(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 16 مهر 1391 - شماره 20325

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ماشه ترور چگونه چكانده شد؟ (يادداشت روز)
خيره (گفت و شنود)
اعتراف صريح دبيركل سازمان ملل
بان كي مون : تحريم هاي آمريكا و اروپا نقض حقوق ايران است
به دنبال سؤال 3 نماينده مجلس
 وزير اطلاعات درباره شناسايي اخلالگران ارزي پاسخ مي دهد
با حضور در مجمع تشخيص
جليلي ارائه «طرح 9 گام» از سوي ايران به 1+5 را تكذيب كرد
نبيل العربي:
ايران مهمترين بخش از راه حل ديپلماتيك براي پايان بحران سوريه است
باقري:
ايران در انتظار پاسخ 1+5 به پيشنهاد نشست مسكو است
پورمحمدي در اجلاس مبارزه با فساد در مالزي:
تحريم يك جانبه مغاير كنوانسيون سازمان ملل در مبارزه با فساد است
كيهان و خوانندگان
بي بي سي: قانون اساسي خاتمي و اصلاح طلبان را گير انداخته است (خبر ويژه)
آمريكا دنبال راه دررو در جنگ افغانستان است (خبر ويژه)
محسن هاشمي: پدرم نامزد نمي شود ولي در صحنه حضور دارد (خبر ويژه)
نقش آفريني اسرائيل در تنش اخير ميان تركيه و سوريه (خبر ويژه)


ماشه ترور چگونه چكانده شد؟ (يادداشت روز)

