(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 31 تير 1391 - شماره 20261

گزارشي ازويژه برنامه هاي سيما در ماه مبارك رمضان
تلويزيون و استقبال از ماه مهماني خدا
بررسي اقتصاد آمريكا از دريچه سينما
حكايت سعادتمندي يك درصدي ها! با نگاهي به فيلم« درجست وجوي خوشبختي»
آسيب شناسي مجري گري در تلويزيون
مصائب شهرت
معرفي ويژه برنامه هاي ماه مبارك رمضان در صدا
لحظات معنوي رمضان با راديو
نگاهي به فيلم «همه چي آرومه»همه چي داغونه؛ من چقدر غمگينم...!
حضور پررنگ مسلمانان جهان در جشنواره فيلم كوتاه
لطيفي سريالي درباره دليران تنگستان مي سازد
پرمخاطب ترين برنامه مذهبي سيما


گزارشي ازويژه برنامه هاي سيما در ماه مبارك رمضان

تلويزيون و استقبال از ماه مهماني خدا

رسانه ملي امسال نيز ويژه برنامه هايي را براي پربارتر شدن لحظات ماه مبارك رمضان تدارك ديده است. اين ويژه برنامه ها در قالب هاي مختلف نمايشي (سريال) تركيبي، گفت وگو محور و... است. در شماره قبلي (چهارشنبه، 28 تير) به معرفي اجمالي سريال ها پرداختيم. در اين گزارش، ساير برنامه هاي ويژه ماه مبارك سيما معرفي مي شوند.
شبكه يك
«شهر باران» برنامه ويژه افطار شبكه يك است كه هر روز از ساعت 20 با روزه داران همراه مي شود.
ديگر برنامه هاي شبكه يك براي ماه مبارك رمضان عبارتند از«ماه خدا» با اجراي فرزاد جمشيدي ويژه سحرهاي ماه رمضان، مجموعه مستندهاي 30 قسمتي «كمي نزديك تر» به كارگرداني رضا برجي با موضوع دفاع مقدس و «در امتداد غدير»، درس هايي از اخلاق اسلامي، در محضر ثقلين، درس هايي از قرآن، دعاي ندبه، سخنراني هاي مذهبي، «اين شب ها» هر شب ساعت 15:23، «اشراق» به مناسبت شهادت حضرت علي(ع) از نوزدهم تا بيست و دوم ماه صيام ساعت 19 و...
شبكه دو
«سيمرغ» ويژه برنامه افطار شبكه دو است كه به اخلاق از ديدگاه امام علي(ع) و حكمت هاي نهج البلاغه مي پردازد.
«ترنم» با حضور حجت الاسلام محمدي و با موضوعات اخلاقي، «قصه هاي ماه» با حضور حجت الاسلام فرخ وند و تعريف يك حكايت با ترسيم نقاشي، برنامه قرآني «1446»، «بچه هاي مسجد» با موضوع معرفي مساجد نمونه، «نسيم وحي» هر روز ساعت 30:12 شامل ترتيل خواني قرآن، نمايش 30 فيلم سينمايي معناگرا هر روز ساعت 18، جشن «ضيافت الهي» براي كودكان كندذهن، معلول و زنان و كودكان بي سرپرست، «روزه اولي ها» با موضوع نوجواناني كه تازه مكلف به روزه شده اند، «سين سلام» با موضوع معرفي نوجوانان شاخص و سرآمد كشور، «فيروزه» به مناسبت شب هاي قدر و برگرفته از نامه 31 نهج البلاغه، «قرائت ترتيل قرآن»، «ادعيه رمضان» (دعاي افتتاح، جوشن كبير و...) نيز از شبكه دو پخش خواهد شد.
شبكه سه
ويژه برنامه افطار امسال شبكه سه سيما نيز برنامه زنده «ماه عسل» است كه امسال نيز همچون سال هاي گذشته ساعت 15:19 با حضور افرادي كه از لحاظ اجتماعي، فرهنگي، علمي و... شرايط خاصي دارند با اجراي علي ضيا روي آنتن مي رود.
مجموعه مستند «جهان شهري ها» با معرفي مسلمانان چند مليتي و فرامليتي در نقاط مختلف جهان، «نردبان آسمان» هر روز ساعت 10 با مضمون نهج البلاغه، مستند «سفيران هدايت» با موضوع فعاليت هاي طلبه ها در نقاط مختلف، «عهد آدينه» پنجشنبه ها ساعت دو بامداد با ارائه دعاي ابوحمزه ثمالي در جوار شهداي گمنام، مستند «هجرت» با روايت تصويري زندگي روحانيون مبلغ حاضر در مناطق دور افتاده كشور، انعكاس اخبار و برنامه هاي مختلف نمايشگاه بين المللي قرآن كريم هر روز ساعت 00:18 و 50:21 به طور زنده ، «زلال احكام» با موضوع پاسخ به پرسش هاي مخاطبان هر روز ساعت 40:12، «سمت خدا» درباره تفسير موضوعي قرآن، ياد مرگ، رحمت و محبت الهي، آيات زندگي و گام هاي عملي در توبه شنبه تا چهارشنبه هر هفته به طور زنده ساعت 30:13، «دوباره زندگي» شامل گفت وگو با انسان هاي گوناگون از اديان مختلف در فضاهاي متفاوت در كشورهايي چون فنلاند، سوئد، اسپانيا، يونان، عربستان، تاجيكستان، تركيه و... پيرامون ديدگاه شان در رابطه با مرگ و... ديگر ويژه برنامه هاي شبكه سه در ماه مبارك رمضان هستند.
شبكه چهار
«سي شب، سي فضيلت» برنامه لحظات افطار اين شبكه است كه با نقل حكايت هاي ادبي، اخلاقي، نيايش و پخش وله هاي مفهومي از ادعيه ماه رمضان روي آنتن مي رود.
