(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 11 مرداد 1391 - شماره 20270

رئيس كل بانك مركزي:
ارز دانشجويي و درماني حذف نمي شود
ظرفيت توليد بنزين پالايشگاه تهران به 9 ميليون ليتر افزايش يافت
رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس:
فاز دوم هدفمندي يارانه ها بايد امسال اجرا شود
وزير صنعت، معدن و تجارت:
بازار را از طريق واردات تنظيم نمي كنيم
آل اسحاق:
جنگ امروز دشمن اقتصادي است براي مقابله بايد آماده شويم
صندوق بين المللي پول اعلام كرد
ايران هفتمين كانون سرمايه گذاري در جهان
بزودي آغاز مي شود
بهره برداري از 4 سد و نيروگاه
كوتاه اقتصادي
رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز خواستار شد
برخورد با قاچاقچيان دانه درشت بدون اغماض
راه اندازي بورس ارز از هفته آينده
برگزاري نخستين همايش ملي مسكن مهر
رئيس اتحاديه كارگران قراردادي و پيماني:
 80 درصد قراردادهاي كار در كشور قانوني نيست
كلاهبرداري 120ميليارد ريالي شركت بازرگاني از بانك


رئيس كل بانك مركزي:

ارز دانشجويي و درماني حذف نمي شود

يك عضو هيأت رئيسه كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: رئيس كل بانك مركزي عنوان كرد كه ارز دانشجويي و درماني حذف نخواهد شد.
سيد محمد بياتيان در گفت وگو با ايسنا، گفت: بهمني در جلسه ديروز كميسيون قول داد ارز دانشجويي و درماني حذف نشود.
نماينده مردم بيجار در مجلس، با اشاره به توضيحات بهمني در خصوص تأمين ارز واحدهاي توليدي گفت: براساس توضيحات رئيس كل بانك مركزي مجموعه ايرادات و مشكلات در تأمين ارز واحدهاي توليدي وجود دارد كه قرار شد معضلات و مشكلات برطرف شود تا ارز مورد نياز صنايع و توليدكنندگان تأمين شود.
اين عضو هيأت رئيسه كميسيون صنايع و معادن، توضيحات بهمني را خوشبينانه دانست و افزود: اين وعده ها بايد اجرايي شود، اين كار مستلزم تداوم اين جلسات و همراهي مجلس و دولت است.
قابل ذكر است پس از محدود شدن ارائه ارز مسافرتي به زائران عتبات و حجاج و سپس كاهش ارزهاي همين قشر به نظر مي رسيد اين محدوديت ها به قشر دانشجويان برسد كه با قولي كه بهمني داد به نظر مي رسد اين موضوع منتفي خواهد بود.
پيش از اين رئيس كميسيون اقتصادي مجلس ارز دانشجويي را جزو ارزهاي غيرضروري دانسته و گفته بود: با حذف ارز دانشجويي جلوي فرار مغزها از كشور گرفته مي شود.
وي معتقد بود: لزومي ندارد كه افراد براي ادامه تحصيل به خارج از كشور بروند و از ارز دولتي استفاده كنند. با اين وجود، هر كسي كه تمكن مالي دارد مي تواند با استفاده از ارز با نرخ آزاد براي ادامه تحصيل به خارج از كشور برود.
اما ديروز بهمني در كميسيون صنايع اعلام كرد: بانك مركزي ارز دانشجويي و درماني را حذف نمي كند.
تشكيل قرارگاه
جنگ هاي نامنظم اقتصادي
رئيس كل بانك مركزي از تشكيل قرارگاه جنگ هاي نامنظم اقتصادي در اين بانك خبر داد و گفت: ارز بايد تك نرخي باشد.
محمود بهمني ديروز در حاشيه جلسه مشترك كميسيون اصل 90 و صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تمام دغدغه ما در حال حاضر كمك به توليد است و قصد داريم با انجام اقداماتي از توليدكنندگان حمايت كنيم.
وي افزود: انتظار ما از بخش توليد و توليدكنندگان اين است كه ارتقاء كيفيت را مد نظر قرار دهند و بهره وري خود را بالا ببرند و با منابعي كه ما در اختيارشان مي گذاريم، بتوانند توليد را در حد صادرات برسانند، يعني صادرات محور باشند.
بهمني ادامه داد: اگر توليدكنندگان به اين مسائل توجه كنند، قطعاً واردات كالاها كاهش پيدا مي كند و ما كالاهاي غير ضروري را از دستور واردات خارج مي كنيم و انتظار هم داريم كه كالاهاي توليد داخل به كيفيت بالا برسد و از مردم هم مي خواهيم كه مصرف خود را بيشتر به سمت كالاهاي داخلي سوق دهند تا بتوانيم به بخش توليد رونق دهيم.
رئيس كل بانك مركزي گفت: ما به دنبال تك نرخي شدن ارز هستيم و زيربار ارز دو نرخي و بيشتر نخواهيم رفت و فقط يك نرخ ارز خواهيم داشت چرا كه ارز تك نرخي مي تواند جلوي مفاسد را بگيرد.
بهمني گفت: ما در حال حاضر كمبود منابع ارزي نداريم و فقط ارزمان را مديريت مي كنيم؛ وقتي ارز به حد كافي وجود دارد، لزومي ندارد كه براي هر كالا بخواهيم ارز تخصيص دهيم و اگر براي ورود برخي كالاها ارز تخصيص نداديم، به اين معنا نيست كه ارز ما كاهش پيدا كرده يا ضعف منابع ارزي داريم.
وي ادامه داد: اگر در زمان تحريم بخواهيم مقرات عادي را به كار بگيريم، قطعاً با مشكل و موانع برخورد مي كنيم، براين اساس همانطوري كه در جنگ هاي نظامي يك سري جنگ هاي نامنظم داريم، در بحث تحريم هم كه كمتر از جنگ نظامي نيست، بايد يكسري جنگ هاي نامنظم اقتصادي را شروع كنيم.بهمني خاطرنشان كرد: ما اين جنگ هاي نامنظم را شروع كرده ايم و هفته اي هفت روز جلسه داريم و قرارگاهي در بانك مركزي براي اين منظور ايجاد كرده ايم.
رئيس كل بانك مركزي اظهار داشت: در حال حاضر همه بانك هاي ما و بانك مركزي تحريم هستند و لي ما كارهاي خودمان را انجام مي دهيم. ولي در مورد اينكه چگونه كارهايمان را انجام مي دهيم، به موقع توضيح خواهيم داد.
 


