(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 28 مرداد 1391 - شماره 20285

ادامه كمك هاي داخلي و خارجي به زلزله زدگان
سردار كمالي:
سربازان داراي شرايط مناطق زلزله زده معاف مي شوند
در مسير خط يك مترو رخ داد
نشست زمين به عمق 6 متر در خيابان مولوي
به دليل شرايط خاص در مناطق زلزله زده
برگزاري المپياد دانشجويان علوم پزشكي در تبريز به تعويق افتاد
رئيس بيمارستان اميراعلم:
90 درصد بيمارستان هاي دولتي قديمي و فرسوده هستند
حوادث كوتاه از كشور
رويدادهاي خارجي
آتش سوزي تعويض روغني با يك ميليارد ريال خسارت در خرم آباد
سرقت 5/2 كيلوگرم طلا در خرم آباد
خياباني در هاربين چين 4 نفر را بلعيد
گير افتادن مجرم آمريكايي فراري در دودكش يك خانه
غذاي آلوده آقا داماد!
قربانيان سيل نيجريه به 33 نفر رسيد
دستگيري يك كشيش آمريكايي به اتهام تجاوز


ادامه كمك هاي داخلي و خارجي به زلزله زدگان

سرويس شهرستان ها-
پس از گذشت 5 روز از زلزله اهر و ورزقان، (تا روز پنجشنبه) 900 پس لرزه در استان آذربايجان شرقي ثبت شده است.
با اين حال زندگي در اين مناطق، و حتي در شهر تبريز كه شب پنجشنبه زلزله 6/4 ريشتري را شاهد بود، جريان دارد و دولت و سازمان هاي امدادي و نهادها با همياري خيران و مردم سعي در تامين و استقرار روند عادي زندگي در مناطق زلزله زده دارند.
مجلس ترحيم قربانيان زلزله
به گزارش خبرنگار ما از تبريز مراسم ترحيم قربانيان زلزله اخير آذربايجان شرقي، روز پنجشنبه در مسجد مقبره تبريز برگزار شد.
در اين مراسم كه به دعوت آيت الله محسن مجتهد شبستري نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي و امام جمعه تبريز و احمد علي رضابيگي استاندار اين استان برپا شد، برخي از خانواده هاي داغديده از زلزله اخير، مردم و مسئولان حضور داشتند.
در حاشيه مراسم ترحيم بازاريان تبريز اقدام به جمع آوري كمك هاي مردمي براي زلزله زدگان كردند كه با چندين دستگاه خودرو به مناطق زيان ديده ارسال شد.
تخريب 6هزار منزل مسكوني
زلزله 2/6 ريشتري آذربايجان شرقي كه شهرهاي هريس، ورزقان، اهرو تبريز را به لرزه درآورد باعث ويراني كامل 6 هزار واحد مسكوني در اين مناطق شد.
به گزارش خبرنگار ما، رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي در ستاد بازسازي مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي گفت: اين زلزله موجب تخريب صد درصد بيش از 6هزار خانه شده است و بايد از ظرفيت و تجربه 30 ساله بنياد مسكن براي بازسازي سريع منطقه استفاده كرد.
«عليرضا تابش» افزود: 15هزار واحد مسكوني در اين استان بر اثر زلزله آسيب ديده كه نياز به بازسازي كامل دارد و بسياري از خسارات به شكلي است كه امكان تعمير اين منازل و ادارات وجود ندارد و بايد از نو ساخته شوند و در اين راه نبايد سطح توقعات مردم آسيب ديده را بالا برد و بايد وعده هاي منطقي داد. «تابش» با اشاره به وام 125 ميليون ريالي و پرداخت وام بلاعوض 20 ميليون ريالي به زلزله زدگان، از تلاش براي پرداخت وام احداث مكان پرورش دام براي افراد پرورش دهنده خبر داد و افزود: علاوه بر آن، كمك هايي مانند تهيه نقشه و تجهيزات به زلزله زدگان ارائه مي شود.
همچنين حسين دشتي، مديركل كميته امداد امام خميني(ره) آذربايجان شرقي گفت: بر اثر زلزله هريس، ورزقان و اهر 11هزار واحد مسكوني مددجويان اين نهاد، دچار آسيب شده اند كه عمليات ساخت با خاكبرداري منطقه، آغاز مي شود، خاكبرداري روستاي «وليلو» شروع شده و در روز عيد فطر، عمليات ساخت 3 باب منزل مسكوني مددجويان وليلو آغاز مي شود. ضمن اين كه تصميم گرفته شده حسابي براي هر مددجو گشايش يابد و وام هاي دريافتي از دولت و كمك هاي مردم و خيران به اين حساب ها واريز شود.
«علي زارع» مديرعامل صندوق مهر امام رضا(ع) آذربايجان شرقي نيز از اعطاي تسهيلات صندوق به زلزله زدگان براي خريد احشام و ساخت جايگاه دام خبر داد.
