(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 11 مرداد 1391 - شماره 20270

كيهان و خوانندگان
گزارش خبري بي بال پريدن!
تخريب فضاي سبز سرنوشت يكسان ازگل با وردآورد
ايران در كيهان
تجهيز كتابخانه هاي عمومي مازندران به دستگاه اذان گوي هوشمند
برداشت سيب گلاب در سميرم آغاز شد
آغاجري شهرستان شد
طرح تربيت مهندسان فردا ، در هرمزگان شروع شد
كمبود مرغ درشهري با بزرگترين كشتارگاه شمال غرب كشور
بازديد استاندار اردبيل از پروژه هاي عمراني مشكين شهر
تاكيد امام جمعه يزد بر مهارت آموزي و توسعه اشتغال
فرماندار همدان خبر داد
رفع مشكل 160 واحد تجاري پاساژ الماس همدان


كيهان و خوانندگان

گزارش خبري بي بال پريدن!

گزارش از: خبرنگار كيهان در اهواز
قطاري ازمردم كه در يك صف طولاني ايستاده اند ذهن بيننده را به ياد سال هاي جنگ و صف هاي طولاني نفت و اقلام كالابرگي مي اندازد. اما داستان تكراري اين روزها صف هاي طولاني مرغ است كه مردم روزه دار را مجبور به ساعت ها انتظار كشيدن وامي دارد و تازه شانس بياورند و بعد از يكي دو ساعتي كه از كار و زندگيشان زده اند سهم آنها و عيالشان يك عدد مرغ نشود.
اما چرا صف؟ مگر پيش از اين، اين محصول پروتئيني به وفور و سهولت در دسترس مردم نبود؟ پس چرا به يكباره قيمت آن صعود كرد؟ با افزايش قيمت گوشت قرمز تقاضا براي گوشت مرغ افزايش يافت. يك مرغدار اهوازي اخراج كارگرهاي افغاني از مرغداري هاي استان و مهاجرت آنها به ساير استان ها مثل فارس، اصفهان و تهران طي يك سال گذشته را از دلايل افزايش قيمت مرغ در خوزستان اعلام كرد و گفت: مرغداري هايي كه از كارگران افغاني استفاده كنند جريمه مي شوند.
بهروز مريدي افزود: با مهاجرت نيروهاي افغاني مجبور به جذب نيروهاي بومي شديم اما نيروي بومي نهايتاً دو تا سه روز در محل مرغداري مي ماند. وي افزود: همچنين بيماري نيوكاسل در مرغداري ها شيوع پيدا كرده و مرغداران بر اثر شيوع اين بيماري متحمل ضرر و زيان قابل توجهي شدند و نقدينگي آنها از دست رفت.
مريدي عامل موثر ديگر در گراني مرغ را اتخاذ سياست اشتباه سازمان صنعت معدن و تجارت خوزستان عنوان كرد و افزود: اين سازمان طرحي را به اجرا درآورد كه به جاي ارائه به مرغداري ها آن را به كشتارگاه ها عرضه كرد. در اين طرح كشتارگاه ها به ازاي تحويل يك كيلو گوشت مرغ، 3 كيلوگرم سويا از قرار كيلويي 800 تا 900 تومان و 500 تومان هم به عنوان كارمزد يا يارانه دريافت مي كنند.
وي با بيان اينكه اين اقدام بازرگاني خوزستان و همچنين برخوردهاي نامناسب آنها با مرغداران، آنها را از ادامه همكاري دلسرد كرد، اظهار داشت: در حال حاضر مرغ زنده از مرغداري هاي استان هاي لرستان، ايلام، كرمانشاه و... از قرار كيلويي 4800 تا 5000 تومان خريداري و به كشتارگاه مي دهند و كشتارگاه حدود 4200 تومان به مغازه داران و آنها كيلويي 4800 تومان به مردم مي فروشند و براي جبران اين مابه التفاوت كنجاله سويا و يارانه به كشتارگاه ها عرضه شد كه متاسفانه كشتارگاه ها اقدام به فروش كنجاله سويا از قرار كيلويي 1700 تا 1800 تومان كردند كه اين امر زمينه ساز كمبود نهاده ها و در نتيجه ايجاد مشكل براي مرغداران شده است. در حالي كه مسئولين به جاي آنكه نهاده ها و يارانه را به كشتارگاه ها بدهند بايد آن را به بخش توليد و كشاورزي اختصاص مي دادند.
اين مرغدار در ادامه خاطر نشان كرد: اين سياست باعث شد كه مرغ در بازار قيمت واقعي خود را از دست بدهد.
علي محمد رحماني گفت: با كاهش قيمت سويا برخي كشتارگاه ها مرغ زنده را از قرار كيلويي 5200 تومان خريداري كردند كه با حدود 28 درصد افت و طبق فرمول خاصي كه در اين رابطه وجود دارد بيش از 7 هزار تومان برايشان تمام مي شود در حالي كه بايد كيلويي 4200 تومان به عرضه كنندگان تحويل دهند.
رحماني گفت: به همين خاطر اگر در بهترين حالت سويا را از قرار كيلويي 1400 تومان بفروشند به اضافه يارانه نقدي مبلغي حدود 2 هزار تومان مي شود كه جبران مابه التفاوت آنها را نمي كند از اين رو كشتارگاه ها دست از كشتار كشيدند كه با فشاري كه از سوي رئيس سازمان اعمال شد خوشبختانه تا حدودي قانع و حاضر به همكاري شدند.
وي يادآور شد: البته پيش از اجراي اين طرح توسط كشتارگاه ها پيشنهاد فروش سويا به مرغداران داده شد كه تعاوني مرغداران به علت مشكلات اين صنف از پذيرش آن سر باز زد.
وي در ادامه با اشاره به اينكه نياز خوزستان در حالت طبيعي روزانه 200 تن است خاطر نشان كرد: يكي از عوامل اصلي گراني و كمبود مرغ در بازار اين است كه متاسفانه مردم دست به ذخيره سازي خانگي مي زنند به همين دليل اگر روزانه 500 تن مرغ هم به بازار تزريق شود پاسخگوي اين نياز كاذب نيست براي مثال مغازه اي كه پيش از اين 100 كيلو مرغ را به زحمت مي فروخت امروز 2 تن مرغ را ظرف دو سه ساعت مي فروشد.

