(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 16 مهر 1391 - شماره 20325

جراحي صرع مقاوم به درمان آغاز شد
تصوراتي كه نبايد واقعي شوند
شيمي درماني به توليد سلول هاي سرطاني كمك مي كند
توليد «چسب فيبريني» از «خون بندناف»
دستيابي محققان ايراني به فناوري توليد موتور موشك
شيري بدون آلرژي
«روبات جنگجوي شهري» به كمك پليس ها مي آيد!
مارهاي سمي مخفي گاه يك ويروس مرگبار
كمياب ترين ماهي


جراحي صرع مقاوم به درمان آغاز شد

معاون درمان مركز تحقيقات علوم اعصاب شفا بيمارستان خاتم الانبيا اعلام كرد: جراحي بيماري صرع مقاوم به درمان با همكاري تيم مشترك ايراني و خارجي در اين بيمارستان آغاز شد.
به گزارش ايرنا، دكتر «طاهر طاهري» افزود: يك درصد جمعيت كشور مبتلا به بيماري صرع هستند و بالاي 30 تا 40 درصد اين بيماران مقاوم به درمان مي شوند.
وي با بيان اينكه موفقيت ايران در دستيابي به درمان صرع با شيوه هاي نوين علمي، گامي ديگر در خودكفايي و صرفه جويي ارزي است، اظهار داشت؛ تيم پزشكي متشكل از جراح مغز و اعصاب، روانشناس، روانپزشك، بيهوشي، نورولوژيست و غيره، طي شش ماه اخير موفق شدند، شش نفر از مبتلايان به صرع كه دو نفر آنان جانباز و ايثارگر بودند، تحت عمل جراحي قرار دهند.
وي كه عضو شوراي راهبردي درمان ضايعات نخاعي نيز هست، ادامه داد: در اين جراحي با استفاده از شيوه هاي نوين علمي و بهره گيري از ابداعات پزشكان برجسته ايراني و آلماني، موفق شديم، بيماران ياد شده را كه بطور مكرر در خواب و بيداري دچار تشنجات عصبي مي شدند و درمان دارويي بر روي آنان جوابگو نبود، درمان كنيم.
طاهري تصريح كرد: اكنون اين بيماران پس از عمل جراحي دچار هيچ گونه تشنجي نشده و تحت نظر تيم پزشكي هستند.
وي با بيان اينكه تا سال گذشته بيماران مبتلا به صرع براي انجام عمل جراحي بايد به خارج از كشور مراجعه مي كردند، گفت: فقط هزينه درمان اين بيماران غير از هزينه هاي جانبي، حدود 600 ميليون ريال بود و با اين موفقيت به خودكفايي رسيده ايم.
طاهري با اشاره به اينكه هزينه درمان اين بيماران با تحت پوشش بيمه اي، بسيار ناچيز بوده است، افزود: علت بروز بيماري صرع، كمبود اكسيژن غير از مادرزادي بودن، در دوران بارداري، سزارين و زايمان پرمخاطره مادر است و ضربه سر در دوران نوپايي كودك نيز مي تواند تشنج را در بزرگسالي بوجود آورد.
وي توضيح داد: در اين رشو جراحي، بيمار مبتلا به صرع، پس از درمان به زندگي طبيعي خود باز مي گردد و دچار عارضه اي نمي شود.
در ادامه رئيس بيمارستان خاتم الانبيا گفت: سعي داريم براي كاهش هزينه ها، اقدامات پزشكي را توسعه دهيم.
 


