مصر، شاهزاده «سلمان بن عبدالعزيز» و تني چند از مسئولان عربستان حضور داشتند.
محمد مرسي در نخستين سفر خود به رياض با «ملك عبدالله بن عبدالعزيز» پادشاه عربستان ديدار و گفت وگو كرد و در مورد مسائل مورد علاقه طرفين به بحث و تبادل نظر پرداخت.
رسانه هاي خبري عربستان با استقبال از سفر مرسي به كشورشان، آن را پيروزي بزرگي براي ديپلماسي خود عنوان كردند.
به نوشته رسانه هاي خبري عربستان در جريان ديدار محمد مرسي از اين كشور، قراردادهاي اقتصادي بين طرفين منعقد خواهد شد.
عربستان قول داده است در صورت سفر مرسي به رياض، اقدام به سرمايه گذاري وسيع در مصر خواهد كرد و تجار و بازرگانان عربستاني را نسبت به شركت در طرح هاي عمراني ترغيب مي كند.
براساس اين گزارش ها، رئيس جمهور منتخب مصر روز سه شنبه پيش از سفر به عربستان با هيئتي از تجار و بازرگانان مصري در كاخ رياست جمهوري در قاهره ديدار و رايزني كرد.
مرسي در اين ديدار، حضور سرمايه گذاران و كارگزاران مصري در طرح هاي عمراني عربستان را مهم ارزيابي كرد و خواهان حضور فعال آنها در اين كشور شد.
اين در حالي است كه بسياري از صاحبنظران، سفر رئيس جمهور مصر به عربستان را اقتصادي توصيف و اعلام كردند مصر و عربستان اقدام به تقويت روابط اقتصادي خود خواهند كرد.
همچنين ناظران سفر مرسي به عربستان را مانور سياسي در راستاي تلاش براي حل قضاياي معلق مانده دو كشور بدون برخورد و تنش با رياض عنوان كردند.
«هشام يونس» فعال رسانه اي و روزنامه نگار «الاهرام» در گفت وگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: اسلامگرايان داراي نوعي عمل گرايي، قدرت مانور و بهره گيري از ابزارهاي ممكن هستند و از همه امكانات براي به نتيجه رسيدن برنامه هاي شان بهره خواهند گرفت.
«خالد داود» تحليلگر سياسي مصر نيز گفت: ممكن است همه مردم مصر از اين كه اولين سفر خارجي محمد مرسي به عربستان باشد، راضي نباشند. با اين وجود رئيس جمهور بايد در اين سفر، مسائلي كه براي مردم مصر از اهميت خاصي برخوردار است را مورد بررسي قرار دهد.
وي از پادشاه عربستان خواست تا با نشان دادن حسن نيت خود، شماري از بازداشت شدگان مصري در اين كشور از جمله «احمد الجيزاوي» فعال حقوقي را از زندان آزاد كند.
«همسر الجيزاوي» نيز از رئيس جمهور منتخب مصر درخواست كرد كه براي آزادي اين فعال حقوقي از هيچ تلاشي فروگذاري نكند.


با برپايي تظاهرات در اوتاوا صورت گرفت

اعتراض دانشمندان كانادايي به شرايط معيشتي

يك روز پس از اعتصاب دانشمندان هسته اي كانادا، چهره هاي علمي و دانشمندان حوزه هاي مختلف اين كشور به نشانه اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت تظاهرات كردند.
يك روز از انتشار خبر جالب توجه اعتصاب دانشمندان هسته اي كانادا در اعتراض به شرايط كاري نامناسب و مشكلات معيشتي نگذشته بود كه سايت خبري «د استار» با انتشار گزارشي از راهپيمايي چهره هاي علمي، دانشگاهي و ساير دانشمندان اين كشور خبر داد.
براساس اين گزارش كاهش بودجه تحقيقاتي با هدف جبران كسري بودجه باعث برپايي تظاهرات كانادايي ها از «اوتاوا» به سمت ساختمان كنگره اين كشور شده است. به اعتقاد معترضان، كاهش بودجه تحقيقاتي باعث افت رشد دانش و علم در اين كشور مي شود و اين امر غيرقابل قبول است. «اگر علم نباشد، دانشمند نخواهد بود و حقيقت كشف نخواهد شد» از جمله شعارها و دست نوشته هاي معترضان كانادايي را تشكيل مي داد.
راهپيمايان در اوتاوا پلاكاردهايي را در دست داشتند كه اعتراضات آنها را نسبت به نبود دموكراسي و عدالت در اين كشور نشان مي داد.
دولت كانادا به خاطر پيروي از سياست هاي جنگ طلبانه آمريكا، هم اكنون از كسري بودجه رنج مي برد و به همين خاطر بودجه بخش هاي آموزشي، تحقيقاتي و خدمات عمومي را كاهش داد. همين مسئله، دانشمندان و اساتيد دانشگاه را نيز مثل دانشجويان به خيابان ها كشاند.
تاكنون اعتراضات ضد دولتي تنها در منطقه كبك كانادا صورت مي گرفت.
 


