(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 5 مرداد 1391 - شماره 20266

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
پيام و پيامدهاي دوشنبه خونين عراق (يادداشت روز)
قبر (گفت و شنود)
آيت الله آملي لاريجاني خبر داد
كاهش 9 درصدي نرخ رشد ورودي پرونده ها به دستگاه قضايي
پايان مذاكرات باقري و اشميد
جليلي و اشتون با يكديگر تماس مي گيرند
وزير كشور:
اظهارنظرهاي پراكنده درخصوص واگذاري انتخابات به نهادهاي ديگر مبناي قانوني ندارد
كمك 80 ميليون توماني رهبر معظم انقلاب براي آزادي زندانيان
كيهان و خوانندگان
انصراف چهار نهاد آموزش عالي ديگر از حضور در كنفرانس تركيه (خبر ويژه)
اصلاح طلبان بالاخره بايد جام زهر عدول از ادعاها را سر بكشند (خبر ويژه)
آمريكا حاضر نيست به خاطر تشويش اسرائيل خودكشي كند (خبر ويژه)


پيام و پيامدهاي دوشنبه خونين عراق (يادداشت روز)

روز دوشنبه عراق شاهد خونين ترين روز خود طي حدود 5 سال اخير بود. 25 اقدام تروريستي و شهادت بيش از 150 نفر از مردم در شهرهاي مختلف عراق نشان از عصبانيت شديد عوامل اصلي ترور بود و از سوي ديگر از يك بن بست شديد حكايت مي كرد.
انفجارهاي دوشنبه عمدتاً متوجه مركزيت عراق و شهرهاي خاص سني بود. در اين ميان شيعيان، كردها و سني ها توأمان هدف قرار گرفتند و اين به معناي ناراحتي عوامل اصلي ترور از ساختار توافقي و مردمي عراق بود. در خصوص عراق و انفجارهاي دوشنبه نكات قابل تأملي وجود دارد:
1- در طول ماههاي گذشته عربستان، قطر و تركيه محور مشتركي براي از ميان برداشتن ساختار حقوقي كنوني عراق و دولت ائتلافي نوري مالكي تشكيل دادند ادعاي آنان اين بود كه شيعيان در صدد حذف اهل سنت از حكومت و ايجاد حكومت مطلقه شيعي بر عراق هستند اين در حالي بود كه اقدام دادگاه عراق در صدور حكم عليه طارق هاشمي - معاون رئيس جمهور و رئيس فراكسيون حزب اسلامي در پارلمان عراق - به دليل مستند دست داشتن وي در ترورها و انفجارها هيچ ربطي به اهل سنت و سهم آنان در حكومت نداشت. تركيه، عربستان و قطر با شكستن مرزهاي قانوني و شئون ديپلماسي از طارق هاشمي بعنوان يك مقام عاليرتبه استقبال كرده و اقدام دادگاه عراق را محكوم كردند. اما البته رفتارهاي قبلي و بعدي اين سه كشور نشان مي دهد كه موضوع طارق هاشمي و حكم دادگاه نيست مسئله اصلي كنار زدن ائتلاف فعلي و روي كار آوردن ديكتاتور خونريز ديگري نظير صدام در عراق است و بر اين اساس شاهد بوديم زماني كه تلاش هاي اين سه كشور براي جدا كردن كردها از دولت عراق به بن بست رسيد و جلال طالباني درخواست استيضاح نوري مالكي را رد كرد حوادث خونين در عراق با تمركز روي پايتخت و شهرهاي زيارتي عراق شدت گرفت و در نهايت به «دوشنبه خونين» منجر شد.
2- حوادث خونين روز دوشنبه عراق يك جنبه هشدار دهنده نسبت به مواضع عراق درباره سوريه نيز داشت. عراق در قامت يكي از مهمترين همسايگان سوريه و در قامت رئيس اتحاديه عرب نقش بارزي در به شكست كشاندن طرح هاي ضدسوري غرب و كشورهاي عربستان، تركيه و قطر داشت. دو روز پيش از حوادث روز دوشنبه، ارتش عراق به سمت مرزهاي اين كشور با سوريه حركت كرد و مواضع تروريست ها در گذرگاه بوكمال را زير آتش گرفت و موجب فرار آنان از استان شرقي «ديرالزور» سوريه شد اين در حالي بود كه قطر و عربستان تلاش تبليغاتي گسترده اي را از روز پنجشنبه هفته قبل- پس از اقدام تروريستي عليه مقر شوراي امنيت سوريه- شروع و وانمود كردند كه دامنه ناآرامي ها كل سوريه را فرا گرفته و دولت و ارتش دمشق ديگر قادر به حفظ سيطره سياسي و امنيتي خود بر كل سوريه نيستند. اين دروغ البته ديري نپائيد و با عمليات سنگين ارتش عراق در دمشق، حلب، حمص و ادلب كه به كشته شدن صدها نفر از عناصر مسلح وابسته منجر شد، خنثي گرديد. محور عربستان، تركيه و قطر پس از اين انتقام خود را از عراق با حادثه سنگين روز دوشنبه گرفتند.
3- حوادث زنجيره اي روز دوشنبه در استان هاي بغداد، مدائن، كركوك، موصل، صلاح الدين و نينوا در حالي صورت گرفت كه از اصطكاك هاي سياسي در فضاي داخلي عراق كاسته شده بود. كردها از ادعاي جدايي از بغداد دست كشيده بودند، اختلافات گروه صدر با دولت مالكي حل و فصل شده بود و مجلس عراق طرح استيضاح دولت را پس گرفته بود و مقدمات برگزاري انتخابات سال آينده مجلس در حال برنامه ريزي بود، از اين رو عوامل اين انفجارها را بايد در خارج از مرزهاي عراق جستجو كرد. اين رخدادها اگرچه بيش از همه در چارچوب سياست هاي عربستان، تركيه و قطر قابل ارزيابي است اما در عين حال از آنجا كه آمريكا، انگليس و فرانسه طبعاً با هر گونه اقدام خارج از توافق و سيستم موافقت نمي كنند و ترديدي در اين نيست كه اين سه كشور منطقه بدون كسب موافقت آمريكا دست به كاري نمي زنند مي توان انفجارهاي عراق را حاصل توافق كثيف دو محور خارجي و منطقه اي دانست. دولت نوري مالكي و اداره عراق صرفاً براساس توافق شيعيان، كردها و سني ها قطعاً براي آمريكا غيرقابل قبول است. كما اينكه اوباما سه سال پيش و در روز برگزاري انتخابات مجلس عراق- 16 اسفند 1388- با صراحت از تغيير ساختار سياسي و روند حقوقي عراق پس از انتخابات سخن گفت كه اين موضوع با نتايج انتخاباتي عراق كه سهم تعيين شده هر طايفه را بار ديگر مورد تأكيد قرار داد، همخواني نداشت. از اين پس آمريكايي ها طي چند نوبت با تحريك دولت اقليم كردي و حزب دمكرات كردستان عراق تلاش كرد تا از طرق جداسازي يك ضلع از ائتلاف سه گانه عراق، نظم سياسي عراق را بهم بريزد كه با مواضع اخير طالباني و عقب نشيني مسعود بارزاني از مواضعش اين طرح به شكست انجاميد. اين مسئله در واقع سرمايه گذاري چندين ماهه مشترك آمريكا، انگليس، عربستان و... را برباد داد. اگر به جغرافياي تروريسم روز دوشنبه عراق نگاه بياندازيم مي بينيم سهم مناطق كردي بيش از مناطق ديگر بود. احتمالا اين هزينه اي بود كه كردها بخاطر وفاداري به نظم سياسي عراق پرداخت كرده اند. كما اينكه تهاجم سنگين به شهرك 5/2ميليون نفري صدر در شرق بغداد را هم مي توان هزينه توافق صدر و مالكي به حساب آورد.
