(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 2 شهریور 1391 - شماره 20288

سبزي هاي سم زدا
مغناطيسي به نام محبت
ديوارهايي كه نم مي كشند
فراموشي دوران سالمندي
نكاتي براي بهتر شستن ظروف
دليل اضافه وزن پس از ماه رمضان
حرفه اي ترين چربي سوزهاي دنيا


سبزي هاي سم زدا

بدن انسان بر اثر غذاهايي كه مي خورد داراي باكتري ها و سمومي مي شود كه در دراز مدت مي تواند باعث بروز بيماري هاي متفاوت باشد.
سبزي ها از موادي هستند كه مي توانند به انسان در دفع اين سموم كمك كنند. در اين مطلب نگاهي خواهيم داشت به تعدادي از سبزي هاي سم زدا.
سير
سير به دليل داراي بودن تركيبات فراواني كه دارد يك سم زداي فوق العاده محسوب مي شود. اين ماده غذايي به بدن كمك مي كند تا سموم و مواد زائد به ويژه آلودگي هايي مانند سرب و جيوه از بدن خارج شوند. علاوه بر اين، سير داراي خواص ضدباكتريايي است براي همين مي تواند روده ها را به خوبي تميز كند.
كلم
خانواده كلم مثل كلم سبز، گل كلم، كلم برگ، كلم بروكسل، بروكلي و غيره جزو بهترين سبزي هاي موجود براي سم زدايي بدن است. به خاطر اينكه كلم ها كبد را تحريك مي كنند. مي توانيد انواع كلم ها را به صورت خام يا پخته شده در سالاد يا در غذاهاي ديگرتان به صورت رنده يا خرد شده استفاده كنيد. كلم ها در خدمت سلامتيتان هستند.
ميوه هاي قرمز
ميوه هاي قرمز رنگ جزو ميوه هاي سم زداي فوق العاده محسوب مي شوند. در بين ميوه هاي قرمز توت فرنگي خواص زيادي دارد. اين ميوه سرشار از پتاسيم است و مي تواند به تميز شدن كبد كمك زيادي بكند. از خواص تمشك، شاه توت و ميوه هاي قرمز ديگر غافل نشويد.
جعفري يك ضدعفوني كننده عالي و ادرارآور بسيار خوبي است. اين سبزي معطر و البته پرطرفدار عملكرد كليه ها را تحريك مي كند و نقش مهمي در دفع سموم بدن دارد. به غذاهايتان مثل سالادها، پاستاها، سوپ و غيره جعفري اضافه كنيد. اگر يك دوره سم زدايي جدي را شروع كرده ايد آب جعفري فوق العاده است.
ليموترش
ليموترش خواص زيادي دارد و دستگاه گوارش را تميز مي كند. علاوه بر اين ليموترش ادرار آور است و براي همين كليه ها را فعال تر كرده و به اين ترتيب سموم و مواد زائد بدن را دفع مي كند. اگر قصد داريد يك دوره سم زدايي را در پيش بگيريد بايد بدانيد كه هيچ چيز مانند آب ليموترش موثر نخواهد بود.
سيب
سيب حاوي فيبر موثري به نام پكتين است كه به مواد سنگين و زائد مي چسبد و حذف آن ها را آسان مي كند. علاوه بر اين، پكتين در فعاليت هاي زياد شركت دارد مثل دفع مدفوع از روده ها و بهبود عملكرد دستگاه گوارش، پس تا مي توانيد سيب نوش جان كنيد.

چغندرقند
چغندرقند نيز جز مواد غذايي سم زدا محسوب مي شود. در واقع چغندرقند حاوي «متيونين» است كه به رفع مواد زائد بدن كمك مي كند. «بتانين» موجود در آن باعث مي شود كه اسيدهاي چرب موجود در كبد زودتر تجزيه شوند. اگر يك دوره سم زدايي در پيش گرفته ايد چغندر قند را به صورت خام با آب ليموترش و ورقه هاي نازك پياز ميل كنيد.
 


