(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 21 شهریور 1391 - شماره 20304

دانشگاه در جبهه (11)
دانشجوي شهيد سيدحسين ميرسلطاني
گزارش نشست سالانه اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه هاي سراسر كشور مسئولان در حلقه دانشجويان
اشاره: دانشجو بلاگ ستوني است براي سرك كشيدن به وبلاگ هاي دانشجويي
داغ زلزله سبك تر ازدرد رسانه!
نگرشي بر اقتصاد مقاومتي
پايان اجلاس سالانه بسيج اساتيد
جشنواره رباتيك و هوش مصنوعي
هديه اي براي شهيد شريف واقفي
فراخوان مسابقه علمي دانشجويي


دانشگاه در جبهه (11)

دانشجوي شهيد سيدحسين ميرسلطاني

شهيد سيدحسين ميرسلطاني فرزند سيد نصرت الله و به قول نراقي ها نوه مرحوم آقا سيد محمود از سادات شهر نراق بود. پدرش كارمند پست و تلگراف و تلفن بود به همين دليل نراق را به قصد تهران در اوايل دهه 40ترك كرد، ليكن مرتب به زادگاهشان نراق مسافرت داشتند.
سيدحسين در سال1340 در خانواده اي مذهبي ديده به جهان گشود. خانواده متعهدش از او در همان دوران كودكي و تحصيل يك نابغه ساختند. به گونه اي كه در سن 16سالگي با تحصيلات جهشي وارد دانشگاه صنعتي شريف در رشته مهندسي شيمي شد. به محص ورود به دانشگاه در همان سن و سال وارد فعاليت هاي انقلابي دانشجويان پيرو خط امام گرديد.
حسين همواره از كساني بود كه در راه اندازي دسته هاي راهپيمايي در تهران نقش مؤثر داشت، او در كليه تظاهرات خياباني از جمله روز 17شهريور 57از شاهدان عيني و از عوامل مؤثر در صحنه پيكار حق عليه باطل بود. سيدحسين يكپارچه حركت و شور و علاقه به مكتب و جنب و جوش و فعاليت در جهت عقيده اش بود. او سراسر مملو از عشق و ايمان بود. حسين بعد از پيروزي انقلاب عشقش به اسلام و انقلاب و امام(ره) صدچندان شد و لحظه اي آرام نداشت او به فرمان رهبرش براي رهانيدن مستضعفين از جور 2500سال ظلم و بيچارگي، بسوي عقب افتاده ترين مناطق در قالب جهاد سازندگي رو آورد و با تمام نيرو براي گسترش قسط اسلام در اين زمينه به فعاليت پرداخت. سيدحسين در جهاد خرم آباد كار مي كرد. بعد از ماه ها كار در جهاد كه به پيش خانواده اش در تهران برگشته بود مادرش مي گفت كه دست ها و پاهايش پينه بسته بود.
حسين در جريان انقلاب اسلامي و در 13آبان سال1358 جوان ترين دانشجوي تسخيركننده لانه جاسوسي آمريكا به شمار مي آمد و اكنون نيز از او به همين عنوان ياد مي كنند. با آن سن و سال كمش مسئوليت سنگيني در لانه جاسوسي برعهده داشت و مربي تاكتيك در آنجا بود. سيدحسين هميشه خندان و اميدوار بود چهره گشاده او همواره باطن پر اطمينان و ايمان عميقش را حكايتگر بود.
پس از انتقال برخي گروگان ها به تبريز، حسين نيز به همراه آنها به تبريز رفت و فعاليت هاي همه جانبه خود را در جهت ارتقاء فرهنگ اسلامي انقلابي و كمك به برادران آذربايجاني شروع كرد. او در يك دوره سياسي، نظامي، ايدئولوژي، تعدادي از برادران ساكن مشكين و اهر را تعليم داد. سيدحسين بسيار پركار بود، يك چريك مسلمان تمام عيار، هميشه هرچه را مي دانست با اصرار به ديگران ياد مي داد، فداكار و شجاع و خستگي ناپذير بود. حسين با داشتن چنين صفاتي جزو گروه ضربت لانه جاسوسي بود. پس از تشكيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به دعوت فرمانده سپاه تبريز به سنگر سپاه رفت. او خود را در سپاه مثل ماهي در آب يافت.
سيدحسين در اردوگاه آموزشي سپاه به مربيگري پرداخت. مربي اي مهربان و قاطع بود و سپس سرپرستي اردوگاه را برعهده گرفت. با آغاز جنگ عراق بر عليه ايران، حسين با اينكه درحال تحصيل در سال دوم دانشگاه بود بي درنگ عازم جبهه هاي نبرد شد. دو ماه از جنگ نگذشته بود كه در تاريخ 27/8/1359 در ايام سوگواري سالار شهيدان امام حسين(ع) و چند روز مانده به عاشورا، حسين در كربلاي سوسنگرد به شهادت رسيد.
اندكي بعد و هنگام آزادي گروگان هاي آمريكايي، بعضي از آنها كه به حسين علاقمند شده بودند، از شنيدن خبر شهادتش متأثر و به اصالت حركت انقلاب اذعان نمودند.