«صادق خليليان» وزير جهاد كشاورزي نيز در بازديد از مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي گفت: وام كشاورزان و دامداران اين مناطق به مدت 1 سال استمهال شده و سود آن را دولت خواهد پرداخت و وزارت جهاد كشاورزي بناها و اماكن دامي آسيب ديده را بازسازي و نوسازي خواهد كرد و نهاده هاي دامي را به موقع تامين مي كند.
اين گزارش حاكي است 2 هزار و 660 لاشه حيوان در مناطق آسيب ديده از زلزله از زير آوارها خارج و پس از ضدعفوني، دفن شده است.
«بهراد زنديه» مديركل دامپزشكي آذربايجان شرقي نيز روز پنج شنبه از زنده بيرون آورده شدن 2 راس گوساله از زير آوار در روستاي «زنگ آباد» ورزقان پس از گذشت 6 روز خبر داد كه كاملا سالم هستند.
«مسعود محمديان»، رئيس جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي نيز گفت: 12 هزار باب اماكن مقاوم نگهداري دام در مناطق زلزله زده احداث مي شوند و براي نگهداري موقت احشام 100 هزار متر مربع فنس فلزي موردنياز است كه 4500 متر در اهر، هريس و ورزقان در حال نصب است.
سرهنگ «رحمان هوشمند»، رئيس مركز خدمات روانشناسي و مشاوره آرامش فرماندهي پليس آذربايجان شرقي نيز از اجراي طرح مشاركتي براي حمايت هاي روحي و رواني از بازماندگان زلزله خبر داد.
در همين حال قطر 270 تن مواد غذايي، چادر، دارو، پوشاك و وسايل روشنايي به زلزله زدگان آذربايجان شرقي اهدا كرد كه اين اقلام در فرودگاه تبريز تحويل شد.
همچنين پاكستان نيز كمك هايي را بصورت هوايي ارائه كرده است و در روزهاي اخير بيش از 100 پرواز در قالب كمك هاي امدادرساني و كمك رساني انجام شده است. كمك هاي اهدايي پاكستان 38 تن مواد غذايي، پتو و چادر بود كه با دو فروند هواپيماي اين كشور، در تبريز تحويل شد.
زلزله 6/4 ريشتري در تبريز
به گزارش خبرنگار كيهان ساعت 04/22 شب پنج شنبه زمين لرزه اي به قدرت 6/4 ريشتر تبريز و حومه را تكان داد.
اين زمين لرزه باعث وحشت مردم شد و همه را به خيابان كشاند. مردم تبريز اكنون 6 روز است شب ها را اكثراً در فضاي باز اطراف فرودگاه بين المللي و ورودي و خروجي هاي شهر و بلوارهاي اصلي و نيز ائل گلي و ديگر پارك هاي اصلي و پارك محلات و باغات مي گذرانند و تعداد زيادي نيز به شهرهاي ديگر و استان هاي اطراف مهاجرت كرده اند.
در طول چند روز گذشته از ميزان ترافيك شهر بنحو چشمگيري كاسته شده و تردد مردم به دليل زلزله هاي مكرر كه كانون همه آنها «ورزقان» اعلام شده ولي با همان قدرت كانوني، در تبريز احساس مي شود، بشدت كاهش يافته است. كانون زمين لرزه پنج شنبه شب نيز ورزقان بود.
عصر روز چهارشنبه نيز زمين لرزه اي قدرتمند، تبريز را به لرزه درآورده بودو به طور مرتب مركز آذربايجان شرقي هر روز حداقل 2 بار زلزله قوي را تجربه كرده است.
ثبت 900 پس لرزه
به گزارش ايرنا به نقل از شبكه لرزه نگاري وابسته به مركز لرزه نگاري كشوري موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران، از ساعت 16 شنبه 21 مرداد ماه تا 15 پنج شنبه 26 مردادماه، 900 زمين لرزه در حوالي اهر و ورزقان آذربايجان شرقي ثبت شده است.
از ميان 900 زمين لرزه اي كه طي هفته اخير در اين منطقه رخ داده، شدت 595 زمين لرزه كمتر از 2/5 ريشتر بوده است.
در اين مدت شدت 276 زمين لرزه نيز بين 2/5 تا چهار ريشتر، شدت 25 زمين لرزه بين چهار تا پنج ريشتر و شدت 2 زمين لرزه بين پنج تا شش ريشتر و شدت 2 زمين لرزه نيز بزرگتر از شش ريشتر بوده است.
اعزام تيم كارشناسي
بسيج سازندگي
مدير خدمات رساني و امور اجتماعي سازمان بسيج سازندگي از اعزام نخستين تيم كارشناسي بسيج سازندگي به 3 شهرستان زلزله زده اهر، هريس و ورزقان خبر داد.
ابوذر شكري در گفتگو با خبرنگار مركز اطلاع رساني بسيج سازندگي، گفت: نخستين تيم كارشناسي مركب از 6 نفر از اعضاي سازمان بسيج سازندگي كشور عازم مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي شد.
وي افزود: گروه كارشناسي اعزامي، وظيفه بررسي آسيب ها، اولويت بندي نيازها و ارائه گزارش به واحدهاي بسيج سازندگي استان ها در زمينه نيازهاي زلزله زدگان را برعهده دارد.
آغاز آواربرداري در هريس
مسئول سازمان بسيج سازندگي هريس نيز از آغاز عمليات آوار برداري توسط ده گروه جهادي خبر داد.
