(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 27 شهریور 1391 - شماره 20308

كمرتان با اين روش ها درمان نمي شود
كوچولوهاي ورزشكار
نمك فقط براي خوردن نيست
مزاحمي به نام جوش بلوغ
خواب رفتن مداوم دست و پا را جدي بگيريم
مراقب باكتري هاي آشپزخانه باشيد
چشمان سالم به اين غذاها نياز دارند
ميان وعده هاي مناسب دانش آموزان


كمرتان با اين روش ها درمان نمي شود

درد كمر يكي از شايع ترين دردهايي است كه در هر سني مي تواند بروز كند، البته باورهاي درست و غلطي براي بهبود درد كمر وجود دارد .
درد كمر مي تواند تند و تيز باشد و يا فقط يك درد مبهم باشد؛ باورهاي غلط و درستي براي بهبود درد كمر وجود دارد كه در مطلب زير، تعدادي از آنها را مي بينيم .
1- صاف بنشينيد / اين باور غلط است
درست است كه خميده نشستن يا راه رفتن براي سلامت كمر، بسيار مضر است، اما اگر خيلي هم صاف و مستقيم بنشينيد و در همان حالت مدت زيادي بمانيد، فشار زيادي به كمر شما وارد مي شود .
اگر شما براي مدت زمان طولاني مي نشينيد، سعي كنيد اين كارها را انجام دهيد :
- به راحتي بر روي صندلي خود بنشينيد .
- هر چند مدت يك بار پاهاي خود را بر روي زمين بگذاريد و كمر خود را كمي خم كنيد .
- خيلي ننشينيد و كمي هم بايستيد و يا راه رويد .
2- وسايل سنگين را بلند و حمل نكنيد / اين باور درست است
البته سنگيني بار به اندازه روش بلند كردن آن از زمين اهميت ندارد؛ هر چند كه نبايد بار سنگين برداريد، ولي اگر مجبور به اين كار شديد، از كمر خم نشويد، بلكه زانوهاي خود را خم كنيد و چمباتمه بزنيد و نزديك جسم بنشينيد و آن را به آرامي بلند كنيد؛ در اين حالت بايد پشت شما صاف باشد .
3- در رختخواب استراحت كنيد / اين باور غلط است
آسيب حاد و يا پيچ خوردگي كه باعث درد كمر مي شوند، با استراحت كردن خوب مي شوند؛ اما اگر درد كمر در اثر كشيدگي عضله باشد، پزشك انجام فعاليت بدني عادي را توصيه مي كند و خوابيدن در رختخواب در اين حالت (براي چند روز ) مي تواند باعث بدتر شدن درد كمر شود .
4- يك نوع بيماري يا آسيب جسمي باعث درد كمر مي شود / اين باور درست است
آسيب ديسك كمر، برخي بيماري ها، عفونت ها و حتي بيماري هاي ارثي مي توانند دليل درد كمر باشند .
5- تشك سفت براي كمر بهتر است / اين باور غلط است
يك تحقيق در اسپانيا نشان داد افرادي كه در تشك معمولي (نه سفت و نه شل ) خوابيده بودند، نسبت به آنهايي كه در تشك سفت خوابيده بودند، داراي درد كمر كمتري بودند .
افراد گوناگون به تشك هاي متفاوتي نياز دارند كه بستگي به نحوه خوابيدن و علت كمردرد آنها دارد .
6- هر چقدر وزن بدن بيشتر باشد، درد كمر نيز بيشتر است / اين باور درست است
وزن مناسب باعث جلوگيري از درد كمر است، چاقي بر قسمت كمر فشار وارد مي آورد .
افرادي كه چاق هستند و يا افرادي كه بيشتر هفته بي تحركند ولي يك روز خيلي فعاليت مي كنند، بيشتر دچار كمردرد مي شوند .
7- لاغر بودن مساوي است با بدون درد كمر بودن / اين باور غلط است
هركسي مي تواند دچار درد كمر شود .
در حقيقت افراد خيلي لاغر هم ممكن است دچار شكستگي استخوان كمر و يا خرد شدن مهره هاي كمر شوند .
8- ورزش براي كمردرد مضر مي باشد / اين باور غلط است
ورزش منظم از كمر درد جلوگيري مي كند؛ افرادي كه در اثر آسيب حادي، دچار كمردرد شده اند، تحت نظر پزشك مي توانند يك برنامه ورزشي ملايم داشته باشند و بايد به تدريج بر شدت اين ورزش ها اضافه شود .
پس از فروكش كردن درد، برنامه ورزشي ممكن است از عود درد كمر جلوگيري كند .
9- طب سوزني مي تواند درد كمر را تسكين دهد / اين باور درست است
پزشكان براي درمان درد كمر و براي اشخاصي كه توسط درمان هاي خانگي بهبود نيافته اند، طب سوزني را توصيه مي كنند؛ البته اين كار بايد توسط متخصص آن و در مراكز درماني مجاز و معتبر انجام شود .
10- روش درماني كايروپركتيك (از طب مكمل) درد را آرام مي كند / اين باور درست است
متخصصان كايروپركتيك و برخي پزشكان ارتوپد با دستكاري ستون فقرات درد كمر را بهبود مي دهند، آنها با دست خود بر استخوان ها و بافت هاي اطراف كمر، فشار وارد مي كنند .
اما اين روش درماني، براي همه افراد مناسب نيست و همانند طب سوزني بايد توسط متخصص آن و در مراكز درماني مجاز و معتبر انجام شود .
11- نرمش به بهبود كمردرد كمك مي كند / اين باور درست است
اگر درد كمر تا 3 ماه ادامه داشت، نرمش مي تواند كمك كننده باشد .


