(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 4 مهر 1391 - شماره 20315

قيمت هر كيلو شير خام 930 تومان تعيين شد
بانك ها ارز در اختيار مردم را با قيمت روز مركز مبادله مي خرند
سازمان كشورهاي عربي عضو اوپك:
ايران بالاترين رشد ذخاير گازي جهان را دارد
مديرعامل جديد خبر داد
سهام عدالت در فرابورس پذيرفته مي شود
كوتاه اقتصادي
استقبال مجامع بين المللي
از دستاوردهاي ايران در نوسازي ناوگان فرسوده
نابساماني در بازار مصالح ساختمان
قيمت مسكن را افزايش داد
يك مقام مسئول كارگري خبر داد
احتمال افزايش دستمزد كارگران در نيمه دوم سال
معاون وزير تشريح كرد
برنامه هاي وزارت نيرو براي تأمين سوخت زمستاني نيروگاه ها
آغاز ساخت مخازن زيرزميني ذخيره سازي نفت
غضنفري خبر داد
توافق براي كنترل قيمت و كسري فولاد


قيمت هر كيلو شير خام 930 تومان تعيين شد

مديرعامل اتحاديه مركزي دامداران از تثبيت قيمت شيرخام به كيلويي 930 تومان خبر داد.
سعيد سلطاني سروستاني در گفت وگو با ايسنا گفت: طبق كميته تخصصي بررسي قيمت شير و لبنيات كه روز يكشنبه برگزار شد، هر كيلو شيرخام با بار ميكروبي 100 هزار و 2/3 درصد چربي كيلويي 930 تومان بايد از دامدار خريداري شود.
وي افزود: براساس مصوبه كارگروه به ازاي هر 1/0 درصد چربي مازاد شير 10 تومان بر قيمت افزوده مي شود.
وي اظهار كرد: با توجه به اين كه تفسيرات گوناگوني از كيفيت شيرخام پايه مي شد در حال حاضر مشخصات اين محصول به 100 هزار بار ميكروبي و 2/3 درصد چربي تثبيت شد تا با قيمت هاي شيرخام و به تبع آن تغيير قيمت لبنيات بازي نكنند.
سلطاني همچنين از حذف دو نرخي بودن محصولات لبني خبر داد و گفت: سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان براساس شيرخام 930 توماني قيمت انواع محصولات لبني را آناليز و مشخص كرده است.
مديرعامل اتحاديه مركزي دامداران افزود: اين قيمت ها براي دامداران و كارخانه هاي لبني لازم الاجراست و در صورت هرگونه تخلف در قيمت فروش اين محصول سازمان تعزيرات حكومتي موظف به برخورد است.
وي خاطرنشان كرد: بر اين اساس هر 15 روز يكبار قيمت هاي فروش شيرخام و فرآورده هاي لبني رصد خواهد شد.
سلطاني افزود: هم چنين ماهانه قيمت نهاده ها و خوراك دامي مورد بررسي قرار مي گيرد و هرگونه افزايش قيمت و تغيير نهاده ها در قيمت شير خام لحاظ خواهد شد.
تهاتر گوشت با نهاده
وي همچنين از ارائه پيشنهاد تهاتر گوشت قرمز با نهاده هاي يارانه اي به وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد.
سلطاني سروستاني در خصوص اقدامات اتحاديه سراسري دامداران براي تهاتر گوشت با نهاده اظهار داشت: در اين اتحاديه به نمايندگي از طرف همه دامداران گوشتي كشور چندين بار هم به صورت شفاهي و هم بصورت كتبي از مسئولان مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست كرده ايم كه آمادگي داريم همانند تفاهم نامه اي كه براي تامين شير با ما منعقد كرده اند تفاهم نامه اي هم براي عرضه گوشت منعقد كنيم.
وي افزود: متاسفانه تاكنون پاسخي از مسئولان ذيربط در وزارت صنعت، معدن و تجارت براي انجام اين كار دريافت نكرده ايم.
مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران ايران اضافه كرد: بر اين اساس، اگر قرار است مسئولان امر در وزارت صنعت، معدن و تجارت تفاهم نامه اي را با اين اتحاديه براي تامين گوشت كشور منعقد كنند، بايد هر كيلوگرم گوشت قرمز را با قيمت تمام شده از دامداران خريداري كنند و نهاده با قيمت يارانه اي در اختيار دامداران بگذارند.
وي در عين حال تصريح كرد: البته براي عرضه يك كيلوگرم گوشت اعم از گوشت گوساله و گوسفند به چند برابر نهاده اي كه شركت پشتيباني امور دام در ازاي دريافت شير در اختيار دامداران مي گذارد، نياز است چرا كه خوراك دام گوشتي با خوراك دام شيري تفاوت زيادي دارد.
 


