(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 7 شهریور 1391 - شماره 20292

رئيس موسسه پژوهش هاي بازرگاني اعلام كرد
ايجاد فرصت هاي اقتصادي براي ايران در اجلاس عدم تعهد
قيمت نفت از مرز 116 دلار عبور كرد
آشفتگي بازار خودرو و سردرگمي خريداران
كاهش 40 روزه رسيدگي به دعاوي كارگري
ايجاد يك ميليون شغل جديد صنعتي طي 7 سال
آماده باش 2000 گشت راهداري در جاده ها
از سوي مقامات آمريكايي بانك ايتاليايي به دليل همكاري با ايران تحت بازجويي قرار گرفت
با هدف حذف واسطه ها صورت مي گيرد
افتتاح 30 فروشگاه تعاوني مصرف هميار
در 5 ماه نخست سال جاري ارزش تجارت غيرنفتي ايران به 6/37 ميليارد دلار رسيد
جوابيه سازمان حمايت از مصرف كننده درباره يك گزارش و توضيحات كيهان
كوتاه اقتصادي


رئيس موسسه پژوهش هاي بازرگاني اعلام كرد

ايجاد فرصت هاي اقتصادي براي ايران در اجلاس عدم تعهد

رئيس موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني معتقد است اجلاس جنبش عدم تعهد فرصت مناسبي براي توسعه روابط اقتصادي ايران با كشورهاي عضو فراهم مي آورد.
مهدي فتح اله گفت: رهبران جنبش عدم تعهد در حالي در تهران گرد هم مي آيند كه موقعيت اين جنبش در صحنه جهاني نسبت به زمان شكل گيري آن در دهه 1960، كاملا متفاوت شده است؛ در آن مقطع و در زماني كه اين نهاد در سال 1961 بنيان نهاده شد، مهمترين وجه مشترك اعضا، جايگاه نامناسب آنها در ساختار قدرت و ثروت بين المللي و فقر فراگير در اين كشورها بود. بنابراين به طور طبيعي، دستور كار اين كشورها و اين اجلاس در آن مقطع زماني، شكوه از سياست هاي ابرقدرت ها بود. اما در وضعيت فعلي، بسياري از كشورهاي عضو اين جنبش و به طور كلي، جهان در حال توسعه، به مهمترين كانون رشد اقتصادي در دنيا تبديل شده اند. شاهد اين مدعا، آنكه مهمترين قدرت هاي در حال ظهور و اميدهاي آينده اقتصاد جهاني، در جهان در حال توسعه و از اعضاي اين جنبش هستند و ديگر آنكه بخش اعظم طبقه متوسط جهان (كه به سرعت نيز رو به گسترش است). در اين كشورها ساكن هستند.
وي افزود: فرصت هاي ناشي از برگزاري اجلاس عدم تعهد در تهران براي كشوري با مختصات ايران را مي توان به طور عمده در حوزه اقتصاد و تجارت سراغ گرفت. مناسبات اقتصادي خارجي ايران در سه دهه گذشته و به ويژه در سال هاي اخير، خواسته يا ناخواسته، يك تغيير استراتژيك به خود ديده است و آن اينكه پس از چند دهه، كشورهاي در حال توسعه، به ويژه كشورهاي آسيايي، به مهمترين شركاي تجاري ايران مبدل شده اند؛ به بيان ديگر، تغيير در قطب هاي ثروت و قدرت بين المللي، با سرعت بيشتري بر وضعيت ايران تاثير گذاشته است؛ به گونه اي كه كشورهاي در حال توسعه، هم به مهمترين مقاصد صادراتي ايران به ويژه خريداران نفت اين كشور و هم به مهمترين بازارهايي كه ايران نيازهاي وارداتي خود را از آنها تامين مي كند، تبديل شده اند.
فتح اله اضافه كرد: از آنجايي كه احتمالا تنش ايران و غرب تا آينده ميان مدت تداوم خواهد يافت. بنابراين جهان در حال توسعه كه به شدت در حال رشد است، تنها روزنه استراتژيك پيش روي كشور محسوب مي شود. از اين رو، برگزاري اين اجلاس، فرصتي را فراهم مي آورد تا پيوندهاي اقتصادي-استراتژيك جديدي را بتوان با كشورهاي آينده دار در اين منطقه شكل داد.
به گزارش فارس رئيس موسسه پژوهش هاي بازرگاني ادامه داد: طبيعي است كه در كوتاه مدت، توجه و تمركز ايران در تعامل با كشورهاي عضو عدم تعهد، بايد در راستاي كاهش آثار تحريم ها باشد اما اين جنبش و به ويژه اعضاي كليدي آن، گشايشي استراتژيك براي آينده ايران به شمار مي آيند و ضرورت دارد كه نگاه اقتصادي-استراتژيك به اين كشورها، بلندمدت و بر مبناي خيزش كشورهاي در حال توسعه و نقش روزافزون آنان در تجارت جهاني باشد. در حال حاضر كشورهاي در حال توسعه، حدود دو سوم توليد ناخالص داخلي جهان را توليد مي كنند و بزرگ ترين بازارهاي در حال ظهور در اين كشورها قرار دارند.
وي در پايان تاكيد كرد: مهمترين فرصتي كه جنبش عدم تعهد و تعامل با اعضاي كليدي اين جنبش براي ايران فراهم مي آورد، نه در حوزه سياست و ژئوپلتيك، بلكه در حوزه صنعت و تجارت است زيرا جنبش عدم تعهد به لحاظ سياسي مجمعي متفرق و داراي تعارضات گسترده ميان اعضاي آن بر سر موضوعات مختلف است اما در حوزه اقتصاد و تجارت، كشورهاي در حال توسعه عموما چه در نهادهاي بين المللي و چه در بسط مناسبات دوجانبه، از منافع مشترك گسترده اي برخوردارند. بنابراين، نقطه قدرت و جنبه فرصت زاي اين جنبش براي ايران، برخلاف تصور عمومي، نه در حوزه سياست و قدرت، بلكه در حوزه تعاملا بلندمدت اقتصادي است.


