(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 26 مرداد 1391 - شماره 20284

يادداشت خبرنگار
به مناسبت روز قدس صورت گرفت
فراخوان ساخت عروسك استكباري در اهواز
برگزاري نمايشگاه قرآن هاي خطي منسوب به ائمه اطهار(ع) در مشهد
كوتاه از روز خبرنگار
كتابت قرآن مجيد در خوانسار
همدان ميزبان جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان
اجراي نمايش خياباني در روستاي چايپاره
برپايي جشنواره پايتخت پنجره ها در خوزستان
ايران در كيهان
خبرنگار كيهان در دهلران مقام اول رشته خبر را كسب كرد
تجليل از خبرنگار پيشكسوت مرودشتي
ساخت «در حرم » مطهر امام موسي كاظم(ع) در لارستان
دختران كاشاني كارت خوش حجابي مي گيرند
اهداي 270 سند تاريخي به كتابخانه ملي گيلان
معرفي برترين هاي جشنواره خوشنويسي مولاي مهر در اردبيل
رهاسازي يك ميليون و200 هزار بچه ماهي در استخرهاي اردبيل
سم كلر ماهي هاي كشكان را صيد كرد
سرانه مصرف مرغ در ايران 2 برابر ميانگين جهاني است
افزايش تخت هاي بيمارستاني در دلفان
نوجوان گنبدي ديپلم افتخار مسابقات نقاشي بلغارستان را كسب كرد


يادداشت خبرنگار

خزان فرهنگ در مازندران
يك سال از زمان هشتادمين سفر استاني دكتر احمدي نژاد به مازندران و تصويب 750 ميليارد بودجه بسته فرهنگي استان مي گذرد. بسته اي كه خود متوليان و طراحان آن از بازشدن و نشدن آن خبري به رسانه ها ندادند و ماههاست از بازخوردش در بدنه فرهنگي استان خبري نيست.
در سفر سوم رئيس جمهور بودجه پيشنهادي 530 ميلياردي درنظرگرفته شده به رقم 750 ميلياردي افزايش يافت تا زمينه و بستر مناسبي براي استان در رفع نياز جامعه فرهنگي و بهبود وضعيت موجود فراهم شود، اما پس از سفر سوم رئيس جمهور به استان و سپري شدن يك سال كسي سراغ آن بسته و تصميمات سفر نرفته و متوليان فرهنگ و هنر استان هنوز برنامه مدون و درخور توجهي روي ميز كارشان ندارند.
چرا لااقل استاندار از متوليان فرهنگي توضيح نمي خواهد كه بودجه هاي مورد نظر را صرف توليد فرهنگي استان كنند و كندي تحقق برنامه ها و تخصيص اعتبارات در چيست؟ آيا اين اعتبار به درستي تخصيص يافت يا تنها در حد انعكاس خبر سفر سوم و آن اقدام نمايشي در كوزه اي باقي ماند؟
چه خوب گفت يك فرهنگي پيشكسوت كه: مسئولان ما فقط مشكلات را مي بينند اما متأسفانه راهكارهاي عملي آن را فراموش كرده اند. امروز استان زيباي مازندران در خزان فرهنگي است و يك جوان مازندراني هنوز با موسيقي محلي و فركلوريك آشنايي ندارد. مديريت فرهنگي در استان را دريابيد و بسته هاي فرهنگي را باز كنيد.
ساري- خبرنگار كيهان
 


به مناسبت روز قدس صورت گرفت

فراخوان ساخت عروسك استكباري در اهواز

اهواز- خبرنگار كيهان:
كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان خوزستان با همكاري شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي خوزستان و فرمانداري اهواز فراخوان مسابقه ساخت عروسك ويژه راهپيمايي روز قدس را منتشر كرد.
به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان خوزستان، علاقمندان مي توانند با استفاده از وسايل مختلف و يا دور ريختني اقدام به ساخت آدمك ها و عروسك هاي عمو سام و مستكبرين جهان به خصوص سران كشورهاي ستمگر آمريكا و اسرائيل كرده و در مسير راهپيمايي با خود حمل كنند و در انتهاي مراسم با نصب عروسك در غرفه اي كه به همين منظور برپا خواهد شد ضمن محكوم كردن صهيونيسم و استكبار جهاني اين نمادهاي ظلم و ستمگري به آتش كشيده مي شوند.
 