بانك ها ارز در اختيار مردم را با قيمت روز مركز مبادله مي خرند

معاون ارزي بانك مركزي اعلام كرد: از هفته آينده امكان فروش ارز توسط مردم در شعب برخي بانك ها فراهم خواهد شد.
مينو كياني راد ديروز پس از آغاز به كار مركز مبادله ارز گفت: از هفته آينده برخي بانك هاي عامل مي توانند ارز موجود در دست مردم را از آنها خريداري كنند و مردم با اين كار ديگر نيازي به مراجعه به صرافي ها نخواهند داشت.
وي در پاسخ به اين سوال كه اين ارز با چه قيمتي از مردم خريداري مي شود؟ گفت: قيمت آن همان عددي است كه در مركز مبادله دارندگان و متقاضيان ارز وجود دارد.
كياني راد در پاسخ به اين سوال كه طبيعتا مردم دوست دارند ارز خود را با قيمت بيشتر كه در بازار آزاد يا صرافي ها مبادله مي شود، به فروش برسانند بنابراين چگونه چنين طرحي ارائه شده است؟ توضيح داد: يافته هاي ما نشان مي دهد كه مردم بيشتر به بانك ها اطمينان دارند تا صرافي ها، ضمن اين كه در ارقام بالا مردم ترجيح مي دهند با بانك معامله كنند تا يك دلال در بازار آزاد.
معاون ارزي بانك مركزي از اعلام نرخ دلار براي واردكنندگان در مركز مبادله دارندگان و متقاضيان ارز خودداري كرد و گفت: اعلام اين نرخ از سوي من ممكن است چالش هايي در بازار ايجاد كند.
وي گفت: متقاضيان ارز با مراجعه روزانه به مركز مبادله ارز مي توانند قيمت روز را دريافت كنند، اما اعلام نرخ از طرف ما ممكن است دوباره چالش هايي در بازار ايجاد كند.
او با اعلام اين كه نرخ دلار آزاد هم اكنون روند نزولي طي مي كند، گفت: نرخ تعادلي در نرخ نامه بانك مركزي به صورت روزانه به اين مركز اعلام مي شود.
گفتني است قيمت ارز كشف شده ديروز در مركز مبادله ارز 2404 تومان يعني 2 درصد زير قيمت بازار آزاد بود.كياني راد در ادامه اظهاراتش با تاكيد بر اين كه براي شروع كار فعلا كالاهاي اولويت سوم تا پنجم مي توانند از ارز موجود در اين بازار استفاده كنند، افزود: اميدواريم با عرضه بيشتر ارز بتوانيم پاسخگوي ساير نيازها باشيم.
وي درباره چگونگي تعيين نرخ ارز در مركز مبادله متقاضيان و دارندگان ارز گفت: نرخ ارز هر روز با محاسبه سبدي از ارز نرخ هاي روز گذشته و با محاسبه دو درصد زير آن قيمت تعيين مي شود.
كياني راد با اعلام اين خبر كه در اين مركز همه ارزهاي ارائه شده توسط وزارت نفت و صندوق توسعه ملي و نيز بانك مركزي ارائه خواهد شد گفت: اين ارزها مي تواند شامل دلار، يورو و يا ساير ارزهاي موجود باشد. البته نوع آن بررسي به تامين كننده ارز دارد.
وي افزود: تمام اقدامات در اين مركز الكترونيكي و انجام مبادلات هم الكترونيكي است بنابراين ارز فيزيكي در اين مركز جابه جا نخواهد شد.
معاون بانك مركزي با تاكيد بر اين كه در اين مركز براي مبادله ارز كارمزدي معادل اعداد رايج در صرافي ها ارائه خواهد شد، گفت: اين معاملات ماليات ندارند و در نهايت قيمت ارز براي متقاضي ارزان تر از بازار خواهد بود.
وي افزود: متقاضيان مطمئن باشند كه ارز مورد نياز آنها در اين مركز موجود است. بنابراين نگراني از اين بابت وجود ندارد، در حالي كه در بازار غيررسمي اين اطمينان وجود ندارد و ارز در صرافي ها اغلب به صورت حواله است.
خاطرنشان مي شود، مركز مبادله ارز ديروز با حضور برخي مسئولان در ساختمان شهيد اسدالله زاده وزارت صنعت معدن و تجارت در ضلع شمال غربي ميدان ولي عصر(عج) تهران افتتاح شد.
انجام امور متقاضيان ارز
طي 2 روز
پس از افتتاح مركز فوق، حميد صافدل رئيس كل سازمان توسعه تجارت گفت: شفاف سازي نرخ ارز و مديريت واردات 2 هدف مهم مركز مبادلات ارزي است.
صافدل به فارس گفت: تلاش شده تا در اين مركز از رفت وآمد ارباب رجوع جلوگيري شود و با حضور نماينده بانك مركزي و بانك هاي عامل امور مربوط به كارشناسي بانك انجام شده و شعبي كه متقاضي بايد به آن مراجعه كند تعيين مي شود.
صافدل افزود: كليه امور مربوط به اين مركز پس از ثبت سفارش در كمتر از 2 روز به انجام مي رسد و متقاضيان ارز مي توانند ارز خود را دريافت كنند.

