(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 22 تیر 1391 - شماره 20254

گزارش كيهان از توزيع مرغ 4600 توماني
آخرين اخبار از طرح تبديل نيروهاي شركتي در دستگاه هاي اجرايي
حجم تجارت ايران و قرقيزستان به يك ميليارد دلار مي رسد
تا زماني كه سند صادر نشده خريد و فروش مسكن مهر غيرقانوني است
وزير تعاون كار و رفاه اجتماعي: 200 هزار كارگر ساختماني سالانه بيمه مي شوند
كوتاه اقتصادي
ساخت 14دكل حفاري نفتي توسط مهندسان ايراني
از محل منابع صندوق توسعه ملي صورت مي گيرد
ايجاد شغل با 19 هزار ميليارد تومان اعتبار
افزايش 18 درصدي حقوق مستمري بگيران و بازنشستگان تأمين اجتماعي
اقدام خريداران نفت ايران براي دور زدن تحريم ها
بانك مركزي: بانكي به نام «تات» نداريم
كسري 900 ميليارد دلاري بودجه آمريكا
اختصاص 8 هزار ميليارد ريال بودجه براي ايمني جاده ها
كريمي خبر داد
صدور بيمه نامه براي مسافران ايراني و خارجي


گزارش كيهان از توزيع مرغ 4600 توماني

دولت بايد شبكه عرضه مرغ 4600 توماني را گسترده كند و نظارت بر عرضه آن نيز بايد با دقت انجام شود.
خبرنگار ما پيش ازظهر ديروز با مراجعه به چند واحد صنفي فروشنده مرغ در سطح شهر با مردم گفت وگو كرد.
مردم براي خريد مرغ 4600 توماني بايد ساعتها در صف هاي طويل بايستند و آخركار معلوم نيست مرغ ارزان قيمت به آنها برسد يا خير.
اين مورد در ميادين ميوه و تره بار شهرداري نيز قابل مشاهده است.
مردم در گفت وگو با خبرنگار كيهان، از مسئولين درخواست دارند مراكز عرضه مرغ 4600 توماني گسترده تر شود. البته يكي از مرغ فروشان در اين باره گفت: ميزان مرغ 4600 توماني بسيار كم است و بايد دولت در اين زمينه اقدام اساسي كند.
قيمت مرغ در مغازه هاي سطح شهر تهران كيلويي 6500 تا 6700 تومان است.
عده اي از مردم نيز نگران تهيه مرغ در ماه مبارك رمضان با قيمت هاي بالاتر هستند. مردم مي گويند: تقاضا در اين ماه بالاست و سوءاستفاده كنندگان منتظر آغاز فرارسيدن ماه رمضان هستند.
مسئولان فقط
وعده مي دهند
مردم در گفت وگو با خبرنگار كيهان درباره وعده هاي مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت مي گويند: هر روز خبرهاي مختلفي درباره ارزان شدن مرغ از سوي مسئولان عنوان مي شود، اما اقدام عملي در اين زمينه ديده نمي شود.
مردم با اشاره به خبرهاي ضد و نقيض پيرامون تهيه غذاي مرغ و وضعيت توليد، مي پرسند، مشاجرات مطرح در زمينه تهيه دان مرغ كي به پايان مي رسد؟ و چه ارگان يا مسئولي بايد به اين مسئله پايان دهد؟ خبرنگار ما در ادامه گفت وگو با مردم، مي افزايد: ظاهرا همين ميزان كم عرضه مرغ 4600 توماني در بازار، از دست سودجويان درامان نيست، زيرا مردم مي گويند، مرغي كه وارد واحدهاي صنفي مي شود با مرغي كه عرضه مي شود همخواني ندارد. يعني، فروشندگان پس از يك ساعت يا يك ساعت و نيم توزيع، يكباره اعلام مي كنند، مرغ 4600 توماني تمام شد. در اين زمينه نيز بازرسان بايد توزيع را نيز مديريت كنند.
كارخانه ها به وعده خود عمل نكردند
قرار بود كارخانه هاي توليد لبنيات روزانه به طور متوسط نيمي از توليدات خود را به قيمت دولتي و نيمي را به قيمت آزاد ارائه دهند، ولي شواهد نشان مي دهد كه آنها به وعده خود عمل نكردند و حدود 80 تا 90 درصد توليدات خود را با نرخ آزاد عرضه كرده و فقط 10 تا 15درصد را به صورت دولتي به ميادين عرضه مي كنند.
حسين صالحي، رئيس اتحاديه فروشندگان لبنيات تهران در گفت وگو با ايسنا، اظهار كرد: قيمت ماستي كه 1150تومان بود، در بازار آزاد 1400 تومان است و دوغي كه 1300تومان به فروش مي رسيد، به 1610تومان افزايش يافته است.
وي گفت: از طرفي در جاهايي كه لبنيات را با نرخ دولتي به فروش مي رسانند، آنقدر صف طولاني وجود دارد كه خيلي ها نمي توانند كالاي خود را خريداري كنند و نوبت به آنها نمي رسد.
اين وضعيت در حالي است كه پيش از اين قرار بود توليدكنندگان با وزارت صنعت، معدن و تجارت براي تنظيم بازار شير تفاهم نامه كلي امضا كنند كه البته امضا نشد و به همين دليل برخي شركت ها تفاهم نامه هاي جداگانه اي را به منظور تنظيم بازار و عرضه محصولات با قيمت ترجيحي با وزارت صنعت، معدن و تجارت امضا كردند كه براساس آن بايد شركت ها از تاريخ 18تيرماه نيمي از محصولات خود را با قيمت هاي ترجيحي و نيمي ديگر را با قيمت هاي آزاد عرضه مي كردند كه البته آن هم اجرا نشد.
هشدار مجلس
به مسئولان تنظيم بازار
يك عضو كميسيون اقتصادي مجلس گفت: تذكرات جدي براي ساماندهي وضعيت بازار در آستانه آغاز ماه مبارك رمضان به وزراي صنعت، معدن و تجارت و جهاد كشاورزي داده شده است.
سيدمحمد حسين ميرمحمدي در گفت وگو با مهر در خصوص وضعيت تنظيم بازار در آستانه آغاز ماه مبارك رمضان اظهار داشت: با توجه به اينكه پيش از تعطيلات مجلس وزراي صنعت، معدن و تجارت و جهاد كشاورزي به مجلس دعوت شدند، تذكرات جدي براي ساماندهي وضعيت بازار از سوي نمايندگان به آنها داده شده است.
وي با تاكيد بر اينكه نمايندگان مجلس در اين دوره مصمم هستند در بعد نظارتي قويتر از گذشته عمل كنند، گفت: اعضاي اين كميسيون بعد از تعطيلات مجلس جلسه اي را با مسئولان و دست اندركاران تنظيم بازار برگزار خواهند كرد و مجددا براي ساماندهي وضعيت بازار به آنها تذكراتي داده خواهد شد.
وي تصريح كرد: در صورتي كه مسئولان مربوطه به هر دليلي از اين وظيفه خطير كوتاهي كنند به طور قطع و يقين مجلس از ابزارهاي نظارتي خود اعم از سؤال يا استيضاح وزير براي جلوگيري از افزايش بي رويه قيمت كالاها در بازار استفاده خواهد كرد.
 


