(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 24 تير 1391 - شماره 20255

كوچ عشايري؛ تكرار سالانه مشقت
ايران بيش از 15 هزار نخبه محقق دارد
ايران در كيهان
كاهش پرونده هاي تصرف اراضي ملي در استان مركزي
خير بنابي 10هزار متر زمين به آموزش و پرورش اهدا كرد
سال آينده آغاز مي شود
عمليات اجرايي مترو هشتگرد-قزوين
توسط كميته امداد امام خميني استان 10 هزار فرصت شغلي در استان مركزي ايجاد مي شود
تا پايان سال جاري صورت مي گيرد
بهره مندي 188 روستاي آذربايجان غربي از نعمت گاز طبيعي
راه آهن اردبيل- ميانه تا يك سال ديگر به بهره برداري مي رسد
استاندار خبر داد
اختصاص 500 ميليارد تومان به بخش كشاورزي خوزستان
اصفهاني ها با تحويل كتب درسي لوازم التحرير مي گيرند
مرمت معبد آناهيتا پايان يافت
رئيس شبكه بهداشت و درمان شهرستان خبر داد
اولويت تامين زمين براي بيمارستان 400تختخوابي گنبدكاووس
معاون مركز بهداشت همدان اعلام كرد
كاهش مبتلايان به تب مالت در 2 دهه اخير
رئيس شوراي اسلامي شهر بابل:
روند صدور پروانه هاي ساختماني بايد اصلاح شود


