(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 25 تير 1391 - شماره 20256

نگاهي به علل عدم توفيق تحريم هاي غرب عليه جمهوري اسلامي ايران (بخش دوم)
جدال معنويت اسلامي با محاسبات مادي غربي




نگاهي به علل عدم توفيق تحريم هاي غرب عليه جمهوري اسلامي ايران (بخش دوم)

جدال معنويت اسلامي با محاسبات مادي غربي

دقيقا 4 سال پيش بود كه پايگاه اينترنتي «گلوب اند ميل» گزارش داد كه آمريكا طي سالهاي اخير سعي كرده با توسل به تحريمهاي اقتصادي، فعاليتهاي هسته اي ايران را متوقف كند، البته اين تحريمها تاكنون تأثير چنداني نداشته است.
در گزارش اين پايگاه اينترنتي به نقل از كتابي كه در مورد تحريم هاي غرب عليه ايران نوشته شده بود به 4 دليل شكست تحريم هاي نفتي اشاره شد؛ اول تحريم هاي اقتصادي موجب متحد شدن كشورهاي هدف و مردم اين كشورها در برابر كشورهاي تحريم كننده خواهد شد و اين مسئله موجب افزايش اقتدار حكومت اين كشورها خواهد شد. دوم اينكه، تحريم هاي اقتصادي براي تغيير رفتار يك رژيم بسيار ضعيف و غيركارآمد بوده است. سوم اينكه، كشورهاي هدف معمولا از سوي كشورهاي هم پيمان خود، كمك مي شوند. چهارم اينكه، تحريم ها موجب اتحاد منافع اقتصادي كشورهاي هم پيمان خواهد شد.
اگر چه دلايل متعددي و البته صرفا مادي براي شكست تحريم ها تراشيده شد و به علل معنوي موجود اشاره اي نشد اما به هر حال بيش از سه دهه است كه تحريم هاي اقتصادي ناكارآمدتر از پيش دنبال مي شود و هر روز با شكست جديدي مواجه مي شود.
با مرور تاريخ انقلاب مي بينيم اتفاقات زيادي درمسير انقلاب اسلامي روي داده و بسياري از نقشه هاي خصمانه براي زمين زدن اهداف و شعارهاي انقلاب ايران طراحي و اجرا شده است.
اما هميشه اين نقشه ها با شكست مواجه شده و با اين شكست ها بر تجربيات جنبش مستضعفين كه انقلاب اسلامي ايران آغازگر آن بود افزوده شده است.
بسياري پيروزي راهبردي بر كارنامه موفقيت هاي انقلاب اسلامي ثبت شد و تحريم ها و جنگ هشت ساله، تهديدات و فشارهاي آمريكا و رژيم صهيونيستي نيز در نهايت كاري از پيش نبرد.
گفتيم كه اين پيروزي ها وابسته به ابعاد معنوي و مادي است كه تدابير رهبرفرزانه انقلاب و انسجام ملي نمونه هايي از اين مواردند.
همه پيروزي ها به واسطه وجود شعارها و اهداف انقلاب بوده كه با زحمات معمار بزرگ انقلاب اسلامي ايران حضرت امام خميني و هدايت مقام معظم رهبري جامه عمل پوشيده است.
نقش برجسته رهبري انقلاب در مقابله با استكبار
عقب نشيني ايالات متحده آمريكا از زبان وزير امورخارجه اين كشور تنها ساعاتي پس از بيانات مهم رهبر معظم انقلاب در اجتماع عظيم زائران و مجاوران حرم مطهر رضوي عليه السلام در مورد دليل اصلي دشمني هاي جبهه استكبار با ملت ايران و نظام اسلامي نمونه اي از اين درايت رهبري است.
ايشان دليل اصلي دشمني هاي جبهه استكبار با ملت ايران و نظام اسلامي را ذخاير عظيم نفت و گاز در ايران برشمردند و با يادآوري رو به اتمام بودن ذخاير انرژي در غرب، تاكيد كردند كه قدرت هاي استكباري به خاطر تأمين منابع راهبردي شان مي خواهند كشورهاي داراي منابع نفت در دست آنها همچون موم باشند اما جمهوري اسلامي در مقابل خواسته هاي نامشروع آنها همچون شير ايستاده است.
به نحوي كه هيلاري كلينتون با اعلام مستثني شدن 11 كشور از اعمال تحريم هاي نفتي عليه ايران، رسما شكست طرح پرسروصدا را اعلام كرد و با گذشت سه ماه از اين اتفاق كشورهاي ديگري از فهرست اعمال تحريم عليه ايران خط خوردند.
خطاي غرب در محاسبات
