(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 26 مرداد 1391 - شماره 20284

گذرگاه رفح با موافقت مصر روز عيد فطر بازگشايي مي شود
اعتراف تروريست ها در دادگاه بغداد
از دفتر الهاشمي دستور مي گرفتيم
گشت زني زيردريايي روسيه در آب هاي آمريكا
ناخشنودي واشنگتن و تل آويو از جابه جايي فرماندهان ارشد در مصر
ابراز نگراني رئيس پنتاگون
از افزايش حمله به تفنگداران آمريكايي در افغانستان
حزب الله لبنان:
 اتحاد ارتش، ملت و مقاومت را نمي توان از بين برد
سفر رئيس جمهور يمن به عربستان
 با درگيري خونين صنعا نيمه تمام ماند
انقلابيون بحرين بار ديگر پيشنهاد آل خليفه را براي مذاكره نپذيرفتند
تحليلگران منطقه:
پيروزي ارتش سوريه در پاكسازي حلب آمريكا را به تكاپو انداخت
خلبانان يك خط هوايي فرانسه دست از كار كشيدند
در اعتراض به وضعيت آموزشي
دانش آموزان معترض در شيلي چندين مدرسه را اشغال كردند
امضاي توافقنامه همكاري ميان چين و كره شمالي
تيراندازي عوامل آل سعود به انقلابيون در شرق عربستان


گذرگاه رفح با موافقت مصر روز عيد فطر بازگشايي مي شود

مدير امور گذرگاه ها در دولت منتخب فلسطين (حماس) از موافقت مصر با بازگشايي گذرگاه رفح در مرز بين مصر و غزه در روز عيد سعيد فطر خبر داد.
به گزارش خبرگزاري قدس به نقل از خبرگزاري فلسطيني معا، ماهير ابوسبهه اظهار داشت؛ با توافق مقامات مصري گذرگاه رفح در روز عيد فطر بازگشايي خواهد شد و فلسطيني ها مي توانند به غزه بيايند يا از اين منطقه تحت محاصره خارج شوند. وي افزود، در ايام قدر نيز گذرگاه رفح به طور موقت براي مردم غزه باز بود و فلسطيني ها مي توانستند به راحتي از اين گذرگاه تردد كنند.
گذرگاه رفح از هفته گذشته و بعد از حمله گروه هاي مسلح به مرزبانان مصري در صحراي سينا و كشته شدن 16 نفر از آنان بسته شد.
«فتحي حمد» وزير كشور فلسطين وابسته به حماس از محمد مرسي رئيس جمهور مصر خواست تا تصميم فوري براي بازگشايي مرزي رفح اتخاذ كند.
 


اعتراف تروريست ها در دادگاه بغداد

از دفتر الهاشمي دستور مي گرفتيم

پنج متهم به فعاليت هاي تروريستي در دادگاه بغداد رسماً اعتراف كردند كه دستورات مربوط به بمب گذاري و ترور اشخاص را از دفتر معاون فراري رئيس جمهور عراق دريافت مي كردند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، پنج تن از متهمان دستگير شده در جلسه محاكمه غيابي «طارق الهاشمي» كه سه شنبه در بغداد برگزار شد اعتراف كردند دستورات ترور اشخاص و بمب گذاري را مستقيماً از «احمد قحطان» مدير دفتر و داماد الهاشمي دريافت مي كرده اند. «عادل صالح» يكي از اين متهمان اعتراف كرد در مقابل دريافت 200 دلار، دست به عمليات تروريستي مي زده است.
برگزاري جلسه بعدي دادگاه الهاشمي كه هم اكنون در تركيه به سرمي برد، به 19 شهريور موكول شد. بيشتر اين متهمان از محافظان شخصي الهاشمي بودند.
 


گشت زني زيردريايي روسيه در آب هاي آمريكا

مسئولان آمريكايي از گشت زني يك زيردريايي هسته اي روسيه در سواحل ايالات متحده ابرازنگراني كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، زيردريايي چند منظوره «شوكا» چند هفته در ماه ژوئن و ژوئيه سال جاري به گشت و گذار عملياتي در سواحل آمريكا مبادرت كرد.
برخلاف نگراني مسئولان آمريكايي، وزارت دفاع روسيه اعلام كرد كه زيردريايي جنگي روسي بدون نقض قوانين بين المللي و در چارچوب آمادگي نظامي به طور موفقيت آميز برنامه هاي خود را در سواحل ايالات متحده آمريكا اجرا كرده است. براساس اين گزارش نگراني وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) ناشي از آن بود كه ماهواره هاي آمريكايي و سنسورهاي نصب شده در دريا قادر به رديابي زيردريايي «شوكا» نبودند و گفته مي شود كه از نوع نامرئي باشد.
 