«علي رضايي» در گفتگو با خبرنگار مركز اطلاع رساني بسيج سازندگي با بيان اينكه از روز پنجشنبه عمليات آواربرداري در هريس شروع شده گفت: 10 گروه جهادي از اردبيل، تبريز و همچنين شهرستان هريس مشغول آواربرداري و گشايش مسيرهاي رفت و آمد روستايي هستند.
مسئول بسيج سازندگي هريس بيان كرد: در حال حاضر تقريبا تمامي اجساد قربانيان از زير آوار بيرون آورده شده و عده اي از جهادگران هريس، مشغول كفن و دفن آنها هستند.
ساخت 3 هزار واحد مسكوني
پيچ و مهره اي در مناطق زلزله زده
رئيس سازمان بهزيستي كشور گفت: تا قبل از آغاز فصل سرما 3 هزار واحد مسكوني از سوي بهزيستي براي مردم زلزله زده آذربايجان شرقي احداث مي شود.
همايون هاشمي در گفت وگو با فارس با اشاره به اقدامات انجام شده از سوي سازمان بهزيستي كشور در مناطق زلزله زده شهرستان هاي ورزقان، اهر و هريس گفت: در حال حاضر تيم هايي از سوي بهزيستي در مناطق زلزله زده حضور دارند و خدمات مختلفي از جمله خدمات مشاوره اي و روانشناختي ارائه مي كنند.
وي تصريح كرد: بهزيستي در اكثر روستاها اقدام به داير كردن مهدهاي كودك سيار كرده است و كودكاني كه در اين روستاها آسيب روحي ديده اند در اين مهدها حاضر و از آموزش هاي لازم استفاده كنند.
هاشمي ادامه داد: در حال حاضر بهزيستي استان آذربايجان شرقي سه منطقه زلزله زده را به طور كامل پوشش داده است و هنوز نيازي به كمك استان هاي معين نشده است.
رئيس سازمان بهزيستي كشور ادامه داد: بهزيستي بنا دارد تا قبل از شروع فصل سرما 3 هزار واحد مسكوني در مناطق زلزله زده احداث كند كه در اين بخش سعي مي شود از ساختمان هاي پيچ و مهره اي استفاده شود.
اعزام گروه هاي مبارزه با بيماري
به مناطق زلزله زده
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از اعزام گروه هاي بهداشت محيط و مبارزه با بيماري ها به مناطق زلزله زده خبر داد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت بهداشت، مرضيه وحيد دستجردي افزود: براي كنترل وضعيت بيماري ها و آب آشاميدني و ساير اقدامات بهداشتي و درماني لازم پس از زلزله گروه بهداشت محيط، روان و مبارزه با بيماري ها به مناطق زلزله زده اعزام شده اند.
بيمه خدمات درماني هزينه هاي درمان
زلزله زدگان را پرداخت مي كند
سازمان بيمه خدمات درماني، تمامي زلزله زدگان استان آذربايجان شرقي را تحت حمايت قرار مي دهد.
دكتر محمدباقر هداوند، مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني با ابراز تاسف از حادثه دردناك و دلخراش زلزله در استان آذربايجان شرقي افزود: جهت همدردي با اين عزيزان، سازمان بيمه خدمات درماني كليه هزينه هاي آسيب ديدگان در زلزله اخير را پرداخت مي نمايد.
دكتر هداوند در اين خصوص اعلام نمود با توجه به اينكه هزينه هاي مترتب بر حوادث غيرمترقبه به عهده ستاد بحران و حوادث غيرمترقبه مي باشد، لذا با توجه به شرايط كنوني و به منظور رفاه حال آسيب ديدگان از زلزله اخير سازمان بيمه خدمات درماني تا زمان عادي شدن شرايط منطقه و تصميم گيري در اين خصوص كليه هزينه هاي درماني ناشي از صدمات زلزله به هموطنان را پرداخت مي نمايد.
دكتر هداوند در ادامه اظهار داشت: افراد فاقدپوشش بيمه درماني حادثه ديده نيز تحت پوشش صندوق بيمه ايرانيان اين سازمان قرار مي گيرند و از اين مزايا بهره مند خواهند شد.
ارسال 1200 واحد خون
به مناطق زلزله زده
معاون سازمان انتقال خون از ارسال 1200 واحد خون به مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي خبر داد.
دكتر مصطفي پريدار با اعلام اين خبر افزود: سازمان انتقال خون كشور در پدافند غيرعامل كشور به عنوان زيرمجموعه نظام سلامت قرار دارد و به عبارت ديگر سازمان انتقال خون به عنوان دستگاه حياتي در كشور شناخته شده است.معاون توسعه و مديريت نيروي انساني سازمان انتقال خون كشور با اشاره به بحث سلامت و امنيت خون در كشور تأكيد كرد: خوشبختانه در اين زمينه اقدامات خوبي صورت گرفته است و افتخار اين مهم را داريم كه سال گذشته هيچ موردي از HIV در خون هاي اهدايي در كشور شاهد نبوديم.
 