 


سازمان كشورهاي عربي عضو اوپك:

ايران بالاترين رشد ذخاير گازي جهان را دارد

سازمان كشورهاي عربي عضو اوپك در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد: جمهوري اسلامي ايران طي 5 سال اخير بالاترين رشد ذخاير گازي جهان را داشته است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اينترنتي بيزينس 24، سازمان كشورهاي عربي عضو اوپك اعلام كرد: افزايش ذخاير گازي ايران، امارات و شوروي سابق موجب شده تا ميزان ذخاير جهاني گاز تا پايان سال 2011 ميلادي بيش از 21 تريليون متر مكعب افزايش يابد.
براساس اين گزارش: روسيه همچنان بزرگترين ذخاير گازي جهان را در اختيار دارد و پس از اين كشور، ايران و قطر در رتبه هاي دوم و سوم هستند. اين گزارش افزود: امارات دومين اقتصاد بزرگ در بين كشورهاي عربي بيش از 6 تريليون متر مكعب ذخاير گازي در اختيار دارد. عربستان، آمريكا و تركمنستان نيز در رتبه هاي چهارم تا ششم قرار دارند و امارات نيز از اين لحاظ در رتبه هفتم جهان قرار دارد.
بر اين اساس، ميزان ذخاير جهاني گاز طبيعي از
9/172 تريليون متر مكعب در پايان سال 2007 ميلادي به بيش از 8/193 تريليون متر مكعب تا پايان سال 2011 ميلادي رسيده است.
ايران با بيشترين ميزان رشد ذخاير گازي در اين مدت روبرو شده است. ذخاير گازي ايران از 8/26 تريليون متر مكعب به بيش از 33 تريليون متر مكعب افزايش يافته است.
ذخاير گازي تركمنستان نيز به 5/7 تريليون متر مكعب رسيده است و ذخاير گازي آمريكا نيز از 9/5 تريليون به بيش از 7/7 تريليون متر مكعب رسيده است.
ميزان ذخاير گازي روسيه و ساير كشورهاي شوروي سابق نيز از 57 تريليون متر مكعب به بيش از 3/61 تريليون متر مكعب رسيده است.
ذخاير گازي روسيه نيز در اين مدت بدون تغيير باقي مانده و به بيش از 5/47 تريليون متر مكعب رسيده است.
روسيه بيش از يك چهارم ذخاير گازي جهان را در اختيار دارد.
ميزان ذخاير گازي قطر نيز از 6/25 تريليون متر مكعب به كمتر از 2/25 تريليون متر مكعب كاهش يافته است.
ذخاير گازي عربستان نيز از 3/7 تريليون به بيش از 01/8 تريليون متر مكعب رسيده است. ذخاير گازي امارات نيز به 09/6 تريليون متر مكعب رسيده كه اين رقم معادل 1/3 درصد كل ذخاير جهاني گاز است.
 


مديرعامل جديد خبر داد

سهام عدالت در فرابورس پذيرفته مي شود

مديرعامل جديد فرابورس مهمترين برنامه هاي خود را اعلام كرد و گفت: پذيرش سهام عدالت، كاهش زمان تسويه اوراق مشاركت و عضويت در فدراسيون بورس هاي اروپايي و آسيايي از مهمترين اين برنامه هاست.
امير هاموني مهمترين برنامه هاي خود را اعلام كرد و گفت: در حوزه عمليات، پذيرش، امور اعضا و تحقيق و توسعه برنامه هاي ويژه اي تدوين شده كه بخشي از آن ادامه برنامه هاي قبلي فرابورس و بخشي برنامه هاي جديد است كه اميدواريم با كمك همكارانم، هيات مديره، دست اندركاران بازار سرمايه و اصحاب رسانه عملياتي شود.
هاموني با بيان اين كه برنامه ريزي ويژه اي براي پذيرش سهام شركت هاي سهامي عدالت استاني تدوين شده تاكيد كرد: افزايش پذيرش شركت هاي جديد و انواع اوراق مشاركت و صكوك مهمترين برنامه هاي بخش پذيرش محسوب مي شوند.
مديرعامل فرابورس برنامه هاي بخش عمليات و نظارت را اينگونه تشريح كرد و گفت: مهمترين برنامه در اين حوزه كاهش زمان تسويه اوراق مشاركت و اوراق با درآمد ثابت است كه در صورت مهيا شدن بسترهاي آن زمان تسويه اين اوراق لحظه اي خواهد شد و به محض اينكه فروشنده اوراق را بفروشد وجوه آن به حسابش واريز مي شود.
به گفته وي عرضه اوليه سهام شركت هاي پالايش نفت تهران و لاوان يكي ديگر از برنامه هاي بخش عمليات و نظارت محسوب مي شود.
هاموني در ادامه گفت: پيگيري براي انجام و ثبت افزايش سرمايه 100 درصدي شركت و ايجاد كميته حسابرسي داخلي از برنامه هاي حوزه مالي به حساب مي آيد كه اميدوارم در كنار پيگيري براي تحويل ساختمان، تجهيز و جابه جايي فرابورس ايران محقق شود.
مديرعامل فرابورس در خصوص برنامه هاي بخش تحقيق و توسعه اينگونه توضيح داد: تدوين سند راهبردي و برنامه استراتژيك و عضويت فرابورس ايران در فدراسيون جهاني بورس ها و فدراسيون بورس هاي اروپايي و آسيايي از مهمترين برنامه هاي اين بخش است كه اميدوارم فرابورس را به جوامع بين المللي متصل كند.
 


