(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 30 شهریور 1391 - شماره 20311

راهيابي 10گروه نمايشي به جشنواره ملي تئاتر كودك و نوجوان
همايش بين المللي صائب تبريزي بهار آينده در كا شان برگزار مي شود
پژواك
يكم و دوم مهرماه سال جاري سنندج ميزبان جشنواره بين المللي شعركردي رضوي
راهيابي 3 اثر از كاشان به جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران
بيرجند ميزبان جشنواره كشوري نقاشي خط
جشنواره بين المللي فيلم كوتاه در بندرعباس برگزار مي شود
مستند گزارشي مسير ترقي توليد مي شود
برگزاري جشنواره فيلم رأفت در نيشابور
ارسال 720 قطعه شعر، عكس و داستان به جشنواره پايتخت پنجره ها
جشنواره ادبيات داستاني بسيج هنرمندان بوشهر با انتخاب آثار برتر پايان يافت
برپايي شب شعر مسجد در نيشابور
بسيجيان قم هنرهاي تجسمي خود را به نمايش مي گذارند
حضور هنرمندان جوان نيشابوري در نخستين جشنواره ملي فيلم اولي ها
عكاسان راه يافته به جشنواره عكس رضوي شناخته شدند
«اگر دير آمدم» به جشنواره ملي نمايشنامه خواني رضوي راه يافت
صبا به فيلم كوتاه تهران رسيد
چهارمين جشنواره پايتخت پنجره ها در آبادان برگزار مي شود
تعداد زائران كاشاني حج تمتع امسال كاهش يافت
اراك ميزبان جشنواره ملي عكس زمان
كارگاه آموزشي تئاتردر بهاباد برگزار شد


راهيابي 10گروه نمايشي به جشنواره ملي تئاتر كودك و نوجوان

بندرعباس -خبرنگاركيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان هرمزگان از راهيابي 10گروه نمايشي به ششمين جشنواره ملي تئاتر كودك و نوجوان رضوي و نمايش عروسكي ضامن آهو در بندرعباس خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمين علي مريدي زاده در اين باره گفت: درپـايان مهلت فراخوان نزديك به 70 اثر نمايشي از سراسر كشور به دبيرخانه جشنواره ارسال شد كه پس از داوري، 10اثر نمايشي به بخش مسابقه ششمين جشنواره ملي تئاتر كودك و نوجوان رضوي و نمايش عروسكي ضامن آهو راه يافتند.
وي افزود: 10نمايش راه يافته به بخش مسابقه عبارتند از: نمايش «سلطان باغ بلور» به نويسندگي مرجان حاجيان و كارگرداني محمد جهانپا از مشهد، «كوپه شماره 8»به نويسندگي و كارگرداني مهدي سيم ريز از مشهد، «افسانه ماهك» به نويسندگي ملك ياري و كارگرداني حسين چراغي از تهران، «جنگل قصه ها» به نويسندگي جواد انصاري و كارگرداني حامد رضواني از بندرعباس،«صداي پاي باران» به نويسندگي و كارگرداني داود بختياري و سميه گلباز از تهران؛«به سمت شرق» به نويسندگي محمدرضا سعادتي و كارگرداني سيدجواد رحيم زاده از مشهد «آرزوي نرگس» به نويسندگي و كارگرداني فريبا چوپان نژاد از گرگان، «پري كوچولوي دريايي» به نويسندگي و كارگرداني مريم تيموري از تهران، «گلاب» به نويسندگي و كارگرداني محسن پور قاسمي از همدان و «دنيا مثل يه باغچه، يه باغچه پرستاره» به نويسندگي و كارگرداني رضا جوشعار از بندرعباس.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان هرمزگان خاطرنشان كرد: ششمين جشنواره ملي تئاتر كودك و نوجوان رضوي نمايش عروسكي ضامن آهو 28شهريور آغاز و تا 2 مهر ماه ادامه خواهد داشت و تمامي نمايش ها در فرهنگسراي طوبي به روي صحنه خواهند رفت.
 


