(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


يکشنبه 8 مرداد 1391 - شماره 20267

كاربران موبايل 6 برابر شدند
دنياي بي پايان مغز
ماساژ بافت هاي آسيب ديده مطلقاً ممنوع!
خستگي را با قرص آهن رفع كنيم
تلاش براي حفظ اكسيژن
كرم 60 چشمي
يخ هاي گرينلند با سرعت غيرمنتظره آب مي شوند
آثار نماز خواندن برپيشگيري از آلزايمر
ورزش در ماه مبارك رمضان


كاربران موبايل 6 برابر شدند

يك گزارش منتشرشده از سوي بانك جهاني اعلام كرد كه سه چهارم جمعيت دنيا به يك تلفن همراه دسترسي دارند، آماري كه نسبت به سال 2000 شش برابر شده است.
به گزارش مهر، از يك ميليارد نفري كه درسال 2000 از مشتركان تلفنهاي همراه بودند و امسال اين تعداد به 6 ميليارد نفر رسيده است كه 5 ميليارد آن در كشورهاي درحال توسعه زندگي مي كنند.با افزايش تعداد مشتركان تلفنهاي همراه، مشتركان فعال تلفنهاي همراه ممكن است به زودي به جمعيتي بيش از جمعيت جهاني تبديل شوند.رشد سريع تلفن هاي هوشمند داراي دسترسي به اينترنت نيز نسبت به چگونگي استفاده صاحبان تلفنهاي همراه از اين تلفنها درحال تغيير است، براساس گزارش بانك جهاني بيش از 30 ميليارد برنامه اجرايي تلفنهاي همراه درسال 2011 دانلود شده اند. داستان ارتباطات تلفن همراه به سطح جديدي حركت مي كند، چرا كه اكنون مسئله مهم تلفن نيست بلكه نحوه استفاده از آن است.
براساس اين گزارش كه به عنوان «اطلاعات و ارتباطات براي توسعه 2012: به حداكثر رسيدن تلفنهاي همراه منتشرشده، در كشورهاي درحال توسعه، شهروندان به نحو فزاينده اي از تلفنهاي همراه استفاده مي كنند تا زندگي و همچنين سبك زندگي خود را ارتقا دهند، درحالي كه دولتها تلفنهاي همراه را براي اصلاح ارائه خدمات و مكانيسم بازخورد شهروندي به كار مي گيرند.
اين گزارش رشد و تكامل تلفنهاي همراه را تحليل كرده و افزايش خدمات اطلاعات محور چون برنامه هاي اجرايي را مورد توجه داشته است.
تيم كلي از كارشناسان سياست اطلاعات در بانك جهاني به عنوان يكي از نويسندگان اين گزارش اظهار داشت: تحول تلفنهاي همراه درست در آغاز منحني رشد قرار دارد. تلفنهاي همراه ارزان تر و قدرتمندتر مي شوند و پهناي باند شبكه ها نيز در حال گسترش است كه اين امر حتي در مناطق روستايي نيز صدق مي كند.
اين گزارش بر نقش دولتها در طراحي و توسعه برنامه هاي اجرايي نيز تأكيد كرده است.
 


