(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 2 شهریور 1391 - شماره 20288

وزير راه و شهرسازي خبر داد
اختصاص 5/1 ميليارد تومان وام مسكن به مناطق زلزله زده
نفت ايران گران شد قيمت بنزين در آمريكا بالا رفت
رشد 60 واحدي شاخص بورس
با معافيت از دريافت ايران كد و استاندارد واردات مواد اوليه صنعتي سرعت مي گيرد
ثبت نام مسكن ويژه تهران از 10 شهريور
بي اعتنايي يك بانك انگليسي ديگر به تحريم آمريكا عليه ايران
مديركل مجمع كسب و كار اروپا: اروپاي توسعه يافته قرن 21 را در ايران ديدم
تشديد بازرسي بازار در آستانه بازگشايي مدارس
بهره برداري از 17 پروژه كشاورزي در هفته دولت
دولت 30 ليتر بنزين به مردم عيدي داد
بهره برداري از قطعه 4 آزاد راه تهران- شمال به 15 مهر موكول شد
كوتاه اقتصادي


وزير راه و شهرسازي خبر داد

اختصاص 5/1 ميليارد تومان وام مسكن به مناطق زلزله زده

وزير راه و شهرسازي گفت: علاوه بر در نظر گرفتن تسهيلات ويژه براي مردم مناطق زلزله زده شمال غرب كشور 5/1 ميليارد تومان وام مسكن از طريق بانك مسكن به مردم اين مناطق اختصاص داده مي شود.
علي نيكزاد وزير راه و شهرسازي ديروز در حاشيه برگزاري جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص كمك هاي انجام شده دولت براي بازسازي مناطق زلزله زده شمال غرب كشور گفت: همانطور كه اعلام شد بحث امداد و نجات به نحو مطلوب در اين مناطق انجام شده و ما پس از سفر رهبر انقلاب به مناطق زلزله زده موضوع اسكان دائم را كه جزو وظايف بنياد مسكن است، شروع كرديم و تقريبا در هر روستايي مديريتي قرار داديم همچنين تعداد قابل توجهي از بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان ها را مستقر كرديم و موضوع تسهيلات آنها ديروز در جلسه هيئت دولت حل شد.
وي ادامه داد: همچنين مصوبه اي براي كمك هاي بلاعوض داشتيم موضوع ديگر ارائه تسهيلات از طريق بانك كشاورزي براي نگهداري احشام داشتيم بانك مسكن نيز قرار شد از منابع داخلي خود غير از تسهيلات ساخت مسكن روستايي تسهيلاتي براي مسكن زلزله زدگان اختصاص دهد، برنامه ما اين است كه بتوانيم اقدامات و كمك هاي خيرين را براي ساخت و ساز ساماندهي كنيم تا آنها موفق به احداث مدارس، درمانگاه ها و مساجد شوند. وي خاطرنشان كرد: پشتيباني لازم از باب تسهيلات و مصالح ساخت و ساز انجام خواهد گرفت و بر ساخت و ساز به صورت فني نيز نظارت خواهد شد.
نيكزاد از خيرين خواست براي ساخت و سازها با وزارت مسكن و شهرسازي هماهنگ باشند.
وي گفت: دولت تمام اهتمام خود را در جهت تامين ارائه تسهيلات و كمك هاي بلاعوض قرار دهد. نيكزاد در خصوص مبلغ وام هاي در نظر گرفته شده نيز گفت: 5/12 ميليون وام روستايي، 5 ميليون تومان براي وام تعميرات شهري، 20 ميليون براي ساخت مسكن شهري در نظر گرفته شده است به علاوه 5/1 ميليارد تومان نيز وام قرض الحسنه اي در نظر گرفته شده كه از طريق بانك مسكن ارائه خواهد شد.