گزارش نشست سالانه اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه هاي سراسر كشور

مسئولان در حلقه دانشجويان

ميكائيل دياني
سيزدهمين نشست سالانه اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل با شعار «مقاومت براي پيشرفت؛ پيشرفت در خدمت عدالت؛ رمز اقتدار ملت» با حضور بيش از 15 مهمان و چهره شاخص سياسي و فرهنگي در دانشگاه شريف تهران برگزار شد؛ نشستي كه ممكن بود در سايه سنگين اجلاس عظيمي چون نم چندان رسانه اي نشود اما وسعت اين نشست رسانه هاي كشور را مجاب كرد تا با همه توان به پوشش آن بپردازند.
در سه روز برگزاري نشست سالانه اتحاديه مستقل كه با شعار «مقاومت براي پيشرفت، پيشرفت در خدمت عدالت، رمز اقتدار ملت» از 12 تا 14 شهريورماه در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد، 500 تن از فعالين دانشجويي از 44 دفتر انجمن اسلامي عضو اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل گردهم آمدند. در اين جلسات دانشجويان با به چالش كشيدن ميهمانان ثابت كردند كه جنبش دانشجويي همچنان روحيه نقادي منصفانه و آرمانگرايي خود را حفظ كرده است.
در روز نخست و افتتاحيه اين نشست حجت الاسلام والمسلمين محمديان رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري به تبيين عملكرد دانشجويان در حفظ اقتدار ملي پرداخت اين سخنراني در مراسم افتتاحيه، جهت كلي نشست را براي دانشجويان حاضر از انجمن هاي اسلامي سراسر كشور مشخص نمود. محمديان در اين سخنراني گفت: يكي از مهمترين ويژگي هاي تشكل هاي دانشجويي در كنار شاداب و فعال بودن، آرمان گرايي است و بر اين نكته تاكيد كرد كه تشكل هاي دانشجويي بايد با افتخار پرچم جمهوري اسلامي را بالا بگيرند و زير بيرق آن فرياد بزنند.
بعد از سخنراني نماينده مقام معظم رهبري نوبت رئيس سازمان صداوسيما بود تا پاسخگوي سؤالات فراوان دانشجويان درخصوص صداوسيما باشد. ضرغامي كه اندكي از صحبت هاي آقاي محمديان را هم شنيده بود در ابتداي سخنانش به استقلال طلبي و روحيه آرمانخواهي دانشجويان اشاره كرد و بعد از آن پاسخگوي دانشجويان بود.
ضرغامي در اين نشست در جواب اين سؤال دانشجويان كه چرا چهره هاي انقلابي و حزب اللهي در صداوسيما ممنوع التصوير مي شوند گفت: ما به هيچ وجه ممنوع التصوير كردن نداريم و آخرين آن هم «جيگر» بود كه آن را تكذيب كرديم، ما اگر ممنوع التصوير داشته باشيم با صداي بلند اعلام مي كنيم.
ميهمان ديگر صبح روز اول نشست احمد توكلي بود كه با ارائه نمودارها و آمارهايي به بررسي وضعيت اقتصادي و بودجه بندي ها و چالش هاي اقتصادي كشور اشاره كرد. در حاشيه صحبت هاي توكلي بحث اعتبارنامه وي و همچنين موضع او در انتخابات رياست جمهوري مطرح شد كه وي اشاره كرد: حمايت من از قاليباف صحت ندارد.
اما عصر روز اول نشست به بررسي وضعيت جريان هاي سياسي مختلف در انتخابات رياست جمهوري سال آتي اختصاص داشت. ابتدا عليرضا زاكاني مسئول اجرايي جبهه متحد اصولگرايي به سخنراني پرداخت و با اشاره به طرح وحدت ملي از سوي برخي از سياستمداران گفت: اگر هر كسي با تشكيل شركت سهامي بخواهد افرادي را با سلايق مختلف به دولت بياورد با شكست مواجه مي شود. در اين جلسه دانشجويان از زاكاني اين سؤال را پرسيدند كه چطور مي شود به ساز و كار انتخاباتي شما اعتماد كرد. قبل از انتخابات مجلس با لاريجاني هستيد و بعد از آن بر عليه او هستيد و زاكاني در جواب گفت: ما پيش از انتخابات به جبهه سراسري اصولگرايي و جمع كردن همه اصولگرايان دور هم فكر مي كرديم. برخي پيش از ورود به مجلس يك عهدي بسته بودند كه بعد از ورود به مجلس بر آن وفادار نماندند.
بعد از آن مصطفي كواكبيان؛ دبير جبهه مردم سالاري اصلاحات به تبيين مواضع اصلاح طلبان براي انتخابات آتي پرداخت. كواكبيان در اين جلسه در جواب به اين سؤال دانشجويان كه اصلاح طلبان در مجلس فعلي از لاريجاني حمايت كردند؛ آيا در انتخابات رياست جمهوري از قاليباف حمايت خواهند كرد گفت: اگر خاتمي بيايد بدون هيچ شرطي از او حمايت مي كنيم؛ اگر نه براساس طرح مناسك، اما اين را بدانيد كه اصلاحات رحم اجاره اي نيست كه در بستر آن يك اصولگرا به قدرت برسد.