ظرفيت توليد بنزين پالايشگاه تهران به 9 ميليون ليتر افزايش يافت

تا پايان برنامه پنجم توسعه و بهره برداري از طرح هاي مهر ماندگار، يك ميليون بشكه به توليد نفت كشور اضافه خواهد شد.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور صبح ديروز در مراسم بهره برداري از دو طرح پالايشگاهي در پالايشگاه شهيد تندگويان تهران گفت: در حال حاضر بسياري از بخش هاي صنعت نفت مانند اكتشاف، حفاري، حمل و نقل و پالايش به شكلي است كه بيشترين درآمد آن در جهان نصيب قدرت هاي بزرگ مي شود و كشورهاي توليدكننده درآمدهاي كمتري دارند.
وي يادآور شد: سه سال قبل در جمع همكاران صنعت نفت كه جزو دلسوزترين افراد جامعه ما هستند در اين رابطه صحبت كردم كه صنعت نفت ما هنوز به صورت صددرصد ملي نشده است و زماني صنعت نفت ما ملي مي شود كه صفر تا 100 منابع اين صنعت به جيب ملت ايران برود، در حالي كه اينطور نيست و حتي قيمت نفت را قدرت هاي بزرگ تعيين مي كنند و روند تعيين قيمت نفت نيز سياسي است.
احمدي نژاد با بيان اينكه «امروز در صنعت نفت ما كارهاي خوبي انجام شده و در همه بخش ها مي بينيم كه شرايط بهتري ايجاد شده است»، خاطرنشان كرد: البته بايد اين روند را ادامه دهيم و به هدف نهايي برسيم. بايد به جايي برسيم كه ديگر نفت خام صادر نكنيم و اين امر، شدني است.
رئيس جمهور در ادامه با اشاره به سودهاي كلان شركت هاي بزرگ نفتي وابسته به قدرت هاي جهاني گفت: در مبادلات بين المللي همواره ميزان سود بين 2 تا 3 درصد است اما در صنعت نفت وقتي اين شركت ها مي خواهند سرمايه گذاري كنند سود 12 تا 16 درصدي طلب مي كنند.
وي همچنين به چرخه اكتشاف نفت تا تبديل آن به كالا اشاره كرد و افزود: امروز مي بينيم كه در اثر تلاش هاي مديران صنعت نفت اين چرخه در كشور ما در حال تكميل است و مي بينيم طرح هاي بزرگي در كشور اجرا مي شود و حتي قطعات لازم براي اين صنعت كه تا پيش از اين 90درصد آنها وارد مي شد، در كشور توليد مي شود.
رئيس جمهور به بخش سرمايه گذاري در صنعت نفت نيز اشاره كرد و گفت: از زماني كه قدرت هاي بزرگ و شركت هاي آنها در صنعت نفت ما براي سرمايه گذاري نيامدند ميزان سرمايه گذاري در اين صنعت در كشورمان دو برابر شده است، چرا كه سرمايه هاي سرگردان در دنيا زياد است و صنعت نفت نيز صنعتي است كه در آن سود فراواني وجود دارد و خيلي ها مي خواهند كه در صنعت نفت ايران سرمايه گذاري كنند.
احمدي نژاد در ادامه به پروژه هاي مهر ماندگار اشاره كرد و افزود: ما همواره ديده ايم كه هر دولتي مقدار زيادي از طرح ها و پروژه ها را براي دولت بعدي مي گذارد و دولت بعد مي كوشد كه آنها را با صرف هزينه انجام دهد و در مسيري كه پيش از آن برايش تعيين شده حركت كند. اين كار منصفانه نيست و در اين دولت تصميم گرفته شد طرح هاي هزينه بر و زمان بر در قالب مهر ماندگار در اولويت قرار گيرد و هرچه زودتر به بهره برداري برسد. هر كدام از اين طرح ها كه به بهره برداري برسد موجب جهش در اقتصاد كشور مي شود.
وي ادامه داد: تا پايان برنامه پنجم توسعه و بهره برداري از اين طرح هاي اقتصادي، يك ميليون بشكه به توليد نفت كشور اضافه خواهد شد. اميدوارم صنعت نفت مان با تكميل طرح هاي مهر ماندگار به صنعتي پيشگام تبديل شود و مردم عزيز كشورمان هديه اي ماندگار از خادمان خود دريافت كنند.
توليد روزانه
9 ميليون ليتر بنزين
با بهره برداري از پروژه بنزين سازي پالايشگاه شهيد تندگويان، ظرفيت توليد بنزين اين پالايشگاه به 9 ميليون ليتر در روز افزايش يافت.
با راه اندازي اين طرح، توليد بنزين پالايشگاه شهيد تندگويان تهران 4 درصد افزايش يافت و اكنون اين پالايشگاه 16 درصد بنزين توليدي كشور را تامين مي كند.
سهم پالايشگاه شهيد تندگويان تهران از تصفيه نفت خام كشور 15درصد است و روزانه حدود 450 هزار بشكه نفت در اين پالايشگاه تصفيه مي شود.
به گزارش ايسنا، ظرفيت توليد گازوئيل پالايشگاه شهيد تندگويان تهران حدود 5/11ميليون ليتر در روز است كه ماه گذشته با تكميل طرح بهينه سازي و ارتقاء كيفيت اين پالايشگاه بيش از 90درصد از گازوئيل توليدي اين پالايشگاه با استاندارد يورو 5 توليد مي شود. بر اين اساس گوگرد گازوئيل يورو 2 اين پالايشگاه از 10 هزار PPM به كمتر از 20 PPM رسيده است.
هزينه اجراي طرح هاي بنزين سازي و ارتقاء كيفيت پالايشگاه شهيد تندگويان تهران در مجموع 900 ميليارد تومان اعلام شده كه حدود 200 ميليارد تومان از اين عدد مربوط به طرح بنزين سازي و 700ميليارد تومان مربوط به پروژه بهينه سازي و ارتقاء كيفيت است.
تكميل طرح بنزين سازي و بهينه سازي و ارتقاء كيفيت اين پالايشگاه در حالي است كه صاحبان ليسانس اين طرح ها از حضور در ايران براي راه اندازي واحدهاي مورد نظر خودداري كردند و راه اندازي اين واحدها توسط متخصصان ايراني انجام شد.
سال 94 ايران بزرگترين صادركننده مي شود
وزير نفت با بيان اينكه سال 94 بزرگترين صادركننده فرآورده هاي نفتي در منطقه مي شويم، گفت: اگر روند واردات بنزين همچنان ادامه مي يافت، امروز 35 ميليارد دلار بايد براي آن هزينه مي كرديم.
رستم قاسمي در مراسم بهره برداري رسمي از طرح هاي بهينه سازي فرآيند و بهبود كيفيت فرآورده هاي پالايشگاه شهيد تندگويان تهران اقدامات صورت گرفته در صنعت نفت را مورد اشاره قرار داد و گفت: اقدامات مهم صورت گرفته در شركت نفت براي قطع وابستگي و مقابله با تحريم هاست و در حال حاضر در وضع خوبي قرار داريم.
وزير نفت با اشاره به تلاش متخصصان ايراني براي طراحي و تجاري سازي تجهيزات صنعت نفت، بيان داشت: با توجه به اينكه برخي از تجهيزات صنعت نفت در گذشته وارد مي شد در حال حاضر با تلاش گسترده و همكاري واحدهاي دانشگاهي و پژوهشي و نيروهاي متعهد، بسياري از تجهيزات مورد نياز را طراحي، تجاري سازي و آماده توليد كرده ايم و در آينده نزديك به صادركنندگان اين تجهيزات مي پيونديم.
 


رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس:

فاز دوم هدفمندي يارانه ها بايد امسال اجرا شود

رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: همانطور كه سال 89 دولت شرايط را براي اجراي فاز اول هدفمندي يارانه ها رصد كرد، امسال هم بايد آن شرايط به دست آيد.
حجت الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم در گفت وگو با خبرگزاري فارس در مورد زمان اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها گفت: طبعاً امسال چون در قانون بودجه 91 گنجانده شده فاز دوم هدفمندي يارانه ها بايد اجرا شود اما همانطور كه در سال 89 دولت شرايط را رصد كرد، بايد امسال نيز آن شرايط به دست آيد.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه افزود: زمان اجراي فاز اول هدفمندي يارانه ها موقعي بود كه نرخ تورم رو به نزول گذاشته بود و مناسبات داخلي و بين المللي از نظر سياسي مساعد بود. امسال هم با توجه به اين پارامترها دولت قانون هدفمندي يارانه ها را براي فاز دوم اجرا خواهد كرد.
مصباحي مقدم تأكيد كرد: رها كردن اجراي قانون هدفمندي يارانه ها تأثيرات زيانباري به دنبال خواهد داشت چون اگر قرار باشد اجراي فاز دوم دنبال نشود با توجه به تورم ايجاد شده و كاهش ارزش پول ملي و افزايش دوبرابري قيمت حامل هاي انرژي در سطح جهاني نسبت به پول داخلي با اين شرايط به نقطه صفر اجراي قانون هدفمندي يارانه ها رسيده ايم بنابراين لزوماً بايد فاز دوم هدفمندي يارانه ها اجرا شود.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه افزود: در قانون بودجه زماني تعيين نشده است اما قانون بودجه اجازه داده است كه دولت مي تواند از آغاز سال 91 فاز دوم هدفمندي يارانه ها را اجرا كند.
 