نفت ايران گران شد قيمت بنزين در آمريكا بالا رفت

همزمان با افزايش قيمت نفت ايران در جهان بهاي بنزين در آمريكا صعودي شد.
در شرايطي كه غربي ها گمان مي كردند با تحريم نفت ايران مي توانند ضمن فشار به جمهوري اسلامي ايران، نفت مورد نياز خويش را هم به بهاي كمتري از كشورهاي عربي تأمين كنند اما اين خواب هرگز تعبير نشد و اين روزها با گرماي فصل تابستان بازار نفت نيز روز بروز داغتر مي شود.
بر همين اساس همزمان با افزايش قيمت جهاني نفت خام در بازارهاي چهارگوشه جهان، بهاي طلاي سياه سبك و سنگين صادراتي ايران هم در آسيا، اروپا، حوزه درياي مديترانه و آفريقاي جنوبي هم با افزايش روبرو بوده است.
مديريت امور بين الملل شركت ملي نفت ايران با انتشار گزارشي در اين باره اعلام كرد: 20 اوت سالجاري ميلادي بهاي نفت خام سبك صادراتي ايران در بازارهاي آسيايي 109 دلار و 6 سنت در هر بشكه معامله شده است.
همچنين نفت خام سبك ايران 20 اوت 2012 ميلادي براي عرضه در بازارهاي شمالغرب اروپا، حوزه مديترانه و آفريقاي جنوبي به ترتيب به 110 دلار و 14 سنت، 106 دلار و 81 سنت و 109 دلار و 26 سنت به مشتريان خارجي تحويل داده شده است.
در همين حال، بهاي نفت خام سنگين ايران هم در يك هفته گذشته با افزايش چند دلاري در بازارهاي چهارگوشه جهان معامله شده است به طوري كه نفت خام سنگين ايران با بهاي 107 دلار و 63 سنت به مشتريان آسيايي فروخته شده است.
قيمت نفت خام سنگين ايران براي عرضه در بازارهاي شمال غرب اروپا، حوزه مديترانه و آفريقا به ترتيب به 108 دلار و 66 سنت، 105 دلار و 56 سنت و 107 دلار و 10 سنت معامله شده است.
از سوي ديگر سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) نيز از افزايش قيمت سبد نفتي اين سازمان خبر داد.
به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي اوپك، بهاي سبد نفتي اوپك كه متشكل از نفت 12 كشور است با 79 سنت افزايش به 112 دلار و 28 سنت در هر بشكه رسيد.
سبد نفتي اوپك متشكل از نفت مخلوط صحرا (الجزاير)، گريسول (آنگولا)، اورينت (اكوادور)، نفت سنگين (ايران)، سبك بصره (عراق)، صادراتي كويت (كويت)، اس سيدر (ليبي)، سبك (نيجريه)، دريايي (قطر)، سبك عربي (عربستان)، موريان (امارات) و مري (ونزوئلا) است.
در همين حال به گزارش مهر كارشناسان اقتصادي پيش بيني مي كنند به زودي با افزايش تنش هاي ژئوپوليتيكي در منطقه خاورميانه بهاي نفت خام هم در بازارهاي جهاني از مرز 120 دلار عبور كند.
در آخرين معاملات انجام گرفته در بازار ICE لندن قيمت هر بشكه نفت خام برنت درياي شمال با 84 سنت افزايش به مرز 116 دلار رسيد در بازار نيويورك هم هر بشكه نفت سبك آمريكا با 63 سنت افزايش 96 دلار و 60 سنت معامله شد.
اما اين افزايش قيمت نفت در جهان، بهاي بنزين در ايالات متحده را افزايش داد به گونه اي كه اداره اطلاعات انرژي آمريكا با اعلام اينكه قيمت جهاني نفت خام به بالاترين حد خود در سه ماه اخير رسيده است افزود: براساس اين افزايش قيمت نفت ميانگين قيمت هر گالن بنزين در بازار آمريكا با
3/2 سنت افزايش به بيش از
74/3 دلار رسيده است. اين رقم در مدت مشابه سال قبل به 58/3 دلار رسيده بود.
براين اساس، اين بالاترين قيمت بنزين در بازار آمريكا در اين فصل از سال 1990 ميلادي تاكنون به شمار مي رود. قيمت بنزين در آمريكا در هفت هفته اخير افزايش داشته و از دوم جولاي تاكنون بيش از 8/38 سنت رشد داشته است.
اتحاد ناكام اليزه و كاخ سفيد
براي جلوگيري
از رشد قيمت نفت
از سوي ديگر در حالي كه يك مقام رسمي پاريس از اتحاد فرانسه و آمريكا براي بررسي همه گزينه هاي پيش رو در مقابل افزايش قيمت جهاني نفت خبر داد. اما نرخ جهاني نفت بي اعتنا به اراده سياسيون واشنگتن و پاريس همچنان رو به سوي صعود است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني شركت ملي نفت ايران، اين مقام فرانسوي كه نخواست نامش فاش شود در گفتگو با رويترز گفت: ما در حال مشاوره با همتايان آمريكايي خود هستيم تا همه راهكارهاي پيش رو از جمله پايين نگه داشتن قيمت نفت را بررسي كنيم.
در همين حال رويترز مدعي شده است: مقامات كاخ سفيد در حال رصد قيمت ها در بازارهاي نفتي جهان هستند تا نسبت به آزادسازي ذخاير استراتژيك نفت آمريكا براي ثابت نگه داشتن قيمت تصميم بگيرند.
براساس اين گزارش: آزادسازي منابع استراتژيك نفتي فرانسه مي تواند به عنوان تغييري آشكار در سياست هاي رئيس جمهور اين كشور به شمار آيد.
مشاور اولاند در جريان تبليغات انتخابي گفته بود: فرانسوا اولاند مخالف كاهش اضطراري محصولات كارخانجات اين كشور است چرا كه اين كار مي تواند كشور را در زمان مواجهه با بحران عرضه عظيم، دچار آسيب كند.
به گفته روزنامه نيويورك تايمز، اولاند به عنوان راهكاري براي جلوگيري از كاهش توليد محصولات، ثابت نگه داشتن قيمت نفت را پيشنهاد كرده بود كه اين ايده به دليل همزماني پيروزي او در انتخابات فرانسه با كاهش شديد قيمت نفت فرصت اجرا شدن نيافت.
قيمت نفت خام برنت اخيرا شاهد افزايش دور از انتظاري بوده كه به خاطر نگراني هاي موجود در خاورميانه شكل گرفته است. اين اتفاق در حالي رخ داد كه رشد اقتصادي جهان بسيار پايين است و تقاضا نيز رشدي نداشته و همچنين عرضه نفت نيز كاهشي نداشته است.
بر اين اساس، با كاهش ارزش يورو نسبت به دلار در چند ماه اخير، اين بحران در منطقه يورو شدت يافته است. چرا كه قيمت نفت براساس معيارهاي منطقه يورو به حدي افزايش يافته كه اين ميزان از سال 2008 بي سابقه بوده است.
تمام اين اتفاقات در حالي رخ مي دهد كه از ماه مه، سازمان انرژي جهاني (IEA) به عنوان يكي از مورد اعتمادترين نهادهاي غرب در حوزه انرژي سكوت اختيار كرده است.
 