كوچولوهاي ورزشكار

سلامت جسمي و رواني، افزايش اعتماد به نفس، علاقه بيشتر به تلاش و جنب و جوش و ياد گرفتن احترام به ديگران از جمله مزاياي عالي ورزش در كودكان است.
آنها تمرين، نظم و رقابت را با شادي مي پذيرند، زيرا بازي و تحرك، جزئي از طبيعت كودك است. با فرارسيدن تابستان و تعطيلي مدارس، فرصت بيشتري براي بازي و فعاليت به بچه ها مي دهد. از طرفي هم تبليغات كلاس هاي ورزشي مختلف نيز، انتخاب را براي خانواده ها مشكل مي كند. در ادامه سعي شده تا نخست در مورد فوايد ورزش براي بچه ها و آشنايي مختصر با چند رشته ورزشي اطلاعاتي ارائه گردد.
انتخاب نوع فعاليت كودك به طبيعت و علائق او بستگي دارد. ممكن است كودكان خجالتي كاراته را انتخاب كنند تا شيوه دفاع از خود را بياموزند. بچه هاي علاقه مند به طبيعت، اسب سواري، دوچرخه سواري، كوه نوردي، اسكي، شنا و ... را دوست دارند.
بچه هايي با اندام ظريف و يا قواي بدني خوب تمايل به دو ماراتون دارند كه لازمه آن چابكي و سرزندگي است. كودكاني كه مي خواهند هميشه از همه جلوتر باشند، به ورزش دوميداني علاقه مندند. بسياري از بچه ها نيز ورزش هاي گروهي مانند فوتبال، واليبال و بسكتبال را به خاطر فضاي شاد اين بازي ها دوست دارند. روحيه اتحاد و علاقه به پيروزي، انگيزه هاي قوي است كه در اين ورزش ها ديده
مي شود.
سن شروع ورزش در بچه ها
بسياري از والدين اين سؤال را مطرح مي كنند كه كودكانشان از چه سني مي توانند ورزش را آغاز كنند. در واقع مي توان گفت كه كودك از سنين خيلي پايين قادر به انجام فعاليت هاي ورزشي است. شناي نوزادان نمونه اي روشن از اين موضوع است. همچنين ديده مي شود كه كودكاني كوچك بسيار عالي سوار كاري مي كنند. اما در اين موارد، ورزش ها نبايد تمرينات جدي ورزشي تلقي شود چرا كه حركات و قدرت هماهنگي و هم زمان سازي، عادت كردن به تمرينات، افزايش احساس راحتي در يك محيط مانند استخر، يادگرفتن توانايي تسلط بر بدن، ارتباط برقرار كردن با ديگران و... در كودك هنوز به حد عالي خود نرسيده است. مثلا به ندرت ممكن است كودكي بتواند تا قبل از سن پنج سالگي، بدون حلقه نجات شنا كند. يادگيري تمريناتي كه كودك با علاقه آنها را انجام مي دهد، تا حد زيادي در افزايش اعتماد به نفس و ارتباط او با ديگران كمك مي كند.
از سن 6 يا 7 سالگي، توانايي هايي جسمي كودك در حدي است كه او قادر خواهد بود تمرينات جدي را دنبال كند. بين 7 تا 13 سالگي، توانايي يادگيري بچه ها بسيار عالي است، حافظه خيلي خوب عمل مي كند، نرمي، چابكي و حس تعادل در حال پيشرفت است و بايد گفت كه تحمل و استقامت آنها كمتر از بزرگسالان نيست.
تحقيقات انجام شده نشان مي دهد كه كودكان در سنين 7 تا 11 سال، توانايي بالايي در هماهنگي حركات دارند و از حدود 9 يا 11 سالگي، علاقه زيادي به نتيجه تمرينات ورزشي از خود نشان مي دهد. كودك درك مي كند كه ورزش تا چه حد ارزش او را بالا مي برد. همچنين در اين مدت، او به احساسات مختلف خود مانند تهاجم، مخالفت و تسلط جهت مي دهد و از 11 سالگي به بعد، توانايي برنامه ريزي براي اهداف آينده خود را ابراز مي كند. پس از اين بايد منتظر دوران نوجواني بود تا روند رسيدن او به سن بلوغ به طور پايدار پيشرفت كند، از لحاظ جسمي به تعادل برسد ، شخصيتش شكل گيرد و حضورش در اجتماع به ثبات برسد. كار با تمام قوا، مفيد و ثمربخش خواهد بود.
توجه داشته باشيد كه تمرينات جسماني در بچه هاي خيلي كوچك بايد طبيعي و خودجوش باشد. فعاليت هاي شديد احتمال آسيب به ستون مهره ها و ماهيچه ها را در پي دارد و حتي ممكن است باعث برخي ناهنجاري ها در بزرگسالي نيز شود.
تاثيرات چند رشته ورزشي در بچه ها
شنا