همايش بين المللي صائب تبريزي بهار آينده در كا شان برگزار مي شود

كاشان- خبرنگاركيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان از برگزاري همايش بين المللي، شاعر و حكيم ارزشمند اصفهاني، صائب تبريزي در بهار سال آينده خبر داد.
محمود شالويي درحاشيه بازديد از نمايشگاه دستاوردهاي كانون هاي فرهنگي مساجد شهرستان كاشان در جمع خبرنگاران، اظهارداشت: فراخوان اين همايش بين المللي طي يك ماه آينده اعلام مي شود.
وي با اشاره به مشاركت انديشمنداني از داخل و خارج از كشور يادآور شد: شاعران، پژوهشگران و علاقه مندان به اين شاعر بزرگ مي توانند دراين حركت بزرگ فرهنگي و همايش بين المللي شركت و آثار خود را ارائه دهند.
به گفته وي، علاوه بر مشاركت استان اصفهان و استان آذربايجان شرقي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در برگزاري اين همايش مشاركت مي كند.
وي همچنين از افتتاح و بهره -برداري از دو طرح بزرگ فرهنگي در استان اصفهان تا پايان مهرماه سال جاري خبر داد و افزود: اين طرح ها شامل يك طرح در شهر بادرود و يك طرح در شهرضا است.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان اظهارداشت: علاوه بر اين دوطرح بزرگ فرهنگي، آغاز عمليات احداث يك طرح فرهنگي در مجموعه هنرستاني شهر اصفهان و همچنين تالار بزرگ اصفهان از مهرماه سال جاري آغاز مي شود.
وي با اشاره به اجراي كامل هشت طرح فرهنگي استان اصفهان در دولت نهم و دهم اذعان داشت: عمليات اجرايي 5طرح فرهنگي بزرگ ديگر در اين استان نيز به زودي به پايان مي رسد.


پژواك

آقا ليلا به صحنه رفت
اراك- خبرنگاركيهان: نمايش «آقا ليلا» در فرهنگسراي آينه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي اجرا شد.
اين نمايش به نويسندگي مهرداد كوروش نيا و كارگرداني حسام الدين لك، به طراحي و دراماتورژ سعيد زارع و بازيگري فروزان عسكري، محمد كارگر، آيين آبكار و حسام الدين لك به روي صحنه رفت.
برگزاري آزمون خوشنويسي
بندرعباس- خبرنگاركيهان: آزمون تابستانه خوشنويسي توسط انجمن خوشنويسان دفتر بندرعباس با حضور 110 داوطلب در فرهنگسراي طوبي برگزار شد.
اين آزمون در چهار رشته نستعليق، شكسته نستعليق، نسخ و ثلث در مقاطع مقدماتي تا ممتاز برگزار شد.
امتحان فوق ممتاز خوشنويسي نيز امسال در خردادماه برگزار شد و سعيد راستي از بستك توانست در مقطع فوق ممتاز قبول شود.
راه اندازي خانه كاريكاتور
آبادان- خبرنگاركيهان: خانه كاريكاتور آبادان راه اندازي شد. نخستين كارگاه اين خانه از 20شهريور ماه جاري آغاز به كار كرد. علاقه مندان به هنر كاريكاتور در اين خانه گرد آمده و به شكوفاسازي اين هنر مي پردازند.
معرفي بسيجيان خوشنويس
جاسك- خبرنگاركيهان: يك دوره مسابقه خوشنويسي با قلم ني به همت واحد فرهنگي ناحيه بسيج براي اولين بار در شهر جاسك برگزار شد.
اين مسابقات مورد استقبال چشمگير علاقه مندان به هنر اين شهرستان قرار گرفت.
اين مسابقات با حضور هنرمندان بسيجي جاسك برگزار و به افراد ممتاز رده سني زير هفت تا 17سال جوايزي اهدا شد.
برپايي نمايشگاه نقاشي
اروميه- خبرنگاركيهان: نمايشگاهي از آثار نقاشي هنرمند جوان سردشتي، ياسين صالحي در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اين شهرستان داير شد.
در حاشيه اين نمايشگاه ايستگاه نقاشي با موضوعات مختلف براي كودكان نيز برپا شد.
نمايش صنايع دستي در اوز
اوز- خبرنگاركيهان: نمايشگاه فرزند لقمان به همت شوراي فرهنگي مجتمع علوم شهر اوز اين شهر برپا شد. اين نمايشگاه به منظور انتقال شعائر و نصايح لقمان حكيم به فرزندش و حفظ و گسترش فرهنگ اسلامي و معرفي آثار باستاني شهر اوز به مدت يك هفته برپا شد و در آن اشياء و لوازم قديمي و تاريخي، حيوانات تاكسيدرمي(خشك شده)، ماكت مكان ها و آثار تاريخي شهر اوز، معرق كاري خط و پيام هاي قرآني، نقاشي، كارهاي دستي و صنايع دستي مختلف به نمايش درآمد. در جنب اين نمايشگاه بازي هاي فكري كودكان، دل نوشته هاي اسلامي كودكان و كارهاي دستي ساخته شده كودكان در مكتب خانه هاي قرآني اوز نيز نمايش داده شد.
 