رشد 60 واحدي شاخص بورس

شاخص بورس تهران ديروز براي نهمين روز پياپي مثبت شد.
به گزارش فارس، بورس اوراق بهادار تهران در ادامه روند صعودي متغيرهاي اصلي خود، ديروز هم با رشد قيمت سهام اكثر شركت هاي بزرگ و شاخص مواجه شد تا اولين روز از آخرين ماه تابستان اميدهاي بيشتري را براي فعالان اين بازار
پر افت و خيز به همراه داشته باشد. براساس اين گزارش: در معاملات ديروز سهام شركت هاي معدني، پتروشيمي و فلزات اساسي به مانند روزهاي گذشته با اقبال نسبي فعالان مواجه شده و در نتيجه رشد قيمت هر سهم و اثر مثبت 14 تا 2 واحدي شركت هاي پتروشيمي پرديس، چادرملو، سرمايه گذاري غدير، نفت و گاز پارسيان، توسعه معادن و فلزات، پتروشيمي شازند اراك، ملي مس، بانك انصار و فولاد مباركه، شاخص بورس با 60 واحد رشد به 24 هزار و 339 واحدي رسيد.
با اين رشد روند صعودي دماسنج بازار سهام كه از 21 مرداد با 170 واحد افزايش شروع شده بود، ادامه يافت تا طي 9 روز كاري در مجموع 552 واحد به اين متغير مهم بازار سهام افزوده شده تا بتواند ضمن بازپس گيري كانال 24 هزار واحدي، در اين ارقام بيش از گذشته تثبيت شود اما هنوز ميانگين بازدهي سرمايه گذاري بازار سهام از وضعيت منفي خارج نشده و براي خروج از آن باز هم به رشد ارقام شاخص نياز دارد.
آمار معاملات ديروز هم هر چند با داد و ستد 2/56 ميليارد توماني بيش از 354 ميليون سهم به ثبت رسيد اما 1/29 ميليارد تومان مربوط به معامله 276 ميليون سهم سايپا بود. دو شركت گل گهر و نفت و گاز پارسيان هم با معامله 3/8 و 6/2 ميليارد توماني هم داراي بيشترين حجم معاملات در ميان شركت هاي بورسي بودند.


