(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 26 مرداد 1391 - شماره 20284

آيا قلب شما سالم است؟
آشنايي با «زبان بدن»
هميشه شاداب باشيد
5 باور غلط درباره داروهاي گياهي
تغذيه مناسب براي دندان ها
نوشابه هاي كاربلد
پيشگيري از كم خوني


آيا قلب شما سالم است؟

همه ما در اتاق انتظار بيمارستان ها پوسترهايي كه نشانه ها و علائم حمله قلبي را ليست كرده اند، خوانده ايم اما چه مي شد اگر علائمي وجود داشت كه زودتر به ما در رابطه با مشكل قلبي مان هشدار مي داد؟
پژوهشگران در سال هاي اخير كارهاي زيادي انجام دادند تا علائم و نشانه هايي كه بيماران ماه ها و يا حتي سال ها قبل از حمله قلبي تجربه كردند را دريابند .
جاناتان گلدشتاين متخصص قلب و عروق از مركز پزشكي سنت مايكل در نيوجرسي مي گويد : قلب به همراه شريان هايي كه آن را تغذيه مي كنند يك عضله (ماهيچه) بزرگ است و زماني كه دچار اختلال در عملكرد مي شود علائمي را در سراسر نقاط بدن نشان مي دهد .
در اينجا هفت نشانه شگفت انگيز وجود دارد كه نشان مي دهد آيا قلب شما نياز به چك شدن دارد يا نه؟ با داشتن هر يك از اين نشانه هاي زير و به خصوص داشتن دو و يا بيش از دو نشانه هم زمان بايد براي انجام آزمايش ها به پزشك مراجعه كنيد .
- خروپف و مشكلات تنفسي در خواب
- درد، تورم يا خونريزي لثه
- پف و يا تورم پا و ساق پاها
- مشكلات جنسي
- تنگي نفس
- انقباض يا درد در قفسه سينه يا شانه
- ضربان قلب نامنظم يا آريتمي
عادت هاي ناسالم
عادت هاي ناسالم در زندگي كه به راحتي قابل تغيير هستند اگر ادامه يابند و براي اصلاح آنها تلاشي صورت نگيرد، خطر حمله قلبي بيش از 90 درصد افزايش پيدا مي كند .
پزشكان در يك مطالعه بزرگ روي حدودا 30 هزار داوطلب از 52 كشور مختلف جهان دريافتند كه عادات ناسالم و الگوهاي نامناسب در زندگي روزمره مي توانند تا بيش از 90 درصد خطر حمله قلبي را تشديد كنند در حالي كه با چند تغيير كوچك و مثبت در عادتهاي روزمره مي توان شاهد تاثير چشمگير و مفيد در حفظ سلامت قلب بود .
روزنامه ديلي تلگراف در گزارش جديد خود بدترين عادت هايي را كه سلامت قلب را به خطر مي اندازند معرفي كرده است: گذراندن زمان زياد در مقابل صفحه تلويزيون براي قلب يك فاكتور خطرناك و كشنده است .
بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله كالج كارديولوژي آمريكا افرادي كه روزانه 4 ساعت يا بيشتر تلويزيون تماشا مي كنند بيشتر با خطر مرگ ناشي از بيماريهاي قلبي ـ عروقي مواجه مي شوند .
منفي گرايي و نگرش منفي به زندگي نيز از عوامل مهم تهديد كننده سلامت قلب است. منفي گرايي موجب بروز استرس و افسردگي مي شود و اين دو اختلال نيز به نوبه خود خطر بروز بيماريهاي قلبي را افزايش مي دهند. به همين خاطر متخصصان روانشناسي در «بولتن سايكولوژي» تاكيد كردند اگر اخم هاي خود را باز كنيد و نگاه مثبت به زندگي داشته باشيد 50 درصد كمتر با خطر حمله قلبي و سكته مغزي مواجه مي شويد .
خروپف كردن با صداي بلند اختلال خطرناكي است كه اگر درمان نشود خطر وقوع حمله قلبي و سكته مغزي تشديد مي شود .
مصرف اندك مواد غذايي حاوي فيبر يكي ديگر از عوامل موثر در بروز حمله قلبي است. كارشناسان انستيتو ملي انجمن آمريكايي سلامت بازنشستگان در يك مطالعه روي 400 هزار داوطلب به اين نتيجه رسيدند كه خوردن زياد فيبر خوراكي در طول روز نه تنها سلامت قلب را بهبود مي بخشد بلكه هم چنين به طول عمر شما مي افزايد .
ابتلا به بيماريهاي لثه و عدم رعايت بهداشت لثه و دندانها از عوامل مهم ديگري است كه خطر ابتلا به بيماري قلبي را تا دو برابر افزايش مي هد. يك مطالعه جديد تاكيد كرده است افرادي كه هرگز در طول عمر خود نخ دندان نكشيده اند 30درصد بيشتر در معرض خطر مرگ زودرس هستند.
در پايان نيز بايد تاكيد كرد كه سيگار كشيدن حتي خيلي كم تهديد جدي براي قلب است و حتي كشيدن يك نخ سيگار در روز 63 درصد خطر حمله قلبي را تشديد مي كند .
روزانه دو عدد سيب بخوريد
تحقيقات جديد محققان آمريكايي نشان مي دهد تنها مصرف دو سيب در طي روز مي تواند زنان را از ابتلا به بيماري هاي قلبي در امان نگه دارد.
اين محققان آمريكايي دريافته اند مصرف سيب مي تواند با كاهش سطح كلسترول خون در زنان آنان را كمتر در معرض حمله هاي قلبي و سكته هاي مغزي قرار دهد.
اين محققان در بررسي هاي خود مشاهده كردند مصرف روزانه دو عدد سيب طي شش ماه كلسترول بد خون را تا حدود يك چهارم كاهش مي دهد و مي تواند از مسدود شدن رگ ها و لخته شدن خون جلوگيري كند.
يافته هاي اين تيم از محققان دانشگاه ايالت «فلوريداي» آمريكا مطالعات پيش از اين در مورد فوايد سيب در سلامت قلب را تكميل مي كند. در اين بررسي محققان با آزمايش بر روي 160 زن و انجام آزمايش هاي خون دريافتند زناني كه در مدت سه ماه مقدار 75 گرم سيب خشك شده كه معادل دو سيب تازه متوسط است مصرف كنند، ميزان كلسترول خونشان تا 9 درصد كاهش يافته است.
به گفته اين محققان پس از گذشت شش ماه مقدار كلسترول خون اين افراد كاهش بيشتري يافت و به حدود 13 درصد كاهش يافت.