برنامه «راز» با اجراي نادر طالب زاده چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه هر هفته ساعت 15/23، مجموعه مستند «مردان خدا» با موضوع مشاهير ديني و فلسفي، «آيت حسن» درباره آيت الله حسن زاده آملي، «هزار و يك شب» و «صهباي تسنيم» با موضوعاتي ويژه ماه مبارك رمضان، «حكمت» شامل نمايش هاي عروسكي سايه اي براساس آثار سعدي، مولوي، شيخ بهايي و... از ديگر برنامه هاي اين شبكه در ماه نزول قرآن است.
شبكه تهران
ويژه برنامه افطار «بر آستان جانان» هر روز در يكي از بوستان هاي شهر تهران به منظور آشنايي بيشتر شهروندان با ويژگي ها و آداب ماه نزول قرآن قبل از اذان مغرب پخش مي شود.
برنامه «صورت ماه» هر شب با حضور در يكي از مساجد يا محلات تهران در قالب گفت وگو با اقشار مختلف مردم، «آبي آسماني» با نگاهي متفاوت به جايگاه خدا در زندگي فردي، اجتماعي و حرفه اي انسان ها، «مكارم خوبان» شامل گزيده اي كوتاه از سخنان اساتيد اخلاق درگذشته، از جمله مرحوم آيت الله بهجت، مشكيني، احمدي ميانجي، مجتهدي تهراني، حق شناس، اشتهاردي و دستغيب با موضوعات اخلاقي، «سخن دوست» با قرائت آيات منتخب قرآن كريم با مضامين اخلاقي و اجتماعي، «زمزمه نيايش» با شرح عرفاني دعاهاي وارده در صحيفه سجاديه، «زمزم احكام» براي پاسخ گويي به سؤالاتي درباره روزه، در ايام ماه مبارك رمضان از برنامه «نسيم حديث» با نمايش گرافيكي احاديث متناسب با ماه نزول قرآن، شرح دعاي ابوحمزه ثمالي در «زمزمه هاي عارفان»، «سخنراني» سه تن از خطباي نامي كشور حجج اسلام انصاريان، پناهيان و رفيعي، پخش روزانه يك جزء از قرآن كريم به صورت ترتيل، «رنگين كمان» با قصه گويي محمدرضا سرشار، مسابقه زنده تلفني براي گروه سني نوجوانان و حاوي مضامين اخلاقي و معرفتي با عنوان «مهمان خوب خدا» و ويژه برنامه سحرگاهي با آيتم هايي همچون مناجات، دعاي ابوحمزه ثمالي، دعاي سحر و شرح آن با صداي استاد سماواتي، زين العابديني و... ديگر برنامه هاي شبكه تهران هستند.
شبكه قرآن
برنامه «ضيافت» ويژه افطار ماه مبارك رمضان به صورت زنده از شبكه قرآن و معارف سيما پخش مي شود. اين برنامه شامل بخش هايي نظير تفسير ابيات قرآني ديوان حافظ از نگاه علامه طباطبايي، پخش مستقيم مراسم مناجات و اذان، پخش گزارش هاي ويژه از نخبگان قرآني از شهرستان ها و حضور مهمان هاي ويژه قرآني است.
شبكه قرآن و معارف سيما در طول مدت برگزاري نمايشگاه قرآن در مصلي تهران ويژه برنامه هاي خود را به صورت زنده پخش مي كند. اين ويژه برنامه ها طي برپايي بيستمين نمايشگاه بين المللي قرآن از 25 تير تا 25 مرداد هر روز از اين شبكه پخش مي شود. برنامه «چشمه سار هدايت» به صورت تك قسمتي و به مدت صد و هشتاد دقيقه ويژه شهادت حضرت علي(ع) درحال توليد است. اين برنامه در لوكيشن شهرك غزالي و به تهيه كنندگي امير افشار فتوحي در گروه مناسبت ها و مسابقات شبكه قرآن و معارف سيما تهيه مي شود. ويژه برنامه «نوبت پنجره ها» از گروه نوجوان شبكه قرآن در تمام روزهاي هفته از ساعت 30/18 الي 19 در ماه مبارك رمضان از شبكه قرآن نمايش داده مي شود. اين برنامه در قالب گفت وگو محور توليد مي شود.
شبكه آموزش
برنامه «باز باران» به تهيه كنندگي و اجراي امير قميشي ويژه افطار همراه با آيتم هاي مختلف رمضاني هر شب از شبكه آموزش روي آنتن مي رود.
مسابقه قرآني «بشارت» با حضور 30 قاري و 30 حافظ ممتاز قرآن كريم، «مشاعره رمضاني» با حضور شركت كنندگان در تمام سنين و خوانش اشعار رمضاني و در وصف حضرت علي(ع)، مستندات قرآني با عنوان «از آيه تا نشانه» با اشاره به آيات قرآني در زمينه هاي مختلف، «مدرسه پهلواني» با موضوع ورزش هاي باستاني، مجموعه نمايشي «تجربه هاي آقاي خوشبخت» به كارگرداني حامد عزيزي، مجموعه نمايشي آموزشي «چشماتو نبند» به كارگرداني امير مشهدي عباس در قالب يك مجموعه عروسكي- داستاني، انيميشن هاي «سيره امام علي(ع) در آيينه رمضان» و «پارسا كوچولو و ميهماني خدا»، برنامه اذان گاهي «دين و دانش» و ترتيل 30 جزء قرآن كريم از ديگر برنامه هاي شبكه آموزش در ماه رمضان است.
 


