(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 24 مهر 1391 - شماره 20332

ثبت اينترنتي استعلام سندهاي ملكي و هزاران خم مشكلات (بخش پاياني)
نيشخند پرونده هاي بايگاني به نواقص سامانه الكترونيكي




ثبت اينترنتي استعلام سندهاي ملكي و هزاران خم مشكلات (بخش پاياني)

نيشخند پرونده هاي بايگاني به نواقص سامانه الكترونيكي

گاليا توانگر
يكشنبه شانزدهم مهر در ميان راهرو پرازدحام و لبريز آه و ناله دفتر املاك با روابط عمومي سازمان ثبت اسناد كشور تماس مي گيرم تا يك طرفه به قضاوت ننشينيم و چاره كار را از مسئولان اين اداره جويا شويم. مي خواهيم بدانيم با وجود راه اندازي سايت اينترنتي ثبت استعلام اين همه ازدحام ارباب رجوع بابت چيست؟
تا مي آيم صحبت كنم، صداي داد و فرياد ارباب رجوع ديگري از گوشه سالن به هوا برمي خيزد. دستم را روي گوشي مي گذارم تا صدايم به اويي كه آن طرف خط است، برسد.
مدير روابط عمومي سازمان ثبت اسناد گله مندانه از آن سوي خط مي گويد: «طي مصاحبه هاي خبرنگاران از روزنامه ها و رسانه هاي مختلف همواره حق اين سازمان پايمال شده و تلاش هاي اين مجموعه منعكس نشده اند.»
داد و بيداد ارباب رجوع بالا گرفته و من نگران تر مي شوم كه صدا به صدا نرسد. به هر جهت قرار بر اين مي شود كه براي روابط عمومي سازمان مذكور نامه بزنيم و ايشان هم براي مصاحبه با كارشناسان آن مجموعه مسئله را پيگيري كنند.
اما يك نكته لابه لاي صحبت هاي او كاملا مشخص و مورد تأكيد است: «تا رئيس سازمان از مسافرت بازنگردد، حق هيچ گونه گفت وگويي وجود ندارد!»
به ايشان مي گويم: «معمولا هماهنگ كننده چنين گفت وگوهايي مدير خبري و رسانه اي سازمان است. ضمنا ما مي خواهيم با كارشناسان مجموعه شما گفت وگو كنيم.»
جمله آخر او اين است: «نامه تان را فكس كنيد، رئيس از مسافرت بيايد، زيرش دستور مي دهد.»
دوباره سؤال مي كنم: «رئيس كي از مسافرت مي آيد؟»
- در جريان نيستيم شايد هفته ديگر!
- جانشيني براي اداره امور ندارند؟
- خير!
ارباب رجوعي كه داد مي زند، دستش را به شيشه يكي از اتاقك هاي دفتر املاك گرفته و رها نمي كند؛ بلند مي گويد: «تا كارم را راه نيندازيد، ول نمي كنم.» در ميان اين همهمه تلفن قطع مي شود.
كمبود پرسنل در برابر خيل ارباب رجوع
منوچهر معبوديان يك بازنشسته لبه باغچه جلوي در ورودي دفتر املاك با كيفي پر از ورقه هاي اداري سرش را به زير انداخته و نفس نفس مي زند.
وي در حالي كه آب دهانش را به سختي قورت مي دهد، مي گويد: «از صبح دنبال گرفتن استعلام سند خانه ام هستم. شهرداري به خانه ما ايراد گرفته و گفته چرا طبقه همكف را به جاي پاركينگ شدن به مسكوني شدن آن اقدام كرده ايد؟ اين در حالي است كه 20 سال پيش اين خانه را ساخته ام و آن موقع چنين تذكري نداده بودند. ما هم بي خبر بوديم. علي اي حال شهرداري دستور تخريب طبقه همكف را صادر كرده است. من به دادگاه شكايت كردم. دادگاه استعلام سند خانه را مي خواهد تا برايم از شهرداري منطقه زمان بگيرد و سريع اقدام به تخريب نشود. اگر ظرف امروز و فردا استعلام را نبرم، خانه ام توسط شهرداري ويران مي شود! چون قضيه فوريت داشت، دادگاه گفت حضوري به دفتر املاك مراجعه كنم و بنا به دستور قاضي نيازي به مرحله ثبت اينترنتي ندارم. با اين حال الآن يك هفته است كه از صبح اين پله ها را بالا و پايين مي روم و نتيجه اي نمي گيرم. الان هم از پا افتادم، پسرم را فرستادم داخل تا پيگير كار باشد.»
