(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 14 شهریور 1391 - شماره 20298

تك فرزندي، بي فرزندي و سالمندي از چالش هاي مهم جمعيتي كشور
رانندگي به شرط امنيت
سايه سنگين مافيا در پس رواج لوازم آرايش
سيستم هوشمند ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز


تك فرزندي، بي فرزندي و سالمندي از چالش هاي مهم جمعيتي كشور

رئيس مركز مطالعات و پژوهش هاي جمعيتي آسيا و اقيانوسيه: تك فرزندي، بي فرزندي و بعد سالمندي جمعيت از چالش هاي مهم جمعيتي كشور است .
محمدجواد محمودي با بيان اينكه سازمان ملل در سال 2010 براي ايران سه سناريوي رشد بالا، رشد متوسط و رشد پايين پيش بيني كرده است، گفت: در سناريوي رشد بالا ميزان باروري كل از 1.8 فرزند براي هر مادر به 2.5 فرزند در سال 1480خواهد رسيد. در اين سناريو در سال1430 جمعيت ايران به حدود 100 ميليون نفر مي رسد و در همين حول و حوش ثابت خواهد ماند .
به گفته وي در سناريوي رشد متوسط، ميزان باروري كل از 1.8 بچه براي هر مادر به 1.5 بچه براي هر مادر در سال 1420 كاهش مي يابد و جمعيت كشور در اين سال به حدود 86 ميليون نفر و درصد سالمندي به 22 درصد خواهد رسيد. بعد از آن با وجود افزايش باروري تا حد دو فرزند تا سال 1480 جمعيت كشور رو به كاهش و به حدود 62 ميليون نفر خواهد رسيد . رئيس مركز مطالعات و پژوهش هاي جمعيتي آسيا و اقيانوسيه ادامه داد: سومين سناريو رشد پايين است كه در آن ميزان باروري كل از 1.8 بچه براي هر مادر در سال 1390 به حدود يك فرزند براي هر مادر در سال 1420 خواهد رسيد، براين اساس درصد سالمندي جمعيت به حدود 25 درصد مي رسد. بعد از سال 1420 تعداد جمعيت با كاهش مواجه و به حدود 31 ميليون نفر و درصد سالمندان به 47 درصد افزايش خواهد يافت .
وي با تأكيد براينكه قدر مطلق جمعيت مهم نيست، خاطرنشان كرد: متعادل بودن اندام واره براي ما مهم است يعني بايد بين تمام بخش هاي آن نوعي تعادل پويا و تجديد شونده برقرار باشد .
به گفته محمودي هدف سياست جمعيتي، حفظ تعادل پوياي ساختار كلي جمعيت است . ساختار كلي جمعيت مثل يك اندام واره است بايد رشد موزون داشته باشد. جواني جمعيت بيش از حد نبايد بشود، اگر بشود يك سري مشكلات خاص خودش را دارد كه ما در سال هاي گذشته اين مشكلات را داشتيم. مسائلي از قبيل كمبود امكانات رفاهي و آموزشي، مدرسه هاي چند شيفته، كمبود شيرخشك و امثال اين مشكلات را طي سال هاي گذشته داشته ايم .
وي با بيان اينكه ساختار كلي جمعيت مانند يك اندام واره است، افزود : تعادل جمعيتي از افزايش يا كاهش قدر مطلق جمعيت مهم تر است. تغييرات جمعيتي علاوه بر اين كه از پارامترهاي جمعيتي ناشي مي شود، از عوامل اقتصادي و فرهنگي هم تاثير مي گيرد. منتها وقتي مي گوييم هدف سياست هاي جمعيتي، حفظ تعادل پوياي جمعيتي است، براي حفظ تعادل، تغييرات جمعيتي بايد مداوم رصد شود تا دورنماي تحولات جمعيتي را بتوان ترسيم كرد . رئيس مركز مطالعات و پژوهش هاي جمعيتي آسيا و اقيانوسيه با بيان اينكه در صورتي كه مطالعات جمعيت شناسان و اقتصاد دانان نشان دهد كه جمعيت از حالت تعادلي خارج شده است بايد سياست هاي لازم در زمينه تعادل بخشي جمعيت تدوين و اعمال شود، خاطرنشان كرد: در بند ج قانون برنامه اول توسعه هدفمان اين بوده است كه سياست هاي تعديل مواليد از 6.4 فرزند به چهار فرزند در سال 1390 برسد؛ موضوع ديگر كاهش نرخ طبيعي جمعيت از 2.3 درصد به 3.2 درصد بود
وي ادامه داد: در سال 67 حدود 2.6 فرزند داشتيم اين تعداد در سال 1371 به 4 فرزند رسيد. يعني به هدف برنامه كه بايد در سال 1390 مي رسيديم، سه سال بعد رسيديم. هيچ نهادي اين را رصد نكرد. يعني نهاد تخصصي متولي رصدكننده نداشته ايم. در سال 1379 به 1.2 فرزند رسيديم. اين 1.2 فرزند حداقل فرزندي است كه يك جامعه بايد براي جايگزين كردن جمعيت خود داشته باشد تا تعادل در آن برقرار شود. اين يعني 2 فرزند جانشين پدر و مادر شود و يك دهم نيز براي مرگ و مير است . محمودي با اشاره به چالش بحران باروري پايين كه به احتمال بسيار زياد براي كشور ما اتفاق مي افتد، گفت: تك فرزندي و بي فرزندي و بعد سالمندي جمعيت از چالش هاي مهم جمعيتي كشور است .

 


رانندگي به شرط امنيت

عليرضا ضياعي
خودروسازان همواره در تلاش به منظور افزايش امنيت خودروهايشان و به طبع افزايش امنيت سرنشينان خودرو بوده و هستند. تصادفات اتومبيل يكي از بزرگ ترين معضلات اجتماعي در همه جوامع به شمار مي رود. براي حل اين معضل بايد از فناوري به بهترين شكل ممكن كمك گرفت تا بر اين معضل اجتماعي غلبه كرده و امنيت و آسايش بيشتري را تجربه كرد.