مغناطيسي به نام محبت

بزرگي گفته هر عضوي عيب خودش را دارد. چشم معيوب، نابينا و گوش معيوب ناشنوا است. عيب دست و پا هم كجي و فلجي است، اما عيب «دل»، تهي بودن از محبت است.
همه ما تشنه دوستي و محبت هستيم حتي اگر بر زبان نياوريم، دوست داريم محبوب و مورد توجه ديگران باشيم، هرچند در اين و انفساي زندگي ماشيني كه عواطف انساني و احساسات، روز به روز تحليل مي رود و كم رنگ تر مي شود، با اين وجود بازهم به دنبال راهي براي جلب محبت ديگران مي گرديم. چرا؟ چون نياز به محبت از نيازهاي اساسي است كه از ابتداي وجود تا دم مرگ همراه ما خواهد بود. اما اين مغناطيس دروني را چگونه بايد در خود فعال كنيم و از همه مهم تر آن را بروز بدهيم؟
كارشناسان مذهبي مي گويند: هر يك از راه هاي تأثيرگذاري محبت و علاقه در دل مردم، فقط به خواست و اراده خدا ممكن است. به بيان ديگر ما هرگز نمي توانيم از هيچ راهي در قلب ديگران نفوذ كنيم، مگر اين كه خداي متعال كه عالم به مصالح و مفاسد امور است، راه نفوذ ما را باز كند. آيه شريفه 63 سوره انفال «لو انفقت ما في الارض جميعا ما الفت بين قلوبهم و لكن الله الف بينهم» نيز مؤيد همين مطلب است. دراين آيه خداوند متعال به رسول گرامي اش فرموده اند: «اگر تمام آن چه كه روي زمين است هديه بدهي، نمي تواني به (تنهايي و بدون ياري خدا) بين دل هاي مردم الفت و محبت ايجاد كني.
تمرين محبت در خانواده
ازدواج بهترين زمينه براي بروز و تمرين محبت آن هم يك محبت واقعي است. چرا كه خداوند چاشني اين ارتباط محبت آميز را با قراردادن مودت و رحمت بين زوجين قرار داده است.
اما يك خانواده خوب و با محبت بايد چه ويژگي هايي داشته باشد؟ محمد مهدي روان شناس و كارشناس مسائل خانواده در اين باره مي گويد: خانواده خوب يعني زن و شوهري كه با هم مهربان، با وفا و صميمي باشند و به يكديگر محبت و عشق بورزند. رعايت همديگر را بكنند و مصالح همديگر را گرامي و مهم بدارند. چون ركن زندگي زوجين انس و محبت و همدردي و تفاهم و صفا و صميميت است. چنين خانواده اي انسان هايي خوب تربيت مي كند و هرگز روي بدبختي را نخواهد ديد. در اين ميان صميميت بدون در ميان گذاشتن احساسات و عواطف خود با ديگران ايجاد نمي شود. در واقع محبتي كه در دل احتكار و زنداني شود، اثربخش نيست. محبت بايد در رفتار و گفتار و عمل بروز كند.جلوه هاي بروز محبت در زندگي بسيار متفاوت و گوناگون است. حسن خلق و خوش رويي، نرم خويي و مهرباني، ادب در كلام و رفتار، توجه و لبخند، درك و فهم طرف مقابل، حسن جويي و مثبت انديشي، احترام و قدرداني همه و همه از مصاديق مودت و محبت است. از رسول خدا(ص) هم نقل شده است كه خوش اخلاقي بهترين هديه اي است كه به مسلمان داده شده است.
وي مي افزايد: خوش رفتاري با همسر علاوه بر اينكه در كانون خانواده صفا و آرامش خاطر ايجاد مي كند و زن و شوهر را نسبت به يكديگر مهربان مي سازد، موجب پاداش اخروي و تقرب در پيشگاه الهي هم مي شود.
مهدوي ادامه مي دهد: نحوه برقراري ارتباط كلامي و طرز گفت وگو با همسر نيز بسيار مهم است چرا كه در ارتباط كلامي هر واژه يا عبارتي نوعي بار رواني و عاطفي دارد. البته محبت فقط به زن و شوهر خلاصه نمي شود، بلكه فرزندان هم در اين رابطه حق و حقوق و نيازهايي دارند، كه در صورت برآورده نشدن آنها با مشكلات بسيار زيادي مواجه مي شوند و حتي تا آستانه تباهي هم پيش مي روند. در اين ميان نقش پدر به عنوان مدير خانواده در برقراري و استحكام محبت، بيش از هر كس ديگري است. اوست كه بايد اين اكسير حياتي را همواره در پيكر خانواده به جريان بيندازد و اين كانون مقدس را هميشه به احساسات گرم و صميمانه اش، پرفروغ نگه دارد.