كوچ عشايري؛ تكرار سالانه مشقت

گزارش از: سيده سميه سجادي
با شروع فصل گرما و روزهاي نخستين تابستان جامعه عشايري آذربايجان غربي يك بار ديگر رخت بر بستند تا از راه هاي پـرپيچ و خم كوه ها و دره ها عبور كرده و در ييلاقات سنتي خود سياه چادرهايشان را برافرازند و شكم دام هايشان را سير كنند.
مردان با دست ها پينه بسته و زنان و كودكان آفتاب سوخته، كاروانيان آشناي جاده هاي عشايري هستند، سال هاست از اين راه ها مي گذرند. با تعداد اندكي گوسفند و بز و لوازمي مختصر، كه مرور زمان را همچون صاحبانشان فرسوده شان كرده است.
اگر 50 سال پيش زندگي عشايري مزيت هايي بر زندگي روستايي داشت امروز ديگر اين مزيت ها وجود ندارد، 50 سال پيش اگر عشاير از داشتن مدرسه، خانه بهداشت، آب و برق مخابرات و جاده هاي مناسب محروم بودند، در روستاها نيز از اين نوع خدمات خبري نبود، 50سال پيش اگر روستاييان ازكشاورزي درآمد بخور و نميري داشتند، عشاير داراي گله هاي بزرگي از گوسفندان بودند و چراگاه هاي سرسبز و وسيعي در اختيار داشتند ولي امروز همه چيز تغيير كرده است.
عشاير امروز ديگر عشاير 50 سال پيش نيستند كه مردان و زنانشان سوار بر اسبان تيزتك همراه با گله هاي بزرگ از روستاها عبور مي كردند، سياه چادرهايشان پر از ناز و نعمت و خيك هاي روغن، پنير و قورمه بود، ييلاق هايشان علفزارهاي انبوه بود و چشمه هايشان از زمين مي جوشيد.
عشاير امور زنان و مردان زحمتكش و فقيري هستند كه با تعداد اندكي از دام ها به سوي ييلاق هاي خشكيده كم علف رهسپار مي شوند، خشكسالي هاي ممتد، حضور دام مازاد و چراي زودرس، مراتع و چراگاه ها را از بين برده است. چشمه سارها از بين رفته اند، كمبود آب در مناطق عشايري به حدي است كه آب مورد نياز دام ها و شرب عشاير با تانكرهاي آب به منطقه حمل مي شود.
كارشناس با سابقه امور عشاير آذربايجان غربي مي گويد: عشاير آذربايجان غربي در قالب 12ايل و 16 طايفه مستقل زندگي كوچ نشيني دارند و 16هزار خانوار را شامل مي شوند.
«جمشيد ظفري» مي افزايد: حضور واسطه ها و دلالان در زمان فروش دام و عدم حمايت جدي از عشاير سبب مي شود كه آن ها تعداد دام زيادي را در اختيار بگيرند تا شايد درآمد بيشتري را داشته باشند ولي همين موضوع سبب مي شود كه به مراتع فقيري كه دراختيار دارند خسارت جبران ناپذيري وارد شود.
وي اظهار كرد: با توجه به اينكه در طي ساليان گذشته ايل راه ها از بين رفته است دام مردم عشاير اكثرا با ماشين به محل هاي مورد نظر حمل مي شود و همين موضوع باعث مي شود كه ميزان خسارت وارده به مراتع بيشتر شود زيرا قبلا دام در مسير كوچ تا حدي خود را سير مي كرد.
وي ادامه مي دهد: با توجه به فرهنگ مردم عشاير، آنها به رغم درآمد بسيار كم و ناچيز كه از سرناچاري كوچ مي كنند داراي فرزندان زيادي هستند و همين امر موجب مي شود كه نتوانند خانواده را به لحاظ اقتصادي تامين كنند.
ظفري مي افزايد: همچنين به دليل اينكه عشاير در زمان ييلاق دركوهستان ها و دامنه هاي شيب دار مستقر مي شوند امكانات خدمات رساني به آن ها نيز فراهم نمي شود و خدمات كمتري را از دولت دريافت مي كنند.
كارشناس امور عشاير آذربايجان غربي به تشريح وضعيت جامعه عشايري استان مي پردازد و مي گويد: جامعه عشايري آذربايجان غربي حدود يك ميليون و 800 هزار رأس دام در اختيار دارند كه به ازاي هر خانوار 110 راس دام را شامل مي شود كه با توجه به هزينه هاي زندگي بالا و بعد خانواري عشايري حدود هفت نفر ،درآمد حاصل از دامداري كفاف هزينه هاي عشاير را نمي دهد.
ظفري ادامه مي دهد: عمده مناطق عشايري استان آذربايجان غربي، در شهرهاي ماكو ييلاق نادو، خانگل، مخور و سيدعلي، در شهر خوي ييلاق حاجي بيك، مناطق زيباي قطور، بله سور، در شهرستان سلماس ييلاق ساري چيچك، سرهلان، جاندار، زيارت، در شهرستان اروميه ييلاقات دامنه هاي كوه هاي بزسينا، دالانپر، آبشار سوله دكل، كوه شهيدان، در شهرستان نقده ييلاق بابادين، گلوان، در شهرستان پيرانشهر ييلاق سرشاخان، قنديل، حاجي ابراهيم، مركه چكو و در شهرستان شاهين دژ ييلاقات سليم خان است كه عشاير استان در زمان كوچ در اين مناطق مستقر مي شوند.
وي خاطر نشان مي كند: عشاير استان براساس زبان و گويش به گروه هاي عمده كرد و ترك تقسيم مي شوند كه هريك لهجه هاي متعددي را در بر مي گيرد.
اين كارشناس مي افزايد: عشاير ايل قره پاپاق و بخشي از طوايف ايلسون در مياندوآب شامل طوايف حاج عليلو، قره موسي لو، چلبيانلو، كورانلو، حيدرلو ترك زبان و شيعه مذهب و مابقي ايلات و طوايف كرد زبان و اهل سنت هستند.
وضع آب و هوا و ميزان بارندگي و وضعيت مراتع بر زمان كوچ عشاير تاثير دارد و زمان كوچ را از سالي به سال ديگر تا چند روزي تغيير مي دهد.
عبور عشاير به همراه خانواده و اثاث منزل و دام هاي خود به صورت جمعي از ميان دشت ها و گردنه هاي صعب العبور، تنگه ها و مراتع سرسبز و رودخانه هاي پرآب جذابيت و ويژگي هاي خاصي به كوچ داده است.
هرچند كه عشاير ما به واسطه توسعه راه ها و وسايل ارتباط جمعي بخش اساسي از دام هاي خود را با وسايل نقليه و كاميونت و تراكتور انتقال مي دهند ولي كوچ سنتي در بيشتر مناطق عشايري استان آذربايجان غربي همچنان وجود دارد.
طول كوچ در ميان عشاير استان از 5 تا180كيلومتر و در بعضي مناطق، عشاير برون كوچ كه به مناطق ييلاقي سهند آذربايجان شرقي كوچك مي كنند به بيش از 00 3 كيلومتر نيز مي رسد.
مديركل امور عشايري آذربايجان غربي مي گويد: آذربايجان غربي از نظر تعداد عشاير چهارمين استان كشور بوده و جامعه عشايري آن داراي 12 ايل و 16طايفه است.
«سيف الله قرباني» با اشاره به جمعيت عشاير استان افزود: عشاير استان بيش از 16هزار خانوار را شامل مي شود كه با دارا بودن بيش از يك ميليون و 800 هزار راس دام به كار دامداري و توليد فرآورده هاي دامي مي پردازند.
وي با بيان اينكه عشاير استان سالانه يك چهارم فرآورده هاي دامي استان را توليد مي كنند، ادامه داد: عشاير كوچنده به مدت سه ماه از اول تير تا پايان شهريورماه در مناطق ييلاقي استان مستقر مي شوند.
وي با تاكيد بر توجه به بخش عشايري استان تصريح كرد: براي جلوگيري از تخريب خاك و تبديل زندگي عشاير از حالت سنتي به نيمه صنعتي، بايد زمينه آسايش مردم را با اجراي طرح ساماندهي و اسكان عشاير فراهم كردكه اين امر نيازمند اختصاص بودجه كافي است تا شرايط مناسبي براي زندگي اين قشر ايجاد شود.
«قرباني» اظهار كرد: عشاير استان در تمامي شهرهاي استان پراكنده اند و با شروع فصل گرم سال از شهرهاي ماكو، خوي، سلماس، نقده، اروميه، مياندوآب، پيرانشهر، اشنويه، شاهين دژ، چالدران و پلدشت به مناطق ييلاقي كوچ مي كنند.
 