دنياي بي پايان مغز

مغز ما دنيايي پر از رمز و راز است كه هراز گاهي محققان بخشي از اسرار آن را برملا مي كنند. در واقع مغز افراد در پردازش پيام ها و اطلاعات تصويري، عملكرد عجيب و گاه شگفت انگيزي دارد. وقتي به مهماني وارد مي شويم، فقط با يك نگاه، چهره يك همكلاس قديمي را بين آن همه مهمان تشخيص مي دهيم، اما در عين حال براي پيدا كردن ماشين مان بين اتومبيل هاي پاركينگ يا دوستمان در ميان جمعيت پياده رو، به زمان بيشتري احتياج داريم.
براي اين كه بفهميم مغز چطور چيزها را در صحنه هاي شلوغ تشخيص مي دهد، اول بايد درك كنيم كه مغز چگونه اطلاعات ورودي را فيلتر و طبقه بندي مي كند. اما پيچيدگي اين فرآيندها باعث شده كه تا به حال چيز زيادي درباره نحوه پردازش نگاه ها و برداشت هاي كوتاه و سريع چشم از صحنه هاي نه چندان شلوغ هم دستگيرمان نشود. حتي صحنه اي كه بيشتر از دو سه چيز چشمگير در آن نيست.
محققان موسسه تحقيقات مغز «مك گاورن» درآمريكا، ادعا مي كنند چيزهاي تازه اي درباره اين فرآيندها فهميده اند؛ اين كه مغز چطور در يك لحظه چندين جسم حاضر در يك صحنه را پردازش مي كند و اطلاعات تصويري به دست آمده را چگونه به روشي سيستماتيك براي تفسير در سطوح بالاتر، طبقه بندي مي كند.
مغز ما آن قدر اشيا را سريع و آسان تشخيص مي دهد كه هيچ وقت به چگونگي آن فكر نمي كنيم. اما اين موضوع بسيار پيچيده اي است كه بايد قبل از ساخت سيستم هاي بينايي مصنوعي، جوابي برايش پيدا كرد. يك روبات مي تواند مثلا تشخيص يك كليد تك و تنها را ياد بگيرد، اما اگر كليد را كنار يك كيف پول بگذاريد، در تشخيص آن دچار مشكل خواهد شد.
براي فهم موضوع، گروه دي كارلو، فعاليت مغز را در شرايطي با شلوغي كنترل شده بررسي كردند. در مرحله اول آنها تصاويري شامل يك تا سه جسم را به چند ميمون نشان دادند. مدت زمان نمايش هر تصوير، آن قدر كوتاه بود كه ميمون ها نمي توانستند به تك تك اجسام، جداگانه توجه كنند. در اين ميان، محققان با استفاده از ميكروالكترودها، واكنش عصبي 104 نورون را در بخشي از قشر بينايي مغز اين جانوران اندازه گرفتند.
دانشمندان مي دانند هر كدام از اين نورون ها، به بعضي اجسام بيشتر از بقيه واكنش نشان مي دهند و به همين دليل، اين بخش از مغز، به عنوان مسئول پردازش و تشخيص بصري شناخته شد.
مثلا يك نورون ممكن است به ديده شدن يك كليد شديدا واكنش نشان بدهد، اما هيچ توجهي به كيف پول نكند. حالا سؤال اين است كه پاسخ همين نورون به حضور كليد و كيف پول در كنار هم چگونه خواهد بود؟
اطلاعات قبلي ما مي گفت كه وجود كيف، واكنش نورون را كمي ضعيف تر مي كند و مثل يك «نويز» تصادفي روي پالس آزاد شده اثر مي گذارد، اما تحقيقات تيم مك گاورن نشان داده كه فرايند كمي با حساب و كتاب تر است. چرا كه زيادشدن اشيا يك صحنه، البته واكنش اين نورون ها را تغيير مي دهد، اما اين تغيير از يك قانون سيستماتيك تبعيت مي كند. پاسخ نورون به 2 جسم كنار هم، دقيقاً ميانگين پاسخش به تك تك آنهاست و اين قانون براي 3 جسم هم برقرار است.
اين يعني شلوغ كردن صحنه جلوي چشم، واكنش مغز به تك تك اشيا را به طور تصادفي تار و مبهم نمي كند، بلكه به صورتي كاملا پيش بيني شدني، آن را تغيير مي دهد. با اين قانون بخش بينايي مي تواند اطلاعات ورودي را طوري پردازش كند كه سطوح بالاتر مغز بتوانند به سادگي آنها را تفسير و از آنها براي تشخيص سريع اجسام تصوير با يك نگاه استفاده كنند.
روش ميانگين گيري، مطمئنا محدوديت هايي هم دارد: وقتي صحنه شلوغ تر مي شود، مغز بايد از روش هاي كمك پردازشي ديگري مثل توجه و حركت چشم استفاده كند. اما قابليت هاي مغز تا قبل از اين مراحل، اصلا كم نيست.