4- انفجارهاي روز دوشنبه عراق از منظر اجتماعي هم قابل ملاحظه است. اين انفجارها به ندرت مراكز دولتي و پليس را مورد تهديد قرار داد. شهدا و مجروحان اين حادثه كه عدد آنان از 500 نفر فراتر رفته است را مردم عادي كوچه و بازار تشكيل داده اند. مردم مظلوم در محله پرجمعيت صدر- و نه مربع امنيتي كه ساختارهاي حكومتي در آنجا استقرار دارد-، مردم مظلوم محلات و شهرك هاي ضلوعيه، التاجي، بعقوبه، الحسينيه، رمادي و... اين هزينه ها را پرداخت كرده اند و جالب تر اين است كه محلات بالنسبه ثروتمند عراق در مدار اين انفجارها نبوده اند. چرا؟ دليل آن كاملا واضح است، ساختار كنوني عراق ساختاري است كه توسط همين پابرهنگان به وجود آمده و رأي تك تك آنان «عراق جديد» را كه ربطي به آمريكا، انگليس، عربستان و... ندارد، ساخته است. اين ها طي اين 11سال انواع فشارها و ترورها را تحمل كرده ولي حمايت از نظام سياسي و مسئولان خود را رها نكرده اند و امروزه عراق را به جايي رسانده اند كه مي تواند مقر مطمئني براي حل و فصل بسياري از مسائل منطقه اي باشد. طبعا اين چيزي نيست كه آمريكا و عربستان بتوانند با آن كنار بيايند.
5- همانطور كه اشاره شد اقدامات تروريستي دوشنبه خونين عراق، «ديوانه وار» بود و از خوي وحشي گري و در عين حال زدن به سيم آخر حكايت مي كرد و اين تنها حادثه اي نيست كه از اين درندگي و استيصال خبر مي دهد. حتما در خبرها خوانده ايد كه هاليوود دست اندركار پروژه اي 22ميليارد دلاري است كه قرار است براساس آن شهر دمشق و خيابانها و مراكز حساس آن در اندازه هاي نسبتا واقعي ساخته شوند تا سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا، انگليس، فرانسه، رژيم صهيونيستي، عربستان، تركيه، قطر و... بتوانند عمليات هاي امنيتي ضد نظام سياسي سوريه را مديريت نمايند. پول اين سناريو را پيشاپيش امير قطر پرداخت كرده و هاليوود با سرعت در حال ساختن آن است. اين در حالي است كه صداي شكستن استخوان طرح هاي مختلف ضد سوري را همه شنيده اند و رژيم صهيونيستي كه در روزهاي آخر هفته گذشته از آماده بودن طرح هاي عملياتي خود عليه دمشق خبر مي دادند، اينك نوميدانه از عدم امكان كنار زدن بشار اسد حرف مي زنند. در واقع اين محور مي خواهد بگويد كه براي تغييرات در عراق و سوريه به هر اقدامي دست خواهد زد اما پرواضح است كه مردم در هيچ كشور اسلامي استقلال خود را بخاطر چنين هزينه هايي قرباني نمي كنند.
6-مشكل اصلي محور آمريكا و متحدانش اين است كه نمي تواند بر «نفرت مردم عليه آمريكا» غلبه كند. اين نفرت فراگير هر طرح آمريكا عليه يكي از قدرت هاي خاورميانه را خنثي مي كند. براساس آخرين برآوردهاي مراكز نظرسنجي مرتبط با مراكز جاسوسي آمريكا نظير «پيو»، نفرت مردم عربستان از آمريكا كه در سال 1375، 65 درصد بوده است اينك به مرز 90درصد نزديك شده و بيش از 95 درصد مردم در تركيه معتقدند به هيچ وجه نمي توان به آمريكا اعتماد كرد. پيو مي گويد ميانگين نفرت از آمريكا در كشورهاي خاورميانه87 درصد است. با اين وصف كاملا پيداست كه مردم اين منطقه نسبت به محور غربي عربي چه نظري دارند. بر اين اساس گزارش هاي عيني مي گويند عليرغم آنكه طي ماه هاي اخير رسانه هاي مختلف خارجي و منطقه اي حمايت ايران از مردم و نظام سوريه را زير سؤال برده و عليه آن دروغ پراكني كرده اند اما ايران در ميان مردم اين منطقه همچنان محبوب ترين كشور به حساب مي آيد. كما اينكه بررسي محافل تخصصي غرب هم بر اين موضوع تاكيد دارند. «فارين پاليسي» كه به شوراي روابط خارجي آمريكا وابسته است در روز 26 تيرماه در مقاله اي به قلم «مايكل سينك» نوشت: «صحبت كردن عنان و ديگران از لزوم نقش دادن به ايران در حل بحران سوريه اين پيام را علني كرده است كه برخلاف ادعاي آمريكا و ديگران، ايران يك كشور منزوي از نظر بين المللي نيست بلكه در واقع يك بازيگر بين المللي در شكل دادن به چشم انداز امنيتي و سياسي در حال ظهور در خاورميانه محسوب مي شود. اين امر شايد در نگاه واشنگتن و ساير مراكز كشورهاي غربي دور از ذهن باشد ولي در صحنه عيني خاورميانه به وضوح قابل مشاهده است.»
انفجار خونين دوشنبه عراق، از اين منظر در واقع بيانگر ديوانگي جبهه خارجي و منطقه اي حامي تروريزم است كما اينكه حمايت ديوانه وار اين جبهه از اقدامات تروريستي در سوريه از چنين چيزي حكايت مي كند و ترور دانشمندان هسته اي ايران نيز از چنين وضعي خبر مي دهد. اما آيا تحولات خاورميانه صحنه اين ديوانه بازي هاست و يا اينكه به دليل عمق مردمي تحولات، بازي خردمندانه محور شكل دهنده به صحنه خاورميانه و صحنه جهان آينده است؟
سعدالله زارعي
 


