(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 22 تیر 1391 - شماره 20254

همايش ملي شعر مهدوي با برتري شاعر نيشابوري پايان يافت
با حضور صاحبنظراني از دو كشور
همايش پيوندهاي فرهنگي ،ادبي ايران و هند در همدان برگزار شد
ايران در كيهان
بسيجيان گنبدكاووس عصر شعر برگزار كردند
نخستين سينماي پنج بعدي در نيشابور به بهره برداري مي رسد
شركت هنرمندان هرمزگاني در همايش زنان و بيداري اسلامي
شانس به جشنواره دنا روآورد
كودكان نيشابوري انتظار را به تصوير كشيدند
برگزاري شب شعر
«گل فشاني به مقدم موعود» در نيشابور
نگارش كتاب پژوهشي پنج دهه تئاتر در قم آغاز شد
آثار معرق بانوي هنرمند نيشابوري به تماشا گذاشته شد
نخستين جشنواره ادبي 15 خرداد ورامين برگزار مي شود
پايان جشنواره موسيقي بناب با معرفي نفرات برتر
فراخوان نخستين جشنواره فرهنگي- هنري عفاف و حجاب در مشكين شهر
نشست فعالان تئاتر قم
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي يزد:
هنرمندان به دوران دفاع مقدس توجه ويژه داشته باشند
نقاشي هايي از سفر فضايي در نيشابور به تماشا گذاشته شد
انتخاب دو عضو كتابخانه عمومي نيشابور درمسابقه مهرورزي
حلقه هاي رهايي در مشكين شهر به اجرا درآمد
توليد «روزي كه مدرسه مي رفتيم» در قم
اراكي ها «پياز» را تماشا كردند
مديركل آموزش و پرورش مازندران خبر داد
آغاز توزيع كتاب هاي درسي در مازندران


همايش ملي شعر مهدوي با برتري شاعر نيشابوري پايان يافت

نيشابور - خبرنگاركيهان:
همايش ملي شعر مهدوي همزمان با ايام ولادت حضرت ولي عصر (عج) درسالن عصر آفتاب مسجد مقدس جمكران با برتري شاعر نيشابوري به كارخود پايان داد.
مسئول امور فرهنگي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور با اعلام اين خبر اظهارداشت: همايش ملي شعر مهدوي با هدف گسترش فرهنگ مهدوي در قم برگزار شد كه بيش از 2 هزار اثر از سراسر كشور به دبيرخانه همايش ارسال شده بود كه از صاحبان 14 اثر برگزيده تجليل شد.
رمضانعلي بيات با بيان اينكه امسال اين همايش در 4 مقطع برگزار شد، افزود: بررسي شعر كهن و سنتي، نيمايي و آزاد، كودك و نوجوان و انتظار و بيداري اسلامي از جمله موضوعات اين همايش بود.
وي خاطر نشان كرد: درپايان اين همايش اثر خدا بخش صفادل شاعر پيشكسوت نيشابوري در بخش ( شعر كلاسيك انتظار و مهدويت) برگزيده شد كه دراختتاميه از اين شاعر با اهداي تنديس ولوح تقدير ،تجليل شد.
 