قيمت نفت از مرز 116 دلار عبور كرد

احتمال بروز توفان در خليج مكزيك وايجاد اختلال در توليد نفت اين منطقه باعث افزايش بهاي نفت در بازارهاي جهاني شد.
بر اين اساس پس از آرامش نسبي قيمتي در بازار جهاني نفت، از روز يكشنبه با وقوع طوفان ايزاك در آمريكا و منطقه خليج مكزيك، طلاي سياه براي چندمين بار متوالي در تابستان سالجاري با افزايش چند دلاري در هر بشكه همراه شده است.
در شرايط فعلي ايالات متحده آمريكا با مصرف روزانه بيش از 18 ميليون بشكه نفت بزرگ ترين مصرف كننده طلاي سياه در جهان است و وقوع طوفان هاي ايزاك در اين منطقه موج جديد نگراني در بازار اين كالاي استراتژيك به وجود آورده است.
گزارش هاي رسمي حاكي از آن است كه با نزديك شدن طوفان موسمي ايزاك به خليج مكزيك، توليدكنندگان آمريكايي نفت و گاز در اين منطقه، عمليات پيشگيري از حوادث ناشي از اين طوفان را آغاز مي كنند.
شركت بريتيش پتروليوم به عنوان بزرگ ترين توليدكننده نفت و گاز درخليج مكزيك اعلام كرد: سكوي ثاندر هورس، بزرگ ترين سكوي فراساحلي نفت و گاز جهان را تعطيل مي كند.
در همين حال به دنبال نزديك شدن توفان سهمگين ايزاك به سواحل خليج مكزيك، قيمت جهاني نفت ديروز (دوشنبه) از مرز 116 دلار در هر بشكه عبور كرد.
اين در حالي است كه آمريكائيها تلاش كرده بودند با طرح استفاده از ذخائر استراتژيك خود مانع از افزايش دوباره بهاي نفت شوند.
در آخرين معاملات انجام گرفته قيمت هر بشكه نفت برنت درياي شمال در بازار لندن با يك دلار و 19 سنت بشكه اي بيش از 116 دلار و 33 سنت به خريداران تحويل شده است.
همچنين بهاي هر بشكه نفت سبك آمريكا در بازار نيويورك هم با يك دلار و 2 سنت افزايش در محدوده 97 دلار و 17 سنت معامله شده است.
در كنار وقوع طوفان ايزاك در آمريكا، آتش سوزي در بزرگترين پالايشگاه نفت ونزوئلا، اجراي سياست انبساط اقتصادي در آمريكا و ادامه درگيري هاي ژئوپوليتيكي در منطقه خاورميانه در گراني بهاي نفت اثرگذار بوده است.
شمارش معكوس براي
عرضه نفت 111 دلاري ايران
به گزارش مهر، مديريت امور بين الملل شركت ملي نفت ايران هم با انتشار گزارشي درباره آخرين وضعيت قيمت فروش نفت خام سبك و سنگين صادراتي ايران، اعلام كرد: 24 اوت سالجاري ميلادي بهاي نفت خام سبك صادراتي ايران در بازارهاي آسيايي 110 دلار و 39 سنت در هر بشكه معامله شده است.
همچنين نفت خام سبك ايران 24 اوت 2012 ميلادي براي عرضه در بازارهاي شمالغرب اروپا، حوزه مديترانه و آفريقاي جنوبي به ترتيب به 110 دلار و 98 سنت، 107 دلار و 65 سنت و 110 دلار و 10 سنت به مشتريان خارجي تحويل داده شده است.
در همين حال، بهاي نفت خام سنگين ايران هم در يك هفته گذشته با افزايش چند دلاري در بازارهاي چهارگوشه جهان معامله شده است به طوري كه نفت خام سنگين ايران با بهاي 108 دلار و 96 سنت به مشتريان آسيايي فروخته شده است.
قيمت نفت خام سنگين ايران براي عرضه در بازارهاي شمال غرب اروپا، حوزه مديترانه و آفريقا به ترتيب به 109 دلار و 50 سنت، 106 دلار و 40 سنت و 108 دلار و 60 سنت معامله شده است.
از سوي ديگر بهاي هر بشكه نفت خام سبك ايران در منطقه فوب سيدي كرير به 110 دلار و 20 سنت و هر بشكه نفت خام سنگين به 108 دلار و 31 سنت افزايش يافته است.


