(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 7 مرداد 1391 - شماره 20266

پنتاگون 60 فروند موشك پاتريوت به كويت فروخت
شهادت 12 پليس عراق در حمله شبه نظاميان مسلح
قول مساعد مرسي به هنيه براي لغو محاصره غزه
آغاز عمليات ارتش سوريه در حلب پس از پاكسازي كامل شهر دمشق
آل سعود در بن بست
انقلاب عربستان با گسترش اعتراض ها وارد مرحله تازه اي شد
تظاهرات همبستگي با مسلمانان ميانمار در پاكستان
ارتش آمريكا از ترس گسترش اعتراض ها به حال آماده باش درآمد
اعتراض به طرح رياضت اقتصادي مردم ايتاليا را به خيابان ها كشاند
پس از سه روز درگيري خونين دولت تاجيكستان پيشنهاد آتش بس شورشيان را پذيرفت
راهپيمايي «انقلاب روزه داران» در بحرين
انقلابيون: عقب نشيني نخواهيم كرد
تجمع اعتراض آميز عليه دولت در كره جنوبي
شعار ميليوني مردم يمن در صنعا زندانيان سياسي را آزاد كنيد


پنتاگون 60 فروند موشك پاتريوت به كويت فروخت

منابع خبري از فروش 60 فروند موشك پاتريوت آمريكايي به ارزش 2/4 ميليارد دلار به شيخ نشين كويت خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، آژانس همكاري امنيت دفاعي كه مسئول فروش تسليحات آمريكا به كشورهاي خارجي است اعلام كرد: پنتاگون طي قراردادي 2/4 ميليارد دلاري با فروش 60 فروند موشك ضدموشك و ملزومات آن به كويت موافقت كرد.
براساس اين گزارش، كنگره آمريكا يك ماه فرصت دارد كه هر گونه مخالفت خود را با اين طرح اعلام كند در غير اين صورت، قرارداد فروش سلاح معتبر و قانوني خواهد بود.
اين در حالي است كه «عبدالصمد تميمي» فعال حقوق بشر كويتي در گفت وگو با شبكه خبري «العالم» از قرارداد نظامي آمريكا و كويت انتقاد كرد و گفت: كويت و كشورهاي حاشيه خليج فارس به بازاري براي سلاح هاي واشنگتن تبديل شده است.
 


شهادت 12 پليس عراق در حمله شبه نظاميان مسلح

شبه نظاميان ناشناس در شمال پايتخت عراق 12نيروي امنيتي را به شهادت رساندند و يك هلي كوپتر دولتي را نيز مجبور به فرود اضطراري كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، افراد مسلح ناشناس ديروز با يورش به نيروهاي دولتي در شهر «جديد» واقع در شمال بغداد، 12 پليس را به شهادت رساندند. در اين حمله هفت شورشي نيز به هلاكت رسيدند. در همين حال، يك فروند هلي كوپتر كه براي كمك به نيروهاي دولتي و نظارت بر عمليات آنها به محل اعزام شده بود، هدف رگبار مسلسل شورشيان قرار گرفت و مجبور به فرود اضطراري شد. عمليات مذكور بزرگترين حمله شورشيان به نيروهاي دولتي طي هفته هاي اخير بود.
به اعتقاد كارشناسان، عراق در هفته هاي آتي با حملات مشابه بيشتري مواجه خواهد شد.
به نظر مي رسد كه آمريكا و شيوخ مرتجع عربي قصد دارند سناريوي سوريه و ليبي را در عراق تكرار كنند.