كوتاه اقتصادي

¤ رئيس هيأت عامل ايميدرو از ايجاد معاونت جديد «معدن و اكتشاف» خبر داد. فريدون احمدي در نشست معاونان ايميدرو اظهار داشت: با توجه به جايگاه ويژه ايميدرو در سرمايه گذاري و توسعه كشور، اين سازمان بايد به صورت يك ستاد تخصصي عمل كند به طوري كه 70 درصد آن را واحدهاي تخصصي و 30 درصد آن را واحدهاي پشتيباني تشكيل دهد. وي ادامه داد: معاونت جديد معدن و اكتشاف ايجاد شد تا فعاليت ها به صورت تخصصي تر شده و متخصصان فعال در اين مجموعه، با كارايي بهتر، امور معادن و صنايع معدني را به پيش برند.
¤ قرعه كشي مسابقه بزرگ آزادسازي خرمشهر 20 مهرماه همزمان با زمان برگزاري جشنواره و نمايشگاه بين الملل رسانه هاي ديجيتال برگزار خواهد شد و افراد برتر معرفي مي شوند.مسابقه بزرگ آزادسازي خرمشهر به ابتكار مركز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال و به منظور بهره برداري از ظرفيت هاي نوين حوزه تلفن همراه در جهت پيشبرد اهداف فرهنگي دفاع مقدس از سه خردادماه آغاز به كار كرد و در بازه زماني 45 روزه، با مشاركت كاربران تلفن همراه به كار خود ادامه داد.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 62 ميليون اوراق بهادار به 207 ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را ذوب آهن اصفهان در بازار دوم با جابجايي 14 ميليون و 387 سهم و با نرخ 2 هزار و 44 ريال داشت. كمترين حجم معاملات را افرانت در بازار اول فرابورس با جابجايي 2 هزار و 165 سهم و با قيمت پاياني 9 هزار و 657 ريال كسب كرد.
¤ بانك صادرات ايران در راستاي ترويج فرهنگ بانكداري الكترونيك تا پايان شهريورماه سال جاري بالغ بر 29 ميليون و 500 هزار فقره انواع كارت هاي الكترونيكي صادر نموده است. به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران، اين بانك در راستاي رضايت مندي مشتريان و افزايش سطح دسترسي هموطنان به خدمات بانكداري نوين تا پايان شهريور ماه 29 ميليون و 500 هزار كارت الكترونيكي بانكي را صادر و به متقاضيان تحويل نموده است. از مجموع كارت هاي صادره، حدود 21 ميليون فقره سپهر كارت، 4/7 ميليون فقره كارت هديه و 3/7 ميليون فقره بن كارت صادر و تحويل مشتريان شده است.بانك صادرات ايران با ارايه انواع كارت هاي الكترونيكي، خدمات ويژه اي را به دارندگان اين كارت ها ارايه مي دهد و آمار استقبال عمومي از سپهر كارت حاكي از خدمات ويژه و مطلوبي است كه هموطنان دارنده اين كارت ها از آن بهره مند مي شوند.
¤ رئيس سازمان دامپزشكي كشور با تأكيد بر اينكه تاكنون گزارشي مبني بر ورود گوشت آلوده به كشور نداشته ايم، گفت: فعلاً برنامه اي براي قطعه بندي گوشت مرغ نداريم.
¤ در حالي كه طبق وعده ايران خودرو قرار بود تحويل رانا به خريداران از مهر ماه شروع شود، هنوز دعوت نامه هاي اين شركت براي مشتريان ارسال نشده و قيمت قطعي رانا نيز مشخص نشده است.نماينده فروش يكي از نمايندگي هاي ايران خودرو در اين مورد به خبرگزاري فارس گفت: هنوز دعوت نامه هاي مربوط به فروش رانا از سوي ايران خودرو براي نمايندگي ها ارسال نشده و به همين دليل تحويل اين خودرو شروع نشده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2620، 2621، 2265، 2266، 2201 الي 2205، 2254 الي 2259، 2276 الي 2279، 5546، 5564 الي 5568، 5513، 5514، 5517، 5570 الي 5579، 3350 الي 3355 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
 