 


ماساژ بافت هاي آسيب ديده مطلقاً ممنوع!

ماساژ يك روش درماني مفيد و نسبتاً ايمن است كه در صورت استفاده منطقي و كاربرد تكنيك هاي مناسب و به شرط انجام توسط افرادي كه صلاحيت علمي، عملي و اخلاقي انجام آن را دارند مي تواند اثرات موثري بر سلامت جسمي و رواني افراد سالم و بيمار داشته باشد.
ماساژ يك واژه كلي است كه براي دستكاري هاي مشخصي از بافت نرم بدن به كار مي رود و شامل يك گروه از فرايندهايي است كه معمولا با حركت سطحي ملايم، ضربه زدن و فشردن دست روي بافتهاي خارجي بدن مي شود.
از ماساژ به منظورهاي درماني، درمانهاي تسكيني و يا ساير كاربردهاي بهداشتي استفاده مي شود و ممكن است اثرات درماني آن سبب بهبود عملكرد سيستم عصبي و عضلاني، گردش خون و سيستم لنفاوي و حتي سيستم ايمني بدن شود. تاريخچه استفاده از ماساژ و ساير انواع درمانهاي دستي به بيش از سه هزار سال قبل از ميلاد مسيح برمي گردد. در اين زمينه اسنادي مرتبط از كشورهاي چين، هند، يونان و حتي شواهدي از استفاده آن در طب سنتي و اسلامي در زمان ابن سينا در دست است. در حال حاضر ماساژ درماني يك روش علمي و آكادميك است به طوري كه در برخي كشورها رشته دانشگاهي آن در دوره هاي كارشناسي تا دكترا تدريس مي شود. در ايران بيشترين افرادي كه از لحاظ علمي و عملي روي ماساژ درماني تسلط دارند همكاران فيزيوتراپيست هستند. پزشكان متخصص طب فيزيكي و توانبخشي از ماساژ دستي براي آماده سازي بافتها براي انجام درمانهايي مثل ماتيپولاسيون (دستكاري) ستون فقرات يا مفاصل اندامها يا انجام ورزش درماني استفاده مي كنند.
مكانيسم قطعي تأثيرات ماساژ و ماساژ درماني هنوز شناخته نشده است ولي ممكن است بر حسب نوع و كاربرد ماساژ و نيز سطحي يا عمقي بودن آن مجموعه اي از اثرات مكانيكي، بازتابي (رفلكسي)، عصبي و رواني در آن دخيل باشد. هدف كلي از ماساژهاي درماني ايجاد آرامش (ريلكسيشن)، برطرف كردن تنش عضلات، كاهش درد، افزايش قابليت حركت بافت نرم و بهبود گردش خون است.
شواهد علمي قابل توجهي به نفع تأثيرات مثبت ماساژ درماني در درمان اضطراب و استرس، درد مفاصل، لنف ادم (تورم اندامها ناشي از تجمع لنف)، برخي از انواع كمر دردهاي مكانيكي، آسيب رباطها (تاندون ها) و حتي اختلالات خواب وجود دارد. همچنين برخي تحقيقات نشان داده اند كه مي شود از ماساژ درماني به عنوان درمان كمكي و فرعي (و نه علاج قطعي) در مبتلايان به دردهاي مزمن، فيبر و ميالژي، برخي آسيبهاي ورزشي، سردرد، مراقبتهاي سوختگي و حتي كاهش درد در برخي انواع سرطان بهره گرفت اما نكته مهم اين است كه در موارد مذكور ماساژ به هيچ وجه جايگزين درمانهاي علمي معمول و مرسوم نيست.
در صورت استفاده مناسب و به جا در كل ماساژ يك روش درماني نسبتاً ايمن و كم خطر است. ولي بايد به خاطر داشت كه انجام ماساژ بر روي نواحي سرطاني، التهاب عفوني بافت نرم (سلوليت) و التهاب عروق لنفانوي (لنفانژيت) مطلقاً ممنوع است. همچنين از انجام ماساژ عمقي بر روي نواحي كه اخيراً دچار ضربه (تروما) و خونريزي شده اند بايد پرهيز كرد.
در مورد بيماراني كه تحت درمان با داروهاي ضدانعقادي هستند بايد از روشهاي ملايم و سطحي تر ماساژ و آن هم با احتياط بهره جست. اما انجام ماساژ عمقي بر روي نواحي شناخته شده ترومبوز عمقي وريدي ممنوع است. و در آخر اينكه ماساژ در مبتلايان به ارتروز و پوكي استخوان شديد نيز بايد با ملايمت انجام شود.
نكته بسيار مهم و حائز اهميت اين است كه با توجه به اينكه فرد ماساژدهنده به عنوان يك درمانگر بايد موارد كاربرد صحيح، موارد ممنوعيت ماساژ، احتياطات نوع و تكنيك مناسب را بداند، ارائه خدمات ماساژ در مراكز غيرمجاز ممكن است سبب تشديد بيماري بيماران و حتي ايجاد عوارض اسكلتي و عضلاني و روحي رواني شود لذا به هيچ وجه انجام ماساژ توسط افراد متفرقه و فاقد صلاحيت علمي را در مورد بيماران توصيه نمي كنيم.
دكتر سيداحمد رئيس السادات
 


