(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 5 مرداد 1391 - شماره 20266

2 شاعر اصفهاني برگزيده جشنواره شعر و داستان جوان سوره شدند
بانويي كه خدمت به محرومان را دوست دارد
پژواك
همايش بين المللي صباحي بيدگلي در كاشان برگزار مي شود
نارضايتي معاون استاندار لرستان از كمبود مسجد در روستاها
برپايي نمايشگاه خوشنويسي علي(ع) و نهج البلاغه در نيشابور
رونمايي از پر سيمرغ در نيشابور
برگزاري جشنواره علوم و هنرهاي قرآني در نيشابور
جشنواره پيامك ادبي با موضوع فرهنگ رضوي در يزد برگزار مي شود
خروج اضطراري، رتبه اول جشنواره سينماي جوان دنا را كسب كرد
نوجوانان اصفهاني شهرداربودن را تمرين كردند
پايان مرحله اول مرمت بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي
از نگاه دوربين
طولاني ترين پيتزاي جهان در كيش طبخ مي شود
طرح ابتكاري دانش آموز بادرودي به جشنواره خوارزمي راه يافت
بانوان قمي به تماشاي هويت نشستند
كاشاني ها از كمترين سرانه مصرف آب كشور برخوردارند
نمايش عكس هايي از فعاليت هاي شهرداري اراك
آثار استاد محمد بطحايي زينت بخش ديوارهاي هشترود
دانشگاه صنعتي شاهرود در مسابقات برنامه نويسي اول شد
خريد توافقي محصولات كشاورزي در استان مركزي


2 شاعر اصفهاني برگزيده جشنواره شعر و داستان جوان سوره شدند

اصفهان- خبرنگار كيهان:
مديرخانه ادبيات حوزه هنري استان اصفهان گفت: با پايان دهمين جشنواره سراسري شعر و داستان جوان سوره، دو شاعر از استان اصفهان در دو بخش شعر نيمايي و شعر كلاسيك برگزيده شدند.
«غلامحسين مردانيان» افزود: دهمين جشنواره شعر و داستان جوان سوره 27 تيرماه امسال با حضور شاعران و نويسندگان برجسته كشور و جمعي از پيشكسوتان اين عرصه با معرفي برگزيدگان در رشته هاي مختلف در تالار وحدت اروميه به كار خود پايان داد.
مديرخانه ادبيات حوزه هنري استان اصفهان اضافه كرد: از اصفهان تيم 8 نفره اي از شاعران به مرحله نهايي اين جشنواره راه يافته بودند كه موفق به كسب دو رتبه برتر اين جشنواره شدند. از ميان 37 اثر راه يافته به مرحله نهايي در بخش «شعر سپيدنيمايي» با «موضوع آزاد»، «مهدي نظارتي زاده» مقام دوم را كسب كرد و دربين 11 اثر راه يافته دربخش «شعر كلاسيك» با موضوع انقلاب، «حسن محمدزاده» مقام سوم را از آن خود كرد.
شايان ذكر است، دهمين جشنواره سراسري شعر و داستان جوان سوره در بخش هاي داستان كوتاه بزرگسال با موضوع آزاد و موضوع ويژه انقلاب، شعر سپيدنيمايي با موضوع آزاد و موضوع ويژه انقلاب، شعر كلاسيك با موضوع آزاد و انقلاب، ادبيات كودك و نوجوان (شعر و داستان) در اروميه برگزار شد.
 