آشنايي با «زبان بدن»

حتماً اين جمله را شنيده ايد كه «صداي عمل بلندتر از كلمات است.» اين مسئله مخصوصاً در مورد «زبان بدن» صحت دارد. «زبان بدن» نوعي ابزار ارتباطي قدرتمند است كه با استفاده از آن مي توان دوست پيدا كرد و يا ديگران را به انجام كاري متقاعد نمود.
آشنايي با «زبان بدن» به شما كمك مي كند مسائلي مثل جذابيت، حقيقت، اعتمادبه نفس و شرم را تشخيص دهيد. شما با دقت در حركات طرف مقابل مي توانيد به حقايق زيادي دست يابيد. در واقع تمام ما- آگاهانه يا ناآگاهانه- از «زبان بدن» استفاده مي كنيم. براي آشنايي بيشتر با اين زبان به موارد زير توجه كنيد:
1- تماس چشمي
اجتناب از نگاه كردن به چشمان ديگران و يا تغيير ناگهاني مسير نگاه حكايت از پنهانكاري يا دروغگويي دارد و در ضمن مي تواند نشانه شرم يا عدم اعتمادبه نفس باشد.
2- لبخند زدن
لبخند زدن مي تواند نشانه اعتمادبه نفس، دوستي و رفتار مثبت باشد و اين حس را منتقل مي كند كه مردم در كنار شما بودن را دوست دارند.
از سوي ديگر مفهوم لبخند تصنعي و يا توأم با دستپاچگي كاملا ضدمفهوم ذكر شده است.
3- كم توجهي
غالباً ميزان توجه يك فرد نوع شخصيت او را مشخص مي كند.
به عنوان مثال اگر كسي به سرعت تمركز خود را از دست بدهد و به حرف هاي شما توجه نكند متوجه مي شويد كه بي حوصله و احتمالا بي اعتنا مي باشد.
4- تكان دادن سر
مردم برخي از اوقات ناآگاهانه سر خود را تكان مي دهند تا موافقت يا مخالفت خود را نسبت به مسئله اي نشان دهند. شما مي توانيد با بالا و پايين بردن سر موافقت خود را اعلام كنيد و يا هنگام مخالفت، سر خود را به چپ و راست تكان دهيد.
5- لمس كردن
لمس كردن طرف مقابل در طول صحبت كردن- در صورتي كه به طور صحيحي انجام شود- مي تواند حامل پيام روشني باشد. به عنوان مثال اين كار مي تواند نشانه علاقه، آرام كردن و يا اطمينان دادن به او تلقي شود.
6- دست به سينه بودن
دست به سينه بودن مي تواند حالت تدافعي يا پايان مكالمه باشد.اگر دست به سينه باشيد در حالي كه پاها را بر روي يكديگر قرار داده ايد سدي ميان شما و ديگران ايجاد مي شود.
7- قراردادن دست ها بر روي كمر
اين حركت آمادگي براي واكنش و حتي پرخاشگري را نشان مي دهد و چندان دوستانه نيست. غالباً نوجوانان براي نشان دادن مخالفت خود از اين حركت استفاده مي كنند.
8- دست دادن
دست دادن معاني زيادي دارد. غالباً دست دادن افرادي كه از اعتماد به نفس بالايي برخوردارند محكم است، برعكس افراد دستپاچه و خجالتي و كساني كه احساس ناامني مي كنند. در ضمن مراقب كساني باشيد كه با محكم فشردن دست هاي شما قصد ترساندن تان را دارند!
9- نشستن با پاهاي روي هم و جدا از هم