خستگي را با قرص آهن رفع كنيم

تحقيقات پزشكي نشان مي دهد كه مصرف قرص آهن با نظر پزشك احساس خستگي را به ميزان 50 درصد در زنان كاهش مي دهد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري خاورميانه، اين تحقيقات پزشكي حاكي است: مصرف منظم قرص هاي آهن به كاهش 50 درصدي احساس خستگي و ضعف در زنان به ويژه زنان مبتلا به كم خوني كمك مي كند.
دراين تحقيقات آمده است: مصرف مكمل هاي غذايي حاوي آهن به مدت 12هفته به كاهش احساس خستگي و ضعف به ميزان 50 درصد به ويژه در بين زنان و خصوصا زنان مبتلا به كمبود سطح آهن درخون كمك مي كند.
اين تحقيقات افزود: زنان در مقايسه با مردان به ميزان 3 برابر بيشتر در معرض ابتلا به احساس خستگي و ضعف قرار دارند.
اين تحقيقات از 198 زن 18 تا 50 سال به طور تصادفي انجام شد كه برخي از آنها از كمبود سطح آهن در خون رنج مي برند.
براساس اين تحقيقات، زناني كه به طور منظم قرص هاي آهن را به مدت 12 هفته مصرف كردند. احساس خستگي و ضعف در آنها به ميزان 50 درصد كاهش يافت درحالي كه اين احساس خستگي و ضعف در زناني كه يك داروي ساختگي و بي اثر را مصرف كردند، به ميزان 19 درصد كاهش نشان داد.
يكي از دلايل اصلي كم خوني فقر آهن است. اين ماده معدني در گوشت ها مانند گوشت قرمز، گوشت ماكيان، جگر و در حبوباتي مثل لوبيا و عدس و تخم مرغ يافت مي شود. علاوه بر ميزان آهن يك ماده غذايي بايد به ميزان جذب آن توسط بدن نيز توجه داشت.
 