بانويي كه خدمت به محرومان را دوست دارد

فاطمه مزيناني كه تا چندي پيش در بيمارستان نجميه تهران به عنوان پرستار مشغول به كار بود، امروز به امداد سالمندان و محرومان و معلولان نيازمند مزينان شتافته است.
او در زادگاهش مربي كودكان بود اما پس از هجرت به تهران در دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله استخدام و در بيمارستان نجميه مشغول به كار شد. در كنار كار و تلاش براي امرار معاش به تحصيل ادامه داد و موفق به دريافت ديپلم كار و دانش شد.
سال 1385 دوران خدمت او به پايان رسيد و با عشق كمك به محرومان راهي مزينان شد و با پيگيري هاي مستمر موافقت تاسيس مركز توانبخشي و توانمندسازي معلولان را با عنوان مجتمع خدمات بهزيستي مزينان دريافت كرد.
وي انگيزه تاسيس اين مجتمع را اين گونه بيان كرد: پس از بازگشت به وطن به سراغ افراد كهنسال رفتم كه در انتظار كمك ديگران بودند. در يكي از روزها با پيرزني 90 ساله از همشهريان خود برخورد كردم كه هيچ كس را نداشت و گاهي همسايه ها به كمكش مي رفتند، لذا تحقيق كردم و ديدم در اطراف مزينان 450 نفر از اين افراد زندگي مي كنند كه همه بالاي 70 سال عمر دارند. موضوع را با مسئولان شهرستان سبزوار مطرح كردم و پس از يك سال پيگيري توانستم موافقت آنها را براي تاسيس مركز بهزيستي مزينان به دست آورم كه قرار شد 50 درصد ساخت مركز توانبخشي را اداره بهزيستي كمك كند و 50 درصد ديگر را از محل كمك اهالي جمع كنيم.
وي افزود: اين بنا مساحت يك هزار و 550 متر دارد كه برآورد اوليه ما 400 ميليون تومان هزينه دارد كه به يقين تامين آن از توان ما خارج است و اميد است با عنايت خداوند متعال مسئولان استان خراسان رضوي نگاه ويژه اي به اين كار داشته باشند. البته تاكنون رئيس اداره بهزيستي سبزوار پشتيبان و مشوق ما بوده اند و مردم خوب مزينان هم تا حد ممكن كمك كرده اند. مثل تامين مخارج مجلس ترحيم بعضي از افراد متوفي.
خانم مزيناني خدمات مركز توانبخشي را تنها براي مزينان ندانست و گفت: اين مركز با پيش بيني 161 تخت و فضاهاي خدماتي پرستاري، فيزيوتراپي، كار درماني، مشاوره تغذيه، كتابخانه، سالن ورزشي و درمانگاه شبانه روزي مي تواند در آينده به تمامي نيازمندان منطقه سبزوار و بخش هايي ديگر از استان هاي خراسان و سمنان خدمات رساني كند و درحال حاضر تمامي كادر و پرسنل آن بومي هستند.
وي مدت تقريبي ساخت اين مركز را يك سال ذكر كرد كه درحال حاضر شناژ بندي آن به پايان رسيده و مراحل ساخت و ديوار چيني آن با كار مستمر در دست اقدام است.
اين بانوي جهادگر علاوه بر اين كار خداپسندانه كارهاي عام المنفعه ديگري از جمله: تاسيس مركز فني حرفه اي براي آموزش هنرجوي خياطي ويژه خواهران با اهداي مدرك رسمي فني حرفه اي سبزوار، تاسيس مركز پيش دبستاني و مهدكودك، برگزاري دو جشن بزرگ در دهه فجر، برپايي نمايشگاه سفالگري، كاردستي و نقاشي، برگزاري برنامه هاي اوقات فراغت نوجوانان با راه اندازي كتابخانه، تشكيل حلقه 313 تن ياران امام(عج) و چند اقدام ديگر فرهنگي مذهبي براي زنان دراين منطقه محروم انجام داده است.
خانم فاطمه مزيناني انگيزه اصلي از ترك شهرنشيني و كمك به هموطنانش را لبيك به نداي رهبر معظم انقلاب در راستاي محروميت زدايي و كمك به مستضعفان خواند و گفت: من مي توانستم پس از بازنشستگي در تهران زندگي راحتي داشته باشم ولي وقتي ديدم كه امام عزيزم مدام از امداد به قشر ضعيف و رفع محروميت زدايي سخن مي گويد به نداي ايشان لبيك گفتم و بدون هيچ چشم داشتي حتي با اختصاص قسمتي از حقوقم دراين راه به كمك هموطنان نيازمندم آمدم كه اميدوارم مورد رضايت خداوند قرار گيرد.
كوير مزينان در 80كيلومتري شهرستان سبزوار واقع شده است كه دروازه ورودي استان خراسان رضوي نيز محسوب مي شود. اين روستاي تاريخي با قدمت هزارساله اش به دليل وجود تعداد زيادي ابنيه تاريخي به ثبت آثار ملي رسيده است.
گزارش از: علي مزيناني
 