ايران بيش از 15 هزار نخبه محقق دارد

تبريز- خبرنگار كيهان:
در ايران بيش از 15 هزار نخبه وجود دارد كه هزار نفر از آنان از مردم آذربايجان شرقي هستند.
مديركل آموزش و پژوهش استانداري آذربايجان شرقي، روز سه شنبه گفت: پژوهش در ايران قبل از انقلاب، عمدتا غيرسيستماتيك و تعريف نشده بود ولي امروز به بركت حمايت هاي دولت، پژوهش بسيار پيشرفت كرده است.
ميكاييل جمال پور تصريح كرد: با حمايت هاي همه جانبه دولت، محققان ايراني داراي انگيزه شدند و حمايت دولت از پژوهش و پژوهشگران قابل تقدير است.
وي در گفت وگو با خبرنگاران يادآور شد: انگيزه قوي محققان ايراني، موجب رشد و بالندگي كشور شده و بايد بيش ازاين به تحقيق و تدبر و انجام طرح هاي پژوهشي توجه نشان داد.
 


ايران در كيهان

آغاز طرح هجرت
خرمدره- خبرنگار كيهان: طي مراسمي با حضور مسئولان و دانش آموزان طرح هجرت 3 در خرمدره اجرايي شد. در اين مراسم احمد بختياري مدير آموزش و پرورش، هدف از اجراي اين طرح را غني سازي فضاي آموزشي و ايجاد نشاط در ميان دانش آموزان عنوان كرد و افزود: اين طرح با همكاري بسيج سازندگي و حوزه دانش آموزي در تمامي مدارس شهرستان با موضوع كاري شامل بهسازي، نوسازي محيط و فضاي سبز طراحي و نقاشي و تجهيز وسايل اداري اجرا مي شود.
انتخاب پزشك خانواده
بابل- خبرنگار كيهان: رئيس دانشگاه علوم پزشكي بابل از تحت پوشش قرار گرفتن 254 هزار و 941 نفر در شهرهاي بابل و اميركلا در طرح پزشك خانواده خبر داد.دكتر ابراهيم ميكانيكي گفت: در اين طرح، پزشك توسط سرپرست خانواده انتخاب مي شود. وي افزود: در صورتي كه بيمار نياز به خدمات تخصصي داشته باشد وي توسط پزشك خانواده به متخصص معرفي و 95درصد هزينه درماني توسط سازمان هاي بيمه گر تأمين مي شود.
برگزاري دوره توان افزايي
سميرم- خبرنگار كيهان: اولين دوره توان افزايي تيم هاي غواصي هلال احمر برخي از شهرستان هاي استان اصفهان در سد حناي سميرم برگزار شد.به گزارش خبرنگار كيهان، در اين دوره كه با هدف ارزيابي عملكرد و آمادگي تيم هاي شركت كننده و همچنين كسب تجربه و آموزش هاي جديد برگزار شد، 25 نفر از امدادگران و غواصان تيم هاي هلال احمر شهرستان هاي سميرم، شهرضا، دهاقان، مباركه، شاهين شهر و لنجان حضور داشتند.شايان ذكر است، سد مخزني حنا با ظرفيت 50 ميليون مترمكعب آب در 32 كيلومتري شرق سميرم واقع شده است.
برپايي جشنواره قرآني
گناباد- خبرنگار كيهان: رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان گناباد از برگزاري جشنواره و نمايشگاه علوم قرآني طي ماه مبارك رمضان در اين شهرستان خبر داد.علي قنبري گفت: اين جشنواره در رشته ترتيل و حفظ 30 جزء قرآن كريم برگزار مي شود. وي افزود: همچنين هنرمندان مي توانند در رشته هنرهاي قرآني در اين جشنواره شركت كنند.قنبري گفت: در بخش نمايشگاه قرآن و عترت 11 دستگاه اجرايي غرفه هايي در بخش هاي هنرهاي قرآني، قرآن هاي خطي و نفيس و ناشران فعال قرآني مشاركت خواهند داشت.
راه اندازي سردخانه موقت
¤ رئيس شبكه دامپزشكي گناباد از تجهيز كشتارگاه شهر بيدخت از توابع گناباد به امكانات پيش سردكن موقت خبر داد. دكتر عليرضا قدرتي گفت: با استفاده از يك دستگاه خودروي سردخانه دار، عمل سرد كردن لاشه حيوانات ذبح شده در كشتارگاه بيدخت در آن انجام مي شود. وي تصريح كرد: اين اقدام در راستاي مبارزه با گسترش بيماري هاي مشترك ميان انسان و دام به ويژه تب كريمه كنگو صورت گرفته است. به گفته قدرتي، اين اقدام تا زمان راه اندازي سردخانه كشتارگاه بيدخت ادامه خواهد داشت.
بهره برداري از ميدان ميوه و تره بار
