(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 30 شهریور 1391 - شماره 20311

غضنفري: دولت از افزايش قيمت موادغذايي جلوگيري مي كند
در پي تصميم مشترك دولت و مجلس صورت مي گيرد
تامين ارز توليدكنندگان از منابع جديد
نيكزاد اعلام كرد
آخرين اقدامات دولت براي اسكان زلزله زدگان
منطقه 22 پروژه بعدي ثبت نام مسكن تهران
يك مقام مسئول، حجاج ايراني از خريد سيم كارت خارجي خودداري كنند
كاهش 800 توماني قيمت جوجه يكروزه
مشاور صنايع شير اعلام كرد
نياز 250 ميليارد تومان بودجه براي شير مدارس
وزير كار و رفاه خبر داد
تدوين سند توسعه اشتغال براي تمام استان ها
دبير انجمن: گمرك آمار واردات برنج را اعلام كند
عدم نظارت دستگاه هاي نظارتي باعث شده است
اختلاف 14 ميليون توماني قيمت كارخانه و بازار خودرو
خط لوله قاچاق گازوئيل جمع آوري شد
وزير نيرو افزايش قيمت برق را تكذيب كرد
كوتاه اقتصادي


غضنفري: دولت از افزايش قيمت موادغذايي جلوگيري مي كند

وزير صنعت، معدن و تجارت از مراقبت هاي لازم دولت براي جلوگيري از افزايش قيمت موادغذايي به بهانه نوسانات ارزي خبر داد.
به گزارش فارس، مهدي غضنفري وزير صنعت و تجارت در پايان جلسه ديروز هيئت دولت و در جمع خبرنگاران با اشاره به بحث كنترل بازار ارز و سكه و تصميمات دولت در اين خصوص گفت: تصميم بر اين است كه آقاي حسيني به عنوان سخنگوي اقتصادي هيئت دولت و بهمني رئيس كل بانك مركزي در مورد اين قضيه اطلاع رساني كنند.
وي افزود: تصميم اين است كه به زودي بانك مركزي، ارز برخي از صادركنندگان عمده مانند شركت هاي پتروشيمي را با قيمتي نزديك به قيمت بازار آزاد ارائه كند و افرادي كه برگ سبز سفارش معتبر داشته باشند بتوانند اين ارز را براي واردات كالا دريافت كنند.
وزير صنعت و تجارت اضافه كرد: جزئيات اين تصميم توسط وزير اقتصاد ارائه مي شود.
غضنفري گفت: من فكر مي كنم تصميم دولت تأثير بسيار خوبي بر روي تقاضا و تأمين ارز براي مواد اوليه خواهد داشت و آثارش بر بازار ارز مشهود خواهد بود.
وي درباره راه اندازي بورس ارز گفت: قرار بر اين است تا قبل از اينكه بورس ارز راه اندازي شود فعلاً همين شيوه را اتخاذ كنيم اما روشي كه دولت و مجلس بر آن توافق دارند ارائه ارز توسط صادركننده عمده و ارائه آن به كساني است كه برگه ثبت سفارش معتبر دارند.
وزير صنعت و تجارت ادامه داد: قرار شده ارز واردات كالاهاي اولويت يك و دو را همچنان بانك مركزي ارائه كند ولي اولويت سه و بعد از آن از اين فرصت استفاده خواهند كرد.
غضنفري در مورد نظارت بر نحوه فروش كالاهاي وارداتي توسط فروشندگان گفت: تا زماني كه چندگانگي در قيمت ارز باشد و كالاها با قيمت هاي متفاوت تامين شوند اين كنترل با مشكل مواجه مي شود اما با تصميم جديد دولت كالاهاي اساسي ارز مرجع مي گيرند و ساير كالاها ارز را از اين طريق تامين خواهند كرد.
وي افزود: كساني كه پيش از اين ارز مرجع گرفته اند حق ندارند كالاهاي خود را به قيمت آزاد ارائه كنند.
وزير صنعت و تجارت ادامه داد: سازمان حمايت از مصرف كنندگان وظيفه دارد ليست اين افراد را دريافت كند تا قيمت گذاري براساس دلار دريافتي به درستي انجام شود.
غضنفري درباره بحث جلوگيري از نوسان قيمت موادغذايي گفت: خوشبختانه كالاهاي اساسي و دارو مانند گذشته مشمول دريافت ارز مرجع است و به اندازه كافي توسط بخش خصوصي ذخيره شده است به همين دليل سازمان نظارت مامور شده است مراقبت هاي لازم را در خصوص قيمت مواد غذايي انجام دهند.
غضنفري ادامه داد: با تصميم دولت قيمت ارز با قيمت نزديك به بازار آزاد ارائه خواهد شد و سياست هاي كنترل بازار بهتر اعمال مي شود.