با حضور صاحبنظراني از دو كشور

همايش پيوندهاي فرهنگي ،ادبي ايران و هند در همدان برگزار شد

همدان- خبرنگار كيهان:
همايش ملي پيوندهاي فرهنگي ادبي ايران و هند در دانشگاه بوعلي سيناي همدان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما در مراسم گشايش اين همايش كه اساتيد و صاحب نظراني از ايران و هند و نيز سفير هند در كشورمان حضور داشتند، رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي، برپايي اين همايش در دانشگاه بوعلي همدان را نشانه افزايش توجه ايرانيان به هند شناسي و گسترش آن در ساير نقاط و شهرهاي ايران علاوه بر تهران، دانست .
دكتر غلامعلي حداد عادل افزود: متاسفانه در يكي دو قرن اخير به علت تسلط استعمار بر هند و نفوذ آن در ايران، روابط گسترده دو كشور رو به ضعف گراييد و ظهور تمدن غرب كلاً كشورهاي اسلامي و شرقي و آسيايي را از يكديگر دور ساخت و توجه همه را به اروپا و آمريكا جلب كرد.
رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي خاطرنشان ساخت: زبان فارسي به مدت 800 سال زبان رسمي دولتي و زبان دانشمندان و فرهيختگان هندوستان بوده كه اين امر عمق نفوذ فرهنگ و ادبيات ايران را در آن كشور نشان مي دهد.
وي سابقه اين نفوذ و رابطه متقابل را از دوران پيش از اسلام دانست و گفت: ترجمه كتاب كليله و دمنه از سانسكريت به فارسي در پيش از اسلام و ترجمه دوباره آن از فارسي به هندي در دوره هاي بعد، و سپس به عربي و نيز ورود بازي شطرنج از هند به ايران و تمام جهان، شاهدي بر اين مراودات است.
«حداد عادل» معروفترين هندشناس ايراني را ابوريحان بيروني دانست و افزود: جلوه روابط ايران و هند فقط منحصر به ادبيات و شعر نيست بلكه در همه جاي هندوستان جلوه هاي تمدن اسلامي ايران ديده مي شود و حداقل در 100 رشته مانند موسيقي، طب، معماري، نقاشي، خط و ... مشهود است.
در اين همايش «دي. پي سري واستاوا» سفير هندوستان در ايران، گفت: همدان مركز تاريخ و تمدن و فرهنگ با قدمت 3 هزار ساله است و برگزاري چنين همايشي در اين شهر و دانشگاه بوعلي، اهميت زيادي دارد.
سفير هندوستان يادآور شد: شاعران و افراد بزرگي مانند ميرسيدعلي همداني از ايران به هند آمده و بسيار تاثيرگذار بوده اند.
همچنين پروفسور «شريف حسين قاسمي» از اساتيد هندي، اظهار داشت: ما هندي ها اين ظرفيت و فرصت را يافتيم كه فارسي را ياد بگيريم و اين زبان بيش از 600 سال زبان رسمي و اداري هند بود.
 


