(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 30 شهریور 1391 - شماره 20311

شخصا اقدام به خارج كردن جسم خارجي از بيني كودكان نكنيد
تربيت كودكان با الگوهاي اسلامي
انتخاب بهترين كيف مدرسه
مشكلات خواب در كودكان
رهايي از چربي دور شكم
دانش آموزتان را قبل از مدرسه به سرويس بهداشتي ببريد


شخصا اقدام به خارج كردن جسم خارجي از بيني كودكان نكنيد

يك جراح و متخصص گوش وحلق و بيني معتقد است: تلاش در جهت خارج كردن جسم خارجي از بيني مي تواند موجب فشار به جسم خارجي و سر خوردن آن به داخل بيني شود كه اين اقدام مي تواند باعث وارد شدن جسم خارجي به مجاري تنفسي و حلق شود .
دكتر مسعود در مورد زماني كه جسم خارجي در مجاري بيني گير مي كند،مي افزايد : ساختار بيني به گونه اي است كه داراي برجستگي ها و فرورفتگي هاي بسياري است و اگر جسم خارجي وارد بيني شود اين ساختار از ورود آن به مجراي تنفسي جلوگيري مي كند. اين عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي در خصوص عوارض گير كردن جسم خارجي در بيني مي گويد : ورود جسم خارجي مي تواند موجب انسداد مجاري تنفسي شود اگر جسم خارجي به مدت دو هفته يا بيشتر در بيني باقي بماند ايجاد ترشح و چرك متعفن در بيني مي كند كه بايد هر چه سريع تر به پزشك مراجعه كرد .
وي در خصوص اجسامي كه وارد حلق مي شود، اظهار مي دارد : اين اجسام راه تنفس را مي گيرند و مشكلات اساسي براي دستگاه تنفسي ايجاد مي كنند يعني در داخل ناي و نايژه قرار مي گيرند كه در اين صورت بيمار دچار مشكلات تنفسي مي شود.اين عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي در خصوص اجسام گوناگوني كه وارد ناي مي شود، مي گويد: در صورتي كه جسم خارجي بزرگ باشد مي تواند دهانه ي ناي را مسدود كند وهمان موجب خفگي فرد شود و اطرافيان تنها دو تا سه دقيقه وقت دارند كه فرد را نجات دهند.وي افزود: جسم خارجي در شاخك هاي بيني متوقف و باعث ايجاد عفونت مي شود و رسوب كلسيم مي تواند موجب توده اي در داخل بيني شود كه شباهت زيادي به قلوه سنگ دارد، از عوارض ديگري كه ممكن است فرد به آن گرفتار شود مي توان به گرفتگي راه تنفسي اشاره كرد كه در اغلب موارد موجب مرگ فرد مي شود .
بلعيدن جسم خارجي در كودكان بسيار شايع است
جوانان و نوجوانان بيشتر به فرو كردن جسم خارجي در بيني علاقه مندند
يك جراح و متخصص گوش و حلق و بيني با اشاره به رجوع جوانان و نوجوانان به دليل فرو كردن جسم خارجي به داخل بيني مي گويد : نوجوانان و جوانان بيشتر در هنگام درس خواندن يا فكر كردن ممكن است جسم كوچكي را به داخل بيني خود فرو كنند و قادر به خارج كردن آن نباشند و به دليل خجالت از اطرافيان به پزشك مراجعه نكنند يا به خانواده خود اطلاع ندهند .
دكتر كاظمي تاكيد مي كند: اولين راه تشخيص براي خانواده ها و نزديكان بوي بدي است كه از بيني خارج مي شود كه در اين مرحله آنتي بيوتيك فايده اي ندارد و جسم خارجي دهانه سينوس ها را مي بندد و باعث خارج نشدن ترشحات مي شود.وي درخصوص بليعيدن اجسام خارجي مي گويد : بلعيدن در كودكان بسيار شايع است و بلع اجسامي مانند باطري در كودكان زياد اتفاق مي افتد و در زمره بدترين اجسام به شمار مي آيد. وارد شدن باطري به مري و عبور كردن آن از كنار قلب مي تواند جريان الكتريكي قلب را بهم بزند و ريتم قلب را دچار اختلال كرده و موجب مرگ كودك شود.