مردم معمولا هنگام نشستن پاهاي خود را بر روي هم مي اندازند و با يكي از پاها به آرامي ضربه مي زنند. اين كار نشانه ملال يا ناشكيبايي است. در عوض نشستن با پاهاي جدا از هم، آرامش را تداعي مي كند.
10- لمس كردن بيني
لمس كردن يا ماليدن يعني غالباً نشان ترديد يا دروغگويي است. نيشگون گرفتن نوك بيني كه غالباً با چشمان بسته انجام مي شود پاسخ منفي به درخواست طرف مقابل تلقي مي شود.
11- به هم ماليدن دست ها
همگي ما با اين حركت آشنا هستيم. اين حركت غالباً زماني انجام مي شود كه ما انتظار يك اتفاق خوشايند را مي كشيم.
12- نشان دادن كف دست ها
نشان دادن كف دست ها نشان صداقت، روراستي يا بيگناهي است. به عنوان مثال وقتي شما مي گوييد: «من اين كار را نكرده ام» و يا «من هيچ گناهي مرتكب نشده ام» اين حركت را نشان مي دهيد.
13- ضربه زدن با انگشتان
ضربه زدن با انگشتان، اين پيام را به طرف مقابل مي دهد كه شما خسته شده ايد! اين حركت نشانه ناشكيبايي است و به طرف مقابل مي فهماند كه بايد كاري انجام دهد!
14- بازي كردن با موها
كشيدن يا بازي كردن با موها نشانه احساس عدم امنيت يا اعتمادبه نفس پايين است. افراد عصبي اين كار را زياد انجام مي دهند. اگر به اولين مصاحبه يك شخصيت ورزشي دقت كنيد متوجه اين مطلب خواهيد شد!
15- خم كردن سر به يك طرف
وقتي فرد سرش را به يك طرف خم مي كند شما مي فهميد كه به مسئله اي علاقه مند است. سگ ها نيز وقتي به موضوعي علاقه مند مي شوند سر خود را به طرف آن خم مي كنند. البته انسان اين حركت را با شدت كمتري انجام مي دهد.
16- تكيه دادن به جلو
وقتي به جلو خم مي شويد- چه نشسته و چه ايستاده- معلوم مي شود كه به مسئله اي علاقه مند هستيد- به عبارت ديگر يك شنونده علاقه مند به سوي گوينده خم مي شود. برعكس دور شدن از گوينده نشانه عدم علاقه به موضوع بحث است.
17- جويدن ناخن ها
جويدن ناخن ها نشانه دستپاچگي يا عدم احساس امنيت است مردم غالباً هنگام تماشاي يك فيلم مهيج يا مسابقات ورزشي ناخن ها را مي جوند، به عبارت ديگر در لحظات پرتنش و اضطراب آور.
18- قدم زدن
معمولا افراد عصبي نمي توانند در يك جا آرام بمانند و مدام قدم مي زنند. به عنوان مثال اگر شما مردي را ببينيد كه در انتظار تولد اولين فرزندش است از قدم زدن او تعجب نمي كنيد!
توصيه
هر چند برخي از رفتارها و حركات پيام هاي روشني دارند ولي به آساني نمي توان اين حركات را تفسير كرد. به عنوان مثال دست به سينه بودن لزوماً به مفهوم گرفتن حالت تدافعي نيست بلكه گاهي صرفا علامت احساس سرما مي باشد!
توصيه ما به شما اين است كه در خواندن رفتار ديگران زياده روي نكنيد و مطالب فوق را بدون استثناء ندانيد. موفق باشيد.
ترجمه از آذر شايان
 