ايران در كيهان

افزايش سفر
كيش- خبرنگار كيهان: گفته مي شود در روزهاي نخستين فصل تابستان سفر هموطنان به جزيره كيش 30درصد در مقايسه با سال قبل افزايش پيدا كرد. براساس اين اظهارنظر افزايش قيمت ارز، كاهش هزينه سفر با تورهاي داخلي و ايجاد تنوع در برنامه هاي جشنواره تابستاني كيش علت افزايش سفر به اين جزيره گزارش شده است.
پرداخت تسهيلات
بندرعباس- خبرنگار كيهان:استاندار هرمزگان گفت: سه هزار ميليارد ريال اعتبار از محل بودجه سال 91 براي پرداخت تسهيلات به بنگاه هاي زودبازده اقتصادي اين استان اختصاص يافته است.
ابراهيم عزيزي در نشست شوراي اشتغال استان با بيان اينكه اشتغال مهمترين پايه براي رفع بسياري از مشكلات اجتماعي است افزود: تعهد استان در خصوص ايجاد اشتغال طي سه ماه نخست سال جاري محقق نشده و اين در حالي است كه تحقق اين امر موجب شكوفايي بخش هاي گوناگون استان مي شود.
وي ابراز داشت: اين اعتبار حق مردم بوده و با نظارت هايي كه بر نحوه واگذاري تسهيلات از سوي بانك ها انجام مي شود اجازه خارج شدن آنرا از مسير تعيين شده نمي دهيم.
برداشت گردو
اهواز- خبرنگار كيهان: پيش بيني مي شود در سال جاري يكهزار و 400 تن گردو از سطح باغات خوزستان برداشت شود.
مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي خوزستان با بيان اين خبر گفت: سطح باغات گردو در استان خوزستان 320 هكتار و متوسط برداشت اين محصول در هر هكتار 8/3 تن است.
حليم كوتي با بيان اينكه حدود 10 درصد از محصول برداشت شده به ساير استان ها صادر مي شود به مناطق عمده توليد گردو در خوزستان اشاره كرد و گفت: ايذه، باغملك، انديكا و انديمشك بيشترين سطح زير كشت باغات گردو را دارند.
وي ميزان برداشت گردو را در سال گذشته يك هزار و 305 تن ذكر كرد.
اجراي طرح گردشگري
شرق گلستان- خبرنگار كيهان: فرماندار شهرستان كلاله از آغاز اجراي پروژه گردشگري در جنگل آفسو در 10 كيلومتري شرق شهر كلاله خبر داد. نورالله نورالهي گفت: براساس طراحي اوليه در اين پروژه، پنج آلاچيق، 9 سكوي استراحت بين درختان جنگلي پيش بيني شده است، كه براي اجراي اين پروژه 800 ميليون ريال اعتبار تامين شده است. وي گفت: پروژه برق رساني و نصب چراغ هاي روشنايي در دست بررسي و برنامه ريزي است.
احداث كتابخانه
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان: عمليات اجرايي كتابخانه عمومي شماره 2 كلاله با حضور مديركل كتابخانه هاي استان گلستان آغاز شد.
«مجاهدي راد» مسئول كتابخانه هاي عمومي شهرستان كلاله پيرامون مشخصات فني اين پروژه گفت: ساختمان اين كتابخانه در زميني به مساحت 595 متر مربع ساخته مي شود. اين كتابخانه داراي 179 مترمربع محوطه فضاي سبز است و بناي اين كتابخانه در دو طبقه و به مساحت 387 متر مربع ساخته خواهد شد.
وي گفت: اين پروژه 7 ميليارد ريال اعتبار مصوب دارد كه هم اكنون يك ميليارد و 100 ميليون ريال اعتبار از محل اعتبارات عمراني سال 90 تامين شده است.
برپايي جشنواره شكلات و بستني
بابل- خبرنگاركيهان: همزمان با نيمه شعبان جشنواره بستني و شكلات در بوستان نوشيروان بابل برگزار شد. در اين جشنواره 22شركت توليدكننده محصولات لبني با ارائه هزار و 400نوع بستني و شكلات حضور داشتند. ارائه محصولات جديد، معرفي نوآوري ها در صنايع غذايي از جمله اهداف برپايي اين جشنواره عنوان شده است.
اجراي خط انتقال آب
اراك- خبرنگاركيهان: مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان مركزي از اجراي 15كيلومتر خط انتقال آب از سد كمال صالح به اراك خبر داد.
عبدالرضا خليلي گفت: چاه هايي كه از كيفيت آب كمتري برخوردار بودند هم اكنون از مدار بهره برداري خارج شده اند. وي با اشاره به انتقال آب از سد الغدير به ساوه گفت: پيش بيني مي شود امسال با جيره بندي و قطع آب در شهرهاي استان مركزي مواجه نخواهيم بود.
حركت نمادين
زرين شهر خبرنگاركيهان: به مناسبت ميلاد حضرت علي اكبر(ع) و روز جوان، مسئولان فرمانداري شهرستان لنجان در اقدامي نمادين جاي خود را به جوانان دادند.
در اين اقدام، تعدادي از كارمندان جوان فرمانداري به عنوان فرماندار، معاون فرماندار، بخشدار بخش مركزي شهرستان، بخشدار بخش باغ بهادران، كارشناس مالي اداري، كارشناس سياسي انتظامي، كارشناس دفتر فني و كارپرداز فرمانداري در دفاتر مربوطه مستقر شده و تا پايان وقت اداري به انجام وظيفه پرداختند.
استقرار معاونت گردشگري
كلاردشت- خبرنگاركيهان: باتوجه به موقعيت ويژه گردشگري شمال استقرار دائم معاونت گردشگري كشور در استان مازندران ضروري است.
قدير رضايي فرماندار شهرستان چالوس در جلسه شوراي اداري اين شهرستان در شهر كلاردشت گفت: باتوجه به جاذبه هاي طبيعي دريا و جنگل و نيز دشت هاي سرسبز مازندران، همه ساله بيش از 10ميليون گردشگر از مناطق مازندران ديدن مي كنند. لذا براي برون رفت از برخي كاستي ها در امر گردشگري نياز است معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور در چالوس و يا يكي از شهرهاي گردشگرپذير استان مازندران مستقر شود.
انتخاب 17پزشك
چناران- خبرنگاركيهان: رئيس شبكه بهداشت و درمان و دبير اجرايي طرح پزشك خانواده چناران گفت: 17پزشك از ميان 27پزشك متقاضي انتخاب شده اند كه پس از عقد قرارداد با سازمان هاي بيمه گر در قالب سه پايگاه مركزي و اصلي و 16پايگاه فرعي بيش از 47هزار نفر از خانواده هاي شهري را تحت پوشش قرار مي دهند.
دكتر علي مهري افزود: در اجراي اين طرح هر پزشك در شعاع 5/1كيلومتري محل كار خود بين 500 تا 2500نفر را تحت پوشش قرار مي دهد.
وي اظهار داشت: در اجراي طرح هر فرد و خانواده او به دلخواه يك پزشك عمومي را به عنوان پزشك خانواده خود تعيين و پس از تشكيل پرونده الكترونيك براي هر فرد خدمات پزشكي و درماني و بهداشتي به صورت بيمه اي ارائه مي گردد.
افزايش زكات
¤ رئيس كميته امداد امام خميني شهرستان چناران گفت: در سال گذشته بالغ بر 290ميليون ريال زكات در شهرستان، جمع آوري شده است كه نسبت به سال قبل 72درصد رشد داشته است.
محمدعلي كوثري افزود: بخش قابل توجهي از مبالغ جمع آوري شده صرف امور معيشتي، تحصيلي، درماني و بهداشتي، خيريه و اطعام محرومين و بخش ديگر پس از جذب زكات معادل پرداختي دولت در زمينه تكميل و اجراي پروژه هاي عمراني نظير ساخت مسجد و مجتمع فرهنگي در روستاهاي بازه، رادكان، خرم آباد و گاش هزينه شده است.
 