يادگيري شنا براي كودك لازم است چرا كه مي تواند تضمين كننده حيات او در موقعيت هاي خطرناك باشد. به علاوه، شيوه مناسبي براي افزايش اعتماد به نفس نيز به حساب مي آيد. به جز تاثير مثبتي كه اين ورزش بر سلامتي دارد حركات آرام و بي فشار آب احساس آرامش بخشي به كودك مي دهد. در مجموع شنا به عضله بندي ماهيچه هاي پشت و ستون مهره ها كمك مي كند و در برخي موارد انحراف جانبي ستون مهره ها را كاهش مي دهد. همچنين توانايي و گنجايش سيستم قلبي عروقي و ريه ها كودك كه در حال رشد است را نيز افزايش مي دهد. با اين حال، براي اينكه از سن خيلي پايين شناگر ماهري شود، زياد به او فشار نياوريد. پس از 7 سالگي وقت كافي براي قهرماني خواهد داشت.
دوچرخه سواري
اين ورزش كنترل و مهارت را در كودك در حد بالايي افزايش مي دهد و حتي او را از آنطور كه بوده بالاتر مي برد، درست مانند اينكه از خودش سبقت بگيرد.به علاوه اصل ايمني حتما بايد رعايت شود و كودك حتما از كلاه ايمني، دستكش و آرنج بند استفاده كند.
فوتبال
همه بچه ها چه دختر و چه پسر از سن شش هفت سالگي در قالب توپ بازي به شكل مبتديانه در تيم هاي 5 نفره فوتبال بازي مي كنند. در اين موقع فوتبال فقط براي آنها سرگرمي است و بدن اينكه به رقابت و قوانين آن فكر كنند، اصول بازي را ياد مي گيرند. هرنيمه 10 تا12 دقيقه طول مي كشد و بين آن نيز استراحت مي كنند. جو بازي براي بچه ها دوست داشتني است و روند بازي به رشد حركتي، فكري و هيجاني آنها كمك مي كند. در پايان نيز با صرف ميان وعده اي بازي تمام مي شود. همچنين كودك در عين حال كه به برتري مي رسد سرزنده و شاداب است. قوانين بازي در واقع قوانين زندگي را به او مي آموزد. او به يك تيم تعلق دارد و جايگاه خود را در آن پيدا مي كند. در حالي بازي مي كند كه به ديگران توجه دارد و حقوق آنها را رعايت مي كند. بازي به او مي آموزد كه با شور، هيجان و بخشندگي زندگي كند.
ژيمناستيك
اين ورزش كه با تمرينات تعادلي، چرخش، پرش و ... همراه است از سن 4 سالگي براي بچه ها قابل انجام است. خيلي زود كودك با رعايت احتياط و به تدريج روي نرمش و انعطاف پذيري، سرعت انجام تمرين، كشيدگي عضلات و هماهنگي حركات كار مي كند. ورزش ژيمناستيك به هماهنگي اندام هاي بدن كمك مي كند.
جودو
جودو در اصل هنري رزمي است كه بيشتر متناسب بچه هايي است كه به آن علاقمندند. اين ورزش به كودك امكان مي دهد كه پشت را در وضعيت خوبي نگه دارد، روي پاها تعادل داشته باشد، باسن را محكم نگه دارد و بتواند با تحمل وزن بدن بالا و پايين برود. فعاليتي اجتماعي است و همه در گروه دو به دو بازي مي كنند. لباس هاي يكسان نشان دهنده روحيه مساوات طلبي در آن است. تنها وجه تمايز وزرشكاران رنگ كمربند آنهاست.
براي بچه هاي در سن چهار پنج سال بيشتر بر افزايش هماهنگي و مفهوم اجتماعي تمركز مي شود. از 6 تا 9 سالگي كه بچه ها با تكنيك هاي مقدماتي آشنا شده اند، تاكتيك هاي اصلي اوليه آموزش داده مي شود. آموزش جودو بر پايه نرمش، انعطاف پذيري و امنيت است.
يوگا
كودكان از سنين پنج شش سال مي توانند يوگا كار كنند. اين ورزش با تمرينات بازي گونه و پويا، سلامتي و تعادل را از نظر جسمي، هوشي و ذهني براي كودك به همراه دارد. يوگا همچنين به او كمك مي كند تا از خودش و ظرفيت هاي ذهني و جسمي اش شناخت پيدا كند و احساس استقلال او را نيز بهتر مي شود. كودك مي آموزد تا از ذهنش در جهت مثبت استفاده كند و انرژي اش را كه براي پيشرفت درسي اش مفيد و كارآمد است، كنترل كند. همچنين مديريت اضطراب در برابر مشكلات و تغييرات زندگي را نيز ياد مي گيرد. توجه داشته باشيد كه تمرينات تنفسي پس از هفت، هشت سالگي انجام شود.
مريم سادات كاظمي
 


