(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 11 شهریور 1391 - شماره 20295

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ديدار و گفت وگوي تعدادي از سران عدم تعهد با رهبر انقلاب
رهبر انقلاب در بيانات تاريخي خطاب به سران عدم تعهد:
اتاق فرمان جهان نبايد با ديكتاتوري غرب اداره شود
درپرتو وحي
دبيرشوراي عالي امنيت ملي:
ايران در دوره رياست خود بر جنبش عدم تعهد صرفا به موضع گيري اكتفا نخواهد كرد
همكاري گمركي ايران با 30 كشور عضو جنبش غيرمتعهدها
رئيس سازمان بازرسي كل كشور: ايران اسلامي سبب احياي جنبش عدم تعهد مي شود
سران 120كشور فرش ملل را گره مي زنند
اخبار ادبي و هنري


ديدار و گفت وگوي تعدادي از سران عدم تعهد با رهبر انقلاب

رهبرمعظم انقلاب با سران و مقامات تعدادي از كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد ديدار و گفت وگو كردند.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در ديدار با نخست وزير سوريه با تاكيد بر اينكه دولت سوريه در قضاياي كنوني مورد ظلم واقع شده است گفتند: دولت سوريه بايد ضمن ادامه اصلاحات سياسي پشت پرده توطئه در سوريه را براي افكارعمومي ملتهاي عرب تشريح و افشا كند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفترمقام معظم رهبري، رهبرمعظم انقلاب اسلامي، ديروز در ديدار نخست وزير سوريه و هيات همراه، عامل اصلي و پشت پرده قضاياي دردآور سوريه را آمريكا و رژيم صهيونيستي دانستند و تاكيد كردند: جنبش عدم تعهد قطعا بيش از آمريكا، ناتو و برخي كشورهاي اروپايي، حق ورود سياسي به مسائل سوريه را دارد.
ايشان ادامه وضعيت كنوني سوريه و كشتار مردم اين كشور را غيرقابل قبول خواندند و افزودند: مقصر اصلي در قضاياي سوريه كساني هستند كه زمينه ارسال سيل گونه سلاح به داخل سوريه و حمايت مالي از گروههاي بي مسئوليت را بوجود آورده اند.
رهبرانقلاب اسلامي، دادن سلاح به گروههاي مخالف در هر كشوري و حمايت مالي و تبليغاتي از آنها را زمينه ساز بوجود آمدن شرايطي همچون سوريه دانستند و تاكيد كردند: اگر امروز به مخالفان سياستهاي دولتهاي اروپايي نيز كه اقدام به برپايي تظاهرات مي كنند، پول و سلاح داده شود، قطعا وضعيت كنوني سوريه در اين كشورها نيز بوجود خواهد آمد.
حضرت آيت الله خامنه اي با تاكيد بر اينكه دولت سوريه، در قضاياي كنوني مورد ظلم واقع شده است، افزودند: دولت سوريه بايد ضمن گرفتن هرگونه بهانه از مخالفان و بهانه جويان و ادامه اصلاحات سياسي، واقعيت شرايط و پشت پرده توطئه در سوريه را براي افكارعمومي ملتهاي عرب تشريح و افشا كند.
در اين ديدار آقاي وائل نادر الحلقي نخست وزير سوريه ضمن قدرداني از مواضع جمهوري اسلامي ايران و ابلاغ سلام آقاي بشار اسد رئيس جمهور سوريه، گزارشي از آخرين وضعيت اين كشور ارائه كرد.
آقاي الحلقي با تاكيد بر لزوم فعال شدن جنبش عدم تعهد در موضوع سوريه گفت: دولت سوريه مصمم به مقابله با گروههاي تروريستي و پاكسازي مناطق مختلف از اين گروهها و همزمان ادامه اصلاحات سياسي و گفتگوهاي ملي است.
ابتكار عمل جنبش عدم تعهد
در وضعيت كنوني سوريه
رهبرمعظم انقلاب همچنين در ديدار با نخست وزير عراق فرمودند: جنبش غيرمتعهدها بايد با ورود سياسي در موضوع سوريه ابتكار عمل را به دست گيرد و به وضعيت كنوني پايان دهد.
حضرت آيت الله خامنه اي رهبرمعظم انقلاب اسلامي در ديدار با نوري المالكي نخست وزير عراق و هيئت همراه با اشاره به مسائل منطقه از جمله اوضاع سوريه و بحرين، تاكيد كردند: جمهوري اسلامي ايران به عنوان رئيس جنبش عدم تعهد و عراق به عنوان رئيس اتحاديه عرب، مي توانند از ظرفيت اين نهادها براي تاثيرگذاري جدي و صحيح در مسائل منطقه اي استفاده و نقش ايفا كنند.
ايشان افزودند: جنبش غيرمتعهدها بايد با ورود سياسي در موضوع سوريه، ابتكارعمل را به دست گيرد و به وضعيت كنوني پايان دهد.
رهبرانقلاب اسلامي با اشاره به تبليغات سوء دشمنان براي القاي جنگ شيعه و سني در سوريه، خاطر نشان كردند: واقعيت قضاياي سوريه، يك جنگ نيابتي با دولت سوريه از طرف برخي دولت ها به سردمداري آمريكا و برخي قدرت هاي ديگر و با هدف تامين منافع رژيم صهيونيستي و ضربه زدن به مقاومت در منطقه است.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: در اين ميان، مردم سوريه، وجه المصالحه و قرباني اين توطئه شده اند كه اين وضعيت بايد هر چه زودتر متوقف شود.
ايشان همچنين با اشاره به مسائل عراق، تاكيد كردند: جمهوري اسلامي ايران، پيشرفت و اقتدار عراق را به نفع خود مي داند و معتقد است كه روابط دو كشور مي تواند يك الگو و نمونه در منطقه باشد.
رهبرانقلاب اسلامي با اظهار خرسندي از همكاري و اتحاد گروه هاي داخلي عراق، افزودند: كشورهاي منطقه و همچنين همه گروه ها و جريان هاي داخل عراق بايد بدانند كه آمريكايي ها شريك قابل اطميناني نيستند و هر زماني كه لازم بدانند، قطعا تمام قول و قرارهاي خود را زير پا خواهند گذاشت و خيانت خواهند كرد.
حضرت آيت الله خامنه اي تاكيد كردند: تنها دولتي كه آمريكا براي آن شريك قابل اطميناني است، رژيم جعلي و غاصب صهيونيستي است.
«نوري المالكي» نخست وزير عراق نيز در اين ديدار، ضمن بيان توضيحاتي از وضعيت داخلي اين كشور، گفت: به لطف خداوند عراق توانسته است از بسياري از مشكلات عبور كند و در مسير بازسازي و پيشرفت قرار گيرد و در اين مسير احتياج به تجربيات جمهوري اسلامي ايران دارد.
وي با اظهار نگراني شديد از وضعيت سوريه و دخالت هاي بيگانگان و گسترش القاعده و جريان هاي تندرو در اين كشور و تاثير آن در كشور همسايه سوريه، گفت: جنبش عدم تعهد بايد ابتكار عمل را در حل مسئله سوريه به دست بگيرد.
توطئه خطرناك براي ايجاد اختلافات قومي و مذهبي
در كشورهاي اسلامي
رهبرمعظم انقلاب همچنين در ديدار با معاون اول رئيس جمهور اندونزي با هشدار درخصوص مراقبت از وقوع توطئه خطرناك جنگ قومي و مذهبي در اندونزي، مصر و ليبي بر لزوم همكاري بيش از پيش كشورهاي اسلامي تاكيد كردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار «بوديانو» معاون رئيس جمهور اندونزي و هيئت همراه، با اشاره به آرمان هاي اصلي جنبش عدم تعهد و ظرفيت ها و امكانات بسيار بالاي كشورهاي عضو اين جنبش، تاكيد كردند: هدف اصلي بنيانگذاران جنبش عدم تعهد، تشكيل يك نهاد تشريفاتي نبوده است بلكه آنها به دنبال يك جنبش تاثيرگذار و زنده بودند و بايد اين هدف اكنون احيا شود.
ايشان افزودند: كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد از جمله كشورهايي همچون اندونزي كه از بنيانگذاران آن هستند، بايد با همكاري يكديگر و بالفعل كردن ظرفيت ها، در مسائل مهم بين المللي و منطقه اي حضور تاثيرگذار و نقش آفريني داشته باشند.
رهبر انقلاب اسلامي استفاده از تجربيات و پيشرفت هاي كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد را يكي ديگر از زمينه هاي قابل اجرا در جنبش دانستند و خاطرنشان كردند: البته پيشرفت هاي كشورهاي مستقل و اسلامي دشمناني دارد كه بايد مراقب نقشه ها و توطئه هاي آنها بود.
حضرت آيت الله خامنه اي، ايجاد اختلاف و درگيري مذهبي به ويژه ميان شيعه و سني را يكي از توطئه هاي خطرناك خواندند و افزودند: اينگونه اقدامات با حمايت برخي قدرت ها و بوسيله عناصري مزدور انجام مي شود و نمونه هاي آن اكنون در افغانستان و پاكستان است.
ايشان خاطرنشان كردند: القاعده و طالبان با حمايت همپيمانان آمريكا در منطقه بوجود آمدند و آمريكا نيز به بهانه مقابله با آنها، كشورهايي نظير پاكستان و افغانستان را بمباران مي كند، ولي هدف اصلي، سلطه بر اين كشورهاست.
