(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 16 مهر 1391 - شماره 20325

چامسكي : فروپاشي آمريكا نزديك است
درگيري مسلحانه در جنوب لبنان
يك كشته و 5 مجروح برجاي گذاشت
تهاجم دوباره تركيه به خاك سوريه اردوغان :
با جنگ فاصله اي نداريم
درگيري شديد با ماموران آل خليفه در خيابان هاي بحرين
تظاهرات در اسلام آباد
عليه تهاجم هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا
براساس توافق پوتين و رحمان در دوشنبه
نظاميان روسي 30 سال ديگر در تاجيكستان مي مانند
تجمع اعتراض آميز مخالفان آل سعود در شرق عربستان
اعتراض جنبش حماس عليه حمله نظاميان صهيونيست به نمازگزاران فلسطيني
تظاهرات بزرگ و بي سابقه در اردن عليه رژيم سلطنتي
افشاگر فساد واتيكان به 5/1 سال حبس محكوم شد
تشديد بحران اقتصادي در ايتاليا
دانش آموزان و دانشجويان را به خيابان ها كشاند
چها رسوي پنج قاره


چامسكي : فروپاشي آمريكا نزديك است

فيلسوف و انديشمند معروف آمريكايي تاكيد كرد سياست هاي جنگي آمريكا هيمنه اين كشور را به فروپاشي نزديك كرده است.
نوام چامسكي، انديشمند و فيلسوف معروف آمريكايي در گفت وگو با شبكه اسكاي نيوز عربي تاكيد كرد، توسعه ارتش و نيروهاي مسلح آمريكا در داخل و خارج از اين كشور موجب تضعيف آن شده است.وي افزود: در 10سال گذشته آمريكا در رهبري و حاكميت خود با مشكلات عديده اي مواجه بوده و افول هيمنه اين كشور كه از دهه 1940آغاز شده همچنان ادامه دارد.چامسكي با اعلام اينكه «آمريكا تنها كشوري است كه هزاران پايگاه نظامي در خارج از خاك خود دارد» ادامه داد: حضور گسترده نظامي در سرتاسر دنيا نيازمند حاكميتي توانمند است. همين حضور گسترده علت تضعيف دولت آمريكا است.چامسكي گريزي هم به انتخابات رياست جمهوري آمريكا زد و گفت: هيچ يك از نامزدها برنامه مشخصي براي مشكلات اقتصادي آمريكا ندارند.
 


درگيري مسلحانه در جنوب لبنان

يك كشته و 5 مجروح برجاي گذاشت

درگيري ميان جنبش «فتح» و گروه «جند الشام» وابسته به سازمان تروريستي القاعده در اردوگاه فلسطيني «عين الحلوه» در شهر صيدا واقع در جنوب لبنان يك كشته و 5 زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش ايرنا از بيروت، به دنبال اين درگيري ها كه در آن از انواع سلاح هاي سنگين هم استفاده شد، حالتي از ناآرامي و تشنج سرتاسر اردوگاه عين الحلوه را فرا گرفت ولي بلافاصله گروه ها و احزاب فلسطيني مستقر در منطقه با حضور خود در محل درگيري از وخيم تر شدن اوضاع امنيتي جلوگيري كردند.اين درگيري ها به دنبال تلاش برخي جريان هاي سلفي براي بر هم زدن اوضاع امنيتي اردوگاه هاي فلسطيني لبنان به ويژه بعد از عمليات نافرجام اخير ترور يكي از مسئولان جنبش فتح صورت گرفته است. روابط تيره جنبش فتح با جريان هاي سلفي مستقر در اردوگاه عين الحلوه به بروز درگيري هاي مسلحانه ميان طرفين و كشته و زخمي شدن عناصري از دو طرف شده است.
 


