(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 24 تير 1391 - شماره 20255

نگاهي به علل عدم توفيق تحريم هاي غرب عليه جمهوري اسلامي ايران ( بخش نخست)
بن بست غرب در مواجهه با ايران اسلامي


نگاهي به علل عدم توفيق تحريم هاي غرب عليه جمهوري اسلامي ايران ( بخش نخست) بن بست غرب در مواجهه با ايران اسلامي

پريسا جلالي
در مقايسه با ساير نظام هاي سياسي و انقلاب ها شاهد گذشت مدت بسيار كمتري از عمر انقلاب ايران هستيم، يعني سي و اندي سال. اما انقلاب ايران با شعارهاي خاص خود و در فضاي ويژه اي از موقعيت جهان به خوبي ابراز وجود كرده و پا به عرصه سياسي جهان گذاشته و داراي ويژگي هاي منحصر به فردي است كه باعث شده تا همه اذعان كنند كه انقلاب اسلامي ايران نه تنها جايگاه اوليه اش را حفظ كرده و به پيشرفت خود ادامه داده است؛ بلكه در طول همين مدت كوتاه به دليل بسياري از تحريم ها و فشارها داراي تجربيات چند صد ساله اي شده كه اصلا قابل مقايسه با تجربيات ساير انقلاب ها در ديگر كشورها، در همين مدت كوتاه نيست. همه اين پيروزي ها به بركت رموزي مادي و معنوي است كه در نظام جمهوري اسلامي ايران نهفته است.
همزمان با حاكميت فرهنگ سكولار در جهان، تشكيل حكومت اسلامي در ايران كه با پيروزي انقلاب اسلامي محقق شد، پديده بسيار مهمي بود همان طور كه برقراري نظام جمهوري اسلامي در ايران اولين تجربه كامل حاكميت احكام شرع در اداره جامعه به شمار مي رود.
اين نظام كه به شكل مردم سالاري ديني محقق شد و به فرمايش رهبر معظم انقلاب، الگوي عيني مردم سالاري ديني است، بزرگ ترين دستاورد انقلاب اسلامي به شمار مي آيد اگرچه اين دستاوردها و روند توسعه پايدار همچنان سير تكاملي خود را طي مي كند و تا رسيدن به حد نهايي فاصله دارد.
تا آنجا كه رهبر فرزانه انقلاب در موردش مي فرمايند براي رسيدن به كمال بايد چند مرحله طي شود. اولين مرحله اصل خود انقلاب اسلامي بود، بعد تشكيل نظام اسلامي سپس تشكيل حكومت اسلامي و در آخر، تشكيل امت اسلامي.
همه اين اصول كه جزء ساختارهاي اوليه تشكيل نظام اسلامي بود محقق شد و نظام جمهوري اسلامي ايران سه دهه مملو از مشقت ها را طي كرد .
رازهاي سر به مهر
اما آيا گذر از معابر سخت و دشوار و تحمل مشقت ها كاري ساده بود و تنها با تصميم و عزم براي تشكيل نظام اسلامي، اين همه پيشرفت و پيروزي تا رسيدن به مرحله خودكفايي محقق شدني بود؟
به حتم پاسخ به اين سوال منفي است و بايد راز و رمز پيروزي ها و موفقيت ها را نهفته در ابزارهاي موجود، روش و هدف بيابيم؛ هدفي براي خودكفايي و استقلال كامل، روش و سياقي كه امام راحل و سپس رهبر معظم انقلاب ترسيم كردند و ابزارهايي براي تحقق اهداف در راستاي سياست ها و روش هاي تعيين شده.
تنها به همين علت است كه ملت ايران در شرايط سخت و دشوار توانسته گذرگاه هاي تنگ و تاريك را به پيروزي طي كند و يكي پس از ديگري عرصه هاي جنگ تحميلي، سازندگي و تحريم هاي عظيم نفتي را پشت سربگذارد؛ حضور رهبري مدبر، وحدت و انسجام، آگاهي مردم و ابزارهاي مادي و ... .