در پي تصميم مشترك دولت و مجلس صورت مي گيرد

تامين ارز توليدكنندگان از منابع جديد

طبق تصميم مشترك دولت و مجلس، ارز مورد نياز بخش توليد و صنعت از محل منابع صندوق توسعه ملي و درآمدهاي نفتي تامين مي شود.
در اين باره بانك مركزي با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: كالاهاي اساسي اولويتهاي اول و دوم كماكان به نرخ مرجع از سوي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران تامين مي شود و بزودي تامين ارز مورد نياز بخش توليد و صنعت نيز از محل منابع درآمدهاي نفتي و صندوق توسعه قابل تامين است.
اين اقدام بانك مركزي در راستاي اجراي بند 27 قانون بودجه سال 91 مجلس شوراي اسلامي و همچنين تشويق صادركنندگان غيرنفتي و دارندگان ارز جهت عرضه ارز در بازار به منظور حمايت از توليد و صنعت است.
اختصاص 2 ميليارد دلار براي حمايت از صنعت
همزمان با مصوبه بانك مركزي يك عضو هيئت مديره صندوق توسعه ملي از مصوبه جديد اين صندوق براي اختصاص دو ميليارد دلار جهت پشتيباني بخش صنعت خبر داد.
محمود دودانگه در گفت وگو با فارس اظهار داشت؛ طبق جديدترين مصوبه صندوق توسعه ملي، 2 ميليارد دلار بابت پشتيباني بخش صنعت و واحدهاي توليدي از منابع اين صندوق اختصاص يافته است.
وي با بيان اينكه اين مبلغ علاوه بر رقم 10 ميليارد دلار قبل است، گفت: قبلا نيز اختصاص 10 ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه ملي به بخش صنعت مصوب شده بود كه حدود 3 ميليارد دلار آن به صورت ريالي به توليدكنندگان پرداخت خواهد شد.
وي ادامه داد: اين 3 ميليارد دلار نزد بانكها سپرده گذاري مي شود و با احتساب تسهيلاتي كه بانك ها بر روي اين مبلغ پرداخت مي كنند، در مجموع به حدود 8 هزار ميليارد تومان مي رسد كه به بخش صنعت پرداخت خواهد شد.
دودانگه تصريح كرد: 7 ميليارد دلار بقيه نيز به صورت ارزي پيش بيني شده كه به بخش هاي مختلف صنعتي و معدني اختصاص خواهد يافت.
سود تسهيلات صندوق 16درصد است
همچنين سيدمحمد قاسم حسيني قائم مقام صندوق توسعه ملي نيز درباره جزئيات تسهيلات حمايت از توليد گفت: براي پرداخت تسهيلات فعلا بانك صنعت و معدن تعيين شده و سود تعيين شده نيز حداكثر 16 درصد است كه نسبت به سودهاي موجود در بازار قابل قبول است.
وي با اشاره به اين كه براي پرداخت تسهيلات ريالي طرح ها بايد به بانك ارائه شوند و توجيه فني و اقتصادي آنها بررسي شود، تصريح كرد: بانك طرح ها را به صندوق ارسال مي كند و صندوق نيز متناسب با درخواست بانك پرداخت ها را انجام مي دهد.
حسيني در ادامه گفتگو با ايسنا با اشاره به اين كه منابع صندوق حدود 40 ميليارد دلار است، افزود: از اين ميزان حدود 5/14 ميليارد دلار مسدود شده است و اكنون به صورت بالفعل 25 ميليارد دلار ظرفيت براي پذيرفتن طرح هاي جديد داريم و تاكنون با 12 بانك قرارداد عامليت منعقد كرده ايم.
وي در پاسخ به اين سوال كه منابع صندوق توسعه تا پايان سال چه ميزان خواهد شد؟ اظهار كرد: 23 درصد از درآمدهاي نفتي به صندوق توسعه اختصاص داده مي شود بنابراين منابع صندوق توسعه ارتباط مستقيمي با ميزان فروش نفت دارد و اگر قيمت آن يا ميزان فروش افزايش يابد سهم صندوق توسعه نيز بيشتر مي شود.
تاثير مثبت سياست جديد ارزي بر كاهش نرخ دلار
سخنگوي كانون صرافان سياست جديد ارزي دولت در حمايت از توليدكنندگان را موجب كاهش نرخ دلار دانست.
نصرت عزتي ساميان در گفت وگو با فارس اظهار داشت: كاهش قيمت ارز در روز چهارشنبه متاثر از اعلام اجراي سياست ارزي حمايت از توليدكنندگان است.
وي افزود: در صورتي كه ارز به اين شكل در بازار عرضه شود و اين روند ادامه داشته باشد، روند نزولي قيمت ارز ادامه خواهد داشت.
به گفته وي اين كاهش قيمت ارز در حالي است كه هنوز اين طرح اجرايي نشده و تنها اثرات رواني آن بر بازار است و مطمئنا در صورت اجرا قيمت ارز باز هم كاهش خواهد يافت.
سخنگوي كانون صرافان با اشاره به راه اندازي سامانه سنا، گفت: هم اكنون تمامي صرافي هاي مجاز به سامانه سنا متصل هستند و آمار خريد و فروش به صورت روزانه از طريق اين سامانه به اطلاعات بانك مركزي مي رسد.گفتني است قيمت دلار روز گذشته حدود 20 تومان نسبت به روز سه شنبه كاهش يافته بود.
 


