(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 25 تير 1391 - شماره 20256

كميته فقهي سازمان بورس: قرارداد فروش استقراض سهام رباخواري است
پرورش خبر داد
اتخاذ تدابير ويژه براي جلوگيري از جيره بندي آب در تهران
پس از اجرايي شدن تحريم ها هند نخستين محموله نفت ايران را دريافت كرد
كوتاه اقتصادي
نيكزاد خبر داد
آغاز ساخت 25 هزار واحد مسكن مهر شهر تهران
در 3 ماهه ابتداي سال جاري صورت گرفت
تشكيل بيش از 1100 تعاوني با 20 هزار نفر عضو
حائري: جز اتلاف وقت و هزينه نشست ها و همايش هاي حمايت از توليد ملي نتيجه اي نداشته است
از فردا آغاز مي شود
ثبت نام طرح جايگزيني خودروهاي وانت و سواري فرسوده
برپايي نمايشگاه ضيافت از فردا در 3 نقطه تهران
مديرعامل شركت پشتيباني امور دام: علت گرا ني مرغ خوراك نيست
قرارداد جديد صادرات گاز با 3 كشور
عرضه 13 محصول جديد خودرويي به بازار


كميته فقهي سازمان بورس: قرارداد فروش استقراض سهام رباخواري است

كميته فقهي سازمان بورس قرارداد فروش استقراض سهام را جايز ندانست.
كميته فقهي در جلسه اي با بررسي ابعاد مختلف قرارداد فروش استقراضي سهام، به اين جمع بندي رسيد كه اين قرارداد مبتني بر ربا بوده و قابل استفاده در بازار سرمايه اسلامي نيست.
قرارداد فروش استقراضي سهام اينگونه است كه گاهي صاحب سهام انتظار دارد قيمت سهام در آينده افزايش پيدا كند بر اين اساس سعي مي كند سهام خود را حفظ كند تا علاوه بر سود سهام از افزايش قيمت سهام نيز منتفع شود.
در نقطه مقابل فرد ديگري انتظار دارد قيمت سهام مذكور كاهش پيدا كند در اين فرض او به صاحب سهام پيشنهاد فروش استقراضي را مي دهد، به اين بيان كه صاحب سهام، سهام خود را در قبال دريافت بهره، قرض دهد تا قرض گيرنده آن را بفروشد و هر زمان كه صاحب سهام درخواست كرد معادل سهام او را از بازار تهيه كرده و به وي تحويل دهد.
صاحب سهام نيز مي بيند با قرض دادن سهام خود، علاوه بر حفظ سهام و استفاده از سود آن، مبلغي هم به عنوان بهره دريافت مي كند اقدام به اعطاي قرض مي كند كه از نظر كميته فقهي سازمان بورس اين قرارداد مبتني بر ربا بوده و قابل استفاده در بازار سرمايه اسلامي نيست.
به نظر اعضاي اين كميته، مي توان از طريق انجام همزمان قرارداد فروش نقد و خريد سلف سهام تا حدود زيادي به ابزاري نظير ابزار فروش استقراضي سهام دست يافت، بدين ترتيب كه صاحب سهام ابتدا سهم خود را به قيمت روز به صورت نقد به فرد ديگر مي فروشد، سپس به صورت كلي همان مقدار سهام را به صورت سلف از وي خريداري مي كند، قيمت سلف به گونه اي تعيين مي شود تا افزون بر سود مورد انتظار سهام، مبلغي بيشتر، براي صاحب سهام تامين شود تا صاحب سهام انگيزه فروش پيدا كند.
در خريد و فروش نقد و سلف سهام، گرچه هدف فروش استقراضي كه بهره گيري از نوسانات منفي بازار است را پوشش مي دهد اما مكانيسم عملياتي آن با فروش استقراضي متفاوت است و بايد مكانيسم جديدي طراحي كرد. در فروش استقراضي سهام هيچ سررسيد مشخصي جهت بازگرداندن سهام وجود ندارد و وابسته به اراده قرض دهنده و قرض گيرنده است اما در بيع سلف، خريدار سلف قبل از سررسيد حق مطالبه ندارد هرچند فروشنده سلف مي تواند قبل از سررسيد بپردازد.