از اين رو بهتر است از زبان مردمي به بازگويي علت موفقيت ها و علل شكست طرح هاي سردمداران غربي بپردازيم كه هميشه پشتيبان دولت مردان شان بوده اند و در مقابل كساني ايستاده اند كه بر تحريم هاي نفتي مانور مي دهند و با ناكامي در ديگر عرصه ها، به دنبال سرپوش گذاشتن بر جنبش فتح وال استريت و بحران هاي اقتصادي و غيره اند.
مردم چه مي گويند؟
«حداد »راننده تاكسي است. گرماي 34 درجه اين روزها كلافه اش كرده.
اما در باره كساني كه از تأثير تحريم ها دم مي زنند ، مي گويد : افرادي كه اين حرف ها را مي زنند يا اصلا در ايران و حال و هواي آن زندگي نمي كنند و يا ظرفيت هاي مردم را نشناخته اند. براي امثال ما كه روزهاي سخت اوايل انقلاب را ديده ايم و هر شب با بمباران خوابيده ايم اين حرف ها اثر ندارد.
شايعه سازي براي شكاف ملي
« اگر مردم به شايعات توجه نكنند دلال ها و محتكران هم نمي توانند با گل آلود كردن آب ماهي بگيرند.»
اين را فردي مي گويد كه در ايستگاه خطي مترو - پونك ايستاده و مي گويد كه صاحب يك كارگاه تراشكاري است و اين روزها براي كارگاهش به خاطر همين شايعات چقدر مشكل ايجاد شده.
محمد صادقي، هجوم برخي براي خريد و فروش سكه، اوراق قرضه و دلار و غيره را كه طي ماه هاي گذشته شاهد بوديم علت گراني ها مي داند و مي گويد: بعضي وقت ها يادمان مي رود كه براي اين انقلاب خون داديم و بدون اينكه دقت كنيم اسير شايعات و شايعه چين ها مي شويم.
وي در ادامه به نقشه دشمنان اشاره و اضافه مي كند: بعضي ها مي خواهند مردم را نااميد كنند درست است كه گراني هست اما اگر صبر كنند حتما گشايش هم در كارها هست فقط بايد مثل 30 سال قبل حواس مان به نقشه دشمنان باشد. همين دشمنان هستند كه مشكل درست مي كنند و يادمان باشد از اين مساله ها زياد ديده ايم و بايد پشت هم باشيم و اتحاد داشته باشيم.
منصوره باسطي هم كه دانشجو است، علت فشار بيشتر تحريم ها عليه ايران را نسبت به سال هاي اوايل انقلاب، قدرت رسانه ها مي داند.
وي در توضيح بيشتر مي گويد: من سال هاي اوايل پيروزي انقلاب خيلي كوچك بودم اما شنيده ام كه چطور مردم به سختي زندگي مي كردند و حتي حاضر بودند از جان و مال و هستي خود بگذرند و به همين شكل توانستيم جنگ و تحريم ها را راحت تر پشت سر بگذاريم . الان كه مردم انواع امكانات را در اختيار دارند قطعا تحريم ها نمي تواند موثرباشد و در بعد ديگري بايد اذعان داشت همين تحريم ها فرصت مناسبي براي حركت در مسير پيشرفت بدون وابستگي به بيگانگان را فراهم كرده است.
باسطي علت اصلي رواج شايعات را قدرت بيش از پيش رسانه ها در توليد شايعه و ترويج روحيه نااميدي و هراس بين مردم مي داند و مي گويد: امروز دشمنان و استكبار جهاني با استفاده از ابزار رسانه ها به جار و جنجال عليه كشورمان مي پردازند و مردم نيز از اين شارلاتانيزم هاي رسانه اي غرب كاملا آگاهند و با حضور خود در مناسبت هاي مختلف ثابت كرده اند كه در دفاع از نظام و انقلاب اسلامي تحت تاثير هيچ گونه جو سازي هاي رسانه هاي دشمن قرار نخواهند گرفت.
