(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 7 مرداد 1391 - شماره 20266

شركت در مراسم 264 شهيد روستايي در گل و لاي و با اسب!
طلاي سفيد خراسان رضوي در آستانه نابودي
ايران در كيهان
برگزاري هجدهمين سالگرد درگذشت شيدا در نيشابور
توضيح شركت مخابرات درباره يك مطلب:
مطالبات آزادگان پس از مشخص شدن منابع مالي پرداخت مي شود
ترتيل خواني قرآن در42 امامزاده يزد برگزار مي شود
پذيرايي از روزه داران اهوازي در ايستگاه هاي افطار
بيش از 587 هزار كيلوگرم عسل در بابل توليد شد
اجراي طرح هجرت 3 در آذربايجان غربي
بيمار مرگ مغزي به 9 نفر زندگي دوباره بخشيد
تحقق مصوبات سفر اول هيئت دولت به قزوين
پاي صحبت مردم
سرپرست شبكه بهداشت و درمان شهرستان:
بجستان با كمبود پزشك متخصص روبه روست


شركت در مراسم 264 شهيد روستايي در گل و لاي و با اسب!

به موازات رشد غناي فرهنگي و معنوي در منطقه هزار جريب، فقر اساسي در ايجاد راه ها همچنان در بسياري از 148 روستاي هزار جريب به چشم مي آيد. به عنوان نمونه فقر اساسي روستاي «سورك» محروميت از جاده است كه علي رغم پيگيري هاي زياد و وعده هاي مسئولان از جمله معاون وزير كشور، استاندار مازندران، نماينده فعلي و نمايندگان پيشين مردم بهشهر و نكا در مجلس شوراي اسلامي و بسياري از مسئولان محلي، همچنان تردد در 6 كيلومتر از جاده خاكي مسير لايي به سورك در ايام بارندگي فقط با استفاده از زنجير چرخ و خودروهاي داراي دنده كمكي ميسر است و در فصل زمستان به علت برفگير بودن محور در بسياري از اوقات، جاده مسدود مي شود.
بارندگي مختصر در روز برگزاري يادواره شهداي منطقه هزار جريب و سورك تحت عنوان «پانزدهمين يادمان 264 پرستوي مهاجر» باعث شد كه در رفت و برگشت بسياري از خودروها در چندين مسير در گل و لاي متوقف شوند و مردم به ناچار با پاي پياده، تراكتور، وانت و بعضاً از روستاهاي اطراف با اسب خود را به محل يادواره برسانند.
چند تن از رانندگان تراكتور داوطلبانه و صلواتي ده ها دستگاه خودرو متوقف شده در گل و لاي را در مسيرهاي لغزنده و گل آلود يدك كشيدند تا رانندگان با آرامش خاطر مسيرهاي پرخطر را طي كنند.
نكته پاياني اينكه، در طي 11 سال برگزاري يادواره شهدا در سورك، همواره به مسئولان گوشزد شد كه راه چاره اي براي جاده 6 كيلومتري لايي به سورك كه پنج روستاي مسير هم از آن برخوردار خواهند شد انديشيده شود، اما تاكنون هيچ اقدامي كه حداقل مردم در فصل تابستان مشكل نداشته باشند انجام نپذيرفته است.
در جنوب اشرف البلدان با نكا
يكصد و پنجاه قريه زم جدا
منتشر باشد همه اين قريه ها
در ميان دره ها، هم قله ها
از دوصد پنجاه پرواز شهيد
جملگي بس تابناك همچون كه شيد
ملتمس هستيم خيل رجال
طرح يك جاده براي حسن حال
تا روابط جمله نيكو در قراي
همه داعي و يادي از شما
ساري- خبرنگار كيهان
 