هميشه شاداب باشيد

اين روزهابه اتمام رسيدن ماه هاي تابستان حكايت از آن دارد كه تعطيلات در حال تمام شدن است و مي بايست به فكر شروع دوباره كار و تحصيل بود.
بيشتر مردم مدت تعطيلات تابستان و هواي مطبوع آن را غنيمت شمرده و به سفر رفته اند. مسلما مسافرت تاثير مثبت غير قابل انكاري بر روحيه و تفكر افراد دارد، اما بسياري از ما، پس از گذشت چند روز دوباره به همان يكنواختي و كسلي قبل برمي گرديم. در اين مقاله سعي داريم تا شما را با چند راهكار آشنا كنيم كه تا مدت ها اين نشاط و سرزندگي همراه شما باشد.
لطافت پوست خود را حفظ كنيد.
با شروع فصل پاييز به خاطر تغيير آب و هوا معمولا پوست خشك مي شود. سعي كنيد براي پيشگيري از اين موضوع، حداقل روزي يك بار صورت را با كرم متناسب پوست و همچنين شير مرطوب كننده پوست كه امروزه در دسترس همه است، مرطوب كنيد. همچنين در هنگام استحمام نيز از صابون استفاده نكنيد، چرا كه پوست را خشك مي كند. به جاي آن، ژل شست و شو را انتخاب كنيد. نكته مهم ديگر اين كه خود را در محيط هاي بسته منزل يا محيط كار محبوس نكنيد. تا جايي كه مي توانيد از هر فرصتي استفاده كنيد و در هواي باز قدم بزنيد.
تغذيه تابستاني را ادامه دهيد.
روزهاي بلند و گرم تابستان معمولا با خوردن ميوه ها و سبزي هاي عالي اين فصل همراه است.
اما با فرارسيدن پاييز اين موقعيت به پايان نرسيده است و شما مي توانيد ميوه ها و سبزي هاي متنوع اين فصل را نيز در سبد خريد داشته باشيد. مصرف ماهي را نيز در اين زمان فراموش نكنيد، زيرا سرشار از امگا 3 است و يك سلاح دفاعي براي مقابله با افسردگي اين فصل است.
خوب بخوابيد.
از خواب خوب راحت غافل نشويد؛ چرا كه خواب كافي يكي از ملزومات اصلي براي حفظ سلامت جسم و روح است.
پس از پايان تعطيلات، ساعت خوابيدن و بيدار شدن خود را منظم كنيد. شما حتما مي بايست به اندازه كافي و در شرايط خوب بخوابيد. اگر لازم است براي بهبود اين امر، تغييراتي در اتاق خواب بدهيد. تاريكي مطلوب، آرامش اتاق، درجه حرارت مناسب و... از جمله اين موارد است. خصوصا اين كه فراموش نكنيد اتاق خواب بايد تهويه مناسب داشته باشد.
آرامش داشته باشيد.
شروع مجدد كلاس هاي درس، كسب نتايج خوب، موفقيت تحصيلي و كاري و... دل مشغولي هايي هستند كه معمولا درمدت تعطيلات نيز همراه فرد است و با نزديك شدن پاييز نيز افزايش مي يابند. بهتر است نگراني درباره هر كدام آنها را به موقع مناسب خودش بگذاريد.
حتما تمرينات تنفسي ساده اي را نيز در برنامه خود بگنجانيد.
نكته ديگر براي غلبه براسترس، انجام تمرينات منظم ورزشي است.
خوش بينانه به زندگي بنگريد.
گرچه خوش بين بودن نسبت به كار يكنواخت و روزانه به نظر كمي دشوار مي آيد، اما خوب است كه به نكات مثبت شغل خود از جنبه هاي ديگر نيز بنگريم. خود را عادت دهيد كه يك بيلان روزانه كوچك تهيه كنيد. بهترين اوقات روزكي بود؟ امروز چه وظايف مشخصي انجام دادم؟... اگر موفق نشديد هر روز اين كار را انجام دهيد، حداقل هفته اي يك بار آن را از قلم نيندازيد. همسر و فزرندان خود را نيز دراين باره ترغيب كنيد. خود را مجبور كنيد كه مثبت بينديشيد و اين احساس خوشايند را به اطرافيانتان نيز منتقل كنيد. فراموش نكنيد كه خودش بيني نيز مانند اخلاق خوب مسري است.
مريم سادات كاظمي
 