وي در خصوص تنها راهي كه مي توان به فرد كمك كرد، اظهار مي دارد : در مواردي كه جسم خارجي در گلوي فرد گير مي كند بايد پاها بالا گرفته شود و به پشت كمر ضربه زده شود كه به اين ترتيب جسم خارجي جابه جا مي شود فقط در همين حد كافي است و نيازي به انگشت كردن در داخل حلق يا تنفس دهان به دهان وجود ندارد و اگر تلاش بيشتري صورت بگيرد مي تواند منجر به اين شود كه جسم خارجي به ناي بچسبد .
وي در مورد راههايي كه مي تواند موجب گير كردن جسم خارجي در بزرگسالان شود، گفت: قورت دادن غذا يا نجويدن آن و صحبت كردن در حين غذا خوردن مي تواند موجب گير كردن جسم خارجي در گلو شود. در اين موارد دست را روي جناق سينه يعني زير ديافراگم فرد قرار داده و دو دست را قلاب مي كنيم و با مشت به جناق سينه فرد ضربه وارد مي كنيم كه اين كار راه تنفسي را باز مي كند .
وي در خصوص عوارض گير كردن جسم خارجي در داخل گلو بيان مي كند : در صورتي كه جسم خارجي كوچك باشد و در سنين كودكي اين تفاق بيفتد، در اين مواقع كودك زياد سرفه مي كند و اولين تشخيص گرفتن عكس از سينه است كه جسم را نشان مي دهد . در مواقعي كه جسم در عكس ديده نشود و به درمان هاي معمولي مانند آنتي بيوتيك جواب ندهد مي توان تشخيص افتراقي داد.دكتر كاظمي تصريح كرد: براي خارج كردن جسم مي توان از آندوسكوپي استفاده كرد و جسم خارجي را با استفاده از اين روش خارج نمود .
وي در خصوص اجسامي كه در گلو گير مي كنند و در عكس مشخص نمي شوند، اظهار كرد: جسم هاي كوچك مثل پسته، تخمه، بادام، پاك كن و غيره در عكس مشخص نمي شود ولي اجسام فلزي مثل سكه، اسباب بازي، حلقه انگشتر در عكس ديده مي شود در اين موارد بايد فرد را به اتاق عمل برد.دكتر كاظمي در پايان خاطرنشان مي كند : تعداد افرادي كه به علت گير كردن جسم خارجي در گلو به بيمارستان مراجعه مي كنند زياد است به همين دليل بايد در حين غذا خوردن افراد حرف نزنند و كساني كه دندان مصنوعي دارند دقت بيشتري داشته باشند .


تربيت كودكان با الگوهاي اسلامي

كودكان به آساني تحت تاثير اطرافيان خود قرار مي گيرند. امروزه با توجه به نفوذ رسانه ها، دوستان و حتي ساير اعضاي خانواده، بزرگ كردن كودكان بر طبق الگوي اسلامي كار بسيار دشواري است.
درواقع والدين وظيفه دارند الگوي مناسبي در اختيار فرزند خود قرار دهند. محافظت كودكان از تمام مسائل منفي كه ذهن و در نتيجه رفتار آنها را شكل مي دهد غير ممكن است با اين حال با ارائه يك الگوي مناسب و گزينه هاي بهتر مي توانيم آنها را درمسير درست قرار دهيم كه همان تبعيت از فرامين الهي است.
براي اينكه فرزندتان طبق ارزش هاي اسلامي بزرگ شود به توصيه هاي زير توجه كنيد:
1- در نخستين گام اهميت پرستش خداوند را به فرزند خود ياد دهيد.
بهترين درسي كه مسلمانان مي توانند به فرزندان ياد دهند تاكيد بر وحدانيت خداست و اينكه هيچكس به جز او شايسته پرستش نيست.
در واقع پيام اصلي پيامبر عظيم الشأن اسلام (ص) و تنها مسيررسيدن به سعادت همين است.
2- با فرزند خود رفتار خوبي داشته باشيد.
مهرباني، مهرباني را به دنبال دارد. اگر والدين نسبت به فرزندان خود مهربان باشند آنها نيز رفتار مشابهي را درپيش مي گيرند. پيامبر اسلام (ص) در زمينه مهرباني به كودكان بهترين الگوست.