نيكزاد اعلام كرد

آخرين اقدامات دولت براي اسكان زلزله زدگان

وزير راه و شهرسازي آخرين اقدامات دولت براي اسكان زلزله زدگان آذربايجان شرقي را تشريح كرد.
به گزارش ايسنا علي نيكزاد پس از پايان جلسه هيات دولت تصريح كرد: روز سه شنبه از مناطق زلزله زده بازديد كرديم كه خوشبختانه اقدامات در سطح گسترده شروع شده است.
وي با اشاره به اينكه 12 هزار واحد مسكوني آواربرداري شده است، گفت: هفت هزار واحد نيز پي كني شده و فوندانسيون 2 هزار واحد شروع شده است. تعدادي هم به سقف رسيده اند و تعداد قابل توجهي كانكس خريداري شده كه سريعا در محل زندگي مردم نصب مي شوند.
نيكزاد همچنين درباره اقدامات انجام شده براي واحدهاي دامي گفت: واحدهاي دامي به صورت سقف سبك ساخته شده اند و ساختمان ها به صورت پيچ و مهره برپا شده اند كه حدود 65 هزار واحد قرارداد بسته شده و به مرور زمان نصب مي شوند.
وزير راه و شهرسازي تاكيد كرد: همزمان با بازگشايي مدارس به خانوارهايي كه خانه هاي آنها آماده سكونت شده اند 500 هزار تومان كمك بلاعوض براي تهيه اقلام ضروري نيز اعطا خواهد شد.
او در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه برخي به عملكرد دولت در راستاي خدمت رساني به مناطق زلزله زده انتقاد دارند، توضيح داد: در مناطق زلزله زده هشت هزار واحد در حال ساخت است، 337 روستا خراب شده و 15 بنياد مسكن و 16 اداره كل امور راه و ترابري و هزار دستگاه ماشين آلات سنگين در محل حاضرند اما با توجه به زمان كوتاهي كه گذشته اقدامات زيادي انجام شده و دولت در يك حركت انقلابي قبل از شروع اسكان موقت شروع به اسكان دائم كرده است و هنوز چهلم از دست رفتگان نرسيده پس چطور مي توان اقدامات دولت را مورد نقد قرار داد.
 


منطقه 22 پروژه بعدي ثبت نام مسكن تهران

معاون وزير راه و شهرسازي گفت: پروژه بعدي ثبت نام مسكن تهران مربوط به منطقه 22 با ساخت 12 هزار واحد مسكوني است كه احتمالاً آورده و اقساط آن كمتر از پروژه تهرانسر خواهد بود.
احمد اصغري مهرآبادي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، افزود: پروژه هاي زيادي براي ساخت مسكن ويژه در تهران تعريف شده كه يكي از اين پروژه ها مربوط به منطقه 22 تهران با ساخت 12 هزار واحد مسكوني است.
وي ادامه داد: شرايط پرداخت 5 مرحله اي آورده و ثبت نام براي پروژه مسكن منطقه 22 تهران نيز همانند شرايط پروژه 4400 واحدي تهرانسر است با اين تفاوت كه برخي واحدهاي مسكوني در اين منطقه احتمالاً 75 متري خواهد بود تا پرداخت ها توسط متقاضيان واجد شرايط آسان تر باشد.
مهرآبادي ادامه داد: مطمئناً با توجه به كوچك بودن واحدهاي مسكوني منطقه 22 نسبت به پروژه تهرانسر اقساط آن نيز پايين تر خواهد بود.
معاون وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين سؤال كه چنانچه متقاضيان مسكن ويژه تهران پس از دريافت واحدهاي مسكوني خود نتوانند اقساط ماهانه يك ميليون توماني را پرداخت كنند، چه برخوردي با آنها خواهد شد؟ تأكيد كرد: با توجه به وجود قرارداد واگذاري و قيد شدن تمام شرايط در آن قرارداد اين واحدهاي مسكوني در رهن بانك نخواهد رفت.
وي اضافه كرد: بانك، كارگزار وزارت راه و شهرسازي مي شود بنابراين اگر متقاضيان اقساط ماهانه خود را پرداخت نكنند پس از چندين نوبت اخطار، در نهايت فرد ديگري جايگزين متقاضي اول خواهد شد.
 