طلاي سفيد خراسان رضوي در آستانه نابودي

گزارش از: خبرنگار كيهان در رشتخوار
با توجه به نزديك شدن به فصل برداشت پنبه در سال جاري و وجود بيش از 15هزار تن پنبه محلوج تصفيه شده در كارخانه هاي پنبه شهرستان رشتخوار به دليل واردات بي رويه اين محصول، قيمت پنبه روز به روز كاهش يافته و كشت اين محصول را در شهرستان رشتخوار غيراقتصادي كرده است.
جمعي از پنبه كاران شهرستان رشتخوار به خبرنگار ما گفتند: دولت با صفر كردن تعرفه واردات پنبه كمر كشاورزان را در آستانه برداشت اين محصول شكسته و پنبه توليدي كشاورزان روي دست آنان مانده است.
يك پنبه كار در آهنگران گفت: به دليل مشكلاتي كه در زمينه روند زراعت و بازار اين محصول توليدي در كشور و منطقه به وجود آمده است، هزاران تن محلوج- پنبه تصفيه شده، از سال گذشته روي دست پنبه كاران و مالكان كارخانه هاي پنبه پاك كني رشتخوار مانده است.
هادي شادفر گفت: اين ميزان محلوج كه بخشي از توليدات سال گذشته محسوب مي شود، از ماه ها پيش به علت امتناع نساجي ها از خريد پنبه افت شديد قيمت، و بي توجهي و فقدان حمايت مسئولان، در محوطه كارخانه پنبه پاك كني بخش جنگل تلنبار شده است.
وي گفت: توليدكنندگان پنبه و محلوج در جنگل، با اين هدف كه هم از اين طريق امرار معاش كنند و هم صنايع نساجي داخلي را از دراز كردن دست به سوي كشورهاي ديگر بي نياز كرده و به پيشرفت و تعالي ايران اسلامي كمك كنند، با دستان پينه بسته خود و تحمل مشقت هاي فراوان، پنبه را توليد كردند، ولي اكنون در برابر چشمانشان محصولشان اين چنين نابود مي شود.
يك عضو شوراي اسلامي در احمدآباد آستانه در اين خصوص گفت: حدود 30 سال است در زمينه توليد و بازرگاني محصول پنبه و محلوج فعاليت مي كنم، متاسفانه با وضع موجود صنعت پنبه در اين منطقه رو به افول و نابودي است.
حسين اماني افزود: كاشت پنبه از ديرباز در اين منطقه كشاورزي رايج بوده و در اين مدت با فراز و نشيب ها زيادي همراه بود و به علت رونق زراعت پنبه و اختصاص بخش عمده اي از اراضي كشاورزي به كشت و زرع پنبه، زماني سرزمين «طلاي سفيد» مشهور بود.
وي، اضافه كرد: براساس آمارهاي موجود، در حدود 25 سال پيش به علت حمايت هايي كه از توليدكنندگان مي شد، زراعت پنبه با اختصاص نزديك 20 هزار هكتار از اراضي منطقه به خود، محصول غالب منطقه به حساب مي آمد و از نظر وسعت كشت در جايگاه دوم استان خراسان رضوي قرار داشت.
اماني ادامه داد: در سال هاي اخير به علت بي توجهي به كشاورزان پنبه كار، نابساماني در بازار پنبه، كاهش تعرفه واردات پنبه از خارج و به تبع آن افت چشمگير نرخ وش و محلوج پنبه داخل، كشاورزان ديگر انگيزه اي براي كشت پنبه ندارند و از سطح زير كشت پنبه به مقدار قابل ملاحظه اي كاسته شده است.
وي به نمايندگي از پنبه كاران گفت: در حالي هنوز محلوج توليدي پارسال به فروش نرفته است كه چند وقت ديگر برداشت پنبه امسال شروع خواهد شد و معلوم نيست با اين روند چه سرنوشتي در انتظار پنبه كاران است.
اماني با بيان اين كه توليد هر يك كيلو محلوج، 38هزار و 800 ريال هزينه در بردارد، ادامه داد: به خاطر نخريدن محلوج، كشاورزان زيادي در اين شهرستان ورشكست شده اند.
وي افزود: از حدود 12 سال گذشته، به علل مختلف از جمله حمايت نكردن از پنبه كاران، واردات بي رويه از خارج، بالا بودن هزينه تمام شده، كاهش راندمان توليد و پايين بودن قيمت خريد نسبت به محصولات رقيب، سطح زير كشت پنبه در اين منطقه سير نزولي به خود گرفته است.
يك كشاورز پنبه كار هم در جنت آباد جنگل، با تاكيد بر ضرورت حمايت از سرمايه گذاران و توليدكنندگان داخلي، تصريح كرد: به رغم آن كه مقدار قابل توجهي از محلوج توليدي داخل بدون مشتري مانده است، براي تامين نياز نساجي ها، با مجوز دولت، محلوج و پنبه از برخي كشورهاي ديگر از جمله ازبكستان وارد كشور مي شود.