 


تخريب فضاي سبز سرنوشت يكسان ازگل با وردآورد

پس از چند سال بالاخره موضوع تخريب باغات و قطع درختان محله «ازگل» در جلسه علني 27 تيرماه شوراي شهر تهران مطرح شد. طرح اين موضوع شباهت هايي را بين تخريب باغات ازگل و پارك جنگلي وردآورد به وجود آورد اين مسئله زمينه ساز طرح مجدد مسئله تخريب پارك جنگلي وردآورد و تصرف حدود صد هكتار از زمين هاي بيت المال در يك منطقه خوش آب و هوا توسط شهرداري تهران باشد.
اواخر سال 88 بود كه تخريب و قطع درختان پارك جنگلي وردآورد رسانه اي شد. در آن زمان بازخوردهاي متفاوتي در بين مسئولان به همراه داشت. برخي بي تفاوت و بدون ورود به مسئله و عده اي با اعلام بي خبري از كنار آن گذشتند، بعضي از جمله چمران رئيس شوراي شهر و تقوي معاون حقوقي شهرداري تهران و شهرداري منطقه اي كه در آن زمين هاي بيت المال تصرف شده بود به توجيه و تكذيب و انكار پرداختند. برخي مسئولان و دستگاه هاي مرتبط هم كه واكنش هايي در دفاع از حقوق مردم از خود نشان دادند، كلا راه به جايي نبردند البته طراحان و مجريان طرح تخريب فضاي سبز و تصاحب كنندگان ده ها هكتار زمين بيت المال نيز با خيالي آسوده به كار خود ادامه داده و همچنان مشغول تكميل پروژه شان هستند. يك بار هم نگارنده را كه براي تهيه گزارش از روند قلع و قمع درختان به محل رفته بود، مجريان طرح تخريب فضاي سبز وردآورد به ظن خود به دخالت در كارشان متهم كرده و مورد حمله قرار دادند و به جرم ورود به محوطه فعاليت شان متجاوز به حريم خصوصي خوانده و در حضور چندين نفر به صراحت تهديد به قتل كردند.
و اما شباهت هاي
اين دو رخداد
مهندس چمران در زمان شروع تخريب اراضي ملي و فضاي سبز وردآورد با واكنش به اخبار منتشر شده و در پاسخ به خبرنگار روزنامه ايران گفت: «قرار بود كه شهرداري تهران در بخشي از منطقه 22 از طريق شركت هاي تعاوني مسكن، واحدهاي مسكوني براي كاركنان خود احداث كند. آن مكاني كه شهرداري قصد احداث اين واحدها را داشت، با فضايي سبز منطقه فاصله زيادي دارد. من بايد موضوع را بررسي كنم.» رئيس شوراي شهر پس از دريافت گزارش هاي موثق و مستند حسين طلا فرماندار وقت تهران و نماينده كنوني مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي كه مهر تأييدي بر اخبار رسانه ها زده بود، به شهرداري ارجاع و بعد از دريافت پاسخ از تقوي معاون حقوقي شهرداري كه تمام قد گزارش ها و مستندات ارجاعي را توجيه و تكذيب كرده بود، از كنار مسئله گذشت. اكنون مهندس چمران در پاسخ به ايسنا درباره تخريب باغات «ازگل»، به بازديدش از اين منطقه اشاره كرد و خود و همكارانش در شوراي شهر را از اتهام غفلت مبرا ساخت. وي با اذعان به تخريب باغات در ساير نقاط شهر و دفاع از كميسيون ماده 7 نتيجه كار را به آينده موكول كرد. به نظر مي رسد همان شيوه برخورد با مسئله وردآورد در مورد ازگل درحال تكرار است.
معاون حقوقي شهرداري كه پرونده تخريب فضاي سبز وردآورد را توانسته بود به بايگاني بفرستد، اكنون از طرح موضوع تخريب باغات ازگل در جلسه علني شوراي شهر تهران گلايه كرده و خواستار بررسي آن در فضايي ديگر شده است. چرا كه احتمالا نامحرماني هستند (مردم) كه نبايد از كم و كيف اين موضوع باخبر شوند.
در خاتمه به رئيس شوراي شهر تهران پيشنهاد مي شود موضوع تخريب ده ها هكتار فضاي سبز اراضي وردآورد را كه قول بررسي آن را داده بودند، با حضور مدعيان تخريب- نمايندگان رسانه ها و شوراياران گزارش دهنده در جلسه علني شوراي شهر- به نمايندگي از افكار عمومي به صورت ميداني بررسي كرده، و نتيجه آن را به مردم گزارش و قضاوت را به آنها بسپارند.
وردآورد- خبرنگار كيهان

