(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 25 شهریور 1391 - شماره 20306

نگاهي به تاثير ارتباط روحي پرستار و بيمار
همدلي از هم زبوني بهتره
اطلاع رساني رفتارهاي مخاطره آميز براي دانش آموزان
جيب شما راچه كسي خالي مي كند؟
63 درصد خانواده ها راضي به اهداي عضو نيستند


نگاهي به تاثير ارتباط روحي پرستار و بيمار

همدلي از هم زبوني بهتره

عليرضا ضياعي
بيماراني كه براي درمانشان مدتي را در بيمارستان ها سپري مي كنند هر چقدر هم كه خدمات درماني مناسبي دريافت كنند، ولي باز هم نيازمند يك ارتباط روحي و رواني مناسب هستند. افرادي كه از سيستم درماني رضايتمندي اندكي دارند به اين دليل است كه به اندازه كافي به آنها توجه نشده است.
بسياري از افراد با شنيدن نام پرستار تنها تزريقات و كمك هاي اوليه در ذهنشان نقش مي بندد. در حالي كه پرستار يك عضو مهم در طول عمليات درمان است و نقش ارزنده اي در پذيرش، آماده سازي، مراقبت و حمايت هاي روحي، جسمي و اجتماعي بيمار دارد.
تلاش پرستار براي پذيرش واقعيت ها و تطبيق با تغييرات به وجود آمده و پذيرش زندگي جديد و يا تحمل طول دوره درمان وظيفه سنگين و ارزنده پرستار است.
پرستاري علم است چون نيازمند فراگيري علوم مرتبط با اين رشته است و استعداد مي خواهد چون توانايي ارتباط خوب و سنجيده با بيمار و اطرافيانش را مي طلبد.
اولين مسير ارتباطي جامعه با سيستم درماني
در اين ميان نقش پرستار در اورژانس هم بسيار چشمگير است كه معمولا ناديده گرفته مي شود. اقدامات پرستاري در شرايط عادي باعث مي شود كه بيمار بتواند به سطوح بالاتر سلامت دست پيدا كند اما در اورژانس اين اقدامات باعث تجديد حيات و زنده ماندن بيمار مي شود و از خود گذشتگي پرستار اورژانس مهم ترين خصوصيت آنهاست.
پرستار بخش اورژانس بايد قادر به حفظ خونسردي خود باشد و بتواند بر احساساتش غلبه كند. پرستار بايد در پي آموختن دانش و مهارتهاي جديد باشد، اولويتها را تشخيص دهد و بتواند اعتماد مصدومين را به خود جلب كند.
بين يك بيمار بستري در بخش و يك بيمار بستري در اورژانس تفاوت بسياري وجود دارد و پرستار اورژانس نه تنها نياز به مهارت، دانش و اطلاعات علمي و عملي بيشتري دارد، بلكه بايد قادر به قضاوت در موقعيتهاي خطير باليني، تصميم گيري براي حفظ حيات، حل مشكلات پيچيده و عمل در مواقع بحراني باشد.
اولين مسير ارتباط جامعه با سيستم پزشكي، پرستار است، چرا كه پرستاران نسبت به ديگر افراد تيم پزشكي تعدادشان بيشتر است، در دسترس قرار دارند و اطلاعات بهداشتي- درماني آنها جامع است.
جالب اينكه وجود پرستار تنها مختص به بيمارستان ها نبايد باشد. پرستاران علاوه بر كار در بيمارستان ها و مراكز بهداشتي- درماني مي توانند در صنعت براي مراقبت از سلامت و بهداشت كاركنان صنايع مختلف، در مجتمع ها و مراكز ورزشي به عنوان يكي از اعضاي اصلي تيم مراقبت پزشكي و در مراكز بزرگ آموزشي براي مراقبت از سلامت افراد فعاليت كنند.
از طرف ديگر محدوده شغلي يك پرستار بسيار وسيع و گسترده است و حتي يك پرستار مي تواند به طور مستقل فعاليت نمايد. يعني مي تواند با تاسيس مركز بهداشت خصوصي به ارزيابي وضعيت سلامت افراد جامعه بپردازد يا مهدكودك داير نمايد.
