(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 5 مرداد 1391 - شماره 20266

هزينه برق را كاهش دهيم
خواص اسفناج
15نكته تغذيه اي براي روزه داري در فصل گرما
قاضي هاي منصفي باشيم
نگران ضدآفتاب نباشيد!
كودكان از شرم چه مي دانند؟
درمان سخت ترين سرماخوردگي ها وگلودردهاي شديد
دردسرهاي شكم چاق
سبزي هايي كه مصرف مي كنيم


هزينه برق را كاهش دهيم

باتوجه به فرا رسيدن روزهاي گرم تابستان نياز به كولر بيش از پيش حس مي شود و بسياري از مردم نيز به دنبال يافتن بهترين وسيله سرمايشي براي منزل شان هستند. در اين ميان كولرهاي آبي و گازي رقابت بسيار سختي را دارند.
اين روزها هوا بسيار گرم شده است و بسياري از خانوارها از ماه هاي قبل كولرهايشان را روشن كرده اند. در ادامه به بررسي كولرهاي گازي و آبي مي پردازيم و راهكارهايي براي كاهش مصرف برق در آنها پيشنهاد مي كنيم.
مقايسه كولر گازي و آبي
كولرهاي گازي برخلاف كولرهاي آبي رطوبت محيط را افزايش نمي دهد پس در مناطق مرطوب كارايي زيادي مي توانند داشته باشند. از اين جهت براي محيط هاي شرجي بسيار مناسب اند.
كولر گازي نام مصطلح فارسي است كه به كليه دستگاه هاي شامل چرخه سرمايش مبتني بر تراكم و انبساط گاز اطلاق مي شود. نام انگليسي اين گونه تجهيزات Air Conditioner است.
سيستم هاي سرمايشي موجود در ايران و مصارف برق آنها
سيستم هاي سرمايشي كه در ايران مورد استفاده قرار مي گيرند در نقاط مختلف متفاوت است.
از جمله اين سيستم ها كه عمدتاً در مناطق جنوب و شمال كشور به علت آب و هواي گرم و مرطوب مورد استفاده قرار مي گيرند، كولر گازي مي باشد.
حدود 70 درصد از خانوارهاي ايراني در فصل گرما از كولرهاي آبي و يا گازي براي خنك كردن محيط زندگي خود استفاده مي كنند. توان كولرهاي آبي در حدود 500 وات و در مورد كولرهاي گازي بالغ بر 2000 وات است.
كولرهاي آبي در مناطقي كه رطوبت هوا بالاست، مانند شمال و جنوب كشور از كارايي خوبي برخوردار نيستند، لذا در اين مناطق از كولرهاي گازي به طور گسترده استفاده مي شود. لكن در مناطقي كه شرايط آب و هوايي براي استفاده از كولر آبي مساعد است، استفاده از كولر گازي اشتباه است.
در ضمن تفاوت اصلي كولرهاي گازي و آبي علاوه بر ساختار و نظام كاري آنها نبود ترموستات در سيستم كنترلي كولر آبي مي باشد كه بتواند زمان روشن بودن كولر را باتوجه به دماي محيط مديريت كند كه اين خود عيب بزرگي محسوب مي شود و سبب مي شود تا در فصول گرم مثل تابستان به علت روشن ماندن كولر در تمامي ساعات شب سبب سرماخوردگي و بيماري افراد استفاده كننده از اين نوع كولر شود كه البته كولر گازي اين مشكل را ندارد و خوشبختانه اين مشكل با استفاده از كليد هوشمند كولر آبي قابل حل است.
مصرف بالاي انرژي الكتريكي در كولرهاي گازي، اهميت بهينه سازي و كنترل مصرف انرژي الكتريكي را در اين وسايل ايجاب مي نمايد.
مقدار انرژي مصرفي در كولرهاي گازي تابع عوامل مختلفي است كه از مهم ترين عوامل تاثيرگذار بر مصرف انرژي الكتريكي كولرهاي گازي مي توان به محل نصب، سرويس و نگهداري مناسب و تناسب ظرفيت برودتي كولر با فضاي مورد استفاده (از لحاظ مساحت، دما و رطوبت) اشاره نمود.
كولرهاي گازي را مي شناسيد؟
در ابتدا اين نكته را بدانيد كه كولرهاي گازي هزينه برق مصرفي را هفت برابر افزايش مي دهد. اين بدين معني است كه اين كولرها مي توانند واقعاً از نظر اقتصادي به شما صدمه وارد كنند.
براساس اعلام سازمان بهره وري انرژي ايران، استفاده از كولرهاي گازي در مناطق گرم و شرجي از نظر فني و اقتصادي مناسب است در صورتي كه استفاده از اين نوع خنك كننده ها در مناطق معتدل كشور به دليل بالا بردن ميزان مصرف برق و افزايش هزينه هاي برق آن، مناسب نيست.
توان مصرفي كولر گازي استاندارد، حدود چهار برابر كولرهاي آبي است و اين امر باتوجه به افزايش پلكاني قيمت برق، مي تواند بسيار حائز اهميت باشد و تا هفت برابر موجب افزايش هزينه هاي برق مصرفي شود.