رهبر انقلاب اسلامي با هشدار در خصوص مراقبت از وقوع توطئه خطرناك جنگ قومي و مذهبي در اندونزي، مصر و ليبي بر لزوم همكاري بيش از پيش كشورهاي اسلامي تاكيد كردند.
در اين ديدار «بوديانو» معاون رئيس جمهور اندونزي ضمن ابراز خرسندي از برگزاري بسيار خوب اجلاس غيرمتعهدها در تهران، زمينه همكاري هاي اقتصادي ايران و اندونزي را بسيار زياد ارزيابي كرد و گفت: در مذاكرات انجام شده در تهران، مقرر شد بخش خصوصي و تجار دو كشور فعالتر شوند و راه هاي گسترش همكاري هاي اقتصادي را بررسي كنند.
وي همچنين ظرفيت هاي كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد را براي نقش آفريني بيشتر و تاثيرگذارتر در مسائل بين المللي مهم خواند و در خصوص تنوع قومي و مذهبي در اندونزي، گفت: دولت اندونزي همواره به دنبال ايجاد زمينه مناسب براي همزيستي مسالمت آميز و يكپارچگي قوميت ها و مذاهب گوناگون در اين كشور بوده است.
معاون رئيس جمهور اندونزي همچنين با اشاره به تخصص خود در زمينه اقتصاد، خطاب به رهبر انقلاب اسلامي، افزود: من ديدگاه هاي جنابعالي را در خصوص اقتصاد مقاومتي مطالعه كرده ام و اين ديدگاه ها بسيار جالب و جديد است.
مسائل سوريه و بحرين
حاصل عدم همكاري
كشورهاي مستقل اسلامي
رهبر معظم انقلاب در ديدار با نخست وزير بنگلادش تنها راه مقابله با سياست هاي قدرت هاي زورگو را همكاري كشورهاي مستقل و اسلامي دانستند و فرمودند: اگر اين اتحاد به صورت جدي وجود داشت، اكنون نبايد شاهد مسائل تاسف بار در سوريه و بحرين مي بوديم.
رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار خانم شيخ حسينه واجد نخست وزير بنگلادش و هيئت همراه، با اشاره به سابقه فرهنگي و كهن ايران و بنگلادش و رايج بودن زبان فارسي در گذشته دور بنگلادش، تاكيد كردند: ارتباطات عميق فرهنگي، زمينه بسيار مناسبي براي همكاري هاي سياسي، بين المللي، اقتصادي و اجتماعي است.
ايشان با اشاره به جايگاه تاثيرگذار بنگلادش در سازمان كنفرانس اسلامي، جنبش عدم تعهد و گروه D8، افزودند: همكاري هاي كشورهاي اسلامي و استفاده از ظرفيت هاي يكديگر، قطعا در جهت منافع ملت هاي مسلمان و قدرت روزافزون آنها خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامي تنها راه مقابله با سياست هاي قدرت هاي زورگو را نزديكي و همكاري كشورهاي مستقل و اسلامي دانستند و خاطرنشان كردند: اگر اين اتحاد و همكاري به صورت جدي وجود داشت، اكنون نبايد شاهد مسائل تاسف بار در سوريه و بحرين مي بوديم.
خانم «شيخ حسينه واجد» نخست وزير بنگلادش نيز در اين ديدار با تاييد سخنان رهبر انقلاب اسلامي، گفت: كشورهاي اسلامي و كشورهاي مستقل بايد با بسيج امكانات و ظرفيت هاي خود، مانع از تصميم گيري قدرت ها براي ديگر كشورها شوند.
وي همچنين تاكيد كرد: بنگلادش خواهان گسترش روابط خود با ايران در زمينه هاي مختلف به ويژه در بخش هاي اقتصادي و تجاري است.
ديدار با رئيس جمهور تاجيكستان
حضرت آيت الله خامنه اي عصر پنج شنبه در ديدار با رئيس جمهور تاجيكستان، زبان و فرهنگ ريشه دار، عميق و مشترك ملتهاي منطقه را زمينه مساعدي براي گسترش و تعميق مناسبات دو و چند جانبه و ساختن آينده اي بهتر دانستند.
ايشان با استقبال از گسترش روابط در زمينه هاي مختلف خاطرنشان كردند: تكريم سنتها، عقايد و آداب مردم، باعث جذب حمايت مستحكم آنها مي شود و هر دولتي با اتكاي به اين حمايت، مي تواند در مقابل عوامل مزاحم خارجي، پايداري كند.
آقاي امام علي رحمان نيز در اين ديدار با تشريح زمينه هاي مختلف همكاري دوجانبه خواستار گسترش هرچه بيشتر مناسبات اقتصادي-سياسي و فرهنگي شد.
رئيس جمهور تاجيكستان با قدرداني از برگزاري پركيفيت اجلاس سران جنبش عدم تعهد گفت: سخنراني جنابعالي در افتتاحيه اجلاس مهم سران، زمينه ساز پويايي و تاثيرگذاري اين جنبش خواهد شد.
آقاي رحمان با اشاره به برخي تلاشهاي بيگانگان براي ايجاد ناامني و عقب نگه داشتن كشورهاي منطقه افزود: با كمك يكديگر در مقابل اين طرحها مي ايستيم.
دوستي و همكاري
سياست ايران در قبال همسايگان
رهبر معظم انقلاب اسلامي همچنين عصر پنجشنبه در ديدار رئيس جمهور تركمنستان، «دوستي و همكاري» را سياست جمهوري اسلامي ايران در قبال همسايگان خواندند.
حضرت آيت الله خامنه اي با استقبال از گسترش مناسبات افزودند: ظرفيتهاي متنوع و گسترده دو كشور، مسير گسترش همكاري ها را هموار كرده است.
رهبر انقلاب با ابراز خرسندي از پيشرفتهاي تركمنستان افزودند: منافع مشترك در مسائل مختلف از جمله درياي خزر مي تواند مبناي توسعه هرچه بيشتر روابط قرار گيرد.
آقاي بردي محمداف نيز در اين ديدار با ابلاغ سلام هاي گرم ملت تركمنستان گفت: با افتخار همه تلاش خود را براي گسترش هرچه بيشتر مناسبات با همسايه بزرگ خود به كار خواهيم گرفت.
رئيس جمهور تركمنستان اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران را بسيار مهم خواند و گفت: بدون ترديد نتايج اين اجلاس در روند پيشرفت كشورهاي عضو، تاثير مثبتي خواهد داشت.
همدلي و مقاومت راه ناكام كردن تحركات و توطئه دشمنان
رهبر انقلاب اسلامي همچنين عصر پنج شنبه در ديدار رئيس جمهور لبنان، اين كشور را، داراي اهميت و حساسيت ويژه در منطقه خواندند و افزودند: برخي بيگانگان سعي مي كنند مشكلات بعضي كشورهاي منطقه را به لبنان سرايت دهند كه همكاري و همدلي گروه ها و طوايف لبناني و تكيه بر ارزش مهم مقاومت مي توانند اين تحركات را ناكام بگذارد.
حضرت آيت الله خامنه اي، لبنان را كشوري مهم و حساس در منطقه دانستند و افزودند: رهبران و شخصيتهاي لبناني توانسته اند تجربه خوبي از خود نشان دهند و پايداري در برابر اختلاف افكني مذهبي و طائفه اي و حمايت از مقاومت، بسياري از مشكلات را حل كنند.
ايشان گفتگوهاي ميهني در لبنان را سياست صحيحي برشمردند و افزودند: برخي در داخل و خارج لبنان، نقشه هايي در سر مي پرورانند اما شما، نخست وزير، و رئيس مجلس مسائل را بخوبي اداره مي كنيد كه اين هم جهتي را بايد حفظ كرد.
ايشان با تاكيد بر مخالفت با هرگونه دخالت خارجي در سوريه افزودند: تنها راه حل مسئله سوريه جلوگيري از ارسال سلاح براي گروه هاي بي مسئوليت است.
در اين ديدار آقاي ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان ضمن قدرداني از برگزاري بسيار خوب و قوي اجلاس سران عدم تعهد در تهران و تاكيد بر لزوم گسترش بيش از پيش روابط ايران و لبنان، اظهار اميدواري كرد: اين نشست و رياست جمهوري اسلامي ايران بر جنبش عدم تعهد نتايج عملي مثبتي در موضوعات مختلف از جمله فلسطين داشته باشد.
رئيس جمهور لبنان همچنين با بيان توضيحاتي درخصوص اوضاع لبنان و گفت وگوهاي راهبردي دفاعي گفت: ما معتقديم لبنان همچنان به مقاومت نياز دارد و دولت لبنان مصمم است با ايجاد زمينه گفت وگو و مفاهمه و همكاري، از سرايت هرگونه تنش خارجي به داخل لبنان جلوگيري كند.
آقاي ميشل سليمان همچنين با اشاره به مسائل سوريه، افزود: لبنان مخالف هرگونه مداخله خارجي در سوريه است و تاكيد دارد مسائل سوريه بايد از طريق گفت وگو حل شود.
همگرايي كشورهاي اسلامي براي مقابله با تروريزم
رهبر انقلاب اسلامي همچنين در ديدار رئيس جمهور پاكستان، تروريسم را موجود مزاحم تحميل شده از جانب غرب به ملتهاي منطقه دانستند و خاطرنشان كردند: آمريكا و قدرتهاي غربي هر جا پا بگذارند شر و فساد و نا امني به همراه مي آورند.
ايشان، همگرايي كشورهاي اسلامي و استفاده از ظرفيت جنبش عدم تعهد را، براي مقابله با تروريزم ضروري خواندند و افزودند: بايد همه در مقابل زورگويي ها و تحميلات قدرتهاي بزرگ احساس مسئوليت كنيم و در مقابل آن بايستيم.
