(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 7 مرداد 1391 - شماره 20266

برنامه جديد ايران براي مقابله با تحريم 19
 قلم كالاي پرمصرف صنعت نفت و گاز در كشور توليد مي شود
نفت 107 دلار شد تحريم ها كمانه كرد
رئيس اتحاديه مشاوران املاك اعلام كرد
بازار مسكن در ركود
ورود 3/2 ميليون تن برنج ايراني به بازار
از 20 مرداد انجام مي شود
صادرات برق ايران به سوريه و لبنان
پژويان: با تأخير در اجراي فاز دوم آثار مثبت اجراي فاز اول هدفمندي يارانه ها از بين مي رود
با ورود محموله هاي جديد صورت مي گيرد
توزيع مرغ هاي وارداتي از برزيل و تركيه
رئيس صندوق بين المللي پول: وضعيت اقتصادي آمريكا از بحران يورو هم بدتر است
نيروگاه هاي برق سه گانه سوز مي شوند
وزير اقتصاد: نظام ارزي كشور بايد شناور باشد
براساس دستور رئيس كل بانك مركزي
صندوق هاي قرض الحسنه تك شعبه نياز به مجوز ندارند
كوتاه اقتصادي
بورس انرژي آبان ماه راه اندازي مي شود


برنامه جديد ايران براي مقابله با تحريم 19

 قلم كالاي پرمصرف صنعت نفت و گاز در كشور توليد مي شود

معاون وزير نفت با تشريح دستورات جديد وزير نفت براي مقابله با دور جديد تحريم هاي نفتي از توليد بومي و ملي ليسانس 19 قلم كالاي پرمصرف در صنعت نفت و گاز كشور خبر داد.
محمدرضا مقدم در گفتگو با مهر درباره دستورات جديد وزير نفت براي مقابله با تحريم خريد خارجي برخي از كالاهاي استراتژيك صنايع نفت، گاز و پتروشيمي، گفت: در حال حاضر با دستور رستم قاسمي وزير نفت سند جامعي براي بومي سازي تهيه ليسانس و توليد 52 كاتاليست، ماده افزودني و شيميايي مورد نياز در صنعت پتروشيمي و شيرين سازي گاز كشور تدوين شده است.
معاون پژوهش و فناوري وزير نفت با اعلام اينكه با ابلاغ اين سند جامع روند توليد بومي و ملي برخي از كاتاليست هاي پتروشيمي تسريع و تسهيل مي شود، تصريح كرد: هم اكنون بخش عمده اي از كاتاليست هاي پرمصرف صنعت پتروشيمي در مرحله تهيه ليسانس و توليد انبوه قرار دارد.
اين مقام مسئول با تاكيد بر اينكه تمامي مراحل زنجيره طراحي و توليد كاتاليست هاي پتروشيمي بدون حضور خارجي ها و توسط متخصصان داخلي انجام مي گيرد، اظهار داشت: هم اكنون كارگروه ويژه اي در پژوهشگاه صنعت نفت با مشاركت مراكز دانشگاهي و علمي براي خودكفايي كامل در اين بخش فعال شده است.
وي همچنين از برنامه ريزي بلندمدت وزارت نفت براي توليد بومي و ملي 19 قلم كالاي پرمصرف صنايع نفت، گاز و پتروشيمي تا پايان برنامه پنجم توسعه خبر داد و افزود: براين اساس با تدوين اسناد جامع و كارگروه هاي تخصصي براي تهيه ليسانس با برند ايراني و توليد انبوه اين كالاها در داخل كشور برنامه ريزي و سرمايه گذاري هاي كلاني انجام گرفته است.
مقدم با بيان اينكه اين 19 قلم كالا در گروه دكل هاي حفاري خشكي و دريايي، مواد شيميايي و كاتاليست پتروشيمي، پمپ، توربين و توربوكمپرسور و برخي از تجهيزات ابزار دقيق و دوار قرار مي گيرند، تبيين كرد: به زودي ايران در توليد برخي از اين كالاهاي استراتژيك حتي به يك صادركننده تبديل خواهد شد.
بنابراين گزارش: در راستاي اين سياست كلان قراردادهايي توسط وزارت نفت با وزارت دفاع، صنايع دفاع، قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا(ص) و سازمان بسيج مستضعفان كشور براي توليد بومي برخي از اقلام كالاهاي پرمصرف صنعت نفت همچون دكل هاي حفاري 2000 اسب بخار امضا شده است.