به منظور مديريت هزينه هاي برق مصرفي در تهيه و استفاده از تجهيزات و وسايل سرمايشي به تناسب شرايط جغرافيايي با نوع وسيله سرمايشي انتخابي، تناسب حجم محل با قدرت سرمايش وسايل انتخابي، تهيه و خريد تجهيزات سرمايشي با نشان استاندارد و معتبر و داراي رتبه انرژي بالا و تعمير و نگهداري به موقع توسط اشخاص مجاز دقت كنيد.
با كولرهاي آبي بيشتر آشنا شويد
با داشتن يك كولر آبي با راندمان قابل قبول، مي توان دماي هوا را بين 10 تا 12 درجه كاهش داد و بيش از 30درصد نيز در ميزان مصرف انرژي، صرفه جويي كرد. براي شهرهاي با آب و هواي گرم و خشك (داراي متوسط رطوبت هواي كمتر از 20درصد) انتخاب كولرهاي آبي بهترين گزينه است، چرا كه در كنار مصرف برق كمتر، آسايش سرمايشي بيشتر را فراهم مي كند.
انتخاب كولرهاي آبي در مناطق گرم و خشك، كه براي داشتن محيطي با هواي مطبوع در اتاق ها و فضاهاي داخل ساختمان نياز به هواي خنك همراه با رطوبت مي باشد، بهترين گزينه است. تهران، قزوين، قم، سمنان، كاشان، شيراز، اصفهان، اهواز، يزد، كرمان، كرمانشاه، سيستان و بلوچستان و خراسان و بخش هايي از استان گلستان (گرگان) ازجمله شهرها و استان هايي هستند كه كولر آبي نياز سرمايشي در آنها را تامين مي كند.
بديهي است استفاده از كولرهاي گازي در اين مناطق، تنها به منزله اتلاف سرمايه بوده است و منجر به افزايش چشمگير هزينه هاي انرژي در سبد خانواده مي شود.
بهينه سازي و كاهش مصرف كولرهاي آبي
انجام سرويس و يا تعمير و نگهداري به موقع و مناسب، تعويض ساليانه پوشال ها و تسمه كولر و نيز شستشو، جرم گيري و رسوب زدايي سوراخ ناوداني و دريچه هاي ورودي هوا در درب كولرها، پره هاي فن توري و صافي پمپ آب، ديواره و كف داخلي كولر (به وسيله برس مناسب) از جمله مواردي هستند كه هنگام راه اندازي كولرهاي آبي نصب شده موجود در كاهش مصرف انرژي و افزايش طول عمر كولرها موثر است.
همچنين، روغن كاري ياتاقان هاي كولر (هرماه يكبار در طول تابستان)، كنترل ميزان سفتي تسمه پس از قرار گرفتن در شيار (ميزان سفتي بايد به گونه اي باشد كه تسمه با فشار ملايم انگشت حداكثر يك سانتي متر خم شود)، شست وشو و جرم گيري شيلنگ و سه راهي توزيع آب و بازرسي ميزان ريزش و توزيع يكنواخت آب بر روي ناوداني درب كولر از ديگر مواردي است كه در كاهش مصرف انرژي كولرهاي آبي موثر است.
بازرسي شيلنگ آب از محل سرشير تا محل اتصال به شناور كولر، تنظيم شناور و ارتفاع آب در كف كولرها، بازرسي كليد و جعبه تقسيم برق كولر (پمپ آب، دورتند وكند) بازرسي سلامت و عدم پارگي برزنت (محل اتصال دهانه خروجي كولر به كانال اصلي) نيز در كاهش ميزان مصرف برق كولر آبي تاثير بسزايي دارند.
در صورت پارگي و فرسودگي برزنت بايد آن را با الياف پليمري كه قابليت انعطاف پذيري بالاتري داشته و در مقابل باد، باران و تابش مستقيم نور خورشيد مقاوم است، استفاده كرد.
تميز كاري و غبارگيري از پره هاي دريچه كولرها از سمت اتاقها و فضاها، باز كردن دريچه ها و غبارگيري كانال هاي پشت آن به وسيله جاروبرقي (حداقل هر دو سال يكبار) و انجام بازديد دوره اي و كنترل عملكرد كولر شامل تراز بودن بدنه، عدم وجود نشتي آب از سرشير تا كولرها، توزيع مناسب و يكنواخت آب بر روي پوشال ها، سلامت پمپ آب و روغن كاري ياتاقان ها و عدم پارگي تسمه (هر 15روز يكبار) در طول ماه هاي گرم سال نيز براي كاهش مصرف برق كولرهاي آبي توصيه مي شود.
در مدت زمان استفاده از كولر قبل از هر بار روشن كردن فن كولر، حداقل 10 دقيقه پمپ آب آن را روشن كرده و بهتر است راه اندازي اوليه فن با زدن كليد دور تند آغاز و چند ثانيه بعد به دور كند برگردانده شود.
نصب سايبان روي كولرهاي آبي موجود در جهت كاهش مصرف انرژي بسيار موثر است. اين كار علاوه بر كاهش ميزان تبخير و مصرف آب در كولرهاي آبي، از تابش مستقيم نور خورشيد به سقف و بدنه و در نتيجه افزايش حرارت آب و هواي داخل كولر جلوگيري كرده و در نتيجه باعث افزايش راندمان و كاهش مصرف انرژي كولر مي شود.
 