حضرت آيت الله خامنه اي با يادآوري احساس و نگاه مثبت ايرانيان به ملت مسلمان، مؤمن، صميمي و با فرهنگ پاكستان افزودند: اميدواريم با ياري خداوند مشكلات تحميل شده به پاكستان پايان يابد.
آقاي آصف زرداري نيز، روابط دو ملت را روابطي عميق و خويشاوندي خواند و با اشاره به تلاش اسلام آباد براي گسترش روابط گفت: ايده هاي حكيمانه شما درباره وحدت و ايستادگي كاملا مورد قبول ماست.
رئيس جمهور پاكستان با قدرداني از برگزاري خوب و موفق اجلاس سران افزود: اين اجلاس به جهانيان نشان مي دهد كه مشكلات خود را بايد چگونه حل كنند.
قدرت واقعي در تقويت اراده ملي است نه سلاح اتمي
رئيس جمهور زيمبابوه نيز در ديدار با رهبر معظم انقلاب اعلام كرد رياست ايران بر جنبش عدم تعهد، خبر بسيار خوبي است كه به 4 دليل باعث اميدواري كشورهاي عدالتخواه، آزادي خواه و استقلال طلب شده است.
موگابه كه عصر پنج شنبه به ديدار رهبر معظم انقلاب اسلامي رفته بود سخنراني ايشان در جلسه افتتاح را، عالي، آموزنده داراي نكات فلسفي عميق و تحرك آفرين خواند و گفت: ما بسيار خوشحاليم كه رياست جنبش به كشوري سپرده شده كه كارنامه درخشاني در مبارزه با قدرتهاي استكباري غرب دارد.
رئيس جمهور زيمبابوه، برخورداري جمهوري اسلامي ايران از فلسفه انقلابي، پرهيز ايران از تكيه بر حرف و شعار و تاكيد بر اقدام عملي را از ديگر دلايل خرسندي فراوان كشورهاي آزادي خواه جهان از رياست ايران بر جنبش عدم تعهد خواند و گفت: اين موقعيت، فرصت خوبي براي گسترش بيشتر روابط دوجانبه نيز به شمار مي رود.
آقاي موگابه با انتقاد شديد از دروغ هاي بزرگ غربي ها درباره دفاع از حقوق بشر، قانون و دموكراسي افزود: پيشينه آمريكا، انگليس و فرانسه و رفتار دوگانه آنها در قبال تحولات منطقه خاورميانه نشان مي دهد غربي ها فقط به دنبال منابع نفتي هستند.
رئيس جمهور زيمبابوه عملكرد غرب در سوريه را نشان دهنده نقشه چيني آنها براي تضعيف جمهوري اسلامي ارزيابي كرد و افزود: بسيار مضحك است كه غربي ها، ايران را به تلاش براي دستيابي به سلاح هسته اي متهم مي كنند.
رهبر انقلاب اسلامي پس از شنيدن سخنان رئيس جمهور زيمبابوه با تجليل از استمرار روحيه انقلابي ايشان خاطرنشان كرد: حدود 25 سال قبل كه در اجلاس عدم تعهد در هراره شركت كرده بودم شما با همين روحيه انقلابي، تاكيد كرديد بقيه اعضاي جنبش عدم تعهد فقط حرف مي زنند و تنها جمهوري اسلامي ايران است كه عمل مي كند و اكنون فرصتي است تا با همكاري يكديگر، همه اعضاي جنبش را به اقدام عملي دعوت و هدايت كنيم.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين با استقبال از توسعه مناسبات خاطرنشان كردند: ما قدرت واقعي را در تقويت اراده ملي و پيشرفتهاي علمي-اجتماعي مي دانيم نه سلاح اتمي.
تجليل از سابقه انقلابي
و مجاهدت ضداستعماري
مردم الجزاير
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي عصر ديروز همچنين در ديدار آقاي عبدالقادر بن صالح، رئيس مجلس الجزاير، با تجليل از سابقه انقلابي و مجاهدت ضد استعماري مردم الجزاير گفتند: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، دولت الجزاير همواره يك شريك خوب و در جبهه مقاومت بوده است.
ايشان با تأكيد بر اينكه الجزاير مي تواند نقش تأثيرگذارتري در جنبش عدم تعهد ايفا كند، خاطرنشان كردند: ظرفيت هاي زيادي براي گسترش روابط اقتصادي، سياسي و فرهنگي ايران و الجزاير وجود دارد كه بايد اين ظرفيت ها را به مرحله عمل رساند.
آقاي عبدالقادر بن صالح رئيس مجلس الجزاير نيز در اين ديدار، حضور سران و مقامات كشورهاي مختلف در اجلاس تهران را در شرايط كنوني، بسيار پرمعنا و مهم دانست و گفت: الجزاير نيز خواهان گسترش روابط بيشتر با ايران است كه بايد با تشكيل كميسيونهاي مشترك، اين موضوع به مرحله عمل برسد.
در ديدار با رئيس جمهور سودان
عمرالبشير رئيس جمهور سودان از ديگر مقاماتي بود كه عصر ديروز (جمعه) با رهبر انقلاب اسلامي ديدار كرد .
رهبر معظم انقلاب در اين ديدار بر لزوم تحرك بيشتر كشورهاي اسلامي و منطقه در مسائل مهم تأكيد كردند و افزودند: جنبش عدم تعهد ظرفيت خوبي است تا كشورهاي اسلامي و مستقل، توانايي ها و تأثيرگذاري و ابتكار عمل در مسائل منطقه از جمله فلسطين و سوريه را به دست گيرند .
ايشان لزوم هوشياري در قبال طراحي هاي بدخواهان ملت هاي اسلامي را نيز يادآور شدند و تأكيد كردند: بايد مراقب بود در شناخت و تحليل اوضاع دچار اشتباه نشويم.
عمرالبشير رئيس جمهور سودان در اين ديدار با ابراز خرسندي از برگزاري موفقيت آميز اجلاس عدم تعهد در تهران، مسائل منطقه، فلسطين و سوريه را از جمله مسائل مهم و نگران كننده دانست كه بايد از ظرفيت جنبش عدم تعهد براي حل آن مسائل استفاده شود.
در ديدار رئيس جمهور بنين
و رئيس دوره اي اتحاديه آفريقا
يايي بوني رئيس جمهور بنين و رئيس دوره اي اتحاديه آفريقا از جمله مقامات كشورهاي مختلفي بود كه عصر ديروز (جمعه) با رهبر انقلاب اسلامي ديدار كرد .
رئيس جمهور بنين، استفاده صلح آميز از منابع انرژي از جمله انرژي هسته اي را حق همه كشورها دانست و گفت: ما به عنوان اتحاديه آفريقا آمادگي كامل داريم تا با همكاري با جنبش عدم تعهد، در جهت ايجاد همبستگي و صلح جهاني گام برداريم.
رهبر انقلاب اسلامي بعد از سخنان رئيس جمهور بنين با تجليل از روحيه نشاط، اميد و اعتماد به نفس و تحليل صحيح يايي بوني از شرايط جهاني و مشكلات آن، گفتند: جمهوري اسلامي ايران همواره براي هر شخص و ملتي كه داراي چنين روحياتي باشند، احترام فراوان قائل است .
حضرت آيت الله خامنه اي توجه به قاره آفريقا را از چارچوبهاي اصلي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران برشمردند و افزودند: ما قاره آفريقا را به دليل فرهنگ هاي عميق و كهن آن، بسيار مهم مي دانيم .
ايشان با اشاره به استعمار قاره آفريقا بوسيله قدرتهاي غربي و خسارات و صدمات ناشي از اين استعمار در كشورهاي آفريقايي، خاطرنشان كردند: تنها راه رهايي از سلطه استعمارگران، بازيابي هويت اصلي خود و تكيه بر نيروي ذاتي دروني است .
رهبر انقلاب اسلامي، همكاري و همبستگي كشورهاي مستقل را ضروري خواندند و بر لزوم هوشياري در قبال دشمنان اين وحدت و هماهنگي، تأكيد كردند .
ديدار رئيس جمهور سريلانكا
با رهبر معظم انقلاب
رهبر انقلاب اسلامي عصر ديروز در ديدار رئيس جمهور سريلانكا، وحدت كشورهاي دوست را موجب تقويت جايگاه، افزايش قدرت و تأمين منافع ملي آنها خواندند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به القائات سياسي و رسانه اي قدرتهاي سلطه گر افزودند: آنها سعي مي كنند خود را شكست ناپذير جلوه دهند اما تجربيات ايران و سريلانكا نشان مي دهد ايستادگي در مقابل استعمار و سلطه طلبان امكان پذير است.
ايشان، حمايت سريلانكا از ملت فلسطين و احترام به حقوق مسلمانان در سريلانكا را از اقدامات قابل توجه اين كشور برشمردند و از علاقه مندي و تاكيد رئيس جمهور سريلانكا براي گسترش روابط استقبال كردند.
آقاي ماهيندا راجا پاگسا نيز با قدرداني از سخنان رهبر انقلاب اسلامي در اجلاس سران عدم تعهد گفت: پيشنهاد عاري شدن منطقه خاورميانه از سلاحهاي هسته اي و سخنان جنابعالي درباره فلسطين، بسيار جالب توجه بود.
رئيس جمهور سريلانكا، با اشاره به تلاشهاي اين كشور براي مبارزه با تروريسم و تأمين حقوق مسلمانان اين كشور گفت: مطمئنيم كه با كمك شما مي توانيم بر بسياري از مشكلات فائق آييم.
رئيس جمهور سريلانكا با اشاره به همكاري دو كشور در زمينه صنعت داروسازي، كشاورزي و طرحهاي توسعه، خواستار گسترش همه جانبه اين روابط شد.
 