ناخشنودي واشنگتن و تل آويو از جابه جايي فرماندهان ارشد در مصر

آمريكا و رژيم صهيونيستي از عزل و نصب و جابه جايي نظاميان در ارتش مصر ابراز نگراني كردند و خواستار پايبندي قاهره به پيمان كمپ ديويد شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، محمد مرسي رئيس جمهور مصر در ادامه عزل و نصب و جابه جايي فرماندهان ارشد ارتش و نيروهاي نظامي اين كشور، فرماندهان نيروي هوايي، نيروي دريايي و فرمانده دفاع هوايي اين كشور را روز سه شنبه از كار خود بركنار و افراد جديدي را به فرماندهي اين نيرو منصوب كرد.
بر اساس اين گزارش، محمد مرسي طي حكمي سرلشكر «عبدالمنعم ابراهيم بيومي» را به عنوان فرمانده نيروي هوايي و سرلشكر «اسامه احمد الجندي» را به عنوان فرمانده نيروي دريايي منصوب كرد. همچنين سرلشكر يوسف حامد المصري را به عنوان فرمانده نيروهاي دفاع هوايي اين كشور منصوب و اعلام كرد فرماندهان سابق اين نيروها بازنشسته شده اند. پيشتر نيز مرسي، وزير دفاع و فرمانده ستاد مشترك مصر را طي حكمي بركنار و افراد جديدي را براي تصدي اين پست ها، انتخاب كرده بود.
به نوشته «الاهرام» روزنامه رسمي مصر به نقل از روزنامه «واشنگتن پست»، عزل و نصب ها و بركناري فرماندهان رده بالاي ارتش و نيروهاي مسلح مسئولان آمريكايي را غافلگير و به شدت نگران كرده است. بر اساس اين گزارش، مسئولان كاخ سفيد برخلاف تصور اوليه خود مبني بر دخالت نكردن مرسي در امور نظامي، هم اكنون با تغيرات گسترده اي از سوي وي در وزارت دفاع، ارتش و نيروهاي مسلح مواجه شده اند.
واشنگتن پست خاطرنشان كرد: ارزيابي مسئولان بلندپايه كاخ سفيد از تحولات در درون نيروهاي مسلح، ادامه بسط و گسترش نفوذ اسلامگرايان بر آنهاست كه در طولاني مدت مي تواند ادامه حيات پيمان كمپ ديويد را با خطر جدي مواجه كند.
بر پايه اين گزارش، واشنگتن و مسئولان سياست خارجي و دفاعي آن بر اين باورند در كشوري كه نظاميان 60 سال بر آن حاكم بوده اند، عزل و نصب و بركناري فرماندهان رده بالا داراي پيام مهمي است.
تحليلگران آمريكايي اين موضوع را مطرح كرده اند كه رئيس جمهور جديد مصر با دست زدن به يك ماجراجويي در صحراي سينا توانست در فرصت مناسبي، كنترل كامل نيروهاي مسلح را به اسلامگرايان واگذار و آن را ازعوامل رژيم مبارك پاكسازي كند.
واشنگتن پست اين موضوع را هم مطرح كرده است كه به گمان مسئولان كاخ سفيد بهترين گزينه ادامه حاكميت فرماندهان مورد اعتماد آمريكا در ارتش مصر است، اما جابه جايي آنها، آثار ترس و وحشت را در محدود شدن اين نفوذ بروز داده است.
واشنگتن پست، مانورهاي سياسي مرسي در صحنه سياسي را يادآور شده است و به نقل از يك مسئول بلندپايه آمريكايي متذكر شد: واشنگتن اين درس را از حوادث مصر پس از انتخاب مرسي كسب كرده است كه با احتياط در مورد تحولات آن كشور موضعگيري و تصميم گيري كند.
ابراز نگراني آمريكا در مورد عزل و نصب ها در نيروهاي مسلح مصر درحالي ابراز شده است كه گفته مي شود بسياري از فرماندهان جديد داراي گرايشات فكري نزديك به مرسي هستند. اگرچه تحليل گران پرهيز كردن محمد مرسي از انجام سخنراني هاي اسلامي از هنگام تصدي پست رياست جمهوري و همچنين منصوب نكردن شخصيت هاي بارز ديني به مناصب دولتي را يكي از راهكارهاي سياسي وي براي داشتن فرصت مناسب در مقابله با مخالفانش ارزيابي كرده اند.
از سوي ديگر «جرج ليتل» سخنگوي وزارت دفاع آمريكا «پنتاگون» در واكنش به تحولات در نيروهاي مسلح مصر خاطرنشان كرد واشنگتن خواستار ادامه همكاري با قاهره است.
وي با اشاره به سفر اخير وزير دفاع آمريكا به مصر گفت: ما بر اين باور هستيم كه امكان همكاري نظامي بين دو كشور وجود دارد و از ارتش و رياست جمهوري مصر مي خواهيم به همكاري با يكديگر متعهد باشند.
در همين حال موضعگيري واشنگتن در قبال تحولات داخلي مصر، با انتقاداتي در داخل اين كشور مواجه شده است و برخي از شخصيت هاي سياسي و رسانه هاي مصر، دخالت كاخ سفيد در مسايل كشورشان را محكوم كردند.
همچنين «ياسر علي» سخنگوي رياست جمهوري مصر، خبرهاي مرتبط با مطلع بودن وزارت امورخارجه آمريكا از تصميم هاي اخير رئيس جمهور مصر را تكذيب و آن را موضوعي داخلي قلمداد كرد.
پايگاه اينترنتي روزنامه «اليوم السابع» چاپ مصر به نقل از سفير اسبق رژيم صهيونيستي، تصميمات اخير مرسي را انقلاب نرم عنوان كرد. «روي مازل» در گفت وگو با روزنامه صهيونيستي «جروزالم پست» يادآور شد: مصر تحت رهبري محمد مرسي، كشوري جديد با برنامه هاي ديني خواهد بود و او بدون اينكه حتي يك گلوله شليك كند، توانست هم شوراي عالي نظامي را بركنار و هم سلطه خود را بر مصر تكميل كند.
پيشتر نيز مسئولان بلندپايه رژيم صهيونيستي از بركناري طنطاوي و احتمال تصميم گيري رئيس جمهور منتخب مصر در مورد پيمان كمپ ديويد ابراز نگراني كرده بودند كه در اين چارچوب سفر «پانتا» به قاهره در ماه گذشته ميلادي در اين چارچوب بوده است.
در زمينه تحولات نظامي در صحراي سينا، خبرگزاري رسمي مصر از ادامه درگيري هاي ارتش با افراد وابسته به گروه هاي مسلح در صحراي سينا خبر داد. خبرگزاري مصر به نقل از يك فرمانده عملياتي در صحراي سينا اعلام كرد: بسياري از نقاط و تونل هاي محل اختفاي عناصر مسلح شناسايي و تخريب شده است، اما شاهدان عيني، گفتند؛ ارتش مصر تاكنون نتوانسته است امنيت كامل را در صحراي سينا برقرار كند.
 