5 باور غلط درباره داروهاي گياهي

همه فرآورده هاي گياهي احتمال ايجاد حساسيت را دارند همچنين بسياري از داروهاي گياهي با داروهاي شيميايي تداخل دارند و باعث افزايش يا كاهش اثر آن ها مي شوند .
در سال هاي اخير رويكرد مردم به مصرف داروها و فرآورده هاي گياهي، بيشتر از پيش شده است كه مي تواند به دليل استاندارد شدن نحوه تهيه اين داروها و همچنين اطلاع رساني كامل تر درباره فوايد آن ها باشد. از طرفي اين باور نيز وجود دارد كه اين فرآورده ها نسبت به داروهاي شيميايي سالم تر و كم خطر تر هستند .
توجه به نكاتي درباره باورهاي نادرست در زمينه داروهاي گياهي به شما ديدگاه صحيحي در اين باره خواهد داد :
1- داروهاي گياهي هيچ عارضه اي ندارند - واضح است كه داروهاي گياهي هم مانند داروهاي شيميايي، داراي عوارض خاص خودشان هستند و لازم است بيمار قبل از مصرف، نسبت به آن ها آگاهي كافي پيدا كند. ضمن اين كه همه فرآورده هاي گياهي احتمال ايجاد حساسيت را دارند و بايد به اين نكته توجه شود .
2- داروهاي گياهي در دوران بارداري و شيردهي بي ضرر هستند - بعضي فرآورده هاي گياهي ( با مقادير دارويي) در دوران بارداري منع مصرف دارند و ممكن است باعث وارد آمدن صدمه به جنين و يا حتي سقط جنين شوند؛ بنابراين حتما قبل از مصرف هرنوع داروي گياهي در دوران بارداري و حتي شيردهي، با پزشك يا متخصص داروهاي گياهي مشورت كنيد .
3- مصرف داروهاي گياهي براي كودكان هيچ مانعي ندارد - مصرف تركيبات گياهي به خصوص در كودكان زير 2 سال، مي تواند باعث بروز واكنش هاي حساسيتي شديد يا مشكلات تنفسي شود؛ پس احتياط كنيد .
3- مصرف همزمان داروهاي گياهي با داروهاي شيميايي هيچ تداخلي ندارد - بسياري از داروهاي گياهي با داروهاي شيميايي تداخل دارند و باعث افزايش يا كاهش اثر آن ها مي شوند؛ بنابراين اگر داروي شيميايي مصرف مي كنيد، قبل از مصرف هر نوع داروي گياهي، حتما با پزشك خود مشورت كنيد.
4- داروها و عصاره هاي گياهي به هر روشي كه تهيه شود، مفيد و قابل استفاده هستند - بسياري از گياهان اگر به روش درست فرآوري نشوند ممكن است مواد موثر و تركيبات مفيد خود را از دست بدهند. بعضي از اين تركيبات به حرارت حساس هستند و همچنين شرايط و حتي ظروف نگهداري آن ها هم در حفظ تركيبات مفيد آن ها موثر است .
5- داروهاي گياهي نياز به تنظيم دوز ندارند - در تمام موارد دوز عصاره يا اسانس گياهي مورد نظر، در ميزان تاثير و اثر درماني آن ها مهم است. ضمن اين كه بسياري از گياهان داراي حداقل دوز سمي هستند و اگر بيشتر از اين مقدار مصرف شوند، مي توانند باعث بروز سميت هاي قلبي، كبدي و كليوي شوند .
و اما معرفي چند داروي گياهي پرمصرف :
1- افشره زيره : به دليل آثار ضد نفخ مورد توجه است و همچنين تا حدي اشتها را كم مي كند . لازم است به همراه مقادير كافي آب مصرف شود و از استفاده طولاني مدت آن اجتناب شود .
2- افشره ليموترش : باعث افزايش متابوليسم و سوخت و ساز چربي ها مي شود و در لاغري كاربرد دارد. در مبتلايان به سنگ كليه ومشكلات گوارشي بايد با احتياط مصرف شود .
3- لوسيون سي-ام (موضعي ): حاوي عصاره غليظ نعناع و كرفس است و در موارد ضرب ديدگي و درد و گرفتگي مفاصل و ماهيچه ها بسيار موثر است .
4- قطره و قرص شيرافزا : حاوي عصاره هاي رازيانه، شنبليله، زيره سبز و شويد است و مي تواند باعث افزايش ترشح شير مادران در دوران شيردهي شود .
5- قطره و قرص پروستاتان : در رفع مشكلات ادراري مثل سوزش و تكرر ادرار كه ناشي از بزرگ شدن خوش خيم پروستات باشد، موثر است .
6- لوسيون رزماري (موضعي ): ماليدن آن به طور موضعي به پوست سر در افزايش رويش مو و كاهش ريزش آن موثر است و به رفع شوره خفيف سر هم كمك مي كند .
 