از وقتي كه پيروزي انقلاب اسلامي در سال 57 يكي از مهم ترين پايگاه هاي غرب در سطح منطقه يعني، رژيم پهلوي را در ايران ساقط كرد و با توجه به گستردگي حضور مردم در صحنه انقلاب اسلامي و اضمحلال رژيم منفور پهلوي و تاسيس نظام جمهوري اسلامي همه ظرفيتي كه قبل از انقلاب به واسطه رژيم پهلوي در خدمت رژيم صهيونيستي و آمريكا قرار داشت، در خدمت جمهوري اسلامي ايران و امت مسلمان قرار گرفت.
غرب براي ضربه زدن به انقلاب اسلامي ايران، برنامه ها و سياست هاي متعددي را در پيش گرفت كه مهم ترين آنها ترور نخبگان فكري و رهبران موثر در افكار عمومي جامعه بود.
اقدامات طراحان ارعاب و تهديد در سرويس هاي جاسوسي غربي تنفر ملت مسلمان ايران را نسبت به سران اين كشورها دو چندان كرد.
از همان آغاز انقلاب ترور شخصيت هايي مانند شهيد مطهري، شهيد بهشتي و شهيد مفتح در راستاي همين افكار و اهداف غرب بود.
همين مسير در طول سالهاي انقلاب توسط جريان هاي وابسته به غرب پيگيري شد و هم اكنون نيز كه غرب و اسرائيل خواهان اعتلاي جمهوري اسلامي نيستند، حذف نخبگان فكري را در دستور كار خود قرار مي دهند.
خديجه جبارزاده، كتابدار يكي از مراكز تربيت معلم است كه او هم به تنفر مردم از غرب اشاره مي كند.
او كه برادر 18 ساله اش در جنگ تحميلي به شهادت رسيده است، مي گويد: «آمريكا و رژيم صهيونيستي فكر مي كنند با جنگ و ترور و تحريم مردم از نظام دست مي كشند و به سمت آنها مي روند. چطور مي توانيم از گناه قاتلان جوانان مان بگذريم. با چه تحليلي فكر مي كنند اگر دست به ترور دانشمندان بزنند و يا ملت ايران را تحت فشار تحريم اقتصادي و پزشكي و علمي بگذارند مردم به سمت شان مي روند؟»
سيدرضا وجودي هم دانشجوي دانشگاه علم و صنعت است كه در همين رابطه به خبرنگار سرويس گزارش كيهان مي گويد: «تصور مي كنند جمهوري اسلامي ايران بدون اين نخبگان و با از دست دادن آنها در سازوكار پيشرفت خود دچار خلل شده و به مجامع بين المللي و به خصوص همين دولت ها وابسته مي شود. اما برخلاف تصور نظام جمهوري اسلامي با تربيت نيروهاي كارآمد توانسته شرايط را بازسازي كند.»
وي ادامه مي دهد: «نخبگان فكري تمام شدني نيستند و بدون شك جايگزين مي شوند؛ جوانان بسيار ديگري اين خلاها را پر مي كنند. همين امروز پيشتازي ايران در علومي مثل دانش هسته اي و پزشكي و بحث سلول هاي بنيادي اتفاق خوبي است كه نبايد منكر شد.»
ارزش هاي فطري در ساختار نظام
ارزش هاي فطري و الهي جمهوري اسلامي ايران فقط برد ملي نداشته، بلكه بردي فراملي و جهاني دارد. از همين رو دشمنان ما اسلام ناب را به عنوان يك آلترناتيو جدي ليبراليسم و تمدن غربي مي دانند.
مهدي عباسي مهر، كارشناس سياسي در گفت وگو با خبرنگار سرويس گزارش كيهان بااشاره به نداشتن پايگاه مردمي دشمن در كشور، يكي ديگر از ويژگي هاي خاص جمهوري اسلامي ايران را كه ناآگاهي غرب از آن منجر به شكست شان شده است را انطباق اساس و فطرت نظام بر مبناي قرآن مي داند.
وي كه سمت دبيري جريان دانشجويي تحكيم وحدت را در كارنامه خود دارد، تاكيد مي كند: «تمام اين دست اندازي هاي نظام هاي شرق و غرب به نظام جمهوري اسلامي، ايران را در تمام زمينه هاي اقتصادي، سياسي و... آبديده تر كرده است.
به راستي با ورق زدن تقويم، روزي نيست كه برنامه اي را از طرف اين ابرقدرت ها براي زمين زدن عملكرد سياسي و به حاشيه كشاندن و منزوي كردن جمهوري اسلامي ايران هم در عرصه داخلي و هم در عرصه بين المللي نداشته باشيم.»
عباسي مهر ضمن اشاره به علل ديگر ناكامي غرب در سياست هاي خصمانه عليه ايران مي گويد: «ترس از قدرت يابي جمهوري اسلامي ايران كه بر مبناي يك سري آرمان هاي آزادي خواهانه شكل گرفته و مبتني بر اصول ظلم ستيزي و دستگيري از مظلومين است را نبايد فراموش كرد. ايران در سياست هاي خارجي خود بر حمايت از مستضعفين و استكبارستيزي متكي است. سياست نه شرقي و نه غربي را سر داده و قدرت هاي بزرگ به ويژه آمريكا و اسرائيل قدرت يابي ايران را به مثابه خطر بزرگي براي خود تلقي مي كنند؛ زيرا حس مي كنند كه اگر ايران به قدرت منطقه تبديل شود با توجه به ادعاهاي آرمان گرايانه اش تهديدي براي آنها و ساختار قدرت شان در جهان مي شود.