شاهرود- خبرنگار كيهان: همزمان با اعياد شعبانيه ميدان ميوه و تره بار شاهوار در كيلومتر يك جاده بسطام- مجن با حضور مسئولان محلي افتتاح شد. در اين مراسم شهردار بسطام گفت: اين ميدان در زميني به مساحت دو هكتار احداث و 38 غرفه آن به متقاضيان واگذار شده است. محسن حسني افزود: غرفه هاي اين ميدان داراي مكان هاي مستقل جهت انجام امور مالي، اداري، استرحتگاه و سرويس بهداشتي است
برخورد با اراذل و اوباش
رامسر- خبرنگار كيهان: دادستان رامسر گفت: برخورد با اراذل و اوباش را در اولويت كاري خود قراردادم و به شدت برخورد مي كنم وي افزود: محل كسب مغازه داراني را كه مواد مخدر و مشروبات الكلي مي فروشند مي بنديم.به گفته وي از 100 اختلاف خانوادگي فقط 3 مورد غيرمواد مخدر بوده و بقيه آن مربوط به همين ماده افيوني است.
اجراي طرح مقابله با بدحجابي
نيشابور- خبرنگار كيهان: اجرايي شدن طرح مقابله با بدحجابي در نيشابور كليد خورد.فرمانده انتظامي نيشابور با اعلام اين خبر اظهار داشت: اين فرماندهي با هماهنگي مقام قضايي طرح برخورد با بدحجابي را با توجه به وجود تفرجگاه هاي فراوان و موقعيت ممتاز شهرستان در بحث گردشگري، در سطح تمام شهر نيشابور تشديد مي كند.سرهنگ محمدحسن اميري درباره مصاديق بدحجابي گفت: استفاده از شال هاي باريك و روسري هاي كوچك كه موهاي سر را پوشش نمي دهد و موجب نمايان شدن موهاي سر به صورت عمده از جلو و پشت مي شود.
احداث مجتمع فرهنگي رفاهي
ايوان غرب- خبرنگار كيهان: دبيركل جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران از احداث يك مجتمع فرهنگي-رفاهي در ايوان غرب خبر داد. ظاهر رستمي در جمع مردم ايوان غرب گفت: اين جمعيت زميني را در جوار امامزاده عبدالله(ع) شهرستان ايوان غرب تهيه كرده و مبلغ يك ميليارد و 500 ميليون براي ساخت يك مجتمع فرهنگي-رفاهي در آن اختصاص داده است وي ابراز اميدواري كرد با احداث اين مجتمع، استان هاي همجوار ايلام نيز از آن استفاده كنند.
برگزاري كلاس آموزشي
نائين- خبرنگار كيهان: مديرجهاد كشاورزي نائين گفت: كلاس آموزشي آشنايي با تب خونريزي دهنده كريمه كنگو در مركز جهاد كشاورزي روستاي چوپانان از توابع بخش انارك برگزار شد.
احمدرضا باقريان افزود: در اين كلاس تعداد 25 نفر از دامداران روستاي چوپانان شركت كردند و باعلائم و نشانه هاي بيماري تب خونريزي دهنده كريمه كنگو و راه هاي پيشگيري از آن آشنا شدند.
وي به مردم توصيه كرد هنگام خريد گوشت دقت كنند كه لاشه داراي مهر بازرسي دامپزشكي باشد.
برپايي يادواره شهدا
اردبيل- خبرنگار كيهان: يادواره شهداي روحاني استان اردبيل در نيمه دوم شهريور ماه سال جاري برگزار مي شود و همزمان با آن از كتاب شرح حال و زندگاني اين شهداي گرانقدر رونمايي خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمين عبداله حسني مشاور استاندار و رابط ائمه جمعه و جماعات استان در جلسه ستاد برگزاري يادواره شهداي روحاني استان با اعلام مطلب بالا افزود: تعداد شهداي روحاني استان 37 شهيد گرانقدر بوده و در راستاي تجليل از آنها با مشاركت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي كتابي در ارتباط با زندگاني و جانفشاني آنها تهيه و به چاپ رسيده است.
كاهش مصرف آب
زنجان- خبرنگار كيهان: با توجه به ميانگين مصرف يكي از محورهايي كه در سالهاي اخير پررنگ مي شود مديريت مصرف و تقاضاست و مديريت مصرف در درازمدت مي تواند هزينه هاي ما را كاهش دهد.
رئيس هيئت مديره و مديرعامل شركت آب و فاضلاب شهري استان زنجان با بيان مطلب فوق گفت: بعد از اجراي هدفمندي يارانه ها غير از اصلاحات در واحد مشتركين و واحدشماري و تفكيك كنتور به تعداد 50000 مورد، كاهش مصرف آب را شاهد بوديم.مهندس مسلم پورنصرت با بيان مقايسه سرانه مصرف آب كشور بااستان زنجان آن را مناسب ارزيابي كرد و گفت: با نصب كاهنده ها و تجهيزات مناسب مي توان شاهد كاهش و صرفه جويي 50 درصدي در مصرف آب شد.
 


