(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 31 تير 1391 - شماره 20261

با حضور رئيس جمهور صورت گرفت
رونمايي از 7 داروي نو تركيب براي درمان بيماري هاي صعب العلاج
ابلاغ 7 تكليف بودجه اي به بانك ها
اعلام ساعت كار بانك ها در ماه رمضان
در يازدهمين اجلاس كميسيون مشترك ايران و تونس 8 سند همكاري امضا كردند
نرخ ماليات بر ارزش افزوده معاملات مسكن اعلام شد
كوتاه اقتصادي
عليرغم تحريم هاي غرب پالايشگاه هندي واردات نفت از ايران را 3 برابر كرد
رئيس اتاق بازرگاني تهران اعلام كرد
زيان 400 ميليارد دلاري تحريم كنندگان ايران
وزارت راه و شهرسازي: بازار اجاره بها قدري آرام شده است
براي چهارمين بار و در بازديد 6 ساعته صورت گرفت دستورات جديد نيكزاد براي پرند


با حضور رئيس جمهور صورت گرفت

رونمايي از 7 داروي نو تركيب براي درمان بيماري هاي صعب العلاج

با حضور رئيس جمهور از 7 داروي نوتركيب كه خاصيت درمان بيماري هاي سخت و صعب العلاج را دارند رونمايي شد.
اين داروها داراي هورمون هاي درماني براي مقابله با سرطان سينه و پروستات هستند و در درمان بيماري ام. اس كاربرد ويژه اي دارند. علاوه بر اين بخش از داروهاي مذكور در مواردي همچون كمك به بيهوشي هاي عمومي، بي حسي هاي موضعي و ايجاد بي دردي پس از عمل جراحي كارايي دارند.
رئيس جمهور در مراسم رونمايي از اين داروها با ابراز خرسندي از توانايي دانشمندان كشورمان براي توليد 7 قلم داروي نوتركيب و پيچيده در كشور افزود: خوشحاليم كه متخصصان و دانشمندان كشورمان با تلاش مستمر علمي و در جهت خدمت به ايران عزيز سعي در برطرف كردن نياز داخلي كشور به اقلامي را دارند كه تاكنون با مبالغ بالا از خارج تامين مي شد.
احمدي نژاد افزود: در خانواده هاي ايراني همبستگي بالايي وجود دارد و اگر فردي دچار مشكل و يا بيماري شود، همه اعضاي خانواده و اقوام دست به دست هم داده تا مشكل او را برطرف كنند ولي در خارج از ايران اگر فردي دچار مشكل شود، از زندگي ساقط خواهد شد.
احمدي نژاد درادامه با بيان اينكه شعار امسال كاملاً به نفع جوانان ايران زمين است، گفت: با اخذ مجوز از مجلس شوراي اسلامي، 20درصد منابع صندوق توسعه ملي به بانك كشاورزي منتقل شده است و 2ميليون هكتار زمين آماده براي كشاورزي در استان هاي كشور شناسايي و مهيا شده تا جوانان با ساز و كارهاي طراحي شده زمين و تسهيلات دريافت كرده و براي خود شغل و درآمد مناسب ايجاد كنند.
احمدي نژاد گفت: برخي افراد به جاي انبار كردن اقلام مورد نياز مردم بهتر است، اين مواد را وارد ميدان كنند و سرمايه هايشان را در توليد، كشاورزي و ساير بخش هاي محرك اقتصاد به كار بياندازند.
رئيس جمهوري با اشاره به محدوديت ها و مشكلاتي كه دشمن پيش روي دولت ايجاد كرده است، اظهار داشت: بالاخره بايد از وضعيتي كه ايجاد شده است، عبور كرد كه اين مسئله موانع، مشكلات، سر و صدا و فشارهايي نيز به همراه دارد.
وي ادامه داد: به طور نمونه بازار ارز را به هم مي ريزند و مدعي مي شوندكه قانون هدفمندي يارانه ها شكست خورده است.
احمدي نژاد افزود: اين نبرد سنگيني است، بايد با دشمنان مبارزه كرده و جلوي طراحي هاي جديد آنها گرفته شود.
رئيس جمهوري با تأكيد بر اينكه بايد ايران را بسازيم، گفت: ما تعصب نژادو قوم ايراني نداريم و اينكه ايران و ايراني را دوست داريم ناشي از فرهنگ، عزت، شجاعت، صفا و صميميت ملت ايران است كه بسيار دوست داشتني است.
وي بار ديگر تأكيد كرد، بايد ايران را با همبستگي و در كنار يكديگر بسازيم و كسي كه در غم و شادي ديگران شريك نباشد يك فرد مرده است و زنده نيست.
رئيس جمهوري با اشاره به اينكه ملت ايران در طول تاريخ كنار هم و با همبستگي يكديگر تاريخ پرافتخار خود را پشت سر گذاشته اند، اظهار داشت: ماه مبارك رمضان، عزاداري هاي محرم، جشن هاي نوروزي و ديگر سنت هاي ما هميشه با همراهي يكديگر پشت سر گذاشته شده است و امروز نيز براي آباداني ايران عزيز نياز به اين همبستگي و اتحاد داريم.
رئيس جمهوري با بيان اينكه احترام به بزرگترها از سفارشات پيامبر گرامي اسلام(ص) است، خاطرنشان كرد: در فرهنگ پرافتخار ايراني هم احترام به بزرگترها بسيار مورد توجه قرار گرفته است و بزرگترها موجب سعادت و بركت زندگي و جامعه محسوب مي شوند.
احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: سرمايه هاي تأمين اجتماعي امانت مردم است كه صندوق بايد كاملاً از آن مراقبت كند.
رئيس جمهوري خطاب به مديرعامل سازمان تامين اجتماعي، خدمات درماني مناسب را جزء انتظارات جامعه از اين سازمان برشمرد و خاطرنشان كرد: در حال حاضر از همه ظرفيت هاي تأمين اجتماعي به طور كامل استفاده نمي شود كه علت آن بايد شناسايي و نسبت به آن چاره انديشي شود.
احمدي نژاد با بيان اينكه منابع صندوق بازنشستگي متعلق به همه ملت ايران است، گفت: هيچ ارگان و نهادي حق ندارد براي بودجه اين صندوق بدون توجه به ايجاد منافع صاحبان اصلي آن تصميم گيري كند زيرا اين پول متعلق به خود مردم است.
رئيس جمهوري با اشاره به اينكه متوسط دريافتي حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي 390 هزار تومان است، خاطرنشان كرد: معتقدم نشان ملي مديريت اقتصادي بايد به كساني اعطا شود كه با 390 هزار تومان يك خانواده را اداره مي كنند، لذا ضرورت دارد سازمان تأمين اجتماعي به گونه اي برنامه ريزي كند كه مبلغ 390 هزار تومان را به 700 تا 800 هزار تومان برساند و دولت به طور كامل از اين اقدام حمايت مي كند.
رئيس جمهوري با اشاره به مخالفت ها با افزايش حقوق بازنشستگان اظهار داشت: زماني كه بحث افزايش حقوق بازنشستگان مطرح مي شود، با آن مخالفت مي شود در حالي كه خيلي جاهاي ديگر پول خرج و به غلط افزايش حقوق بازنشستگان سبب آسيب اقتصاد معرفي مي شود.
وي گفت: نبايد به غلط دولت متهم شود، افتخار دولت نوكري براي مردم است.
احمدي نژاد در ادامه سخنان خود گفت: دولت به خاطر ملت همه توهين ها را به جان مي خرد و هرگز از حقوق ملت ايران عقب نشيني نمي كند.
وي تأكيد كرد: يك ثانيه نوكري توده هاي مردم را با هزار سال رياست بر بالانشين ها تعويض نخواهم كرد.
ويژگي داروهاي جديد
در اين مراسم سعيد مرتضوي مديرعامل صندوق تأمين اجتماعي گفت: 7 داروي جديد براي اولين بار است كه در نظام مقدسمان توليد مي شوند و دقيقاً براساس استانداردهاي دارويي بين المللي ساخته شده اند و مهمتر اينكه با اين اقدام مبتكرانه، علمي و پژوهشي توليد اين داروها از انحصار رژيم صهيونيستي خارج شده است. اين داروها كه براي درمان بيماري هاي صعب العلاج مورد استفاده خواهند بود، در پرتو راهبري هاي رهبر معظم انقلاب در سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني، در بخش صنعت دارويي صندوق تامين اجتماعي توليد شده اند.
وي افزود: اين داروها در مواردي از قبيل كمك به بيهوشي هاي عمومي، ضددرد، كمك به بي حسي هاي موضعي، ايجاد بي دردي پس از عمل جراحي با تزريق داخل نخاعي، هورمون درماني سرطان سينه و پروستات و درمان بيماري ام.اس كاربرد ويژه اي دارند.