نمك فقط براي خوردن نيست

تاكنون رايج و متداول بوده كه از نمك تنها براي طعم دادن به غذا استفاده شود، اما نمك كاربردهاي ديگري نيز دارد كه اگر از آن اطلاع داشته باشيم، پا را از آشپزخانه ها فراتر مي گذارد .
به نمك اين ماده غذايي كه ما تنها از آن براي طعم دادن به غذا استفاده مي كنيم، كاربردهاي مفيد و سودمند ديگري نيز دارد كه در زير به 10 مورد آن اشاره خواهد شد .
- ورم چشم ها
بسياري از ما ساعت ها پشت كامپيوتر مي نشينيم و از اين سيستم استفاده مي كنيم كه موجب ورم كردن چشم ها مي شود، در اين موارد تنها كافي است مشتي نمك را در آب ولرم حل كنيد و با آغشته كردن پنبه اي به محلول و ماليدن آن اطراف چشم به فرونشاندن ورم اطراف
چشم هايتان اقدام كنيد. نمك رطوبت اطراف چشم را گرفته و با كشيدن پوست از ميزان ورم آنها مي كاهد .
- از بين بردن لكه هاي سخت
نمك به ما در از بين بردن بسياري از لكه هاي سخت كه بر لباس ها مي نشيند، كمك مي كند كه از جمله آنها بايد به پاك كردن لكه خون بر لباس با استفاده از محلول نمك و آب سرد و پس از آن شستن لباس با صابون و آب گرم اشاره كرد .
همچنين با استفاده از نمك و آب داغ مي توان لكه هاي عرق برجاي مانده بر لباس ها را از بين برد، همان گونه كه مي توان با ريختن لباس هاي سفيد در آب نمك و جوش شيرين در حال جوش، سفيدي لباس ها را به آنها بازگرداند .
- نرمي پوست :
با افزودن نمك به مقداري روغن زيتون و ماليدن آن بر روي پوست به مدت چند دقيقه مي توانيد لطافت را به پوستتان بازگردانيد، افزون بر اينكه ورود نمك از طريق پوست گردش خون در بدن شما را راحت تر و سريع تر مي كند .
- درمان زنبور گزيدگي :
پس از درآوردن نيش زنبور محلولي از آب و نمك را به محل گزش زنبور اضافه و آن را به حال خود رها كنيد .
- نگهداري ميوه ها :
معمولا پس از مدتي كه ميوه ها در يخچال باقي مي مانند رنگ طبيعي خود را از دست مي دهند، به ويژه درباره ميوه هايي كه نيمي از آنها خورده مي شود و نيم ديگر باقي مي ماند، در اين صورت مي توانيد با تهيه محلولي از آب و نمك و آغشتن ميوه هابه اين محلول مي توانيد براي مدتي مانع تغيير رنگ و طعم آنها شويد .
- نگهداري شير و از بين بردن تلخي قهوه :
با افزودن يك قاشق چاي خوري نمك به شيري كه تازه خريداري شده مي توانيد مدت نگهداري آن در يخچال را افزايش دهيد، همچنين مي توانيد با افزودن مقداري نمك به قهوه خود از تلخي آن رهايي يابيد .
- نگهداري از شمع ها :
براي اينكه مانع ذوب شمع ها شويد، مي توانيد شمع هاي جديد خود را براي مدت دو تا سه ساعت در محلولي غليظ از نمك قرار دهيم تا مانع ذوب آنها شويد .
- ضد عفوني كردن اسكاچ هاي آشپزخانه :
اسكاچ هاي آشپزخانه كه به طور معمول براي شست وشوي ظرف ها از آن استفاده مي شود، محل تجمع بسياري از باكتري هاست كه يا به آن اصلا توجه نكرده ايم يا اين موضوع كمتر مورد توجه قرار گرفته است، در حالي كه به راحتي مي توانيد با تهيه محلول غليظي از آب و نمك و قرار دادن اسكاچ به مدت دو تا سه ساعت در آن، آن را ضد عفوني كنيم .
- كمك به پاك كردن هرچه بهتر بخاري :
اگر مشتي نمك را روي شعله هاي بخاري بريزيد، نتيجه حاصل از سوختن گاز شعله هاي نارنجي رنگ است كه به كاهش دوده و دود كمك خواهد كرد .
- كاهش گلو درد و دندان درد :
مي توان با افزودن يك پيمانه نمك در يك چهارم فنجان حاوي آب ولرم و غرغره كردن آن به مدت 20 ثانيه از دردهاي دندان و گلوي خود بكاهيد .
 