با معافيت از دريافت ايران كد و استاندارد واردات مواد اوليه صنعتي سرعت مي گيرد

معاون سازمان استاندارد از معافيت مواد اوليه صنايع غذايي و ديگر صنايع از دريافت ايران كد و تأييديه استاندارد براي تسريع در امر واردات خبر داد.
بهادر كاظمي در گفت وگو با فارس درباره اينكه واردات مواد اوليه صنعت غذا از دريافت ايران كد و تاييديه هاي استاندارد معاف شده است، گفت: اين موضوع نه تنها در صنعت غذا بلكه در ساير حوزه ها نيز وجود دارد.
وي اضافه كرد: با تصويب قانون كيفيت ارتقاء، واردات مشمول سازمان استاندارد شد ولي براي حمايت از توليد و تسريع در واردات مواد اوليه، اين محصولات از دريافت ايران كد و تاييديه هاي استاندارد معاف شدند.
كاظمي خاطرنشان كرد: در عوض محصول نهايي كنترل مي شود و در اين بخش نظارت جدي تر خواهد بود.
وي در پاسخ به اينكه وزارت بهداشت خواستار نظارت بر استاندارد غذا، دارو و لوازم آرايشي شده است، گفت: درخواست وزارت بهداشت موضوع جديدي نيست و نه تنها اين وزارتخانه بلكه ساير وزارتخانه ها هم به دنبال نظارت بر استاندارد محصولات توليدي خودشان هستند.
معاون نظارت بر اجراي استاندارد و سيستم هاي كيفيت افزود: اما مجلس طرحي را تهيه كرده و به دنبال تجمع نظارت بر استاندارد محصولات توسط يك سازمان بي طرف است.
وي افزود: همچنين موضوع به سياست هاي ابلاغي برنامه پنجم و فرمايشات مقام معظم رهبري هم در اين زمينه برمي گردد كه به تقويت نظام استاندارد كشور تأكيد فرمودند.
كاظمي گفت: در ماده 234 برنامه پنجم، توسعه و تقويت نظام استاندارد ملي تأكيد شده است.
وي همچنين گفت: در طرحي كه نمايندگان مجلس دنبال مي كنند به دنبال يكپارچگي و استانداردسازي و نظارت در سازمان استاندارد هستند.
كاظمي گفت: همچنين دولت مصوب كرده كه تمام فعاليت هاي استانداردسازي از سازمان هاي ديگر منتزع و در سازمان استاندارد تجمع شود.
وي همچنين تصريح كرد: در قانون رفع موانع توليد مصوب سال 1386 هم نظارت بر استانداردهاي ملي به غير از دارو به عهده سازمان استاندارد واگذار شده به شرطي كه كار موازي صورت نگيرد.
اين مقام مسئول گفت: البته سازمان استاندارد در استانداردسازي و تعيين شاخص ها از مشاركت و همفكري سازمان هاي تخصصي استفاده مي كند.
وي در پاسخ به اينكه طرح مجلس در مورد تجميع استانداردسازي كي به صحن مجلس مي رود، گفت: در حال حاضر در كميسيون هاي مختلف اين موضوع بررسي مي شود و بعد از اعلام نظر نهايي در صحن مطرح خواهد شد.


ثبت نام مسكن ويژه تهران از 10 شهريور

معاون عمراني استانداري تهران از ثبت نام مسكن هاي ويژه شهر تهران از 10 شهريور خبر داد.
محمدرضا محمودي در گفت وگو با فارس، درباره آغاز ثبت نام مسكن هاي ويژه اظهار داشت: از 10 شهريور مراحل ثبت نام در مسكن هاي ويژه اعلام و آغاز مي شود.
وي درباره تأخير در ثبت نام مسكن هاي ويژه در شهر تهران بيان داشت: به دليل ساخت مسكن در مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي توسط وزارت راه و شهرسازي، ثبت نام مسكن ويژه در تهران با 10 روز تأخير انجام مي شود.
معاون عمراني استانداري تهران ادامه داد: زمان دقيق ثبت نام مسكن هاي ويژه از سوي دستگاه هاي دولتي اعلام مي شود و تا قبل از اين شهروندان نسبت به ثبت نام و پرداخت وجهي اقدام نكنند.
محمودي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا مسكن هاي ويژه موجب افزايش مهاجرت نمي شود بيان داشت: با شرايطي كه براي ثبت نام و واگذاري اين مسكن ها در نظر گرفته شده اين طرح موجب افزايش مهاجرت پذيري نمي شود بلكه در كاهش قيمت مسكن در شهر تهران نيز تأثيرگذار است.
محمودي با بيان اينكه مسكن هاي ويژه در 22 منطقه تهران ساخته مي شود، گفت: 100 هزار واحد مسكن ويژه در شهر تهران ساخته مي شود.
معاون عمراني استاندار تهران اظهار داشت: سابقه سكونت 10 ساله در تهران، تأهل، بهره مند نشدن از وام هاي مسكن از شرايط ثبت نام در اين مسكن هاي ويژه است و فرزندان شاهد و ايثارگر نيز در اولويت قرار دارند.