يك مقام مسئول،حجاج ايراني از خريد سيم كارت خارجي خودداري كنند

حجاج ايراني در طول ايام مراسم حج براي جلوگيري از مشكلات از سيم كارتهاي ايراني استفاده كنند.
حسن رضواني معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي در گفت وگو با ايسنا گفت: حجاج بيت الله الحرام داراي سيم كارت اعتباري از اپراتورهاي اول و دوم و ديگر اپراتورهاي فعال در كشور حتماً قبل از اعزام كارت شارژ تهيه كنند.
وي با تأكيد بر ضرورت جلوگيري از مشكلات احتمالي، اظهار كرد: حجاج براي جلوگيري از مشكلات در ايام مراسم حج در كنار مواظبت از سيم كارت و گوشي خود، از واگذاري آن به افراد ناشناس خودداري كنند و بهتر است در طول ايام مراسم از سيم كارت هاي ايراني استفاده شود.
وي تصريح كرد: در جهت جلوگيري از مشكلات آتي بهتر است از خريد سيم كارت هاي خارجي در ايران و در خيابان هاي شهرهاي مكه معظمه و مدينه منوره خودداري كنند و در صورت ضرورت از امور مشتركين اپراتورهاي فعال در كشور عربستان سيم كارت تهيه كنند.
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي افزود: مشتركيني كه از سيم كارت هاي ايراني در كشور عربستان استفاده مي كنند، در صورت نداشتن مكالمه ورودي يا خروجي هيچگونه شارژي نخواهد داشت و به طور كلي روشن بودن موبايل در كشور عربستان هيچ هزينه اوليه اي براي مشترك و زائرين نخواهد داشت.
رضواني در پايان بيان كرد: نمايندگان سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي در مكه معظمه و مدينه منوره آمادگي پاسخگويي به مشكلات زائران را خواهند داشت و در صورت بروز مشكلات با هماهنگي مديران كاروان برطرف خواهد شد.


كاهش 800 توماني قيمت جوجه يكروزه

رئيس هيئت مديره انجمن صنفي پرورش دهندگان مرغ گوشتي ايران، با انتقاد از عملكرد شركت پشتيباني امور دام نسبت به عدم توزيع نهاده ها، از افزايش 170 توماني نهاده ذرت در بازار خبر داد.
محمد يوسفي در گفتگو با مهر در خصوص وضعيت توزيع نهاده ها در بازار اظهار داشت: شركت پشتيباني امور دام با وجود تعهدي كه در قبال مرغداري گوشتي دارد، قرار بود ظرف 15 روز گذشته نهاده هاي ذرت و كنجاله سويا را در بازار توزيع كند اما متاسفانه تاكنون چنين اتفاقي نيفتاده است.
وي در عين حال ابراز اميدواري كرد كه شركت پشتيباني امور دام هرچه زودتر اقدام به توزيع اين نهاده ها در بازار كند.
رئيس هيئت مديره انجمن صنفي پرورش دهندگان مرغ گوشتي ايران با بيان اينكه قيمت نهاده ها در بازار آزاد افزايش يافته است و توليدكنندگان با توجه به مشكلات اقتصادي كه دارند توانايي تامين اين نهاده ها را با نرخ بازار آزاد ندارند، گفت: در حال حاضر قيمت هر كيلوگرم نهاده ذرت كه چند روز گذشته در حدود 680 تومان بود، به 850 تومان و قيمت هر كيلوگرم نهاده كنجاله سويا كه چند روز گذشته در حدود 1050 تومان بود، به 1100 تومان رسيده است.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر با توجه به كاهش قيمت هر قطعه جوجه يكروزه از 1200 به 400 تومان بهترين زمان جوجه ريزي براي توليدكنندگان است، در عين حال گفت: البته اگر دولت از توليدكنندگان حمايت نكند و اقدام به خريد و جمع آوري مرغ نكند، توليدكنندگان مجبور به حذف گله هاي مرغ مادر خود مي شوند و ديگر رغبتي براي جوجه ريزي نخواهند داشت و در اين صورت مجددا با كمبود گوشت مرغ در بازار و افزايش قيمت آن مواجه خواهيم شد.
 