وزير صنعت، معدن و تجارت:

بازار را از طريق واردات تنظيم نمي كنيم

وزير صنعت، معدن و تجارت درباره وضعيت ذخيره كالاهاي اساسي در كشور گفت: خوشبختانه با همكاري نزديك همه دستگاه ها بويژه بانك مركزي هم اينك وضعيت ذخيره كالاي اساسي در نقطه قابل قبولي قرار دارد.
مهدي غضنفري در پاسخ به پرسشي در اين باره كه با توجه به اينكه در گذشته مشكلاتي براي تامين كالاهاي اساسي وجود داشت، در حال حاضر وضعيت چگونه است، گفت: در مقطعي در ماه هاي پاياني سال قبل و ماه هاي نخستين سال جاري مشكلاتي در مورد تامين منابع مالي و جابجايي ارز وجود داشت كه خوشبختانه با همكاري بانك مركزي و پيگيري شبانه روزي و مساعي همكارانم در دو شركت بازرگاني دولت و پشتيباني امور دام بتدريج براي اين مشكلات راهكارهايي جستجو شد.
وزير صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسشي ديگر در مورد اظهارنظر برخي مقامات مياني دولت در مورد برداشتن محدوديت ها در امر واردات عنوان كرد: ما قصد نداريم بازار را از طريق واردات تنظيم كنيم.
غضنفري با بيان اينكه، همواره تذكر داده ايم كه قاعده و اصل در تنظيم بازار اتكاء به توليد داخلي و پر كردن كمبودها از طريق واردات يك استثناء و فرع است، افزود: بايد اتكاء به واردات را به حداقل برسانيم و هيچ فردي اجازه ندارد واردات بدون محدوديت را مطرح كند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت صنعت، معدن و تجارت، از نظر وزير صنعت، معدن و تجارت، توليد داخلي بايد بيش از گذشته تقويت شود و نيازهاي بازار داخلي و نيز صادرات از طريق توليد داخلي تامين گردد.
وي در پاسخ به پرسشي ديگر مبني بر اينكه چرا عليرغم اينكه دولت سال گذشته به منظور حمايت از توليد داخلي واردات برخي كالاها از جمله مرغ را ممنوع كرد، امسال مجددا از واردات آنها مي گويد، توضيح داد: متاسفانه برخي بخش هاي توليدي از فرصتي كه از سال گذشته براي اين گونه اقلام فراهم شده بود، به درستي استفاده نكرده اند و به همين دليل مشكلاتي در اين خصوص بروز كرد.
غضنفري افزود: هرچند بروز چنين مشكلي در حوزه توليد دلايل متعددي داشت اما ممنوعيت وارداتي كه از حدود يكسال قبل براي واردات برخي كالاها وضع شده بود و مي توانست موجب اعتلاي توليد شود مورد سوءاستفاده برخي قرار گرفت و موجي از فشارها بر مردم شريف كشورمان تحميل شد.
وي تاكيد كرد: در واقع وضع اين محدوديت ها بايد متناسب با حجم توليد داخلي پيش بيني مي شد كه متاسفانه از سوي دستگاه مربوطه رعايت نشده بود.
 


آل اسحاق:

جنگ امروز دشمن اقتصادي است براي مقابله بايد آماده شويم

دشمنان تهديدات جدي را عليه ايران و اقتصاد ما تنظيم كرده اند. وجود يك ستاد فراقانوني و فراقوايي براي مقابله با اين تهديدها بايد تشكيل شود.
يحيي آل اسحاق رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران در هفدهمين نشست هيأت نمايندگان اين اتاق گفت: امروز در حوزه اقتصاد در يك شرايط ويژه هستيم كه براي مقام معظم رهبري، خبرگان، دولت و دستگاه هاي قانونگذار و نيز آحاد مردم اين ويژگي مشخص است؛ از اين رو، تشخيص اين فضا مهم است و براي شناخت بهتر آن و چگونگي برخورد در اين فضا، بايد برنامه، تدبير و سياست مشخص وجود داشته باشد.
رئيس اتاق بازرگاني تهران ادامه داد: دشمنان سعي دارند مردم را از حكومت و نظام آزرده كنند و نشاط را از آن بگيرند و از اين رو است كه برنامه هاي خود را روي تحقق اين موضوع متمركز كرده اند. در حوزه اقتصاد هم به دنبال آن هستند تا منافذ و گلوگاه هاي اقتصاد كشور را ببندند و به همين دليل است كه مقام معظم رهبري در ديدار اخير خود با كارگزاران كشور، تأكيد كرده اند بايد واقع نگر بود، لذا اين فرصت براي بخش خصوصي فراهم شده است تا بدور از هرگونه اضطراري واقعيات امروز اقتصاد و توليد كشور را بيان كند. با واقعيت نگري است كه مي توان راه درست را تشخيص داد و به پيش رفت؛ بنابراين امروز بايد صراحتاً قبول كرد كه دشمن حمله كرده است.
آل اسحاق گفت: دشمنان تهديدات جدي را عليه ايران تنظيم كرده اند و با يك طرح عملياتي و با حضور افسران ميداني پا به عرصه جنگ با كشور ما گذاشته است. اين جنگ نيز، سخت افزاري نيست بلكه جنگ نرم افزاري است.
وي افزود: براي مقابله با اين تهديدها بايد چند عامل مهم را بپذيريم اول اينكه قبول كنيم جنگ و تهديدي در كار است و سپس ابزار و لوازم مقابله با آن را فراهم كنيم.
رئيس اتاق بازرگاني تهران گفت: وحدت فرماندهي اولين گام اساسي در اين مسير است. از اين رو همانطور كه پيش از اين نيز تأكيد داشته ايم، وجود يك ستاد فراقانوني و فراقوايي كه كل پتانسيل كشور را به كار گيرد تا با برنامه ريزي به مقابله با تهديدات برود ضروري است. آل اسحاق در ادامه خاطرنشان كرد: ما معتقديم كه امروز و در شرايطي كه بسر مي بريم، استفاده از همه ظرفيت هاي كشور در همه بخش ها و همه نخبگان كشور با هر اختلاف و سليقه اي براي پاتك زدن به دشمن ضروري است.
آل اسحاق ادامه داد: در چنين شرايطي اگر از سوي كشورهاي متخاصم پنجره اي بسته مي شود، در كشور و از سوي دستگاه هاي اجرايي و دولت بايد پنجره ها و راه هاي تنفس زيادي باز شود نه آنكه پنجره هاي ديگري را به روي فعالان اقتصادي و افسران اين ميدان بسته شود؛ او ادامه داد: الزام ديگري كه در اين شرايط وجود دارد انسجام واقعي است، هرگونه تلاطم و اختلاف در شرايط فعلي سم مطلق است، قواي كشور امروز بايد وحدت نظر داشته باشند و از اين رو، وحدت نظر بايد خط قرمز نظام باشد.
 