سردار كمالي:

سربازان داراي شرايط مناطق زلزله زده معاف مي شوند

جانشين اداره منابع انساني ستاد كل نيروهاي مسلح از اعطاي معافيت براي سربازان داراي شرايط در مناطق زلزله زده خبر داد.
سردار موسي كمالي در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه اگر در جريان اين زلزله هر يك از سربازان حين خدمت، پدر خود را از دست داده باشند و يا برادرشان را از دست داده و مشمول شرايط معافيت سرپرست خانوار و... شوند، بايد سر فرصت مراجعه و نسبت به درخواست معافيت اقدام كند.
وي در توضيح بيشتر گفت: ضوابط در اين خصوص به زودي رسانه اي خواهد شد و سربازان مي توانند پس از اعلام ضوابط نسبت به دريافت معافيت خود اقدام كنند.
وي افزود: در مورد زلزله معمولاً دو بحث وجود دارد. يكي بحث اختياراتي است كه فرماندهان، به سربازان تحت عنوان مرخصي اضطراري در چارچوب قوانين و مقررات به آنان مي دهند كه در اين مورد اقدام شده است. بحث دوم نيز يكسري تصميمات فراتر از اختيارات اين فرماندهان است، مانند معافيت ها و تعويق بلندمدت اعزام ها كه در اين مورد بايد به صورت قانون دربيايد و شرايط آن ضرب الاجلي نيست.
كمالي افزود: كساني كه در پي اين حادثه واجدشرايط معافيت شده اند، مسئولان و فرماندهانشان موظفند مطابق قانون موضوع را به وظيفه عمومي محل خدمت گزارش كنند و وظيفه عمومي نيز موظف است در عرض چند روز به اين موضوع رسيدگي و نتيجه را به سازمان اعلام كند تا اين افراد بتوانند از معافيت ها استفاده كنند.
جانشين اداره منابع انساني ستاد كل نيروهاي مسلح همچنين از فرماندهان و مسئولان سربازاني كه خانه و يا خانواده هايشان در محل وقوع زلزله قرار داشته خواست، حداكثر همكاري را با اين افراد و با خانواده هايشان بكنند و با آن دسته از سربازاني كه پس از اطلاع از موضوع بدون هماهنگي از پادگان خارج شده و پس از آن متوجه شده اند كه اتفاق خاصي براي خانواده شان رخ نداده است نيز همكاري كنند و غيبت آن ها را جزو مرخصي استحقاقي شان محاسبه كنند تا ضوابط از سوي ستاد كل نيروهاي مسلح اعلام و به آنان ابلاغ شود.
وي ابراز اميدواري كرد كه ضوابط سربازان حين خدمت مناطق زلزله زده به زودي از سوي ستاد كل اعلام و ابلاغ شود.
 