بررسي اقتصاد آمريكا از دريچه سينما

حكايت سعادتمندي يك درصدي ها! با نگاهي به فيلم« درجست وجوي خوشبختي»

عليرضا پور صباغ
ميلتون فريدمن، يكي از تاثيرگذارترين اقتصاددانان قرن اخير و برنده جايزه نوبل اقتصادي 1976 از مهم ترين حاميان تفكرات اقتصادي «مكتب پولي» بود. او معتقد بود كه ميان تورم و عرضه پول ارتباطي نزديك و محكم وجوددارد، به اين معنا كه پديده تورم را مي توان با كنترل حجم پول عرضه شده به اقتصاد ملي به وسيله فدرال رزرو (معادل بانك مركزي) تنظيم كرد. مهم ترين اثر فريدمن، كتاب «سرمايه داري و آزادي» است كه درسال 1962 به چاپ رسيد. دراين كتاب نقش اقتصاد سرمايه داري درجامعه آزاد مورد بحث قرار گرفته است. اين كتاب در بيش از 500هزار نسخه به چاپ رسيده و به 18 زبان ترجمه شده است. اما مكتب اقتصادي فريدمن (موسوم به شيكاگو) از عدم دخالت دولت در تعيين نرخ بهره حمايت مي كند و مصرف كننده را تعيين كننده نرخ بهره مي داند. بطوري كه دراين مكتب بهره، عايدي سرمايه است و نرخ بهره در وضعيت تعادلي، با مازاد توليدي كه از ناحيه هزينه شدن وام حاصل مي شود، برابر است. اين وضع كاملا شبيه برابر نرخ دستمزد با محصول اضافي كار است. طرح شيكاگو مهم ترين طرح فريدمن در دوره ريگانيسم در آمريكا به صورت كاملا آشكاري پياده شد و نتيجه اين ماجرا چنين شد كه اقتصاد صنعتي آمريكايي به سمت و سوي اقتصاد خدمات محور، در دهه 80 ميلادي ميل نمود.
اين تغيير بزرگ خسران فراواني را براي طبقه متوسط آمريكايي به ارمغان آورد.
استيون كونراد فيلم نامه نويس سرشناس آمريكا راجع به پيامدهاي دوران ريگانيسم و اجراي طرح موسوم به شيكاگو فيلمنامه اي را نوشت با نام در«جست وجوي خوشبختي»
The pursuit of Happyness كه نام فيلم از موارد اعلاميه استقلال آمريكا برداشت شده است. البته ديكته Happyness به صورت تعمدي اشتباه نوشته شده است و نام فيلم هم طعنه مي زند به واژه درجست وجوي خوشبختي در اعلاميه استقلال آمريكا، در فراز مهمي از اعلاميه استقلال آمريكا آمده است:
«ما اين حقايق را بديهي مي انگاريم كه همه انسان ها برابر آفريده شده اند و آفريدگارشان حقوق سلب ناشدني معيني به آن ها اعطا كرده است، كه حق زندگي، آزادي، و جستجوي خوشبختي از جمله آن هاست.
فيلم در «جست وجوي خوشبختي»، داستان واقعي كيريس گاردنر سياه پوست، خرده فروش اسكنرهاي پزشكي در سال 1198است كه به همراه ليندا و پسر كوچكش كريستوفر در سانفرانسيسكو زندگي بسيار سختي دارند. وضع مالي كريس بسيار دهشتناك است؛ وي توانايي پرداخت اجاره خود را ندارد. صاحبخانه او را از خانه اش بيرون رانده است و ليندا - همسرش - نيز او را ترك مي كند. اين پيامدها در زندگي فردي شهروندان آمريكايي درواقع تصويري از تاثير اجراي طرح فريدمن است. يعني فريدمن و تئوري اقتصادي اش را در فيلم نمي بينم، اما پيامدهاي اقتصادي فريدمنيسم را مخاطب كاملا درك مي كند.
كريس بايد سرپناهي براي كريستوفر - فرزندش - فراهم كند، از طرفي كريس سعي مي كند در شركتي استخدام شود و از سويي ديگر بايد كريستوفر را حفظ كند. مبارزه سختي براي زندگي كردن پيش روي كريس قرار دارد. مولفه هايي كه در پس زمينه روايت در «جست وجوي خوشبختي» تماشاگر با آن مواجه مي شود،فقر فراگير است كه در دوره ريگان، مردم آمريكا با آن دست و پنجه نرم مي كردند. بايد يك نكته حياتي را مد نظر قرارداد؛ آمريكا هر زمان گرفتار بحران هاي اقتصادي مي شود تنها راه فرار برايش از اين بحران حمله به يكي از كشورهاي خاور نزديك، ميانه و دور است و يك درگيري نظامي تقريبا تمامي مشكلات اقتصادي را حل مي كند. اگر در دوران بوش پدر جنگ خليج فارس اتفاق نمي افتاد قطعا طرح شيكاگو فريدمن، آمريكا را دچار ورشكستگي مي كرد. و ركود دامنه دار دهه 08 دراوايل دهه 09 گريبان آمريكا را مي گرفت. جنگ خليج فارس يك نقطه رهايي بخش براي ايالات متحده بود. فيلم «در جست وجوي خوشبختي» دقيقا تصويري از فقر فراگير دوران ريگانيسم را به تصوير مي كشد.
از طرفي ديگر فيلم جنبه هاي ديگري دارد كه درجمع بندي نهايي اش نظام سرمايه داري ستايش مي كند و از زاويه تقديس گرانه به وال استريت مي نگرد. اين تحليل درست نيست كه كليت فيلم «در جست وجوي خوشبختي» را به خاطر نيمه ابتدايي فيلم اثري انتقادي نسبت به ساختار اقتصادي ايالات متحده قلمداد كنيم. اين فيلم براساس داستان واقعي كريس گاردنر بورس باز معروف ساخته شده است و در جمع بندي نهايي كاملا مشخص است كه به زعم فيلم سعادت در نظام سرمايه داري با پيوستن به وال استريت رقم مي خورد و در نهايت گاردنر با پيوستن به مجموعه وال استريت خوشبختي و سعادت مي يابد. با اينكه تا نيمه فيلم فقر و فلاكت اين شخصيت را نشان مي دهد و تماشاگر در نيمه ابتدايي فيلم آسيب هاي نظام سرمايه داري برطبقه متوسط را به سادگي درمي يابد، اما در پايان فحوايي كه اثر به مخاطب حقنه مي كند اين است «افتادن در اقيانوس وال استريت يعني خوشبختي؛ سعادتمندي را نظام سرمايه گرا رقم مي زند.»