محبت چه هاكه نمي كند!
محبت، موثرترين و كارآمدترين شيوه تربيتي است. محبت جاذبه مي آفريند، انگيزه خلق مي كند، انسان هاي پرتلاطم و مضطرب را آرامش مي بخشد و فرزندان نابهنجار و ناسازگار را رام مي كند. محبت، سلاحي است كه به مرحله اي خاص از تربيت محدود نمي شود، اما كودكان و نونهالان بيشتر به آن نيازمندند. حضرت علي(ع) مي فرمايند: هركه فرزند خود را ببوسد، براي او پاداش و حسنه خواهدبود و هركه فرزند خود را شاد كند، خداوند در روز قيامت او را شاد خواهدكرد. (1)
به همين دليل است كه اگر انسان، به ويژه در دوره كودكي از محبت سيراب نشود، در بزرگسالي معمولا با ناهنجاري هايي مواجه مي شود.
مهدوي دراين باره مي گويد: به نظر بسياري از دانشمندان كمبود محبت، منشأ بسياري از عقده هاي رواني است. به همين سبب در مكتب تربيتي اسلام به عامل تربيتي محبت تأكيد بسيار زيادي شده است چون سيراب كردن كودك از محبت او را در مقابل بسياري از خطاهاي آينده واكسينه مي كند.
آفات محبت زيادي
مهدوي معتقد است كه محبت زيادي به اندازه كم محبتي آفت است. او مي گويد: محبت به فرزندان و ديگران به اين معنا نيست كه بدي هاي آنها را ناديده بگيريم. بلكه بايد حساب دوستي به فرزندان را از حساب تربيت و سازندگي جدا كنيم. بعضي از پدر و مادرها با محبت هاي بي جاي خود در لباس دوستي، بزرگ ترين خيانت را در حق فرزندان خود مرتكب مي شوند. زياده روي در محبت نيز فرزندان را از خود راضي و كم مقاومت بار مي آورد و در مقابل مشكلات زندگي احساس حقارت مي كند. بنابراين نبايد در اثر افراط در محبت و تعريف و تمجيدهاي آن چناني، فرزندمان را با شخصيت كاذب بزرگ كنيم به طوري كه خود را بالاتر از آنچه هست، تصور كند و بدتر از آن از ديگران بخواهد كه شخصيت كاذب او را بپذيرند و ستايش كنند.
چگونه به فرزندانمان محبت كنيم؟
اظهار محبت در كودكي فرزندمان را از ابتلا به عقده هاي نفساني و احساس كمبود حقارت مصون مي دارد، برعكس كودكي كه از محبت گرم پدر و مادر محروم بوده يا نياز او به درستي اشباع نشده در درون خويش احساس محروميت مي كند و نسبت به پدر و مادر و ديگراني كه او را دوست ندارند، دچار عقده مي شود. چنين انساني در معرض هرگونه انحراف و فسادي خواهدبود. به عقيده بسياري از دانشمندان اكثر تندخويي ها، خشونت ها، لجبازي ها، زورگويي ها، بدبيني ها، اعتياد، افسردگي، گوشه گيري، نااميدي، و ناسازگاري معلول عقده حقارتي است كه در اثر محروميت از محبت به وجود آمده است. مهدوي دراين باره مي گويد: در اثر اين عقده حقارت ممكن است فرد دست به دزدي، قتل نفس يا طغيان بزند تا از پدر و مادر و مردمي كه او را دوست ندارند، انتقام بگيرد. حتي ممكن است خودكشي كند تا از وحشت دردناك محبوب نبودن نجات پيدا كند. بسياري از كودكان و نوجواناني كه از منزل و شهر و ديار خود فرار مي كنند انگيزه شان فقط و فقط كم مهري والدينشان بوده است.
وي روش هاي ابراز محبت به نوجوانان را اينگونه بيان مي كند:
يكي از راه ها اين است كه در تصميم گيري ها مسئوليت بيشتري به آنها بدهيم. با چنين كاري نشان مي دهيم كه براي رشد شخصيت آنان ارزش قائليم. اگر شنونده خوبي براي درد دل هاي نوجوان خود باشيد، در واقع به نوعي به او محبت كرده و نشان مي دهيد كه دوستش داريد. نوجوان شما اگرچه در اين سن وقت زيادي از شما نمي گيرد و بسيار مستقل تر از زمان كودكي است، ولي دوست دارد نگران او باشيد و برايش ارزش قائل شويد.
دليل بيشتر لغزشها