از مهم ترين مسئوليت هايي كه پرستاران برعهده دارند مي توان به نقش هاي زير اشاره كرد:
مراقبت كننده: نخستين نقش پرستار مراقبت كردن از فرد مورد نظر (بيمار) است
تعليم دهنده: اجرا و ارزيابي طرحهاي آموزشي براي فرد و خانواده وي جهت رفع نيازهاي يادگيري آنان
مشاور: جمع آوري اطلاعات براي تحصيل در حل مشكل و تصميم گيري
مدير و راهبر: محقق و حمايت كننده ازمددجو و خانواده
نقش درماني و نقش حفاظتي
پرستاري تنها مراقبت از بيمار در بيمارستان نيست بلكه يك پرستار با مراقبت از افراد در تمام مراحل زندگي آنها از پيشگيري از بيماري ها گرفته تا مراقبت در هنگام بيماري و توانبخشي پس از بيماري سروكار دارد. زيرا بسياري از بيماري ها ريشه در عادتهاي غلط و شيوه نادرست زندگي دارد.
براي مثال زمينه بسياري از سكته هاي قلبي از مدتها قبل فراهم مي شود و دليل آن نيز نوع غذاي فرد، وزن او و مقدار فعاليت بدنيش مي باشد. حال اين پرستار است كه با آموزشهاي لازم در مورد نوع غذا، نحوه و مقدار فعاليت بدني و نحوه جلوگيري از فشار خون و افزايش چربي سعي مي كند تا از بيماري پيشگيري كند يا افراد را با علايم و اختلالات بيماري آشنا سازد تا بيمار به موقع و پيش از پيشرفت بيماري به دكتر مراجعه كند.
توانايي برقراري ارتباطي مؤثر
پرستاران با برقراري ارتباط مشكلات و نيازهاي بيمار را تشخيص داده و برنامه درماني را تنظيم مي نمايند. از طريق ارتباط بيمار احساس امنيت نموده و به تيم درمان اعتماد مي كند. برقراري ارتباط مؤثر به طور وسيعي به عنوان يك شاخص كليدي جهت رضايت، همكاري و التيام بيمار در نظر گرفته شده است و توانايي برقراري ارتباطي مؤثر با ديگران قلب تمامي مراقبت ها از بيماران محسوب مي شود.
رابطه نامطلوب پرستار مانع از بهبودي بيماري مي شود. تحقيقات نشان داده است، اگر بر افرادي كه از آنها مراقبت مي كنند اعتماد داشته باشند براي رهايي از درد به اقدامات درماني كمتري احتياج دارد.
تجربه نشان داده است كه بدون شناخت زمينه هاي فرهنگي بيمار، آداب اجتماعي و زندگي، كيفيت تغذيه، نحوه لباس پوشيدن، كيفيت معاشرت بيماران نمي توان به رابطه مطلوب با بيمار دست يافت. مراقبت در مصرف به موقع داروها، رعايت رژيم غذايي ملاطفت و حسن خلق پرستار مي تواند در بهبود بيمار مفيد و موثر باشد و اگر خللي در نحوه پرستاري پيدا شود چه بسا موجب به هدر رفتن زحمات پزشك مي شود.
پرستار بايد بيش از هر چيز فروتن بوده و هدفش خدمت به مردم باشد چون كار در بيمارستان يك كار مشخص و كلاسه شده نيست بلكه پرستار در صورت ضرورت بايد هر كاري حتي كاري كه از يك فرد بيسواد نيز برمي آيد، انجام دهد. يعني قرار نيست كه دانشجوي پرستاري پس از دوران دانشگاهي فقط در بخشي از مركز درماني حضور يابد و دستور دهد بلكه بايد در انجام هر خدمتي پيش قدم باشد.
از سوي ديگر لازم است كه روابط عمومي خوبي داشته باشد چون پرستار نزديكترين فرد به بيمار است و حتي بعضي از بيماران مشكل خود را به راحتي با پزشك در ميان نمي گذارند اما با پرستاري كه روابط عمومي خوبي داشته و توانسته است اعتماد بيمار را جلب كند، در ميان مي گذارند.
همچنين اطلاعات عمومي خوب در زمينه پزشكي براي يك پرستار ضروري است چون پرستار به نوعي ديگر درمانگر بيمار است و حتي دروسي كه مي خواند همان دروس پزشكي است با ديدگاهي ديگر.
پژوهشگران معتقدند كه مراقبت، اساس و پايه درمان است. آنها پنج عامل همدردي، توانايي، اعتماد، وجدان و تعهد را لازمه مراقبت مي دانند.