استقبال مجامع بين المللي

از دستاوردهاي ايران در نوسازي ناوگان فرسوده

دستاوردهاي ايران در نوسازي ناوگان فرسوده، مورد استقبال مجامع بين المللي قرار گرفت.
هشتمين كنگره سالانه بين المللي ضايعات فلزي در شانگهاي چين برگزار شد. در اين كنگره نمايندگان از بخش خصوصي كشورمان و ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت نيز حضور داشتند. به گزارش پايگاه اطلاع رساني اين ستاد، نمايندگان بخش خصوصي فعال در حوزه خروج خودروهاي فرسوده، با برگزاري حداقل 10 جلسه با نمايندگان ساير كشورها از جمله هيئت هاي سنگاپور، چين، پاكستان، امارات و...، زمينه انتقال تجربيات، دانش و فناوري هاي نوين در حوزه اسقاط و بازيافت خودرو را ميان ايران و اين كشورها فراهم آوردند.
هيئت ايراني در غرفه جمهوري اسلامي ايران در نمايشگاه جانبي كنگره، تجربه 6 ساله كشورمان را در زمينه نوسازي ناوگان و بازيافت خودروهاي فرسوده براي شركت كنندگان و بازديدكنندگان تشريح كردند.
اميررضا رجبي، معاون نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت كشور از سوي هيئت ايراني شركت كننده، در دومين روز برگزاري كنگره طي سخناني، اقدامات و موفقيت هاي كسب شده و همچنين برنامه ها و جهت گيري هاي ايران را تشريح كرد.
وي در اين همايش، گزارشي از روند اسقاط يك ميليون و 300 خودروي بازيافتي در ايران ارائه داد كه اين گزارش مورد استقبال ساير كشورهاي شركت كننده در اين همايش قرار گرفت و نمايندگان اين كشورها ضمن مذاكره با نمايندگان كشورمان، خواهان همكاري و دريافت دانش ايران در اين زمينه شدند.
همچنين هيئت ايراني در ادامه سفر خود از چند واحد صنعتي بازيافت خودرو در شانگهاي كه يكي از مدرنترين مراكز اسقاط و بازيافت خودرو در اين كشور است بازديد نمودند.
گفتني است: كنگره بين المللي ضايعات فلزي هر ساله با حضور كشورهاي مختلف در شانگهاي چين برگزار مي شود.
 


نابساماني در بازار مصالح ساختمان

قيمت مسكن را افزايش داد

رئيس كانون انبوه سازان مسكن نابساماني در بازار مصالح ساختمان را موجب افزايش قيمت مسكن دانست.
به گزارش خبرگزاري ها ايرج رهبر ديروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالي مبني بر اين كه قيمت تمام شده مسكن در شش ماه ابتدايي سال جاري نسبت به پارسال چه ميزان رشد داشته اظهار داشت: چهار مولفه قيمت زمين، ماشين آلات، كارگران ساختماني و مصالح ساختماني بر قيمت تمام شده ساختمان تاثير بسزايي دارد.
وي ادامه داد: در چند ماه گذشته به هر حال رشد قيمت مصالح ساختماني را شاهد بوديم اما همه به خوبي مي دانيم كه بخش مسكن بايد كمترين تاثير را به خاطر تغيير و تحولات نرخ ارز بر خود ببيند.
رهبر ادامه داد: طي شش ماه گذشته با توجه به رشد قيمت مصالح ساختماني، افزايش دستمزدها و رشد قيمت زمين، قيمت تمام شده ساخت و ساز 30 درصد رشد داشته است.
وي تاكيد كرد: اگر توليد مسكن به عرضه نزديك شود تثبيت قيمت مسكن حاكم خواهد شد، بنابراين اگر عرضه مسكن تحريك شود رقابت در ساخت و ساز افزايش و شاهد كاهش قيمت مسكن خواهيم بود.
وي همچنين گفت: بايد كار ساخت و ساز را به متخصص بسپاريم. اين كار بايد اجباري شود اين كه عمر ساختمان هاي ما زير 30 سال است، به دليل ورود هر فردي با هر حرفه اي به بازار ساخت و ساز مسكن است. اين كه مهندس ناظر سه بار در پروسه ساخت يك مسكن نظارت مي كند، كافي نيست. فعالان عرصه ساخت و ساز بايد صلاحيت خود را از وزارت راه و شهرسازي دريافت كنند.
گراني ارز نبايد بر قيمت مصالح اثر بگذارد
در همين حال رئيس مركز تحقيقات ساختمان هم در خصوص تاثير قيمت مصالح ساختماني در قيمت تمام شده مسكن در سال جاري گفت: عمده ترين مصالح به كار رفته در صنعت ساختمان داخلي است و فقط افزايش قيمت ناشي از تورم معمول كشور است كه دو سال گذشته به دليل اجراي قانون هدفمندي يارانه ها تا حدودي افزايش پيدا كرد.
سيدمحمود فاطمي عقدا كه با خبرنگاران سخن مي گفت، افزود: گراني ارز و يا تحريم ها نمي تواند اثري بر قيمت مصالح ساختماني داشته باشد، ضمن اين كه مركز تحقيقات راه و مسكن تلاش دارد تا راه هاي سبك سازي و جلوگيري از پرت مصالح را اجرايي كند.
وي در مورد تاثير افزايش قيمت ارز در ساخت و سازهاي شخصي بيان كرد: كنترل قيمت مصالح ساختماني وظيفه وزارت صنعت، معدن و تجارت است و بايد بررسي شود كه چرا با وجود اين كه عمده مصالح ساختماني توليد داخل است قيمت مصالح افزايش پيدا كرده است.
وي افزود: مطرح شدن پروژه هاي بزرگ، رونق ساخت وساز، تغيير نگرش و ديدگاه و سبك زندگي از خانه هاي مستقل به مجتمع هاي بزرگ مسكوني از تغييراتي است كه نياز به مسايل حقوقي را بيشتر مي كند.
رئيس مركز تحقيقات ساختمان تصريح كرد: داشتن قوانين محكم براي حفظ حقوق شهروندان و متقاضيان و سازندگان از مسايل مهمي است و بايد از سوي قانو نگذاران و خارجيان مورد توجه قرار گيرد.
فاطمي عقدا با بيان اين كه حقوق ساختمان در كشورهاي ديگر، رشته دانشگاهي است افزود: ناظران ما در عرصه ساخت و ساز آگاهي چنداني از حقوق ساختماني ندارند و قوانين جامع، الزامات اجرايي و آيين نامه ها مسايلي هستند كه خريداران و ناظران اطلاع بسيار اندكي در اين خصوص دارند بنابراين در حوزه ساخت و ساز و نظارت با مشكل جدي مواجه هستيم.
فاطمي عقدا با اشاره به اين كه خريداران پس از خريد يك ساختمان با مشكلات زيادي مواجه مي شوند اما راهكار قانوني براي آن وجود ندارد، گفت: اين مسايل ناشي از عدم توجه به قانون و صنعت ساختمان است و حكم پرونده هاي قضايي هم به همين دليل بسيار بالاست.
وي با اشاره به پيش فروش ساختمان و مشكلاتي كه براي مردم به وجود آمده است، گفت: خلاء قانوني در خصوص پيش فروش ساختمان وجود دارد، زيرا يك شخص مي تواند در جرايد عمومي تبليغات گسترده انجام دهد و پس از دريافت پول از مردم ناگهان متواري شود اما راهكار قانوني مطمئني در اين خصوص وجود ندارد.
 


