(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 4 مهر 1391 - شماره 20315

رتبه ايران در بين كشورهاي پرجمعيت جهان
تلاشي كه با تلاش ديگر بايد جايگزين شود
حواستان به كيف قاپان جيب بران و كف زنان باشد
سال برخورد با مالخران
خرافه
60 درصد دانش آموزان فقر حركتي دارند
رئيس پليس فتا:
ايجاد درگاه مشترك بانك ها فيشينگ را كاهش مي دهد


رتبه ايران در بين كشورهاي پرجمعيت جهان

براين اساس ايران با جمعيتي معادل 75 ميليون و 600 هزار نفر در رده هفدهم پرجمعيت ترين كشورهاي جهان قرار گرفته است.
مجمع جهاني اقتصاد در تازه ترين گزارش خود ايران را هفدهمين كشور پرجمعيت جهان اعلام كرد.
براين اساس ايران با جمعيتي معادل 75 ميليون و 600 هزار نفر در رده هفدهم پرجمعيت ترين كشورهاي جهان قرار گرفته است.
ايران در بين كشورهاي منطقه خاورميانه از نظر جمعيت بعد از مصر با جمعيت 83 ميليون و 100 هزار نفر در رده دوم قرار گرفته است.تركيه نيز بعد از مصر و ايران با جمعيت 74 ميليون و 300 هزار نفر در خاورميانه سوم شده است.در بين كشورهاي قاره آسيا نيز ايران از نظر جمعيت در رده نهم قرار گرفته است.
چين با جمعيتي معادل يك ميليارد و 367 ميليون نفر به عنوان پرجمعيت ترين كشور جهان معرفي شده و هند و آمريكا نيز به ترتيب با يك ميليارد و 250 ميليون و 325 ميليون و 100 هزار نفر دوم و سوم شده اند.كشورهاي اندونزي، برزيل، پاكستان، نيجريه، بنگلادش، روسيه، ژاپن، مكزيك، فيليپين، ويتنام، آلمان، اتيوپي، مصر، ايران، تركيه، تايلند و فرانسه نيز در رده هاي چهارم تا بيستم پرجمعيت ترين كشورهاي جهان قرار گرفته اند.مركز آمار ايران نيز در مرداد ماه امسال نتايج قطعي هفتمين سرشماري عمومي نفوس و مسكن كشور كه در آبان سال 90 انجام شد را اعلام كرد كه براساس آن جمعيت كل كشور به 75 ميليون و 149 هزار و 669 نفر رسيد.

 