پرورش خبر داد

اتخاذ تدابير ويژه براي جلوگيري از جيره بندي آب در تهران

تدابير ويژه براي جلوگيري از احتمال جيره بندي آب در تهران انجام شده ولي با اين حال نوبت بندي به عنوان يك تهديد براي تهران وجود دارد.
محمد پرورش مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران در گفت وگو با مهر در ارتباط با اين موضوع كه آيا وجود هشدار بالا بودن متوسط مصرف روزانه آب در شهر تهران نسبت به كشورهايي كه منابع آبي بيشتري دارند، نوعي اعلام احتمال بروز محدوديت منابع آبي و يا جيره بندي در تابستان خواهد بود؟ گفت: معمولا از جيره بندي به عنوان يك پروژه استفاده نمي كنيم.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران اظهار داشت: طبق برنامه ريزي هايي كه داريم، معمولا در سال هاي خوب آبي نيز در شهر تهران به دليل بالا بودن تعداد جمعيت و ارتفاعي كه وجود دارد، تأمين آب براي مردم كار سختي است.
پرورش ادامه داد: با اين حال ما به هر طريق تأمين آب را انجام مي دهيم و براي تابستان امسال نيز برنامه ريزي شده و قول مي دهيم استان تهران با پيش بيني ها و پروژه هايي كه براي اين منظور ديده شد هيچگونه مشكلي در آب نداشته باشد.
اين مقام مسئول در وزارت نيرو تأكيد كرد: براي جلوگيري از به وجود آمدن شرايط نوبت بندي آب در پايتخت، تدابير و اصلاحاتي انجام شد و ظرفيت هاي جديدي را نيز ايجاد كرديم؛ با اين حال بايد قبول كنيم ظرف 40 سال گذشته تاكنون سرانه 7000 مترمكعبي آب هر نفر در سال به 350 متر مكعب كاهش يافته است.
وي بيان داشت: با افزايش جمعيت روز به روز اين ظرفيت در حال از دست رفتن است و ما هيچ راهي جز درست مصرف كردن نداريم. در كشورهاي اروپايي داراي منبع آبي مناسب، مصرف كمتري صورت مي گيرد ولي از نظر بهداشت با اينكه منابع آب كمتري در ايران در دسترس است، اما هيچگونه كمبودي در اين حوزه اتفاق نمي افتد.
پرورش خاطرنشان كرد: ما اعلام كرديم كه با استفاده از ابزار و تجهيزات، مديريت منابع آبي صورت مي گيرد اما بايد گفت مصرف 240 ليتر در تهران براي هر نفر در يك روز رقم بالايي است.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران، در اين زمينه كه آيا شرايطي كه در اصفهان و بندرعباس به دليل كاهش منابع ذخيره آب سدهاي زاينده رود و ميناب وجود دارد و منجر به برخي نگراني ها در آبرساني به مردم ساكن در اين دو حوزه شده است، براي تهران نيز متصور خواهد بود؟ گفت: ما اعلام كرديم كه براي آبرساني به تهران هيچ مشكلي وجود ندارد.
اين مقام مسئول در وزارت نيرو تصريح كرد: با اين حال موضوع مربوط به مديريت مصرف به زمان و مكان كاري ندارد و حتي اگر ما در سال 8000 مترمكعب هم آب براي هر نفر داشته باشيم، بايد در مصرف صرفه جويي شود.
پرورش بيان داشت: حدود 78 درصد آب شرب تهران از منابع درجه يك است و ما در اين زمينه آزمايش هايي را انجام مي دهيم تا بتوانيم آب را با يك استانداردي در اختيار مردم قرار دهيم.


پس از اجرايي شدن تحريم ها هند نخستين محموله نفت ايران را دريافت كرد

هند اولين محموله نفت ايران را پس از اجرايي شدن تحريم هاي اتحاديه اروپا عليه صادرات نفت ايران دريافت كرد.
به گزارش ايسنا از وال استريت ژورنال، ابرنفتكش ايراني «موشن» كه 298 هزار و 731 تن گنجايش دارد در بندر وادينار در گوجارات اين محموله نفتي را تخليه كرد.
اس پي باريا يكي از مسئولان بندر وادينار گفت: نفتكش موشن 11 ژوئيه (چهارشنبه 21 تير) وارد بندر شد و انتظار مي رود پس از تخليه محموله نفت خود بندر را ترك كند.
نفتكش «موشن» تحت مالكيت شركت ملي نفتكش و شركت ملي نفت ايران است.
اين نفتكش در ششم ژوئيه با محموله نفتي براي پالايشگاه اسار هند، از جزيره خارك حركت كرد.
دو مقام اجرايي شركت نماينده اين نفتكش در بمبئي، جزئيات مربوط به اين كشتي و تخليه نفت توسط آن را تاييد كردند.بنابراين گزارش: هند براساس قراردادهاي سال مالي جاري (آوريل تا مارس) قصد دارد 310 هزار بشكه نفت از ايران خريداري كند كه 100 هزار بشكه آن را شركت اسار خريداري خواهد كرد.شركت اسار كه تنها مشتري نفت ايران در بخش خصوصي هند است، هنوز در اين باره اظهارنظر نكرده است.
 