رهبر مدبر، شرط نخست پيروزي
ملت ايران، رهبر مدبر و فرزانه را دارند كه هر جلسه سخنراني شان به اندازه يك كتاب پند و اندرز است.
علي جمشيدي دبير تشكيلات اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل، تدابير رهبر فرزانه انقلاب را پس از امام راحل شرط نخستين پيروزي ملت ايران در گذر از معابر دشوار مي داند.
وي اظهار مي دارد: با توكل بر خداوند، مردم اثبات كردند كه با عدم اتكا به آمريكا و قدرت هاي جهان مي توانند موفق شوند. همان اتفاقي كه امام راحل و رهبر معظم انقلاب در همان ابتدا پيش بيني و تاكيد كردند كه از بزرگ ترين كمك هايي كه دولت امريكا به ما كرد همين قطع رابطه و اجراي تحريم ها بود چون باعث شده ملت روي پاي خود بايستد و خودكفا شود. ملت ايران هم توانسته در حوزه هاي مختلف زيرساخت هايي را ايجاد كند كه تحريم ها نتواند موثر واقع شود.
بنابراين حضور رهبري را بايد اولين رمز پيروزي بدانيم كه مثل 30 سال گذشته دشمنان نتوانند از تحريم ها سود ببرند و كشور با مشكل مواجه شود.
وي اضافه مي كند: اگر انقلاب اسلامي ايران توانست پيروز شود و انقلاب هاي ديگر نتوانستند به اين سرعت موفق شوند به خاطر عدم وجود يك رهبر با تمام توانايي هاي رهبري صالح و مدبر در سطح ملت هاي خودشان بود اما اگر نظام جمهوري اسلامي ايران توانسته با اقتدار در برابر دشمنان بايستد به علت وجود رهبري فرزانه و حكيم همچون امام راحل و امام خامنه اي بوده است و در واقع بايد گفت امروز چشم اميد ملت هاي جهان به رهبري ايران است.
تبعيت مردم از رهبري اصلي ترين عاملي بود كه ايران را به پيروزي هاي بزرگ و عظيم و درخور توجهي رساند ،همان طور كه خطبه هاي عربي ايشان به عنوان ولي امر مسلمين جهان اثرگذاري گسترده اي در ملت هاي مسلمان تحت ظلم داشت.
حقانيت نظام، شرط ديگر رهايي
« نظام جمهوري اسلامي ايران جريان حقي است كه دردنياي پيچيده امروز قد علم كرده است.»
حجت الاسلام و المسلمين محمد مديح امام جمعه شهرستان تفت با بيان اين مطلب معتقد است: در جهاني كه زندگي مي كنيم دو جريان استكبار و جريان توحيد وجود دارد. استكبار همه امكانات دنيا را در دست دارد اما هميشه براساس اراده پروردگار ، حق پيروز است و جريان توحيدي با همه سختي ها پيروز نهايي است. اين به صدر اسلام برمي گردد زماني كه اسلام درخشيد دو جريان الحادي و انحرافي و استكباري و ديگري جريان اسلام بود كه رودر روي هم ايستادند و مقابله كردند.
وي در توضيح بيشتر به گزارشگر كيهان مي گويد: سختي ها و ناراحتي ها براي مسلمين فراوان بود اما پيروزي نصيب مسلمانان شد و اسلام جاي پاي خود را در دنيا باز كرد. اين از سنت هاي الهي است ولو اين كه چند صباحي با فشار و مشقت روبه رو باشيم. بنابراين جمهوري اسلامي مورد پشتيباني امام زمان (عج) است و وام گرفته از مكتب سيدالشهدا(ع) و از طرف ديگر مورد حمايت متدينين و انسان هاي خداشناس قرار دارد.