ابراز نگراني رئيس پنتاگون

از افزايش حمله به تفنگداران آمريكايي در افغانستان

وزير دفاع آمريكا در مورد افزايش حملات نظاميان افغان به تفنگداران آمريكايي در افغانستان ابراز نگراني كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر، «لئون پانتا» وزير دفاع آمريكا اظهار داشت از افزايش تلفات نظاميان آمريكايي و ناتو به دست افرادي كه يونيفورم ارتش و پليس افغان را پوشيده اند، بسيار نگران است. وي گفت كه عاملان اين حملات به دنبال ايجاد فضاي بي اعتمادي ميان نظاميان ناتو و نيروهاي دولت كابل هستند. طي سال جاري ميلادي تاكنون (11 دي به بعد) 37 نظامي خارجي در 27 حمله جداگانه شبه نظاميان كشته شده اند. تنها طي هفته اخير هفت تفنگدار آمريكايي به دست نظاميان افغان به هلاكت رسيدند.
صبح ديروز نيز يك پايگاه آمريكايي در استان «خوست» افغانستان هدف حمله قرار گرفت؛ اين حمله كه هنگام ورود كارگران افغان به داخل پايگاه صورت گرفت، 11 زخمي بر جاي گذاشت. در مورد مليت اين افراد خبري گزارش نشده است. پرتاب نارنجك به داخل مسجدي در اين استان نيز 11 مجروح بر جاي گذاشت.
ديروز همچنين، انفجار بمب جاسازي شده در يك دستگاه موتورسيكلت در استان «قندوز» افغانستان هم 14 كشته و 20 مجروح بر جاي گذاشت.
اين انفجار در يك بازار دستفروشي موادغذايي رخ داد.
آخرين تلفات و مجروحان چهار عمليات تروريستي در منطقه «زرنج» استان نيمروز هم 36 كشته و بيش از 100زخمي اعلام شده است.
خبر ديگر اينكه، روزنامه آمريكايي «كريستين ساينس مانيتور» اعتراف كرد كه اين كشور نتوانست در افغانستان ثبات و امنيت برقرار كند.
 