همدردي را مي توان پاسخي دروني و برآمده از دل در شرايطي كه نياز شديدي به اميد وجود دارد برشمرد. همدردي ما را ملزم مي دارد كه با ناتوانان ناتوان باشيم. همدردي چيزي بيش از مهرباني ساده است. همدردي اساس مراقبت و توانائي روبناي آن است. مراقبت را مي توان آموخت، اما همدردي ناشي از تجربه صدمه ديدن و مشاهده همدردي ديگران است.
اطمينان داشتن، لازمه برقراري ارتباط موثر با بيمار است. هنگامي كه از طرفين ارتباط، فردي حرفه اي است، طرف ديگري بايد احساس كند كه وي قابل اعتماد است. ايجاد اطمينان بستگي به ميزان صداقت دارد. ارائه مراقبت دقيق موجب ايجاد و رشد اعتماد مي شود.
پرستاران بايد با رعايت عدالت همه را برابر دانسته و تفاوتي از اين جهت بين آنها قائل نشوند و ضمن آنكه حداكثر تلاش خود را براي رفع نيازهاي جسمي و رواني ايشان بكار مي گيرند، به آنها توضيح دهند كه هر بيماري نيازهاي خاصي دارد و در نتيجه نوع پرستاري از بيماران متفاوت است.
پرستاران هميشه با افراد بيمار سرو كار دارند كه بر اثر درد و رنج ناشي از بيماري و نگراني، طاقت خود را از دست داده و حساس و زودرنج وحتي گاهي پرخاشگر مي شوند. پرستاري كه خلق و خوي خوبي ندارد، هميشه در برابر برخورد تند بيمار، از خود متانت و بردباري نشان نمي دهد و ارتباطش با ديگران را به كينه اي تبديل مي كند كه حتي به سيستم درماني آن بيمارستان هم صدمه وارد مي كند.
كارشناسان معتقدند: قوانين و مقررات از عوامل موثر بر نحوه رفتارهاي انسان مي باشند و افراد حرفه پرستاري نيز با توجه به قوانين موجود، رفتارهاي خود را به منظور حفظ موقعيت شغلي خود، تنظيم مي كنند. بنابراين چنانچه ارتباط حرفه اي براساس حفظ و رعايت قانون باشد، حدود آن مشخص و روشن خواهد بود.
رعايت احترام و حفظ حريم بيمار هنگام برقراري ارتباط با وي نيز از ديگر نكاتي است كه مورد توجه اكثريت كارشناسان است. با توجه به اينكه برخي روش هاي غلط براي درمان اكنون منسوخ شده است، اما هنوز گاهي شاهد شيوه هاي مختلف آن هستيم.
استفاده از اسامي كوچك بيماران و يا دادن القاب و عناويني نه چندان زيبا از ديد همگان. هرچند ممكن است بي ضرر به نظر برسد، اما در واقع گاهي نشانه القاي نوعي احساس برتري است وحتي ممكن است برخي بيماران آن را توهين و بي احترامي تلقي كنند. همچنين در مورد احترام به عقايد و فرهنگ بيمار و حفظ حريم وي، و پرستاري زن از زن و مرد از مرد نيز به عنوان عوامل عمده موثر بر فرآيند ارتباط با مددجو تاكيد زيادي شده است.
جنبه اي از مراقبت كه به بيمار ارتباط دارد، طرز تلقي وي از مراقبت است. آنها در مورد اينكه چرا و چگونه مراقبت مي شود، و يا اينكه آيا در مورد بيمارش اطلاعاتي به او داده اند يا نه، احساسات و تعبيرهايي دارد. هر كس جاي بيمار قرار گيرد خواهد گفت آنچه كه مهمتر از هر چيز ديگر است انسان بودن پزشك و پرستار است.
بررسي پژوهش ها و تجربيات به دست آمده مدل برقراري ارتباط را كه پرستاران با بيماران دارند را بسيار تاثيرگذار محسوب مي كند.
مثلا برخورد پدرانه كه در اين مدل ارتباطي، پرستار يا پزشك به تنهائي جهت بيمار تصميم گيري مي كند و هر اقدامي كه خود صلاح مي داند جهت وي انجام مي دهد به ارزشهاي بيمار توجه نمي شود و كسي از او نظر نمي خواهد. اين مدل ارتباط، اساسا غيراخلاقي است، زيرا رضايت بيمار در تصميم گيري هايي كه بر زندگي او تأثير دارد، اخذ نمي شود.