امنيت اتومبيل به عنوان اولويت اول كمپاني هاي معتبر توليدكننده اتومبيل از دهه 1990 تاكنون بوده است. براساس آمار منتشر شده توسط انستيتوي بين المللي صنعت پايدار در مجموع 37 خودرو به عنوان ايمن ترين خودروهاي سال 2011 انتخاب و معرفي شده اند. در حالي كه اين تعداد در سال 2008، فقط 23 خودرو بوده است.
تعداد خودروهاي جديدي كه توسط اين مؤسسه، ايمن ترين خودروهاي سال ناميده شدند، تقريباً سه برابر تعداد معرفي شده در سه سال گذشته است كه اين نشان دهنده اهميت موضوع امنيت خودرو در جهان است. لازم به ذكر است بسياري از كمپاني هاي خودروسازي در جهان، فناوري هاي ايمن ساز خودرو از قبيل سيستم الكترونيك كنترل تعادل يا ESC (ضد چپ شدگي) را قبل از اينكه مقررات دولتي درباره لزوم به كارگيري آن در محصولات سال 2012 وضع شود، در محصولات خود به كار برده اند.
به عقيده كارشناسان در اين زمينه خودروها بايد طوري طراحي شوند كه سرنشينان در زمان تصادف، از بيشترين محافظت ممكن برخوردار شوند. اكنون با داشتن فناوري ESC، امكان جلوگيري از بسياري تصادفات ايجاد شده است. تحقيقات نشان مي دهد در صورت مجهز شدن تمام خودروها به اين سيستم، سالانه از بيش از صدها هزار مورد تصادف مرگ آور جلوگيري خواهد شد.
صرف انرژي و سرمايه بيشتر روي امنيت
به طور كلي تصادفات ماشين به چند دليل عمده رخ مي دهد كه مهم ترين آنها عبارتند از: اشتباهات رانندگي، جاده هاي خراب و ناامن و ماشين هاي ناايمن راجع به دو دليل اول شركت هاي ماشين سازي نمي توانند كار زيادي انجام دهند اما از آنها انتظار مي رود ماشين هايي بسازند كه در تصادفات به بهترين نحو ممكن جان راننده و مسافرين را حفظ كند.
اما بعضي از شركت هاي اتومبيل سازي كشورهاي در حال توسعه ميزان كنوني مرگ و مير ناشي از تصادفات رانندگي را اجتناب ناپذير مي دانند و صرف انرژي و سرمايه بيشتر روي امنيت مسافرين را كار بيهوده اي مي دانند و به تدابيري نظير كمربند ايمني و كيسه هوا بسنده مي كنند اما تحقيقات نشان داده در كشورهايي نظير آلمان و كانادا كه در زمينه امنيت تصادفات بيشتر از بقيه كار مي كنند آمار مرگ و مير به طور چشم گيري كاهش يافته است.
خودروسازان جهان در سالهاي اخير محافظت از رانندگان و سرنشينان را اولويت اصلي خود قرار داده اند.
طراحي و توليد خودروهاي ايمن و مطمئن به خودروساز كمك مي كند تا فروش بيشتري داشته باشند. تكنولوژي هاي پيشرفته سيستم هاي ايمني خودرو در حال حاضر با بالاترين سرعت در حال پيشرفت و تكامل است تا دنياي جديدي به روي مردم گشوده شود.
نگاهي به تاريخچه خودروسازي نشان دهنده آن است كه تلاش بيشتر توليدكنندگان بر حول شاخص هاي امنيت و رفاه مي چرخد؛ مانند كمربندها، كيسه هاي هوا، ساختن چارچوبي قوي تر براي اتاق خودرو و... تمامي اين موارد كمك مي كند تا خودروسوار در حين تصادف ايمن باقي بماند و كمتر آسيب ببيند.
سيستم هاي ايمني خودرو در ابتدا با شاخص هاي متداول مانند ترمزهاي ضدقفل و سيستم هاي كنترل پايداري الكترونيك به كار گرفته شدند اما در سال هاي اخير مهندسان تكنولوژي ايمني را به سطح جديدي از پيشرفت رسانده اند و اين روزها آن ها بيش تر وقت، پول و انرژي را براي تحقيق و توسعه شاخص هاي «جلوگيري از تصادف» و تكنولوژي هاي مربوط به آن ها صرف كرده اند. اين سيستم هاي كامپيوتري به جاي اين كه در حين تصادف از شما مراقبت كنند به شما كمك خواهند كرد تا در مرتبه نخست جلوي تصادفات را بگيرد.
لزوم توجه به سيستم سوخت رسان
يكي از مواردي كه چندان مورد توجه نيست سيستم سوخت رساني خودروهاست. به دليل دماي بالاي اشتعال گاز طبيعي (نسبت به بنزين و گازوئيل) كه در حدود 650 درجه سانتيگراد است به طور معمول خودروي گازسوز از حرارت بالايي برخوردار بوده و براساس همين ويژگي براي آن از سيستم خنك كننده استاندارد بهره گرفته شده تا بتواند فرآيند خنك كردن موتور را كنترل كند.
اما برخي خودروهايي كه مجهز به سيستم گازسوز مي شوند بدون توجه به اين اصل مهم از همان سيستم ناكارآمد براي سوخت گاز طبيعي استفاده مي كنند و در نتيجه اين موتورها در درجه حرارت بالا و غيرمعمول كار مي كنند.
در ضمن بروز پديده استهلاك زودرس و آسيب به قطعات خودرو، بر ايمني اين خودروها تأثير منفي گذاشته و احتمال بروز آتش سوزي در اين خودروها نسبت به همتايان بنزيني و گازوئيلي آنها بالا مي رود.
عامل مهم ديگري كه بر گرم كردن غيرمعمول موتورهاي گازسوز تأثير دارد افت كشش و كاهش توان اين خودروهاي دوگانه سوز است. به دليل طراحي متفاوت براساس سوخت بنزين و يا گازوئيل موتور، در زماني كه از سوخت گاز استفاده مي شود توان توليدي موتور در حدود 15درصد كاهش مي يابد.