در روز دوم نشست، دكتر پرويز اميني نويسنده كتاب «جامعه شناسي 22خرداد»، به جمع دانشجويان آمد تا به تبيين «چرا مقاومت براي پيشرفت؛ پيشرفت در خدمت عدالت؟» بپردازد. اميني در اين نشست پيشرفت را گفتماني دانست كه قابليت هاي فراواني براي طرح دارد و قطعا اين گفتمان است كه پيروز انتخابات رياست جمهوري است. البته بايد به قرائت هاي متفاوتي كه از پيشرفت مي شود دقت كرد و دانشجويان بايد تعريف درست از پيشرفت را در جامعه به گفتمان فراگير تبديل كنند.
بعد از اميني، كامران دانشجو وزير علوم به جمع دانشجويان اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل آمد و پاسخگوي سؤالات دانشجويان بود. وزير علوم در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه برخي از روساي دانشگاه ها تمايلي به مطرح شدن گفتمان هاي امام و رهبري در دانشگاه ندارند و مطرح شدن آن را در فضاي دانشگاه باعث ايجاد آشوب در جامعه مي دانند، گفت: دانشجويان ما بايد آزادي داشته باشند و حرف هايي را كه مي خواهند در فضاي جامعه بزنند فرقي نمي كند چه نقد باشد و چه تعريف.
دانشجو ادامه داد: مسئولان دانشگاه ها بايد فضايي را براي دانشجويان تعريف كنند كه آنها امكان بيان سخنان خود را داشته باشند.
وي با بيان اينكه وجود فضاي نقد بايد در دانشگاه حاكم باشد، گفت: البته اگر گروهي كف بزنند و گروهي هو كنند اين نشاط سياسي نيست بلكه لاابالي گري سياسي است و اين شأن دانشگاه و انقلاب نيست.
ميهمان بعدي صبح روز دوم اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل؛ سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بود. وزير فرهنگ در مورد عدم موضع گيري هاي انقلابي اين وزارت خانه به دانشجويان گفت: برخي ما را متهم مي كنند كه در اين دوره به كارهاي فرهنگي بي توجهي شده است در حاليكه هر جا ما خواستيم موضع گيري انقلابي داشته باشيم از طرف همين افراد مورد شديدترين هجمه ها قرار گرفتيم.
ميهمان عصر روز دوم نشست «مقاومت براي پيشرفت و پيشرفت در خدمت عدالت، رمز اقتدار ملت» پورمحمدي؛ رئيس سازمان بازرسي كل كشور بود كه اولين بار موضع خود براي احتمال حضور در انتخابات رياست جمهوري سال آينده را اعلام كرد و اين موضوع با بازتاب رسانه اي مختلف همراه بود. اين جلسه يكي از چالشي ترين جلسات نشست بود كه با پرسش ها و پاسخ هاي صريح دانشجويان و پورمحمدي طي شد. در پاسخ دانشجويان به نظارت سازمان بر باقي دستگاه ها پورمحمدي گفت: من بازرس دولت هستم و بر مجلس و شوراي نگهبان و قوه قضاييه نظارت ندارم.
اما يكي از موفق ترين جلسات اين نشست كه به شدت مورد تشويق دانشجويان نيز بود اكران فيلم «ملكه» و تجليل از عوامل و بازيگران اين فيلم بود كه براي اولين بار به صورت رسمي روي پرده رفت.
در پايان شب دوم اين نشست، جلسه شوراي عمومي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل برگزار شد كه طي انتخابات شوراي مركزي اين اتحاديه آقايان معين رئيسي، محمدرضا كردلو، محمد رضايتي، امين مهدي نژاد، عماد رفيعي، سيد مرتضي موسوي نژاد، عليرضا كريمي نفرات برگزيده اصلي و همچنين ميكائيل دياني، امير استكي و خانم ضيابخش به عنوان اعضاي علي البدل انتخاب شدند.
اما روز پاياني نيز با حضور امير دريادار سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش شروع شد. سياري از اقتدار ايران در درياهاي سرخ و مديترانه و اقيانوس هند و آرام و... گفت و نمايش برخي از اقتدارهاي ايران در درياها توسط سردار سياري باعث غرور ملي دانشجويان شد تا با تشويق هاي خود از زحمات دريادار سياري و همراهانش تقدير كنند. سياري در اين جلسه به دانشجويان گفت: همه نيروهاي متجاوز به خاورميانه بايد آبهاي اين منطقه را ترك كنند و بدانيد كه جمهوري اسلامي مي تواند تمام اين منطقه را به لحاظ امنيت پوشش دهد همچنان كه تنها نيروي مقاوم دريايي در برابر دزدان دريايي، جمهوري اسلامي است.