بايد توجه داشت كه همدلي نوعي همزباني است و با همزباني آغاز خواهدشد. عشق به خود در همه وجود دارد و همين امر باعث مي شود افراد به ديگران كه به نوعي شباهت هايي به خودشان دارند، علاقمندشده و تأثيرپذير باشند. هرچه در خصوص شناخت افراد فعال تر باشيم، خصوصيات آنان را بيشتر شناخته و درنتيجه ارتباط موثرتري را برقرار كرده و درخصوص ارائه مراقبت به آنان موفق تر عمل خواهيم كرد.
وجود عوامل زير مي تواند از ادامه ارتباط رواني مناسب پرستار جلوگيري كند:
تغييردادن موضوع بحث.
بيان نظر شخصي درباره بيمار.
دادن اطمينان كاذب به بيمار.
شتاب براي رسيدن به هدف با پيشنهاد حل مشكلات.
به كارگيري اطلاعات پزشكي و پرستاري نابجا.
بيمار بسته به وضعيت جسمي و روحي خود (نوع و شدت بيماري، سن، جنس، نژاد، فرهنگ و تحصيلات و...) نيازها و توقعات خاصي دارد كه اين نيازها بايستي توسط افرادي كه در تماس نزديك با بيمار هستند مثل پزشك يا پرستار شناسايي شده و در حدود و وظايف رفع شوند و در صورت عدم توان مشكل را به مسئولين ديگر انتقال دهند.
روح حساس و رنجيده بيمار به دليل افق نامطلوبي كه بيماري به روي او مي گشايد نيازمند دقيق ترين و لطيف ترين برخوردها و روابط و اقدامات درماني است بيمار فردي است كه آزرده جسمي و روحي و نيازمند ياري مي باشد و تنها كسي كه مي تواند سلامتي و اميد به زندگي را دوباره به وي بازگرداند پرستار و پزشك است.
تأثير رفتار خوب در بهبودي
رابطه نامطلوب پرستار مانع از بهبودي مي شود. تحقيقات نشان داده است، اگر بر افرادي كه از آنها مراقبت مي كنند اعتماد داشته باشند براي رهايي از درد به اقدامات درماني كمتري احتياج دارد.
تجربه نشان داده است كه بدون شناخت زمينه هاي فرهنگي بيمار، آداب اجتماعي و زندگي، نوع تغذيه، كيفيت معاشرت بيماران نمي توان به رابطه مطلوب با بيمار دست يافت. بدون شك روح حساس و رنجيده اي دارد پرستار آگاه و متعهد با اخلاق نيك و رابطه حمايتي و عاطفي كه با بيمار برقرار مي كند.
پرستار نقش بسزايي در سلامت و بهبودي بيمار دارد. تأثير رفتار و عملكرد مثبت يك پرستار در بازگرداندن سلامت بيمار كمتر از دارويي كه او مصرف مي كند نيست براين مبنا از مهمترين كارهاي پرستار شناخت شيوه هاي برخورد در كيفيت رابطه با بيمار و درنهايت پايبندي به اصول و موازين صحيح و سازنده در برخورد با بيمار است.
بيمار كه در وضع جسمي و روحي نامطلوبي به سر مي برد درمحيطي نامأنوس همدم و همراهي به جز پرستار ندارد. وي در اين ضعف و بيماري، افزون بر كارهاي درماني نيازمند حمايت عاطفي ست كه اين مهم را پرستاران مي توانند برآورد سازند. بيمار اگر با اخلاق نيك و روابط صحيح پرستار مواجه شود به وي اعتماد نموده و او را دلسوز و حامي خود مي داند.
اين اعتماد و امنيت روحي نقش موثري در تسريع بهبودي او دارد. برعكس اگر اين امنيت روحي و اعتماد براي بيمار حاصل نشود چه بسا كارهاي درمان هم بي نتيجه مي ماند و بيمار نمي تواند سلامت خود را بازيابد. ملايمت، خوبي و مدارا با بيمار زماني كه با كج خلقي ها و بي حوصلگي هاي وي مواجه مي شود. ضرورت كار يك پرستار است و اين خوي نيكو و مداراي پرستار با بيمار تأثير درمان را هم دوچندان مي كند.
موانع رعايت اصول ارتباط موثر
طرز ايستادن و سخن گفتن در مقابل بيمار يا بستگان، خود مي تواند عامل ايجاد ارتباط ياجزء عوامل بازدارنده ارتباط باشد. رو به روي بيمار قرار گرفتن با دستان باز و چهره گشاده و سخنان مثبت، نشانگر آمادگي براي برقراري ارتباط است و رفتار معكوس، به طور مثال سخن گفتن در حالي كه روبه روي مددجو قرار نگيرد، به قطع ارتباط كمك خواهد كرد.
