(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 16 مهر 1391 - شماره 20325

پس لرزه هاي بازداشت اخلالگران بازار گيج ارز؛
همه فروشنده اند
بازار تهران فعاليت عادي خود را آغاز كرد
وزارت نفت:
تحريم گاز ايران مانور رواني- تبليغاتي است
در نيمه نخست امسال رخ داد
كاهش نسبت واردات به صادرات
سازمان جهاني كار اعلام كرد
نرخ بيكاري 8 تا 50 درصدي جوانان كشورهاي گروه 20
كوتاه اقتصادي
رئيس شوراي رقابت اعلام كرد
رشد قاچاق دليل عمده افزايش نرخ ارز
عضو كميسيون اقتصادي خبر داد
بررسي پيشنهاد توقف واردات كالاهاي غيرضروري در مجلس
براساس مصوبه دولت
كالاهاي وارداتي با ارز مرجع مشمول قيمت گذاري شدند
معاون وزير نيرو اعلام كرد
برنامه هاي تامين برق كشور براي تابستان92


پس لرزه هاي بازداشت اخلالگران بازار گيج ارز؛

 همه فروشنده اند

همزمان با دستگيري اخلالگران بازار ارز، قيمت دلار همچنان رو به كاهش است.
به گزارش خبرنگار اقتصادي كيهان، ديروز بازار ارز علاوه بر كاهش قيمت ها با سردرگمي و گيجي دلالان نيز همراه بود، زيرا قيمت هاي متفاوتي براي دلار از سوي صرافي ها همراه بود كه از 2500 تا 2700 تومان نوسان داشت.
يكي از دلالان در گفت وگو با خبرنگار كيهان كه از او پرسيد قيمت دلار امروز چند است؟ گفت: تا اين ساعت (5/11) صبح هنوز قيمت ها به دست نيامده و بازار گيج است. دلالان كه هفته گذشته سود كلاني به جيب زده بودند، ديروز به علت نرسيدن به قيمت واحد، سرگردان، دست روي دست گذاشته بودند. نه مي خريدند و نه مي فروختند. صرافي ها نيز فقط فروشنده بودند.
در همين رابطه يكي از صرافان خيابان فردوسي تهران به خبرنگار ما گفت: روز شنبه نرخ دقيقي براي قيمت دلار در بازار آزاد در نيامد و به همين دليل قيمت دلار نوسان متعددي داشت و هر صرافي يك قيمتي ارائه مي داد.
يك صراف ديگر نيز به فارس گفت: روز شنبه اغلب مراجعه كنندگان به بازار ارز فروشنده بودند.
وي با اشاره به روند كاهش قيمت ها در بازار آزاد افزود: به دليل اينكه تقاضاي خريد ارز پايين است لذا به نظر مي رسد قيمت دلار در روزهاي آينده باز هم كاهش مي يابد.
از سوي ديگر مركز مبادله ارز هم ديروز نرخ دلار را نسبت به روزهاي گذشته پائين تر آورد و معادل 2597 تومان تعيين كرد.
اين در حالي بود كه قيمت دلار در اين مركز روز پنج شنبه بيش از 2650 تومان بود.
همزمان با كاهش نرخ دلار در مركز مبادله قيمت ساير ارزها نيز با افت محسوسي روبرو بود به طور مثال يورو 3385 تومان شد و يا لير تركيه به 1439 تومان تنزل يافت.
اقدام جديد بانك مركزي
در همين حال بانك مركزي به منظور توسعه فعاليت مركز مبادله ارز، دستورالعمل اجرايي نحوه خريد و فروش ارز به نرخ اين مركز را به بانك ها ابلاغ كرد.
در بخشي از اين ابلاغيه آمده است: بانكها مي توانند با رعايت موارد ذيل، نسبت به خريد و فروش ارز با نرخ مبادله اي جهت واردات كالا و خدمات مرتبط با اولويتهاي 2 (به غير از داروهاي انساني)، 3، 4 و 5 اقدام نمايند. در اين دستورالعمل، بانكهاي ملت، كشاورزي، تجارت، سپه، پارسيان و سامان به عنوان بانك عامل و واسطه و ساير بانكها به عنوان بانك عامل محسوب مي شوند. خريد ارز به نرخ مبادله اي صرفا از طريق بانك واسطه تعيين شده امكان پذير خواهد بود. كليه بانكهاي عامل مي بايست نزد بانكهاي واسطه حساب ريالي افتتاح نمايند. نرخ ارز مبادله اي به طور روزانه از سوي بانك مركزي به بانكها اعلام و در سايت بانك (بانك مركزي) براي عموم قابل دسترسي مي باشد. كليه متقاضيان ارز به نرخ مبادله اي با ارائه اسناد و مدارك لازم از جمله اوراق ثبت سفارش با اولويتهاي ياد شده، مي توانند به شعب ارزي بانكهاي عامل مراجعه نموده و به ميزان مبلغ مندرج در ثبت سفارش درخواست خريد ارز نمايند. با توجه به نوع ارز، محل عرضه و مقصد ارز و همچنين نرخ اعلامي از سوي بانك مركزي در ابتداي هر روز، در صورتي كه متقاضي خواستار استفاده از ارز با نرخ مبادله اي باشد، بانكهاي عامل مي بايست پس از كنترل اسناد و مدارك و تطبيق اطلاعات اوراق ثبت سفارش با اطلاعات مندرج در سايت وزارت صنعت، معدن و تجارت، به منظور دريافت كد تخصيص ارز و صدور گواهي ثبت آماري، اطلاعات مربوطه را از طريق پرتال ارزي به اداره نظارت ارز بانك مركزي ارسال نمايند.
تامين ارز 880 واحد توليدي