تصوراتي كه نبايد واقعي شوند

دستكاري در ژنتيك نخستين بار با تغييرات ژني گياهان آغاز شد و هدف از اين كار توليد بيشتر محصولات مقوي تر براي برطرف كردن فقر و جلوگيري از افزايش گرسنگي در جهان بود.
اما بشر به اين حد هم راضي نبود و روياهايي بزرگ تري در سر داشت. برنامه هايي محرمانه كه اكنون به روزنامه ها راه يافته اند خبر از تغييراتي گسترده از ژن انسان و حيوان مي دهند. به نظر مي رسد آنچه تاكنون در فيلم هاي هاليوودي مي ديديم به دنياي واقعيت راه يافته اند.
محققان مركز فناوري هاي نوين در ايالت ديسكانسين موفق شده اند براي اولين بار جنين هاي آزمايشگاهي خلق كنند كه از انسان و حيوان تركيب شده اند.
اين جنين هاي آزمايشگاهي، كه با هدف ارتقاي دانش و كمك به مطالعات پزشكي خلق شده اند. برخلاف تصور محققان ماهها زنده ماندند. اين موفقيت در حالي رخ داد كه تا پيش از اين چنين آزمايشاتي فقط تا مراحل نخستين به موفقيت مي رسيد.
راه براي درمان هاي جديد
اين در حالي است كه سازمان هاي بهداشت و درماني و گروه هاي مدافع حقوق بيماران معتقدند كه اين تحقيقات براي درك و درمان امراض حياتي است.
آنها معتقدند كه به ثمر رسيدن تحقيق در مورد جنينهاي پيوند شده از انسان و حيوان ممكن است راه را براي رسيدن به درمان هاي پزشكي جديد، از جمله بيماري پاركينسون و آلزايمر هموار كند. اما آيا آزمايشات تنها به اينجا ختم مي شوند؟
در برخي آزمايش هاي ديگر برنامه هايي سري در دست است كه انسان ها توسط رايانه ها، ريز تراشه ها و نانو روبات ها ارتقا مي يابند.
با استفاده فن آوري و تغيير در ژن حيوانات و انسان و تركيب با هم ديگر، هواداران نظريه «ترنس اومانيسم» بر اين باورند كه بشر باهوش تر و قوي تر مي شود. آنها بر اين باورند كه با اين اقدام، بيماري هاي ساده، سخت و نقص هاي فيزيكي ريشه كن خواهند شد.
اگر نگاهي عادي به اين جنين ها داشته باشيم تفاوتي با يك جنين عادي سه روزه ندارند. اما با نگاهي دقيق تر و موشكافانه در واقع آنها بخشي انسان و بخشي حيوان هستند.
براي خلق جنين هاي پيوندي دانشمندان دانشگاه ييل در ايالات متحده، دي ان اي به دست آمده از سلول هاي عضلات بوفالو را به انسان يا برعكس ژني از انسان را به حيواني آزمايشگاهي دي ان اي، دانشمندان تقريبا تمام ژن هاي موجود قبلي را از آنها خارج كرده اند.
استخراج سلول هاي پايه
از جنين
آنچه از تركيب دي ان اي سلول هاي انسان وحيوان حاصل مي شود، جنيني است كه براي همه منظورهاي پزشكي و تحقيقاتي حكم جنين واقعي را دارد، محققان مي توانند از اين جنين ها سلول پايه استخراج كنند؛ به عقيده آنها سلول هاي پايه ممكن است امكان درمان بسياري از بيماري ها را كه انسان با آن دست به گريبان است، فراهم كند.
سلول هاي پايه كه از جنين استخراج مي شود توان بالقوه براي تبديل شدن به انواع بافت هاي بدن را دارند كه با آنها اهميت تحقيقاتي بسيار بالايي مي بخشد.
در حال حاضر، دانشمندان مجبورند براي كسب اين سلول ها به ژن انساني كه از معالجات باروري به جا مانده تكيه كنند، اما در اين زمينه كمبودهايي وجود دارد و به علاوه كيفيت آنها هميشه مناسب نيست.
هرچند كه تركيب كردن ژن انسان و حيوان شايد خيلي عجيب به نظر برسد، اما به عقيده محققان دسترسي به عصب هاي حيواني در مقايسه با انسان براي جراحي هاي مهم راحت تر است.
آنها همچنين تاكيد دارند كه هدف از خلق اين جنين ها صرفا تحقيقات پزشكي است و اين جنين ها همواره در حد توده اي از سلول باقي مي مانند و به چيز ديگري تبديل نخواهند شد.
تغييرات مخفيانه
سازمان ناظر بر مقررات آزمايشات ژنتيكي و جنين شناسي سال گذشته ميلادي اعلام كرد دانشمنداني كه خواستار استفاده از جنين تركيبي هستند بايد به طور منفرد براي اين كار تقاضانامه پر كنند. در حال حاضر چند دانشگاه، و آزمايشگاه ايالتي از اين سازمان مجوز دريافت كرده اند.
جنين هاي دورگه انسان-حيوان به منظور استفاده براي علاج بيماري هاي درمان ناپذير توليد شده اند. اين امر مخالفت هايي را برانگيخته است و در كنگره نيز برخي سناتورها خاطرنشان كردند كه اين موضوع از نظر اخلاقي صحيح نيست و به اعتبار آمريكا لطمه مي زند.