بسيجيان گنبدكاووس عصر شعر برگزار كردند

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
خواهران بسيجي گنبدكاووس به مناسبت بزرگداشت سالروز ميلاد باسعادت حضرت مهدي(عج) عصر شعر برگزار كردند.
در اين عصر شعر 10 نفر از خواهران بسيجي حوزه مقاومت حضرت زينب(س) گنبدكاووس به قرائت اشعار خود پرداختند.
عصر شعر خواهران بسيجي گنبدكاووس با موضوع «مهدويت و دفاع مقدس» برگزار شد و شاعران اشعار خود را در قالب قصيده، غزل، رباعي و شعر نو براي حاضران قرائت كردند. در پايان اين عصر شعر نيز با نظر هيئت داوران، فاطمه لگزايي، مينا حسن زاده و ليلا شيخ به ترتيب مقامهاي اول تا سوم را بدست آوردند كه با اهداي لوح سپاس و هدايي از آنان تجليل شد.
 


نخستين سينماي پنج بعدي در نيشابور به بهره برداري مي رسد

نيشابور- خبرنگار كيهان:
مسئول امور سينمايي و سمعي بصري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور از بهره برداري نخستين سينماي پنج بعدي اين شهر خبر داد.
محمدعلي عابدي افزود: اولين سينماي پنج بعدي نيشابور برگرفته از تكنولوژي روز دنيا در مساحت 40 متر مربع احداث شده و داراي 24 صندلي متحرك ويبره دار است كه تاكنون يك ميليارد و سيصد ميليون ريال هزينه صرف آن شده است.
وي خاطرنشان كرد: در اين سينما بايد فيلم ها با عينك مخصوص تماشا شود و داراي افكت هاي محيطي (شبيه سازي آتش، باد، باران، رعد و برق، حركت موش، طوفان، مه، ضربان قلب و...) و همچنين سيستم صوتي مخصوص پخش صداي سه بعدي براي تماشاي بهتر فيلم است...
مسئول امور سينمايي و سمعي، بصري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان نيشابور بيان داشت: ورود افراد زير 6 سال و همچنين بيماران قلبي و زنان باردار به اين سينما مجاز نمي باشد.
 


شركت هنرمندان هرمزگاني در همايش زنان و بيداري اسلامي

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي هرمزگان از حضور هنرمندان اين استان در نمايشگاه همايش بين المللي زنان و بيداري اسلامي تهران خبر داد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي هرمزگان، انوشيروان پيشدار گفت: حضور هنرمندان زن در حوزه فرهنگ و هنر استان بسيار چشمگير و مؤثر است و با حضور در همايش ها مي توانند به خوبي ظرفيت ها و قابليت هاي استان هرمزگان را در حوزه بانوان به تصوير بكشند.
مدير كل امور بانوان استانداري هرمزگان نيز گفت: همايش بين المللي زنان و بيداري اسلامي با حضور سفرا و نمايندگان 80 كشور جهان 18 لغايت 21 تيرماه در برج ميلاد تهران برگزار شد و در بخش نمايشگاهي دو استان هرمزگان و همدان جهت برپايي غرفه و عرضه دستاوردهاي حوزه زنان فعاليت كردند.
پري صيادي اضافه كرد: نمايش عكس هايي از توانمندي هاي زنان هرمزگاني به ويژه در دوره انقلاب اسلامي و همچنين اجراي تصويري با خاك هاي رنگي جزيره هرمز از سير تحول زنان هرمزگاني در اين همايش به نمايش درآمد.
وي خاطرنشان كرد: در اين نمايشگاه حضور زنان هرمزگان در اجتماع، خانواده، اشتغال، ورزش، اقتصاد، تجارت و... به شيوه هاي مختلف به تصوير كشيده شد.
 


شانس به جشنواره دنا روآورد

كرج- خبرنگار كيهان:
فيلم كوتاه «شانس» كاري از واحد هنرهاي تصويري حوزه هنري استان البرز به چهل وهشتمين جشنواره منطقه اي انجمن سينماي جوان ايران (دنا) راه يافت.
علي كوچكي كارشناس واحد هنرهاي تصويري حوزه هنري استان البرز با بيان اين خبر گفت: نويسندگي و كارگرداني اين فيلم برعهده محمدحسن ساجدي مي باشد كه در مدت 10 دقيقه راوي انديشه رفتگري است كه كيفي را در حين كار پيدا كرده است.
وي با بيان اينكه تمام عوامل اين فيلم از هنرجويان فيلم سازي حوزه هنري البرز هستند افزود: تصويربرداري اين فيلم را ايمان غفاري و تدوين آن را محمدسجاد احسانفر انجام داده و حبيب الله خدامددي، مجيد محمدي و مهران روح بخش در آن به ايفاي نقش پرداخته اند.كوچكي يادآور شد: چهل و هشتمين جشنواره منطقه اي سينماي جوان ايران با نام دنا با حضور 12 استان البرز، تهران، قزوين، قم، بوشهر، سمنان، مازندران، فارس، كهگيلويه و بويراحمد، چهارمحال و بختياري، اصفهان و يزد از 19 لغايت 22 تير ماه سال جاري در ياسوج برگزار خواهد شد.
 