خواص اسفناج

متخصصان تغذيه تاكيد دارند كه اسفناج داراي ارزش غذايي بالايي است و در حفظ سلامت بدن نقش بسزايي دارد.
اين گياه برگ پهن و سبز رنگ روند كند شدن عملكرد مغز را به تاخير مي اندازد. همچنين اين سبزي به دليل دارا بودن منبع غني از ويتامين آ، براي حفظ سلامت چشم فوق العاده مفيد است.
اسفناج در عين حال يك منبع غني از فلاوونوئيد است. فلاوونوئيد نوعي آنتي اكسيدان است كه خطر بروز چندين نوع سرطان از جمله ريه، روده بزرگ، تخمدان و التهاب را كاهش مي دهد.
به گفته متخصصان تغذيه، مصرف يك وعده اسفناج مي تواند تا 40 درصد نياز روزانه آهن بدن را تامين كند. به علاوه كاروتينوئيد موجود در آن، خطر بروز سرطان پروستات را كاهش مي دهد.
اسفناج همچنين حاوي ويتامين كا است كه براي پيشگيري از بروز پوكي استخوان ضروري است. ميزان بالاي پتاسيم و ميزان پايين سديم موجود در اين سبزي براي حفظ تعادل فشار خون لازم است چرا كه پتاسيم كاهش دهنده و سديم افزايش دهنده فشارخون است.
در اين مقاله همچنين آمده است كه اسفناج نقش مهمي در تقويت و بازسازي پوست و پيشگيري از بروز چين و چروك هاي پوستي دارد. رنگدانه هاي موجود در اسفناج از پوست در برابر اشعه ماوراي بنفش محافظت مي كند.
علاوه بر موارد فوق اسفناج يك منبع غني از ويتامين ب3 است و بنابراين داروي مهمي براي برطرف كردن بيماري پلاگر محسوب مي شود. پلاگر يك نوع بيماري است كه به علت كمبود ويتامين ب3 در بدن به وجود مي آيد و مهمترين علائم آن شامل ضعف بدن، تشنج، اختلال در دستگاه هاضمه و بوجود آمدن لكه هاي قرمز روي بدن هستند.
اسفناج به طور كلي حاوي مقادير قابل توجهي آهن، كلسيم، سديم، پتاسيم، يد، مس، منيزيم، لسيتين، كلروفيل، كاروتن، اسيد اگزاليك و اسيد ارسنيك است و به علت دارا بودن منيزيم، جلوي پيشرفت سرطان را مي گيرد.
 