نفت 107 دلار شد تحريم ها كمانه كرد

قيمت جهاني نفت به بالاي 107 دلار در هر بشكه رسيد كه اين رقم از زمان اجراي تحريم نفتي ايران 18 دلار افزايش داشته است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اينترنتي بلومبرگ، اظهارات رئيس بانك مركزي اروپا مبني بر ادامه حيات و بقاي منطقه يورو و اميدواري ها نسبت به بهبود نسبي وضعيت اقتصادي آمريكا و چين تاثير زيادي در افزايش قيمت جهاني نفت داشته است.
براساس اين گزارش: قيمت نفت روز پنجشنبه با رشد 6/0 درصدي روبرو شد تا براي سومين روز متوالي روندي صعودي را تجربه كند. براين اساس، ماريو دراگي رئيس بانك مركزي اروپا تاكيد كرد: بانك مركزي اروپا هر اقدامي را براي نجات منطقه يورو و ادامه حيات و بقاي يورو انجام خواهد داد.
تازه ترين آمارهاي اقتصادي در آمريكا نيز نشان مي دهد ميزان فروش كالاهاي با دوام در اين كشور با افزايش قيمت روبرو شده است. براين اساس، سود شركتهاي چيني نيز طي ماه ژوئن با كاهش كمتري نسبت به گذشته روبرو شده است.
در روز جمعه قيمت هر بشكه نفت سبك آمريكا در بازار نيويورك براي تحويل در ماه سپتامبر با 71 سنت افزايش به
1/90 دلار رسيده است. در بازار لندن نيز هر بشكه نفت برنت درياي شمال براي تحويل در ماه سپتامبر با 84 سنت افزايش به 17/107 دلار رسيده است. قيمت نفت از روز چهارشنبه گذشته بيش از 4 دلار و از زمان اجراي تحريم نفتي غرب عليه ايران طي 27 روز گذشته 18 دلار در هر بشكه افزايش داشته است.
تازه ترين نظرسنجي بلومبرگ نيز نشان مي دهد: قيمت جهاني نفت طي هفته آينده با كاهش روبرو خواهد شد چون اقدامات بانك هاي مركزي جهان براي افزايش رشد و رونق اقتصادي كافي نبوده است.
موسسه آمار چين نيز اعلام كرد: ميزان سود شركتهاي بزرگ اين كشور طي ماه ژوئن با افت
7/1 درصدي روبرو شده است و به 2/467 ميليارد يوان معادل 73 ميليارد دلار رسيده است. اين رقم در ماه مي با افت 3/5 درصدي روبرو شده بود.


رئيس اتحاديه مشاوران املاك اعلام كرد

بازار مسكن در ركود

ابهام در اجراي فاز دوم هدفمندسازي يارانه ها باعث ركود در بازار مسكن شده است.
مصطفي قلي خسروي رئيس اتحاديه كشوري مشاوران املاك در گفت وگو با ايسنا ضمن بيان مطلب فوق افزود: طرح ويژه مسكن، وضعيت طلا و سكه و عوامل اقتصادي ديگر باعث ركود در بازار مسكن شده است.
وي گفت: طرح مسكن مهر تاثير زيادي در بازار مسكن داشته و اين در حالي است كه هنوز جابجايي در مسكن مهر صورت نگرفته و متقاضيان در اين واحدها ساكن نشده اند.
جزئيات مسكن ويژه
اعلام نمي شود
در حالي كه قرار بود طرح مسكن ويژه تهران از خردادماه اجرايي شود جزئياتي از نحوه اجرا و زمان ثبت نام آن در دست نيست.
در حالي كه وزير راه و شهرسازي اجراي طرح مسكن ويژه تهران را جزو چهار طرح اصلي كنترل بازار مسكن و اجاره بها اعلام كرد، هيچ اطلاعاتي از جزييات اجرايي اين طرح در دست نيست.
قرار بود اين پروژه در چهار نقطه از شهر تهران با هدف تعديل و كنترل بازار مسكن، اجرايي و مجموعا 30 هزار واحد در چهار منطقه از شهر تهران ساخته شود.
مديركل مسكن و شهرسازي استان تهران آغاز اجراي اين طرح را از خردادماه اعلام كرده بود و تنها اطلاعاتي كه درباره جزئيات اين طرح ارائه كرد، اين بود كه طرح مذكور در حال گذران مراحل ساخت است و پيمانكاران آن نيز تعيين شدند.
رئيس كانون انبوه سازان در پاسخ به اين سوال كه طرح مسكن ويژه تهران در چه مرحله اي به سر مي برد، اظهار بي اطلاعي كرد و گفت: قرار بود پيمانكاران و انبوه سازان در تهرانسر و حكيميه وارد شوند ولي از آنجائيكه هميشه تغيير و تحولاتي در سياست ها به وجود مي آيد جزييات اين طرح شفاف نيست.
به گزارش ايسنا، در حالي كه طرح ويژه مسكن با هدف كنترل و تعديل قيمت زمين و مسكن به عنوان آخرين سياست دولت در كنار طرح مسكن مهر مطرح شده است، هنوز جزئياتي از آن در دست نيست و به طور واضح مشخص نيست اين پروژه در چه مرحله اي به سر مي برد.
 