در مسير خط يك مترو رخ داد

نشست زمين به عمق 6 متر در خيابان مولوي

فروكش زمين در خيابان مولوي در مسير خط يك متروي تهران موجب ايجاد گودال بزرگي به عمق 6 متر شد.
در اين حادثه كه صبح ديروز در چهارراه وحدت اسلامي مقابل كوچه دولت آبادي رخ داد با اقدام به موقع ماموران آتش نشاني هيچ گونه آسيب جاني و مالي در بر نداشته است.
بنا به اظهار فرمانده آتش نشانان اعزامي، بر اثر اين حادثه بخشي از آسفالت وسط خيابان مولوي نشست كرد و گودالي به طول 10 متر و عرض 15 متر ايجاد شد.
محمود صادقي افزود: هنگامي كه به محل حادثه رسيديم اين گودال پر از آب بود به همين خاطر آتش نشانان با ايمن سازي و كشيدن نوار هشداردهنده در اطراف محل حادثه، اقدام به تخليه آب از داخل گودال كردند.
فرمانده آتش نشانان با اشاره به تجمع آب و احتمال تركيدگي لوله هاي آب در زير آسفالت خيابان تاكيد كرد: به منظور بررسي بيشتر وضعيت نشست زمين، عوامل شهرداري منطقه همچنين سازمان آب، برق و ساير مسئولين مربوطه در محل حادثه حضور يافتند، تا ضمن ايمن سازي محل مشخص كنند كه چه عاملي موجب بروز اين حادثه شده است.
حادثه مربوط به فعاليت يك دستگاه ماشين حفاري است
در همين حال شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) با انتشار اطلاعيه اي علت ايجاد اين گودال را حفر يك دستگاه ماشين حفار در عمق 24 متري زمين دانست و گفت: در داخل اين حفره، چندين لوله آب و خطوط انتقال برق و گاز مشاهده شد عامل ايجاد حفره مذكور، ناشي از فرسودگي لوله هاي آب در محل انشعاب اصلي آن بوده است و از طريق آن، حجم قابل توجهي از مصالح، دچار پديده آب شكستگي شده و به نظر مي رسد اين مصالح از طريق حفرات و قنوات احتمالي از محدوده مذكور خارج شده است و مي تواند زمينه وقوع شكست هاي بعدي را نيز فراهم كند.در اين اطلاعيه تاكيد شده است شركت متروي تهران، با توجه به اطلاعات دريافتي از نتايج چاهك هاي اكتشافي خطر احتمالي موضوع را پيشاپيش به مديريت هاي مربوط، اطلاع داده است.

 


به دليل شرايط خاص در مناطق زلزله زده

برگزاري المپياد دانشجويان علوم پزشكي در تبريز به تعويق افتاد

با تصميم وزير بهداشت به دليل شرايط بحراني و براي تداوم امدادرساني به هموطنان زلزله زده، برگزاري المپياد علمي دانشجويان علوم پزشكي كشور در تبريز به تعويق افتاد.
دكتر محققي معاون آموزشي وزير بهداشت با ارسال پيامي به دكتر يعقوبي رئيس دانشگاه علوم پزشكي تبريز ضمن تسليت به مناسبت حادثه دلخراش زلزله و تقدير از امدادرساني مسئولانه، بهنگام و بسيار موثر آن دانشگاه و حضور پرافتخار پرسنل تحت امر دانشگاه در امدادرساني آمده است: به دليل شرايط بحراني و لزوم حفظ آمادگي هاي صددرصدي براي تداوم امدادرساني به هموطنان آسيب ديده از زلزله و به منظور رعايت شرايط ايمني، بنا به تصميم وزير بهداشت و شوراي سياستگذاري وزارت متبوع، برگزاري چهارمين المپياد علمي دانشجويان سراسر كشور به تعويق انداخته مي شود.
وي در عين حال خاطرنشان كرده است: پس از تثبيت شرايط و بررسي موضوع در كميته هاي علمي و اجرايي، تاريخ و شرايط بعدي برگزاري المپياد علمي دانشجويان متعاقبا اعلام خواهد شد.
گفتني است: چهارمين المپياد علمي دانشجويان علوم پزشكي سراسر كشور قرار بود با حضور بيش از 500 نفر از دانشجويان نخبه دانشگاه ها 2 تا 7 شهريورماه سال جاري در دانشگاه علوم پزشكي تبريز برگزار شود.
 


رئيس بيمارستان اميراعلم:

 90 درصد بيمارستان هاي دولتي قديمي و فرسوده هستند

رئيس بيمارستان اميراعلم 90 درصد بيمارستان هاي دولتي كشور را قديمي، فرسوده و نيازمند شديد به نوسازي دانست.
دكتر جلال رضايي در گفت وگو با ايسنا90 درصد بيمارستان هاي دولتي كشور را قديمي و فرسوده توصيف كرد و گفت: نوسازي اين مراكز نياز به اختصاص بودجه كلان دارد كه متاسفانه امسال نيز همانند سال هاي گذشته با گذشت چند ماه از سال هنوز بودجه اي از سوي وزارتخانه به اين مراكز داده نشده است.
وي افزود: وضعيت اقدامات تشخيصي و درماني براي بيماران در بيمارستان هاي دولتي به دليل اينكه اساتيد و اعضاي هيات علمي اين مراكز بايد از هزاران فيلتر اخلاقي، علمي و عملكردي عبور كنند به مراتب بهتر و با كيفيت تر از بيمارستان هاي خصوصي است و اين مراكز در ارائه خدمات درماني به بيمار فقط به سود خود فكر مي كنند.
دكتر رضايي همچنين مركز قلب تهران را تنها بيمارستان نوساز از بين 26 بيمارستان دانشگاه علوم پزشكي تهران دانست و گفت: بيش از 90 درصد بيمارستان هاي دولتي كشور قديمي و فرسوده هستند كه نيازمند بازسازي دوباره هستند به طوري كه بيمارستان اميراعلم بعد از بيمارستان سينا قديمي ترين و كهنه ترين بيمارستان هاي دانشگاه علوم پزشكي تهران است.
رئيس بيمارستان امير اعلم ادامه داد: اگرچه قدمت بيمارستان سابقه تاريخي آن مركز را در كشور بيان مي كند اما بيمارستان اميراعلم به قدري به لحاظ فضاي فيزيكي فرسوده و كهنه است كه با كمتر حادثه اي امكان ريزش ساختمان هاي آن وجود دارد.
دكتر رضايي در پايان از اختصاص بودجه هفت و نيم ميلياردي دانشگاه علوم پزشكي تهران جهت نوسازي اين بيمارستان خبر داد و گفت: اگرچه نوسازي بيمارستان ها نيازمند بودجه هاي كلان كشوري است اما با اختصاص اين بودجه دانشگاه مي توانيم تا 15 ماه ديگر ساختمان هاي نيمه كاره اين بيمارستان را تكميل كنيم.
 