15نكته تغذيه اي براي روزه داري در فصل گرما

ماه رمضان امسال به دليل مصادف شدن با روزهاي گرم و طولاني تابستان داراي حساسيت و تحمل بيشتري است كه با يك برنامه تغذيه اي درست هنگام افطار و سحر مي توانيم بدون هيچگونه مشكلي از مزاياي آن بهره ببريم و به مشكلاتي مانند ضعف بدني، افت فشار، تشنگي و گرسنگي نيز دچار نشويم.
رعايت راهكارهاي ساده تغذيه اي در افطار و سحر مي تواند روزه داران را به منظور دريافت منافع بدني و تسهيل بهره مندي از مزاياي روحاني اين ماه مبارك ياري كند زيرا يك فرد بيمار به درستي نمي تواند از بركات ماه رمضان فيض ببرد.
1) براي اينكه كمتر هنگام روزه داري تشنه شويد بهتر است در برنامه غذايي سحري از خوردن غذاهايي مثل انواع كوكو، بادمجان، سوسيس و كالباس، سس مايونز و سير و پياز و همچنين غذاهاي چرب و پرنمك كه سبب تشنگي زياد در طول روز مي شود پرهيز كنيد.
2) سعي كنيد از غذاهاي آب پز شده و خورشت هاي آبدار و كم نمك استفاده كنيد.
3) خوردن مواد شيرين مانند زولبيا و باميه هنگام سحر سبب افت سريع قند خون و احساس گرسنگي در طول روز مي شود.
4) بعد از خوردن سحري، بهتر است هنگام مسواك زدن براي كاهش تشنگي و خشكي دهان، از حجم كمتري خمير دندان استفاده كنيد.
5) سعي كنيد در ماه رمضان ميوه هاي آب دار و سبزي هاي بيشتري مصرف كنيد تا در طول روز دچار تشنگي نشويد.
6) بهتر است هنگام افطار از مخلوط آبليموي تازه با آب يا چاي كمرنگ يا شربت خاكشير به جاي قهوه و چاي پر رنگ استفاده كنيد.
7) خوردن 8 تا 12 ليوان آب از افطار تا هنگام سحر سبب مي شود تا شما در طول روز كمتر دچار تشنگي شويد.
8) براي اينكه بعد از خوردن افطار و سحري دچار سوزش معده و ترش كردن نشويد بهتر است از غذاهاي سبك و كم چرب استفاده كنيد. در ضمن مايعات را پس از اتمام غذا بخوريد و بلافاصله بعد از خوردن سحري به رختخواب نرويد.
9) بهتر است افطار خود را با يك استكان آب ولرم يا يك فنجان شير و عسل باز كنيد و از خوردن غذا و شيريني هاي فراوان هنگام افطار بپرهيزيد تا دچار سنگيني و مشكلات معده نشويد.
10) سعي كنيد وعده هاي غذايي مانند پلو و خورشت را دو ساعت بعد از افطار ميل كنيد تا هضم آن آسان باشد.
11) براي جلوگيري از بروز يبوست و مشكلات روده، بعد از خوردن افطار آلو و انجير خيس شده و ميوه هايي همچون گلابي، هلو و هندوانه ميل كنيد.
12) ورزش سبك و پياده روي بعد از افطار به هضم غذا و جلوگيري از يبوست كمك زيادي مي كند.
13) وعده سحري را به هيچ عنوان حذف نكنيد زيرا ادامه دادن به اين روال در طول ماه رمضان سبب افت بدني و تحليل عضلاني خواهد شد.
14) نان و پنير كم نمك با سبزي يا گردو با يك ليوان شير از بهترين خوردني ها براي سحر محسوب مي شود زيرا علاوه بر حجم سبك داراي قوت بسيار است.
15) براي اينكه در طول روز كمتر تشنه شويد بهتر است علاوه بر خوردن آب فراوان در فاصله افطار تا سحر، از كربوهيدرات هايي همچون نان و غلات و ماكاروني سبوس دار در وعده افطار و سحر استفاده كنيد. اين مواد سبب مي شود گليكوژن بدن در حد نرمال حفظ شده و فرد كمتر دچار تشنگي شود.
 


قاضي هاي منصفي باشيم

باتوجه به سن، قدرت فيزيكي، رشد رواني و شخصيت كودك و نيز شرايط اجتماعي و فرهنگي محيط اطراف او مي توان راجع به درستي يا نادرستي رفتارش قضاوت كرد.
ممكن است كودكي كه در يك نقطه جهان طبيعي قلمداد مي شود در جاي ديگري از دنيا دچار ناهنجاري رفتاري تشخيص داده شود.
انتظارهاي خانواده از كودك، درستي يا نادرستي رفتار او را مشخص مي كند. يادتان باشد كودكان از رفتار ديگران تقليد مي كنند. كودكان رفتارهايي را كه پاداش به دنبال دارد تكرار مي كنند و در عوض به دور رفتارهايي كه به آنها پاداش تعلق نمي گيرد و يا تنبيه در پي دارد نمي گردند.
در واقع ثبات والدين به كودكان كمك مي كند تصميم بگيرند كه آيا به رفتارشان ادامه دهند يا خير. اگر والدين در مورد رفتاري مشابه برخوردي دوگانه با كودك داشته باشند او سردرگم مي شود. بايد باتوجه به سن و مراحل رشد كودك در مورد درستي رفتار او قضاوت كرد.
بهترين راه اين است كه رفتار بد كودكان را ناديده بگيريم زيرا آنها براي جلب توجه والدين به تكرار رفتار خود- چه مثبت و چه منفي- مي پردازند. اگر تلاش هاي شما بي ثمر بود بايد از روش هاي ديگر استفاده كنيد. يادتان باشد فقط يك بار رفتار بد كودك را به او گوشزد كنيد و به تكرار اين كار نپردازيد. در ضمن با دادن پاداش او را در انجام كارهاي درست تشويق كنيد.
در مورد كودكان بالاي دو سال اين روش بسيار موثر است.
البته حدود دو ماه طول مي كشد كه نتيجه مثبت اين كار معلوم شود. والدين بايد صبور باشند و هر بار روي يك يا دو رفتار كودك تمركز كنند.
بهتر است از رفتارهايي مثل مسواك زدن قبل از خواب، مرتب كردن اسباب بازي ها و كتاب ها و رفتار مناسب در حين غذا خوردن آغاز كنيد.
شما مي توانيد براي كودكان خود پاداش هايي مانند خواندن داستان، ديرتر خوابيدن، تنقلات و اسباب بازي در نظر بگيريد.
يادتان باشد از دقايقي قبل فرزند خود را از برنامه بعدي اش مطلع كنيد. فراموش نكنيد تنبيه و يا فرياد زدن بر سر كودكان آنها را عصيانگر مي كند.
آذر شايان
 


نگران ضدآفتاب نباشيد!