كوتاه اقتصادي

¤ رئيس كل بانك مركزي با اعلام اينكه تغييرات ناگهاني نرخ سكه و ارز غيرواقعي است، به مردم توصيه كرد كه در خريد سكه و ارز، قيمت ها را براساس قيمت جهاني طلا و ارزش ذاتي سكه و ارز محاسبه كنند.محمود بهمني، تغييرات ناگهاني قيمت دلار در بازار را غيرواقعي دانست و گفت: وقتي قيمت دلار ناگهان از 1700 تومان به 2000 تومان افزايش مي يابد و پس از آن به 1900 تومان مي رسد، اين تغييرات واقعي نيست.
¤ هيئت مديره شركت ملي نفت با صدور مصوبه اي پس از انحلال شركت ملي صادرات گاز، فعاليت هاي صادرات گاز از مسير خط لوله را به مديريت بازرگاني شركت گاز و صادرات LNG را به امور بين الملل شركت نفت واگذار كرد. مجمع عمومي شركت ملي نفت اواسط تير ماه سال جاري با صدور مصوبه اي، رسماً اقدام به انحلال شركت صادرات گاز ايران كرده است.براساس اين مصوبه جديد شركت ملي نفت، قرار است بخش صادرات گاز ايران از مسير خطوط لوله در مديريت بازرگاني شركت ملي گاز و بخش LNG به شركت ملي نفت ايران واگذار شود.
¤ مديركل راه و ترابري استان تهران با بيان اينكه طرح جامع حمل و نقل استان در دست مطالعه است، گفت: در بخش راهداري با اولويت دهي به پروژه ها و عدم هزينه كرد اضافي، افزايش سهم اعتبارات راهداري را مدنظر داريم.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2200،2260 الي2264، 2230 الي 2233، 2250 الي 2253، 2630، 2631، 2206 الي 2209، 2211 الي 2214، 2234 الي 2238، 4415، 4416، 7790 الي 7795، 7797، 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، 5514، 5570 الي 5578 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ معاون اشتغال اداره كل تعاون كار و رفاه استان تهران با بيان اينكه در سه ماه گذشته 10 هزار پرونده مشاغل خانگي به بانك ها ارسال شده گفت: تنها يك درصد از اين طرح ها تسهيلات دريافت كردند. بهزاد مرادي با اشاره به تعهدات استان تهران در زمينه ايجاد اشتغال در سال جاري اظهار داشت: امسال نزديك به 380 هزار شغل براساس تصميم شوراي عالي اشتغال بايد ايجاد شود كه اميدواريم با تسهيلات در نظر گرفته شده و كمك بانك ها اين تعهد محقق شود.
¤ قرعه كشي جايزه بزرگ طرح ريتون (خودروي قشقايي) بانك پاسارگاد همزمان با اعياد مبارك شعبانيه و برگزاري همايش مديران اين بانك برگزار شد.به گزارش روابط عمومي بانك پاسارگاد، قرعه كشي بزرگ طرح ريتون بانك پاسارگاد روز 22 تير ماه در همايش سراسري اين بانك و با حضور مديرعامل، اعضاي هيئت مديره، مديران ستاد و شعبه هاي بانك پاسارگاد انجام شد. خانم كوكب نوروز و آقاي سيدبهنام كوهزاد، به ترتيب برندگان خوش شانس خودروي قشقايي و يك دستگاه Ipad، در قرعه كشي بزرگ طرح ريتون هستند.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 300ميليون اوراق بهادار به 849 ميليارد ريال رسيد.بيشترين حجم معاملات را حق تقدم بانك ايران زمين در بازار دوم فرابورس با جابجايي 39ميليون و 500 سهم با نرخ 500 ريال داشت. كمترين حجم معاملات را بازرگاني و توليدي مرجان كار در بازار اول فرابورس با جابجايي صد سهم و قيمت پاياني 7 هزار و 130ريال كسب كرد.
¤ معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: از آغاز فصل خريد گندم تاكنون افزون بر يك ميليون و 850 هزار تن گندم مازاد از كشاورزان به قيمت تضميني چهار هزار و 200 ريال در هر كيلوگرم خريداري شده است.