برگزاري نمايشگاه قرآن هاي خطي منسوب به ائمه اطهار(ع) در مشهد

مشهد- خبرنگار كيهان:
قرآن هايي با دست خطهاي منسوب به ائمه اطهار(ع) در نمايشگاه «خانه وحي» مشهد، به نمايش درآمده است.
گنجينه اي بي نظير از جلوه هاي هنري و معنوي قرآن كريم از دست خط هاي منسوب به ائمه اطهار(ع) در نمايشگاه «خانه وحي» در محل مركز همايش ها و نمايشگاه هاي آستان قدس رضوي به نمايش گذاشته شده است.
به گزارش كيهان، در اين نمايشگاه قرآن منسوب دست خط حضرت علي(ع) با وقف نامه اي به دست خط شيخ بهايي، قرآن منسوب به دست خط امام حسن(ع) قرآن منسوب به دست خط امام حسين(ع)، اهدايي مقام معظم رهبري و قرآن منسوب به دست خط امام جعفر صادق(ع) در معرض ديد عموم قرار گرفته است.
گنجينه مخطوطات آستان قدس رضوي با بيش از 16 هزار و 500 نسخه قرآن و جزوه قرآني خطي از دوره هاي مختلف تاريخي نظير سده هاي اوليه اسلامي، دوره هاي ساماني، غزنوي و سلجوقي به عنوان يكي از گنجينه هاي ارزشمند و منحصر به فرد كتاب آسماني در جهان اسلام نيز در اين نمايشگاه به نمايش درآمده است.
شايان ذكر است، نمايشگاه خانه وحي تا 28 مرداد ماه پذيراي عموم علاقه مندان خواهد بود.
 


كوتاه از روز خبرنگار

تعهد نماينده مجلس
نهاوند- خبرنگار كيهان: نماينده مردم نهاوند در مجلس شوراي اسلامي در ديدار با خبرنگاران متعهد شد تا وضعيت معيشت و بيمه خبرنگاران را به سرانجام برساند. وي با اهداي هدايا از خبرنگاران تجليل كرد. همچنين خبرنگاران شهرستان نهاوند به مناسبت روز خبرنگار با امام جمعه و رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اين شهرستان ديدار كردند و آنان از مقام خبرنگاران تجليل كردند.
تجليل از خبرنگاران
شهريار- خبرنگار كيهان: طي مراسمي با حضور فرماندار و ساير مسئولان شهرستان شهريار در تالار شباهنگ اين شهرستان برگزار شد از خبرنگاران فعال در عرصه اطلاع رساني تجليل شد. در اين مراسم امام جمعه شهريار خواستار برطرف شدن مشكلات فعالان عرصه خبر و رسانه شد.
معرفي فرهنگ و رسوم مردم
اليگودرز- خبرنگار كيهان: خبرنگاران علاوه بر ظرفيت هاي منطقه نسبت به معرفي آداب و فرهنگ و رسوم مردم اين شهرستان اقدام كنند.
اين مطلب را حجت الاسلام والمسلمين حقيان امام جمعه شهرستان اليگودرز در آيين تجليل از خبرنگاران عنوان كرد و افزود: با توجه به اينكه آمار مخاطبين رسانه ها فراگير است بايد با روش هاي مختلف نسبت به معرفي اين شهرستان در همه زمينه ها اعم از ورزشي، علمي و ارزش هاي دفاع مقدس اقدام كنيد.
در اين جلسه همچنين محمدي رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اليگودرز با بيان اين نكته كه خبرنگاران ما در خط ولايت و رهبري هستند گفت: خبرنگاران بايد در كنار ضعفها، نقاط قوت شهرستان را نيز مطرح كنند.
 


كتابت قرآن مجيد در خوانسار

خوانسار- خبرنگاركيهان:
در ايام ماه مبارك رمضان كتابت قرآن مجيد در شهرستان خوانسار انجام شد.
رئيس اداره فرهنگ وارشاد اسلامي شهرستان خوانسار گفت: با همكاري انجمن خوشنويسان خوانسار، مراسم كتابت يك جزء از قرآن مجيد توسط جوانان خوشنويس شهرستان در آستان مقدس امامزاده سيدصالح(ع) خوانسار برگزار شد.
محمدتقي شريعتي همچنين از برگزاري محفل بزرگ انس با قرآن در اين مكان همزمان با كتابت قرآن توسط اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان خبر داد و افزود: در اين محفل نوراني قاري برجسته كشور مجيد زينعلي و حافظ روشندل حسن كبيري و همچنين گروه تواشيح بصير به اجراي برنامه هاي قرآني پرداختند.
 