اگرچه كارشناسان درباره اين كه كدام محصول بي خطر است اتفاق نظر ندارند، اما همگي برسر اين كه هنگامي كه در معرض تابش نور خورشيد هستيد بايد از يك محافظ استفاده كنيد توافق دارند، اما نوع ضدآفتاب، ميزان SPF و مواد تشكيل دهنده شيميايي يا معدني آن قابل بحث است.
انتخاب كردن محصول محافظ پوست در برابر خورشيد براي بسياري از افراد يك چالش بوده است، چرا كه در حال حاضر تعداد اين محصولات افزايش يافته و گزارش هاي ضدو نقيضي درباره خطرات آنها منتشر مي شود.
براساس قوانين جديد سازمان غذا و داروي آمريكا سازندگان اين محصولات بايد تا پيش از تابستان نكات خود را درباره اين محصولات روي برچسب محصول مشخص كنند اما با فشار توليدكنندگان قرار شد مهلت زماني تا دسامبر 2012 افزيش يافت.
اهميت بي خطر بودن ضدآفتابها
اخيرا يك گروه كاري زيست محيطي گزارش سالانه اي از تجزيه تحليل ضدآفتاب منتشر كرده است. اين گروه بهداشت عمومي بررسي ضدآفتابها را شش سال پيش در تلاش براي ارتقاي آگاهي از محتويات بالقوه خطرناك اين ضدآفتابها آغاز كرد.
اين گزارش درجه بندي خود را به ايمني، محافظت خورشيد براساس محتويات محصول، ميزان محافظت در برابر اشعه هاي ماوراي بنفش A و ماوراي بنفش B و نرخ ميان اين دو و ميزان ماندگاري محصول روي پوست بود.
اين گزارش بسيار جنجال برانگيز شد و پس از آن آكادمي پوست شناسي آمريكا بيانيه اي صادر كرد و اظهار داشت كه تمام ضدآفتابهاي اين كشور بي خطر هستند.
نكا ليبا تحليلگر ارشد اين گروه اظهار داشت: كار اين گزارش هشدار دهنده بود. براساس اين تحقيقات اكسي بنزون داخل پوست نفوذ مي كند و به صورت بالقوه مي تواند هورمون ها را مختلف كند، همين نكته مي تواند زنگ خطري براي پرهيز از اين ضدآفتابها باشد.
به رغم اين هشدارها هر روز محصولات بيشتري براي ورود به بازار مجوز مي گيرند.
ليبا اظهار داشت: امسال ما تنها يك محصول از هرچهار محصول را توصيه كرديم، چند سال پيش اين تعداد يك درميان 12محصول مورد تاييد ما قرار مي گرفت اما هنوز هم اين محصولات با تاثيرگذاربودن و بي خطر بودن كامل فاصله دارند.
اشعه هاي ماوراي بنفش Aو B
درحال حاضر دونگراني درباره SPF (شاخص محافظت در برابر خورشيد) وجود دارد: يكي SPF هايي كه صرفا اشعه هاي ماوراء بنفش B را اندازه مي گيرند. چرا كه اين اشعه ها ايجاد آفتاب سوختگي مي كنند. توليدكنندگان ضدآفتابها تصور مي كنند كه شكستن اين اشعه ها تواند از شرايطي چون سرطان پوست جلوگيري كند.
كارشناسان امروز اعتقاد دارند كه هر دو اشعه مضر است. اشعه هاي ماورابنفش A همواره وجود داشته اند، اما پيشتر تصور مي شد كه بي ضرر هستند. نگراني دوم در رابطه با ارتباط مدت قرار گرفتن در مقابل نور خورشيد و بالا بودن SPF است. شواهدي از اين امر وجود دارد كه SPF بالاي 50محافظت بيشتري را از پوست در مقايسه با SPFهاي كمتر ارائه نمي-كند، مردم اعتماد بيش از حدي به اين محصولات داشته و شايد به علت استفاده از چنين محصولاتي مدت زمان بيشتري را در آفتاب سپري مي كنند.
افزودني هاي مخفي ضدآفتابها
برخي نسبت به وجود نوعي از ويتامين (A retinyl palmitate) ابراز نگراني كرده اند، اين ويتامين اغلب به ضدآفتابها افزوده مي شود، اما نتايج يك تحقيق نشان مي دهد كه اين نوع از ويتامين A مي تواند سرعت رشد تومورها و ضايعات پوستي را در مجاورت با نور آفتاب افزايش دهد.
ديگران نسبت به كمبود ويتامينD در صورت استفاده از ضدآفتاب-ها ابراز نگراني كرده اند. چرا كه كارشناسان اعتقاد دارند كه 10 تا 15دقيقه قرار گرفتن در مقابل نور خورشيد براي دريافت ويتامينD مورد نياز روزانه براساس نوع پوست كافي است.
مواد معدني در مقابل مواد غيرمعدني بحث بر سر موادمعدني يا غيرمعدني (شيميايي)به كار رفته در ضدآفتابها به نظر مي رسد ميان افرادي كه به دنبال استفاده از بي خطرترين مواد هستند يا افرادي كه همه اين هشدارها را اغراق شده تلقي مي كنند ايجاد شده است.
ضدآفتابهاي معدني كه مورد تاييد كار گروه زيست محيطي است كه اين گزارش را منتشر كرده، از اكسيد زينك يا اكسيد تيتانيوم براي كمك به محافظت از پوست استفاده مي كند. اعتقاد كارشناسان بر اين است كه ذرات نانو و ميكرو در پوست نفوذ نمي كنند. محصولات سنتي تر روي اوكتيل ساليسيلات (در 59درصد)، اكسي بنزون در (52درصد) و آووبنزون در (49درصد) محصولات وجود دارند، تمركز كرده اند. اكسي بنزون مي تواند از ساير مواد شيميايي تشكيل دهنده كرمها واكنشهاي آلرژيك بيشتر ايجاد كند و به صورت بالقوه عامل مختل كردن هورمونها است كه در ميزان قابل ملاحظه به پوست نفوذ مي كند.
استفاده از كرم يا اسپري هاي ضدآفتاب
گزارش كار گروه زيست محيطي استفاده از كرم و لوسين را نسبت به اسپري توصيه مي كند و علت آن عدم راهيابي ذرات نانو به داخل ششها عنوان شده است.
 