آشفتگي بازار خودرو و سردرگمي خريداران

بازار خودرو اين روزها آنقدر آشفته است كه برخي نمايندگي هاي فروش خودرو با هر قيمتي كه بخواهند محصولاتشان را به خريداران عرضه مي كنند.
نبود كنترل مناسب بر بازار خودرو باعث بر هم خوردن عرضه و تقاضا، تقويت قيمت هاي حاشيه بازار و افزايش خودسرانه قيمت برخي محصولات توسط نمايندگي هاي فروش خودرو شده است. اين در حالي است كه قيمت گذاري خودرو توسط كميته قيمت گذاري در وزارت صنعت انجام مي شود و اصولا سازمان حمايت بايد بر اجراي اين قيمتها كنترل داشته باشد.
مديران خودرو از جمله شركتهايي است كه محصولات آن با قيمتهاي مختلفي توسط نمايندگي هاي اين شركت عرضه مي شود. به گفته مدير يكي از نمايندگي هاي مديران خودرو و با استناد به سايت اين شركت، قيمت محصولات اين شركت طي يك هفته اخير حدود يك تا 5/1 ميليون تومان افزايش يافته است.
در عين حال هم اكنون ثبت نام براي فروش خودرو توسط نمايندگي هاي مديران خودرو متوقف است و برخي از نمايندگي ها از آغاز ثبت نامها از ابتداي هفته آينده خبر مي دهند.
با وجود اين افزايش قيمت، مدير فروش يكي از نمايندگي هاي مديران خودرو به فارس مي گويد: بحثها در مورد افزايش قيمت مجدد محصولات مديران خودرو در حال پيگيري است و احتمالا قيمتها باز هم افزايش خواهد يافت.
مسئول يكي ديگر از نمايندگي هاي مديران خودرو نيز در مورد اقدام برخي نمايندگيها براي افزايش قيمت خودسرانه محصولاتشان مي گويد: بازار آشفته است و هيچ كنترلي بر قيمتها وجود ندارد.
اين نحوه قيمت گذاري باعث سردرگمي خريداران شده و مشخص نيست كه قيمتهاي جديد محصولات مديران خودرو مورد قبول وزارت صنعت و كميته قيمت گذاري خودرو است يا خير.
سازمان حمايت نيز در اين مورد پاسخگو نبوده و قيمتهاي جديدي نيز براي محصولات مديران خودرو بر روي سايت اين سازمان درج نشده است.
در كنار قيمت گذاري خودسرانه برخي نمايندگي هاي شركتهاي خودروساز، برخي شركتها نيز در عرضه محصولات خود طوري عمل مي كنند كه با كاهش عرضه خودرو به بازار، قيمتها در بازار آزاد افزايش يابد و به اين ترتيب دلال بازي در بازار رونق بيشتري داشته باشد.
اين مسئله باعث افزايش اختلاف قيمت خودرو در بازار آزاد و كارخانه شده كه اين اختلاف قيمت گاهي تا 10 ميليون تومان نيز مي رسد.
رشد خودسرانه قيمتها در بازار خودرو در حالي ادامه دارد كه درخواست شركتهاي خودروساز براي افزايش مجدد قيمت محصولاتشان همچنان در كميته قيمت گذاري خودرو مطرح است.
تندر 90 پارس خودرو از جمله اين خودروها است كه با وجود افزايش قيمت 500 هزارتوماني طي يكي دو ماه اخير، باز هم بحثها در مورد رسيدن قيمت اين خودرو به بالاي 18 ميليون تومان مطرح است. در حال حاضر قيمت اين خودرو در نمايندگي هاي پارس خودرو 17 ميليون و 540 هزار تومان است.
قيمت مگان نيز در حال حاضر در نمايندگي هاي پارس خودرو 37 ميليون و 210هزار تومان است كه بحثهايي در مورد رسيدن قيمت اين خودرو به 40 ميليون تومان مطرح است.
تاخير در تعيين قيمت خودروها توسط كميته قيمت گذاري خودرو عاملي براي رشد قيمتها در بازار آزاد شده و در حال حاضر قيمت هر دستگاه مگان در بازار به 5/46 ميليون تومان رسيده است. قيمت تندر 90 پارس خودرو نيز در بازار 20 ميليون و 200 هزار تومان است كه بيش از 2 ميليون و 600 هزار تومان با قيمت كارخانه اختلاف دارد.در حال حاضر فروش اين دو محصول توسط نمايندگي هاي پارس خودرو متوقف است.آشفتگي بازار خودرو در حالي پس از ادغام وزارتخانه هاي صنايع و بازرگاني تشديد شده كه كنترل بازار وظيفه وزارت صنعت و سازمان حمايت است و با وجود انتقادات وزير صنعت از نحوه عملكرد خودروسازان در عرضه محصولاتشان، به هم ريختگي بازار همچنان ادامه دارد.
سكوت سازمان حمايت
در حالي افزايش قيمت محصولات مديران خودرو بدون مصوبه ستاد تنظيم بازار ابهاماتي را درباره قانوني بودن اين اقدام ايجاد كرده است كه مسئولان سازمان حمايت دراين باره سكوت كرده و به سوالات مطرح شده پاسخ نمي دهند.به گزارش خبرگزاري فارس، افزايش قيمت 2/5درصدي محصولات شركت مديران خودرو از 31 مرداد ماه بدون مصوبه ستاد تنظيم بازار به اين شركت ابلاغ شده است.
در 9 ماه گذشته اين سومين بار است كه محصولات اين شركت مجوز افزايش قيمت از سازمان حمايت دريافت مي كند. اين در حالي است كه محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور و رئيس ستاد تنظيم بازار كشور اعلام كرده است كه هرگونه افزايش قيمتي بايد با هماهنگي اين ستاد باشد.
قاسم نوده فراهاني عضو ستاد تنظيم بازار نيز از مطرح شدن اين افزايش قيمت در اين ستاد اظهار بي اطلاعي مي كند و معتقد است براساس دستور وزير صنعت، معدن و تجارت فعلا نبايد هيچگونه افزايش قيمتي درخصوص خودروهاي سواري صورت گيرد.
تلاش چند روز گذشته خبرنگار فارس براي گفتگو با شهرام ميرآخرلو، عضو كميته قيمت گذاري خودرو و مديركل دفتر نظارت بر كالاهاي فلزي و معدني سازمان حمايت تا لحظه تنظيم اين گزارش بي نتيجه مانده است.
 