3-كودكان را با قهرمانان اسلامي آشنا كنيد.
به جاي شخصيت هاي كاذب افسانه اي مثل بتمن و مرد عنكبوتي، قهرمانان واقعي تاريخ اسلام - همانند ائمه و ياران صديقشان - را به كودكان خود معرفي كنيد.
براي فرزندان خود توضيح دهيد كه چگونه رهبران مسلمان تغييرات مثبت زيادي در جهان ايجاد كرده و درميان تمام مردم - چه مسلمان و چه غير مسلمان - محبوبيت زيادي يافته اند.
4-به كودك خود اجازه دهيد با بزرگسالان متدين نشست و برخاست كند.
بهتر است كودكان در مجامع مختلف مذهبي بزرگسالان را همراهي كنند به ويژه براي شنيدن سخنران هاي مذهبي. پيامبر اسلام (ص) درهنگام سخنراني، كودكان را در صف اول جمعيت قرار مي دادند.
5- كاري كنيد كودكان احساس امنيت كنند
در مورد مسائل خانوادگي با كودكان مشورت كنيد. آنها بايد احساس كنند كه عضو مهمي در خانواده هستند و در سعادت آن نقش دارند.
6- با اعضاي خانواده به گردش برويد
كودكان نبايد تمام اوقات خود را با دوستانشان بگذرانند. به جاي اين كار، گاهي به مسافرت هاي خانوادگي برويد.
حواس تان باشد كه كودك تان تنها با افراد مناسب مراوده كند. مراقب اطرافيان فرزندتان باشيد و مسئله مهم تر اينكه او را از مصاحبت خود محروم نكنيد.
7- از كودك خود تمجيد كنيد
به موقع تمجيد كردن ابزار قدرتمندي براي پرورش درست كودكان است به ويژه اگر در حضور ديگران انجام شود. زماني كه والدين فرزند خود را مورد تمجيد قرار مي دهند او احساس غرور مي كند و براي انجام كارهاي خوب ديگر تشويق مي شود. اين نكته را از ياد نبريد كه تنها زماني از كودك خود تمجيد كنيد كه مطابق ارزش هاي اسلامي و انساني رفتار كرده باشد.
8- از تحقير كودك تان بپرهيزيد
هرگز كودك خود را در حضور ديگران تحقير نكنيد. كودكان گاهي براي جلب توجه والدين دچار اشتباه مي شوند. اگر از دست فرزند خود ناراحت هستيد اين مسئله را به طور خصوصي با او در ميان بگذاريد.
9- ورزش كردن را جدي بگيريد
پيامبر اسلام(ص) مسلمانان را به انجام ورزش هايي مثل شنا، دويدن و اسب سواري تشويق مي كرد. البته بهتر است تنها به اين رشته ها بسنده نكنيد. تا زماني كه كودك هويت اسلامي خود را حفظ كند، لباس هاي مناسب بپوشد و مجبور به اختلاط غيرضروري با جنس مخالف نباشد هر نوع ورزشي توصيه مي شود.
10- مسئوليت پذيري را به فرزند خود بياموزيد
به توانايي هاي فرزند خود ايمان داشته باشيد و متناسب با سنش وظايفي را به او محول كنيد. اگر فرزند شما بداند كه نقش مهمي در خانه دارد اشتياق زيادي براي كمك كردن خواهد داشت.
11- فرزند خود را لوس نكنيد
كودكان خيلي راحت لوس مي شوند! اگر به تمام خواسته هاي كودكان تن بدهيد آنها انتظارات بيجايي پيدا مي كنند. در خريدهاي خود دقت كنيد و از ولخرجي و خريدن اشياي غيرضروري خودداري نماييد. هر از گاهي به همراه فرزند خود به اماكن نگهداري از كودكان بي سرپرست و يا مناطق فقيرنشين برويد تا بيش از پيش به داشته هاي خود پي ببرد.
12- دوست فرزند خود نباشيد
امروزه در غرب بيشتر والدين، خود را دوست فرزندشان مي دانند ولي از نظر اسلام اين وضعيت كارآيي ندارد. اگر نحوه حرف زدن دوستان را با هم ديده باشيد مطمئنا به اين نتيجه رسيده ايد كه به هيچ وجه والدين و كودكان نمي توانند چنين ارتباطي با يكديگر داشته باشند.