كريس (قهرمان اين فيلم) بايد براي زنده ماندن (نه زندگي كردن) تلاش فراواني كند. وي به مصائب فراواني دچار است و تلاش او براي به دست آوردن حداقل هاي يك زندگي زيرمتوسط تا قبل از پيوستن به وال استريت سرانجامي ندارد، پس از اينكه ليندا او را ترك مي كند آن چيزي كه عيان تر مي شود تزلزل روابط خانوادگي در نظام سرمايه گرا است. اين موضوع تهديدي آشكار براي طبقه متوسط در آمريكا بر شمرده مي شود. چنين نگاهي به رابطه مستقيم طبقه متوسط و تزلزل روابط خانوادگي پيش از اين در فيلم كرامر عليه كرامر (رابرت بنتون) نمود كاملي داشت، اما سازندگان اين اثر براي فرار از كليشه به بررسي روابط پدر و فرزند در دوره اي مي پردازند كه حتي جايي براي خوابيدن ندارند و زيركانه در همان نيمه ابتدايي شرافتمند فيلم، سازندگان اعم از فيلمنامه نويس و كارگردان ايتاليايي (گابريل موچينيو) در كنار داستان فردي كريس به شيوه ايي بسيار زيركانه مشكلات اختلاف طبقاتي را نشان مي دهند. در حالي كه كريس حداقل زندگي را ندارد و در مقابل نشان مي دهد اهالي وال استريت چگونه پول هاي خود را در استاديوم هاي ورزشي تلف مي كنند و در مقابل كريس و كريستوفر جايي براي خوابيدن ندارند و در ايستگاه مترو شب را صبح مي كنند. در اين بخش يكي از اسكنرهاي پزشكي كه كريس موفق به فروش آن نشده براي او و فرزندش نقش ماشين زمان را بازي مي كند و هر دو چنان محو روياي خود مي شوند كه حتي مخاطب فراموش مي كند اين دو جاي خواب هم ندارند و در شيريني زندگي اين دو شريك مي شود.
در فيلم «در جست وجوي خوشبختي» كه براساس زندگي واقعي كريس گاردنر ساخته شده است، هر چند خلاصه بحث فقر و مشكلات جامعه سياه پوستان، آن هم در دهه 08 كمي تكراري به نظر مي رسد اما رنج دوران ريگانيسم كه تاروپودش با احياي سنت هاي فريدمن گره خورده است را نمي توان ناديده گرفت. و نكته جالب تر اينجاست كه كليت اثر كه براساس ماجرايي واقعي است در كنار رنج ها و سختي هاي زندگي كريس هيچ روزنه اميدي جز وال استريت را به مخاطب نشان نمي دهد.
كريستوفر پائول گاردنر متولد نهم فوريه سال 4195 يك ميليونر وال استريت است. او در دهه 0198 يك بي خانمان و خرده فروش اسكنرهاي پزشكي بود كه مشتري زيادي هم نداشت و از لحاظ مالي در وضع بدي قرار داشت. او به همراه همسرش ليندا و پسرش كريستوف زندگي سختي را پشت سرمي گذاشت تا اينكه صاحب خانه كريس آنها را بيرون مي كند و در اثر همين موضوع ليندا (همسرش) او را ترك مي كند؛ حال دغدغه كريس نگه داشتن شغلش و همچنين نگهداري از فرزند كوچك خود است. كريس بعد از كشيدن مشقت هاي زيادي از قبيل خوابيدن در مترو، بي غذايي و هزاران مصيبتي كه يك بي خانمان متحمل مي شود بعد از نشان دادن هوش و استعداد خود در امر بازاريابي وسائل پزشكي در شركت مزبور استخدام و همين امر و تلاش بي وقفه كريس باعث مي شود تا او شركت سرمايه گذاري خود را با نام Gardner richco پايه گذاري كند كه در سال 6020 سرمايه اين شركت چيزي بالغ بر 56 ميليون دلار تخمين زده شده است.
البته در اين فيلمي كه نيمه نخست آن جنبه هاي انتقادي دارد تفسيرهايي از فيلم بيرون مي آيد كه قابل تأمل است. اين تفسير به همان شعار كليشه اي «آمريكا؛ سرزمين فرصت ها» محدود مي شود. در همان بخش هاي ابتدايي فيلم كارگردان با هوشمندي تمام، كلان شهر و ساختمان هاي عظيم كه يك موتيف سرمايه داري را به رخ مي كشد و در لابه لاي اين تصاوير مردم مختلفي را نشان مي دهد كه در تكاپو هستند، چند لحظه بعد تصوير برجسته گدايي را در حال تكدي گري نمايش مي دهد كه در وضعيتي اسفبار در گوشه خيابان افتاده و چند لحظه بعد افرادي را به تصوير مي كشد كه مدام به ساعت هايشان نگاه مي كنند. چه تفسيري از لابه لاي اين تصاوير براي مخاطب قابل برداشت است؟ همان طور كه اشاره شد شعار «آمريكا؛ سرزمين فرصت ها و لحظه ها» را بدين شكل به مخاطب القا مي كند و پيام نخستين فيلم اين است: «كساني كه وضعيت اسفناكي دارند و در كنار خيابان مي خوابند از فرصت هاي خود استفاده نمي كنند.» همان كاري است كه «كريس گاردنر» انجام مي دهد و براي رسيدن به سعادت مالي از هيچ تلاشي فروگذار نيست. اما باور ما اين است كه در جامعه برابر، انسان هاي بسيار زيادي وجود دارند كه مي خواهند در زندگي خوشبخت شوند اما اين خوشبختي در آمريكا چرا تنها نصيب يك درصدي ها مي شود؟ از هزاران كريس بيكار، مقروض و كساني كه زندگيشان از هم پاشيده، تنها يك نفر موفق و ثروتمند مي شود و اين سعادت تنها از پيوستن به وال استريت رقم مي خورد.