كودكان نيشابوري انتظار را به تصوير كشيدند

نيشابور- خبرنگار كيهان:
چهارمين دوره مسابقه بزرگ نقاشي كودكان در سطح استان خراسان رضوي با موضوع امام زمان و انتظار در مهديه شهر نيشابور برگزار شد.
حسين الهي مقدم مسئول برگزاري اين مسابقه گفت: در آستانه ولادت امام زمان(عج) چهارمين دوره مسابقه بزرگ نقاشي كودكان با عنوان شكوفه هاي منتظر در مهديه شهرستان نيشابور برگزار شد. وي افزود: هر ساله حدود 300 كودك نيشابوري در اين مسابقه شركت مي كنند و اين مسابقه از جنبه فرهنگي و آموزشي به لحاظ گستردگي و سطح كيفي در استان خراسان رضوي بي نظير است.وي افزود: موضوع اين مسابقه چراغاني در اعياد شعبانيه و موضوعات مذهبي بويژه امام زمان(عج) و انتظار است.
حسين الهي مقدم گفت: دراين مسابقه كودكان در پنج رده سني از 6 سال تا 10 سال شركت كردند كه به تمام آنها بسته هاي فرهنگي شامل كتاب داستان مذهبي و وسايل نقاشي اهدا و در پايان مسابقه نيز با ارزيابي آثار به 25 نفر جوايزي داده شد.
الهي مقدم تصريح كرد: هدف از برگزاري اين مسابقه بزرگ نقاشي ارتباط برقرار كردن كودكان با موضوع مهدويت و انتظار و آشنايي بيشتر آنان با امام زمان(عج) است.
 


برگزاري شب شعر

«گل فشاني به مقدم موعود» در نيشابور

نيشابور- خبرنگاركيهان:
با حضور شاعران كشور، شب شعر «گل فشاني به مقدم موعود» ويژه نيمه شعبان همزمان با ميلاد حضرت مهدي موعود(عج) در مهديه نيشابور برگزار شد.
غلامرضا سلامتي مسئول اجرايي شب شعر با اعلام اين خبر گفت: شاعران كشور و خراسان رضوي به خصوص نيشابور آثار فاخر خويش را با موضوع : ابعاد مختلف شخصيتي، سياسي، فرهنگي و احاديث پيامبر اعظم«ص»، حضرت امام مهدي موعود(عج)، امامت، ولايت، غديرخم و بيداري اسلامي به اين شب شعر ارايه كردند.
وي خاطرنشان كرد: اين شب شعر امسال براي دومين سال به اهتمام انجمن ادبي رضوي وابسته به مركز آفرينش هاي هنري آستان قدس رضوي، مؤسسه فرهنگي و هنري ولايت و با يادمان مرحوم سعيد كاوياني در مهديه نيشابور برگزار شد.
سلامتي خاطرنشان كرد: در شب شعر «گل فشاني به مقدم موعود» كه با حضور پرشور شاعران، فرهنگ دوستان و عاشقان ولايت همراه بود، شاعران آخرين سروده هاي خويش را با موضوع: ولايت، امام زمان(عج)، امامت، امام علي(ع)، پيامبر اسلام(ص) و... براي حاضرين قرائت كردند و مداحان و ذاكران اهل بيت عصمت و طهارت«ع» به مولوديه خواني پرداختند و هدايايي از سوي مهديه نيشابور به رسم يادبود به آنان اهدا شد.
وي افزود: در حاشيه اين شب شعر، نمايشگاه عرضه محصولات فرهنگي ويژه كتب مهدويت و حجاب و عفاف با 500عنوان كتاب و پوستر توسط بنياد فرهنگي حضرت مهدي موعود(عج) واحد نيشابور برپا شده بود.
 