تلاش براي حفظ اكسيژن

مقابله با گازهاي گلخانه اي همواره يكي از مهمترين برنامه ها در اغلب كشورهاي جهان بوده و هست اما در حال حاضر دانشمندان براي از بين بردن دي اكسيدكربن از ايده جديدي استفاده كرده اند. آنها قصد دارند كه از جلبك هاي دريايي براي از بين بردن اين گاز گلخانه اي استفاده كنند.
دانشمنداني از سراسر جهان، چندي پيش پروژه تحقيقات خود را در آب هاي اطراف قطب جنوب واقع بر مدار 50 درجه جغرافياي نيمكره جنوبي، در فاصله 2200 كيلومتري كيپ تاون آغاز كردند. اين پژوهشگران مقداري محلول اسيد سولفات آهن در درون آب اطراف پروانه موتور كشتي خود وارد كردند. بدين ترتيب يخ شكن 12 هزارتن با هر چرخش پروانه موتور خود اين كود شيميايي را در آب اقيانوس پخش كرد. آنان 7 تن كود شيميايي را در 150 كيلومتر مربع پخش كردند و بعد جلبك ها شروع به رشد كردند. در اين منطقه مشاهده شد كه آب دريا به رنگ سبز درآمد و شمار جانوران نيز در آن رو به افزايش گذاشت.
كود شيميايي سولفات آهن باعث شد رشد جلبك هاي دريايي جهش چشمگيري پيدا كند. طي يك هفته رشد جلبك ها دو برابر و در سه هفته پوشش جلبك اين منطقه پنج برابر شد. پژوهشگران زمين اقيانوس را با استفاده از كود شيميايي تقويت كرده و امكان رشد سريع تر جلبك ها را فراهم آوردند. به اين ترتيب زماني كه جلبك ها رشد كرده و به سطح آب مي رسند گاز دي اكسيد كربن هوا را جذب مي كند. با رشد پلانكتون ها يا گياهان تك سلولي درون اقيانوس نيز گاز دي اكسيدكربن كه محلول در آب است، مورد مصرف قرار مي گيرد و اين مقدار دوباره از طريق جو زمين جايگزين مي شود.
به اين ترتيب تا 15 درصد ميزان گاز دي اكسيدكربن را مي توان از طريق مصرف كود شيميايي در منطقه وسيعي از كف اقيانوس كاهش داد.
گياهان دي اكسيدكربن محيط خود را جذب مي كنند و سپس زماني كه پژمرده شده، به اعماق دريا سقوط كرده و از ميان مي روند، دي اكسيدكربن را به طور دائم در خود نگاه مي دارند. رشد جلبك ها توده جانوران كوچك را به خود جلب مي كند و آنها به نوبه خود توجه حيوانات دريايي بزرگ تري را برمي انگيزند.
اما استفاده از كود شيميايي در اعماق اقيانوس ها مضر هم هست. كود سولفات آهن در واقع شكل انجماديافته محلول هاي رقيق اسيدي است كه ريختن آنها در درياي شمال آلمان طي سالهاي دهه 80 با مخالفت هاي شديد سازمان هاي طرفدار حفظ محيط زيست رو به رو شد.
به علاوه منتقدان به اين اشاره مي كنند هنگامي كه بخش بزرگتري از جلبك ها توليد شود، غذاي پلانكتون ها مي شوند كه در مدت نه چندان طولاني با نابودشدن پيكر آنها يا ازطريق تنفس و دفع مواد، دي اكسيدكربن بار ديگر وارد جو زمين مي شود. با اين حال تصميم گيري درباره استفاده از اين فناوري به اين زودي ها امكان پذير نيست، زيرا تجزيه و تحليل و جمع بندي نتايج بدست آمده از آزمايش ها انجام گرفته، دو تا سه سال به طول خواهند انجاميد.
 


كرم 60 چشمي

دانشمندان انگليسي گونه اي جديد از كرم هاي پهن را كشف كرده اند كه در بدن 12ميلي متري اش 60چشم دارد.
به گزارش مهر، اين موجود در نزديكي كمبريج كشف شد و زيست شناسان معتقدند اين يك گونه كاملا جديد و توصيف نشده است. اين جانور بي مهره منحصر به فرد، نه تنها تصور مي شود كه از تبار موجودات مشاهده شده در استراليا و نيوزيلند باشد، بلكه يكي از بستگان نزديك از گونه هاي موجود در ايرلند شمالي به نام Kontikia Andersoni است. دكتر هاگ جونز، دانشمند موزه تاريخ طبيعي انگليس گفت: فقط يك نمونه مشابه اين كرم را آوريل گذشته در هلند ديده است. اين كرم 60چشمي توسط برايان اورشم مدير اجرايي صندوق حيات وحش بدفور دشاير كشف شده است.
 