از سوي ديگر معاون ارزي بانك مركزي با اشاره به اتصال شعب ارزي تمام بانك ها به سيستم مركز مبادلات گفت: قرار بود بانك هاي استان ها يك ماه پس از راه اندازي مركز به آن متصل شوند اما اين اقدام از روز شنبه انجام شد.
مينو كياني راد در گفت وگو با فارس با ارزيابي عملكرد فعاليت 14 روزه مركز مبادلات ارزي اظهار داشت: استقبالي كه از اين مركز براي تامين نياز ارزي متقاضيان صورت گرفته، بسيار فراتر از حد انتظار بوده است.
وي افزود: بر اين اساس از روز شنبه نياز ارزي شهرستان ها براي دريافت ارز به نرخ غير مرجع براي اولويت هاي 3 تا 6 توسط تمامي شعب ارزي بانك ها پاسخ داده مي شود و ديگر نيازي به مراجعه به تهران نيست.
معاون ارزي بانك مركزي يادآور شد: تا پايان وقت اداري روز پنجشنبه 13 مهر ماه، حدود 880 واحد توليدي از طريق مركز مبادلات ارزي به نرخ مبادله اي نسبت به تامين ارز خود جهت واردات كالا با توجه به اولويت هاي كالاهاي مربوط اقدام كردند كه با توجه به محدوديت زماني روز پنجشنبه ارزش مبادلات از رشد قابل ملاحظه اي برخوردار بوده است.
كياني راد در ادامه با اشاره به اتصال و ورود تمامي بانك ها به سيستم مركز مبادلات ارزي براي خريد و فروش ارز متقاضيان يادآور شد: علاوه بر 6 بانك عامل كه به اين مركز متصل بوده اند، شعب ارزي 12 بانك ديگر نيز به اين مركز متصل شده اند.
آثار تحريم نيست سوءمديريت است
هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا و ويليام كوهن معاون وي كه مسئول تحريم هاي ايران در وزارت خارجه محسوب مي شود در اظهارنظري هاي جداگانه اي، كاهش ارزش ريال و وضعيت بازار ارز ايران را سوء مديريت اعلام كرده اند. آنها درا ين باره مي گويند: اين وضعيت هيچ ربطي به تحريم ها نداشته و تصميمات مديريتي بر اوضاع داخل كشور اثر گذاشته است.
فراخوان مسئولان اقتصادي به مجلس
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس نيز مهم ترين دليل آشفتگي بازار ارز را سوءمديريت دولتمردان دانست و از فرا خواندن مسئولان اقتصادي كشور از جمله مسئولان بانك مركزي به مجلس خبر داد.
ارسلان فتحي پور در گفتگو با مهر درخصوص بخشي از سخنان رئيس جمهور مبني بر اينكه نوسانات بازار ارز ناشي از سياست هاي اقتصادي دولت نيست، اظهار داشت: مجموعه عوامل مختلفي در نوسان بازار ارز نقش دارد كه يكي از اين عوامل سياست هاي اقتصادي دولت است.
وي افزود: اگر منظور رئيس جمهور بحث تحريم هاي اقتصادي باشد ما سهم آن را در به وجود آمدن وضع موجود قبول داريم اما اينكه بگوئيم 100 درصد مسئله مربوط به تحريم ها است اين موضوع به هيچ وجه مورد پذيرش نيست و هر كسي هم كه بخواهد روي اين موضوع اصرار كند به خودي خود فلسفه وجودي دولت و حكومت را زير سوال برده است.
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس، خاطرنشان كرد: براساس قوانين رسمي كشور اعم از قانون اساسي و قوانين موضوعه امورات اجرايي كشور در همه حال چه با تحريم و چه بدون تحريم بر عهده قوه مجريه است و اين قوه طبق وظيفه اي كه دارد بايد طوري برنامه ريزي كند كه كشور با كمترين تبعات از آثار و پيامدهاي تحريم عبور كند نه اينكه همه مشكلات اقتصادي كشور را ناشي از اعمال تحريم ها عنوان كند.
وي اضافه كرد: با توجه به اينكه كليه اطلاعات در رابطه با ميزان استخراج، عرضه و فروش نفت و همچنين كسب درآمدهاي نفتي در اختيار دولت قرار دارد، بنابراين دولت اولين مرجعي است كه در صورت بروز نوسان در هر يك از اين مولفه ها مي تواند با توجه به در اختيار داشتن دقيق ترين نوع اطلاعات هم واقعي ترين پيش بيني ها را داشته باشد و هم درست ترين تصميمات را بگيرد.
فتحي پور تصريح كرد: بر اين اساس، علت اصلي آشفتگي بازار ارز سوء مديريت و اعمال سياست هاي نادرست ارزي توسط مسئولان مربوطه دركشور است.
وي در ادامه درخصوص راه اندازي مركز مبادلات ارزي بيان داشت: راه اندازي اين مركز توسط مسئولان بانك مركزي اقدامي غير كارشناسانه است چرا كه نفس انجام چنين كاري موجب به وجود آمدن بازار سياه ارز در كشور خواهد شد.
اين نماينده مجلس با تاكيد بر اينكه ارز نبايد به صورت مستقيم به افراد پرداخت شود، گفت: بايد سازوكاري ايجاد شود كه پس از ورود كالا به كشور و ارائه اسناد معتبر پول از طريق بانك ها به حساب طرف هاي خارجي ريخته شود.
به گفته وي، راه اندازي سيستم سامانه رهگيري از زمان تخصيص ارز تا زمان ترخيص كالاي مورد نظر در اين رابطه ضروري به نظر مي رسد.
 