كودكان وظيفه دارند به والدين خود احترام بگذارند و بايد اين مسئله را از همان سنين پايين بياموزند. دوستي ميان والدين و كودكان بايد به زماني محدود شود كه آنها در فضايي شفاف به بيان نگراني هاي شان بپردازند و سؤالات خود را مطرح كنند.
13- به همراه كودك خود نماز بخوانيد
فرزند خود را در عبادات تان سهيم كنيد. كودكان از سنين پائين بايد شاهد نماز خواندن، والدين خود باشند. در اين صورت خيلي زود به تقليد از آنها مي پردازند. كودكان را صبح ها از خواب بيدار كنيد و به طور دسته جمعي نماز بخوانيد. در مورد فوايد نماز خواندن با آنها حرف بزنيد تا باري را بر دوش خود احساس نكنند.
14- بر حلال بودن نعمت هاي الهي تأكيد كنيد
درست است كه شما بايد به كودك خود ياد دهيد كه چه چيزهايي حرام است ولي تنها به اين مسأله تأكيد نكنيد. اسلام مملو از چيزهاي حلال است به كودك خود ياد دهيد كه خدا را به خاطر نعمت هاي زيادي كه در اختيار انسان ها قرار داده شكر كند. كودكان بايد به خاطر سلامتي و بيش از هر چيز مسلمان بودن خود شاكر خداوند باشند.
15- الگوي مناسبي براي فرزند خود باشيد
والدين بهترين الگو براي كودكان خود هستند. اگر شما با والدين خود مؤدبانه حرف نمي زنيد نبايد از بي ادبي كودك خود شگفت زده شويد.
يادتان باشد كودكان پا جاي پاي والدين خود مي گذارند. در اسلام توصيه هاي بسيار مفيدي براي پرورش درست كودكان وجود دارد و والدين بايد با رفتار خوب خود فرزندان شان را به انجام كارهاي نيك تشويق كنند. اگر شما دستورات اسلام را جدي بگيريد فرزندتان نيز همين رويه را در پيش مي گيرد.
بار ديگر به توصيه شماره3 تأكيد مي كنيم كه قهرمانان اسلامي را به فرزند خود معرفي كنيد ولي يادتان باشد كه شما والدين بايد قهرمان شماره يك كودك خود باشيد.


انتخاب بهترين كيف مدرسه

با نزديك شدن به فصل پاييز و آغاز دوباره كلاس و مدرسه، بازار خريد لوازم براي بچه ها داغ است. در اين ميان شايد كيف يا كوله پشتي مهم ترين وسيله اي است كه در انتخاب آن بايد دقت زيادي داشت؛ چرا كه كيف هاي غير استاندارد و نامناسب تاثيرات سويي بر سلامت ستون مهره ها و عضلات بچه ها دارد. بعضي از والدين هنگام خريد تنها به ظاهر كيف يا قيمت آن توجه دارند، اما نكات ديگري را نيز بايد مدنظر داشت. پس اگر به سلامت فرزندتان علاقمنديد حتما اين مقاله را بخوانيد:
مراقبت از ستون فقرات در كودكي ضامن سلامتي در بزرگسالي
بسياري از افراد از درد در ناحيه پشت و كمر رنج مي برند كه علت آن را در اغلب موارد بايد در دوران كودكي جست وجو كرد. در واقع شكل گيري مهره هاي پشت و كمر به دوران نوزادي بر مي گردد و به همين خاطر مراقبت از آسيب هاي احتمالي در اين دوران اهميت بسياري دارد . كودك بايد حداقل يك بار در سن 10 تا 11 سالگي و پيش از آغاز دوران بلوغ، تحت معاينات دقيق با شاقول قرار گيرد تا اگر مشكلي وجود دارد به موقع تشخيص داده شود. اگر كودك در ناحيه پشت و كمر احساس درد دارد، چندين جلسه فيزيوتراپي توسط پزشك براي او تجويز مي شود . در طي اين جلسات، فيزيوتراپ وضعيت صحيح قرار گرفتن مهره هاي پشت و كمر را براي كودك توضيح مي دهد و او را با روش هاي نادرست و مشكل آفرين آشنا مي كند. پس از آن پزشك با يك سري آزمايش هاي دقيق، از سلامت مهره هاي پشت و كمر كودك اطمينان خاطر پيدا مي كند. هر چه بيماري زودتر تشخيص داده شود، درمان راحت تر و موفق تر خواهد بود . عدم تشخيص انحراف ستون مهره ها در دوران كودكي ،زمينه بروز بيماري ها مختلفي را در آينده به وجود مي آورد.