حزب الله لبنان:

اتحاد ارتش، ملت و مقاومت را نمي توان از بين برد

معاون دبيركل حزب الله لبنان گفت؛ معادله «ارتش، ملت و مقاومت» در اين كشور به يك منشور تبديل شده است و نمي توان آن را از بين برد.
به گزارش واحد مركزي خبر، «شيخ نعيم قاسم» طي سخناني در يك ضيافت افطار ضمن اعلام اين مطلب افزود: گروه 14 مارس خواستار گفت وگو نيست، زيرا هيچ ديدگاه و نگرشي براي حمايت از لبنان ندارد. وي در ادامه سخنان خود به درخواست برخي افراد براي استقرار نيروهاي بين المللي در مرزهاي لبنان و سوريه اشاره كرد و گفت: حزب الله با چنين مسئله اي مخالف است.
قاسم گفت: لبنان در معادله سه جانبه «ارتش، ملت و مقاومت» موفق بوده است. وي افزود: آيا توجيهي منطقي براي مخالفت گروه 14 مارس با گفت وگو وجود دارد. آنها از گفت وگو فرار مي كنند، زيرا موضع آنها بر سر ميز مذاكره ضعيف است.
اخيرا «وليد جنبلاط» رهبر دروزي هاي لبنان با تغيير موضعي آشكار، اعلام كرد لبنان به سلاح مقاومت نياز ندارد.
اظهارات شيخ نعيم قاسم در واقع واكنش حزب الله به موضع جنبلاط است.
 


سفر رئيس جمهور يمن به عربستان

با درگيري خونين صنعا نيمه تمام ماند

در پي حمله صدها تن از اعضاي گارد رياست جمهوري يمن به رياست پسر علي عبدالله صالح به ساختمان وزارت دفاع يمن پنج تن كشته و 17 تن ديگر زخمي شدند و سفر رئيس جمهور به عربستان را نيمه تمام گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، اعضاي گارد رياست جمهوري يمن روز سه شنبه پس از محاصره ساختمان وزارت دفاع يمن كه در مركز صنعا پايتخت يمن واقع شده با مسلسل و موشك به وزارت دفاع حمله كردند كه طي درگيري شديد ميان محافظان ساختمان و افراد مسلح سه سرباز يمني و دو غيرنظامي كشته و 17 تن ديگر زخمي شدند بر اثر اين درگيري ها خيابان هاي اطراف وزارت دفاع به يكباره خالي شد و منازل و ساختمان هاي مجاور وزارت دفاع هدف تيراندازي قرار گرفت. ارتش يمن بلافاصله مقر عبدربه منصور هادي رئيس جمهور يمن را كه براي مشاركت در نشست سران اسلامي به عربستان سفر كرده است محاصره كردند و مقر بانك مركزي نيز تحت كنترل ارتش درآمد.
رئيس جمهور يمن با شنيدن اين خبر سفر خود را به عربستان نيمه كاره گذاشت و به كشور بازگشت. منابع آگاه يمني چندي پيش از توطئه كودتا توسط بازماندگان رژيم علي عبدالله صالح ديكتاتور يمن خبر داده بودند.
با اينكه علي عبدالله صالح ظاهراً از قدرت كناره گيري كرده است ليكن خويشان و نزديكان وي پست هاي كليدي و حساس كشور را در اختيار دارند.
فرماندهي گارد رياست جمهوري به عهده پسر عبدالله صالح است و نارضايتي ها و حملاتي كه از سوي نيروهاي گارد رياست جمهوري يمن صورت مي گيرد به تحريك وي انجام مي شود.
مردم يمن بارها با برگزاري تظاهرات خواستار بركناري بقاياي رژيم قبلي شده اند ولي عبدربه منصور هادي رئيس جمهور اين كشور تاكنون اقدام قاطعي براي بركناري آنها انجام نداده است.
 