 


ايران در كيهان

تصويب 57 طرح
پارس آباد مغان- خبرنگاركيهان: فرماندار پارس آباد گفت: امسال 57 طرح كشاورزي با حدود 18 ميليارد و500 ميليون ريال اعتبار در كارگروه توسعه كشاورزي اين شهرستان به تصويب رسيده است.
ولي كريمي، درجلسه كارگروه توسعه طرح كشاورزي پارس آباد مغان افزود: اين طرح ها به منظور اخذ تسهيلات به بانك هاي كشاورزي منطقه به عنوان بانك عامل معرفي شده است كه با نهايي شدن آنها براي نزديك به 70 نفر به صورت مستقيم شغل ايجاد خواهدشد.
وي گفت: عمده اين طرح ها در زمينه هاي گاوداري صنعتي، پرورش دام و طيور و شيلات است كه اجرا و بهره برداري از آنها علاوه بر ايجاد فرصت هاي شغلي جديد و افزايش توليدات و در آمد منطقه، تحولي جدي در بخش كشاورزي اين شهرستان ايجاد مي كند.
اجراي طرح پزشك خانواده
يزد- خبرنگار كيهان: استاندار يزد گفت: طرح پزشك خانواده از شهريور ماه امسال در يزد اجرايي مي شود.
محمدرضا فلاح زاده افزود: طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهري طرحي ملي است كه در دراز مدت به نفع شهروندان و جامعه خواهد بود.
وي با اشاره به ايجاد پرونده الكترونيك سلامت براي بيماران در اين طرح گفت: اجراي طرح پزشك خانواده را در تشخيص به موقع بيماري جهت پيشگيري، درمان مناسب و صرفه جويي در مراجعات و معاينات و توزيع دارو موثر دانست.
رشد توليد گاز
سرخس- خبرنگار كيهان: سرپرست بهره برداري شركت پالايش گاز شهيد هاشمي نژاد گفت: در تيرماه امسال مجموع توليد گاز ترش و شيرين يك ميليارد و 204 ميليون متر مكعب بوده است كه اين رقم در مدت مشابه سال قبل يك ميليارد و 71 ميليون متر مكعب بوده است.
يحيي فيضي افزود: ميزان گاز توليدي اين پالايشگاه در تيرماه سال جاري نسبت به سال گذشته 133 ميليون متر مكعب افزايش داشته است كه اين رقم رشد 412. درصدي توليد گاز در شركت پالايش گاز شهيد هاشمي نژاد را نشان مي دهد.
وي همچنين به ميزان مقايسه توليد گاز در چهارماه نخست سال قبل نسبت به سال جاري اشاره كردو اظهار داشت: در چهارماه نخست سال قبل ميزان 4 ميليارد و 585 ميليون متر مكعب گاز ترش وشيرين توليد شد كه اين ميزان توليد در چهارماه نخست 91 به ميزان 4 ميليارد و 987 ميليون متر مكعب افزايش يافت.
افزايش اعتبارات
¤ فرماندار سرخس ميزان اعتبارات ابلاغ شده در ابتداي سال مالي جاري براي اين شهرستان را 190 ميليارد ريال اعلام كرد.
عليرضا بوستاني گلستاني در جلسه كميته برنامه ريزي سرخس با بيان اين مطلب افزود: اين ميزان نسبت به ابتداي سال مالي جاري با رشدي 76 درصدي مواجه بوده و در قالب 153 پروژه تدوين شده است.رئيس كميته برنامه ريزي شهرستان سرخس در خصوص فصول داراي بيشترين اعتبار گفت: فصل حمل و نقل با اعتبار بالغ بر 52 ميليارد ريال و فصل مسكن و عمران شهري و روستايي با اعتبار43 ميليارد ريال بيشترين ميزان اعتبارات را به خود اختصاص داده اند.
وي اضافه كرد: فصل صنعت، معدن و تجارت نيز با 2 ميليارد و 850 ميليون ريال در زمره فصل هاي با كمترين اعتبارات قرار دارد.
نصب پست برق
آبادان- خبرنگار كيهان: مجري پست هاي 132 كيلوولت شركت برق منطقه اي خوزستان گفت: پست 33/132 كيلوولت ولي عصر آبادان برق دار و به بهره برداري رسيد. محمدرضا دانش پژوه افزود: براي اجراي اين طرح اعتباري بالغ بر 66 ميليارد ريال از محل اعتبارات شركت برق منطقه اي خوزستان تامين و هزينه شده است.