كودكان از شرم چه مي دانند؟

كودكان تا قبل از پنج سالگي چيزي راجع به شرم نمي دانند و معناي هنجارهايي را كه در جامعه پذيرفته شده درك نمي كنند. از نظر آنها لباس پوشيدن يك كار غيرضروري است.
فرض كنيد يك كودك در حالي كه لبخندي بر لب دارد برهنه در مهماني ظاهر مي شود. دراين شرايط مطمئنا والدين حرص مي خورند!
با به كاربستن توصيه هاي زير فرزندتان ياد مي گيرد، به خصوص در حضور ديگران لباس بپوشد.
1- عصبانيت، فريادكشيدن يا تنبيه كردن تأثير منفي بر روي كودك مي گذارد و احتمالا باعث مي شود او براي جلب توجه به تكرار رفتار خود بپردازد.
2- اگر شما نمي توانيد عادت برهنه شدن كودكتان را ناديده بگيريد، حداقل سعي كنيد آرام باشيد. به نرمي با كودك حرف بزنيد و او را ناراحت و متهم نكنيد. به صورت سوم شخص با كودك حرف بزنيد و به او توضيح دهيد كه با لباس زيباتر به نظر مي آيد نبايد برهنه شود. به عنوان مثال بگوييد: «تي شرت قرمز به شايان خيلي مي آيد و او نبايد آن را دربياورد.»
3- در جوامع گوناگون باورهاي مختلفي در مورد لباس وجود دارد. در برخي از مواقع برهنه شدن كودكان اشكالي ندارد درحالي كه در ساير جوامع اين كار شرم آور محسوب مي-شود و لباس پوشيدن اجباري است.
كودك بايد از مرزبندي ها اطلاع داشته باشد و به قوانين جامعه احترام بگذارد.
4-اگر كودكان احساس سنگيني يا گرما كنند ممكن است برهنه شوند. از مناسب بودن لباس كودكتان اطمينان حاصل كنيد. كودكان در زمستان لباس هاي كركي و در تابستان لباس هاي نازك را بهتر تحمل مي كنند.
 