قول مساعد مرسي به هنيه براي لغو محاصره غزه

رئيس جمهور مصر و اسماعيل هنيه در اولين ديدار خود راه حل هاي مربوط به لغو محاصره غزه را مورد بحث و بررسي قرار دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، در اين ديدار «محمد مرسي» متعهد شد تا براي بهبود اوضاع معيشتي فلسطيني ها در نوار غزه تدابيري اتخاذ كند.
در اين ديدار رئيس جمهور مصر و نخست وزير منتخب مردم فلسطين درباره آخرين دستاوردهاي مذاكرات آشتي ملي، فراهم كردن حقوق قانوني فلسطيني ها و در راس آن تشكيل كشور مستقل فلسطين به پايتختي قدس شريف گفت وگو كردند.
در اين ديدار با ارائه تسهيلاتي به فلسطيني ها از جمله افزايش ساعت كار گذرگاه رفح از پنج ساعت به 9 ساعت موافقت شد و مرسي و هنيه به مسائل ديگري از جمله كنترل مرزها، اوضاع امنيتي صحراي سينا و مسئله ممنوع الخروج بودن برخي از فلسطيني ها پرداختند. يك منبع مصري اعلام كرد، محمد مرسي در ديدار با اسماعيل هنيه درباره امكان مبادلات بازرگاني ميان مصر و نوار غزه بحث و مذاكره كرد اما امكان تشكيل منطقه آزاد تجاري را رد كرد چرا كه براساس توافقنامه منعقد شده ميان تشكيلات خودگردان فلسطين و رژيم صهيونيستي در سال 2005 توافق اسرائيل براي اين مسئله امري ضروري است.
در همين رابطه وزير اقتصاد دولت فلسطين در غزه اظهار داشت، پيشنهاد اسماعيل هنيه به مرسي درباره ايجاد منطقه آزاد تجاري در مرز غزه و مصر مي تواند محاصره غزه را بشكند و به رنج و درد مردم غزه پايان دهد.
وي افزود، هم اكنون فضا براي اجراي اين طرح كه لغو محاصره غزه را به دنبال دارد آماده است با توجه به اينكه پيمان كمپ ديويد هيچ شرطي براي منع مبادلات تجاري با نوار غزه با اجراي طرح هاي مشترك نگذاشته و مصر نيز هيچ تعهدي براي ايجاد نكردن منطقه آزاد نداده است.
از سوي ديگر اهالي غزه با ابراز خوش بيني به نتايج سفر هنيه به مصر اميدوارند كه مرسي محاصره اي را كه رژيم اسرائيل و حسني مبارك ديكتاتور سابق مصر بر غزه تحميل كرده بود رفع كند.
گفتني است ديدار محمد مرسي و اسماعيل هنيه در ادامه رايزني هاي مرسي با محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان و خالد مشعل، رئيس دفتر سياسي جنبش حماس براي ايجاد راه حل هايي به منظور لغو محاصره نوار غزه صورت گرفته است.