به گفته وي تمامي امور مربوط به طراحي و خدمات مهندسي، ساخت تجهيزات و عمليات اجرايي پروژه توسط شركت هاي داخلي صورت گرفته است.
احداث مجتمع فضايي
اراك- خبرنگار كيهان: عمليات اجرايي مجتمع قضايي خانواده دادگستري اراك و ساختمان شماره دو ثبت اسناد و املاك استان مركزي در اراك آغاز شد.
مجتمع قضايي خانواده در زميني به وسعت سه هزار و 500 متر مربع در سه طبقه با زيربناي يكهزار و 550 متر مربع ساخته مي شود. براي تجهيز اين مجتمع 15 ميليارد تومان از محل اعتبارات قوه قضائيه و استاني هزينه مي شود و قرار است در مدت يكسال و نيم ساخته شود.
صرفه جويي در مصرف برق
اروميه- خبرنگار كيهان: با اجراي قانون هدفمندي يارانه 58ميليارد ريال صرفه جويي در شركت آب و فاضلاب آذربايجان غربي صورت گرفته است.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب آذربايجان غربي در سلماس گفت: با اصلاح ساختار واحدهاي فن آوري و توليدي شاهد صرفه جويي 13هزار و 950 مگاوات ساعت معادل 5/12 درصد صرفه جويي در ميزان برق مصرفي براي توليد آب در آذربايجان غربي هستيم.
مجيد آقازاده با اشاره به تعرفه هاي برق افزود: ارزش ريالي اين صرفه جويي 2ميليارد و 162 ميليون ريال است.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان گفت: آب مصرفي در بخش خانگي 11 درصد و در بخش غيرخانگي 8درصد كاهش يافته است.
اجراي طرح هاي مهرماندگار
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان: معاون برنامه ريزي و امور عمراني فرمانداري گنبد كاووس گفت: 6پروژه مهر ماندگار در اين شهر در حال اجراست.
نورمحمد جعفري در جلسه پروژه هاي مهر ماندگار در گنبدكاووس اظهار داشت: پروژه هاي اختصاصي مهرماندگار در شهرستان گنبدكاووس شامل راه اندازي سيستم تصفيه فاضلاب شهري، تكميل و تجهيز و راه اندازي بيمارستان 96 تختخوابي، بهره برداري از فاز يك تصفيه خانه فاضلاب شهري، تكميل استاديوم 5هزار نفري، تكميل كارخانه كانيار و احداث شبكه زهكشي سد دانشمند است.
وي يادآور شد: آسفالت راه روستاهاي بالاي 50خانوار، گازرساني به 30 روستاي شهرستان، آبرساني به روستاها، احداث هتل، حذف و اصلاح نقاط حادثه ساز راه ها، گسترش صنايع چوب، توسعه ناوگان حمل و نقل روستايي، شبكه زهكشي آبياري گلستان و زهكشي چاه ها از جمله 9 پروژه مشترك ملي و استاني هستند و مقرر شده در قالب پروژه هاي مهر ماندگار اجرا شوند.
حفر چاه آب
شهريار- خبرنگار كيهان: دو حلقه چاه آب در شهرك هاي ويره و جعفريه شهريار به بهره برداري رسيدند. هزينه حفر چاه آب و بهره برداري از آن در شهرك ويره بالغ بر 125 ميليون تومان شده است. همچنين هزينه حفر و بهره برداري از چاه آب جديد در شهرك جعفريه بالغ بر 120 ميليون تومان شده است.
ايجاد انسجام در مديريت شهري
فيروزآباد فارس- خبرنگار كيهان: فرماندار فيروزآباد گفت: اولويت اصلي كار من، ايجاد انسجام در بدنه مديريتي اين شهرستان است.
جهانبخش بهمني در جلسه شوراي اداري فيروزآباد افزود: ايجاد آرامش و ثبات مديريتي از جمله اولويت هاي كاري بنده در فيروزآباد است. در اين جلسه فرماندار فيروزآباد از شروع عمليات احداث ساختمان جديد فرمانداري اين شهرستان خبر داد.
 