تلاشي كه با تلاش ديگر بايد جايگزين شود

كيهان زنگنه ¤
در سال هاي اخير، افزايش جمعيت و استفاده از محصولات متنوع باعث افزايش توليد زباله شده است. كه سعي مي شود با دور ريختن آنها از شرشان خلاص شويم. جمع آوري و دفع اين زباله ها علاوه بر صرف هزينه هاي سرسام آور، باعث تخريب محيط زيست (آب، هوا، خاك و...) مي گردد. بنابراين لازم است براي كاهش توليد زباله و حفظ منابع طبيعي تا حد امكان زباله هايي را كه قابليت استفاده مجدد و يا تبديل به مواد ديگر دارند، در مبدأ جداسازي نموده و با زباله هاي ديگر مخلوط ننماييم.
با اين سؤال شروع مي كنيم: در چه شرايطي تفكيك در مقصد (به صورت دستي يا نوار نقاله) درخصوص پسمانده توصيه مي گردد؟ در شرايطي كه در سطح گسترده اي مثال شهرهاي بزرگ روبه رو هستيم و ما به ناچار با حجم عظيم از پسمانده روبه رو مي باشيم و بايد دانست اين محدوده زماني فرصتي در مسير آماده سازي فرهنگ عمومي در راستاي رسيدن به هدف تفكيك در مبدأ (جداسازي در منزل و محل توليد) مي باشد و اين مسئله نبايد به صورت طرح نهايي در برخورد با پسمانده ها در بيايد. ما مي توانيم در زمان آماده كردن و ارتقاء سطح فرهنگ عموم در جهت نيل به هدف تفكيك در مبدأ به صورت موقت استفاده نمايم و بايد دانست كه مديرعامل سازمان بازيافت سرانه توليد زباله هر شهروند پايتخت نشين را 800 تا 850 گرم اعلام كرده است. او همچنين سرانه توليد زباله براي هر ايراني را 600 تا 650 گرم عنوان كرده و معتقد است اين مقدار بسيار بيشتر از استاندارد جهاني است. به طور كلي در كشور ايران تنها 8درصد از زباله هاي شهري بازيافت، كمپوست و مجددا استفاده مي شوند و 92 درصد آن دفن مي شود. از اين مقدار دفع، فقط 25درصد بهداشتي و اصولي است و بقيه آن ها غيربهداشتي دفن مي شوند.
واقفيم كه كار به روش تفكيك دستي و نوار نقاله اي هم هزينه بالا به دليل پرداخت دست مزدها نيروها دارد و هم مسائل بهداشتي نيروهاي درگير و در سوي ديگر به خطر انداخت سلامت عمومي جامعه را دربردارد، و توصيه به كارگيري اين روش، زمان آماده سازي فرهنگ عمومي براي رسيدن تفكيك در مقصد به صورت جداسازي پسمانده در منزل توسط شهروندان مي باشد و ما بايد تمام تلاشمان را داشته باشيم كه با ادامه پيدا نكردن تفكيك دستي يا ريلي در كارخانه هاي بازيافت از هدر رفت سرمايه و به خطر افتادن سلامت افراد جلوگيري نمايم، در اين مسير بهترين راه كار موجود چه در كشورهاي پيشرفته چه كشور عزيزمان راه اندازي شيوه معقول كه همان تفكيك در مبدأ و منازل كه همان مكان توليد است، پرواضح است ادامه داشتن روش هايي چون تفكيك ريلي در كارخانه جدا از هزينه گزاف، ماندن در پله اول در اين مسير پر پيچ و خم در راستاي احياي مواد بازيافتي و حفاظت از محيط زيست مي باشد و چه خوب است با قدم هاي استوار براي طي اين مسير گام برداشته و تمام موانع و سختي ها را تحمل نموده و در راستي نيل به اين هدف، نياز به برنامه ريزي معقول و فرهنگ سازي و اقدامات عملي در جهت رسيدن به روش مناسب مي باشد، زيرا ارتقاء اين زيرساخت ها چه از لحاظ فرهنگي، اقتصادي، نياز كشور عزيزمان است و ما نيازمند آنيم كه در اين جنبه ها از رشد و تعالي كشور خود، جايگاه مناسب در بين كشورهاي درحال توسعه را به خود اختصاص دهيم.در جهت تغيير اين مسير و نيل به اين اهداف براي كشور عزيزمان به اختصار به مسائلي در زير اشاره مي نمايم: شروع آموزش چهره به چهره و همزمان استفاده از شيوه هاي تغيير رفتار روانشناختي (تشويق مثبت و منفي، ارزيابي، و ارتقاي شناخت جمعي) در مسير تغيير رفتار شهروندان و پويش فرهنگ صورت مي گيرد و من باب تسريع امر به موازات آن عملي نمودن و به اجرا درآوردن شيوه تفكيك در منازل در دست اقدام قرار مي گيرد، در ادامه بايد گفت استفاده شيوه تفكيك مبدأ باعث خلاصي جامعه از موادي چون مشكلات دفن مواد، شيرابه هاي سمي، معضلات پسمانده در شهرهاي بزرگ و كوچك، هدر رفت سرمايه و مشكلات بهداشتي در تفكيك هاي سنتي دستي و ريلي كارخانه اي و ساير موارد ديگر مي شود و با خواست و ممارست و با كمك گرفتن از شيوه تفكيك در مبدأ و ارتقاء شعور جمعي باعث خواهد شد: الف- از هزينه هاي اضافي جلوگيري كرد
ب- در عوض هزينه سربار به درآمد ملي با سند حاصل از مواد بازيافتي (طلاي كثيف) افزود.
پ-حفظ محيط زيست كه هديه اي براي آيندگان خواهد بود را نبايد فراموش كرد.
ت-كاهش حجم زباله و پسمانده دفني.
ث-بالا رفتن سطح كيفي مواد بازيافتي و برگشت پذيري مواد به چرخه مصرف مجدد. ج-جلوگيري از به خطر افتادن بهداشت فردي و محيط.
¤ كارشناس بازيافت شركت نفت

 