پژواك

برپايي نمايشگاه كاريكاتور
مشكين شهر-خبرنگار كيهان: نمايشگاه كاريكاتور كار سهراب خيري عضو هيئت مديره خانه كاريكاتور استان اردبيل با همكاري كانون بسيج هنرمندان و موسسه هنرهاي تجسمي مشكين شهر در محل مجتمع فرهنگي و هنري ارشاد اين شهر تشكيل شد و در معرض تماشاي علاقه مندان قرار گرفت.
انتصاب مسئول واحد نمايش حوزه هنري قم
سرويس شهرستان ها: وحيد فرجي رئيس حوزه هنري استان قم در حكمي، احمد سليماني كارگردان و بازيگر تلويزيون و تئاتر را به عنوان مسئول واحد نمايش حوزه هنري استان قم منصوب كرد. سليماني پيش از اين، مسئوليت انجمن هنرهاي نمايشي استان قم، مسئوليت انجمن تئاتر بسيج استان، دبيري جشنواره تئاتر بسيج، سرپرستي تئاتر گروه آئين و مسئوليت كانون تئاتر كودك و نوجوان حوزه هنري استان قم را به عهده داشت.
مجوز انتشار براي 2 نشريه
خرم دره- خبرنگاركيهان: آقاجاني رئيس فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان خرم دره گفت: دو هفته نامه آيين ميثاق به صاحب امتيازي ابراهيم خليل پور و ماهنامه فصل آبي به مدير مسئولي همايون عطايي مجوز چاپ و انتشار گرفتند.

 


همايش بين المللي صباحي بيدگلي در كاشان برگزار مي شود

كاشان- خبرنگاركيهان:
همايش بين المللي صباحي بيدگلي، از بزرگترين مرثيه-سرايان ايران طي روزهاي 9 تا 11 آبان ماه به مدت 3 روز در دانشگاه آزاد اسلامي كاشان برگزار مي شود.
منصور دياري، رئيس همايش بين المللي نكوداشت صباحي بيدگلي در جمع خبرنگاران گفت: بيش از 70 تا 80 درصد از هزينه هاي اين همايش توسط هيئت امناي شهرك صنعتي صباحي بيدگل تأمين شده است.
دبير همايش بين المللي نكوداشت صباحي بيدگلي نيز در اين نشست، آشنايي نسل جوان با مشاهير فرهنگي و افتخارات ملي، انجام فعاليت هاي مفيد فرهنگي با هدف توليد علم و انديشه را از مهمترين اهداف برگزاري اين همايش برشمرد.
عبدالرضا مدرس زاده با اشاره به فراخوان مقاله به سراسر كشور و كشورهاي خارجي پيش بيني كرد:حداقل 100 مقاله به دبيرخانه همايش برسد كه گزيده اي از اين مقالات به صورت سخنراني و چاپ در مجموعه مقالات همايش منتشر مي شود.
به گفته وي، شركت كنندگان دراين همايش مي توانند اصل مقالات را تا 28 شهريور به دبيرخانه همايش و يا سايت صباحي بيدگلي ارسال كنند.
وي يادآورشد: علاوه بر دانشگاه هاي داخل كشور دانشگاه هاي تاجيكستان، قزاقستان، چين، افغانستان، هند و بنگلادش براي ارائه مقاله و سخنراني درهمايش و چندتن از اساتيد ايراني و خارجي مقيم اروپا و ديگر كشورها براي شركت در اين همايش با مقاله اعلام آمادگي كرده اند.
 


نارضايتي معاون استاندار لرستان از كمبود مسجد در روستاها

خرم آباد- خبرنگار كيهان:
معاون استاندار لرستان از كمبود مساجد به ويژه در روستاها انتقاد كرد و افزود: كمبود مسجد به ويژه در روستاهايي با جمعيت هزار نفر واقعيت تلخي است كه بايد براي رفع آن تلاش شود.
حسن شريعت نژاد در كارگروه تخصصي اجتماعي لرستان با اشاره به اين كه بايد محور برنامه هاي فرهنگي و مذهبي را مساجد قرار دهيم افزود: براي حل معضل كمبود مسجد بايد دستگاه هاي متولي تلاش كنند تا با بهره گيري از توان خيرين و ايجاد تشكل هايي نظير خيرين مدرسه ساز كمبود مسجد در جامعه رفع شود.
وي با اشاره به بروز ناهنجاري هاي اجتماعي، گفت: بايد به گونه اي عمل كنيم كه به جاي برخورد پليسي با روزه خواري با آگاه سازي نسبت به قبح روزه خواري و اهميت و ارزش روزه داري و حفظ حرمت اين ايام، اجتناب از روزه خواري به عنوان فرهنگ و باور قلبي مردم متجلي شود.
وي خواستار حضور مديران به اتفاق اعضاي خانواده هايشان در خانه افراد نيازمند و كمك به آنان در رفع نيازهايشان شد. وي با تأكيد بر لزوم تدوين و اجراي برنامه هاي گسترده و متنوع فرهنگي- مذهبي در ماه مبارك رمضان، گفت: برنامه هاي ماه مبارك رمضان از جمله مراسم شب هاي قدر نبايد به بعضي مكان هاي خاص در نقاطي از شهر متمركز شود بلكه بايد محل برپايي مراسم در نقاط مختلف شهر و محله ها برپا شود تا مردم راحت تر بتوانند به اين مراسم دسترسي داشته باشند.
 