كاهش 40 روزه رسيدگي به دعاوي كارگري

معاون روابط كار وزارت تعاون، كار و رفاه با اعلام كاهش زمان رسيدگي به دعاوي كارگري در بنگاه ها از 90 به 51 روز، گفت: 11 هزار كميته حفاظت فني در كارگاه ها تشكيل شد.
ابراهيم نظري جلالي به مناسبت هفته دولت با اعلام توسعه كميته هاي حفاظت فني و بهداشت كار به منظور كاهش حوادث ناشي از كار، از اجراي ده ها طرح جديد در حوزه روابط كار در طول 7 سال گذشته خبر داد و گفت: بسترها و ساختارهاي تازه اي براي پويايي اقتصاد ملي و حركت منسجم تر در جهت رسيدن به ايران 1404 فراهم شده است.
نظري جلالي ادامه داد: در راستاي تحقق راهبرد دولت هاي نهم و دهم مبني بر تحول ساختاري در حوزه روابط كار، طرح 3 جانبه گرايي در تمامي حوزه هاي تصميم گيري و تصميم سازي به اجرا درآمده است.
وي افزود: از آنجا كه پيش نياز ساختاري 3 جانبه گرايي، شكل گيري تشكل هاي كارگري و كارفرمايي است تعداد تشكل هاي كارگري و كارفرمايي از حدود 4000 هزار در ابتداي دولت نهم به حدود 8000 هزار تشكل در سال 90 رسيده است.
معاون وزير تعاون، كار و رفاه، گفت: افزايش تعداد كميته هاي حفاظت فني و بهداشت كار با هدف ارتقاي آگاهي هاي بهداشتي كارگران و كارفرمايان به منظور كاهش حوادث ناشي از كار در دستور كار اين معاونت قرار داشته است. بدين ترتيب در حال حاضر تعداد كميته هاي حفاظت فني و بهداشت كار از تعداد 2419 در سال 83 به 11310 كميته در سال 90 افزايش يافته است.
نظري جلالي تأكيد كرد: اجراي طرح هاي ياد شده باعث شده است كه تعداد حوادث ناشي از كار نسبت به تعداد افراد شاغل از سال 83 به اين سو روندي كاهشي پيدا كند، به طوري كه حوادث ناشي از كار به ازاي هر 100 هزار نفر در سال 83 كه تعداد 115 حادثه بود در سال 90 به 89 حادثه به ازاي هر 100 هزار نفر كاهش يافته است.وي گفت: از سوي ديگر حل هر چه سريعتر دعاوي مطرح شده در مراجع حل اختلاف با جديت پيگيري شده است. به طوري كه متوسط زمان رسيدگي به دعاوي كارگري و كارفرمايي در مراجع حل اختلاف در سال 83، 98 روز به طول مي انجاميده است در حالي كه با اجراي سياست هاي جديد مدت زمان رسيدگي به دعاوي در سال 90 به 51 روز كاهش يافته است.