قبر (گفت و شنود)

گفت: رسانه هاي غربي فاش كرده اند كه آمريكا و اسرائيل با بودجه عربستان و قطر يك پروژه 22 ميليارد دلاري را در هاليوود كليد زده اند.
گفتم: اين چه پروژه اي است كه قرار است 22 ميليارد دلار از پول بي زبان ملت هاي مسلمان را براي آن هزينه كنند؟!
گفت: اعلام كرده اند كه مي خواهند ماكت شهر دمشق را با ابعاد و اندازه واقعي بسازند و در آن تروريست ها را براي عمليات تروريستي در سوريه آموزش بدهند!
گفتم: ولي خود آمريكايي ها اعتراف كرده اند كه دولت سوريه قابل سرنگوني نيست و باز هم اعلام كرده اند كه حكومت هاي آل سعود و قطر كمتر از 2 سال ديگر فرو مي پاشند.
گفت: به همين علت مي خواهند قبل از سقوط حاكمان عربستان و قطر، ثروت اين دو كشور را بالا بكشند.
گفتم: يارو در بستر بيماري افتاده بود و همسرش داشت براي برادر خود نامه مي نوشت، يارو با ناراحتي گفت؛ داري خبر مرگ مرا مي دهي كه اموالم را بالا بكشي؟ و همسرش گفت؛ اين حرف ها چيه؟! عمرت دراز باد و... اما چند دقيقه بعد از يارو پرسيد؛ راستي «قبر» را با «قاف» مي نويسند يا با «غين»؟!
 


آيت الله آملي لاريجاني خبر داد

كاهش 9 درصدي نرخ رشد ورودي پرونده ها به دستگاه قضايي

رئيس قوه قضاييه از كاهش 9درصدي نرخ رشد ورودي پرونده ها به دستگاه قضايي بين سال هاي 89 و 90 خبر داد.
آيت الله صادق آملي لاريجاني با اعلام اين مطلب گفت: اين كاهش درصد رشد ورودي پرونده ها به دستگاه قضايي قابل توجه بوده و مي بايست از سوي كارشناسان و تحليلگران به خوبي بررسي و دلايل آن تشريح شود.
وي همچنين از كاهش 8 درصدي نرخ رشد ورودي هاي پرونده به اجراي احكام در سال هاي 89 و 90 خبر داد.
رئيس قوه قضاييه با اشاره به اين كه يكي از مشكلات دستگاه قضايي روند فزاينده پرونده ها است، درباره جزئيات آمار به دست آمده از سوي معاونت راهبردي قوه قضاييه گفت: در سال 88 به 89 نرخ ورودي پرونده ها به دادگاه هاي عمومي و انقلاب 26/18درصد، دادسرا 55/19درصد، شوراي حل اختلاف 6/6درصد و ديوان عدالت اداري 7/9درصد بوده است كه در سال 89 به 90 در دادگاه هاي عمومي و انقلاب به 6/11درصد، دادسرا 5/8 درصد، شوراي حل اختلاف 2/10-درصد كاهش يافته است.
آيت الله آملي لاريجاني همچنين ميزان نرخ ورودي پرونده ها را در ديوان عدالت اداري در سال 89 به 90 به ميزان 5/15درصد اعلام كرد كه با رشد 6 درصدي مواجه بوده است.
رئيس قوه قضاييه از كاهش آمار نرخ رشد ورودي پرونده ها به نيروي انتظامي نيز خبر داد و گفت: نرخ رشد در سال 87 به 88 به ميزان 1/8درصد، در سال 88 به 89 به ميزان 13/15درصد و در سال 89 به 90 به ميزان 3/0درصد بوده كه كاهش قابل توجهي را نشان مي دهد. شايد يكي از مهم ترين علل آن سختگيري دستگاه قضايي در برخورد با مجرمان و مفسدان اجتماعي بوده است.
رئيس دستگاه قضا در ادامه سخنان خود به ديدار مسئولان و كارگزاران نظام با مقام معظم رهبري اشاره كرد و گفت: در اين ديدار تصوير جامعي از وضعيت گذشته نظام اسلامي و شرايط فعلي ارائه و بر اين اساس راهبردها و توصيه هاي قابل توجهي خطاب به مسئولان نظام ارائه شد و اميدواريم براساس رهنمودهاي ايشان برنامه ريزي مناسبي صورت گيرد و مسئولان اقتصادي كشور با مديريت مناسب و دقيق شرايط اقتصاد مقاومتي را تبيين و به پيش ببرند.
آملي لاريجاني تاكيد مقام معظم رهبري بر مديريت منطقي و مبتني بر واقعيت ها را راهبرد صحيحي دانست كه در كنار آرمانگرايي اصولي نظام اسلامي بايد دنبال شود و اين مسئله بخوبي در سخنان اخير مقام معظم رهبري تبيين شده است.
رئيس قوه قضاييه تاكيد كرد: آرمان هاي اصيل انقلاب با همت مردم و تلاش مسئولان به انجام خواهد رسيد و برخلاف تصور دشمنان، فشار آنان بر مردم ايران؛ استعدادهاي آنان را بيشتر به منصه ظهور خواهد رساند.
رئيس قوه قضاييه به كشتار مسلمانان در ميانمار اشاره كرد و سكوت مدعيان حقوق بشري را نمونه ديگري از تناقض ادعاها و شعارهاي غربي ها در اين مقوله دانست و اظهار كرد: در قرني كه در آن ادعاي حقوق بشري از همه جا شنيده مي شود، نسلي را به جرم مسلمان بودن تحت انحاي فشارها قرار مي دهند و به جان و مالشان تعرض مي كنند و نهادها و كشورهاي مدعي حقوق بشري كه حتي در مقابل كشته شدن حيوانات هم موضع مي گيرند، سكوت اختيار كرده اند و اين از عجايب روزگار ماست.
آملي لاريجاني افزود: براساس پاره اي گزارش ها متاسفانه حتي برخي مدعيان حقوق بشر در ميانمار كه جايزه نوبل نيز دريافت كرده اند، اعلام مي كنند كه اخراج مسلمانان از اين سرزمين اشكالي ندارد و مسلمانان حقي ندارند در اين كشور زندگي كنند. آن وقت مي بينيم كه در فلسطين، اسرائيلي ها وارد مي شوند و مردم اين سرزمين را آواره مي كنند و انحاي جنايات را بر مردم بي پناه آن روا مي دارند و مورد حمايت دول قدرتمند و مدعي حقوق بشر هم قرار مي گيرند و اين از تناقض هاي عجيب و غريب و تاسف بار حقوق بشري قرن معاصر است.
آملي لاريجاني خواستار توجه دولت ميانمار به وضعيت مسلمانان اين كشور شد و گفت: وضعيت فعلي مسلمانان اين كشور قابل اغماض نيست.
رئيس قوه قضاييه در ادامه همچنين به وضعيت كشور سوريه اشاره كرد و با تاكيد بر اين كه غربي ها به دنبال مسئله حقوق بشري نيستند و سوريه را به دليل مقاومت در برابر غرب و صهيونيست ها تحت فشار قرار مي دهند، گفت: مشكل غرب با سوريه مشكل مقاومت است و قطعا مقاومت دولت و مردم سوريه به بار خواهد نشست و سوريه با مقاومت هاي خود و حمايت هاي مردمي بر مشكلات اخير خود پيروز خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي و تشريفات قوه قضاييه، در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي مواد ديگري از آيين نامه نظارت بر رفتار قضات بحث و بررسي و تصميمات لازم اتخاذ شد.
 