يكم و دوم مهرماه سال جاري سنندج ميزبان جشنواره بين المللي شعركردي رضوي

سنندج - خبرنگاركيهان:
نخستين جشنواره بين المللي شعر كردي رضوي همزمان با دهه كرامت و ميلاد حضرت امام رضا (ع) در روزهاي يكم و دوم مهرماه سال جاري در مجتمع فرهنگي هنري فجر سنندج برگزار مي شود.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان درجمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب گفت: اين جشنواره كه جايگزين جشنواره موسيقي شده است قرار است درچهار بخش ملي شعركردي رضوي، بين المللي شعر كردي رضوي، دل نوشته و بخش تجليل از مفاخر فرهنگ و ادبيات كردي رضوي برگزار شود.
قباد ميمنت آبادي افزود: اين جشنواره با اهدافي تحت عنوان ترويج و اشاعه فرهنگ و ادبيات رضوي، تقويت و همبستگي امت اسلامي، تقويت تفكر رضوي و نشر آن درجامعه، فضاسازي با اصول و ارزش هاي اسلامي برگرفته از سيره ائمه و معصومين برگزار خواهد شد.
وي با اشاره به ارادت مردم كردستان به ائمه اطهار و جايگاه ارزشمند حضرت امام رضا (ع) در ميان مردم و بويژه ادباي كرد زبان كشور گفت: بيش از 118 اثر به دبيرخانه جشنواره ارسال شده است كه تعداد 15 اثر مربوط به بخش بين المللي و 22 اثر نيز در بخش دل نوشته است.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان بيشترين آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره را از استانهاي ايلام، كرمانشاه، لرستان، آذربايجان غربي، تهران و كردستان اعلام كرد و گفت: آثار ارسال شده به جشنواره در قالب مجموعه اي چاپ و منتشر خواهد شد.
وي اظهارداشت: افتتاحيه اين جشنواره در روز اول مهر ماه در دفتر نماينده ولي فقيه دركردستان و اختتاميه در روز دوم مهردر مجتمع فرهنگي هنري فجر سنندج برگزار مي شود.
 


راهيابي 3 اثر از كاشان به جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران

كاشان- خبرنگار كيهان:
مسئول انجمن سينماي جوانان ايران دفتر كاشان از حضور سه فيلم از كاشان در بيست و نهمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران خبر داد.
رضا بهمني گفت: فيلم مستند «شيخ علي» ساخته سيدمهدي موسوي، فيلم مستند «گوجو» ساخته محمدعلي يزدان پرست و فيلم مستند «پرنده فقط يك پرنده بود» ساخته حميدرضا عطارزاده از فيلم هاي شركت كننده در اين جشنواره بين المللي است كه از دهم تا شانزدهم مهرماه سال جاري در تهران برگزار مي شود.
وي افزود: فيلم مستند 25 دقيقه اي «پرنده فقط يك پرنده بود» كه در تركيه ساخته شده است داستان عشق و علاقه خواننده و نوازنده آمريكايي، «لري كلاين» است كه علاقه زيادي به فرهنگ و هنر غني ايراني به ويژه هنر موسيقي ايران دارد.
به گفته وي، اين فيلم مستند با دوري از روابط سياسي دو كشور آمريكا و ايران تلاش مي كند تا شيفتگي و علاقه بسيار زياد يك هنرمند آمريكايي به هنر ايران اسلامي را در روايت مستند گونه خود به نمايش بگذارد.


بيرجند ميزبان جشنواره كشوري نقاشي خط

بيرجند- خبرنگاركيهان:
مديركل فرهنگ وارشاد اسلامي خراسان جنوبي اظهار داشت: جشنواره كشوري نقاشي خط و حروف نگاري در آستانه فرارسيدن دهه كرامت با حضور شخصيت هاي كشوري درشهرستان بيرجند برگزار مي شود.
مطهري فر افزود: تاكنون 300 اثر به دبيرخانه جشنواره ارسال شده كه پس از بررسي آثار توسط داوران كشوري از نفرات برتر تجليل خواهد شد.
وي ضمن اشاره به همزمان شدن دهه كرامت با هفته دفاع مقدس از متوليان فرهنگي استان خواست تا جوانان را بيش ازپيش با فرهنگ رضوي كه همان فرهنگ ايثار و شهادت است آشنا كنند.
 


جشنواره بين المللي فيلم كوتاه در بندرعباس برگزار مي شود

بندرعباس -خبرنگاركيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان هرمزگان از برگزاري بيست و نهمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران هم زمان در بندرعباس خبر داد.
حجت الاسلام و المسلمين علي مريدي زاده در جمع خبرنگاران گفت: بيست و نهمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران يكي از مهمترين و برجسته ترين رويدادهاي هنري كشور درحوزه فيلم و سينما است و با توجه به اين كه استان هرمزگان نيز سال هاي اخير به واسطه برگزاري هفت دوره جشنواره فيلم و عكس ارديبهشت از رشد خوبي درحوزه توليد فيلم كوتاه برخوردار بوده است ميزبان اين رويداد مهم هم زمان با تهران خواهد بود.
وي افزود: تفاهم نامه برگزاري بيست و نهمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران در استان هرمزگان بين مديرعامل انجمن سينماي جوانان كشور، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و انجمن سينماي جوانان دفتر بندرعباس منعقد شده است.مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان هرمزگان زمان برگزاري جشنواره را 10الي 16 مهرماه امسال اعلام كرد و خاطرنشان ساخت: محل برگزاري جشنواره و اكران فيلم ها سالن فرهنگ واقع در فرهنگسراي طوبي است و علاقه مندان مي توانند به صورت آزاد و رايگان از اكران فيلم ها استفاده كنند.