تجهيز كتابخانه هاي عمومي مازندران به دستگاه اذان گوي هوشمند

ساري- خبرنگار كيهان:
مديركل كتابخانه هاي عمومي مازندران از تجهيز تمامي كتابخانه هاي عمومي اين استان به دستگاه اذان گوي هوشمند خبر داد.
محمداسماعيل امامزاده، گفت: در حال حاضر 63 كتابخانه عمومي در استان وجود دارد كه تمامي اين كتابخانه ها به دستگاه اذان گوي هوشمند تجهيز شده است.
وي توجه به مسئله نماز را از ضروري ترين اهداف شوراي اقامه نماز اداره كل كتابخانه هاي عمومي دانست و اظهار داشت: علاوه بر خريد وسايل مورد نياز نمازخانه در تمامي كتابخانه ها، تلاش داريم راه هاي ترويج نماز و ترغيب جوانان به اين مسئله و برنامه هاي مؤثر در نمازخوان كردن همه مراجعين و اعضاء كتابخانه ها، نيز به نحو احسن انجام شود.
دبير انجمن كتابخانه هاي عمومي مازندران همچنين از تجهيز 20 كتابخانه به سامانه بلوتوث سندر و 19 كتابخانه به سامانه ارسال پيامك خبر داد و گفت: اين سامانه ها هم اكنون در تمام ادارات كتابخانه هاي عمومي شهرستان هاي مازندران، در حال استفاده است كه از طريق اين دو سامانه، علاوه بر ترويج كتاب و كتابخواني، به مسائل ديني و فرهنگي جوانان اعم از تبليغ نماز و حجاب نيز پرداخته مي شود.
 


برداشت سيب گلاب در سميرم آغاز شد

سميرم- خبرنگار كيهان:
مدير جهاد كشاورزي سميرم از آغاز برداشت سيب گلاب در اين شهرستان خبر داد.
همت علي انصاري گفت: امسال پيش بيني مي شود 20هزار تن سيب گلاب از باغ هاي اين شهرستان برداشت و به بازار عرضه شود.
وي با بيان اينكه سطح زير كشت باغ هاي سيب گلاب اين شهرستان 3هزار و 300هكتار است. گفت: 2هزار و 500هكتار از اين ميزان، باغ بارور است.
وي متوسط ميزان توليد محصول سيب گلاب اين شهرستان در هر هكتار را حدود هشت تن اعلام كرد و گفت: امسال پيش بيني مي شود از 2هزار و 500 هكتار باغ قابل برداشت اين منطقه 20هزار تن سيب گلاب برداشت شود.
انصاري اضافه كرد: قيمت سيب گلاب در بازار متغير است و هرچه به زمان اتمام برداشت نزديك مي شويم، قيمت ها نيز كاهش پيدا مي كند.
به گفته وي برداشت محصول سيب گلاب در سميرم تا يك ماه آينده ادامه خواهد داشت.
وي افزود: شهرستان سميرم با داشتن 36هزار هكتار باغ سيب و 33هزار هكتار زراعت يكي از قطب هاي مهم كشاورزي در استان و كشور محسوب مي شود.
وي گفت: سيب «گلدن ورد» سميرم كه شهرت جهاني دارد به كشورهاي حوزه خليج فارس و برخي كشورهاي اروپايي صادر مي شود.
معاون فرماندار سميرم از برگزاري جشنواره عطر سيب در شهرستان سميرم خبر داد.
«سيدجلال فاطمي» با اشاره به اينكه شهرستان سميرم يكي از قطب هاي مهم كشاورزي در كشور است و سالانه سيب اين شهرستان به كشورهاي حوزه خليج فارس و اروپا صادر مي شود، گفت: اين جشنواره قرار است در راستاي شعار توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني مهر يا آبان ماه سال جاري در اين شهرستان برگزار شود.
 