نيكزاد خبر داد

آغاز ساخت 25 هزار واحد مسكن مهر شهر تهران

وزير راه و شهرسازي از آغاز ساخت 25 هزار واحد مسكن مهر شهر تهران خبر داد.
علي نيكزاد در گفتگو با مهر در خصوص اجراي طرح مسكن مهر در شهر تهران، اظهار داشت: شرايط متقاضيان براي مسكن مهر شهر تهران از اواسط ماه آينده اعلام مي شود و هم اكنون اين واحدها در حال ساخت هستند.
وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه هنگامي كه كار اجرايي 50 هزار و احد شروع شد ثبت نام آغاز مي شود، بيان كرد: در حال حاضر عمليات اجرايي 25 هزار واحد شروع شده است و تا زمانيكه فونداسيون 5 هزار واحد انجام شود از متقاضي ثبت نام نخواهد شد.
وي در خصوص مشكل معارض براي زمين هاي مسكن مهر شهر تهران، گفت: اين زمين ها همگي براي دولت هستند و مشكلي بابت اختصاص اين زمين ها نيست، ضمن آنكه ساخت و ساز هم در اين زمين ها شروع شده است.
نيكزاد همچنين با اشاره به تامين زيرساخت هاي مسكن مهر، اظهار داشت: براساس توافقي كه با وزارت نيرو انجام شده است، امسال تمام واحدهاي مسكن مهر به خصوص در استان تهران از امكانات زيربنايي بهره مند مي شوند.
وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: اين موضوع به خصوص براي واحدهاي مسكن مهر در شهر جديد پرند در اين جلسه پيگيري شد تا تمام اين واحدها امسال به متقاضيان تحويل داده شود.
وي با بيان اينكه مردم نگران تحويل واحدها نباشند، افزود: تمامي يك ميليون و 500 هزار واحدي كه از سوي دولت وعده داده شده امسال به بهره برداري مي رسد.
گفتني است ساخت مسكن مهر شهر تهران در مناطق تهرانسر، حكيميه، چيتگر و شهر جديد پرديس انجام مي گيرد و نسبت به ديگر واحدهاي مسكن مهر، گران تر است.
براساس شرايط اعلام شده، متقاضي بايد مبلغي را براي پيش پرداخت بپردازد و ماهيانه هم توانايي پرداخت يك ميليون تومان به عنوان اقساط وام را داشته باشد.
افزايش قيمت مسكن
كاذب است
از سوي ديگر معاون وزير راه و شهرسازي افزايش قيمت مسكن را كاذب دانست و تاكيد كرد بايد اين بازار را كنترل كنيم.
ابوالفضل صومعلو افزود: تمام فشار بر روي وزارت راه و شهرسازي نبوده بلكه تمام دستگاه هاي كشوري به اين نتيجه رسيدند كه افزايش كاذبي در بازار بوجود آمده و ما بايد آن را كنترل كنيم.
صومعلو با اشاره به اجراي طرح تعزيراتي، بيان كرد: به همين دليل به موقع نسبت به اجراي طرح تعزيراتي مسكن اقدام كرديم تا در زمان اوج جابه جايي ها قيمتها كنترل شود.
وي در گفتگو با مهر با بيان اينكه عمده مشكلات مربوط به بخش اجاره بها در ماه هاي تير، مرداد و شهريور است، گفت: قبل و بعد از اين تاريخ جابه جايي زيادي صورت نمي گيرد و اواخر تابستان مشكل زيادي در نقل و انتقالات وجود دارد.معاون وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: اصل برنامه وزارت راه و شهرسازي واگذاري واحدهاي مسكوني به متقاضيان است تا قيمتها به وسيله افتتاح مسكن مهر كنترل شوند.


در 3 ماهه ابتداي سال جاري صورت گرفت

تشكيل بيش از 1100 تعاوني با 20 هزار نفر عضو

معاون وزير تعاون و كار از تشكيل 1161 تعاوني جديد و 6 اتحاديه با 20 هزار نفر عضو در 3 ماهه اول سال جاري خبر داد.
غلامحسين حسيني نيا در گفت وگو با مهر ادامه داد: ميزان سرمايه اوليه 1161 تعاوني و 6 اتحاديه جديد كشور بالغ بر 43 ميليارد ريال است و متوسط تعداد اعضاي هر يك از اين تعاوني ها نيز 14 نفر برآورد شد.
وي خاطرنشان كرد: استان گلستان با تعداد 132 تعاوني و استان كهكيلويه و بويراحمد با تعداد 13 تعاوني بيشترين و كمترين تعاوني ثبت شده در 3 ماهه اول سال جاري را به خود اختصاص داده اند.
حسيني نيا افزود: بيشترين تعداد تعاوني هاي ثبت شده به ترتيب مربوط به گرايش كشاورزي و صنعت با 485 و 456 واحد است.
معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، گفت: تعاوني هاي كشاورزي با 4 هزار و 149 نفر داراي بيشترين تعداد اعضا و پس از آن تعاوني هاي بخش صنعت با 4 هزار و 20 نفر عضو قرار دارند.
اين مقام مسئول در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي همچنين از آغاز به كار تعاوني هاي فراگير ملي كه در قالب اصل 44 قانون اساسي به منظور سهيم شدن مردم در اقتصاد و فقرزدايي پيش بيني شده است خبر داد و تصريح كرد: علاوه بر تعاوني هاي فراگير ملي، تعاوني هاي سهامي عام نيز فعال خواهد شد.به گفته حسيني نيا، الزامات اعتباري و منابع لازم براي تحقق طرح ها و برنامه ريزي ها صورت گرفته در حوزه تعاون نيز صورت گرفته است.
 


حائري: جز اتلاف وقت و هزينه نشست ها و همايش هاي حمايت از توليد ملي نتيجه اي نداشته است