مزاحمي به نام جوش بلوغ

تركاندن جوش باعث مي شود مواد آلوده به داخل پوست رفته و باعث التهاب و زخم پوستي شود .
اغلب جوش هاي دوران نوجواني يا آكنه در روي پوست صورت، گردن، سينه، پشت و شانه ها ظاهر
مي شوند؛ به طور كلي هر جايي از پوست كه داراي مقدار زيادي غده چربي باشد، مستعد بروز جوش است؛ با درمان مناسب، مي توان ميزان جوش ها را كم كرد .
- صورت خود را خيلي با آب و صابون نشوييد
شست وشوي مكرر و شديد پوست صورت باعث تحريك آن شده و جوش ها را بدتر مي كند؛ براي كاهش تحريك پوست، مناطق مستعد بروز جوش را با يك ماده پاك كننده ملايم و آب گرم، دو بار در روز شست وشو دهيد.
- به پوست خود صابون بدون چربي بزنيد
صابون بدون چربي، منافذ پوستي را نمي بندد و باعث بروز جوش هاي سرسياه و سرسفيد
نمي شود؛ صابون هايي را بخريد كه روي بسته بندي آنها نوشته شده است : بدون روغن يا ضدجوش يا noncomedogenic ؛ صابون را با نوك انگشتان به صورت خود بماليد و به آرامي صورت خود را با دستانتان بشوييد .
شسستن صورت با ليف، اسفنج و ... ممكن است باعث سايش پوست شود و همين عامل باعث تحريك پوست و ايجاد جوش مي شود .
- غذاهاي مضر را نخوريد
برخي افراد معتقدند كه مصرف غذاهاي چرب يا شكلات باعث ايجاد جوش مي شود؛ هنگامي كه منافذ پوست توسط ترشح چربي، سلول هاي پوستي و ميكروب ها بسته شوند، ملتهب شده و آكنه ظاهر مي شود .
برخي غذاها ممكن است باعث واكنش هاي هورموني شديدي در بدن شده و باعث شوند كه سلول هاي پوستي بيش از اندازه رشد كنند يا چربي زيادي توليد كنند، بنابراين اگر فكر مي كنيد غذاي خاصي باعث ايجاد جوش در شما مي شود، از مصرف آن دوري كنيد اما لازم نيست براي داشتن پوستي صاف، اصلا پيتزا و شكلات نخوريد .
- آب زيادي بنوشيد
نوشيدن آب كافي در طي روز باعث مي شود كه پوست شما به اندازه كافي آب داشته باشد؛ 4 ليوان در روز آب بنوشيد؛ نوشيدن آب باعث مي شود كه بدن و پوست خود را از حمله باكتري ها و سموم محفوظ نگه داريم .
مصرف غذاهاي سالم به همراه آب ميوه ها و سبزي ها، دو ويتامين مفيد را براي پوست تامين مي كند، اين دو ويتامين عبارتند از: ويتامين هاي A و E ؛ سبزي هاي برگ سبز مانند: اسفناج و بروكلي منبع غني از ويتامين E مي باشند؛ ميوه ها و سبزي هاي رنگي مانند هويج، فلفل، هلو و طالبي منبع غني ويتامين A هستند .
- صورت خود را زياد آرايش نكنيد
از لوازم آرايشي چرب دوري كنيد؛ لوازم آرايشي بدون چربي و پودري شكل، خيلي كم منافذ پوست را مسدود مي كنند؛ قبل از رفتن به رختخواب، بايد آرايش خود را پاك كنيد .
- برنزه نكنيد
اشعه UV يا ماوراي بنفش نور خورشيد يا نور مصنوعي (سولاريوم) كه باعث برنزه شدن پوست مي شود، شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست، پيري زودرس و چروك پوستي قرار مي دهد .
بسياري از داروهاي تجويز شده براي درمان جوش، شامل پمادهاي رتينوئيد هستند كه مي توانند پوست شما را در برابر اشعه UV آسيب پذيرتر كنند .
- تحت نظر پزشك متخصص پوست، داروهاي ضد جوش مصرف كنيد
اين داروها به سرعت عمل نمي كنند و تعدادي دارو را بايد مصرف كرد تا اثر واضحي بر پوست بگذارند؛ برخي آكنه ها بعد از شش ماه از بين مي روند.
ممكن است بعد از رفع آكنه لازم باشد هنوز داروها را مصرف كنيد؛ البته زيادي دارو نيز مي تواند پوست را تحريك كند بنابراين مدت زمان مصرف دارو را از پزشك خود بپرسيد .
- از كرم هاي ضد آفتاب بدون چربي استفاده كنيد
از كرم هاي ضد آفتاب بدون چربي استفاده كنيد تا از پوست شما در برابر اشعه هاي ماوراي بنفش نوع A و B محافظت كنند؛ اين محصولات باعث مي شوند، منافذ پوست مسدود نشوند؛ در صورتي كه بيرون هستيد، هر 2 تا 3 ساعت يك بار مجددا اين كرم را به پوست خود بزنيد .
- از محصولات چرب و براق كننده مو استفاده نكنيد
موادي مانند روغن سر يا ژل مو مي توانند موجب بسته شدن منافذ پوست شوند بنابراين موهاي خود را با شامپو بشوييد؛ اگر موهاي چربي داريد، هر روز سرتان را شامپو بزنيد .
هنگامي كه مي خواهيد از اسپري يا ژل براي درست كردن موها استفاده كنيد، حتما صورت خود را با پارچه اي بپوشانيد .
- موهايتان را از صورت خود كنار بزنيد
موقع خواب و در طول روز، موهاي خود را دور از صورت قرار دهيد تا پوستتان را ناراحت نكند؛ موها حاوي چربي هستند كه مي توانند منافذ پوست را ببندند و باعث بروز جوش شوند .
- به پوست خود دست نزنيد
از مالش پوست صورتتان خودداري كنيد زيرا اين كار باعث مي شود كه جوش ها بدتر شوند؛ دستتان را زير صورت خود نگذاريد تا آلودگي دست به پوست صورت نرسد؛ موبايل خود را دور از صورت خود نگه داريد .
دست ها و تلفن، داراي ميكروب ها و چربي هايي هستند كه باعث تحريك جوش ها مي شوند؛ عرق نيز مي تواند جوش ها را بدتر كند؛ پس بعد از عرق كردن، پوستتان را بشوييد.
- جوش ها را دست نزنيد
فشار دادن جوش آن را بدتر مي كند؛ بهبودي ديرتر و زخم شدن جاي جوش از مشكلات تركاندن جوش هستند؛ تركاندن جوش باعث مي شود مواد آلوده به داخل پوست رفته و باعث التهاب و زخم پوستي شود .
- كرم مرطوب كننده بدون چربي استفاده كنيد
پوست سالم بايد مرطوب بماند؛ شما مي توانيد از مرطوب كننده هاي بدون چربي استفاده كنيد؛ يك مرطوب كننده خوب مي تواند باعث آرامش پوست شود و از پوست در مقابل آكنه محافظت كند .
درمان هاي طبيعي
¤ ابتدا صورت خود را با آب بشوييد و خشك كنيد، سپس آبليموي تازه را در ظرفي ريخته و با يك پارچه به محل جوش ها بزنيد و 15 دقيقه بگذاريد بماند، سپس با آب گرم صورتتان را بشوييد و خشك كنيد؛ دو ساعت بعد مي توانيد از كرم مرطوب كننده استفاده كنيد .
¤ ابتدا صورت خود را با آب گرم بشوييد و خشك كنيد، سپس خيارها را با پوست شسته و حلقه حلقه كنيد و در يك همزن بريزيد. خيارهاي له شده را 25 دقيقه بر روي پوستتان بگذاريد .
¤ يك عدد سفيده تخم مرغ را هم بزنيد و آن را يك ساعت بر صورت خود بگذاريد و بعد با آب ولرم بشوييد.
¤ در شب، يك قاشق غذاخوري دارچين را با سه قاشق غذاخوري عسل مخلوط كنيد . مخلوط حاصل را يك ساعت در شب بر صورت بگذاريد. بعد با آب گرم، صورت خود را بشوييد. اين كار را براي دو هفته انجام دهيد .
¤ گوجه فرنگي را شسته و در مخلوط كن بريزيد، سپس مخلوط آن را 45 دقيقه بر صورت خود قرار دهيد، سپس با آب گرم صورت خود را بشوييد .
¤ يك حبه سير را دو قسمت كرده و يا آن را له كنيد؛ چند بار در روز، اين سير را به محل جوش ها بماليد؛ بعد با آب ولرم صورت خود را بشوييد و خشك كنيد .
¤ سيب زميني را شسته و رنده كنيد؛ بعد مدت 30 دقيقه بر روي صورت خود بگذاريد .
 