ايجاد يك ميليون شغل جديد صنعتي طي 7 سال

وزير صنعت، معدن و تجارت از رشد 7 برابري سرمايه گذاري در حوزه صنعت و معدن خبر داد و رقم آن را 106 هزار ميليارد تومان اعلام كرد.
مهدي غضنفري گفت: ميزان سرمايه گذاري در دوره هاي 77 تا 83 حدود 15 هزار ميليارد تومان بوده است.
وي همچنين رقم سرمايه گذاري در 2 سال اخير (از ابتداي سال 89 تا پايان 90) را حدود 25 هزار ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: در اين مدت بيش از 13 هزار پروانه بهره برداري صادر شده است. از ابتداي دولت نهم تاكنون افزون بر 51 هزار پروژه صنعتي و معدني با بيش از يك ميليون نفر اشتغال به اتمام رسيده و مورد بهره برداري قرار گرفته است.
وي همچنين گفت: حجم توليد نشان دهنده انبوهي از سرمايه گذاري هاي انجام شده دارد به نحوي كه از سال 84 تاكنون 700 بنگاه جديد بزرگ با 35 هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري احداث شده است.
غضنفري در ادامه افزود: مجموع طرح هاي به بهره برداري رسيده در فاصله سال هاي 84 تا 90 در حوزه بنگاه هاي كوچك، متوسط و بزرگ 23 هزار و 700 مورد بوده كه با رقم 55 هزار ميليارد توماني سرمايه گذاري، براي 500 هزار نفر اشتغال ايجاد كرده است.
به گفته وزير صنعت، معدن و تجارت، طرح هاي اجرا شده و به بهره برداري رسيده در سال هاي 90-84 در حوزه بنگاه هاي بزرگ (فولاد، پتروشيمي، خودرو، سيمان، مس، آلومينيوم و كشت و صنعت) حدود 700 واحد با 35 هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري و 160 هزار نفر اشتغالزايي بوده است.
وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به اتمام يكهزار پروژه نيمه تمام صنعتي و معدني و صدور پروانه بهره برداري براي آنها در 3 ماه نخست امسال گفت: ميزان سرمايه گذاري در اين طرح ها بيش از يك هزار و 600 ميليارد تومان است كه اشتغال زايي براي 14 هزار نفر را به طور مستقيم فراهم كرده است.
 


آماده باش 2000 گشت راهداري در جاده ها

رئيس سازمان راهداري از به كارگيري 200 دوربين نظارت تصويري و 800 ترددشمار در جاده ها جهت اطلاع رساني ترافيك محورها در دور دوم سفرهاي تابستاني خبر داد.
شهريار افندي زاده در گفت وگو با فارس درخصوص آماده سازي جاده ها براي سفرهاي تعطيلات پيش روي اظهار داشت:11 هزار راهدار و 2000 گشت در قالب يك هزار و 157 اكيپ راهداري متناسب با ميزان نياز در جاده هاي كشور در آماده باش هستند.
وي اضافه كرد: 15 استان كشور كه مجهز به مركز مديريت راه ها هستند در آماده باش كامل هستند تا بتوانند با فعاليت بيش از 200 دوربين نظارت تصويري، اطلاعات مربوط به سطح جاده هاي كشور را در اختيار مسئولان و مردم قرار دهند.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با بيان اينكه 400 مجتمع خدمات رفاهي در سطح جاده هاي كشور آماده هستند تا از مسافران تابستاني پذيرايي كنند، تصريح كرد: توقف مسافران در اين مجتمع ها موجب آرامش و آسايش آنها و رفع خستگي رانندگان مي شود.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: 800 دستگاه تردد شمار در جاده هاي كشور نصب شدند تا اطلاعات تردد خودروها از طريق سامانه هاي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي نظير تلفن گوياي 141، سامانه 1000141 و پايگاه اطلاع رسانwww.iran141.ir
را در اختيار دست اندركاران جاده و مردم قرار دهند.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با بيان اينكه طي اين ايام 2 هزار گشت راهداري در جاده هاي كشور مستقر شده اند، اضافه كرد: طي طرح مشتركي كه با پليس راه، هلال احمر، اورژانس و ديگر ارگان هاي دست اندر جاده خواهيم داشت، نمايندگان آنها در راه هاي شرياني كشور مستقر شده اند.معاون وزير راه و شهرسازي يادآور شد: طي اين ايام و پس از تعطيلات تهران تمام راهدارخانه هاي كشور در حال آماده باش هستند و ماشين آلات و تجهيزات در كنار راهدارخانه ها مستقر هستند.