صندوق بين المللي پول اعلام كرد

ايران هفتمين كانون سرمايه گذاري در جهان

صندوق بين المللي پول با انتشار فهرست 171 كشور جهان از نظر سرمايه گذاري اعلام كرد: ايران رتبه هفتم توليد ناخالص داخلي جهان را به خود اختصاص داد.
به گزارش فارس صندوق بين المللي پول در پايگاه داده هاي گزارش چشم انداز اقتصادي جهان آمار مربوط به سرمايه گذاري در 171 كشور جهان را منتشر كرده كه از رتبه بالاي ايران در اين فهرست حكايت دارد.
براساس اين گزارش نسبت سرمايه گذاري كه شامل سرمايه هاي داخلي و خارجي مي شود به توليد خالص داخلي ايران در سال گذشته ميلادي بالغ بر 1/43 درصد بوده است. بدين ترتيب ايران از اين نظر رتبه هفتم در جهان را كسب كرده و بالاتر از تمام كشورهاي صنعتي و خاورميانه اي از اين نظر قرار گرفته است.
كشورهاي مغولستان، سيرالئون و چين به ترتيب رتبه هاي نخست تا سوم را از اين نظر به خود اختصاص داده اند. نسبت سرمايه گذاري به توليد ناخالص داخلي در اين كشورها به ترتيب 69 درصد، 57 درصد و 48 درصد اعلام شده است.
الجزاير با نسبت 39 درصدي سرمايه گذاري به توليد ناخالص داخلي خود يك پله پايين تر از ايران و در رتبه هشتم قرار گرفته است. كشورهاي صنعتي و كشورهاي خاورميانه اي همه در مراتب پايين تر از ايران در فهرست منتشر شده از سوي صندوق بين المللي پول قرار گرفته اند.
آمريكا رتبه اي بهتر از 146 را نتوانسته به خود اختصاص دهد. نسبت سرمايه گذاري به توليد ناخالص داخلي اين كشور 8/15 درصد اعلام شده است. انگليس نيز با 8/14 درصد در رتبه 152 قرار گرفته است. عربستان نيز با نسبت 19 درصدي سرمايه گذاري به توليد ناخالص داخلي خود در رتبه 125 و امارات با 4/22 درصد در رتبه 88 قرار گرفته اند.
نسبت سرمايه گذاري به توليد ناخالص داخلي در برخي كشورهاي ديگر عبارت است از: هند 34 درصد (رتبه 19)، كره جنوبي 29 درصد (رتبه 32)، قطر 25 درصد (رتبه 48)، تركيه 3/22 درصد (رتبه 90)، و آلمان 9/17 درصد (رتبه 134).
كشور بحران زده يمن نيز با نسبت 13/11 درصدي سرمايه گذاري به توليد ناخالص داخلي خود رتبه آخر را در ميان كشورهاي جهان از اين نظر به خود اختصاص داده است.
 


بزودي آغاز مي شود

بهره برداري از 4 سد و نيروگاه

وزير نيرو از آغاز بهره برداري از چهار سد و نيروگاه مهم به عنوان جديدترين پروژه هاي مهر ماندگار اين وزارتخانه در آينده اي نزديك خبر داد.
«مجيد نامجو» گفت: در چهار ماه ابتدايي سال جاري و براساس جدولي كه براي طرح هاي مهر ماندگار تنظيم شده تمام پروژه هايي كه بايد در اين دوره اجرا مي شد، آماده شده است.
وي ادامه داد: بر اين اساس تمام پروژه هاي مهر ماندگار وزارت نيرو بدون كم وكاست و در تاريخ مقرر آماده بهره برداري شده و يا به بهره بردار ي رسيده اند.
نامجو تصريح كرد: اين طرح ها به طور مداوم ارزيابي مي شود و با برنامه ريزي هاي انجام شده، تمام طرح هاي مهر ماندگار وزارت نيرو در موعد مقرر به بهره برداري رسيده است.
وزير نيرو، سد «ماشكيد اوليا» در استان سيستان و بلوچستان ، سد «دانشمند»، چندين شبكه آبياري و زهكشي، چند نيروگاه مانند نيروگاه هاي شاهرود و سمنان را آماده بهره برداري اعلام كرد و افزود: اين طرح ها از جمله طرح هاي مهم مهر ماندگار وزارت نيرو است كه بزودي به بهره بر داري مي رسد.
براساس اين گزارش: پروژه هاي مهر ماندگار وزارت نيرو در بخش برق شامل 24 نيروگاه و در بخش آب شامل 66 سد، 42 طرح آبرساني، 27 طرح فاضلاب و 111 شبكه آبياري و زهكشي است كه با برنامه ريزي دقيق و هدفمند برنامه هاي دولت در حوزه وزارت نيرو، 270 طرح ملي و مهم تا پايان دولت دهم محقق مي شود.
سهم وزارت نيرو از مجموع 886 طرح مهر ماندگار در كشور 270 طرح معادل 30 درصد كل طرح ها است.
 