آغاز عمليات ارتش سوريه در حلب پس از پاكسازي كامل شهر دمشق

با پاكسازي شهر دمشق از وجود گروه هاي مسلح، ارتش سوريه پيشروي به سمت شهر حلب را براي بازپس گيري و كنترل كامل اين شهر آغاز كرده است.
به گزارش خبرگزاري ها، پس از پاكسازي شهر دمشق و حومه آن از بازمانده هاي گروه هاي تروريستي كه با تخريب تأسيسات عمومي و خانه هاي مردم از شهروندان به عنوان سپر انساني استفاده مي كردند نيروهايي ارتش سوريه مرحله اول عمليات پاكسازي در شهر حلب را آغاز كرده است. در نخستين مرحله از اين عمليات بيش از 45 تروريست در شهر حلب كشته شدند.
يك منبع امنيتي افزود، هم اكنون علاوه بر 2000 تروريستي كه در شهر حلب حضور دارند قريب به 1500 تا 2000 نيروي مسلح ديگر وارد شهر شده اند تا به جبهه مخالفان كمك كنند.
وي افزود، مخالفان مسلح بيشتر در مناطق جنوبي و شرقي شهر حلب مستقر شده اند.
ارتش سوريه اعلام كرد قصد دارد عمليات سنگيني را عليه تروريست هاي مسلح انجام دهد و آرامش را به شهر حلب بازگرداند.
در شهر حمص نيز درگيري شديدي ميان ارتش سوريه و گروه هاي تروريستي رخ داده كه طي آن 42 تروريست كشته شدند.
در شهر درعا، الرقه و ديگر شهرهاي سوريه نيز درگيري ميان ارتش و تروريست ها همچنان ادامه دارد و در اين درگيري ها تعداد زيادي از تروريست هاي مسلح كشته يا دستگير شدند.
تروريست ها قصد داشتند از نوارمرزي لبنان وارد خاك سوريه شوند كه با اقدام گارد مرزي سوريه روبه رو شدند و در نتيجه ده ها تروريست در نقطه مرزي در نزديك شهر القصير در غرب حمص كشته شدند.
نيروي گارد مرزي سوريه همچنين موفق شدند 300 فرد مسلح را كه قصد داشتند از مرز اردن وارد سوريه شوند وادار به عقب نشيني كنند.
بنا به گزارش شبكه هاي خبري، تروريست هاي مسلح با كمك كشورهاي غربي و عربي مانند اردن، تركيه، عربستان و قطر از مرزهاي عراق، تركيه، لبنان و اردن با سوريه وارد خاك سوريه مي شوند.
روزنامه نيويورك تايمز نيز از دست داشتن شبكه القاعده كه مورد حمايت آمريكاست در عمليات انتحاري دمشق خبر داد و نوشت، القاعده ماهيت درگيري در سوريه را تغيير داده و عاملان عمليات انتحاري را در نبرد عليه بشار اسد رئيس جمهور اين كشور به كار مي گيرد.
يك شبكه لبناني نيز از كشته شدن ابراهيم غازي الحامدي از سركردگان سعودي القاعده در درگيري با ارتش سوريه خبر داد.
يك جنگجوي ضد دولتي نادم در سوريه در گفت وگو با يك راديوي روسي اعلام كرد اكثر اعضاي گروه هاي مسلح ضد دولتي سوريه مواد مخدر مصرف مي كنند.
وي افزود، يك شيخ سلفي مخالفان مسلح را شستشوي مغزي مي دهد و آنان را تحريك مي كند كه عليه نظام سوريه بجنگند.
اين در حالي است كه روزنامه واشنگتن پست در مقاله اي از نقش سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) براي هدايت بحران در سوريه پرده برداشت. اين روزنامه نوشت، عربستان و قطر وظيفه تأمين هزينه تسليحات مخالفان سوري را بر عهده دارند و آمريكا از طريق مزدوران خود اين سلاح ها را به داخل سوريه منتقل مي كند.
از سوي ديگر سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه گفت حمايت از مخالفان دولت سوريه از سوي مسكو قابل قبول نيست.
وي افزود، كمك نظامي به مخالفان سوريه به افزايش خشونت ها مي انجامد و حتي مي توان آن را حمايت از تروريسم خواند.
يك انديشكده آلماني از مذاكرات پنهان شماري از مخالفان سوري طي 6 ماه گذشته در آلمان با كمك آمريكا با هدف براندازي دولت سوريه خبر داد.
از ديگر اخبار سوريه تشكيل دادگاه ويژه تروريسم از سوي بشار اسد رئيس جمهور سوريه است.
به دنبال تصويب قانون تشكيل دادگاهي درباره رسيدگي به جرايم مرتبط با تروريسم از سوي پارلمان سوريه بشار اسد دستور تشكيل اين دادگاه را صادر كرده است.
معاون سخنگوي دفتر رياست جمهوري مصر نيز اعلام كرد، محمد مرسي رئيس جمهور مصر مخالف دخالت نظامي در سوريه است.