تهاجم دوباره تركيه به خاك سوريه اردوغان :

با جنگ فاصله اي نداريم

همزمان با اظهارات تازه «رجب طيب اردوغان» عليه دمشق، ارتش تركيه مناطقي از خاك سوريه را گلوله باران كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، ارتش تركيه ديروز مناطقي از سوريه را گلوله باران كرد. منبع مذكور به نقل از خبرگزاري آناتولي تركيه خبر فوق را گزارش داد. در ارتباط با جزئيات اين حمله تازه و خسارات و تلفات احتمالي سوري ها گزارشي نرسيده است. به ادعاي منابع ترك، علاوه بر «آكجا قلعه» تركيه كه چهارشنبه گذشته از داخل سوريه هدف قرار گرفته، از آن زمان تاكنون حملات مشابه ديگري نيز انجام شده است.
در همين حال، نخست وزير تركيه در اسلامبول گفت كه اين كشور فاصله اي از جنگ با سوريه ندارد.
به گزارش پرس تي وي، «رجب طيب اردوغان» كه در جمعي از هواداران حزب حاكم «عدالت و توسعه» در اسلامبول سخن مي گفت، اظهار داشت: ما به جنگ علاقه اي نداريم، اما از آن فاصله اي هم نداريم. اظهارات اردوغان متوجه مقامات سوري است و هم اكنون شرايط مرزي ميان دو كشور بحراني به نظر مي رسد. اردوغان افزود: كساني كه در تلاش براي آزمايش ميزان بازدارندگي تركيه هستند، اشتباه مهلكي را مرتكب مي شوند چرا كه پاسخ دولت آنكارا قاطعانه است. وي تصريح كرد كه آنكارا همچنان رخدادهاي سوريه را دنبال مي كند.
در پي اصابت گلوله توپ به شهرستان «آكجا قلعه» تركيه، مجلس تركيه به دولت آنكارا مجوز اقدام نظامي عليه سوريه را داد. كارشناسان مي گويند حمله به شهرستان مذكور مشكوك است و توسط كساني انجام شده است كه خواستار جنگ بين دو كشور هستند. در همين حال، گروهي از وكلاي دادگستري تركيه با تجمع در شهر «ازمير»، مجوز مجلس تركيه براي مداخله در سوريه را محكوم كردند. تركيه كه دو سال اخير به سياست هاي آمريكا و ناتو در منطقه بسيار نزديك شده است، به دنبال عضويت در اتحاديه اروپا و گرفتن امتيازات اقتصادي از غرب است.
تحريك آمريكا
ايالات متحده همزمان با اقدام نظامي تركيه عليه سوريه، اعلام كرد كه از تركيه حمايت مي كند. «جاش ارنست» سخنگوي كاخ سفيد گفت: در صورت اقدام نظامي تركيه عليه سوريه، آمريكا از آنكارا حمايت خواهد كرد و ما آن را اقدام درستي مي دانيم. وي افزود: آمريكا اقدامات خشن و تهاجمي سوري ها را محكوم مي كند. اين در حالي است كه دولت سوريه مسئوليت حمله اخير به خاك تركيه را نپذيرفته است.
خبر ديگر اينكه به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، وزارت خارجه روسيه با صدور بيانيه اي، از آنكارا خواست از انجام اقداماتي كه اوضاع منطقه را پيچيده تر مي كند، فاصله بگيرد.
در اين بيانيه بر موضع رسمي روسيه مبني بر ضرورت حل و فصل مسالمت آميز بحران سوريه مطابق قطعنامه هاي 2042 و 2043 تأكيد شده است.