بازار تهران فعاليت عادي خود را آغاز كرد

رئيس مجمع صنوف توليدي و خدمات فني تهران از بازگشت فعاليت بازار بزرگ تهران به حالت عادي خبر داد.
علي فاضلي در گفتگو با مهر از آغاز به كار بازار بزرگ تهران خبر داد و گفت: از ساعت 8 و 15دقيقه صبح ديروز (شنبه) بازار روند عادي كار خود را در پيش گرفته است و هم اكنون 70درصد بازار باز است.
رئيس مجمع صنوف توليدي و خدمات فني تهران افزود: 30درصد مابقي نيز به صورت معمول در روزهاي عادي، ساعت 10صبح مغازه هاي خود را بازگشايي مي كنند و بر اين اساس تا ساعت 10صبح ديروز بازار به صورت كامل باز بود.
وي تصريح كرد: هم اكنون در صنف طلافروشان هستم و قاطبه اين صنف و بازاريان، بر سر كار خود مستقر شده اند و جاي نگراني نيست.
به گفته فاضلي، نيروهاي امنيتي در كنار نيروهاي بسيج اصناف، تامين امنيت واحدهاي صنفي را صورت خواهند داد، ولي در كف بازار حضور ندارند و با بسيج اصناف همكاري مي كنند.
بازاريان همواره
پشتيبان نظام هستند
رئيس اتحاديه طلا و جواهر تهران گفت: بازاريان و اعضاي صنف اتحاديه طلا و جواهر همواره در كنار انقلاب هستند و با قدرت و قوت از آرمان هاي رهبري و نظام دفاع مي كنند.
احمد وفادار در حاشيه بازديد از واحدهاي صنفي طلا و جواهر بازار تهران در گفتگو با ايرنا افزود: روز چهارشنبه گذشته عده اي خارج از بازار تهران مي خواستند نيت خود مبني بر ايجاد اخلال در بازار را به بازاريان به ويژه صنف طلا و جواهر تهران نسبت دهند.
وي اضافه كرد: اما صنف طلا و جواهر براي حفظ امنيت و جلوگيري از قصد سوء اين عده، مغازه هاي خودرا بستند تا نيت شوم دشمنان را ناكام بگذارند.
وفادار افزود: ديروز صنف طلا و جواهر تهران در كنار ديگر صنوف مغازه هاي خود را باز كرده اند و نيروهاي انتظامي نيز قول داده امنيت آنان را به صورت كامل تامين كنند.
وي با محكوم كردن هرگونه فعاليت خارج از عرف عده اي خارج از بازار، گفت: اصناف و بازاريان از ابتداي انقلاب همواره در كنار روحانيت بوده اند، سرمايه هاي خود را در طبق اخلاص گذاشته و از انقلاب دفاع كرده اند.
وفادار بيان كرد: بازار و اصناف به ويژه صنف طلا و جواهر در هيچ خط سياسي نيست و همواره پشت سر رهبري از مواضع بحق ايشان حمايت مي كنند.
بيانيه جامعه انجمن هاي اسلامي اصناف و بازار
انجمن هاي اسلامي اصناف و بازار طي بيانيه اي به دولت آمريكا هشدار داد: ادامه اعمال فشارها جز افزايش نفرت ملت ايران نسبت به دولت آمريكا فايده اي ندارد. وزارت خارجه آمريكا طي بيانيه اي چهارشنبه گذشته اعلام كرد؛ ارزش ريال ايران بيش از دو سوم كاهش پيدا كرده است و تحريم ها روي اقتصاد ايران اثر گذاشته است. رئيس جمهور آمريكا بر اين باور است كه اعمال فشارها درست ترين رويكرد است.
ناآرامي در روز چهارشنبه در بازار بهانه را به دشمن داد كه به توهمات خود در اعمال فشار به ملت ايران اميدوار شوند. بازاريان در طول 150سال اخير در نهضت هاي مشروطه، نهضت ملي شدن نفت و انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني(ره) همواره پشتيبان مراجع تقليد و قيام ملت ايران بوده اند و خود پيشاپيش نهضت هاي مردمي حركت كرده اند و به اين رويكرد افتخار مي كنند.
گلايه بازاريان از دولت به دليل بي تدبيري در مديريت اقتصادي كشور هيچ ربطي به آمريكا ندارد و بازارهاي اسلامي در حمايت از نظام و كشور و تبعيت از رهبري هميشه در صف اول ايستاده اند. بازاريان توطئه «فتنه» و «انحراف» در انتقام گيري از نظام و انقلاب را هميشه رصد مي كنند و در زمان مقتضي پاسخ آن را خواهند داد.
جامعه انجمن هاي اسلامي اصناف و بازار سراسر كشور ضمن محكوم كردن توطئه هاي آمريكا در اعمال فشار و تحريم و تهديد عليه ملت ايران اعلام مي دارد ما خود را براي روزي آماده كرده ايم كه با بذل جان و مال خود از حيثيت امام و رهبري و انقلاب دفاع كنيم.اطمينان داريم پنجه هاي نيرومند روزي گلوي آمريكا و رژيم صهيونيستي را فشار خواهد داد و آنها را تا سر حد مرگ پيش خواهد برد.
جامعه انجمن هاي اسلامي اصناف و بازار از قوه قضاييه مي خواهد كساني كه به قصد اخلال در نظام اقتصادي كشور در هر سمتي با دشمن در ضربه زدن به ملت همگرايي مي كنند، به اشد مجازات محكوم كنند. دولت آمريكا و رژيم صهيونيستي و استكبار جهاني كوچكتر از آن هستند كه به نظام اسلامي آسيب بزنند.
ما از قواي 3گانه مي خواهيم با تعامل و همدلي به دغدغه هاي مردم در بازار و به ويژه دغدغه هاي مراجع عاليقدر شيعه كه همواره دغدغه معيشت مردم را دارند پاسخ دهند. جامعه انجمن هاي اسلامي اصناف و بازار در پايان به منافقين و نوكران آمريكا هشدار مي دهد اگر بخواهند از «نمد» تهديدات و تحريم هاي اقتصادي دشمن «كلاهي» براي خود بسازند، ما آن كلاه و نمد را به خون سرشان آغشته خواهيم كرد.

