(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 4 مهر 1391 - شماره 20315

كاهش كم سابقه محبوبيت اولاند در ميان مردم فرانسه
مجلس تونس:
عادي سازي رابطه با اسرائيل جرم است
در سالگرد اشغال افغانستان
تظاهرات ضدجنگ در سراسر جهان برگزار مي شود
در اعتراض به فيلم و كاريكاتورهاي موهن صورت گرفت
گسترش خشم مسلمانان در اروپا و آسيا
تظاهرات مردمي عليه آل سعود در رياض و قطيف
تظاهركنندگان در تركيه:
اردوغان از تروريست هاي سوريه حمايت نكند
نامزدهاي غرب گرا در انتخابات پارلماني بلاروس رأي نياوردند
چين ناوهاي جنگي به جزاير مورد مناقشه با ژاپن فرستاد
دادگاه اسرائيل ايهود اولمرت را مجرم شناخت
اعتراض هاي ضد حكومتي در مغرب رباط را فرا گرفت
به منظور صرفه جويي اقتصادي انگليس و كانادا
سفارتخانه هاي مشترك تأسيس مي كنند
با حضور سران و نمايندگان 193كشور
اجلاس سالانه مجمع عمومي از امروز رسما آغاز به كار مي كند


كاهش كم سابقه محبوبيت اولاند در ميان مردم فرانسه

براساس جديدترين نظرسنجي هاي صورت گرفته در فرانسه، ميزان محبوبيت «فرانسوا اولاند» به طرز بي سابقه اي كاهش يافته است.
به گزارش روزنامه انگليسي «فيگارو»، ميزان محبوبيت «فرانسوا اولاند»، رئيس جمهور سوسياليست فرانسه فقط در يك ماه اخير 11 درصد كاهش داشته است!
براساس اين گزارش، نظرسنجي هاي انجام گرفته نشان مي دهد اولاند نزد سبزها حدود 19 درصد، نزد جبهه چپگرايان حدود 15 درصد و نزد هواداران حزب سوسياليست نيز حدود شش درصد محبوبيت خود را از دست داده است.
به طور كلي در حال حاضر «اولاند» كه با انتقاد از سياست هاي «نيكلا ساركوزي» توانست پيروز انتخابات شود با نارضايتي 56 درصدي مواجه است كه اين امر زنگ خطر جدي است عليه شعارهاي انتخاباتي وي. و اينطور كه اوضاع نشان مي دهد از اين پس نيز وي قادر به اجراي آنها نخواهد بود.
 


مجلس تونس:

عادي سازي رابطه با اسرائيل جرم است

عضو مجلس موسسان تونس از ممنوعيت عادي سازي روابط اين كشور با رژيم صهيونيستي و جرم تلقي شدن آن در قانون اساسي تونس خبر داد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري تونس (وات)، عبدالوهاب معطر عضو مجلس موسسات تونس اظهار داشت كه عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي جرم محسوب مي شود و اين مسئله در قانون اساسي تونس درج شده است. وي با اعلام اين خبر افزود: رژيم صهيونيستي هم پيمان استبداد است و تونس با درج ممنوعيت عادي سازي روابط با اين رژيم در قانون اساسي جديد خود، از توطئه هاي اسرائيل در امان مي ماند.
از سوي ديگر «احمدالسافي» يكي ديگر از اعضاي مجلس موسسان تونس تصريح كرد: صهيونيسم تنها يك ايدئولوژي نيست بلكه نوعي نژادپرستي و استعمار است كه چندين دهه حقوق ملت هاي عربي را غصب كرده است و به همين دليل برقراري رابطه با اين رژيم جرم است.
 