اين شهروند كمبود پرسنل اداري در دفتر املاك را يكي از مشكلات عدم رسيدگي به موقع كار مردم عنوان كرده و مي گويد: «سيستم را اينترنتي كرده اند و از تعداد كارمندان به نحو چشمگيري كاسته شده، از آن سو سيستم با مشكلاتي روبه رو ست كه باعث شده ارباب رجوع به دفتر املاك هجوم بياورد. با اين وضعيت سنگ روي سنگ بند نيست. من دلم براي كارمندان دفاتر املاك هم مي سوزد، چون در سخت ترين شرايط به كارشان ادامه مي دهند. مثل تعداد كمي سرباز هستند كه بايد به نيازهاي خيل زيادي از مردم پاسخ دهند.»
چالش هاي برخاسته از نقايص طراحي سايت
دو خانم محجبه هم به سمتم مي آيند. يكي از آنها گوشه چادرش را روي صورتش گرفته تا خيسي چشم هايش را مخفي كند. با صداي بغض آلودي مي گويد: «به خانم ارباب رجوعي كه الان غش كرد و با آمبولانس به مركز درماني منتقلش كردند، همه مي گفتند اعصاب ندارد، ديوانه شده! اما ما از زور فشار عصبي و سرگرداني در اين راه پله هاي باريك چنين هراسان و معترضيم. الان يك هفته دريافت استعلام به 48 روز سرگرداني در اين دفاتر املاك رسيده است! همه اش هم مي گويند ثبت اينترنتي ابتداي راه اندازي اش است و هر طرحي در شروع مشكلاتي دارد كه بايد تحمل كرد. آخر چرا بايد تاوان نقص سايت را ارباب رجوع پس بدهد؟! مگر طرح نبايد ابتدا به صورت آزمايشي به كار گرفته شود تا پس از حل و فصل نواقصش مورد بهره برداري قرار گيرد؟ هميشه كارها را الكترونيكي مي كنند كه ظرف 24 تا 48 ساعت رفع و رجوع شود، چگونه است كه با راه اندازي اين سايت يك ماه و نيم سرگردان مانده ايم؟»
كامراني مسئول يكي از دفترخانه هاي شهر تهران درباره مشكلاتي كه متوجه سايت است و رفع نشده، مي گويد:«از وقتي كه روند استعلام اينترنتي شده نه تنها از زمان روند پيگيري كم نشده، بلكه هر روز در دفترخانه با هزار و يك مشكل و سؤالات مراجعين مواجه ايم كه براي برخي از اين سؤالات حتي جواب روشني وجود ندارد. همين فردا بايد 6 نفر از مراجعين استعلام را كه در گزارش اينترنتي، برايشان نقص مدارك اعلام شده با اصل سند و يا كپي سند كه در دفترخانه برابر اصل شده، روانه دفتر املاك كنيم.»
وي ادامه مي دهد: «الان يك سيستم رايانه اي گوشه دفترخانه گذاشته ايم و يك كارمند از هشت صبح تا غروب پشت دستگاه نشسته و دائما درگير اين است كه نقص فلان سند چه بوده و بهمان مدرك چه نقصي داشته است؟! يعني سيستم اينترنتي نتوانسته در كم كردن بار مراجعه به دفتر املاك كم كند و فقط روند پيگيري ها را به تأخير انداخته، چرا كه از زمان ثبت اينترنتي درخواست استعلام تا اعلام گزارش توسط دفتر املاك از طريق اينترنت ده روز طول مي كشد و اگر نقصي گزارش شود، فرد متقاضي باز بايد به صورت حضوري از صفر كارش را در دفتر املاك پيگيري كند. از طرف ديگر اين شيوه بار هزينه اضافي بر دوش مراجعين گذاشته است. براي نقل و انتقالات پستي هر بار دست كم سه هزار و هفتصد و پنجاه تومان دريافت مي شود.»
اين مسئول دفترخانه به نواقص سيستم ثبت اينترنتي كه به طراحي آن برمي گردد اشاره كرده و مي گويد: «براي مثال در ابتداي راه اندازي، سيستم قدرت ويرايش نداشت كه هم اكنون اين امكان افزوده شده است.
مشكل ديگر اين است كه در سيستم بايد نواحي متعلق به هر پلاك سند ثبت شود، در حالي كه ما مرجعي نداريم كه مشخص كند فلان پلاك سند دقيقا متعلق به كدام ناحيه شهر تهران است؟ از ديد ما شايد يك ناحيه لحاظ شود و از ديد آنها در ناحيه ديگري تعيين و تعريف شده باشد.بنابراين براي پاسخ به برخي سؤالات مراجعين اصلا مرجعي در دست نداريم و مجبوريم از طريق تجربه و خطا به يك سري پاسخ ها دست پيدا كنيم.»
وي در ادامه مي گويد: «شايد همه آن چه در سيستم توسط كارمند دفترخانه به ثبت رسيده درست باشد، الا همين مورد ثبت ناحيه. ده روز بعد با گزارش نقص روبه رو خواهيم بود. البته الان از طريق تجربه و خطا دستمان آمده كه مثال فلان پلاك سند متعلق به كدام ناحيه به حساب مي آيد ولي بايد براي اين سؤالات از قبل مرجعي در اختيار دفترخانه ها قرارداده مي شد.»