از جمله وسايل دخيل در اين امر ميز تحرير و شيوه نشستن كودك است. ميز تحرير بايد متناسب با قد كودك انتخاب شود تا او مجبور نباشد براي انجام تكاليفش، خود را روي ميز خم كند. بهتر است سطح ميز حدود 10 درجه شيب داشته باشد. همچنين وجود وسيله اي زير ميز كه كودك بتواند پاهايش را روي آن قرار دهد، حتما لازم است.
توجه داشته باشيد كه مبلمان مناسب بايد راحت اما سفت باشد به طوري كه در هنگام تكيه دادن،پشت صاف باشد. كاناپه هاي خيلي نرم به مهره هاي كمر و پشت آسيب وارد مي كنند.
كيف مناسب بچه ها
در مورد كيف مدرسه بچه ها دقت داشته باشيد كه وزن كيف نبايد از 10% وزن كودك بيشتر باشد حتي بهتر است از اين هم سبك تر باشد، زيرا بچه ها در طي سال تحصيلي گاه مجبورند وسايل زيادي را با خود ببرند. درموارد بسياري عموما وزن كيف به 8 كيلو مي رسد. وزن كوله پشتي خالي نبايد براي كودكان بيشتر از 500 گرم و براي نوجوانان بيشتر از يك كيلوگرم باشد. همچنين نبايد خيلي بزرگ باشد چون كودك آن را با وسايل غير ضروري پر مي كند.
اگر قصد خريد كوله پشتي داريد، مدل مناسبي انتخاب كنيد كه از اندازه شانه هاي كودك بزرگ تر نباشد. در واقع بايد با سن، اندام بدن و سطح تحصيلي او هماهنگ باشد. در عين حال استفاده و حمل راحت آن نيز بسيار مهم است.
بچه ها معمولا وسايلشان را به هم ريخته در كيف مي ريزنند. به همين خاطر بهتر است جنس كيف محكم باشد تا صدمه اي به پشت او وارد نشود.
بندهاي كيف نيز بايد بلند و نرم باشد تا كودك راحت تر بتواند آن را حمل كند. توجه داشته باشيد كه تمام وزن كيف مستقيما روي شانه ها قرار دارد. بندهاي كوله پشتي بايد بلند و قابل تنظيم باشد. بندهاي خوب و مناسب، كيف را در وضعيت خوبي نگه مي دارند و از تكان خوردن جلوگيري مي كند.
كوله هاي چرخ دار
مزيت اين نوع كوله ها اين است كه كودك وزني را تحمل نمي كند، اما مشروط بر اينكه مسير رفت و آمد او پله نداشته باشد. اگر در طبقات دوم به بالاي آپارتمان بدون آسانسور زندگي مي كنيد و كلاس بچه نيز در طبقه دوم است، خريد اين نوع كيف ها نه تنها فايده اي ندارد بلكه به خاطر وزن سنگينش به هيچ وجه توصيه نمي شود.
همچنين بايد به او طريقه استفاده صحيح از آن را ياد داد تا آسيبي به پشتش نرسد. بنابر توصيه متخصصان ، كودك نبايد براي كشيدن كوله، بالاتنه را به جلو خم و پاهايش را به حالت كشيده نگه دارد. همچنين هنگام بلند كردن نيز كيف بايد در نزديك ترين فاصله با او باشد.
مريم سادات كاظمي
 


مشكلات خواب در كودكان

بسياري از مشكلات خواب در كودكان در عادات نادرست آنها و يا اضطراب ريشه دارند و در ضمن مي توانند علائم معضلات عاطفي باشند. «اضطراب جدايي» در كودكان كم سن و سال شايع است. از نظر بيشتر كودكان زمان خواب با جدايي مترادف است و برخي از آنها براي اينكه به خواب نروند هر كاري كه بتوانند انجام مي دهند! والدين بايد براي به حداقل رساندن مشكلات، عادات مشخصي را براي كودك خود تعيين كنند.