پژوهش هاي انجام شده در يك مركز درماني در شهر هانوفر آلمان نشان مي دهد كه بيماران امتياز كمتري به رعايت اصول اوليه ارتباط اصول احترام آميز و اصول ايجاد احساس ارزشمندي در ارتباط موثر پرستار- بيمار نسبت به پرستاران مي دهند اما بين امتياز پرستاران و بيماران در مورد رعايت اصول همدلي تفاوتي وجود ندارد و بيماران و پرستاران در مورد رعايت اصول همدلانه ارتباط پرستار- بيمار ديدگاه يكساني دارند و بين ديدگاه و توقعات زن و مرد در مورد رعايت اصول ارتباط تفاوت وجود دارد.
روانشناسان با اين بررسي ها دريافته اند كه مهارت ارتباطي هر كس به تعريف او از همدلي مرتبط است و اگر افراد ارتباط همدلانه برقرار كنند فرد مقابل مي داند كه چه، چگونه و چه زماني بگويد. اما به طور كلي بين ديدگاه پرستاران و بيماران در مورد رعايت اصول ارتباط موثر پرستار- بيمار تفاوت وجود دارد.
در حالي كه پرستاران امتياز بيشتري به رعايت اصول اوليه ارتباط، اصول احترام آميز و اصول ايجاد احساس ارزشمندي به خود مي دهند اما بيماران كه طرف مقابل ارتباط هستند در مورد رعايت موارد فوق امتياز كمتري قائل هستند.
اين به اين دليل است كه معمولا فرد تمايل ندارد كه اصول ارتباط را رعايت نكند و براساس عادت معمول خود ارتباط برقرار مي كند و كمتر به باز خورد ارتباط خود توجه دارد و از آنجا كه ارتباط يك پديده متقابل و دو طرفه است توجه به باز خورد ضروري است. در مطالعه ديگري كه مكالمات تلفني متخصصان خدمات اطلاعاتي سرطان مورد بررسي قرار گرفت دريافت كه بيماران در درك اصطلاحات فني و توضيح دادن آن مشكل دارند.
محققان مي گويند مردم بسته به اينكه با يك متخصص صحبت مي كنند يا يك فرد عادي متناسب با تصورشان در مورد اطلاعات طرف مقابل و قدرت درك وي مسائل را به صورت متفاوت بيان مي كنند.
در مجموع باتوجه به اينكه ارتباط اهميت ويژه اي در ايجاد نگرش مثبت به بيمارستان و تيم درماني دارد و در تشخيص، درمان و سير بيماري مهم است امتيازي كه رعايت اصول ارتباط كسب نموده در حدود متوسط مي باشد و اين امتياز خوبي نيست، بايد از طريق فرهنگ سازي و آموزش، امتياز ناشي از رعايت اصول ارتباط موثر را توسعه داد.
در برخي از جوامع موانع برقراري رابطه با بيمار را كمبود پرستار به نسبت بيمار، نداشتن وقت و فرصت كافي، عدم آگاهي بيمار از موقعيت پرستار، ارتباط غيراصولي مسئولين رده بالاي پرستاري عنوان مي شود.
همچنين نتيجه گيري در ارتباط بين پرستار و بيمار رعايت اصول ارتباط موثر مورد توجه كافي قرار نمي گيرد و كمتر افراد به بازخورد اثر ارتباط توجه دارند كه پيشنهاد مي شود ضمن انجام تحقيقي در مورد موانع رعايت اصول ارتباط موثر پرستار -بيمار، غيرقابل برگشت بودن اثر ارتباط، ضرورت توجه به بازخورد ارتباط به تمام پرسنل بيمارستان آموزش داده شود.


اطلاع رساني رفتارهاي مخاطره آميز براي دانش آموزان

رئيس اداره سلامت نوجوانان و جوانان وزارت بهداشت گفت: از مهر امسال بسيج اطلاع رساني پيشگيري از رفتارهاي مخاطره آميز در 5 استان كشور به اجرا در مي آيد كه طي اين طرح
دانش آموزان مدارس از 7 رفتار مخاطره آميز آگاه مي شوند .
گلايل اردلان در مورد اقدامات وزارت بهداشت در تامين بهداشت مدارس اظهار داشت: تمام اقدامات بهداشتي برعهده آموزش و پرورش است و وزارت بهداشت در اين راستا همكاري هاي خود را ارائه مي كند.