آغاجري شهرستان شد

اهواز- خبرنگار كيهان:
استاندار خوزستان از موافقت هيئت وزيران با پيشنهاد وزارت كشور مبني بر ايجاد شهرستان آغاجري به مركزيت شهر آغاجري در تابعيت استان خوزستان خبر داد.
سيدجعفر حجازي با اشاره به تلاش هاي صورت گرفته مبني بر شهرستان شدن آغاجري در چهارسال اخير افزود: دولت با توجه به بافت جغرافيايي منطقه و با هدف توزيع بهينه و عادلانه خدمات، با ايجاد شهرستان آغاجري در استان خوزستان موافقت كرد.
وي افزود: هيئت وزيران بنا به پيشنهاد وزارت كشور و با استناد به قانون با ايجاد شهرستان آغاجري به مركزيت شهر آغاجري از تركيب بخش هاي مركزي به مركزيت شهر آغاجري و جولكي به مركزيت روستاي جولكي و همچنين از تركيب دهستان هاي سر جولكي و آب باران در تابعيت استان خوزستان موافقت كرد.
استاندار خوزستان گفت: دهستان جولكي از بخش جايزان شهرستان اميديه منتزع و به بخش آغاجري شهرستان بهبهان در استان خوزستان الحاق و نام اين دهستان نيز كه در تابعيت بخش آغاجري شهرستان بهبهان قرار مي گيرد، تبديل به دهستان «سرجولكي» مي شود.
حجازي افزود: بخش جولكي به مركزيت روستاي جولكي نيز از تركيب دهستان هاي سرجولكي و آب باران، در تابعيت شهرستان بهبهان از توابع استان خوزستان ايجاد مي شود.وي اظهار اميدواري كرد به زودي بندر امام و حميديه نيز به شهرستان تبديل شوند.
 


طرح تربيت مهندسان فردا ، در هرمزگان شروع شد

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
مديركل فني و حرفه اي هرمزگان از آغاز طرح تربيت مهندسان فردا در اين استان خبر داد.
اردشيري گفت: طرح تربيت مهندسان فردا با هدف تغيير نگرش دانش آموزان نسبت به اشتغال، ترويج مهارت آموزي، شناسايي نخبگان و استعدادهاي مهارتي در هرمزگان به صورت مسئله محور و پروژه محور آغاز شده است.
وي كه به مناسبت هفته مهارت و فناوري سخن مي گفت، افزود: در اجراي اين طرح مجوز آموزش براي 240 دانش آموز در 2 رشته طراحي سايت، بورس و تجارت الكترونيك اخذ شده است.
اردشيري ادامه داد: اين دانش آموزان پس گذراندن يك دوره 90 ساعته شامل كار عملي و كار در منزل مدرك گواهينامه شركت در دوره را دريافت مي كنند.
وي تاكيد كرد: با وجود اينكه اين طرح يك طرح اوقات فراغتي است، اما اجراي اين دوره قابل تعميم به ساير ماه هاي سال نيز است.
مديركل آموزش فني و حرفه اي هرمزگان با اشاره به تصويب سند راهبردي مهارت و فناوري براي 5 سال آينده گفت: دراين سند 8 راهبرد، 280 سايت و 250 برنامه عملياتي تدوين شده كه گسترش روابط بين الملل، جلوگيري از آسيب هاي اجتماعي، آموزش هاي نوين و مجازي، بازنگري و تصويب استانداردهاي موردنياز از مهم ترين محورهاي اين سند است.
اردشيري افزود: به منظور كاربردي كردن آموزش هاي فني و حرفه اي تاكنون سه مركز علمي- كاربردي با 430 دانشجو در 6 حرفه در استان ايجاد شده است.
وي ادامه داد: سازمان جهاني مهارت هرساله با هدف شناسايي و جذب نخبگان و ارتقا و نشر فرهنگ مهارت آموزي، مسابقاتي برگزار مي كند كه در كشور ما 12 دوره برگزار شده و امسال در سيزدهمين دوره مسابقات ملي مهارت كه 28 تير برگزار شد 14 نفر در 12 رشته از جمله تاسيسات سرد كننده، طراحي فضاي سبز، اتومكانيك، تاسيسات الكتريكي، ربوتيك و... از هرمزگان به مسابقات كشوري راه يافتند.
اردشيري افزود: نفرات برتر مسابقات كشوري به عنوان نخبگان مهارتي براي مسابقات جهاني مهارت انتخاب مي شوند.
 