در سالگرد اشغال افغانستان

تظاهرات ضدجنگ در سراسر جهان برگزار مي شود

مخالفان سياست هاي جنگ طلبانه آمريكا در يازدهمين سالروز تهاجم نظامي اين كشور به افغانستان، در سراسر جهان تظاهرات ضدجنگ برگزار مي كنند.
به گزارش خبرگزاري مهر، مردم كشورهاي مختلف جهان به دعوت «مركز اقدام بين المللي» و «ائتلاف متحد ملي ضد جنگ آمريكا» در روزهاي جمعه 14 تا يكشنبه 16 مهرماه جاري عليه سياست هاي جنگ طلبانه آمريكا و ناتو تظاهرات مي كنند. اين تظاهرات در يازدهمين سالروز تهاجم نظامي آمريكا و ناتو به افغانستان برگزار مي شود.
آمريكا در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروريسم و نابودي شبه نظاميان طالبان به افغانستان حمله كرده است. اما اكنون كه مي بيند نمي تواند اين شبه نظاميان را ريشه كن كند، مشغول مذاكره با سران طالبان است، تا شايد گريزي براي خود بيابد و از بحران افغانستان بدون صرف هزينه هاي بيشتر خارج شود.
در روز موعود قرار است كه مردم شهرهاي مختلف جهان از جمله لندن، اسلام آباد، ونكوور، تورنتو، ويندسور و شهرهاي اروپايي و آمريكايي تظاهرات برگزار كنند.
در اين تظاهرات بين المللي قرار است شركت كنندگان خواستار پايان اشغال افغانستان و توقف سياست هاي خصمانه عليه سوريه و همچنين پايان دادن به حملات هواپيماهاي بدون سرنشين به پاكستان و ساير مناطق شوند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات جهاني همچنين قصد دارند با مردم فلسطين ابراز همبستگي كنند و علاوه بر آن، از ايالات متحده خواهند خواست در امور داخلي ساير كشورها، به ويژه در آمريكاي لاتين، مداخله نكنند.
شكنجه زندانيان
به گزارش واحد مركزي خبر، «محمد نسيم» شهروند افغان كه گرفتار زندان آمريكايي ها در بگرام بود، به «سي.ان.ان» گفت: (آمريكايي ها) مرا بارها در زندان شكنجه كرده اند و اين شكنجه در حالي صورت مي گرفت كه اتهامات عليه من ساختگي بود. وارد كردن شوك الكتريكي، آويزان كردن از سقف، غل و زنجير كردن دست ها و پاها، جلوگيري از خوابيدن زندانيان، و كوبيدن سر زنداني به ديوار، از جمله شكنجه هايي بود كه آمريكايي ها عليه اين زنداني افغان مرتكب شده اند.
نسيم كه بعدا به زندان گوانتانامو منتقل شده بود، در مقايسه دو زندان بگرام و گوانتانامو، بگرام را برتر دانست. اين زنداني بي گناه پس از چهار و نيم سال حبس آزاد شده است. حدود 200 زنداني ديگر نيز مثل نسيم شكنجه و سپس آزاد شده اند.
خبر ديگر از افغانستان حاكي است طي عمليات مشترك ارتش كابل و نيروهاي ناتو در استان هاي مختلف افغانستان، 28 شبه نظامي طالبان كشته شدند.
 