تغذيه مناسب براي دندان ها

برخي از غذاها براي دندان ها مفيدند و برخي ديگر، مضر.
در اثر خوردن شيريني جات يا غذاهاي سفت باكتري ها اسيدهاي مخرب توليد مي كنند. از سوي ديگر با مصرف برخي از غذاها باكتري ها از بين مي روند و ميناي دندان تقويت شده و دهان خوشبو مي شود.
عادت غذايي مناسب
1- هر روز مقدار زيادي آب بنوشيد
2- غذاهاي خام سرشار از فيبر بخوريد. با اين كار لثه ها ماساژ داده شده و دندان ها تميزمي شوند.
درضمن بزاق افزايش مي يابد. لازم به ذكر است بزاق اسيدهاي داخل دهان را خنثي مي كند.
از بهترين اين خوراكي ها مي توان از سيب، هويج، تربچه، خيار، پرتقال، گلابي، ريشه چغندر و هندوانه نام برد.
پس از هر وعده مقداري غذاي خام بخوريد. آب موجود در اين غذاها باعث تميزي لثه ها و دندان ها مي شود. حتما پس از خوردن ميوه ها با آب ميوه هاي ترش دهان خود را آب بكشيد زيرا اسيدها باعث تخريب ميناي دندان مي شوند.
3- انواع مختلف جوانه ها را مصرف كنيد.
4- غذاهاي سرشار از پروتئين بخوريد.
5- مغزها سرشار از كلسيم، منيزيم و فسفر هستند كه تمام اين مواد براي سلامتي دندان مفيدند. از بهترين مغزها مي توان به بادام زميني، بادام و گردو اشاره كرد.
6- ميوه ها و سبزي ها، غلات كامل و حبوبات را از ياد نبريد.
7- غذاهاي سرشار از كلسيم مثل شير، پنير و ماست را حتما در برنامه غذايي خود بگنجانيد.
8- غذاهايي كه در ميان وعده ها صرف مي شوند نبايد داراي قندهاي قابل تخمير باشند.
9- افرادي كه گوشت زياد مصرف مي كنند بايد بيشتر مراقب دندان هاي خود باشند. اگر دندان ها را بلافاصله مسواك نكنيد فيبرهاي موجود در گوشت اسيدي را آزادمي كنند كه باعث تخريب دندان ها مي شود.
10- نوشيدن زياد چاي يا قهوه شيرين احتمال فساد دندان را افزايش مي دهد.
الف: قندها براي دندان ها مضرند. پس، ميزان مصرف غذاهاي حاوي قند را محدود كنيد. بهتر است اگر مي خواهيد 5 نقل بخوريد همه را در يك وعده مصرف كنيدنه اينكه هر ساعت يكي از آنها را بخوريد. خطر يك حمله اسيدي كمتر از خطر حملات متعدد اسيدي است!
ب: بيسكوييت ها، چيپس سيب زميني، نقل و حبوبات شيرين، كيك و ساير غذاهاي شيرين، تنقلات خوبي نيستند زيرا اكثرمردم پس از خوردن اين مواد دندان هاي خود را مسواك نمي زنند. شما مي توانيد از خوراكي هاي فوق در وعده هاي غذايي استفاده كنيد.
پ: يك ليوان شير، ماست يا ميوه هاي تازه تنقلات خوبي محسوب مي شوند.
ت: شيريني ها و ساير كربوهيدرات ها تنقلات مناسبي نيستند، مخصوصا زماني كه امكان مسواك زدن بلافاصله وجود ندارد. از تنقلات مناسب مي توان به موارد زير اشاره كرد:
1- ميوه هاي تازه
2- شير يا شير سويا
3- ماست طبيعي به همراه ميوه تازه
4- خوراكي هايي كه با شير، ماست و ميوه تهيه مي شوند
5- بيسكوئيت هاي تهيه شده از غلات كامل به همراه شير
6- پنير
7- سوپ گرم در زمستان
نوشيدني ها
1- انواع نوشابه ها- چه معمولي و چه رژيمي- و آب ميوه ها بر روي دندان نمي چسبند ولي به شدت اسيدي هستند.
2- مصرف نوشيدني هاي رژيمي احتمال تخريب ميناي دندان را افزايش مي دهد.
3- بهتر است تمام نوشابه گازدار را در يك وعده بخوريد و سپس دهان خود را آب بكشيد. هرگز پس از مصرف نوشيدني ها مسواك نزنيد زيرا اين كار باعث تخريب ميناي دندان مي شود.
 