مستند گزارشي مسير ترقي توليد مي شود

سرويس شهرستانها:
«مسير ترقي» عنوان برنامه اي است به كارگرداني مجتبي رفيقي و تهيه كنندگي مهدي ستايش كه در قالب مستند گزارشي و با موضوع اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي در 26 برنامه 25 دقيقه اي در شبكه تبرستان توليد و پخش مي شود.
به گزارش روابط عمومي شبكه تبرستان، مستند «مسير ترقي» با توجه به موضوع نامگذاري سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني، به معرفي كارآفرينان و توليدكنندگان موفق و برتر و همچنين زمينه هاي سرمايه گذاري در استان مازندران به ويژه در بخش هاي كشاورزي، صنعتي و توريسم مي پردازد.
در اين برنامه مشاغل خانگي و توليدكنندگان موفق در بخش هاي مختلف به ويژه در بخش كشاورزي معرفي شده و نقش مردم در تحقق شعار سال و نيز تشويق به مصرف كالاهاي داخلي و همچنين پي آمدهاي مصرف كالاهاي خارجي از زبان كارشناسان مورد بررسي قرار مي گيرد.
جايگاه توليدات مازندران نسبت به كشور به خصوص توليدات برنج، مركبات و گوشت سفيد، معرفي الگوهاي موفق در اصلاح الگوي مصرف و تجربه هاي افراد در كاهش هزينه هاي توليد كشاورزي، مكانيزاسيون كشاورزي و الگوهاي موفق سرمايه گذاري در بخش توريسم از جمله موضوعاتي است كه در برنامه مسير ترقي مورد بررسي و كنكاش قرار مي گيرد. مهدي ستايش نويسندگي اين برنامه را برعهده دارد.


برگزاري جشنواره فيلم رأفت در نيشابور

نيشابور- خبرنگار كيهان:
همزمان با دهه كرامت و ميلاد مسعود حضرت امام رضا(ع) يازدهمين جشنواره فيلم «رأفت» از 4 لغايت 7 مهر 91 در نيشابور برگزار مي شود.
مسعود سليماني سپهر معاون انجمن سينماي جوان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور با اعلام اين مطلب اظهار داشت: شركت براي عموم علاقه مندان و هنرمندان در اين جشنواره آزاد است و هر هنرمند مي تواند اثر خود را به دبيرخانه جشنواره مستقر در انجمن سينماي جوان دفتر نيشابور حداكثر تا 2 مهرماه سال جاري ارسال كند.
وي افزود: از 4 لغايت 7 مهر 91 در تالار اديب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور فيلم ها اكران مي شود.
وي خاطرنشان كرد: اين جشنواره با موضوعات فرهنگ رضوي، ايثار و شهادت، حجاب و عفاف و بخش آزاد برگزار و در حاشيه برگزاري اين جشنواره جلسات نقد و بررسي برگزار خواهد شد.
سليماني سپهر تصريح كرد: با پايان اين جشنواره به آثار و نفرات برتر در هر رشته جوايزي ارزنده اهداء خواهد شد.


ارسال 720 قطعه شعر، عكس و داستان به جشنواره پايتخت پنجره ها

اهواز -خبرنگاركيهان:
500 قطعه عكس، 110 قطعه شعر، 110 اثر داستاني و 5 متن نمايشنامه تاكنون به دبيرخانه چهارمين جشنواره هنري مقاومت، پايتخت پنجره ها رسيده است.
مولوداسفندياري، مسئول واحد هنرهاي تجسمي حوزه هنري مركز آبادان و دبير بخش عكس اين جشنواره با بيان اين كه دريافت آثار ارسالي ادامه خواهد داشت، تعداد آثار بخش عكس را 500قطعه عنوان كرد و گفت: اين عكس ها در قالب مجموعه و تك عكس از هنرمندان خوزستاني و استان مركزي به دبيرخانه جشنواره ارسال شده است.
مانا مداح دبير بخش شعر و داستان و مسئول دفتر آفرينش هاي ادبي حوزه هنري مركز آبادان نيز تعداد آثار دريافت شده را 110 قطعه شعر و 110 اثر داستاني اعلام كرد كه اين آثار از استان هاي خوزستان،قم، تهران وگيلان به دبيرخانه پايتخت پنجره ها ارسال شده است.
مطابق تقويم چهارمين جشنواره هنري مقاومت، پايتخت پنجره ها، دريافت اثر درچهار رشته عكس، شعر، داستان و نمايشنامه ادامه خواهد داشت و علاقه مندان مي توانند با مراجعه به تارنماي حوزه هنري خوزستان از شرايط شركت در جشنواره مطلع شوند.
چهارمين جشنواره هنري مقاومت، پايتخت پنجره ها، ويژه حماسه شكست حصر آبادان در هفته دفاع مقدس برگزار مي شود.