دبير انجمن صنايع نساجي با اشاره به برگزاري نشستهاي مسئولان وزارت صنعت با توليدكنندگان به منظور تأمين مالي گفت: برگزاري نشست ها و همايش هاي حمايت از توليد ملي در چهار ماه اخير جز اتلاف وقت و هزينه، نتيجه ديگري نداشته است.
عليرضا حائري در گفت وگو با خبرگزاري فارس با تأكيد بر نقش توليد ملي، ايجاد ارزش افزوده و حفظ اشتغال در شرايط كنوني اقتصاد كشور، اظهار داشت: اهميت اين موضوع در حدي است كه امسال از سوي مقام معظم رهبري با عنوان توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني نامگذاري شده است. اين در حالي است كه يكي از موانع رسيدن واحدهاي توليدي به ظرفيت نهايي نصب شده، كمبود نقدينگي و عدم تأمين منابع مالي از طريق سيستم بانكي كشور است.
وي تصريح كرد: به همين دليل از ابتداي سال جاري و با محوريت وزارت صنعت و با مديريت قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت نشست هاي متعددي با مسئولين بخش خصوصي، دولتي و نمايندگان تشكل هاي صنعتي در جهت متنوع سازي منابع ارائه دهنده تسهيلات به بنگاه هاي صنعتي برگزار شده است و با توجه به محدوديت منابع بانكي و با وجود پيشنهادهاي مطرح شده در اين نشست ها كه شايد برخي از آن ها مناسب و قابل اجرا بوده اند، متأسفانه تاكنون هيچ اقدام مؤثري در اين راستا و به منظور تأمين نقدينگي واحدها انجام نشده است.
حائري با بيان اينكه توليدكنندگان با افزايش و نوسانات نرخ ارز، تورم و موانع بين المللي را به تنهايي به دوش مي كشند، با تشريح ديدگاه فعالان صنعت نساجي ادامه داد: از سوي ديگر شاهد ايجاد محدوديت هاي بي سابقه و مختلف براي بخش توليد هستيم و همواره اخباري مانند: بدهكاران مالياتي، تسهيلات بانكي دريافت نخواهند كرد، عدم پرداخت تسهيلات به بدهكاران بانكي، افراد داراي چك برگشتي يا بدهكار به سازمان تأمين اجتماعي، قطع گاز و برق بدحساب ها و مشتركين بدهكار، جرائم 75 درصدي براي عدم پرداخت ماليات بر ارزش افزوده و عدم صدور مجوز تأسيس براي بدهكاران به سيستم بانكي به گوش صنعتگران مي رسد.
وي تأكيد كرد: در مورد لزوم اجراي اين مصوبات در يك شرايط عادي مشكلي بوجود نمي آورد اما در شرايط فعلي كه با محدوديت هايي روبرو هستيم، بايد قبل از اتخاذ چنين تصميماتي با تشكل هاي مربوطه مشورت شود ولي اين كار انجام نمي شود و تصميمات پشت درهاي بسته اتخاذ مي شوند.
دبير انجمن نساجي اظهار داشت: اين امر گواهي بر بي حاصل بودن برگزاري اينگونه نشست ها و همايش هاي تحت عنوان حمايت از توليد ملي در چهار ماه اخير است كه جز اتلاف وقت و هزينه، نتيجه ديگري نداشته است.