آخرين اخبار از طرح تبديل نيروهاي شركتي در دستگاه هاي اجرايي

معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت رئيس جمهور آخرين اخبار از تبديل وضعيت نيروهاي شركتي را تشريح كرد.
عبدالعلي تاجي در گفت وگو با فارس، در مورد آخرين وضعيت تبديل نيروهاي شركتي در دستگاه هاي اجرايي گفت: بعد از رفع شدن ايرادهاي گرفته شده در مصوبه دولت به موازات آن يك طرح دو فوريتي توسط حدود 30، 40 نفر از نمايندگان مجلس تهيه شده كه اين طرح عبارت ديگري از همان مصوبه دولت در مورد تبديل وضعيت نيروهاي شركتي به شمار مي رود.
معاون حقوقي، امور مجلس و استانهاي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور افزود: طرح دو فوريتي نمايندگان در جلسه قبلي مجلس فرصت ارائه پيدا نكرد و در اولين جلسه مجلس بعد از تعطيلي دو هفته اي مطرح مي شود.
وي اظهار اميدواري كرد با تصويب طرح دو فوريتي نمايندگان براي تبديل وضعيت نيروهاي شركتي اولا درآمد نيروهاي شركتي افزايش يابد، ثانياً آنها از بلاتكليفي بيرون آمده و امنيت شغلي پيدا كنند و ثالثاً اجحاف نيروهاي شركتي پايان يابد.
تاجي افزود: نمايندگان هم اكنون در حوز ه هاي انتخابيه حضور دارند و مي توانند از نزديك مشكلات نيروهاي شركتي در حوزه هاي انتخابيه خود را بررسي كرده و با اطلاعات بيشتر و مسئوليت پذيري نسبت به تسهيل طرح تبديل وضعيت اقدام كنند.
وي افزود: همچنين در مناظره تلويزيوني كه در گفت و گوي ويژه خبري با يكي از نمايندگان مجلس داشتم اعلام كردم، ما كه در خلأ زندگي نمي كنيم در حال حاضر همين تعداد نيروهاي شركتي در دستگاه هاي اجرايي مشغول كار هستند و حقوق دريافت مي كنند ولي بخش قابل توجهي از اين حقوق به جيب شركتهاي واسط تأمين نيرو مي رود. بنابراين اگر اين نيروها تبديل وضعيت شوند اولا نيروي جديدي به دستگاه ها تزريق نمي شود، ثانياً هزينه دستگاه هاي اجرايي و دريافتي نيروهاي شركتي افزايش پيدا مي كند.
تاجي افزود: بطور تخمين حدود 100 هزار نيروي شركتي در دستگاه هاي اجرايي مشغول كارهاي تخصصي و اداري هستند و ما نمي توانيم اينها را بيرون كنيم چون به خدمات آنها نياز است.