جشنواره ادبيات داستاني بسيج هنرمندان بوشهر با انتخاب آثار برتر پايان يافت

بوشهر- خبرنگار كيهان:
جواد جميري مسئول سازمان بسيج هنرمندان استان بوشهر در آيين اختتاميه هفتمين جشنواره ادبيات داستاني سازمان بسيج هنرمندان استان بوشهر گفت: در اين جشنواره استعدادهاي تازه اي شناسايي شد و اميدواريم برخي آثار در جشنواره ملي نيز كسب مقام كنند.
جميري با بيان اينكه از داستان هاي برگزيده اين جشنواره در آينده كتاب چاپ خواهيم كرد، افزود: 50 داستان در قالب داستانك، داستان كوتاه و بلند در رده هاي سني نوجوان، جوان و بزرگسال به دبيرخانه جشنواره ارسال شد.
جميري گفت: در قسمت داستانك فريده فهيمي با اثر «مار و اوج جنون» و ملكي برازجاني با اثر «توليد ملي» به عنوان برگزيده انتخاب شدند، در قسمت داستان كوتاه نوجوان حديث شادي با اثر «چوب هاي سقف»، نجمه رشيديان با «آشپزخانه اپن»، سروش استادزاده با داستان «كوچه» هر سه از برازجان مقام هاي اول تا سوم را كسب كردند و از حميد عليزاده با اثر «صحنه ناميزان» از برازجان تقدير شد.
وي اضافه كرد: در قسمت داستان كوتاه (جوان) آسيه راستي نسب با داستان «كوچك» از برازجان، قادر پارسافر با داستان «گورستان پدران» از خورموج و سيده مريم اميني با داستان «گذرگاه» از خورموج مقام هاي اول تا سوم را كسب كردند و از فاطمه پورمراد با داستان «شروع داستان» از دلوار تقدير شد. جميري يادآور شد: در قسمت داستان كوتاه بزرگسال عليرضا خادمي بحريني با اثر «خرگوش دانا و ميمون مغرور» از برازجان، روح الله حاجي زاده با «برزخ» از خورموج و زبيده تيموري با اثر «به مثل باران» از خورموج مقام هاي اول تا سوم را به دست آوردند.
وي افزود: از زهره عبدالهي با اثر «دختري با بال هاي خاكستري» از دانشگاه خليج فارس بوشهر، خيري زارعي با «دود و دمام» از برازجان، پويان نظام زاده با اثر «لبخند چفيه» از برازجان و زينب ملاحسن با اثر «ديوار روبه رو» از برازجان نيز تقدير شد.
 


برپايي شب شعر مسجد در نيشابور

نيشابور- خبرنگار كيهان:
شب شعر مسجد در فرهنگسراي سيمرغ نيشابور برگزار شد.
رمضانعلي بيات مسئول امور فرهنگي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور با اعلام مطلب فوق گفت: در شب شعر مسجد كه بمناسبت برپايي دومين نمايشگاه توانمندي كانونهاي فرهنگي و هنري مساجد نيشابور با حضور پرشور و اقبال شاعران، فرهنگ دوستان همراه بود شاعران برجسته كشور، استان و شهرستان آخرين سروده هاي خويش را با موضوع مسجد، ولايت، امامت، نماز، انتظار، حجاب و عفاف و... براي حاضران قرائت كردند.
بيات تصريح كرد: اين شب شعر با همكاري كانون تخصصي شعر و ادب كربلا، شهرداري و شوراي اسلامي برگزار شد كه در پايان اين مراسم جوايزي به شاعران اهدا شد.
 