ورود 3/2 ميليون تن برنج ايراني به بازار

مديرعامل اتحاديه تهيه كنندگان برنج گفت: برداشت برنج از منطقه مازندران و گيلان دو هفته است شروع شده و بزودي با ورود به بازار قيمت را 5 تا 10 درصد كاهش مي دهند.
جميل عليزاده شايق در گفت وگو با خبرگزاري فارس، با اعلام اين خبر اظهار داشت: وضع توليد امسال خوب بوده و حداقل سقف توليد 2 ميليون و 300 هزار تن سال گذشته را خواهيم داشت.
وي افزود: از سويي برخي از كشاورزان منطقه مازندران با استفاده از ارقام زودرس كشت دوباره را انجام داده اند كه احتمالا تا 5 درصد محصول امسال را افزايش خواهد داد.
وي با بيان اين كه امسال از نظر آب و هوايي و بارندگي شرايط خوبي بوده است، گفت: محصول برنج در حال برداشت است، در كارخانه ها شاليكوبي مي شوند و طي يكي دو روز آينده وارد بازار خواهد شد.
دبير انجمن برنج همچنين تصريح كرد: دولت براي كنترل قيمت برنج بايد جلوي افزايش هاي بي دليل كه معمولا از سوي دلال ها به وجود مي آيد را بگيرد.
وي تصريح كرد: با وجود اين كه 6 هفته اي است قيمت برنج در مراكز و مناطق توليد ثابت بوده اما شاهد افزايش قيمت آن در شهرهاي بزرگ به ويژه تهران هستيم.
عليزاده گفت: گرانترين برنج ايراني در مراكز توليد بيشتر از 3 هزار و 600 تومان نيست در حالي كه در تهران با برنج هاي هندي و پاكستاني و خرد قاطي شده و كيلويي 5 هزار الي 5500 تومان به دست مصرف كننده مي رسد.
وي سطح زير كشت برنج را 630 هزار هكتار عنوان كرد و گفت: اگر چه بخشي از اراضي برنج به زير كشت مركبات، كيوي و خانه سازي رفته است اما با اضافه شدن اراضي جديد باعث ثابت ماندن سطح زير كشت برنج شده است.
 


از 20 مرداد انجام مي شود

صادرات برق ايران به سوريه و لبنان

براساس يادداشت تفاهم امضا شده مابين وزارت نيروي جمهوري اسلامي ايران و وزارت برق جمهوري عربي سوريه، ايران از 20 مرداد ماه جاري صادرات برق خود را به سوريه و لبنان آغاز مي كند.
اين يادداشت تفاهم در تهران به امضاي مجيد نامجو وزير نيرو و عماد خميس وزير برق جمهوري عربي سوريه رسيد.
در اين يادداشت تفاهم، طرف سوريه اي تمايل خود را براي اجراي توافق ها درخصوص وارادت برق از ايران از طريق عراق به سوريه و ترانزيت آن به لبنان و امضاي قرارداد در دو مرحله اعلام كرد.
در مرحله نخست، واردات 50 مگاوات از طريق خط انتقال 230 كيلوولت (سويديه-تلاابوظاهر) به صورت مجزا از طريق سامانه برق سوريه و ترانزيت 50 درصد آن به لبنان صورت مي گيرد كه اين خط هم اكنون آماده بهره برداري است.
انجام اين پروژه روز 20 مرداد ماه سال جاري (10 آگوست 2012) توسط طرف سوريه اي به نمايندگي شركت دولتي انتقال برق سوريه و از سوي ايران توسط شركت توانير آغاز خواهد شد.
مرحله دوم شامل واردات 200 مگاوات برق از طريق خط انتقال 400 كيلوولت (التايم-القائم) و ترانزيت حدود 100 مگاوات از آن به لبنان بوده كه اين خط نيز آماده بهره برداري است.
طرف سوريه اي درخصوص ضرورت ايجاد توافق نامه هاي جديد مابين عراق و ايران براساس موضوع ياد شده توسط طرف ايراني تاكيدكرد.
اين مرحله روز 9 شهريور ماه امسال (30 آگوست 2012) توسط طرف سوريه اي به نمايندگي شركت دولتي انتقال برق سوريه و از سوي ايران توسط شركت توانير آغاز خواهد شد.
براساس اين يادداشت تفاهم، دو طرف همچنين درخصوص انعقاد قرارداد با شركت هاي ايراني درخصوص تامين تجهيزات برق سوريه توافق كردند.
با توجه به نياز شبكه برق سوريه به تجهيزات شبكه هاي انتقال و توزيع، دو طرف توافق كردند تجهيزات مورد نياز سوريه را تامين كنند.
تامين تجهيزات با استفاه از يكي از روش هاي ارائه وام آسان از سوي يكي از بانك هاي ايراني براي خريد تجهيزات و بازپرداخت آن طي 8-7 سال، پرداخت 25 درصد از هزينه ها از سوي طرف سوريه اي كه مابقي آن از طريق وام آسان از سوي بانك ايراني فاينانس خواهد شد و يا خريد بي واسطه و فاينانس توسط دولت سوريه صورت خواهد گرفت.
پيگيري مسايل مربوط به فاينانس از طريق بانك هاي ايراني و تعيين پروسه هايي كه بايد توسط طرفين طي شود مورد توافق قرار گرفت.
انعقاد قرارداد با شركت هاي ايراني در زمينه توليد از ديگر مفاد يادداشت تفاهم همكاري هاي ايران و سوريه در زمينه برق محسوب مي شود.