همدان ميزبان جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان

همدان- خبرنگاركيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان همدان از برگزاري جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان در تمام شهرستان هاي اين استان در سال جاري خبر داد.
خسرو بيات افزود: جشنواره تئاتر كودك و نوجوان از 16 تا 22مهر ماه در شهر همدان و بخش جنبي جشنواره در تمام شهرستان هاي استان برگزار مي شود.
وي شعار تئاتر امسال را آموزش مخاطب و نقش آن در تربيت عنوان كرد و گفت: مسابقات تئاتر كودك، نوجوان، نمايشنامه نويسي و نمايش خواني، تئاتر خياباني، بخش بين الملل، توليدات ويژه، كارگاه هاي آموزشي و نشست هاي تخصصي از بخش هاي جشنواره امسال است.
وي گفت: بيش از 70اثر از كشورهاي متقاضي شركت در نوزدهمين جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان به دفتر جشنواره رسيده و كار بازبيني، بررسي و انتخاب آثار در بخش بين الملل آغاز شده است.
وي با بيان اينكه نتايج بازبيني اين بخش از جشنواره نيمه اول شهريور ماه اعلام خواهدشد، افزود: كشورهايي چون آلمان، ايتاليا، مصر، بلژيك، هلند، آفريقاي جنوبي، سوئيس، ژاپن و چين نيز فيلم آثارشان را به دفتر جشنواره ارسال كرده اند.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان همدان با اشاره به اينكه از بخش نمايش هاي خياباني استقبال زيادي شده است، افزود: 91 گروه نمايش در اين بخش متقاضي شده اند و 24طرح تاكنون به مرحله بازبيني رسيده كه از اين ميان 6طرح متعلق به استان همدان است.
 


اجراي نمايش خياباني در روستاي چايپاره

اروميه-خبرنگار كيهان:
نمايش خياباني اعتياد بلاي خانمانسوز در روستاي چورس چايپاره برگزار شد.
اين نمايش خياباني با همت مجتمع فرهنگي هنري چايپاره و گروه هنري آزاد اين شهرستان با مضمون آثار سوءاستفاده از مواد مخدر، تاثير دوستي هاي نادرست بر روند رشد اجتماعي جوانان و خانواده ها برگزار شد و مورد استقبال اهالي روستا قرار گرفت.
 


برپايي جشنواره پايتخت پنجره ها در خوزستان

اهواز- خبرنگار كيهان:
فراخوان چهارمين جشنواره هنري مقاومت با عنوان «پايتخت پنجره ها» در چهار رشته داستان، شعر، نمايشنامه و عكس با موضوع دفاع مقدس و شكست حصر آبادان منتشر شد.
جشنواره پايتخت پنجره ها به كوشش حوزه هنري استان خوزستان برگزار مي شود و پذيراي آثار هنرمندان و نويسندگان فعال استان خوزستان در رشته هاي داستان، شعر، نمايشنامه و عكس با موضوع دفاع مقدس و شكست حصر آبادان است.
اين جشنواره در روزهاي گراميداشت دفاع مقدس و سالروز شكست حصر آبادان برگزار مي شود و برنامه هاي جانبي آن شامل برپايي نشست عكاسان استان خوزستان، نمايش فيلم در فضاي سبز شهرهاي آبادان و خرمشهر و برگزاري نمايشگاه عكس است.
چهارمين جشنواره پايتخت پنجره ها شهريور و مهر ماه سال جاري برگزار مي شود.