برپايي نمايشگاه خوشنويسي علي(ع) و نهج البلاغه در نيشابور

نيشابور- خبرنگاركيهان:
همزمان با آغاز ماه مبارك رمضان نمايشگاه خوشنويسي «علي(ع) و نهج البلاغه» برگزيده آثار خوشنويسي نيشابوري در محل نگارخانه كمال الملك اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اين شهر برپا شد.
حمدرضا آتشي مسئول نگارخانه كمال الملك اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور با اعلام اين مطلب اظهارداشت: در نمايشگاه خوشنويسي «علي(ع) و نهج البلاغه» 27 اثر برگزيده هنرمند خوشنويس نيشابوري عباس صالح آبادي بصورت نستعليق، شكسته نستعليق و كتابت درمعرض ديد عموم قرار گرفت.
آتشي افزود: در اين نمايشگاه آثار خوشنويسي نستعليق برگرفته از خطبه ها و نامه هاي نهج البلاغه و اشعار استاد شهريار در وصف حضرت علي(ع) به رشته تحرير درآمد.
وي تصريح كرد: نمايشگاه خوشنويسي «علي(ع) و نهج البلاغه» از 21 تير لغايت 5مرداد 91 هر روز 9 الي 12صبح و16 الي 19 بعدازظهر در محل نگارخانه كمال الملك اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور درمعرض ديد عموم علاقه مندان قرارگرفت.
 


رونمايي از پر سيمرغ در نيشابور

نيشابور- خبرنگاركيهان:
در همايش همسايه با خورشيد كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان نيشابور از كتاب پر سيمرغ 2 رونمايي شد.
مدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان خراسان رضوي در گفت وگو با خبرنگار ما در نيشابور اظهارداشت: يكي از فعاليت هاي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزاري كارگاه نمايشنامه نويسي است كه نتيجه آن چاپ 3 اثر نمايشنامه از اعضاء اين مركز در كتاب پرسيمرغ يك بود.
راضيه باباخاني گفت: در اين كارگاه ها اعضا با هدايت مربيان با ادبيات نمايشي آشنا شده و اصول مقدماتي را فرامي گيرند و با كسب مهارت نوشتن به خلق يك اثر نمايشي موفق مي شوند.
وي خاطرنشان كرد: حضور فعال اعضاي مراكز نيشابور در اين كارگاه و ارائه آثار ارزشمند باعث شد تا پر سيمرغ 2 را به مراكز نيشابور اختصاص دهيم كه شامل 7 نمايشنامه: در آغوش وطن نوشته حسام دولت آبادي، از ماهي تا ماهي گيري نوشته اميرحسين فراستي، پروانه بي پروا نوشته اميررضا صافحيان، شرط عشق نوشته فاطمه اله آبادي، قوزبالاقوز نوشته حسين صادقي، خير و شر نوشته حسن صادقي و يك نقطه چند نقطه نوشته ايمان عين آبادي است.
مديركانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان خراسان رضوي گفت: برخي از اين نمايشنامه ها برگرفته از منطق الطير عطار نيشابوري و نيز ضرب المثل هاي فارسي و كتابهاي موجود در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان است.
در اين همايش برنامه هاي نمايشنامه خواني، نمايش عروسكي و سرود كه اكثر آنها مضامين رضوي داشتند به اجرا درآمد.
 