يك مقام مسئول كارگري خبر داد

احتمال افزايش دستمزد كارگران در نيمه دوم سال

نمايندگان كارگري به دنبال طرح دوباره افزايش دستمزد سال جاري در شوراي عالي كار و ترميم آن در نيمه دوم 91 هستند.
به گزارش مهر، موضوع تعيين حداقل دستمزد ساليانه بيش از 10 ميليون كارگر و مشمول قانون كار به دلايلي مانند ناتواني شوراي عالي كار در انطباق تصميمات نهايي با واقعيت هاي معيشتي و نرخ تورم، همچنين اظهار ناتواني كارفرمايان در تأمين دستمزدهاي واقعي و تلاش دولت به دستوري بودن مصوبه نهايي؛ ساليان متمادي است كه به چالش مهمي در بين ذينفعان بازار كار تبديل شده است.
برپايه اين گزارش، طبق دلايلي كه برشمرده شده امروز شايد دو دهه از تعيين حداقل دستمزدهاي واقعي و منطبق بر واقعيت هاي هزينه و درآمد خانواركارگري مي گذرد و متأسفانه هر سال نيز به افزايش شكاف جديد در هزينه ها و درآمد كارگران دامن زده مي شود.
ساليان متمادي است كه كارگران تلاش مي كنند تا به روش هاي علمي و مستند، درخواست هاي خود را در شوراي عالي كار به منظور تعيين حداقل دستمزد مناسب براي كارگران و مشمولان قانون به كار گيرند، اما در نهايت سايه تصميمات دستوري و از پيش تعيين شده است كه بر مناسبات بين كارگران و كارفرمايان سايه مي افكند.
اينكه در دو فصل پاياني سال كارشناسان كارگري كشور اقدامات وسيعي را به منظور كشف درصد افزايش حداقل دستمزد متناسب با واقعيت و تورم انجام مي دهند و در واپسين روزهاي هر سال، دولت تصميم و نظر خود را بر ديدگاه كارگران و كارفرمايان ديكته مي كند؛ باعث كمرنگ شدن تأثيرگذاري كانون هاي عالي كارگري بر پيگيري حقوق نيروي كار شده است.
يكي از مقامات كارگري در اين باره و اينكه نمايندگان دولت به راحتي در نشست هاي پاياني شوراي عالي كار نظرات خود را به كارگران و كارفرمايان اعلام و تقريباً همان خواسته را نيز نهايي مي كنند، گفت: به عنوان نمونه سال گذشته كارگران درخواست افزايش 42 درصدي حداقل دستمزد را داشتند كه براي آن كار كارشناسي انجام شده بود.
وي معتقد است، دولت به عنوان كارفرماي بزرگ نظرات قوي تر و تأثيرگذارتري را در شوراي عالي كار در زمان تعيين حداقل دستمزدهاي ساليانه ارائه مي كند ولي كارگران توان تأثيرگذاري بيشتر از 3 راي را در تصميم گيري ها ندارند كه البته آن نيز مي تواند اعمال نشود و تصميم نهايي با 3 نظر كارفرمايان و 3 نظر دولت تصويب و نهايي شود!
افزايش يكباره قيمتها در سبد معيشت خانوار و كاهش قدرت خريد كارگران پس از تعيين حداقل دستمزد 389 هزار و 700 توماني سال جاري، باعث به راه افتادن برخي زمزمه ها درباره امكان طرح دوباره افزايش دستمزد نيمه دوم سال در شوراي عالي كار شده است.
مسعود نيازي با بيان اينكه متأسفانه پس از تعيين حداقل دستمزد 389 هزار و 700 توماني سال جاري، بررسي ها نشان داد كه افزايش 18 درصدي امسال دستمزدكارگران فقط تا ارديبهشت ماه در سبد معيشت آنها تأثير داشته است، گفت: مسئله مربوط به عدم انطباق مزد يا نيازهاي واقعي كارگران، يك معضل و مشكل جدي در جامعه كارگري تلقي مي شود.
عضو هيئت مديره كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگران استان تهران، اظهار داشت: بررسي قيمت 60 قلم كالاي ضروري و مورد مصرف كارگران نشان دهنده بروز نوسانات قيمتي تا 130 درصد است كه اين مسئله به صورت مستقيم در معيشت كارگران تأثيرگذار بوده است.
نيازي خاطرنشان كرد: هم اكنون با احتساب خانوارهاي كارگري كشور، مجموعاً 30 ميليون نفر از افراد جامعه تحت پوشش قانون كار و در ارتباط مستقيم با مصوبات ساليانه دستمزد شوراي عالي كار هستند كه اين دايره وسيع نشان دهنده اهميت فوق العاده بالاي تصميم گيري ها در اين بخش است.
اين مقام مسئول كارگري كشور، ادامه داد: متأسفانه دولت در سال هاي اخير به برخي از تعهدات و وظايف خود در قبال ترميم تدريجي فاصله بين مزد و هزينه ها عمل نكرد. سال 81 تصميم گرفته شده بود كه دولت ساليانه با اجراي برخي برنامه هاي حمايتي، فاصله دستمزد واقعي و مصوبات ساليانه شوراي عالي كار را در طول 4 سال به حداقل برساند.
وي با بيان اينكه پس از يكسال از اجراي تعهد دولت در اين باره برنامه هاي حمايتي دولت متوقف شد، اظهار داشت: به صورت كلي پرداخت دستمزد نيروي كار مشمول قانون كار طبق بررسي ها و محاسبات انجام شده 12 تا 13 درصد كل هزينه هاي هر بنگاه را تشكيل مي دهد.
به گفته نيازي، كارگران در زمان انجام مذاكره براي تعيين حداقل دستمزد 389 هزار و 700 توماني امسال خواستار افزايش حداقل دستمزد سال گذشته به ميزان 42 درصد بودند، اما از آنجايي كه 75 درصد اختيارات شوراي عالي كار در دست دولت است، موفق به تحقق اين خواسته نشديم.
 