 


وزارت نفت:

تحريم گاز ايران مانور رواني- تبليغاتي است

سخنگوي وزارت نفت در واكنش به تصميم اتحاديه اروپا براي تحريم خريد گاز ايران گفت: صادرات گاز ايران به اتحاديه اروپا در حال حاضر صفر است و تهديد به تحريم تنها يك جنگ تبليغاتي است.
عليرضا نيكزاد رهبر در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به تهديد جديد اتحاديه اروپا مبني بر تصويب تحريم صادرات گاز ايران از 15 اكتبر گفت: هم اكنون هيچ يك از اعضاي اتحاديه اروپا از ايران گاز تحويل نمي گيرند.
سخنگوي وزارت نفت ادامه داد: اگر اتحاديه اروپا به دليل واردات گاز تركيه از ايران قصد چنين كاري را دارد كه بايد گفت، پس از تحريم نفت ايران توسط اين اتحاديه، واردات نفت تركيه از ايران بسيار بيشتر از گذشته شده است.
نيكزاد تصريح كرد: اين تهديد جديد اتحاديه اروپا تنها يك مانور تبليغاتي است و هرگز انجام نخواهد شد زيرا از نظر سياسي هرگز نمي توانند خود را وابسته به كشورهاي ديگر كنند.
بنابراين گزارش: روز گذشته ديپلمات هاي اروپايي عضو اتحاديه اروپا اعلام كردند در نشست 15 اكتبر اين اتحاديه كه در لوكزامبورگ برگزار مي شود قصد دارند علاوه بر تحريم نفتي عليه ايران واردات گاز ايران به اروپا را نيز تحريم كنند.
تقابل سياسي كوركورانه
يك عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، تصميم اخير اتحاديه اروپا براي تحريم گاز ايران را تقابل سياسي كوركورانه عنوان كرد و گفت: ايران به راحتي مي تواند خريداران گاز را جايگزين كند.
جواد سعدون زاده در گفت وگو با ايسنا با اشاره به تحريم هاي نفتي اتحاديه اروپا عليه ايران، گفت: ميزان خريد نفت اروپا از ايران چيزي حدود 20 درصد بود كه قطعا تاثير بسزايي در وضعيت خريد نفت نداشت و ايران به راحتي با قدرت انتخابي كه داشت، آن را جايگزين كرد، اين اتفاق در مورد گاز هم خواهد افتاد.
وي افزود: ميزان خريد گاز توسط اتحاديه اروپا از ايران به مراتب از رقم خريد نفت پايين تر است و توقف خريد نفت از ايران نمي تواند چالشي براي بازار گاز ايران ايجاد كند اما از منظر روابط بين المللي، اروپا در واقع با تبعيت بي چون و چرا از آمريكا، شخصيت حقوقي خود را بي اعتبار مي كند.
نماينده مردم آبادان در مجلس تاكيد كرد: ايران به عنوان يك كشور تاثيرگذار در منطقه با داشتن ذخاير گازي بسيار غني، جز كشورهاي اول صادركننده گاز و همچنين از نظر منابع غني انرژي به ويژه منابع انرژي فسيلي فرصت بسيار مغتنمي براي كشورهاي پيشرفته و صنعتي است تا بتوانند با تعامل مثبت و عقلاني از توان اقتصادي و ظرفيت هاي بالاي انرژي جمهوري اسلامي استفاده كنند.
 