روان شناسان معتقدند افزايش جرم و انحراف در ميان نوجوانان نيازهاي مالي نيست، بلكه كمبودهاي عاطفي است، آنان در تأكيد اين موضوع گفته اند، خانواده نخستين جامعه اي است كه فرزندان روابط اجتماعي و برقراري ارتباط با ديگران را مي آموزند. از اينرو وقتي روابط حاكم بر خانواده مبتني بر محبت و امنيت باشد، نوجوان براي رهايي از هر مشكلي به خانواده خود پناه مي برد. در غير اين صورت به هر دستاويزي خارج از منزل چنگ مي زند. اما چرا جوانان ما از خانه و خانواده دور شده اند؟ مهدوي دليل آن را رشد سريع علم و تكنولوژي مي داند. او از اينترنت مثال مي آورد و مي گويد: زندگي فرزندان نسل امروز تا حدي از چارچوب بسته خانواده خارج شده است. چون جوان امروزي با فشار دادن يك دكمه با دنيا ارتباط برقرار مي كند. از سوي ديگر والدين هم به شدت سرگرم تأمين معاش شده اند و وقت كمتري را با فرزندان خود سپري مي كنند. هرچه فاصله خانواده با فرزندان بيشتر شود، نوجوان تمايل بيشتري براي پر كردن آن با فرد يا چيز ديگري را مي كند و به همين ترتيب احساس مي كند ديگران حرف او را بهتر از اعضاي خانواده مي فهمند و اين چنين است كه به دام فرصت طلبان مي افتد.
تيشه به ريشه هم نزنيم
يكي ديگر از عوامل اجتماعي شدن به عقيده جامعه شناسان تجارب دوران كودكي است. آنان مي گويند از آنجا كه فضاي خانواده آكنده از مهر و محبت، فداكاري و گذشت، صميميت و گرمي و درعين حال گاهي توأم با حسادت و رشك، دشمني و كينه توزي، نفرت و خشم است، كودكان در جريان اجتماعي شدن اين گونه عواطف را در كنار والدين و خواهران و برادران خود تجربه مي كنند. از اين رو اعضاي خانواده آن قدر به هم وابسته اند كه هر نوع مشكل يا مسئله يك عضو خانواده بطور مستقيم يا غيرمستقيم بر زندگي ساير اعضا تأثير مي گذارد.
از اين روست كه اختلافات زناشويي و نزاع بين پدر و مادر باعث مي شود محيط خانواده براي تربيت فرزندان، ناامن و نامناسب شود. مهدوي در اين باره مي گويد: وقتي خانواده كانون و محيط مناسبي براي زندگي نباشد، فرزندان سعي مي كنند بيشتر اوقات خود را در خارج از خانواده بگذرانند و اين كار ارتباط با ديگراني كه چون شكارچيان ماهري به دنبال شكار مي گردند، را زياد مي كند.
وي با بيان اينكه عوامل گوناگوني پيوند عاطفي خانواده را به مخاطره مي اندازد، مي گويد: يكي از اين عوامل فردگرايي و انزواست. امروزه رسانه جاي ارتباط بين فردي و چهره به چهره را گرفته و موجب گرايش افراد به فردگرايي شده است. اين ابزارها به تدريج فضاي رواني و محيطي گفت وگو را در يك ارتباط بين فردي خدشه دار مي كنند و اعضاي خانواده را به جاي همگرايي به واگرايي سوق مي دهند. تا جايي كه اعضاي خانواده صرفاً در يك فضاي فيزيكي مشترك زندگي كرده، اما هيچ تعاملي باهم نخواهند داشت.
متأسفانه با ادامه اين روند اهداف خانواده نيز به تدريج واگرا شده و ا زهم منفك مي شوند. در اين مسير تعامل واقعي فرد بجاي آنكه با افراد ديگري در محيط انساني سامان بيابد، با رسانه هاي الكترونيكي، شكل مي گيرد و به دليل برتري تكنولوژيكي و تجهيزات خيره كننده رسانه اي، نوعي رعب فرهنگي و انفعال شخصيتي در فرد ايجاد مي شود. نتيجه اين مي شود كه افراد خانواده به جاي گفت وگوي صميمي با يكديگر كه مي تواند به تقويت پيوندهاي عاطفي و انسجام اعضاي خانواده منجر شود، با ابزارهاي الكترونيكي ارتباط برقرار مي كنند، ارتباطي كه فاقد بار عاطفي، احساسي و هيجاني است. به همين دليل امروزه در سطح جهاني شاهد فروپاشي نهاد خانواده هستيم كه متأسفانه اين فروپاشي در زمينه هاي اخلاقي است.
 