وي بااشاره به افزايش تعداد مدارس مروج سلامت در سال تحصيلي جاري اظهار داشت: ما كار را با 700 مدرسه در سطح كشور آغاز كرده ايم كه اين رقم در سال گذشته به 12 هزار و 500 مدرسه رسيد و امسال بنا داريم تا 8 هزار مدرسه ديگر را به مجموع مدارس مروج سلامت در كشور اضافه كنيم.اردلان با اشاره به اينكه جمع آوري اطلاعات و آناليز آنها در سطح 120 هزار مدرسه كشور كار چندان آساني نيست گفت: سال گذشته در روز جهاني بهداشت از ميان 700 مدرسه مروج سلامت 70 مدرسه 5 ستاره شدند و از مديران آنها تقدير شد و اين مدارس لوح مدرسه مروج سلامت را در سردر مدرسه نصب كردند .
اردلان در مورد استانداردهاي مدارس مروج سلامت گفت: طبق
آئين نامه بهداشت مدرسه، بايد مدارس 120 آيتم را رعايت كنند؛ به عنوان مثال بايد غذاي سالم و اينكه اين غذا در چه محيطي با چه استانداردهاي به دانش اموزان ارائه شود يا اينكه كپسول آتش نشاني، پله اضطراري و ديگر نكات ايمني در مدرسه موجود باشد.وي ادامه داد: رعايت فاصله بين آب خوري و دستشويي، در دسترس بودن صابون مايع براي دانش آموزان، دسترسي به آب آشاميدني سالم از مواردي است كه مدارس حتما بايد به آن توجه كنند .
به گفته وي موارد فيزيكي مانند اينكه تخته كلاس كجا نصب شده باشد يا نيمكت دانش اموز چه مشخصاتي بايد داشته باشد نيز در مدارس مروج سلامت بسيار مورد تاكيد است.رئيس اداره سلامت نوجوانان و جوانان و مدارس وزارت بهداشت گفت: تمام اين آئين نامه و دستورالعمل ها سه سال است كه مدام به روز شده و هر سال به مدارس ابلاغ مي شود؛ در كنار آن فايل نرم افزاري استانداردهاي مدارس تهيه شده و در اختيار دانشگاه هاي علوم پزشكي و سازمان آموزش پرورش سراسر كشور قرار گرفته است .
وي از راه اندازي بسيج اطلاع رساني پيشگيري از رفتارهاي مخاطره آميز در سطح برخي مدارس كشور خبر داد و گفت: اين طرح از مهر امسال در چند استان سيستان و بلوچستان،خوزستان، تهران، كرمانشاه و كرمان به اجرا در مي آيد كه طي اين طرح دانش آموزان مدارس زير پوشش دانشگاه هاي علوم پزشكي از 7 رفتار مخاطره آميز آگاه مي شوند.اردلان ادامه داد: سن نوجواني و جواني دوره حساسي است كه بايد بيشتر به آن پرداخت و در برنامه اطلاع رساني از رفتارهاي مخاطره آميز راجع به تغذيه ناصحيح، فعاليت فيزيك ناكافي، مصرف سيگار و مواد مخدر، خشونت، سوانح و حوادث عمدي و غيرعمدي به دانش آموزان اطلاع رساني مي شود .
وي در پاسخ به اينكه براي پيشگيري از رفتارهاي پرخطر و آگاهي نوجوانان دبيرستاني در خصوص سلامت رفتارهاي جنسي در حد سن و عرف جامعه چه مباحثي در نظر گرفته شده گفت : با همكاري مركز مديريت بيماري هاي واگير و اداره ايدز وزارت بهداشت قرار است تا پروتكل هايي تدوين شود كه بر طبق آن بتوانيم در مدارس تا حدي و به شكل تلويحي آموزش هايي را در جهت آگاه نمودن نوجوانان و پيشگيري از رفتارهاي پرخطر داشته باشيم


جيب شما راچه كسي خالي مي كند؟

ما در خريد كردن و مصرف كردن، فقط پول نمي دهيم، اعتبار هديه مي كنيم، اعتماد به نفس هديه مي كنيم، آرامش مي دهيم، براي توليدكننده اي كه از او كالايي مي خريم احترام ايجاد مي كنيم .
ايران بيشتر از 75 ميليون نفر جمعيت دارد، اگرچه اين ميزان جمعيت با توجه به گستره وسيع جغرافيايي كشور جمعيت زيادي نيست، اما وقتي سخن از اقتصاد و بازار كالاها مي شود، 75 ميليون، رقم وسوسه كننده اي است .