ابلاغ 7 تكليف بودجه اي به بانك ها

بانك مركزي مجموعه تكاليف بانك هاي دولتي در قانون بودجه 91 را ابلاغ كرد.
بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران طي بخشنامه اي مجموعه تكاليف بانك هاي دولتي مندرج در « قانون بودجه سال 1391 كل كشور» را جهت اجرا به شرح ذيل ابلاغ كرد:
1-بانك هاي دولتي عامل موظفند (در صورت درخواست متقاضي) متناسب با بازپرداخت هر بخش از تسهيلات پرداختي به واحدهاي توليدي، نسبت به آزادسازي وثيقه هاي مازاد و يا تبديل وثيقه مناسب به ميزان باقي مانده تسهيلات حسب درخواست اقدام نمايند. (وفق بند 4-7 قانون بودجه) 2- كليه بانك هاي دولتي مكلفند مصوبات دولت در خصوص بازنگري و تصويب كليه مراحل، فرآيندها، استعلامات و ساير موارد مشابه و نيز وجوه دريافتي دستگاه هاي اجرايي موضوع ماده 5 قانون مديريت خدمات كشوري و ماده 5 قانون محاسبات عمومي از اشخاص حقيقي و حقوقي تحت هر عنوان و نيز تعرفه ها، عوارض، هزينه خدمات، نصاب، حقوق مالكانه و مشابه به آنها و همچنين وجوهي كه براي صدور هرگونه گواهي يا مجوز يا پروانه و نظاير آن اخذ مي گردد و نيز پروانه ها، مجوزها و موارد موضوع ماده 62 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران را رعايت نموده و فقط در حدود مصوبات مزبور نسبت به اخذ هر نوع وجه و استعلام از اشخاص حقيقي و حقوقي اقدام نمايند. (به استناد بند 11-7 قانون بودجه) 3-اعطاي هرگونه تسهيلات توسط بانك هاي دولتي به بنگاه هاي واگذار شده به صورت كنترلي مشروط به اخذ مجوز از سازمان خصوصي سازي مي باشد. اسامي بنگاه هاي مزبور متعاقبا توسط بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران به كليه بانك ها ابلاغ خواهد گرديد. (موضوع بند 4-24 قانون بودجه) 4-بانك هاي دولتي موظفند تا پايان شهريورماه، مانده وجوه اداره شده و يارانه سود تسهيلات را كه تا پايان سال 1389 از سوي بانك هاي عامل به متقاضيان پرداخت نگرديده است، به حساب رديف درآمدي 310602 واريز نمايند. (به استناد بند 28قانون بودجه) 5- بانك هاي دولتي عامل موظفند جهت تضمين بازپرداخت تسهيلات ريالي و ارزي قراردادهاي توسعه مترو و قطار شهري شهرداري هاي كشور، اموال، املاك و طرح هاي داراي توجيه اقتصادي، فني و مالي شهرداري هاي ذي ربط را به عنوان وثيقه تسهيلات اعطايي بپذيرند. (وفق بند 30 قانون بودجه) 6- بانك هاي دولتي عامل موظفند به ازاي پرداخت تسهيلات به كشاورزان و روستاييان، اسناد مربوط به اراضي كشاورزان و اسناد عادي اراضي محل اجراي طرح هاي كشاورزي و صنايع وابسته به آن و اسناد منازل روستايي را به عنوان وثيقه وام هاي بخش كشاورزي و وام هاي پرداختي به روستاييان مورد پذيرش قرار دهند. (به موجب بند 31قانون ياد شده كه اصلاحيه اي است بر جزء (ق) ماده (224) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران)
7- بانك هاي دولتي عامل موظفند قراردادهاي موضوع عمليات اجرايي طرح هاي ملي دستگاه هاي اجرايي كه تا ابتداي سال 1391 براي آن ها پيمانكار انتخاب نشده را براساس آيين نامه اي كه متعاقبا ابلاغ خواهد شد، به عنوان وثيقه بپذيرند. (به موجب بند
4-102قانون بودجه).


اعلام ساعت كار بانك ها در ماه رمضان

 
بانك مركزي ساعت كار بانك هاي دولتي در ماه مبارك رمضان را اعلام كرد.
بانك مركزي طي بخشنامه اي به مديران عامل بانك هاي دولتي ابلاغ كرد: به موجب تصميم هيأت محترم دولت جهت بهره مندي مطلوب كاركنان از فضايل و معنويات ماه مبارك رمضان و به وجود آمدن فرصت مناسب براي خودسازي و بهره مندي از بركات فراوان اين ماه شريف و نوراني، نسبت به تغيير ساعات كاري ادارات و بانك ها اقدام نمايند.
برهمين اساس، ساعات كاري بانك هاي دولتي در طول ماه مبارك رمضان به شرح زير اعلام مي گردد: 1- ادارات و واحدهاي ستادي بانك ها در كليه استان ها به استثناي تهران، فعاليت اداري را صبح ها با يك ساعت تأخير شروع و بعد از ظهر نيز يك و نيم ساعت زودتر خاتمه دهند. 2- ادارات و واحدهاي ستادي بانك هاي دولتي در استان تهران، فعاليت اداري خود را ساعت 9 صبح شروع و ساعت 14:30خاتمه دهند. 3- كليه شعب و واحدهاي اجرايي بانك هاي دولتي در تهران و ساير استان ها، نيم ساعت زودتر از ادارات و واحدهاي ستادي شروع به كار نمايند. 4- ساعات كار كليه شعب و واحدهاي تابعه بانك هاي دولتي در روزهاي نوزدهم (19) و بيست و سوم (23) ماه مبارك رمضان با يك ساعت تأخير نسبت به ساير روزهاي ماه مبارك رمضان آغاز خواهد شد. 5- لازم است هرگونه فعاليت فوق برنامه قبل يا بعد از پايان ساعت كار انجام گيرد. 6- برنامه ر يزي اياب و ذهاب كاركنان به گونه اي تنظيم گردد كه رأس ساعت مقرر در محل كار حضور داشته باشند و در پايان ساعت معين محل كار خود را ترك نمايند.