در آزمايشگاه ها تغييرات ژني انسان- حيوان به صورت مخفيانه انجام مي شده و دانشمندان بيش از دهها تغيير ژني انسان- حيوان در آزمايشگاه ها توليد كرده اند. محققاني كه به دنبال شيوه هاي درمان براي تعداد زيادي از امراضي بودند، اين موجودات را ظرف چند سال گذشته به طور مخفيانه توليد كردند.
اين موضوع هنگامي كه گروهي از دانشمندان عوارض كاربردهاي نظامي و اطلاعاتي اين طرح ها را هشدار داده بودند، آشكار شد؛ زيرا خطر اينجاست كه با كار بر روي موجوداتي دورگه از انسان و حيوان مشكلات جديدي پيش خواهد آمد. مقامات مسئول جنين شناسي و تركيب ژني در حال حاضر به دنبال بررسي اين موضوع هستند كه آيا مي توان به اهداكنندگان بابت اهداي جنين پولي پرداخت كنند يا خير.
مخالفان اين برنامه ها از زياده روي در تحقيقات پزشكي از سوي دانشمندان به اين دليل كه با انسان تا اين حد غيرانساني برخورد مي كنند، احساس نفرت مي كنند. چون با شروع اين آزمايش ها، راه براي تركيب انواع سلول هاي انساني و حيواني باز شد آمار و ارقام نشان مي دهد كه دهها جنين تركيبي كه از ژن انسان و حيوان تشكيل شده اند، از زمان معرفي رسمي قانون جنين شناسي در سال 2008 تاكنون به وجود آمده اند.
ژن سلول انسان
در درون سلول حيوان
اين قانون ايجاد انواع موجودات دورگه، از جمله جنين حيواني كه با ژن انسان بارور شود، را مجاز كرده؛ از جمله اين موارد مي توان به برنامه اي كه در آن ژن سلول انسان در درون سلول حيوان جاي داده مي شود؛ و برنامه اي كه در آن سلول هاي انسان را با جنين هاي حيوانات تركيب مي كنند اشاره كرد.
چند آزمايشگاه كه به ايجاد جنين هاي دورگه مبادرت مي كردند، اكنون به دليل كمبود بودجه از سوي دموكرات ها كارشان را كند كرده اند. دانشمندان مي گويند كه اين فناوري را مي توان براي رشد سلول هاي اصلي جنين به كار برد و از اين طريق درمان تعدادي از بيماري هاي لاعلاج را ميسر كرد.
هرچند كه اين آزمايشگاه ها اكنون به دليل كمبود بودجه، دستكاري ژنتيكي را كند كرده اند، ولي دانشمندان معتقدند كه در آينده فعاليت هاي زيادي در اين زمينه انجام خواهد شد. در كاخ كنگره بر سر ايجاد تغييرات ژني انسان- حيوان به عنوان موضوعي اخلاقي به بحث پرداخته شده و هيچ كدام از دانشمنداني كه حضور داشتند، به نظر نمي آمد كه توجيهي در رابطه با درمان بيماري ها با اين روش داشته باشند.
مخالفان اين برنامه ها معتقدند كه بيماري ها از سلول هاي بزرگسالان ريشه مي گيرند نه از جنين ها كه از نظر اخلاقي منطقي نيست. اين موضوع بازي با خلقت است اما در تمام مراحل دانشمندان ژني مي گويند اگر به ما اجازه انجام چنين كاري داده شود، براي تمام بيماري هاي نوع بشر درماني پيدا خواهيم كرد.
ايراد ديگر مخالفان اين است كه اگر اين كار از نظر دانشمندان درست است، چرا تاكنون آن را مخفي نگه داشته اند؟ آنان معتقدند مشكل بسياري از دانشمندان اين است كه خيلي از كارها را فقط به اين دليل انجام مي دهند كه آزمايش و تجربه اي كسب كرده باشند كه اين توجيه قابل قبولي نيست.
گروهي از دانشمندان برجسته درباره تجربيات قبلي اين آزمايش ها هشدار داده بودند. آنها خواستار قوانين جديدي براي جلوگيري از فعاليت آزمايشگاه هايي شده بودند كه در آن به حيوانات خصوصيات انساني مي دهند، مثلا با تزريق سلول هاي اصلي انسان ها در مغز پستانداران نخستين. ولي پروفسور رابين لاول از موسسه ملي شوراي تحقيقات پزشكي مي گويد كه دانشمندان بابت جنين هاي دورگه انسان- حيوان نگران نيستند زيرا براساس قانون، استفاده عملي اين برنامه ها غيرممكن است.
جنين هاي دورگه در حالي در بسياري از كشورها ايجاد مي شوند كه نظارت خاصي بر كارشان وجود ندارد با اين حال، مردم خواستار نظارت شديدتري بر نوع ديگري از تحقيقات بر روي جنين هايي هستند كه در آنها جنين حيوانات را با ميزان كمي از مواد ژنتيك انسان تركيب مي كنند.