آل سعود در بن بست

انقلاب عربستان با گسترش اعتراض ها وارد مرحله تازه اي شد

نيروهاي سركوبگر سعودي با شليك گلوله جنگي به تظاهرات مسالمت آميز مردم قطيف، ده ها تن از آنها را مجروح و بازداشت كردند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، هزاران تن از مردم عربستان پنجشنبه شب با سرازير شدن به خيابان هاي اصلي شهر قطيف، دست به تظاهرات مسالمت آميز زدند و خواستار آزادي آيت الله نمر از زندان شدند.
براساس اين گزارش به نقل از شاهدان عيني، اين تظاهرات با عنوان «همه ما نمر هستيم» در قطيف و برخي از شهرهاي شرق عربستان برگزار شد و تظاهركنندگان، همبستگي خود را با آيت الله نمر «باقرالنمر» اعلام كردند.
در اين تظاهرات كه پس از افطار و نمازجماعت برگزار شد، نيروهاي امنيتي و پليس رژيم سعودي، با محاصره مردم و شليك مستقيم گلوله جنگي چندين نفر از معترضان را زخمي كردند.
گزارش دريافتي حاكي است كه در جريان اين تظاهرات، يكي از جوانان ليست 23 نفره تحت پيگرد آل سعود به نام «محمد الشاخوري» پس از اصابت گلوله بازداشت و به بيمارستان نظامي ظهران منتقل شد.
به گفته شاهدان عيني در جريان متفرق كردن تظاهرات مسالمت آميز مردم قطيف، پليس و نيروهاي امنيتي دستكم 10 نفر را بازداشت و به نقطه نامعلومي منتقل كردند. اين در حالي است كه روز جمعه تظاهرات مشابهي در شهر «العواميه» برگزار شد و معترضان با سر دادن شعار «لبيك يا نمر»، «هيهات منا الذله»، با نيروهاي سركوبگر سعودي به مقابله برخاستند و با آتش زدن لاستيك و پرتاب سنگ با آنان درگير شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، اعتراض ها به سياست هاي امنيتي و سركوبگرانه رژيم آل سعود هم اكنون به ساير مناطق عربستان از جمله پايتخت نيز سرايت كرده است، براساس اين گزارش، در اين راستا، علاوه بر رياض (پايتخت) شهر «البريده» نيز شاهد تظاهراتي بر ضد رژيم سعودي در روزهاي اخير بوده است.
همچنين اعتصاب معترضان عربستاني در مقابل وزارت كشور سعودي در رياض در حالي ادامه دارد كه معترضان پيشنهاد گفت وگو با مسئولان اين وزارتخانه را رد كردند.معترضان كه اكثر آنها را زنان تشكيل مي دهند، به بازداشت همسران و فرزندان خود در زندان هاي رژيم سعودي اعتراض و خواستار آزادي بدون قيد و شرط آنها شدند. وزارت كشور عربستان اعلام كرد خواهان گفت وگو با نمايندگان معترضان است، اما مخالفان ضمن امتناع از اين كار، آن را اقدامي فريبكارانه عنوان كردند.
از سوي ديگر 500 تن از بانوان سعودي با ارسال نامه هايي به روحانيون مسلمان در سراسر جهان از آنها خواستند، رياض را براي آزادي زندانيان سياسي تحت فشار قرار دهند. در اين نامه ها، به زنداني بودن 30 هزار نفر در بازداشتگاه هاي عربستان اشاره شده است.
در همين حال «علي الاحمد» فعال سياسي عربستان تاكيد كرد: بازداشت شيخ نمر روحاني برجسته اين كشور جنبش بزرگي را نه فقط در منطقه الشرقيه، بلكه در رياض و جده به راه انداخته و اعتراض ها عليه حكومت افزايش يافته است.
«فواد ابراهيم» پژوهشگر عربستاني نيز گفت: رژيم آل سعود با استفاده از مفتي هاي خود فروخته و سركوبگر قادر نخواهد بود جلوي اعتراض هاي مردمي در اين كشور را بگيرد و افزايش سركوب، نشانه آن است كه رژيم به بن بست رسيده است.
معترضان عربستاني از فوريه 2011 به صورت منظم در شهرهاي مختلف اين كشور و به ويژه استان الشرقيه دست به تظاهرات مسالمت آميز بر ضد رژيم آل سعود مي زنند و خواهان اصلاحات و رفع تبعيض و نابرابري در كشور هستند.