مشاور صنايع شير اعلام كرد

نياز 250 ميليارد تومان بودجه براي شير مدارس

مشاور صنايع شير ايران با بيان اينكه هنوز طرح شير مدرسه اجرايي نشده گفت: براي اجراي اين طرح به 250 ميليارد تومان بودجه نياز است.
حسين چمني در گفتگو با مهر در خصوص اقدام دولت براي اجراي طرح شير مدرسه اظهار داشت: تاكنون فقط در چند استان جنوبي كشور اقداماتي انجام شده اما هنوز اقدام عملي در رابطه با اجراي اين طرح به صورت جدي در سراسر كشور صورت نگرفته است.
وي افزود: دولت براي انجام اين طرح حداقل از 2 ماه گذشته مي بايست مناقصاتي را در كل كشور برگزار مي كرد تا كارخانجات توليد فرآورده هاي لبني زيرساختهاي انجام اين كار از جمله تهيه مواد اوليه و بسته بندي متناسب با آن را فراهم كنند.
مشاور انجمن صنايع لبني ايران با بيان اينكه يارانه اي كه دولت به طرح شير مدرسه اختصاص داده مهمترين و هدفمندترين يارانه اي بود كه طي سالهاي گذشته پرداخت شده گفت: دولت سالهاي گذشته حدود 180 تا 220 ميليارد تومان يارانه به اين طرح اختصاص داده بود و با توجه به افزايش قيمتها به نظر مي رسد در سال جاري بايد حدود 250 ميليارد تومان يارانه براي اجراي چنين طرح بزرگي در كشور كه سلامت نسلهاي آينده را تضمين مي كند اختصاص دهد.
وي با اشاره به اينكه در طرح شير مدرسه فقط 70 نوبت به بچه ها شير داده مي شود كه اين امر بايد توسعه پيدا كند، گفت: براساس توصيه متخصصان هر دانش آموز روزانه به نوشيدن 3 واحد شير احتياج دارد در حالي كه در اين طرح در طول يك هفته تنها 3 نوبت به دانش آموزان شير داده مي شود.


وزير كار و رفاه خبر داد

تدوين سند توسعه اشتغال براي تمام استان ها

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اعلام خبر تدوين سند توسعه اشتغال براي تمام استان هاي كشور گفت: امروز ما براي اولين بار براي توسعه اشتغال در كشور در سطح ملي و استاني برنامه كار داريم.
عبدالرضا شيخ الاسلامي در ديدار اعضاي فراكسيون اشتغال مجلس شوراي اسلامي كه در محل اين وزارتخانه با حضور نمايندگان دولت و مجلس برگزار شد، گفت: طبق اين سند و برنامه تمام مديران كشور يك نسبتي با اشتغال پيدا كرده اند.
وي افزود: امروز تمام مديران كشور از مديران ارشد گرفته تا پايين ترين رده هاي مديريتي درگير مسئله اشتغال هستند و شاخص ارزيابي عملكرد آنها، همكاري آنها در زمينه اشتغال است.
شيخ الاسلامي با اشاره اهتمام زياد وزارت تعاون،كار و رفاه اجتماعي تأكيد كرد: مهمترين كاري كه در زمينه اشتغال در اين وزارتخانه انجام شد، پايه گذاري نظام آموزش مهارتي در كشور است و مي توان گفت ريل آموزش هاي مهارتي در كشور تعبيه شد.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با تأكيد بر دشواري پايه گذاري آموزش هاي مهارتي در كشور خاطرنشان كرد: با وجود اينكه اين كار مخالفاني را هم داشت ولي امروزه شاهد آن هستيم كه 95درصد فارغ التحصيلان مراكز آموزش فني و حرفه اي جذب بازار كار مي شوند و اين اتفاق بسيار خوبي در زمينه اشتغال است.
شيخ الاسلامي با اعلام اينكه سازمان ملي مهارت حاصل جمع همه مراكز آموزشي است كه آموزش فني و حرفه اي را انجام مي دهند گفت: من معتقدم اين سازمان درخت با بركتي است كه خير و منفعت بسياري به كشور مي رساند.
وي از طراحي سه نظام در كشور خبر داد و افزود: نظام ملي آموزش مهارتي، نظام ملي صلاحيت حرفه اي و نظام احراز اشتغال، سه نظامي هستند كه به موازات نظام آموزش نظري در كشور در حال گسترش هستند.
شيخ الاسلامي يادآور شد: علاوه بر تدوين اين سه نظام آموزش در سطح ملي، در مقياس استاني نيز كارگروه سرمايه گذاري و توسعه اشتغال كه رئيس آن استاندار و اعضايش مديران كل هستند به صورت بسيار خوبي فعاليت مي كنند.
وي با ابراز اميدواري نسبت به كاهش نرخ بيكاري در كشور گفت: اگر تا چند سال پيش كسي خودش را متولي اشتغال در كشور نمي دانست، در حال حاضر تقسيم وظايف به گونه اي است كه مديران در سطح ملي و استاني نيز متولي اين امر هستند.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي خاطرنشان كرد: شوراي عالي اشتغال كه عالي ترين مرجع تصميم گيري و سياست گذاري در امر اشتغال كشور است در اين مدت نزديك شصت جلسه داشت كه نتايج بسيار خوبي داشته است.
وي با اينكه اشتغال محصول عملكرد اقتصاد يك كشور است، بر مشاركت همگاني براي هرچه بهتر شدن در اشتغال در كشور تأكيد كرد و ادامه داد: اشتغال يك موضوع بسيار مهم فرهنگي نيز هست، به طوري كه تمام مسئولان فرهنگي كشور از جمله صدا و سيما، دفتر تبليغات، رسانه ها، و امامان جمعه و... نيز بايد به اين مسئله حساس باشند و در اين رابطه كار فرهنگي بكند.
وزير تعاون، رفاه اجتماعي تأكيد كرد: اشتغال يك متغير وابسته است و اين متغير مدام تحت تأثير شرايط گوناگون اقتصادي، سياسي، رواني و... است.
وي با مضر دانستن برخورد احساسي با موضوع اشتغال گفت: موضوع اشتغال يك موضوع عمومي است ولي بايد به صورت تخصصي پيگيري شود، چون برخوردهاي شعاري، فرعي و مقطعي با اين موضوع راه به جايي نمي برد.شيخ الاسلامي اشتغال را يك امر فرابخشي دانست و گفت: دولت، قوه مقننه و قوه قضائيه هر سه بايد دنبال مسائل اشتغال باشند تا مشكل بيكاري حل شود.
 