اتفاقات ناگواري كه در مرز سياست و اقتصاد ما مي گذرد، تصادفي نيست اما طبيعي هم نيست. تصادفي نيست به اين معنا كه داراي علل و عوامل است و طبيعي نيست بدين معنا كه در شرايط عادي و معمولي، زمينه وقوع ندارد. به عبارت ديگر نوعي دستكاري وجود دارد كه موجب اخلال و اختلال مي شود. در عين حال به نحوي دستكاري مي شود كه طبيعي و دروني و بومي جلوه كند. در اين صورت نه تنها روند عادي و آرام و با ثبات امور اقتصادي و سياسي دچار چالش مي شود، بلكه در كنار آن، بستر مجادله و بگو مگو و پرخاشگري و منازعه هم فراهم مي آيد. بدين ترتيب، زمان بيشتري براي رفع اختلال ها و مزاحمت ها هدر مي رود و انرژي بيشتري صرف تعارض و تصادم و اصطكاك با هم مي شود. همچنين حلقه هاي معارض و كمين كنندگان، جرئت و روحيه بيشتري براي مزاحمت هاي بعدي پيدا مي كنند. دشمن روي تركيب چند چالش -اقتصادي، سياسي، فرهنگي و خارجي- براي كشيدن ترمز پيشرفت شتابان ايران حساب كرده و البته به بومي و طبيعي تلقي شدن اين چالش مركب عنايت ويژه دارد. طراحان اين سناريو آن گونه كه شيمون پرز در بحبوحه اغتشاشات سال 88 گفت، معتقدند جنگ با ايران از داخل مرزهاي آن آغاز مي شود.
سناريست هاي جنگ دشمن سه سال پس از آن آشوب و فتنه سياسي، نقشه را اندكي تغيير داده اند. جمع بندي سرويس هاي جاسوسي از جنگ نافرجام سال 1388 اين بود كه شيب تند درگيري اپوزيسيون با ارزش هاي اسلامي و انقلابي باعث شد به جاي افزايش تدريجي افراد حاضر در خيابان و ترسيم تصوير واقعي يك جنبش، نهايتا مشتي طرفدار انگشت نماي گروه هاي تاريخ گذشته در ميدان بمانند و ادعاي جنبش و انقلاب تبديل به كاريكاتور آن شود. در همان جمع بندي ها پرسيده شد اين چه جنبشي بود كه نه مردم تهران پاي آن ايستادند و نه مردم در شهرهاي ديگر به آن پيوستند و نه گسترش افقي پيدا كرد و نه تصاعد عمودي؟! و باز گفتند بايد معيشت طبقات پايين و اقشار فرودست را چنان هدف قرار داد كه آنها به خيابان بيايند. اين موضوع البته تعارضي با سناريوي موازي كه عبارت از حساب كردن روي اختلاف هاي سياسي در اجزاي حاكميت بود، نداشت. طراحان اطلاعاتي و عملياتي دشمن مي گفتند اتفاق مهم بايد در دو سطح جامعه و حاكميت رخ دهد و سپس به شكل تصاعدي، يكديگر را تقويت كند. آنها به اين مي گويند جنگ نرم با چاشني جنگ نيمه سخت نظير تحريم و تروريسم اقتصادي، جنگ رسانه اي و ايجاد التهاب و القاي بحران به قصد شكستن «دولت- ملت» (حاكميت) ايران از هر نقطه كه ضعيف تر و آسيب پذيرتر و گسيخته تر است. و باز، گفته اند جنگ نرم از فنون رزم جوجيتسو پيروي مي كند و بر به كارگيري نيروي حريف عليه خود وي تمركز دارد. اين سناريو با همه پيچيدگي ها و ظرافت هايش، تازگي ندارد و از همان قاعده اختلاف بينداز و حكومت كن- يا نابود كن- پيروي مي كند. در چنين فرايندي دشمن از خوي عداوت و تعدي فاصله نگرفته اما با پنهان سازي آن مي كوشد به جاي اينكه جنگ را آشكار كند و جبهه مقابل را متحد سازد، منازعه را پس از استارت اوليه بومي كند به نحوي كه انرژي تداوم حركت آن از درون تامين شود.
در همين التهاب اقتصادي اخير تلاش شد در كنار فعاليت تروريست هاي اقتصادي و محافل زالوصفت، اصل ترور «ارزش پول ملي» اقدامي عمومي و به مثابه جنبش اجتماعي خودجوش به نظر برسد. در واقع سعي شد با ايجاد فضاي شايعه و التهاب، از سرمايه بخشي از مردم براي آسيب زدن به اقتصاد و پول ملي (ظاهرا به قصد حفظ ارزش پول!) استفاده شود- در حالي كه سود اصلي در جيب حلقه هاي مافيايي مي رفت- و سپس بازار به عنوان قلب اقتصاد كشور به واسطه تهديد و ارعاب و شايعه به تعطيلي كشانده شود تا اين سيكل معيوب بتواند به كاهندگي خود تداوم بخشد. البته به اينها علاوه كنيد مجادلات بي مايه سياسي و رفتارهاي توام با پرخاش كساني كه مدعي سكوت الهام بخش بودند و از آن سو، محافل سياسي و رسانه اي كه چرخه التهاب را كامل كردند. در اين فضاي پرهياهو و غبارآلود و عصبي بود كه تروريست هاي سازمان يافته، مجال شبيخون چهارشنبه گذشته را براي زدن و در رفتن و گم شدن در ميان مردم يافتند. در عين حال رد پا و هويت و شناسنامه آنان جا ماند آن هنگام كه طابق النعل بالنعل، مطالبه آمريكا و اسرائيل را تكرار كردند و خواستار تعطيلي فناوري هسته اي و خالي كردن پشت محور مقاومت در سوريه شدند. از نگاه طراحان بايد - درست خلاف روند 30 سال گذشته- ثابت مي شد حربه اقتصادي دشمن كارگر است و اگر چنين است بنابراين بايد ملت ايران به جاي شعار ما مي توانيم، شعار ما نمي توانيم سر دهند! بايد به جبهه مستأصل و نااميد و پريشان استكبار و نيروهاي پياده نظام آنها روحيه داده مي شد تا مقاومت كنند و به معارضه خباثت آميز ادامه دهند و كدام ضربه، غافلگيرانه تر از اين آن هم در فضاي خوابزدگي و مجادله و بگو مگو و مسئوليت نشناسي برخي صاحب منصبان و تريبون داران؟!
از دشمن كه گله و شكايتي نيست. ما در خباثت و رذالت آنها هيچ ترديدي نداريم اما بايد كه از ضعف «بصيرت» و «صبر» در جبهه خودي گله مند باشيم. ما مي دانستيم دشمن شكست خورده در فتنه 3 سال پيش، دوباره از گارد «فتنه» حمله خواهد كرد و با اين همه يادمان رفت كه مرد اين كارزار نمي تواند بصير و صبور نباشد. «الا و لايحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر و العلم بمواضع الحق.» صبر مومنانه هنوز گمشده محيط سياست ماست و چون اين شكيبايي و استقامت از سر بصيرت ترك برمي دارد، به مجادله و منازعه مي افتيم. «واطيعوا الله و رسوله و لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ريحكم واصبروا انّ الله مع الصابرين» (انفال/ 46). معلوم است كه اختلاف، هيبت شكن است و دشمن را گستاخ مي كند. البته روشن است كه براي استقامت بايد پاي پرچم ولي امر ايستاد وگرنه، آدمي كم مي آورد و سست مي شود و با اندك آسيبي كه دشمن مي زند، خود را مي بازد و پس از آن به نحوي زبان مي چرخاند كه دوستان خود را دشمن شاد و دشمنان خويش را زبان دراز مي كند. «ولا تهنوا و لاتحزنوا و انتم الاعلون ان كنتم مومنين... سست و غمگين نشويد و شما برتريد اگر كه مومن باشيد. اگر جراحت و آسيبي به شما رسيد، پس مشابه آن به دشمن شما رسيد و ما اين روزها را بين مردم مي گردانيم تا خداوند مومنان را معلوم كند و از ميان شما گواه و شاهد بگيرد و خداوند ستمكاران را دوست ندارد»(آيات 139 و 140 آل عمران).
اين كه سياستمداران ما چه نسبت دور يا نزديكي با هم دارند، البته مهم است اما مهمتر اين است كه همت آنان صرف كدام اولويت ها مي شود؛ تخليه هيجان ها و عواطف شخصي ولو حق به جانب يا مهار زمام اين هيجان ها به نفع مصالح عمومي و منافع ملي؟ وقتي اين هيجان ها زمام افراد را به دست مي گيرند، اغلب راكب خود را از پا درمي آورند، فارغ از اين كه به ديگري نيز آسيبي زده باشند يا نه. امير مؤمنان علي عليه السلام مردي را ديد كه عليه دشمن خود مي كوشد با چيزي كه به ضرر خود اوست. حضرت خطاب به او فرمود؛ تو مانند كسي هستي كه نيزه را در خود فرو مي برد تا راكب پشت سر خود را از پا درآورد»(نهج البلاغه، كلمه قصار296). آيا در ميدان سياست خود كم از اين شليك به خود به قصد صدمه زدن به رقيب داريم؟! آمار دقيق و سند مي خواهيد از آنها كه اين گونه دوئل كردند؟! برگرديد و ببينيد كدام رفتار رقباي سياسي، باعث دشمن شاد كردن نظام و مردم و خود آن سياستمداران شد؟ و نيز ببينيد كدام رجل سياسي پس از اين انتحار، همچنان آبرومند ماند؟ راه دوري نمي خواهد برويد. همين اتفاقات سه چهار سال اخير را مرور كنيد، كافي است.
افكار عمومي ما بارها ديدند كه سياستمداراني ظاهرا در يك جهت روشن مي چرخند اما گردش كار آنها، پروژه هاي بزرگتري خلاف ادعاي آنان را مي چرخاند. ديدند آنها ادعاي دلسوزي براي مردم و آزادي و عدالت و كشور و نظام مي كنند اما حاصل كار آنان در سبد دشمن مي ريزد. درست مانند يك چرخ دنده كه مثلا از چپ به راست مي چرخد اما نيروي حركت و چرخش يك چرخ دنده ديگر به سمت متضاد(مثلا از راست به چپ) را فراهم مي كند. برخي رفتارها وقتي در چيدمان بازي دشمن و بدخواهان قرار مي گيرد، كاملا نقض غرض مي كند و در اين صورت لازم نيست كنشگر سياسي الزاماً با دشمنان بسته باشد؛ صرف اين كه در جايي از متن قرار بگيرد كه نبايد باشد، كافي است تا چرخ دشمن را بچرخاند. اين طيف از بازيگران و كنشگران در موضع دفاع، بلدند پنالتي هاي خوبي به نفع حريف در زمين خودي فراهم كنند يا پاس گل هاي خوبي به بازيكن حريف بدهند كه فقط يك اشاره پا لازم دارد! همين دو هفته پيش يك مهره سياسي ورشكسته كه داعيه دار خروج از حاكميت در دوره اصلاحات بود، درباره يكي از چهره هاي سياسي حاشيه نشين و اينكه آيا بايد او هم به اردوگاه اصلاح طلبان برود، گفت «پيوستن او به اصلاح طلبان، چيزي به اصلاح طلبان اضافه نمي كند. اهميت او در اين است كه در آن سو قرار دارد و اگر به اين سو بيايد جايگاهش را از دست مي دهد. او بايد در آن سو خوب بازي كند». به نظر شما معناي بازي خوب از نگاه يك ورشكسته سياسي قائل به عبور از قانون اساسي و خروج از حاكميت چيست؟!
جهان بر سر پيچ بزرگ و تعيين كننده اي رسيده است. نقشه سياسي جهان به اعتبار زلزله بزرگي كه در آن رخ داده، به شكل شتابان تغيير مي كند. برسر اين بزنگاه مهم تاريخ، مسئوليت تك تك ما درباره مديريت و زمامداري نفس خويش فزوني مي گيرد. پهلوانان اين آوردگاه، متهم ترند نزد خويش و آنها كه دچار خودشگفتي و تنزه باشند، پيش از همه پشتشان به زمين مي خورد. «... و بدانيد بندگان خدا كه مؤمن صبح و شام نمي كند مگر اينكه به خويش بدگمان است. پس همواره از نفس خود عيب جويي مي كند و برخرده گيري از خود مي افزايد... وشما همانا گفتيد پروردگار ما خداست. پس استقامت كنيد بر كتاب خدا و روش فرمان او و طريقه صالح عبادت پروردگار. از آن منحرف نشويد و در آن بدعت نياوريد و با آن مخالفت نكنيد كه منحرفان، روز قيامت از لطف خدا بريده اند. پس بر حذر باشيد از بي ثباتي و گونه گوني در اخلاق. و زبان خويش يكي كنيد. و انسان بايد كه پاسبان زبان خويش باشد كه زبان براي صاحب خود سركش و متمرد است. سوگند به خدا بنده اي را نديدم كه پرهيزگاري براي او سودي داشته باشد مگر اينكه زبان خود را مراقب باشد. و همانا زبان مؤمن پشت قلب اوست و قلب منافق پشت زبان اوست چرا كه مؤمن هنگامي كه مي خواهد سخن بگويد نزد خويش درباره آن تدبر مي كند اگر خير بود شروع به سخن مي كند و اگر شر بود، آن سخن را مي پوشاند. همانا منافق هر چه بر زبان او آيد ابراز مي كند بدون اينكه بداند به سود يا زيان اوست. رسول خدا(ص) فرمود ايمان هيچ بنده اي استوار نمي شود مگر اينكه قلب او استوار گردد و قلب او راست نمي شود جز آن كه زبان او استوار و راست شود...» (خطبه 176 نهج البلاغه).
چه زبان ها كه جرقه فتنه را زد و چه بيانهاي عماروار كه غبار فتنه را در مقابل چشمان حيرت زده فرو نشاند. ضامن زبان و قلم ما دست كيست و ماشه سخن را چگونه مي چكانيم؟
محمد ايماني
 