كوتاه اقتصادي

¤ مدير كل امور مجلس وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعي گفت: دولت با طرح بيمه بيكاري مجلس به دليل بار مالي و گستردگي آن مخالف است و به همين دليل لايحه ارائه كرده است. محمود نيازي درخصوص طرح بيمه بيكاري در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: پس از ايراد شوراي نگهبان به اين طرح كه درخصوص بار مالي جديد آن به دولت بود مجلس آن را بررسي و پس از اصلاح مجددا به شوراي نگهبان ارسال كرد. وي با بيان اينكه دولت طرح بيمه بيكاري مجلس را قبول ندارد، گفت: اين طرح به دليل بار مالي زياد و نيز سطح حمايتي بيمه بيكاري آن گسترده است.
¤ مدت زمان لازم براي ثبت سفارش انواع كالا از شش ماه به سه ماه كاهش يافت تا واردكنندگان از زمان ثبت سفارش تنها سه ماه براي واردات فرصت داشته باشند.بعد از اولويت بندي هاي ارزي و تبديل گروه هاي كالايي به 10 گروه طي تصميمي مدت زمان ثبت سفارش از شش ماه به سه ماه رسيده است.
¤ سامانه گوياي «راهنماي بهينه سازي مصرف انرژي الكتريكي» براي نخستين بار در كشور از سوي سازمان بهره وري انرژي و با هماهنگي شركت توانير راه اندازي شد.به گزارش روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ اين سامانه در راستاي خدمات دولت الكترونيك و به منظور ترويج و گسترش فرهنگ بهينه سازي مصرف انرژي در كشور و تكريم و ارتباط با عموم مردم با شماره تلفن پنج رقمي 42805 راه اندازي شده است.
¤ اداره كل استاندارد استان تهران اعلام كرد: همبرگر 60 درصد و همبرگر 30 درصد گوشت با نام تجارتي «لينو» غيراستاندارد است. واحد توليدي فرآورده گوشتي لينو اقدام به جعل علامت استاندارد روي فرآورده هاي همبرگر 60 درصد و همبرگر 30 درصد گوشت با نام تجارتي لينو و عرضه آن به صورت غيرقانوني در سطح بازار مصرف شهر تهران كرده است.
¤ سرپرست معاونت بازرگاني داخلي وزارت صنعت از آغاز ذخيره سازي 9 كالاي اساسي خبر داد و گفت: مرغ در تهران 5200 تومان است. حسن رادمرد گفت: ذخيره سازي 9 قلم كالاي اساسي كه شامل مرغ، گوشت، برنج، روغن، شكر و بقيه كالاهاي اساسي است آغاز شده است. وي در واكنش به اين سوال كه ميزان ذخيره سازي چقدر است گفت: فعلا در كارگروه در حال بررسي اين موضوع هستيم.
¤ دبير كل اتاق بازرگاني تهران گفت: وزير صنعت، معدن و تجارت طي نامه اي 6 نفر از نمايندگان دولت در اتاق بازرگاني را حذف و 6 نفر نماينده جديد معرفي كرد. محمدمهدي راسخ در هفدهمين نشست هيئت نمايندگان استان تهران گفت: مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت طي نامه اي سيدكمال سيدعلي، خدامراد احمدي، شريفي تبار، هدايت، نكويي مهر و ضيغمي را از هيئت نمايندگان استان تهران حذف كرد. وي افزود: اصغر ابوالحسني، محسن صالحي نيا، غلامرضا شافعي، سيدجواد تقوي، حسن رادمرد و جواد نجم الدين نمايندگان جديد دولت در اتاق بازرگاني تهران هستند.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 8 ميليون اوراق بهادار، به 178 ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را ذوب آهن اصفهان در بازار دوم فرابورس با جابجايي 2 ميليون و 58 هزار سهم با نرخ هزار و 384 ريال داشت. كمترين حجم معاملات را بيمه ميهن در بازار اول فرابورس با جابجايي هزار و 100 سهم و قيمت پاياني هزار و 177 ريال كسب كرد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2254 الي 2259 و 2276 الي 2279 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.

 


رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز خواستار شد

برخورد با قاچاقچيان دانه درشت بدون اغماض

رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز خواستار برخورد جدي با دانه درشت هاي قاچاق شد.
به گزارش اقتصاد پنهان، فداحسين مالكي در جلسه شوراي معاونان، مشاوران، مديران كل و كارشناسان ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز افزود: شرايط فعلي كشورمان ايجاب مي كند كه به صورت جدي و فعال در امر مبارزه با قاچاق كالا و ارز در صحنه حضور داشته باشيم و از گسترش پديده قاچاق و تاثيرات مخرب آن جلوگيري كنيم.
مالكي در ادامه سخنان خود مرز را يك فرصت قلمداد كرد و اظهار داشت: بايد كشورهاي همسايه را با نگاهي ديگر وارد عرصه مبادلات و تعاملات سياسي-اقتصادي كرد و از شرايط خاص هر يك از آنان به نحو مطلوب بهره برد.
وي به مقوله ترانزيت و درآمدهاي بدست آمده از اين طريق توسط كشورها اشاره كرد و گفت: ترانزيت به عنوان مهم ترين ابزار درآمدي بسياري از كشورهاي جهان به حساب مي آيد و ما بايد با نظارت، تصميم گيري و تصميم سازي با توجه به اينكه كشورمان در مسير ترانزيتي قرار دارد، حضور فعال تري در اين عرصه داشته باشيم.
رئيس ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز افزود: نظام جمهوري اسلامي ايران با سپري كردن ناملايمات بسيار و گذر از گردنه هاي دشوار و پشت سر نهادن شرايط نامناسب و بحران هاي فراوان هم اكنون بر بلنداي قله هاي افتخار ايستاده تا آنجا كه به پيچيده ترين تكنولوژي ها دست يافته و فضا را نيز هدف قرار داده است.
وي ادامه داد: برخي نارسايي ها و كمبودها نمي تواند خدشه اي بر اقتدار، مشروعيت و مقبوليت نظام وارد آورد.
مالكي در ادامه سخنان خود حضور فعال و موثر ستاد در حيطه وظايف و ماموريت هاي محوله را در واقع همكاري با بدنه دولت براي حل و فصل مسائل و مشكلات فراروي بشمار آورد و داشتن ارتباطات اقتصادي و تبادلات فيمابين را ركن اساسي در ميان كشورها دانست و اظهار اميدواري كرد: با برقراري اين تعاملات نيازهاي جامعه برطرف شود.
وي با اشاره به اينكه بايد با دانه درشت ها در امر قاچاق بي اغماض برخورد و پرونده هاي كلان را تا حصول نتيجه دنبال كرد، اظهار داشت: بايد با اينگونه موضوعات برخورد جدي كرد و با هيچ كس و هيچ مقامي كه خلاف كرده، ملاحظه نداشت.
 


راه اندازي بورس ارز از هفته آينده

بورس ارز، با دستور رئيس جمهور هفته آينده راه اندازي مي شود.
به گزارش ايسنا، بورس ارز با هدف ايجاد تعادل بين نرخ ارز مرجع و نرخ ارز در بازار آزاد راه اندازي مي شود.
بر اين اساس بانك مركزي نيز مي تواند مانند ساير سهامداران در اين بازار سرمايه گذاري كند.
بنابراين گزارش، طي روزهاي اخير دولت در سياست هاي ارزي خود تجديدنظر كرده و ابتدا اقدام به حذف ارز سفرهاي خارجي و محدود كردن ارز سفرهاي زيارتي كرد، هم اكنون نيز حذف ارز دانشجويي براي دانشجوياني كه براي تحصيل به خارج از كشور مي روند، در دستور كار مجلس شوراي اسلامي قرار گرفته است.
آزادسازي نرخ ارز
عضو هيئت عامل صندوق توسعه ملي با اعتقاد بر اين كه تفاوت قابل توجه بين نرخ ارز رسمي و غيررسمي موجب ايجاد فضاي رانتي و مشكلات اقتصادي مي شود، ارز آزاد را راهكاري مناسب براي تنظيم بازار ارز مي داند.
محمود دودانگه اظهار كرد: نرخ ارز بايد يك نرخ شناور مديريت شده باشد و طبق يك چارچوب و نظم صحيح با لحاظ تورم و مسائل مرتبط با تراز ارزي هم چنين مسائل كلان اقتصادي به كار خود ادامه دهد.
وي با اشاره به تاثيرگذار بودن ارز آزاد درتعديل بازار افزود: اگر در يك فضاي عرضه و تقاضاي مديريت شده نرخ ارز تنظيم شود، ضمن مفيد بودن براي اقتصاد مي تواند آثار مثبت فراواني را در درازمدت به دنبال داشته باشد.
اين اقتصاددان با بيان اين كه فاصله ميان نرخ ارز آزاد و مرجع بيشتر جنبه رواني دارد و واقعي نيست، تصريح كرد: دغدغه اساسي دولت و فعالان اقتصادي اختلاف ميان نرخ هاي ارز است كه آنها را با مشكلات بسياري مواجه كرده است؛ بنابراين مي توان با تنظيم نرخ جديد ارز و آزادسازي آن براساس توانايي ها و ظرفيت اقتصادي كشور هم چنين مديريت عرضه و تقاضا شرايط بازار را به حالت طبيعي بازگرداند.به گفته دودانگه، بسياري از بي نظمي هاي ارزي مربوط به انتقال ارز است و با كنترل اين متغير مي توان به تدريج نرخ ارز را پايين تر از نرخ رسمي تعيين كرد.
 