تظاهرات همبستگي با مسلمانان ميانمار در پاكستان

مردم پاكستان با حضور در خيابان هاي شهر كويته، نسل كشي مسلمانان ميانمار را محكوم كردند.
به گزارش پرس تي وي در اين تظاهرات كه در شهر كويته مركز ايالت بلوچستان پاكستان برگزار شد، معترضان پارچه نوشته هايي حمل مي كردند كه روي آن شعارهايي عليه شكنجه مسلمانان در ميانمار نوشته شده بود.
رهبران فعالان «تحريك انصاف» گفتند كشتار مسلمانان بي گناه روهينگيا در ميانمار در حالي ادامه دارد كه سازمان ملل و ديگر سازمان هاي مدافع حقوق بشر در برابر آن سكوت اختيار كرده اند.
رهبران اين گروه مسلمان پاكستاني همچنين گفتند در نسل كشي مسلمانان ميانمار شمار زيادي زنده زنده سوزانده و يا كشته شده اند و چندين روستا نيز به طور كامل نابود شده است.
يكي از بازماندگان نسل كشي مسلمانان در ميانمار گفت: بدرفتاري، قتل عام، تجاوز و شكنجه مسلمانان روهينگيا در بخش غربي اين كشور بسيار متداول است.
زين العابدين در گفت وگو با خبرنگار واحد مركزي خبر افزود: مقامات دولتي ابتدا مسلمانان را از برگزاري نماز جمعه منع كردند، اما بعد اعلام شد كه هيچ كس حق ندارد در مسجد نماز برپا كند.
وي يادآور شد: «بودائيان تندرو در ايالت راخين حداقل به هزار دختر مسلمان تجاوز كردند و 12 هزار نفر را كشتند. افزون بر آن، 25 تا 30 هزار مسلمان ناپديد شدند. دو روز پيش نيز، در كانالي در منطقه «تين مايل» نزديك به 3 هزار جسد كشف شد.»
بودائيان افراطي و ارتش ميانمار در قتل عام و نسل كشي هزاران مسلمان ساكن ميانمار مشاركت دارند و اين نسل كشي همچنان در سكوت معنادار سازمان هاي مدعي و متولي حقوق بشر ادامه دارد، برخي گزارش ها از كشته شدن 52 هزار مسلمان در يك سال گذشته حكايت دارد. در آشوب هاي اخير نيز هزاران نفر ازخانه و كاشانه خود آواره شده اند.
در جديدترين واكنش ها به تداوم نسل كشي مسلمانان ميانمار، شوراي علماي اندونزي اين جنايت ها را محكوم كرد و خواستار پايان دادن به اين نسل كشي و قتل عام بيرحمانه شد.
جم حاتا يكي از مقامات مذهبي اندونزي در اين باره گفت: اندونزي به عنوان پرجمعيت ترين كشور مسلمان بايد در برابر خشونت هايي كه عليه مسلمانان ميانمار رخ مي دهد، اقدام مناسبي اتخاذ كند.
نمازگزاران تركيه نيز ديروز در 23 شهر اين كشور در اعتراض به تداوم نسل كشي مسلمانان ميانمار با تجمع در مساجد، خواستار قطع ارتباط كشورهاي اسلامي با ميانمار شدند.
به گزارش ايرنا در اين تجمع ها كه بنا به دعوت مشترك نهادهاي غيردولتي برگزار شد نمازگزاران ترك با اعلام همبستگي با مسلمانان ميانمار ادامه اين جنايت ضدبشري را محكوم كردند.
معترضان يك بيانيه مشترك را نيز در محكوميت جنايات ارتش و بودائيان افراطي در ميانمار عليه مسلمانان اين كشور قرائت كردند.


ارتش آمريكا از ترس گسترش اعتراض ها به حال آماده باش درآمد

ارتش آمريكا با هدف جلوگيري از گسترش تجمعات و اعتراضات ضددولتي به حال آماده باش درآمده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، به نقل از «آنتي وار»، در پي بالا گرفتن اعتراضات مردمي و اعضاي جنبش وال استريت، تنش و نگراني نيز در شهرهاي مختلف اين كشور بالاگرفته است. كشته شدن دو شهروند آمريكايي در هفته گذشته به دست پـليس كاليفرنيا كه چند روزي است شهر «آناهايم» را دستخوش تظاهرات و درگيري بين مردم و پليس ضدشورش كرده بر اين نگراني ها افزوده است.
در همين راستا خبر مي رسد، ارتش آمريكا اعلام كرده براي مقابله با هرگونه تجمع و تظاهرات هنگام برگزاري گردهمايي هاي احزاب سياسي اين كشور به حال آماده باش درآمده است. يكي از مسئولان بلندپايه ارتش اين كشور اعلام كرده، ارتش در صورت درخواست وزارت دفاع (پنتاگون) به نيروهاي اجرايي داخلي در برقراري نظم كمك خواهد كرد.
«ويليام لوييز» فرمانده نيروي دريايي ارتش آمريكا اظهار داشت: بنابه دلايل امنيتي عملياتي، ما درباره تعداد سربازان و منابع مشمول نمي توانيم صحبت بكنيم، به علاوه ما برنامه هاي عملياتي خود را با ديگران به اشتراك نمي گذاريم.مداخله ارتش در امور داخلي آمريكا به سال 1968 برمي گردد كه گارد ملي و ارتش ايالات متحده براي سركوب اعتراضات با تجهيزات نظامي و تك تيراندازها وارد بازي شد.
گري هابر فرمانده سابق ارتش آمريكا كه در آن روزها حضور داشت در اين باره گفته بود: وظيفه من شليك كردن بود. تعجب مي كنم كه چرا ما حق تير داشتيم.در زماني كه ارتش آمريكا در سراسر دنيا حضور داشته و چندين كشور خارجي را اشغال كرده است، دور از انتظار نيست كه دولت فدرال شهروندان خود را نيز به عنوان دشمنان بالقوه در نظر بگيرد و از گزينه نظامي عليه آنان نيز استفاده كند!