حجم تجارت ايران و قرقيزستان به يك ميليارد دلار مي رسد

حجم مبادلات تجاري ايران و قرقيزستان به يك ميليارد دلار مي رسد.
«عاقل بيك جبار اف» وزير دارايي قرقيزستان در پايان دهمين ا جلاس كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي ، بازرگاني، علمي و فرهنگي ايران و قرقيزستان گفت: ايران از لحاظ اقتصادي در رتبه هفدهم دنيا محسوب مي شود، اين در شرايطي است كه تهران در 6 سال اخير، از رشد مناسبي برخوردار بوده و دستاوردهاي علمي، آموزشي و نوسازي مناسب اقتصادي را نيز تجربه كرده است.
وي افزود: سندي كه در اين اجلاس به امضاي دو طرف رسيد، نقطه آغازي براي شروع ايده ها و فروش كالا ميان دو كشور است كه اميدواريم بتوانيم تا سقف يك ميليارد دلار روابط را گسترش دهيم.
به گفته جبار اف، قرقيزستان خط اعتباري 50 ميليون يورويي را براي تجار ايراني در نظر گرفته است كه اميدواريم بتوانيم آن را به 500 ميليون يورو ارتقا دهيم. ضمن اينكه اميدواريم در آينده نزديك به طور فعالانه بتوانيم استاندارد حلال را در توليد كالاهاي خود رعايت كنيم.
وي اظهار داشت: تجارت ميان ايران و قرقيزستان، يك جاده دو طرفه است كه اميدواريم بتوانيم منافع دو كشور را تامين كنيم. البته عليرغم اينكه قرقيزستان كشور كوچكي است، اما ياد گرفته ايم كه با ديگران در دنيا تجارت كنيم و بنابراين حجم مبادلات ما با چين هم اكنون حدود 5 ميليارد دلار است، ضمن اينكه 3 ميليارد دلار با روسيه و 2 ميليارد دلار با قزاقستان هم اكنون مبادله تجاري داريم.
به گزارش مهر، مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت كشورمان نيز در پايان دهمين اجلاس كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي ايران و قرقيزستان گفت: روابط دو كشور ايران و قرقيزستان، روابطي ديرينه و ريشه دار با مشتركات فرهنگي و تاريخي است، اين در حالي است كه چند سال است كه كميسيون مشترك بين دو كشور برگزار نشده است.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: ايران اميدوار است كه حجم مبادلات تجاري ميان دو كشور به عدد بالاتري ارتقا يافته و تماس هاي دو طرف در سطح بخش خصوصي ادامه يابد.
به گفته وزير صنعت، معدن و تجارت، ايران و قرقيزستان آمادگي دارند كه در تهاتر كالا همكاري كنند. غضنفري گفت: كشور قرقيزستان 50 ميليون يورو خط اعتباري جديد را به تجار و سرمايه گذاران ايراني در قرقيزستان اختصاص خواهد داد.
وي اظهار داشت: در اين رابطه همچنين صندوق ضمانت صادرات جمهوري اسلامي ايران نيز حاضر است ريسك سرمايه گذاران ايراني در قرقيزستان را بپذيرد.


تا زماني كه سند صادر نشده خريد و فروش مسكن مهر غيرقانوني است

آژانس هاي املاك حومه تهران در حالي كه هنوز بسياري از واحدهاي مسكن مهر سنددار نشده اند به صورت غيرقانوني مسكن هاي 99 ساله و ملكي را خريد و فروش مي كنند.
به گزارش ايسنا، زماني كه به آژانس هاي املاك حومه تهران به خصوص پرديس و پرند مراجعه شود و مدعي فروش مسكن مهر باشيم، بنگاه داران با تمركز بيشتر و صداي آهسته تر مي گويند خريد و فروش مسكن هاي مهر ممنوع است، ولي در مورد ملك شما شايد بتوان كاري كرد.
آنگاه با سؤال هايي نظير اين كه واحد چند متر است؟، چه امكاناتي دارد؟، واحد ملكي است يا 99 ساله؟، ميزان آورده اوليه چقدر بوده است و غيره مواجه مي شويم.
بنگاه داران سپس شروع به قيمت گذاري بر روي واحد مي كنند، به طور مثال قيمت يك واحد 99 ساله 81 متري يك خوابه در قسمت هاي بلند مرتبه سازي شده مسكن مهر پرديس حدود 22 الي 23 ميليون تومان است و در صورت ملكي بودن حدود 10 ميليون تومان به آن افزوده مي شود.
بنابراين گزارش: عواقب خريد و فروش واحدهاي بدون سند مسكن مهر مستقيما متوجه خريداران است و زماني كه اين موضوع را با دلالان مسكن مطرح مي كنيم، مي گويند «براي شما كه مشكلي پيش نمي آيد با رضايت خريدار مسكن به او تحويل داده مي شود.»سعيد صابوني مديرعامل شهر جديد پرند در اين باره با تاكيد بر اين كه نظارت بر اين موضوع بر عهده ما نيست، گفت: هر اتفاقي كه مي افتد ما مسئول آن نيستيم، ما فقط اطلاع رساني مي كنيم تا زماني كه سند براي واحدها صادر نشده، خريد و فروش آن غيرقانوني است.
وي افزود: پيگيري اين كه آيا متقاضي واحد بدون سند خود را مي فروشد يا خير، به ما ربطي ندارد، ما از كارهاي پشت صحنه خبر نداريم.
صابوني تصريح كرد: وقتي فردي مسكن مهر خود را از طريق دفاتر ثبت به صورت وكالت بلاعوض به فرد ديگري منتقل مي كند، جلوگيري از اين معضل بر عهده ما نيست. ما فقط مي گوييم اين كار غيرقانوني است.
طبق اين گزارش: در حالي كه شاهد خريد و فروش واحدهاي بدون سند در مسكن هاي مهر هستيم حتي بسياري از خريداران از عواقب خريد واحدهاي بدون سند اطلاعي ندارند و در نهايت فروشندگان با دريافت مبلغي اين واحدها را با وكالت بلاعوض به خريداران منتقل مي كنند.