براي كساني كه كالاهاي مصرفي توليد مي كنند، 75 ميليون نفر خريدار يعني خوشبختي بي پايان! براي يك ساعت ساز يعني 75 ميليون ساعت، براي يك توليدكننده پوشاك يعني 75 ميليون پيراهن و شلوار و كاپشن و براي توليدكننده آب معدني يعني 75 ميليون بطري آب معدني! به همه اينها مي توانيد توليدكنندگان محصولات كشاورزي، لوازم خانگي، جواهر و زيورآلات و غيره را هم اضافه كنيد .
مي بينيد مصرف ما چقدر مهم است؟ ما با خريدهاي كوچكي كه گاه و بيگاه و حتي بعضي وقت ها به اصطلاح «همينجوري» انجام مي دهيم، در واقع داريم در ساختار و مختصات اقتصادي جهان تغيير مي دهيم، يكهويي ارزش سهام بورسي شركتي را با يكي، 2 تا خريد روزمره پايين مي آوريم، بالا مي بريم .
اگر همين جملات را با زبان عدد و رقم و ريال و تومان بگوييم، بهتر مي توانيم بفهميم چقدر مصرف ما براي جهان اهميت دارد! مثلا فكر كنيد هر ايراني در روز يك بطري آب معدني بخرد، در اين صورت با احتساب قيمت 250 تومان براي هر بطري، روزانه 18 ميليارد و 750 ميليون تومان پول توي جيب توليدكنندگان آب معدني مي رود؛ در ماه اين رقم 562 ميليارد و 500 ميليون تومان مي شود و سالانه به 6 هزار و 750 ميليارد تومان مي رسد . پس مصرف ما مهم است، در واقع خيلي خيلي مهم است، حتي يك بطري آب معدني ساده هم كه بخواهيم بخريم در پايان سال چنان پول هايي تحويل توليد كننده مي دهيم كه آن سه هزار ميليارد تومان مشهور پيشش لنگ مي اندازد .
اين فقط داستان يك بطري آب معدني بود، حالا در كنار اين بطري فهرست كنيد؛ كفش، پيراهن، جوراب، دارو، برنج، چايي، كاپشن، كولر، خودرو، موبايل، عينك آفتابي، تلويزيون، موكت، آنتن پشت بام، قابلمه، خودكار، مداد پاك كن، ميوه، كيسه فريزر، عروسك، چراغ دوچرخه، ظرف يك بار مصرف، روغن نارگيل، روغن زيتون، ساعت مچي، شلوار، كيف، پرده، ليوان، فنجان و غيره؛ اگر بخواهيم اين همه وسيله را كه مي خريم و استفاده مي كنيم، نام ببريم، كچل مي شويم، پير مي شويم مي ميريم .
يادتان هست كه يك داستاني توي پيامك ها ساخته شده بود كه دست به دست و زبان يه زبان مي چرخيد و اين مضمون را داشت كه مثلا اگر كوروش كبير هر ماه 100 ميليون تومان پس انداز مي كرد، هنوز هم كه هنوز است يعني در سال 1391 هم نمي توانست به رقم فساد بانكي برسد؟ حالا با آن فهرستي كه توي ذهنمان نوشتيم و تصور آن همه هزار ميلياردهايي كه خرجش مي شود، چه داستاني بايد بسازيم، كدام قسمت تاريخ را به سخره بگيريم؟
مصرف ما مهم است، بيشتر از صفرهايي كه جلوي آن
رقم هاي نجومي قرار مي گيرد مصرف ما مهم است! ما در خريد كردن و مصرف كردن، فقط پول نمي دهيم، اعتبار هديه مي كنيم، اعتماد به نفس هديه مي كنيم، آرامش مي دهيم، براي توليدكننده اي كه از او كالايي مي خريم احترام ايجاد مي كنيم !
لطفا بياييد دست كم تا پايان امروز آن رقم هاي غول آسا و وحشتناك چندده رقمي را از يادمان نبريم، اين اعتبار و اعتماد به نفس و احترامي را هم كه ايجاد مي كنيم از ياد نبريم و به آن كمي بيشتر از هميشه فكر كنيم !