خواب رفتن مداوم دست و پا را جدي بگيريم

به گفته دكتر شهيدي، فوق تخصص اختلالات حركتي وقتي اعصاب حسي در كار خود دچار مشكل مي شوند دست و پا خواب مي رود، خواب رفتن دست و پا مي تواند نشانه بعضي از بيماري هاي اعصاب محيطي و ايجاد آسيب در اعصاب مختلف بدن باشد .
بيماري هاي ارثي اعصاب محيطي باعث خواب رفتگي دست و پا نمي شود؛ بلكه بيماري اكتسابي است كه آن را به وجود مي آورد .
مهم ترين و شايع ترين بيماري مربوط به عصب محيطي در جهان، ديابت است كه در تغذيه اعصاب اختلال ايجاد مي كند و از آنجا كه هر چه طول اعصاب بيشتر باشد تغذيه آن ها بيشتر با مشكل مواجه مي شود . اعصاب پاها آسيب پذيرترند و خواب رفتگي پاها در آن بيشتر مشاهده مي شود . علاوه بر خواب رفتن دست و پا، در بيماران ديابتي، انواع اختلالات حسي از جمله كرختي، بي حسي، سوزن سوزن شدن و گزگز كردن دست و پا نيز مشاهده مي شود .
بيماري «گيلن باره» نيز با علائم خواب رفتن دست و پا، كرختي و بي حسي آغاز مي شود كه ممكن است اين علائم با معاينه پزشك در بيمار تشخيص داده نشود؛ اما در هر صورت خود بيمار از حالت هاي اختلال حسي در اندام هاي خود آگاه است .
مقداري از كرختي ها هميشه منشا درگيري عصب محيطي ندارد. بيماري هاي عصب مركزي نخاع هم مي توانند كرختي و بيماري ايجاد كنند. مثلا بيماري ام اس نيز همين علائم را دارد؛ اما الگوي نحوه توزيع منطقه حسي در بيماران مبتلا به ام اس از بيماران مبتلا به اختلالات اعصاب حركتي متفاوت است .
سكته هاي مغزي نيز به علت ايجاد اختلال در اعصاب، بي حسي ايجاد كرده و بر اثر آن دست و پا خواب مي رود .
مسموميت هاي دارويي نيز ممكن است باعث مسموميت اعصاب محيطي شود كه از ميان اين داروها، داروهاي شيمي درماني كه به اعصاب سلول هاي محيطي بيماران سرطاني آسيب مي زنند، شايع تر است .
مسموميت بر اثر فلزات سنگين مثل جيوه، سرب، تاليوم، آرسنيك بر اثر خوردن يا تنفس آنها نيز باعث خواب رفتن دست و پا مي شود؛ وقتي كه دماسنج يا لامپ كم مصرف در فضاي بسته شكسته شود بر اثر تصعيد جيوه فرد دچار مسموميت مي شود .
اگرچه گروه ويتامين هاي B بي ضرر هستند اما استفاده بيش از اندازه ويتامين B6 مي تواند مسموميت ايجاد كند كه اين مسموميت خود را به صورت بي حسي دست و پا نشان مي دهد .
فشار خون ارتباط مستقيمي با بيماري هاي اعصاب محيطي ندارد،به دليل اينكه اعصاب محيطي در تنظيم فشار خون و عروق محيطي نقش دارد، ابتلا به بعضي از بيماري هاي اعصاب محيطي در تنظيم فشار خون مشكل ايجاد كرده و خود را به صورت افت فشار خون نشان مي دهد .
بيماري سندرم تونل مچ دست نيز با خواب رفتن دست ها خود را نشان مي دهد، به گونه اي كه ممكن است فرد، شب ها به دفعات با حالت خواب رفتگي دست از خواب بيدار شود .
اين بيماري زماني به وجود مي آيد كه عصبي كه از مچ دستان وارد پنجه و نوك انگشتان مي شود بر اثر كار زياد يا عوامل ديگر نظير كم كاري تيروئيد، حاملگي و ديابت انتشار پيدا مي كند و آن منطقه بدون اينكه بيمار فعاليت خاصي داشته باشد با يك مختصر فعاليت به خواب مي رود.
با تشخيص بيماري فرد مي توان به خواب رفتن مكرر دست و پاها را درمان كرد.