وزير تعاون كار و رفاه اجتماعي: 200 هزار كارگر ساختماني سالانه بيمه مي شوند

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: براساس قانون سالانه 200 هزار نفر از كارگران ساختماني را بايد تحت پوشش قرار دهيم كه اقدامات در مورد بيمه اين افراد در دست انجام است.
عبدالرضا شيخ الاسلامي افزود: سازمان آموزش فني وحرفه اي نيز موظف بود، نيروهاي كار در اين حوزه را آموزش دهد كه اين هم در دست انجام است.
به گفته وي، هزينه هاي مربوط به آموزش كارگران ساختماني از محل احداث بنا اخذ مي شود و كار طبق آنچه كه در قوانين پيش بيني شده در دست اقدام است.
شيخ الاسلامي سپس ادعاي مربوط به تسريع در ورود كارگران چيني به كشور به منظور ساخت پروژه آزادراه تهران- شمال را كذب محض دانست و گفت: به نظر مي رسد اين ادعا مصرف سياسي براي برخي هايي دارد كه تمايل به فضاسازي و اظهارنظر به هر عنواني را دارند.
وي همچنين درباره بسته حمايت از كارآفريني اظهار داشت:اقدامات عملي درباره اجراي اين بسته در دست انجام است و به دليل اين كه يك جريان مستمر است در طول زمان آثار آن مشخص خواهد شد.


كوتاه اقتصادي

رئيس كل بانك مركزي در مورد نرخ ارز گفت: ارز در حال حاضر تك نرخي است. اعتقاد ما اين است كه بانك مركزي در حال حاضر تنها با يك نرخ، ارز عرضه مي كند. پس از مطرح شدن پيشنهاد سه نرخي شدن ارز توسط رئيس كميسيون اقتصادي مجلس از سوي دولت، مقامات دولتي چند باري اعلام كردند كه آن ها به دنبال تك نرخي شدن ارز هستند. از اين فراتر، حال رئيس كل بانك مركزي گفته كه ارز در حال حاضر تك نرخي است.
¤ مديرعامل بانك رفاه طي نامه اي به مديران و مسئولين واحدها و شعبات بانك در خصوص خدمت رساني مطلوب به مشتريان به ويژه مستمري بگيران صندوق تامين اجتماعي تأكيد كرد: بانكي كه همواره احترام به مشتريان خود را يك اصل مي داند و سا ل هاي متمادي اين افتخار را داشته كه در بين بانك هاي كشور رتبه اول مشتري مداري را كسب نمايد، شايسته است به منظور خدمت رساني مطلوب تر به همه مشتريان به ويژه مستمري بگيران از هيچ كوششي فروگذار ننموده و قدر و منزلت ايشان را بيش از پيش ارج نهاده و اين عزيزان را مورد اكرام و احترام بيشتري قرار دهد.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران، با جابجايي 453 ميليون اوراق بهادار، به 425 ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را حق تقدم بانك ايران زمين در بازار دوم فرابورس با جابجايي 39ميليون و 500 سهم با نرخ483 ريال داشت. كمترين حجم معاملات را كوير تاير در بازار اول فرابورس با جابجايي 5 هزار و 100 سهم و قيمت پاياني هزار و 610 ريال كسب كرد.
¤ گواهينامه بين المللي 10004ISO در زمينه رضايتمندي مشتريان، به همراه جايزه ملي رضايتمندي مشتريان و همچنين تنديس و گواهينامه بين المللي مديريت موفق و خلاق با سطح A به ايرانسل اهدا شد.به گزارش روابط عمومي ايرانسل، اين جايزه ملي وگواهينامه بين المللي ايزو، براساس ارزيابي سطح ميزان خدمات و نوآوري در آن، توجه به نياز مصرف كنندگان، با تكيه بر 9 شاخص اساسي بين المللي و نظرسنجي علمي يكساله بين 800 شركت فعال در 37 حوزه صنعت كشور، به ايرانسل اعطا شد.
¤ معاون صنايع كوچك از حضور سرمايه گذاران چيني در شهركهاي صنعتي و فناوري زيرمجموعه سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران خبر داد. سومين اجلاس همكاري هاي چين و كشورهاي غرب آسيا و شمال آفريقا در شهر تيان جين كشور چين برگزار شد. ايرج موفق معاون صنايع كوچك وحسين شفيع زاد سرپرست دفتر توسعه بنگاه ها و كارآفريني به عنوان نماينده سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران در اين اجلاس حضور داشتند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5589 و 3660 الي 3667 از امروز و روز شنبه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ مشتريان بانك ملي ايران با دريافت شماره كارت مجازي مرتبط با تسهيلات مي توانند اقساط خود را به صورت غيرحضوري پرداخت كنند.به گزارش روابط عمومي بانك ملي، مشترياني كه ضمن استفاده از تسهيلات بانك ملي ايران، اقساط آن را در سيستم غيرمتمركز شعب پرداخت مي كنند، مي توانند با مراجعه به سايت اين بانك و با ورود كد ملي، كد شعبه و شماره تسهيلات، شماره كارت مجازي مرتبط با تسهيلات خود را دريافت كنند.