محمدرضا نادي زاده يكي از كشاورزان باسابقه اين شهرستان نيز گفت: به علت رونقي كه صنعت پنبه در سال هاي گذشته داشت و افزايش سطح زير كشت و توليد وش، دو واحد كارخانه پنبه پاك كني با ميلياردها ريال سرمايه گذاري بخش خصوصي و دولتي در اين منطقه تاسيس و راه اندازي شده بود كه ده ها نفر در اين واحدهاي صنعتي به طور مستقيم اشتغال داشتند.
وي افزود: با وضعيت پيش آمده و عدم حمايت متوليان از كارخانه داران و پنبه كاران، هم اكنون علاوه بر كاهش سطح زير كشت پنبه، تنها دو واحد از اين كارخانه ها، نيمه فعال است.
وي ادامه داد: هم اكنون به علت واردات پنبه خارجي، كارخانجات ريسندگي و بافندگي، تمايلي به خريد محلوج داخلي ندارند.
نادي زاده صفركردن تعرفه واردات پنبه و محلوج را در فصل برداشت محصولات داخلي، عامل جدي در ايجاد چنين وضعيتي دانست و ادامه داد: با واردات پنبه، ضربه مهلكي به پيكر صنعت پنبه كشور وارد كرد و هرگونه يارانه اي كه دولت در آينده پرداخت كند، ديرهنگام و زمان برخواهد بود، به همين دليل بايد در اسرع وقت تعرفه واردات دوباره افزايش يابد تا قيمت هاي داخل به حد تعادل خود رسيده و كشت طلاي سفيد بار ديگر در كشور رونق گيرد.
يك كارشناس كشاورزي نيز گفت: يكي از مسايلي كه صنعت پنبه را تهديد مي كند واردات بي رويه است، كسي مخالف واردات نيست و به ميزان نياز صنعت بايد پنبه وارد شود، ولي اين كه در فصل برداشت وش تعرفه هاي واردات را صفر مي كنند به معني رشته كردن تلاش پنبه كاران است.
وي كه خواست نامش ذكر نشود، كمبود نقدينگي، توسعه نيافتن مكانيزاسيون، محدود بودن صنايع وابسته، كمبود مراكز تكثير و توليد بذر، افت ظرفيت، كاهش سطح زير كشت، پايين بودن قيمت و سنتي بودن كشت و زرع را مهم ترين مشكلات پنبه كاران بيان كرد.
اين كارشناس گفت: كمبود كارگر در فصل برداشت، بالا بودن هزينه هاي توليد، اقتصادي نبودن توليد و نبود برنامه منسجم در وزارت جهاد كشاورزي براي حمايت و شكوفايي صنعت پنبه فعالان اين عرصه را به خط پايان رسانده است.
وي، با اظهار نگراني از روند نزولي سطح كشت پنبه در منطقه، ادامه داد: كشاورزان به علت مقرون به صرفه نبودن پنبه، زراعت ذرت دانه اي، بذري و علوفه اي را در سال هاي اخير جايگزين آن كرده اند كه اين، بستر را براي شيوع انواع بيماري ها در مزارع غلات و كاهش شديد راندمان توليد گندم و جو و نيز از بين رفتن حاصلخيزي خاك را فراهم كرده است.
رئيس كارخانه پنبه پاك كني سفيدوش جنت آباد جنگل در اين زمينه گفت: اوضاع وخيمي در انتظار پنبه كاران و كارخانه هاي پنبه پاك كني كشور است.
علي اكبر مومني گفت: مسئولان بخش كشاورزي و اقتصادي كشور بايد با اقدامات عاجل جلوگيري از نابودي و بيكاري هزاران نفر فعال در بخش كشاورزي براي برداشت اين محصول تدابيري بيانديشد. دولت بايد هرچه سريعتر جلو واردات بي رويه پنبه را در كشور بگيرد و تعرفه اي سنگين براي واردات پنبه جهت حمايت از توليدات داخلي به خصوص محصول پنبه اقدام كند.
وي گفت: سالانه بيش از 20 هزار تن در اين شهرستان توسط پنبه كاران پنبه توليد مي شود و حمايت دولت از اين محصول موجب شكوفايي اقتصاد كشور و توليدات نساجي خواهد شد.
نماينده عالي شوراي شهرستان رشتخوار در شوراي استان خراسان رضوي با انتقاد از واردات پنبه گفت: چرا دولت نسبت به پنبه كاري كه در هر هكتار براي 100 نفر به صورت مستقيم و غيرمستقيم شغل ايجاد مي كند اين قدر بي تفاوت است.
بهمن فرخي افزود: نساجي هاي قدرتمندي در كشور وجود دارند كه دولت را تحت تاثير خود قرارداده و اين مسئله موجب زيان دهي كشاورزان پنبه كار شده است.
عضو انجمن صنفي كشاورزان رشتخوار نيز به دولت پيشنهاد داد با استفاده از تجربه ديگر كشورها جهت سودآوري كشت پنبه در اين زمينه گام بردارد.