ما، ما كه بيشتر از 75 ميليون نفريم و در كشوري به بزرگي مازندران تا قشم، كردستان تا بيرجند، آذربايجان تا زاهدان، خوزستان تا بجنورد و عظمت مرزهاي پر طنين ايران زندگي مي كنيم، بايد هواي همديگر را بيشتر از اين داشته باشيم؛ آن رقم هاي غيرقابل تصور چندين و چند هزار تريلياردي را مفت و مجاني به خارجي ها ندهيم، كسي نمي گويد هيچ چيزي از آنان نخريم، كسي نمي گويد با آنها قهر كنيم، اما اين را هم بدانيم كه از آن هفتاد و چند ميليوني كه گفتيم، خيلي ها بيكارند، خيلي ها كارخانه ها و كارگاه ها را جا گذاشته اند و تعطيل كرده اند و در اين ميان خانواده هاي بسياري چشم اميدشان را زنده نگه داشته اند تا ما كاري بكنيم، مايي كه
غير از خودمان و خدايمان كسي نيست تا دلواپسمان باشد .
پس بد نيست اگر از امروز در هنگام خريد هر چيزي كه مي خواهيم بخريم بيهوده از كنار جنس ايراني نگذريم، بيهوده از كنار كارآفريني و اشتغال جوانان هموطنمان نگذريم، به ياد آن رقم هاي نجومي و آن اعتبار و احترامي باشيم كه با خريد ما به دست مي آيد، هواي خودمان را داشته باشيم؛ ما بدان مقصد عالي نتوانيم رسيد.


63 درصد خانواده ها راضي به اهداي عضو نيستند

رئيس اداره پيوند وزارت بهداشت، از وجود 47 مركز پيوند و يك بانك نسوج در كشور خبر داد و گفت: عدم رضايت خانواده ها به اهداي عضو بيماران مرگ مغزي يكي از موانع فعاليتهاي ما محسوب مي شود.
دكتر محمد عقيقي با اشاره به وجود تيم تاييد كننده مرگ مغزي در 44 دانشگاه علوم پزشكي كشور، افزود: و تصريح كرد: وظيفه اين افراد تشخيص، تاييد و قطعي كردن مرگ مغزي بيمار است .
وي با بيان اينكه 15 واحد فراهم آوري اعضا در ايران وجود دارد، گفت : واحدهاي فراهم آوري اعضا به آن توسعه يافتگي كه انتظار داريم، نرسيده است .
عقيقي با اشاره به اينكه تا كنون بيش از 31هزار پيوند كليه در كشور انجام شده افزود: پيوند كليه در كشور از قديمي ترين پيوند اعضاي بدن محسوب مي شود كه از اين نظر در بين كشورهاي خاورميانه در رتبه نخست قرار داريم .
رئيس اداره پيوند وزارت بهداشت به افزايش پيوند كبد در ايران اشاره و تصريح كرد: در زمينه پيوند كبد نيز تيمهاي فعالي در كشور وجود دارد .
عقيقي ادامه داد: تا كنون 10 پيوند پانكراس، 81 پيوند ريه، 47 هزار پيوند قرنيه، 4 هزار و 600پيوند مغز استخوان، 2 هزار و 500 پيوند دريچه قلبي در كشور انجام شده است .
وي توسعه مراكز پيوند كليه در كشور را مطلوب ارزيابي كرد وبه مهر گفت: در حال حاضر 30 بخش پيوند كليه، 8 بخش پيوند قلب، 6 بخش پيوند كبد، 2 بخش پيوند ريه، 6 بخش پيوند مغز استخوان و 55 بخش در پيوند قرنيه در حال ارايه خدمات به بيماران نيازمند وجود دارد .
رئيس اداره پيوند وزارت بهداشت از روند رو به رشد جذب اعضاي بدن از افراد مرگ مغزي طي سالهاي 1981 تا 1991 خبر داد و افزود: عدم رضايت خانواده ها به اهداي عضو بيماران مرگ مغزي يكي از موانع فعاليتهاي ما محسوب مي شود .
عقيقي عدم رضايت خانواده ها به اين امر را 63 درصد دانست و تصريح كرد: بايد تلاش كنيم با فرهنگ سازي اين رقم كاهش يابد .
وي اهداي دو تا سه عضو از بيماران مرگ مغزي را 70 درصد اعلام كرد و اظهار داشت: هرچه اعضاي بيشتري را پيوند دهيم بيماران بيشتري برخوردار مي شوند و ليست انتظار بيماران نيازمند به پيوند اعضا نيز كاهش مي يابد .
رئيس اداره پيوند وزارت بهداشت ادامه داد: 80 درصد كبدها، 95 درصد كليه ها، 37 درصد قلب و 5 درصد ريه در بيماران مرگ مغزي پيوند زده مي شوند .


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14