ديوارهايي كه نم مي كشند

يكي از مشكلاتي كه بسياري از ساختمان ها با آن روبه رو هستند نم كشيدن ديوارها است. اين مشكل در طي مدت زمان طولاني مي تواند باعث تخريب بخشي از ديوار و يا سقف خانه شود.
آرامش مهم ترين نكته اي است كه هرخانوا ده اي انتظار آن را دارد. يكي از مهم ترين نكته هاي رسيدن به اين آرامش خانه اي آرام و راحت است. براي اينكه خانه زيبا و سالمي داشته باشيد كه بتوانيد در آن با آرامش زندگي كنيد بايد نكات بسيار زيادي را مدنظر داشته باشيد چرا كه مشكلات بسيار زيادي در كمين خانه شما است.
يكي از اين مشكلات نم كشيدن ديوارها و به مرور تخريب شدن آنهاست. در اين مطلب نكاتي را در مورد اين مشكل به شما گوشزد مي كنيم كه با انجام آنها مي توان از تخريب خانه ها جلوگيري كرد.
رطوبت را كاهش دهيد
يكي از مهم ترين دلايلي كه مي تواند باعث بروز اين مشكل شود رطوبت خانه ها است.بهترين راه نيز كم كردن ميزان اين رطوبت است. در برخي از خانه ها از وسيله هاي افزايش رطوبت استفاده مي شود كه بهتر است ميزان كمتري از اين وسيله استفاده شود. يكي ديگر از راه هاي كاهش رطوبت بازكردن پنجره ها است كه باعث مي شود تا رطوبت خانه خارج شود.
لباس ها را سريع خشك كنيد
بسياري از خانه ها اين روزها آپارتماني شده اند و جايي براي خشك كردن لباس ها وجود ندارد. در اين موارد خانم هاي خانه مجبورهستند تا لباس ها را در خانه خشك كنند. يكي ديگر از عواملي كه باعث نم كشيدن ديوارها مي شود زيادماندن لباس هاي خيس در فضاي خانه است. سعي كنيد تا به سرعت لباس ها را خشك كنيد. همچنين در داخل خانه رطوبت نيز افزايش مي يابد.
درهنگام شستن ديوارها مراقب باشيد
در هنگام شستن ديوارها مواظب باشيد از آب زيادي استفاده نكنيد. برخي از خانواده ها براي اينكه ديوار تميزتري داشته باشند در مدت هاي كوتاه ديوار خانه ها را مي شويند و همچنين استفاده از مواد شوينده براي تعداد دفعات زياد مي تواند باعث اين مشكل و همچنين از بين رفتن رنگ ديوار شود.
لكه هاي آب
يكي از نكاتي كه بايد به آن دقت كنيد لكه هاي آب است. بعضي مواقع ديوارهاي خانه حالت اوليه خودش را از دست مي دهد. اين مي تواند نشانه اي از وجود نشتي آب در پشت ديوارها باشد. به محض اينكه اين لكه ها را ديديد سريعا براي حل اين مشكل اقدام كنيد.
 