در همين حال، دولت بغداد نيز به حاميان تروريست ها در سوريه هشدار داد؛ به گزارش واحد مركزي خبر، «نوري مالكي» نخست وزير عراق گفت، كشورهايي كه براي گروه هاي مسلح سوريه سلاح مي فرستند، بايد بدانند كه تبعات چنين اقدامي دامن آنها را هم خواهد گرفت.
به گفته مالكي، مداخلات خارجي، اوضاع سوريه را وخيم تر كرده است. وي خطاب به كشورهاي مداخله گر گفت: ما به آنها برادرانه توصيه مي كنيم كه دچار توهم نشوند، زيرا كسي كه آتش برمي افروزد، خودش هم در آن مي سوزد. دولت چين نيز از سوريه و تركيه خواست از خود خويشتن داري بيشتري نشان دهند.
اين اظهارات در حالي صورت مي گيرد كه كشورهاي قطر و عربستان همچنان به آموزش و اعزام تروريست ها به سوريه ادامه مي دهند.
تركيه نيز در اين حوزه همچنان فعال است؛ تلويزيون سوريه اعلام كرد، ارتش اين كشور در شهر حلب شماري از تروريست ها از جمله چهار تبعه ترك را كشت. در شهرهاي «حمص» و «ريف قصير» هم تروريست ها متحمل تلفات شدند. ارتش سوريه ديروز تنها در منطقه «الحوله» شهر حمص 60 تروريست را كشت. يك تن مواد منفجره نيز در شرق سوريه كشف شد.
واكنش داخلي
«الياس تونگوچ»، معاون حزب اسلامگراي «سعادت« به دولت آنكارا هشدار داد تركيه را به درون آتش جنگ نيندازد، و از ورود به اين ماجراي خطرناك پرهيز كند.
تونگوچ گفت، محال است «بشار اسد» رئيس جمهوري سوريه در شرايط فعلي خواستار جنگ با تركيه باشد، و لذا تركيه نبايد بنا به خواست ديگران (آمريكا و ناتو) وارد جنگ با سوريه شود.
به گفته اين مقام حزب سعادت دولت آنكارا در شرايط فعلي بايد هوشيار باشد و تحت تاثير برخي رسانه ها كه خواستار برافروخته شدن آتش جنگ هستند، قرار نگيرد.
معاون حزب سعادت تركيه در ادامه تصريح كرد كه دولت هاي غربي خواستار جنگ تركيه با سوريه هستند و اگر جنگي رخ دهد، تجزيه تركيه اجتناب ناپذير خواهد بود.
نشست ضد سوري
خبرگزاري فارس به نقل از منابع آگاه گزارش داد، يك نشست ضد سوري محرمانه با حضور يك وزير رژيم صهيونيستي، مخالفان سوري دولت دمشق، يك مقام قطري و مشاور رياست جمهوري فرانسه در پاريس برگزار شد. در اين نشست همه طرف ها بر حمايت هاي نظامي و مالي بيشتر از تروريست هاي مسلح در سوريه و ادامه فشارهاي خارجي بر دولت دمشق تاكيد كردند.
ساير رويدادها
¤ روزنامه لبناني «الاخبار» نوشت كه مقامات آمريكايي و اروپايي در ديدارهاي خصوصي با لبناني ها به آنها فشار مي آورند تا از تروريست هاي مسلح سوري حمايت كنند.
¤ سركردگان «ارتش آزاد» اعلام كردند كه براي ادامه حضورشان در دو شهر حلب و حمص، به كمك هاي نظامي نياز دارند.
¤ حزب كمونيست يونان اعلام كرد، سوريه هدف حمله قدرت هاي امپرياليستي قرار دارد.
 