 


ايران در كيهان

برپايي جلسات قرآني
اسفراين- خبرنگار كيهان: رئيس سازمان تبليغات اسلامي اسفراين گفت: در طول ماه مبارك رمضان جلسات قرائت و تفسير قرآن در مساجد و هيئت هاي مذهبي و اماكن متبركه اسفراين برگزار مي شود. وي افزود: برپايي جلسات پاسخگويي به مسائل شرعي توسط روحانيون و مبلغان، برگزاري نمايشگاه قرآني، اجراي تواشيح و اطعام روزه داران از ديگر برنامه هايي است كه در اين ماه مبارك در اسفراين انجام مي شود.
ثبت نام اينترنتي مدارس
بادرود- خبرنگار كيهان: به گفته داوود رجبي مقدم رئيس اداره آموزش و پرورش بادرود، در راستاي اجراي سياست هاي وزارت آموزش و پرورش مبني بر ثبت نام دانش آموزان از طريق سايت اينترنتي (سناد)، ستاد ثبت نام منطقه توانست با كمك مديران مجتمع هاي آموزشي و پرورشي و مدارس مستقل منطقه، از 100درصد مدارس، 99درصد دانش آموزان ثبت نام به عمل آورده و در سطح استان اصفهان حائز رتبه اول شود.
اجراي طرح ولايت
شهركرد- خبرنگار كيهان: دوره طرح ولايت دانشجويي با عنوان انديشه هاي اسلامي در سالن شهيد آويني دانشگاه پيام نور شهركرد برگزار شد، در اين دوره آموزشي افزون بر 100نفر از دانشجويان با محورهاي معرفتي، بصيرتي، آموزشي و تشكيلات بسيج آشنا شدند.
برگزاري اردو
¤بسيج سازندگي سپاه ناحيه لردگان اقدام به برگزاري اردوي يك روزه گروه هاي جهادي از حوزه شهري امام علي(ع) در منطقه ارمند روستاي «مسن» كرد.
در اين اردو كه بيش از 160نفر از بسيجيان حضور داشتند، غبارروبي مسجد، گلزار شهداء و نظافت عمومي مسير مسجد تا گلزار شهدا از برنامه هاي اجرا شده بود.
تعهد ايجاد اشتغال
خور و بيابانك- خبرنگاركيهان: بخشدار مركزي خور و بيابانك گفت: تعهد اشتغال اين بخش در سال جاري 944 فرصت شغلي است. نجم الدين نايب در جلسه كار گروه اشتغال خورو بيابانك با بيان اين مطلب افزود: در سال گذشته از مجموع يك هزار و 458نفر تعهد اشتغال حدود 161 درصد آن محقق شده كه بيشترين سهم مربوط به مشاغل خانگي است.
بخشدار مركزي اضافه كرد: سال گذشته به 800متقاضي حدود 30ميلياردريال تسهيلات اشتغالزايي در بخش مشاغل قالي بافي، خياطي، دامداري، دامپروري، پرورش طيور، خدمات رايانه اي و نانوايي ارائه شد.
تدوين تقويم جشنواره
كيش- خبرنگاركيهان: رئيس ستاد دائمي جشنواره ها و مناسبت هاي جزيره كيش گفت: به منظور برگزاري جشنواره ها و مناسبت هاي مختلف در اين جزيره يك تقويم در همين زمينه تهيه شده است. ناصر قاسمي افزود: اين تقويم در اختيار بخش هاي مختلف اقتصادي، فرهنگي جزيره كيش قرار مي گيرد تا براساس آن، برنامه ريزهاي مورد نظر انجام شود.
احياي موقوفه
اصفهان- خبرنگار كيهان: سرپرست اوقاف و امور خيريه ناحيه يك شهرستان اصفهان از احياي موقوفه باغ مهدي خان به ارزش 300 ميليارد ريال در خيابان بزرگمهر اصفهان خبر داد. حجت الاسلام والمسلمين رضا صادقي با تاكيد بر اينكه تمام موقوفه هاي موجود بايد احيا شوند، گفت: موقوفه باغ مهدي خان داراي ارزش 30 ميليارد توماني است كه سند اين موقوفه به نام اوقاف و امور خيريه به ثبت رسيده است.
وي افزود: در اواخر تير ماه امسال اوقاف اصفهان با گرفتن سند براي اين موقوفه توانست آن را احيا و درآمدهاي حاصل ازآن را در جهت نيت واقف هزينه كند.
توجه به صنايع بسته بندي
كرمانشاه- خبرنگار كيهان: بي توجهي به صنعت بسته بندي، معضل صادرات صنايع دستي در كشور است. مدير كل ميراث فرهنگي و صنايع دستي استان كرمانشاه در دهمين كارگاه آموزشي ترويجي بسته بندي محصولات صنايع دستي با بيان اين مطلب افزود: امروزه در سطح دنيا، بسته بندي به يك صنعت بزرگ و اثرگذار تبديل شده است و يكي از مقوله هايي كه در توليد صنايع دستي بسيار حائز اهميت است مقوله صنعت بسته بندي است، وي گفت: در شرايط كنوني براي رسيدن به نقطه مطلوب در امر بسته بندي محصولات، راهي طولاني را در پيش داريم كه نياز است در اين راه ايده پردازان و خلاقان را با خود همراه كنيم.
ايجاد 633 فرصت شغلي
بابل- خبرنگار كيهان: وزارت بهداشت و درمان و آموزش و پزشكي با اهدا لوحي از فعاليت دانشگاه علوم پزشكي بابل تقدير كرد. رئيس دانشگاه علوم پزشكي بابل گفت: اين دانشگاه در سال گذشته موفق شد بيش از ميزان تعهد خود اشتغال ايجاد كند. وي با بيان اينكه در سال گذشته 633 فرصت شغلي در دانشگاه علوم پزشكي بابل ايجاد شده است، گفت: اميدواريم امسال 189 فرصت شغلي در اين دانشگاه ايجاد كنيم.
راه اندازي سي تي اسكن
¤ مدير بيمارستان آيت الله روحاني بابل از تجهيز بخش تصويربرداري بيمارستان به سي تي اسكن 16 اسلايس و ماموگرافي ديجيتال و راديوگرافي ديجيتال خبر داد.
دكتر محمد معتمدي گفت: توانائي سريع اسكن با كيفيت بسيار بالا نسبت به سي تي اسكن هاي معمولي، سرعت زياد و امكان دسترسي به تصاوير كيفيت بالا از جمله مزاياي اين دستگاه است.
4 هزار تعاوني فعال
ساري- خبرنگار كيهان: مدير كل كار، تعاون و رفاه اجتماعي مازندران گفت: حدود 12 هزار تعاوني در اين استان وجود دارد. علي بابايي كارنامي در ديدار با نماينده ولي فقيه در استان مازندران با بيان اين مطلب افزود: بيش از 4 هزار تعاوني فعال در اين استان وجود دارد.
مدير كل كار، تعاون و رفاه اجتماعي مازندران تعاون را يكي از شاخصه هاي توسعه اقتصادي دانست و گفت: سهم تعاون در توسعه اقتصادي كشور 25 درصد است.
كسب رتبه اول سي ان جي
رشت- خبرنگار كيهان: شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي منطقه گيلان موفق به اخذ رتبه يك در حوزه سي ان جي در بين مناطق 37 گانه كشور شد.
نظارت بر حسن اجراي احداث و راه اندازي جايگاه CNG (تك منظوره و 2 منظوره)، مهندسي و نظارت بر طراحي جايگاه ها، بهره برداري و نگهداشت جايگاه ها و خدمات فني از شاخص هاي اين ارزيابي قلمداد مي شوند.
گفتني است مناطق اروميه و ساري به ترتيب رتبه هاي دوم و سوم ارزيابي واحد مديريت طرح سي ان جي پخش فرآورده هاي نفتي ايران را از آن خود كردند.
 