معاون وزير تشريح كرد

برنامه هاي وزارت نيرو براي تأمين سوخت زمستاني نيروگاه ها

معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي برنامه هاي وزارت نيرو را براي تأمين سوخت زمستاني واحدهاي نيروگاهي تشريح كرد.
محمد بهزاد در نشست هفتگي شوراي برق وزارت نيرو، با بيان اينكه تأمين سوخت زمستاني نيروگاه ها دغدغه جدي براي وزارت نيرو است، گفت: در شرايط كنوني بين 72 تا 76 درصد سوخت گازوئيل و مازوت مخازن نيروگاه ها تأمين شده كه حدود 15 تا 16 درصد در مقايسه با سال گذشته كمتر است.
وي ادامه داد: براي دستيابي به ذخيره اي مطمئن در بخش سوخت نيروگاهي، نشست هاي مداومي را با همكاران وزارت نفت برگزار خواهيم كرد.
وي گازسوز شدن نيروگاه هاي قدس سمنان، شيروان، زنجان و زواره، افزايش ظرفيت سوخت نيروگاه كرمان، رساندن ذخاير مازوت و گازوئيل واحدهاي نيروگاهي تا پيش از پايان آبان ماه به 95 تا 100 درصد، وارد مدار كردن مخازن جديد سوخت در كرمان، اصفهان و ايرانشهر و تبديل نيروگاه ها به 3 گانه سوز را از جمله راهكارهاي وزارت نيرو براي تأمين سوخت زمستاني اعلام كرد.
وي ادامه داد: انجام يك سري از كارها براي تأمين سوخت زمستاني نيروگاه ها به عهده وزارت نيرو و انجام برخي ديگر به عهده وزارت نفت است كه بايد با همكاري يكديگر از اين مرحله عبور كنيم.
بهزاد در خصوص ساماندهي شركت هاي توزيع برق براي آماده سازي جهت واگذاري به بخش خصوصي نيز گفت: جديتي كه در واگذاري شركت هاي توليد وجود دارد، بايد در واگذاري شركت هاي توزيع نيز به وجود آيد.
وي ادامه داد: شكل واگذاري ها بايد مشخص شود و پيشنهاد مي كنم سهمي به شهرداري ها و سهمي به كاركنان داده شود.
دستور ويژه وزير نيرو
وزير نيرو خواستار اتمام ساماندهي شركت هاي توزيع برق براي آماده سازي جهت واگذاري به بخش خصوصي ظرف يك تا دو ماه آينده شد.
همچنين مجيد نامجو در اين نشست با بيان اينكه تمام هماهنگي ها، اقدام ها و كارهاي مربوط به ايجاد زيرساخت ها، اصلاح ساختار و ساماندهي شركت هاي توزيع برق براي آماده سازي جهت واگذاري به بخش خصوصي انجام شده است، گفت: ظرف يك تا دو ماه آينده اين بحث بايد به پايان برسد.
وي همچنين به ابهامي كه در هزينه هاي تمام شده برق در اسناد وجود دارد، اشاره كرد و گفت: اين ابهام بايد هرچه زودتر برطرف شود و در مباني به تفاهم برسيم.
نامجو، سوددهي شركت هاي توزيع را از جمله نكاتي مطرح كرد كه بايد در مسايل ديده شود و تصريح كرد: بايد ساز و كاري لحاظ شود تا شركت هاي توزيع بتوانند هزينه هاي خود را از مجموع آنچه در اختيار دارند، تأمين كنند.
وزير نيرو همچنين به برخي سؤال ها مبني بر گران شدن قيمت برق اشاره كرد و گفت: گران شدن قيمت برق را تكذيب كرده و علت اين امر را بالا رفتن مصرف در تابستان و راهكار آن را مقايسه ميزان مصرف كنوني با زمان مشابه پارسال اعلام مي كنيم.
وي افزود: با اين وجود بهتر است توسط مسئولان بازرسي، كنترلي صورت گرفته تا مشخص شود خطايي صورت نگرفته است.
 