پژويان: با تأخير در اجراي فاز دوم آثار مثبت اجراي فاز اول هدفمندي يارانه ها از بين مي رود

رئيس شوراي رقابت گفت: تأخير در اجراي مرحله دوم هدفمندسازي يارانه ها آثار مثبت مرحله اول اين طرح را از بين مي برد.
جمشيد پژويان در گفت وگو با ايسنا، افزود: عده اي دولت را از اجراي مرحله دوم هدفمندسازي يارانه ها مي ترسانند اين در حالي است كه اكنون زمان آن است كه همه از دولت براي اجراي اين قانون حمايت كنند.
وي افزود: اگر در بخش توليد فاز اول اجرا نتوانستيم سياست هاي مناسبي را اجرا كنيم اما در بخش عدالت، بهبود توزيع درآمد و اصلاح سبد مصرفي خانوارها بسيار موفق بوديم زيرا فاصله قيمت ها كم شد.
رئيس شوراي رقابت با بيان اينكه كاهش در قاچاق بنزين و گندم در اثر اجراي اين قانون به اندازه اي بود كه ما را از واردات بنزين بي نياز كرد، خاطرنشان كرد: اگر چنين امري رخ نمي داد در شرايط تحريم چنين مشكلي در اقتصاد ما به فاجعه تبديل مي شد.
پژويان با اشاره به اين كه اگر اجراي قانون را متوقف كنيم مجدداً فاصله قيمت ها زياد مي شود، تصريح كرد: با افزايش فاصله قيمت هاي واقعي به قيمت هاي تثبيت شده باز هم قاچاق به روال گذشته انجام خواهد شد و سبد مصرفي خانوارها نيز مانند گذشته مي شود و در نتيجه كليه دستاوردهاي هدفمندي را از دست خواهيم داد.
وي با بيان اين كه عده اي دولت را از اجراي فاز دوم مي ترسانند، گفت: برخي از اين افراد به دليل ديدگاه هاي سياسي خود به 75 ميليون نفر جفا مي كنند اين در حالي است كه اكنون زمان آن است كه همه از دولت براي اجراي اين قانون حمايت كنند.
رئيس شوراي رقابت با بيان اين كه كساني كه نيازمند يارانه نيستند بايد داوطلبانه از دريافت آن چشم پوشي كنند، اضافه كرد: با اين اقدام بار بودجه و هزينه دولت كاهش مي يابد و آنگاه با بودجه تخصيص يافته كه مقدار آن البته كم است بتوان مرحله دوم را با تمركز روي بخش توليد اجرا كرد.
پژويان، درباره زمان اجراي فاز دوم اظهار كرد: اميدوارم فاز دوم هرچه زودتر اجرا شود و دولت روش درست براي پرداخت يارانه به بخش توليد را در دستور كار قرار دهد. در چنين شرايطي فاز دوم بسيار بهتر از فاز اول اجرا مي شود.


با ورود محموله هاي جديد صورت مي گيرد

توزيع مرغ هاي وارداتي از برزيل و تركيه

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از ورود دو محموله گوشت مرغ تا دو روز ديگر از برزيل و تركيه خبر داد.
يدالله صادقي در گفت وگو با خبرگزاري فارس در واكنش به اين سوال كه عرضه مرغ در ميادين ميوه و تره بار به صورت محدود و با ثبت نام صورت مي گيرد گفت: هيچ قاعده اي براي عرضه مرغ به صورت ثبت نامي وجود ندارد و اين روالي است كه خود مردم ايجاد كرده اند تا كمتر وقتشان گرفته شود.
وي افزود: در آخرين روز نمايشگاه طرح ضيافت در تهران 245 تن مرغ در سه نمايشگاه تهران عرضه شد.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: طي دو روز آينده محموله مرغ از كشور برزيل و تركيه وارد كشور مي شود و در شبكه توزيع به دست مردم خواهد رسيد.
وي در خصوص حجم اين محموله گفت: بايد از رادمرد سرپرست معاون بازرگاني سوال كرد. اين در حالي است كه سه روز گذشته رادمرد پاسخگوي سوال خبرنگاران نبوده است.
به نظر مي رسد در شرايط فعلي مسئولان به جاي قطع ارتباط با رسانه ها بايد از توان و پتانسيل رسانه ها براي تنظيم بهتر بازار و همچنين اطلاع رساني مناسب استفاده كنند. مهدي غضنفري وزير صنعت نيز بارها تاكيد كرده است كه رسانه ها از ذي نفعان وزارتخانه هستند اما گويي برخي مسئولان از اين پتانسيل به درستي استفاده نمي كنند.
صادقي در خصوص تمديد نمايشگاه هاي طرح ضيافت گفت: برنامه اي براي تمديد اين نمايشگاه ها نداريم اما شبكه هاي توزيع صنفي، ميادين ميوه و تره بار، فروشگاه هاي زنجيره اي و تعاوني مصرف هاي كارگري و كارمندي كالاهاي با قيمت تنظيم بازار را توزيع مي كنند.