انقلابيون بحرين بار ديگر پيشنهاد آل خليفه را براي مذاكره نپذيرفتند

انقلابيون بحرين در واكنش به پيشنهاد پادشاه بحرين كه خواستار گفت وگو با مخالفان شده بود تأكيد كردند ملت چانه نمي زند، گفت وگو نمي كند و تسليم نمي شود.
به گزارش خبرگزاري ها، مردم بحرين در واكنش به سخنان پادشاه اين كشور كه مدعي شده بود گفت وگو تنها راه برآورده شدن خواسته ها است تأكيد كردند، ملت فريب شعارهاي دروغين آل خليفه را نمي خورد و از مواضع خود عقب نشيني نمي كند.
انقلابيون بحريني با آمدن به خيابان ها و سردادن شعارهايي عليه آل خليفه اعلام كردند ملت خواهان تعيين سرنوشت خودشان هستند و به غير از سرنگوني نظام به چيز ديگري راضي نمي شوند.
تظاهركنندگان همچنين اظهار داشتند فريب وعده هاي آل خليفه را نمي خورند و تا تحقق تمامي خواسته هايشان به انقلاب ادامه خواهند داد.
گفتني است حمدبن عيسي آل خليفه پادشاه بحرين روز سه شنبه مدعي شد كه خواستار گفت وگو با مردم است و در عين حال اظهار داشت كه هيچ كس نبايد فراتر از قانون باشد و نهادهاي قانوني را ناديده بگيرد.
پادشاه بحرين در واكنش به خواسته مردم براي آزادي زندانيان سياسي نيز گفت، احكام قضايي مانند بورس است كه در آن احكام بر اساس فضاي سياسي افزايش يا كاهش مي يابد.
شيخ علي سلمان دبيركل جمعيت الوفاق بحرين نيز اظهار داشت، هيچ چيز تازه اي در سخنان پادشاه وجود ندارد و كماكان براي فريب مردم عنوان شده است.
از سوي ديگر نيروهاي امنيتي آل خليفه به تظاهركنندگان حمله و با استفاده از گازهاي اشك آور و گلوله هاي ساچمه اي تعدادي را مجروح كردند. نيروهاي امنيتي با پشتيباني هلي كوپترها و خودروهاي زرهي به سمت مردم تيراندازي مي كنند تا صداي تظاهركنندگان را ساكت كنند.
با وجود سركوب شديد نيروهاي نظامي، ليكن انقلابيون از مقاومت دست برنداشته و با پرتاب بطري هاي آتش زا و بستن جاده ها با نيروهاي امنيتي مقابله مي كنند. نيروهاي آل خليفه طي چند روز گذشته به بيش از 20 شهرك و روستا در مناطق مختلف بحرين يورش برده و ساكنان آن را مورد ضرب و جرح قرار دادند.
همچنين نيروهاي امنيتي 11 تن از تظاهركنندگان را دستگير كردند و آنها را به نقاط نامعلومي انتقال دادند.
طي روزهاي اخير منامه و شهرها و روستاهاي اين كشور شاهد درگيري مردم با نظاميان آل خليفه بوده و ستون هايي از دود و آتش بر فراز مناطق به هوا برخاسته بود.
 


تحليلگران منطقه:

پيروزي ارتش سوريه در پاكسازي حلب آمريكا را به تكاپو انداخت

تحليلگران منطقه تأكيد كردند، پاكسازي حلب از سوي ارتش سوريه آمريكا را مات كرد و عملا نشان داد كه اين كشور نمي تواند هيچ تأثيري بر تحولات سوريه داشته باشد.
به گزارش خبرگزاري فارس، تحليلگران منطقه پس از پيروزي هاي پي درپي ارتش سوريه در پاكسازي شهرها از وجود تروريست هاي مسلح تأكيد كردند اين پيروزي ها نشان داد برگ هاي جديدي كه آمريكا درباره بحران سوريه رو كرد عملا موفق نبود و جز شكست براي آمريكا نتيجه اي دربر نداشت.
«امين حطيط» تحليلگر سرشناس لبناني در اين باره گفت، استعفاي كوفي عنان فرستاده ويژه سازمان ملل به سوريه، قطعنامه غيرالزام آور مجمع عمومي سازمان ملل و پاكسازي تروريست هايي كه از سوي آمريكا و دست نشاندگان منطقه اي اش حمايت مي شدند نشان داد كه آمريكا درباره بحران سوريه كاملا مات شده و با شكست روبه رو شده است.
به گفته اين تحليلگر لبناني، پاكسازي بيشتر مناطق سوريه از حضور تروريست ها به ويژه شهرهاي حلب، حمص، درعا و ادلب باعث شد آمريكا هراسان شود و به برگ هاي ديگري روي آورد ولي تمامي اين گزينه ها يكي پس از ديگري با شكست مواجه شده و سفر وزير خارجه آمريكا به منطقه و مطرح كردن منطقه پرواز ممنوع در راستاي همين ابراز نگراني و شكست در قبال تحولات سوريه صورت مي گيرد.
امين حطيط افزود، آمريكا خود را رسوا كرد و به همه نشان داد كه حامي اصلي تروريسم جهاني است. هم اكنون نيز آمريكا و تروريست هاي القاعده در كشتن مردم غيرنظامي سوريه در يك سنگر هستند.
اين اظهارات در شرايطي صورت مي گيرد كه ژنرال «مارتين دمپسي» رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا در يك كنفرانس خبري به وجود القاعده در سوريه اذعان كرد.
پيشتر نيز مقامات اطلاعاتي آمريكا گزارش داده اند كه القاعده در حال شكل دهي شبكه اي سازماندهي شده در سوريه است.
از سوي ديگر در حالي كه شورشيان مسلح با پاسخ سنگين نيروهاي دولتي سوريه روبه رو مي شوند درگيري شديد در برخي از شهرهاي اين كشور همچنان ادامه دارد.
نيروهاي دولتي سوريه ده ها شورشي را در نزديكي منطقه سوق الهلال در استان حلب دستگير كردند.
به گزارش ايرنا، ارتش سوريه همچنين هفت خودروي مجهز به سلاح هاي خودكار سنگين را منهدم كرد. شورشيان اين خودروها را در منطقه الباب تصاحب كرده بودند.
يگان هاي نيروهاي مسلح سوريه با تعقيب «يك گروه مسلح تروريستي» در مناطق الكورا الارديه و سيف الدوله در حلب، شماري از آنها را كشتند و شمار ديگري را زخمي كردند.
نيروهاي مسلح سوريه همچنين با اجراي دو عمليات عليه گروه هاي مسلح در منطقه التارب در خارج حلب، دو خودروي شورشيان مجهز به تسليحات خودكار سنگين را منهدم كردند و تعداد زيادي از مردان مسلح را كشتند.
اين در حالي است كه انفجاري در نزديكي ساختمان ستاد مشترك ارتش سوريه و هتل محل اقامت ناظران بين المللي در دمشق صورت گرفت. معاون وزير خارجه سوريه از سلامت اعضاي ناظران بين المللي خبر داد.
شبكه العربيه اعلام كرد ارتش آزاد سوريه مسئوليت اين انفجار را برعهده گرفته است.
تلويزيون سوريه تعداد مجروحان اين بمب گذاري را سه نفر اعلام كرد. شورشيان مسلح همچنين «ماموم الزعبي» معاون وزير بهداشت سوريه را در شهر درعا كشتند.
مردان مسلح اين مقام سوري را در پاركينگ ساختمان اداره بهداشت هدف گلوله قرار داده و سپس خودروي وي را سرقت كردند.
ساير رويدادها
¤ نماينده پارلمان سوريه از مواضع كشورهاي عربي براي تعليق عضويت سوريه در سازمان همكاري اسلامي انتقاد كرد و گفت، اين سازمان بهتر است در قبال جنايات رژيم صهيونيستي در سرزمين هاي اشغالي موضع شجاعانه اي اتخاذ كند.
¤ وزيرخارجه لبنان گفت، دخالت خارجي مشكل سوري را حادتر مي كند.
¤ وزارت خارجه روسيه تأكيد كرد، جنگ تبليغاتي كثيفي عليه سوريه، شكل گرفته است.
¤ دولت آمريكا از حذف نام نخست وزير فراري سوريه از ليست كساني كه مورد تحريم قرار گرفته اند خبر داد. رياض حجاب از جمله شخصيت هايي بود كه پس از استعفا جدايي خود از نظام سوريه را اعلام كرد.
¤ سازمان خبرنگاران بدون مرز خشونت شورشيان سوري عليه رسانه ها را محكوم كرد.
¤ در حالي كه ارتش سوريه درگير نبرد شديد با شورشيان است تركيه در فرودگاه سارگين يك پايگاه امنيتي نظامي در امتداد مرز خود با سوريه احداث كرده است.
¤ 12 دستگاه خودرو افراد مسلح مجهز به مسلسل و سلاح نيمه سنگين دوشكا در منطقه كفر حمرا از سوي ارتش سوريه منهدم شد.
¤ نماينده سابق مجلس تركيه گفت: آمريكا و اسرائيل از تحولات سوريه به نفع خود سود مي برند.
 