ديدار فرستاده كاخ سفيد با رئيس جمهور يمن در صنعا

رئيس جمهور يمن در ديدار با معاون وزير خارجه آمريكا با اشاره به مشكلات و چالش هاي پيش روي يمن بر توانايي كشورش در عبور از بحران موجود در اين كشور تأكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران «عبد ربه منصور هادي» رئيس جمهور يمن در ديدار با «ويليام برنز»، معاون وزير خارجه آمريكا به بررسي همكاري هاي يمن و آمريكا در زمينه مبارزه با تروريسم پرداخت.
در اين ديدار كه در صنعا انجام گرفت، دو طرف همچنين به بررسي طرح بازسازي ارتش يمن و نيروهاي امنيتي اين كشور و همچنين پايان دادن به اختلافات موجود در ميان نيروهاي مسلح يمني پرداختند.
منصور هادي در اين ديدار ضمن اشاره به چالش هايي كه كشور يمن در حال حاضر با آن ها دست و پنجه نرم مي كند، اعلام كرد: يمن در ماه هاي اخير توانسته از اوضاع دشواري كه وجود دارد، عبور كند. لذا مردم يمن قادرند با عزم و اراده خود و وحدت ملي مشكلات و چالش هاي پيش رو را پشت سر بگذارند.
وي همچنين با اشاره به درگيري هاي اخير ارتش يمن با گروه هاي تروريستي در جنوب اين كشور و سيطره نيروهاي ارتش بر مناطق و شهرهاي استان ابين و بخش هايي از استان شبوه اعلام كرد: يگان هاي نيروهاي مسلح يمن در آزادسازي شهرهاي جنوبي و فراري دادن برخي از عوامل تروريستي به خوبي عمل كردند.
ويليام برنز نيز به نوبه خود تأكيد كرد كه آمريكا به حمايت هاي همه جانبه خود از يمن به ويژه در زمينه هاي سياسي، امنيتي و اقتصادي ادامه خواهد داد.
رئيس جمهور يمن همچنين در ديدار با كميته اي كه مسئول برقراري ارتباط ميان رئيس جمهور و گروه هاي سياسي و احزاب جوانان يمن است، بر لزوم حضور همه نيروهاي يمني در كنفرانس ملي جهت موفقيت اين كشور در حل و فصل بحران موجود تأكيد كرد.
از سوي ديگر وزارت كشور يمن نيز با صدور دستوري حكم آزادي همه كساني را كه در اين كشور به خاطر عقايدشان بازداشت شده بودند، صادر كرد.