ساخت 14دكل حفاري نفتي توسط مهندسان ايراني

تفاهم نامه ساخت 14دكل حفاري خشكي با حضور وزير نفت و وزير دفاع امضا شد.
صبح ديروز تفاهم نامه ساخت 14دكل حفاري خشكي بين جهاد دانشگاهي، شركت تامين كالاي وزارت نفت و شركت توسعه طرح هاي صنعتي با حضور احمد وحيدي وزير دفاع و رستم قاسمي وزير نفت به امضا رسيد.
ارزش اين قرارداد 15ميليارد يورو بدون تجهيزات جانبي است به گونه اي كه 2 دستگاه دكل حفاري با 54 درصد ساخت داخل بعد از 10 ماه تحويل داده مي شود و پس از آن نيز هر 3 ماه دو دكل ديگر نيز تحويل خواهد شد.
اين دكل ها توسط مهندسان ايراني طراحي و ساخته مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، رستم قاسمي در مراسم امضاي تفاهم نامه 14دكل حفاري خشكي گفت: در طول سالهاي بعد از انقلاب در صنعت نفت كارهاي بزرگي انجام شده و امروز با حمايت ملت، دولت و مجلس به دنبال سرعت بخشيدن به مسير توسعه صنعت نفت هستيم.
قاسمي اظهار داشت: تا پايان برنامه پنجم توسعه به اندازه ظرفيت كنوني كشور نيازمند دكل حفاري هستيم تا بتوانيم هم حفاري هاي جديد داشته باشيم و هم از مخازن نفت نگهداري كنيم.
وي در پايان گفت: در ماه هاي آينده نيز شاهد امضاي تفاهم نامه هاي جديدي خواهيم بود كه مي تواند به توسعه صنعت نفت كمك شاياني كند.
احمد وحيدي نيز در مراسم امضاي تفاهم نامه ساخت 14دكل حفاري خشكي گفت: امروز شاهد امضاي تفاهم نامه اي هستيم كه يك حركت مثال زدني در بومي سازي و خودكفايي تجهيزات مورد نياز نفتي است.
وي ادامه داد: اين حركت مباركي كه در كشور و به خصوص در وزارت نفت آغاز شده است نويدبخش آينده اي درخشان است كه مي توان گفت وقت آن رسيده كه به توان داخلي خود اتكا كنيم.
وحيدي با اشاره به اينكه صنعت نفت پيشقراول مبارزه با استكبار جهاني است خاطرنشان كرد: فشاري كه دشمن به صنعت نفت مي آورد نيازمند يك دفاع همه جانبه است تا بتوانيم بن بست ها و تحريم ها را بشكنيم و به حركت شتابان خود در مسير توسعه ادامه دهيم.