اعتراض به طرح رياضت اقتصادي مردم ايتاليا را به خيابان ها كشاند

اصلاح قانون بازنشستگي صدها نفر از قربانيان بحران اقتصادي ايتاليا را به خيابان ها كشاند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، صدها نفر از مردم «رم» روز پنجشنبه در اعتراض به افزايش سن بازنشستگي از سوي دولت «ماريو مونتي» مقابل مركز تاريخي «پانتئون» اين شهر تجمع كردند.
شبكه تلويزيوني پرس تي وي دراين باره اعلام كرد: اين تظاهرات با فراخوان سه اتحاديه تجاري اصلي ايتاليا، برگزار شد.
با اجراي اين اصلاحات كه با هدف مقابله با بحران مالي صورت مي گيرد، 350 هزار نفر از مردم اين كشور ضمن مواجهه با افزايش سن بازنشستگي، در مقايسه با بازنشستگان قديمي تر مستمري كمتري دريافت خواهند كرد.
به گفته «ساندرو فاروني»، يكي از كارمندان اداره پست ايتاليا، دولت «مونتي» با اجراي چنين اصلاحاتي نسل هاي متولد 1952 تا 1954 را عملا سوزانده است!
طرح اصلاح حقوق بازنشستگي «مونتي» بخشي از برنامه رياضت اقتصادي چند ميليارد دلاري به شمار مي آيد كه در ماه ژانويه با هدف نجات كشور از ورشكستگي اقتصادي تصويب شد.
بسته رياضت اقتصادي سه ساله ايتاليا شامل كاهش بودجه، اصلاح حقوق بازنشستگي و همچنين افزايش ماليات ها به ارزش 30 ميليارد يورو (حدود 7/51 ميليارد دلار) است.
براساس اين طرح كه از ابتداي امسال اجرايي خواهد شد، سن بازنشستگي زنان از 60 سال به 62 سال افزايش خواهد يافت. به علاوه مردان براي دريافت حقوق بازنشستگي كامل مجبور خواهند بود به جاي 40 سال، 42 سال كار كنند.
در بحبوحه بحران اقتصادي حاكم بر ايتاليا خبر مي رسد، كارگران بزرگترين كارخانه فولادسازي اين كشور نيز تظاهرات كردند. البته اين تظاهرات نه به خاطر بحران اقتصادي، بلكه به دنبال دستور دادگاه اين كشور براي تعطيلي شش بخش از اين كارخانه بزرگ فولادسازي است.
آنطور كه خبرگزاري جمهوري اسلامي نوشته، دادگاه شهر «تارانتو» پس از صدور حكم بر تعطيلي اين كارخانه و بازداشت 8 تن از مديران آن به خاطر مسائل مربوط به آلودگي محيط زيست، خشم هزاران نفر از كارگران اين كارخانه را برانگيخته است.
دستكم 5000 نفر از كارگران اين كارخانه كه شغل خود را در خطر مي بينند با ريختن به خيابان هاي شهر خواستار بازگشايي كارخانه شدند.
گفتني است، بحران اقتصادي عميق حاكم بر كشورهاي اروپايي به شدت روح و روان مردم اين كشور را درگير كرده است. مردم كه نگران از دست دادن شغل خود هستند، با كوچكترين اتفاق به خيابان ها ريخته و اعتراض خود را علني مي كنند.
اتحاديه هاي بزرگ كاري ايتاليا نيز در بيانيه اي مشترك با اشاره به شرايط ناگوار اشتغال در كارخانه «ايلوا»، از شرايط ساير كارخانه هاي فولادسازي از جمله در شهر «جنوا» و «نوو ي ليگوره»، ابراز نگراني كردند.