درمان سخت ترين سرماخوردگي ها وگلودردهاي شديد

يكي از بيماري هايي كه هميشه گريبان گير بشر بوده است، انواع سرماخوردگي ها و عفونتها و گلودرد است.
متاسفانه براي رهايي از اين بيماري ها از انواع قرص هاي سرماخوردگي، آنتي هيستامين (آبريزش بيني)، آموكسي سيلين (چرك خشك كن) و آمپول پني سيلين استفاده مي شود. اما واقعيت امر چيز ديگري است. با استفاده كردن از اين قرص ها و آمپول ها فقط بدن مقاومت خود را از دست مي دهد و سلولهاي بدن فلج مي شوند.
پس هنگام ابتلا به اين نوع بيماري ها چه بايد كرد؟
قبل از پرداختن به جواب اين سوال، جالب است بدانيد كه در آزمايشگاه هاي پزشكي براي كشت ميكروب (افزايش ميكروب) از پنج ماده استفاده مي شود. يعني ميكروبها (قارچ - ويروس-باكتري) با خوردن اين مواد رشد مي كنند، تعدادشان چندين برابر مي شود.
اين مواد عبارتند از:
1- تمام گوشتها (سوسيس- كالباس-گوشت قرمز- مرغ - تخم مرغ - و...) و فرآورده هاي لبني (شير- پنير - خامه)
2- خون (درقصابي ها هنگام چرخ كردن گوشت، آن را نمي شويند.
چون اگر گوشت شسته شود، خوب چرخ نخواهد شد. پس خون بين بافتهاي آن باقي خواهد ماند).
3- قند و شكر
4-كاكائو و شكلات
5-آگار (ماده اي است كه از تركيب دو جلبك و آب ايجاد مي شود) اين ماده در شيريني پزي كاربرد دارد. ماده ژله اي كه در شيريني دانماركي است همان آگار است.
پس اگر عفونتي در بدن شما باشد، با استفاده كردن از اين مواد، عفونت (ويروس) شروع به خوردن از اين مواد مي كند و مقدارش خيلي زياد مي شود، و بيماري شما درمان نمي گردد.
براي رفع سرماخوردگي، آنفولانزا، سينوزيت، گلودرد چه چيزي بخوريم؟
يك رژيم غذايي سه روزه مي تواند سختترين نوع اين بيماري ها را درمان كند- دراين چند روز (شير و پنير- گوشت- تخم مرغ - شكلات - چاي - قند و شكر- كاكائو - بيسكوييت) به هيچ وجه مصرف نكنيد.
صبحانه يك قاشق عسل را روي نان بماليد و بخوريد.
¤ در طي روز دوبار (آب+ عسل+ليموترش تازه ) ميل كنيد.
¤ ناهار و شام سوپ بخوريد. اما توجه داشته باشد كه سوپ را بدون گوشت تهيه نماييد.
¤ يك مشت پونه كوهي و يك قاشق سياه دانه را با هم به مدت نيم ساعت بجوشانيد و عصاره آن را با يك قاشق عسل مخلوط كرده، يك ليوان بعد از صبحانه و يك ليوان قبل از خواب مصرف كنيد.
¤ درحد توان ميوه ميل كنيد.
¤ غرغره كردن آب نمك ولرم، از دهان و بيني، قبل از خواب و بعد از بلند شدن از خواب.
با رعايت كردن اين چند نكته، سخت ترين عفونت ها بدون استفاده از داروهاي شيميايي درمان مي شود.
علت اين درمان اين است كه به ميكروبهاي داخل بدن غذا نمي رسد و ميكروبها مي ميرند.
 


دردسرهاي شكم چاق

چاقي شكم اصلا موضوع پيش پا افتاده اي نيست بلكه برعكس، مسئله اي مهم براي حفظ سلامت است كه نبايد از آن غافل شد.
پس اگر شما هم چند كيلوگرم اضافه وزن داريد- به خصوص چاقي ناحيه شكم- زودتر براي حفظ سلامت خود كاري كنيد و اين وضعيت را به نفع خودتان تغيير دهيد.
به گزارش مركز اطلاعات فني ايران، چاقي و اضافه وزن هميشه مشكلي اساسي است كه بايد به آن توجه داشت، اما بايد بدانيم چربي ها و چاقي ناحيه شكم كم و بيش از ساير اعضاي بدن دردسرساز مي شود. اين مشكل ميان آقايان بيشتر از خانم ها ديده مي شود و به همين دليل هم آنها بايد بيشتر مراقب خودشان باشند. به اين نكته هم توجه داشته باشيد كه صرف نظر از وزن كلي شما، چربي ها و چاقي ناحيه شكم مي تواند احتمال بروز انواع بيماري هاي قلبي، فشارخون بالا، سكته مغزي و برخي از انواع سرطان ها را افزايش دهد. علاوه بر اين مشكلات ديابت نوع 2، افزايش ميزان تري گليسيريد، پايين بودن سطح كلسترول خوب خون و بروز مشكلات و اختلالات خواب نيز از ديگر مشكلاتي است كه بايد منتظرش باشيد. اگر مي خواهيد بدانيد شما هم با اين مشكل روبه رو هستيد يا نه، بايد به اندازه دور كمرتان دقت كنيد. البته محاسبات ديگري هم وجود دارد كه مي تواند به طور دقيق تر مشكل را مشخص كند، ولي اندازه دوركمر هم معيار بدي نيست. با اين حساب احتمال بروز بيماري هاي مختلف مانند مشكلات قلبي با افزايش اندازه دور كمر بيشتر مي شود. پس بيشتر مراقب باشيد. خيلي از ما چنين تصور مي كنيم كه حتما با افزايش سن بايد منتظر اضافه وزن باشيم؛ اضافه وزني كه معمولا در افزايش اندازه دور كمر و چاق شدن شكم خودش را نشان مي دهد. با افزايش سن، حجم عضلات كاهش مي يابد و به نوعي از دست مي رود. به خصوص زماني كه فرد فعاليت جسمي كافي نداشته باشد- بنابراين اگر مقدار كالري دريافتي محدود نشود يا اگر ميزان فعاليت بدني افزايش پيدا نكند، به طور حتم بايد منتظر افزايش وزن باشيد. ژن ها نقش مهمي در بروز چاق شدن بيشتر از اين كه به ژنتيك مربوط باشد، به شيوه زندگي و عادت هاي نادرست ما مربوط است. بنابراين به جاي اين كه نااميد باشيد و براي لاغرتر شدن هيچ اقدامي نكنيد، بهتر است از همين امروز شيوه زندگي خود را تغيير دهيد. اگر شما هم مي خواهيد شكم تان كوچك تر از قبل شود و چربي هاي اين ناحيه از بين برود، بهتر است بدانيد اصل قضيه تفاوتي ندارد و شيوه هاي كاهش وزن براي همه قسمت هاي بدن يكسان است. پس اول از همه كالري دريافتي خود را كاهش دهيد، غذاهاي سالم تر بخوريد، مقدار غذايي كه هر وعده مصرف مي كنيد كاهش دهيد و موادغذايي با كالري كمتر را براي خود انتخاب كنيد. پس از رژيم غذايي هم به فكر فعاليت بدني و ورزش باشيد؛ اگر وقت كافي نداريد، مي توانيد از يك پياده روي ساده پس از شام شروع كنيد يا حداقل كمي با بچه ها بازي كنيد تا تحركتان بيشتر از قبل شود و وضعيت بهبود يابد. در نهايت نيز به خاطر داشته باشيد مي توانيد چربي هاي شكم را از بين ببريد، اما اين كار به كمي صبر و تلاش نياز دارد. پس نااميد نشويد و بدانيد چند كيلوگرم كاهش وزن براي حفظ سلامت مفيد است و مي تواند به شما كمك كند.
 