حامد حسن سفير كشور سوريه در تهران دومين ميهمان روز سوم نشست اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل بود كه از وضعيت سوريه براي دانشجويان سخن گفت. حامد حسن در اين نشست گفت: ايران رهبري جهان اسلام را به عهده دارد. كشور سوريه نيز از ابتداي انقلاب و حتي قبل از آن در كنار انقلابيون ايران قرار داشته است. وي در اين نشست در مورد تسليحات نيروهاي ارتش آزاد گفت: تسليحات را با حمايت كشور تركيه و همچنين از عراق بدون در جريان بودن دولت عراق توسط افراد مسلح وارد سوريه مي كنند.
استاد حسن رحيم پورازغدي از ديگر سخنرانان اين روز بود كه در سخنان خود به تبيين نگاه ديني به مقوله هاي مقاومت، پيشرفت و عدالت پرداخت. وي درباره عملكرد تهاجمي جمهوري اسلامي گفت: ما در بعضي از عرصه ها تهاجمي عمل مي كنيم، الان انقلاب اسلامي در عرصه ايدئولوژيك و سياسي كاملا تهاجمي است، يعني كاملا از لاك خودمان بيرون آمديم، تهاجمي عمل كرده و جلو رفتيم. خودشان مي گويند كه ايران الان يك قدرت جهاني شده است به لحاظ اعتقادي- ايدئولوژيك و ديگري سياسي- انقلابي و در پايگاه توده اي ملت ها اين شعارها در حال جهاني شدن است.
عصر روز آخر اين نشست با سخنراني سيدمحمدرضا حسيني؛ عضو هيئت موسس و دبير سالهاي گذشته اين اتحاديه آغاز شد و ايشان به مقاومت جنبش دانشجويي در مقابل ساختارشكني اقليت در دوره دوم خرداد اشاره كرد و پيشرفت و بلوغ فعلي جنبش دانشجويي را مديون مقاومت آن روز جنبش دانشجويي دانست. در اين جلسه تقدير از دست اندركاران اين نشست توسط ايشان صورت گرفت.همچنين در اختتاميه اين نشست كه سه شنبه شب برگزار شد آيت الله آملي لاريجاني رئيس دستگاه قضا در جمع دانشجويان حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد. در اين جلسه، دانشجويي به پرونده محمدجواد لاريجاني اشاره كرد و از آملي لاريجاني خواستار توضيح شد وي پاسخ داد: پيش از آنكه اين سخن ها مطرح شود به من گزارشي دادند. به رييس دادگستري استان تهران گفتم كه به قاضي بگويد بايد به وظيفه اش عمل كند و اگر به خاطر من رعايت حال وي را كند، شخصا وي را به دادسراي انتظامي قضات معرفي مي كنم.
رييس دستگاه قضايي با تاكيد بر اينكه در خصوص اين پرونده توصيه ها و پيگيري هاي لازم را كرده ام، گفت: نبايد فراموش كرد كه اين موضوع يك بعد سياسي هم دارد زيرا صدها پرونده اختلاف منابع طبيعي وجود دارد اما چرا از ميان اين تعداد، اين پرونده مطرح مي شود؟
آملي لاريجاني خطاب به دانشجويان تاكيد كرد: بدانيد كه در اين خصوص ذره اي كوتاه نمي آيم اما بايد بدانيد كه انتشار اين خبر قبل از محكوميت در سايت ها آن هم با عنوان زمين خواري، خود جرم است و حتي در اين خصوص پيغام دادم كه اگر زنده بودم و محكوميتي صورت گرفت آن را اجرا مي كنم.
دانشجوي ديگري با اشاره به فرمان هشت ماده اي رهبر انقلاب در رابطه با مفاسد اقتصادي از آملي لاريجاني خواست تا اقدامات دستگاه قضايي در اين راستا را بيان كند رئيس دستگاه قضا در پاسخ گفت: در دو سه سال اخير تلاش هاي بسياري در زمينه مبارزه با مفاسد اقتصادي صورت گرفت و حسب پيش بيني مقام معظم رهبري مسلما تا اين مبارزه جدي آغاز شود فريادها بلند مي شود كه البته بلند شده است كه نمونه آن رسيدگي به پرونده فساد 3هزار ميلياردي است. البته هنوز اين پرونده متهماني دارد كه به اتهامات آنان رسيدگي نشده است و تاكنون براي 39نفر راي صادر شده است. وي در ادامه خاطرنشان كرد: موارد متعددي را در طول اين چند سال رسيدگي كرديم اما متاسفانه مقاومت هايي مي شود. در خصوص پرونده 3هزار ميلياردي نيز متاسفانه برخي از مسئولان گفتند حالا كه رسيدگي كرديد چه شد، كه من اعتراض كردم. ما ابزار كافي داريم و بايد به نصوص قانوني عمل كنيم. البته عزم همه مسئولان نيز در اين زمينه لازم است. من نمي خواهم از پشت پرده نامه هايي كه در اين خصوص نوشته شد حرف بزنم اما دستگاه قضايي نبايد تنها باشد. البته ما اگر تنها هم باشيم اين راه را ادامه مي دهيم.