خيره (گفت و شنود)

گفت: يكي از فتنه گران فراري كه به هلند پناهنده شده در صفحه فيس بوك خود، از دولت هاي غربي به شدت گله كرده است.
گفتم: واسه چي؟!
گفت: نوشته است وقتي از ايران فرار كرديم، حسابي تحويلمان گرفتند ولي حالا كه كارشون تموم شده ديگه بهمون محل نمي گذارند.
گفتم: خب! وقتي فتنه شكست خورد فتنه گران اجاره اي ديگه به درد لاي جرز مي خورند. اونا مثل چوب كبريت هستند كه بعد از يك بار مصرف اگر نتوانستند آتش افروزي كنند، بايد دور انداختشون.
گفت: همين آقا نوشته وقتي به اداره مهاجرت هلند مراجعه مي كنم، كارمند مربوطه در مقابل حرفهايم فقط سكوت مي كند!
گفتم: يارو مي گفت؛ وقتي نگاهم كرد احساس كردم به من علاقه داره، به نگاهش ادامه داد، فهميدم برام خيلي احترام قائله، حسابي كه خيره شد، فهميدم تا حالا خل و چل نديده!
 


اعتراف صريح دبيركل سازمان ملل

بان كي مون : تحريم هاي آمريكا و اروپا نقض حقوق ايران است

دبير كل سازمان ملل متحد طي گزارشي اعتراف كرد علي رغم ادعاي غربي ها مبني بر اينكه هدف تحريم دولت ايران است، فشارهاي غرب مردم را نشانه رفته است.
بان كي مون، دبير كل سازمان ملل در گزارشي به مجمع عمومي سازمان كه روز جمعه منتشر شد، گفت كه تحريم هاي بين المللي عليه ايران تأثيرات منفي بر مردم ايران داشته و به عمليات هاي بشردوستانه در ايران صدمه زده است.
بان كي مون در اين گزارش گفت، تحريم هاي اعمال شده عليه جمهوري اسلامي ايران تأثيرات منفي بر كل جمعيت از جمله تشديد تورم، افزايش بهاي كالا و انرژي، افزايش نرخ بيكاري و كمبود برخي كالاهاي ضروري از جمله (كالاهاي) پزشكي داشته است.
وي در اين گزارش درباره «وضعيت حقوق بشر در جمهوري اسلامي ايران» افزود: تحريم ها عمليات هاي بشردوستانه در اين كشور را هم تحت تأثير قرار داده است.
وي ادامه داد: حتي شركت هايي كه مجوز لازم براي واردات غذا و دارو را كسب كرده اند در يافتن بانك هاي كشورهاي ثالث براي انجام روند تبادلات با مشكلاتي مواجه هستند.
بان كي مون گفت كه به دليل مشكلات در پرداخت ها برخي شركت هاي دارويي، صادرات دارو به ايران را متوقف كرده اند كه اين امر به كمبود گزارش شده داروهايي منجر شده است كه براي مداواي بيماري هاي مختلف از جمله سرطان، بيماري هاي قلبي و تنفسي، تصلب چندگانه بافت ها به كار مي رود.
اظهارات دبير كل سازمان ملل در حالي مطرح مي شود كه ظاهراً آمريكا و اروپا به دنبال تشديد تحريم ها عليه جمهوري اسلامي ايران هستند.
براين اساس برخي نمايندگان آمريكا به دنبال آن هستند تا تحريم هاي جديدي را عليه بانك هاي خارجي كه مبادلات چشمگيري با بانك مركزي ايران دارند، اعمال كنند. «رابرت مندز» سناتور دموكرات كنگره و يكي از اعضاي كميته بانكداري و روابط خارجه سنا اعلام كرد كه به دنبال راههايي براي مسدود كردن تقريباً 30 درصد ذخاير ارزي ايران است و در مصاحبه اي تصريح كرد: به نظر مي رسد كه ما بايد قبل از آنكه ايران بتواند راهي براي بيرون آمدن از بحران كنوني ارزي خود پيدا كند، به طور كامل از تمامي ابزار موجود در انبار تحريم هاي خود استفاده كنيم و اين كار را خيلي سريع انجام دهيم.
روزنامه صهيونيستي جروزالم پست نيز مدعي شد اروپا بحث درباره تحريم هاي بازرگاني عليه ايران را آغاز كرده است.
يك ديپلمات اتحاديه اروپا گفته است درباره اعمال تحريم هاي بازرگاني بحث و جدل وجود دارد زيرا بسياري از كشورها تمايلي به اعمال تحريم هاي كلي ندارند.
به گفته اين ديپلمات اروپايي، نگراني برخي از كشورها اين است كه اقدامات بسيار تهاجمي ممكن است نتايج عكس دهد و جامعه ايران را متحد كند.
اين گزارش مي افزايد برخي از كشورها كه در رأس آنها سوئد قرار دارد آشكارا طرفدار كاهش فشارهاي اقتصادي بر ايران هستند.
اما در سوي مقابل كشورهايي مانند انگليس و هلند قرار دارند كه به دنبال وضع تحريم هاي اقتصادي جديد عليه ايران هستند.
انتشار اخبار غيررسمي درباره تحريم هاي جديد در حالي است كه برخي كارشناسان اين موضوع را نشانه استيصال غرب مي دانند.
به گزارش خبرگزاري رويترز، اروپا سعي دارد با تشديد تحريم ها و ممنوعيت مبادلات تجاري در حوزه انرژي ايران را بيش از پيش تحت فشار قرار داده و مانع از فعاليت صلح آميز هسته اي آن شود حال آنكه همين اقدام غرب نشان از استيصال اروپا در قبال عزم راسخ ايران در دستيابي به آنچه كه در واقع حق مسلم هر كشوري در حوزه نظارت هاي آژانس است، دارد.
اظهارات مقامات اروپايي نشان مي دهد كه اين مقامات به ناموفق بودن تحريم ها عليه ايران اذعان داشته و در نوعي سردرگمي به سر مي برند.
تلاش بي نتيجه غرب با عدم همراهي برخي كشورها مانند كره جنوبي كه واردات نفت ايران را از سر گرفته مانند قبل بي نتيجه خواهد ماند.
 