رهبر انقلاب در بيانات تاريخي خطاب به سران عدم تعهد:

اتاق فرمان جهان نبايد با ديكتاتوري غرب اداره شود

حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در جمع سران و نمايندگان 120 كشور جهان با تاكيد بر اينكه اتاق فرمان جهان نبايد با ديكتاتوري چند كشور غربي اداره شود فرمودند: اين وضعيت معيوب و پرزيان غيرقابل ادامه است و همه از اين هندسه غلط بين المللي خسته شده اند.
متن كامل بيانات رهبر معظم انقلاب در اين اجلاس در روز پنج شنبه به شرح ذيل است:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين و الصلاه و السلام علي الرسول الاعظم الامين و علي آله الطاهرين و صحبه المنتجبين و علي جميع الانبياء و المرسلين.
به شما ميهمانان گرامي، سران و هيئتهاي نمايندگي كشورهاي جنبش عدم تعهد و نيز ديگر شركت كنندگان در اين اجلاس بزرگ بين المللي خوشامد مي گويم.
ما در اينجا گرد آمده ايم تا به هدايت و كمك پروردگار، حركت و جرياني را كه در شش دهه قبل با هوشمندي و موقعيت شناسي و شجاعت چند تن از رهبران سياسي دلسوز و مسئوليت پذير پايه گذاري شد، به اقتضاي موقعيتها و نيازهاي امروز جهان ادامه دهيم و بلكه به آن جاني تازه و تحركي دوباره ببخشيم.
ميهمانان ما از مناطق جغرافيايي دور و نزديك در اينجا گرد آمده و متعلق به مليتها و نژادهاي گوناگون و داراي تعلقات اعتقادي و فرهنگي و تاريخي و وراثتي متنوعند؛ ولي همان طور كه «احمد سوكارنو» يكي از بنيانگذاران اين جنبش در كنفرانس معروف باندونگ در سال 1955 گفت، مبناي تشكيل عدم تعهد، نه وحدت جغرافيايي يا نژادي و ديني، بلكه وحدت نياز است. آن روز كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد، به پيوندي كه بتواند آنها را از سيطره شبكه هاي اقتدارگرا و مستكبر و سيري ناپذير مصون بدارد، نيازمند بوده اند؛ امروز با پيشرفت و گسترش ابزارهاي سلطه گري، اين نياز همچنان پابرجا است.
من مي خواهم حقيقت ديگري را مطرح كنم: اسلام به ما آموخته است كه انسانها با وجود ناهمگونيهاي نژادي و زباني و فرهنگي، فطرت همساني دارند كه آنها را به پاكي و عدالت و نيكوكاري و همدردي و همكاري فرا مي خواند و همين سرشت همگاني است كه اگر از انگيزه هاي گمراه كننده به سلامت عبور كند، انسانها را به توحيد و معرفت ذات متعالي خداوند رهنمون مي گردد.
اين حقيقت تابناك داراي چنان ظرفيتي است كه قادر است پايه و پشتوانه تشكيل جوامع آزاد و سرافراز و برخوردار از پيشرفت و عدالت- توأماً- گردد و شعاع معنويت را بر همه فعاليتهاي مادي و دنيايي انسانها نفوذ دهد و بهشتي دنيايي- پيش از بهشت اخروي موعود اديان الهي- براي آنان فراهم آورد. و نيز همين حقيقت مشترك و همگاني است كه مي تواند شالوده ريز همكاريهاي برادرانه ملتهايي باشد كه از نظر شكل ظاهري و سابقه تاريخي و منطقه جغرافيايي، شباهتي به يكديگر ندارند.
همكاري هاي بين المللي هرگاه بر چنين شالوده اي استوار باشد، دولتها ارتباطات ميان خود را نه بر اساس ترس و تهديد يا افزون طلبي و منافع يكجانبه يا واسطه گري افراد خائن و خودفروش، بلكه بر پايه منافع سالم و مشترك، و برتر از آن، منافع انسانيت بنا مي كنند و وجدان بيدار خود و خاطر ملتهاي خود را از دغدغه ها آسوده مي سازند.
اين نظم آرماني در نقطه مقابل نظام سلطه قرار دارد، كه در قرنهاي اخير قدرتهاي سلطه گر غربي، و امروز دولت زورگو و متجاوز آمريكا، مدعي و مبلغ و پيشقراول آن بوده و هستند.
ميهمانان عزيز!
امروز آرمانهاي اصلي جنبش عدم تعهد با گذشت شش دهه همچنان زنده و پابرجاست؛ آرمانهايي مانند استعمارزدايي، استقلال سياسي و اقتصادي و فرهنگي، عدم تعهد به قطبهاي قدرت و ارتقاء همبستگي و همكاري ميان كشورهاي عضو. واقعيتهاي امروز جهان با آن آرمانها داراي فاصله است؛ ولي اراده جمعي و تلاش همه جانبه براي عبور از واقعيتها و دست يافتن به آرمانها، هرچند پرچالش، ليك اميدآفرين و ثمربخش است.
ما در گذشته نزديك، شاهد شكست سياستهاي دوران جنگ سرد و نيز يكجانبه گرايي پس از آن بوده ايم. جهان با عبرت آموزي از اين تجربه تاريخي، در حال گذار به نظام بين المللي جديدي است و جنبش عدم تعهد مي تواند و بايد نقش نويني ايفاء نمايد. اين نظام بايد بر پايه مشاركت همگاني و برابري حقوق ملتها استوار باشد؛ و همبستگي ما كشورهاي عضو اين جنبش براي شكل گيري اين نظم نوين، از ضرورتهاي بارز عصر كنوني است.
گذار به نظمي عادلانه
خوشبختانه چشم انداز تحولات جهاني، نويدبخش يك نظام چند وجهي است كه در آن، قطبهاي سنتي قدرت جاي خود را به مجموعه اي از كشورها و فرهنگها و تمدنهاي متنوع و با خاستگاههاي گوناگون اقتصادي و اجتماعي و سياسي مي دهد. اتفاقات شگرفي كه در سه دهه اخير شاهد آن بوده ايم، آشكارا نشان مي دهد كه برآمدن قدرت هاي جديد با بروز ضعف در قدرت هاي قديمي همراه بوده است. اين جابه جايي تدريجي قدرت، به كشورهاي عدم تعهد فرصت مي دهد تا نقش موثر و شايسته اي را در عرصه جهاني برعهده بگيرند و زمينه يك مديريت عادلانه و واقعا مشاركتي را در پهنه گيتي فراهم آورند. ما كشورهاي عضو اين جنبش توانسته ايم در يك دوران طولاني، با وجود تنوع ديدگاه ها و گرايش ها، همبستگي و پيوند خود را در چارچوب آرمان هاي مشترك حفظ كنيم؛ و اين دستاورد ساده و كوچكي نيست. اين پيوند مي تواند دستمايه گذار به نظمي عادلانه و انساني قرار گيرد.
شرايط كنوني جهان فرصتي شايد تكرارنشدني براي جنبش عدم تعهد است. سخن ما آن است كه اتاق فرمان جهان نبايد با ديكتاتوري چند كشور غربي اداره شود. بايد بتوان يك مشاركت دموكراتيك جهاني را در عرصه مديريت بين المللي شكل داد و تضمين كرد. اين است نياز همه كشورهايي كه مستقيم يا غيرمستقيم از دست اندازي چند كشور زورگو و سلطه طلب زيان ديده اند و مي بينند.
اين ساختار غيردموكراتيك است
شوراي امنيت سازمان ملل داراي ساختار و سازوكاري غيرمنطقي، ناعادلانه و كاملا غيردموكراتيك است؛ اين يك ديكتاتوري آشكار و يك وضعيت كهنه و منسوخ و تاريخ مصرف گذشته است. با سوء استفاده از همين سازوكار غلط است كه آمريكا و همدستانش توانسته اند زورگويي هاي خود را در لباس مفاهيم شريف بر دنيا تحميل كنند. آنها مي گويند «حقوق بشر» و منافع غرب را اراده مي كنند؛ مي گويند «دموكراسي»، و دخالت نظامي در كشورها را به جاي آن مي نشانند؛ مي گويند «مبارزه با تروريسم»، و مردم بي دفاع روستاها و شهرها را آماج بمب ها و سلاح هاي خود مي سازند. در نگاه آنها، بشريت به شهروندان درجه يك و دو و سه تقسيم مي شوند. جان انسان در آسيا و آفريقا و آمريكاي لاتين ارزان، و در آمريكا و غرب اروپا گران قيمت گذاري مي شود. امنيت آمريكا و اروپا مهم، و امنيت بقيه بشريت بي اهميت دانسته مي شود. شكنجه و ترور اگر به دست آمريكايي و صهيونيست و دست نشاندگان آنها صورت گيرد، مجاز و كاملا قابل چشم پوشي است. زندان هاي مخفي آنها كه در نقاط متعددي در قاره هاي گوناگون شاهد زشت ترين و نفرت انگيزترين رفتارها با زندانيان بي دفاع و بي وكيل و بي محاكمه است، وجدان آنان را نمي آزارد. بد و خوب، كاملا گزينشي و يك طرفه تعريف مي شود. منافع خود را به نام «قوانين بين المللي» و سخنان تحكم آميز و غيرقانوني خود را به نام «جامعه جهاني» بر ملت ها تحميل مي كنند و با شبكه رسانه اي انحصاري سازمان يافته، دروغ هاي خود را راست، و باطل خود را حق، و ظلم خود را عدالت طلبي وانمود مي كنند و در مقابل، هر سخن حقي را كه افشاگر فريب آنها است، دروغ، و هر مطالبه برحقي را ياغيگري مي نامند.
هندسه غلط بين المللي
دوستان! اين وضعيت معيوب و پر زيان، غيرقابل ادامه است. همه از اين هندسه غلط بين المللي خسته شده اند. جنبش 99درصدي مردم در آمريكا بر ضد كانون هاي ثروت و قدرت در آن كشور، و اعتراض عمومي در كشورهاي اروپاي غربي به سياست هاي اقتصادي دولت هاشان نيز نشان لبريز شدن پيمانه صبر و تحمل ملت ها از اين وضعيت است. بايد اين وضعيت نامعقول را علاج كرد.
پيوند مستحكم و منطقي و همه جانبه كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد مي تواند در يافتن و پيمودن راه علاج، تاثيرات عميقي برجاي بگذارد.
حضار محترم!