در اصل، خون پاك شهدا هر لحظه درخت انقلاب را آبياري مي كند. ملت ما ملت اسلامي است كه آزادي و آزادگي را از مكتب امام حسين (ع) آموخته و فشار دشمن هر چه بيشتر شود ملت ايران آبديده تر خواهد شد. جريان حقي كه به خاطر همين ها غني و قوي شده و مورد شكست قرار نخواهد گرفت اگرچه فشار زيادي هم ببيند.
رئيس سابق بسيج طلاب كشور اضافه مي كند: همان طور كه رهبر فرزانه انقلاب مطرح كردند كه پيچ تندي پيش رو داريم و ملت بايد خود را آماده كند و اگر اين دوران را بگذرانيم پيروزي از آن ماست، ما بايد براي روزهاي سخت و سخت تر آماده باشيم. هيئت ها و مجالس ديني و مذهبي و روحانيت بايد به مردم كمك كنند. استكبار جهاني بدون شك در آستانه فروپاشي است اما به اين آساني ها صحنه را ترك نخواهد كرد پس فشارهاي بي اماني مي آورد تا شايد بتواند به حياتش ادامه دهد.
انسجام ملي، رمزي مردمي
«تهديدها شعاري بيش نيست. اگر نسبت به تهديدات وتحريم ها بي توجه باشيم خواهيم ديد كه شرايط چندان هم كه فكر مي كرديم سخت نشده است.»
اين ها را دكتر علي اصغر كاملي عضو هيات علمي دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي مي گويد و معتقد است: انسجام داخلي يك مولفه مهم در عدم تاثير گذاري مورد انتظار غربي هاست. نه اينكه تحريم ها اصلا اثري نداشته باشد بلكه فشار و سختي دارد و مشكلاتي را ممكن است براي كشور ايجاد كند اما وحدت داخلي بين ملت باعث مي شود آنها به اهداف مورد نظر نرسند.
وي تدبير و برنامه ريزي مسئولان و استفاده از ظرفيت هاي منطقه و در سطح بين المللي را عامل شكست تحريم ها مي داند و مي گويد: ديپلماسي فعال در منطقه و جهان هم مي تواند در ايجاد بسترها و شرايط براي برون رفت از محدوديت هايي كه تحريم ها تحميل مي كند، فراهم كند.
دكتر كاملي به گزارشگر كيهان مي گويد: مهم ترين هدف تحريم ها ايجاد شكاف ملي و ناراضي كردن مردم از حاكميت است. اما وحدت ملي با سطح آگاهي بالاي مردم مي تواند طراحان را ناكام بگذارد . البته شرايطي هم مي خواهد و اين كه مسئولان با اطلاع رساني باز هم مي توانند مردم را آگاه كنند و شفاف مسائل را با مردم در ميان بگذارند قطعا باعث مي شود ملتي كه طي 30 سال گذشته تحريم ها را بي اثر كردند باز هم طراحان را ناكام بگذارند.
وحدت يعني حركت يكپارچه مردم پشت سر رهبري، اما اين كه رهبر معظم انقلاب چندي پيش و در ديدار با نمايندگان مجلس بر وحدت قوا و مسئولان به عنوان يك فريضه تاكيد كردند نكته قابل تاملي است.
مدير گروه معارف دانشگاه خواجه نصير اضافه مي كند: وحدت موضوع مهمي است كه ملت اسلامي و مسئولان نظام بايد به آن پايبند باشند،چرا كه حفظ انسجام ملي تاثير منفي بر تحريم ها دارد.
به تاكيد وي ، مسئولان بايد سخنان رهبري را نصب العين قرار دهند و با پتانسيل ها و ظرفيت ها در پياده كردن و تعريف راهكارها براي برون رفت از تحريم هاي اقتصادي و شيطنت هايي كه در منطقه مشاهده مي كنيم، اقدام كنند.
گزارش روز
 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14