اشاره: دانشجو بلاگ ستوني است براي سرك كشيدن به وبلاگ هاي دانشجويي

داغ زلزله سبك تر ازدرد رسانه!

چند وقتي مي شود كه يك بليه طبيعي، زندگي برخي هم وطنان ما را از حالت طبيعي خارج كرده است!
عصر روز شنبه، 21مرداد و 22 رمضان المبارك، زلزله اي استان آذربايجان شرقي را لرزاند و در شب قدر دلهاي مردم ايران را داغدار كرد.
دراين چند وقت مدام درحال رصد قضاياي زمين لرزه و حواشي آن بوده ام از هر منظري؛
اينكه عده اي چه راحت مرگ هم وطنان و هم كيشان خود را
دست آويزي كردند براي رسيدن به مقاصد سياسي شان!
عده اي تلاش كردند از آب گل آلود ماهي بگيرند و تفرقه افكني قوميتي راه بيندازند!
عده اي كه ديروزها كاريكاتور موهن منتشر مي كردند عليه همين آذري زبانان، امروز از پاريس نواي همدردي سر داده اند!
عده اي خوراك رسانه اي گيرشان آمده و افتاده اند به باز نشر اخبار!
عده اي هم مردم داغديده آذربايجان را كردند نردبان شهرت و محبوبيت شان تا با چندين دوربين عكاسي و فيلم برداري در مقابل پايگاه هاي انتقال خون عكس بگيرند و يا درحين جمع آوري كمك ديده شوند!
ولي هيچ كدام از اينها مهم نيست، مهم مردمي هستند كه بلافاصله بعد از وقوع حادثه خود را به مناطق زلزله زده رسانده اند، فرقي نمي كند بسيجي باشند يا دانشجو يا پزشك يا راننده يا... مهم حضور و همدليست ...
مهم مردمي هستند كه كمك هاي نقدي و غيرنقديشان از دورترين مناطق كشور دركمتر از بيست و چهار ساعت روانه اين مناطق شد.
مهم مردمي هستند كه به محض اعلام احتياج به خون از طرف حلال احمر، مقابل پايگاه هاي انتقال خون صف كشيدند بدون هيچ عكاسي و هيچ دوربيني.
مهم مردم حادثه زده و داغديده اي هستند كه در اوج غم هنوز سرشان را بالا مي گيرند و مي گويند: خدايا شكرت.
اينها را من نمي گويم، اينها گزارش دوستان و خبرنگارنيست كه اين چند روزه همنشين و غمخوار اين مردمانند.
مهم پيرمرد روستايي است كه به اصرار، خبرنگاري را ميهمان چادر امدادي اش كرده و مي گويد: درست است كه خانه و زندگي ام با خاك يكسان شده ولي هنوز مي توانم يك استكان چاي ميهمانت كنم!
مهم اين جماعت روستايي است كه با همان چادر و چند تخته پتو و قرص نان و عدس و برنج، با زبان روزه و لهجه شيرين آذري، ناز امدادگران را كشيده و آنها را دلداري مي دهند!
ولي در اين ميان يك چيز داغ دل را افزون مي كند، و آن اينكه چرا از اين همه صفا و صميميت، از اين همه گذشت و فداكاري، چيزي در رسانه هاي جمعي و شبكه هاي اجتماعي فضاي مجازي، در وبلاگ ها و وب سايت ها به چشم نمي خورد؟!
چه چيزي باعث مي شود به اصطلاح فعالان! اجتماعي در اين ميان به جاي ديدن تمام اين محاسن فقط معايب را ببينند و بزرگنمايي كنند؟!
فعالان اجتماعي كه هركدام بايد رسالت يك رسانه را بر دوش بكشند، شده اند آلت دستي براي رسانه هاي چپ و راست و پوزيسيون و اپوزيسيون!
به ياد دارم زماني كه آن سونامي تاريخي و فاجعه بار در ژاپن روي داد، مدام صندوق ايميل هايم پر مي شد از تعريف و تمجيد مردم و مسئولين ژاپن، دراين مجال بحثي روي مسئولين ندارم، هرچند گزارشي كه بدست آمد حاكي از اين است كه نهايت تلاش در راستاي كمك رساني صورت پذيرفته و مي پذيرد، ولي اصل بحث من روي فعالان اجتماعي است، رويكرد فرهنگي اين ماجرا و....
چطور است كه در زلزله ژاپن مدام عكس هاي مختلف در تعريف و تمجيد فرهنگ بالاي مردمان اين كشور به دست مي رسيد، براي نمونه ايميلي بود كه در آن روزها دست به دست چرخيد و شد يكي از داغ ترين خبرهاي روز؛ كه آي مردم جهان! بدانيد كه زلزله در ژاپن آمد و مردم آواره شدند، ولي دراين ميان هيچ كس به فروشگاه هاي آسيب ديده دستبرد نزد و مدام عكس فروشگاه تخريب شده ولي غارت نشده، دست به دست بين مردم جهان چرخيد!
اينجا ايران است، فروشگاهي تخريب شده در روستايي كه با خاك يكسان شده، ژاپن نيست!
اينجا ايران است، اين فروشگاه تخريب شده بعد از گذشت چند روز كاملا دست نخورده باقي مانده است، ژاپن نيست!
اينجا ايران است، روستاي ورزقان از توابع آذربايجان، با مردمي ساده دل و باصفا كه با بيرون آوردن جنازه همسايه گانشان از زير آوار، اشك از چشم اهالي در داغ همسايه شان روان شد!
اينجا ايران است، همانجا كه فعالان اجتماعي، آلت دست رسانه اند، نه آنكه خود يك رسانه باشند!
اينجا ايران است، همانجا كه مرغ همسايه اش برايمان غاز است!
اينجا ايران است، زلزله آمده، فروشگاهي تخريب شده، مردماني آواره گشته اند، حتي گرسنه مانده اند، ولي هيچ كس تعدي به اموال ديگري نمي كند. اينجا ايران است براي همين اين عكس ايميلي نمي شود كه دست به دست بچرخد و به سمع و نظر تمام جهان برسد و همه بدانند كه اگر در ژاپن، استغناي اقتصادي دولت مانع از چپاول شد، اينجا اعتقاد و ايمان مردمي مانع چپاول شد كه روي در و ديوار خانه هاي تخريب شده شان پر است از عكس شهدا...
وبلاگ هبوط-hubut.blagfa.com
 