آسيب شناسي مجري گري در تلويزيون

 مصائب شهرت

«قرار گرفتن مقابل دوربين برنامه زنده مثل پولدار شدن ناگهاني ظرفيت مي خواهد!» اين عبارت را يكي از مجريان با سابقه تلويزيون مي گويد. البته نگاهي هر چند سطحي به مقوله اجرا و سپس سرنوشت مجريان پس از كسب شهرت نشان از درستي اين مدعا دارد. متأسفانه تب آنتن آنچنان بالاست كه گاه فردي پس از اينكه چند روز مقابل دوربين قرار مي گيرد خود را در مقام يك فرد عالي رتبه تلقي مي كند و همين موضوع گاه باعث بروز اتفاقات و رفتارهاي ناشايستي مي شود كه از آفات اين حرفه محسوب مي شود. رفتارهاي غلطي كه باعث تباهي مجري مي گردد. كافي است چهره اي چند روز در تلويزيون ديده شود، پس از آن از بقال و قصاب محله تا مدير ساختمان، راننده تاكسي و... همه و همه رفتارشان با آن فرد، زمين تا آسمان تغيير مي كند. بسياري از درهاي بسته به سادگي باز مي شوند و اغلب رسوخ به اين جعبه جادو پلكاني مي شود براي رسيدن به همه جا.
چهره هاي تلويزيوني در كشور به سرعت به الگوهايي براي قشر جوان و نوجوان بدل مي شوند و اين در صورتي است كه فرد محبوب كه با استقبالي ناگهاني مواجه شده است، چون از درون خود با خبر است و دليلي براي اين همه استقبال نمي بيند رو به اضمحلال مي نهد. چرا كه اين گونه افراد معمولا تاريخ مصرف دارند اما به سختي حاضر به ترك اين شغل مي شوند و اغلب به هر قيمتي آن را حفظ مي كنند. تا جايي كه اجراي برنامه هاي علمي، فرهنگي مذهبي يا حتي سياسي را مي پذيرند تا از گردونه رقابت حذف نشوند.
باري مجريان در اين ميان به سبب طولاني بودن حضورشان در برنامه هايي كه گاه چند قسمت هم ادامه مي يابد يا حضور در برنامه هاي مشابه آن، تأثير دوچندان بر مخاطبشان دارند، لذا گزينش و نظارت بر آنها بايد با مداقه بيشتري انجام شود.
به طور كلي مقوله اجرا در تلويزيون را از دو ديدگاه مي توان بررسي نمود. نخست آنكه اين بحث را به طور حرفه اي و از لحاظ امور تكنيكي مورد توجه قرار دهيم و دوم آنكه از لحاظ ابعاد اجتماعي به بحث اجراهاي تلويزيوني بپردازيم.
آنچه براي بررسي از ديدگاه اول به نظر مي رسد اين است كه در كشور ما تحصيلات آكادميك در زمينه مجري گري وجود ندارد و آنچه هست تنها كلاس هاي فن بيان است كه حتي عده اي آنها را هم پشت سر نگذاشته اند. لزوم گزينش دقيق مجريان و طي كردن دوره هاي مورد نياز در اين زمينه ضروري به نظر مي رسد.
به طور قطع مجري در چگونگي پيشبرد برنامه و تأثيرگذاري آن هم به شدت مؤثر است. دو نكته مهم براي اجراي مجريان مدنظر است كه شامل پوشش مناسب و داشتن اطلاعات درست مي شود كه البته اين جداي از رعايت مسائل فني و تكنيكي اجرا است.
از ديدگاه دوم هم مي توان به اين نكات اشاره نمود. محبوبيت مجري براي مخاطب در رسانه هاي تصويري نكته مهمي است، چرا كه در رسانه مقوله اي به نام مخاطب مهم است و براي جذب مخاطب، محبوبيت مجري نكته اي است كه اهميت دارد.
حداقل چهره شدن در صدا و سيما اين است كه در بيرون مجري را در شهرستان ها و حتي براي برنامه هاي مختلف در ادارات، استان ها و... دعوت كنند و براي هر يكي دو ساعت اجرا چند ميليون تومان دستمزد بدهند. در تمام اين سال ها به نظر مي رسد به عرصه رسيدن مجريان براساس شانس و اقبال بوده و به تصادف اگر تهيه كننده اي كسي را مي آورده و آن فرد گل مي كرده، بعدها و پس از اتمام آن برنامه، اين فرد به برنامه ها و شبكه هاي ديگر و حتي شبكه هاي استاني هم راه پيدا مي كرده و كم كم به مجري مشهوري بدل مي شده و صدا و سيما خود در اين ميان مركزي نداشته كه برود دنبال مجري و كساني را براساس نيازهايش به كار دعوت كند، البته به تازگي كارهايي در تربيت پايه اي اين صنف شده اما بسيارند افراد توانا و مؤمن به انقلاب كه قادرند ضمن گرداندن بسياري از برنامه ها، قابليت تبديل شدن به الگو را هم داشته باشند.
وقتي براي جزئي ترين مشاغل دولتي، حتي اگر شغلي نيم بند مورد نظر باشد گزينشي صورت مي گيرد، چرا براي چنين شغل مهم وحساسي، نظارت و كنترل لازم اعمال نمي شود. كم نبوده اند مجريان صدا و سيما كه گل سرسبد بوده و بعد سر از ديگر جاها درآورده اند.
با تمام اين احوال هنوز براي مقوله اجرا فكري اساسي در صدا و سيما نشده است.