از محل منابع صندوق توسعه ملي صورت مي گيرد

ايجاد شغل با 19 هزار ميليارد تومان اعتبار

معاون وزير تعاون، كار و رفاه از پيش بيني اختصاص 19 هزار و 500 ميليارد تومان از منابع صندوق توسعه ملي براي ايجاد فرصت هاي جديد شغلي در سال جاري خبر داد.
محمدحسين فروزان مهر در گفت وگو با مهر اظهار داشت: البته نحوه اختصاص اين منابع در استان ها بايد برنامه ريزي شود.
فروزان مهر، از برگزاري پنجاه و نهمين نشست شوراي عالي اشتغال در يكشنبه آينده به رياست معاون اول رئيس جمهور خبر داد و گفت: اين نشست، دومين جلسه شوراي عالي اشتغال براي پيگيري مصوبات اشتغالي سفر مقام معظم رهبري به استان كرمانشاه خواهد بود.
وي خاطرنشان كرد: علاوه بر پيگيري مصوبات سفر مقام معظم رهبري به استان كرمانشاه در شوراي عالي اشتغال، برخي مباحث ديگر در بخش عملكرد سيستم بانكي در پرداخت تسهيلات به طرح هاي اشتغالي نيز مطرح مي شود.
اين مقام مسئول در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، افزود: قرار است سيستم بانكي از طريق بانك مركزي برنامه و جدول تركيب منابع و همچنين نحوه تسهيلات دهي به طرح هاي اشتغالي استان ها را ارائه كند.
معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، گفت: علاوه بر تسهيلاتي كه قرار است در سال جاري (45 هزار ميليارد تومان) از سوي شبكه بانكي كشور به منظور ايجاد طرح هاي جديد اشتغالي پرداخت شود، منابع جديد حمايتي از سوي صندوق توسعه ملي نيز اختصاص خواهد يافت.


افزايش 18 درصدي حقوق مستمري بگيران و بازنشستگان تأمين اجتماعي

حقوق بازنشستگان و مستمري بگيران تأمين اجتماعي در سال جاري 18درصد افزايش مي يابد.
رئيس كانون بازنشستگان و مستمري بگيران تأمين اجتماعي شهرستان شميرانات در همايش اين كانون با اعلام مطلب فوق گفت: دستورالعمل افزايش 18 درصدي حقوق صادر شده و قرار است به همراه ماههاي عقب افتاده با حقوق مرداد ماه پرداخت شود.
پرويز احمدي پنجكي افزود: طبق وعده اي كه آقاي مرتضوي مدير عامل سازمان تأمين اجتماعي داده است يكصد هزار تومان افزايش حقوق هم علاوه بر 18 درصد پرداخت مي شود.
وي ادامه داد: همچنين مذاكراتي به عمل آمده است كه ساير مزايا نيز از قبيل مسكن، حق اولاد و غيره 25 درصد افزايش يابد.
 


اقدام خريداران نفت ايران براي دور زدن تحريم ها

در ادامه بي اعتنايي كشورها به تحريم هاي خصمانه غرب بر ضد ايران، دولت هاي ژاپن و هند كشتي هاي حامل نفت ايران را بيمه كردند.
به گزارش ايسنا مقامات هندي گفتند كه سازمان تنظيم مقررات بيمه اي هند با پوشش بيمه نفتكش هاي حامل نفت ايران توسط شركت هاي بيمه دولتي اين كشورموافقت كرده است. اين امر به شركت كشتيراني هند اين امكان را مي دهد كه انتقال نفت ايران را از سر بگيرد.
رئيس اجرايي انجمن ملي كشتي داران هند گفت: اين يك مورد از همكاري سه صنعت هندي (بيمه، كشتيراني و نفت) براي ملت هند و امنيت انرژي آن است.
وي افزود: شركت هاي بيمه داخلي هند اجازه دارند كه كشتي هاي حامل نفت ايران را تا سقف 50 ميليون دلار در برابر نشت نفتي و حوادث فردي بيمه كنند. آنها همچنين براي حفاظت از كشتي ها در برابر خسارات فيزيكي، بدنه و ماشين آلات آنها را تا سقف 50 ميليون دلار بيمه خواهند كرد.
همچنين دولت ژاپن هم براي تداوم معاملات نفتي با ايران در اقدامي بي سابقه با پوشش بيمه نفتكش هاي حامل نفت ايران تا سقف هفت ميليارد و 600 ميليون دلار موافقت كرده است.
از سوي ديگر راشاتودي به نقل از يك كارشناس اقتصادي نوشت: شركت هاي نفت اروپايي از تحريم ها عليه ايران تأثير پذيرفته اند و به همين علت موافقت كرده اند نفت ايران را از طريق كنسرسيوم بخش خصوصي تحويل بگيرند.
به گزارش فارس به نقل از راشا تودي، بانك مركزي ايران و وزارت نفت اين كشور موافقتنامه اي را با اتحاديه صادركنندگان محصولات نفت، گاز و پتروشيمي امضا كرده اند كه به موجب آن روزانه 500 هزار بشكه نفت ايران به كشورهاي اروپايي صادر خواهد شد.
اين كنسرسيوم ايراني قرار است 20 درصد متوسط حجم نفت را به شركت هاي خصوصي پالايشگاهي اروپايي بفروشد. اين گزارش جزئيات زيادي را در مورد اين موافقتنامه و پالايشگاه هاي مشتري نفت ايران از اين طريق افشا نكرده است.
گفتني است از 11 تيرماه، اعضاي اتحاديه اروپا از خريد نفت ايران و اختصاص پوشش بيمه اي براي محموله هاي نفت ايران منع شده بودند ولي ظواهر نشان مي دهد اين ممنوعيت به دليل نياز غربي ها به نفت ايران بيشتر بر روي كاغذ است تا واقعيت.
گريگوري بيرگ، از كارشناسان مسائل اقتصادي در همين رابطه در گفتگو با راشاتودي گفت: شركت هاي نفت اروپايي از تحريم ها عليه ايران تأثير پذيرفته اند، به همين علت است كه آنها توافق كرده اند نفت ايران را از طريق يك كنسرسيوم بخش خصوصي تحويل بگيرند. اين تحليلگر مسائل اقتصادي هشدارداد: «با توجه به مبهم بودن وضعيت، هر خبر مربوط به ايران تأثير قابل توجهي بر بهاي جهاني نفت مي گذارد.»
در همين شرايط رويترز اعلام كرد ايران قيمت فروش انواع نفت سبك، سنگين و تركيبي خود براي بارگيري در ماه اوت در بازار آسيا را افزايش داده است.
در اين گزارش البته به قيمت نفت ايران اشاره نشده است ولي پايگاه خبري بلومبرگ هم در همين زمينه از افزايش قيمت جهاني نفت خبر داد كه همزمان با افزايش قيمت نفت ايران رخ داده است.