برگزاري هجدهمين سالگرد درگذشت شيدا در نيشابور

نيشابور- خبرنگاركيهان:
هجدهمين سالگرد درگذشت محمد بي رياي گيلاني (شيدا) در آرامگاه مشاهير نيشابور برگزار شد.
صديقه فاضل رضوي همسر مرحوم شيدا در اين مراسم در جمع حاضران اظهار داشت:
شيدا فرهنگ متحرك صائب بود چرا كه اين مكتب بسيار دشواري است و خيلي ها نتوانستند آن را ادامه دهند ولي شيدا تا آخرين لحظات عمرش آن را گسترش داد و با راه اندازي انجمن سخن در نيشابور راه را براي ورود جوانان به اين عرصه بازكرد.
حسين جوادي سرپرست كاروان ياوران دانشوران نيشابور نيز گفت: آثار اين صائب شناس از جمله كتاب منظوم نيمروز عاشوراي وي بر پيشاني آثارش مي درخشد و اثرگران سنگ نيلوفر مرداب نمونه اي شايسته از غزل معاصر است.
در ادامه اين مراسم شاعران و شاگردان محمد بي رياي گيلاني (شيدا) به شعرخواني و خاطره گويي پرداختند و آنگاه حاضران بر مزار وي در مقبره مشاهير نيشابور جنب آرامگاه عطار نيشابوري گردهم آمدند و با ذكر فاتحه نام و ياد او را گرامي داشتند.
 