بي اعتنايي يك بانك انگليسي ديگر به تحريم آمريكا عليه ايران

پس از بي اعتنايي بانك انگليسي «استاندارد چارترد» به تحريم آمريكا عليه ايران، اخيرا رويال بانك اسكاتلند هم به اين تحريم ها بي توجهي كرده است.
به گزارش فارس به نقل از فايننشال تايمز، مقامات فدرال آمريكا در حال انجام تحقيقات درباره نقض احتمالي قانون تحريم ها عليه ايران توسط رويال بانك اسكاتلند هستند كه پيشتر منجر به اخراج يكي از مديران اين بانك شده بود.
به گفته يك منبع آگاه، بعد از آنكه 18 ماه قبل مسئولان رويال بانك اسكاتلند به طور داوطلبانه اطلاعاتي را در خصوص عملكرد شعب خود در اختيار مقامات آمريكايي و انگليسي قرار دادند، مقامات فدرال رزرو و وزارت دادگستري آمريكا تحقيقاتي را در اين مورد آغاز كردند.
پس از آنكه استفان هستر، مدير ارشد اين بانك سه سال پيش يك سري تحقيقات داخلي را درخصوص عملكرد اين بانك آغاز كرد، ادعاي وجود چند مورد قصور در عملكرد بانك مطرح شد.
يك منبع آگاه در اين زمينه گفت: تحقيقات داخلي در حال انجام در اين بانك موجب اخراج يكي از مديران اين بانك و مطرح شدن انتقاداتي در مورد عملكرد شعب منطقه اي آن شده است.
گفتني است «رويال بانك اسكاتلند» دومين بانك انگليسي است كه آمريكائيها به دنبال برخورد با او هستند، چندي پيش نيز يك بانك انگليسي ديگر به نام استاندارد چارترد تحت پيگرد قانوني دولت آمريكا قرار گرفت و به دليل بي اعتنايي به تحريم ايران به پرداخت 340 ميليون دلار به عنوان جريمه به دولت آمريكا محكوم شد.