معرفي ويژه برنامه هاي ماه مبارك رمضان در صدا

لحظات معنوي رمضان با راديو

در آستانه فرا رسيدن ماه ميهماني الهي، شبكه هاي مختلف راديويي ويژه برنامه هاي خود را براي اين ايام اعلام كردند.
ويژه برنامه هاي ايام ماه مبارك رمضان مانند ساليان گذشته با رويه ارشادي، تربيتي، اطلاع رساني، آموزشي، تفريحي و سرگرمي و با موضوعات مختلفي مانند بخش ترتيل و تفسير قرآن كريم مشاعره، نمايش هاي راديويي، انعكاس رخدادهاي نمايشگاه بين المللي قرآن كريم، برنامه هاي مذهبي، معرفي كتاب، گفت وگو، ويژه برنامه هاي ولادت امام حسن مجتبي، شب هاي قدر و شهادت حضرت علي و برنامه هاي منتخب عيد سعيد فطر است.
هر ساله با آغاز ماه نزول قرآن همراهان با استقبال بيشتري برنامه هاي راديويي را پيگيري مي كنند. براين اساس و در پاسخ به استقبال گسترده مخاطبان، در ماه مبارك رمضان سال جاري سه هزار و 595 برنامه به مدت
100 و 65هزار و 900 و 38 دقيقه از شبكه و كانال هاي مختلف راديويي پخش مي شود. گزيده اي از برخي برنامه ها و شبكه هاي معاونت صدا به شرح ذيل مي باشد.
راديو ايران
قرار بي قراران، با موضوع ايجاد فضاي معنوي و عرفاني در لحظات ناب سحرگاهي از طريق پخش دعاي سحر (30/4/91 تا 29/5/91) ساعت پخش
3:00
ويژه افطار، با موضوع آشنايي با مفاهيم قرآني، اماكن مذهبي، ايجاد فضايي شاد و مذهبي در برنامه براي ايجاد يكدلي و همبستگي
(30/4/91 تا 28/5/91) ساعت پخش 05:.19
راديو فرهنگ
تشنه تر از رود با موضوع نگاهي بر ماه مبارك رمضان در متون كهن فارسي(31/4/91 تا 28/5/91) ساعت پخش:
12:45
در حوالي قاف، با موضوع توجه به نيايش ها و اطاعت خداوند (31/4/91 تا 28/5/91) ساعت پخش اذان مغرب
راديو جوان
ويژه سحر، با موضوع پخش دعاي سحر، تبيين و ارتقاء معارف ديني در مخاطبان، بيان احكام و ارزش هاي اسلامي در زمينه هاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي(30/4/91 تا 28/5/91) ساعت پخش
3:00
ويژه افطار، با موضوع ايجاد فضايي مفرح و عرفاني در هنگام افطار، بيان مسائل تربيتي و اخلاقي، بررسي مفاهيم ديني در زندگي امروزي (30/4/91 تا 28/5/91) ساعت پخش 00:.19
شيفت هاي پخش، با موضوعاتي از قبيل اطلاع رساني از برنامه هاي فرهنگي- هنري و آداب و رسوم ماه رمضان در ايران و ساير كشورهاي اسلامي، توجه دادن مخاطبان به شهادت حضرت علي(ع) در اين ماه و بررسي صفات شخصيتي آن بزرگوار(30/4/91) تا
29/5/91).
شهر مهرباني با موضوع جنگ فرهنگي- مذهبي، بازخواني آيين هاي رمضان، سنن و فرهنگ عامه مردم تهران در اين ماه و پوشش خبري نمايشگاه بين المللي قرآن و پخش نيايش هاي كودكانه (ايام ماه مبارك رمضان) ساعت پخش 00:.19
سحر استجابت، با موضوع بررسي رمضان در ادب و هنر فارسي زبانان، پخش دعاي سحر، تفسير نهج البلاغه و...(ايام ماه مبارك رمضان) ساعت پخش
3:30
راديو معارف
نان و خرما، با موضوع آشنايي بيشتر مخاطبان با آموزه هاي ادعيه ماه مبارك رمضان ساعت پخش: 30/19 (30/4/91 و هر روز ماه رمضان)
بهشت اجابت، با موضوع فضاسازي معنوي از طريق انس با قرآن كريم (30/4/91 و هر روز ماه رمضان) ساعت پخش
3:45
صفاي سحر، با موضوع پخش دعاي سحر و شرح اين دعا درشب هاي مبارك ماه رمضان (29/4/91 تا آخر ماه رمضان) ساعت پخش:
3:30
شوق بهشت، با موضوع پخش ادعيه هر روز ماه مبارك رمضان قبل و بعد از اذان ظهر، پرداختن به احكام روزه و توصيه هاي اخلاقي (31/4/91 تا آخر ماه رمضان) ساعت پخش
12:00
راديو تابستانه
گزارش با موضوع گفت وگو با مردم درباره روزه داري در ماه رمضان(ايام ماه مبارك رمضان) ساعت پخش:
18:50
رمضان در تابستان، با موضوع ورزش هاي مناسب در ماه مبارك رمضان، چگونگي تمرين در برابر هواي نفس در اين ماه، رمضان در جبهه ها به همراه يادي از شهدا (ايام ماه مبارك رمضان) ساعت پخش:
8:00تا 12:00
راديو نمايش
حكايت سه دله دزد، با موضوع: سه جوان كه به دنبال يافتن گنج وارد روستا مي شوند و از آنجا كه محل اختفاي گنج مسجد آن روستاست... (ايام ماه مبارك رمضان).
كيست اين پنهان مرا (يادگار)، با موضوع: علي به دنبال جواب سؤالش است، طرح هاي كاشي كاري دارد كه نمي داند متعلق به كدام دوره است...
يك بام و دو هوا، با موضوع اقتباس از رمان اصلي يك بام و دو هواست (مردادماه 91) ساعت پخش: 30:.23
مهمان ناخوانده سحر با موضوع: ميثم و اميد و مجيد در شب هاي رمضان براي كنكور درس مي خوانند. در اين قسمت ورود عمه مادر اميد ماجراهايي را به وجود مي آورد (ساعت پخش
22:30)