صلح و امنيت بين المللي از جمله مسائل حاد جهان امروز ما است و خلع سلاح هاي كشتار جمعي و فاجعه بار، يك ضرورت فوري و يك مطالبه همگاني است. در دنياي امروز، امنيت، پديده اي مشترك و غيرقابل تبعيض است. آنها كه سلاح هاي ضد بشريت را در زرادخانه هاي خود انبار مي كنند، حق ندارند خود را پرچمدار امنيت جهاني قلمداد كنند. اين -بي شك- نخواهد توانست نيز امنيت را براي خود آنها به ارمغان آورد. امروز با تاسف فراوان ديده مي شود كه كشورهاي دارنده بيشترين تسليحات هسته اي، اراده جدي و واقعي براي حذف اين ابزارهاي مرگبار از دكترين نظامي خود ندارند و آن را همچنان عامل رفع تهديد و شاخصي مهم در تعريف جايگاه سياسي و بين المللي خود مي دانند. اين تصور، به كلي مردود و مطرود است.
سلاح هسته اي نه تامين كننده امنيت و نه مايه تحكيم قدرت سياسي است، بلكه تهديدي براي اين هر دو است. حوادث دهه 09 قرن بيستم نشان داد كه داشتن اين تسليحات نمي تواند رژيمي همانند شوروي سابق را هم حفظ كند. امروز نيز كشورهايي را مي شناسيم كه با داشتن بمب اتم، در معرض امواج ناامني هاي مهلكند.
گناه نابخشودني
جمهوري اسلامي ايران استفاده از سلاح هسته اي و شيميايي و نظاير آن را گناهي بزرگ و نابخشودني مي داند. ما شعار «خاورميانه عاري از سلاح هسته اي» را مطرح كرده ايم و به آن پايبنديم. اين به معني چشم پوشي از حق بهره برداري صلح آميز از انرژي هسته اي و توليد سوخت هسته اي نيست. استفاده صلح آميز از اين انرژي، براساس قوانين بين المللي، حق همه كشورها است. همه بايد بتوانند از اين انرژي سالم در مصارف گوناگون حياتي كشور و ملتشان استفاده كنند و در اعمال اين حق، وابسته به ديگران نباشند. چند كشور غربي كه خود دارنده سلاح هسته اي و مرتكب اين كار غيرقانوني اند، مايلند توان توليد سوخت هسته اي را نيز در انحصار خود نگه دارند. حركتي مرموز در حال شكل گيري است تا انحصار توليد و فروش سوخت هسته اي را در مراكزي با نام بين المللي ولي در واقع در پنجه چند كشور معدود غربي، تثبيت و دائمي كنند.
طنز تلخ روزگار ما آن است كه دولت آمريكا كه دارنده بيشترين و مرگبارترين سلاحهاي هسته اي و ديگر سلاحهاي كشتار جمعي و تنها مرتكب به كارگيري آن است، امروز مي خواهد پرچم مخالفت با اشاعه هسته اي را به دوش بگيرد! آنها و شركاي غربي شان رژيم صهيونيستي غاصب را به سلاحهاي هسته اي مجهز كرده و براي اين منطقه حساس، تهديدي بزرگ فراهم كرده اند؛ اما همين مجموعه فريبگر، استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را براي كشورهاي مستقل برنمي تابند و حتي با توليد سوخت هسته اي براي راديوداروها و ديگر مصارف صلح آميز انساني، با هر چه توان دارند، ستيزه گري مي كنند، بهانه دروغين آنان، بيم از توليد سلاح هسته اي است. در مورد جمهوري اسلامي ايران، آنان خود مي دانند كه دروغ مي گويند؛ اما سياست ورزي، آنگاه كه كمترين اثري از معنويت در آن نباشد، دروغ را هم مجاز مي شمرد. آيا آن كه در قرن بيست ويكم زبان به تهديد اتمي مي گشايد و شرم نمي كند، از دروغگوئي پرهيز و شرم خواهد كرد؟!
من تاكيد مي كنم كه جمهوري اسلامي هرگز در پي تسليحات هسته اي نيست، و نيز هرگز از حق ملت خود در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي چشم پوشي نخواهد كرد. شعار ما «انرژي هسته اي براي همه، و سلاح هسته اي براي هيچكس» است. ما بر اين هر دو سخن پاي خواهيم فشرد و مي دانيم كه شكستن انحصار چند كشور غربي در توليد انرژي هسته اي در چارچوب معاهده عدم اشاعه، به سود همه كشورهاي مستقل و از جمله كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد است.
تجربه سه دهه ايستادگي موفقيت آميز در برابر زورگوئي ها و فشارهاي همه جانبه آمريكا و متحدانش، جمهوري اسلامي را به اين باور قطعي رسانده است كه مقاومت يك ملت متحد و داراي عزم راسخ، قادر است بر همه خصومتها و عنادها فائق آيد و راه افتخارآميز به سوي هدفهاي بلند خود را بگشايد. پيشرفتهاي همه جانبه كشور ما در دو دهه اخير واقعيتي است كه در برابر چشم همگان قرار دارد و رصدكنندگان رسمي بين المللي مكررا بدان اذعان كرده اند؛ و اين همه در شرايط تحريمها و فشارهاي اقتصادي و تهاجم تبليغاتي شبكه هاي وابسته به آمريكا و صهيونيسم اتفاق افتاده است. تحريمهائي كه ياوه گويان، آن را فلج كننده ناميدند، نه تنها ما را فلج نكرده است و نخواهد كرد، بلكه گامهاي ما را محكمتر، و همت ما را بلندتر، و اطمينان ما را به درستي تحليلهاي خود و نيز به توانايي درون زاي ملتمان راسختر كرده است. ما ياري خداوند را در اين چالشها بارها و بارها به چشم ديده ايم.
ميهمانان گرامي!
لازم مي دانم در اينجا از يك مسئله بسيار مهم سخن بگويم؛ كه اگرچه مربوط به منطقه ما است، ولي ابعاد گسترده آن از اين منطقه فراتر رفته و سياستهاي جهاني را در طول چندين دهه تحت تاثير قرار داده است و آن، مسئله دردآور فلسطين است. خلاصه اين ماجرا آن است كه يك كشور مستقل و داراي شناسنامه روشن تاريخي به نام «فلسطين» بر اساس يك توطئه وحشتناك غربي با سردمداري انگليس در دهه 04 قرن بيستم، از ملت آن، غصب و به زور سلاح و كشتار و فريب، به جماعتي كه عمدتا از كشورهاي اروپائي مهاجرت داده شده اند، واگذار گرديده است. اين غصب بزرگي كه در آغاز با كشتارهاي جمعي مردم بي دفاع در شهرها و روستاها و راندن مردم از خانه و كاشانه خود به كشورهاي هم مرز همراه بود، در طول بيش از شش دهه همچنان با همين جنايتها ادامه يافته است و امروز هم ادامه دارد. اين، يكي از مهمترين مسائل جامعه بشريت است. سران سياسي و نظامي رژيم غاصب صهيونيست، در اين مدت از هيچ جنايتي پرهيز نكرده اند؛ از كشتار مردم و ويران كردن خانه ها و مزارع آنان و دستگيري و شكنجه مردان و زنان و حتي كودكان آنان، تا تحقير و توهين به كرامت اين ملت و سعي در نابودي و هضم آن در معده حرامخوار رژيم صهيونيستي، و تا محورهاي بيانات در شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد دو حمله به اردوگاههاي آنان در خود فلسطين و در كشورهاي همسايه كه ميليونها آواره را در خود جاي مي داده است. نامهاي «صبرا» و «شتيلا» و «قانا» و «دير ياسين» و امثال اينها با خون مردم مظلوم فلسطين در تاريخ منطقه ما ثبت شده است. اكنون نيز پس از شصت و پنج سال، هنوز همچنان همين جنايتها در رفتار گرگان درنده صهيونيست با باقي ماندگان در سرزمينهاي اشغالي ادامه دارد. آنها پي درپي جنايتهاي جديدي مي آفرينند و منطقه را با بحران تازه اي روبه رو مي كنند. كمتر روزي است كه خبري از قتل و جرح و زنداني كردن جوانهائي مخابره نشود كه به دفاع از وطن و كرامت خود برخاسته و به ويرانگري مزارع و خانه هاي خود اعتراض كرده اند. رژيم صهيونيستي كه با به راه انداختن جنگهاي فاجعه بار و كشتار مردم و اشغال سرزمينهاي عربي و سازماندهي تروريسم دولتي در منطقه و جهان، دهها سال ترور و جنگ و شرارت به راه انداخته، ملت فلسطين را كه براي احقاق حق خود به پا خاسته و مبارزه مي كنند، تروريست مي نامد و شبكه رسانه هاي متعلق به صهيونيزم و بسياري از رسانه هاي غربي و مزدور نيز با زير پا گذاشتن تعهد اخلاقي و رسانه اي، اين دروغ بزرگ را تكرار مي كنند. سردمداران سياسي مدعي حقوق بشر نيز چشم بر اين همه جنايت بسته و بدون شرم و پروا، از آن رژيم فاجعه آفرين حمايت كرده و در نقش وكيل مدافع آن ظاهر مي شوند.
چهره شما را در ميان ملت هاي منطقه، منفور و شما را در چشم آنان شريك جنايات صهيونيست هاي غاصب معرفي كرده است؛ هزينه هاي مادي و معنوي كه در طول سال هاي متمادي از اين رهگذر به دولت و ملت آمريكا تحميل شده است؛ سرسام آور است؛ و احتمالا در آينده اگر همين روش ادامه يابد، هزينه هاي شما سنگين تر هم خواهد شد. بياييد به پيشنهاد جمهوري اسلامي درباره همه پرسي بينديشيد و با تصميمي شجاعانه، خود را از گره ناگشودني كنوني نجات دهيد. بي شك مردم منطقه و همه آزادانديشان گيتي از اين اقدام استقبال خواهند كرد.
ميهمانان محترم!
اكنون به سخن آغازين بازمي گردم. شرايط گيتي حساس و جهان در حال گذار از يك پيچ تاريخي بسيار مهم است. انتظار مي رود كه نظمي نوين در حال تولد يافتن باشد. مجموعه غيرمتعهدها حدود دو سوم اعضاء جامعه جهاني را در خود جاي داده است و مي تواند در شكل دهي آينده نقشي بزرگ ايفا كند. تشكيل اين اجلاس بزرگ در تهران نيز خود حادثه اي پرمعنا است كه بايد در محاسبات به كار آيد. ما اعضاء اين جنبش با هم افزايي امكانات و ظرفيت هاي گسترده خود مي توانيم براي نجات جهان از ناامني و جنگ و سلطه گري، نقشي تاريخي و ماندگار بيافرينيم.