بانك مركزي: بانكي به نام «تات» نداريم

معاون نظارتي بانك مركزي تأكيد كرد به علت لغو مجوز بانك تات ديگر بانكي به اين نام نداريم.
ابراهيم درويشي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: اين بانك ديگر حق هيچ گونه فعاليتي ندارد و مسئولان بانك لغو مجوز شده تات موظفند تابلوي اين بانك را از سر در شعب خود بردارند و تابلو بانك آينده را نصب كنند.
وي افزود: به موجب تبصره 3 و 4 ماده 96 قانون برنامه پنجم توسعه هرگونه دخل و تصرف در منابع و اموال اين بانك در حكم تصرف اموال عمومي محسوب مي شود.
معاون نظارتي بانك مركزي تأكيد كرد: در حال حاضر بانكي به نام بانك تات وجود ندارد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه در اين مدت چند شعبه به نام بانك آينده تبديل شده است، گفت: قرار بر اين بود كه در مدت مشخصي پس از لغو مجوز، بانك تات با ادغام دو مؤسسه صالحين و آتي، به بانك جديدي تبديل شوند اما آنها تعلل مي كنند و بانك مركزي بيش از اين نمي تواند اين وضعيت را تحمل كند.
درويشي با بيان اينكه به اين سه نهاد مالي مهلت داده شده است، افزود: ديگر بيش از اين قابل تحمل نيست زيرا اين سه مؤسسه مدت هاست كه براي تغيير وضعيت خود بايد اقدام مي كردند؛ وقتي هيئت انتظامي و شوراي پول و اعتبار به علت تخلف اين بانك را لغو مجوز كرده و ادغام در دو مؤسسه ديگر را تصويب كرده است، نمي تواند با هويت و نام قبلي فعاليت كرده و با توسل به اشخاص ذي نفوذ رأي هيئت انتظامي و شورا را دور بزنند.
وي تأكيد كرد: قانون بايد اجرايي شود و بر همين اساس اگر در آينده نزديك اين تغييرات اعمال نشود مجوز اين بانك حتي در قالب بانك آينده لغو خواهد شد.


كسري 900 ميليارد دلاري بودجه آمريكا

دفتر بودجه كنگره آمريكا رقم كسري بودجه اين كشور را در 9 ماه سال مالي 2012 اعلام كرد.
به گزارش فارس، ميزان كسري بودجه آمريكا در 9 ماه سال مالي 2012 ميلادي نيز به بيش از 905 ميليارد دلار رسيده است.
دفتر بودجه كنگره آمريكا در گزارش ماه مارس خود پيش بيني كرده بود كسري بودجه آمريكا امسال به بيش از 17/1 تريليون دلار خواهد رسيد.
اين براي چهارمين سال متوالي است كه كسري بودجه آمريكا به مرز هزار ميليارد دلار مي رسد. مسأله كسري بودجه و بيكاري مهمترين دغدغه و نگراني رأي دهندگان آمريكايي در انتخابات رياست جمهوري ماه نوامبر خواهد بود.
جمهوري خواهان و دموكراتهاي آمريكا هنوز بر سر كاهش كسري بودجه و افزايش درآمدهاي دولتي اختلاف نظر دارند. در حالي كه دموكراتها خواستار افزايش درآمدهاي بودجه از طريق افزايش ماليات بر ثروتمندان هستند، جمهوري خواهان كاهش هزينه هاي دولتي را مهمترين راهكار براي كاهش كسري بودجه ارزيابي مي كنند. دفتر بودجه كنگره آمريكا همچنين پيش بيني كرد كسري بودجه اين كشور سال آينده نيز به بيش از 977 ميليارد دلار خواهد رسيد.
از سوي ديگر شوراي شهر سن برناردينوي كاليفرنيا روز سه شنبه به دليل كسري بودجه 45 ميليون دلاري اعلام ورشكستگي كرد. نشريه لس آنجلس تايمز به نقل از اندره ميلر رئيس موقت شوراي شهر سن برناردينو نوشت: اين شهر با مشكلات مالي فوري مواجهه شده است. اين روزنامه افزود: 20 درصد نيروي كار شهر سن برناردينو ظرف چهار سال گذشته به دليل اين مشكلات كار خود را از دست داده اند اما اين اقدامات براي جبران كسري بودجه كافي نبوده است. به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس از سن برنادرينو، اين شهر، سومين شهر كاليفرنياست كه در هفته هاي اخير اعلام ورشكستگي كرده است. شهرهاي استوكتون و ماموت ليكز پيشتر اعلام ورشكستگي كرده اند.