در اعتراض به فيلم و كاريكاتورهاي موهن صورت گرفت

گسترش خشم مسلمانان در اروپا و آسيا

منابع خبري از فراگيرشدن تظاهرات عليه فيلم موهن و ضداسلامي در كشورهاي اروپايي و آسيايي خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، تظاهرات عليه فيلم ضد اسلامي به تدريج اكثر كشورهاي اروپايي را فرا گرفته است و تظاهركنندگان مسلمان با برپايي تجمعات خشم و ناخشنودي خود را از اساعه ادب به پيامبر اسلام توسط كارگردان هتاك آمريكايي نشان مي دهند.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از بي بي سي، صدها مسلمان در شهر آتن پايتخت يونان، در اعتراض به فيلم ضد اسلامي تظاهرات كردند. در اين تظاهرات كه نخستين اعتراض به فيلم موهن آمريكايي در يونان محسوب مي شود، شماري از تظاهركنندگان اقدام به پرتاب بطري به سوي نيروهاي پليس كردند اما با شليك گاز اشك آور مواجه شدند.
همچنين نيروهاي پليس و امنيتي يونان، با بستن راه هاي منتهي به ساختمان سفارت آمريكا، مانع از رسيدن معترضان به آن شدند. اين در حالي است كه پليس يونان روز دوشنبه اعلام كرد: نيروهاي پليس آتن در تظاهرات اعتراض آميز به فيلم ضد اسلامي 40 تن را دستگير كردند.
گزارش بي بي سي به نقل از شاهدان عيني حاكي است: تظاهركنندگان مسلمان كه تعداد آنها يك هزار نفر تخمين زده مي شد، فرياد مي زدند؛ «توهين به اديان الهي محكوم است»، «محمد پيامبر و افتخار ماست.»
در جريان اين تظاهرات شيشه هاي بسياري از مغازه ها و خودروها شكسته شد و پليس با يورش به صف تظاهركنندگان آنها را مورد ضرب و شتم قرار داد. همچنين قرار است در هفته جاري تظاهرات مشابهي در شهرهاي بزرگ يونان برگزار شود.
در تركيه نيز ده ها هزار نفر از مردم شهر «دياربكر» در يك تظاهرات سراسري اعتراض خود را به اهانت به ساحت پيامبر گرامي اسلام اعلام كردند.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، يك گروه اسلامي كرد، اين تظاهرات را در جنوب شرق تركيه سازماندهي و برگزار كرد و معترضان با سر دادن شعارهايي بر ضد آمريكا و اسرائيل، اهانت به پيامبر را محكوم كردند.
برپايه اين گزارش، تظاهرات شهر دياربكر، نخستين واكنش مسلمانان كرد به فيلم ضد اسلامي به شمار مي رود و از لحاظ سياسي و منطقه اي از اهميت خاصي برخوردار است.
در همين حال، در اعتراض به هتك حرمت به مقدسات اسلامي، گروهي از مردم تركيه در حالي كه تكبير مي گفتند قصد نزديك شدن به كنسولگري فرانسه را داشتند كه پليس مانع از اين اقدام شد.
به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه خبري «خبر7»، معترضان با پرتاب سنگ و تخم مرغ به سوي كنسولگري، اعلام كردند كه عاملان تهيه فيلم ضد اسلامي و نشر كاريكاتورهاي موهن بايد به مجازات برسند.
اين در حالي است كه در محافل سياسي چپگراي فرانسه، اعتراض ها افزايش يافته است و منتقدان بر اين باورند كه ديپلماسي اليزه در عرصه بين المللي شكست خورده است و نمي توان يك روز تروريسم را محكوم و روز ديگر از آن حمايت كرد.به گفته منتقدان اليزه، دولت فرانسه به علت مواضع ضد و نقيض خود در برابر اسلام، نزد مسلمانان منفور و طرد شده است.
گفته مي شود نيروهاي پليس فرانسه در نقاطي كه احتمال مي رود تظاهرات ضد آمريكايي برگزار شود، مستقر و با معترضان برخورد كنند و حزب سوسياليست فرانسه به پليس دستور داده است تا اعتراضات بر ضد كاريكاتورهاي توهين آميز و آمريكا را به شدت سركوب كند.
اين در حالي است كه اعتراضات در كشورهاي مختلف به فيلم آمريكايي موهن به پيامبر اسلام(ص) و كاريكاتورهاي توهين آميز همچنان ادامه دارد.
در لبنان نيز «نعيم قاسم» معاون دبيركل حزب الله لبنان از كشورهاي عربي و اسلامي خواست تا به نشانه اعتراض به اين اقدام صهيونيستي- آمريكايي روابط خود را با واشنگتن قطع كنند.
به گفته معاون دبيركل حزب الله، چنين توهين و اقدامات توهين آميزي نشان دهنده خشم و نارضايتي دشمنان اسلام از انتشار بيداري اسلامي است.
نعيم قاسم همچنين محكوميت گسترده اين فيلم آمريكايي را از سوي مسلمانان، مسيحيان و همه پيروان اديان آسماني و آزادگان جهان خواستار شد. مردم شهر هرمل در منطقه بقاع نيز در تظاهرات «وفاداري به رسول الله»، طرد سفير آمريكا از لبنان را خواستار شدند.
در پاكستان، بنگلادش، افغانستان، يمن، هنگ كنگ و قرقيزستان نيز تظاهرات مشابهي برگزار شد و معترضان مسلمان با به آتش كشيدن پرچم هاي آمريكا و فرانسه، تعرض به مقدسات اسلامي را محكوم كردند.
اين در حالي است كه دولت آمريكا با وجود اعتراضات و واكنش هاي داخلي در محكوميت فيلم موهن در خاك خود، روز دوشنبه اقدام يك وزير پاكستاني در تعيين جايزه براي سر كارگردان هتاك آمريكايي محكوم كرد و آن را خلاف موازين حقوق بشر و دموكراسي دانست.
«باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا نيز طي نامه هاي جداگانه اي به برخي از سران كشورهاي اسلامي، از تلاش هاي آنان براي حفاظت از سفارتخانه و كنسولگري هايش تشكر و قدرداني كرد.
ساير رويدادها
¤ «سباستين فرانسيس» رهبر مسيحيان مالزي ساخت فيلم ضداسلامي از سوي كارگردان آمريكايي را محكوم كرد.
¤ هزاران تن از مسلمانان منطقه «زينبيه»، جسارت كارگردان آمريكايي به ساحت مقدس پيامبر گرامي اسلام(ص) را محكوم كردند.
¤ جبهه خلق براي آزادي فلسطين خواستار اتخاذ يك موضع واحد از سوي كشورهاي اسلامي براي مقابله با توهين به مقدسات اسلامي شد.
¤ حزب اصلاح ملي سوريه، تهيه فيلم موهن را توطئه اي آمريكايي و صهيونيستي بر ضد مسلمانان دانست.
¤ ده ها هزار مسلمان نيجريه اي در تظاهرات چند ده كيلومتري، شعار مرگ بر آمريكا و مرگ بر فرانسه سر دادند.
¤ مسلمانان عراق براي دومين هفته پياپي طي تظاهراتي، تحريم كالاهاي آمريكايي را خواستار شدند.
 