توضيح شركت مخابرات درباره يك مطلب:

مطالبات آزادگان پس از مشخص شدن منابع مالي پرداخت مي شود

در پي درج مطلبي تحت عنوان «آزادگان مخابرات اصفهان خواستارحقوق حقه خود شدند» در صفحه شهرستان هاي 1/5/91، روابط عمومي شركت مخابرات با ارسال توضيحاتي اعلام كرد طلب هاي آزادگان از دولت، پس از مشخص شدن منابع مالي آن پرداخت مي شود.
متن كامل اين توضيحات به شرح زير است:
1- رويكرد شركت مخابرات ايران نسبت به آزادگان عزيز بعد از خصوصي سازي، نه تنها تضعيف نشده، بلكه با توجه به اعتقاد راسخ مديران اين شركت به آزادگان سرافراز به عنوان سرمايه ارزشي دوچندان نيز شده است، از اين رو اعلام مي شود، اين عزيزان طلبي كه قابل طرح در رسانه ها باشد از شركت مخابرات ايران ندارند ليكن در يك مورد طلب هايي از دولت دارند كه با موافقت انجام شده بين دولت و مخابرات و تصويب آن در هيئت مديره مقرر شد منابع مالي مشخص و به زودي پرداخت گردد. ضمن اينكه چنانچه برخي عزيزان مشكلاتي دارند مي توانند با مراجعه به امور ايثارگران يا دفتر روابط عمومي مطالبات خود را اعلام تا اقدام گردد.
2- شركت مخابرات استان اصفهان در زمينه واگذاري تلفن ثابت، جزو 5 استان اول بوده و در بسياري از مراكز به دنبال مشتري است و اگر احيانا در يك مركز چنين نقصي وجود دارد، قابل بررسي است.
 


ترتيل خواني قرآن در42 امامزاده يزد برگزار مي شود

يزد- خبرنگار كيهان:
42 امامزاده و بقعه متبركه استان در ماه مبارك رمضان ميزبان طرح ترتيل خواني قرآن كريم هستند.
مسئول فرهنگي اداره كل اوقاف و امور خيريه استان يزد با اعلام اين مطلب گفت: همزمان با ماه نزول قرآن كريم و در راستاي ترويج فرهنگ حيات بخش قرآن و بهره گيري از فضاي معنوي ماه مبارك رمضان در آموزش و ترويج فرهنگ قرآني طرح ترتيل خواني قرآن كريم همه روزه در آستان مقدس 42 امامزاده استان برگزار مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين «سعيد رادمهر» شاخص ترين اين برنامه را در شهرستان يزد در امامزاده جعفر(ع) عنوان كرد و افزود: برنامه جزءخواني قرآن كريم در آستان مقدس اين امامزاده با همكاري نهادهاي فرهنگي از ساعت 00/17و با پخش زنده از سيماي مركز استان برگزار مي شود.
وي از برگزاري كلاس هاي تفسير قرآن كريم در 31 امامزاده و بقعه متبركه استان در ماه مبارك رمضان نيز خبر داد و اظهار داشت: از اولويت هاي مهم طرح ضيافت الهي سازمان اوقاف برگزاري جلسات تفسير قرآن كريم در ماه نزول قرآن بوده كه در اين راستا 31 امامزاده و بقعه متبركه استان ميزبان اين طرح هستند.
 


پذيرايي از روزه داران اهوازي در ايستگاه هاي افطار

اهواز- خبرنگار كيهان:
معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري اهواز از برپايي هشت ايستگاه افطار با عنوان «مائده آسماني» در شهر اهواز خبر داد.
علي اكبر اخلاصي نيا اظهار داشت: اين ايستگاه ها در ميدان جوادالائمه، خيابان سلمان فارسي جنب ايستگاه كوت عبدالله، بلوار شهيد فهميده، ميدان شهدا، خيابان طالقاني، ميدان زيتون كارمندي و ميدان چهارشير برپا مي شوند و همزمان با اذان مغرب، از شهروندان روزه داربا خرما و آش پذيرايي مي كنند.
وي با بيان اينكه اين اقدام كه با همكاري معاونت هاي امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري هاي مناطق هشتگانه اجرايي مي شود، افزود: همچنين محافل قرآني با نام «شهر قرآني» و با هدف آشنايي و انس بيشتر شهروندان با قرآن و مفاهيم قرآني دراين ماه برگزار مي شود و شامل بخش هاي مختلفي مانند حضور قاريان و حافظان بين المللي و خوزستاني، اجراي تواشيح، ابتهال و سخنراني است.
اين محافل قرآني هشت شب در هشت مسجد شهر اهواز شامل مسجد فاطمه الزهرا(س) واقع در كوي يوسفي، مسجد امام خميني واقع در كيان آباد، مسجد قبا واقع در كوي ملت، مسجد جامع واقع در لشكرآباد، مسجد ابوالفضل العباس واقع در منطقه عين دو، مسجد خدادادي واقع در كوت عبدالله، مسجد بلال واقع در سپيدار و مسجد النبي واقع در كوي باهنر برگزار مي شود.
معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري اهواز خاطرنشان كرد: محافل انس با قرآن و عترت ويژه بانوان با حضور بانوان قاري و حافظ قرآن در دو مكان حسينيه عاشقان ثارالله واقع در خيابان طالقاني و حسينيه قشقائي ها واقع در كوي باهنر برگزار مي شوند.
 