حواستان به كيف قاپان جيب بران و كف زنان باشد

جلوگيري از وقوع جرايم وابستگي غيرقابل انكاري به ميزان همكاري شهروندان با پليس دارد و از آنجايي كه در همه امور، پيشگيري، مطمئن تر، سهل تر و مقدم بر درمان است، پليس با هدف پيشگيري از كيف قاپي، جيب بري ، كف زني و بالابردن ضريب امنيت، هشدارهايي را ارائه داده است .
تحقيقات نشان داده بسياري از جرايمي كه مجرمان مرتكب شده اند، بر اثر عدم رعايت موازين ايمني و يا سهل انگاري مردم و خانواده ها بوده است كه بنابراين با اجرا و عمل به توصيه هاي پليسي در خصوص كيف قاپي، جيب بري و كف زني، مي توان ضريب امنيت شهروندان در جامعه را بالا برد .
معمولاً افراد كيف قاپ در اطراف بانك ها، محضرها، بنگاه ها، مراكز خريد يا بازار به دنبال فرصت مناسب هستند، بنابراين شهروندان بايد هنگام دريافت پول از اين اماكن مراقب اطراف خود خصوصاً موتورسيكلت سواران باشند و اگر به عللي مجبور شدند پول نقد را در كيف يا ساك دستي و ... حمل كنند بايد از اقوام و دوستان خود به عنوان همراه و مراقب استفاده كنند .
همچنين براي در امان ماندن از شر كيف قاپان، افراد بايد توجه داشته باشند كه هنگام حمل پول نقد حتماً از اتومبيل استفاده كرده و از پياده روي بپرهيزند .
به نمايش گذاشتن پول همراه نيز از جمله مواردي است كه پليس از شهروندان خواسته اكيدا از آن بپرهيزند .
از ديگر مواردي كه توجه به آن نقش زيادي در كاهش آمار وقوع كيف قاپي در سطح جامعه دارد اين است كه مالكان و سرنشينان خودروها، هنگامي كه قصد ترك اتومبيل را دارند، كيف دستيشان را از خودرو خارج كنند .
مشتريان بانك ها و افرادي كه به هر دليل در حال حمل مبالغ قابل توجه وجه هستند هرگز نبايد هنگام حمل پول از خيابان هاي خلوت تردد كنند و از آنجايي كه كيف قاپي معمولاً با موتورسيكلت هاي تندرو و يك نفر ترك نشين با كلاه انجام مي شود بنابراين بايد مواظب اين قبيل از موتورسواران نيز بود .
حمل كيف دستي با دستي كه مجاور ديوار يا جوي آب است و نيز عدم حركت در سطح سواره خيابان نيز از ديگر راهكارهاي جلوگيري از بروز كيف قاپي است .
پليس از شهروندان خواسته هنگام بازكردن در اتومبيل يا صندوق عقب و نيز برقراري تماس تلفني از گذاشتن كيف روي زمين خودداري كنند و اگر قصد معامله اي را دارند كه لازم است پول نقد حمل كنند، موضوع را با افراد غيرمطمئن بازگو نكنند .
همچنين مشتريان بانك ها بايد هنگام خروج از بانك از قراردادن پول در كيسه هاي نايلوني جدا خودداري كنند و از آنجايي كه ممكن است پس از خروج از بانك اتومبيلشان توسط سارقان پنچر شده باشد، بنابراين بايد ابتدا وجوه همراه را در اتومبيل قرار داده و درهاي اتومبيل را قفل و سپس اقدام به پنچرگيري كنند .
آويزان كردن كيف به پشت صندلي در رستوران ها و كافي شاپ ها نيز از ديگر روش هاي سرقت است كه بايد افراد هنگام استفاده از اين اماكن نيز توجه كافي به اين امر داشته باشند .
شهروندان بايد هنگام استفاده از تلفن ، كيفشان را نزديك بدن يا در دستي كه آزاد است، نگهدارند و اطمينان حاصل كنند كه با امنيت كامل و محكم آن را نگهداشته اند و اگر كيفشان قاپيده شد آن را رها كنند تا مورد حمله قرار نگيرند و به دنبال كيف كشيده نشوند .
 