به دنبال سؤال 3 نماينده مجلس

وزير اطلاعات درباره شناسايي اخلالگران ارزي پاسخ مي دهد

نماينده مردم بجنورد در مجلس گفت: سؤال 3 نفر از نمايندگان از وزير اطلاعات در ارتباط با شناسايي و دستگيري عوامل بي ثباتي در بازار ارز در جلسه كميسيون امنيت ملي مطرح مي شود.
قاسم جعفري نماينده مردم بجنورد در مجلس شوراي اسلامي گفت: سؤال من و آقايان محمد دهقاني و علي رضا سليمي از وزير اطلاعات در ارتباط با شناسايي و دستگيري اخلالگران بازار ارز است كه اين سؤال در جلسه اين هفته كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با حضور وزير مطرح خواهد شد.
وي افزود: نوسانات پيش آمده در بازار ارز نشان مي دهد كه اين نوسانات طبيعي نبوده و متأثر از مسائل اقتصادي نيست بلكه تعدادي از افراد با ايجاد اخلال سعي در ايجاد بي ثباتي در بازار ارز را دارند.
نماينده مردم بجنورد، گرمه، مانه و سملقان در خانه ملت به فارس گفت: دستگيري 16 نفر از اخلالگران در يكي دو روز اخير و كاهش هزار توماني قيمت دلار خود نشان مي دهد كه اين نوسانات طبيعي نبوده و عواملي در اين ماجرا دخيل بوده اند.
 


با حضور در مجمع تشخيص

جليلي ارائه «طرح 9 گام» از سوي ايران به 1+5 را تكذيب كرد

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ادعاي مقامات آمريكايي در مورد پيشنهاد موسوم به طرح 9 گام جمهوري اسلامي ايران به اعضاي گروه 1+5 را تكذيب كرد.
«سعيد جليلي» ديروز با حضور در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام، گزارشي از آخرين وضعيت مذاكرات هسته اي ايران ارائه داد و ادعاهاي مطرح شده از سوي غرب مبني بر ارائه پيشنهادي از سوي ايران موسوم به «طرح 9گام» را تكذيب كرد.
وي گفت: هيچگونه پيشنهاد جديدي خارج از چارچوب مذاكرات 1+5 در اجلاس اخير سازمان ملل متحد مطرح نشده است و ادعاي برخي رسانه هاي آمريكايي در اين رابطه بي اساس است.
بررسي و تدوين سياست هاي كلي توليد ملي
همچنين در جلسه ديروز مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه بررسي و تدوين سياست هاي كلي توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني كه در جلسه گذشته، كليات آن به تصويب رسيده بود، پيگيري شد و چهار بند از اين سياست ها به تصويب رسيد.
در ابتداي جلسه، دلايل نوسانات نرخ ارز در كشور و مشكلاتي كه به همين دليل براي وضعيت معيشتي مردم، صنعت و توليد كشور ايجاد شده است، مورد بحث و بررسي قرار گرفت و اعضا بر ضرورت اتخاذ تصميمات كارشناسانه براي كاهش نرخ ارز و رفع موانع توليد تاكيد كردند.
در اين جلسه كه علاوه بر اكثريت اعضا و سران قواي مقننه و قضاييه، وزير صنعت، معدن و تجارت، رئيس كميسيون اصل 44 قانون اساسي در مجلس شوراي اسلامي و رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران نيز حضور داشتند، پس از بحث و بررسي مبسوط اعضا، موارد ذيل به عنوان سياست هاي كلي توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني به تصويب رسيد:
1- بالا بردن قدرت رقابت و افزايش بهره وري عوامل توليد با اصلاح و بازسازي ساختار توليد ملي، كاهش هزينه و بهبود كيفيت توليد، اتخاذ انواع تدابير تشويقي و تنبيهي و بهينه سازي تعامل عوامل توليد.
2- تقويت و بهره گيري از تحقيق و توسعه و نوآوري و زيربناهاي آنها، حمايت از تجاري سازي محصول با كمك به مراكز فناوري با هدف ارتقاي كيفي توليد ملي، بالا بردن درجه ساخت داخل تا محصول نهايي و بهره گيري از جذب و انتقال دانش فني و فناوري ها با ايجاد نظام ملي نوآوري.
3-گسترش اقتصاد دانش بنيان با تاكيد بر توسعه مولفه هاي اصلي آن، حمايت از حقوق اشخاص حقيقي و حقوقي و مرتبط كردن بخش آموزشي با بخش هاي توليدي كشور.
4-حمايت از توليد محصولات با ماهيت راهبردي مورد نياز مصارف عمومي يا بخش توليد كشور.
5- تكميل زنجيره توليد از مواد خام تا محصولات نهايي با رعايت اصل رقابت پذيري و فاصله گرفتن از خام فروشي در بازه زماني معين.
ادامه بررسي و تدوين اين سياست ها در جلسات آتي مجمع پيگيري خواهد شد.
 


نبيل العربي:

ايران مهمترين بخش از راه حل ديپلماتيك براي پايان بحران سوريه است

دبيركل اتحاديه عرب در مصاحبه اي اختصاصي با روزنامه الاهرام مصر، حضور ايران در كميته چهارجانبه را تاثيرگذار دانست.
به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبيل العربي با بيان اين مطلب، افزود: حضور نمايندگان ايراني در كميته چهارجانبه كه متشكل از ايران، مصر، تركيه و عربستان است تاثير بسزايي در پايان خشونتها در سوريه خواهد داشت.
دبيركل اتحاديه عرب با بيان اينكه ايران كشور تاثيرگذار در منطقه است، از ايران به عنوان بخشي از راه حل ديپلماتيك براي پايان درگيري ها در سوريه برشمرد.
وي همچنين از ديدار هفته گذشته خود و وزير امور خارجه ايران در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك سخن گفت و آن را مفيد ارزيابي كرد.
 