همراهي هزاران شهروند اسپانيايي با معدنچيان در تظاهرات ضد دولتي

هزاران نفر از مردم اسپانيا با پيوستن به معدنچيان اعتصابي عليه سياست هاي اقتصادي دولت تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، حدود 400 تن از معدنچيان اعتصابي با كلاه هاي سفيد و لباس هاي كار به همراه بيش از 10 هزار نفر از شهروندان عادي در اعتراض به قطع كمك هاي دولتي به معدن هاي زغال سنگ و حذف هزاران فرصت شغلي در خيابان هاي مادريد راهپيمايي كردند.
معدنچيان كه از شهرهاي مختلف خود را به مادريد رسانده اند فرياد مي زدند: «اسپانيا به پا مي خيزد».
اعتصابيون كه نزديك به يك ماه است در جريان تظاهرات خود با نيروهاي امنيتي به شدت درگير هستند، برخلاف گذشته در راهپيمايي ديروز با همراهي انبوهي از مردم عادي به آرامي تظاهرات كردند. بنا به گفته معدنچيان آنها اصلا انتظار همراهي چنين جمعيتي را نداشته و با مشاهده مردم روحيه اي دوچندان گرفته اند.
گفتني است، اسپانيا همچون بسياري از كشورهاي بحران زده اروپايي براي جبران كسري بودجه و پرداخت بدهي هاي سر به فلك كشيده خود به اجراي رياضت هاي سنگين اقتصادي روي آورده است. در همين راستا دولت اين كشور مدتي است تصميم گرفته يارانه هاي صنعت زغال سنگ را از 301 ميليون يورو در سال گذشته به 111 ميليون يورو كاهش دهد كه اين امر در خوش بينانه ترين حالت يعني اخراج 30 هزار نيروي كار.
از سوي ديگر خبر مي رسد، دولتمردان اين كشور بحران زده به دنبال افزايش مجدد ماليات بر مصرف هستند. گزارشهاي دريافتي حاكي است احتمالا اسپانيا در واكنش به فشارهاي روزافزون اتحاديه اروپا مجبور به افزايش ماليات بر مصرف شوند.
بدين ترتيب مي توان انتظار داشت با اجراي دور جديد رياضت هاي اقتصادي معترضان همچنان در خيابان ها بمانند. گفتني است مادريد در ازاي دريافت كمك هاي مالي بايد به اجراي رياضت هاي اقتصادي تن دهد در غير اين صورت خبري از اين كمك ها نخواهد بود. روزنامه «لوفيگارو» در همين رابطه طي تحليلي نتيجه گرفته كه اسپانيا به قيموميت اتحاديه اروپا درآمده است. اين روزنامه در تأييد اين نتيجه گيري خود آورده: اسپانيا به خاطر دريافت كمك هاي مالي تحت نظارت دقيق قرار خواهد گرفت. دولت اسپانيا كه حتي حاضر نيست از واژه «نجات» براي اقتصاد خود استفاده كند، بايد بازرسي هاي منظم گروه سه جانبه صندوق بين المللي پول، بانك مركزي اروپا و كميسيون اروپا را قبول كند. اين گروه هر سه ماه يك بار براي حسابرسي از وزارت اقتصاد و بانك مركزي اسپانيا به اين كشور سفر خواهند كرد.


افزايش تنش ها ميان چين و ژاپن در پي مداخلات موذيانه آمريكا

در پي بالا گرفتن اختلافات ارضي و مناقشات ديپلماتيك، ژاپن سفير چين را فرا خواند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، تنش هاي سياسي بين پكن-توكيو اين بار به دنبال ورود سه قايق گشتي چيني به جزاير مورد مناقشه «سنكاكو» واقع در درياي چين شرقي بالا گرفت. مقامات رسمي ژاپن بلافاصله با احضار سفير چين به وزارت خارجه ضمن تأييد رسمي اين خبر، بر دامنه اين تنش هاي با سابقه افزودند: سخنگوي ارشد دولت ژاپن به صراحت گفت: واضح است جزاير سنكاكو «به لحاظ قانوني و تاريخي متعلق به ژاپن است» اما پكن نيز در اين بين بيكار ننشست و ضمن تخطئه اين اقدام توكيو پاي جزاير «ديائويو» را به ميان كشيد. به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي «ليو ويمين» سخنگوي وزارت خارجه چين گفت: اين جزاير كه در سال 1960 طي توافقنامه امنيتي بين واشنگتن-توكيو متعلق به ژاپن عنوان شده متعلق به چين است و پكن «هرگونه معامله خصوصي» بين اين دو كشور بر سر اين جزاير را غيرقانوني و بي اعتبار مي داند. وي همچنين «ادعاهاي واشنگتن مبني بر تملك ژاپن بر اين جزاير» را نادرست خواند.
گفتني است اين اظهارات در حالي ابراز مي شود كه طي چند روز گذشته كشورهاي آمريكا، كره جنوبي و ژاپن به رغم مخالفت هاي چين اقدام به برگزاري رزمايش نظامي در درياي چين كرده اند. از طرفي سئول و توكيو نيز تلاش ها براي دست يافتن به يك پيمان اتحاد نظامي را گسترش داده اند. پكن به شدت نسبت به اين اقدامات موضع گرفته و اجراي آن را باعث تشديد تنش ها در شبه جزيره كره عنوان كرده است.
گفتني است نقش آمريكا در افزايش تنش ميان چين و ژاپن كاملا محسوس است.
واشنگتن قصد دارد علي رغم خواست پكن، نيروهاي خود را در اقيانوس آرام و جنوب شرق آسيا تقويت كند.