سبزي هايي كه مصرف مي كنيم

سبزي هاي و ميوه ها سرشار از ويتامين هاي گروه A وC بوده و همچنين حاوي مقداري ويتامين B، آهن و مقدار قابل توجهي فيبر هستند.
سبزي هاي به خاطر نقش مؤثرشان در تامين سلامت انسان يكي از گروه هاي مهم موادغذايي محسوب مي شوند و براي حفظ مقاومت بدن در برابر عفونت ها يا ترميم زخم ها، ديد در تاريكي و سلامت پوست ضروري هستند. به همين علت توصيه شده هميشه همراه غذا از سبزيجات تازه نيز استفاده شود.
البته بايد در نظر داشت كه سبزي هاي اغلب به دليل استفاده از كودهاي انساني و حيواني، آب آلوده و تماس حيوانات به عوامل بيماري زا آلوده مي شوند. در صورت مصرف چنين سبزي هاي خطر ابتلا به بيماري هايي نظير وبا، حصبه، هپاتيت، اسهال خوني و بيماري هاي انگلي نظير كيست هيداتيك و آسكاريس وجود دارد. لذا لازم است به خاطر برطرف كردن آلودگي هاي فوق، سبزي هاي قبل از مصرف حتما سالم سازي شوند. به خصوص سبزي هاي كه به صورت خام در تزئين غذا و يا همراه ساندويچ و سالاد استفاده مي شوندكه بايستي حتما سالم سازي و سپس مصرف شوند. به هر حال سالم سازي سبزي هاي شامل چهار مرحله اساسي است: «پاكسازي، انگل زدايي، گندزدايي، شست و شو» كه در ادامه به هر كدام از اين مراحل خواهيم پرداخت.
پاكسازي: ابتدا سبزي هاي را به خوبي پاك كرده و مواد زايد و غيرقابل مصرف آن را جدا كنيد. سپس آن را خوب شست وشو دهيد تا گل و لاي و مواد زايد از لابه لاي سبزي هاي پاك شود.
انگل زدايي: پس از پايان مرحله پاك سازي، سبزي پاك شده را در يك ظرف 5 ليتري آب ريخته و به ميزان هر ليتر آب، سه تا پنج قطره مايع ظرفشويي به آن اضافه كنيد. قدري بهم زده تا تمام سبزي هاي در كف و آب غوطه ور شود و پس از چند دقيقه، آنها را به آرامي از روي كف و آب جمع آوري كنيد. ظرف و سبزي را مجددا با آب سالم خوب شست وشو دهيد تا تخم انگل ها و باقيمانده مايع ظرفشويي از آنها جدا شود.
گندزدايي: براي گندزدايي و از بين بردن ميكروب هاي بيماري زا بهتر آن است كه از مواد گندزدايي مجاز موجود در داروخانه ها يا فروشگاه هاي موادغذايي و طبق برچسب موجود بر روي آن استفاده شود، اما چنانچه در دسترس نبود، يك گرم يعني نصف قاشق چاي خوري، پودر پركلرين را در ظرفي محتوي 5 ليتر آب بريزيد تا كاملا در آب حل شود. محلول مزبور كاملا ضدعفوني كننده است و بايد سبزي هاي انگل زدايي شده مرحله قبلي را به مدت 5 دقيقه در اين محلول قرار دهيد.
شست وشوي نهايي: پس از اجراي گندزدايي سبزي هاي آنها را مجددا با آب سالم و فراوان بشوييد تا باقيمانده كلر يا مواد گندزداي به كار رفته كاملا از سبزي هاي جدا شوند. پس از شست وشوي نهايي مي توان سبزي ها را مصرف كرد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14