حوادث كوتاه از كشور

برخورد با 9 چايخانه متخلف
اصفهان- خبرنگاركيهان: در اجراي طرح نظارت بر چايخانه هاي سنتي 9 واحد صنفي متخلف در اصفهان با حكم قضايي پلمب شد و متصديان واحدهاي صنفي متخلف به مراجع قضايي معرفي شدند.
قاچاقچي عتيقه دستگير شد
اصفهان- خبرنگاركيهان: فرمانده انتظامي شهرضا از دستگيري يك قاچاقچي عتيقه و كشف 12قطعه اشياي عتيقه مربوط به دوره ساساني خبر داد. قاچاقچي 55ساله به هويت «مرتضي.م» با تكميل پرونده براي سير مراحل قانوني به مراجع قضايي تحويل داده شد.
برخورد با شكارچيان متخلف
خبرگزاري فارس: ماموران يگان حفاظت اداره كل محيط زيست استان زنجان پس از تعقيب نامحسوس گروهي شكارچي متخلف در منطقه حفاظت شده، سرخ آباد (دشت سهرين) موفق به دستگيري آنان شدند. يك دستگاه نورافكن، يك قبضه سلاح و لاشه آهوي ماده از اين گروه كشف و ضبط شد.
نابودي باند قاچاق در اصفهان
اصفهان- خبرنگاركيهان: سربازان گمنام امام زمان يك باند بزرگ قاچاق مواد مخدر را شناسايي و دستگير كردند. در مجموع بيش از يك تن كراك از قاچاقچيان كشف شد.
دستگيري كف زن حرفه اي در همدان
همدان- خبرنگاركيهان: با گزارش هاي مردمي و تحقيقات پليس، مردي از طايفه فيوج كه مشغول كف زني 2ميليون و500 هزار ريالي از يك ميوه فروش بود، به دام افتاد و ماموران كلانتري 15رسالت پول ميوه فروش را از جيب وي خارج، و وي را به مراجع قضايي معرفي كردند.
تصادف مرگبار 4قرباني گرفت
گرگان- خبرنگاركيهان: برخورد شديد 2 دستگاه موتورسيكلت در محور آق قلا- اينچه برون استان گلستان موجب مرگ 2راننده و 2 ترك نشين اين دو موتورسيكلت شد.
كشف پوشاك قاچاق در اتوبوس
خبرگزاري فارس: پليس آگاهي جهرم در ادامه فعاليت هاي خود عليه قاچاق كالا، موفق شد يك دستگاه اتوبوسي را كه اقدام به قاچاق كالا مي كرد شناسايي كند. در بازرسي از اين اتوبوس يك هزار و 373 ثوب انواع پوشاك قاچاق كشف و راننده آن به اداره مبارزه با قاچاق كالا و ارز انتقال داده شد.

توقيف قايق موتوري قاچاقچيان
قشم- خبرنگاركيهان: ماموران يگان درياباني جزيره قشم يك قايق موتوري را در آبهاي جزيره لارك شناسايي و متوقف كردند. از قاچاقچيان انواع كالاهاي قاچاق از قبيل گوشي موبايل، تجهيزات ماهواره اي، لباس و سيگار به ارزش 2ميليارد ريال كشف شد.

انهدام باند سارقان در زنجان
زنجان- خبرنگاركيهان: سارقان كابل هاي برق در سطح شهر زنجان توسط ماموران اداره مبارزه با سرقت پليس آگاهي زنجان شناسايي و دستگير شدند. متهمان به هويت «الف.ج» و «س.ق» به سرقت 550 متر كابل برق اعتراف كردند.
 