خلبانان يك خط هوايي فرانسه دست از كار كشيدند

خلبانان شركت هواپيمايي «ايزي جت» فرانسه اعتصاب سه روزه خود را به نشانه اعتراض به «شرايط كاري» آغاز كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، اتحاديه صنفي خلبانان فرانسه كه چند روز پيش فراخوان برگزاري يك اعتصاب را داده بود اعلام كرد، خلبانان شركت هواپيمايي «ايزي جت» اين كشور اعتصاب سه روزه خود را طبق برنامه اعلام شده از ديروز (چهارشنبه) آغاز كردند.
براساس اين گزارش 250 خلبان عضو اتحاديه صنفي «اس ان پي ال» كه مشغول خدمت در «ايزي جت» هستند، در اعتراض به شرايط نامناسب كاري در اين اعتصاب مشاركت كرده اند. 65 درصد خلبانان اين شركت در فرودگاه «شارل دوگل» و 30 درصد در فرودگاه «اورلي» پاريس سركار خود حاضر شدند.
خبرگزاري جمهوري اسلامي در اين باره نوشت: ايزي جت در تلاش است تا با جابه جايي خلبانان ديگر فرودگاه ها، پروازها در مسيرهاي مشخص شده را براي ايام اعتصاب، تامين كند.
اين در حالي است كه خلبانان و كاركنان فرودگاه هاي فرانسه از جمله كاركنان شركت ايرفرانس نيز ظرف ماه هاي اخير خواستار افزايش نسبي حقوق و دستمزد و بهبود شرايط كاري خود شده اند.
ايزي جت از جمله شركت هاي هواپيمايي ارائه دهنده پروازهاي ارزان قيمت به برخي كشورهاي جهان است.
گرچه مسئولان ايزي جت اعلام كرده اند كه تمامي پروازهاي برنامه ريزي شده اين شركت در ايام اعتصاب انجام خواهد گرفت و هيچ پروازي لغو نخواهد شد، ولي با اين حال از مسافران خواسته پيش از مراجعه به فرودگاه از وضعيت پرواز خود مطمئن شوند!
 


در اعتراض به وضعيت آموزشي

دانش آموزان معترض در شيلي چندين مدرسه را اشغال كردند

دانش آموزان معترض در شيلي با اشغال مدارس شهر پايتخت، خواستار بهبود وضعيت آموزشي اين كشور شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، صدها دانش آموز شيليايي روز سه شنبه در اعتراض به وضعيت آموزشي چندين دبيرستان شهر سانتياگو (پايتخت) را اشغال كرده و مانع عبور و مرور خودروها شدند.
پليس با تجهيزات ضدشورش توانست چندين مدرسه را از اشغال معترضان خارج كند اما هنوز 7 دبيرستان در كنترل دانش آموزان است.
معترضان معتقدند سيستم آموزشي شيلي موجب شده تا خانواده هاي فقير در مدارس عمومي با كيفيت پايين تحصيل كرده در حالي كه هزينه هاي آموزشي در دانشگاه ها بسيار زياد است.
شهردار سانتياگو، دانش آموزاني كه در تسخير مدارس دست داشتند، تهديد كرده است كه بورسيه تحصيلي آنها را لغو خواهد كرد.
اگرچه شهرداران شيلي از اين اقدام انتقاد كرده و آن را سوء استفاده از قدرت توصيف كردند اما «هرالد بير» وزير آموزش شيلي از آن حمايت كرده است.
نماينده دانش آموزان معترض با شهردار سانتياگو ديدار و گفت وگو كرد اما اين مذاكرات پس از 2 ساعت بدون نتيجه به پايان رسيد.
دانش آموزان شيليايي كه از يك هفته پيش به سر كلاس ها نرفته بودند، همواره به وضعيت آموزشي اين كشور اعتراض داشتند.
با وجود گذشت يك سال از اعتراضات دانش آموزي در شيلي، تنها افراد كمي از تغييرات صورت گرفته، سود برده اند.
قرار است دولت يك ميليارد دلار از ماليات هاي اخذ شده را به هزينه هاي آموزشي اختصاص دهد اما دانش آموزان معتقدند اين اقدام براي بهبود وضعيت آموزشي كافي نيست.
 