نگرشي بر اقتصاد مقاومتي

حسين منصور
صدور فرمان اقتصاد مقاومتي از سوي رهبر عزيز انقلاب، گشودن جبهه اي جديد و فصلي تازه در رويارويي ملت ايران باغرب را رقم زد و نگاه تحليل گران را به اين فرمان و چگونگي عبور ايران از اين گردنه تاريخي معطوف كرد. اما همزمان القاء حس و روحيه رعب و وحشت از شرايط بد اقتصادي، ترفندي است كه رسانه هاي خارجي دشمن و دنباله هاي داخلي آنها براي نشان دادن تفوق خود در عرصه بين المللي و تضعيف روحيه مردم ايران بكار گرفته اند. به يقين ما در مسير يك تحول بزرگ تاريخي و يك رويداد مهم هستيم و رقباي قدرتمند و زورگوي ما كه به صراحت دم از نابودي و ريشه كن كردن ملت ايران مي زنند، قصد دارند راه را بر هر پيشرفتي در ملت ما سد كنند و مانع اين خيزش عظيم و رشد و بالندگي بشوند و از آن مهم تر مانع الگوشدن ايران براي ملتهاي جهان بشوند. اينجاست كه اقتصاد مقاومتي به كمك ما مي آيد. اكنون بايد به اين برسيم كه نقش آفرينان اقتصاد مقاومتي چه كساني هستند و هر يك چه تكليفي دارند؟ آيا اجراي اقتصاد مقاومتي وظيفه دولت است و مثلاً با تشكيل وزارت اقتصاد مقاومتي مسئله حل مي شود؟ آيا مجلس با تشكيل كميسيون يا فراكسيون اقتصاد مقاومتي و انجام چند مصاحبه مي تواند مسئله را حل شده تلقي كند؟ يا نه موضوع مهمتر از اين حرفهاست؟ آيا بايد همه بار را به دوش مردم انداخت و دعوت به رياضت و نخوردن كرد؟ اگر بپذيريم كه شرايط اقتصاد مقامتي يك شرايط ويژه و فوق العاده و شبيه دوران جنگ است- كه واقعاً نيز چنين است- پس بايد به مانند همان شرايط عمل كرد. لازمست مثل دوره جنگ ستاد فرماندهي تشكيل شود و همه تصميمات در آن ستاد ويژه اتخاذ شود. تكاليف مردم و دولتمردان - به معني عام آن و نه فقط قوه مجريه- معلوم شود. همه برنامه هاي عادي قطع و فقط برنامه هاي اعلاني آن ستاد خاص اجرا شود با اين توضيحات و فرض اينكه چنين ستادي تشكيل شده يا بشود مي توان چند سرفصل مهم و چند كار اساسي براي رسيدن به اقتصاد مقاومتي پيشنهاد كرد:
1- وحدت و پرهيز از امور حاشيه اي
و تنش زا
هرچند وحدت هميشه ركن ركين استقلال و پيشرفت و توصيه مهم قرآن و بزرگانست اما در شرايط اقتصاد مقاومتي، وحدت، حكم خون را براي بدن دارد. نمي توان فرمان اقتصاد مقاومتي را شنيد و همچنان بر طبل منازعات پوچ و بي حاصل كوبيد. نگاهي به بعضي اخبار اين روزها نشان مي دهد كه بعضي مسئولين هنوز بر همان سياق سابق و راه باطل مي روند. تحقق وحدت هم الزامات و اقتضائاتي دارد كه بدون رعايت آن ها، رسيدن به وحدت، در حد يك آرزو و رويا باقي مي ماند. از مهمترين اين الزامات، پرهيز از هرگونه موضعگيري و اقدام تنش زا و متقابلاً حركت در مسير خواستها و نيازهاي اصلي مردم است. منازعاتي كه بعضا وقت زيادي از مسئولان در هر سه قوه را گرفته و خوراك رسانه اي مناسبي براي بدخواهان جمهوري اسلامي فراهم مي آورد از همين گروه است. اين رفتارهاي غلط و قبيله اي كجا به وحدت منتهي مي شود؟ كجا به اقتصاد مقاومتي و رسيدگي به مشكلات اصلي مردم كمك مي كند؟ منازعاتي مثل دعوا بر سر كاهش و افزايش اختيارات رئيس جمهور، دعوا بر سر زمين خواري فلان نماينده مجلس در غرب تهران، دعوا بر سر انتصاب فلان شخص به رياست فلان سازمان و دعوا بر سر جداشدن يا نشدن شهرري از تهران و... همه و همه مقولاتي ضد وحدت و تنش زا هستند كه بايد در شرايط اقتصاد مقاومتي به جد از آنها پرهيز كرد. هرچند كه ظاهراً همه از حق قانوني خود بهره مي گيرند.
2- اطاعت و تمكين از فرماندهي