نگاهي به فيلم «همه چي آرومه»همه چي داغونه؛ من چقدر غمگينم...!

محمد قمي
درسته؛ با ديدن اسم اين فيلم همه ما ياد آن قطعه موسيقي پاپ معروف مي افتيم كه البته هيچ ربط و نسبتي هم با مضمون و محتوا و وضعيت اين فيلم تازه اكران شده و نيز كليت فيلم هاي حال حاضر سينماي ايران به خصوص طنزهاي بي مزه و كمدي هاي لوده اش ندارد. شايد بهتر بود اسم اين فيلم يك چيزي در مايه هاي تيتر همين مطلبي كه الان داريد مي خوانيد بود تا حداقل قدري به واقعيت و حقيقت قضيه، نزديك تر مي شد.
اگر بخواهيم فيلم «همه چي آرومه» اثر مصطفي منصوريان را در جمله اي خلاصه كنيم مي شود تركيب مجيد صالحي و علي صادقي و رضا داوودنژاد و جواد عزتي كه در طول فيلم با همديگر و با آن تيپ عجيب و لباس هاي سفيدشان هي حرف مي زنند و اين طرف و اون طرف مي روند. و در ادامه، اضافه شدن كاتاليزورهايي مثل كيانوش گرامي، محسن قاضي مرادي و سحر قريشي كه بي دليل مي آيند و بي دليل تر مي روند.
فيلم يك كار تجربي- تلويزيوني است با فورمت شبكه تلويزيوني «شما» يا همان سيماي استاني كه با يك تركيب بندي خيلي عجيب در حوزه طراحي لباس و صحنه، به كپي كاري دست چندمي از سريال هاي اكشن و خيابان گردي هاي تكراري فيلم هاي غربي، نائل آمده و چيزي از هويت ملي در آن نيست و البته اين نقصان در حالي بيشتر رخ مي نمايد كه بدانيم فيلم در عرصه ساخت يك فرم و روايت حداقلي در حيطه سرگرمي در فضاي ابزورد هم شكست مي خورد.در فيلم «همه چي آرومه» با آن اسم بي دليل و رسم بي پايه، همه چيز در بي حالتي و بي هويتي، معلق است؛ از آدم ها و تيپ ها گرفته تا جغرافيا و داستان و نحوه روايت.فيلم مثل خيلي از آثار ديگر سينماي ايران ريتم بدي دارد و كند و زمخت است با اين تفاوت كه در «همه چي آرومه» اين ريتم بد و زمختي لحن و روايت، علاوه مي شود با يك فضاسازي نصفه نيمه بي پشتوانه و «همين طوري» كه تا آخر، بيننده را عذاب مي دهد. اگر بنا بوده قصه همراهي و همسفري چهار جوان بيكار و بيعار را در فضايي دفرمه- يا به قول دوستان ابزورد- روايت شود كه راهكار و روشش اين نيست.
حداقل دوستان فيلمساز مي نشستند و چند نمونه خوب از ساخته هاي برجسته و جاندار سينماي جهان را در اين قالب و ژانر مي ديدند و بعد از روي دست آنها، يك داستان ايراني را در جغرافياي ايران، بازسازي مي كردند!
آخر مشكل اينجاست كه فيلم نه تنها چيزي از مايه ها و پايه هاي اين ژانرها و قالبهاي سينمايي را ندارد بلكه اصلا معلوم نيست كجايي است و متعلق به كدام فرهنگ و زمان و مكاني!
و نگارنده بر اين اعتقاد است كه اين وضعيت نه تنها خواسته عامدانه كارگردان نبوده بلكه به دليل كارنابلدي و ضعف در بينش و دانش سينمايي بر او و فيلمش تحميل شده است.
البته ناگفته نماند به همه اين ها بايد اضافه كرد برخي از تابوشكني ها و هجويه ها و نكات غيراخلاقي و- بلكه شايد هم بتوان گفت- ضد اخلاقي فيلم را كه باعث شده اين فيلم هم در ليست سياه حوزه هنري به عنوان فيلم هاي غيراخلاقي قرار بگيرد كه- به درستي- حاضر به اكران آن در سالن هاي سينمايي شان نشده اند.خلاصه اينكه اتفاقا هيچي آروم نيست و اگر هم عده اي گمان مي كنند در سينماي ايران «همه چي آرومه» تنها دچار يك خوش خيالي مفرط و سكرآور و اباحه گرانه شده اند كه دودش به چشم سينماي ايران و مخاطبان مظلوم و معصومش مي رود. گفتيم كه؛ شما بهتر بود اسم اين فيلم يك چيزي در مايه هاي تيتر همين مطلبي كه الان داريد مي خوانيد مي بود تا حداقل قدري به واقعيت و حقيقت قضيه، نزديك تر مي شد.