مراقب باكتري هاي آشپزخانه باشيد

آشپزخانه ها يكي از آلوده ترين مكان هاي خانه است و هميشه بايد آن را به بهترين نحوه پاك نگه داريم چرا كه در غير اين صورت مي تواند باعث بروز بيماري هاي متفاوت در افراد خانواده شود .
براي اينكه از بروز بيماري ها جلوگيري كنيم و همچنين بتوانيم آشپزخانه اي بسيار تميز داشته باشيم بايد به نكات بسيار زيادي دقت كنيم. در ادامه توصيه هايي را كه پزشكان نيز بر انجام آن ها اصرار دارند ، ياد آور مي شويم .
درصورت به كار بستن توصيه هاي زير باكتري هاي بيماري زا را در آشپزخانه به حداقل خواهيد رساند:
¤ ظروف را مدت بيشتري بشوييد چراكه اين كار باعث مي شود تا ميزان بيشتري از آلودگي ظرف ها كاسته شود. توصيه مي شود در رستوران ها آبي با حرارت 110 درجه فارنهايت به كار رود ولي درمنازل اين كار امكان پذير نيست. تحقيقات نشان مي دهد وقتي دماي آب تقريبا به اندازه دماي خانه باشد مردم مدت طولاني تري را صرف شستن ظروف مي كنند و در نتيجه ميزان بيشتري از باكتري ها و كثيفي هاي روي ظرف از بين مي رود.
¤ شستن ظروف و پاك كردن پيشخوان و ميز بايد هر چه سريع تر بعد از تمام شدن غذا انجام شود. هر قسمت را بارها با دستمال پاك كنيد و همچنين بهتر است هربار از حوله كاغذي استفاده كنيد. اين كار مانع از رشد باكتري ها و چسبيدن ذرات غذا به ظروف و سطوح مي شود.
¤ براي شستن ظروف از صابون ضد باكتري و روش خيساندن استفاده كنيد. لبنيات بيشتر از ساير مواد غذايي براي رشد باكتري ها مناسب است بنابراين خيساندن ظروف در آب گرم و صابون شستن تمام سطوح توصيه مي شود.
¤ تا حد امكان از ظروف استيل استفاده نكنيد. ظروف مختلف خصوصيات متفاوتي دارند. به عنوان مثال چنگال هاي استيل بهترين مكان براي رشد باكتري ها هستند. چنگال ها را با دقت بيشتري بشوييد . شستن فضاي ميان دندانه هاي چنگال ها كارآساني نيست اما انجام اين كار براي افزايش سلامت خانواده بسيار لازم است.
¤ وقتي با گوشت سروكار داريد دقت بيشتري لازم است. در ضمن دستها را پس از تماس با گوشت و پيش از انجام هركاري بشوييد. براي جلوگيري از چكه كردن آب گوشت، آن را درپايين ترين قفسه قرار دهيد و هرگز گوشت پخته شده را در جايي نگذاريد كه قبلاً گوشت خام ذخيره مي شد. يادتان باشد تخم مرغ و گوشت محل مناسبي براي رشد ونمو باكتري ها مي باشد.