نشست شوراي امنيت براي بررسي گزارش عنان درباره سوريه

جلسه شوراي امنيت با موضوع بررسي نتايج سفر منطقه اي كوفي عنان به سه كشور سوريه، ايران و عراق تشكيل شد.
به گزارش خبرگزاري ها، شوراي امنيت سازمان ملل روز گذشته نشستي را با هدف بررسي گزارش كوفي عنان فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب درباره سوريه برگزار كرد.
اين گزارش نتيجه مذاكرات عنان با مقامات سوري، ايراني و عراقي است. تا عصر ديروز در مورد موضعگيري شوراي امنيت در اين رابطه گزارشي نرسيد.
در همين حال «ميخائل بوگدانف» معاون وزير خارجه روسيه، در گفت وگو با خبرگزاري اينترفاكس اين كشور آمادگي مسكو را براي ميزباني نشست جديد گروه تماس سوريه براي حل و فصل اختلافات موجود در اين كشور اعلام كرد.
وي اظهار داشت: ما از برگزاري نشست جديدي از سوي گروه تماس سوريه در كشورمان استقبال مي كنيم و همزمان با آنكه با دستاوردهاي نشست ژنو موافقيم، برگزاري اين نشست را نيز مفيد مي دانيم.
وي ادامه داد: مسكو براي برگزاري اين نشست مصمم است و مذاكرات خود را با طرف هاي ذي ربط درباره سوريه براي مشاركت هر چه بيشتر گروه هاي مختلف در نشست مذكور افزايش مي دهيم.
بوگدانف گفت: به دليل مخالفت برخي از هم پيمانان ما متأسفانه ايران و عربستان در نشست ژنو شركت نكردند در حالي كه اين دو كشور نقش بسيار مهمي در تحولات سوريه مي توانند ايفا كنند و ما مطمئنيم كه اين دو كشور و كشورهاي ديگر همانند اردن و لبنان نيز كه در نشست ژنو شركت نكردند، با مشاركت خود در كنفرانس مسكو تلاش ها براي برقراري امنيت در سوريه را پررنگ تر خواهند كرد.
«ايگر پانكين» معاون نماينده روسيه در سازمان ملل متحد نيز گفت، روسيه با ارايه پيش نويس قطعنامه اي به اعضاي شوراي امنيت خواستار تمديد سه ماهه مأموريت ناظران در سوريه شد. وي افزود، هدف از اين قطعنامه حمايت از طرح كوفي عنان در سوريه است.
در اين پيش نويس تأكيد شده است كه ناظران سازمان ملل براي انجام مأموريت خود از توانايي هاي ناظران نظامي برخوردار باشند.
روسيه در اين پيش نويس با تأكيد بر حل سياسي بحران سوريه طبق خواست مردم از همه طرف ها خواسته است از اقدامات خشونت آميز دست بكشند و افرادي را براي همكاري با كوفي عنان جهت رسيدن به توافق معرفي كنند.در همين حال وزير دفاع روسيه تأكيد كرد مسكو دخالت خارجي در سوريه را نخواهد پذيرفت.
اين در حالي است كه كوفي عنان در پايان سفر منطقه اي خود به سوريه، ايران و عراق در يك كنفرانس مطبوعاتي تأكيد كرد كه حل بحران سوريه نيازمند حضور كشورها و گروه هاي ذي ربط برسر ميز مذاكره است.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14