عده اي ديگر از دانشمندان و محققان خواستار شبيه سازي جنين انساني شده اند كه آغازگر خلق جنين هيبريدي است كه گفته مي شود 90درصد انسان و 10درصد حيوان (بيشتر حالت عضله) است.
در صورت صدور چنين مجوزي، اين محققان امكان خواهند داشت تا با تغييرات ژني و جايگزين آن با سلول هاي انساني به هدف خود برسند.
يك گروه تحقيقاتي كه نخستين گوساله شبيه سازي شده و نخستين ماهي را خلق كردند قصد دارند تا از جنين هايي كه به اين روش شبيه سازي مي شوند براي خلق سلول هاي بنيادي استفاده كنند كه حامل نواقص ژنتيكي مسئول بيماري هاي عصبي هستند.
اين در حالي است كه نمايندگان مجلس آمريكا اعلام كرده اند كه هر قانون جديدي براي حمايت از تحقيقات علمي انعطاف پذيري خواهد داشت.
سازمان بارورسازي و جنين شناسي انساني در اين كشور درنظر دارد درباره اينكه آيا اين دو درخواست تحقيقاتي بايد در حيطه اختيار اين سازمان باشد يا خير به بحث و تبادل نظر بپردازد.
ايده توليد جنين هاي دو رگه نخستين بار به عنوان روشي براي پاسخگويي به كمبود سلول هاي انساني براي انجام پروژه هاي تحقيقاتي مطرح شد.
به عقيده مخالفان تاكنون هيچ شاهدي به دست نيامده كه ادعاهاي مبني بر منجر شدن اين تحقيقات به يافتن معالجه براي ايدز و سرطان معده را تاييد كند. اما بسياري از سياستمداران از اين تحقيقات حمايت مي كنند، چرا كه مي گويند اين تلاشي اخلاقي است كه مي تواند در آينده جان هزاران نفر را نجات دهد.
در آزمايشات قبلي جنيني كه به اين ترتيب به دست آمده بود براي حداكثر چندين روز زنده نگاه داشته مي شود تا سلول هاي پايه از آن استخراج شود و بعد نابود مي شد.
اما مخالفان مي پرسند اين تحقيقات تا كجا پيش خواهد رفت؟ و حد و مرزهاي اين كار چيست؟ اگر خلق جنين تركيبي را اجازه دهيد، بعد از آن اجازه چه كاري را خواهيد داد، حتي اگر مطلقا ندانيد كه به كجا ختم مي شود؟
موافقان توليد سلول هاي جنيني انساني- حيواني مي گويند اين سلول ها ابزاري ارزشمند براي بررسي پيشرفت و يافتن درمان براي بيماري هاي خطرناك است. ولي منتقدان مي گويند اين شيوه نه تنها حقوق حيوانات را نقض مي كند، بلكه ممكن است به انسان آسيب برساند. در اين روش، ژن حيواني دستكاري شده، سلولي كامل يا جزيي از «دي ان اي» انسان به آن پيوند مي خورد و در نهايت اين سلول تركيبي جديد در شرايطي قرار مي گيرد تا به جنيني اوليه تبديل شود.
در حال حاضر محققان سرگرم يافتن درمان بيماري هايي مانند ايدز، آلزايمر و برخي سرطان ها به كمك اين سلول هاي پايه تركيبي هستند.
تحقيقات بايد از حالت سري خارج شود
اما منتقدان مي گويند همين آزمايش هاي كم هم مي تواند خطرآفرين باشد و بعلاوه اين روش نوعي دخالت در طبيعت بوده و اگر كاملا محرمانه باشد كاملا خطرناك است. همچنين آنها تاكيد مي كنند از جنين انساني- حيواني فقط به عنوان مدل آزمايشگاهي بيماري بايد استفاده كرد و دانشمندان نبايد بافت هاي توليد شده را به انسان پيوند بزنند.
برنامه ريزان اين آزمايش هاي ژني مي گويند ما نگراني هاي موجود را درك مي كنيم، ولي فكر مي كنيم اين نگراني ها عمدتا بر پايه اطلاعات نادرست استوار شده، يعني منتقدان تصور مي كنند ما مي خواهيم نوعي حيوان تركيبي توليد كنيم.
اينها فقط سلول هايي هستند كه براي پيشبرد دانش توليد مي شوند. هيچ حيواني اصلا توليد نخواهد شد. ما مي خواهيم سلول هايي را در آزمايشگاه درست كنيم تا به كمكشان درباره بيماري ها تحقيق كنيم و دارو بسازيم. سازمان هاي نظارتي بر كليه پژوهش هاي ژنتيكي از جمله توليد سلول هاي پايه نظارت دارد و حالا مرجع نظر بر اين قانون ظاهرا به توصيه مقامات بهداشتي قصد دارد به پژوهشگران مجوز لازم براي تحقيقات حساس را ندهد.
اما اين پايان كار نيست و بايد منتظر بود تا اولين نمونه هاي حاصل از اين آزمايشات خود را نشان دهند. يا ابرانسان هايي شگفت انگيز يا حيواناتي غول آسا ظهور كنند و يا پس از سالها تحقيق و بررسي واقعا شاهد ريشه كني ايدز و آلزايمر و پيشگيري از سرطان باشيم.
 