امضاي توافقنامه همكاري ميان چين و كره شمالي

چين و كره شمالي سه توافقنامه همكاري در راستاي توسعه روابط به امضا رساندند.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از شبكه خبري «بلومبرگ» اين موافقتنامه ها بين پكن و پيونگ يانگ در حالي امضا مي شود كه «كيم جونگ اون» رهبر جديد كره شمالي تلاش مي كند با كمك چين اوضاع اقتصادي كشورش را بهبود بخشد.
اين گزارش مي افزايد: اين سه موافقتنامه در پكن توسط وزير بازرگاني چين و معاون وزير اقتصاد كره شمالي روز چهارشنبه به امضا رسيد.
همچنين وزارت بازرگاني چين با صدور بيانيه اي ضمن استقبال از امضاي سه موافقتنامه با دولت كره شمالي آنها را شامل تشكيل كميته هاي مديريتي و عملياتي در آن كشور عنوان كرد.
گفتني است چين مهمترين شريك اقتصادي و سياسي كره شمالي به شمار مي رود و در اين راستا رهبران دو كشور به طور مرتب به پايتخت هاي يكديگر سفر و در جهت همكاري منطقه اي به بحث و رايزني مي پردازند.
از سوي ديگر «كيم جونگ اون» رهبر جديد كره شمالي از زمان به قدرت رسيدن و جانشيني پدرش، تلاش هاي وسيعي را براي بهبود شرايط معيشتي در كشورش آغاز كرده است و برخي از پست هاي وزارتي را تعديل كرده است.
 


تيراندازي عوامل آل سعود به انقلابيون در شرق عربستان

افراد نقابدار پس از تيراندازي به انقلابيون در شرق عربستان به مركز پليس فرار كردند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، چند تن از افراد نقابدار در شهر العواميه در استان القطيف، روز سه شنبه پس از تيراندازي به سوي شهروندان شركت كننده در يك همايش سياسي ضد آل سعود به مركز پليس اين شهر پناه بردند.
براساس اين گزارش به نقل از شاهدان عيني، افراد مسلح كه از نيروهاي امنيتي رژيم سعودي هستند، با پوشيدن لباس شخصي و خودروهاي متعلق به دولت اقدام به اين كار كردند.
اين گزارش حاكي است؛ افراد مسلح تلاش داشتند تا با ايجاد جو رعب و وحشت در منطقه، مانع از افزايش تظاهرات ضددولتي در منطقه العواميه شوند.
اين در حالي است كه جنبش جوانان آزاد شرق عربستان و شمار زيادي از مردم منطقه القطيف روز سه شنبه با برگزاري مراسمي با عنوان «تريبون النمر» با ايراد سخنراني و قرائت شعر و سرود، از انقلاب مردمي در عربستان تجليل كردند.
اين گزارش حاكي است؛ برگزاري همايش منبر نمر در راستاي زنده نگاه داشتن ياد آيت الله «نمر باقر النمر» روحاني مبارز شيعي صورت مي گيرد كه يك ماه و نيم قبل در يك عمليات ناجوانمردانه در شهر العواميه بازداشت و به زندان افكنده شد.
همچنين اعتراضات به سياست سركوب آل سعود در شرق عربستان ادامه دارد و مردم العواميه و القطيف تهديد به برگزاري تظاهرات ضددولتي در روز جمعه كردند.
از سوي ديگر با به وخامت گرائيدن وضعيت جسماني شاهزاده «سعود الفيصل» وزيرخارجه عربستان و رواج شايعه مرگ وي، دربار عربستان با صدور اطلاعيه اي خبر مرگ او را در روز چهارشنبه تكذيب كرد.
كشور عربستان كه بنابه وصيت ملك عبدالعزيز موسس حكومت آل سعود، توسط فرزندان وي اداره مي شود، هم اكنون با بحران فرسودگي و فرتوت بودن حكمرانان آن مواجه شده است و طي چند ماه گذشته دو تن از فرزندان موسس عربستان كه داراي سمت ولايتعهدي بودند، فوت كردند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14