 


ايران در كيهان

بيشترين بافت تاريخي
اصفهان- خبرنگار كيهان: شهردار منطقه 3 اصفهان اعلام كرد: بيشترين بافت تاريخي كشور و جهان در شهر قديم اصفهان آن هم در منطقه 3 نهفته است.
«منصور نجفي» با بيان اينكه شهر قديم اصفهان مركز پايتخت سه دوره ايلخانيان، سلجوقيان و صفويان بوده است، اضافه كرد: شهرداري منطقه 3 با وسعت 1200 هكتار و با جمعيتي بالغ بر 140هزار نفر بيشترين بافت تاريخي كشور و جهان را به خود اختصاص داده است.
وي ميدان امام- نقش جهان- و مسجد عتيق جامع را دو اثر بين المللي و ثبت شده در سازمان جهاني يونسكو اعلام كرد و يادآور شد: محور چهارباغ عباسي به عنوان اولين اثر تاريخي اصفهان نيز در منطقه 3 شهرداري است.
كاهش ضايعات محصولات
اهواز- خبرنگار كيهان: سرپرست توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي خوزستان گفت: طرح كاهش ضايعات محصولات زراعي موجب افزايش 35درصدي عملكرد محصولات شده است.
محمد قاسمي نژاد اظهار داشت: برنامه ريزي براي كاهش ضايعات در قالب پروژه هايي همچون صرفه جويي در مصرف آب، بهبود روش هاي برداشت، فرآوري محصولات كشاورزي، كنترل عوامل زيان آور، مديريت مزرعه، استفاده از كودهاي ريزمغذي به اجرا درآمد.
وي تصريح كرد: اين طرح محصولاتي مانند گندم، جو، ذرت، كلزا، سبزي و صيفي، حبوبات و برنج را شامل مي شود.
پرداخت غيرحضوري قبوض
¤معاون فروش و خدمات مشتركان شركت توزيع نيروي برق اهواز گفت: 77درصد از قبوض مصارف برق مشتركان اهواز در چهارماه نخست سال 91 از طريق سيستم الكترونيكي و غيرحضوري پرداخت شده است.
موسي احساني با اعلام اين خبر اظهار داشت: با توجه به سهولت پرداخت قبوض برق از سوي مشتركان از طريق تلفن ثابت يا سيار و همچنين از طريق اينترنت و دستگاه هاي عابر بانك اين امر موجب سرعت و سهولت در پرداخت، كاهش مراجعات به بانك ها و اتلاف وقت، افزايش ضريب اطمينان، قابليت رهگيري پرداخت مشتركان و جلوگيري از قطع ناخواسته برق مشتركان مي شود.
وي افزود: در اين راستا اين شركت نسبت به ترويج فرهنگ پرداخت غيرحضوري برق در بين شهروندان اهوازي از طريق رسانه ها و سامانه پيام كوتاه اقدام كرده كه مورد استقبال مشتركان برق قرار گرفته است.
اجراي طرح پزشك خانواده
فولادشهر- خبرنگار كيهان: به زودي پزشك خانواده در شهرهاي شهرستان لنجان، بيماران را ويزيت مي كند.
مدير شبكه بهداشت و درمان لنجان با اعلام مطلب فوق گفت: دولت مصر است تا اين طرح، در سال جاري و در سراسر كشور اجرا شود.
دكتر انتظاري با اشاره به هماهنگي هاي صورت گرفته بين وزارتخانه هاي ذي ربط در تهران و ساير دستگاه ها و نهادهاي متولي در سطح استان ها و شهرستان هاي كشور افزود: ما نيز به نوبه خود پيگير اجراي هرچه بهتر اين طرح در شهرستان لنجان هستيم.
جلوگيري از ساخت و ساز غيرمجاز
¤فرماندار لنجان در كميسيون ماده 99 شهرستان گفت: بخشداران از ساخت و ساز غيرمجاز جلوگيري كنند.
علي كريم زاده افزود: ضابطه مندي ساخت، توجه به موازين فني و مهندسي، رعايت دقيق قوانين نظام مهندسي و مستحكم سازي از دغدغه هاي هميشگي ما بوده و هست.
برطرف شدن مشكلات مسكن مهر
گرگان- خبرنگاركيهان: استاندار گلستان باتوجه به سفر وزير راه و شهرسازي از حل مشكلات مسكن مهر اين استان خبر داد.
استاندار گلستان در مراسم افطار نخبگان جامعه كار و تعاون استان گلستان گفت: پس از سفر اخير وزير راه و شهرسازي به استان گلستان، جلساتي براي بررسي مشكلات پروژه هاي مسكن مهر كردكوي و فجر3 در تهران و گرگان برگزار شد و اكنون اين موانع درحال رفع شدن است. «جواد قناعت» افزود: در رتبه بندي ماهانه كه در زمينه مسكن مهر انجام مي شود، استان گلستان در 2سال گذشته رتبه 28 داشت، اما اكنون جايگاه خود را بين 6 تا 12 ارتقاء داده است.
تصويب 13 طرح
كرمانشاه- خبرنگاركيهان: به منظور توسعه كشاورزي اجراي 13طرح كشاورزي و دامپروري در شهرستان سنقر و كليايي به تصويب رسيد. مدير جهاد كشاورزي سنقر و كليايي با اعلام اين خبر در بيست ويكمين جلسه طرح توسعه كشاورزي افزود: اعتبار تخصيص يافته براي اين طرح ها بالغ بر سه ميليارد و 219ميليون ريال است. محمد قاضي گفت: اين طرح ها شامل پنج طرح خريد دام، دو طرح احداث جايگاه و خريد دام، پنج طرح زنبورداري و يك طرح برقي كردن چاه كشاورزي است.
 