رئيس صندوق بين المللي پول: وضعيت اقتصادي آمريكا از بحران يورو هم بدتر است

رئيس صندوق بين المللي پول وضعيت مالي اقتصاد آمريكا را از بحران منطقه يورو هم بدتر دانست.
به گزارش فارس به نقل از فاركس لايو، «كريستين لاگارد» گفت: به دنبال بحران مالي منطقه يورو و افزايش قيمت جهاني نفت خام، چشم انداز بودجه مالي دولت آمريكا در حال حاضر در ميان كشورهاي جهان با بيشترين خطر و نابساماني روبرو است.
لاگارد كه دركنفرانس سرمايه گذاري جهاني صحبت مي كرد گفت: منطقه يورو در حال حاضر درمركز ثقل بحران قرار دارد اما در حال حاضر كمي از منطقه خطر دور شده است.
وي گفت: خطر شماره يك اقتصاد جهان، پيش بيني بودجه مالي آمريكا است كه درگير كسري بودجه و بدهي زياد نيست به توليد ناخالص ملي است و شرايطش از اقتصادهاي يورو نيز بدتر است.
براساس اين گزارش: اگر چه آمريكا با چالش هاي بي شمار منطقه يورو مواجه نيست و قانون گذاران آمريكايي تلاش مي كنند اقدامات لازم را اتخاذ كنند اما پيش بيني بودجه آمريكا در اواخر سال 2012 بسيار تيره و تار است.
لاگارد همچنين گفت: خطر شماره دو اقتصاد جهاني، سلامت و حاكميت بانك هاي منطقه يورو است.
وي خطر سوم اقتصاد جهاني را قيمت نفت خام دانست و گفت: با توجه به خطرات ژئوپليتيكي قيمت نفت مي تواند دوباره افزايش داشته باشد.
در همين رابطه آسوشيتدپرس هم به نقل از كارشناسان اقتصادي از بروز ركود دوباره در اقتصاد آمريكا تا 12 ماه آينده خبر داد.
اين خبرگزاري نوشت: كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه رشد اقتصادي آمريكا در سه ماه دوم امسال با كاهش روبرو شده و اين روند در شش ماه دوم 2012 ميلادي نيز ادامه خواهد يافت.
اين كارشناسان اميد چنداني به بهبود شرايط اقتصادي آمريكا در شش ماه دوم امسال ندارند زيرا معتقدند در حالي كه رشد اقتصادي آمريكا از سه درصد در سه ماه پاياني 2011 ميلادي به كمتر از 9/1 درصد در سه ماه نخست امسال رسيده است بنابراين اين رقم در سه ماه دوم نيز به كمتر از 4/1درصد خواهد رسيد.
بر اين اساس، كاهش اشتغال و افزايش بيكاري، افت توليدات صنعتي و ادامه بحران بدهي و كسري بودجه منطقه يورو مهمترين علل نگراني كارشناسان نسبت به وضعيت اقتصادي آمريكا بوده است.صاحب نظران اقتصادي همچنين معتقدند با رشد اقتصادي 2 درصدي تنها مي توان 90 هزار فرصت شغلي جديد در ماه در اقتصاد آمريكا ايجادكرد. نرخ بيكاري آمريكا تا پايان سه ماه دوم امسال به بيش از 2/8 درصد رسيده است.
اين رقم از فوريه 2009 ميلادي تاكنون بالاي 8 درصد است كه اين مسئله پس از جنگ جهاني دوم بي سابقه است.
افزايش بيكاري تاثير منفي زيادي بر هزينه هاي مصرفي آمريكا داشته است هزينه هاي مصرفي، دو سوم توليد ناخالص داخلي اين كشور را تشكيل مي دهد.
نرخ بيكاري
در فرانسه و اسپانيا ركورد زد
اما بحران اقتصادي علاوه بر آمريكا دامن اروپا را هم گرفته و در همين رابطه اداره آمار اسپانيا از افزايش بي سابقه نرخ بيكاري در اين كشور نسبت به 40 سال گذشته خبر داد.
در گزارش اداره آمار ملي اسپانيا آمده است: نرخ بيكاري در سه ماهه دوم به 6/24 درصد رسيد اين در حالي است كه اين رقم در سه ماهه نخست 4/24 درصد بود. اين نرخ باعث شده تا شمار بيكاران در اسپانيا به 7/5 ميليون نفر برسد.
«بن مي» اقتصاددان در اين مورد گفت: اين نمونه ديگري است كه نشان مي دهد اقتصاد به زودي بهبود نخواهد يافت. اوضاع بدتر مي شود و به نظر مي رسد كه اقتصاد اسپانيا بيشتر در معرض ركود است.»
اما وزارت كار فرانسه هم شمار بيكاران فعلي اين كشور را از سال 1999 ميلادي تاكنون بي سابقه توصيف كرد.
بنابر آماري كه وزارت كار فرانسه اخيراً منتشر كرد، شمار متقاضيان كار در فرانسه در ماه گذشته ميلادي با افزايش 23هزار و 700 نفر بيكار به دو ميليون و 974 هزار نفر رسيد.
آمار جديد بيكاري از افزايش 8/0 درصدي در مدت يك ماه و رشد 8/7درصدي در يك سال حكايت دارد.گفتني است آمار بيكاران در فرانسه براي چهاردهمين ماه متوالي همچنان رو به افزايش است و وعده هاي انتخاباتي فرانسوا اولاند رئيس جمهور سوسياليست اين كشور تاكنون محقق نشده است.