باقري:

ايران در انتظار پاسخ 1+5 به پيشنهاد نشست مسكو است

معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد پاسخ سازنده 1+5 به پيشنهادهاي ايران زمينه ساز مذاكرات جديد خواهد بود.
به گزارش فارس، «علي باقري» در گفت وگويي با اشاره به برخي مطالب منتشر شده از سوي منابع غربي عنوان كرد: ايران چارچوب مد نظر خود را در مسكو ارائه و پس از مذاكرات هم به تفصيل، جزئيات بيشتر پيشنهادهاي خود براي گروه 1+5 شرح داده است.
وي ادامه داد: پاسخ سازنده گروه 1+5 به اين پيشنهادها مي تواند زمينه ساز آغاز دور جديد مذاكرات بين ايران و 1+5 باشد.
باقري تاكيد كرد: چارچوب پيشنهادهاي ايران نسبت به آنچه در مسكو ارائه شد تغييري نكرده است.
 


پورمحمدي در اجلاس مبارزه با فساد در مالزي:

تحريم يك جانبه مغاير كنوانسيون سازمان ملل در مبارزه با فساد است

رئيس سازمان بازرسي كل كشور در ششمين اجلاس ساليانه و مجمع عمومي انجمن بين المللي دستگاه هاي مسئول مبارزه با فساد (IAACA) در مالزي گفت: تحريم هاي يك جانبه كشورها عليه يكديگر را مغاير اصول كنوانسيون سازمان ملل متحد براي مقابله با فساد مي دانيم.
حجت الاسلام مصطفي پورمحمدي اظهار داشت: اگر مي خواهيم با فساد مبارزه كنيم بايد با ريشه هاي فكري و ذهني آن مبارزه كنيم. آنچه كه زمينه و بستر فساد را در سطح گسترده فراهم مي كند؛ تجاوز افراد از مرزهاي اخلاق، عدم احترام به افكار و عقايد يكديگر، تعرض به حقوق معنوي و فكري ديگر انسان ها و اهانت و بي احترامي به سنت ها، مفاخر و پيشينه تاريخي و تمدني جوامع ديگر است. خودبرتربيني، جلب همه منافع براي خود و باند خود، سلطه گري و تحقير ديگران و ايجاد جنگ و درگيري، بستر اصلي فساد هاي مالي، سياسي، اخلاقي و بين المللي است.
وي با ابراز تاسف از تداوم دخالت قدرت هاي سلطه گر در ديگر كشورها، به وضعيت ناامن و دشوار مردم افغانستان، عراق و سوريه اشاره كرد و گفت: اين مداخلات موجب شده است كه همه روزه شاهد كشته شدن بسياري از افراد بي گناه در اين كشورها باشيم.
همچنين پورمحمدي به دبيرخانه اجلاس ساليانه و مجمع عمومي انجمن بين المللي دستگاه هاي مسئول مبارزه با فساد پيشنهاد داد: با الهام از مقدمه بيانيه كنوانسيون سازمان ملل متحد براي مقابله بافساد، هرگونه اهانت به اديان و پيامبران آسماني و اعتقادات ملت ها را محكوم كرده و اين گونه فساد هاي فكري، اخلاقي و اهانت به ارزش هاي انساني را موجب افزايش اختلافات، كينه ها، درگيري بين ملت ها و هدر رفتن منابع انساني و مالي مي دانيم.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 32320003
¤ حكايت عجيبي است، شركت هاي خاص در پي عدم نظارت دولت بر امور جاري به گران كردن بي رويه ارزاق عمومي مي پردازند و قوه قضائيه با تشكيل پرونده گران فروشي آنها را ميلياردي جريمه مي كند و براي اينكه آسيبي به ظاهر به كارگران و تعطيلي كارخانه وارد نشود اين جريمه را به صورت اقساط در مي آورد يعني مردم به زور وام به اين شركت ها پرداخت مي كنند و دولت آن را وصول مي كند و از سوي ديگر آشفته بازار ارز و سكه كه موجب گراني لجام گسيخته اي گرديده و سودش عايد افراد خاص مي شود و باز مردم تاوان آن را مي پردازند. اميدوارم اخلال گران بازار ارز به مجازات شديدي كه استحقاق آن را دارند برسند و ترحمي در مورد آنان نشود.
محمودي
¤ ما قشر ضعيف جامعه چه گناهي كرده ايم كه بايد با اين گراني لجام گسيخته بسوزيم چرا مسئولين فكري نمي كنند و اينكه فقط تقصيرها را به گردن يكديگر مي اندازند چه دردي را از ما دوا مي كند؟
3092---0930
¤ رئيس جمهور نبايد به گونه اي موضع گيري كند كه دولت قانوني سوريه را- كه هدف يك توطئه منطقه اي بين المللي صهيونيستي قرار گرفته و نيازمند كمك است- در كنارگروههاي تروريستي به يك چوب براند. هيچ گاه نمي توان كمك تسليحاتي به يك دولت رسمي و حاكميت مردمي را تقبيح كرد و زير سؤال برد. اين روش اردوغان است اين موضع گيري داود اوغلو است. آن طرف كه محكوم است تروريستهاي تحت حمايت غرب هستند.
يك شهروند
آقاي رئيس جمهور در سخناني فرمودند هنگام صحبت كردن من در سازمان ملل آقاي جوانفكر را بازداشت كردند. به صحت و سقم مسئله چون اطلاعي ندارم نمي پردازم ولي بايد گفت اگر اين كار خوب نيست، چرا شما وزير امورخارجه دولت خود را وقتي در سفر و در حال مذاكره با رئيس جمهور يك كشور آفريقايي بود بركنار كرديد. اگر اين مسئله خوب نيست بايد براي همه لحاظ شود. اين كار بايد عبرت ديگران باشد.
اكبري از كرج و ميرزاخاني
¤به خالد مشعل مي گويم مبادا بصيرت را از دست بدهيد و با طناب اردوغان وارد چاه صهيونيست ها شويد.
4602---0912
¤ آقاي رئيس جمهور، شما را به خون مطهر شهدا قسم مي دهم دستور دهيد طبق قانون نظام هماهنگ حقوق و خدمات كشوري از تاريخ 8/7/86 پرداخت مطالبات معوقه بازنشستگان توسط خانم عطاريان مدير كل صندوق بازنشستگي تسريع نمايند.
پدر دو شهيد- بندرانزلي
¤ رئيس جمهور بارها در سخنان خود اظهار داشت معامله با ساير كشورها بايد با ارزي غير از دلار صورت گيرد، اما متاسفانه معاون صنايع و هنرهاي دستي كشور اخيرا اظهار نموده كمك و تسهيلات و وام به هنرمندان صنايع دستي بايد به صورت دلار باشد.مگر پرداخت تسهيلات در داخل كشور ايران صورت نمي گيرد، پس استفاده از تسهيلات وام به صورت دلار در شرايط فعلي براي چيست؟
احمدرضا ايرانشاهي
¤ تعدادي از كاركنان شركتي حراست مخابرات هستيم. بنويسيد علي رغم ابلاغيه دولت مبني بر تغيير نيروهاي شركتي به قرارداد مستقيم در مخابرات به اين ابلاغيه توجه نمي شود. بدين ترتيب همچنان حق و حقوق ما ضايع مي گردد و هيچ مسئولي پاسخگو نيست.
كارمند شركتي مخابرات
¤بنده موفق شدم بعد از مدت ها پي گيري براي درمان بيماري خاص خودم نامه درمان رايگان از نهاد رياست جمهوري دريافت بكنم ولي مسئولين معاونت درمان اعلام مي كنند بودجه نداريم از اين نامه ها هم زياد صادر مي شود.
3926---0917
¤ قيمت مجموع پشت جلد كتاب هاي درسي سال چهارم دبيرستان حدود 6 هزار تومان است در صورتي كه كتاب فروشي ... آن را به مبلغ 23 هزار تومان عرضه مي كند. دليل اين گرانفروشي چيست و چرا با آن برخورد نمي شود.
0590---0919
¤ شهرك ميلاد شاهين شهر اصفهان كه متعلق به بنياد شهيد و جانبازان است هيچ فضاي سبز و بازارچه اي براي خريد ندارد. از دست اندركاران تقاضاي رسيدگي داريم. البته اين در حالي است كه در نقشه اوليه فضاي سبز و بازارچه وجود داشت اما پس از ساخت اين فضاها ديده نمي شود.
حسني
¤ در اخبار آمده با پزشكاني كه علاوه بر تعرفه زير ميزي مي گيرند، برخورد و اخراج مي شوند، اما متاسفانه در شهرستان ما رئيس يكي از مراكز بيمارستاني كه خود پزشك مي باشد و بيماران را ويزيت مي كند، زيرميزي مي گيرد.
0259---0935
 