شيمي درماني به توليد سلول هاي سرطاني كمك مي كند

پزشكان در يك مطالعه جديد هشدار دادند كه روش هاي معمول معالجه سرطان مانند شيمي درماني و پرتودرماني مي توانند به توليد سلول هاي سرطاني بيشتر كمك كنند.
به گزارش ايسنا، متخصصان علوم پزشكي هاروارد در اين رابطه متذكر شدند: شيوه هاي معمول درمان سرطان ممكن است عوارض ناخوشايندي در پي داشته باشند و به توليد سلول هاي بنيادي سرطاني كمك كنند.
اين متخصصان مي گويند: سلول هاي بنيادي سرطاني جديد بويژه در توليد تومورهاي جديد و مقاوم به درمان مهارت پيدا مي كنند.
به گزارش لايوساينس، متخصصان دانشكده پزشكي هاروارد در بوستون يادآور شدند: اين يافته توجيه مي كند كه چرا سرطان در مراحل پيشرفته و نهايي اغلب هم به شيمي درماني و هم به پرتودرماني مقاوم مي شود.
آنها اميدوارند كه اين يافته راه را براي دستيابي به شيوه هاي جديد مقابله با سرطان هموار سازد.
اين مطالعه به تفصيل در مجله تخصصي پلوس وان منتشر شده است.
 


توليد «چسب فيبريني» از «خون بندناف»