از سوي ديگر مخزن سوخت 100 كيلويي بار اضافه براي خودرو محسوب مي شود و در كنار آن مناسب نبودن سيستم انتقال قدرت شامل گيربكس، ديفرانسيل و كلاچ بر كاهش مضاعف كشش خودرو تأثير مضاعف مي گذارد و نكته مهم موقعيت جغرافيايي است كه به دليل كوهستاني بودن يا داراي شيب هاي تند بودن بر افت كشش و توان خودرو موثر است و بر گرم كردن موتور مي افزايد. با توجه به عوامل متعدد كه منجر به بالا رفتن حرارت غيرمعمول موتورهاي گازسوز مي شود احتمال حوادثي چون آتش سوزي بسيار بالا است.
اين درحالي است كه در اتحاديه اروپا به دليل بروز چند انفجار در خودروهاي گازسوز اين طرح مسكوت ماند و خودروسازان اروپايي رغبتي به ادامه تحقيقات در اين خصوص از خود نشان ندادند.
افزايش امنيت با سيستم هاي هوشمند
در حال حاضر، توجه بخش ويژه صنعت خودرو به كاربردهاي هوشمند فناوري معطوف شده است و پيش بيني مي شود، سيستم احتراق بهبود يافته، پيل هاي سوختي سبك تر، مواد قوي تر و در عين حال با وزن كمتر، كاتاليزورها، فيلترهاي نانو حفره اي، شيشه خود تميز شونده، رنگ هاي خود ترميم شونده، حفاظت از خوردگي و تغيير رنگ بدنه، به سرعت در اين صنعت گسترش يابد.
در سال هاي اخير در جهت كاربرد فناوري نانو در صنعت خودروسازي فعاليت هاي گسترده اي انجام شده است كه از آن جمله مي توان به كاربرد فناوري در شيشه و همچنين استفاده از رنگ هاي مبتني بر فناوري نانو در صنعت خودرو و به جهت عملكرد آنها به عنوان عايق، به طور مستقيم و غيرمستقيم اشاره كرد كه اين امر مي تواند در هزينه نهايي توليد خودرو نقش مهمي داشته باشد. در حال حاضر حدود 20درصد صنايع خودروسازي اروپايي از فناوري نانو استفاده مي كنند اما به پيش بيني كارشناسان، تا پنج سال آينده در حدود 55 درصد صنعت خودروسازي متأثر از فناوري نانو خواهد بود. كه اين امر عاملي است تا ميزان امنيت در اين صنعت در آينده افزايش يابد.
استفاده از فناوري نانو در صنعت خودروسازي هنگامي مي تواند موفقيت كامل تلقي شود كه خودروسازان با كمك اين فناوري و با رويكرد افزايش كيفيت خودروهاي داخلي را سرلوحه كار خويش قرار دهند. از طرفي حمايت مديران صنعت خودرو از ورود فناوري نانو به بطن اين صنعت، مي تواند بازار بسيار مناسبي جهت استفاده از دستاوردهاي تحقيقاتي در اين زمينه ايجاد كند.
در سال 2012 در نمايشگاه فناوري خودرو سوييس شاهد ارائه خودروهاي ژاپني مبتني بر فناوري نانو بوديم. چراغ هاي خودرو، قالپاق خودرو و قطعات داشبورد، كاهش وزن قطعات خودرو، مبدل كاتاليزوري خودرو، فيلتر خودرو، رنگ خودرو و شيشه پوشيده شده با پوشش آب گريز و ضدخش، قسمت هايي از خودرو بود كه از فناوري نانو در آنها استفاده شده بود. همچنين از ويژگي هاي آن نيز مي توان به استفاده از عايق هاي حرارتي بدنه و شيشه، پوشش هاي ضدآب و لك بدنه و روكش هاي ضدبو و باكتري صندلي ها اشاره كرد.
جلوگيري از تصادف با رادار
در حال حاضر بسياري از خودروها به سيستم Distronic Plus مجهز هستند كه از رادار دو باند استفاده مي كنند و فاصله بين خودرو شما و خودروي جلويي را ارزيابي و محاسبه مي كند. اگر فاصله دو خودرو نزديك باشد با فرستادن سيگنال شنوايي و سپس سيگنال ديداري براي راننده هشدار مي دهد كه امكان تصادف وجود دارد.
در اين هنگام سيستم به طور خودكار فشار ترمزي را كه مورد نياز براي جلوگيري از تصادف است محاسبه كرده و شروع به استفاده از ترمزها با يك آستانه مشخص مي نمايد. اگر خودتان ترمز گرفتيد ولي به قدر كافي موثر نبود تا مانع از تصادف شود سيستم كمكي ترمز به كار گرفته مي شود كه قدرت بيشتري نيز دارد و باعث مي شود خودرو متوقف شود.
اين سيستم تا سرعت 200 كيلومتر در ساعت كاربرددارد و در صورت نياز با استفاده از ترمز خودرو و بستگي به موقعيت ترافيك، خودرو را به حالت توقف كامل درمي آورد.
اين سيستم به تنهايي در آلمان جلوي يك پنجم تصادفات را مي گيرد همچنين در بزرگ راه ها، ميزان تصادف در حدود 46 درصد كاهش پيدا كرده است. در واقع اين تكنولوژي رادار در خودروهاي جديد مدل سال 2011 وجود دارند. اين سيستم جديد براساس يافته هاي 1200 مورد تصادف انجام شده است.
تركيب پيشرفته ترين تكنولوژي رادار و ترمز بالاترين ايمني را براي خودروها در بزرگ راه تامين مي كند تا جلوي خيلي از حوادث خطرناك و مرگ آور گرفته شود.
هر سال حدود 7000 تصادف جدي در آلمان به دليل توجه نكردن به خودروهاي ديگر هنگام عوض كردن لاين رخ مي دهد. از رادار براي كنترل نقطه كور در سمت چپ و عقب خودرو استفاده مي شود.