از سوي مقامات آمريكايي بانك ايتاليايي به دليل همكاري با ايران تحت بازجويي قرار گرفت

بانك ايتاليايي يوني كرديت به اتهام همكاري با ايران از سوي مقامات آمريكايي تحت بازجويي و تحقيق قرار گرفت.
به گزارش فارس، مقامات آمريكايي در حال تحقيق در مورد عملكرد شعبه بانك يوني كرديت ايتاليا در آلمان هستند تا مشخص كنند كه آيا اين بانك نيز به مانند بسياري ديگر از بانك هاي اروپايي در دور زدن تحريم هاي مالي به ايران كمك كرده است يا خير.
پيش از اين بانك استاندارد چارترد انگليس به دليل همكاري با ايران مجبور به پرداخت جريمه اي سنگين شده بود.
براساس گزارش رويترز، بانك يوني كرديت با انتشار بيانيه اي تاييد كرد كه دفتر دادستاني منطقه نيويورك، وزارت دادگستري آمريكا و دفتر كنترل دارايي هاي خارجي وزارت خزانه داري آمريكا در حال انجام اين تحقيقات هستند.
در اين بيانيه به كشور خاصي اشاره نشده اما يك منبع نزديك به اين تحقيقات اظهار داشت كه اين تحقيقات مرتبط با نقض احتمالي تحريم ها عليه ايران است.
يوني كرديت اعلام كرده كه شعبه اين بانك در آلمان به ابتكار خود در حال انجام يك سلسله بازبيني هاي گسترده در مورد مطابقت عملكرد گذشته خود با تحريم هاي اقتصادي آمريكا بوده است. شعبه يوني كرديت در آلمان (اچ وي بي) از هر گونه اظهارنظر بيشتر در اين خصوص خودداري كرده است.
در بيانيه يوني كرديت آمده است: «تحقيقات مقامات آمريكايي و بازبيني هاي داخلي بانك در حال انجام است و اظهار نظر بيشتر در مقطع زماني فعلي صحيح نيست.»
مقامات آمريكايي پيشتر تحقيقاتي را در مورد ادعاي جابجايي ميلياردها دلار پول در جريان تراكنش هاي بانكي مرتبط با ايران انجام داده اند.
مقامات آمريكايي همچنين تحقيقات جداگانه اي را در مورد عملكرد رويال بانك اسكاتلند و كامرز بانك آلمان در بي اعتنايي به تحريم ها عليه ايران در دست اقدام دارند.
بانك هاي اروپايي بسياري تحريم هاي آمريكا عليه ايران را ناديده گرفته اند و اين مسئله ميلياردها دلار درآمد عايد دولت آمريكا كرده است كه بانك هاي مذكور را به جرم همكاري با ايران جريمه كرده است. در آخرين مورد، بانك انگليسي استاندارد چارترد به پرداخت 340 ميليون دلار به عنوان جريمه به دولت آمريكا محكوم شد.


با هدف حذف واسطه ها صورت مي گيرد

افتتاح 30 فروشگاه تعاوني مصرف هميار

مدير كل تعاوني هاي توزيعي وزارت تعاون، كار و رفاه از افتتاح 30 فروشگاه تعاوني مصرف هميار در كشور خبر داد و گفت: براي مشتريان كارت هاي مخصوص متصل به شبكه شتاب در نظر گرفته شده است.
احمد بيگدلي شاملو در گفت وگو با فارس با اشاره به برنامه هاي هفته تعاون، اظهار داشت: اولين تعاوني مصرف هميار در هفته تعاون آغاز به فعاليت مي كند كه در فاز يك شامل استان تهران و چند مركز استان خواهد بود.
وي ادامه داد: با برنامه ر يزي صورت گرفته فروشگاه هاي تعاوني مصرف هميار به تدريج در همه استان ها فعال خواهند شد و بايد بسترهاي كار ايجاد شود.مدير كل تعاوني هاي توزيعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان اينكه 6 هزار تعاوني مصرف در كشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر آمادگي براي اجراي اين طرح در همه اين تعاوني ها وجود ندارد.
بيگدلي شاملو با اشاره به اينكه در مرحله اول 30 فروشگاه تعاوني مصرف افتتاح خواهد شد، تصريح كرد: اين فروشگاه ها در شهرهاي پرجمعيت مانند مشهد، تبريز، اصفهان و شيراز خواهد بود كه بتواند جمعيت بيشتري را پوشش دهد.
اين مقام مسئول تأكيد كرد: كاهش واسطه ها، معرفي كالاهاي با كيفيت و قيمت يكسان در كل كشور مي تواند تأثير زيادي بر تنظيم بازار كالا و قيمت ها داشته باشد.
وي بيان كرد: ايجاد شبكه و هم افزايي ميان تعاوني هاي مصرف و ايجاد چرخه توليد به مصرف با كاهش قيمت كالا از ديگر اهداف و رويكردهاي اين برنامه است.
بيگدلي شاملو با بيان اينكه در اجراي اين طرح، فروشگاه ها مي توانند در تأمين منابع صرفه جويي كنند، عنوان كرد: به حركت درآوردن توليد داخل و افزايش تقاضا با توجه به كاهش قيمت ها، افزايش سطح رفاه خانواده ها را نيز به دنبال دارد.وي در خصوص شرايط فروشگاه ها براي حضور در اين طرح گفت: تعاوني هاي مصرف بايد از لحاظ مكان، استفاده از توليدات باركددار، كارت خوان، شرايط عمومي فروشگاه هاي بزرگ را دارا باشند.