درگيري شديد با ماموران آل خليفه در خيابان هاي بحرين

نيروهاي رژيم آل خليفه در بحرين، راهپيمايي گسترده مخالفان دولت را كه براي گراميداشت ياد شهيد «محمد علي مشيمع» برگزار شده بود سركوب كردند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، هزاران تن از معترضان بحريني با وجود استقرار گسترده نيروهاي امنيتي و پليس ضد شورش، در يك راهپيمايي اعتراض آميز به سمت ميدان «لؤلؤ» حركت كردند و كار به درگيري و خشونت كشيده شد.
براساس اين گزارش، مردم خشمگين بحرين كه رژيم آل خليفه را عامل جنايت و ناامني در كشور خود مي دانند روز شنبه در گراميداشت ياد و خاطره شهيد مشيمع بار ديگر با پليس ضد شورش درگير شدند.
اين گزارش حاكي است، نيروهاي پليس، ارتش بحرين و عوامل ارتش مزدور سعودي با محاصره راه هاي منتهي به ميدان مركزي شهر منامه (لؤلؤ) با پرتاب گاز اشك آور و سمي تظاهركنندگان را متفرق كردند.
به گفته شاهدان عيني در جريان خشونت هاي مفرط عوامل رژيم آل خليفه تعدادي از زنان و كودكان زخمي و دچار مشكلات تنفسي شدند و نيروهاي امنيتي از گلوله هاي ساچمه اي و هلي كوپتر براي متفرق كردن معترضان استفاده كردند.
در همين حال تظاهرات در چندين منطقه پايتخت و شهرهاي بحرين ادامه يافت و در جريان تيراندازي عوامل آل خليفه به مردم تعدادي زخمي و بازداشت شدند.
از سوي ديگر «نبيل رجب» رئيس مركز حقوق بشر بحرين كه در بازداشت به سر مي برد، در اعتراض به ممانعت از حضور در مراسم ختم مادرش اعتصاب غذا كرد. وي در مراسم تشييع جنازه مادرش حضور يافت و اين مراسم را به تظاهرات ضدآل خليفه تبديل كرد.
رژيم آل خليفه نبيل رجب فعال برجسته بحريني را چند ماه قبل هنگام بازگشت به خاك اين كشور در فرودگاه منامه بازداشت و به زندان منتقل و دادگاه وي را به اتهام مشاركت در راهپيمايي بدون مجوز به سه سال زندان محكوم كرد.
اين در حالي است كه نبيل رجب در جريان مراسم تشييع جنازه مادرش، برگزاري اعتراضات بيشتر عليه رژيم آل خليفه كه تحت حمايت عربستان سعودي است، را خواستار شد.
مردم بحرين نيز با وجود اعمال خشونت هاي شديد عليه معترضان از سوي رژيم منامه، اعلام كرده اند تا زمان تحقق آرمان هاي خود و تشكيل يك حكومت مردمي منتخب به اعتراضات ضد رژيم ادامه خواهند داد.
انقلاب 14 فوريه سال 2011 ميلادي مردم بحرين از زماني آغاز شد كه بحريني ها با الهام از انقلاب هاي عربي كه به سرنگوني ديكتاتورهاي تونس، مصر و يمن انجاميد، اعتراضات گسترده اي را برگزار كردند و ده ها تن از مردم در اين سركوب ها كشته شده اند و نيروهاي امنيتي نيز صدها تن از جمله پزشكان و پرستاران را به اتهام مداواي انقلابيون مجروح، دستگير كرده اند.
 


تظاهرات در اسلام آباد

عليه تهاجم هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا


هزاران پاكستاني با برگزاري تظاهرات در خيابان هاي پايتخت، حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي به خاك پاكستان را محكوم كردند و عليه سران ايالات متحده شعار دادند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ديروز هزاران پاكستاني به دعوت «عمران خان» رهبر حزب «تحريك انصاف» در خيابان هاي اسلام آباد عليه آمريكا تظاهرات كردند. مردم در اين تظاهرات، حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي به نوار قبايلي شمال غرب پاكستان را محكوم كردند. اين تظاهرات كه «راهپيمايي صلح» نام دارد، قرار است به يك راهپيمايي طولاني از شهر اسلام آباد با ايالت وزيرستان جنوبي كه معمولا هدف حملات هوايي قرار مي گيرد، تبديل شود. عمران خان شخصا رهبري اين راهپيمايي طولاني را برعهده دارد.
آمريكا از سال 2004 ميلادي تاكنون با استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين 320 حمله موشكي به مناطق شمال غربي پاكستان انجام داده است. در اين حملات بيش از 3000 شهروند پاكستاني كشته شده اند.
عمران خان هدف اصلي از برپايي راهپيمايي مذكور را جلب توجه جهان نسبت به تخريب و تلفات ناشي از حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي اعلام كرد و هرگونه انگيزه سياسي براي اين اقدام را بي اساس دانست.
وي، مسئوليت هرگونه حمله غيرقابل پيش بيني عليه راهپيمايان و تظاهركنندگان را نيز متوجه دولت دانست.