از فردا آغاز مي شود

ثبت نام طرح جايگزيني خودروهاي وانت و سواري فرسوده

معاون ستاد مديريتي حمل و نقل و سوخت از آغاز اجراي طرح جايگزيني خودروهاي وانت و سواري فرسوده از فردا خبر داد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت، اميررضا رجبي ديروز در يك نشست خبري با اصحاب رسانه عنوان كرد: از روز دوشنبه 26 تير ماه ثبت نام طرح جايگزيني 25 هزار دستگاه خودروي سواري شخصي فرسوده با همكاري شركت سايپا و بانك هاي سپه، ملي و تجارت آغاز مي شود.
وي ادامه داد: در قالب اين طرح خودروهاي فرسوده سواري شخصي مدل 1365 تا 1368 فرصت دارند جهت جايگزيني خودرو خود به نمايندگي هاي مجاز شركت سايپا در سراسر كشور مراجعه كنند.
وي تصريح كرد: خودروهاي جايگزين اين طرح شامل انواع خودروي پرايد و تيبا توليدي شركت سايپا و تسهيلاتي كه براي جايگزيني اين خودروها در نظر گرفته شده؛ شامل تعداد 15 هزار فقره تسهيلات 50 و 70 ميليون ريالي و همچنين 10 هزار فقره تسهيلات 50 ميليون ريالي با نرخ سود 15 درصد و بازپرداخت پنج ساله است.
رجبي با اشاره به اينكه در اين طرح 25 هزار دستگاه خودرو فرسوده سواري از ناوگان حمل و نقل خارج مي شوند اظهار داشت: ثبت نام صرفا از طريق نمايندگي هاي مجاز شركت سايپا انجام مي شود و ثبت نام به صورت رايگان بوده و متقاضيان از زمان فراخوان مركز اسقاط 30 روز فرصت دارند تا خودرو خود را به اين مراكز تحويل دهند در غير اين صورت به طور خودكار از سيستم حذف شده و شرايط براي ثبت نام خودرو ديگري فراهم مي شود.
معاون نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت درباره طرح جايگزيني 10 هزار دستگاه وانت فرسوده گفت: اين طرح با همكاري شركت خودروسازي گروه بهمن و زامياد و بانك تجارت انجام مي شود كه در قالب اين طرح خودروهاي فرسوده سال 56 تا 76 شمسي و معادل ميلادي آن و همه وانت هاي بالاي 15 سال عمر مشمول اين طرح مي شوند.
وي با بيان اينكه ثبت نام از روز دوشنبه آغاز و به مدت يك ماه ادامه خواهد داشت تصريح كرد: با توجه به اين كه ظرفيت اعلام شده در اين دوره محدود است به منظور تكميل شدن ظرفيت سايت ثبت نام بسته خواهد شد؛ لذا متقاضيان در روزهاي اوليه اجراي طرح نسبت به ثبت نام از طريق نمايندگي هاي مجاز گروه بهمن و زامياد اقدام كنند.
وي با بيان اينكه ثبت نام در اين طرح نيز رايگان است تاكيد كرد: متقاضيان براي جلوگيري از سوءاستفاده برخي افراد سودجو تنها از طريق نمايندگي هاي اعلام شده نسبت به ثبت نام در اين طرح ها اقدام كنند.
رجبي گفت: متقاضيان پس از زمان فراخوان مركز اسقاط 30 روز فرصت دارند تا خودرو خود را به اين مراكز تحويل دهند. ضمن آنكه متقاضيان بايد پس از اسقاط خودرو و ثبت تاييديه ناجا ظرف 45 روز كاري بايد پيش فاكتور خودروي جايگزين دريافتي را براي اجراي مراحل بعدي در بانك عامل پذيرش كنند در غير اين صورت به صورت سيستمي به طرح جايگزيني تسهيلات بدون بانكي انتقال خواهد يافت.
به گفته وي متقاضي پس از اسقاط خودرو با دريافت پيش فاكتور از نمايندگي هاي مجاز خودروساز به شعب بانك تجارت مراجعه كرده و پس از تكميل پرونده اعتباري در بانك تجارت، وام پرداخت شده و خودروي جايگزين تحويل مي گردد.
معاون نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت با اشاره به اينكه برابر مقررات هر متقاضي فقط يك بار حق استفاده از تسهيلات جايگزيني خودروهاي فرسوده را دارد بيان كرد: متقاضي دريافت خودروي جايگزين نبايد قبلا از تسهيلات جايگزيني خودروي فرسوده استفاده كرده باشد.
به گفته وي شرايط تسهيلات بانك تجارت در اين طرح شامل تعداد 5 هزار فقره تسهيلات 100 ميليون ريالي با نرخ سود 15 درصد و دوره بازپرداخت 5 ساله است.
وي در پاسخ به سوالي درخصوص تعداد خودروهاي فرسوده خارج شده از ابتداي سال تاكنون با هدف گذاري براي سال 91 توضيح داد: از ابتداي سال تاكنون 40 هزار خودرو اسقاط شده و به عدد يك ميليون و 230 هزار دستگاه خروج خودرو فرسوده رسيده و هدف گذاري معاونت نوسازي ناوگان خروج 250 هزار خودرو فرسوده تا پايان سال 91 است.
وي اضافه كرد: در برنامه پنجم توسعه يكي از بندهاي قانوني توسعه حمل و نقل عمومي است كه اين روند تا پايان برنامه و سال 94 ادامه دارد؛ اما آن چه كه مسلم است تسهيلات و شرايط پرداخت اسقاط مناسب با شرايط تغيير خواهد كرد و يكي از برنامه ها روند كاهش در پرداخت تسهيلات بانكي و گواهي اسقاط مي باشد.
رجبي با اشاره به اجراي برنامه طرح تعاون و تكريم گفت: در اين طرح عوامل مراكز اسقاط با مراجعه به طرح منازل و يا محل كار متقاضي خودرو وي را به مركز اسقاط منتقل مي كنند و كارت طلايي تعاون را به متقاضي ارائه مي كنند و پس از اسقاط خودرو مبلغ آن پس از كسر هزينه حمل خودرو فرسوده در كارت طلايي متقاضيان شارژ مي شود.
رجبي گفت: متقاضيان طرح تعاون و تكريم مي توانند از طريق پيامك 30004047 و شماره تلفن 02142847 فرآيند طرح اسقاط خودرو را پيگيري كنند.