كاهش پرونده هاي تصرف اراضي ملي در استان مركزي

اراك -خبرنگاركيهان:
در سال90 بيش از 2هزار هكتار از اراضي ملي در اراك رفع تصرف، و پرونده هاي مربوطه به مراجع قضائي ارسال شد.
مديركل اداره منابع طبيعي و آبخيزداري استان مركزي با بيان مطلب فوق گفت: در سه ماهه اول سال جاري نيز با گشت و مراقبت نيروهاي يگان حفاظت اين اداره كل، 83مورد از اراضي به مساحت بيش از 800هكتار از سودجويان و زمين خواران رفع تصرف گرديد، بازپس گرفته شد.
«يوسف يوسفي» افزود: كاهش پرونده هاي تخلف و تصرف اراضي ملي در سال هاي اخير حاكي از فرهنگي سازي و تقويت واحدهاي گشت و مراقبت و تجهيز پاسگاه ها و اداره منابع طبيعي و آبخيزداري استان مركزي بوده است.
 


خير بنابي 10هزار متر زمين به آموزش و پرورش اهدا كرد

بناب- خبرنگاركيهان:
خير بنابي يك قطعه زمين به مساحت 10هزار مترمربع به آموزش و پرورش بناب اهدا كرد.
بنا به اين گزارش ارزش ريالي اين زمين 5ميليارد ريال برآورد شده كه به منظور احداث مجتمع فرهنگي به آموزش و پرورش بناب اهداء شده است.
«حاج عباسقلي آفاقي» هدف از اين اقدام خداپسندانه را كسب رضاي الهي، توسعه بخش آموزش فني و حرفه اي و همچنين تأمين نيروي متخصص در جهت حمايت از كار و سرمايه ايراني در كشور اعلام كرد.
«محرم حسن زاده» مدير آموزش و پرورش بناب در آيين واگذاري زمين اهدا شده، در خصوص اعضاي مجمع خيران مدرسه ساز اين شهرستان گفت: آموزش و پرورش نيازمند كمك دستان با بركت خيرين مدرسه ساز است.
 