بسيجيان قم هنرهاي تجسمي خود را به نمايش مي گذارند

سرويس شهرستانها:
نخستين جشنواره هنرهاي تجسمي و صنايع دستي بسيج استان قم برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي حوزه هنري استان قم، سازمان بسيج هنرمندان سپاه علي بن ابي طالب(ع) و حوزه هنري استان قم با همكاري تعدادي از ارگان هاي فرهنگي و هنري استان، نخستين جشنواره هنرهاي تجسمي و صنايع دستي بسيج استان قم را برگزار مي كنند.
اين جشنواره درسه بخش اصلي، ويژه و جنبي و با هدف به نمايش گذاشتن توانمندي هاي هنرمندان بسيجي در عرصه هاي مختلف هنري و ارائه الگوهاي ارزشمند و اصيل فرهنگ و هنر اسلامي به جامعه برگزار مي شود. نخستين جشنواره هنرهاي تجسمي و صنايع دستي بسيج استان قم در رشته هاي هنرهاي تجسمي، صنايع دستي و حجم سازي و با موضوعات بازخواني ارزش ها و آرمان هاي انقلاب اسلامي، بيداري اسلامي و شعار سال با عنوان توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني برگزار مي شود. آخرين مهلت ارسال آثار به اين جشنواره 20 مهرماه 1391 است و علاقه مندان براي اطلاع از جزئيات بيشتر و دريافت فرم جشنواره مي توانند به نشاني www.artqom.ir مراجعه كنند.
 


حضور هنرمندان جوان نيشابوري در نخستين جشنواره ملي فيلم اولي ها

نيشابور- خبرنگار كيهان:
مسئول امور هنري اداره فرهنگ و ارشاداسلامي نيشابور گفت: 5 فيلم كوتاه مستند و داستاني فيلم سازان جوان نيشابوري موفق به حضور در جشنواره ملي فيلم اولي ها شده اند.
غلامرضا سلامتي افزود: نخستين جشنواره فيلم اولي هاي انجمن سينماي جوانان ايران امسال در دو بخش مستند و داستاني برگزار كه در پي فراخوان اين جشنواره 1521 اثر به دبيرخانه ارسال شد كه هيئت انتخاب 226 اثر را براي حضور در مرحله نهايي انتخاب كرد كه پنج فيلم كوتاه مستندو داستاني فيلم سازان جوان نيشابور موفق به حضور در اين جشنواره شد.
وي افزود: اين آثار در 13 نوبت 90 دقيقه اي در ايام برگزاري جشنواره به نمايش درآمد و پس از اكران آثار، جلسات نقد و بررسي برگزار شد كه سه كارگاه آموزشي تخصصي در بخش هاي تصويربرداري، فيلم نامه و ايده و فرهنگ سازي به همراه قدرداني از 33 استاد نمونه انجمن هاي سينماي جوان كشور از ديگر بخش هاي اين جشنواره بود.


عكاسان راه يافته به جشنواره عكس رضوي شناخته شدند

تبريز- خبرنگار كيهان:
اسامي راه يافتگان به جشنواره عكس رضوي آذربايجان شرقي مشخص شد.
امير عنايتي از تربت حيدريه، رباب جوياني از تبريز، محمدهادي شفيعي از مشهد، محمدعلي رضايي از مشهد، رضا معتمدي از نيشابور، يوسف اكبري پابند از تبريز، ابراهيم مطاعي از قوچان، فرامرز عامل بردباري از مشهد، فاطمه قلويي از زنجان، مهناز جلالي فرد از تربت حيدريه، مهدي فاضل از مشهد، مهدي صباحي از مشهد، صابر قاضي از تبريز، سجاد پاداش از اردبيل، مهدي طاهري از تهران، حميدرضا بازرگاني از زنجان، نيما نجف زاده تربتي از مشهد، جواد نادري از نيشابور، هادي يعقوبيان موخر از طبس، «آنيتا حسن علي زاده از قوچان، صادق حسيني از شيراز، محمد موقر از قوچان، حسن توكلي از مشهد، مهدي محرمي از مشهد، حجت الله عطايي از قم، امين خسروشاهي از مشهد، حسين ملكي از اردبيل، فرزانه فرح بخش از نيشابور، صادق صنعتي آيسك از مشهد، رضا نظام دوست از مشهد، حميدرضا هلالي از نيشابور، عطار رنجبر زيلانلو از قوچان، محمود بازدار از مشهد، محسن اسماعيل زاده از مشهد، سجاد انتظار مهدي از مشهد و محسن سجادي از تهران و حميد موقر از قوچان نفراتي هستند كه به جشنواره سراسري عكس رضوي راه يافته اند.
براي اين جشنواره سراسري كه با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و دبيرخانه دايمي جشنواره بين المللي امام رضا(ع)، فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي و چند نهاد ديگر اين استان، ترتيب مي يابد 2800 اثر از 67 شهر كشور، ارسال شده بود كه آثار 360 عكاس را در برمي گرفت.