تظاهرات مردمي عليه آل سعود در رياض و قطيف

مردم شرق و پايتخت عربستان با برگزاري تظاهرات عليه رژيم آل سعود، خواستار آزادي زندانيان و تحقيق در مورد مرگ مشكوك 13زنداني شدند.
به گزارش خبرگزاري مهر، صدها تن از مردم عربستان با برپايي تظاهرات مقابل زنداني در منطقه «القسيم» رياض، خواستار آزادي تمامي زندانيان سياسي شدند.
معترضان اعلام كردند كه هزاران نفر بدون اتهام در زندان هاي عربستان به سر مي برند.
خانم «ريما الجوريش» يكي از حاضران در اين تظاهرات به خبرنگاران گفت كه شوهر وي هشت سال است كه بدون هيچ اتهامي در زندان رژيم سعودي به سر مي برد. رژيم سعودي سال گذشته 5080 نفر را به اتهام مسائل امنيتي محاكمه كرده است.
خبرها حاكي است پليس سعودي به مدت شش ساعت معترضان را در محاصره خود داشت.
مقامات رياض مدعي هستند كه هيچ زنداني سياسي در عربستان وجود ندارد، اين در حالي است كه مخالفان مي گويند در زندان هاي عربستان 30 هزار زنداني سياسي به سر مي برند.
معترضان عربستاني از فوريه 2011(بهمن 1389) تاكنون تظاهرات متعددي را برگزار كرده اند.
در شرق عربستان نيز مردم شهر «قطيف» عليه رژيم سعودي تظاهرات كردند.
در اين تظاهرات نيز مردم خواستار آزادي همه زندانيان سياسي شدند و علاوه بر آن، تشكيل حكومت جمهوري و مجازات عاملان قتل معترضان ديگر خواسته هاي مردم بود.
در اين تظاهرات زنان عربستاني به طور گسترده شركت داشته اند. معترضان رژيم سعودي را باند غاصب و جنايتكار خواندند و فرياد مي زدند: پايان كار رژيم آل سعود نزديك است.
در همين حال، فعالان عربستان با مشكوك خواندن مرگ 13زنداني سياسي، خواستار تحقيق در اين مورد شدند.
اين فعالان در نامه خود به «مفلح القحطاني» رئيس جمعيت حقوق بشر عربستان، همچنين اعلام كردند در خيابان هاي پايتخت دست به تظاهرات مي زنند و با سر دادن شعارهايي، خواستار آزادي همه زندانيان سياسي خواهند شد.
فعالان سياسي هفته گذشته در مسير زندان «الحائر» بزرگترين زندان رياض تجمع برگزار كردند و پلاكاردهايي در دست داشتند كه روي آنها نوشته بود: «زندانيان سياسي الحائر در خطر هستند»، «شكنجه زندانيان را متوقف كنيد» و «زندانيان ما را آزاد كنيد».
 