برگزاري جشنواره علوم و هنرهاي قرآني در نيشابور

نيشابور- خبرنگار كيهان:
مسئول امور فرهنگي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور از برگزاري يازدهمين جشنواره علوم و هنرهاي قرآني در شهرستان نيشابور خبر داد.
رمضانعلي بيات گفت: به منظور توسعه و ترويج فعاليت هاي قرآني يازدهمين جشنواره علوم و هنرهاي قرآني در دو مرحله شهرستاني و استاني برگزار مي شود. وي افزود: مرحله شهرستاني اين جشنواره ماه مبارك رمضان در شهرستان نيشابور برگزار و مرحله استاني و اختتاميه جشنواره در دهه مبارك فجر برگزار خواهد شد.
بيات در ارتباط با موضوعات اين جشنواره اظهار داشت: جشنواره در مرحله شهرستان نيشابور در موضوعات قرائت ويژه برادران زير 16 سال و بالاي 16 سال، حفظ جزء 30 قرآن (ويژه خواهران)، مفاهيم قرآن (از مفاهيم سوره هاي حجرات و شوري آزمون كتبي انجام مي شود)، خوشنويسي (رشته نستعليق) «آيات با موضوعات برادري و اخوت، وحدت اسلامي، قرآن كتاب هدايت، امر به معروف و نهي از منكر، بصيرت و بيداري اسلامي»، شعر با مضامين و مفاهيم آيات قرآن، ادعيه، صحيفه سجاديه و زيارت جامعه كبيره، داستان كوتاه با مضامين و آيات قرآني كريم برگزار مي شود.
وي ادامه داد: موضوعات جشنواره در مرحله استاني، فيلمنامه و فيلم كوتاه براساس برداشت از قصص قرآن، تحقيق و پژوهش هاي قرآني با موضوعات قرآن كتاب بيداري اسلامي، قرآن در كلام رهبر معظم انقلاب، بصيرت از منظر قرآن، كاركرد عنصر امر به معروف و نهي از منكر در جنگ نرم، ايده پردازي قرآني- ارائه طرح ها و ايده هاي جديد در عرصه آموزش هاي عمومي و تخصصي قرآن كريم، ارائه طرح ها و ايده هاي جديد در عرصه آموزش هاي تبليغ و ترويج قرآن كريم- است.
بيات تصريح كرد: اختتاميه مراسم در 26 مرداد 91 همراه با اهداي جوايز به نفرات برتر و مراسم تجليل از خادمان قرآن كريم و وداع با ماه مبارك رمضان برگزار خواهد شد.
 


جشنواره پيامك ادبي با موضوع فرهنگ رضوي در يزد برگزار مي شود

يزد-خبرنگار كيهان:
سومين جشنواره پيامك ادبي با موضوع فرهنگ رضوي در يزد برگزار مي شود.
مدير اجرايي سومين جشنواره پيامك ادبي رضوي يزد با اعلام اين خبر گفت: آخرين مهلت ارسال آثار به اين جشنواره اول شهريورماه سال جاري است.
احمد ذاكري افزود: علاقه مندان مي توانند با تكيه بر موضوعاتي از قبيل حال و هواي عرفاني بارگاه و صحن و سراي حضرت امام رضا(ع)، زندگي نامه آن حضرت، سفر تاريخي ايشان به ايران، تمثيل ها، نقل ها، روايت هاي تاريخي و غيره آثار و توليدات ادبي خود را از طريق پيامك به شماره 100030351 ارسال كنند.
وي اظهار داشت: متن پيام ارسالي بايد بين 25 تا 150 كاراكتر بوده و به فارسي تايپ شده باشد و درج نام و نام خانوادگي، نام استان و شماره تماس ثابت، همراه با كد شهرستان در انتهاي پيامك ها الزامي است.
وي تاكيد كرد: چنانچه پيامك هاي دريافتي حايز شرايط ذكر شده باشند، پس از بررسي توسط هيئت داوران انتخاب شده و از نفرات برگزيده تقدير مي شود.
 


خروج اضطراري، رتبه اول جشنواره سينماي جوان دنا را كسب كرد

يزد- خبرنگار كيهان:
فيلم كوتاه داستاني «خروج اضطراري» به كارگرداني مهدي جعفري و تهيه كنندگي حوزه هنري استان يزد در بخش فيلمنامه چهل و هشتمين جشنواره منطقه اي سينماي جوان دنا رتبه اول را كسب كرد.
به گزارش روابط عمومي حوزه هنري استان يزد، هيئت داوران بخش فيلمنامه جشنواره دنا، اين فيلم را به دليل محتواي متفكرانه، متعهدانه و خلاقانه به عنوان اثر برتر اين بخش معرفي كرد و تنديس جشنواره و جايزه نقدي به كارگردان فيلم اهدا شد.
همچنين اين فيلم در بخش بهترين تهيه كننده يا مجري طرح، نامزد دريافت جايزه معرفي شد و در جمع پنج اثر برگزيده اين بخش قرار گرفت.
493 فيلم، يك هزار و 79 قطعه عكس و 330 فيلمنامه به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شده بود كه در نهايت 108 فيلم، 36 تك عكس، سه مجموعه عكس و 12 فيلمنامه به بخش مسابقه راه يافتند.
برپايه اين گزارش چهل و هشتمين جشنواره منطقه اي سينماي جوان دنا در بخش هاي فيلم كوتاه، عكس و فيلمنامه از 19 تا 22 تيرماه امسال با حضور 157 هنرمند از 12 استان كشور در ياسوج برگزار شد.
حوزه هنري استان يزد با يك اثر در اين جشنواره شركت كرده بود و اين فيلم توانست در نخستين حضورش در جشنواره هاي داخلي با كسب اين موفقيت به طور مستقيم به بيست و نهمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران كه 10 تا 16 مهرماه امسال در تهران برگزار مي شود راه پيدا كند.
اين فيلم همچنين در سيزدهمين جشنواره بين المللي فيلم لوكانياي ايتاليا كه 20 تا 23 مردادماه سال جاري برگزار مي شود به روي پرده خواهد رفت.
فيلم كوتاه «خروج اضطراري» به مدت هفت و نيم دقيقه ساخته شده و بازيگر كودك آن علي اكبر احمدي است.
اين فيلم كه در شهر عقدا شهرستان اردكان تصويربرداري شده درباره داستان پسربچه اي است كه در روز اول مدرسه به طور زيركانه و غيرعادي قصد فرار از مدرسه را دارد كه در اين ميان با برخوردهاي عجيب و غريبي روبه رو مي شود و...
گفتني است: مهدي جعفري تاكنون سه فيلم درزمينه كودك به تهيه كنندگي حوزه هنري استان يزد ساخته است.
 