خبرنگار كيهان در دهلران مقام اول رشته خبر را كسب كرد

دهلران-خبرنگار كيهان:
اختتاميه جشنواره مطبوعات و خبرگزاري هاي استان ايلام با حضور مسئولان و اهالي رسانه استان ايلام در مجتمع فرهنگي هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي ايلام برگزار شد.
492 اثر به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شد كه رحمان جابري نماينده و خبرنگار روزنامه كيهان در بخش خبر مربوط به اخبار شهرستان به عنوان تنها خبرنگار برتر در اين جشنواره مقام اول را به خود اختصاص داد.
جابري 13سال است به عنوان نماينده و خبرنگار كيهان فعاليت دارد و مقام دوم مطبوعات كشور را در دو سال گذشته و مقام اول علمي خبرنگاري استان ايلام را در كارنامه خبري خود دارد.


تجليل از خبرنگار پيشكسوت مرودشتي

مرودشت-خبرنگار كيهان:
در مراسمي به مناسبت روز خبرنگار از يكي از پيشكسوتان عرصه خبر كه 53 سال سابقه خبرنگاري در مرودشت استان فارس داشت، تجليل به عمل آمد.
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان مرودشت به مناسبت روز خبرنگار، مراسمي را در سالن مهر اين شهرستان برگزار كرد، در اين مراسم كه مسئولين اجرايي مرودشت نيز حضور داشتند، از جلال معيني نماينده و خبرنگار روزنامه كيهان كه 53 سال سابقه خبرنگاري در كارنامه خود دارد، تجليل شد.
گفتني است، در اين مراسم فيلم مستندي از نيم قرن تلاش جلال معيني به نمايش گذاشته شد و فرماندار مرودشت، هديه اي به اين خبرنگار باتجربه اهدا كرد.
 


ساخت «در حرم » مطهر امام موسي كاظم(ع) در لارستان

اوز- خبرنگاركيهان:
عضو ستاد بازسازي عتبات عاليات شهرستان لارستان اظهار كرد: طرح ساخت در حرم مطهر حضرت امام موسي كاظم(ع) در اين شهرستان مراحل نهايي خود را طي مي كند.
منصور محتاجي افزود: طرح ساخت در حرم مطهر حضرت امام موسي كاظم(ع) در شهرستان لارستان آخرين خدمت ماندگاري بود كه تحت لواي مرحوم آيت الله آيت اللهي امام جمعه فقيد لارستان آغاز شد كه هم اكنون مراحل نهايي آن طي مي شود. وي اضافه كرد: متأسفانه مرحوم آيت الهي نتوانست در زمان حيات خودش شاهد اتمام اين در باشد. محتاجي با بيان اينكه، براي اتمام طلاكاري اين در به 800گرم طلا با عيار بالا نياز است، اظهار داشت: قلم زني در به پايان رسيده و براي مراحل طلاكاري و آب طلا به قم ارسال شده است. محتاجي در پايان از نيكوكاران و اقشار مختلف مردم لارستان درخواست كرد كه با همت خود نسبت به اهداي طلاي ناب در اين كار خير سهيم شوند.
 