دبير انجمن: گمرك آمار واردات برنج را اعلام كند

دبير انجمن حمايت از برنج ايران با بيان اينكه در صورت انتشار آمار گمرك ميزان واردات برنج در سال جاري مشخص خواهد شد، گفت: مسئولان سال گذشته هم اعلام كرده بودند برنج در فصل برداشت به كشور وارد نمي شود در حالي كه آمار گمرك نشان داد در آن زمان هم برنج به كشور وارد شده بود.
جميل عليزاده شايق در گفتگو با مهر در خصوص واردات برنج طي سال جاري به كشور اظهار داشت: اگر گمرك كشور اجازه انتشار آمار ميزان واردات برنج را در سال جاري داشته باشد، مشخص خواهد شد كه طي 6 ماه نخست امسال چه ميزان برنج وارد كشور شده است.
وي يادآور شد: مسئولان مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته هم اعلام كرده بودند برنج در فصل برداشت به كشور وارد نمي شود در حالي كه آمار گمرك نشان داد در آن زمان هم برنج به كشور وارد شده است.
دبير انجمن حمايت از برنج ايران در عين حال تصريح كرد: البته اگر فرض را بر اين بگيريم كه در 6 ماه نخست سال جاري برنج خارجي به كشور وارد نشده، به اين معني است كه برنج هاي خارجي كه هم اكنون در بازار وجود دارد باقيمانده برنج هاي وارداتي سال هاي گذشته است و برنج هاي كهنه اي هستند.
وي در خصوص ميزان خريد تضميني برنج در سال جاري عنوان كرد: با توجه به اينكه كشاورزان برنجكار به دليل كم بودن نرخ خريد تضميني برنج استقبال چنداني از اين موضوع نكردند، لذا به نظر نمي رسد دولت تاكنون توانسته باشد بيش از 1000 تن برنج با نرخ تضميني از كشاورزان برنج كار خريده باشد.
امسال واردات نداشتيم
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از خريد 4800 تن برنج پرمحصول مازاد بر نياز كشاورزان با نرخ تضميني خبر داد و با اشاره به بالا رفتن تعرفه واردات برنج، گفت: دولت امسال برنج وارد نكرده است.
عباس قبادي گفت: شاليكاران مي توانند برنج هاي مازاد بر نياز خود را به مراكز خريد وزارت صنعت، معدن و تجارت تحويل دهند.
قبادي در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به واردات برنج در فصل برداشت چه تضميني وجود دارد براي اينكه برنج روي دست برنجكاران نماند، اظهار داشت: اين اطمينان را مي دهيم تا آخرين كيلويي كه شاليكاران خواهان تحويل محصول خود به مراكز خريد دولتي باشند، محصولشان خريداري شود.
وي با تأكيد بر اينكه شركت بازرگاني دولتي ايران در سال جاري اقدام به واردات برنج نكرده است، افزود: در راستاي حمايت از شاليكاران در زمان برداشت، تعرفه برنج به حدي بالا برده مي شود كه واردات توجيه اقتصادي پيدا نخواهد كرد.
قبادي در پايان افزود: با تمهيدات اتخاذ شده، تلاش مي شود تا در ايامي كه زمان برداشت محصولات داخلي فرا مي رسد، مانع از واردات شويم يا واردات را به حداقل برسانيم.