نوجوانان اصفهاني شهرداربودن را تمرين كردند

اصفهان- خبرنگاركيهان:
از 10نفر از نوجوانان شهر اصفهان به عنوان برترين شهرداران آتي اصفهان تقدير شد.
به گزارش روابط عمومي كميته فرهنگ شهروندي شهرداري اصفهان، اين نوجوانان اصفهاني ضمن شركت در مسابقه بزرگي با عنوان «شهرمن» در قالب يك بازي استراتژيك رايانه اي به تمرين مديريت شهري پرداخته وموفق شدند بالاترين امتياز را در شهرسازي و مديريت مطلوب شهر به دست آورند.
بنابراين گزارش، توليد بازي رايانه اي شهر من و دعوت عمومي از نوجوانان مقطع راهنمايي و متوسطه براي شركت در اين مسابقه از اهداف اين مراسم بود.
نزديك به 2 هزارتن از نوجوانان اصفهاني دراين مسابقه شركت و مفاهيم مرتبط با شهرداري، توسعه امكانات و رفاه شهري و قوانين و ضوابط شهروندي را فرا گرفتند.
دراين جشن بزرگ شهروندي از 15 تن از شهروندان اصفهاني كه همزمان با هفته نكوداشت اصفهان در مسابقه بزرگ اينترنتي با موضوع اصفهان شناسي شركت و بالاترين امتيازها را كسب كردند، تقدير شد.
پيشينه و تاريخچه اصفهان، بناهاي تاريخي، مشاهير، صنايع دستي و مردم شناسي پنج بخش اصلي اين مسابقه بود كه نفرات اول در هر بخش از مسابقه به طور جداگانه مبلغ5 ميليون ريال، نفرات دوم مبلغ 3 ميليون ريال و نفرات سوم مبلغ 2 ميليون ريال دريافت كردند.

 


پايان مرحله اول مرمت بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي

اردبيل- خبرنگار كيهان:
فاز اول بازسازي سايت مجموعه تاريخي، مذهبي بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي به پايان رسيد.
مديركل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان اردبيل با اعلام مطلب بالا افزود: عمليات اجرايي مرمت اين سايت در سال 86 آغاز شده بود كه فاز اول آن به صرف هزينه اي معادل 160ميلياردريال به پايان رسيده است.
«بروز ندائي» گفت: فاز اول اين سايت شامل صحن سليمان شاه ، موزه مردم شناسي، نگارخانه خطايي، مسجد عالي قاپو، ميدان و مغازه ها مي شود كه كار مرمت آنها به پايان رسيده است.
لازم به يادآوري است كه مجموعه زيبا و نفيس بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي در سال88 به عنوان يازدهمين اثر تاريخي ايران اسلامي به ثبت جهاني رسيده است.
 