سال برخورد با مالخران

معاون مبارزه با سرقت پليس آگاهي نيروي انتظامي ضمن تشريح اقدامات اين معاونت در راستاي كاهش وقوع سرقت خودرو گفت:در سال گذشته، شاهد افزايش 21 درصدي سرقت خودرو و همچنين افزايش 25 درصدي كشف بوده ايم.
سرهنگ فريدون خالقي فرد با بيان اينكه سرقت يكي از باسابقه ترين جرايم بشري است كه در طول زمان دستخوش دگرگوني فراواني شده است، گفت: با گذشت زمان روش هاي ارتكاب سرقت از نظر انتخاب نوع اموال، وسايل و ابزار به كارگيري آن تغيير يافته است، به گونه اي كه امروزه برخي از سارقان از مدرن ترين تكنيك ها و روش ها براي دسترسي به اهداف سوء خود استفاده مي كنند.
وي با بيان اينكه سرقت وسايل نقليه از جمله سرقت هايي است كه توجه سارقان را بيشتر به خود جلب كرده، گفت: افزايش تعداد خودروها سبب شده است كه سارقان به انگيزه هاي مختلف از جمله سرقت لوازم، قطعات و به كارگيري در ساير جرايم مختلف همچون آدم ربايي و... يا تغيير در اصالت اوليه، فروش و كسب سود كلان مبادرت ورزند.
پايين بودن ضريب ايمني؛ دليل عمده سرقت
معاون مبارزه با سرقت پليس آگاهي ناجا با بيان اينكه سرقت خودروهاي سواري بيشتر از سرقت خودروهاي سنگين است، گفت: سريع الوصول و پايين بودن ضريب ايمني خودروهاي سواري و همچنين وجود بازار و مشتريان مشخص براي آن از دلايل عمده سرقت سواري است.
خالقي فرد با بيان اينكه براساس آمار موجود در سال گذشته(90) شاهد افزايش 21درصدي سرقت خودرو بوده ايم، گفت: در كنار اين افزايش، شاهد افزايش 25 درصدي كشف نيز بوده ايم.
وي در تشريح چرايي افزايش سرقت خودرو در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال 89، گفت: هر چند آمار سرقت از نظر كمي، روند صعودي را به خود گرفته، اما با اندكي تامل مي توان دريافت به نسبت افزايش سرقت با حجم و درصدي بالاتر، كشفيات نيز افزايش يافته است كه اين امر حمايت از كنترل نسبي جرم توسط پليس است.
خالقي فرد با بيان اينكه بررسي آمار مقايسه اي سرقت و كشف خودرو از سال 86، حكايت از افزايش وقوع و به تناسب آن افزايش كشف دارد، گفت: در بررسي هاي به عمل آمده در 12 ماه سال گذشته به ترتيب تهران بزرگ و استان هاي خراسان رضوي، تهران، اصفهان، فارس و كرمانشاه در صدر بيشترين سهم وقوعات سرقت اتومبيل قرار داشتند.
معاون مبارزه با سرقت پليس آگاهي ناجا با بيان اينكه بيشترين كشفيات نيز در سال گذشته در تهران بزرگ بوده است، گفت: استان هاي تهران، خراسان رضوي، اصفهان، فارس، كرمانشاه، در صدر بيشترين آمار كشف سرقت اتومبيل قرار دارند.
60درصد خودروها در شب ربوده مي شوند
وي با بيان اينكه حدود 51 درصد از سرقت خودرو در روز و 49 درصد آنان در شب به سرقت رفته است، گفت: در سال 89، حدود 60 درصد از خودروها در هنگام شب و حدود 49 درصد در روز به سرقت رفته است.
خالقي فرد در مورد نوع خودروهاي سرقت شده توسط سارقان گفت: پرايد در صدر خودروهاي مسروقه قرار دارد و پس از آن پژو 405، پژو پارس، پيكان و نيسان در صدر خودروهاي مورد علاقه سارقان است.