اهميت هشداردهنده ها
جاسازي حسگرهاي رادار در سپر عقب خودرو باعث مي شود هنگامي كه خودرو يا هر وسيله ديگري كه وارد نقطه كور شود سيستم با نشان دادن چراغ هشدار در آيينه جانبي، به راننده اطلاع مي دهد و چنانچه راننده متوجه نشد و قصد عوض كردن لاين را داشت با فرستادن هشدار شنوايي به او مانع از انجام اين كار شود.
به علاوه كنترل ديد عقب اين خودروها هر شيء كه مستقيما در پشت خودرو قرار دارد به صفحه سيستم رديابي مي فرستد. زماني كه خودرو در حالت دنده عقب قرار دارد و به سمت عقب مي رود، ديد راننده به علت خودروهايي كه در حال نزديك شدن هستند ضعيف مي شود، اين مشخصه به جلوگيري از تصادف كمك مي كند؛ مثلا هنگامي كه راننده قصد پارك كردن خودرو را دارد يا اين كه بخواهد از ترافيكي سنگين بيرون بيايد.
مثلا مرسدس يك سيستم ديد در شب در كلاس S و CL عرضه مي كند تا به شما تصويري واضح باكيفيت تصويري كه در روز روشن وجود دارد، ارائه كند؛ خروجي نيز به صفحه نمايش جداگانه اي بر روي صفحه داشبورد ارسال مي شود.
با اين سيستم ها ميزان ديد و آگاهي افزايش پيدا مي كند، لذا اين يك مؤلفه مهمي از بسته ايمني براي خودروهاي دايملر محسوب مي شود. شاخص كمكي ايمني در شب اختراعي است كه رانندگي در تاريكي را براي تمامي كاربران جاده ايمن تر كرده است. تكنولوژي مادون قرمز به طور چشم گيري دامنه ديد راننده را در تاريكي افزايش مي دهد.
در اين سيستم دو چراغ اصلي جاده را با نور مادون قرمز روشن مي كنند و يك دوربين بر روي شيشه جلو نصب شده است كه با استفاده از اين نور، تصوير هر آنچه در جلو اتفاق مي افتد را به نمايشگر صفحه داشبورد مي فرستد. اين تصوير عابران، دوچرخه سواران، و موانع را تا فاصله 80متر به صورت رنگ خاكستري نشان مي دهد. درمدل پيشرفته تر آن، عابران و رهگذران به صورت واضح تر و مشخص تر نشان داده مي شوند.
مشكلات رانندگي درمسيرهاي طولاني
رانندگاني كه درمسيرهاي طولاني براي استراحت و تنفس توقف نمي كنند ممكن است به خطر چرت زدن و خواب رفتن درپشت فرمان دچار شده و در نهايت باعث تصادف شوند. به اين دليل است كه آلمان سيستم كمكي اخطار را اختراع كرده است. اين سيستم در خودروهاي كلاس E و S به صورت استاندارد وجود دارد زماني كه در راننده نشانه هايي از خواب آلودگي به وجود آيد او را ترغيب به توقف كردن خودرو مي كند.
از آن جايي كه حدود 30 درصد تصادفات و آسيب هاي جدي مربوط به همين علت است، از اين رو سيستم كمكي الكترونيكي كه بسيار حساس است الگوي رفتاري راننده را در ابتداي حركت بررسي و حركات فرمان و سرعت فرمان پذيري را به دقت كنترل و سپس اين موارد را ادامه حركت مقايسه مي كند.
چنانچه نشانه هايي از خواب آلودگي وجود داشت با فرستادن سيگنال شنوايي تحت عنوان «اخطار؛ترمز كن» به راننده هشدار مي دهد.
ايمني از نگاهي ديگر
مهندسان ژاپني بر روي سيستم هاي تكنولوژي جلوگيري از تصادف كارهاي زيادي انجام داده اند كه برخي از آن موارد امروز درحال استفاده است و بعضي ديگر از آن ها در حال توسعه و گسترش هستند.
سيستم هاي جديد و فعال ايمني مرز جديدي را درتكنولوژي ايمني در صنعت خودرو فراهم مي كنند.
كمپاني نيسان از سال 2006 مالك شركت رنو بوده است، بنابراين از بسياري از شاخص هاي ايمني آن بهره مي برد. از آنجايي كه مهندسان ما با آنها كار گروهي انجام مي دادند لذا برخي از شاخص هاي پيشرفته تر كه درخودروهاي رنو عرضه شده اند وارد خط توليد نيسان نيز شده است.
مهندسان ايمني به اين موضوع توجه كرده اند كه خودروسازان حين رانندگي توجه كافي ندارند. مطالعه نشان داده است كه در 50 درصد تصادفات، رانندگان هرگز پايشان را بر روي ترمز نمي گذارند. بنابر اين تكنولوژيي مذكور سيستم تعديل تصادف است.
درشرايطي كه خودروي جلويي شما ناگهان ترمز كند دراين هنگام چراغي كه دربالاي پنل ابزار نصب شده است نوري را به شيشه جلوي منعكس مي كند كه در شرايط خطر، چراغ روشن مي شود. علاوه بر آن هشدار شنوايي نيز وجود دارد كه به شما يادآور مي شود بايد اقدامي انجام دهيد.
تويوتا همچنين درحال گسترش يك سيستم هشدار درمورد نقطه كور وسيستم هشدار است، مشابه آن چه درمورد خودروهاي مرسدس بنز گفته شد. مبدا اين تكنولوژي ها به خودروهاي ولوو برمي گردد.
نكته جالب سيستم ايمني اين است كه هنگامي كه از لاين خارج مي شويد و در نقطه كور قرار مي گيريد با استفاده از حس لامسه و هشدار شنوايي به شما اخطار داده مي شود همچنين زماني كه به سرعت به خودروي جلويي نزديك مي شويد با احساس لرزش در صندلي يا فرمان هشدار را متوجه مي شويد.