در 5 ماه نخست سال جاري ارزش تجارت غيرنفتي ايران به 6/37 ميليارد دلار رسيد

رئيس كل گمرك ايران گفت: مجموع واردات و صادرات غيرنفتي ايران در 5 ماه نخست سال جاري از مرز 6/37 ميليارد دلار گذشت.
عباس معمارنژاد در گفت وگو با خبرگزاري فارس در مورد حجم تجارت ايران در 5 ماه نخست سال جاري گفت: در 5 ماه اول سال جاري 7/15 ميليون تن كالا به ارزش 9/21 ميليارد دلار وارد كشور شد كه از نظر وزني از رشدي معادل 12 درصد و از نظر ارزشي 8 درصد كاهش نشان مي دهد.
رئيس كل گمرك ايران افزود: صادرات غيرنفتي جمهوري اسلامي در 5 ماه سال جاري 30 ميليون تن به ارزش 7/15 ميليارد دلار بوده است. ايران به 140 كشور جهان صادرات كالا و خدمات داشته و از 110 كشور جهان واردات كالا و خدمات انجام داده است.
اين به معناي آن است كه در مجموع جمهوري اسلامي ايران با 140 كشور جهان مراوده تجاري دارد.
معمارنژاد افزود: مهمترين اقلام وارداتي كشور شمش آهن، فولاد و نهاده هاي دامي و برنج بوده و مهمترين اقلام صادرات غيرنفتي شامل ميعانات گازي بوتان، پروپان، پلي اتيلن و سيمان بوده است. وي افزود: مهمترين كشورهايي كه از آنها واردات انجام شده شامل امارات، چين، تركيه و كره جنوبي بوده و مهمترين كشورهايي كه مقصد صادرات كالاهاي ايران بوده اند، شامل عراق، چين، امارات متحده، افغانستان و هندوستان بوده است.
 


جوابيه سازمان حمايت از مصرف كننده درباره يك گزارش و توضيحات كيهان

به دنبال انتشار گزارشي در كيهان مورخ 24 مرداد ماه گذشته با عنوان «ضعف نظارت بر قيمت ها»، روابط عمومي سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان نكاتي را درباره اين گزارش يادآور شده است.
نكات مطرح شده از سوي اين سازمان و توضيحات روزنامه را مرور مي كنيم.
همانگونه كه مطلعيد كشف قيمت فروش انواع محصولات فولادي، در بورس كالاي ايران انجام شده و تمامي كارخانجات توليدي براساس مصوبات هيأت وزيران و كارگروه فولاد موظفند توليدات خود را تنها در بورس و براساس قيمت تعيين شده در بورس عرضه نمايند در غير اين صورت كالاهاي موصوف مشمول ضوابط قيمت گذاري شده و كارخانجات بايد محصولات توليدي را براساس قيمت تمام شده و سود مجاز عرضه نمايند و هرگونه اقدام برخلاف مقررات وضع شده تخلف محسوب شده و اعمال قانون خواهد شد.لازم بذكر است كاهش واردات و عرضه، نوسانات نرخ ارز در افزايش قيمت اخير محصولات فولادي نقش مهمي داشته اند در ضمن بر خلاف ادعاي نويسنده گزارش مذكور مبني بر اينكه با متخلفين برخوردي نمي شود، اقدامات نظارتي از سوي سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت در سراسر كشور همچون گذشته با جديت و فوريت ادامه داشته كه آخرين نتايج جمع بندي شده از گزارش عملكرد سازمان هاي مذكور در سراسر كشور از ابتداي سال جاري تا پايان تير ماه در خصوص آهن آلات حاكي از آنست كه از مجموع تعداد 13778 مورد بازرسي از واحدهاي صنفي عرضه كننده كالاي مذكور، 376 فقره پرونده به ارزش 052/565/403/49 ريال تشكيل و جهت رسيدگي به سازمان تعزيرات حكومتي ارسال شده است.
كيهان:
1- به دنبال موج افزايش نرخ ارز طي ماههاي اخير، عده اي سودجو در پي احتكار و انبار كردن كالا از جمله آهن و ميلگرد بوده اند كه انتظار مي رفت سازمان حمايت توضيح بدهد چند انبار احتكاري را تاكنون كشف كرده و يا براي كشف آن چه اقدامي انجام داده است؟
2- بسياري از واحدهاي فولادسازي همچنان از عرضه تمام محصولات در بورس كالا طفره مي روند و اظهارات اخير مدير كل دفتر نظارت بر كالاهاي فلزي و معدني سازمان حمايت مبني بر الزام فولادسازان به عرضه محصولات توليدي در بورس كالا حاكي از آن است كه اين الزام تاكنون وجود نداشته است، و اين خود شاهدي بر تأييد گزارش كيهان است.
3- سكوت سازمان حمايت درباره افزايش بي ضابطه نرخ بسياري از كالاها، مانند: گوشت، خودرو، لبنيات، ميوه و... بيانگر ضعف نظارت بر بازار و قيمت هاست.