در هر عملياتي اطاعت از فرمانده، رمز پيروزي و شاه كليد موفقيت هاست خصوصاً وقتي فرماندهي تيزبين و كارآزموده درراس ستاد باشد. نگاهي به شعارهايي كه رهبر عزيز انقلاب براي چند سال اخير انتخاب كرده اند نشان از تيزبيني و پيش بيني چنين شرايطي دارد اصلاح الگوي مصرف، همت مضاعف و كار مضاعف، جهاد اقتصادي همه و همه فرمان آمادگي براي اقتصاد مقاومتي بود فرمان هايي كه بعضاً در هياهوي كارهاي حاشيه اي و بي توجهي هاي آنانكه مخاطب اين فرامين بودند بطور بايسته و شايسته به مرحله اجرا درنيامد. با اين همه، شرايط امروز و حكم رهبر عزيز انقلاب، حجت را بر همه تمام كرده و باب بهانه ها و تعلل ها و يا گذراندن وقت به كارهاي نمايشي و تبليغاتي در اين عرصه را مسدود كرده است. در اين شرايط است كه هر كس در هر جايگاه و منصبي و در هر قوه اي بايد همچون سربازي فداكار، نگاهش به دهان اين فرمانده هوشيار و ولي زمان باشد و همچون رزمندگان جان بر كف زمان جنگ، در راه آرمانهاي اسلام و انقلاب آماده فداكاري و جانبازي و انجام وظيفه باشد.
3- كاستن از هزينه هاي زائد:
شرايط اقتصاد مقاومتي، شرايط صرفه جويي جدي و همه جانبه است. متأسفانه در سالهاي اخير شاهد ترويج بيمارگونه و وحشتناك اسراف و ولخرجي در جامعه هستيم. چه در دستگاه هاي دولتي و چه در زندگي معمولي مردم. اين رويه علاوه بر اينكه مخالف آموزه هاي ديني و اسلامي ماست، برخلاف عقل معاش و مخالف منطق اقتصادي و بخصوص اقتصاد مقاومتي است. اين دغدغه همان چيزي بود كه رهبر عزيز انقلاب در سال 88 تحت عنوان «اصلاح الگوي مصرف» در دستور كار جامعه قرار دادند و متاسفانه به خوبي شنيده نشد. امروز اما فرصت براي چون و چرا و اما و اگر نيست بايد كه جلوي بسياري از ريخت و پاشهاي زائد را گرفت. خيلي كارهاست كه اگر امروز و امسال و حتي چند سال ديگر هم انجام نشود، هيچ اتفاقي نمي افتد و هيچ آسيبي به ايمان و نان مردم وارد نمي شود! از اين مقوله كم نيست كارهايي مثل برگزاري نشستها و همايشهاي پرخرج و كم بازده يكي از آنهاست كه متاسفانه رسم ديگري يعني هديه دادن هم به آن اضافه شده است! چه كسي گفته درشرايط جهاد اقتصادي براي تيم هاي ورزشي ضعيف و كم فروغ ميلياردها تومان از كيسه مردم هزينه شود؟ چه كسي گفته كه در بودجه سال 91 دويست ميليارد تومان براي ساختمان هاي اطراف مجلس هزينه شود و تازه اين سال 91 است و ماجرا ادامه دارد! اين سالها كه اين ساختمانها نبود چه معضلي براي مردم وجود داشت كه با ساخت آنها از بين مي رود؟! چه كسي تجويز مي كند كه در شرايط اقتصاد مقاومتي ميلياردها تومان صرف پياده راه سازي و سنگ فرش خيابانها بشود؟! اين كارها ممكن است در شرايط معمول خوب باشد (دقت كنيم، ممكن است! چون در شرايط معمولي هم مي توان با هزينه يك پياده راه، يك شهر كوچك را آباد كرد و هر روز فاصله تهران و شهرستانها و حسرت تهراني شدن را بيشتر نكرد) چه كسي تجويز مي كند در شرايط اقتصاد مقاومتي چندين ميليارد تومان پول بي زبان را براي ساخت فيلمي بي محتوا به افرادي معلوم الحال داد؟! اينها تنها و تنها نمونه هايي از ولخرجي ها و ريخت و پاشهايي است كه با نگاهي ساده به رسانه ها مي توان از آنها نشان يافت. اينجاست كه دستگاههاي نظارتي بايد بدون فوت وقت به عنوان چشمان بيناي فرمانده وارد عمل شوند و جلوي ولخرجي ها را بگيرند نه اين كه فقط تماشا كنند تا پروژه هاي كم بهره و كم مصرفي مثل برج ميلاد با ميلياردها تومان هزينه ساخته شود و بعد در مقايسه با آنچه خرج كرده ايم با آنچه بدست آورده ايم احساس غبن و پشيماني و زيان كنيم. به عوض اين همه خاصه خرجي ضرورت دارد كه همه هم و غم مسئولان، صرف تامين معاش مردم شود. نبايد مردم احساس كنند كه مسئولان آنها را فراموش كرده اند و در گذر تند و تلخ گراني ها، تنهايشان گذاشته اند. خريد تضميني محصولات داخلي و تامين مايحتاج اوليه آنها از داخل و خارج كشور و توزيع مستمر آنها در بين مردم علاوه بر اين كه زندگي آرام اقتصادي را براي مردم به همراه مي آورد، دغدغه و نگراني رواني آنها را نيز از بين مي برد. اين نكته هم گفتني است كه نمي توان و نبايد گفت كه مثلا فلان بودجه براي امور هنري پيش بيني شده، فلان بودجه براي شهرداري و ... اختصاص يافته است.
اين حرف ها در شرايط عادي هم در بسياري از موارد غلط است چه رسد به شرايطي مثل اقتصاد مقاومتي. يقينا خداوند ياور آناني است كه با اخلاص و تدبير و توكل، در راه ياري رساندن به نظام مقدس اسلامي و مردم هميشه همراه انقلاب گام برمي دارند.