وي افزود: بررسي آماري نشان داد كه 40/97 درصد سرقت هاي خودرو به صورت عادي و تنها 28/2 درصد سرقت خودورها به صورت به عنف بوده است.
خالقي فرد با بيان اينكه براساس آمارهاي موجود در سال 90، بيشترين حجم سرقت خودرو در اسفندماه رخ داده است، گفت: بيشتر كشفيات نيز در فروردين ماه به ثبت رسيده است.
وي در مورد بيشترين قطعات به سرقت رفته توسط سارقان، گفت: ضبط، دينام، باتري، استارت، زاپاس و ايسيو از جمله قطعات داخلي خودرو مورد توجه سارقان است.
معاون مبارزه با سرقت پليس آگاهي ناجا در مورد قطعات خودورهاي خارجي، مورد توجه سارقان گفت: سپر، جلوبندي، در صندوق عقب، گلگير و قسمت هايي كه در تصادفات بيشتر مورد تخريب قرار مي گيرند، بيشتر مورد توجه سارقان است.
خالقي فرد با بيان اينكه با افزايش آمار تصادفات، سرقت قطعات نيز افزايش يافته است، گفت: به دليل آسيب پذير بودند بدنه و همچنين هزينه و زمان بر بودن تعمير آن، مالكان يا تعميركاران علاقه اي به تعمير مجدد نداشته و اقدام به تعويض مجدد محل آسيب ديده مي كنند.
هويت دادن به قطعات خودرو مانع از سرقت مي شود
وي با بيان اينكه حك باركد قطعات روي بدنه نقش بسزايي در كاهش سرقت قطعات خودرو دارد، گفت: متاسفانه خودروسازان به بهانه هزينه بر بودن اين اقدام از انجام چنين كاري سرباز مي زنند، در حالي كه هويت دادن به قطعات مانع از سرقت مي شود.
معاون مبارزه با سرقت پليس آگاهي ناجا با بيان اينكه 52 درصد سرقت ها مربوط به ربودن وسايل نقليه اعم از خودرو، لوازم داخل آن و موتورسيكلت است، گفت: بالغ بر 30 درصد از سرقت ها، مربوط به ربودن لوازم داخل خودرو است.
خالقي فرد در مورد طرح شناسنامه دار كردن مالخرها نيز گفت: شناسنامه دار كردن مجرمان، سارقان و مالخران لازم است، اما كافي نيست.
وي با بيان اينكه مالخران به عنوان انگيزه سارقان در سرقت لوازم محسوب مي شوند، گفت: كنترل محدوده تحت فعاليت مالخران در كنترل هرچه بيشتر اين قشر موثر است.
معاون مبارزه با سرقت پليس آگاهي ناجا افزود: يكي از جذابيت هاي سارقان براي ارتكاب مجدد، وجود مالخران است كه براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته امسال، سال برخورد و دستگيري مالخران است.
خالقي فرد با بيان اينكه ميزان وقوع سرقت خودرو در پنج ماهه نخست سال جاري، نسبت به مدت مشابه قبل، 44 درصد افزايش يافته است، گفت: انجام اقدامات پيشگيرانه در حوزه وقوع جزو وظايف پليس پيشگيري محسوب مي شود.
وي با بيان اينكه ميزان كشف به وقوع در پنج ماه سال جديد، 9/92 بوده كه 9/3 درصد افزايش يافته است، گفت: در پنج ماهه اول سال 91 موفق شده ايم در مجموع وقوع سرقت ها به ميزان 4/64 درصد را كشف كنيم.
معاون مبارزه با سرقت پليس آگاهي ناجا با بيان اينكه با اقدامات انجام شده در معاونت سرقت پليس آگاهي ناجا، ميزان كشفيات پليس آگاهي نسبت به سال گذشته افزايش يافته است، گفت: با اين حال ميزان وقوع نيز افزايش يافته است.
 