سال آينده آغاز مي شود

عمليات اجرايي مترو هشتگرد-قزوين

قزوين - خبرنگار كيهان:
معاون عمراني استاندار قزوين از آغاز عمليات اجرايي طرح مترو هشتگرد- قزوين از سال آينده خبر داد.
«منوچهر حبيبي» درباره آخرين وضعيت پروژه مترو هشتگرد- قزوين گفت: مطالعات مربوط به اين پروژه تا پايان سال جاري به اتمام مي رسد.
معاون امور عمراني استاندار قزوين يادآور شد: پروژه مترو هشتگرد- قزوين در بودجه امسال از رديف اعتباري برخوردار شده است.
وي، اجراي مترو هشتگرد- قزوين را گام مهمي در توسعه و رشد استان قزوين عنوان كرد و گفت: اجراي اين پروژه بزرگ ضمن تسهيل و جابه جايي مسافر در قزوين كه حلقه اتصال با هشت استان كشور است موجب رونق اقتصادي منطقه نيز مي شود.«حبيبي» پروژه مترو هشتگرد- قزوين را از طرح هاي اولويت دار استان قزوين دانست و يادآور شد: مطالعات اجراي اين پروژه از مصوبات سفر سوم هيئت دولت به استان قزوين به شمار مي رود.معاون هماهنگي امور عمراني استاندار قزوين در ادامه از واگذاري 5 هزار واحد مسكن مهر واقع در شهرك مهرگان محمديه خبر داد و اظهار داشت: اين تعداد واحد مسكوني حداكثر ظرف يك ماه آينده به متقاضيان تحويل مي شود.
 


توسط كميته امداد امام خميني استان 10 هزار فرصت شغلي در استان مركزي ايجاد مي شود

اراك- خبرنگار كيهان:
در طي سال گذشته يك هزار و 624 خانوار از خانواده هاي تحت حمايت كميته امداد در استان مركزي به خودكفايي رسيده اند.
مدير كل كميته امداد امام خميني اراك با اشاره به همكاري خوب بانك هاي عامل با اين نهاد در زمينه پرداخت تسهيلات به مددجويان گفت: در كل افزون بر 28 ميليارد و 297 ميليون ريال به عنوان تسهيلات به اين خانواده ها پرداخت شده است.
«محسن وليئي» احداث 70 مركز كارآفريني را از اقدامات خوب اين نهاد طي سال گذشته عنوان و اظهار كرد: در سال هاي اخير تعداد مددجويان كه از اين نهاد مستمري دريافت كرده اند از 92 هزار نفر به 67 هزار نفر كاهش يافته است.
وي با اشاره به اقدامات بيمه اي انجام شده توسط كميته امداد امام خميني اظهار داشت: اين نهاد مردمي در زمينه بيمه زنان سرپرست خانوار و طرح هاي اشتغال عملكرد مناسبي داشته است.
«وليئي» با اشاره به طرح نظارت الكترونيكي بر عملكرد طرح هاي اشتغال گفت: پيش بيني مي كنيم در سال توليد ملي حداقل 10 هزار فرصت شغلي ايجاد شود.


تا پايان سال جاري صورت مي گيرد

بهره مندي 188 روستاي آذربايجان غربي از نعمت گاز طبيعي

اروميه- خبرنگار كيهان:
مديرعامل شركت گاز آذربايجان غربي گفت: 188 روستاي استان تا پايان امسال از گاز طبيعي بهره مند مي شوند.
«امير رضوي» افزود: هم اكنون نزديك به 40 درصد از جمعيت روستايي استان از نعمت گاز طبيعي برخوردارند كه با پايان عمليات گازرساني به اين روستاها اين شاخص امسال افزايش مي يابد.
وي تعداد مشتركين گاز روستايي را هم اكنون 63 هزار خانوار اعلام كرد و گفت: اين رقم در ابتداي تابستان سال گذشته 50 هزار مشترك بود كه در يك سال اخير 13 هزار مورد به تعداد آنها افزوده شده است.
 


راه آهن اردبيل- ميانه تا يك سال ديگر به بهره برداري مي رسد

اردبيل- خبرنگاركيهان:
راه آهن اردبيل- ميانه به عنوان يكي از طرح هاي ماندگار مهر و تأثيرگذار در توسعه استان تا پايان دولت دهم به بهره برداري مي رسد.
دستيار ويژه رئيس جمهور درجريان بازديد از پروژه راه آهن اردبيل-ميانه، راه سرچم و سدگيوي با اعلام مطلب بالا افزود: علي رغم وضعيت خاص و كوهستاني بودن منطقه در حال حاضر پروژه راه آهن اردبيل - ميانه از پيشرفت خوبي برخوردار است.علي اكبر محرابيان تعداد اين پروژه ها را 800 پروژه اعلام كرد و گفت: براي اجراي اين پروژه ها يك هزارو600 ميليارد ريال پيش بيني شده كه 8 برابر بودجه عمراني كشور است.
وي گفت: دولت مصمم به تكميل بسياري از اين پروژه ها تا هفته دولت و دهه فجر انقلاب اسلامي در سال جاري است و در اين راستا وزارتخانه هاي ذي ربط برنامه ريزي كرده اند.
 