چشمان سالم به اين غذاها نياز دارند

مواد غذايي و سبزي هاي بسياري هستند كه در تقويت چشم ها بي تاثير نخواهند بود.
با بالا رفتن سن و ضعيف شدن قدرت بينايي لازم است مواد غذايي مفيد به رژيم غذايي اضافه شود.براي حفظ سلامت چشم ها يك رژيم متعادل شامل شير، كره، سبزي هاي سبز رنگ و پروتئين ها لازم است.
يك رژيم غذايي ايده آل شامل غذاهاي طبيعي و نپخته است. ميوه هاي تازه مانند پرتقال، سيب، سبزيهايي مانند كاهو، كلم، اسفناج و سبزيهاي ريشه اي مانند سيب زميني، شلغم، هويج، پياز، غلات و ميوه هاي خشك و محصولات لبني از مواد ضروري براي حفظ سلامت چشم محسوب مي شوند.
مواد غذايي مفيد براي تقويت چشم ها عبارتنداز:
1- آنتي اكسيدان ها: تحقيقات نشان داده است كه بعضي از آنتي اكسيدان ها خطر ابتلا به بسياري از بيماري ها از جمله بيماري هاي چشم مثل كاتاراكت ( آب مرواريد ) را كاهش مي دهند.
2- اسيدهاي چرب ضروري:اسيدهاي چرب ضروري در تكامل بينايي در نوزادان نقش دارند. كمبود اين مواد ( به ويژه امگا-3 ) در بزرگسالان ممكن است سبب كاهش ديد شود. مطالعات نشان داده كه كمبود طولاني مدت ممكن است سبب تخريب شبكيه شود. بدن هر دو نوع اسيد هاي چرب ضروري را به پروستاگلاندين ها تبديل مي كند كه يكي از اثرات آنها كمك به خروج مايع چشم و تنظيم فشار داخل چشم است.
مواد غذايي زير براي داشتن چشمي سالم توصيه مي شوند:
- ويتامين A : روغن كبد ماهي ، جگر، هويج
- لوتئين و گزانتين : اسفناج، كلم
- ويتامينC: فلفل دلمه اي ، كلم ، توت فرنگي ، پرتقال
- بيوفلاونوئيدها: مركبات، انگور
- ويتامين E: تخمه آفتاب گردان، بادام ، فندق
- سلنيوم : آجيل، غذاهاي دريايي
- روي : جوانه گندم ، آجيل
- اسيدهاي چرب ضروري : ماهي
نكته: به طور كلي شما بايد مقادير زيادي سبزي هاي سبز و پر برگ و هفته اي دو بار ماهي مصرف كنيد تا چشمي سالم داشته باشيد.


ميان وعده هاي مناسب دانش آموزان

سال هايي كه كودك در مدارس ابتدايي مي گذراند، از نظر تغذيه دوره مهمي است؛ زيرا رشد كودك در اين سنين ادامه دارد اگرچه سرعت رشد آنها كمتر از سال هاي اول زندگي است، ولي بايد توجه داشت كه هر مرحله از رشد متكي بر روند مرحله قبل بوده و مرحله بعد را تحت تاثير قرار مي دهد .
متاسفانه برخي از تنقلات مانند انواع پفك و چيپس كه به طور بي رويه توسط كودكان و دانش آموزان به عنوان پيش وعده غذايي مصرف مي شود، مي تواند به دليل ايجاد سيري كاذب،كودكان را از خوردن غذاهاي اصلي كه بايد مواد مغذي مورد نياز رشد كودك را تامين كند بازدارد.
مواد غذايي لازم :
- اصولا دانش آموزان به 3 وعده غذايي اصلي و 2 ميان وعده در طول روز نياز دارند و بايد از تمامي گروه هاي غذايي شامل شير و لبنيات، گوشت و حبوبات، سبزي ها، ميوه ها و گروه نان و غلات مصرف كنند و تعادل و تنوع غذايي در اين سنين مهم است .
- ميزان انرژي مورد نياز كودكان مدرسه اي به دليل تفاوت در اندازه بدن، ميزان تحرك و سرعت رشد، متفاوت است و اگر انرژي مورد نياز كودكان از طريق كربوهيدرات و چربي تامين نشود، پروتئيني كه بايد صرف رشد و ترميم بافت هاي بدن شود، براي تامين انرژي به مصرف مي رسد.
- شايع ترين كمبودهاي ويتاميني در اين دوران، كمبود ويتامين A و D و شايع ترين كمبودهاي املاح، كمبود يد، آهن و كلسيم است .
- هويج، منبع ارزاني از ويتامين A است و والدين مي توانند از آن در برنامه غذايي روزانه كودكشان استفاده كنند .
- بهترين نوع آهن قابل جذب در غذاهاي حيواني مثل گوشت، مرغ و جگر است .
- دريافت مقادير كافي كلسيم از طريق برنامه غذايي روزانه در سنين مدرسه و بلوغ براي حفظ تراكم طبيعي استخوان ها و جلوگيري از پوكي استخوان در بزرگسالي حائز اهميت است .
- بستني و شير پاستوريزه، منبع خوبي از كلسيم هستند و مصرف آنها در ميان وعده كودكان در تامين بخشي از كلسيم مورد نياز كودكان موثر است .
- نان و پنير، ميان وعده مناسب ديگري براي تامين كلسيم است كه همراه سبزي، گوجه فرنگي، خيار يا گردو، يك ميان وعده سالم و مغذي براي دانش آموزان به شمار مي رود .
نكته: نمي توان كودكان را از خريد مواد خوراكي در راه مدرسه منع كرد، ولي مي توان آنها را متقاعد كرد تا از مصرف مواد مضر براي بدنشان خودداري كنند كه اين امر مي تواند با عرضه ي غذاهاي مناسب بر سر سفره در خانه آغاز شود و در مدرسه ادامه يابد.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14