تظاهركنندگان در تركيه:

اردوغان از تروريست هاي سوريه حمايت نكند

ده ها هزار سوري به همراه شهروندان تركيه در شهر انطاكيه تظاهرات كردند و از دولت اين كشور خواستند در امور داخلي سوريه دخالت نكند.
به گزارش خبرگزاري ها، ده ها هزار سوري به همراه مردم تركيه در تظاهراتي گسترده در شهر انطاكيه شركت كردند و خواستار اخراج تروريست هاي القاعده و سلفي ها از تركيه و بستن تمام پايگاه هاي نظامي آنها در اين شهر شدند.
تظاهركنندگان از دولت تركيه درخواست كردند با تروريست ها همكاري نكند و موجبات اخراج آنان را فراهم آورد چرا كه اين افراد در خاك سوريه مرتكب جنايت مي شوند. آنها از اردوغان خواستند از تروريست ها در سوريه حمايت نكند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات با سر دادن شعارهايي از دولت رجب طيب اردوغان خواستند با غرب و در راس آنها آمريكا براي دخالت در امور داخلي سوريه همكاري نكند.
اين تظاهرات با دخالت نيروهاي امنيتي تركيه به خشونت كشيده شد. روزنامه لبناني الديار نيز در گزارشي فاش كرد كه افسران قطري و سرويس هاي اطلاعاتي فرانسه و انگليس بر ارسال سلاح به سوريه و مسلح كردن مخالفان سوري نظارت دارند.
اين روزنامه افزود، هم اكنون فروش سلاح در تمام مناطق لبنان امري رايج است و اين سلاح ها از طريق بنادر لبنان وارد اين كشور مي شوند كه در اين ميان بندر بيروت جايگاه خاصي دارد.
در همين رابطه عضو مجلس نمايندگان سوريه از عربستان و قطر خواست از حمايت مالي و تسليحاتي تروريست ها در سوريه دست بردارند و پايگاه هاي آموزش تروريست ها در خاك تركيه را تعطيل كنند.
وي تصريح كرد، رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه مي خواهد كه كشورش را وارد جنگ با سوريه كند ولي نظام سوريه مخالف درگير شدن در جنگ است.
«وائل الحلقي» نخست وزير سوريه نيز در سخناني تاكيد كرد، بحران سوريه به لطف حمايت ملت سوريه به مراحل پاياني خود نزديك شده است.
وي خاطرنشان كرد، اقتصاد سوريه امروز در وضعيتي مطلوب قرار دارد و نيازهاي ملت در زمينه هاي كالا، مواد غذايي، دارويي و مشتقات نفتي تامين شده است.
نخست وزير سوريه از مخالفان سوري خواست دست از خشونت و درگيري بردارند و به گفت وگوي آشتي ملي روي بياورند.
خبرنگار بي بي سي نيز از سوريه گزارش داد كه درنظر مردم سوريه جنگ يك تهديد براي هويت آنها محسوب مي شود به همين علت آنها حاضرند با جان خود از اين هويت و همچنين رئيس جمهور خود دفاع كنند.
وي افزود، حمايت از بشار اسد و سوريه همچنان وجود دارد و عشق به كشور در ميان مردم سوريه نمرده است.
ساير رويدادها
¤ اخضر ابراهيمي فرستاده ويژه سازمان ملل به سوريه اولين گزارش خود از زمان انتصابش را به شوراي امنيت تقديم كرد.
¤ در پي افشاي ارتباط خاندان آل سعود با شكست اعراب در برابر رژيم صهيونيستي در سال 1967 توسط رئيس جمهور سوريه مطبوعات وابسته به سعودي ها تلاش كردند افكار عمومي را از اين بمب خبري منحرف كنند.
¤ يكي از رهبران جريان افراطي سلفي اردن اذعان كرد كه تعدادي از اعضاي اين جريان را براي جنگ با ارتش سوريه اعزام كرده است.
¤ نيروهاي امنيتي و ارتش سوريه شمار زيادي از عناصر مسلح تروريست را در باغ ها و كشتزارهاي منطقه اورم در شهر حلب به قتل رساندند.