همكاري هاي همه جانبه
علاج مشكلات است
اين مقصود فقط با همكاري هاي همه جانبه ما با يكديگر امكان پذير است. در ميان ما، كشورهاي بسيار ثروتمند و نيز كشورهاي داراي نفوذ بين المللي كم نيستند. علاج مشكلات با همكاري هاي اقتصادي و رسانه اي و انتقال تجربه هاي پيش برنده و تعالي بخش، كاملا امكان پذير است. بايد عزم هامان را راسخ كنيم، به هدف ها وفادار بمانيم، از اخم قدرت هاي زورگو نترسيم و به لبخند آنان دل خوش نكنيم، اراده الهي و قوانين آفرينش را پشتيبان خود بدانيم، به شكست تجربه اردوگاه كمونيستي در دو دهه پيش، و شكست سياست هاي به اصطلاح ليبرال دموكراسي غربي در حال حاضر- كه نشانه هاي آن را در خيابان هاي كشورهاي اروپايي و آمريكايي و گره هاي ناگشودني اقتصاد اين كشورها همه مي بينند- با چشم عبرت بنگريم. و بالاخره سقوط ديكتاتورهاي وابسته به آمريكا و همدست رژيم صهيونيستي در شمال آفريقا و بيداري اسلامي در كشورهاي منطقه را فرصتي بزرگ بشماريم. ما مي توانيم به ارتقاء «بهره وري سياسي جنبش عدم تعهد» در مديريت جهاني بينديشيم، مي توانيم براي تحول در اين مديريت، سندي تاريخي تهيه كنيم و ابزارهاي اجرايي آن را فراهم نماييم. مي توانيم حركت به سمت همكاري هاي موثر اقتصادي را طراحي و الگوهاي ارتباط فرهنگي ميان خود را تعريف كنيم. بي شك تشكيل دبيرخانه فعال و پرانگيزه اي براي اين تشكيلات، خواهد توانست به حصول اين مقاصد كمكي بزرگ و پرتاثير تقديم كند.
متشكرم.
شوراي امنيت مستقل نيست
رئيس جمهور كشورمان نيز در افتتاحيه شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد گفت: چگونه مي توان تصور كرد كه با وجود امتياز انحصاري وتو در دست دولت هايي مثل آمريكا و انگليس كه همواره يك طرف تمام مناقشات بوده اند امكان عمل مستقل و عدالت مدار براي شوراي امنيت باقي بماند؟
رئيس جمهور در بخشي از سخنانش با بيان اين كه براي اصلاح اين روند، بارها و بارها، عدالت طلبان و آزادي خواهان و مصلحان از جمله رهبران فقيد جنبش عدم تعهد قيام كرده اند و خيزش هاي متعدد برپا شده و تلاش هاي فراواني انجام گرفته است، اظهار داشت: عليرغم آثار بسيار ارزشمند و مثبت اين تلاش هاي مقدس، هنوز روند امور به طور اساسي به نفع ملت ها و در جهت عدالت و صلح پايدار تغيير نكرده است.
وي با طرح اين سؤال كه علت اين رخدادها چيست؟ تصريح كرد: برخي اصرار دارند كه فريبكارانه علت را به ضعف ملت ها نسبت دهند، اما آيا غير از اين است كه علت عدم تحقق صلح پايدار و آرمان هاي بشري را بايد در مباني انديشه و عملكرد مديريت حاكم بر جهان جست وجو كرد.
احمدي نژاد خاطر نشان كرد: عليرغم تشكيل سازمان ملل كه اميدهاي فراواني ايجاد كرد و همچنين تلاش هاي گسترده دلسوزان، مديريت حاكم بر جهان مانع از آن بوده است كه شرايط بهبود يابد و با استقرار صلح و امنيت پايدار زندگي بهتري براي مردم دنيا فراهم شود.
رئيس جمهوري با اشاره به اينكه انحصار در مديريت شوراي امنيت نيز كاملا روشن است، افزود: بعد از 56 سال و عليرغم اذعان همه ملت ها به حقوق حقه ملت فلسطين، رفتار شوراي امنيت در عمل به تثبيت و گسترش اشغالگري و ظلم و جنايات رژيم جعلي و تحميلي صهيونيستي منجر شده است.
وي با طرح اين سوال كه كدام ملت مستقل توانسته است بدون نگراني و يا دادن امتياز، حقوق اساسي خود را با اتكاء به شوراي امنيت استيفا نمايد، تصريح كرد: اصولا چگونه مي توان تصور كرد كه با وجود امتياز انحصاري وتو در دست دولت هايي مثل آمريكا و انگليس كه همواره يك طرف تمام مناقشات بوده اند، امكان عمل مستقل و عدالت مدار براي شوراي امنيت باقي بماند. دولت ها و ملت هاي مستقل مرجعي براي احقاق حق خود ندارند و شوراي امنيت حتي اختيارات مجمع عمومي را نيز تصاحب كرده و سلطه خود را بر آن تحميل نموده است.
ايران به عنوان عضو سازمان ملل اقدامات مثبتي انجام داده است
دبير كل سازمان ملل متحد نيز در مراسم افتتاحيه شانزدهمين نشست سران عدم تعهد گفت: ايران به عنوان عضو سازمان ملل و آژانس بين المللي انرژي اتمي اقدامات مثبتي انجام داده است.
بان كي مون گفت: نم پس از سازمان ملل بزرگترين سازمان است كه حافظ صلح و به دنبال همكاري مشترك است. سازمان ملل در همين راستا حركت مي كند و از شما مي خواهيم به فكر اتحاد هنجارهاي شايسته خود باشيد و به آزادي بيان و انديشه ارج نهيد و به مردم خود خدمت كنيد.
وي گفت: معتقدم سازمان هايي كه مديريت و عضويت آنها را داريم به خاطر اصلاح نياز به تغييرات دارند و شايد بسياري از مخاطرات در جاده اي كه هستيم باشد.
وي افزود: نمي توانيم بپذيريم كه سران از واژه هاي تهديد در علوم سياسي خود استفاده كنند و وضعيتي كه نتوانيم آن را كنترل كنيم. همه را دعوت به صلح مي كنم و اينكه همه كشورها بايد بر يك اصولي پايبند باشند.
بان كي مون گفت: از همه كشورهاي اسلامي مي خواهيم كه از نفوذ خود در كشورهاي درگير مناقشه در جهت ايجاد صلح جهاني و منطقه عاري از تسليحات كشتار جمعي استفاده كنند.
وي با تاكيد بر اين كه مي توانيم فعاليت درست داشته باشيم عنوان كرد: سازمان ملل متحد انرژي هسته اي را حق همه كشورها مي داند و استفاده نظامي از آن را محكوم مي كند.
دبيركل سازمان ملل خواستار شفافيت در همه مسائل شد و گفت: از ايران درخواست مي كنيم كه مانند گذشته اين شفافيت را براي اعتمادسازي بيشتر و رسيدن به اهداف خود براي استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي ادامه دهد.
وي افزود: همكاري ايران با آژانس انرژي اتمي سازنده و مفيد بوده است. تصور اين است كه از همه گروه ها و كشورها دعوت كنيم كه از دامن زدن به تنش ها دوري كنند و به برادري روي آورند، صداهاي خود را عليه هم بالا نبريم، بايد به دنبال يك خاورميانه عاري از سلاح هسته اي و تسليحات كشتار جمعي باشيم.
ساختار شوراي امنيت
بايد اصلاح شود
رئيس جمهور مصر نيز در سخناني بر مشاركت فعال تر در اداره امور جهان تاكيد كرد و از ضرورت اصلاح شوراي امنيت براي اصلاح نظم كنوني سخن گفت.
مرسي با اشاره به اينكه جنبش عدم تعهد در زمان كنوني نقشي محوري در اين دوره سرنوشت ساز دارد تاكيد كرد كه ما بايد در اداره امور دنيا نقشي موثر داشته باشيم، بايد اصول دموكراسي و مشاركت در امور سياسي برقرار شود.
وي ادامه وضعيت كنوني در آفريقا را غيرمقبول خواند و با اشاره به اينكه بسياري از مسائل شوراي امنيت به قاره آفريقا مربوط مي شود تاكيد كرد كه سطح نمايندگي شوراي امنيت بايد تغيير كند.
مرسي با اشاره به شوراي امنيت، تاكيد كرد: ساختار شوراي امنيت بايد اصلاح و توسعه داده شود تا به شكل بهتري نماينده نظام جهان باشد.
مرسي در ادامه به موضوع فلسطين اشاره كرد و با اشاره به بيانيه وزراي خارجه عدم تعهد كه اخيرا در شرم الشيخ برگزار شد، از وضعيت اسراي فلسطيني ابراز تاسف كرد.
مرسي همچنين از فلسطيني ها خواست بر آرمان خود يعني مقاومت در برابر اشغالگري تمركز كنند.
وي در ادامه به سوريه نيز اشاره كرد و بحران اين كشور را آزادي خواهي مردم سوريه خواند و اعلام كرد كه از مردم اين كشور در برابر دولت سوريه حمايت مي كند اما در عين حال تاكيد كرد كه مصر از انتقال مسالمت آميز قدرت در سوريه حمايت مي كند تا سوريه به درگيري داخلي كشيده نشود.
مرسي در بخشي ديگر از سخنان خود به موضوع هسته اي اشاره و بر حق همه اعضاي جنبش عدم تعهد و ديگر كشورها از انرژي صلح آميز هسته اي تاكيد كرد.
مديريت مشترك يك وظيفه
و بايد است
نخست وزير هند نيز در شانزدهمين نشست سران عدم تعهد شعار اجلاس نم در تهران را شعاري بهنگام خواند و گفت: مديريت مشترك جهاني امروز يك «وظيفه» و «بايد» است.
مان موهان سينگ ادامه داد: امروز ساختارهاي مديريت جهان درگير معادلات قدرت باقي مانده از گذشته هستند و بايد تغيير يابند.
مان موهان سينگ در بخش ديگري از سخنان خود به اوضاع كنوني در سوريه اشاره كرد و گفت: اوضاع سوريه باعث نگراني ماست و جنبش عدم تعهد بايد اقداماتي را براي حل مسئله سوريه انجام دهد.