«اگر دير آمدم» به جشنواره ملي نمايشنامه خواني رضوي راه يافت

نيشابور- خبرنگاركيهان:
همزمان با 31شهريور ماه تقارن دهه كرامت و هفته دفاع مقدس، دومين جشنواره ملي نمايشنامه خواني رضوي به همت كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان خراسان رضوي با حضور هنرمندان نيشابوري درمشهد برگزار مي شود.
علي اكبر حليمي، مسئول دبيرخانه دومين جشنواره ملي نمايشنامه خواني رضوي، اظهار داشت: جشنواره ملي نمايشنامه خواني رضوي از حدود 8 ماه پيش شروع شده كه 304 متقاضي درجشنواره شركت كرده اند، از اين تعداد 60 گروه در مرحله اول برگزيده شدند و در نهايت 8 گروه به بخش نهايي راه يافتند.
وي گفت: در دومين جشنواره ملي نمايشنامه خواني رضوي نمايشنامه «اگر دير آمدم» از نيشابور به نويسندگي و كارگرداني زهره اكبر آبادي از مركز شماره يك كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان نيشابور با تلفيق موضوع رضوي و دفاع مقدس به عنوان كار ويژه دراين جشنواره حضور خواهد يافت كه اسماعيل صالح آبادي، حسام دولت آبادي و صالح سنگوني به ايفاي نقش پرداختند.
حليمي با بيان اينكه تعداد 30مقاله به دبيرخانه جشنواره رسيده كه از ميان 30مقاله آثار برگزيده مي شود، گفت: بر اساس رأي هيئت داوران هيچ مقاله اي حائز رتبه اول شناخته نشد و زكيه رشيد آبادي از نيشابور مقام دوم كشور را از آن خود كرد.وي افزود: رتبه هاي اول تا چهارم اين جشنواره براي شركت در نشست تخصصي دعوت شده اند، همچنين هشت مقاله برتر انتخاب شده است كه در كتاب دومين جشنواره نمايشنامه خواني به چاپ مي رسد.مسئول دبيرخانه نخستين نمايشنامه خواني رضوي خاطر نشان كرد: افتتاحيه اين جشنواره 31 شهريور ماه مصادف با سومين روز از دهه كرامت و آغاز هفته دفاع مقدس است كه با حضور مسئولان كانون و شركت كنندگان آغاز مي شود و يك مهرماه نيز به پايان خواهد رسيد.


صبا به فيلم كوتاه تهران رسيد

يزد- خبرنگاركيهان:
فيلم داستاني «صبا» حوزه هنري استان يزد درميان آثار منتخب بخش مسابقه داستاني بيست و نهمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران قراردارد.
به گزارش روابط عمومي حوزه هنري استان يزد، فيلم كوتاه داستاني «صبا» با تهيه كنندگي حوزه هنري استان يزد و نويسندگي و كارگرداني رقيه توكلي به بخش مسابقه داستاني بيست و نهمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران راه يافت.
اين فيلم فرهنگي و اجتماعي، روايتگر ايثار و فداكاري دختري است كه پس از مرگ خواهرش سرپرستي خواهرزادگانش را برعهده مي گيرد و...
مهدي جعفري، مدير توليد فيلم صباست و تصويربرداري، صداگذاري و تدوين آن را به ترتيب روزبه رايگا، طاهر پيشوايي و محمدرضا حاجي غلامي برعهده داشته اند.
همچنين ابراهيم ايرج زاد صدابردار و علي مزيدي آهنگساز اين اثر و سهيلا گلستاني و جعفر دل دلزاده در آن به ايفاي نقش پرداخته اند.
فيلم داستاني صبا درسال91 در يزد و شهرستان اردكان ساخته شده است.
از مجموع يك هزار و چهار فيلم رسيده به دبيرخانه جشنواره 102 فيلم توسط هيئت انتخاب آثار متشكل از بهمن حبشي، عباس رافعي، مهدي فيوضي، كاوه بهرامي مقدم، سعيد مترصد و انسيه شاه حسيني براي حضور در بخش مسابقه داستاني جشنواره پذيرفته شدند.
بيست و نهمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران از 10تا 16 مهرماه سال جاري درتهران برگزار مي شود.
گفتني است: فيلم داستاني صبا همچنين در بخش مسابقه هفدهمين جشنواره بين المللي فيلم پوسان كره جنوبي كه از 13 تا 22 مهرماه برگزار مي شود، حضور دارد.
 