يخ هاي گرينلند با سرعت غيرمنتظره آب مي شوند

تصاوير ماهواره اي نشان مي دهند كه بخش هاي وسيعي از صفحه هاي يخي در گرينلند به طور غيرمنتظره اي دريك ماه گذشته ذوب شده است.
به گزارش ايسنا، كارشناسان تغييرات جوي با مشاهده اين تصاوير ماهواره اي تاكيد كردند كه حدود 40 درصد حجم يخ هاي مناطقي از گرينلند در روز هشتم ژولاي (ماه جاري ميلادي) ذوب شد و به فاصله چهار روز بعد، سرعت ذوب يخ هاي اين صفحه عظيم افزايش يافت به طوري كه در اين مناطق، حجم هاي ذوب شده به 97 درصد رسيد.
به گزارش شبكه خبري ان بي سي. سه ماهواره مستقر توسط ناسا آشكار كرد كه بخش وسيعي از مناطق يخ هاي گرينلند در يك ماه گذشته با سرعتي باور نكردني ذوب شده اند و طي رديابي هاي ماهواره اي در 33 سال گذشته، هرگز چنين پديده اي مشاهده نشده است. گرينلند پس از قطب جنوب، بالاترين حجم صفحات عظيم يخي در سياره زمين را دارا است.
كارشناسان جوي وقتي اين سرعت بالاي ذوب يخ ها را مشاهده كردند در ابتدا نمي توانستند به مشاهدات و بررسي هاي خود اطمينان كنند اما متاسفانه با مطالعه دقيق تر مطمئن شدند كه ظرف چهار روز، ميزان يخ ها در بخش هايي از گرينلند از 40 درصد به حدود 97 درصد رسيده است.
هرچند كارشناسان درابتدا تصور مي كردند كه با بروز خطا در داده ها مواجه شده اند اما بعد متوجه شدند، هيچ خطايي درمشاهدات رخ نداده و در واقع پديده گرمايش جهاني به جان صفحات يخي گرينلند افتاده است.
 


آثار نماز خواندن برپيشگيري از آلزايمر

جديدترين پژوهش هاي انجام شده درباره آثار نماز خواندن نشان مي دهد كه خواندن منظم نماز به ميزان زيادي خطر ابتلا به بيماري آلزايمر را كاهش مي دهد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از شينهوا، براساس اين پژوهش جديد، خواندن منظم نماز ميزان ابتلا به بيماري آلزايمر را تا 50 درصد كاهش مي دهد. اين پژوهش نشان داد زناني كه به شكل منظم نماز
مي خوانند ابتلاي آنها به بيماري آلزايمر دستكم 50 درصد كمتر از زناني است كه نمازنمي خوانند.
شايان ذكر است هدف از اجراي اين پژوهش ارائه برنامه اي براي خانواده هايي بوده است كه در معرض بيماري آلزامير قرار داشتند.
رئيس تيم پژوهشگران گفت كه خواندن نماز باعث تفكر مي شود كه اين كار مي تواند باعث فعال شدن توان فكر كردن انسان و در نهايت جلوگيري از ابتلا به بيماري آلزايمر شود.
اين اولين پژوهشي نيست كه با هدف بررسي ارتباط بين دين و سلامتي و بهداشت صورت
مي گيرد زيرا در سال 2005 نيز پژوهشگران به اين نتيجه دست يافتند كه در پيش گرفتن روش زندگي ديني باعث كند شدن پيشرفت بيماري آلزايمر مي شود.
همچنين يك تيم پژوهشگران نيز كشف كرد كه ميانگين شيوع بيماري آلزايمر و مرگ و مير در ميان كودكان در جوامع ديني بسيار كمتر از جوامع غير ديني است.
 