نيروگاه هاي برق سه گانه سوز مي شوند

وزير نيرو از مشاركت وزارت نفت و نيرو براي اجراي طرح سه گانه سوز كردن نيروگاه هاي برق خبر داد و اعلام كرد: بزودي عمليات اجرايي براي 10 واحد نيروگاهي آغاز مي شود.
مجيد نامجو در گفت وگو با مهر درباره جزئيات توافق جديد وزارت نفت و نيرو براي سه گانه سوز كردن نيروگاه هاي برق ايران، گفت: در حال حاضر وزارت نفت و نيرو براي اجراي اين طرح يك سري مطالعاتي انجام داده اند و اطلاعات مربوط به مصرف سوخت تمامي نيروگاه ها مورد بررسي قرار گرفته است.
وزير نيرو با اعلام اين كه بزودي يك مناقصه براي سه گانه سوز كردن مصرف سوخت نيروگاه هاي برق كشور برگزار مي شود، تصريح كرد: بر اين اساس اين مزيت در نيروگاه ها به وجود مي آيد كه به طور همزمان از 3 حامل انرژي گاز طبيعي، نفت كوره و گازوئيل براي مصرف سوخت خود استفاده كنند.
اين عضو كابينه دولت دهم با تاكيد بر اين كه هم اكنون طرح سه گانه سوز بودن نيروگاه ها در بسياري از كشورهاي جهان اجرايي شده است، اظهار داشت: متنوع سازي سبد سوخت مصرفي نيروگاه ها ريسك توليد برق در اين واحدها را به حداقل كاهش مي دهد.
وي با يادآوري اين كه افزايش بهره وري و راندمان توليد از ديگر مزيت هاي اجراي اين طرح است، بيان كرد: هم اكنون در اكثر نيروگاه هاي برق ايران براي مدت 45 روز سوخت مايع ذخيره سازي شده است.
اين مقام مسئول با بيان اين كه اجراي طرح سه گانه سوز شدن مصرف سوخت نيروگاه ها نگراني از بابت تامين سوخت موردنياز اين واحدها را به ويژه در فصول سرد سال كم مي كند، اعلام كرد: با توافق وزارت نفت و نيرو تاكنون 10 واحد نيروگاهي براي اجراي اين پروژه در اولويت قرار گرفته اند.
اجراي مرحله
دوم هدفمندي
وزير نيرو با تشريح بسته حمايتي كه از سوي اين وزارتخانه براي فاز دوم هدفمندي يارانه ها تهيه شده از طرح بزرگ جايگزيني لوازم خانگي پرمصرف در منازل خبر داد.
مجيد نامجو، وزير نيرو در پاسخ به ايسنا درباره برنامه بخش آب و برق كشور براي فاز دوم هدفمندي يارانه ها با توجه به تعويق اجراي مرحله دوم هدفمندي، اظهار كرد: وزارت نيرو براي فاز دوم هدفمندي بسته اي حمايتي آماده كرده كه براساس اين بسته، با مشاركت وزارت نيرو، صنايع و مردم يك سري وسايل خانگي نو با مصرف پايين به خانواده ها عرضه مي شود.
به گفته وي، با خارج كردن لوازم خانگي پرمصرف از منزل و جايگزيني آن با لوازم كم مصرف، مصرف برق خانوار به شدت كاهش خواهد يافت كه كمك شاياني به خانواده ها در مديريت مصرف برق خواهد كرد. در حال حاضر نيز در خانواده هايي كه به صورت پايلوت اين كار را انجام داده اند، تاثيرات اين طرح به وضوح مشهود بوده است.
نامجو، در توضيح بيشتر نحوه تامين اعتبار اجراي اين طرح گفت: طراحي به گونه اي است كه يك بانك با مشاركت در طرح، تسهيلات ارزان قيمتي را در اختيار مردم بگذارد كه بتوانند اين كار را انجام دهند. همچنين معاون وزير نيرو در امور برق با تاكيد بر اينكه قيمت برق حداقل تا پايان تابستان گران نمي شود از نهايي شدن سناريوي قطعي افزايش قيمت برق در ستاد هدفمندسازي يارانه ها خبرداد. محمد بهزاد درباره آخرين وضعيت افزايش قيمت برق، گفت: زمان افزايش قيمت برق در فاز دوم هدفمندي توسط ستاد هدفمندسازي يارانه ها ابلاغ مي شود و پيش از قطعي شدن اين سناريو، گزينه هاي مختلف افزايش قيمت برق در ستاد هدفمندي يارانه ها مورد بحث كارشناسي قرار گرفته است.