خرافه

انسان خرافه پرست به اقتضاي ميل به عوالم غيبي و به دليل شهوتي كه براي ارتباط با آن عوالم دارد، جذب انديشه هاي متافيزيكي مي شود؛ اما فقدان خرد كافي و تنبلي ذهن، او را در تشخيص سره از ناسره عاجز مي كند.
اثبات يا ابطال باورها و گزاره هاي متافيزيكي، آسان نيست. به همين دليل، درباره اين باورها، بيشتر سخن از ايمان است، نه علم. اثبات پذيري علمي، لزوما به معناي ابطال پذيري عقلي نيست. ماجراي اين گونه باورها، وراي عقلانيت جزئي و علوم تجربي است. اين ماورائيت، همچنان كه متافيزيك را بالاتر از آزمايش هاي تجربي مي نشاند، زمينه را براي سوء استفاده هاي احتمالي نيز هموار مي كند.
اصل توجه به عالم ماوراء به دلايلي كه محل اختلاف است. در اكثر قريب به اتفاق آدم ها وجود دارد. اين توجه، گاهي از طريق اديان و باورهاي مذهبي پاسخ مي گيرد و گاهي از راه هاي پراكنده و متفرقه. همين راه هاي نامعقول و غيررسمي نيز دسته بندي هاي ظريفي دارند كه از بودائيان تا فرقه هاي مانند شيطان پرستان را شامل مي شود به عبارت ديگر متافيزيك گرايي اعم از دينداري مستند و معنويت راستين است.
خرافات نيز، راهي دگر براي ارضاي حس متافيزيك گرايي در انسان است. خرافات در قياس با باورهاي صحيح و اصيل اديان، چند برگ برنده دارد كه گاهي آنها را بر دين گرايي معقول و پيراسته، چيره مي كند. به مثل، تجسم گرايي و ملموس سازي خرافات، براي عوام جذابيتي دارد كه باورهاي قلبي و انتزاعي اديان فاقد آن مي باشند.
خدا و مقدسات اديان، به نيروي خرد و انديشه، درك مي شوند؛ اما مقدساتي كه خرافات مي سازند، فقط اندكي به چشم و گوش انسان زحمت مي دهند و مفاهيم سنگيني را بر قلب او بار نمي كنند. انسان خرافه پرست، نخست به اقتضاي ميل به عوالم غيبي و به دليل شهوتي كه براي ارتباط با آن عوالم دارد، جذب انديشه هاي متافيزيكي مي شود؛ اما فقدان خرد كافي و تنبلي ذهن، او را در تشخيص سره از ناسره عاجز مي كند و ناگهان سر از عقايدي درمي آورد كه مگو و مپرس.
اين عقايد، معمولا مشابه عقايد صحيح و تأييد شده اديان هستند، اما ماهيتا با آنها تفاوت مي كنند. به عبارت ديگر، خرافات بيشترين سود را از مشابهت هاي ظاهري خود با اعتقادات اصيل ديني مي برند. براي نمونه در آيه 35 سوره مائده به ابتغاي وسيله سفارش شده است: «يا ايها الذين آمنوا اتقوا الله و ابتغوا اليه الوسيله و جاهدوا في سبيله لعلكم تفلحون: اي كساني كه ايمان آورده ايد از خدا پروا كنيد و به او [توسل و] تقرب جوييد و در راهش جهاد كنيد باشد كه رستگار شويد.»اين آيه كريمه، زمينه و مقدمه اي است براي باورمندي به توسل، اما از آيه برنمي آيد كه آن وسيله اي كه بايد آنرا بجوييم، چيست؟ با مراجعه به تفاسير معتبر، آشكار مي شود كه مراد از وسيله در اين آيه شريفه، احسان به ديگران، عمل صالح، ايمان، پرهيزگاري و اولياي الهي است. (ر.ك: ذيل آيه تفاسير مجمع البيان، التبيان و الميزان)
حتي اميرمؤمنان(ع) در نهج البلاغه به صراحت درباره مصاديق وسيله سخن گفته است: همانا بهترين وسيله اي كه جويندگان قرب به خداي سبحان به آن توسل مي جويند، ايمان به خدا و پيامبر و كلمه اخلاص و برپا داشتن نماز و دادن زكات و روزه ماه رمضان و حج خانه خدا و به جا آوردن عمره و پيوند با خويشان و صدقه دادن و كارهاي نيك است.
دستگاه خرافه، بي توجه به اين حقايق و هشدارها، از همين باور صحيح و قرآني، چنان عقيده فاسدي مي سازد كه فرسنگ ها با روح آموزه هاي توحيدي دين فاصله دارد؛ مثلا توسل به درخت، كوه، دريا، سنگ هاي منقوش به رد پاي كسي را هم مشمول «وابتغوا اليه الوسيله » مي كند. همين كژخواني در آيه «فاسالوا اهل الذكر» نيز اتفاق افتاده است و عده اي براي اهل ذكر مصاديقي ساخته اند كه به واقع، گمراهي است.بدين روست كه ريشه اكثر خرافات، يكي از باورها و آموزه هاي صحيح ديني و متافيزيكي است كه از آن سوءاستفاده شده است: تا نباشد راست، كي باشد دروغ/
آن دروغ، از راست مي گيرد فروغ.
در اين صورت، مبارزه با زمينه ها و ريشه هاي خرافه، چه معنايي پيدا مي كند؟ قطعا مراد مبارزه با گرايش هاي متافيزيكي جوامع انساني نيست؛ كسي كه با نفس اين گرايش مخالفتي ندارد. مخالفت با سوء استفاده هايي است كه از اين زمينه پاك و مقدس مي شود. آنچه ممكن و مطلوب است، تقويت نهادهاي ديني است تا گرايش هاي متافيزيكي و آخرت گرايي هاي مردم را به راه درست و هدايت و مديريت كند.
به گزارش مهر ،به هيچ وجه، مراد از تقويت نهادهاي ديني، تزريق پول و امكانات مالي به مؤسسات و مراكز و اشخاص حقيقي يا حقوقي، يا اعمال نظرهاي آمرانه در كار مراكز ديني نيست، كه اين شيوه نتيجه نداده است و پس از اين نيز نتيجه نخواهد داد؛ مگر نتيجه عكس.تقويت و غني سازي نهادهاي ديني و مذهبي، فقط از راه احترام به استقلال آنها و پذيريش حداقلي از تنوعات فكري است كه متأسفانه رو به ضعف و كاهش است. نهادهاي ديني فقط در صورتي از عهده مبارزه با خرافات برمي آيند كه راه نوانديشي را به روي خود نبسته باشند و به اندازه كافي از سعه صدر نيز برخوردار باشند.نهادي كه همه درها و پنجره ها را به روي خود بسته باشد و جز آنچه از او مي خواهند يا بر او تحميل مي كنند، وظيفه ديگري براي خود نشناسد، نه تنها از عهده مبارزه با هيچ باطلي برنمي آيد، بلكه خود نيز اندك اندك به كارخانه اي ديگر براي توليد خرافات تبديل مي شود.
 