 


براساس توافق پوتين و رحمان در دوشنبه

نظاميان روسي 30 سال ديگر در تاجيكستان مي مانند

با توافق روساي جمهور دو كشور روسيه و تاجيكستان، نيروهاي نظامي روس تا سال 2042 در تاجيكستان مي مانند.
به گزارش خبرگزاري ها، عصر روز جمعه پوتين و امامعلي رحمان رئيس جمهور تاجيكستان در دوشنبه پايتخت اين كشور توافقنامه نظامي تمديد حضور سربازان روس در تاجيكستان را براي 30سال ديگر امضا كردند.
كارشناسان محلي معتقدند اگر امامعلي رحمان با خواسته هاي روسيه بي اعتنايي كند، بدون ترديد در انتخابات رياست جمهوري سال 2013 با مشكلات زيادي مواجه خواهد شد.
بيش از يك ميليون مهاجر تاجيك مقيم روسيه حدود نيمي از بودجه دولتي تاجيكستان را تامين مي كنند. تاجيكستان از منابع نفتي و گازي نيز برخوردار نيست و سال هاست از بحران انرژي كمبود برق و گاز رنج مي برد.
روسيه احداث نيروگاه هاي كوچك و بزرگ در تاجيكستان و تلاش براي بهبود وضعيت مهاجران تاجيك را منوط به تمديد قرارداد پايگاه نظامي 201 روسيه در اين كشور كرده بود.
تمديد حضور ارتش روسيه در خاك تاجيكستان مقام هاي ازبكستان را نگران كرده است. رئيس جمهوري ازبكستان پيش از سفر پوتين به دوشنبه از كشورهاي قزاقستان و تركمنستان ديدار كرد تا نظر اين دو كشور همسايه را براي مخالفت با اقدام تاجيكستان جلب كند.
دولت تاجيكستان تلاش كرده است سياست متعادلي بين قدرت هاي بزرگ و منطقه اي اتخاذ كند اما اكنون پس از تمديد قرارداد نظامي روسيه تا سال 2042 بيم آن مي رود كه اين «معادله تعادل» به نفع روسيه تغيير كند و نفوذ روسيه در تاجيكستان بيش از پيش افزايش يابد.
هشدار پوتين به ناتو
ولاديمير پوتين پس از امضاي تمديد قرارداد نظامي با تاجيكستان در جمع افسران و سربازان روسي در اين كشور گفت: ناتو باقيمانده دوران جنگ سرد است و بايد هرچه زودتر به يك سازمان سياسي تغيير ماهيت دهد، چرا كه هيچ دليلي براي ادامه فعاليتش به عنوان سازمان نظامي وجود ندارد.
پوتين تصريح كرد: روسيه از گسترش ناتو نگران بوده و هست. حرف يك چيز است و استقرار سيستم هاي تهاجمي يا سيستم هاي دفاع موشكي در نزديكي مرزهاي ما امر متفاوتي است. اين تهديدي جدي براي تماميت ارضي ماست. ضروري است كه بگويم در اين صورت ما نيز سياست دفاعي خود را براساس خنثي سازي اين تهديد تعريف خواهيم كرد.
رئيس جمهور روسيه كه در چارچوب يك سفر رسمي دو روزه به دوشنبه سفر كرده بود صبح روز جمعه به همراه امامعلي رحمان از پايگاه نظامي 201 روسيه در خاك اين جمهوري ديدن كرد.
 