چهارمين جشنواره پايتخت پنجره ها در آبادان برگزار مي شود

اهواز- خبرنگاركيهان:
معاون فرهنگي و هنري حوزه هنري خوزستان گفت: چهارمين جشنواره پايتخت پنجره ها در شهرستان آبادان با 950 عكس ارسالي، 150شعر و داستان و 7نمايشنامه برگزار مي شود.
مجيد صادپاپي همچنين اظهار داشت: جشنواره تئاتر تك نفري در شهرستان ايذه براي به كارگيري بيش تر توان نيروهاي حوزه هنري برگزار مي شود كه كليت كار اين جشنواره به اين صورت است كه با يك نفر آغاز و با يك نفر پايان مي يابد.
وي با انتقاد از سطح كيفي نمايشنامه ها و كارگرداني ها خاطر نشان كرد: متأسفانه استان خوزستان كه داعيه دار قلم و نمايشنامه در كشور است در زمينه نمايشنامه نويسي با كمبود مواجه است.
معاون فرهنگي و هنري حوزه هنري خوزستان گفت: حوزه هنري در پنج واحد شامل، واحد نمايش، واحد آفرينش هاي ادبي، واحد تجسمي، واحد پايداري و موسيقي مشغول فعاليت است.
صادپاپي اظهار داشت: ماهيت عملكرد حوزه هنري در بخش هايي چون، بيداري اسلامي، خانواده، دفاع مقدس، مسائل اجتماعي و هنر ديني در جامعه است.
وي در پايان خاطرنشان كرد: به مناسبت هفته دفاع مقدس، نمايشي خياباني در سطح شهر اهواز برگزار مي شود.
 


تعداد زائران كاشاني حج تمتع امسال كاهش يافت

كاشان - خبرنگاركيهان:
رئيس اداره حج و زيارت كاشان از كاهش 10 درصدي اعزام زائران حج تمتع به سرزمين وحي از اين شهرستان درسال جاري خبرداد.
وحيد اسكندري درهمايش مسافران قبله كه با حضور بيش از 350 نفر از زائران حج تمتع در دانشگاه آزاد اسلامي كاشان برگزار شد: تعداد زائران حج تمتع امسال اين شهرستان را530 نفر اعلام كرد و افزود: اين تعداد زائر با سه كاروان 145 نفره و يك كاروان 95 نفره به خانه خدا مشرف مي شوند.
وي با اشاره به تعداد 600 نفره اعزام زائران حج تمتع درسال گذشته از اين شهرستان و با اشاره به اينكه نيمي از زائران اعزامي امسال زن هستند. يادآور شد مدت سفر امسال زائران حج تمتع بين 30تا 40 روز متغير است.


اراك ميزبان جشنواره ملي عكس زمان

اراك- خبرنگار كيهان:
چهارمين جشنواره ملي «عكس زمان» طي روزهاي 28 تا 30 ماه جاري؛ به ميزباني حوزه هنري استان مركزي، در اراك برگزار شد.
دبير اين جشنواره با اعلام اين خبر گفت: پس از فراخوان جشنواره، پنج هزار و 124قطعه عكس از 408 عكاس سراسر كشور به دبيرخانه جشنواره رسيد.
حميدرضا مجيدي افزود: پس از داوري 80قطعه عكس از 63عكاس به نمايشگاه جشنواره راه يافت.
مسئول خانه عكاسان حوزه هنري استان مركزي، برپايي كارگاه هاي تخصصي عكاسي، مسابقات عكاسي، بازديد مناطق فرهنگي، مذهبي، تاريخي، واحدهاي صنعتي و صنايع دستي استان از برنامه هاي جنبي اين جشنواره اعلام كرد.
به گفته مجيدي اين جشنواره به همت خانه عكاسان حوزه هنري استان مركزي و با مشاركت شركت پتروشيمي شازند، شهرداري اراك، سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي اين استان برگزار شد.


كارگاه آموزشي تئاتردر بهاباد برگزار شد

بهاباد يزد- خبرنگار كيهان:
كارگاه آموزشي تئاتر با حضور علاقه مندان اين رشته هنري براي نخستين بار در شهرستان بهاباد برگزار شد.
مهدي اسماعيل زاده سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان بهاباد در اين باره گفت: اين دوره آموزشي با همكاري انجمن نمايش يزد در محل مجتمع فرهنگي هنري ملاعبدالله بهاباد از ابتداي تابستان سال جاري آغاز و تا پايان شهريور ماه ادامه داشت: وي هدف از برگزاري اين كارگاه آموزشي را شناسائي استعدادهاي خلاق و بالقوه هنري در تئاتر شهرستان، تربيت و آموزش نيروي انساني متعهد و فعال هنري، تقويت، توسعه و رشد توليد آثار هنري فاخر و ارزش مدار در حوزه تئاتر و ارتقاء كمي و كيفي فعاليتهاي هنري در تئاتر شهرستان اعلام كرد و افزود: اولويت تئاتر شهرستان، برگزاري كارگاه هاي آموزشي تئاتر است تا بصورت علمي و اصولي شيوه هاي هنر تئاتر را براي كارآموزان شركت كننده در اين دوره آموزشي تشريح كنيم. سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان بهاباد گفت: در پايان اين دوره به شركت كنندگان گواهينامه حضور در اين دوره اعطا شد.
اسماعيل زاده، در ادامه از اجراي عمومي تئاتر در شهرستان از تاريخ 11 شهريور ماه به مدت يك ماه توسط 5 گروه هنري فعال شهرستان در محل مجتمع فرهنگي هنري شهرستان بهاباد خبر داد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14