در يازدهمين اجلاس كميسيون مشترك ايران و تونس 8 سند همكاري امضا كردند

يازدهمين اجلاس كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي، صنعتي، تجاري و علمي ايران و تونس با امضاي هشت سند همكاري توسط وزير صنعت، معدن و تجارت كشورمان و وزير بازرگاني و صنايع دستي تونس به كار خود پايان داد.
اسناد امضا شده يازدهمين اجلاس كميسيون مشترك، شامل هفت سند همكاري و يك يادداشت تفاهم در زمينه هاي استاندارد، نيرو و انرژي، آموزش و پرورش، فرهنگي، امور زنان و خانواده، همكاري اتاق هاي بازرگاني، همكاري بين خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران (ايرنا) وخبرگزاري تونس (تاپ) بود.
در اين يادداشت تفاهم آمده است: يازدهمين كميسيون مشترك همكاري هاي ايران و تونس در فضاي دوستانه، تفاهم و علاقه مندي براي تحقق منافع مشترك دو كشور برادر در زمينه هاي مختلف همكاري ها برگزار شد.
دو طرف در اين يادداشت تفاهم در فصل مربوط به «زمينه هاي همكاري اقتصادي، مالي و بازرگاني»، در مورد روابط بازرگاني، همكاري در زمينه هاي صنايع دستي، گردشگري، مالي، بانكي و بيمه اي، صنعتي، انرژي، برق، معادن، آب، مواد اوليه و كود، سرمايه گذاري، گمركي، كشاورزي و شيلات، حمل و نقل دريايي، هوايي و راه آهن، پست، ارتباطات و فناوري اطلاعات به توافقاتي دست يافته و همچنين پيشنهادها و توصيه هايي را براي گسترش روابط و همكاري ها در اين عرصه ها مطرح كرده اند.
در بخش انرژي، كميسيون از امضاي پروتكل همكاري در زمينه انرژي تقدير كرده و تقويت همكاري ها در زمينه هاي توسعه فعاليت هاي اكتشافي ميان سازمان عمليات نفت تونس و همتاي ايراني آن، توسعه مشاركت و سرمايه گذاري در عرصه پالايش نفت و ذخيره سازي فرآورده هاي نفتي، مبادله اطلاعات در زمينه هاي حمل و نقل، ذخيره و توزيع نفت و فرآورده هاي آن، مبادله اطلاعات در زمينه هاي توليد و انتقال و توزيع برق و مبادله تجربيات در عرصه كنترل انرژي و توسعه كاربردهاي انرژي هاي نو و تجديدپذير را خواستار شده است.
به گزارش شاتا، همچنين دو طرف در اين يادداشت تفاهم در فصل مربوط به «امور آموزشي و تربيتي، فرهنگي، رسانه اي، بهداشتي، زنان و خانواده و ورزش و جوانان» نيز درباره همكاري در بخش هاي آموزش و پرورش، آموزش عالي، تحقيقات علمي و فناوري، بهداشت، امور قضايي، امور امنيتي و داخلي، زنان و خانواده، ورزش وجوانان، فرهنگي و رسانه اي به توافقات مهمي دست يافته اند و در اين زمينه ها نيز به همتايان ايراني و تونسي آنها توصيه ها و پيشنهاداتي ارائه شده و از امضاي سندهاي همكاري ابراز خرسندي شده است.
كميسيون ضمن ابراز خشنودي از امضاي يادداشت تفاهم همكاري آموزشي بين ايران و تونس بر ضرورت اجرايي شدن آن تأكيد كرده و فعال شدن همكاري در زمينه آموزش عالي و تحقيقات علمي و تدوين برنامه هاي دوجانبه و راه كارهاي اجرايي آن را خواستار شده است.
همچنين كميسيون خرسندي خود را از همكاري هاي ايران و تونس در زمينه هاي ورزش و جوانان، زنان و خانواده، مبادلات فرهنگي و تشكيل كميته فرهنگي مشترك، استرداد مجرمين، برپايي روابط خواهرخواندگي ميان شهرهاي دربرگيرنده آثار باستاني و ميراث فرهنگي و اسلامي دو كشور، تعامل و تبادل تجربيات نهادهاي مسئول و متولي دولتي امور زنان و خانواده دو كشور در مورد توانمندي هاي زنان، مبادله دانشجويان و اساتيد بويژه در زمينه هاي علمي و فناوري اعلام كرده است.


نرخ ماليات بر ارزش افزوده معاملات مسكن اعلام شد

در پرداخت 5 درصد از ماليات بر ارزش افزوده معاملات مسكن بايد يك بيستم رقم خريد، فروش، رهن و اجاره پرداخت شود.
مصطفي قلي خسروي رئيس اتحاديه كشوري مشاوران املاك در گفت وگو با ايسنا، در پاسخ به اين سوال كه متعاملين، مالكين و مستاجرين 5 درصد از ماليات بر ارزش افزوده را از چه محلي بايد پرداخت كنند؟ اظهار كرد: ماليات بر ارزش افزوده معادل يك چهارم رهن، اجاره و قيمت خريد و فروش است.
وي ادامه داد: ماليات بر ارزش افزوده معاملات مسكن عبارت است از 5 درصد از يك چهارم معاملات مسكن كه حق الزحمه مشاورين املاك را شامل مي شود.
قلي خسروي با تاكيد بر اينكه برخي به اشتباه گمان مي كنند كه ماليات بر ارزش افزوده مسكن را بنگاه هاي معاملاتي پرداخت مي كنند، گفت: اين تصور اشتباه است به طور مثال در معامله يك واحد 100 ميليون توماني حق الزحمه بنگاه ها 550 هزار تومان مي شود كه 5 درصد از اين 550 هزار تومان ماليات بر ارزش افزوده اي است كه بايد توسط متعاملين پرداخت شود.
رئيس اتحاديه كشوري در پايان تصريح كرد: در ازاي هر يك ميليون تومان در معاملات اجاره بها 30 هزار تومان حساب مي شود يك چهارم از مبلغ رهن و اجاره حق الزحمه مشاوران املاك است.