استاندار خبر داد

اختصاص 500 ميليارد تومان به بخش كشاورزي خوزستان

اهواز- خبرنگار كيهان:
استاندار خوزستان در جلسه ستاد توسعه كشاورزي از تخصيص 500 ميليارد تومان اعتبار به طرح هاي مصوب در بخش كشاورزي خبر داد.
وي گفت: در راستاي تحقق اهداف سند توسعه كشاورزي خوزستان و ايجاد اشتغال پايدار، 7هزار و 405 طرح توسعه كشاورزي با اعتباري بالغ بر 500 ميليارد تومان مصوب شده است كه تاكنون بيش از 4 هزار طرح براي دريافت تسهيلات معرفي شده اند.
جعفر حجازي با تأكيد بر ضرورت سرعت بخشيدن در معرفي مصوبه ها به بانك ها و اعطاي تسهيلات به طرح ها افزود: تا پايان تابستان امسال بايد 300 ميليارد تومان از 500 ميليارد تومان اعتبار تخصيص داده شده به طرح هاي مصوب جذب شود.
استاندار خوزستان با اشاره به اهميت بخش كشاورزي در ايجاد اشتغال پايدار تصريح كرد: با شناسايي استعدادها و ظرفيت هاي جديد و رفع مشكلات و موانع بايد سرمايه هاي موجود را به سمت كشاورزي هدايت كرد تا با حمايت از سرمايه هاي موجود بتوان اشتغال پايدار ايجاد كرد.
وي افزود: در سند توسعه كشاورزي خوزستان برنامه ريزي براي جذب بيش از 50 هزار متقاضي پيش بيني شده است كه تاكنون 35 هزار نفر متقاضي جذب شده اند.
 


اصفهاني ها با تحويل كتب درسي لوازم التحرير مي گيرند

اصفهان- خبرنگار كيهان:
مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد زائد شهرداري اصفهان اعلام كرد: در پايان ماه مبارك رمضان طرح جمع آوري كتاب هاي درسي در قالب برگزاري جشن كاغذ اجرا مي شود.
«تيمور باجول» افزود: هر ساله اين سازمان به منظور ترويج فرهنگ تفكيك پسماند خشك در منازل، اقدام به اجراي طرح ويژه جمع آوري كاغذ به خصوص كتابهاي سال تحصيلي گذشته كرده و به شهروندان در ازاي ارائه پسماند كاغذ در تمام ايستگاه هاي بازيافت سطح مناطق اقلام و لوازم التحرير اهدا مي كند.
وي با اشاره به اينكه زمان برگزاري جشن كاغذ در پايان ماه مبارك رمضان طي فراخواني به شهروندان اعلام خواهد شد، گفت: شهروندان مي توانند با تحويل پسماندهاي كاغذ خود به صورت تفكيك شده به پايگاه بازيافت هداياي نوشت افزار دريافت كنند.


مرمت معبد آناهيتا پايان يافت

كرمانشاه- خبرنگار كيهان:
مرمت بخشي از ديواره سنگي ضلع جنوبي معبد آناهيتا كه از ارديبهشت ماه آغاز شده بود به پايان رسيد.
اين خبر را مدير پايگاه معبد آناهيتا در گفت وگو با خبرنگار كيهان اعلام كرد و افزود: استحكام بخشي پلكان و كدبندي سنگ هاي افتاده شده و نامحكم از جمله اين عمليات بود.
عليرضا برشاهي در ادامه با اشاره به اين كه بخشي از پروژه معبد آناهيتا از محل اعتبارات استاني سال 90 انجام شده است افزود: اجراي اين عمليات با يك ميليارد ريال اعتبار صورت گرفته و عمليات مرمتي و مطالعاتي در اين پايگاه تاريخي ادامه خواهد يافت.
 