مدير سيستم هاي ايمني فعال و غير فعال كرايسلر هم معتقد است كه كرايسلر بسياري از منابع خود را صرف توسعه سيستمي مي كند تا باعث تعديل تصادف شود. يك سيستم اجتناب از تصادف كه درحال حاضر در خودروهاي جيپ، دوج و كرايسلر به كارگرفته مي شود سيستم تعديل فرمان الكترونيك است؛ به اين معني كه خودرو در خطر بوده يا ممكن است با سرعت زياد به اطراف برخورد كند كه در نهايت باعث واژگوني خودرو مي شود. در اين حالت فشار ترمز بيش تري را به چرخ هاي جلو وارد و حركت جانبي چرخ ها را كنترل مي كند و باعث مي شود تا خودرو به سمت جلو پيش برود.
جلوگيري از افزايش اضطراب رانندگي
سيستم كمكي ترمز كامپيوتري در بسياري از موقعيت ها به راننده كمك مي كند. در بسياري از مواقع اضطراري، رانندگان به ترمز ضربه مي زنند اما ممكن است كه فشار لازم را به پدال نياورند و يا اين كه به سرعت واكنش نشان ندهند، آنها مسافت زيادي را براي متوقف كردن از دست خواهند داد.
سيستم اين موقعيت حادثه ساز را تشخيص مي دهد و به صورت خودكار مقدار فشار كافي براي ترمز كردن را در كوتاه ترين زمان ممكن به كار مي برد تا باعث جلوگيري از تصادف و در نهايت آسيب راننده و سرنشينان شود.
يك شاخص ديگر كرايسلر، سيستم كنترل پايداري تريلي است و اگر تاكنون هرگز تريلي را بكسل نكرده ايد يا اگر بار سنگيني در عقب تريلر داشته باشيد، تريلر هنگام حركت تعادل نخواهد داشت. اين سيستم از سنسورهايي استفاده مي كند كه نسبت تغيير انحراف و نسبت حركت جانبي را مشخص مي كند و سپس فشار ترمز را تأمين مي كند كه مخالف نوسان تريلر است تا بتواند آن را به حالت ثابت در بياورد.
از ديگر شاخص هاي جلوگيري از تصادف براي خودروهاي كرايسلر و ميني ون هاي كاروان دوج، سيستم كنترل نقطه كور مدل جديد كرايسلر و نيز سيستم مسير عقب است و هنگامي كه به عقب مي رويد با استفاده از آيكون روشن شده بر روي آيينه و هشدار شنوايي در مورد حضور خودروهاي اطراف اخطار مي دهد.
كمپاني ولوو همچون سال قبل در سال 2012 باز هم موفق به كسب جوايز متعددي در حوزه امنيت و ايمني، زيست محيطي، مهندسي و طراحي در جهان شد. سال 2011 ولوو خودروهاي محبوبي را عرضه كرد كه تمام اين خودروها در بازارهاي جهاني جوايز زيادي را در كيفيت و ايمني به دست آوردند. به اين ترتيب ولوو با معرفي و عرضه خودروهاي زيبا و امن توانست در دنيا خودرو نام نيكي براي خود دست و پا كند.
لازم است بدانيد كه شركت ولوو علاوه بر توليد خودروهاي سواري، در توليد خودروهاي سنگيني چون اتوبوس و انواع كاميون نيز شهرت دارد به طوري كه در سال 2001 به اولين توليدكننده خودروهاي سنگين در اروپا و دومين توليدكننده خودروهاي سنگين در جهان تبديل شد و شايد به همين دليل است كه ولوو را بيشتر با خودروهاي سنگين مي شناسند.ولوو تا سال 2006 به رقم باور نكردني 15ميليون و 500هزار واحد در سال دست يافت كه حتي اين حجم زياد توليد هم نتوانست از كيفيت بالاي خودروهاي ولوو بكاهد تا جايي كه ولوو با بهترين خدمات پس از فروش، باز هم بر موفقيت هاي چشمگيرش افزود و امروزه نيز جزو بهترين خودروسازان جهان است.
هدايت خودكار خودرو
مهندسان اقدام به ارائه تجهيزات الكترونيكي براي خودروها كرده اند كه راننده بتواند در كنترل خودرو از حركات سر و حالات صورت بهره بگيرد تا هيچ عاملي مانع از تمركز وي در مسير نشود.
يعني حسگر مادون قرمزي كه روي داشبورد نصب شده از قابليت تشخيص حالات صورت راننده براي كنترل اتومبيل برخوردار است.
يك رايانه مخفي در داخل ماشين اين حركات را به فهرستي از فرمانها براي راديو، ناوبري ماهواره اي، سيستم گرمايي و تلفن همراه تبديل مي كند.
اين حركات پيش از نهايي شدن در حال آزمايش قرار مي گيرد، براي مثال راننده مي تواند با يك چشمك راديو و سيستم پخش موسيقي را روشن و خاموش كند.
اين فناوري طوري طراحي شده است كه رايانه خودرو ميان پلك زدنهاي تصادفي و چشمك ارادي به واسطه طول زمان تمايز قائل مي شود.
رانندگان مي توانند با تكان دادن سر خود به راست و چپ، صداي پخش موسيقي و راديو را كم و زياد كنند و با يك ضربه روي فرمان خودرو ايستگاه راديويي بعدي و يا فايل موسيقي بعدي را انتخاب كنند و با بالابردن دست چپ خود سيستم گرمايشي خودرو را به كار اندازند و با پايين آوردن دست چپ خود سيستم تهويه هوا را روشن كنند.
راننده همچنين مي تواند با نشان دادن حركات دست در نزديك سرخود به معناي يك تماس تلفني و همچنين گفتن نام فردي كه قرار است با وي صحبت كند، تلفن وي را شماره گيري كند. اين فناوري به اين معنا است كه رانندگان مي توانند كاركردهاي داخل خودرو را بدون اين كه حواسشان از جاده منحرف شود انجام دهند.
مهندسان و كارشناسان شركت هارمان نمونه اوليه يك خودرو را ارائه داده اند كه مي تواند تا دو سال آينده وارد خيابانها و جاده ها شود.