درپرتو وحي

اختلاف؛ قدرت و شوكت شما را
از بين مي برد!
قرآن كريم:
و (از فرمان) خدا و پيامبرش (درباره وحدت) اطاعت كنيد و نزاع (و كشمكش) نكنيد!
زيرا سست شويد.
و قدرت (و شوكت) شما از ميان برود!
و صبر و استقامت كنيد كه خداوند با شكيبايان است.
سوره انفال
آيه 46
 


دبيرشوراي عالي امنيت ملي:

ايران در دوره رياست خود بر جنبش عدم تعهد صرفا به موضع گيري اكتفا نخواهد كرد

دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: ايران در دوره سه ساله رياست خود بر جنبش عدم تعهد صرفا به موضع گيري عليه نظام سلطه اكتفا نكرده و تلاش دارد با ابتكارهاي جمعي منافع ملت ها را در عرصه هاي مختلف پيگيري كند.
«ماجويو شو» معاون وزير خارجه چين صبح ديروز با سعيد جليلي نماينده رهبرمعظم انقلاب و دبير شوراي عالي امنيت ملي ديدار و گفت وگو كرد.
سعيد جليلي با اشاره به نارضايتي كشورهاي جنبش عدم تعهد از ساز و كارهاي فعلي سياسي، اقتصادي و مالي بين المللي تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران در دوره سه ساله رياست خود بر جنبش عدم تعهد صرفا به موضع گيري عليه تدابير نظام سلطه در عرصه هاي بين المللي اكتفا نخواهد كرد، بلكه قصد دارد با ابتكارهاي جمعي فرآيندهاي جايگزين در عرصه هاي سياسي و اقتصادي جهاني را براي تامين منافع ملت ها ارائه و پيگيري كند.
جليلي تاكيد كرد: حضور بيش از دو سوم كشورهاي جهان در عالي ترين سطح در تهران و اجماع اين كشورها بر مسئوليت ايران براي هماهنگي سياست هاي بين المللي 120 كشور جهان نشانه آشكاري از انزواي راهبردي آمريكا در عرصه مناسبات جهاني است.
وي با اعلام آمادگي هميشگي ايران براي مذاكره، شرط مفيد بودن گفت وگوها را حركت در مسير صلح، همكاري و پيشرفت معرفي كرد و افزود: راهبرد فشار- گفت وگو پذيرفتني نيست و در صورت ادامه اين مسير، جمهوري اسلامي ايران نيز از ظرفيت هاي خود در مسير فشار متقابل استفاده خواهد كرد.


همكاري گمركي ايران با 30 كشور عضو جنبش غيرمتعهدها

مديركل دفتر همكاري هاي بين الملل گمرك ايران گفت: ايران با حدود 30 كشور عضو جنبش غيرمتعهدها موافقت نامه و يادداشت تفاهم همكاري گمركي امضا كرده است.
محمدحسين باغ عنايت افزود: بسياري از موافقت نامه هاي مزبور در مجلس شوراي اسلامي تصويب شده و به تأييد شوراي نگهبان رسيده است.
به گفته وي ايران با كشورهاي آذربايجان، ازبكستان، تركمنستان، بلاروس، افغانستان، پاكستان، سوريه، قطر، كويت، لبنان، اتيوپي، الجزاير، كنيا، نيجريه، اندونزي، هند، كوبا و اكوادور موافقت نامه همكاري گمركي امضا كرده است.
مديركل دفتر همكاريهاي بين الملل گمرك همچنين از كشورهاي ونزوئلا، نيكاراگوئه، فيليپين، ويتنام، مالزي، يمن، عربستان، عمان، عراق، امارات متحده عربي و اردن به عنوان كشورهايي نام برد كه ايران با آنها يادداشت تفاهم همكاري گمركي به امضا رسانده است.
وي افزود: علاوه بر كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها، ايران با تعداد ديگري از كشورهاي جهان از جمله اوكراين، ارمنستان، تاجيكستان، روسيه، قرقيزستان، قزاقستان، گرجستان، تركيه، تونس، سودان، ليبي، چين و سريلانكا نيز در زمينه همكاريهاي گمركي مبادله متن داشته و مذاكراتي در اين خصوص انجام داده است.
ايران دومين كشور توليدكننده فولاد عضو نم
از سوي ديگر طي گزارشي اعلام شد: ايران با توليد ماهانه حدود يك ميليون و 150 هزار تن فولاد خام دومين كشور توليدكننده فولاد در ميان كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد است. از ميان كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد تنها 17 كشور توليدكننده فولاد خام هستند كه در اين بين هند با توليد ماهانه 6 ميليون و 600 هزار تن فولاد خام در رتبه نخست قرار دارد.
ايران در 7 ماه سال جاري ميلادي 8ميليون و 436 هزار تن فولاد خام توليد كرد كه اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال 2011 ميلادي (7ميليون و 804 هزار تن) رشد 1/8 درصدي داشته است.
هند نيز با توليد 44ميليون و 567 هزار تن از اين محصول در سال جاري ميلادي نسبت به مدت مشابه پارسال (43 ميليون و 106 هزار تن) رشد 4/3 درصدي را در توليد اين محصول استراتژيك نشان داد.
مصر، آفريقاي جنوبي و عربستان به ترتيب با توليد ماهانه 590، 580 و 282 هزار تن فولاد خام پس از ايران در رتبه هاي بعدي توليد اين محصول استراتژيك قرار دارند.
هند، ايران و مصر به ترتيب با توليد 2/72 ميليون تن، 13ميليون تن و 5/6 ميليون تن فولاد خام در سال 2011 در رتبه هاي چهارم، هفدهم و بيست و چهارم جهان قرار گرفتند.
بلاروس، ازبكستان، كوبا، گواتمالا، ترينيداد و توباگو، شيلي، كلمبيا، اكوادور، پرو، ونزوئلا، الجزاير و مراكش از ديگر كشورهاي توليدكننده فولاد عضو جنبش عدم تعهد هستند.