پس از سه روز درگيري خونين دولت تاجيكستان پيشنهاد آتش بس شورشيان را پذيرفت

دولت تاجيكستان در پي درگيري شديد با شورشيان در استان بدخشان كه 62 كشته برجاي گذاشت، درخواست آتش بس شورشيان مهاجم را پذيرفت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، در پي درگيري در استان بدخشان تاجيكستان كه پنجشنبه روي داد، 62 نفر شامل 30 شبه نظامي، 12 نيروي امنيتي و 20 غيرنظامي جان خود را از دست دادند. هشت تن از مجموع 40 مهاجم دستگير شده، تابعيت افغانستان دارند. يك مركز پزشكي در شهر دوشنبه از پذيرش 23 سرباز زخمي در اين مركز خبر داد. در مورد شمار زخمي هاي شورشيان گزارشي نرسيده است. منطقه «خاروغ» محل اصلي اين درگيري ها بوده است.
كميته امنيت ملي تاجيكستان اعلام كرد هم اكنون وضعيت در خاروغ آرام است.
«امامعلي رحمان» رئيس جمهور در تماس تلفني با فرمانداران مناطق روشان، ونج، درواز، راشت قلعه، شغنان و اشكاشم در بدخشان، آخرين وضعيت استان بدخشان بخصوص خاروغ را بررسي كرد و از آنها خواست تا ساكنان اين مناطق را از عواقب نامطلوب شورش ها و درگيري ها آگاه سازند و دولت را در دستگيري مجرمان ياري كنند.
رحمان تصريح كرد: اطمينان دارم ساكنان خاروغ و استان بدخشان اقدامات مجرمانه مشابه را محكوم مي كنند و براي حفظ نظم و آرامش عمومي و تضمين حاكميت قانون با نيروي انتظامي همكاري خواهند كرد.
رئيس جمهوري تاجيكستان به مردم اطمينان داد كه مجرمان را دستگير و مجازات كند.
در مورد هويت سياسي مهاجمان، مطالبات آنان و شرط هاي آتش بس گزارشي نرسيده است. علاوه بر آن، اين مسئله نيز مشخص نشده است كه شورشيان چرا دست به سلاح برده اند. تاجيكستان با اين حملات، احتمالا دوران آرامش خود را پشت سر گذاشته است.


راهپيمايي «انقلاب روزه داران» در بحرين

انقلابيون: عقب نشيني نخواهيم كرد

شهروندان بحريني تظاهراتي با عنوان «انقلاب روزه داران» در سراسر كشور برگزار كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، شهرهاي مختلف بحرين روز گذشته شاهد تظاهرات مردمي بود كه بر مطالبات و كسب حقوق از دست رفته خود تأكيد داشتند.
در اين تظاهرات كه تحت عنوان «انقلاب روزه داران» برگزار شد تظاهركنندگان اعلام كردند قيام بحرين در رمضان هم ادامه دارد و مردم همچنان خواستار سرنگوني نظام هستند.
مردم همچنين شعار مي دادند «رژيم آل خليفه سرنگون خواهد شد»، «جنايتكاران محاكمه خواهند شد»،«انقلاب پيروز مي شود» و «با حكومت ظالم گفت وگو نمي كنيم» تظاهرات مردم منامه و شهرهاي ديگر بحرين پس از برگزاري نمازجمعه صورت گرفت و اين در حالي بود كه نيروهاي امنيتي آل خليفه در خيابان هاي شهر مستقر و پس از راهپيمايي نمازگزاران با آنان درگير شدند.نيروهاي امنيتي بحرين با استفاده از گاز سمي وگلوله به صفوف مردم يورش بردند كه در جريان آن بيش از 20 نفر زخمي شدند.
از سوي ديگر گروه ها و جريان هاي مخالف رژيم بحرين اعلام كردند كه نيروهاي امنيتي بحرين در حمله شبانه به خانه مردم در دو ماه اخير 10ميليون دلار از آنها سرقت كرده اند.
نيروها و جريان هاي مخالف در يك كنفرانس مطبوعاتي عليه «خفاش هاي تاريكي» فراخوان دادند و اعلام كردند هتك حرمت به خانه هاي شهروندان بحريني، آدم ربايي، سرقت، خرابكاري نيروهاي امنيتي آل خليفه را برملا خواهند كرد.
اين نيروها از دبيركل سازمان ملل و جامعه بين المللي و مسئولان بحريني خواستند تا مسئوليت هاي خود را در قبال حملات نيروهاي امنيتي به خانه هاي مردم بر عهده بگيرند.
دبيركل جمعيت وفاق اسلامي بحرين نيز تأكيد كرد آل خليفه بيش از اين نمي تواند به ديكتاتوري خود ادامه دهد و جنايتكاران در دادگاه محاكمه خواهند شد.
شيخ علي سلمان افزود: هر كسي كه دستانش به خون اين ملت آغشته شده باشد امروز يا فردا بايد محاكمه شود و محور گفت وگو بايد اين باشد كه چگونگي نظامي سياسي را تأسيس كنيم.
به گزارش فارس وي تصريح كرد: از منطق عدل و عدالت هر كسي كه جرمي مرتكب شده باشد، بايد مجازات شود و هر چارچوبي براي هرگونه گفت وگويي بايد در بردارنده بازخواست جنايتكاران باشد.
شيخ سلمان با تأكيد بر اينكه مخالفان به فعاليت هاي داخلي و خارجي خود ادامه خواهند داد، گفت: اعتراضات خياباني مشروع و قانوني است و هر شهروندي مي تواند براي بهبود وضعيت فاسد ابراز عقيده كند و جلوگيري از برگزاري تظاهرات در شهر منامه پايتخت بحرين با قوانين و منشورهاي بين المللي در تضاد است.
دبير كل جمعيت وفاق ملي بحرين همچنين گفت، خشونت رژيم آل خليفه هرگز نخواهد توانست باعث جلوگيري از دستيابي مردم به حقوق خود شود و اين موضوع هر روز ريشه دارتر مي شود و زمان عقب نشيني مردم به پايان رسيده است.
 