در نيمه نخست امسال رخ داد

كاهش نسبت واردات به صادرات

تازه ترين گزارش گمرك ايران حاكي است: نسبت واردات به صادرات كشور در نيمه نخست امسال به عدد
28/1 رسيد.
به گزارش ايسنا، نسبت واردات به صادرات كشور در نيمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل كه 37/1 درصد بود، با كاهش مواجه شده است.
به اين ترتيب در صورت ادامه روند موجود چندان بعيد نيست كه در آينده نه چندان نزديك حجم صادرات و واردات كالاي كشور با يكديگر برابر شود.
آمار گمرك همچنان حاكي از آن است كه در نيمه نخست امسال صادرات و واردات به ترتيب 4 و
3/10 درصد كاهش يافته و به 20 ميليارد و 618 ميليون دلار و همچنين 26 ميليون دلار رسيد. آمار منتشر شده نشان مي دهد كه در بخش صادرات، صادرات ميعانات گازي و محصولات پتروشيمي به ترتيب 18 و 3/27 درصد كاهش يافته است، اما صادرات ساير كالاها كه به نوعي مي توان آنها را صادرات كالاهاي «واقعا غيرنفتي» دانست، 29 درصد بيشتر شده است.
دليل اصلي كاهش صادرات كشور در سال جاري تاكنون نيز مربوط به افت صادرات در بخش هاي ميعانات گازي و محصولات پتروشيمي بوده است.
عراق، افغانستان، هند، تركمنستان و اندونزي كشورهاي طرف معامله ايران با بيشترين تراز تجاري مثبت در نيمه نخست 1391 بودند، در حالي كه امارات، تركيه، كره جنوبي، سوئيس و آلمان كشورهاي طرف معامله ايران با بيشترين تراز تجاري منفي در همين مدت بودند.
 


سازمان جهاني كار اعلام كرد

نرخ بيكاري 8 تا 50 درصدي جوانان كشورهاي گروه 20

نرخ بيكاري جوانان در 17 كشور از اعضاي گروه G20 به مرز هشدار دهنده 8 تا 52 درصد رسيده است.
به گزارش مهر، سازمان جهاني كار اعلام كرد: اطلاعات ارائه شده در نشست G20 در ژنو نشان مي دهد كه بازار كار جوانان هنوز هم در اين كشورها هشداردهنده و بحراني است.
برپايه اين گزارش، نرخ بيكاري در 17 كشور G20 براي جوانان از 8 تا بيش از 50 درصد نيز رسيده و اين كشورها مجبور شده اند تا با استخدام موقت و ترويج كارآموزي با كيفيت، موافقت كنند.
سازمان جهاني كار معتقد است: با توجه به داده ها و اطلاعاتي كه از اين كشورها در دسترس است، وضعيت بحراني اشتغال براي جوانان باقي خواهد ماند. به صورت كلي 7/17 ميليون جوان در اين كشورها با خطر بيكاري مواجه هستند.
در طول 12 ماه گذشته، نرخ بيكاري جوانان در 10 كشور افزايش يافته است. با اين حال، رسيدن جوانان به سن كار در مدت يكسال مورد بررسي كاهش داشته است.
مدير كل سازمان جهاني كار به اين كشورها پيشنهاد كرد كه علاوه بر لزوم ارائه رويكردهاي جديد در اين بخش، نيازمند ترويج دوره هاي كارآموزي نيز هستند.
هم اكنون سهم زنان و مردان جوان براي شركت در دوره هاي كارآموزي از كشوري به كشور ديگر به شدت متفاوت است. در كشور آلمان نزديك به نيمي از جوانان سنين 16 تا 24 ساله در دوره هاي كارآموزي شركت مي كنند؛ با اين حال در ساير كشورها حضور جوانان در دوره هاي كارآموزي كمتر از 20 درصد است.
بنابراين گزارش: گروه 20 متشكل از وزراي دارايي و رؤساي بانك هاي مركزي 19 كشور، آرژانتين، استراليا، برزيل، كانادا، چين، فرانسه، آلمان، هند، اندونزي، ايتاليا، ژاپن، مكزيك، روسيه، عربستان، آفريقاي جنوبي، كره جنوبي، تركيه، انگليس، ايالات متحده آمريكا و اتحاديه اروپا است كه توسط شوراي رياست دوره اي و بانك مركزي اروپا نمايندگي مي شود.
براساس جدول سازمان جهاني كار نرخ بيكاري در كشورهاي استراليا، آلمان، ژاپن، جمهوري كره و مكزيك 8 تا 11 درصد، در كشورهاي آرژانتين، برزيل، كانادا، روسيه، تركيه و ايالات متحده 15 تا 18 درصد، فرانسه، اندونزي و انگلستان 21 تا 23 درصد و ايتاليا، آفريقاي جنوبي و اسپانيا 35 تا 52 درصد عنوان شده است.
 