وي در تكميل صحبت هايش مي گويد: «اين سيستم ها را نبايد دفعتا وارد روند كار كرد. ابتدا بايد به صورت آزمايشي در تعداد محدودي از دفترخانه هاي سطح شهر راه اندازي شوند تا نواقص سيستم به صورت كامل حل و فصل شود و سپس به تمامي دفترخانه ها ورود پيدا كنند.»
يواشكي هاي گرفتن استعلام!
«مقدم» شهروند ديگري است كه به روي ديگر اشاره دارد. اين رو متعلق به كلاهبرداراني است كه يك ملك را به چندين نفر مي فروشند.
وي مي گويد: «برخي افراد به عنوان انبوه ساز با برخي شهروندان قرارداد چندساله براي ساخت و ساز مي بندند، اما هر واحد آپارتماني را به 3تا 4نفر مي فروشند! وقتي خريداران بو مي برند، به دادگاه شكايت مي كنند. دادگاه در اولين قدم، استعلام از ثبت اسناد مي خواهد.
اين جاست كه هر چه قدر روند گرفتن استعلام طول بكشد، به نفع كلاهبردار خواهد بود تا متواري شود. متأسفانه برخي از كلاهبرداران حاضرند به هر اقدامي دست بزنند تا اين روند گرفتن استعلام هر چه بيشتر به تعويق بيفتد.»
مقدم ادامه مي دهد: «از اين سو هستند ارباب رجوعي كه براي گرفتن به موقع استعلامشان نيز حاضر به انجام هر كاري اند. بنابراين در اين جريان، ارباب رجوع سكوت مي كند كه كارش راه بيفتد و كلاهبردار به هر طريقي تلاش مي كند روند كار به تعويق بيفتد! بالاخره استعلام با آنچنان تأخيري صادر مي شود كه يا كلاهبردار متواري شده و يا خود شاكيان در روند اطاله وقت بي خيال شكايتشان شوند! هيچ كس هم نمي تواند به از بين رفتن زمان معترض باشد، چون خود شاكيان هم در اين جريان به خاطر انجام كارهاي خلاف مقررات مقصرند.»
مقدم تأكيد دارد: «اگر چه موارد اينچنيني به ندرت رخ مي دهند، و نمي توان همه را مقصر دانست، اما حتي موارد اندك به سلامت كل مجموعه ضربه مي زند.»
نوشدارو پس از مرگ سهراب!
در خبرها آمده بود كه مردادماه سال جاري يك كارگاه آموزشي تنظيم و ارسال استعلام الكترونيكي املاك در محل دفتر آموزش كانون سردفتران و دفتر ياران برگزار شده است. اين جلسه طي دو روز دو ساعته طول كشيده و سعي شده موارد ابهام براي اين قشر برطرف شود.
مظفري يك دفتردار در توصيف نتايج اين جلسه مي گويد: «اولا چنين جلساتي بايد قبل از راه اندازي سايت برگزار مي شد. در ثاني خيلي از سؤالات در مورد نقايص طراحي سايت بي جواب ماند.
ضمنا حتي اگر كارگاه آموزش دير هنگام به دفتر ياران در امر چگونگي ثبت اينترنتي كمك كند، ديگر نمي تواند تيرگي ذهن ارباب رجوع را تا مدتها نسبت به اجراي اين گونه طرح ها بزدايد و اين چيزي نيست كه به نفع آرمان الكترونيكي كردن خدمات دولتي باشد.»
عدم برقراري ارتباط با سامانه، قطع شدن ارتباط هنگام ورود اطلاعات پلاك هاي ثبتي، عدم ثبت اطلاعات در سامانه علي رغم دريافت پيام موفقيت آميز بودن عمليات و برخي ايرادات ديگر، بخشي از فعاليت دفاتر اسناد رسمي را مختل كرده است.
نيردين زاده مسئول دفتري در اهواز يك پيام در ذيل خبر ضرورت الكترونيكي شدن خدمات دفاتر املاك گذاشته كه حرف خيل عظيمي از ارباب رجوع است. وي نوشته: «علي رغي اين كه شخصا علاقه مند و معتقدم كه استفاده از تكنولوژي هاي نو، استفاده از ابراز الكترونيكي و استفاده از فضاي وب كمك بسيار مؤثري در ارتقا كيفيت، بازدهي، اطمينان بيشتر و تسريع در امور مي كند، اما تجربه راه اندازي بي موقع، بدون بررسي كافي و عدم رعايت پسيش نياز هاي لازم جهت راه اندازي سيستم استعلام الكترونيكي صرفا به منظور اعلام اين كه ما نيز الكترونيكي شديم، آنچنان بي نظمي، بي برنامگي و ناهماهنگي در صدور و اخذ پاسخ استعلام ها به وجود آورده كه ناگزيرم همان سيستم سنتي قبلي را ستايش كنم!»
گزارش روز
 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14