كمبود مرغ درشهري با بزرگترين كشتارگاه شمال غرب كشور

گوشت مرغ دربازار خرم دره به شدت كمياب شده و همين مسئله مشكلات زيادي را براي شهروندان به وجود آورده است.
درحالي كه مسئولان وعده داده بودند بازار شهرستان با كمبود گوشت مرغ مواجه نمي شود آن هم در ماه مبارك رمضان، اما اين وعده تحقق نيافت و طي چند روز گذشته مردم خرم دره با كمبود شديد مرغ دست و پنجه نرم مي كنند. حال جاي سؤال از مسئولان شهرستان است كه چرا بايد اين شهرستان كه يكي از عظيم ترين كشتارگاه هاي مرغ در شمال غرب كشور را دارد و مسئولان وجود اين كشتارگاه را مايه افتخار براي اين شهرستان مي دانند و گهگاهي از صادرات آن دم مي زنند اكنون نمي توانند نيازهاي جمعيت 60هزار نفري شهري را مهيا كنند حال خدا به داد مناطق ديگر كشور برسد كه نه كشتارگاه دارند و نه آن امكاناتي كه بتوانند مايحتاج مردم را تهيه كنند. درحالي كه قبل از ماه مبارك رمضان مرغ گوشتي خرم دره به شهرستان هاي استان زنجان به صورت روزانه صادر مي شد. چند روزي است كه به عللي كشتارگاه هاي مرغ از عرضه مرغ خودداري و كشتارگاه هاي خود را به دليل اينكه قرار بود دولت همياري كند كه تا به حال عملي نشده تعطيل كرده اند. حال بايد پرسيد گناه اين مردم روزه دار چيست كه بايد مرغ را با قيمت گران آن هم با هزار منت تهيه كنند. چرا تعزيرات حكومتي و دستگاه هاي مربوطه هيچ گونه نظارتي بركمبودها و گراني ندارند و بازاريان را به حال خود رها كرده اند تا به دلخواه خود براجناس قيمت تعيين كنند؟
در جلسه مركب از فرماندار و ديگر مسئولان شهرستان گفته شد كه توزيع مرغ گوشتي را تا 5/5 تن افزايش داده ايم يعني به 2 برابر توزيع روزهاي قبل و كمبود فرآورده هاي گوشتي به ويژه در ماه رمضان نداريم و حال با وجود افزايش توليد 2 برابري، مرغ از خرم دره پر كشيد و شايد حالا حالاها نيايد، مگر به همت مسئولاني كه كمبودها و گراني را احساس كنند و چاره اي بينديشند.
خرمدره - خبرنگاركيهان
 


بازديد استاندار اردبيل از پروژه هاي عمراني مشكين شهر

مشكين شهر- خبرنگار كيهان:
استاندار اردبيل هنگام بازديد از سد معيشتي مجيدآباد اظهار داشت: تكميل پروژه هاي نيمه تمام موجب تحول در شهرستان مشكين شهر خواهد شد.
«سيدحسين صابري» گفت سد معيشتي «مجيدآباد» از توابع بخش مركزي شهرستان مشكين شهر با ظرفيت 150 هزار متر مكعب در حال اجراي است كه با اتمام اين سد آب مورد نياز 113 هكتار از اراضي پاياب سد تامين مي شود و براي اجراي اين سد با پيشرفت فيزيكي 25 درصد تاكنون 4 ميليارد ريال هزينه شده و براي اتمام آن 10 ميليارد ريال اعتبار نياز است. استاندار اردبيل با گلايه از كندي اجراي اين پروژه خواستار تسريع در اجراي اين سد معيشتي شد.
«صابري» ضمن بازديد از دهكده توريستي سبلان گفت فاز اول دهكده توريستي سبلان 60 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و اين فاز در 5 هكتار در حال اجراست، وي همچنين هنگام بازديد از پروژه هاي مهر ماندگار بخش «مشكين شرقي» از توابع شهرستان مشكين شهر تاكيد بر اينكه: مسئولان اجرايي استان بايد با دقت و نظارت كافي براي تكميل و افتتاح پروژه هاي نيمه تمام عمراني استان تلاش كنند افزود: هم اكنون پروژه هاي مهر ماندگار بخش مشكين شرقي از جمله مركز درمان بستر لاهرود و مدرسه شبانه روزي از پيشرفت مناسبي برخوردار هستند تا چند ماه آينده تكميل و در اختيار اهالي اين بخش قرار مي گيرد.