 


نامزدهاي غرب گرا در انتخابات پارلماني بلاروس رأي نياوردند

رئيس كميسيون مركزي انتخابات بلاروس از شكست سنگين مخالفان غرب گراي دولت در انتخابات پارلماني روز يكشنبه اين كشور خبر داد.
به گزارش ايرنا و به نقل از گزارش ديروز كميسيون مركزي انتخابات بلاروس، انتخابات پارلماني اين كشور در شرايط آرام برگزار شد و 109 نفر از مجموع 110 نماينده مجلس انتخاب شدند و انتخابات استان «گوملز» به دليل به حد نصاب نرسيدن آراي مأخوذه توسط نامزدها به دور بعدي كشيده شد.
به گفته خانم «ليديا يرموشينا» رئيس كميسيون مركزي انتخابات بلاروس 3/74 درصد افراد حائز شرايط در انتخابات شركت كردند. در حالي كه نامزدهاي انتخاباتي مخالف دولت بلاروس در روزهاي اخير تبليغات دامنه داري را مبني بر برخورداري از محبوبيت مردمي بالا و راهيابي قطعي شان به پارلمان راه انداخته بودند، يرموشينا در كنفرانس مطبوعاتي در مينسك اعلام كرد: هيچ يك از نامزدهاي مخالفان دولت بلاروس به مجلس راه نيافتند.
شكست احزاب مخالف دولت در انتخابات اخير در ادامه ناكامي آنها در انتخابات دوره هاي قبلي پارلمان اين كشور است؛ مخالفان دولت مينسك در سال هاي 1999 و 2004 نيز موفق به راهيابي به پارلمان نشدند. در انتخابات پارلماني بلاروس كه روز يكشنبه برگزار شد؛ 293 نامزد براي 110 كرسي مجلس رقابت كردند.

 


چين ناوهاي جنگي به جزاير مورد مناقشه با ژاپن فرستاد

يك روز پس از انتشار خبر ورود نظاميان ژاپني به جزاير مورد مناقشه، چين ناوهاي جنگي خود را عازم اين منطقه كرد.
اعزام يك گروه از نظاميان ژاپني به جزاير مورد مناقشه «ديائويو»، موضع گيري تند وزارت خارجه چين، اعزام دو ناو جنگي و يك ناو هواپيمابر چيني به اين مناطق و بالاخره سفر فوري نماينده وزارت خارجه ژاپن به پكن آخرين تحولات مربوط به مناقشات ارضي چين و ژاپن است كه طي يكي دو روز گذشته نگراني هاي زيادي را برانگيخته است.
وزارت خارجه ژاپن روز گذشته و به دنبال انتشار خبر ورود ناوهاي جنگي چيني به جزايري كه اين روزها منشأ خبرهاي زيادي شده، نماينده ارشد خود را به پكن فرستاد تا آنطور كه خبرگزاري «رويتر» نوشته نگذارد روابط تيره دو كشور تيره تر شود.
براساس اين گزارش معاون وزير خارجه ژاپن پس از ديدار با همتاي چيني خود، راه هاي كمك به بهبود روابط تيره بر سر جزاير «ديائويو» را بررسي مي كنند.
اما از آنجايي كه هر دو كشور تأكيد كرده اند جزاير مورد مناقشه متعلق به خاك آنهاست و به هيچ وجه حاضر به كوتاه آمدن از حق حاكميت خود نيستند، به نظر مي رسد رسيدن به يك نتيجه مطلوب براي طرفين كمي سخت باشد؛ به خصوص اينكه در اين مورد به خصوص پاي افكار عمومي و ملت هاي دو كشور نيز به مسئله باز شده و كار را براي طرفين مشكل كرده است.
شهرهاي مختلف دو كشور طي روزهاي اخير شاهد برپايي تظاهرات خشونت بار عليه يكديگر بوده و حتي در برخي از اين اعتراض ها مردم پكن به كنسولگري ژاپن و هر آنچه متعلق به ژاپني ها است حمله كردند. حساسيت هاي مردمي نسبت به اين مسئله به جايي كشيد كه يكبار وقتي سفير آمريكا خواست طي يك موضع گيري سياسي جانب متحد ژاپني خود را بگيرد، بلافاصله با حملات چيني هاي خشمگين مواجه شد.
يادآور مي شود سابقه تنش هاي سياسي بر سر اختلافات ارضي بين اين دو كشور مدتها است كه وجود دارد اما هيچ وقت اين اختلاف ها حل نشد و طرفين تلاش كرده اند بدون اينكه حساسيت ديگري را برانگيزند، با اين موضوع مدارا كنند. هرچند اين تنش ها معمولاً روابط سياسي- تجاري طرفين را به شدت تحت تأثير قرار داده اما پس از مدتي با تلاش ها و ديدارهاي ديپلماتيك از ميزان اين تنش ها كاسته شده است.
 