بيش از 587 هزار كيلوگرم عسل در بابل توليد شد

بابل- خبرنگار كيهان:
مدير جهادكشاورزي بابل از توليد 587 هزار و 190كيلوگرم عسل در شهرستان بابل خبر داد.
مهندس مسعود غلامي گفت: تعداد كلني هاي اين شهرستان در سال گذشته 90337 فرونده بوده است و تعداد زنبورداران بابلي 638 نفر است.
وي درباره بيمه كلني هاي زنبور عسل گفت: در سال90 تعداد يك هزار و 50 كلني بيمه شدند. غلامي تصريح كرد: در سال گذشته از هر كندو به طور متوسط 6 كيلوگرم عسل برداشت شده است.
 


اجراي طرح هجرت 3 در آذربايجان غربي

سرويس شهرستان ها:
اعزام مهندسان بسيج در قالب اردوهاي طرح هجرت 3 به مناطق محروم استان آذربايجان غربي آغاز شد.
مسئول سازمان بسيج سازندگي استان آذربايجان غربي در گفت وگو با خبرنگار مركز اطلاع رساني بسيج سازندگي؛ با اعلام اين خبر افزود: 150نفر از اعضاي بسيج جامعه مهندسين در قالب اردوهاي هجرت سازمان بسيج سازندگي به مناطق محروم استان اعزام شدند.
«محرم واثقي» افزود: اين گروه ها به مدت 15 روز درعرصه هاي مختلف عمراني،كشاورزي، صنعت و معدن و ارتباطات در نقاط محروم استان به ارائه خدمات جهادي مي پردازند.
وي دراين باره تصريح كرد: سهميه اعزام مهندسان به مناطق محروم تا پايان سال هزار نفر است كه تاكنون حدود 500 نفر از اين تعداد در قالب گروه هاي تخصصي مهندسي اعزام شده اند.
مسئول بسيج سازندگي آذربايجان غربي با برشمردن فضائل يك بسيجي واقعي اظهار داشت: بسيج مهندسين بايد محور حركت هاي جهادي قرار گيرد تا اين اقشار با علم و تخصص خود زمينه رشد و بالندگي ايران اسلامي را فراهم سازند.
 


بيمار مرگ مغزي به 9 نفر زندگي دوباره بخشيد

زنجان- خبرنگار كيهان:
اعضاي بدن يك نوجوان مرگ مغزي 9 نفر از بيماران نيازمند عضو را به زندگي بازگرداند.
نوجوان 15 ساله ساكن شهرستان كرج، مرحوم «اميد احساني» كه براي ديدار اقدام خود به زنجان سفر كرده بود، براثر سانحه تصادف دچار مرگ مغزي شد.
مسئول شبكه فراهم آوري اعضاي پيوندي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان زنجان ضمن اعلام مطالب فوق به خبرنگاران افزود: كبد، كليه ها، قلب، ريه ها، پانكراس، قرنيه ها و قسمتي از نسوج مرحوم احساني، با رضايت خانواده آن مرحوم به 9 نفر نيازمند حيات دوباره بخشيد. اين عمل خداپسندانه در ماه مبارك رمضان انجام شد.
 


تحقق مصوبات سفر اول هيئت دولت به قزوين

قزوين -خبرنگاركيهان:
كليه مصوبات مربوط به سفر نخست هيئت دولت به استان قزوين دربخش گازرساني اجرايي شده است.
مديرعامل شركت گاز استان قزوين با اعلام اين مطلب اظهار داشت: گازرساني به يكصد روستا طي برنامه چهارم توسعه درشهرستان هاي قزوين، تاكستان، بوئين زهرا، آبيك و البرز از جمله اين مصوبات بود كه به طور مجزا در قزوين 28روستا، در بوئين زهرا 25 روستا، در آبيك 25 روستا، در تاكستان 16روستا و 6 روستا درشهرستان البرز گازرساني شده است.
مهندس «فتحعلي نجفي» ادامه داد: گازرساني به كليه كوره هاي آجرپزي نيز طبق مصوبات سفرهاي اول و دوم رياست جمهوري درشهرستان هاي بوئين زهرا و تاكستان با برآورد كل اعتبارات مورد نياز معادن 80 هزار ميليارد ريال انجام شد.
وي در مورد مصوبات سفر دوم نيز گفت: در دور دوم سفر رياست جمهوري به استان بخش شركت گاز بيش از 98 درصد پيشرفت داشته است.
نجفي درگازرساني به 50 روستاي استان علاوه بر تعهدات قبلي شركت گازاستان اظهار كرد: اين مصوبه جزو سفر سوم رياست جمهوري بود كه تاكنون 75 درصد پيشرفت داشته و از مجموع 50 روستا تاكنون 21 روستا گازدار شده و مابقي نيز درحال اجرا مي باشد.
وي افزود: شروع گازرساني به منطقه طارم سفلي نيز درمرحله اجرا بوده و 40 درصد پـيشرفت فيزيكي دارد.
 