از نگاه دوربين

پل حادثه ساز
اداره راه و ترابري شهرستانهاي گلپايگان و خوانسار به منظور ارتباط قسمت هاي نوساز و قديمي روستاي تيدجان (كه خيابان اصلي مسير خوانسار و گلپايگان از ميان آن مي گذرد) اقدام به نصب پل هوائي بر روي اين خيابان كرده است كه از زمان نصب اين پل در اين روستا تاكنون چندين مورد تصادف در زير پل روي داده است.
بيشتر روستائيان مي بايست احشام خود را از عرض اين خيابان عبور دهند و از آنجا كه بيشتر آنان از سن بالايي برخوردار هستند و توان عبور از اين پل را ندارند از اين طرح استقبال نكردند.
خوانسار-خبرنگار كيهان
 


طولاني ترين پيتزاي جهان در كيش طبخ مي شود

كيش- خبرنگار كيهان:
طولاني ترين و بزرگترين پيتزاي جهان در نمايشگاه بين المللي مواد غذايي، صنايع و تجهيزات وابسته در جزيره كيش طبخ مي شود.
براساس اين گزارش، طبخ پيتزاي دو هزارمتري با حضور نمايندگاني از كتاب ثبت گينس كه ركوردهاي جهاني را به ثبت مي رساند در تاريخ هفتم لغايت دهم شهريورماه همزمان با برگزاري نمايشگاه بين المللي مواد غذايي، صنايع و تجهيزات وابسته در جزيره كيش طبخ مي شود.
جايزه نقدي ثبت اين ركورد و درآمدهاي حاصل از مزايده فروش آن به كانون هموفيلي ايران اختصاص خواهد يافت.
نمايشگاه بين المللي مواد غذايي و طبخ طولاني ترين پيتزاي جهان در جزيره كيش فرصت بي نظيري را براي معرفي برند هاي برتر غذاهاي ملي در عرصه هاي مختلف صنايع غذايي و تجهيزات وابسته به آن فراهم خواهد كرد.
 


طرح ابتكاري دانش آموز بادرودي به جشنواره خوارزمي راه يافت

بادرود- خبرنگار كيهان:
دستگاه قالي شويي چندكاره خانگي ساخت دانش آموز بادرودي به مرحله كشوري چهاردهمين جشنواره جوان خوارزمي راه يافت.
براي اولين بار سه طرح فني با نام هاي دستگاه اتوماتيك ساز سيستم روشنايي خودرو، دستگاه قالي شويي چند كاره و توليد برق به كمك دوچرخه ثابت بدن سازي توسط سه تن از دانش آموزان هنرستان شهيد بهشتي بادرود به پژوهش سراي دكتر فقيهي اصفهان مجري مرحله استاني جشنواره خوارزمي معرفي شدند. پس از تحليل و بررسي كارشناسان پژوهش سرا، دستگاه اتوماتيك ساز سيستم روشنايي خودرو و دستگاه قالي شويي چندكاره از بين 200 طرح ارسالي جزو 20 طرح اول رشته مكانيك و رشته برق و الكترونيك استاني پذيرفته شدند. دستگاه قالي شويي چندكاره خانگي كه توسط دانش آموز جواد فخاري ساخته شد از سوي داوران جشنواره پذيرفته و به مرحله كشوري راه پيدا كرد.
 


بانوان قمي به تماشاي هويت نشستند

سرويس شهرستانها
مشاوران امور بانوان ادارات استان قم به تماشاي نمايش «هويت» نشستند.
به گزارش روابط عمومي حوزه هنري استان قم، به همت مشاور امور بانوان حوزه هنري استان قم، نمايش خياباني «هويت» كه به معضلات اجتماعي و مسئله عفاف و حجاب در جامعه مي پردازد در نشست مشاوران امور بانوان ادارات استان قم در تالار معصوميه استانداري قم برگزار شده بود و به نمايش گذاشته شد اين نمايش به نويسندگي و كارگرداني مرضيه شيري، توليدي است از حوزه هنري استان قم كه از 27 تير ماه تا 4 مرداد ماه در بوستان نرگس قم (ويژه بانوان) به نمايش درآمد.
 


كاشاني ها از كمترين سرانه مصرف آب كشور برخوردارند

كاشان- خبرنگار كيهان:
مديرعامل شركت آب و فاضلاب كاشان گفت: با وجود گرماي طاقت فرساي كوير، كمترين سرانه مصرف آب در كشور را مردم كاشان دارند.
ابوالفضل صدرائيه در جمع خبرنگاران سرانه مصرف آب در سال 89 در كاشان را 160 ليتر در روز ذكر كرد و گفت؛ اين ميزان سرانه مصرف آب در سال 90 به 140 تا 150 ليتر در روز كاهش يافته است.
وي با اشاره به وضعيت بحراني آب در دشت كاشان، بيان كرد: اين دشت از سال 57 تاكنون دشت ممنوعه اعلام شده و هم اكنون نيز هفتمين سال متوالي خشكسالي را تجربه مي كند.
به گفته وي شركت آب و فاضلاب شهرستان كاشان با وجود تمام بحران هاي آب منطقه با اعمال مديريت در مصرف آب، حتي براي يك دقيقه نيز قطعي و يا جيره بندي آب را در كاشان اعمال نكرده و بدون اينكه مشتركان متوجه شوند بحران هاي زيادي را پشت سر گذاشته و توانسته آب مصرفي شهروندان خود را بدون لحظه اي قطعي تأمين كند.
شايان ذكر است ميانگين مصرف سرانه آب آشاميدني در كشور 256 ليتر در روز و در جهان 142 ليتر است كه دو برابر متوسط جهاني است.
 