نوشابه هاي كاربلد

كم و بيش شنيده ايم كه نوشابه هاي گازدار براي سلامتي زيان آور هستند، گرچه كمتر به اين هشدارها توجه مي كنيم اما تاكنون به استفاده هاي گوناگون آنها يا مزاياي شان هم فكر كرده ايد؟
جهان تاپسگلوب سايت استفاده هاي گوناگون و بعضاً عجيبي از «كوكاكولا» را ذكر نموده كه مطالعه آن خالي از لطف نيست. به نوشته اين سايت مهمترين عناوين استفاده هاي گوناگون كوكاكولا به شرح زير است :
1- در بسياري از ايالت هاي آمريكا، مامورين پليس راه دو گالن كوكاكولا در صندوق عقب ماشينشان دارند تا در صورت تصادف رانندگي، خون را با كمك آن از جاده پاك كند .
2- اگر تكه اي از گوشت گاو را در يك ظرف محتوي كوكاكولا قراردهيد، پس از دو روز ناپديد مي شود !
3- براي تميز كردن چيني هاي بهداشتي، يك قوطي كوكاكولا را داخل كاسه توالت بريزيد و يك ساعت صبر كنيد، سپس با آب پر فشار بشوييد. اسيد سيتريك موجود در كوكاكولا لكه ها را خيلي قشنگ از سطوح چيني مي زدايد .
4- براي برطرف كردن لكه هاي زنگ از سپر آب كرم كاري شده اتومبيل، سپر را با يك تكه كاغذ (فويل) آلومينيوم مچاله شده آغشته به كوكاكولا بساييد و شاهد نتيجه مطلوب باشيد .
5- براي تميز كردن فساد قطبهاي باتري اتومبيل، يك قوطي كوكاكولا را روي قطبها بريزيد تا با غليان كردن، آن را تميز كند .
6- براي شل كردن پيچ و مهره هاي زنگ زده، تكه اي پارچه كه لحظاتي قبل در كوكاكولا خيس شده است را براي چند دقيقه بر روي پيچ و مهره قرار دهيد .
7- براي پختن گوشت ران آبدار، يك قوطي كوكاكولا را داخل ماهي تابه خالي كنيد، گوشت را لاي كاغذ آلومينيوم بپيچيد و داخل ماهي تابه بپزيد. سي دقيقه قبل از اتمام پخت، كاغذ آلومينيوم را باز كنيد، و آب گوشت را با كوكاكولاي داخل ماهي تابه مخلوط كنيد تا سس قهوه اي رنگ عالي اي به دست آيد .
8- براي پاك كردن چربي از لباسها، يك قوطي كوكاكولا را داخل ماشين لباسشويي پر از لباسهاي چرب خالي كنيد، پودر لباسشويي اضافه كنيد و ماشين را روي دور عادي روشن كنيد. كوكاكولا به تميز شدن لكه هاي چربي كمك شاياني مي كند .
9- كوكاكولا همچنين بخار آب را از روي شيشه جلوي اتومبيل تميز مي كند. (در مناطق سرد و مرطوب، مثل Midwest در شمال ايالات متحده آمريكا، گاهي اوقات شيشه جلوي اتومبيل از بيرون بخار مي كند كه با برف پاك كن پاك نمي شود .
10- ماده موثر كوكاكولا اسيد فسفريك با pH برابر 8/3 است. اسيد فسفريك، ناخن را در مدت حدود 4 روز حل مي كند. همچنين كلسيم را از استخوانها مي زدايد و عامل اصلي افزايش روز افزون پوكي استخوان است .
11- براي حمل محلول كوكاكولا (محلول غليظ شده)، كاميونهاي حامل بايد از علامتهاي ويژه «مواد خطرناك» كه براي حمل مواد به شدت خوردنده در نظر گرفته شده است استفاده كنند .
12- توزيع كنندگان اصلي كوكاكولا بيش از 30 سال است كه از كوكاكولا براي تميز كردن موتور كاميونهاي خود استفاده مي كنند.
 