60 درصد دانش آموزان فقر حركتي دارند

رئيس فدراسيون پزشكي ورزشي ايران با اشاره به اينكه 60 درصد دانش آموزان دچار فقر حركتي(كم تحركي) هستند، گفت: در 15 روز بازگشايي مدارس و آغاز تحصيل بايد مشكلات حركتي دانش آموزان در اندام هاي زانو، كتف و شانه آنان شناسايي شود.
لطفعلي پوركاظمي با اشاره به اينكه يكي از مهمترين مسائل دانش آموزان در دوران تحصيل به خصوص مقطع ابتدايي مسئله فقر حركتي آنان است، اظهار داشت: با انجام انواع ورزش ها، بسياري از مشكلات فقر حركتي دانش آموزان از جمله در اندام هاي زانو، شانه و كتف آنان برطرف مي شود.
وي با اشاره به يك سري از مشكلات دانش آموزان در زمينه مباحث استخواني و عضلاني كه مادرزادي است، افزود: با تشكيل كارگروه هايي كه شامل متخصصان پزشكي ورزشي و بهداشتي است بايد در 15 روز نخست بازگشايي مدارس اين مشكلات دانش آموزان تشخيص و به خانواده آنان اعلام شود.
پوركاظمي ادامه داد: با استفاده از علوم روانشناسي ورزشي و تغذيه مي توان بسياري از مشكلات دانش آموزان از جمله مشكلات آناتومي آنان را با مشاوره هاي پزشكي و ورزشي درمان كرد.
وي به مسئله كوله پشتي دانش آموزان نيز كه بايد سنگين نباشد اشاره كرد و گفت: استفاده از كوله پشتي هاي استاندارد با وزن مناسب براي تقسيم وزن در پشت دانش آموزان با استفاده از مشاوره هاي كه در مدارس هستند بسيار مي تواند كارايي داشته باشد.
رئيس فدراسيون پزشكي ورزشي ايران با اشاره به اينكه حدود 60 درصد از كودكان به خصوص دانش آموزان دچار اشكالات در حركت و فقر حركتي هستند، بيان داشت: اغلب اين دانش آموزان به صورت منظم و استاندارد ورزش نمي كنند و غالباً در كوچه ها به حركات جسماني غيرورزشي مي پردازند در حالي كه بايد روزانه نيم ساعت ورزش مناسب داشته باشند و با رژيم غذايي نيز مراقبت هاي ويژه اي براي جلوگيري از بيماري هاي قلبي و عروقي در سنين بالا صورت پذيرد.
پوركاظمي خاطرنشان كرد: وزن دانش آموزان به همراه قد آنان بايد تنظيم شود تا دانش آموزان دچار قوز نشوند و در اين زميه بررسي ديد چشم دانش آموزان نيز از اهميت ويژه اي برخوردار است و تمام اين موارد بايد در مدارس براي دانش آموزان كنترل شود.
 