فراموشي دوران سالمندي

افزايش سن با افزايش از دست دادن سلول هاي مغزي همراه است اما اين مسئله تنها مختص دوران سالمندي نيست؛ بلكه همه ما در تمام طول عمر روزانه تعدادي سلول عصبي مغز را از دست مي دهيم. اين سرعت با افزايش سن بيشتر مي شود و در بعضي افراد سالمند توانايي شناختي آسيب مي بيند. در افراد بالاي سن 65سال اختلال در به يادآوردن وقايع نزديك ديده مي شود. اين اتفاق در افراد سالمندان بالاي سن 85سال بيشتر و به وفور ديده مي شود، اما هميشه به معناي بيماري نيست.
در زمينه فراموشي سالمندان، از حالتي به نام نشانگان فراموشي خوش خيم سالمندي صحبت مي شود. در اين وضعيت فقط حافظه نزديك سالمند آسيب مي بيند ولي ساير عملكردهاي شخصيتي و شناختي فرد سالم است و فرد تنها از به يادآوردن وقايع نزديك عاجز است. در اين صورت نياز به مداخله پزشكي و درمان دارويي نيست. تنها لازم است فرد از وسايلي كه به يادآوردن را راحت تر مي كند استفاده كند. به عنوان مثال يك دفترچه براي يادداشت مواردي كه فراموش مي شود و يا استفاده از نشانه هايي در محيط منزل مي تواند در اين زمينه به سالمند كمك كند.
اما هميشه فراموشي سالمندي به اين شكل خوش خيم نيست. در بعضي موارد به سرعت پيشرفت مي كند و با اختلالاتي نظير اختلال در توجه و تمركز، اختلال در بازشناسي اشياء و اشخاص، اختلال در عملكرد حركتي، اختلال در تكلم و افت شديد عملكرد فرد همراه است. وقتي با چنين وضعيتي روبرو مي شويم لازم است هرچه سريع تر با پزشك متخصص مشورت شود. به اين دليل كه اين سير تخريبي مي تواند نشانه اي از اختلال زوال عقل يا دمانس كه شايع ترين نوع آن بيماري آلزايمر است، باشد.
انواع ديگر از زوال عقل با شيوع كمتر نيز وجود دارد از جمله دمانس هاي عروقي كه در اين دمانس ها افرادي كه عوامل خطر عروقي مانند فشار خون بالا، ديابت، چربي خون بالا و استرس هاي روانشناختي شديد دارند، مبتلا مي شوند.
در حقيقت هر كدام از اين دمانس ها كه اتفاق بيفتد كليد اصلي كنترل بيماري تشخيص زودرس است. بنابراين در مواردي كه ذكر شد بايد هرچه زودتر به پزشك مراجعه كرد تا عوامل پيشرفت دهنده كنترل شده و بيماري بهتر درمان شود. زماني كه بيمار با علائم پيشرفت بيماري مراجعه مي كند عملاً كار درماني جدي نمي توان انجام داد. اين درحالي است كه در مراحل ابتدايي بيماري مي توان از درمان دارويي و غيردارويي بهره برد. هرچند كه درمورد هيچ يك از انواع زوال عقل درمان قطعي وجود ندارد.
از نشانه هاي پيشرفت زوال عقل سالمندي مي توان به توهم، هذيان و اختلالات رفتاري اشاره كرد كه در اين مرحله درمان هاي دارويي تنها مي تواند بيماري را تا درجات خفيفي كنترل كند. در مراحل پيشرفته اين بيماري كه با فراموشي ساده شروع شده تمام قواي دماغي فرد را مي گيرد و فرد را به مانند صدف تو خالي تبديل مي كند. در اين صورت به خاطر كوچك شدن مغز، سالمند از نظر شخصيتي نيز دچار مشكل مي شود.
اما مطالب ذكر شده نبايد باعث نگراني بيش از حد خانواده ها شود و دليل اين نيست كه حتماً سالمندي بستر آسيب هاي جدي مغزي است؛ چراكه اكثر سالمندان به زوال عقل مبتلا نمي شوند. درجات خفيف هم عموماً سير پيش رونده ندارد و صرفاً با آگاهي از شرايط چه از طرف خود سالمند و چه از طرف خانواده زندگي مي تواند با كيفيت مطلوب ادامه يابد. اما براي اينكه دچار اين اختلال نشويم بهتر است از سنين جواني به فكر باشيم و توصيه مي شود موارد زير را به كار بنديم:
- تغيير سبك زندگي به شيوه صحيح
- تغذيه مناسب
- ورزش و فعاليت جسماني منظم
- استفاده از غذاهاي دريايي
- دوري از استرس هاي روانشناختي
- اجتناب از مصرف الكل و ساير مواد محرك
- مطالعه و انجام عمليات ذهني و تفكر
مريم سادات كاظمي
 