كوتاه اقتصادي

¤ با موافقت دولت، مستمري هاي بازنشستگان و مستمري بگيران صندوق تامين اجتماعي 18 درصد افزايش يافت. هيئت وزيران بنا به پيشنهاد وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعي و به استناد ماده (96) قانون تامين اجتماعي - مصوب 1354 - و با توجه به تصميم هيئت مديره صندوق تامين اجتماعي تصويب كرد؛ افزايش مستمري هاي بازنشستگان و مستمري بگيران صندوق تامين اجتماعي به ميزان 18 درصد در سال 1391 مجاز است. اين مصوبه از سوي محمدرضا رحيمي؛ معاون اول رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شده است. سال 91 ميزان افزايش حقوق كارمندان 15 درصد و ميزان افزايش حداقل حقوق كارگران 18 درصد اعلام شده است.
¤ امروز 5 كشتي خوراك دام و طيور براي توزيع بين دامداران و مرغداران كشور در بندر امام خميني(ره) تخليه شد5. كشتي حامل خوراك دام و طيور به بندر امام خميني(ره) وارد شده و براي توزيع بين مرغداران و دامداران امروز تخليه مي شود. اين محموله از هندوستان و كشور برزيل بارگيري و واردكشور شده است.
¤ مديرعامل شركت نفت فلات قاره ايران اعلام كرد: جمهوري اسلامي ايران براي توسعه ميدان مشترك آرش، آماده همكاري با كويت است.
محمود زيركچيان زاده اظهار داشت: ايران كماكان بر ديپلماسي مثبت خود در توسعه ميدان آرش به صورت مشاركت تاكيد دارد و آماده همكاري با كشور اسلامي، دوست و همسايه كويت است.وي افزود: شركت نفت فلات قاره هرگونه فعاليت و اقدامي در ميدان آرش را با هماهنگي كامل ارگان هاي مسئول به ويژه وزارت امور خارجه و سفير ايران در كويت انجام خواهد داد.
¤ اكبر تركان معاون اسبق وزير نفت و مهدي بازارگان مديركل فعلي برنامه ريزي وزارت نفت به عنوان رئيس جديد هيئت مديره و مديرعامل شركت مديريت طرح هاي صنعتي ايران منصوب شدند. غلامرضا شافعي مديرعامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) با صدور حكمي اكبر تركان معاون اسبق وزير نفت و مديرعامل اسبق شركت نفت و گاز پارس را به عنوان رئيس جديد هيئت مديره شركت مديريت طرح هاي صنعتي ايران منصوب كرد.معاون وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين با صدور حكم ديگري مهدي بازارگان مديركل فعلي برنامه ريزي وزارت نفت را به عنوان مديرعامل جديد شركت مديريت طرح هاي صنعتي ايران منصوب كرد.
¤ يك مقام مالي آمريكا اعلام كرد: شهر كامپتون در ايالت كاليفرنيا با مشكل كسري بودجه مواجه شده است و با روند فعلي هزينه ها از اول سپتامبر قادر به پرداخت هزينه هاي خود نخواهد بود. به گزارش رويترز، به گفته دو مقام عالي رتبه دولتي در امور مالي، شهر 93 هزار نفري كامپتون، در حاشيه لس آنجلس، بايد تا اول ماه سپتامبر در خصوص اعلام يا عدم اعلام ورشكستگي خود تصميم گيري كند. در صورت اعلام ورشكستگي، اين شهر به ديگر شهرهاي ايالت كاليفرنيا كه با مشكل كسري بودجه مواجه اند و اقدام به ترميم ساختاري كرده اند اضافه خوا هد شد. تاكنون سه شهر از جمله سن برناردينو و استاكتن در اين ايالت اعلام ورشكستگي كرده اند. به گفته استيو آجوبيو، بازرس حسابرسي، شهر كامپتون، كه با كسري بودجه 43 ميليون دلاري مواجه است و تمامي ذخيره 22 ميليون دلاري خود را خرج كرده است، با روند فعلي هزينه ها از اول سپتامبر قادر به پرداخت هزينه هاي خود نخواهد بود.
 