اين فناوري با هدف كاهش موضوعاتي صورت گرفته كه در داخل خودرو مي تواند حواس راننده را به خود معطوف كند. به گفته محققان اگر راننده مجبور نباشد كه دستان خود را از فرمان جدا كند يا به اين طرف و آن طرف در اتومبيل نگاه كند بي ترديد شرايط امن تري برايش فراهم مي شود.
نقش تاثيرگذار معاينه خودرو
با توجه به اينكه كشورهاي اروپايي در توليد خوودرو حرف اول را مي زنند، اما باز مي بينيم كه معاينه فني خودروها در اولويت دولت هاي اين كشورها قرار دارد. در كشورهاي اتحاديه اروپا مقرر شده است كه تمامي خودروها براي انجام معاينه فني سالي يك يا دو بار به مراكز معاينه فني مراجعه كنند.
براساس آماري كه محققان توسعه صنعت خودرو در لندن اعلام كرده اند، انجام معاينه فني خودرو 18 تا 22 درصد در كاهش تصادفات نقش داشته است. زماني كه يك خودرو به مراكز معاينه فني مراجعه مي كنند، به صورت كامل چكاپ مي شوند. در حالي كه در شرايط ديگر شهروندان فرصت اينكه خودرو خود را به صورت دقيق و كامل بررسي كنند، ندارند.
يكي ديگر از مزيت هاي مراجعه به مراكز معاينه فني اين است كه درچكاپ، حتماً به زير خودرو توجه ويژه مي شود تا اگر احتمال هرگونه پوسيدگي در خودرو وجود داشته باشد، به صورت دقيق و فني مشخص مي شود تا نسبت به رفع اين مشكلات اقدامات لازم از سوي شهروندان انجام شود.
همچنين سيستم هاي جلوبندي و ترمزها نيز به دقت توسط دستگاه هاي پيشرفته و دقيق مورد بررسي قرا مي گيرد. اگر چراغ عقب يك خودرو مشكل داشته باشد، كارشناسان اين مسئله را به عنوان يكي از عيوب خودرو در نظر مي گيرند، چرا كه يكي از دلايل تصادفات منجر به فوت خرابي چراغ عقب، ترمز و راهنما عنوان شده است.
آمارها چه مي گويند؟
در سال 2012 ميلادي در فرانسه حدود 215 هزارتصادف جاده اي رخ داد كه نسبت به سال قبل از آن 7/8 درصد كاهش يافت بر اثر اين تصادفات هزار و 425 شهروند جان خود را از دست دادند كه اين رقم نسبت به سال 2011 ميلادي نيز 4/5 درصد كاهش يافت و ميزان صدمات جاني و مالي نيز 3/8 درصد پايين آمد.
اين آمار بيانگر آن است كه ميزان تصادفات جاده اي در اين كشور به دليل توسعه فناوري در صنعت ايمني خودروها رو به كاهش است. با وجود اين كه آمار تصادفات جاده اي در فرانسه كاهش يافته، اما اين كشور هنوز به اهداف اتحاديه اروپا نرسيده است. اتحاديه اروپا در سال 2002 ميلادي اعلام كرد كه بايد آمار تصادفات جاده اي كشورهاي عضو اين اتحاديه تا سال 2015 ميلادي 60 درصد كاهش پيدا كند.
براساس گزارش اداره راهنمايي و رانندگي و تصادفات جاده اي آلمان، با توجه به اينكه آمار تصادفات جاده اي آلمان در سال گذشته ميلادي 34 درصد كاهش يافت و اين كشور رتبه سوم را بين كشورهاي اروپايي در زمينه كاهش آمار تصادفات جاده اي به خود اختصاص داد، اما هنوز به هدف اين اتحاديه نرسيده است. اداره راهنمايي و رانندگي آلمان اعلام كرد: نسبت تعداد مرگ و مير به حوادث رانندگي 2 به 1/4 است كه اين نسبت بايد براي رسيدن به هدف اتحاديه اروپا كمي كاهش يابد.
براساس گزارش هاي اعلام شده توسط اداره راهنمايي و تصادفات آلمان، هشت كشور اروپايي كه آمار تصادفات جاده اي آنها در مقايسه با ايتاليا بيشتر كاهش يافته است و به هدف اتحاديه اروپا رسيده اند شامل لتوني و استوني 48 درصد، ليتواني 42 درصد، اسپانيا 35 درصد، لوكزامبورگ 33درصد،فرانسه 31 درصد واسلوواني و سوئد 28 درصد هستند. اما كشورهايي كه در آنها آمار تصادفات جاده اي طي 50 سال گذشته كمتر از 50 درصد كاهش يافته شامل پرتغال 44 درصد، ايرلند و آلمان 37 درصد، انگلستان 36 درصد و اسلواكي و ايتاليا به ميزان 33 درصد بوده اند. مي توان گفت كه از سال 2002 تا 2011 ميلادي، آمار مرگ و مير در اسپانيا حدود 108 هزار نفر ثبت شده است كه با ادامه اين روند درسال 2012 ميلادي مي توان شاهد 215 ميليون يورو صرفه جويي درهزينه هاي اجتماعي دراين كشور بود.
با توجه به اينكه اين كشور با اهداف اروپا در زمينه كاهش آمار تصادفات جاده اي كمي فاصله دارد، اما نجات 12هزار و 450 نفر شهروند درجاده ها درسال گذشته سبب صرفه جويي 25ميليارد يورويي هزينه هاي اجتماعي اين كشور شده است.
حدود 5 سال قبل هدف 30 درصدي كاهش تصادفات جاده اي بسيار رويايي به نظر مي رسيد، اما امروزه رسيدن به اين هدف بسيار دست يافتني است. براي دستيابي به كاهش آمار تصادفات جاده اي تا 40 درصد ديگر نياز به سرمايه گذاري براي آموزش و فراهم كردن زير ساخت هاي لازم دراين زمينه نيست، چرا كه صرف يك يورو براي ايمني جاده ها سبب صرفه جويي 25 درصدي درهزينه هاي اجتماعي مي شود.