معمولا اگر به نوزادان شير بدهند و يا آنها را در ننو بگذاريد زودتر به خواب مي روند ولي با بزرگ تر شدن كودكان اوضاع تغيير مي كند و بايد به روش هاي ديگر متوسل شد. در غير اين صورت كودك در تنها خوابيدن دچار مشكل مي شود. كارهايي مثل خواندن داستان و مسواك زدن به كودك مي فهماند كه زمان خواب فرا رسيده است.
ديدن كابوس تقريبا در تمام كودكان متداول است و آنها غالباً كابوس هاي خود را به ياد مي آورند تأثيرات اين كابوس ها بر روي دختران بيشتر از پسران است.
در مورد برخي از كودكان اين كابوس ها مدام تكرار مي شوند و بايد آنها را جدي گرفت.
ترس هاي شبانه و راه رفتن و حرف زدن در خواب از ديگر مشكلات خواب در كودكان محسوب مي شود.
ترس هاي شبانه با كابوس تفاوت دارند. كودكي كه دچار ترس شبانه مي شود مدام فرياد مي كنند و به نظر مي رسد كه بيدار شده ولي گيج است و نمي تواند با ديگران ارتباط برقرار كند.
كودكان معمولا در صبح چيزي از ترس هاي شبانه خود به ياد نمي آورند. ترس هاي شبانه معمولا بين 4تا 12سالگي آغاز مي شود.
كودكاني كه در خواب راه مي روند به نظر مي رسد كه در حين حركت بيدار شده اند ولي در واقع خواب هستند و امكان دارد به خودشان صدمه بزنند.
راه رفتن در خواب معمولا بين سنين 6 تا 12 سالگي آغاز مي شود. ترس هاي شبانه و راه رفتن در شب بر پسران بيشتر از دختران تأثير مي گذارد.
برخي از كودكان يك بار و گروهي ديگر بارها چنين وضعيتي را تجربه مي كنند.
اگر كودك شما شبي چند بار و يا به مدت يك هفته هر شب دچار ترس هاي شبانه مي شود و يا اين وضعيت بر رفتار روزانه او تأثير منفي گذاشته حتماً به فكر چاره بيفتيد. در اين زمينه راه هاي درمان زيادي وجود دارد.
يادتان باشد امكان دارد عواملي مانند بي نظمي رفتار، آزار ديدن و اضطراب نيز در خواب كودكان خلل ايجاد كند.
خوشبختانه مشكلات خواب در كودكان به مرور زمان برطرف مي شود ولي بهتر است والدين در اين مورد با افراد متخصص مشورت كنند.
حرف زدن و راه رفتن در خواب
حرف زدن و راه رفتن در خواب نوعي بي نظمي محسوب مي شوند با اين حال كودكاني كه در خواب حرف مي زنند و يا راه مي روند از نظر فيزيكي و رواني مشكلي ندارند. در كودكان حرف زدن در خواب بيش از راه رفتن در خواب وجود دارد ولي گاهي هر دو مورد با هم ديده مي شود. والدين چنين كودكاني بايد مراقب امنيت آنها باشند. وقتي كودك در خواب راه مي رود قضاوت درستي از محيط پيرامون خود ندارد به علاوه به علت سر و صداي كم اين كودكان، والدين معمولا از وضعيت آنها آگاه نمي شوند و اين مسئله تأمين امنيت را دشوارتر مي كند.
با به كار بستن توصيه هاي زير مي توانيد امنيت كودكان خود را تأمين كنيد:
1- آمادگي لازم را كسب كنيد. اگر كودك شما در خواب راه مي رود و يا حرف مي زند بهتر است كاملا آماده باشيد زيرا هر اتفاقي ممكن است بيفتد.
2- تمام مسائل ايمني را در اتاق فرزند خود در نظر بگيريد. اگر كودك شما در خواب راه مي رود بهتر است بر روي تختي كه ارتفاع زيادي از زمين دارد بخوابد.
قبل از خواب همه وسايل را جمع كرده و در گوشه اي بگذاريد، از جمله اسباب بازي ها، كفش ها، وسايل مدرسه و تمام وسايلي كه ممكن است به كودك تان آسيب بزند.از قفل بودن پنجره ها مطمئن شويد و براي سرپيچ ها پوشش مناسب قرار دهيد.