عدم نظارت دستگاه هاي نظارتي باعث شده است

اختلاف 14 ميليون توماني قيمت كارخانه و بازار خودرو

هيچگونه نظارتي از سوي دستگاه هاي مسئول بر روند افسارگسيخته قيمت خودرو در بازار صورت نمي گيرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، توقف عرضه اكثر خودروها به بازار توسط خودروسازان داخلي طي ماه هاي اخير عاملي براي صعود قيمت ها در بازار و تكرار تجربه رشد حبابي نرخ هاي سكه در بازار خودرو شده است. اين مسئله اختلاف بين قيمت مصوب و بازار آزاد خودروها را تا حد زيادي افزايش داده كه اين اختلاف قيمت در مورد پژو 206 تيپ 6، پژو 207 و مگان به حدود 14ميليون تومان مي رسد. اين اختلاف قيمت در مورد خودروهايي مانند تندر 90 به حدود 5 ميليون تومان، محصولات خانواده پرايد به حدود يك ميليون تومان، پژو پارس 5/2ميليون تومان، تيبا 3 ميليون تومان و در خصوص تيانا نيز به حدود 20 ميليون تومان مي رسد.
التهاب بازار خودرو در حالي همچنان ادامه دارد كه مسئولان مربوطه و به ويژه سازمان حمايت عكس العمل خاصي در اين مورد از خود نشان نداده و دلالان بازار خودرو در شرايطي امن به كار خود ادامه مي دهند. در عين حال خريداران خودرو با نوعي ابهام و سردرگمي روبرو هستند.
از سوي ديگر، ارائه درخواست هاي متعدد خودروسازان به وزارت صنعت براي دريافت مجوز افزايش قيمت محصولاتشان شايعاتي را در بازار مبني بر افزايش دوباره قيمت فروش خودروسازان ايجاد كرده و تأخير در تصميم گيري در اين خصوص، التهاب بازار را بيشتر از قبل كرده است. در عين حال، بحث براي افزايش مجدد قيمت هاي مصوب در حالي مطرح است كه خودروسازان اخيراً مجوزهايي را براي افزايش قيمت محصولاتشان دريافت كرده اند و در حال حاضر نيز به نظر مي رسد با توقف عرضه خودرو به بازار از اين مسئله به عنوان يك اهرم فشار بر سازمان حمايت استفاده مي كنند تا مصوبه افزايش مجدد قيمت محصولاتشان را دريافت كنند.
نابساماني در بازار خودرو در حالي ادامه دارد كه غضنفري، وزير صنعت قبلاً از خودروسازان خواسته بود بازار را مديريت كنند تا وزارت صنعت مجبور نباشد بازار خودرو را نيز مانند بازار سيب و پرتقال كنترل كند.
در عين حال، كاهش آمار توليد خودروهاي داخلي طي نيمه اول سال دليلي براي كاهش عرضه خودرو به بازار است و اين اتفاق در شرايطي روي داده كه خودروسازان هر روز آمارهاي جديدي از ميزان داخلي سازي محصولاتشان منتشر مي كنند و اين مسئله نشان دهنده آن است كه محدوديت هاي بين المللي تأثير چندان زياد بر توليداتشان نخواهد داشت و اگر كمي دقيق تر به حساب خود با قطعه سازان رسيدگي كنند تأمين قطعات نيز برايشان راحت تر انجام خواهد شد.
در هر حال، ساماندهي بازار بزرگ و پرسود خودرو نيازمند برنامه ريزي صحيح خودروسازان، وزارت صنعت، سازمان حمايت و برخورد قاطعانه دستگاه هاي قضايي با عاملان ايجاد التهاب در بازار است تا امكان تحقق وعده معاون صنايع وزير صنعت مبني بر جبران كمبود توليدها در نيمه دوم سال فراهم شود.


خط لوله قاچاق گازوئيل جمع آوري شد

عمليات شناسايي، تخريب و جمع آوري خط لوله 10 كيلومتري قاچاق گازوئيل از روستاي گچين به سمت دريا با همكاري شركت پخش استان هرمزگان با موفقيت انجام شد.
معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي در گفت وگو با شانا با اعلام اين خبر تصريح كرد: قاچاقچيان با استفاده از خط لوله اي به طول 10 كيلومتر در نوار ساحلي، سوخت را با استفاده ازلوله هاي خرطومي از روستاي گچين به دريا منتقل و به وسيله لنج به خارج از كشور قاچاق مي كردند.
عليرضا ضيغمي با تشكر از تلاش همكاران براي شناسايي اين خط لوله قاچاق انتقال سوخت استان هرمزگان گفت: با تلاش مديران و كاركنان شركت پخش استان هرمزگان و دريابانان اين استان، عمليات جمع آوري و تخريب اين خط لوله انتقال سوخت انجام شد.
وي گفت: در همه عمليات شناسايي محموله هاي قاچاق سوخت، شركت پخش حضور گسترده و فعالي دارد.
ضيغمي گفت: با توجه به موقعيت خاص منطقه هرمزگان، شركت پخش اين منطقه علاوه بر توزيع و تامين سوخت بخش هاي مختلف، جلوگيري از قاچاق سوخت، از برنامه هاي اولويت دار و اساسي شركت پخش استان است.
عبداله محبي، رئيس شركت پخش استان هرمزگان نيز در اين باره گفت: هم اكنون شركت پخش استان هرمزگان به عنوان يك سازمان برتر مبارزه با پديده قاچاق سوخت در كنار ديگر سازمان هاي استان با پديده قاچاق سوخت مبارزه مي كند.
روستاي گچين، از توابع بخش مركزي شهرستان بندرعباس در استان هرمزگان است.
 