رئيس شبكه بهداشت و درمان شهرستان خبر داد

اولويت تامين زمين براي بيمارستان 400تختخوابي گنبدكاووس

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
تامين زمين براي احداث دو بيمارستان با ظرفيت 400تختخوابي در گنبد كاووس از اولويت هاي بهداشتي اين شهرستان است.
دكتر فريد عابدي رئيس شبكه بهداشت و درمان گنبد كاووس در جمع اعضاي كار گروه سلامت اين شهرستان اظهار داشت: مجوز احداث اين بيمارستان ها به شهرستان داده شده اما احداث اين بيمارستان ها نيازمند اختصاص زمين براي احداث بناي اين دو بيمارستان است كه مساعدت شهرداري و شوراي شهر را مي طلبد.وي با اشاره به اجراي طرح پزشك خانواده در گنبد كاووس كم هزينه بودن و كوتاه كردن زمان درمان را از مزاياي اين طرح برشمرد و اظهار اميدواري كرد اين طرح در شهرستان گنبدكاووس به خوبي اجرا شود.
نادر گوكلاني رئيس دامپزشكي شهرستان گنبد كاووس نيز با اشاره به روند شيوع تب كريمه كنگو در كشور در خصوص راه هاي انتقال تب كريمه كنگو از دام به انسان اظهار داشت: براي پيشگيري از بيماري تب كريمه كنگو تمهيداتي در شهرستان انديشيده شده است.
 


معاون مركز بهداشت همدان اعلام كرد

كاهش مبتلايان به تب مالت در 2 دهه اخير

همدان- خبرنگار كيهان:
معاون فني مركز بهداشت همدان گفت: تب مالت و هاري از جمله بيماري هاي شايع مشترك انسان و دام در استان است.
دكتر حسين عرفاني در گفت وگو با خبرنگاران افزود: تاكنون 1709 عامل بيماري زا براي انسان شناخته شده كه 800 مورد معادل 49 درصد آنها عوامل بيماري هاي مشترك بين انسان و حيوانات (آنتروزئونوزها) هستند.
وي ادامه داد: علاوه بر كنترل عوامل بيماري زاي مذكور، نبرد بيوتروريسم يا استفاده از ويروس ها و ميكروبهاي مرگبار توسط كشورهاي متخاصم عليه يكديگر و يا در برخي سلاح ها و بمب ها كه سردسته آنها عوامل زئونوز هستند، نياز به آمادگي مستمر براي مقابله دارد.
وي با اشاره به بازپديدي و نوپديدي عوامل بيماري زاي كنترل شده اضافه كرد: بازپديدي و نوپديدي برخي عوامل را كه تصور كنترل يا نابودي در جوامع بشري مي رود را احيا مي كند و بنابراين سيستم مراقبت در جامعه بايد براي مقابله با احتمال خطر هميشه فعال باشد.
عرفاني يادآور شد: برخي زئونوزها از جمله تب مالت، هاري و حيوان گزيدگي، تب هاي خون ريزي دهنده مثل تب كريمه كنگو، اولويت هاي استان همدان در كنترل بيماري هاي مشترك انسان و دام هستند و بيماري هايي مانند آنفلوآنزاي حيواني نيز همچنان نياز به كنترل دارند.
وي اعلام كرد: در دو دهه گذشته، همدان جزو 3 استان اول در ابتدا به تب مالت انساني بود كه با اجراي برنامه هاي مراقبت و كنترل به طور مشترك با سازمان دامپزشكي، تعداد مبتلايان از 225 مورد در 100 هزار نفر در سال 75 به 211 مورد در سال 86 رسيد و با ادامه برنامه ها در سال 88 به تعداد 31 مورد در 100 هزار نفر كاهش يافت.
 


رئيس شوراي اسلامي شهر بابل:

روند صدور پروانه هاي ساختماني بايد اصلاح شود

بابل- خبرنگاركيهان:
سخت گيري غير متعارف و طولاني بودن روند صدور پروانه هاي ساختماني از جمله عوامل ساخت و سازهاي غير مجاز درشهرهاست.
به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر بابل، رئيس شوراي اسلامي شهر بابل در همايش مشترك روساي شوراهاي اسلامي شهر مازندران و اعضاي كميته انطباق كه در فريدونكنار برگزار شد، اظهار داشت: به دليل عدم شفافيت كامل قوانين و ضوابط ساختماني و هم به دليل وجود مراكز گوناگون تصميم گيري، عدم آشنايي بعضي از دست اندركاران واحدهاي ساختماني با قوانين و ضوابط مربوطه و فساد اداري، فرآيند صدور پروانه هاي ساختماني در شهرداري ها بسيار طولاني است.
دكتر فلاح تصريح كرد: همين موضوع سبب افزايش
ساخت و سازهاي غير مجاز درشهرها شده است كه در بعضي موارد فساد اداري را به دنبال دارد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14