(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 24 مهر 1391 - شماره 20332

يك قطره شبنم
روز جهاني نابينايان
سفيد سفيد
نخستين كتاب از مجموعه قصه هاي زندگي منتشر شد
كبوتر ها قول مي دهند
سيبستان
براي آقا امام زمان (عج) ماه من بيا ، آفتاب شو !
آرميتا و عليرضا چراغ جشنواره فيلم كودك و نوجوان را روشن كردند
چيستان


يك قطره شبنم

 خشم،بدترين همراه است:عيب هارا آشكار،بدي هارانزديك و خوبي هارا دور مي كند.
حضرت علي (ع )
 


روز جهاني نابينايان

 سفيد سفيد

گاه گاهي در خيابان هاي وسط شهر افرادي را مي بينيم كه با عينكي تيره و عصايي سفيد در حال حركت اند. كساني كه عصاي خود را براي شناخت اشياء مختلف به اين طرف و آن طرف مي زنند .
در سال 1950 ، سازمان آموزشي، علمي، فرهنگي ملل متحد (يونسكو) و شوراي جهاني نابينايان در جلسه اي مشترك، قانون« عصاي سفيد » را بررسي و تصويب كردند و روز 15 اكتبر برابر با 23 مهر ماه را روز جهاني« عصاي سفيد» يا روز جهاني« ايمني نابينايان » اعلام كردند.
اين عصا نا بينايان را از خطر هاي احتمالي در اطرافشان نجات مي دهد. همواره نگرش مردم نسبت به نا بينايان ديدن آن ها باهمين شمايل است .براي نابينايان نماد هاي مختلفي وجود دارد اما عصاي سفيد در تمام جهان براي آن ها تصويب شده به سبب ديده شدن براي همگان.
هيچ كدام از نارسايي هاي جسماني باعث عقب ماندن فرد از زندگي عادي نخواهد شد.نابينايي هم هيچ گاه
نمي تواند مانع پيشرفت انسان باشد؛ افراد بسيار موفقي را در طول تاريخ داريم كه با وجود نابينا بودن به بالاترين موفقيت ها علايق خود دست يافته اند.
شما با بعضي از آنها آشنا هستيد و مي شناسيد . چند نفر از شخصيت هايي كه نابينا بودند و به موفقيت هاي بسياري دست يافتند را به شما معرفي مي كنيم . هلن كلر نويسنده ، فعال اجتماعي و مدرس آمريكايي نخستين فرد كر ولال و نابينا بود كه در دانشگاه تحصيل كرد. او يك مدافع خستگي ناپذير حقوق افراد معلول بود.
رودكي شاعر مشهور فارسي به روايتي از كودكي نابينا بوده است.
لوئيس بريل خالق خط بريل است. روشي كه افراد نابينا مي توانند از طريق آن بنويسند و بخوانند. اودر سن سه سالگي چشم چپش به طور تصادفي با يكي از ابزارهاي كارگاه آهنگري پدرش آسيب ديد كه باعث نابينايي اين چشم شد و به علت نفوذ عفونت به چشم راستش در سن چهار سالگي بينايي خود را كاملا از دست داد.
محمد رفعت :قاري روشندل قرآن بود و در علم قرائات روشي منحصر به فرد داشت و در ميان قاريان بزرگ جهان جايگاه ويژه اي به خود اختصاص داد .
زهرا كريمي (باران )
 


نخستين كتاب از مجموعه قصه هاي زندگي منتشر شد

كبوتر ها قول مي دهند

در طول راه از شهرهاي زيادي عبور كرديم . جاده هاي جنگلي و سر سبز ، جاده هاي خشك و بياباني ، جاده هاي كوهستاني و خلاصه هر نوع جاده اي را در سر راهمان ديديم . خيلي زيبا و جالب بودند .اما وقتي به جنوب رسيديم با تعجب ديديم كه همه جا گرم و خشك است و بيشتر درختاني كه ديده مي شود از نوع درختان نخل است .
پسر عمويم گفت :« كاش همان شمال را مي رفتيم . آن جا سبز تر بود !»
پيرمردي كه نزديك ما نشسته بود لبخندي زد و به پسر عمويم گفت :«اين حرف را نزن پسرم ! اگر شمال بهشت زمين است ، اينجا بهشت آسمان است . اگر زمين هاي شمال با آب باران خدا آباد شده، اينجا با خون ياران خدا آزاد شده است . »
داشتيم به حرف هاي پير مرد فكر مي كرديم كه ناگهان رئيس كاروان رو به مسافران گفت : » زائران عزيز ! اولين جايي كه مي رويم شلمچه است....
اين بخشي از داستان « عطر شلمچه » از كتاب «قول كبوتر ها» مجموعه ي «قصه هاي زندگي» است كه به تازگي توسط موسسه فرهنگي هنري قدر ولايت منتشر شده است.
اين كتاب نوشته شيوا سلامت است و تصويرگري آن بر عهده ي علي نامور و مرتضي امين بوده است.اين كتاب مجموعه چند داستان براي كودكان است با عنوان هايي چون : « مهم فرمانده بودن نيست» ، « قول كبوتر ها » ، « چه كسي قوي تر است » ، « صداي دعوت خدا » ، « عطر شلمچه » ، « چه كسي برنده است »، «دروغ شكلاتي»، « زود قهر نكن » و «با لباس مدرسه» داستان هاي اين كتاب درون مايه هاي مختلفي دارد و به مسايل مذهبي و ملي مي پردازد. مخاطب مجموعه ي «قصه هاي زندگي» گروه سني (ب) و (ج) هستند.
كتاب 48 صفحه اي «قول كبوتر ها» با شمارگان سه هزار نسخه و به بهاي دو هزار تومان وارد بازار شده است.
 