مديركل مجمع كسب و كار اروپا: اروپاي توسعه يافته قرن 21 را در ايران ديدم

مديركل مجمع كسب و كار اروپا در بازديد يكي از بزرگترين كارخانه هاي صنايع بسته بندي و چاپ كشور گفت: در اين سفر تصاويري از اروپاي قرن 21 كه حاكي از كيفيت در سطح مدرن و كاملا روزآمد است را در اين كارخانه ديدم.
جان نتينگ صبح ديروز پس از بازديد از روند فعاليت كارخانه هاي مجتمع صنايع بسته بندي و چاپ در گردهمايي كه با حضور حجت الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس و جمعي ديگر از نمايندگان و مسئولان برگزار شد اظهار داشت: از من خواسته شده است در سخنراني كوتاه احساس خود را قبل از بازديد از كارخانه و هم اكنون اعلام كنم.
نتينگ با بيان اينكه به من آموزش داده شده از پيش داوري بپرهيزم زيرا پيش داوري مبتني بر باورهاي عامه و پيش داوري هاي عامه است افزود: به همين دليل طي دوران طولاني كار خود تلاش كرده ام از پيش داوري ها پرهيز كنم.
وي ادامه داد: طي مدتي كه در ايران بوده ام تصاويري در ذهنم هست كه سعي مي كنم از آنها سر در بياورم و البته همه چيز نسبي است، تصاويري كه در تهران ديده ام همه نسبي است نه يكديگر را تاييد و نه يكديگر را رد مي كنند.
مديركل مجمع كسب و كار اروپا در عين حال تصريح كرد: تصاويري كه به من مي گفت تصاوير اينجا قطعا قابل مقايسه با اروپاي قرن 21 نمي تواند باشد اما از زماني كه قدم به كارخانجات مجتمع صنايع بسته بندي و چاپ شمال گذاشته ام مورد هجوم تصاويري از اروپاي قرن 21 قرار گرفته ام تصاويري كه حاكي از كيفيت در سطح مدرن و كاملا روزآمد است.
نتينگ تصريح كرد: صادقانه بگويم هرگز نمي توانم در جاي ديگري از دنيا شاهد چنين تصاويري باشم.
وي گفت: آنچه كه من ديده ام، اين همه درجه بالا از كيفيت و موفقيت مرهون يك مديريت لايق، روشن و مسلم است و به همين دليل تبريك صميمانه ام را تقديم مي كنم.
رها كردن بازار ايران
به ضرر اروپاست
رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: ايران كشوري فرهيخته با سرمايه ها و بازار گسترده توليد و مصرف است و رها كردن چنين بازاري با ابزار تحريم به نفع اروپا نخواهد بود.
به گزارش خبرگزاري فارس، غلامرضا مصباحي مقدم صبح ديروز در گردهمايي كه به منظور اهداي جايزه جهاني كيفيت به يكي از بزرگترين كارخانجات بسته بندي و چاپ كشور برگزار شده بود اظهار داشت: ما در شرايطي قرار داريم كه شعار سالمان حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني است اين شعار را مقام معظم رهبري مطرح كرده اند آن هم در شرايطي كه ما در تحريم هاي بي منطق و بي دليل قرار داريم.
وي انگيزه خود از حضور در اين واحد توليدي را حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني عنوان كرد و گفت: كساني كه بي منطق و بدون دليل تحريم هايي به ما تحميل مي كنند بايد به بشريت پاسخگو باشند.
نماينده تهران افزود: نخبگان ايران هم اكنون در داخل كشور و در اروپا و آمريكا مطرح هستند اين بلوغ و نخبگي مي تواند در اختيار جهان قرار گيرد اما رويكرد دشمني با ايران باعث شده عداوت بي دليلي با كشور شكل بگيرد.
مصباحي مقدم اضافه كرد: قبل از انقلاب كه شاه مقدرات ايران را با آمريكا گره زده بود پروژه هسته اي بوشهر توسط آلماني ها كليد زده شد اما در آن زمان هيچ كس نگفت كه بايد متوقف شود و انرژي اتمي نبايد به ايران داده شود.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه اضافه كرد: اما پس از انقلاب اعلام شد پروژه هسته اي ايران بايد متوقف شود.
وي با بيان اينكه بنا به تاييد مسئولان آژانس انرژي هسته اي در ايران هيچ نشاني از انحراف به سمت توليد سلاح هسته اي وجود ندارد تاكيد كرد: ما مي خواهيم در قلمرو توليد انرژي، دانش پزشكي و غيره از اين فناوري استفاده كنيم.
مصباحي مقدم ادامه داد: ما راه مقاومت را مبتني بر توليد دانش بنيان در پيش گرفته ايم و اكنون 120 بنگاه دانش بنيان در كشور فعاليت دارند و مي رود تا به 20 هزار واحد گسترش پيدا كند.
وي ادامه داد: ما با رشد 11 برابري علمي در جهان مواجهيم و تحريم ها سبب مي شود علمي تر كار كنيم.شايان ذكر است: مديركل مجمع كسب و كار اروپا براي اهداي جايزه مجتمع صنايع بسته بندي و چاپ ايحاگستر به ايران سفر كرده است.