نكاتي براي بهتر شستن ظروف

شستن ظرف ها اين روزها شايد با ماشين هاي مخصوص باشد اما خانه هاي بسياري هستند كه هنوز از اين وسايل استفاده نمي كنند و بايد طريقه درست شستن ظرف را بدانند.چنانچه ظروف شما جرم چربي گرفته اند و شست وشو را با دست انجام مي دهيد، كافي است با توجه به جنس ظروف مختلف به توصيه هاي زيرعمل كنيد:
ابتدا سينك را از آب پر كنيد، نصف فنجان جوش شيرين معمولي به آن بيفزاييد و ظروف را در آن قرار دهيد. خواهيد ديد كه جرم چربي را كاملا مي برد. افزودن سركه به آب داخل سينك نيز نتيجه خوبي دارد، زيرا سركه در از بين بردن لكه هاي چرب به عنوان يك برنده ملايم عمل مي كند و در ضمن، اثر ضدعفوني كنندگي نيز دارد.
همچنين بهتر است شست وشو را از ظروف تميزتر آغاز كنيد و با ظروف كثيف و چرب خاتمه دهيد. به اين ترتيب، لازم نيست آب سينك ظرف شويي را چند بار عوض كنيد.
-مايع ظرفشويي: ته مانده هاي صابون را جمع كنيد و آنها را در يك قوطي رنده كنيد. سپس يك يا دو قاشق سوپخوري جوش شيرين و آبجوش به آن بيفزاييد. مخلوط را در يك قوطي مايع ظرفشويي خالي كنيد و حالا مايع ظرفشويي خانگي آماده است.
-قابلمه و ظروف پخت وپز: قابلمه يا ظروف پخت و پز كثيف را از آب داغ پر كنيد و نصف فنجان پاك كننده مخصوص ماشين ظرفشويي (مايع يا پودر) به آن بيفزاييد. بگذاريد چند ساعت به همين ترتيب بماند و سپس خوب آبكشي كنيد.
-لكه هاي چاي و قهوه: با استفاده از يك تكه پارچه آغشته به جوش شيرين مي توان اين گونه لكه ها را با اطمينان خاطر از قهوه خوري و فنجان، و حتي چيني هاي مرغوب، پاك كرد.
-ظروف از جنس روي: بعد از خريد ظروف رويي، قبل از استفاده مي توانيد داخل ظرف را آب بريزيد، چند قاشق سركه اضافه كنيد و آن را چند دقيقه روي اجاق قرار دهيد تا بجوشد و بعد آب آن را خالي كرده و از ظرف استفاده كنيد، هرگز سياه نمي شود.
اگر اين ظروف سياه شده، براي تميز كردن آن از سيم ظرف شويي و صابون استفاده كنيد. اگر اين ظروف به اثر سرخ شدن يا پختن غذا سياه شده، ظرف خالي را روي اجاق قرار دهيد و شعله را روشن كنيد. با اين كار تمام قسمت هاي سياه ظرف بصورت دود از ظرف خارج مي شود و ظرف شما كاملا سفيد مي شود. به شرط اينكه بعد از خاموش كردن اجاق تا قبل از سرد شدن ظرف آب به آن نپاشيد. چون اين كار باعث سوراخ شدن ظرف مي شود.
-تميز كردن ظرفي كه در آن غذا سوخته: اگر غذا به ته قابلمه چسبيده، هرگز كارد، قاشق يا كفگير فلزي براي پاك كردن آن به كار نبريد. كافي است آن را از آب گرم پر كنيد و مقداري نمك نيز به آن اضافه كنيد. اگر غذا خيلي محكم به قابلمه چسبيده، مقداري سركه در آن بريزيد و بجوشانيد تا كاملا پاك شود.
 


دليل اضافه وزن پس از ماه رمضان

كارشناس مسئول بهبود تغذيه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: بدن در طول ماه رمضان سوخت و ساز خود را بسته به شرايط كاهش مي دهد. بنابر اين نبايد بعد از ماه رمضان غذاي فراواني مصرف كرد زيرا افزايش وزن ناگهاني را به دنبال دارد.
دكتر «زهرا اباصلتي» در مورد لزوم رعايت اصول تغذيه مناسب پس از ماه مبارك رمضان افزود: رعايت اصول تغذيه پس از ماه مبارك رمضان به منظور پيشگيري از مشكلات گوارشي ضروري است. از اين رو نبايد پس از يك ماه روزه داري غذاهاي چرب و درحجم بالا و پر ادويه استفاده كرد زيرا به دستگاه گوارش صدمه مي زند بهتر است صبحانه درحد مناسب و در وعده ناهار و شام غذاهاي كم چرب و سبك و حاضري مانند ماست و خيار، نان و پنير و هندوانه استفاده كرد.
برخي از افراد درماه رمضان موفق به كاهش وزن شده اند كه بيشتر به علت از دست دادن آب بدن است كه و اگر اين وضعيت ادامه يابد باعث كاهش قواي جسمي و فكري آن ها مي شود. بنابراين بايد پس از ماه رمضان به تامين آب بدن و جبران آب از دست رفته تاكيد شود و روزانه 8 تا 10 ليوان آب بنوشند.
برخي از افراد در طول ماه رمضان با كاهش كالري دريافتي موفق به كاهش وزن شده اند اين افراد بايد سعي كنند وزن خود را ثابت نگه دارند و دراين زمينه از ورزش و تحرك بدني نيز غافل نشوند.
دريافت زياد شيريني و غذاهاي چرب در ماه رمضان منجربه كاهش دريافت سبزي، ميوه و لبنيات و در نتيجه كاهش دريافت ويتامين ها و املاح معدني شده از اين رو بهتر است برنامه ريزي در جهت دريافت مناسب سبزي ها و ميوه ها و همچنين لبنيات انجام شود.
وي خوردن غذا در رأس ساعت معين، خوردن غذا در دو وعده اصلي صبح و شام و استفاده از ميان وعده در وعده ناهار به جاي خوردن غذاهاي سنگين و چرب در وعده ناهار، استفاده از غذاهاي سنتي و سالم در سفره خانوار و كاهش مصرف غذاهاي آماده و فست فودها را براي افرادي كه مي خواهند لاغر شوند، توصيه كرد.
 