پايان مذاكرات باقري و اشميد

جليلي و اشتون با يكديگر تماس مي گيرند

ديدار علي باقري و هلگا اشميد در اسلامبول با توافق درباره برقراري تماس ميان كاترين اشتون و سعيد جليلي پايان يافت.
علي باقري معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران و هلگا اشميد معاون رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا روز سه شنبه در اسلامبول تركيه ديدار و گفت گو كردند.
در اين ديدار كه در پي مذاكرات ايران و 1+5 در مسكو انجام شد، توافق شد سعيد جليلي و كاترين اشتون تماس تلفني داشته باشند.
سخنگوي كاترين اشتون، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در اظهاراتي پس از ديدار باقري و اشميد، اعلام كرد: همان طور كه در مسكو توافق شده بود، مرحله بعد (برقراري) تماس ميان اشتون (رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا) و دكتر جليلي (دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران) خواهد بود.
با اين حال زمان برقراري اين تماس تلفني هنوز مشخص نشده است.
نتيجه تماس تلفني اشتون با جليلي مشخص مي كند كه مذاكرات بعدي ميان ايران و 1+5 در آينده نزديك برگزار خواهد شد يا خير.
گفتني است جزئيات بيشتري از محتواي مذاكرات باقري و اشميد منتشر نشده است. در همين حال وزير امور خارجه رژيم صهيونيستي گفت ما با نگراني مذاكرات را دنبال مي كنيم.
آويگدور ليبرمن كه در بروكسل به سر مي برد پايان مذاكرات را درباره برنامه هسته اي ايران و اعمال فشار بيشتر به تهران را خواستار شد.
 


وزير كشور:

اظهارنظرهاي پراكنده درخصوص واگذاري انتخابات به نهادهاي ديگر مبناي قانوني ندارد

وزير كشور در واكنش به اظهارنظرهاي برخي رسانه ها و افراد درخصوص واگذاري انتخابات به نهادهايي غير از دولت، آنها را فاقد مبناي قانوني دانست.
«مصطفي محمد نجار» روز چهارشنبه در پايان نشست هيئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: براساس قانون، برگزاري انتخابات برعهده قوه مجريه است و اين گونه اظهارنظرها تداخل قوا را به دنبال دارد.
وي با بيان اين كه در سي سال گذشته همواره وزارت كشور و دولت مجري انتخابات بوده اند، تصريح كرد: هم اكنون هماهنگي هاي خوبي با شوراي نگهبان براي برگزاري انتخابات آينده رياست جمهوري داريم.
به گزارش ايرنا محمد نجار همچنين در پاسخ به پرسشي درخصوص تغيير استانداران گفت: تغييراتي انجام شده است و استاندار همدان نيز به زودي معرفي مي شود.
همچنين به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، مصطفي محمد نجار وزير كشور درباره هدف دولت از جداسازي ري از تهران اظهار داشت: اين كار براساس قانون اساسي و قانون كشور انجام مي شود و كار كارشناسي نيز درباره اين قضيه انجام شده است.
وي افزود: اين جداسازي در واقع هم خواست مردم و هم برنامه دولت است تا بتوان خدمت رساني بهتري براي مردم ساكن اين منطقه انجام داد. نجار ادامه داد: اين تصميم در واقع هديه رئيس جمهور در سفر استاني به مردم شهرستان ري است و رئيس جمهور در اين سفر دو هديه شامل: ايجاد فرمانداري ويژه و يكي هم فراهم سازي مقدمات جداسازي شهر ري از تهران به مردم اين منطقه دادند.
 


كمك 80 ميليون توماني رهبر معظم انقلاب براي آزادي زندانيان

رهبر معظم انقلاب براي آزادي زندانيان جرايم غيرعمد مبلغ 80 ميليون تومان به ستاد ديه كشور پرداخت كردند.
بيست ودومين جشن گلريزان ستاد ديه كشور سه شنبه شب گذشته در تالار عقيق جماران با حضور برخي مسئولان قضايي و افراد خير برگزار شد.
در اين مراسم همچنين سران دو قوه مجريه و قضائيه هر كدام 50 ميليون تومان و رئيس مجلس شوراي اسلامي مبلغ 30 ميليون تومان براي اين امر خير اختصاص دادند.
بنابراين گزارش در اين مراسم همچنين تعدادي از مسئولان و مديران دولتي، نهادها و ديگر خيران مبلغ ريالي هداياي خود را براي آزادي زندانيان غيرعمد اعلام كردند.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 32320003