وزير اقتصاد: نظام ارزي كشور بايد شناور باشد

وزير امور اقتصادي و دارايي با تاكيد بر رفع مشكلات موجود و در نهايت تك نرخي شدن ارز تاكيد كرد: نظام ارزي كشور بايد شناور باشد.
سيدشمس الدين حسيني در گفت وگو با ايسنا با تاكيد بر لزوم مديريت نظام ارزي، اظهار كرد: دولت با چند نرخي بودن ارز مخالف است.
سخنگوي اقتصادي دولت با بيان وعده تك نرخي شدن ارز، گفت؛ سياست هاي دولت هميشه به دنبال تك نرخي شدن ارز بوده است.
وي همچنين با اشاره به سفته بازي در بازار غيررسمي ارز، تصريح كرد: اين شرايط بازار ناشي از ساختار طبيعي بازار نيست بنابراين دولت تلاش مي كند كه فاصله بازارهاي رسمي و غيررسمي ارز را از بين ببرد.
وزير امور اقتصادي و دارايي در پايان خاطرنشان كرد: عدم تعادل بازار ارز را بايد از بين ببريم و ثبات ايجاد كنيم. برقراري تعادل در بازار ارز در دستور كار دستگاه هاي دولتي قرار دارد.


براساس دستور رئيس كل بانك مركزي

صندوق هاي قرض الحسنه تك شعبه نياز به مجوز ندارند

رئيس كل بانك مركزي اعلام كرد: فعلا صندوق هاي قرض الحسنه تك شعبه از دريافت مجوز مستثني شده اند.
حسن كامران نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي در طي نامه اي به محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي پيرامون دستور جديد بانك مركزي مبني بر لزوم ثبت نام همه صندوقهاي قرض الحسنه در سايت معرفي شده توسط بانك خواستار رسيدگي به مشكلات اين صندوقها شد. در نامه نماينده مردم اصفهان به رئيس كل آمده است: پيرو مذاكرات حضوري در كميسيون اقتصادي مجلس راجع به صندوق هاي قرض الحسنه تك شعبه اي استان اصفهان و دستور اكيد شما به معاون محترم جناب درويشي كه صندوق هاي قرض الحسنه تك شعبه اي كه فقط قرض الحسنه دريافت و قرض الحسنه پرداخت مي نمايد، نياز به مجوز ندارند و همچنين دستور ايشان به آقاي امين آزاد مبني بر رعايت دستور جنابعالي، ليكن از طريق جرايد و راديو تلويزيون مكرر اعلام مي شود: كليه صندوق هاي قرض الحسنه بايد به سايت بانك مركزي مراجعه و كد رهگيري دريافت كنند و در غير اين صورت پس از اتمام وقت مقرر به كليه بانك ها و موسسات اعلام مي شود، از همكاري با آنها خودداري نمايند.نماينده مردم اصفهان در مجلس در ادامه نامه به بهمني آورده است: اين موضوع التهاب و نگراني هاي فراواني را در صندوق هاي قرض الحسنه ايجاد كرده است. از طرفي دستورهاي كتبي پياپي جنابعالي را نيز رويت و متعجب از اين دوگانگي شده اند. لذا خواهشمند است، دستور فرماييد موضوع مستثني شدن صندوق هاي تك شعبه اي طي بخش نامه اي ابلاغ گردد، تا اين نگراني ها رفع و مشكلات موجود حل و فصل گردد.در حاشيه اين نامه، محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي اين گونه نوشته است: جناب آقاي درويشي معاون محترم نظارت، با سلام همانطور كه قبلا اعلام شده است صندوق هاي قرض الحسنه تك شعبه اي كه فقط قرض دريافت و قرض الحسنه پرداخت مي كنند، فعلا احتياج به مجوز ندارند و با شرايط فعلي مي توانند فعاليت نمايند.