نگارش كتاب پژوهشي پنج دهه تئاتر در قم آغاز شد

سرويس شهرستانها:
كتاب پژوهشي پنج دهه تئاتر در قم به مرحله نگارش رسيد.
به گزارش روابط عمومي حوزه هنري استان قم: رضا كوچك زاده مدير اين پروژه پژوهشي با اعلام اين خبر گفت: با پايان يافتن مرحله گردآوري اسناد، تصاوير و تاريخ شفاهي، مرحله دوم اين كتاب آغاز شده است و برنامه ما دراين مرحله، بررسي سندها و نگارش فصل هاي كتاب است.
اين پژوهش گر و كارگردان تئاتر افزود: درمرحله نخست، هم زمان با فراهم آوري و گردآوري سندها و تصويرها به دسته بندي و نظم دهي مناسب هر سند نيز پرداخته ايم كه اين رويكرد گام مهمي در آسان كردن بهره گيري مناسب و كارآمد از سندها در مرحله نگارش است.
وي افزود: مرحله نخست، شايد دشوارترين و زمان برترين بخش كار ما بود، زيرا جايي براي نگهداري سندهاي شهر طراحي نشده بود و ما مجبور شديم بسياري از سندها را از منابع اصلي شان به دست آوريم و منظم كنيم. حتي نزديك به 30 سفر برون شهري براي دستيابي به برخي سندهاي از شهر رفته انجام داديم.
كوچك زاده گفت؛ كتاب از پنج فصل اصلي به هم مي رسد كه هر فصل به بررسي يك دهه از تئاتر قم مي پردازد. و اينك قرار است هر فصل را يكي از همكاران به نگارش در آورد تا درپايان به قلم يكي از پژوهش گران همكار، هماهنگ و يك دست شود.
كتاب پنج دهه تئاتر در قم زير نظر دكتر محمد علي خبري به عنوان مدير اين طرح آماده مي شود و قرار است مراسم رونمايي آن،همزمان با جشن هاي انقلاب در بهمن ماه سال جاري برگزار شود.
 


آثار معرق بانوي هنرمند نيشابوري به تماشا گذاشته شد

نيشابور -خبرنگاركيهان:
نمايشگاه آثار «نقش نگار» بانوي هنرمند معوق كار نيشابوري پروين خاني درنگارخانه كمال الملك اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اين شهر برپا شد
حميد رضا آتشي مسئول نگارخانه كمال الملك اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور با اعلام اين مطلب افزود: دراين نمايشگاه 34 اثر معرق با ابعاد 70* 50 و يا موضوعات آيات قرآن، احاديث و مينياتور در معرض ديد عموم علاقه مندان قرارگرفت.
وي گفت: پروين خاني پنج سال به اين هنر اشتغال دارد و پس از شش ماه تلاش شبانه روزي اين آثار معرق را بر روي چوب و مس خلق كرده است كه توانسته بر روي چوبهاي صنعتي (نارنج، عناب، گردو كرات و...) و مس دوبل و ساده اين آثار را بوجود آورد.
وي خاطرنشان كرد: اين نمايشگاه با هدف معرفي اين هنر سنتي ايراني به دانشجويان و دانش آموزان به خصوص بانوان و نقد و بررسي اين آثار صورت گرفته است.
آتشي تصريح كرد: نمايشگاه معرق نقش نگار از 17لغايت 22تير ماه جاري براي بازديد عموم علاقه مندان داير بود.
 


نخستين جشنواره ادبي 15 خرداد ورامين برگزار مي شود

سرويس شهرستان ها:
نخستين جشنواره ادبي 15 خرداد ورامين برگزار مي شود.
اين جشنواره در چهار قالب: داستان، شعر، خاطره و مقاله از طرف اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان ورامين و با مشاركت موسسه فرهنگي هنري رسول آفتاب برگزار مي شود. نويسندگان، شعرا و خاطره نگاران و پژوهشگران تا تاريخ 15 مرداد ماه مهلت دارند آثارشان را به آدرس:
khordadrasouleaftab.ir 15 ارسال كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به سايت موسسه فرهنگي هنري رسول آفتاب مراجعه كنند.
 


پايان جشنواره موسيقي بناب با معرفي نفرات برتر

بناب-خبرنگاركيهان:
چهارمين جشنواره موسيقي «آواي انتظار» كه به مناسبت ولادت با سعادت حضرت مهدي(عج) در شهرستان بناب برگزار شد پس از دو روز رقابت با معرفي نفرات برتر به كار خود پايان داد.
در چهارمين جشنواره «آواي انتظار» بناب 62 هنرمند از شهرستان بناب و شهرهاي همجوار شركت داشتند كه پس از بازبيني آثار رسيده توسط گروه داوران 46 نفر به بخش نهايي جشنواره راه يافتند راه يافتگان طي دو روز در بخش «عاشيقلار» و «موسيقي سنتي» شامل رشته هاي تك خواني و تكنوازي برنامه خود را اجرا كردند و در پايان از نفرات برتر اين جشنواره تجليل شد.
چهارمين جشنواره موسيقي «آواي انتظار» شهرستان بناب روزهاي 12 و 13 تيرماه با حضور هنرمندان عرصه موسيقي و در ميان استقبال هنردوستان و علاقه مندان به موسيقي در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان بناب برگزار شد.
 