3- در اتاق كودك تان را قفل كنيد تا او نتواند از آنجا خارج شود.
4- از آنجا كه ممكن است فرزند شما در خواب در اطراف خانه به پرسه زدن بپردازد بهتر است يك سيستم هشداردهنده براي درها و پنجره ها تعبيه كنيد و در صورت امكان يكي از اين سيستم ها را نيز براي تخت خواب او در نظر بگيريد. بدين ترتيب شما مي توانيد از راه رفتن فرزندتان در خواب آگاه شويد.
با نزديك شدن كودكان به دوران نوجواني معضل راه رفتن در خواب كاهش يافته و يا متوقف مي شود. بنابراين تا زماني كه تدابير لازم را اتخاذ كنيد نيازي به نگراني نيست.حرف زدن در خواب متداول تر از راه رفتن در خواب است. برخي از كودكان در خواب كلمات واضحي بر زبان مي آورند ولي گروهي از آنها فقط سروصدا مي كنند.
اگر كودك تان در خواب حرف مي زند شايد بهتر باشد كه وي را به حال خود بگذاريد زيرا اين وضعيت به زودي به پايان مي رسد. هرچند اگر كودك با صداي بلند حرف مي زند و يا ناراحت و هراسان به نظر مي رسد به شما توصيه مي كنيم بدون بيداركردن، او را آرام كنيد. (البته در صورتي كه فرزندتان دچار كابوس شده بايد او را بيدار كنيد).
راه رفتن و حرف زدن در خواب در ميان كودكان امري نادر نيست. بسياري از كودكان يك و يا هر دوي اين موارد را نشان مي دهند. نگران نباشيد.
اگر بدانيد چگونه با اين معضل كنار بياييد و امنيت فرزندتان را تأمين كنيد مي توانيد اين دوران را به سلامت پشت سر بگذاريد. موفق باشيد.


رهايي از چربي دور شكم

اگر تصميم گرفته ايد از چربي اطراف شكم خود خلاص شويد و شكمتان را كوچك كنيد كافي است به چند دستورالعمل ساده شده عمل كنيد .
كساني كه قصد دارند شكم خود را كوچك كنند بايد در روز چهار وعده غذايي حاوي 400 كالري انرژي مصرف كنند، هيچ گاه بيش از 4 ساعت گرسنه نمانند و حتما از چربي هاي اشباع نشده تك زنجيره اي به غذاهاي خود بيفزايند .
علاوه بر اقدامات فوق اين اشخاص همچنين بايد مطلع باشند كه وقتي بدنشان تحت استرس قرار مي گيرد هورموني موسوم به كورتيزول در خون آزاد مي شود كه بعدا اين هورمون به چربي دور شكم تبديل مي شود. بنابراين آموزش چگونگي كنترل استرس در طول زندگي مي تواند به كاهش اين نحوه توليد چربي دور شكم كمك كند. به علاوه به اين افراد توصيه مي شود كه از يك حمايت گروهي اجتماعي قوي بهره مند باشند و با دوستان خود حتما ارتباط بگيرند تا از اين حمايت گروهي برخوردار شوند. علاوه بر اينها اين افراد موظف هستند هر چيزي را به هر مقداري كه مي خورند، يادداشت كنند تا كنترل آن برايشان آسان تر شود .
متخصصان تغذيه فهرستي از اسامي مواد خوراكي ارائه مي دهند كه مي تواند چربي هاي بدن را بسوزانند و به نوبه خود در كاهش چربي دور شكم موثر هستند .
اين خوردني ها شامل كرفس، جوي دو سر، توت ها، دانه ها، چاي سبز، گريپ فروت و مغز خشكبار هستند . تقريبا تمام اين خوردني ها حاوي مقادير زيادي فيبر طبيعي و خوراكي هستند كه مصرف آن براي كاهش وزن بسيار توصيه مي شود. براي مثال توصيه مي شود كه جوي دو سر را جزو رژيم غذايي روزانه خود قرار دهيد چون حاوي مقادير زيادي فيبر محلول در آب است و در نتيجه انرژي را با سرعت كمتري در بدن آزاد مي كند و باعث مي شد كه ديرتر گرسنه شويد .