دادگاه اسرائيل ايهود اولمرت را مجرم شناخت

دادگاهي در بيت المقدس نخست وزير پيشين رژيم صهيونيستي را به اتهام سلب اعتماد عمومي و سوءاستفاده از قدرت در اختصاص قراردادهاي دولتي به نزديكانش مجرم شناخت.
به گزارش خبرگزاري ها، ايهود اولمرت از سوي دادگاه منطقه قدس به اتهام فساد مالي، پولشويي و سوءاستفاده از قدرت مجرم شناخته شد اما از مجموعه اي از اتهامات ديگر از جمله كلاهبرداري و دست بردن غيرقانوني در اسناد حقوقي تبرئه شد.
دادگاه قدس به اتهام فساد اخلاقي براي اولمرت حكمي صادر نكرد و به وي فرصت داد به مدت 45 روز تقاضاي فرجام خواهي كند.
در صورتي كه اين مقام صهيونيستي در ارتكاب به اعمال غيراخلاقي نيز متهم شناخته شود به مدت هفت سال از بازگشت به عرصه سياست محروم خواهد شد.
اتهامات اولمرت به دوره زماني برمي گردد كه وي به عنوان شهردار بيت المقدس در فاصله سال هاي 1993 تا 2003 فعاليت مي كرد.
همچنين اتهاماتي هم عليه وي وجود دارد كه به دوره وزارت او در وزارتخانه صنايع و بازرگاني بازمي گردد. اولمرت رئيس اسبق حزب كاديما طي سال هاي گذشته همواره خود را مبرا از اين اتهامات دانسته اما در پي افزايش مدارك و اسناد مجبور شد از پست نخست وزيري در 28 سپتامبر 2008 كناره گيري كند.
او پس از كناره گيري به طور موقت سرپرست نخست وزيري شد و جنگ 22 روزه عليه نوار غزه را رهبري كرد، جنگي كه به شكست مفتضحانه رژيم صهيونيستي منجر شد.
 


اعتراض هاي ضد حكومتي در مغرب رباط را فرا گرفت

صدها تن از فعالان سياسي در مغرب با برگزاري تظاهراتي، برقراري دموكراسي واقعي و آزادي زندانيان سياسي در اين كشور را خواستار شدند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از شبكه خبري الجزيره، صدها تن از فعالان سياسي مغرب كه بيشتر آنها وابسته به جنبش 20فوريه اين كشور بودند، با برگزاري تظاهراتي در ميدان باب الاحد رباط پايتخت اين كشور شعارهايي عليه برخي مسئولان دولتي سر دادند و آن ها را به اهمال كاري در رسيدگي به پرونده هاي فساد مغرب متهم كردند.
تظاهركنندگان در اين تجمع اعتراضي با سر دادن شعارهايي آزادي هرچه سريعتر زندانيان سياسي اين كشور را خواستار شدند.
در اين تظاهرات كه با تدابير امنيتي شديد و حضور گسترده نيروهاي پليس و امنيتي برگزار شد، نخست وزير مغرب به انجام ندادن اقدامات كافي در مبارزه با فساد محكوم شد.
در برخي شهرهاي ديگر مغرب نيز از جمله دارالبيضاء اين كشور فعالان سياسي قصد داشتند تظاهراتي برگزار كنند كه اين امر با دخالت پليس محقق نشد.
تظاهركنندگان خواستار آزادي نزديك به 70 زنداني سياسي از جنبش 20 فوريه مغرب بودند كه برخي از آنها به پنج سال زندان محكوم شدند و مؤسسه هاي حقوق بشري داخلي و خارجي مغرب بارها تأكيد كردند كه اين افراد بدون دليل دستگير شدند.
 