محققان بانك خون بند ناف رويان براي نخستين بار موفق به توليد چسب فيبريني از خون بند ناف شدند.
دكتر مرضيه ابراهيمي، رئيس بانك خون بند ناف رويان با اعلام اين خبر به ايسنا گفت: اين نخستين بار است كه يك چسب فيبريني بدون نياز به فرد دهنده پلاسما و تنها از طريق خون بند ناف ساخته مي شود.
وي خاطرنشان كرد: پيش از اين در اروپا هر دو بخش سازنده چسب فيبريني (فيبرينوژن و ترومبين) از نمونه پلاسماي انساني به صورت اتولوگ (دهنده پلاسما و گيرنده چسب يكسان هستند) تهيه مي شد. در آمريكا نيز تنها بخش ترومبين گاوي (پلاسماي تهيه شده از گاو) به صورت تجاري در دسترس بود.
ابراهيمي با اشاره به اينكه پلاسماي تهيه اين چسب از نظر تست هاي ميكروبي و ويروسي تاييد مي شود، ادامه داد: در مركز سلول درماني و بانك خون بندناف رويان اين محصول بدون نياز به فرد دهنده پلاسما و تنها از پلاسماي خون بندناف تهيه مي شود كه توليد تجاري آن نيز به زودي ميسر خواهد شد.
اين چسب بيولوژيك از فاكتورهاي انعقادي موجود در پلاسما شامل فيبرينوژن، ترومبين، فاكتور 13 و پروتئين هاي پلاسما مانند فيبرونكتين و پلاسمينوژن به دست مي آيد كه به عنوان روشي جديد در جراحي هاي باز به كار گرفته مي شود.
وي خاطرنشان كرد: خاصيت الاستيك، استحكام كششي و چسبندگي بافت چسب فيبريني پلاسما، آن را گزينه مهمي در جراحي باي پس قلبي و ريوي و ترميم آسيب طحال كرده است. در عمل جراحي زيبايي نيز چسب فيبريني جايگزين بخيه شده و به كاهش تشكيل زخم و تثبيت پيوند پوست در بيماران دچار سوختگي استفاده مي شود.
به گفته وي، درزگيرهاي فيبريني (چسب فيبريني) همچنين در ترميم استخوان و غضروف استفاده مي شود.
گفتني است كه پيش از توليد اين چسب از خون بند ناف، در ايران نيز چسب فيبريني به همان طريق معمول كشورهاي اروپايي و آمريكايي توليد مي شد.
 


دستيابي محققان ايراني به فناوري توليد موتور موشك

محققان پارك علم و فناوري خليج فارس استان بوشهر موفق به طراحي و ساخت موتور موشك گردابه اي سوخت مايع شدند.
دكتر سعيدرضا دهقاني، مديرعامل شركت دانش بنيان سازنده اين دستگاه در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت موتور گردابه اي سوخت مايع كه حدود 11 سال است در دنيا مطرح شده ابتدا در يكي از پژوهشكده هاي آمريكا كليد خورد و چند سال قبل در قالب رساله دكتري خود موفق به ساخت نمونه اي از اين موتور شدم.
وي افزود: در موتورهاي سنتي، سوخت اكسيد كننده از سر موتور وارد شده و موازي با محور موتور خارج مي شود. يكي از معايب آن اين است كه بخشي از اين سوخت مايع بدون سوختن از ته موتور خارج مي شود و در واقع راندمان احتراق در موتورهاي سنتي افت مي كند.
اين در حالي است كه در موتورهاي گردابه اي سوخت مايع، اكسيد كننده از ته موتور به صورت مماس و سوخت از سر موتور وارد مي شود و در اين ميان گردابه اي ايجاد مي شود كه شعله در وسط موتور محدود مي شود و ديواره هيچ وقت در معرض شعله مستقيم قرار نمي گيرد.
دهقاني با اشاره به اينكه به دليل گردابه اي بودن موتور، سوخت و اكسيد به خوبي با يكديگر مخلوط شده و راندمان سوخت بسيار مي رود، گفت: راندمان سوخت در اين موتورهاي گردابه اي حدود 98 درصد بوده و سوخت به صورت كامل مصرف مي شود، همچنين از آنجا كه شعله به ديواره موتور برخورد نمي كند، مي توان موتورهاي سبك تر با جنس هاي ارزان تر و سبك تر ساخت.
وي با اظهار اميدواري نسبت به حمايت از اين طرح براي تجاري سازي موتورهاي گردابه اي سوخت مايع تصريح كرد: موتورهاي گردابه اي سوخت مايع تامين كننده نيروي پيش رانش موشك ها هستند. سوخت مايع داراي ويژگي هايي مانند قابليت تنظيم و كنترل سرعت و مانور موشك از طريق كنترل نرخ احتراق موشك بوده و براي موشك هايي دوربرد قابل كنترل استفاده مي شود.
دهقاني درباره ويژگي هاي موتورهاي سوخت مايع گردابه اي گفت؛ موتورهاي سوخت مايع براي شليك نياز به زمان شارژ لانچ داشته و براي آماده سازي حدود 15 دقيقه تا نيم ساعت فرصت نياز دارد، همچنين هيچ خطري موتورهاي سوخت مايع را براي انفجار در اثر ضربه تهديد نمي كند چرا كه اكسيد كننده و سوخت برخلاف موشك هاي سوخت جامد از هم جدا هستند.
مديرعامل شركت دانش بنيان سازنده موتورهاي گردابه اي سوخت مايع در ادامه خاطرنشان كرد تنها كشوري كه در زمينه اين موتورها فعاليت مي كند آمريكاست كه از حدود سال 2003 به شدت نيرو و پتانسيل خود را بر روي اين طرح متمركز كرده و ايران با ساخت نمونه هاي مختلف آزمايشگاهي به عنوان دومين كشور دارنده اين فناوري مطرح است اما موتورهاي ساخته شده در ايران از جمله موتورهاي گردابه اي سوخت مايع با فشار پايين بوده است و براي ساخت فشار بالا به تجهزات آزمايشگاهي پيشرفته و حمايت هاي مالي مناسب دارد.
وي در پايان تصريح كرد: براي اين كه يك موشك بتواند تراست كافي ايجاد كند بايد فشار داخل محفظه آن به اندازه كافي بالا باشد (50 بار) كه مسائل ايمني و مواد خاصي را طلب مي كند، اين در حالي است كه نمونه آزمايشگاهي آن داراي فشاري در حد سه بار بوده و براي ساخت نمونه هاي پيشرفته تر و بالاتر نياز به سرمايه گذاري در خور دارد تا بتواند ضمن شبيه سازي و ساخت نمونه صنعتي، دانش فني آن را به طور كامل بومي كرد.
 