تشديد بازرسي بازار در آستانه بازگشايي مدارس

معاون بازرسي شوراي اصناف از تشديد بازرسي بازار به مناسبت بازگشايي مدارس خبر داد.
رضا كرمي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: ماهانه 500 هزار بازرسي از خرده فروشي هاي سطح كشور صورت مي گيرد كه از اين شاخص 5 هزار بازرسي هفتگي در شهر تهران و 25 هزار بازرسي در استان تهران است.
معاون بازرسي شوراي اصناف گفت: تشديد بازرسي از بازار در ايام بازگشايي مدارس از 15 شهريور به مدت يك ماه توسط 10 هزار بازرس صنفي آغاز مي شود.
كرمي ميزان بازرسي صورت گرفته در ماه مبارك رمضان را مناسب اعلام كرد و گفت: در ماه مبارك رمضان 30 هزار پرونده تشكيل و به تعزيرات معرفي شده اند.
وي افزود: ماهانه به 40 هزار گزارش مردمي رسيدگي مي شود. كرمي در ادامه درباره قيمت مرغ نيز گفت: بازار مرغ در حال حاضر متعادل شده و ميانگين قيمت مرغ در كشور 5400 تومان است. مرغ منجمد نيز كيلويي 4700 تومان عرضه مي شود.
وي در گفت وگو با ايسنا هم گفت: بيشترين ميزان شكايت طي دو ماه اخير در حوزه كالاهاي پرمصرف مثل مواد پروتئيني، لبنيات، ميوه و تره بار و در بخش هاي خدماتي بيشترين ميزان شكايت از واحدهاي صنفي املاك يا تلفن همراه بوده است.
كرمي افزود: فراگيرترين تخلف واحدهاي صنفي عدم نصب قيمت كالا و ارائه فاكتور بوده و در زمينه كم فروشي نيز شكايت هايي داشتيم كه به ويژه در چند ماه اخير پيگيري و نظارت لازم در اين زمينه صورت گرفته است.


بهره برداري از 17 پروژه كشاورزي در هفته دولت

به مناسبت هفته دولت 17 پروژه كشاورزي با هزينه 55 ميليارد و 340 ميليون تومان افتتاح و به بهره برداري مي رسد.
هوشنگ گلاب كش مديرعامل موسسه جهاد نصر ديروز در جمع خبرنگاران گفت: با بهره برداري از اين پروژه ها 9 هزار و 906 شغل ايجاد مي شود.
وي اين پروژه ها را شامل: شبكه هاي فرعي آبياري و زهكشي، تجهيز و نوسازي اراضي، احداث كانال هاي فرعي آب و تسطيح اراضي و ... اعلام كرد.
وي در ادامه با اشاره به اينكه طرح 550 هزار هكتاري سفر مقام معظم رهبري به استان خوزستان 1/55 درصد عقب ماندگي نسبت به وضعيت مطلوب دارد، ابراز اميدواري كرد كه اين طرح تا پايان برنامه پنجم توسعه اجرا شود.
مديرعامل موسسه جهاد نصر در خصوص مزاياي اجراي كامل طرح مذكور، عنوان كرد: با اجراي كامل اين طرح حدود 5/9 ميليون تن سالانه به توليد محصولات كشاورزي در كشور افزوده خواهد شد.
گلابكش با بيان اينكه با اجراي كامل اين طرح 300 هزار شغل در كشور ايجاد خواهد شد، گفت؛ همچنين كشاورزان نيز با اجراي كامل اين طرح حدود 16 هزار و 500 ميليارد ريال درآمد خواهند داشت.
به گفته وي، اجراي كامل اين طرح موجب ايجاد قطب كشاورزي در منطقه، ساماندهي مهاجرت روستائيان، كاهش حاشيه نشيني شهرها، برقراري امنيت اجتماعي و توسعه شاخص هاي انساني خواهد شد.
مديرعامل موسسه نصر با بيان اينكه اعتبار مصوب براي اجراي اين طرح در سال جاري 309 ميليارد تومان است، گفت: با استفاده از ابتكار مهندسي ارزش در كل هزينه هاي اجراي اين طرح 20 درصد صرفه جويي ريالي خواهيم داشت.


دولت 30 ليتر بنزين به مردم عيدي داد

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور گفت: دولت به مناسبت عيد فطر 30 ليتر بنزين اضافه به سهميه رانندگان واريز خواهد كرد.
به گزارش فارس، بهروز مرادي در پايان جلسه هيئت دولت و در جمع خبرنگاران با اشاره به
فرا رسيدن عيد سعيد فطر از عيدي بنزيني دولت خبر داد.
وي افزود: به مناسبت فرا رسيدن عيد فطر 30 ليتر بنزين اضافه بر سهميه قبلي به حساب رانندگان واريز خواهد شد.
معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور ادامه داد: از اين رو سهميه اين ماه 90 ليتر خواهد بود.
گفتني است در شب اول شهريور ماه جاري 60 ليتر بنزين ماهانه به حساب رانندگان واريز شده بود.