در 3ماهه اول سال جاري ميلادي شمار تصادفات رانندگي درجاده هاي آلمان در قياس با سال گذشته ثابت مانده، اما تعداد قربانيان و مجروحان اين حوادث به نحو چشمگيري كاهش يافته است. در تصادفات ژانويه تا آخر ژوييه امسال در آلمان، مجموعا 2105فر جان خود را از دست داده اند كه نسبت به مدت مشابه سال قبل يك كاهش 8 درصدي را نشان مي دهد. رقم مجروحان اين تصادفات به 18000 نفر مي رسد كه آن هم از يك كاهش 10 درصدي حكايت مي كند.
اين آمار از تداوم روندي خبري مي دهند كه درسال هاي گذشته شاخص چند و چون حوادث رانندگي درآلمان بوده است: شمار تصادفات ثابت مانده است، اما رقم قربانيان و مجروحان به نحو قابل اعتنايي كاهش يافته است.
اين روند مثبت به گفته مدير ارشد شوراي ترافيك آلمان، بيش از همه به بهبود و بهينه سازي سيستم هاي فعال و غيرفعال ايمني در اتوموبيل ها برمي گردد. تلفيقي از تاثير همزمان كمربند و كيسه هوا (ايرباگ) عامل درجه اول درمحدود شدن شمار مرگ وميرها و صدمات انساني در تصادفات است. سيستم هاي ايمني الكترونيكي همچون برنامه ممانعت از انحراف از مسير اتوموبيل نيز مي توانند پيامدهاي نامطلوب رفتار اشتباه رانندگان، مثل تندراندن در سرپيچ ها را كاهش دهند.
زيان هاي غير قابل جبران براقتصاد
در نتيجه اين تصادفات، زيان هاي غيرقابل جبراني بر اقتصاد كشورها وارد مي شود، تعداد جاده اي كشوردرسال با تلفات يك جنگ كوتاه مدت برابري مي كند و براساس بر آوردهاي علمي، رقم خسارت هاي مستقيم و غير مستقيم آن از چند درصد توليد ناخالص ملي كشورهاست.دركشورهايي همچون ژاپن، استراليا و كشورهاي اتحاديه اروپا درسال هاي پيش با وجود اينكه دراين كشورها نرم تلفات در تصادفات از ميزان جهاني پايين تر بود اما باز هم آنها با اجراي يك برنامه مدون توانستند اين ميزان را به نصف كاهش دهند.
متوسط جهاني مرگ و مير در اثر حوادث رانندگي را حدود 18نفر در هر 100 هزار نفر ذكر مي كند و يادآور مي شود: اين ميزان دركشورهاي درحال توسعه 150 نفر در هر 100 هزار نفر يعني تقريبا دو برابر ميانگين جهاني است. درحالي كه با تدوين و اجراي يك برنامه جامع مي توان اين ميزان را به نصف كاهش داد.
صنعت اتومبيل روز به روز پيشرفت مي كند و درهر مرحله از اين تكامل فن آوري هاي جديدي را به خود مي بيند. پيشرفت تكنولوژي نه تنها باعث آسايش و امنيت بيشتر سرنشينان مي شود بلكه از ركود اين صنعت جلوگيري مي كند.
 


سايه سنگين مافيا در پس رواج لوازم آرايش

رئيس انجمن مددكاري اجتماعي ايران با اشاره به رواج استفاده از لوازم آرايش توسط زنان به ويژه دختران جوان، هشدار داد: آمارهايي كه برخي مراجع در زمينه درآمدهاي قاچاق از واردات لوازم آرايش ارائه مي كنند، نشان دهنده وجود يك مافيا در اين حوزه است .
حسن موسوي چلك،با برشمردن دلايل استفاده بيش از حد از لوازم آرايش، افزود: برخي براي جلب توجه اقدام به آرايش مي كنند و اين امر دليل تشويق آنها براي استفاده از لوازم آرايش مي شود و برخي ديگر نيز در راستاي الگوبرداري غلط و تقليد آرايش مي كنند .
وي همچنين خاطرنشان كرد: براي برخي ديگر نيز آرايش وسيله اي براي ابراز وجود است و بدين وسيله خلاءهاي عاطفي خود را پوشش مي دهند. البته بايد توجه كرد بخشي از دلايل اين امر هم متوجه سبك زندگي خانواده است، چرا كه براي برخي از افراد از دوران كودكي آرايش جزئي از زندگي است و افراد با اين امر بزرگ مي شوند .
به گفته موسوي چلك، تبليغات بيش از اندازه رسانه ها به ويژه ماهواره ها در زمينه لوازم آرايش و تعدد و دسترسي آسان به لوازم آرايش از ديگر دلايل شيوع استفاده از لوازم آرايش در جامعه است، چرا كه در حال حاضر در گوشه و كنار خيابان ها، متروها، پارك ها و در حاشيه هاي نمايشگاه ها لوازم آرايش در حال فروش است و در دسترس بودن و تنوع، علاقه را براي استفاده از لوازم آرايش افزايش مي دهد .
بنابر اظهارات وي، براي برخي استفاده از لوازم آرايش لذت و جذابيت دارد و در اين ميان تاجران لوازم آرايش روز به روز در حال افزايش تنوع و ايجاد جذابيت براي اين امر تلاش مي كند .
رئيس انجمن مددكاري اجتماعي تغيير برخي از ارزش هاي جامعه را از ديگر دلايل استفاده بيش از حد از لوازم آرايش برشمرد و تاكيد كرد: در گذشته آرايش به نوعي زشت بود و عنوان مي شد كه سيرت زيبا اهميت دارد، اما در حال حاضر فردي كه آرايش بيشتري مي كند در ميان اقشاري از پذيرش اجتماعي بالاتر برخوردار مي شود، اين پذيرش اجتماعي فرصت هاي بيشتري را براي افراد ايجاد مي كند و در نتيجه مردم تشويق به آرايش مي شوند .