شيري بدون آلرژي

دانشمندان نيوزيلندي گاو دست ورزي شده ژنتيكي توليد كرده اند كه شيرش آلرژي زا نيست.
به گزارش مهر، تا سه درصد از كودكان طي يك سال نخست زندگي به شير گاو آلرژي دارند.
اين گاو دست ورزي شده شيري توليد مي كند كه بتا-لاكتوگلوبولين ندارد- نوعي پروتئين در شير گاو كه برخي از افراد به آن آلرژي دارند.
اگر دانشمندان چنين مطالعاتي را «گام مهم» مي دانند اما برخي از گروه هاي نگراني اخلاقي نسبت به چنين اقدامي دارند.
تفاوت هاي مهمي بين شير انسان و شير گاو وجود دارد از جمله پروتئين بتالاكتوگلوبولين كه در شير گاو وجود دارد اما در شير انسان نيست.
محققان دانشگاه وايكاتو و مركز تحقيقات آگ ريسرچ در نيوزيلند مي گويند دستورالعمل ساخت پروتئين بتالاكتوگلوبولين در DNA گاو قرار دارد.
دانشمندان مواد ژنتيكي اضافي به DNA افزودند تا فرايند ساخت اين پروتئين را با استفاده از روشي موسوم به دخالت RNA مختل كنند.
در نتيجه گوساله اي به دنيا آمد كه دم نداشت اما محققان مي گويند بعيد است نداشتن دم به دليل دست ورزي ژنتيكي صورت گرفته باشد. اين گاو هنوز باردار نشده و به طور طبيعي شير توليد نكرده است از اين رو دانشمندان از هورمون براي ترغيب بدن اين گاو به توليد شير استفاده كرده اند.
محققان مي گويند تمامي نمونه هاي شير گرفته شده از اين گوساله ترانس ژن هيچ پروتئين بتا لاكتوگلوبولين قابل تشخيصي نداشته است.
اين پژوهشگران اين شيوه را ابزار موثري براي دست ورزي دام ها مي دانند.
 


«روبات جنگجوي شهري» به كمك پليس ها مي آيد!