تجمع اعتراض آميز مخالفان آل سعود در شرق عربستان

 هزاران تن از مردم شرق عربستان با برگزاري تجمع اعتراض آميز، خواستار محاكمه و مجازات قاتلان جوانان مسلمان شدند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، هزاران تن از مردم شهر «الربيعيه» در شرق عربستان روز جمعه در خونخواهي از قربانيان تظاهرات اعتراض آميز خود، با تجمع در ميدان مركزي اين شهر، مجازات مسببان كشتار جوانان شيعي در چهارشنبه گذشته در شهر القطيف را خواستار شدند.براساس اين گزارش، چهارشنبه دو هفته پيش، نيروهاي امنيتي سعودي با يورش به جوانان در حومه شهر القطيف سه تن از آنان را به شهادت رسانده و چهار تن ديگر را مجروح كردند. تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي خواستار آزادي آيت الله باقر النمر و ساير زندانيان در بند رژيم سعودي شدند.اين در حالي است كه طي اعتراضات دو سال گذشته بيش از 15 تن از جوانان شيعي به ضرب گلوله هاي رژيم سعودي از پاي در آمدند و ده ها تن نيز تاكنون مجروح و بازداشت شده اند.
«شيخ عبدالكريم جميل» امام جماعت شهر الربيعيه نيز در خطبه هاي نماز جمعه از سركوب اعتراضات مسالمت آميز مردم در عربستان انتقاد كرد و به سردمداران آل سعود در مورد بي توجهي به خواسته هاي مردم هشدار داد.
از سوي ديگر در پي افزايش بي سابقه قيمت مرغ در عربستان، اعتراض هاي مردمي به بي كفايتي دولتمردان سعودي بالا گرفته است.
به گزارش بي بي سي، قيمت مرغ طي دو هفته 40 درصد افزايش يافته، و دولت عربستان، گراني آن را به گردن بازار جهاني انداخته است در حالي كه مردم معتقدند كه زد وبندهاي شاهزادگان با دلال هاي بين المللي باعث اين كار شده است.
 


اعتراض جنبش حماس عليه حمله نظاميان صهيونيست به نمازگزاران فلسطيني

يورش نظاميان صهيونيست به مسجدالاقصي و دستگيري نمازگزاران فلسطيني با واكنش هاي منطقه اي مواجه شده است.
به گزارش خبرگزاري ها، نظاميان اسرائيلي روز جمعه با زور وارد محوطه مسجدالاقصي شدند و ضمن ضرب و شتم نمازگزاران فلسطيني تعدادي از آنها را نيز بازداشت كردند.
صهيونيست ها به روي نمازگزاران گاز اشك آور و بمب صوتي پرتاب كردند.
پس از اين يورش وحشيانه، نمازگزاران با نظاميان رژيم صهيونيستي درگير شدند كه صهيونيست ها با شليك گلوله و استفاده از گاز فلفل و گاز اشك آور 17نمازگزار را زخمي كردند.
به گزارش ايسنا، نيروهاي رژيم صهيونيستي پس از آن تعداد زيادي از نمازگزاران را كه در داخل مسجد تحصن كرده بودند، محاصره كرده و درهاي مسجد را با زنجير بستند و اقدام به پرتاب گاز اشك آور به سوي نمازگزاران كردند.
صهيونيست ها همچنين يك بمب صوتي به داخل مسجدالاقصي شليك كردند كه اين امر به آتش گرفتن يكي از فرش هاي مسجد انجاميد.
در اين حال جنبش حماس در پي يورش صهيونيست ها به مسجدالاقصي به رژيم صهيونيستي نسبت به تشديد جنايت ها و تجاوزات عليه مسجدالاقصي هشدار داد و مسئوليت هرگونه عواقب و پيامد حمله به اين مسجد مبارك را متوجه صهيونيست ها دانست.
به گزارش فارس، حماس در بيانيه اي مطبوعاتي تاكيد كرد: ما در جنبش حماس دشمن صهيونيستي و سران آن را از تداوم جنايت و تجاوز عليه مسجدالاقصي برحذر داشته و مسئوليت عواقب و پيامدهاي اين جنايت ها را متوجه آنان مي دانيم و ملت ما در مقابل اين جنايت ها سكوت نخواهند كرد و به زودي صبرشان لبريز شده و براي دفاع از مسجدالاقصي و سرزمين و مقدسات خود به پا خواهند خاست.
همچنين علي الدقباسي رئيس پارلمان اتحاديه عرب ضمن محكوم كردن بي احترامي به مسجدالاقصي آن را خط قرمز مسلمانان دانست.شيخ الازهر مصر هم تجاوز غيرانساني صهيونيست ها را محكوم كرد و گفت تنها راه آزادسازي قدس شريف اتحاد است.
 