اختصاص 8 هزار ميليارد ريال بودجه براي ايمني جاده ها

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با اشاره به اختصاص 8 هزار ميليارد ريال بودجه براي افزايش سطح ايمني جاده ها در سال جاري، گفت: امسال اصلاح يك هزار تقاطع پرحادثه در دستور كار استان ها قرار گرفته است.
شهريار افندي زاده در گفت وگو با مهر با اشاره به توسعه زيرساخت ها و تقويت ايمني راه ها، اظهار داشت: افزايش ايمني راه ها در اولويت كار سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي قرار دارد.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي افزود: امسال 8 هزار ميليارد ريال بودجه براي افزايش سطح سرويس جاده ها، روكش آسفالت، بهسازي و ترميم جاده ها، اختصاص يافته تا در طول سال و به خصوص در سفرهاي تابستاني اقدامات لازم انجام گيرد.
وي با بيان اين كه امسال برنامه نوسازي 300 دستگاه ناوگان جديد در دستور كار قرار دارد، بيان كرد: عمليات نگهداري و بهسازي حدود 3 هزار كيلومتر از بزرگراهها و آزادراهها و 8 هزار كيلومتر از راه هاي اصلي پيش بيني شده است. معاون وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: براي ساير انواع راه ها هم حدود 8 هزار كيلومتر عمليات درزگيري و 12 هزار كيلومتر اجراي عمليات حفاظتي روگير راه ها انجام خواهد شد.
افندي زاده با اشاره ديگر اقدامات اين سازمان براي افزايش ايمني راه ها، اظهار داشت: افزايش تردد در جاده ها تبديل راه هاي فرعي به اصلي و آزادراه و بزرگراه را در دستور كار سازمان قرار داده است.


كريمي خبر داد

صدور بيمه نامه براي مسافران ايراني و خارجي

رئيس كل بيمه مركزي ايران از ارائه بيمه نامه به مسافران خارجي و ايرانياني كه قصد مسافرت به خارج از كشور را دارند و انعقاد قرارداد با تعدادي از كشورها براي همكاري در اين زمينه خبر داد.
سيد محمد كريمي در گفتگو با مهر در مورد بيمه مسافران خارجي گفت: گرچه پيش از اين مقررات مربوط به بيمه مسافران ايراني كه به خارج از كشور مسافرت مي كنند و يا مسافران خارجي كه به ايران مي آيند، وجود داشته است، اما اخيراً به شركتهاي بيمه داخلي تأكيد كرده ايم كه مجاز به ارائه اين نوع بيمه نامه هستند.
رئيس شوراي عالي صنعت بيمه كشورمان با بيان اينكه در حال حاضر شركت هاي بيمه داخلي نسبت به صدور بيمه نامه مسافران خارجي اقدام مي كنند، تصريح كرد: تمام شركت هاي بيمه داخلي مجاز به صدور اين بيمه نامه براي مسافراني كه قصد مسافرت به خارج از كشور را دارند، هستند.
وي با اشاره به كنوانسيون كارت سبز و سفيد و قرارداد تعدادي از كشورهاي جهان براي ارائه سرويس هاي لازم به مسافران خارجي كه به خارج از كشورشان سفر مي كنند، عنوان كرد: ايران توانسته است بر اساس اين قرارداد تعاملات مناسبي براي اين بيمه نامه برقرار كند.
رئيس كل بيمه مركزي ايران با بيان اينكه اين بيمه نامه اختياري است، افزود: تمام مسافران و بار همراه آنها چه مسافراني كه قصد خروج از كشور دارند و چه مسافران خارجي در صورت تمايل مي توانند از اين بيمه نامه استفاده كنند.
رئيس كل بيمه مركزي ايران گفت: همزمان با صدور بيمه نامه براي مسافران ايراني خارج از كشور، بيمه نامه اي توسط شركت هاي طرف قرارداد خارج از كشور صادر مي شود كه اطلاعات مربوطه در اختيار مسافران قرار مي گيرد، اما با توجه به تحريم ها اسامي آنها را رسانه اي و اعلام نمي كنيم.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14