رئيس پليس فتا:
ايجاد درگاه مشترك بانك ها فيشينگ را كاهش مي دهد

رئيس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات نيروي انتظامي با بيان اينكه ايجاد يك درگاه مشترك براي بانك ها راه حلي مناسب براي كاهش سرقت از طريق فيشينگ است، گفت: اين مسئله در جلسات رسمي اعلام شده است.
سردار كمال هاديانفر در مورد صفحه فيشينگ (جعلي)، گفت: در واقع كشفيات پليس در اين حوزه بسيار زياد است كه متاسفانه درصد زيادي از مجرمان با هدف كنجكاوي اين صفحات را ايجاد مي كند.
وي با بيان اينكه برخي مجرمان به مسئله ايجاد صفحه فيشينگ نگاه محرمانه دارند، گفت: با اين حال انگيزه فرد مهم نيست كه به بهانه ارضاي كنجكاوي، سرگرمي يا انجام اعمال مجرمانه باشد، چرا كه هر فردي كه اقدام به ايجاد صفحه جعلي كند، برابر قانون برايش مجازات تعيين شده است.
هاديانفر در مورد برخي مشكلات ايجاد شده در ايجاد صفحه فيشينگ براي برخي بانك هاي كشور، گفت: يك راهكار كلي به بانك مركزي رسماً اعلام شده و در اين راهكار پليس به بانك پيشنهاد كرده است كه يك درگاه مشترك ايجاد شود. رئيس پليس فتاي ناجا با اعلام اين خبر كه پليس فتا رسماً از بانك مركزي خواسته است كه تنها يك درگاه براي بانك هاي ايران ايجاد كند، گفت: براساس اين طرح يك صفحه و درگاه به نام بانك مركزي ايجاد شده و كاربران با وارد شدن به اين صفحه مي توانند وارد درگاه هاي بانك هاي ديگر شوند.
وي با بيان اينكه با ايجاد تنها يك صفحه و يك لوگو از بانك ها، ضريب اطمينان مردم نيز افزايش خواهد يافت، گفت: اين پيشنهاد رسماً به رئيس بانك مركزي اعلام شده است و اگر اين اتفاق نيفتد، جرايم مربوط به فيشينگ تا حد زيادي كاهش مي يابد.
هاديانفر با بيان اينكه در حال حاضر وقتي نام بانكي را جست وجو (search) مي كنيم، چندين درگاه و صفحه در مورد آن بانك مربوطه باز مي شود، گفت: وجود صفحات متعدد اين فرصت را به مجرمان مي دهد كه نسبت به ايجاد صفحه فيشينگ اقدام كنند و بايد يادآور شويم كه وجود يك درگاه مطمئن براي بانك ها ضريب اطمينان مردم را نيز افزايش مي دهد.
پيشنهاد پليس براي ايجاد يك درگاه مركزي در دانشگاه آزاد
رئيس پليس فتاي ناجا با اشاره به پرونده دانشگاه آزاد نيز گفت: پيشنهاد مشابهي را نيز پليس با دانشگاه آزاد مطرح كرد كه دانشگاه آزاد يك درگاه مركزي ايجاد و سايت هاي استاني و منطقه اي از اين درگاه در دسترس قرار گيرد.
بانك ها بايد از هزينه هاي ميلياردي شان صرف تامين و ارتقاي ضريب امنيت كنند
وي با بيان اينكه پليس در مورد برداشت هاي غيرمجاز نيز از بانك مركزي درخواست هايي داشته است، گفت: بانك ها بايد از هزينه هاي ميلياردي كه كسب مي كنند، بخشي را براي تامين و ارتقاي ضريب امينت بگذارند.
هاديانفر با بيان اينكه از بانك هاي دولتي خواسته شده كه به مانند بانك هاي خصوصي مقدار واريز و برداشت را براي صاحب حساب پيامك كنند، گفت: اگر اين اتفاق رخ دهد، حجم زيادي از پرونده هاي متشكله در پليس فتا كاسته مي شود.
رئيس پليس فتاي ناجا با بيان اينكه برخي از مردم تراكنش مالي بالايي دارند، به گونه اي كه كسر و سرقت از حسابشان را متوجه نمي شوند، گفت: رسماً در نامه اي به رياست بانك مركزي ارسال پيامك تغيير در حساب ابلاغ شده است.
وي افزود: برداشت هاي غيرمجاز از حساب مالباختگان ناشي از بي مبالاتي در استفاده از يوزر و پس وورد و همچنين سهل انگاري مالباختگان و سودجو بودن سارقان است. گفتني است در شيوه فشينگ كلاهبردار با ساختن صفحه جعلي كه معمولا آدرس اين صفحه جعلي با آدرس سايت اصلي داراي تفاوتي جزئي است، اقدام به دريافت اطلاعات حساب و رمزهاي عبور كاربر مي كند، در حالي كه در دسكتاپ فيشينگ صفحه جعلي داراي تمام مشخصات و حتي آدرس يكسان با صفحه اصلي است و اين شگرد نيازمند اجراي يك بدافزار روي سيستم قرباني است كه روش تشخيص دسكتاپ فيشينگ براي كاربران معمولي دشوار است زيرا اقدامات محرمانه پشت پرده صورت مي گيرد و باتوجه به گسترش روزافزون اين دسته از جرايم و براي جلوگيري از به دام افتادن در فشينگ لازم است كاربران به آدرس سايت دقت كنند و از لينك هايي كه در سايت ها يا ايميل ها براي آنان آورده شده براي ورود به صفحات پرداخت الكترونيكي استفاده نكنند.


 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14