عليرغم تحريم هاي غرب پالايشگاه هندي واردات نفت از ايران را 3 برابر كرد

عليرغم تحريم هاي غرب واردات نفت يك شركت هندي از ايران طي يك ماه بيش از 3 برابر افزايش يافته است.
به گزارش فارس به نقل از رويترز، براساس اطلاعات مربوط به حمل و نقل نفت توسط تانكرهاي نفتي، شرك نفت اسار هند، تنها شركت خصوصي پالايشگاهي اين كشور كه مشتري نفت ايران است، واردات نفت خود از اين كشور را در ماه ژوئن به ميزان قابل ملاحظه اي افزايش داد.
اين شركت خصوصي پالايشگاهي، در ماه ژوئن واردات نفت از ايران را نسبت به ماه قبل بيش از سه برابر افزايش داد و به 114 هزار و 700 بشكه در روز رساند. اين ميزان واردات 70 درصد افزايش را نسبت به سال گذشته نشان مي دهد. بدين ترتيب شركت اسار در ماه جولاي خود را به عنوان بزرگترين شركت هندي خريدار نفت ايران تبديل خواهد كرد كه جايگزين شركت مانگالور مي شود.
به گفته منابع آگاه، واردات نفت شركت مانگالور از ايران احتمالا به دليل مشكلات بيمه اي محدود شده است به نحوي كه اين شركت در ماه جولاي تنها يكي از 5 محموله برنامه ريزي شده اي را كه قرار بود از ايران خريداري كند، دريافت خواهد كرد.
براساس اين گزارش، شركت اسار حدود 44 درصد نفت خام مورد نياز خود را در فاصله ماه هاي ژانويه تا ژوئن، از ايران خريداري كرده است. آمارها نشان مي دهد كه مجموع واردات نفت شركت اسار در فاصله ماه هاي ژانويه تا ژوئن حدود 17 درصد افزايش يافته و به 284 هزار و 400 بشكه در روز رسيده است.