كوتاه اقتصادي

¤ مسئولان به ما قول داده اند كه تا مهر ماه فكري براي پرداخت سهام عدالت كارگران بكنند هر چند كه تا اين لحظه بسياري از كارگران دائم هم سهام عدالتشان را نگرفته اند.هادي ابوي سخنگوي كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگران كشور با بيان اين مطلب گفت: سهام عدالت از جمله موضوعاتي بود كه در مقطعي كارگران را خوشحال كرد ولي متأسفانه در عمل اتفاق نيفتاد.
¤ با موافقت دولت و در راستاي حل مشكل صنعت نشر در كشور، سود بازرگاني كاغذ روزنامه صفر درصد تعيين شد.به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، هيئت وزيران به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي تصويب كرد؛ سود بازرگاني كاغذ روزنامه موضوع رديف تعرفه شماره (48010000) صفر درصد تعيين مي شود.
¤ يورو استات در جديدترين گزارش خود با اشاره به مبادلات
5/7 ميليارد يورويي اتحاديه اروپا و ايران در نيمه نخست 2012 صادرات اتحاديه اروپا به ايران در اين مدت را 5/3 ميليارد يورو و واردات اين اتحاديه از ايران را 4 ميليارد يورو اعلام كرد.براساس اين گزارش، اتحاديه اروپا در نيمه نخست 2011 حدود 8 ميليارد يورو كالا از ايران وارد كرده بود كه اين رقم با افت 50 درصدي به 4 ميليارد يورو در نيمه نخست 2012 رسيده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 4450 الي 4457، 2219، 2248، 2280 الي 2283، 2228، 2229، 2610 الي 2613، 5564 الي 5568 و 5546 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ طي 5 ماهه ابتداي سال جاري 15700 خودروي خارجي به ارزش 341 ميليون دلار به كشور وارد شد كه 78 درصد آن با ارز دولتي بود، همچنين 50 ميليارد دلار ثبت سفارش واردات نيز در گمرك به ثبت رسيده است. از سال 89 تاكنون بالغ بر 2 ميليارد دلار واردات خودرو به كشور انجام شد. تعداد خودروهاي وارداتي به كشور طي سال 90 به ميزان 40 هزار دستگاه بود كه ارزش آن 830 ميليون دلار بوده و 86 درصد از آن نيز از ارز دولتي براي انجام واردات خودرو به داخل كشور استفاده شده بود.
¤ همزمان با ايام سالروز ولادت هشتمين سپهر ولايت حضرت امام رضا(ع)، بانك صادرات ايران از نايب قهرمان پارالمپيك لندن 2012 تقدير به عمل آورد.به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران در مراسم پاياني مسابقات فوتسال كه با حضور فتحعلي زاده عضو هيأت مديره اين بانك برگزار شد با اهداء لوح و جوايز ارزنده اي از مهرداد كرم زاده نايب قهرمان پرتاب ديسك پارالمپيك لندن تجليل به عمل آمد.گفتني است كرم زاده برنده نشان نقره پرتاب ديسك ايران در پارالمپيك لندن، هنگام دريافت نشان خود از كاترين ميدلتون، همسر شاهزاده ويليام با وي دست نداد كه اين حركت كرم زاده در رسانه هاي جهاني بازتاب گسترده اي داشت.
¤ مدير عامل فرابورس با اشاره به ضوابط جديد معاملات عمده گفت: پس از آمادگي دستورالعمل ها معاملات عمده با ابلاغ ضوابط جديد از سرگرفته مي شود.امير هاموني به سهامداران اطمينان داد كه نگران نباشند و از رفتار هيجاني بپرهيزند و با ابلاغ دستورالعمل هاي جديد معاملات عمده از سر گرفته مي شود.
 