بي بي سي: قانون اساسي خاتمي و اصلاح طلبان را گير انداخته است (خبر ويژه)

شبكه دولتي انگليس با اشاره به تناقضات رفتاري خاتمي مي گويد او از چشم حاميانش افتاده اما خواسته هاي وي عملاً مفهوم تغيير نظام را دارد.
وب سايت بي بي سي در تحليلي نوشت: هنگامي كه خاتمي نخستين بار براي انتخابات رياست جمهوري ايران نامزد شد، بسياري از مخالفان حكومت، بخصوص آنها كه در خارج از كشور بودند، مي گفتند، او فردي است از داخل جمهوري اسلامي و شعارهايش درباره اصلاحات، جامعه مدني، آزادي و غيره چيزي نيست جز عوامفريبي و راهي براي طولاني تر كردن عمر حكومت.
اما خيلي ها از سر ناچاري يا خوش بيني به وي رأي دادند. اما مواضع خاتمي سبب شد تا چهره وي در ذهن بسياري در حد يك اصلاح طلب كم جرأت و بي خاصيت تنزل پيدا كند. با نگاهي به كل كارنامه خاتمي مي توان گفت كه شايد هيچ سياستمداري به اندازه او نتوانسته احساسات هوادارانش و هواداران دموكراسي در ايران را روزي به عرش و روزي ديگر به فرش و يا به روايت بهتر به قعر برساند. او كسي است كه روزي افراد كشته شده در جريان اعتراضات سال 1388 را «شهيد» خواند و از «كودتاي مخملين عليه مردم و جمهوريت نظام» ياد كرد و روزي ديگر از «ظلم به نظام» حرف زد.
بي بي سي با اشاره به مواضع متناقض خاتمي مي نويسد: گرچه خاتمي بارها تأكيد كرده كه او و همفكرانش «برانداز» نيستند و تنها به دنبال اصلاح حكومت و حفظ آنند، اما حقيقت اين است كه ذات حكومت جمهوري اسلامي با خواسته هاي اصلاح طلبان در تضاد است. قانون اساسي جمهوري اسلامي كه خاتمي خود را به آن معتقد مي داند، حق نظارت بر انتخابات مجلس، رياست جمهوري، خبرگان و همه پرسي ها را به يك نهاد انتصابي يعني شوراي نگهبان واگذار كرده است (اصل 99). براساس همين قانون اساسي (اصل 98)، شوراي نگهبان تنها مسئول تفسير قانون اساسي است.
تحليلگر بي بي سي با اشاره به ادعاي خاتمي مبني بر ارادت به بنيانگذار جمهوري اسلامي نوشت: اين ارادت به معناي پذيرش تمام و كمال مهم ترين ركن قانون اساسي جمهوري اسلامي يعني اصل ولايت فقيه نيست. در واقع اين امر، يكي از اساسي ترين پارادوكس هاي اصلاح طلبان است كه در اظهارات ميرحسين موسوي و مهدي كروبي نيز ديده مي شود. اين افراد همه از يك سو از وفاداري به «اصل نظام» و «آرمان هاي» آيت الله خميني سخن مي گويند و از سوي ديگر قدرت و اختيارات رهبري آن يا به معناي دقيق تر، قانون اساسي جمهوري اسلامي را كه ميراث آيت الله خميني است، به چالش مي كشند.
رهبر و شوراي نگهبان جزو اصلي ترين اجزاي هويتي نظام جمهوري اسلامي هستند. نويسنده تأكيد مي كند كه خواسته هاي اصلاح طلبان با ماهيت جمهوري اسلامي در تعارض است.


 


آمريكا دنبال راه دررو در جنگ افغانستان است (خبر ويژه)