حضور پررنگ مسلمانان جهان در جشنواره فيلم كوتاه

21 كشور مسلمان و 11 كشور با جمعيت مسلمان در بيست و نهمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران متقاضي شركت هستند.
به گزارش ستاد خبري جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران، كشورهاي مسلمان مالزي، تركيه، افغانستان، بنگلادش، قزاقستان، پاكستان، قرقيزستان، مصر، قطر، امارات متحده عربي، مراكش، ليبي، سوريه، عراق، تونس، فلسطين، بحرين؛ بوسني و هرزگوين، آلباني، لبنان و اردن بيست و يك كشور مسلمان شركت كننده در جشنواره و همچنين كشورهاي بلغارستان، تايوان، كرواسي، سنگاپور، مغولستان، ويتنام، آذربايجان، غنا، اندونزي، گرجستان و تايلند يازده كشور داراي جمعيت مسلمان هستند كه از اين جشنواره استقبال كرده اند.
بيست و نهمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران از 10 تا 16 مهر برگزار خواهد شد.


لطيفي سريالي درباره دليران تنگستان مي سازد

محمدحسين لطيفي قصد دارد سريالي درباره دليران تنگستان بسازد كه هم اكنون دكور آن در شهرك دفاع مقدس ساخته شده است.به گزارش مهر، اين مجموعه به زندگي رئيس علي دلواري و دفاع مردم در زمان اشغال جنوب ايران توسط انگليسي ها است. فيلمنامه نويسان اين مجموعه كه هنوز عنوان آن مشخص نيست، مهدي عزيزي و ابوالفضل آهنگچيان هستند.همچنين محمود فلاح كه پيش از اين سريال «مختارنامه» را در مقام تهيه كننده روانه آنتن كرده بود، تهيه كنندگي مجموعه جديد محمدحسين لطيفي را برعهده دارد. تاكنون حضور مريم بوباني در اين پروژه قطعي شده است و بنابر شنيده ها احتمالا حميد فرخ نژاد نيز به عنوان يكي از بازيگران اصلي اين مجموعه مقابل دوربين خواهد رفت.


پرمخاطب ترين برنامه مذهبي سيما

تهيه كننده برنامه سمت خدا گفت: طبق اعلام مركز تحقيقات و پژوهش هاي صدا و سيما برنامه «سمت خدا» پربيننده ترين برنامه مذهبي در سيما است.
حسين ركني با تأكيد بر اينكه از طريق اين برنامه معارف الهي به نقاط مختلف جهان درحال انتقال است اضافه كرد: با توجه به پخش برنامه سمت خدا از طريق شبكه هاي مختلف جام جم، بيننده هاي فراواني از قاره ها و كشورهاي مختلف جذب اين برنامه شده اند.وي با تأكيد بر اينكه تمام پيامك ها و ايميل هاي مخاطبين دريافت شده و مورد بررسي قرار مي گيرد تصريح كرد: سؤالات مخاطبين از كارشناسان برنامه پرسيده خواهد شد و برخي كارشناسان برنامه وقت گذاشته و تعدادي از پيام ها را بررسي و ارتباط مستقيم با بينندگان برقرار مي كنند تا مشكلات آنها را رفع كنند.
تهيه كننده برنامه «سمت خدا»، با اشاره به تأثيرگذاري اين برنامه در كشور اظهار كرد: مدتي پيش تماسي داشتيم مبني بر اينكه فردي جذب فرقه انحرافي بهائيت شده بود. اما با شنيدن صحبت هاي كارشناسان برنامه مسير خود را عوض كرد و از اين فرقه جدا شد.
ركني افزود: افراد بسياري بودند كه سال ها نماز را ترك كرده بودند، اما با ارائه مباحث برنامه «سمت خدا» به نماز خواندن روي آوردند.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14