رئيس سازمان بازرسي كل كشور: ايران اسلامي سبب احياي جنبش عدم تعهد مي شود

رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: ايران اسلامي سبب احياي جنبش عدم تعهد خواهد شد.
به گزارش مهر از ساري حجت الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي در ديدار با علما و روحانيان شهرستان ساري افزود: ايران احياگر صلح در كشورهاي جهان بوده و ملت ايران قدردان دولت به خاطر برگزاري موفق اجلاس غيرمتعهدها در تهران است.
وي با بيان اين كه دين مداري ملت ايران الگوي بسيار شايسته اي براي كشورهاي اسلامي منطقه شده است، گفت: اين منش ها سبب بروز و ظهور بيداري اسلامي در منطقه شده است.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور در ديدار با فعالان سياسي مازندران گفت: برگزاري اجلاس جنبش غيرمتعهدها سبب شد تا جمهوري اسلامي ايران به منشاء تحولات بزرگ در دنيا تبديل شود و اندام كشورهاي سلطه گر از اين ميزباني باشكوه به لرزه درآيد.
پورمحمدي با بيان اين كه ايران هم اكنون به بالاترين قدرت جهاني مبدل شده است تصريح كرد: كشورهاي استكباري نظير اسرائيل و آمريكا كه از تمامي ابزارهاي رسانه اي بزرگ دنيا برخوردارند اكنون دچار سرگيجه به واسطه اقتدار هسته اي ايران در سال هاي اخير شده اند.
به گزارش ايرنا از ساري پورمحمدي در حاشيه ديدار با امام جمعه بابل گفت: مشاركت بالاي رهبران دنيا، سطح اجلاس غيرمتعهدها را در ايران ارتقا داد. وي افزود: اميدواريم مديريت جمهوري اسلامي سبب شود تا نظام و ضوابط سازمان ملل تغيير يابد و تاثيرگذاري در عرصه جهاني تنها در دست چند قدرت نباشد.


سران 120كشور فرش ملل را گره مي زنند

معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از بافت «فرش ملل» در حاشيه اجلاس سران غيرمتعهدها در تهران خبر داد و گفت: هركدام از سران و مسئولان 120كشور جهان، يك گره از اين فرش را مي بافند.
سيدحسن موسوي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: بافت «فرش ملل» يك ايده است. در اين فرش، تصوير پرچم تمام كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد وجود دارد.
وي با بيان اينكه سران و مسئولان حاضر در اجلاس مي توانند گرهي از اين فرش را به صورت نمادين ببافند، افزود: آرزوي هنرمندان صنايع دستي كشور اين است كه رهبر معظم انقلاب نيز با گرهي بر اين فرش، آن را متبرك كنند.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: در حال حاضر دار اين قالي در حاشيه اجلاس سران غيرمتعهدها قرار داده شده است تا ميهماناني كه تمايل دارند يك گره از اين «فرش ملل» را ببافند.
به گفته موسوي اين فرش نفيس از نخ ابريشم بافته خواهد شد.
وي درباره برنامه اي كه پس از اتمام بافت فرش براي نمايش آن دارند، گفت: احتمالا يا در موزه اي در داخل كشور نگهداري و نمايش داده مي شود يا به يكي از سازمان هاي جهاني براي نمايش اهدا خواهد شد.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ادامه داد: در صورت مثبت بودن بررسي ها امكان دارد كه نمونه هاي مشابه اين فرش توسط هنرمندان ايراني بافته شود تا به تمام كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها اهدا كنيم كه هنوز درباره اين بخش از موضوع به صورت قطعي تصميم گيري نشده است.


اخبار ادبي و هنري

انحصار طلبي! در امدادرساني به زلزله زدگان
عليرام نورايي بازيگر فيلم پرفروش «قلاده هاي طلا» گفت: عليرغم تكذيب هاي آقاي تبريزي اعلام مي كنم ايشان بنده را از محل جمع آوري كمك هاي مردمي به زلزله زدگان اخراج كرد.
عليرام نورايي بازيگر سينما و تلويزيون در گفت وگو با فارس درخصوص صحبت هاي كمال تبريزي مبني بر عدم اخراج وي از محل جمع آوري كمك هاي مردمي به زلزله زدگان گفت: عليرغم صحبت هاي آقاي تبريزي اعلام مي كنم ايشان بنده را از جمع امدادرسانان اخراج كرد.
گفتني است، نورايي پيش از اين در گفت وگويي بدون اشاره به نام تبريزي فقط عنوان كرد كه يك كارگردان، او را با برخوردي غيرمحترمانه از ستاد امدادرساني به زلزله زدگان اخراج كرده است. اما پس از اين خبر، كمال تبريزي واكنش نشان داد و در مصاحبه اي اعلام كرد كه چنين كاري نكرده است. اما بازيگر «قلاده هاي طلا» نيز تكذيبيه تبريزي را تكذيب كرد!
گفته مي شود دليل اصلي اخراج نورايي به دست كمال تبريزي، بازي نورايي در فيلم قلاده هاي طلا، ذكر شده است.
تبريزي با فيلم «خيابان هاي آرام» به تمجيد از اوباشگري ضدانقلاب پرداخته است.
اعتراض تهيه كننده فيلم موهن
تهيه كننده يك فيلم ضدانقلابي به جاي عذرخواهي از ملت ايران به اصلاحيه هاي اين فيلم اعتراض كرد!
شايسته تهيه كننده فيلم «صدسال به اين سال ها» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران و با لحني اعتراض آميز اظهار داشت: فيلم «صد سال به اين سال ها» هشت بار اصلاحيه خورد و زمان آن از 120 دقيقه به 80 دقيقه رسيد و باز مي گويند بايد اصلاحاتي در آن انجام شود.
فيلم «صدسال به اين سال ها» به كارگرداني سامان مقدم، با روايتي جعلي و تحريف آميز، تصويري مثبت و رو به پيشرفت و رفاه از دوران حاكميت استبداد ستمشاهي را به تصوير كشيده و در مقابل مدعي مي شود پس از انقلاب چيزي جز رنج و بدبختي نصيب كشورمان نمي گردد!
برخي از منتقدان معتقدند كه اين فيلم ترجمه اي از فيلم هاي ضدايراني توليد شده از سوي كمپاني هاي صهيونيستي است.
كارگردان «صدسال...» قبلا هم در فيلمي مهوع، چهره اي زشت از متدينين ارائه كرده بود.
پيشنهاد ضرغامي براي شكل گيري بلوك رسانه اي عدم تعهد
رئيس سازمان صداوسيما طي پيامي به رسانه هاي كشورهاي شركت كننده در شانزدهمين اجلاس جنبش عدم تعهد، ايجاد يك بلوك رسانه اي در مقابل نظام سلطه را پيشنهاد داد.
عزت الله ضرغامي در اين پيام تاكيد كرده است: در جهان صداهاي ديگري نيز وجود دارد كه بايد آنها را شنيد و به اقصاي عالم اين صدها را رساند. ما همگي شاهد تحولات بسيار گسترده در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا و در سطح اروپا و آمريكا هستيم كه در مجموع حاكي از بيداري و خيزش عمومي مردم و عزم جدي آنان در شكل دادن به نظمي نوين در عرصه مناسبات بين المللي است. تحركات مردمي ضد استبداد و استعمار در منطقه خاورميانه و جنبش هاي مردمي ضدسرمايه داري در قلب اروپا و آمريكا نظير جنبش اشغال وال استريت حقايق بسياري را بر ما روشن مي سازد كه ديگر دوران تك صدايي سر آمده و عصر چند صدايي آغاز شده است.
در پيام رئيس رسانه ملي به رسانه هاي كشورهاي جنبش عدم تعهد آمده است: خانم ها! آقايان! همكاران گرامي در رسانه هاي ارتباط جمعي جهان! اينجانب به عنوان رئيس سازمان صداو سيماي جمهوري اسلامي ايران از شما مي خواهم تا در پيماني كه همه ما در امر خطير خبرنگاري و اطلاع رساني برعهده داريم و آن پشتيباني از جريان آزاد اطلاعات و شكستن حصار امپرياليسم خبري نظام سلطه است، راسخ و ثابت قدم باشيد و در انعكاس حقايق اين اجلاس و رويداد بزرگ بين المللي و نيز حقايق مربوط به رشد و شكوفايي ايران اسلامي به عنوان ميزبان اين اجلاس اهتمام بورزيد.
موج اعتراض ها به فيلم ضداسلامي بي بي سي
اخيرا بي بي سي اقدام به پخش مستندي ضداسلامي كرده كه با پخش اولين قسمت آن، عده زيادي اعتراض كرده اند.
به گزارش فارس، مستند «شهروندخان» يك سريال مستند 6 قسمتي است به كارگرداني و بازي «عادل راي». اين مستند به پيشنهاد بي بي سي ساخته شده و هم اكنون در حال پخش از اين شبكه است.
در صحنه اي از اين فيلم شاهد آن هستيم خان- كه يكي از رهبران مذهبي مسلمانان انگلستان است- دختري دارد كه آرايش زيادي مي كند و بدون حجاب از خانه خارج مي شود؛ زماني كه خان متوجه اين قضيه مي شود، با عصبانيت سراغ او مي آيد؛ دخترخان نيز براي فرار از غضب پدر وانمود مي كند كه در حال خواندن قرآن است.


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14