كوتاه اقتصادي

¤ سير صعودي مصرف بنزين به علت سفرهاي تابستاني با آغاز ماه مبارك رمضان متوقف شد. در حالي كه متوسط مصرف روزانه بنزين در اولين ماه تابستان به علت تعطيلي مدارس و آغاز سفرهاي تابستاني به 67 ميليون ليتر رسيده بود، با ورود به ماه مبارك رمضان و كاهش سفرها، مصرف بنزين كشور در روزهاي ابتداي ماه مرداد از كاهش حدود 10ميليون ليتري حكايت مي كند.اگرچه مصرف بنزين در اولين روز ماه مبارك رمضان (31تيرماه) با 9/66 ميليون ليتر همچنان در اوج بود اما اين رقم در روز دوم با 10ميليون كاهش به 7/56 ميليون ليتر در روز رسيد.
¤ با ابلاغ بخشنامه جديد بانك مركزي، سقف وام قرض الحسنه بانك ها 10ميليون تومان شد. بانك مركزي طي بخشنامه اي به بانك هاي دولتي، غيردولتي و شركت دولتي پست بانك «شرايط و ضوابط افتتاح حساب قرض الحسنه ويژه» را ابلاغ كرد. در اين بخشنامه آمده است: «اعطاي تسهيلات تا سقف 100ميليون ريال از محل وجوه اداره شده از طريق سپرده گذاري قرض الحسنه ويژه بخش خصوصي نزد بانك ها، بلااشكال است.»
¤ دبير انجمن حمايت از برنج ايران اعلام كرد: براي نخستين بار برنج فرآوري شده (پاربويل) در كشور توليد شد. جميل عليزاده شايق در خصوص فرآوري برنج هاي داخلي اظهار داشت: خوشبختانه از چندي پيش اين كار در كشور آغاز شده است. وي با اعلام اينكه براي نخستين بار برنج فرآوري شده (پاربويل) در كشور توليد شده است، گفت: اين نوع برنج ها از امروز در فروشگاه هاي زنجيره اي سراسر كشور عرضه خواهد شد و مردم مي توانند آن را تهيه كنند.
¤ پس از پيشنهاد اخير مجلس به بانك مركزي مبني بر حذف ارز مسافرتي (به جز براي زائران عتبات و حجاج) و وعده رئيس كل اين بانك مبني بر بررسي آن و در نهايت تصويب آن در مرجع تصميم گيرنده، دست اندركاران بازار ارز مساله قوت گرفتن عرضه ارز تقلبي به بازار را مطرح كرده اند. آنان معتقدند افزايش تقاضا براي يك كالا در بازار همواره زمينه را براي سودجويي و تقلب عده اي فراهم مي كند. در اين باره رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر به مردم توصيه كرده كه ارز را از صرافي هاي مجاز بانك مركزي خريداري كنند و از افراد متفرقه و دستفروشان خريد نكنند.
¤ معاون وزير راه با بيان اينكه طي 4 ماه اخير بيشترين حجم ترانزيت كشور شامل انتقال مواد سوختي، نفتي و پتروشيمي از عراق به امارات بوده گفت: طي اين مدت 3 ميليون و 988 هزار و 277 تن كالاي ترانزيتي جابه جا شده است. شهريار افندي زاده درباره عملكرد چهارماهه ترانزيت كشور، اظهار داشت: عملكرد ترانزيت كالا در ايران طي چهارماهه ابتدايي سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته كه 3 ميليون و 108هزار و368 تن بوده حدود 3/28درصد رشد داشته است.
¤ حدود يك ماه است كه گازوئيل يورو 5 در كشور توليد مي شود و تا پايان تابستان نيز توليد بنزين يورو4 نيز آغاز مي شود. با وجود اين جايگاه داران اعلام كردند به دليل نبود مشتري براي بنزين و گازوئيل با استاندارد اروپا، امكان عرضه اين سوخت تا سال آينده وجود ندارد. بيژن حاج محمدرضا رئيس انجمن جايگاه داران عرضه فرآورده هاي نفتي گفت: به دليل نبود مشتري براي بنزين يورو 4 و 5 جايگاه داران سراسر كشور امكان عرضه اين سوخت را ندارند.
¤ دولت آمريكا در سال توليد ملي شديدترين تحريم هاي اقتصادي را عليه ملت ايران به كار گرفته است ولي در برخي پمپ بنزين هاي تهران قرص بهينه سازي مصرف بنزين با پرچم آمريكا تبليغ مي شود. يكي از سياست ها و راهبردهاي مهم كشور در سال توليد ملي عدم تبليغ كالاهاي خارجي است تا بدين وسيله مردم كشور ما به مصرف كالاهاي توليد داخل ترغيب شوند.


بورس انرژي آبان ماه راه اندازي مي شود

مديرعامل شركت بورس انرژي از راه اندازي رسمي اين بورس در آبان ماه سال جاري با جلب همكاري وزارتخانه هاي نفت و نيرو خبر داد.
شاپور محمدي، در گفت وگو با شانا اظهار كرد: همزمان با برنامه ريزي هاي انجام شده، پيش از اين اعلام شده بود كه ظرف 6 ماه اين بورس به شكل رسمي راه اندازي مي شود و طبق اعلام نظر صورت گرفته هم اكنون 2 ماه گذشته و در تلاش هستيم تا براساس برنامه ريزي در 4 ماه آينده اين مهم به نتيجه برسد.
محمدي درباره كالاها و محصولات مورد مبادله در اين بورس و نقش وزارت نفت گفت: تاكنون با وزارت نفت جلساتي برگزار شده و امكان اين كه نفت و فرآورده هاي نفتي در اين بورس مبادله گردد وجود دارد.
وي در مورد جلسات برگزار شده با وزارت نيرو به منظور مبادله برق در اين بورس افزود: با اين وزارتخانه نيز همانند وزارت نفت جلساتي به منظور امكان مبادله برق داشته ايم و همكاري و تعامل خوبي در مورد راه اندازي كامل بورس انرژي با وزارت نيرو وجود دارد.
به گفته وي اين امكان كه محصول نفت و مشتقات نفتي و همچنين برق در اين بورس انجام شود وجود داشته و مذاكره ها هنوز ادامه دارد.
مديرعامل بورس انرژي در پاسخ به اين پرسش كه چه تدابيري براي جلوگيري از مشكلاتي كه پيش از اين براي مبادله نفت در بورس كالا وجود داشت، انديشيده شده، گفت: در اين مدت تلاش هاي بسياري صورت گرفته و زمينه سازي لازم فراهم و مكانيزم مورد نياز براي مبادله اين محصولات طراحي شده است.
محمدي افزود: براساس برنامه ريزي ها مقرر شده تا اين شركت در ساختمان شركت بورس مستقر و فعاليت خود را آغاز كند كه هم اكنون اين موضوع صورت گرفته و نيروها و پرسنل در آن مستقر شده اند و به طور مشترك از اين ساختمان استفاده مي شود.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14