به منظور صرفه جويي اقتصادي انگليس و كانادا

سفارتخانه هاي مشترك تأسيس مي كنند

انگليس و كانادا براي صرفه جويي در هزينه ها از سفارتخانه ها به صورت مشترك استفاده مي كنند.
به گزارش روزنامه انگليسي «تلگراف»، «ويليام هيگ»، وزير خارجه انگليس گفت: از اين پس دو كشور كانادا و انگليس در كشورهايي كه يكي از آنها سفارت نداشته باشد، از سفارتخانه مشترك استفاده مي كنند.
به گفته «هيگ» اين اقدام باعث كاهش هزينه ها مي شود.
براساس اين گزارش، وزير خارجه انگليس قصد دارد پس از ملاقات با همتاي كانادايي خود اين طرح را رسما به اجرا بگذارد.
گفتني است هر دو كشور انگليس و كانادا، مانند ساير كشورهاي غربي اين روزها در حال دست و پنجه نرم كردن با يكي از جدي ترين بحران هاي اقتصادي هستند و طرح «سفارتخانه هاي مشترك» مي تواند به همين موضوع مرتبط باشد.
انگليس سال گذشته به دليل همين مشكلات اقتصادي شاهد خروش مردم عليه حاكميت بود و دانشجويان كانادايي نيز به دليل سياست هاي رياضتي كه باعث افزايش 80 درصد شهريه ها شده، ماه هاست در تحصن و تظاهرات به سر مي برند.
به گزارش خبرگزاري مهر، ويليام هيگ در اين باره بيانيه اي صادر كرده كه در آن آمده: «همانطور كه ديويد كامرون در سخنراني سال گذشته خود در پارلمان كانادا عنوان كرد، انگليس و كانادا دو ملت تحت حكومت يك ملكه بوده و داراي ارزش هاي مشتركي هستند. ما در سال هاي گذشته در جنگ با تروريسم در افغانستان و ليبي و سوريه در كنار هم بوده ايم. به همين خاطر نيز طبيعي است كه فعاليت هاي سفارتخانه هاي خود در خارج از مرزها را هماهنگ و يكسان كنيم. با اين كار مي توان در مسائل مختلف بين المللي حضور قدرتمندي داشت و ميزان هزينه ها را نيز كاهش داد.»
 


با حضور سران و نمايندگان 193كشور

اجلاس سالانه مجمع عمومي از امروز رسما آغاز به كار مي كند

شصت و هفتمين اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل امروز با حضور نماينده 193كشور عضو از جمله 116رئيس دولت آغاز مي شود.
به گزارش خبرگزاري ها، امروز اولين جلسه شصت و هفتمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل برگزار مي شود. در جلسه امروز «اخضر ابراهيمي» فرستاده ويژه سازمان ملل به سوريه گزارش خود را در مورد بحران اين كشور ارائه مي دهد.«باراك اوباما»، رئيس جمهور آمريكا و وزير خارجه اش «هيلاري كلينتون» و «محمد مرسي» رئيس جمهوري مصر، از ديگر سخنرانان مهم امروز خواهند بود.
«محمود احمدي نژاد» رئيس جمهور كشورمان نيز چهارشنبه سخنراني مي كند. اين اجلاس تا روز دوشنبه اول اكتبر (10مهر) ادامه خواهد داشت.در همين حال، دولت سوئيس اعلام كرد كه اعضاي هيئت اين كشور قصد دارند در اجلاس مجمع عمومي، مسئله ايجاد اصلاحات در ساختار سازمان ملل را مطرح كنند.«ديديه بوركهالتر»، وزير خارجه سوئيس در اين رابطه گفت، سوئيس خواستار اصلاحات در شوراي امنيت سازمان ملل است، تا كار اين شورا شفاف تر شود. دولت برن خواستار انجام اصلاحات در شوراي امنيت با افزايش اعضا و تغيير منشور سازمان ملل براي دموكراتيك كردن شوراي امنيت است.
سوئيس 10 سال است كه در سازمان ملل عضويت دارد. هرچند اهداف مقامات سوئيس درباره سازمان ملل كاملا منطقي و منطبق بر ارزش هاي دموكراتيك است، ولي به احتمال زياد اين درخواست ها با مخالفت آمريكا، انگليس و فرانسه مواجه خواهد شد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14