ورزش در ماه مبارك رمضان

 
«ورزش» نه تنها با «روزه» منافاتي ندارد، بلكه اگر به صورت صحيح و اصولي انجام شود، باعث آرامش و كاهش استرس ورزشكاران مي شود و استقامت فكري و صبر آنان را تقويت مي كند. به گزارش مشرق، ورزش در ماه رمضان از تجمع چربي در بدن جلوگيري كرده و عمل سوخت و ساز را تسهيل مي كند. به طوري كه ورزشكاراني كه روزه مي گيرند كمتر دچار مشكلات گوارشي و قند خون مي شوند. ورزشكاران مي توانند با يك برنامه غذايي غني،انرژي مورد نياز را براي انجام فعاليت هاي ورزشي و حفظ ساختار بدني به دست آورند. استفاده به موقع و به اندازه از آب ازديگر نكاتي است كه مي بايست در طول اين ماه به آن توجه كرد.در ماه مبارك رمضان كم آبي مي تواند در برخي موارد به خصوص هنگام ورزش كردن مشكل ساز شود اما با تغيير زماني در برنامه هاي ورزشي مي توان با اين مشكل مقابله كرد. نكاتي در مورد وعده سحر و افطار ورزشكاران وعده سحر به هيچ عنوان نبايد حذف شود چرا كه افت قند خون، كاهش تمركز و پايين آمدن توان و كارآيي در طول روز مستقيما از حذف يا خوردن غذاهاي نامناسب در سحري ناشي مي شود. لذا بهتر است در وعده سحر غذايي معادل شام مصرف شود، وعده افطار مانند وعده صبحانه باشد و براي شام غذاهايي معادل وعده ناهار يا كمي كمتر استفاده شود. مصرف كربوهيدرات هاي پيچيده (غلات، برنج، نان، ماكاروني و سيب زميني)، ماست و مواد فيبردار( انواع ميوه و سبزي) را براي حفظ كارآيي بدن در طول روز در وعده سحر مناسب هستند. شربت عسل (يك قاشق كوچك عسل به اضافه يك ليمو ترش تازه) در سحر به ورزشكاران كمك مي كند كه در طول روز ديرتر تشنه شوند غذاي افطار بهتر است سبك، پركالري و سريع هضم باشد و همچنين متخصصين در مورد غذاي افطاري ورزشكاران مي گويند: غذاي افطار بهتر است به علت سبك و پركالري و سريع هضم مانند خرما، شله زرد، مقداري كمي شير، كشمش، انجيرخشك و چاي كمرنگ باشد تا به معده فشاري وارد نشود. بهترين ورزش كدام است و چه موقع ورزش كنيم؟ براي پيشگيري از ضعف قواي جسماني در ماه مبارك رمضان، از انجام حركات سنگين ورزشي اجتناب كنيد. فعاليت زياد فرد روزه دار در ماه مبارك رمضان، به صرف انرژي بيشتر و افزايش تعريق طي ساعات روز منجر مي شود كه مي تواند موجب عطش فراوان و افت فشارخون شود. بهترين ورزش در طول ماه مبارك رمضان، شنا و پياده روي پس از صرف افطار است چرا كه از گرفتگي عضلات و بروز يبوست پيشگيري مي كند. ورزش در ماه رمضان از تجمع چربي در بدن جلوگيري و عمل سوخت و ساز را تسهيل مي كند. زمان مناسب شروع ورزش دو يا سه ساعت بعد از مصرف افطار است. فاصله بين غذا خوردن و ورزش كردن باعث مي شود تا بدن فرصت هضم غذا را پيدا كرده و خون به راحتي در عضلات جريان پيدا كند.

 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14