تظاهرات بزرگ و بي سابقه در اردن عليه رژيم سلطنتي

با وجود انحلال پارلمان از سوي پادشاه اردن، مردم اين كشور با ريختن به خيابان ها بزرگترين تظاهرات سياسي اردن را رقم زدند.
بيش از 50 هزار نفر از پايتخت نشينان اردن پس از اداي نماز جمعه و در حالي كه تنها يك روز از انحلال پارلمان به دستور پادشاه مي گذشت، به خيابان ها آمدند و خواستار اصلاحات سياسي بيشتر شدند.
اخوان المسلمين اردن كه پيش از اين از برگزاري يك تظاهرات «بسيار گسترده» خبر داده بود، با وجود صدور دستور انحلال پارلمان كه خودبه خود انحلال دولت را هم به همراه دارد، اين تظاهرات را بر پا كرد، و طي آن خطاب به «عبدالله دوم» پادشاه اين كشور اعلام كرد، اين دستور كافي نيست و اردن براي دست يافتن به آزادي هاي سياسي به اصلاحات بيشتري نياز دارد.
خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از شبكه تلويزيوني «الجزيره» نوشت، تظاهركنندگان انحلال پارلمان از سوي پادشاه اردن را ناكافي و حتي مشكوك عنوان كردند و آن را حركتي در جهت جلوگيري از اصلاح قوانين موجود برشمردند.
شبكه تلويزيوني «العالم» نيز اعلام كرد، اين تظاهرات كه برخي ناظران سياسي آن را بزرگترين تظاهرات ضدحكومتي از زمان آغاز اعتراضات سياسي در سال 2011 مي دانند، از چهار منطقه مختلف اردن آغاز شد.
معترضان خواستار اصلاحات واقعي در قانون اساسي، سپردن مسئوليت قوا به مردم، تصويب قوانيني براي برگزاري انتخابات دموكراتيك و تشكيل پارلماني برخاسته از راي مردم شدند. عبدالله دوم روز پنجشنبه دستور انحلال پارلمان را با هدف جلوگيري از برگزاري تظاهرات ضدحكومتي صادر كرده بود!
آخرين خبرها حاكي است كه گسترش اعتراض هاي ضدحكومتي رژيم سلطنتي اردن را دچار وحشت كرده است.
 


افشاگر فساد واتيكان به 5/1 سال حبس محكوم شد

خدمتكار پاپ به جرم سرقت اسناد محرمانه و افشاي آنها به يك سال و نيم حبس محكوم شد.
به گزارش خبرگزاري ها، «گابريله» 46 ساله توسط «نيكلا پيكاردو» دادستان واتيكان به يك سال و نيم حبس محكوم شد، وي متهم است كه اسناد مربوط به فساد مالي و اخلاقي كشيشان را در اختيار رسانه ها قرار مي داده است، گابريله در دادگاه گفته بود كه احساس يك سارق را ندارد.
دادگاه همچنين، گابريله را از كار كردن در مشاغل رسمي واتيكان براي هميشه محروم كرده است. از آنجا كه واتيكان زندان ندارد، گابريله بايد دوران محكوميت خود را در يك زندان ايتاليا سپري كند.
فساد اخلاقي كشيشان طي دهه هاي اخير به شدت حيثيت كليسا را لكه دار كرده است و رهبران مذهبي كاتوليك و پروتستان از رواج اينگونه اخبار وحشت دارند.
 