رئيس شوراي رقابت اعلام كرد

 رشد قاچاق دليل عمده افزايش نرخ ارز

رئيس شوراي رقابت با بيان اينكه بيشترين تقاضاي ارز براي قاچاق كالا به داخل كشور است، گفت: تقويت توليدات با كيفيت و كميت بالا قطعاً از نوسانات و التهابات ارزي مي كاهد.
جمشيد پژويان در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به التهابات اخير بازار ارز و تأثير آن بر مديريت كلان اقتصادي كشور، اظهار داشت: بديهي است تحريم هاي نفتي و بانك مركزي ايران تا حدودي بر اقتصاد مؤثر بوده اما نوسانات افزايشي نرخ ارز پيش از اعمال اين تحريم ها آغاز شد.
وي با بيان اينكه انتظارات بيش از حد هم جزو عوامل مؤثر بر بازار تلقي مي شود، گفت: سوداگران بازار به اين انتظارات بيشتر دامن زده و با گسترش اين انتظارات و ايجاد شايعات موجب افزايش نرخ دلار و در پي آن كاهش ارزش ريال شدند.
رئيس شوراي رقابت تأكيد كرد: متأسفانه بانك مركزي در زمان آرامش بازار ارز مرتكب اعمال و سياست هاي غلطي مبني بر ايجاد انتظار در بازار شد.
وي با اشاره به اينكه ارز بازار بسيار كوچكي است، تصريح كرد: سوداگران به راحتي در اين بازار مشغول فعاليت هستند.
پژويان با اشاره به اينكه بخش عمده عرضه در بانك مركزي صورت مي پذيرد، گفت: شرايط التهابي بازار ارز براي كشوري مثل ايران كه داراي يك اقتصاد كاملاً باز با 90 ميليارد دلار واردات و بالغ بر 100 ميليارد دلار درآمد است، اتفاق افتاده و تنها راه برون رفت از اين وضعيت ايجاد تعادل ميان عرضه و تقاضا است.
رئيس شوراي رقابت تصريح كرد: واردات ايران قابل كنترل است به طوري كه دولت با كاهش مقداري از واردات و تنظيم اين تراز و انديشه براي كسب دلار مي تواند تعادلي را در نرخ مبادله ارز ايجاد كند به طوري كه تحريم ها هم تأثيري بر اقتصاد در اين دوران كوتاه مدت نخواهد گذاشت.
پژويان در خصوص نقش توليد ملي در روند ايجاد تعادل در بازار، تأكيد كرد: بدون شك توليد تأثير زيادي در جريان رشد اقتصادي دارد اما هميشه در بخش توليدات با كيفيت و رونق آن دچار مشكلاتي بوده ايم و اين يك نقطه ضعفي براي كشور به حساب مي آيد.
رئيس شوراي رقابت با بيان اينكه رويكرد جانشيني واردات در اقتصاد بسيار رهگشاست، گفت: رويكرد توليد با كيفيت و كميت بالاي داخل آن چنان تأثير مثبتي را در اقتصاد مي گذارد كه بسياري از مشكلات به خصوص اختلالات بازار ارز جبران و كنترل شود.
 


عضو كميسيون اقتصادي خبر داد

بررسي پيشنهاد توقف واردات كالاهاي غيرضروري در مجلس

عضو كميسيون اقتصادي با اشاره به اينكه پيشنهاد ممنوعيت كالاهاي غير ضروري در آينده نزديك بررسي خواهد شد، گفت: در راستاي حمايت از توليد داخلي بايد فهرستي از واردات كالاهاي غيرضروري تهيه شود .
سيد محمد حسين ميرمحمدي در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: در اينكه توليد داخلي در راستاي تقويت اقتصاد بايد حمايت شود، شكي نيست و مجلس تهيه فهرست كالاهاي غيرضروري براي ممنوعيت آن را بررسي خواهد كرد .
وي افزود: فهرستي از كالاهاي غير ضروري با همفكري نمايندگان مجلس بررسي و ممنوعيت واردات آن ها تصويب مي شود .
بر اساس اين گزارش هم اكنون در فهرست واردات ايران كالاهايي چون ميخ، دستكش، جوراب، كارت پستال، پارچه هاي مخمل و روكش ها، سنگ قبر، ادويه جات، جانماز، چاي سبز، آب ميوه، ميخ ، قيچي، فرش و ... مشاهده مي شود كه همگي قابل توليد در كشور بوده و كشور در توليد اغلب آنها داراي مزيت است .
به نظر مي رسد اقلام وارداتي كشور با توجه به شرايط تحريم ها بايد ساماندهي شود و با حمايت از توليد داخل كه به ايجاد ارزش افزوده و اشتغال مي انجامد، واردات اين قبيل كالاها ساماندهي شود .
هر ساله در كشور حجم قابل توجهي ارز براي واردات خودرو، لوازم آرايشي، مسافرت هاي تفريحي مانند سفر به آنتاليا و اموري از اين دست از كشور خارج مي شود كه با توجه به شرايط خاص اقتصاد قابل كنترل و مديريت است .
 