سيبستان

براي آقا امام زمان (عج) ماه من بيا ، آفتاب شو !

گاليا توانگر
دست هايم بالا مي رود
سوي نگاه تو
آواره ام!
بيابانگرد رد پاي تو
كاش مي آمدي
سبز مي شدند
پرچين هاي خيال من
كاش مي آمدي
زرد مي شدند
غم هاي روزگار من
حالا بدون تو كارنامه هايمان
پر از ردي ست
حالا بدون تو دفتر روزگارمان
خط خطي ست
حالا،هميشه،جمعه ها
حرف، حرف توست
حالا ،
هميشه،
بيا ،
ماه من !
آفتاب شو.
 


آرميتا و عليرضا چراغ جشنواره فيلم كودك و نوجوان را روشن كردند

در افتتاحيه جشنواره فيلم كودك و نوجوان آرميتا و عليرضا هم حضور داشتند. پدران اين دو كودك از دانشمندان اتمي ايران بودند كه توسط عوامل اسرائيلي ها ترور شدند و به شهادت رسيدند .شهر اصفهان شده است پاي ثابت جشنواره فيلم كودك و نوجوان كه امسال بيست و ششمين دوره اش برگزار شد .
بچه هاي اصفهاني عادت كرده اند كه اوايل مهر ماه هر سال كارگردان ها و بازيگران فيلم هاي كودك و نوجوان به اصفهان بيايند و با برنامه هاي متنوع ، تعداد زيادي از فيلم ها مورد علاقه بچه ها در اين شهر به نمايش گذاشته شود .
تعدادي از بچه ها هم به عنوان داور در اين جشنواره انتخاب شدند . البته داوران حرفه اي ديگري هم هستند اما اين بچه ها هم فيلم مطلوب خودشان را در پايان جشنواره معرفي كردند و به فيلم برگزيده آنها هم جوايزي اهدا شد.
امسال در جشنواره 110 فيلم از 40 كشور جهان نمايش داده شد . اما اتفاق تازه جشنواره انتخاب 26 نفر از كودكان و نوجوانان به عنوان خبرنگار است كه به همراه خبرنگاران ديگر رسانه ها اخبار جشنواره را تهيه مي كردند .
در افتتاحيه اين جشنواره اتفاقات تازه اي افتاد . سال گذشته جشنواره فيلم كودك و نوجوان با نام امام اول شيعيان حضرت
علي عليه السلام برگزار شد. امسال هم نام حضرت زهرا
سلام الله عليها جشنواره را متبرك كرد. در مراسم افتتاح جشنواره بيست و ششم يادي از بي بي قصه هاي مجيد هم شد . پروين دخت يزدانيان كه نقش بي بي مجيد را در مجموعه داستان هاي مجيد بازي مي كرد؛ اهل اصفهان بود و يك سالي است كه از دنيا رفته است . يك برنامه نمايش عروسكي هم با حضور عروسك هاي غول پيكر اجرا شد كه توجه همه حاضرين را جلب كرد.
وزير ارشاد هم براي افتتاحيه اين جشنواره آمده بود . او در سخنراني اش از فيلمسازان خواست در توليد آثارشان به بيان داستان هاي آموزنده و مسائل تربيتي بچه ها توجه بيشتري كنند .
 


چيستان

جواب چيستان سه شنبه 18 مهر :
آن كدام دوبرادرند كه در زير يك كوه زندگي مي كنند،و هيچ وقت خانه يكديگر را نمي بينند؟
جواب : چشم ها
سوره اي كه به ( قلب قرآن ) معروف است.
جواب : سوره يس
عجايب جنگل بي پايه ديدم، عجايب چادر بي سايه ديدم، بديدم صنعت پروردگارم، دوتا سوداگر بي مايه ديدم.
جواب : ماه و ستارگان
و اما چيستان امروز :
حقه اي ديدم در بسته صاف و رنگين به يكديگر بسته ! همه ياقوت رنگ و لعل صفت ،آتش سرخش تاج و افسر دارد.
آن چيست كه شيرين است و طعم ندارد، سنگين است و وزن ندارد؟
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14