آغاز ساخت مخازن زيرزميني ذخيره سازي نفت

ساخت مخازن استراتژيك زيرزميني ذخيره سازي نفت خام با ظرفيت 10 ميليون بشكه و با هزينه 2/2 ميليارد دلار آغاز شد.
پيروز موسوي مديرعامل شركت پايانه هاي نفتي در گفت وگو با ايسنا با اعلام اين كه ساخت مخازن زيرزميني با ظرفيت 10 ميليون بشكه نفت خام به اين شركت ابلاغ شده گفت: مطالعات مورد نياز براي اين طرح انجام و هم اكنون وارد فاز اجراي آن شده ايم.
وي با اشاره به اين كه قرارداد ساخت اين مخازن با قرارگاه خاتم الانبياء(ص) امضاء شده گفت: اين مخازن در فاصله 100 كيلومتري خليج فارس از دهانه اروند تا بندر جاسك ساخته مي شود.
مدير عامل شركت پايانه هاي نفتي در مورد تعيين مكان مورد نظر توضيح داد: ابتدا 5 گزينه و بعد از آن 3 گزينه معرفي مي شود، اما در نهايت يكي از اين گزينه ها انتخاب و ساخت مخازن در آن مكان صورت مي گيرد.
وي همچنين در مورد طرح ساخت 4 مخزن يك ميليون بشكه اي نفت خام در جزيره خارك گفت: ساخت اين مخازن به خوبي در حال انجام است و پيشرفت آن هم اكنون به 52 درصد رسيده است.
وي با اشاره به برخي از مشكلات در اجراي اين پروژه خاطرنشان كرد: طي جلساتي كه با هيئت مديره شركت ملي نفت برگزار گرديد مشكلات حل شد.
مديرعامل شركت پايانه هاي نفتي ابراز اميدواري كرد كه تا پاييز سال آينده 4 مخزن ذخيره سازي نفت خام تكميل شود.
 


غضنفري خبر داد

توافق براي كنترل قيمت و كسري فولاد

وزير صنعت، معدن و تجارت از توافق هاي صورت گرفته با توليدكنندگان و انجمن فولاد در خصوص كنترل و جبران كمبودها در بازار خبر داد.
مهدي غضنفري تصريح كرد: قيمت بسياري از كالاها خصوصاً كالاهاي صنعتي كه در بورس قيمت گذاري و معامله مي شوند، متأثر از عرضه و تقاضاست، لذا با توجه به كمبود واردات شمش فولاد طي روزهاي گذشته شاهد افزايش اين محصول در بازار داخلي بوديم.
وي با اشاره به توافق هاي صورت گرفته در اين خصوص خاطرنشان كرد: از توليدكنندگان و انجمن فولاد خواسته شد تا با واردات بيشتر شمش فولاد تناسب عرضه در بورس را كنترل و كسري ها را جبران كنند.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: وارد كنندگان شمش فولاد نحوه دسترسي به ارز مورد نيازشان را مشكل اصلي كاهش واردات اين كالا عنوان كردند كه توافق شد با ارز آزاد شمش وارد كنند و دولت هم قيمت گذاري آنان را با ارز آزاد بپذيرد.
غضنفري اظهار كرد: با وقفه اي كه در كاهش واردات صورت گرفت، وارد كنندگان نمي دانستند كه آيا در صورت وارد كردن شمش با ارز آزاد قيمت گذاري جديد آنان قابل قبول دولت هست يا خير، اين مشكل در مذاكرات صورت گرفته مرتفع شد و به زودي نياز بازار برطرف خواهد شد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14