وزير نيرو افزايش قيمت برق را تكذيب كرد

وزير نيرو با اشاره به شايعاتي درباره افزايش بهاي برق گفت: تعرفه هاي برق تاكنون هيچ تغييري نكرده است.
مجيد نامجو در حاشيه نشست ديروز هيات دولت در جمع خبرنگاران گفت: از زمان آغاز اجراي قانون هدفمندي يارانه ها عموم مردم همكاري خوبي با وزارت نيرو در جهت استفاده درست از مصرف آب و برق داشته اند.
وي در عين حال تصريح كرد: البته خانوارهايي هستند كه مصرف بالايي در انرژي دارند كه در صورت پرداخت نكردن هزينه هايشان با آنها برخورد خواهد شد.
وزير نيرو در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر اين كه برخي از مردم از افزايش بهاي برق گله مند بودند، خاطرنشان كرد: مصرف برق در برخي از فصول سال نظير فصل تابستان بالاست و از اين منظر مردم احساس مي كنند كه تعرفه ها بالا رفته، در حالي كه تعرفه برق تغيير نكرده است.
نامجو با اشاره به بازديد از مناطق زلزله زده براي ايجاد انشعابات برق و آب در اين مناطق گفت: مذاكراتي در اين باره با رئيس جمهور صورت گرفته و قرار است منابعي را در اختيار وزارت نيرو قرار دهند تا همزمان با اتمام ساخت ساختمان ها در مناطق زلزله زده، انشعاب آب و برق را هم به خانه ها برسانيم.


كوتاه اقتصادي

¤ معاون بودجه و معاونت برنامه ريزي نظارت راهبردي گفت: بخش نامه بودجه سال 92 به زودي به دستگاه ها ابلاغ مي شود.رحيم ممبيني، درباره ابلاغ بخش نامه بودجه سال 92 دستگاه ها، اظهار كرد: اين بخش نامه در دست اقدام است و به زودي به دستگاه ها ابلاغ مي شود.
¤ همزمان با اوج گرفتن سفرهاي تابستاني، متوسط مصرف روزانه بنزين در شهريور ماه به 70 ميليون ليتر رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 9 درصد افزايش داشته است.
¤ هيئت پذيرش بورس اوراق بهادار تهران، نام 16شركت را از فهرست شركت هاي پذيرفته شده در بورس تهران حذف كرد. كارخانجات صنعتي آزمايش، توليد پلاستيك شاهين، پلاستيران، بسته بندي پارس، كارتن مشهد، هنكل- پاك وش، روغن نباتي ناب، كيوان، گسترش صنايع پيام، كارخانجات كابل سازي ايران، قند تربت جام، شيشه قزوين، صنايع بسته بندي ايران، لوله و تجهيزات سديد، كارخانجات مخابراتي ايران و آبگينه 16 شركتي هستند كه از اول مهر ماه امسال از فهرست شركت هاي بورس تهران خارج مي شوند.اين شركت ها به دليل عدم اطلاع رساني و نقدشوندگي و سرمايه كم از بورس به بازار پايه فرابورس منتقل شدند.
¤ طي مراسمي با حضور امام جمعه، نمايندگان و مديران استان اصفهان با اهداي لوح تقدير به رئيس سرپرستي بانك صادرات ايران در اين استان از عملكرد مطلوب و رضايت بخش اين بانك تجليل شد.به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران، طي مراسمي كه باحضور آيت ا... طباطبايي امام جمعه اصفهان، آيت ا... مقتدايي مدير حوزه هاي علميه قم، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و جمعي از مسئولان محلي برگزار گرديد لوح تقدير به رئيس سرپرستي بانك صادرات در استان اصفهان اعطا شد.گفتني است ارايه خدمات مطلوب به آحاد جامعه، خدمات الكترونيكي به روز، مناسبت سريع و فراهم نمودن دسترسي هموطنان به خدمات بانكي از دلايل اصلي تقدير نمايندگان از عملكرد اين بانك مي باشد.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ديروز با معامله 161 ميليون اوراق بهادار در هشت هزار و 598 نوبت به 480 ميليارد ريال رسيد.بيشترين حجم معاملات مربوط به معاملات توافقي 9/62 ميليون سهم شركت سرمايه گذاري پارس آرين در بازار پايه بود.در ميان بيشترين و كمترين رشد قيمت سهام شركت هاي فرابورسي، شركت سرمايه گذاري تدبيرگران فارس خوزستان در بازار دوم با رشد 5 درصدي بيشترين افزايش قيمت را از آن خود كرد و نرخ هر سهم 946ريال در سيستم معاملات ثبت شد.بيشترين كاهش قيمت را هم شركت پتروشيمي زاگرس داشت كه با 7/4درصد افت قيمت به نرخ 10هزار و 415ريال رسيد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5530 الي 5535، 5504 الي 5509 و 2201 الي 2205، 2265، 2266، 2620 و 2621 از امروز و روز شنبه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14