رويدادهاي خارجي

شهردار هم به غارتگران فروشگاه هاي اسپانيا پيوست
شهردار يكي از شهرها در جنوب ناحيه آندلس باتشكيل يك گروه 500 نفري و حمله به فروشگاه هاي اين شهر كالاهاي غارت شده را ميان خانواده هاي فقير تقسيم مي كند.
خوان مانوئل سانچز گورديلو شهردار شهر «مارينالدا» در جنوب ناحيه آندلس به مخالفان سياست رياضت اقتصادي دولت اسپانيا پيوست و با ايجاد يك گروه پانصد نفري و حمله به فروشگاه هاي منطقه كالاهاي موجود در اين فروشگاه ها را در اعتراض به سياست هاي رياضت اقتصادي دولت اسپانيا در بين خانواده هاي فقير و نيازمند توزيع مي كند. گورديلو در اين باره مي گويد: ما علاوه بر فروشگاه ها، بانك ها را هم اشغال خواهيم كرد زيرا مسئولان بانك ها مسئول بحران اقتصادي اخير هستند و بايد برخي از آنها هم به خاطر ايجاد اين بحران زنداني شوند و اميدوارم كه دادستان كل در اين زمينه پيش قدم شود.
روز پنجشنبه هفته گذشته نيز به شماري از فروشگاه هاي اسپانيا يورش برده شد و اين فروشگاه ها غارت شدند.
غارتگران اين فروشگاه ها تاكيد داشتند كه كالاهاي غارت شده را ميان افراد نيازمند توزيع خواهند كرد.
اين فروشگاهها در منطقه «آندالوسيا» واقع است كه به شدت از بحران اقتصادي اسپانيا ضربه ديده است.
اسپانيا يكي از بدترين ركودهاي اقتصادي خود را در سال هاي اخير پشت سر مي گذارد. بيكاري در اين كشور به 34 درصد رسيده است.
 


آتش سوزي تعويض روغني با يك ميليارد ريال خسارت در خرم آباد

خرم آباد- خبرنگار كيهان:
آتش سوزي تعويض روغن بزرگ شهر در خرم آباد به گفته صاحب اين فروشگاه حدود يك ميليارد ريال خسارت به جا گذاشت.
به گفته شاهدان عيني آتش سوزي حدود ساعت 30/1 بعدازظهر چهارشنبه در قسمت كوچكي از اين فروشگاه آغاز شد، اما به دليل نقص فني ماشين آتش نشاني كه در محل حاضر شده بود، عمليات اطفاء ناموفق ماند و آتش سوزي به قسمت هاي مختلف اين فروشگاه سرايت كرد.پس از شعله ور شدن اين فروشگاه و ايجاد دود غليظ، ماشين هاي ديگر از سازمان آتش نشاني خرم آباد در محل حاضر و در حالي كه هزاران قوطي روغن آتش گرفته بود موفق به اطفاء حريق و جلوگيري از سرايت آن به اطراف شدند.
آتش سوزي در اين فروشگاه موجب تعطيلي پمپ بنزين شركت نفت واقع در جوار اين فروشگاه براي ساعاتي شد.
علت آتش سوزي تا لحظه مخابره خبر اعلام نشده است.
 


سرقت 5/2 كيلوگرم طلا در خرم آباد

خرم آباد- خبرنگار كيهان:
5/2 كيلو طلاي جواهرفروش خرم آبادي به سرقت رفت.
سارقان حدود ساعت يك بعدازظهر پس از تعطيلي يك مجتمع تجاري در خرم آباد از طريق پشت بام وارد اين مركز تجاري شدند و با استفاده از ابزار و وسايلي كه به همراه داشتند، حفاظ ويترين طلافروشي را شكسته و حدود 5/2 كيلو جواهرات را به سرقت بردند.
بنابراين گزارش سارقان هنگام فعاليت كسبه در پشت بام مخفي شده و پس از تعطيلي مغازه ها به طلاها دستبرد زدند و با استفاده از طنابي كه از قبل آماده كرده بودند از ارتفاع حدود 15 متري پشت ساختمان خارج و متواري شدند.
سارقان پس از ورود به پاساژ و به صدا درآمدن آژير خطر بلافاصله برق را قطع كردند و با از كار انداختن آژير خطر و شكستن حفاظ جواهرفروشي حدود 5/2 كيلو طلا را به سرقت بردند.
به گفته شاهدان عيني دوربين يكي از مغازه هاي همجوار كه به برق اضطراري وصل بوده صحنه هاي عمليات سرقت را ثبت كرده است.
 


خياباني در هاربين چين 4 نفر را بلعيد

بنابر اعلام نيروهاي آتش نشان چين، بر اثر ريزش و فرو ريختن ناگهاني سطح يكي از معابر شهر «هاربين» دست كم دو تن جان خود را از دست دادند.
نيروهاي امداد و نجات شهر «هاربين» در گزارشي اعلام كردند: بر اثر فرو ريختن ناگهاني بخشي از اين خيابان گودالي به عمق 10 متر ايجاد شد كه در پي آن چهار تن به داخل گودال سقوط كردند.
نيروهاي امداد و نجات «هاربين» پس از بيرون آوردن اين چهار تن از داخل گودال توانستند جان دو تن از آنان را نجات دهند اما دو تن ديگر جان خود را از دست داده بودند.به گزارش خبرگزاري شينهوا، پليس چين با اعلام اين كه وضعيت دو مجروح اين حادثه وخيم نيست، تصريح كرد: جزئيات علت وقوع حادثه در دست بررسي است.
 