كوتاه اقتصادي

¤ رئيس كل گمرك ايران گفت: گمرك فرودگاه امام خميني(ره) و گمرك تهران در ايام تعطيل اجلاس سران غيرمتعهدها باز هستند. عباس معمارنژاد اظهار داشت: گمركات تهران و امام خميني در ايام برگزاري اجلاس سران غيرمتعهد باز هستند و به فعاليت خود ادامه مي دهند. به گفته معمارنژاد فعالان اقتصادي مي توانند براي انجام امور خود به اين گمركات در تعطيلي روزهاي اخير مراجعه كنند.
¤ در زمان برگزاري اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران، شركت مخابرات ايران نيز از هفتم تا يازدهم شهريور تعطيل است، اما مراكز تلفن ثابت تعطيل نيستند. براساس مصوبه هيئت دولت، اين تعطيلي شامل مخابرات ايران و كادر اداري است و به معني تعطيلي و بسته بودن مراكز تلفن ثابت نيست. بنابراين در مراكز تلفن ثابت طي ايام برگزاري اين اجلاس، كارمنداني به صورت شيفت همچنان پاسخگوي مراجعان خواهند بود.
¤ براساس مصوبه هيئت مديره بانك مسكن، از اين پس اوراق حق تقدم تسهيلات مسكن به بناهايي با عمر حداكثر 20 ساله نيز تعلق مي گيرد، اين در حالي است كه پيش از اين اختصاص وام مسكن و اوراق به خانه هاي حداكثر 12 سال ساخت تعلق مي گرفت. براساس اين مصوبه، عمر ساختمان هاي مشمول تسهيلات خريد واحدهاي مسكوني صرفا از طريق محل اوراق گواهي حق تقدم استفاده از تسهيلات مسكن به 20 سال از زمان صدور پروانه ساختمان افزايش يافت.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 47 ميليون اوراق بهادار، به 396 ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را پالايش نفت شيراز در بازار دوم با جابجايي 22 ميليون و 80 هزار سهم و با نرخ 3 هزار و 895 ريال داشت. كمترين حجم معاملات را افرانت در بازار اول فرابورس با جابجايي 500 سهم و با قيمت پاياني 9 هزار و 973 ريال كسب كرد.
¤ شركت پشتيباني امور دام وزارت صنعت، معدن و تجارت در روزهاي اخير با واردات بيش از 149 هزار تن نهاده ذرت و كنجاله سويا در بندر امام خميني(ره) مرحله جديد توزيع نهاده ها ميان توليد كنندگان طيور و دام كشور را آغاز كرده است.
¤ مدير روابط عمومي بانك پاسارگاد گفت: كارت مجازي اين بانك خدمت جديدي است كه براي افزايش امنيت مشتريان در خريدهاي اينترنتي طراحي و پياده سازي شده است. خسرو رفيعي افزود: بانك پاسارگاد براي نوآوري و ارايه خدمات جديد، مدتي است كارت مجازي پاسارگاد را كه موجوديت فيزيكي ندارد و فقط يك اعتبار مجازي و الكترونيك براي دارنده آن محسوب مي شود، به مشتريان خود عرضه كرده است. وي ادامه داد: هدف اصلي اين كارت، افزايش امنيت مشتريان در خريدهاي اينترنتي است و دارندگان اين كارت مي توانند از تمامي درگاه هاي اينترنتي عضو شبكه شتاب خريد كنند.
¤ رئيس كميته سياست هاي تجاري كميسيون اقتصادي مجلس از طرح تجديدنظر احتمالي در بودجه سال 91 براساس اقتصاد مقاومتي خبر داد و گفت: كاهش گراني و افزايش قدرت خريد مردم بايد دغدغه دولت باشد.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14