تجمع اعتراض آميز عليه دولت در كره جنوبي

هزاران تن از اعضاي اتحاديه هاي كارگري كره جنوبي در اعتراض به شرايط نامناسب كاري و معيشتي خود مقابل يكي از نهادهاي دولتي دست به تجمع اعتراض آميز زدند.
كارگران همچنين تهديد كردند روز دوشنبه(پس فردا) دست به اعتصاب سراسري مي زنند.
كره جنوبي پيوندهاي اقتصادي نزديكي با آمريكا و اتحاديه اروپا دارد. به همين خاطر، ركود اقتصادي در غرب اقتصاد كره جنوبي را نيز به شدت تحت تاثير قرار داده است.
اين كشور همچنين متحد استراتژيك آمريكا در آسياي جنوب شرقي است و هزاران نظامي آمريكايي هم اكنون در كره جنوبي حضور دارند.


شعار ميليوني مردم يمن در صنعا زندانيان سياسي را آزاد كنيد

ميليون ها يمني با برگزاري تظاهراتي با عنوان «آزادي بازداشتي ها» بر ادامه انقلاب تا تحقق كامل خواسته هايشان تاكيد كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري «اليوم السابع»، مردم يمن و به ويژه جوانان انقلابي از شهرهاي مختلف به صنعا پايتخت اين كشور آمدند و در تظاهرات ميليوني كه پس از نمازجمعه در خيابان «الستين» بزرگترين خيابان پايتخت و ميدان التغيير برگزار شد شركت كردند.
اين تظاهرات با شعار «آزادي بازداشتي ها» و با هدف تاييد اصول انقلاب مسالمت آميز و شركت در راهپيمايي ها برگزار شد.
مردم يمن در تظاهرات خود بر ادامه انقلاب يمن و ضرورت محاكمه قاتلان جوانانشان تاكيد كردند.
تظاهرات ميليوني روز گذشته مردم يمن در صنعا نمايش اقتدار جوانان انقلاب در برابر ديدگان جامعه داخلي و بين المللي بود.
تظاهركنندگان يمني خواستار بازسازي ارتش اين كشور براساس اصول فني، نظامي، علمي و ملي به دور از معيارهاي خانوادگي، منطقه اي و مذهبي شدند.
جوانان انقلابي يمن پيش از اين نيز خواهان بركناري نزديكان علي عبدالله صالح، ديكتاتور بركنار شده اين كشور از مناصب و پست هاي خود بودند.
مردم يمن آخر ژانويه 2011 ضد حكومت 30ساله علي عبدالله صالح قيام كردند كه سرانجام وي نوامبر همان سال با امضاي توافقنامه رياض از قدرت كناره گيري كرد و قدرت را به عبدربه منصور هادي سپرد.
عبدربه منصور هادي براساس توافقنامه رياض به مدت دو سال رئيس جمهوري يمن است و در پايان اين دوره انتقالي دو ساله، انتخابات برگزار خواهد شد. اين در حالي است كه مردم انقلابي يمن كناره گيري همه عوامل رژيم پيشين از جمله عبدربه منصور هادي را خواستار هستند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14