موسوي چلك در ادامه با اشاره به برداشت اخلاقي نادرست از افرادي كه داراي آرايش هاي غليظ و زياد هستند، هشدار داد: اين افراد ناخودآگاه اين رفتار را از خود نشان مي دهند كه داراي مشكل اخلاقي هستند و افكار عمومي با اين نگاه با آنها برخورد مي كند و بدين ترتيب ضمن تعرض به حقوق اين افراد، گاه موجب بروز سوء برداشت هايي در درون خانواده نيز مي شود .
وي اذعان كرد: در ساير كشورها عموما افراد مسن اقدام به آرايش مي كنند و اين در حالي است كه در كشور ما عموم زنان اين كار را انجام مي دهند. ضمن اينكه برخي آقايان نيز اقدام به استفاده از لوازم آرايش و اصلاح ابروي خود مي كنند و اينها همه به تضعيف هويت فرهنگي بازمي گردد . موسوي چلك همچنين نبودن زمينه هاي لازم براي ابراز وجود را از ديگر دلايل استفاده بيش از حد از لوازم آرايش دانست . رييس انجمن مددكاري اجتماعي در ادامه با برشمردن اهميت سه مولفه هويت قومي، هويت ملي و هويت ديني در چارچوب هويت فرهنگي، عنوان كرد: مديران فرهنگي به جاي اينكه در راستاي اين مولفه ها آموزش دهند و ارزش هاي اجتماعي را اشاعه داده و بر داشته هاي فرهنگي متمركز شوند، نقش مميزي را ايفاء مي كنند و به جاي اينكه راهكار ارائه دهند، منع مي كنند و اين امر يكي از دلايل اصلي استفاده بيش از اندازه از لوازم آرايش استوي با تاكيد بر لزوم متمركز شدن بر روي داشته هاي فرهنگي ايراني اسلامي، گفت: در اين ميان نبايد از نقش خانواده و رسانه غفلت كرد .

 


سيستم هوشمند ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز

معاون شهردار تهران: سيستم يكپارچه بليت الكترونيك، سيستم هوشمند ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز و توسعه زيرساخت فيبر نوري بخشي از خدمات به كار گرفته شده در مديريت هوشمند پايتخت است .
به سيد جعفر تشكري هاشمي با تأكيد بر مديريت هوشمند ترافيك افزود: سيستم هاي هوشمند حمل و نقل (ITS ) افق تازه اي براي دست يابي به شهر هوشمند و ارائه خدمات هر چه بهتر و بيشتر به شهروندان را پيش رويمان گشوده و مديريت شهري گام به گام به سوي تحقق شهر الكترونيك پيش مي رود .
به گفته وي سيستم هاي هوشمند حمل و نقل در صورت استفاده مناسب به صورت مستقيم و غير مستقيم بر چگونگي اداره و مديريت شهر و دسترسي به شهر الكترونيك اثر مي گذارد .
تشكري هاشمي با اشاره به رشد روز افزون تعداد وسايل نقليه و مشكلات ناشي از آن همچون كاهش منابع تجديدناپذير انرژي و افزايش آلودگي هاي زيست محيطي، اظهار كرد: مديريت هوشمند ترافيك يكي از راهكارهاي كنترل اين مشكلات است و از اين رو در سياست هاي راهبردي خود، توسعه سيستم هاي هوشمند حمل و نقل را به عنوان يك راهكار جدي و موثر مد نظر قرار داده ايم .
معاون شهردار تهران، كنترل جريان ترافيك در معابر شهري، هماهنگي چراغ هاي ترافيكي براي به حداقل رساندن تأخيرها، كنترل حوادث ترافيكي و كمك به پليس به منظور اعمال قانون را از جمله خدمات مديريت هوشمند ترافيك در پايتخت بر شمرد و تصريح كرد: كنترل مكانيزه محدوده طرح ترافيك، نصب دوربين هاي مكانيزه پلاك خوان، نصب و راه اندازي تابلوهاي متغير خبري و نيز هوشمندسازي سامانه اتوبوس هاي تندرو، از ديگر خدمات سيستم هاي هوشمند حمل و نقل در تهران است .
وي با تأكيد بر ضرورت استفاده از سيستم هاي هوشمند حمل و نقل در مديريت ترافيك، اعلام كرد: استقرار سيستم كنترل مكانيزه محدوده طرح ترافيك در تهران به عنوان تحولي شگرف، توان مضاعفي را در مديريت ترافيك محدوده مركزي شهر موجب شده و براي نخستين بار از اين طريق آمار و اطلاعات مستند و متقن در اختيار مديريت شهري قرار گرفته كه بر مبناي آن، تقويت نظام هاي كنترلي و نظارتي و تصميم گيري در خصوص استراتژي هاي توسعه حمل و نقل امكان پذير شده است .
تشكري هاشمي با بيان اين كه سيستم يكپارچه بليت الكترونيك، سيستم هوشمند ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز و توسعه زيرساخت فيبر نوري بخشي از خدمات به كار گرفته شده در مديريت هوشمند پايتخت به شمار مي روند، اضافه كرد: تكميل و اجراي عمليات فيبر نوري، توسعه سيستم هوشمند كنترل محدوده مركزي شهر، تبديل چراغ هاي چشمك زن به چراغ هاي زمان دار و توسعه سيستم نظارت تصويري، از جمله طرح هاي در دست اقدام مديريت ترافيك تهران به شمار مي رود .
معاون شهردار تهران در پايان استفاده بهينه از منابع موجود، بهره گيري از تكنيك هاي جديد و به كارگيري فنآوري هاي نوين مديريت ترافيك را از جمله راهكارهاي كلان شهرهاي دنيا طي سال هاي اخير بر شمرد و خاطرنشان كرد : زيرساخت هاي لازم جهت شكل گيري، استقرار و توسعه سيستم هاي هوشمند حمل و نقل در تهران نيز آماده شده و اميدواريم با دست يابي به شهر هوشمند و تحقق شهر الكترونيك بتوانيم در جهت خدمات رساني هر چه بهتر و بيشتر به شهروندان گام هاي بلندتري بر داريم .
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14