براساس مصوبه دولت

كالاهاي وارداتي با ارز مرجع مشمول قيمت گذاري شدند

براساس مصوبه دولت، كالاهايي كه با ارز مرجع وارد كشور مي شوند. مشمول قيمت گذاري هستند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، هيئت وزيران به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران تصويب كرد؛ با توجه به شرايط خاص حاكم بر بازار، اقلامي كه ارز با نرخ مرجع و كمتر از نرخ بازار دريافت مي كنند، مشمول قيمت گذاري خواهند بود.
بر اين اساس، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و گمرك ايران مكلفند؛ اطلاعات گشايش اعتبار ارز مرجع و واردات قطعي اين اقلام را در درگاه ارزي ثبت كنند.
همچنين گمرك ايران مكلف است؛ قبل از ترخيص كالاهاي مشمول دريافت ارز با نرخ مرجع، براي معرفي واردكنندگان به منظور هماهنگي درخصوص شبكه هاي توزيع و تعيين قيمت به سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان اقدام كند. قيمت محصولات مذكور در چارچوب ضوابط قيمت گذاري توسط سازمان مذكور تعيين خواهد شد.
بر اين اساس، گمرك مكلف است؛ قيمت اظهار شده در گمرك براي ترخيص كالا را در اختيار سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان قرار دهد تا در فرايند قيمت گذاري كالاي نهايي از آن استفاده شود.
براساس اين مصوبه، آن دسته از مواد اوليه كه محصول نهايي آنها مشمول قيمت گذاري است و مستقيما از طرف توليدكننده وارد و مصرف مي شود، مشمول قيمت گذاري نخواهد بود.
همچنين اقلامي كه با ارز مرجع وارد مي شوند، در شبكه هاي رسمي مورد نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت توزيع خواهد شد. اين شبكه بايد به گونه اي طراحي شود كه از مصرف كالاها و مواد اوليه مذكور توسط مصرف كننده نهايي يا توليدكننده در چهارچوب قيمت هاي تعيين شده اطمينان حاصل شود.
بر اين اساس، عرضه كالاهاي دريافت كننده ارز با نرخ مرجع خارج از شبكه تعريف شده ممنوع و مطابق قانون تعزيرات حكومتي با متخلفين برخورد خواهد شد. صادرات اين گونه كالاها و يا محصولات ساخته شده از آنها با مجوز سازمان مذكور امكان پذير است.اين مصوبه از سوي محمدرضا رحيمي؛ معاون اول رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شده است.
 


معاون وزير نيرو اعلام كرد

برنامه هاي تامين برق كشور براي تابستان92

 معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با بيان اينكه اوج مصرف برق كشور در تابستان امسال
2/58درصد رشد داشت گفت: تعمير واحدهاي آبي و تامين ذخيره مناسب سوخت مخازن نيروگاهي آغاز شده است .
به گزارش خبرگزاري فارس، محمد بهزاد اظهار داشت: پيش بيني وزارت نيرو اين است كه در سال آينده پيك بار با حدود دو هزار و 200 مگاوات افزايش در مقايسه با تابستان امسال به حدود 45 هزار و 500 مگاوات برسد .
به گفته وي، پيك مصرف برق در تابستان سال جاري 43 هزار و 337 مگاوات ثبت شد كه در روز 24 مردادماه اتفاق افتاد .
وي با بيان اينكه صنعت برق كشور به جايگاهي رسيده است كه براي تامين برق مطمئن در تمام شرايط آمادگي كامل را دارد، افزود: براي تامين نياز شبكه برق كشور در تابستان 92، بايد برنامه ريزي هاي لازم انجام شود تا هيچگونه خللي در تامين برق مطمئن و پايا وجود نداشته باشد .
وي تاكيد كرد: از هم اكنون فعاليت هاي صنعت برق كشور براي تامين برق تابستان سال آينده آغاز شده است و فعاليت هايي مانند تعمير واحدهاي آبي و حرارتي، توسعه واحدهاي آبي و حرارتي، تامين ذخيره مناسب سوخت مخازن نيروگاهي، تامين منابع مالي و كاهش و مديريت مصرف در اولويت برنامه هاي صنعت برق كشور قرار گرفته است .
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با بيان اين مطلب كه در حال حاضر 99 درصد تجهيزات صنعت برق در داخل كشور ساخته مي شود،گفت:صنعت برق تا پايان سال جاري در اين زمينه به خودكفايي كامل مي رسد .
بهزاد با بيان اينكه تابستان سال جاري يكي از تابستان هاي سخت و شيرين براي صنعت برق بود افزود: سختي ها به دليل شرايط تحريم بود ولي توانستيم با وجود تمام مشكلات برق را به بهترين نحو به دست مصرف كنندگان برسانيم .
وي افزود:در سال جاري مصرف شبكه سراسري برق كشور در زمان اوج مصرف از مرز 43 هزار مگاوات گذشت و به حدود 43 هزار و 337 مگاوات رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل، 58.2 درصد رشد داشته است .
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با بيان اين مطلب كه 3 هزار مگاوات ذخيره برق داشته ايم،گفت:در تابستان امسال 1500 مگاوات برق به كشورهاي همسايه صادر شد و براي تامين نيازهاي صنعت، كشاورزي و خانگي در زمان پيك مصرف مشكل خاصي در كشور ايجاد نشد .
وي با اشاره به صادرات برق ايران به كشورهاي همسايه، گفت: كشور بايد در افق 1404 به هاب منطقه در بخش برق تبديل مي شد اما در سال 91 به اين هدف رسيده است .
بهزاد رتبه ايران در توليد برق را بين 200 كشور دنيا، رتبه پانزدهم اعلام كرد و افزود: ايران در منطقه خاورميانه اولين توليدكننده برق به شمار مي رود .
وي اضافه كرد: راندمان برق ايران حدود 40 درصد بوده كه بهترين راندمان منطقه است، ضمن آنكه ميزان افت در شبكه برق كشور كاهش يافته و به رقم 5.14 درصد رسيده است .
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14