¤ حضرت علي(ع) مي فرمايند هركس آتش فتنه را روشن كند موجب سوختن خود خواهد شد. مصداق اين كلام گهربار را در فتنه 88 ديديم و امروز در كشور سوريه مي بينيم.
9546---0918
¤ آقاي مجيد انصاري از اعضاي مجمع روحانيون گفته است آموزه اسلام در مورد گذشت و بخشش در خصوص كدورت هاي پيش آمده در انتخابات سال 88 چه زماني بايد به كار گرفته شود. به ايشان بگوييد اولا «فتنه آفريني» برخي از دوستانشان را به «ايجاد كدورت» تنزل ندهد، ثانيا دست فتنه گران سال 88 به خون افراد بي گناه آلوده است ابتدا بايد اين جنايت خود را جبران كنند سپس ايشان صحبت از آموزه هاي اسلام بكند.
يوسفي
¤ يادداشت «خون در دل لعل!» آقاي شريعتمداري مدير مسئول محترم روزنامه بسيار روشنگرانه بود. چه كنيم كه بعضي از مسئولين فرهنگي كشور در خواب غفلت و ساده انديشي به سر مي برند.
5350---0910
¤ چرا دولت هاي اسلامي و كنفرانس اسلامي درباره نسل كشي مسلمانان در ميانمار ساكت و خاموش اند. كجايند يك و نيم ميليارد مسلمان دنيا؟! چرا از قدرت بي پايان خود استفاده نمي كنند؟ چرا منافع قدرتهاي استكباري را به مخاطره نمي اندازند؟ چرا سفارتخانه و جاسوسخانه سيا و موساد را در كشورهايشان منفجر نمي كنند تا دست از اين نسل كشي بردارند.
6630---0915 - 6960---0936
¤ آرامش و نظم نسبي حاكم بر سوريه نشان از شكست مفتضحانه اي است كه استكبار جهاني به همراه رژيم اشغالگر قدس و برخي كشورهاي نادان عرب و همسايه سوريه خوردند و خون بي گناهان مردم سوريه گلوي آن ها را خواهد فشرد اين تجاوزگري و وحشي گري نشان داد كه جامعه تروريستي در دست شيطان بزرگ است و تربيت شدگان اين ديوصفت تا چندي ديگر دامن آنها را خواهد گرفت. شك نداشته باشيم كه سران خائن عربستان و قطر و تركيه به عنوان سپر و انحراف افكار عمومي از اين شكست به مسلخ برده مي شوند.
طالعي
¤ چرا ديپلماسي كشورمان دفاع از مردم مظلوم شيعه عربستان و بحرين و ملت و دولت سوريه را علني نمي كند چطور اين دولت هاي خبيث آل سعود و قطر و تركيه و آمريكاي مستكبر و رژيم مفلوك و غاصب صهيونيستي حمايت از تروريست ها را فرياد مي كنند و در كشورمان گويا به جز كيهان كسي نيست كه فرياد بزند.
6584---0912
¤ از نيروي انتظامي و ديگر متوليان امور فرهنگي و مردم مومن و متدين كشورمان به ويژه در شهرها و اطراف اماكن مذهبي مثل مشهد مقدس انتظار مي رود با دختران و زناني كه با پوشش هاي زننده به پرسه زني مشغولند و به عمد يا سهو به ضروريات دين دهن كجي مي كنند برخورد كنند و نگذارند فضاي جامعه با بي بندوباري عده اي اندك در ماه مبارك رمضان آلوده شود.
0795---0912
¤ مسئولين پاسخ بدهند جشن رمضان همراه با سوت و كف و حضور مختلط زن و مرد در كنار هم در يك محوطه چه تناسبي دارد؟ حداقل ماه رمضان را پوشش اين گونه مراسم آزاد خودشان قرار ندهند.
7835---0919
¤ حال كه استكبار جهاني با محوريت شيطان بزرگ و عوامل داخلي آنان يعني عده اي سرمايه دار زالو صفت تصميم گرفته اند ايستادگي و مقاومت ملت ايران را بشكنند بياييم دست به دست يكديگر بدهيم و همه توليدكننده و مصرف كننده همه اجناس توليد داخل را كيفيت ببخشيم و مصرف بكنيم.
1395---0917
¤ معاون اول رياست جمهوري در اجلاس مسئولين آموزش و پرورش كشور علت گراني مرغ را عامل خارجي دانسته است. ايشان كه در شناسايي عوامل مشكلات مهارت دارند جواب بدهند عامل عدم صدور احكام حقوقي سال 91 فرهنگيان تا امروز چه كسي است.
احمدي از ميناب
¤ در روستاي بوئين از توابع فومن، قطعه زميني كنار رودخانه است كه از ساليان دور محل برگزاري مسابقات فوتبال و واليبال و به عبارتي محل گذران اوقات فراغت جوانان روستا بوده است. شن هاي مرغوب زير اين زمين مورد طمع بسياري قرار گرفته و دست درازي هايي هم به آن شده كه موجبات تخريب در اطراف اين زمين را فراهم آورده است. از فرمانداري فومن تقاضا داريم اين تنها زمين باقي مانده براي جوانان روستا را از چشمداشت طمع ورزان دور دارند.
جوانان روستاي بوئين
پاسخ شركت خدمات ارتباطي ايرانسل
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه 21/4/91 در مورد «به نام كردن سيم كارتهاي ايرانسل» به آگاهي مي رساند: همان طور كه شركت ايرانسل بارها از طريق رسانه هاي مختلف نيز اعلام كرده است؛ مشتركيني كه مايل به واگذاري سيمكارت خود به فرد ديگري مي باشند، لازم است با در اختيار داشتن اصل كارت ملي و شناسنامه (صاحب سيم كارت و متقاضي سيم كارت) با مراجعه به نما يندگي هاي مجاز ايرانسل كه ليست آنها در وب سايت ايرانسل به آدرس www.irancell.ir قابل دسترسي است نسبت به انتقال مالكيت حقوقي سيمكارت خود اقدام نمايند. بديهي است فرآيند تغيير مالكيت تنها با حضور و احراز هويت مالك و يا وكيل قانوني وي ممكن مي باشد.
لازم به ذكر است كه، ايرانسل از ابتداي عرضه سيمكارت هاي خود به بازار و به منظور تسهيل اين فرآيند، كليه هزينه هاي مربوطه و كارمزد نمايندگي براي ارائه خدمت تغيير مالكيت را پرداخت مي كند و اين سرويس، هيچ هزينه اي براي مشتركين ايرانسل دربر ندارد.
 