يك تحليلگر معروف آمريكايي در گزارشي اعلام كرد جنگ افغانستان تبديل به جنگي شده كه بانيان آن از اين صحنه فرار مي كنند.
ديويد ايگناتيوس تحليلگر واشنگتن پست مي نويسد: جنگ در افغانستان همچنان ادامه دارد و همزمان مقامات آمريكا و ناتو و افغانستان و پاكستان مي كوشند راهي براي عقب نشيني آمريكا و ناتو و خروج از بن بست پيدا كنند. هدف يافتن روشي براي عقب نشيني از جنگي است كه هيچ كس اعتقاد به پيروزي در آن ندارد.
وي اضافه مي كند: مقام هاي آمريكايي اين خواسته را با ژنرال احسان الحق رئيس سابق سرويس اطلاعاتي پاكستان و رئيس ستاد ارتش اين كشور در ميان گذاشته اند و او طرحي ارائه كرده كه حد ميانه را در بين خواسته هاي آمريكا و القاعده در نظر بگيرد. وي در توجيه نظر خود به سخنان ملاعمر فرمانده طالبان به مناسبت عيد فطر اشاره مي كند كه در آن مرد شماره يك القاعده از مذاكره با آمريكايي ها استقبال كرده بود. وي تأكيد كرده بود كه طالبان تمام منافع ملي و اصول فرهنگي را رعايت خواهد كرد. نقشه راه الحق در حقيقت هسته اصلي نيازهاي ديگر احزاب در افغانستان را هم در نظر گرفته است؛ طايفه هاي تاجيك و هراره نيز در اين طرح حرفي براي گوش دادن داشتند. وي بر بازسازي و كمك هاي اقتصادي به افغانستان تأكيد كرده و خواهان بازسازي سياسي در اين كشور هم شده است. وي براي آرام نگاه داشتن اين منطقه به نوعي به حس استقلال طلبي افغانها ارجاع داده و خواهان ممنوعيت هرگونه مداخله خارجي در اين كشور شده است.
ايگناتيوس خاطرنشان كرد: پاكستان، افغانستان و آمريكا خواهان خروج آرام نيروهاي بيگانه از افغانستان هستند و البته هر سه طرف هم با حضور طالبان در روند مذاكره و صلح موافق هستند. مارك گراسمن كه نماينده ويژه آمريكا در امور افغانستان و پاكستان است در حال نزديك كردن احزاب مختلف در افغانستان به هم است به گونه اي كه پس از خروج نيروهاي آمريكايي از اين كشور، افغانستان گرفتار اختلاف هاي سياسي داخلي نشود. اين مسأله به افغان ها اين باور مثبت را مي دهد كه آمريكا آنها را در جنگي كه خود آغاز كرده، رها نمي كند و البته طالبان هم مي داند كه پس از سال 2014 نمي تواند به راحتي به كابل لشگركشي كند. با توجه به جنگ جاري در افغانستان احتمالاً گمان مي كنيد كه چالش هاي پيش روي آمريكا در اين كشور از اصلي ترين محورهاي انتخاباتي در حال و هواي اين روزهاي آمريكا است. اما متأسفانه در حالي كه سربازان و ديپلمات هاي آمريكايي در افغانستان در حال تلاش براي پركردن يك خلا سياسي هستند، باراك اوباما از جبهه دموكرات ها و ميت رامني از طيف جمهوري خواهان به گونه اي عمل مي كنند كه گويا افغان ها مشكل را خود حل خواهند كرد و نيازي به كمك آمريكا نيست.
در همين حال بنا به پيش بيني پژوهشگران بنياد كارنگي به احتمال زياد پس از سال 2014 و خروج نيروهاي پيمان آتلانتيك شمالي ناتو از خاك افغانستان، بار ديگر طالبان در اين كشور قدرت را بدست خواهند گرفت، چرا كه دولت كابل نخواهد توانست چه از لحاظ اقتصادي و چه از لحاظ نظامي در برابر آنان مقاومت كند.
تلفات نظاميان آمريكايي در افغانستان پس از 11 سال جنگ از مرز 2 هزار نفر گذشته است.
صحنه سياسي افغانستان طي روزهاي اخير شاهد مبادله كلمات تند ميان حامد كرزاي رئيس جمهور اين كشور و لئون پانه تا وزير دفاع آمريكا بود. كرزاي گفته بود «ناتو بايد جنگ را به مناطقي بكشاند كه تروريست ها از آنجا مي آيند اما آمريكا حاضر به انجام اين كار نيست و از مقابله با آنها سر باز مي زند. حرف و عمل آمريكايي ها يكي نيست».
در مقابل پانه تا با ابراز ناخرسندي از سخنان كرزاي گفته است: بهتر بود كرزاي به جاي انتقادات، به قربانيان ما در اين جنگ مي انديشيد. ما بيش از 2هزار كشته داده ايم. اين كشته ها دروغ نيست.
 


محسن هاشمي: پدرم نامزد نمي شود ولي در صحنه حضور دارد (خبر ويژه)

محسن هاشمي خبر نامزدي پدر خود در انتخابات رياست جمهوري را تكذيب اما بر اثرگذاري وي در اين رويداد تأكيد كرد.
اخيراً روزنامه زنجيره اي آرمان روابط عمومي از ديدار ناطق نوري با هاشمي رفسنجاني خبر داده بود كه طبق آن ناطق نوري از هاشمي براي حضور در انتخابات رياست جمهوري يازدهم دعوت كرده و به وي گفته است «من با نيروهاي انقلاب، بازاري ها و روحانيت در تماس هستم، اين نيروها از برخوردهايي كه با شما صورت مي گيرد ابراز نگراني مي كنند. شما شفاف بيائيد در صحنه و ما هم پشت شما هستيم. هاشمي هم در اين ديدار تأكيد كرده كه بدون واهمه در صحنه انتخابات حضور خواهد يافت.
محسن هاشمي درباره اين خبر، نامزدي هاشمي را تكذيب كرده و گفت: حاج آقا اعلام كانديداتوري نكرده اند بلكه ايشان به آقاي ناطق گفتند كه اگر لازم باشد كه ايشان اثرگذاري كنند به طور فعال تر در عرصه انتخابات وارد خواهند شد.
در همين حال حبيب الله عسكراولادي دبير كل جبهه پيروان خط امام و رهبري به طرح موسوم به دولت وحدت ملي واكنش نشان داده و آن را رو كرد.
وي در حاشيه دهمين كنگره حزب مؤتلفه اسلامي در پاسخ به اين سؤال كه «نظرتان در مورد شكل گيري دولت وحدت ملي كه آيت الله هاشمي رفسنجاني آن را ضرورت امروز جامعه دانستند»، چيست؟ اظهار داشت: مسئله وحدت وقتي مطرح مي شود كه وحدت وجود نداشته باشد.
وي با تأكيد بر اينكه در مقطع سياسي كنوني وحدت حول محور مقام معظم رهبري وجود دارد، گفت: اگر ما حرف هايي مانند دولت وحدت ملي را مطرح كنيم در دنيا انعكاس پيدا مي كند كه ما وحدت نداريم، اين در حالي است كه حضور ملت ايران در راهپيمايي هاي مختلف نمايانگر وحدت ماست.
عسكر اولادي تصريح كرد: از منظر سياسي اگر هدف از وحدت ملي حضور فتنه و انحراف باشد، امري كاملاً نادرست است زيرا فتنه و انحراف اساساً وحدت ملي را قبول ندارند.
اما در مقابل يك عضو جبهه ايستادگي (نزديك به محسن رضايي از طرح وحدت ملي) استقبال كرد. ابوالقاسم رئوفيان به مهر گفت: ايده دولت وحدت ملي از سوي هاشمي و دولت ائتلافي از سوي محسن رضايي مطرح شده و اين ايده مترادف هم هستند.
وي مي گويد: پيش از اين محسن رضايي از تشكيل دولت ائتلافي سخن گفته بود و جبهه ايستادگي براين باور است كه بايد اين ايده به عنوان يك راهبرد اساسي در انتخابات مطرح شود.
رئوفيان در مورد اينكه گفته مي شود حمايت جبهه ايستادگي از محسن رضايي قطعي شده و وي نامزد اين تشكل سياسي خواهد بود و از اين رو جبهه ايستادگي نيازي به ديدار با نامزدهاي ديگر ندارد، افزود: اين تحليل به هيچ وجه قابل قبول نيست چرا كه هنوز حمايت ايستادگي از محسن رضايي قطعي نشده است، البته در اينكه وي توانايي اداره كشور را دارد هيچ شكي نيست اما اين دليل نمي شود كه اين جبهه با نامزدهاي ديگر گفتگويي نداشته باشد، ما حتماً ديدارها و مذاكرات خود را ادامه مي دهيم.
 