نمايش عكس هايي از فعاليت هاي شهرداري اراك

اراك-خبرنگار كيهان:
نمايشگاه عكسي از فعاليت هاي شهرداري اراك در قالب 60 عكس در معرض ديد شهروندان اراكي قرار گرفت.
عكس هاي اين مجموعه كه توسط شهريار و شهاب بوالحسني تهيه شد، به موضوعاتي از جمله ساماندهي گلزار شهداي اراك، مراحل ساخت ميادين و تقاطع هاي غير همسطح، بوستان ها، آبنماها و فضاي سبز، جايگاه هاي CNG، اتوبوس و تاكسيراني، آتش نشاني، اماكن ورزشي و فوتبال، مراسم، اعياد مذهبي و عيد نوروز پرداخته است.
اين نمايشگاه عكس به همت روابط عمومي شهرداري و در محل شهرداري مركزي اراك برگزار شد.
 


آثار استاد محمد بطحايي زينت بخش ديوارهاي هشترود

هشترود- خبرنگار كيهان:
شهردار هشترود گفت: از آثار استاد «سيدمحمد بطحايي» در تزيين ديوارهاي اين شهر استفاده مي شود.
«سيدعلي موسوي» با تأكيد بر اهميت تصويرنگاري در ايجاد فضاي چشم نواز شهري، از تزيين ديوارهاي شهر با آثار استاد بطحايي خبر داد و گفت: اين طرح ها به ويژه در خيابان واحدي جنوبي و روبه روي بوستان شهر استفاده خواهد شد تا مردم از تماشاي اين آثار لذت ببرند. استاد شهيد محمد بطحايي، از نقاشان برجسته شهرستان هشترود به شمار مي آيد.
 


دانشگاه صنعتي شاهرود در مسابقات برنامه نويسي اول شد

شاهرود- خبرنگار كيهان:
دانشگاه صنعتي شاهرود مقام اول دومين دوره مسابقات برنامه نويسي ACM منطقه شمال شرق كشور را از آن خود كرد.
دبير برگزاري دومين دوره مسابقات برنامه نويسي ACM منطقه شمال شرق كشور با اعلام اين مطلب گفت: در پايان اين مسابقات تيم دانشگاه صنعتي شاهرود اول شد و تيم هاي دانشگاه هاي دامغان و علمي كاربردي آفرينش شاهرود به ترتيب مقام هاي دوم و سوم را كسب كردند.
ابوالفضل سركرده اي اظهار داشت: در اين مسابقه 30 تيم از دانشگاه هاي استان هاي سمنان و مازندران در قالب گروه هاي سه نفره به رقابت پرداختند.
وي هدف از برگزاري اين مسابقات را ارتقاي سطح علمي دانشجويان دانشگاه و تبادل تجربيات و اطلاعات دانشجويان و اساتيد رشته كامپيوتر دانشگاه هاي منطقه شمال شرق عنوان كرد.
دبير برگزاري دومين دوره مسابقات برنامه نويسي ACM منطقه شمال شرق كشور گفت: به تيم هاي اول تا سوم به ترتيب شش ميليون ريال، چهار ميليون و پانصد هزار ريال و سه ميليون ريال وجه نقد و تيم هاي چهارم تا دهم نيز جوايز نفيسي اهدا شد.
 


خريد توافقي محصولات كشاورزي در استان مركزي

اراك-خبرنگار كيهان:
مدير تعاون روستايي استان مركزي، از خريداري 13 هزار تن محصولات كشاورزي به صورت توافقي از كشاورزان خبر داد.
رحيمي افزود: از اين ميزان محصولات تاكنون 10 هزار تن گندم از كشاورزان خريداري شده است و پيش بيني مي شود تا پايان فصل برداشت 350 هزار تن گندم از كشاورزان خريداري شود.
وي همچنين از احداث مراكز عرضه مستقيم محصولات كشاورزي در شهرهاي خمين و اراك با 50 درصد پيشرفت فيزيكي خبر داد و گفت: براي فاز اول اين طرح 2 ميليارد و 550 ميليون ريال از محل كمك هاي فني و اعتباري تخصيص يافته است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14