رئيس اتاق بازرگاني تهران اعلام كرد

زيان 400 ميليارد دلاري تحريم كنندگان ايران

رئيس اتاق بازرگاني تهران از زيان 400 ميليارد دلاري تحريم كنندگان اقتصاد ايران خبر داد.
يحيي آل اسحاق در گفت وگو با فارس با اشاره به تحريمهاي 30 ساله ايران گفت: در گذشته جنگ يك چيزي بود و تحريم به اهداف جنگ كمك مي كرد اما امروز خود تحريم اصل شده است و در حوزه جنگ اقتصادي ابزار اصلي مورد استفاده نظام استكباري تحريم است و تمام توانشان را براي شدت بخشيدن به اين كار انجام داده اند.
وي افزود: امروز تحريم هاي اقتصادي به حدي رسيده است كه دشمنان هر چه را كه فكر مي كنند مي توانند با آن به ما ضربه بزنند تهيه كرده اند و مثل شرايط جنگي طراحي جنگي عليه كشور ما كرده اند. تحريم هاي امروز خيلي متفاوت است، نظام استكباري براي تحريم ها افسران ميداني گماشته است. لذا لازم است تا براي مبارزه با تحريم ها هماهنگي هاي عمومي، وحدت نظر در كشور وجود داشته باشد.
وي گفت: دشمن گلوگاه ها را در دست گرفته تا بتواند به ما ضربه بزند و ما را ناكار كند لذا لازم است تا ما ارتباطات بين المللي را تقويت كنيم. در حال حاضر ما با 25 كشور منطقه ارتباط جغرافيايي داريم و به لحاظ موقعيت ژئوپلتيكي در واقع ايران هاب منطقه است. زندگي عده زيادي از منطقه به ما وابسته است و اگر دشمنان بخواهند ما را دور بزنند و تغيير مسير بدهند بايد كلي هزينه كنند اگر مي خواهند نفت ما را بخرند بايد كلي هزينه كنند.
آل اسحاق گفت: بايد توجه داشته باشيم كه كشورهايي نظير هند و ژاپن و همسايگان ما خودشان منافع ملي حياتي دارند و تابع بي چون و چراي ديگران نيستند ولي آنچه نظام استكباري مي خواهد تا هر كس با ايران همكاري مي كند بايد هزينه بپردازد و حداكثر توانشان اين است تا ما را ايزوله كند ولي شرايط ما طوري است كه اين تحريم ها هر چقدر كه براي ما هزينه دارد براي آنها ده برابر هزينه دارد.
وي افزود: امروز اگر نفت 50 دلاري تبديل به 100 دلار شده است باعث شده كه ما درآمدمان 80 ميليارد دلار اضافه شود اما هزينه هاي آنها چندين برابر شده و تحريم نفت ايران به تحريم كنندگان 400 ميليارد دلار ضربه زده است.
به گفته وي، حداكثر هزينه اي كه آنها مي توانند به ما تحميل كنند اين است كه ما گران زندگي كنيم و توانسته اند ريسك ما را بالا ببرند. قيمت زمان، مواد اوليه و بيمه هاي ما را بالا برده اند. اگر همه اينها را محاسبه كنيم در نهايت زندگي ما فقط 20 درصد گران شده است و اين به معناي آن نيست كه نتوانيم زندگي كنيم يا نتوانيم آنچه لازم داريم را تهيه كنيم.
آل اسحاق گفت: سالانه بين 60 تا 80 ميليارد دلار ما واردات انجام مي دهيم و اين واردات همان كالاهايي است كه نظام سلطه ما را تحريم كرده است. صادرات غيرنفتي ما هم رشد قابل توجهي داشته و علي رغم همه تحريم ها 40 ميليارد دلار صادرات غيرنفتي داشته ايم و نسبت به 5 سال گذشته واردات و صادرات ما رشد چشم گيري كرده است.
وي افزود: نكته اي كه وجود دارد اين است كه 80 ميليارد دلار اضافه درآمد نفت به خزانه دولت است اما هزينه آن 10 ميليارد دلار را مردم پرداخت كرده اند كه اين بي انصافي است. قرار نيست هزينه جنگ را فقط مردم بدهند. بايد از محل همين درآمدها جبران هزينه كرد تحريم ها اثر كرده است ولي تحريم اين نيست كه دشمنان به اهدافشان رسيده اند.
وي افزود: آيا اگر وا بدهيم دشمن كنار مي كشد؟ اگر از مواضع خود كوتاه بياييم آنها ده قدم جلوتر مي آيند اگر كوتاه بياييم هزينه هاي ما ده برابر بيشتر مي شود. نوع برخورد منفعلانه و ضعف نشان دادن نشانه ايران اسلامي نيست. الان بحث چرايي نيست بحث ايراد گرفتن از همديگر نيست الان زمان مقاومت است در زمان جنگ نبايد همديگر را خرد كنيم و اگر قرار است مقاومت كنيم الزاماتي دارد همانطور كه در جنگ خط قرمز داشتيم امروز هم خط قرمز داريم.