پيشگيري از كم خوني

آيا مي دانيد براي پيشگيري از كم خوني چه بايد كرد؟
به توصيه هاي زير توجه كنيد:
1- هنگام صرف صبحانه تخم مرغ را از ياد نبريد.
نيازي نيست شما هر روز تخم مرغ بخوريد ولي خوردن هفته اي سه يا چهار تخم مرغ ويتامين هايي را كه مانع از ابتلاي شما به كم خوني مي شود تأمين مي كند. با خوردن يك تخم مرغ حدود ده درصد از نياز روزانه شما به ويتامين 12B تأمين مي شود.
2- اگر در گذشته كم خوني داشته ايد، حداقل هفته اي يك بار گوشت قرمز بخوريد.
گوشت گاو و ساير گوشت ها داراي ويتامين 12B بوده و منبع بسيار خوبي براي آهن به حساب مي آيند.
لازم به يادآوري است آهن براي جلوگيري از ابتلا به كم خوني ضروري است.
3-غذاهاي دريايي را در رژيم غذايي خود بگنجانيد.
ماهي آزاد و قزل آلا تقريبا صددرصد نياز روزانه بدن شما به ويتامين 12B را تأمين مي كنند. ماهي در ضمن داراي اسيدهاي چرب امگا 3 مي باشد كه درماني طبيعي براي عدم تمركز محسوب مي شوند.
4- اگر گياهخوار هستيد به خوردن غلات اهميت دهيد.
برخي از مخمرها حاوي ويتامين هاي لازم براي جبران عدم مصرف گوشت، ماهي و فرآورده هاي حيواني هستند. شما در ضمن مي توانيد از مخمرها غذا تهيه كنيد و يا آنها را به عنوان چاشني به كار ببريد.
5- براي رساندن آهن كافي به بدن از خوراكي هايي مثل كشمش و انجير خشك استفاده كنيد.
ممكن است گياهخواران بيشتر از سايرين نياز به مصرف ميوه هاي سرشار از آهن داشته باشند درحالي كه براي بسياري از مردم گوشت و فرآورده هاي حيواني منابع اصلي آهن محسوب مي شوند.
6- براي انتخاب رژيم غذايي مناسب با متخصصان تغذيه مشورت كنيد.
رژيم غذايي شما بايد با ميزان فعاليت هاي بدني و سن تان هماهنگي داشته باشد.
هشدار
1- نوشيدن يك ليوان شير در هنگام صرف شام، ويتامين هاي مورد نياز بدن شما را در روزهايي كه گوشت يا ماهي نمي خوريد تأمين مي كند.
2- هنگام خريد مخمر دقت كنيد و از سالم و مغذي بودن آن مطمئن شويد.
3- تا پيش از اتمام ذخيره ويتامين ها و آشكار شدن علائم كم خوني، چند سالي طول مي كشد. يادتان باشد براي رژيم غذايي مناسب خيلي زود دست به كار شويد.
4- بدون مشورت با پزشك از مكمل هاي آهن استفاده نكنيد. مقادير زياد آهن ممكن است موجب بروز اختلال در برخي از عملكردهاي بدن شود.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14