دختران كاشاني كارت خوش حجابي مي گيرند

كاشان- خبرنگار كيهان:
مشاور امور بانوان فرمانداري ويژه كاشان گفت: از ابتداي اجراي طرح حافظان و حاميان حجاب برتر در اين شهرستان سه هزار دانش آموز دختر مقطع ابتدايي به حجاب برتر مزين شدند.
ليلا وطن خواه در جمع خبرنگاران، با اشاره به آغاز طرح حافظان و حاميان حجاب برتر در كاشان از سال 89 اظهار داشت: اين طرح با هدف فرهنگ سازي حجاب برتر ويژه دختران در رده سني 9 تا 12 سال در حال اجراست.وي افزود: اين طرح به همت امور بانوان فرمانداري ويژه كاشان و با همكاري مؤسسه ريحانه النبي قم و آموزش و پرورش كاشان برگزار مي شود.
وي به طرح خوش حجابي ويژه دختران رده سني 7 تا 41 سال اين شهرستان اشاره و خاطرنشان كرد: در قالب اين طرح دختران خوش حجاب شناسايي و به آنها كارت خوش حجابي اعطا مي شود.
وطن خواه بيان داشت: در قالب اين طرح دارندگان كارت خوش حجابي براي ترويج و نهادينه كردن حجاب برتر و عفاف در شهرستان با امور بانوان فرمانداري ويژه كاشان مشاركت مي كنند.
 


اهداي 270 سند تاريخي به كتابخانه ملي گيلان

رشت-خبرنگار كيهان:
بانوي رودسري 270 سند تاريخي را به مركز اسناد و كتابخانه ملي گيلان اهدا كرد.
اين مطلب را مدير مركز اسناد و كتابخانه هاي ملي گيلان اعلام كرد و با بيان اينكه زكيه صديقي پور اين اسناد تاريخي را از نياكانش بدست آورده است، افزود: اين اسناد 70 تا 300 سال قدمت دارد و مربوط به معاملات، داد و ستد ملكي و تجاري، عقود تجاري و وصيت نامه هاست.
حسين عباسي نژاد با بيان اينكه بيشتر اين اسناد متعلق به دوران صفويه و مشروطه است افزود: برخي از اين 270 سند تاريخي مهر و امضاي ملاعبداله مازندراني يكي از رهبران مشروطه را دارد.
 


معرفي برترين هاي جشنواره خوشنويسي مولاي مهر در اردبيل

اردبيل خبرنگار كيهان:
برگزيدگان و نفرات برتر جشنواره خوشنويسي مولاي مهر در استان اردبيل معرفي شدند.
در اين جشنواره كه به همت موزه هنري استان اردبيل برگزار شد آثار 42 نفر از خوشنويسان استان در قالب 75 اثر در رشته هاي نستعليق، شكسته نستعليق، ثلث و لوگو توسط هيئت داوران مورد بررسي قرار گرفت.
براساس راي داوران در رشته نستعليق به طور مشترك حسن جوادي آذر و بابك يعقوب پور رتبه اول، در رشته شكسته نستعليق محمد الماسي و كيميا فتاحي مشتركا رتبه اول و بهروز نخستين شاكر رتبه دوم را به دست آوردند.
در رشته ثلث حجت الاسلام وحيد شاهزاده رتبه اول، و در بخش لوگو به صورت مشترك حجت مجرد و سعيد مجنون رتبه اول را كسب كردند.
 


رهاسازي يك ميليون و200 هزار بچه ماهي در استخرهاي اردبيل

اردبيل- خبرنگاركيهان:
مدير شيلات استان اردبيل از رهاسازي يك ميليون و200هزار قطعه انواع ماهيان گرمابي و سردابي در استخرهاي دو منظوره خبر داد.
«آرمان واعظي» افزود: ترويج و گسترش فرهنگ آبزي پروري، ترويج صيد ورزشي و بالا بردن مصرف سرانه ماهي در نقاط مختلف استان از اهداف رهاسازي بچه ماهيان به صورت رايگان در استخرهاي دومنظوره است.
وي گفت: اكثر منابع با مصرف آب كشاورزي ماهي دار شده اند و اميدواريم امسال علاوه بر تحقق اهداف برنامه، توليد ماهي بيشتري نسبت به سال گذشته در سطح استان داشته باشيم.
 