انصراف چهار نهاد آموزش عالي ديگر از حضور در كنفرانس تركيه (خبر ويژه)

افشاگري روزنامه كيهان از ماهيت صهيونيستي «كنفرانس دوسالانه مطالعات ايران شناسي» كه هفته آينده در تركيه برگزار مي شود، همچنان با واكنش دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور روبروست.
هفته گذشته پس از نامه «انجمن حكمت و فلسفه» مدير روابط عمومي «دانشگاه الزهرا» نيز در نامه ديگري اعلام كرد كه اساتيد اين دانشگاه پس از اطلاع از ماهيت صهيونيستي «كنفرانس دوسالانه مطالعات ايران شناسي» در اسلامبول به صورت داوطلبانه از شركت در آن اعلام انصراف كرده اند.
در تازه ترين واكنش، مديران روابط عمومي «دانشگاه تربيت مدرس» و «پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي» نيز در نامه هاي جداگانه اي به مدير مسئول روزنامه كيهان اعلام كردند كه اساتيد و اعضاي هيات علمي اين دو نهاد نيز از حضور در «كنفرانس دوسالانه مطالعات ايران شناسي» در تركيه انصراف داده اند و در اين همايش صهيونيستي كه سلطنت طلباني مانند «تورج اتابكي» و مبلغان بهائيت مانند «محمد توكلي طرقي» (دبير فصلنامه ايران نامه وابسته به بنياد اشرف پهلوي) از صحنه گردانان آن هستند، حضور نمي يابند. متن كامل دو نامه «دانشگاه تربيت مدرس» و «پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي» به شرح زير است؛
با سلام و تحيت؛
به اطلاع مي رساند بيست و چهارم تيرماه جاري خبري در يكي از صفحات آن روزنامه مبني بر حضور يكي از اعضاي هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس در نهمين «كنفرانس دوسالانه مطالعات ايران شناسي» درج گرديده بود.
ضمن تقدير از آن روزنامه وزين به اطلاع مي رساند، دانشگاه تربيت مدرس و اعضاي هيات علمي آن تابع سياست هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران بوده و در هر كنفرانس و همايش علمي اي كه مرتبط با صهيونيست ها باشد همكاري نخواهد كرد. براساس اطلاعات موجود يكي از اساتيد اين دانشگاه، پس از اطلاع از ارتباط «كنفرانس دوسالانه مطالعات ايران شناسي در استانبول» با رژيم صهيونيستي، پيش از اين به صورت مكتوب عدم حضور خود را به مسئولان اين كنفرانس اعلام نموده است. بر همين اساس دانشگاه تربيت مدرس ضمن تكذيب حضور وي در اين كنفرانس، مراتب بيزاري و انزجار خود را از كنفرانس هايي از اين دست كه با هدف بسط و توسعه مطامع صهيونيست ها برگزار مي شود، اعلام مي نمايد.
علي معيني بادي
مدير روابط عمومي
باسلام و احترام
نظر به درج خبري در آن روزنامه مبني بر شركت اساتيدي از اين پژوهشگاه و چندين مركز علمي كشور در كنفرانس دوسالانه مطالعات ايران شناسي كه به استناد خبر منتشر شده آن روزنامه داراي ماهيتي صهيونيستي مي باشد، موارد زير به استحضار مي رسد.
شركت در كنفرانس هاي علمي از سوي اساتيد و يا اعضا هيات علمي در هر مركز علمي و دانشگاهي مستقيما از طرف خود آنها صورت مي گيرد و به منزله مشاركت آن مركز علمي در آن كنفرانس نمي باشد. لذا تعدادي از اساتيد پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي نيز با موضوعاتي كاملا علمي و ازجانب خودشان در اين كنفرانس شركت كرده بودند.
اساتيد و اعضا هيات علمي دانشگاه ها و پژوهشگاه ها انديشمنداني هستند كه به كار علمي و پژوهشي مشغول هستند و در بسياري از موارد از پشت پرده هاي احتمالي برخي از اينگونه كنفرانس ها مطلع نيستند. بنابراين همانند هر كنفرانس علمي ديگري با هدف و نيتي كاملا دانشگاهي در آن شركت مي كنند. مسلما حضور اساتيد و اعضا هيات علمي دانشگاه ها و مراكز علمي و پژوهشي كشور در كنفرانس مذكور نيز با همين رويه و منطق صورت پذيرفته است. با اين حال با توجه به اطلاع رساني شايسته آن روزنامه در اين باره، شركت كنندگان اين پژوهشگاه در اين كنفرانس بصورت داوطلبانه از حضور و شركت در آن انصراف دادند.
اسماعيل رمضاني
مدير روابط عمومي
 


اصلاح طلبان بالاخره بايد جام زهر عدول از ادعاها را سر بكشند (خبر ويژه)