برگزاري نخستين همايش ملي مسكن مهر

نخستين همايش ملي مسكن مهر، همزمان با هفته جهاني اسكان بشر 10 و 11 مهرماه آينده برگزار مي شود.
وزارت راه و شهرسازي در نظر دارد در راستاي اهميت و نقش پررنگ مسكن مهر در تامين مسكن خانوارها به ويژه گروه هاي كم درآمد جامعه و آثار مثبت اين پروژه بزرگ عمراني در تنظيم بازار مسكن كشور، نخستين همايش ملي مسكن مهر را در دانشگاه شهيد بهشتي تهران برگزار كند.
محورهاي كليدي اين همايش شامل: مسكن مهر، رويكردها، دستاوردها و راهكارها، نظام تامين مالي، توسعه شهري و صنعتي سازي و مقررات ملي ساختمان است كه در دو روز برگزاري مباحثي چون فرآيند شكل گيري مسكن مهر، روند اجرايي، چارچوب هاي حقوقي و قانوني، نقش طرح مسكن مهر در تحولات كلان اقتصادي و نقش سيستم بانكي در مديريت نقدينگي طرح مسكن مهر مورد نقد و بررسي كارشناسان دولتي و خصوصي دست اندركار اين پروژه ملي قرار خواهد گرفت.
ارزيابي اقتصادي، كالبدي و اجتماعي طرح مسكن مهر در نظام برنامه ريزي شهري، بافت هاي فرسوده و شهرهاي جديد همراه با ارائه تجربيات اجرايي مسكن مهر در كنار توسعه زيرساخت هاي شهري نيز از جمله اهداف برگزاري همايش مذكور است.
براساس توافقات صورت گرفته، مهندسان سازمان نظام مهندسي كشور با شركت در اين همايش از امتياز ارتقاي پايه مهندسي برخوردار خواهند بود. برگزاري نمايشگاه تخصصي عملكرد و دستاوردهاي صنايع و شركت ها و حوزه هاي وابسته به بخش مسكن و برپايي كارگاه هاي تخصص با حضور فعالان و متخصصان صنعت ساختمان از برنامه هاي جنبي همايش مذكور به شمار مي رود.
 


رئيس اتحاديه كارگران قراردادي و پيماني:

 80 درصد قراردادهاي كار در كشور قانوني نيست

بيش از 80 درصد قراردادهاي كار كشور موقتي و خارج از ضوابط قانون كار است.
فتح الله بيات، رئيس اتحاديه كارگران قراردادي و پيماني كشور، با بيان اين مطلب به ايسنا، گفت: متاسفانه به دليل تعطيلي كارخانجات، تعديل نيروهاي انساني و اخراج كارگران و عدم جذب نيروهاي جديد بيش از 80 درصد قراردادهاي كاري هم كه به امضا مي رسد موقتي بوده و خارج از ضوابط قانون كار است.
به گفته وي آمار كارگران قراردادي و پيماني كشور رو به گسترش است و روزانه بر تعداد كارگران پيماني و قرارداد موقت افزوده مي شود.
وي با بيان اينكه بسياري از نيروهاي كار جوان كشور هم اكنون در قالب قراردادهاي كوتاه مدت سه ماه، شش ماهه و يا سفيد امضا مشغول به كار هستند، افزود: اين مسئله چالشهاي فراواني را به وجود آورده و نيروي كار را با احساس نبود امنيت شغلي، ياس و نااميدي و ناتواني در برنامه ريزي براي آينده مواجه كرده است.
بيات، تصريح كرد: در تمام شركتهاي پيمانكاري، كارگران به صورت قراردادي و پيماني حضور دارند در حالي كه تنها 15 درصد كارگران كشور استخدام هستند.
رئيس اتحاديه كارگران قراردادي و پيماني كشور در عين حال از پيگيري موضوع قراردادهاي موقت كار و دستمزد كارگران در فراكسيون كارگري مجلس خبر داد و گفت: اتحاديه كارگران قراردادي و پيماني كشور از زمان تاسيس تاكنون اهتمام خود را براي ساماندهي قراردادهاي موقت كار و اصلاح تبصره دو ماه 7 قانون كار به كار گرفته و تا تحقق كامل اين هدف و رسيدن به نتيجه مطلوب، خود را متعهد مي داند.
 


كلاهبرداري 120ميليارد ريالي شركت بازرگاني از بانك

اصفهان- خبرنگاركيهان:
ماموران انتظامي استان اصفهان فردي را كه مبلغي بالغ بر 120ميليارد ريال طي عملياتي متقلبانه از بانكي در استان اصفهان به حساب ارزي خود در خارج از كشور منتقل كرده بود را دستگير كردند.
«سرهنگ حسين حسين زاده» رئيس پليس آگاهي اصفهان با بيان اين مطلب گفت: در پي شكايت سيستم بانكي عليه كلاهبرداري يك شركت بازرگاني در اصفهان رسيدگي به اين پرونده توسط كارآگاهان اداره مبارزه با جعل و كلاهبرداري آغاز شد.
وي افزود: كارآگاهان اداره مبارزه جعل و كلاهبرداري متوجه شدند فردي به اسم عابدين كه مديريت عامل يك شركت بازرگاني در اصفهان را برعهده دارد با اقداماتي متقلبانه و فريبكارانه توانسته است كاركنان بانك مورد نظر را فريب داده و 120ميليارد ريال ارز از كشور خارج كند.
حسين زاده اظهار داشت: كارآگاهان موفق به شناسايي اين كلاهبردار شدند و طي يك عمليات غافلگيرانه توانستند وي را دستگير كنند.رئيس پليس آگاهي اصفهان اضافه كرد: نامبرده در بازجويي هاي خود اقرار كرد كه طي اقدامات متقلبانه با ارائه ثبت سفارش به سيستم بانك براي خريد كالا از كشور چين، درخواست حواله اي به مبلغ 120ميليارد ريال از سيستم بانكي كرده كه با ارائه مدارك مورد نظر به بانك و انجام عمليات بانكي با ترفندي خاص مبلغ مذكور توسط بانك به حساب او در چين واريز شده است.وي ادامه داد: كلاهبردار دستگير شده به مقام قضايي معرفي و وي با صدور قراري دويست ميلياردي روانه زندان شد.
 


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14