يك ناوسروان آمريكايي قصد دارد از روبات هاي كنترل از راه دور براي مبارزه با جرائم در خيابانها و كمك به افسران استفاده كند.
به گزارش ايسنا، جرمي رابينز به محققان دانشگاه بين المللي فلوريدا براي ساخت اين روباتها 20 هزار دلار كمك مالي كرده و قصد دارد از اين روباتها براي جلوگيري از بازنشسته شدن هزاران پليسي كه سالانه به دليل معلوليت مجبور به ترك خدمت مي شوند، استفاده كند.
وي همچنين يك وام 50 هزار دلاري را براي دو روبات سفارشي از موسسه شناخت انسان و دستگاه (IHMC) تضمين كرده است.
به گفته رابينز، با استفاده از يك تله روبات يك نيروي پليس ناتوان مي تواند بسياري از عملكرد خود را به عنوان يك افسر گشت زن عادي بدست بياورد.
تله روباتيك اكنون راه خود را در بسياري از حوزه ها از جمله پزشكي، تجارت و ارتش باز كرده است و ورود آن به نيروي اجرايي قانون يك روند عادي محسوب مي شود.
دو روبات امانتي موسسه IHMC براي يك طرح دو ميليون دلاري دارپا موسوم به برنامه روبات جنگجوي شهري (UWP) ساخته شد. سازندگان اين روبات اكنون در حال همكاري با دانشگاه فلوريدا براي تغيير هدف اين دو روبات سطح ارتش براي انجام وظايف مبارزه با جرائم هستند.
طرحهاي ابتدايي پيش ساخت اوليه اين روبات گشت زني آماده بوده و محققان دانشگاه فلوريدا به چند تيم يراي مواجهه با چالشهاي گوناگون پيش رو براي سازگار ساختن روباتها باكاربردهاي اجراي قانون مانند قابليتهاي حركتي، ارتباطي، ويديويي و تعاملي تقسيم شده اند.
هدف اين محققان ساخت روبات هايي با قابليت گشت زني در فضاهاي عمومي متراكم و اجرايي عمليات جست وجو در نواحي حساس مانند بندها و تاسيسات اتمي است. اولين پيش ساخت اين دانشمندان از قابليتهاي ضبط صدا و تصوير و حسگر برخوردار خواهد بود.
رابينز يكي از جنبه هاي متحولانه اين پروژه را استفاده از روباتها براي بازگرداندن نيروي كار به جاي كنار گذاشتن آنها از چرخه كار خوانده است.
 


مارهاي سمي مخفي گاه يك ويروس مرگبار

پزشكان در يك مطالعه جديد متوجه شدند نوعي ويروس مرگبار كه موجب بروز بيماري كشنده تورم مغزي موسوم به «آنسفاليت اسبي شرقي» ( EEE) مي شود در بدن مارهاي سمي پنهان مي شود تا به حيات خود ادامه دهد.
به گزارش ايسنا ، اين متخصصان در نهايت تعجب دريافتند ويروس مزبور كه از طريق پشه منتقل مي شود در طول فصل زمستان در بدن مارهاي سمي پناه مي گيرد تا زنده بماند و دوباره قربانيان بعدي خود را در فصل هاي آتي پيدا كند.
به گزارش لايوساينس، نتايج جديدترين مطالعه انجام شده روي ويروس مزبور نشان مي دهد كه اين خزنده ها نه تنها داراي آنتي بادي هايي براي مقابله با ويروس نامبرده هستند، بلكه در عين حال ماده ژنتيكي حاصل از اين ويروس به خودي خود در بدن دوگونه از مارهاي سمي بومي ايالات آلاباماي آمريكا موجود است.
دكتر توماس اوناچ، استاد و رئيس دپارتمان سلامت جهاني در دانشگاه فلوريداي جنوبي تاكيد كرد: اين يافته آخرين حلقه گم شده در زنجيره انتقال ويروس «EEE» است و بالاخره معلوم كرد كه مارهاي سمي در روند انتقال بيماري نقش دارند.
جزئيات بيشتر اين مطالعه در مجله آمريكايي طب و بهداشت استوايي به چاپ رسيده است.
 


كمياب ترين ماهي

ماهي «ماهي گير» كه كمياب ترين گونه ماهي است پس از دو سال در عمق 3 هزار و 353 متري از دريا مجددا مشاهده شد.
به گزارش مهر، انگلرفيش (ماهي ماهي گير) با نام علمي (Chaunacops coloratus) ماهي حباب كمياب و خوش رنگي است كه زنده آن نخستين بار در سال 2010 در سواحل مركزي كاليفرنيا مشاهده شد.
اين ماهي كه مي تواند بين 7 تا 20سانتي متر طول داشته باشد، در رنگ هاي متنوعي، از قرمز تا آبي مشاهده شده و به نظر مي رسد مي تواند با استفاده از باله هاي تغيير شكل يافته خود احتمالا به اين دليل كه در مسافت هاي كوتاه، پياده حركت كردن كمتر از شنا كردن انرژي مصرف مي كند در بستر اقيانوس راه برود.
اين ماهي براي شكار، در ميان صخره ها پنهان مي شود تا در فرصت مناسب، ماهي هاي كنجكاو را غافلگير كند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14