فراخوان نخستين جشنواره فرهنگي- هنري عفاف و حجاب در مشكين شهر

مشكين شهر- خبرنگار كيهان:
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان مشكين شهر از علاقه مندان به شركت در اولين جشنواره فرهنگي و هنري، ادبي عفاف و حجاب در سطح استان اردبيل دعوت كرد.
اين اداره از علاقه مندان خواست آثار خود را در زمينه هاي نقاشي، خوشنويسي، پوستر، عكس، مقاله نويسي به دبيرخانه جشنواره اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي مشكين شهر تا تاريخ 24 تيرماه جاري ارسال دارند از نفرات برتر در29 تيرماه جاري تجليل مي شود.
 


نشست فعالان تئاتر قم

سرويس شهرستانها:
فعالان تئاتر قم در يك نشست صميمانه دور هم جمع شدند.
به گزارش روابط عمومي حوزه هنري استان قم دوازدهمين محفل حياط تئاتر استان قم هم زمان با تولد حضرت علي اكبر(ع) و روز جوان به همت حوزه هنري استان قم و به ميزباني گروه «خانه طراوت» در فرهنگسراي جوان برگزار شد. اين نشست كه با استقبال هنرمندان پيشكسوت و جوان استان در فضايي صميمي و هم زمان با دهمين سال تأسيس گروه تئاتر «خانه طراوت» برگزار شد با اهداي لوح تقدير از اعضاي فعال اين گروه تجليل به عمل آمد.
در اين نشست مسئولان فرهنگي استان قم از جمله رئيس فرهنگسراي جوان و رئيس انجمن نمايش استان قم حضور داشتند.
 


مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي يزد:

هنرمندان به دوران دفاع مقدس توجه ويژه داشته باشند

يزد- خبرنگار كيهان:
مديركل فرهنگ ارشاد اسلامي يزد گفت: هنرمندان بايد دفاع مقدس را در قالب هاي هنري به تصوير بكشند.
بهرام عبدالحسيني با تأكيد بر ضرورت توجه ويژه هنرمندان به دوران دفاع مقدس اظهار داشت: هنرمندان از كساني كه در دوران دفاع مقدس همه دارايي خود را در طبق اخلاص گذاشتند، غافل نشوند.
وي با اشاره به اينكه دفاع مقدس گنجينه اي فراموش نشدني براي هنرمندان است، از آنان خواست كه با توجه ويژه و هنرمندانه، آن دوران را در قالب هاي هنري به تصوير بكشند.
به گفته وي عرصه امروز جنگ فرهنگي است و مقابله با شبيخون فرهنگي دشمن نقش هنرمندان بسيار تأثيرگذار است و در مسير حركت بايد به رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب توجه داشته باشيم.
«عبدالحسيني» گفت: همه عوامل اجرايي و هنرمندان بايد براي شكوفايي فرهنگ و هنر كشور دست به كار شوند چرا كه كار فرهنگي مختص به يك گروه يا اداره نيست و عزم ملي مي خواهد و به گفته رهبر معظم انقلاب، امروز روز جهاد فرهنگي است و هنرمندان بايد با تعهد، اخلاق و تكنيك، كشور را در اين جهاد ياري دهند.
 


نقاشي هايي از سفر فضايي در نيشابور به تماشا گذاشته شد

نيشابور- خبرنگاركيهان: نمايشگاه نقاشي «سفر فضايي» آثار رضا كيان پور كودك هنرمند نيشابوري در محل نگارخانه كمال الملك اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور برگزار شد.
حميدرضا آتشي مسئول نگارخانه كمال الملك اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور با اعلام اين خبر افزود: اين نمايشگاه شامل 45اثر نقاشي از رضا كيان پور هنرمند كودك نقاش نيشابوري است. آتشي گفت: موضوع نقاشي اين هنرمند جست وجوهاي كودكانه در كهكشان است و با تكنيك پاستل روغني رنگ آميزي شده است.
وي تصريح كرد: نمايشگاه نقاشي «سفر فضايي» از 11 لغايت 15 تير ماه جاري در محل نگارخانه كمال الملك اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور برگزار شد.
 