همچنين انواع توت ها مثل توت فرنگي، توت وحشي يا تمشك آبي نيز منبع غني از فيبر طبيعي هستند كه سرعت جذب كربوهيدرات ها را در بدن كاهش مي دهد. اين خوردني از افزايش سطح انسولين در بدن جلوگيري مي كند اين تاثير باعث مي شود كه ذخيره چربي در بدن كاهش پيدا كند.
دانه ها نيز حاوي مقادير زيادي فيبر هستند كه جذب چربي را در بدن كاهش مي دهند. دانه ها همچنين حاوي پروتئيني هستند كه وجود آن براي ساخته شدن عضلات بدن ضروري است .
چاي سبز نيز سرعت سوخت و ساز را در بدن بالا مي برد لذا بدن كالري بيشتري را مي سوزاند و چربي كمتري را ذخيره خواهد كرد . گريب فروت هم با همين روش افزايش سوخت و ساز بدن به كاهش وزن كمك مي كند .
مغزها نيز شامل بادام، گردو و فندق منابع غذايي فوق العاده سالم و طبيعي و همچنين سرشار از ويتامين ها، املاح پروتئين ها، فيبر و چربي هاي اشباع نشده هستند كه به كنترل قند خون و نيز كاهش چربي بدن كمك مي كنند البته متخصصان تاكيد دارند كه در مصرف مغزها هميشه بايد تعادل را رعايت كنيد .
 


دانش آموزتان را قبل از مدرسه به سرويس بهداشتي ببريد

رئيس جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران با اشاره به اينكه كودكان به دليل مواجه شدن با محيط جديد از رفتن به سرويس بهداشتي مدرسه خجالت مي كشد، گفت : والدين دانش آموزانشان را قبل از فرستادن به مدرسه به سرويس بهداشتي ببرند .
ايرج خسرونيا با اشاره به توصيه هايي براي خانواده هايي كه فرزندان آنان امسال به دبستان مي روند، اظهار داشت: يكي از مشكلات كلاس اولي ها و دومي ها آشنا نبودن كودكان به محيط مدرسه است كه باعث مشكلات روحي و رواني آنان مي شود.
اگر خانواده ها در اين زمينه دقت لازم را نداشته باشند اين مشكلات روحي و رواني براي دانش آموز تا پايان مقاطع دبستان و حتي دبيرستان با آنان باقي خواهد ماند . بهتر است والدين در روزهاي نخست بازگشايي مدارس همراه دانش آموزان به مدرسه بروند و با آنان همراه باشند .
وي با اشاره به رعايت مناسب تغذيه كودكان در دبستان نيز افزود: بهتر است از مواد فاسد شدني مانند غذاهايي كه شامل گوشت چرخ كرده است براي دانش آموزان استفاده نشود و براي تغذيه آنان از بيسكوئيت، ميوه و شير استفاده شود تا دانش آموزان در ساعات حضور در مدرسه از مواد غذايي مناسب و سبك استفاده كنند .
پايين آمدن قند خون و سرگيجه به دليل صبحانه نخوردن
به طور جدي خانواده ها سعي كنند كودكانشان به هيچ عنوان بدون خوردن صبحانه به مدرسه نروند. در اين زمينه بهتر است والدين نيم ساعت زودتر بيدار شوند و حتماً به كودك خود صبحانه دهند زيرا صبحانه نخوردن كودك باعث پايين آمدن قند خون و ايجاد سرگيجه و بي حالي دانش آموز مي شود.
والدين حتماً كودك دانش آموز خود را قبل از فرستادن به مدرسه به سرويس بهداشتي ببرند زيرا كودك در مدرسه به دليل مواجه شدن با يك محيط جديد از رفتن به سرويس بهداشتي مدرسه خجالت مي كشد و وقتي كودك خود را در اين مواقع نگه مي دارد و به سرويس بهداشتي نمي رود باعث بيماري هايي از قبيل يبوست مي ماند به طوري كه حتي در سنين 16 تا 17 سالگي براي آنان اين مشكل باقي مي شود كه ما امروز نيز شاهد مراجعه دختران و پسران متعددي به دليل اين مسئله هستيم .
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14