آل اسحاق افزود: دولت، مجلس، بخش خصوصي، سياسيون، منتقدين، اگر هر يك راه خود را بروند اين خطر است پيشنهاد مي كنم براي اداره امور اقتصادي يك ستاد فراقوه اي مثل شوراي عالي امنيت ملي تشكيل شود مثل شوراي سايبري كه مقام معظم رهبري دستور ايجاد آن را دادند، لذا بايد مجموعه اي قدرتمند هماهنگي كل جريان اقتصادي را داشته باشد و ضرورت آن قطعي است. اگر نتوانستيم به هر دليلي ستاد فراقوايي تشكيل دهيم بايد ستاد تدابير ويژه كه زير نظر امنيت ملي است تشكيل و اختيارات قانوني تقويت شود.
وي افزود: يكي از مشكلات امروز تامين مواد اوليه و گشايش اعتبارات است و در اين زمينه دو مشكل تامين ارزي و تامين ريالي وجود دارد. مجلس، دولت و بانك ها كمك كنند تا براي گشايش اعتبار حداقل ريالي اخذ شود يعني فعالان اقتصادي و بنگاه هاي توليدي با 10 درصد گشايش اعتبار كنند و نياز به ريال يك دهم شود. البته بايد بانك ها هم تقويت شوند در اين شرايط ويژه و با همدلي ايجاد و فضاي اميد بايد دست به دست هم دهيم تا مشكلات حل شود. هر چند ما معتقديم كه مشكلات امروز راحت تر از زمان جنگ است.
آل اسحاق گفت: در مسئله گراني ها كه وجود دارد بايد فضاي رواني كشور مديريت شود، يكي از موضوعاتي كه حساسيت ويژه دارند مايحتاج عمومي جامعه است. 70 درصد نيازهاي مردم در 5 گروه غذا، پوشاك، بهداشت، مسكن و آموزش قرار مي گيرد و حساس ترين آنها گروه اول يعني غذا است. ما در زمان وزارت بازرگاني كالاها را به سه دسته عادي، ضروري و حياتي تقسيم كرده بوديم 24 قلم كالا بود كه دولت موظف بود آنها را تامين كند يعني عرضه و تقاضاي آنها متناسب باشد و در زمان جنگ اين 24 قلم كالا در نوع ذخيره سازي تامين، و توزيع، زير ميكروسكوپ بود و اين 24 قلم كالا حداقل نوسانات را داشت اين شدني است ولي لازمه آن تدبير است بايد ذخيره سازي انجام مي شد.
 


وزارت راه و شهرسازي: بازار اجاره بها قدري آرام شده است

مديركل اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي اجراي طرح تعزيراتي اجاره بهاي مسكن را باعث تعديل نرخ اجاره بها دانست.
علي چگيني در گفت وگو با فارس در پاسخ به اين سؤال كه تحليل شما از طرح افزايش مجاز 13 تا 15درصدي اجاره بها در تهران و كرج چيست؟ گفت: براساس جلساتي كه برگزار شده است و افرادي كه به بازار مسكن رفته و وضعيت اجاره بها را به صورت مطالعه ميداني بررسي كرده اند نشان مي دهد كه اين طرح يك مقدار بازار اجاره بها را آرام كرده است.
وي افزود: طرح افزايش مجاز 13 تا 15درصدي اجاره بها اثر رواني خوبي بر بازار اجاره بها داشته است. به طور مثال اگر موجري قصد داشت كه اجاره ها را 30درصد افزايش دهد با اجراي اين طرح 10درصد از 30درصد افزايش مورد نظر خود پايين تر آمده است.
وي اظهار داشت: اين كاهش ميزان اجاره بها از سوي موجران و يا مشاوران املاك نشان مي دهد كه اين طرح آثار مثبتي بر روي اجاره بها داشته است.
چگيني ادامه داد: در جلسات مطرح شد كه وزارت صنعت، معدن و تجارت نرخ اجاره بها را در سايت خود قرار دهد تا اثرگذاري طرح تعزيرات اجاره بها بيشتر شود.
مديركل اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي در پاسخ به اين سؤال كه آيا آمار دقيقي از ميزان تخلفات رخ داده در خصوص طرح افزايش مجاز 13 تا 15درصدي اجاره بها داريد، تأكيد كرد: امسال چون سازمان حمايت از مصرف كننده و توليدكننده وارد طرح تعزيرات اجاره بها شده و تيم هاي بازرسي را تشكيل داده است مي توان گفت اين طرح با موفقيت بيشتري نسبت به سال گذشته در حال انجام است.