انتخاب دو عضو كتابخانه عمومي نيشابور درمسابقه مهرورزي

نيشابور- خبرنگار كيهان:
دو عضو كتابخانه هاي عمومي شهرستان نيشابور به عنوان نفر برگزيده مسابقه خاطره نويسي مهرورزي در سطح كشور انتخاب شدند.
رئيس اداره كتابخانه هاي عمومي نيشابور با اعلام اين خبر افزود: مصطفي شرفي و مجيد موسوي دو نفر از اعضاي كتابخانه هاي عمومي اين شهرستان توانستند در چهارمين دوره مسابقه بزرگ خاطره نويسي مهرورزي به عنوان برگزيدگان كشوري انتخاب شوند.
محمد زماني گفت: چهارمين دوره مسابقه بزرگ مهرورزي ويژه اعضاي نوجوان و خانواده آنان شامل بخش هاي متنوعي از قبيل معرفي كتاب، خاطره نويسي، معرفي نويسندگان مطرح، مسابقه نقاشي و بخش هاي ديگري است كه ترويج كتاب و كتابخواني مفيد را مدنظر قرار داده است.
وي اعلام كرد: يكي از بخش هاي اين دفترچه، موضوعاتي چون شهادت دانشمندان هسته اي، پيشرفت هاي علمي كشور، مصرف كالاهاي خارجي و ايراني، ارتباط خواننده با قهرمان داستان هاي جذاب، خاطرات نوروز، تغييرات خوب در سال جديد است.
 


حلقه هاي رهايي در مشكين شهر به اجرا درآمد

مشكين شهر- خبرنگاركيهان:
نمايش خياباني حلقه هاي رهايي در مشكين شهر به اجرا درآمد و مورد استقبال مردم قرار گرفت.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي در حاشيه اجراي اين نمايش خياباني گفت: نمايش حلقه هاي رهايي به مناسبت ششم تيرماه روز جهاني مبارزه با مواد مخدر اجرا شد و اين نمايش كار جلال محمدلو هنرمند پيشكسوت تئاتر و تلويزيون است.
محمد جعفري افزود: اين نمايش با همكاري سپاه ناحيه مشكين شهر و فرماندهي نيروي انتظامي شهرستان تهيه شد و در آن چگونگي بازگشت يك جوان معتاد به آغوش جامعه در قالب نمايش پهلواني روايت شده است.
اين نمايش در مركز بخش هاي تابعه نيز به اجرا درآمد.
 


توليد «روزي كه مدرسه مي رفتيم» در قم

سرويس شهرستانها:
فيلم كوتاه «روزي كه مدرسه مي رفتيم» توسط حوزه هنري استان قم توليد شد.
به گزارش روابط عمومي حوزه هنري استان قم: فيلم كوتاه «روزي كه مدرسه مي رفتيم» با نظر به جنگ تحميلي و دفاع مقدس، به نويسندگي و كارگرداني اسماعيل ميرزائي و تهيه كنندگي حوزه هنري استان قم توليد شد. داستان اين فيلم قصه زني است كه پس از 30 سال براي تداعي خاطراتش به زادگاهش بازمي گردد و...
تصويربردار اين فيلم را داود رجبي و بازيگران آن را ناهيد حسني، مريم حيدري و مازيار ميرزايي برعهده دارند.
 


اراكي ها «پياز» را تماشا كردند

اراك- خبرنگار كيهان:
نمايش «پياز» در فرهنگسراي آينه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي در اراك به روي صحنه رفت.
اين نمايش به نويسندگي و كارگرداني ايمان ملكي پور و بازيگري سپيده ساري، ايمان ملكي پور و هنرمند خردسال پريسا قلياب تاب به اجرا درآمد.
 


مديركل آموزش و پرورش مازندران خبر داد

آغاز توزيع كتاب هاي درسي در مازندران

ساري- خبرنگار كيهان:
مديركل آموزش و پرورش مازندران از آغاز توزيع كتاب هاي درسي سال جديد تحصيلي در مازندران خبر داد.
محمدعلي اميري به خبرنگار كيهان گفت: ارسال كتاب هاي درسي به ادارات شهرستان ها و مناطق از تاريخ 18 تير شروع و تا 29 تيرماه ادامه خواهد داشت. و توزيع آن بين دانش آموزان از تاريخ 12 شهريورماه در سطح مدارس استان صورت مي گيرد.
مديركل آموزش و پرورش مازندران با بيان اينكه كتب درسي پايه هاي دوم و ششم ابتدايي در دست چاپ است اظهار داشت: تغييرات كتاب هاي درسي براساس سند تحول بنيادين است. و سال گذشته اين تغييرات در كتب درسي پايه اول ابتدايي اعمال شده بود و امسال تغييرات مزبور را در كتب درسي پايه دوم و سال بعد در پايه سوم شاهد خواهيم بود.
اميري يادآور شد: كتب درسي پايه ششم ابتدايي نيز منطبق با طرح تحول بنيادين تدوين شده است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14