برپايي نمايشگاه ضيافت از فردا در 3 نقطه تهران

رئيس شوراي اصناف كشور با تاكيد بر اين كه قرارگاه اقتصادي با حضور وزراي اقتصادي براي تنظيم بازار ماه مبارك تشكيل مي شود گفت: نمايشگاه طرح ضيافت با تخفيف 5 تا 15 درصد از فردا به مدت 12 روز آغاز به كار مي كند.
قاسم نوده فراهاني در گفت وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: مواد غذايي، زولبيا و باميه، خرما، برنج، روغن، گوشت قرمز، گوشت مرغ و حبوبات از جمله كالاهاي عرضه شده در اين نمايشگاه ها است.
رئيس شوراي اصناف كشور گفت: اين نمايشگاه در سه نقطه حكيميه تهرانپارس، مصلي تهران و خاوران آغاز به كار مي كند.
وي افزود: با هماهنگي وزارت صنعت 15 غرفه در اين سه نمايشگاه فقط لبنيات و مواد پروتئيني نظير گوشت قرمز و گوشت مرغ با قيمت منطقي عرضه مي كند.
رئيس شوراي اصناف كشور در خصوص افزايش قيمت مرغ گفت: اصناف كشور فقط توزيع كننده مرغ هستند اما دليل گراني مرغ تامين نهاده ها و توليد است كه مربوط به ما نمي شود.
وي در واكنش به اين سؤال كه گفته مي شود قرارگاه اقتصادي تشكيل شده است گفت: قرار است اين قرارگاه با حضور معاون اول رئيس جمهور و وزراي اقتصادي دولت براي تنظيم بازار ماه مبارك تشكيل شود.
همچنين عضو اتحاديه فروشندگان كباب و حليم تهران از ابلاغ قيمت هاي ماه مبارك رمضان خبر داد و گفت: در اين ماه حليم كيلويي 4000 تومان و آش رشته كيلويي 3500 تومان عرضه مي شود.
عليرضا فرشيدرخ اظهار داشت: براساس مصوبه مجمع امور صنفي و اتحاديه فروشندگان كباب و حليم تهران، قيمت هر كيلوگرم حليم 4000 تومان، پرس كامل حليم 2500 تومان، هر كيلوگرم آش شله قلمكار 4000 تومان، هر پرس 2500 تومان و هر كيلوگرم آش رشته 3500 تومان و هر پرس 2500 تومان قيمت گذاري شده است.
توزيع روزانه
1400 تن لبنيات
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با تاكيد بر اين كه روزانه 1400 تن لبنيات با قيمت تثبيتي در تهران توزيع مي شود، گفت: براي ماه مبارك رمضان روغن نباتي با 10 درصد تخفيف در نمايشگاه طرح ضيافت عرضه مي شود.
يدالله صادقي در پاسخ به اين سؤال كه آيا قيمت زولبيا و باميه براي ماه مبارك تعيين شده است، گفت: هنوز قيمت زولبيا و باميه تعيين نشده و قبل از آغاز ماه مبارك قيمت آن اعلام مي شود.
وي در واكنش به اين سؤال كه آيا روغن و شكر با قيمت منطقي در اختيار توليدكنندگان زولبيا قرار مي گيرد يا خير؟ گفت: قيمت شكر و روغن را با قيمت بازار محاسبه مي كنيم و مبناي قيمت گذاري ما قيمت بازار است.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت: روزانه 1400 تن لبنيات با قيمت تثبيتي و در 3 قلم كالاي پرمصرف عرضه مي شود و اگر مردم هر كارخانه اي را كه از عرضه محصولات با قيمت تثبيتي تخلف كرده بود را به ما معرفي كنند با آنها برخورد مي كنيم.
كمبود و افزايش قيمت خرما
دبير انجمن خرماي ايران نيز پيش بيني كرد: خرماي ذخيره شده سال گذشته جوابگوي تقاضا و بازار مصرف ماه رمضان نباشد و طي اين ماه پرمصرف با كمبود و افزايش قيمت خرما مواجه باشيم.
علي اصغر موسوي در گفت وگو با ايسنا، اظهار كرد: با توجه به اين كه برداشت عمده خرماي امسال از شهريور ماه آغاز مي شود، سفره ماه رمضان بايد از خرماي توليدي سال گذشته كه در سردخانه ها ذخيره شده است، تامين شود.
وي گفت: طي دو سه ماه اخير عرضه خرما در بازار مصرف كاهش يافته و قيمت آن نيز روند صعودي داشته است و پيش بيني مي شود اين محصول ذخيره شده براي ماه رمضان جوابگوي نياز بازار نباشد و به تبع آن قيمتش افزايش يابد.
موسوي درباره اين كه به منظور تنظيم بازار خرماي ماه رمضان صادرات اين محصول متوقف شده است، تصريح كرد: ديگر خرمايي براي صادرات باقي نمانده است.
 


مديرعامل شركت پشتيباني امور دام: علت گرا ني مرغ خوراك نيست

مديرعامل شركت پشتيباني امور دام گفت: به نظر من علت گران شدن مرغ را نبايد در خوراك آن جست وجو كرد، بلكه موضوع به بخش ديگري مربوط است.
مصيب محمديان شمالي در گفت وگو با ايسنا، ضمن تاكيد بر اين كه بازار مرغ بايد مانند هدفمندي يارانه ها با همكاري مردم و رسانه ها مديريت شود، از نحوه انعكاس اظهاراتش در يكي از خبرگزاري ها انتقاد كرد و گفت: متاسفانه آنچه من گفتم به درستي در اين رسانه منعكس نشد و گاه خلاف واقع نيز بازتاب پيدا كرد.وي با بيان اين كه شركت پشتيباني امور دام هيچ كمبودي در بازار كنجاله سويا و ذرت به عنوان خوراك دام را تحمل نخواهد كرد، گفت: با اطمينان اعلام مي كنم كه تا پايان سال همه نياز خوراك دام كشور تامين خواهد شد.او افزود: نياز كشور به خوراك دام هم اكنون ماهانه 260 هزار تن است، اما اطمينان مي دهم كه تا پايان امسال هر ماه 300 هزارتن خوراك دام به بازار عرضه شود.مديرعامل شركت پشتيباني امور دام با اشاره به اين كه كنجاله مورد نياز تا پايان سال خريداري شده است، گفت: همه استان ها بدون هيچ كمبودي مي توانند خوراك دام خود را از سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت تهيه كنند.محمديان شمالي افزود: هم اكنون كنجاله سويا در بندر امام (ره) كيلويي 830 تومان و ذرت و جو كيلويي 500 تومان عرضه مي شود. البته قيمت مصرف كننده آن به دليل هزينه حمل كمي افزايش خواهد داشت.
 