اتفاق ديگر شايان توجه اين است كه اين قدرت ها راه افول در پيش گرفته و از دستيابي به اهدافشان در زمينه ايران ناتوان هستند.
از سال 2007 ميلادي بحران اقتصادي در غرب شروع شده و هم چنان بر ابعاد آن افزوده مي شود. اين كشورها بدهي هاي بسيار سنگين و بالايي دارند و اين روزها جنبش يك درصدي ها بيانگر ضعف روزافزون اين قدرت هاست.»
زعامت رهبري در جهان اسلام
انقلاب هاي عربي يكي ديگر از عوامل مضاعف بر افول قدرت و ضعف غرب است. بنابر اين تمام تلاش شان را براي كند كردن حركت رو به جلوي ايران به كار مي گيرند. اما اين بيداري اسلامي چطور محقق شد و چگونه توانست به يك باره نظام سلطه را در منطقه به هم بريزد؟
حجت الاسلام والمسلمين يحيي كمال، كارشناس معاونت فرهنگي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم هم وحدت و انسجام ملي را براي رسيدن به هدف مقدس كه حفظ نظام جمهوري اسلامي است، يكي از عوامل شكست طرح هاي غرب مي داند.
وي در گفت وگو با گزارشگر كيهان ضمن اشاره به نقش بي بديل رهبر معظم انقلاب در برملا كردن طرح ها و نقشه هاي دشمنان مي گويد: «در جامعه اسلامي هر كجا دشمنان سعي در برهم زدن اتحاد مسلمانان را داشتند پيامبر(ص) و پس از ايشان ائمه اطهار(ع) عامل وحدت بودند. امروز هم رهبر معظم انقلاب طي سال هاي زعامت يكي از سردمداران وحدت اسلامي هم در كشور و هم در جهان اسلام بوده اند.»
اين كارشناس فرهنگي تاكيد مي كند: «تنها راه مقابله با تحريم هايي كه علت عمده اش نااميد كردن مردم از جامعه اسلامي و حكومت اسلامي است، اطاعت از رهبري و ولايت است. به يكي از خطبه هاي رهبر انقلاب در سال 88 اشاره مي كنم كه فرمودند: براي هزارمين بار از زبان ملت ايران خطاب به همه برادران مسلمان در سراسر جهان اسلام مي گويم اتحاد خود را حفظ كنيد به عنوان قوميت و اقليت شيعه و سني به اختلافات توجه نكنيد. بنابراين مي توانيم بگوييم رهبري ولي امر مسلمين جهان توانست اتحاد مسلمانان منطقه را رقم بزند.»
حجت الاسلام والمسلمين محمدحسن نيك فال، محقق و نويسنده تحميل فشار و تحريم را عليه مسلمانان به اندازه تاريخ عمر اسلام و از صدر اسلام مي داند.
وي معتقد است: «دشمنان از محاصره اقتصادي به عنوان حربه اي براي از بين بردن اسلام استفاده مي كنند. استفاده از راهكارهاي اقتصادي و مالي يكي از راه هاي موثر در اجراي سياست خارجي دولت ها در تحقق اهداف و تامين منافع است به ويژه در دوره كنوني كه وابستگي دولت ها به يكديگر مثل صدور يا عدم صدور تكنولوژي، اعطا يا عدم اعطاي وام و ديگر امتيازدهي ها بيشتر شده است.»
وي ادامه مي دهد: «از همان آغاز پيروزي انقلاب كه دست غارت غرب از منافع ايران كوتاه شد تلاش كردند با تحريم اقتصادي نظام تازه تاسيس جمهوري اسلامي را از پاي درآورند و غرب كه با تحريم اقتصادي به دنبال ضربه زدن به نظام جمهوري اسلامي بود اين هدفش را دنبال مي كند اما در محاسبات مادي غرب مسائل معنوي نمي گنجد.»
به اعتقاد نيك فال، سران غربي و وابستگان شان قادر به درك اين مسئله نيستند كه عنايات الهي و پشتيباني امام زمان(عج) همچنين دين مداري و خدامحوري امت اسلامي ايران به حدي است كه همه حساب هايشان را توانسته به هم بريزد. موضوعي كه خود غرب به آن اعتراف كرد كه اين ها چيزي فوق فكر ما بود. بنابراين هرچه ايران را محاصره مي كنند بر توانمندي اين كشور افزوده مي شود.
گزارش روز

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14