گير افتادن مجرم آمريكايي فراري در دودكش يك خانه

يك مجرم آمريكايي كه براي اختفا از پليس مكاني امن تر از دودكش پيدا نكرده بود، 10 ساعت در آن گير افتاد.
اين مرد كه به اتهام ورود غيرقانوني به يك ساختمان مسكوني تحت تعقيب پليس محلي كاليفرنيا بود به داخل دودكش پناه برد اما نمي دانست كه گرفتار مي شود.پليس كاليفرنيا اعلام كرد: ساكنان اطراف محل اختفا اين مرد پس از شنيدن صداي فرياد از داخل خانه پليس را مطلع ساختند.يكي از شاهدان گفت: صداي كمك خواستن اين مرد را به خوبي مي شنيدم اما نمي دانستم از كدام قسمت خانه درخواست كمك دارد. اما نيروهاي آتش نشان پس از حضور توانستند او را در عملياتي كه حدود نيم ساعت طول كشيد، بيرون آورند.
به گزارش روزنامه ديلي ميل، پليس محلي كاليفرنيا پس از نجات يافتن اين مرد او را به دليل سوختگي و آسيب ديدگي گردن و كمر به بيمارستان منتقل كرد.

 


غذاي آلوده آقا داماد!

غذاي آلوده آقا داماد 24 نفر از مهمانان يك عروسي در چين را روانه بيمارستان كرد.
به گزارش مقامات داخلي ايالت «گانسو»، مهمانان حاضر در يك مراسم عروسي پس از مصرف غذا به دليل مسموميت غذايي روانه بيمارستان شدند.
مقامات بيمارستاني ايالت «گانسو» نيز در اطلاعيه اي اعلام كردند: 10 تن از مسموم شدگان از بيمارستان مرخص شده و مابقي همچنان براي ادامه درمان در بيمارستان بستري هستند.
مهمانان اين مراسم عروسي پس از صرف غذا به دليل دل درد و حالت تهوع به مراكز درماني مراجعه كردند.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري شينهوا، مقامات كنترل و پيشگيري از بيماري اين ايالت بررسي علت مسموميت اين مواد غذايي را آغاز كردند.
 


قربانيان سيل نيجريه به 33 نفر رسيد

مسئولان نيجريه از افزايش شمار تلفات سيل اخير در مركز اين كشور به 33 نفر خبر دادند.
به گزارش سخنگوي مركز مديريت بحران نيجريه، بارش باران و سيل هاي چند روز اخير 6 منطقه از ايالت «پلاتو» را تحت تاثير قرار داده و به آوارگي هزاران تن منجر شد.مقامات صليب سرخ نيجريه نيز اعلام كردند بيش از ده هزار تن خانه هاي خود را از دست داده اند.
به گفته شاهدان، عمليات امدادرساني به حادثه ديدگان به كندي صورت مي گيرد چرا كه سيلاب جاري شده در سطح منطقه جمع آوري نشده است و امكان دسترسي به مناطق صعب العبور وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، بارش باران هاي فصلي در نيجريه سالانه خسارات و تلفات زيادي را به مردم اين كشور وارد مي كند. سه هفته پيش نيز دست كم 35 تن بر اثر جاري شدن سيل در ايالت «پلاتو» جان خود را از دست دادند.
 


دستگيري يك كشيش آمريكايي به اتهام تجاوز

پليس آمريكا از دستگيري كشيشي به اتهام تجاوز جنسي به يك پسر 12ساله خبر داد.
به گفته پليس محلي ايالت «اورگن»، اين مرد 46 ساله به اتهام رفتارهاي نامناسب با اين كودك و خوراندن مواد الكلي به او دستگير شد.
پليس محلي ايالت «اورگن» پس از دريافت شكايتي مبني بر وقوع اين كودك آزاري تحقيقات خود را براي بررسي آن آغاز كرد.
بنابر اعلام پليس اين ايالت، متهم با اتهاماتي از قبيل تجاوز جنسي، خوراندن الكل به يك كودك و به مخاطره انداختن اين پسر از نظر رواني و جسمي روبه رو است.
به گزارش روزنامه ديلي ميل، به گفته سخنگوي پليس «اورگن»، در مواقعي كه مواردي مشابه با اين پرونده گزارش مي شود فرد قرباني و خانواده او لطمه بسياري مي بينند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14