سم كلر ماهي هاي كشكان را صيد كرد

پلدختر - خبرنگار كيهان:
مديركل حفاظت محيط زيست لرستان علت مرگ ماهي هاي رودخانه كشكان را سم كلر اعلام كرد.
«محمدحسين بازگير» با اشاره به اين موضوع به خبرنگار ما گفت: پس از آزمايش هاي لازم مشخص شد علت مرگ ماهي ها سم كلر بوده است.
وي افزود: چهار نفر از كساني كه با ريختن كلر به رودخانه كشكان باعث مرگ هزاران ماهي شده بودند شناسايي، دستگير و به مراجع قضايي معرفي شدند.وي گفت: اين چهار نفر در منطقه قالبي نرسيده به خرم آباد جهت صيد ماهي اقدام به استفاده از 6 كيلوگرم كلر در رودخانه كشكان كرده بودند.
 


سرانه مصرف مرغ در ايران 2 برابر ميانگين جهاني است

اصفهان - خبرنگاركيهان:
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان گفت: 46 درصد از سبد پروتئين ايرانيان را گوشت مرغ تشكيل مي دهد كه سرانه 23 كيلوگرمي مصرف مرغ در ايران دو برابر ميانگين جهاني است.
محمدرضا نريماني در جمع خبرنگاران افزود: مردم در سفره غذايي خود اين نسبت را كاهش دهند و جايگزين آن از گوشت شترمرغ، بوقلمون، بلدرچين، كبك و ماهي تهيه و مصرف كنند.
وي با بيان اينكه اصفهان با توليد 147 هزار تن گوشت مرغ در سال رتبه اول توليد گوشت مرغ كشور را در اختيار دارد، اضافه كرد: اين ميزان مرغ در 1650 واحد مرغداري توليد مي شود كه يك سوم آن مازاد بر نياز استان اصفهان است كه به استان هاي ديگر صادر مي شود.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان همچنين از جوجه ريزي 5/26 ميليون قطعه اي در 4 ماهه اول سال خبر داد و گفت: 50 هزار تن توليد گوشت مرغ استان در اين زمان بوده كه مصرف شهر اصفهان 300 تا 320 تن در روز است.
 


افزايش تخت هاي بيمارستاني در دلفان

دلفان- خبرنگار كيهان:
رئيس شبكه درمان و بهداشت دلفان اظهار كرد: تعداد تخت هاي بيمارستاني اين شهرستان از 63 تخت به 103 تخت فعال افزايش يافته است.
«يوسف رضا جهانيان» گفت: در ابتداي سال 90، اين بيمارستان تنها داراي 63 تخت بود اما امروز اين تعداد با راه اندازي بخش هاي جديد و به كارگيري امكانات مورد نياز، ظرفيت تخت هاي بيمارستان از چارت سازماني آن نيز كه 96 تخت است بيشتر شده و هم اكنون اين تعداد به 103 تخت رسيده است.
وي اظهار اميدواري كرد: با توجه به اينكه بيمارستان سينا اصلي ترين مركز درماني شهرستان دلفان است، تعداد تخت هاي اين بيمارستان به 120 تخت افزايش يابد.به گفته وي، اين بيمارستان هم اكنون داراي بخش هاي اتاق عمل، اورژانس و 8 بخش بستري شامل اطفال و نوزادان، داخلي جراحي زنان، داخلي جراحي مردان، سي سي يو، آي سي يو، زايشگاه و پست پارتوم و دياليز است.وي افزود: در سال جاري تعداد تخت هاي سي سي يو و آي سي يو به 12 و 4 تخت افزايش يافته است و بخش اطفال و نوزادان نيز با 25 تخت فعال راه اندازي شده است.جهانيان همچنين از راه اندازي سالن كنفرانس و همايش بيمارستان ابن سينا دلفان با اعتبار يك ميليارد ريال از اعتبارات داخلي دانشگاه علوم پزشكي لرستان خبر داد.
 


نوجوان گنبدي ديپلم افتخار مسابقات نقاشي بلغارستان را كسب كرد

گنبدكاووس-خبرنگاركيهان:
يك نوجوان گنبدي در چهاردهمين مسابقه بين المللي نقاشي «نوازاگورا» بلغارستان ديپلم افتخار گرفت.
به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، نقاشي «فاطمه شخم گر» نوجوان 9 ساله گنبدي در ميان يك هزار و 724 اثر از 26 كشور جهان در بلغارستان ديپلم افتخار دريافت كرد.
در اين مسابقه بين المللي 10اثر از جمهوري اسلامي ايران شايسته دريافت ديپلم افتخار شدند. اثر اين نوجوان گنبدي گوشه اي از تلاش والدين براي آرام كردن و تربيت فرزندانشان را نشان مي دهد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14