بهره برداري از قطعه 4 آزاد راه تهران- شمال به 15 مهر موكول شد

مدير عامل شركت ساخت اعلام كرد: قطعه 4 آزاد راه تهران- شمال تا 15 مهر امسال به بهره برداري مي رسد.
سيداحمد صادقي در گفت وگو با فارس درباره بهره برداري از قطعه 4 آزاد راه تهران شمال اظهار داشت: در اين مسير آزاد راهي 600 دستگاه انواع ادوات جاده سازي در حال فعاليت هستند.
وي ادامه داد: اگر همانطور كه وزارت راه و شهرسازي امروز به بنياد مستضعفان براي تكميل اين مسير آزادراهي فشار مي آورد، در دوران قبل نيز بر اين امر اصرار ورزيده بود، اين مسير آزادراهي هم اكنون تكميل شده و هر چهار قطعه آن به بهره برداري رسيده بود.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه علي رغم وعده مديرعامل آزاد راه تهران- شمال بهره برداري از قطعه چهار اين آزاد راه كمي ديرتر از اول شهريور انجام مي شود، تصريح كرد: اين قطعه حداكثر تا 15 مهر ماه به بهره برداري خواهد رسيد.


كوتاه اقتصادي

¤مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران گفت: فرو نشست زمين در بزرگراه محلاتي به خاطر نشت آب بود كه خوشبختانه در طول 7 ساعت اين مشكل برطرف شد. محمد پرورش افزود: نشت آب علت اصلي فرو نشست زمين در بزرگراه محلاتي بود كه خوشبختانه با تلاش همكاران در شركت آبفاي استان تهران ظرف 7 ساعت مشكل تركيدگي لوله آب برطرف شد.
¤مدير عامل شركت ملي گاز ايران از رسيدن خط لوله گاز صادراتي ايران به پاكستان به نقطه صفر مرزي در نيمه نخست سال آينده و بهره برداري از آن در قالب پروژه هاي «مهر ماندگار» خبر داد.
¤مديركل دفتر مهندسي و معيارهاي فني آب و آبفا وزارت نيرو از آغاز بهره برداري از چهار سد گلول، ارداك چناران، ماشكيد عليا و دانشمند در هفته دولت خبر داد.
¤ در حالي كه آمريكا تلاش دارد از طريق تحريم مالي مانع مبادلات تجاري ايران با جهان شود رويترز اعلام كرد اين كشور طي يك هفته 500 هزار تن گندم از بازار اروپا خريداري كرد. رويترز به نقل از تجار اروپايي اعلام كرد: دولت ايران طي هفته گذشته حدود 400 هزار تن گندم خريداري كرده كه بخش عمده اي از آن از اتحاديه اروپا، درياي بالتيك و درياي سياه بوده است. برخي از تجار ميزان گندم خريداري شده را تا 500 هزار تن نيز تخمين زده اند.
¤ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 84 ميليون اوراق بهادار، به 160 ميليارد ريال رسيد و بيشترين حجم معاملات را ذوب آهن اصفهان در بازار دوم با جابجايي 6 ميليون و 827 هزار سهم با نرخ هزار و 653 ريال داشت. كمترين حجم معاملات و بيشترين افزايش قيمت را مهندسي ساختمان تاسيسات راه آهن در بازار اول فرابورس با جابجايي 50 سهم و افزايش قيمت 5 درصد با قيمت پاياني 10 هزار و 774 ريال كسب كرد.
¤تازه ترين سنجش كارشناسي كيفيت نان توليدي در كشور نمره 5/77 از 100 درصد را نشان مي دهد كه از افزايش 5/3 درصدي كيفيت در مقايسه با خرداد ماه حكايت دارد.عباس قبادي معاون وزير صنعت با اعلام خبر بالا گفت: طبق بررسي ها، اقدامات انجام شده در زمينه توليد نان با كيفيت از جمله آموزش نانوايان، بهسازي و نوسازي واحدهاي نانوايي و نظارت بر آنها از متغيرهاي تاثيرگذار بر افزايش كيفيت نان توليدي در تير ماه است.قبادي افزود: ارزيابي مسئولين كنترل كيفي شركتهاي مناطق براساس شاخص هاي مندرج در استاندارد 2628 نان سنتي نشان مي دهد كه نان سنگك و تافتون با نمره كيفيت 78 از 100 بالاترين نمره را به خود اختصاص داده و نانهاي بربري و لواش به لحاظ كيفيت در رتبه هاي بعدي قرار دارند.
¤كاروان كمك هاي غيرنقدي شركت صنايع شير ايران به ارزش يك ميليارد ريال به مناطق زلزله زده ارسال شد. اين كمك ها شامل: شير، انواع محصولات لبني، موتور برق، يخچال و مي باشد.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14