تقلاي اصلاح طلبان براي بازگشت به فضاي سياسي و انتخابات با اعتراض موتلفان آنها در ميان اپوزيسيون و حاميان فتنه سبز مواجه شده است. اين در حالي است كه يكي از اصلاح طلبان حاميان كروبي تصريح كرده اصلاح طلبان چاره اي جز نوشيدن جام زهر و عدول از برخي ادعاها و مواضع ندارند.
شبكه بالاترين در مطلبي به قلم يكي از حاميان كروبي (سايت سياست در سايه) نوشت: برخي از دوستان نمي دانم به چه دليل نمي خواهند اصلاح طلبان دوباره به صحنه برگردند و در زماني كه بيش از گذشته ما نيازمند اتحاد هستيم متاسفانه مي شنويم عده اي چوب لاي چرخ اصلاحات مي كنند بدون اينكه واقعيت هاي جامعه و معذوريت هايي كه جبهه اصلاحات دارند را درك كنند و مدام با عينك بدبيني به مسائل نگاه مي كنند. جناب آقاي عبدي اخيرا مقاله اي را كه در جرس منتشر كردند از اين دست نگاه هاي غيرمنصفانه است ايشان بفرمايند كه كجا اصلاحات دچار دوگانگي راهبردي شده است تا ديگران هم متوجه شوند؟ اصلاح طلبان در سه سال گذشته ضربه اي كه از خود تحريمي ديده اند خيلي بيشتر و مخرب تر از فوائد آن بوده است.
نويسنده با بيان اينكه «تقسيم كار ميان جنبش سبز و اصلاح طلبان از اساس اشتباه است چرا كه جنبش سبز شاخه اي از اصلاحات است» اضافه كرد: به قول استاد بزرگوار آقاي انصاري كه گفتند اين بار نوبت اصلاح طلبان است، اين موضع بهترين و راهبردي ترين موضع براي اصلاح طلبان است و زماني كه بزرگان ما تصميم خود را براي شركت در انتخابات گرفته اند با اظهارنظرهاي بي مورد نبايد در مسير اصلاح طلبي خلل ايجاد كرد ما مي توانيم با تكيه بر ظرفيت هاي قانون اساسي و نيرو هاي عظيم وفادار و حامي اصلاح طلبان در داخل و نظر مساعد دولت هاي خارجي و بويژه غرب نسبت به اصلاح طلبان از اين رهگذر و فرصت تاريخي استفاده كنيم.
وي مي افزايد: براي اينكه از تبليغات سوء اقتدارگرايان در امان بمانيم و به جايگاه قبلي دست پيدا كنيم چاره اي نداريم جز اينكه از برخي از ادعاها و شعارهاي قبلي خود عدول كنيم و به همان اصلاحات قبل از انتخابات سال 88 رجوع كنيم هر چند مي دانم كه اين كار براي بزرگان ما بسيار سخت و دشوار است و به مثابه جام زهريست كه ناگزير بايد يك نفر آن را سر بكشد و سرزنش ها و دلخوري هاي نيروهاي درون سازماني و شماتت رقبا و دشمنان بيرون سازماني را نيز به جان بايد خريد تا بتوانيم آب رفته را به جوي بازگردانيم.
همزمان منتجب نيا در مصاحبه با ايسنا گفته است: تلاش مي كنيم حزب اعتمادملي بتواند درون نظام، به نظام و ملت و انقلاب خدمت كند.
منتجب نيا اظهار داشت: تلاش ما براي آغاز فعاليت حزب اعتمادملي اين است كه روزنامه رفع توقيف و سايت رفع فيلتر شود، تا حزب بتواند درون نظام و در چارچوب اساسنامه خود به نظام، ملت و انقلاب خدمت كند. حزب اعتماد ملي با برخي گروه ها و احزاب اصلاح طلب از اين جهت متفاوت است كه، اعلام انحلال نشده است و بارها از سوي وزارت كشور و كميسيون ماده 10 احزاب اعلام شده است كه حزب اعتماد ملي مي تواند فعاليت كند.
اما بر خلاف اين مواضع، اغلب رسانه هاي حامي فتنه سبز، طي روزهاي اخير اصلاح طلبان را به خاطر تلاش براي تغيير فاز و خروج از بن بست مورد حمله و تخطئه قرار داده اند. سايت كلمه كه از سوي شوراي هماهنگي سبز (اردشير اميرارجمند ) به روز مي شود، مدعي «پروژه توليد اصلاح طلبان بدلي از سوي حكومت» شد و به اصلاح طلباني كه مايل به حضور در انتخابات هستند حمله كرد. كلمه ضمن حمله به برخي احزاب اصلاح طلب، نوشت: شركت در يك بازي انتخاباتي از قبل تعيين شده، چيزي جز نقض غرض نيست.
كلمه، اصلاح طلباني چون جهانگيري، عارف، انصاري و نجفي را كه خواستار حضور در انتخابات شده و بعضا از آنها به عنوان نامزد ياد شده، به عنوان افراد بدلي كه بين جنبش سبز اختلاف افكني مي كنند ياد كرد.
در اين ميان وب سايت راديو زمانه در تحليلي خاطرنشان كرد: شانس موفقيت جنبش سبز با استفاده از فرصت انتخابات بسيار اندك است. حاكميت اراده اصلاحات ندارد. شانس ايجاد فرصت در انتخابات پيش رو بسيار اندك است در حالي كه عواقب منفي آن مانند عميق تر شدن شكاف در اردوگاه دموكراسي خواهان و سرخوردگي هاي بيشتر را نمي توان دست كم گرفت.
علي كشتگر از سران گروهك فدائيان خلق نيز از طريق سايت گويانيوز به اصلاح طلباني چون محمد و محمدرضا خاتمي حمله كرد و نوشت: برخي اصلاح طلبان در هماهنگي با حاكميت درصدد دور زدن موسوي هستند. بايد ديد آقاي محمدرضا خاتمي چگونه وكالت آن هزار نفري را كه نظام به آنها حساس است و بايد گوشه نشيني اختيار كنند به دست آورده كه از طرف آنها قول مي دهد؟ آيا آنها همان اعضاي حزب مشاركت و سازمان مجاهدين و دفتر تحكيم و امثال كروبي و موسوي و تاج زاده نيستند؟
رضا خاتمي اخيراً گفته بود: «ما مي آئيم تضمين مي كنيم كه مثلاً اگر نسبت به اين پانصد نفر، هزار نفر حساسيت وجود دارد ما قول مي دهيم اين ها در انتخابات شركت نكنند. اما بقيه را بگذاريد بيايند».
كشتگر در واكنش به اين قبيل مواضع مي نويسد: برخي از اصلاح طلبان درصدد كوتاه آمدن از مطالبات حداقلي و پايين آوردن سطح آن هستند، حاكميت مي خواهد عده اي اصلاح طلب در انتخابات شركت كنند، كساني كه با سران فتنه يعني موسوي و كروبي و زندانيان تعيين تكليف كرده و حساب خود را از آنان جدا كرده باشند. هدف از اين نقشه تبديل اصلاح طلبان به شريك كوچك و تحقير شده و نابود كردن جنبش سبز از راه ايجاد شكاف و تفرقه در ميان فعالان اين جنبش است. براي عملي كردن اين نقشه بايد عده اي از اصلاح طلبان حساب خود را از موسوي، كروبي و ساير زندانيان سياسي (سران فتنه) جدا كنند. به نظر مي رسد كه حاكميت براي پياده كردن اين نقشه به مواضع دو پهلو و لغزنده محمد و محمد رضا خاتمي اميد بسته است. محمد خاتمي هر چند كه هنوز مواضع خود را براي شركت اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوري سال آينده علني نكرده، اما تجربه زمامداري 8 ساله آقاي خاتمي، برداشت تسليم طلبانه و منفعلانه او را از اصلاح طلبي به نمايش گذاشت.
كشتگر در پايان نوشت: آقايان خاتمي وقتي كه هم دولت و هم مجلس را در اختيار داشتند، تسليم حاكميت شدند، حالا با تلاش براي تبديل نشدن به زائده كوچكي از قدرت چه دردي از دردهاي ما را دوا خواهند كرد.
گويانيوز در تحليل ديگري با اشاره به اخراج اصلاح طلبان از حاكميت و پرداخته شدن هزينه اين اخراج از سوي حاكميت نوشت: حاكميت چرا بايد بعد از پرداخت آن هزينه، دوباره بپذيرد كه اصلاح طلبان به قدرت برگردند.
اين رسانه وابسته به اپوزيسيون افزود: مي تواند با گذاشتن شرط «موضع گيري در مقابل فتنه» كه اين روزها از زبان برخي عناصر نظام مطرح مي شود ترك ايجاد شده در بدنه جنبش سبز را كه با رأي دادن خاتمي نمايان شد به شكافي عظيم بدل كند. با وجود چنين شرطي در واقع اصلاح طلبان بدون لجن مالي كردن خود نمي توانند در انتخابات شركت كنند. در چنين شرايطي هر گروهي از اصلاح طلبان كه بخواهند در انتخابات شركت كنند ناچار به موضع گيري در برابر عملكرد گذشته و «فتنه 88» و به تبع برانگيختن واكنش سبزها خواهد شد. اصلاح طلبان نبايد سبب خودسوزي سياسي در جنبش سبز شوند.
همچنين شبكه بالاترين در نوشته اي تصريح كرد: چند وقت پيش آقاي خاتمي صحبت از تندروي برخي نيروها در داخل و خارج كرد ولي معلوم نيست مفهوم تندروي مد نظر آقاي خاتمي چيست؟ يا عده اي شركت نكردن و تحريم انتخابات را انفعال دانستند آيا واقعاً تحريم انتخابات انفعال بود؟ شركت در انتخابات با وضعيت فعلي خودكشي سياسي است.
 