قرارداد جديد صادرات گاز با 3 كشور

3 قرارداد جديد صادرات گاز ايران به دو كشور حوزه خليج فارس و يك كشور اروپايي در آستانه نهايي شدن است.
به گزارش خبرگزاري فارس، جمهوري اسلامي ايران در آستانه امضاي 3 قرارداد جديد صادرات گاز با سه كشور آسيايي و اروپايي قرار دارد.
براساس اين گزارش: دو قرارداد با كشورهاي حوزه خليج فارس خواهد بود و يك قرارداد كه حجم آن صادرات 20 تا 25 ميليون مترمكعب گاز است، با يك كشور اروپايي منعقد خواهد شد.
اين قراردادهاي جديد در زماني در حال نهايي شدن است كه شركت صادرات گاز ايران كه وظيفه اصلي آن بازاريابي براي صادرات گاز ايران است، بنا بر تصميم عجولانه مجمع عمومي شركت ملي نفت ايران منحل شده است و آينده اين قراردادهاي جديد مشخص نيست.
بنابر اين گزارش: هم اكنون ايران تنها به كشور تركيه گاز صادر مي كند و با دو كشور ارمنستان و آذربايجان بابت سوآپ و گاز و تهاتر نيز قرارداد دارد.
مذاكرات قراردادهاي جديد صادرات گاز ايران با كشورهاي سوئيس، عراق، پاكستان و سوريه نيز در حال انجام است.


عرضه 13 محصول جديد خودرويي به بازار

مديرعامل شركت ايران خودرو ديزل از توليد و عرضه 13 محصول جديد اين شركت در سال «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» خبر داد كه در تاريخ صنعت خودروسازي ايران بي سابقه است.
هاشم يكه زارع، با اعلام اين خبر و با اشاره به نياز ناوگان حمل و نقل عمومي كشور به نوسازي و جايگزيني خودروهاي فرسوده و ورود خودروهاي جديد و كارآمد كه علاوه بر كاهش مصرف سوخت از استانداردهاي روز جهان برخوردار باشد، گفت: محصولات جديد اين شركت پاسخ گوي نياز بازار در اين خصوص است.
وي با اشاره به اهميت افزايش توليد و حمايت از كار و سرمايه ايراني و با تأكيد بر اينكه محصولات جديد ايران خودرو ديزل طيف متنوعي از محصولات باري و مسافري را شامل مي شود، اظهار داشت: در رده محصولات باري ما شاهد عرضه هفت محصول جديد خواهيم بود.
يكه زارع در ادامه و در خصوص محصولات جديد مسافري اين شركت كه براي سه ماهه سوم سال جاري به بازار عرضه مي شود، اضافه كرد: 4 نوع محصول جديد اتوبوس درون شهري در سال جديد به بازار عرضه خواهيم كرد كه شامل دو اتوبوس «مفصل دار دو كابين 18 متري» و دو اتوبوس «تك كابين 12متري دو منظوره» براي تردد هم در خصوص عادي و هم در خطوط بي.آر.تي است. دو محصول از اين چهار مدل ساخت متخصصان شركت ايران خودرو ديزل است.
مديرعامل ايران خودرو ديزل همچنين از شركت يوتونگ به عنوان طرف قرارداد خارجي شركت اين خودروسازي تجاري كشور براي ساخت ديگر اتوبوس هاي مسافري درون شهري نام برد كه دارنده عنوان بزرگترين شركت سازنده اتوبوس در جهان است.يكه زارع در ادامه با توجه به تقاضاي بازار براي خودروهاي باري موسوم به «پيكاپ» از توليد محصولي در اين دسته و در ايران خودرو ديزل خبر داد و افزود: اين محصول با ظاهر زيبا و قابليت هاي فراوان استقبال خوب متقاضيان را در پي دارد چرا كه خودرو «پيكاپ» توليدي از استاندارد زيست محيطي يورو 4 و موتور قدرتمند ديزلي برخوردار است.
محصول پيكاپ ايران خودرو ديزل در تيپ دو كابين دو ديفرانسل طي سه ماهه سوم سال جاري به بازار عرضه خواهد شد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به نياز و تقاضاي موجود در بازار از عرضه محصول «ون 14نفره ديزلي برليانس» خبر داد كه مراحل طراحي و ساخت آن تحت ليسانس و نظارت شركت «تويوتا» انجام گرفته و از تجهيزات رفاهي متمايز نسبت به محصولات موجود در بازار، استاندارد زيست محيطي يورو 3 قابل ارتقاء به يورو 4 برخوردار است. اين محصول با توجه به برنامه ريزي صورت گرفته در سه ماهه چهارم سال جاري به بازار عرضه خواهد شد.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14