براي چهارمين بار و در بازديد 6 ساعته صورت گرفت دستورات جديد نيكزاد براي پرند

وزير راه و شهرسازي براي چهارمين بار در سال جاري از پروژه هاي مسكن مهر شهر پرند بازديد و از آخرين اقدامات 5 پروژه انبوه ساز باخبر شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، صبح روز پنجشنبه علي نيكزاد وزير راه و شهرسازي به همراه محمدهادي رستميان مديرعامل شهرهاي جديد و سيدعلي لطفي زاده معاون برنامه ريزي وزارت راه و شهرسازي از پروژه هاي مسكن مهر شهر جديد پرند كه در حال ساخت مي باشد، بازديد كرد.
در اين بازديد كه 6 ساعت به طول كشيد، صابوني مديرعامل شهر پرند به همراه ساير معاونين شركت عمران شهر پرند وزير را نيز همراهي نمودند.
نيكزاد در حاشيه اين بازديد اظهار داشت: 95هزار و 500 واحد مسكن مهر در شهر پرند در حال ساخت است كه 10 هزار واحد آن در 25 خردادماه سال جاري با حضور رئيس جمهور به بهره برداري رسيد.
وي هدف از اين بازديد را نظارت بر ساخت و سازها در پرند عنوان كرد و گفت: از اين تاريخ به بعد هر ماه طي برنامه اي از اين شهر بازديد كرده و تمام سعي خود را براي به بار نشستن هر چه سريعتر و بهينه سازي مسكن مهر در شهر پرند به كار مي بنديم.
وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه 5 پيمانكار عمده در شهر پرند عهده دار ساخت و ساز بيش از 45 هزار مسكن مهر هستند، بيان داشت: حدود 16 هزار واحد توسط شركت كيسون، 10 هزار واحد توسط شركت هسا(خاتم الاوصيا)، 20 هزار واحد توسط شركت سرمايه گذاري خارجي و 5 هزار واحد توسط يكي ديگر از انبوه سازان در دست ساخت است.
وي ادامه داد: امروز از تمامي اين پروژه هاي عظيم بازديد و با آنها توافقاتي را مبني بر به اتمام رساندن پروژه هاي خود تا آخر امسال داشتيم. همچنين در خصوص محوطه سازي اين پروژه ها بحثي را مطرح كرده كه طي آن فاز جديدي را با انبوه سازان و همكاران خودمان تعريف كرديم.
نيكزاد در خصوص تاسيسات زيربنايي واحدهاي در حال ساخت در شهر پرند و تصميماتي كه در اين بازديد گرفته شد، عنوان كرد: قرار بر اين شد كه برخي از پيمانكاران نسبت به اجراي تاسيسات زيربنايي آب و برق و فاضلاب واحدهاي تحت نظارت خود اقدام كنند.
وي افزود: در اين بازديد مقرر شد تا شركت سرمايه گذاري كيسون نيز ساخت تصفيه خانه براي 16 هزار واحد مسكوني خود را برعهده گرفته و علاوه بر جمع آوري فاضلاب پروژه خود، آب لازم براي آبياري فضاي سبز محوطه خود را نيز فراهم كند.
وزير راه و شهرسازي از ساخت قابل توجه واحدهاي تجاري خبر داد و گفت: شهر پرند به زودي به يك شهر 500 هزار نفري تبديل مي شود كه با سكونت بسياري از هموطنانمان نياز به امكانات رفاهي و خدماتي داريم. در همين راستا و در جلساتي كه داشتيم مقرر شد هر چه سريعتر تعداد قابل توجهي واحد تجاري در اراضي مسكن مهر شهر پرند ساخته و راه اندازي شود.
وي با بيان اينكه اميد داريم تا تعداد عمده اي از يكصد هزار واحد در حال ساخت شهر پرند را تا پايان سال جاري به بهره برداري برسانيم، تصريح كرد: در كنار اين آماده سازي و محوطه سازي عمليات اجرايي ساخت و تامين مدارس، مسجد همچنين تامين فضاهاي آموزشي، درماني و مهمتر از همه فضاهاي انتظامي و امنيتي را در دستور كار خود قرار داديم.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14