پايان اجلاس سالانه بسيج اساتيد

سيزدهمين اجلاس سالانه بسيج اساتيد كه در شهر مشهد مقدس برگزار شد، 16 شهريور ماه با صدور بيانيه اي پايان يافت. كامران دانشجو در اختتاميه اجلاس سالانه بسيج اساتيد در حرم مطهر رضوي با اشاره به مأموريت هاي اصلي و فرعي دانشگاه ها خاطرنشان كرد: حضرت امام خميني(ره) معتقد بودند اگر دانشگاه ها اصلاح شود جامعه نيز اصلاح مي شود. وي با طرح اين سؤال كه كدام دانشگاه كشور ما اصلاح شده است، گفت: دانشگاهي كه در صورت و سيرت از غرب كپي برداري شده است نمي تواند آرمان هاي انقلاب را اجرا كند و ما هم نبايد اين انتظار را از دانشگاه هايمان داشته باشيم، دانشگاهي اصلاح شده است كه مباني انقلاب را درست تبيين كند و به آرمان هاي انقلاب وفادار باشد.
وزير علوم در انتقاد از برخي اساتيد سكولار گفت: ما مي گوييم استاد سكولار نمي خواهيم و جاي اين استاد در دانشگاهي كه مي خواهد مباني انقلاب را پاسداري كند نيست. دانشجو با تأكيد بر اين كه بايد تحول در دانشگاه هايمان را به سمت انقلابي تر شدن شاهد باشيم گفت: 90 سال است كه ما بر مبناي هنجارهاي غربي دانشگاه داري كرده ايم و نبايد توقع داشته باشيم يك ساله و يا دو ساله اين وضعيت درست و اسلامي شود اما بايد قائل به اين باشيم كه نياز به تحول دانشگاه ها امري ضروري و اجتناب ناپذير است.


جشنواره رباتيك و هوش مصنوعي

جشنواره بين المللي رباتيك و هوش مصنوعي اميركبير بيست و سوم تا بيست و پنجم آبان ماه با حضور محققان و دانشگاهيان، توليدكنندگان ربات و نرم افزارهاي هوشمند و متقاضيان آنها در دانشگاه صنعتي اميركبير برگزار مي شود. دكتر سعيد شيري، دبيركميته فني جشنواره رباتيك و هوش مصنوعي دانشگاه صنعتي اميركبير با اعلام اين مطلب اظهار كرد: در پي دو دوره برگزاري مسابقات رباتيكي در دانشگاه صنعتي اميركبير تحت عنوان AUTCup درصدديم تا در آبان ماه سال جاري جشنواره رباتيك و هوش مصنوعي اميركبير را برگزار كنيم تا در قالب اين جشنواره بتوانيم سومين دوره مسابقات رباتيك جام اميركبير (AUTCup)، نخستين دوره مسابقات هوش مصنوعي اميركبير، نخستين فن بازار رباتيك و هوش مصنوعي و نخستين گردهمايي علمي صنعتي رباتيك و هوش مصنوعي اميركبير را برگزار كنيم. وي افزود: ارتقاي دانش بومي در زمينه هوش مصنوعي و شناسايي و معرفي محصولات و شركت هاي موفق داخلي مرتبط با رباتيك و هوش مصنوعي، فراهم كردن بستر لازم براي عرضه ايده هاي جديد محققان و كمك به تجاري سازي آنها، فراهم كردن بستر لازم براي عرضه نيازهاي سازمان ها، شركت ها و صنايع و ارائه راهكار توسط محققان و بحث و تبادل نظر ميان دانشگاهيان، محققان و صنعتگران پيرامون زمينه هاي مستعد همكاري از جمله اهداف اصلي برگزاري اين جشنواره است.


هديه اي براي شهيد شريف واقفي

اعضاي بدن مهدي فنودي دانشجوي ورودي 89 كارشناسي رشته مهندسي مكانيك دانشگاه صنعتي شريف با رضايت خانواده اش به بيماران نيازمند اهدا شد. به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي شريف، اعضاي بدن مهدي فنودي كه در اثر سانحه تصادف دچار مرگ مغزي شده بود روز يكشنبه هفته گذشته طي يك عمل جراحي در بيمارستان مسيح دانشوري تهران اهدا شد. عبدالمجيد فنودي پدر مهدي فنودي دقايقي پس از قطع اميد پزشكان از بهبودي فرزندش اعضاي بدن وي را به بيماران نيازمند پيوند عضو بخشيد و در عبارتي كه ذيل امضاي خود روي برگه رضايت نامه به يادگار گذاشت اين اقدام را «هديه اي براي شهيد شريف واقفي» ناميد. عبدالمجيد فنودي خلبان هوانيروز در دوران دفاع مقدس كه از آزادگان و جانبازان سرفراز دوران دفاع مقدس است و به مدت ده سال در بند زندان هاي رژيم صدام بوده است، اين عمل خود را در فضايي مملو از حزن و اندوه همكلاسي هاي فرزندش به شهيد «مجيد شريف واقفي» و ساير دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف تقديم كرد.


فراخوان مسابقه علمي دانشجويي

دانشگاه صنعتي شريف اقدام به برگزاري مسابقه اي پيرامون «ايده ها و روش كاهش مصرف آب و انرژي در دانشگاه ها» نموده است. موضوعات اين فراخوان عبارتند از: 1- روش هاي نوين در تصفيه و استفاده مجدد از آب در دانشگاه ها و خوابگاه ها 2- روش هاي مديريتي مصرف بهينه آب و انرژي در دانشگاه ها و خوابگاه ها 3- روش هاي علمي ارتقاء سيستم هاي توزيع و مصرف آب و انرژي در دانشگاه ها و خوابگاه ها 4- ايده هاي خلاقانه در توسعه فرهنگ مصرف بهينه آب و انرژي در دانشگاه ها و خوابگاه ها 5- روش هاي نوين ارزيابي و كاهش مصرف آب و انرژي در دانشگاه ها و خوابگاه ها
در اين مسابقه علاوه بر فراهم نمودن امكان حمايت از ايده هاي كاربردي به 10 نفر از برگزيدگان نيز جوايزي اهدا مي شود. علاقه مندان مي توانند طرح ها و پيشنهادات خود را تا مهرماه 1391 به ايميل wercsharif.ir ارسال نمايند.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14