آمريكا حاضر نيست به خاطر تشويش اسرائيل خودكشي كند (خبر ويژه)

واشنگتن نمي تواند به اسرائيل اجازه دهد كه به واسطه اضطراب خود و تشويق به حمله نظامي عليه ايران، توازن ميان سود و زيان آمريكا در خاورميانه را به هم بريزد.
پژوهشگر انستيتو مطالعات استراتژيك لندن ضمن بيان اين مطلب نوشت: دلايل شكاف متعددي ميان آمريكا و اسرائيل وجود دارد. سران اسرائيل از حمله هوايي به ايران دفاع مي كنند اما آمريكا از يك سو در قواعد بين المللي سهم دارد و از سوي ديگر، تجربه اين كشور درباره جنگ پيش گيرانه تجربه اي تلخ است. دولت فعلي ايالات متحده از جهات مختلفي مي تواند در نظر بگيرد كه به خاطر اقدام پيش گيرانه عليه تهديد عراق قدرتش تا حدود بسياري تحليل رفته است و اكنون مشخص است، آنچه تهديد از سوي عراق خوانده مي شد در واقع بسيار خيالي تر و دور دست تر از ادعاها بود.
دانا آلين در «استراتژي و سياست جهاني» نوشت: اسرائيل كمتر از آمريكا نگران عواقب يك حمله هوايي است كه مي تواند منجر به خروج ايران از معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي و اخراج بازرسان آژانس از ايران شود.آمريكا عدم دسترسي بازرسان آژانس به تأسيسات ايران، كشيدن سيم ضامني است كه توانايي بالقوه هسته اي را به سلاحي بالفعل تبديل مي كند.
وي تصريح كرد: با اين وصف اصلاً غافلگير كننده نيست كه آمريكا براي درگير شدن در يك جنگ پيش گيرانه جديد حتي به صورت غيرمستقيم بي ميل باشد. يك سال پيش انتشارات دانشگاه آكسفورد كتابي را منتشر كرد با عنوان «بحران ششم؛ ايران، اسرائيل، آمريكا و شايعات جنگ» كه من يكي از دو نويسنده كتاب بودم. ما در اين كتاب تلاش كرديم تا تعادلي ميان سود و زيان يك حركت نظامي عليه ايران برقرار كنيم و اكثر پيش بيني هاي ما به نتايج منفي ختم شدند و آن نتايج از نظر من هنوز به همان اندازه صحيح است كه در زمان نگارش بود. البته اسرائيلي ها اين موضوع را انكار نمي كنند كه حمله به ايران مي تواند تبعات ناخوشايندي داشته باشد.
دانا آلين در اين تحليل تأكيد كرد: به طور كلي دليل قانع كننده اي وجود ندارد كه طرح حمله به ايران موفقيت آميز خواهد بود. چنان كه ما در كتاب بحران ششم بحث كرده ايم طنز تلخ اين است كه اسرائيلي ها به احتمال زياد نخواهند توانست جلوي دست يابي ايران به تسليحات هسته اي را بگيرند. برنامه ايران ممكن است براي چند سال به تعويق بيفتد اما ايران تلاش هايش را دوچندان خواهد كرد و احتمالاً در شرايطي بسيار حساس تر از آنچه كه قبلاً با آن مواجه بوديم موفق خواهند شد.
پژوهشگر انستيتو مطالعات استراتژيك لندن سپس به اختلاف ديگر ميان آمريكا و رژيم صهيونيستي پرداخت و نوشت: اسرائيل بر آن نيست كه ميان سلاح اتمي بالفعل و توان بالقوه هسته اي براي مقاصد صنعتي و غيرنظامي تمايز قائل شود، اما دولت اوباما گمان مي كند كه اين تمايز بسيار مهم است . ديويد پترائوس رئيس سازمان سيا و جيمز كلاپر مدير اداره اطلاعات ملي هر دو در ژانويه 2012 تصديق كردند كه دليل قانع كننده مبني بر اينكه تهران عزم خود را براي گذر از توان بالقوه هسته اي به بمب اتم جزم كرده است، در اختيار ندارند.
نويسنده مي افزايد: خطوط قرمز آمريكا و اسرائيل متفاوت است. آمريكا پس از جنگ عراق و افغانستان به دنبال يافتن نقشي معتدل و قابل تحمل براي خود در خاورميانه است. ماجراي عراق نشان داد كه يك ابرقدرت اگر از محدوديت هاي خود پا فراتر بگذارد اين مسئله هم براي ثبات بين المللي و هم براي منابع داخلي قدرت آن ابرقدرت مضر است. مسئله اين است كه اگر آمريكا بخواهد در مقابل هرگونه تهديد بالقوه از نقش خود به عنوان «پليس جهان» استفاده كند، به راحتي وارد توالي بي پاياني از جنگ هاي پيشگيرانه خواهد شد.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14