پاي صحبت مردم

محروميت از حق محروميت جنگي
بازنشستگان آموزش وپرورش انديمشك و ساير ادارات مدت 23 سال در انتظار دريافت حق محروميت جنگي خود هستند.
به گفته اين افراد صدور حكم وحدت رويه ديوان عدالت اداري مبني بر پرداخت معوقه محروميت جنگي كاركنان آموزش و پرورش و ساير ادارات انجام گرفته است و افرادي از ادارات مختلف هم موفق به گرفتن اين معوقه شده اند اما در مورد كاركنان آموزش و پرورش و ساير ادارات و بازنشستگان اين پرداخت تاكنون محقق نشده است. اين افراد همچنين افزودند: در سفر رياست جمهوري به شهرستان انديمشك و استان خوزستان شكايات متعددي در اين مورد تقديم ايشان شده كه تاكنون اعتباري در اين مورد از طرف دولت اختصاص پيدا نكرده و كاركنان و بازنشستگان آموزش و پرورش و ساير ادارات همچنان در انتظار اقدام دولت در پرداخت اين معوقه محروميت مناطق جنگي هستند.
انديمشك- خبرنگار كيهان
 


سرپرست شبكه بهداشت و درمان شهرستان:

بجستان با كمبود پزشك متخصص روبه روست

بجستان - خبرنگاركيهان:
سرپرست شبكه بهداشت و درمان بجستان از مشاركت خيران در ساخت بخش هاي CCU و دياليز اين شهرستان خبر داد.
دكتر خاكسار گفت: چندتن از خيران بجستاني مقيم تهران با اهداي 80ميليون تومان در ساخت بخش CCU بيمارستان بجستان مشاركت كرده اند. وي افزود: بخش CCU با زيربناي 180مترمربع با هزينه اي 180ميليون توماني ساخته خواهد شد كه خيران هزينه عمليات سفت كاري آن را پذيرفته اند و بقيه عمليات ساخت بخش، توسط دانشگاه علوم پزشكي گناباد انجام خواهد شد.
وي درمورد بخش دياليز بيمارستان گفت: سال گذشته خير ديگر بجستاني مقيم تهران قول مساعد براي ساخت اين بخش را تا مرحله سفت كاري داد كه اكنون تا مرحله جوشكاري اسكلت پيش رفته است.
دكتر خاكسار درباره راه اندازي سونوگرافي بيمارستان گفت: بحث كمبود متخصص راديولوژي در منطقه گناباد و بجستان و شهرهايي با اين مختصات يك معضل كشوري است و دانشگاه علوم پزشكي گناباد با جديت تمام پيگير به كارگيري پزشكان راديولوژيست است تا از خدمات آنان در بجستان به صورت پاره وقت استفاده شود.
وي با اشاره به كمبود دندانپزشك و نبود داروخانه شبانه روزي در بجستان گفت: كمبود دندانپزشك در اين شهرستان را به صورت مكرر به دانشگاه علوم پزشكي گناباد منعكس كرده ايم اميدواريم كه اين كمبود به زودي مرتفع شود، در زمينه داروخانه شبانه روزي هم به لحاظ اينكه به ازاي هر 60هزار نفر در مناطق شهري يك داروخانه شبانه روزي بايد وجود داشته باشد، موضوع در كميسيون ماده20 دانشگاه مطرح خواهد شد و با نظر مثبت درمورد بجستان به طور خاص تصميم گيري مي شود.
دكتر خاكسار ضمن گلايه از كمبود امكانات و ساختارهاي زندگي شهري از قبيل نبود سينما، مجتمع تجاري بزرگ، پارك و فضاي سبز قابل اعتنا، كتابخانه مجهز و مجتمع هاي آموزشي معتبر و استخر شنا... در بجستان از مسئولان خواست با برطرف كردن اين كمبودها زمينه جذب و ماندگاري پزشكان و متخصصان را فراهم آورند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14