 


تاكيد امام جمعه يزد بر مهارت آموزي و توسعه اشتغال

يزد- خبرنگاركيهان:
امام جمعه يزد بر هماهنگي و تعامل ادارات مربوط در كاهش و رفع معضل بيكاري در جامعه تاكيد كرد.
آيت الله «محمدرضا ناصري» افزود: اداره كل فني و حرفه اي بايد در راستاي آموزش جوانان گام برداشته و اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيز بايد در جهت شناسايي افراد جوياي كار و معرفي افراد فاقد مهارت به اداره كل فني و حرفه اي براي آموزش هاي مهارتي لازم اقدام كرده و سپس به افراد نيازمند وام اشتغال پرداخت كند.
نماينده ولي فقيه در استان يزد در ديدار مسئولان و كاركنان اين ادارات افزود: در كنار آموزش هاي مهارتي بايد آموزش هاي ويژه ديگري از جمله آموزش بهداشت كار و آموزش جنبه هاي مذهبي مهارت هاي آموزش داده شده گنجانده شود تا بهره وري و باروري بهتري را دربر داشته باشد.
آيت الله ناصري تصريح كرد: نيت ها بايد خدايي باشد تا جواناني كه براي آموزش آمده اند به رشد و تعالي روح دست يابند و در استفاده از عمر خود و سودمندي براي جامعه تلاش كنند.
حبيب الله كارگر، مدير كل آموزش فني و حرفه اي يزد نيز در اين ديدار احياي نظام اصيل استاد شاگردي را در ايجاد ارتباط تنگاتنگ بين كارگاهها و مراكز آموزشي، كسب مهارت هاي شغلي در محيط واقعي كار و اشتغال سريع و پايدار همراه با انعطاف پذيري لازم موثر دانست.

 


فرماندار همدان خبر داد

رفع مشكل 160 واحد تجاري پاساژ الماس همدان

همدان- خبرنگار كيهان:
فرماندار همدان گفت: پس از 12 سال مشكل 160 واحد تجاري پاساژ الماس اين شهر برطرف شد.
«حسن قهرماني مطلق» با اعلام اين خبر افزود: پاساژ الماس همدان داراي مشكلاتي در ارتباط با بازپرداخت تسهيلات بانكي و عدم صدور سند بود كه با پيگيري هاي مستمر و تسويه حساب بانك ملي، رفع شده است.
وي ادامه داد: اين پاساژ داراي 75 واحد دفتر تجاري و 85 مغازه است كه از سال 80، تسهيلاتي به ميزان 8 ميليارد ريال با سود 23 درصد دريافت كردند اما به علت عدم پرداخت اقساط و جرايم آن، مبلغ مذكور به 40 ميليارد ريال افزايش يافته بود.
قهرماني مطلق اضافه كرد: مطابق مصوبات فرمانداري، قرار شد كه بخشي از بدهي ها توسط سرمايه گذار و بخشي هم از سوي صاحبان مغازه هاي پاساژ پرداخت شود.
وي خاطر نشان ساخت: پس از ابلاغ اين تصميمات، سرمايه گذار پاساژ الماس كه 6 ميليارد ريال از قبل پرداخته بود، 22 ميليارد ريال ديگر نيز پرداخت كرد و 18 ميليارد ريال هم توسط مالكان و صاحبان مغازه ها واريز شد.
وي اعلام كرد: در مجموع با واريز 40 ميليارد ريال، بانك ملي نيز 4 ميليارد ريال سود دير كرد 6 درصد تسهيلات را بخشيد و اسناد مغازه ها آزاد، و پرونده پاساژ الماس با تسويه حساب بانك، بسته شد.

 


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14