نقش آفريني اسرائيل در تنش اخير ميان تركيه و سوريه (خبر ويژه)

برخي تحليلگران معتقدند حمله خمپاره اي اخير به داخل مرزهاي تركيه، اقدامي طراحي شده براي كاهش سرعت موفقيت ارتش سوريه در مقابله با گروه هاي مسلح تروريست بوده است.
اين منابع با اشاره به موفقيت هاي چند هفته اخير در پاكسازي شهرهاي مهم از حضور گروه هاي مسلح تحت الحمايه كشورهاي بيگانه تاكيد مي كنند رژيم صهيونيستي و آمريكا، دو كشور قطر و عربستان و حتي برخي محافل در تركيه مي توانند تحريك كنندگان تروريست ها در دامن زدن به اتفاق اخير در مرزهاي تركيه باشند. متهم شدن سوريه به عمليات تروريستي در حالي است كه اين كشور طي 20 ماه گذشته علي الدوام در معرض مداخلات خارجي و حملات تروريست هاي سازمان دهي شده از سوي كشورهاي خارجي و از جمله تركيه قرار داشته است. در عين حال منابع مختلف به تركيه هشدار مي دادند كه ممكن است حمايت از تروريست ها روزي به سوي خود آنها نيز كمانه كند. در اين ميان گمانه قوي تر همان است كه اتفاق تروريستي اخير و حملات خمپاره اي به تركيه، در راستاي مهار موفقيت هاي دولت سوريه در زمينه سركوب گروه هاي مسلح تروريست انجام گرفته است.
به گزارش العالم به نقل از نشريه المنار فلسطين، با نزديك شدن زمان اعلام پيروزي كامل ارتش سوريه در شهر حلب از سوي رئيس جمهور اين كشور، ارتش تركيه در اقدامي هماهنگ با برخي رژيم هاي منطقه و تروريست ها و با هدف مشغول كردن ارتش سوريه از حلب به تجاوزگري عليه خاك اين كشور پرداخت.
به نوشته اين نشريه به نقل از منابع آگاه، گروه هاي تروريستي در سوريه با حمايت مالي قطر به تسليحاتي مانند خمپاره هاي پيشرفته دست يافته و همان ها يكي از روستاهاي تركيه را هدف قرار دادند هدف تروريست هاي سوريه از اين اقدام اين بود تا چنين نشان دهند كه اين اقدام را ارتش سوريه انجام داده است. دولت تركيه بدون تأمل و بررسي ابعاد اين مسئله يكي از روستاهاي سوريه را هدف حملات توپخانه اي قرار داد و از سازمان ناتو نيز خواست براي بررسي اين مسئله تشكيل جلسه دهد.
المنار نوشت: اقدام تجاوزكارانه تركيه به خاك سوريه از قبل با طرف هاي مختلف هماهنگ شده بود به ويژه اينكه اردوغان در تركيه محبوبيتش را از دست داده است زيرا ملت تركيه از رويكردهاي خصمانه رهبرانشان عليه ملت هاي عربي و مسلمان مطلع شده اند.
به نوشته اين نشريه، موفقيت ارتش سوريه در وارد كردن شكست هاي پياپي به تروريست ها در حلب كه آخرين موضع آن ها بود، براي طرف هاي توطئه مانند تركيه، قطر و عربستان خوشايند نبود. از اين رو اين تجاوزگري با هدف جلوگيري از تمركز ارتش سوريه بر شهر حلب و نيز تلاش بي ثمر دوحه، رياض و آنكارا براي نجات تروريست ها از سرنوشت حتميشان بود.
المنار فلسطين در گزارش ديگري خاطرنشان كرد: واشنگتن و هم پيمانانش به شدت از موفقيت سوريه در سركوب تروريست ها به ويژه در حلب خشمگين هستند و نگرانند بار ديگر سناريوي جنگ 2006 لبنان و پيروزي بر اسرائيل اين بار از سوي سوريه تكرار شود.
يادآور مي شود دان مريدور معاون نخست وزير اسرائيل در تلاش براي تشديد تنش ها ميان تركيه و سوريه مدعي شد: حمله خمپاره اي سوريه به شهري مرزي در تركيه بايد حمله به يك عضو ناتو قلمداد شود. به گزارش رويترز، مريدور در خلال سفر به پاريس افزود: اين مسئله را بايد مدنظر قرار داد كه براساس پيمان ناتو اين حمله، حمله به يك عضو ناتوست. وي پس از ديدار با وزير امور خارجه و همچنين وزير دفاع فرانسه در فرافكني تازه اي ادعا كرد اوضاع در سوريه وحشتناك است.
تظاهر رژيم صهيونيستي به جانبداري از تركيه در حالي است كه صهيونيست ها پيش از اين با حمله به كشتي امدادرساني مرمره 9 شهروند تركيه را كشتند. مردم تركيه در ميان ملت هاي منطقه بيشترين انزجار را نسبت به رژيم صهيونيستي دارند.
تلاش صهيونيستي- آمريكايي براي هل دادن تركيه به باتلاق و جنگ با سوريه در حالي است كه اتحاديه اروپا با عضويت تركيه در اين اتحاديه مخالفت كرده و تلاش طولاني مدت آنكارا در اين زمينه نافرجام مانده است. با اين حال كشورهاي غربي اكنون مي كوشند از تركيه به عنوان يك آلت دست ناتو استفاده كنند و همين امر با اعتراض مردم مسلمان تركيه مواجه شده است. به همين دليل هم مردم تركيه با تجمع در برابر پارلمان اين كشور عليه سياست هاي جنگ طلبانه و مداخله جويانه دولت اردوغان و ضرورت دوستي با ملت سوريه شعار دادند.
تظاهركنندگان در حالي كه شعارهايي با مضامين «ما خواهان جنگ نيستيم» و «مردم سوريه برادر ما هستند» اعتراض و خشم خود را به سياست هاي دولت حاكم اين كشور علني نمودند.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14