تشديد بحران اقتصادي در ايتاليا

دانش آموزان و دانشجويان را به خيابان ها كشاند

تشديد بحران اقتصادي، دانش آموزان و دانشجويان ايتاليايي را هم به خيابان ها كشاند.
سياست هاي بي نتيجه اقتصادي دولت «ماريو مونتي» نخست وزير ايتاليا و ادامه بحران اقتصادي هزاران نفر از دانش آموزان و دانشجويان شهرهاي رم، ميلان، ناپل و چند شهر ديگر اين كشور اروپايي را به خيابان ها كشاند.
روزنامه «ديلي تلگراف» با انتشار اين خبر نوشت، معترضان جوان ايتاليايي كه خواستار توقف فوري اجراي طرح رياضت اقتصادي هستند، به شدت با نيروهاي امنيتي اين كشور درگير شدند.
ده ها نفر از معترضان و نيروهاي امنيتي در جريان اين درگيري مجروح و شماري از دانش آموزان و دانشجويان نيز بازداشت شدند.
«مدارس را نجات دهيد نه بانك ها را» يكي از شعارهاي اصلي معترضان ايتاليايي را تشكيل مي داد. شبكه تلويزيوني پرس تي وي علت تظاهرات ايتاليايي ها را كاهش بودجه دولت محلي، توقف استخدام در بخش عمومي و كاهش شديد بودجه آموزشي عنوان كرده است.
از يونان، بحران زده ترين عضو اتحاديه اروپا نيز خبر مي رسد، افزايش احتمال قدرت گرفتن جناح هاي تندرو چپ و راست، اكنون به يكي از جدي ترين نگراني هاي رهبران اين كشور بدل شده است.
اجراي رياضت هاي اقتصادي تحميل شده از سوي تروئيكاي اروپا باعث نفرت مردم از دولتمردان كشورهاي اروپايي از جمله يونان شده است لذا گروه هاي سياسي تندرو فرصت را مغتنم شمرده و تلاش ها براي قدرت گرفتن را دو چندان كرده اند.
نخست وزير يونان با ابراز نگراني از اين روند نسبت به قدرت گرفتن اين گروه ها هشدار داد و گفت اگر اين افراد قدرت را به دست بگيرند جامعه را به فروپاشي خواهند كشاند.
«ساماراس» گفت: «دموكراسي در يونان در معرض چالش بزرگي قرار دارد و به دليل افزايش نرخ بيكاري به همگرايي آسيب رسانده است؛ ضمن اينكه جامعه با تهديد افراط گرايان روبه روست و اين تهديد در كشور ما بي سابقه است.»
ساماراس، چهارشنبه گذشته نيز تاكيد كرده بود فقط تا يك ماه آينده قادر به تامين هزينه هاي اداره كشور است و اگر ديگر كشورها كمك مالي نكنند يونان از هم خواهد پاشيد!
 


چها رسوي پنج قاره

شارون ناپديد شد!
خبرگزاري رويتر اعلام كرد كه خبرنگارش قصد تهيه گزارش از وضعيت «آريل شارون» نخست وزير اسبق رژيم صهيونيستي را داشت، اما پس از تحقيق متوجه شد كه وي در هيچ يك از بيمارستان هاي سرزمين هاي اشغالي حضور ندارد. شارون كه به خاطر جناياتش، قصاب لقب گرفته است، در سال 2006 دچار سكته مغزي شد.
تجمع زنان مصري
ده ها تن از زنان مصري با اجتماع مقابل كاخ رياست جمهوري مصر، در مورد اهانت هايي كه نسبت به زنان در اين كشور مي شود، اعتراض كردند. آنها همچنين خواستار حضور پررنگ تر زنان در مجلس موسسان قانون اساسي شدند.
رشوه هنگفت آل خليفه
«فاضل عباس» دبيركل يك حزب مخالف دولت منامه فاش كرد، آل خليفه امير بحرين، مبالغ هنگفتي را به محافل رسانه اي و مطبوعاتي آمريكا و اروپا اختصاص داده است تا آنها نيز جناياتش در بحرين را ناديده بگيرند. ظاهرا سي ان ان يكي از مشتريان اصلي اين رشوه هنگفت است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14