حرفه اي ترين چربي سوزهاي دنيا

سوزاندن چربي و لاغر شدن به ساده ترين روش، يكي از آرزوهاي هر فرد چاقي است. اين افراد دوست دارند تا خيلي راحت به وزن دلخواهشان برسند.
گاهي اوقات برخي از افراد دوست ندارند خيلي ورزش كنند و بيشتر مي خواهند با استفاده از غذاهاي جايگزين ميزان زيادي وزن را كم كنند. در ادامه به برخي از اين جايگزين ها اشاره مي كنيم.
آب
آب به طور طبيعي جلوي گرسنگي را مي گيرد. تحقيقات فراواني نشان داده نوشيدن آب فراوان، به كاهش سريع تر وزنتان كمك مي كند. طبق بررسي هاي محققان آلماني با خوردن روزانه 481 گرم آب، متابوليسم بدن 30 درصد افزايش مي يابد: در ضمن نوشيدن آب جلوي گرسنگي را هم مي گيرد و تا حدي سيركننده است.
چاي سبز
به جاي اينكه معتاد به مصرف چاي سياه و قهوه به دليل كافئين بالا شويد، چاي سبز بنوشيد. تحقيقات نشان داده است مصرف چاي سبز متابوليسم بدن را افزايش مي دهد و به كاهش وزن كمك مي كند.اين نوشيدني پر فايده خواص ضد سرطاني دارد و جلوي ناراحتي هاي
قلبي-عروقي را مي گيرد.
شير
تحقيقات اخير پژوهشگران نشان داده كلسيم به كاهش وزن كمك مي كند. البته هنگام خريد لبنيات بايد اين نكته را مدنظر بگيريد كه لبنيات كم چرب تهيه كنيد.
سوپ
سوپ، پيش غذا يا عصرانه خوبي است. طبق بررسي هاي پژوهشگران دانشگاه Pennstate افرادي كه به عنوان پيش غذا سوپ مي خورند 100كالري كمتر در روز مصرف مي كنند و وزن كم مي كنند.
غلات كامل
متخصصان توصيه مي كنند به جاي نان سفيد و برنج سفيد فيبر بيشتري مصرف كنيد و غلات كامل را در برنامه غذايي خود بگنجانيد. غلات كامل احساس سيري را القا مي كنند. درحالي كه غلات تصفيه شده حاوي قند بوده و گرسنه مي كنند. غلات كامل متابوليسم را بهبود مي بخشند و زمان هضم و جذب مواد غذايي را افزايش مي دهند.
گوشت مرغ
تحقيقات فراواني نشان داده است مصرف پروتئين بالا مي تواند به كاهش چربي و افزايش بافت ماهيچه اي كمك كند. مصرف 85 گرم گوشت مرغ بدون پوست حاوي 120كالري، 26گرم پروتئين و يك گرم چربي است.
گريپ فروت
تمامي منابع ويتامين C مي تواند ميزان ترشح انسولين را كاهش مي دهد و سبب كاهش وزن شود. البته اگر دارو مصرف مي كنيد در رابطه با مصرف همزمان آن با مركبات با پزشك خود مشورت كنيد. زيرا گاهي اين مواد بر هم تاثير منفي مي گذارند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14